Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Als de nieuwe cam dezelfde sensor heeft (geruchten, I know) zou deze dezelfde base iso moeten hebben toch? Diezelfde geruchten hebben het echter over iso 64...
Base ISO 64 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En volgens de geruchten zou krijgt de X-T4 dezelfde sensor als X-T3 dus inderdaad zelfde base ISO.onsgeluk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:21:
Iets anders, met google kan ik geen sluitend statement vinden over de base iso van de xt3 sensor. Dat zou 160 moeten zijn afgaande op de dial bovenop.
Als de nieuwe cam dezelfde sensor heeft (geruchten, I know) zou deze dezelfde base iso moeten hebben toch? Diezelfde geruchten hebben het echter over iso 64...
Met redelijke zekerheid: zelfde sensor, zelfde cpu, zelfde base ISO van 160.amphora schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:47:
[...]
Base ISO 64 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En volgens de geruchten zou krijgt de X-T4 dezelfde sensor als X-T3 dus inderdaad zelfde base ISO.
Verwijderd
Voor instappers wel, voor mensen die al (kostbaar) glas bezitten is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar ik denk zelfs voor mensen die al in het systeem zitten, dit best een behoorlijk prijskaartje is. Temeer omdat je 2de hands steeds minder voor je huidige spul terug krijgt.lapino schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:24:
Enkel voor de body? Wordt moeilijk om dit verkocht te krijgen, zeker als je vergelijkt met de prijzen van de FF bodies zoals de A7III en Canon R.
Als ie dat gaat kosten dan zit ie maar 99 dollar van de X-Pro3 MSRP af dus dan kun je de euro-prijs van de X-Pro3 ook hanteren als een goede indicator van wat de uiteindelijke MSRP in euro's gaat worden voor die X-T4. Dan kom je op zo'n €2000 uit incl. btw.onsgeluk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:59:
Al dat ‘moois’ zou $1700 moeten gaan kosten. Laten we het houden op €2100 (naar boven afgerond incl btw).
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 18-02-2020 20:11 ]
- Crop bied veel voordelen tegenover FF,lapino schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:24:
Enkel voor de body? Wordt moeilijk om dit verkocht te krijgen, zeker als je vergelijkt met de prijzen van de FF bodies zoals de A7III en Canon R.
Of anders gezegd, de kwaliteitverschillen tussen ff en crop wegen niet op tegen de voordelen van crop (voor de meeste mensen)
- fuji systeem is misschien wel de beste crop camera op de markt.
- canon moet je gewoon vergeten. Die zijn te laat ingestapt in de markt.
bij een CMOS sensor is er geen A/D conversie na de chip, de A/D zit in de sensorVerwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:27:
Ik ben vooral benieuwd hoe de A/D verwerking na de chip gaat zijn. Dat is het stuk waar je echt verbetering me kan halen.
Helemaal niet. Mensen die voor Fujilfilm kiezen doen dat over het algemeen vanwege een breed schala aan punten. Het is met name het punt dat Fujifilm camera's qua bediening wat simpeler zijn omdat ze niet uitgaan van bediening a la een computer maar bediening a la ouderwetse camera's. Daarnaast bieden ze ook op andere vlakken kwaliteiten die je niet bij de andere camera fabrikanten ziet. De filmsimulaties en goede jpeg output is daar een ander goed voorbeeld van.lapino schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:24:
Dat zijn ook precies de zaken waar Fujifilm zich op richt. Ja het moet goede foto's maken maar het moet ook het hele proces van fotograferen leuk maken. De rest richt zich alleen op het eerste, niet op het tweede. In een markt waarin iedere camera goede plaatjes schiet heb je dat tweede nodig wil je het kunnen overleven. De eerste camera's van Fujifilm bewijzen dat punt heel erg goed. De concurrentie rende er qua performance rondjes omheen en toch heeft Fujifilm zich in vrij korte tijd enorm snel omhoog weten te werken.
Wat de X-T4 zelf betreft: het heeft IBIS en zo'n schermpje a la Canon. Dat zijn 2 dingen die heel erg veel gevraagd zijn door het grote publiek (de doelgroep van deze camera). Ik denk dat je nog wel eens verstelt gaat staan hoe goed deze camera zal verkopen.
@Heilige Kaas, dan onderschat je Canon en hun klanten. De grootte van Canon en hun klanten zorgen er voor dat ze rustig de tijd kunnen nemen met iets als mirrorless. Ze hebben een luxe positie tov de rest.
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 18-02-2020 23:00 ]
Met de batterij van de X-T3 kom ik eigenlijk prima toe, een hele dag op vakantie. En IBIS heb ik weinig nut van, ik film nooit, en als ik OIS nodig heb gebruik ik de XF 18-55mm. Met m'n XF 35mm f1.4 heb ik dan wel geen stabilisatie, maar gezien ik mezelf toch geen portretfoto's zie maken met sluitertijd 1/15s maakt dat niet zoveel uit
Zat lang te twijfelen of ik op de X-T4 zou wachten. Maar denk dat ik gewoon voor de X-T3 ga.
Voor de (verwachtte) meerprijs heb ik ook een extra objectief.
Wel nog steeds in dubio... Neig momenteel naar de 16-55mm en de 16mm 1.4 (of de 18-55mm icm de 16mm 1.4).
Verwijderd
Wat betreft de 16-55: top lens. Zeer mooi beeld maar zwaar!
Persoonlijk vraag ik mij steeds vaker af waarom mensen zo opgeven op die 1.x lenzen. Ja die zijn mooi maar oude motoren dus langzame autofocus met geluid. Zeer beperkte scherpte diepte dus je zit er gauw naast met je scherpte bij slecht licht. (iets wat ik een beetje proef bij de post van @lapino) En buiten in landschappen wil je graag je diafragma wat verder dicht ivm veel licht en scherpte diepte dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
En kijk eens op marktplaats naar 2e hands x-t3! dat kan veel schelen en de bodies zijn zeer sterk!
Maar goed dit zijn mijn persoonlijke overwegingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 13:48 ]
Ben je niet specifiek geïnteresseerd in weinig scherptediepte dan voegt het inderdaad weinig toe. Meestal kost het dan alleen maar meer en is zwaarder dan nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
En dan scherptediepte:
35mm f2 en f1.4
Bij 0,3 meter scherpstelafstand is de scherpte diepte 0.005 en 0.003 meter
Bij 1 meter scherpstelafstand is de scherpte diepte 0.06 en 0,042 meter
bij 3 meter scherpstelafstand is de scherpte diepte 0.557 en 0.388 meter
Bij 5 meter scherpstelafstand is de scherpte diepte 1.578 en 1.091 meter
Bij 10 meter scherpstelafstand is de scherpte diepte 6.836 en 4.54 meter
Dat is dan allemaal bij open diafragma.
Dus persoonlijk denk ik dat die lichtsterk hype een beetje over de top is.
Het is een beetje overkomen waaien uit de full frame wereld waar de verschillen groter zijn in scherptediepte.
En wellicht ook een beetje gevoed door de bokeh ball discussie.
Aps-c heeft gewoon meer scherpte diepte dan full frame maar minder dan 4/3 bijvoorbeeld.
Maar goed is allemaal erg pixel zeuren, je moet vooral goed naar je beeld kijken of je het mooi vind!
Toch vreemd dat je zo'n last hebt van gebrek aan scherpte?lapino schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:49:
Klopt, maar ook mijn 35/2 is niet bepaald superscherp (zeker niet als ik redelijk dichtbij fotografeer). De Tamron is op dat vlak echt wel super. Mijn kitlens is naast de 55-200 eigenlijk de 'beste' die ik heb op Fuji, terwijl die 23/1.4 (ook op F2.8) me zelden ongelooflijk omver blaast. Neig meer en meer om van mijn Fuji gewoon mijn 'reiscamera' te maken met de kitlens en eventueel een 16/2.8 erbij.
Ik gebruik een X-T3 in combinatie met de 18-55mm en 35mm f1.4 en die zijn beide lekker scherp hoor.
Wel schiet ik altijd raw, en gebruik ik lightroom classic v9.
De 35mm is zelfs op f1.4 al goed bruikbaar (indien je niet overdreven dicht op je onderwerp zit).
Mijn front dial reageert niet op dezelfde 'clicky' manier als de back het doet. Alsof de tandjes zijn afgesleten, nou heb ik de camera pas gekocht en weet nog niet hoe alles werkt. Ik kan hem wel inklikken, maar hij draait dus rondjes.
Op de Auto stand doet ie in ieder geval niets als ik er een draai aan geef, als ik hem inklik ook niet.
Is dat normaal of is het een retourgeval? Heb al rond de 200 ofzo foto's ermee gemaakt, Coolblue zal er niet moeilijk om doen denk ik. Was een Tweedekans in nieuwstaat.
Bij wijze van dan hè, het is geen magische zaklamp, maar kan net het verschil maken.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:39:
@Gonadan iso opschroeven naar onacceptabele niveaus? Van 1.4 naar 2.0 is maar 1 stop dus bijna niets. Maar loop je wel met een behoorlijke bakglas extra en in het slechtste gebied van je lens te fotograferen.
Wijd open is vaak het slechtste gebied, dat is dan voor die 2.0 niet anders, daar zie ik geen verschil.
Een beetje flauw, want hetzelfde kan je over 2.0 en 2.8 zeggen, of f/4. Uiteindelijk zijn het allemaal kleine stapjes en is het nogal persoonlijk waar je zelf de lat legt. Waarom is de stap naar 2.0 volstrekt normaal maar die naar lichtsterker niet meer?Dat is dan allemaal bij open diafragma.
Dus persoonlijk denk ik dat die lichtsterk hype een beetje over de top is.
Het is een beetje overkomen waaien uit de full frame wereld waar de verschillen groter zijn in scherptediepte.
En wellicht ook een beetje gevoed door de bokeh ball discussie.
Aps-c heeft gewoon meer scherpte diepte dan full frame maar minder dan 4/3 bijvoorbeeld.
Het zou inderdaad gevoed kunnen zijn door ff, misschien wel gebruikers die moeilijk konden kiezen en toch voor Fuji gingen. Op zich niets mis mee als die een compromis zoeken toch? Al ben ik het met je eens dat je je kunt afvragen of APS-C de juiste keuze is als je daar zoveel waarde aan hecht.
Dat is de essentie.Maar goed is allemaal erg pixel zeuren, je moet vooral goed naar je beeld kijken of je het mooi vind!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 22:34 ]
Dat ligt eraan wat jij dichtbij noemt. Houdt er echter rekening mee dat die F2 primes vooral ontworpen zijn met iets als de X-Pro in gedachten. De scherpstelafstand zit dan op 0.5m (vroeger was dat zelfs 1m). Op die afstand en verder werkt de 35/2 prima. Op z'n minimaalste scherpstelafstand loop je inderdaad tegen de beperkingen van deze lens aan maar dan zit je ook eigenlijk een beetje in het macro/close-up bereik (lees: beter een andere lens gebruiken die voor macro/close-up geschikt is).lapino schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:49:
Klopt, maar ook mijn 35/2 is niet bepaald superscherp (zeker niet als ik redelijk dichtbij fotografeer).
Stel je alsjeblieft niet veel voor van die scherptediepte preview. Net als op oude camera's stelt deze feature niet zo heel erg voor door exact hetzelfde probleem: je beeld wordt nogal donker. Ook met de EVF blijft het moeilijk inschatten wat je scherptediepte doet omdat de EVF simpelweg veel te klein is (op de veel grotere LCD achterop je camera is het al lastig om te doen). Het is makkelijker en sneller om gewoon een foto te maken en dit op je LCD te beoordelen.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:30:
De x-t3 en x-pro3 (en wellicht andere camera’s ook) hebben trouwens super handige menu instelling om je scherpte diepte visueel te maken in zoeker. je krijgt dan een blauw balkje er bij op je afstand schaal onder in. Ik gebruik dit heel veel.
Die afstandschaal kent 2 modi: digitaal en analoog (ben ff kwijt hoe Fuji het noemt maar dat vindt je wel in de handleiding terug). Dat wil zeggen dat je deze kunt optimaliseren voor digitale foto's die je op een scherm bekijkt of meer zoals de analoge camera's werken (en waarbij je dus afgedrukte foto's bekijkt). Het verschil is aanzienlijk. Als je graag met dingen als hyperfocale focus werkt dan zul je die analoge modus moeten gaan gebruiken. De digitale is wel heel erg nauwkeurig (daar heb je dus nooit dat ie tussen 2 en 3m scherp is, die zit eerder op 2,01 en 2,02m scherp zeg maar).
Als het goed is zou die schaal standaard aan moeten staan voor handmatige scherpstelling en moet je deze zelf aan zetten als je automatische scherpstelling gebruikt.
Beide zaken (scherptediepte preview en afstandschaal) zitten al tijden op de Fujifim X camera's. De afstandschaal is iets wat er sinds de allereerste camera in zit.
Verwijderd
Huren is zonde van het geld. Steek ik liever in de aanschaf.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:47:
@Dacide Ga ze eerst eens huren! Ik heb vrij veel lenzen van Fuji maar geen kit lenzen, want ik wil of heel licht qua gewicht dus de 2.0 series of top kwaliteit 2.8 zoom met WR omdat ik veel bij water zit en LM ivm geluid. Wat betreft de 16-55: top lens. Zeer mooi beeld maar zwaar!
Feit is, zowel de 18-55 als de 16-55 zijn prima voor zakelijk gebruik. De 16-55 heeft voorkeur ivm moeilijke lichtomstandigheden (2.8 over gehele lengte). Nadeel is dat de camera setup ineens niet meer compact is (ik gebruik hem ook privé, bv bij citytrips)
De 18-55 is dan weer fijner bij video toepassingen ivm stabilisatie. Maar hoe dan ook, er moet een standaard-zoom aangeschaft worden.
Ik vind de 16mm 1.4 een pracht objectief. Met name vanwege de uitmuntende scherpte en de korte scherpstelafstand. De 1.4 is mooi meegenomen, en handig bij indoor shots.Persoonlijk vraag ik mij steeds vaker af waarom mensen zo opgeven op die 1.x lenzen. Ja die zijn mooi maar oude motoren dus langzame autofocus met geluid. Zeer beperkte scherpte diepte dus je zit er gauw naast met je scherpte bij slecht licht. (iets wat ik een beetje proef bij de post van @lapino) En buiten in landschappen wil je graag je diafragma wat verder dicht ivm veel licht en scherpte diepte dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Zakelijke aanschaf. Dus geen 2ehands.En kijk eens op marktplaats naar 2e hands x-t3! dat kan veel schelen en de bodies zijn zeer sterk!
Bot gezegd onzin. Het is tientjes werk wat je een foute aanschaf kan besparen en bovendien zal elke zichzelf respecterende winkelier de huur bij aanschaf kwijtschelden.Dacide schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Huren is zonde van het geld. Steek ik liever in de aanschaf.
De 16-55 is idd een toplens, maar haalt wel het hele idee van lichtgewicht onderuit. Ik heb nog steeds geen spijt van de aanschaf, maar het is echt een brok glas waardoor ik regelmatig er voor kies om de camera niet mee te nemen. Misschien toch maar eens kijken voor een 35mm f2
Ik zat even te kijken bij een verhuurbedrijf hier in de buurt. X-T3 en een 16-55 en een 18-55 kost circa 100 euro voor een dag. Maar kan idd eens proberen via de fotozaak waar ik hem wil kopen.
Nu gebruik ik al jaren prive apparatuur voor de fotografie van het bedrijf waar ik werk (Canon 6D fullframe, en een Fuji X100T). Maar het tijd dat we apparatuur voor de zaak gaan aanschaffen.
Puur voor het zakelijke gebruik kan ik prima uit de voeten met de 16-55. Gewicht/formaat is geen issue. Maar bij prive gebruik kan het gewicht ervoor zorgen dat ik hem niet altijd meeneem. En dan is de 18-55 wellicht beter. Maar goed, de aanschaf is primair voor de zaak.
Verwijderd
Niet gezegd dat je hier moet huren, maar puur ter indicatie wat gangbare huurprijzen zijn voor Fuji.Dacide schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:22:
Ah ok. Helder.
Ik zat even te kijken bij een verhuurbedrijf hier in de buurt. X-T3 en een 16-55 en een 18-55 kost circa 100 euro voor een dag. Maar kan idd eens proberen via de fotozaak waar ik hem wil kopen.
voorbeeld
Lang verhaal kort:Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:55:
Maar @Dacide ik kan niet in je portemonnee kijken maar als jij die lenzen zakelijk gaat gebruiken dan is 18-55 van 449 toch een lachertje. Krijg je nog 21% van terug ook nog. Dus heb je voor 349 ex btw een lens. Zelfde voor de 16-55 €1099 en dan nog 21% korting.
Max budget is 2500 euro (ex btw) voor aanschaf camera en objectieven.
Benodigd:
1x Fuji X-T3 (en ik kan nog wel ff de definitieve prijs van de X-T4 afwachten. Maar denk dat de xt3 prima is).
1x Standaard zoom (dus 16-55 of 18-55)
En nog een aanvullend objectief (stiekem zal die meer voor prive gebruik zijn
Indien ik voor X-T3 en 16-55 ga ( = 1900 euro ex btw, bij een fotozaak in Tiel) = resterend 600 euro
X-T3 en 18-55 kit = 1400 euro (ex btw) = resterend 900 euro.
Resterend objectief:
Ik neig sterk naar de 16mm 1.4 (maar dit zou ook een 14, 35mm of 56mm of 60mm kunnen worden.)
Thnx. Wist niet dat Kamera express ook een verhuurservice heeft. Locatie Eindhoven is wel te doen voor mij. Klein uurtje rijden.onsgeluk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:07:
[...]
Niet gezegd dat je hier moet huren, maar puur ter indicatie wat gangbare huurprijzen zijn voor Fuji.
voorbeeld
Dan ben ik voor 52 euro klaar (1 dagje huren) (xt3 en 2 objectieven). Bedankt voor de tip.
Jeps die inderdaad.onsgeluk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:32:
Foto Semeins toevallig? Goede winkel, eigenaar is een goede vent. Alleen die snotneus die er rondloopt moet je ver van verwijderd blijven. Die verkoopt onzin en als die de kans krijgt zn schoonmoeder ook nog.
Ik kan natuurlijk ook via BOL of Cloolblue, kamera express etc kopen. Maar ik gun het lokale bedrijven altijd iets meer.
En in Tiel ligt toevallig ook een van onze filialen. Dus ik ben wel eens in de buurt.
Jeps. Zojuist al een mailtje naar Foto Semeins gestuurd.amphora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:51:
Sommige verhuurbedrijven die ook verkopen (zoals KE) geven je soms ook het huurbedrag als korting bij een eventuele aanschaf volgens mij. Zou het zeker even navragen.
Foto Semeins in Tiel??? Kom ik vandaanDacide schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:59:
[...]
Jeps. Zojuist al een mailtje naar Foto Semeins gestuurd.
Woon zelf in Mid Limburg. Maar ik koop liever bij bij een fotospeciaalzaak dan bij een grote partij. Ik gun hun die omzet wel. En als ik toch regelmatig in Tiel kom, dan kan ik ook wel even bij hun langsgaan.
Bummer... Corona weer...
[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 20-02-2020 16:46 ]
Ik schrok al. Dacht dat het over uitstel/vertraging van bijv. de X-T4 ging....amphora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:46:
https://www.fujirumors.co...-to-coronavirus-outbreak/
Bummer... Corona weer...
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Verwijderd
Voorlopig voor de zekerheid maar geen nieuwe lens meer kopen.amphora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:46:
https://www.fujirumors.co...-to-coronavirus-outbreak/
Bummer... Corona weer...
Wel mooi effect voor je bokeh balls.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:13:
Voorlopig voor de zekerheid maar geen nieuwe lens meer kopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar voor wie dat niet doet, hier een overzicht vd verschillen tussen de xh1, xt3 en de xt4
De specs blijken niet helemaal vast te staan, want eerder werden geruchten over een base iso van 64 de wereld in geslingerd. Het kan zijn dat de info dus niet 100% is.
Anyway, als dit het min of meer is van wat er komende week gepresenteerd gaat worden ga ik nog wel een jaartje met mn xh1 spelen.
Verwijderd
Verwijderd
Hier zo goed als ik het donker genomen met de 23 f2!

Natuurlijk zal een Sony FF camera als je 1:1 inzoomt betere resultaten geven. De vraag is of je het verschil ziet in de uiteindelijke afdruk. Bediening en gewicht vind ik veel zwaarder wegenlapino schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:32:
Zal met spijt in hart zijn, maar overweeg sterk om mijn Fuji en lenzen te verkopen en verder te gaan met één systeem (Sony), is teveel over&weer gedoe en altijd keuzestress bij aankoop nieuwe lenzen (want twijfel voor welk systeem ik zou gaan enz). Hou nog altijd van de bediening van de Fuji and het echte 'fotograaf' gevoel, maar mijn FF is nu eenmaal beter bij hogere ISO en snelheid qua AF en dat zijn 2 zaken waar ik écht wel nood aan heb (fotografeer héél vaak bij minder licht).
Ben benieuwd hoeveel beter de X-T4 AF zal zijn. Wellicht je Sony 'meuk' verkopen en een X-T4 er bij?
[ Voor 20% gewijzigd door amphora op 21-02-2020 10:43 ]
Dat is ofwel pure marketing praat, ofwel gewoon een kwestie van firmware update, want de hardware is identiek. Zelfde cpu en zelfde sensor tussen de X-T3, X-Pro3 en X-T4.Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:09:
@amphora x-t4 is het van -3 naar -6ev gegaan dus dat is wel beter.
[ Voor 9% gewijzigd door phobosdeimos op 21-02-2020 11:34 ]
Ik heb inmiddels besloten mijn signature (voorlopig) te handhaven. Overstap gemaakt van spiegelreflex naar spegelvrij, maar wilde naast full frame ook een crop. Tegelijkertijd geen kapitaal aan leggende gelden om in lenzen te stoppen.lapino schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:32:
Zal met spijt in hart zijn, maar overweeg sterk om mijn Fuji en lenzen te verkopen en verder te gaan met één systeem (Sony), is teveel over&weer gedoe en altijd keuzestress bij aankoop nieuwe lenzen (want twijfel voor welk systeem ik zou gaan enz). Hou nog altijd van de bediening van de Fuji and het echte 'fotograaf' gevoel, maar mijn FF is nu eenmaal beter bij hogere ISO en snelheid qua AF en dat zijn 2 zaken waar ik écht wel nood aan heb (fotografeer héél vaak bij minder licht).
Na de A7Mk1 ben ik nu geland bij bij de A7Rii voor fullframe, en na de X-E1 ben ik bij een X-T2 uitgekomen voor crop. Vor elk een paar native lenzen, maar verder twee adapters: een Metabones IV en een Fringer. Voor de A7Rii heb/zoek ik een paar EF-primes (20mm, 35mm, 50mm, 90mm of zo), en die kunnen prachtig op de Fuji met een 1.5 crop-premie.
Uiteraard plenty voetnoten: minder licht en compact dan native lenzen, autofocus zal ook vast wel wat minder zijn - maar voor mij is dit een compromis waar zowel ik als mijn inkomen prima mee kunnen leven
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2020 13:17 ]
Verwijderd
Alles rondom de XH2 is speculatie.
Alles rondom de X-T4 ook.Dacide schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:46:
Alles rondom de XH2 is speculatie.
Als ik het zo lees dan zijn er hier een aantal die toch eens het woordenboek erbij moeten pakken en de betekenis van "gerucht" moeten opzoeken. Zolang die X-T4 niet door Fujifilm volledig uit de doeken is gedaan is alles pure speculatie. Geruchten staan niet gelijk aan 100% de waarheid.
De xt-4 berichten van de afgelopen dagen zijn geen geruchten meer maar lekken en voor 95% waar.ppl schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:03:
[...]
Alles rondom de X-T4 ook.
Als ik het zo lees dan zijn er hier een aantal die toch eens het woordenboek erbij moeten pakken en de betekenis van "gerucht" moeten opzoeken. Zolang die X-T4 niet door Fujifilm volledig uit de doeken is gedaan is alles pure speculatie. Geruchten staan niet gelijk aan 100% de waarheid.
Misschien dat de echte productfoto’s helpen?ppl schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:03:
[...]
Alles rondom de X-T4 ook.
https://www.fujirumors.co...al-product-images-leaked/
Waar vind ik die update?
Voorlopig nergens. Is een screenshot die iemand op Fuji Rumors lekte.
Fake dus. Wel jammer.phobosdeimos schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:06:
[...]
Voorlopig nergens. Is een screenshot die iemand op Fuji Rumors lekte.

Mijzelf dit weekend maar eens getrakteerd op een nieuw speeltje. Samyang 50mm F/1.2.
Binnenkort even degelijke foto maken
Even fatsoenlijke foto

[ Voor 17% gewijzigd door PdeBie op 23-02-2020 19:32 ]
https://www.fujirumors.co...ITfRgvaHWEmDh9Wtagb3kr6ys
The X-T4 uses the back-illuminated 26.1MP X-Trans CMOS 4 sensor and a high-speed image processing engine, the X-Processor 4. Combined with FUJIFILM’s colour reproduction technology, the X-T4 delivers a wide variety of options so you can recreate a scene exactly as you remember it.
IBIS provides 5-axis 6.5 stop image stabilisation when used with 18 out of 29 XF / XC lenses. It offers many new components, including new materials to the base part, a refined layout of the shutter’s shock-absorbing structure and newly developed gyro sensors that boast approx. 8 times the detection accuracy of the IBIS unit in the X-H1. This particular mechanism assists night photography and sports photography, and also helps video recording in situations prone to camera shake. The new IBIS unit uses magnetic force rather than springs, which boosts functionality while making it approx. 30% smaller and 20% lighter than X-H1’s image stabilisation mechanism.
Thanks to newly developed high-torque coreless DC motor, the ultra-fast focal plane shutter has the capability to shoot up to world’s fastest 15fps in burst mode, and has advanced response performance with a shutter release lag of just 0.035 seconds. The shutter unit also boasts double the durability with 300,000 actuations and offers shutter noise approx. 30% quieter compared to the X-T3.
The 1.62 mil dots vari-angle monitor allows for more creative and versatile shooting styles.
The LCD/EVF can be boosted in three different ways, Low Light Priority – allowing users to see the subject clearly in low light, Resolution Priority – displaying even the fine details of your subject and Frame Rate Priority which minimises blur in the viewfinder when shooting a moving subject. The eyecup now has a locking mechanism to prevent tearing or dislodgement.
The Boost / Normal modes are now joined by the Economy mode, which saves the power to increase the battery life.
The X-T4 features “ETERNA Bleach Bypass” a new Film Simulation mode, that uses FUJIFILM’s unique technology to provide versatile colour tones. The new mode simulates “bleach bypass,” which is a traditional processing technique for silver halide films; creating images with low saturation and high contrast for a special atmosphere.
Highlight and shadow tones from -2 to +4 can now be adjusted by 1/2 stops, instead of 1 stop, allowing for finer tonality, and White Balance now has “White Priority” and “Ambience Priority” options in addition to “AUTO.” The “White Priority” mode reproduces a stronger white, while the “Ambience Priority” produces a warmer tone.
When “RAW” is selected, users now choose the non-reversible “Compressed” option in addition to the reversible “Lossless Compressed.”
A new algorithm and phase detection AF’s processing capability has led to autofocus performance as fast as 0.02 seconds. This ensures that users can capture and track a subject moving at high speed, especially when combined with the continuous shooting performance of 15fps in post view and 8fps in live view.
Tracking AF performance has also undergone serious enhancement. The tracking success rate has been doubled compared to the X-T3. The Face / Eye AF performance has also been dramatically improved. This enhanced tracking ability has made focusing and taking portraits even easier than ever before.
The X-T4 is capable of recording Full HD high-speed video at 240P, producing up to 10x slow-motion effect. IBIS is effective when combined with the electronic image stabilization function (DIS) for use in the video mode, and brings even more image stabilisation, which is essential for users shooting video whilst walking.
The “IS (Image Stabilisation) Boost” mode mitigates gentle camera shakes, enabling stabilised fixed-point video recording without a tripod.
The stills and video modes now have separate menus and the video-only Quick Menu (Q Menu) button has enhanced the camera’s simplicity while recording video. A ”Movie optimised control” function has been introduced; users can adjust exposure with the command dial as well as the touchscreen panel. With this function, user can switch the STILL / MOVIE mode dial on the top panel to swiftly shift into video recording with stored video settings.
Video in the same format can be recorded on to two SD cards at the same time as backup. And the F-Log View Assist function has been added to correct low-saturation / low-contrast video while recording F-Log. Video is converted equivalent to BT.709 for display to make it easier to attain correct exposure in video recording.
The “Fix movie crop magnification” function fixes the video crop rate to prevent changes in the angle of view when switching to a different video mode. An “MIC jack setting” on the camera can be switched input level between MIC level and LINE level. The camera supports external microphones as well as LINE level input from external audio equipment.
Als we het over fujirumors hebben dan hebben we het over een bijzonder overenthousiaste fanboy die ieder klein nietszeggend dingetje als iets heel erg groots brengt, bijv. door te claimen dat het om een lek gaat. Zolang er niet eens zekerheid is over of het daadwerkelijk om een lek gaat, is het gewoon een gerucht. Afgezien daarvan, ook als iets 95% waar is, is er nog altijd sprake van speculatie. Fujifilm heeft nog niets officieels aangekondigd en zaken zijn nog steeds niet officieel bevestigd.amphora schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:09:
[...]
De xt-4 berichten van de afgelopen dagen zijn geen geruchten meer maar lekken en voor 95% waar.
Dit is dus exact wat ik bedoelde met het woordenboek erbij pakken. Er lijkt hier geen besef te zijn dat er geen 100% waarheid is en dat je e.e.a. met een korreltje zout moet lezen. Die lekken zien er heel betrouwbaar uit, net als die foto van dat beeldscherm wat zou duiden op een nieuwe firmware. Die laatste bleek nep te zijn...
Overigens is er niks mis met geruchten, lekken en speculatie. Dat is vaak juist 1 van de leuke dingen aan een nieuwe camera. Beter dan bij een bookie wedden op een of ander paard
Dat was mij, een van de onwetendenppl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:37:
[...]
Als we het over fujirumors hebben dan hebben we het over een bijzonder overenthousiaste fanboy die ieder klein nietszeggend dingetje als iets heel erg groots brengt
Beetje betuttelend, vind je niet? Ik zie nergens in de reacties dat iemand het als absolute waarheid aanneemt. We speculeren nou eenmaal graag in hoeverre geruchten op waarheid kunnen berusten.Dit is dus exact wat ik bedoelde met het woordenboek erbij pakken. Er lijkt hier geen besef te zijn dat er geen 100% waarheid is
Dat is dus precies wat wij doen en waar jij tegen ageert...Overigens is er niks mis met geruchten, lekken en speculatie. Dat is vaak juist 1 van de leuke dingen....
Anyway, al zou er slechts 50% waarheid in zitten gaat dit m niet worden voor mij. Diezelfde geruchten hebben het over 2021 voor een xh2. Ik merk het wel, fuji heeft wel aangegeven het xh platform in stand te houden. Dus ik heb hoop.
Ik ben trouwens benieuwd waar de cam geproduceerd is. Indien in Japan kan het zijn dat ze voldoende kunnen leveren bij release er vanuitgaande dat de benodigde hardware al in de fabriek is. Als deze uit dezelfde fabriek als de xt3 komt, voorzie ik een beste domper gezien de huidige problematiek.
Verwijderd
Betekent het volgende dat de IBIS voor non-Fuji lensen helemaal niet werkt, of dat het minder effectief is (bijv. 4 stops ipv 6.5)?Dacide schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:16:
X-T4 Press release - leaked.
https://www.fujirumors.co...ITfRgvaHWEmDh9Wtagb3kr6ys
[...]
#dtvIBIS provides 5-axis 6.5 stop image stabilisation when used with 18 out of 29 XF / XC lenses.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Bij een select aantal fujinon lensen haal je de 6.5 stops, bij de rest vd line-up wat minder. Maar ibis werkt in principe op elke lens. Voor de xh1 hadden ze destijds een overzicht gemaakt van wat er aan stabilisatie gehaald kan worden. Als er daadwerkelijk ibis op zit, zal er een soortgelijk overzicht voor de xt4 zijn bij release.BlaTieBla schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:27:
[...]
Betekent het volgende dat de IBIS voor non-Fuji lensen helemaal niet werkt, of dat het minder effectief is (bijv. 4 stops ipv 6.5)?
[...]
#dtv
edit, antwoord wat verduidelijkt.
[ Voor 8% gewijzigd door onsgeluk op 25-02-2020 11:52 ]
Zojuist een nieuwe X-T3 besteld en een 2e hands 16-55 f2.8 in nieuwstaat.
En dan houd ik nog een eurootje of +/- 1000 aan budget over om binnenkort een of twee primes voor erbij te kopen. Nog geen idee welke dat gaan worden. Maar in ieder geval een van de volgende objectieven. Wellicht dat ik het aanbod van tweedehands objectieven even in de gaten houd ( cameranu of kamera-express)
• 16mm 1.4
• 23mm 1.4 of 2.0
• 56mm 1.2
Tevens 2 SD cards gekocht van Sandisk (extreme pro 300 mb/s versie. En een Peak design slide lite.)
Jey
[ Voor 11% gewijzigd door Dacide op 25-02-2020 14:32 ]
Jij durft, zo één dag voor de aankondiging van de X-T4Dacide schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:28:
Zo, knoop doorgehakt.
Zojuist een nieuwe X-T3 besteld en een 2e hands 16-55 f2.8 in nieuwstaat.
En dan houd ik nog een eurootje of +/- 1000 aan budget over om binnenkort een of twee primes voor erbij te kopen. Nog geen idee welke dat gaan worden. Maar in ieder geval een van de volgende objectieven. Wellicht dat ik het aanbod van tweedehands objectieven even in de gaten houd ( cameranu of kamera-express)
• 16mm 1.4
• 23mm 1.4 of 2.0
• 56mm 1.2
Tevens 2 SD cards gekocht van Sandisk (extreme pro 300 mb/s versie. En een Peak design slide lite.)
Jey
Maar hoe dan ook ga je daar veel plezier van beleven!
Bij mij is de 35 1.4 de meest gebruikte lens momenteel nu ik met portret fotografie bezig ben.
[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 25-02-2020 14:41 ]
Hoe je het ook went of keert. De X-t4 zal duurder zijn dan die 1250 euro die ik voor de xt3 moest betalen.
En de XT3 is meer dan goed zat voor hetgeen ik ermee wil. En daarnaast is de Xt4 ook weer een stukje groter.
Elke euro die ik bespaar op de aankoop van de body, kan ik in objectieven steken. De verwachtte release prijs van de xt4 is 1700 dollar (op basis van rumors). Als dit waar is, dan is dit dus 550 euro meer dan de XT3.
En mocht de XT4 nog een verrassing uit de hoge hoed toveren, en functies hebben die ik perse MOET hebben. Dan gaat de XT3 alsnog retour. Maar dat zal vast meevallen.
Ook een pracht objectief. Maar als ik een normal prime voor erbij wil, dan wordt het toch echt de 23mm. (ben ik gewend van mijn X100T. Ik hou echt van die focal length).amphora schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:41:
[...]
Bij mij is de 35 1.4 de meest gebruikte lens momenteel nu ik met portret fotografie bezig ben.
De 35 1.4 heeft wel een iets 'mooier'/dromeriger bokeh/sfeertje.
Verwijderd
Voor mij is de XT3 momenteel een droom body. Ook al hebben we privé al een x100T en een Canon 6d (FF). Mocht de XT4 echt super super top blijken te zijn. Prima, dan begroot ik voor 2021 wel een paar duizend euro voor de marketing afdeling. Geven we maar iets minder uit aan print of advertising.
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de XT3 nog voor lange tijd een meer dan prima body is.
Overigens die snelle SD cards zijn ook niet goedkoop.
1x SanDisk 128GB Extreme Pro UHS II SDXC 300MB/s (voor RAW en video)
1x SanDisk 64 GB Extreme Pro UHS II SDXC 300MB/s (voor JPG's)
Totaal 270 euro (incl btw). Dat tikt ook lekker door. En zo'n Peak design Slide is ook weer een +/- 60 euro.
en dan zal ik straks nog wel een leuke soft release button willen, een thumb rest (of een grip). etc etc... Schiet op zo
[ Voor 34% gewijzigd door Dacide op 25-02-2020 15:38 ]
Maar er zijn voldoende GoT'ers die daar, in mijn ogen (totaal), anders over denken. En dat is hun goed recht!
https://www.dpreview.com/...ifilm-x-t4-initial-review
Ziet er goed uit allemaal, dat wordt sparen, vrees ik
(door die IBIS wordt ook de 16-55 nóg aantrekkelijker)
[ Voor 15% gewijzigd door Walker78 op 26-02-2020 08:35 ]
Verwijderd
Benieuwd hoe die Yongnuo focust - op Viltrox nog wel. Ik heb de mijne teruggestuurd omdat het LCD als een dolle ging flikkeren bij terugkijken van een foto. Maar gelukkig nu een Fringer, voor iets meer dan de prijs van een Viltrox.Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:47:
Voor wie stiekem wel de 56mm f1.2 wil maar geen 800 EUR teveel heeft is dit een optie. Viltrox canon EF adapter met AF hier met de 50mm f1.8 (van yongnuo dus nog 50 EUR goedkoper dan de canon).
...afbeeldingen
Ik denk dat het misschien wel aardig zou zijn als er temidden van het merkenadoratiegeweld ook een topic kwam voor vreemdgangers - zoeiets als het "Adapted Lens Talk"-topic van Dpreview. Kan - zeker met het oprukken van de spiegelloze camera's - best aardig zijn, maar misschien ben ik de enige die er zo tegenover staat (hoewel: @ehtweak met zijn Helios 44 op een Nikon d800?).
Ik zou wel een gooi willen doen naar het opzetten van een topic hierover ("Het gote Alles-op-Alles-topic") maar als digitale noob mis ik daarvoor de nodige handvatten. M.a.w. ik kan het schrijven, maar niet in vorm gieten. Iemand (een mod of zo) daar suggesties voor?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ja, 1799,- voor de body.Dacide schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:55:
Is er al bekend wat de Nederlandse prijzen voor de X-T4 zijn?
Zie het nieuwsbericht op de homepage van tweakers, van vanochtend
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
Wat het meest opvalt is dat de lens vaak heel de focus travel doorloopt om scherp te stellen. Niet altijd maar wel pakweg elke 2-3 composities. en andere keren werkt het gewoon zoals verwacht. Maar je wil dit dus niet gebruiken waar het snel moet gaan of met macro of lange tele lenzen zonder limit switch.
Als je de foto's gaat bekijken op de camera focust de lens ook eerst, alsof een lens de body terug in gaat bij een compact bv.
En de eerste keer dat ik het diafragma aan paste sprong die alleen van vol open naar vol dicht en dan moest ik helemaal terug stop per stop. Maar eens die sequence doorlopen kan ik wel gewoon in de juiste richting aanpassen. mogelijks komt dat terug als ik de lens los koppel.
Verwijderd
Dan zou ik de xt3 laten gaan daar krijg je tenminste nog iets voor en dan heb je tenminste nog een deftige body made in Japan ipv China 😁winwiz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:37:
Ik hem nu een X-T2 en een X-T3 er zal er één het veld moeten ruimen
Ah top. Goed dat ik dan net gisteren de XT3 nog aangeschaft heb. Voor die 500 euro meerprijs van de XT4 heb ik ook een (tweedehands) 56mm of een 16mm 1.4JeyJey schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:34:
[...]
Ja, 1799,- voor de body.
Zie het nieuwsbericht op de homepage van tweakers, van vanochtend
De X-T4 heeft nog altijd dezelfde bsi-sensor van het aps-c-formaat met een resolutie van 26 megapixel en ook de X-Processor 4-beeldprocessor van de X-T3 is aanwezig in de nieuwe camera. Hoewel de sensor onveranderd is, zegt Fujifilm dat het de autofocus verder heeft verbeterd, waarbij de gezichts-, oogdetectie en het tracken van subjecten beter moeten presteren. Fujifilm zegt dat een 'geëvolueerd algoritme' aan de basis staat van de snelheid van de autofocus, die nu op 0,02s zou uitkomen.
De processor in de XT3 heeft geen ibis te verhapstukken. Dus in theorie moet die nog heel veel headroom hebben lijkt mij. Voorbeeld:de AF die erg verbeterd schijnt te zijn is blijkbaar op basis van een beter algoritme. Dus als Fuji kaizen weer van stal haalt, kan de xt3 (al dan niet 2de hands) wel eens heel interessant worden.
Mijn huidige lenspakket is een XF16-55 en 55 - 200 en dan nog een Samyang 12mm. Ga ik iets van van voordeel hebben in de ibis hierbij? Volgens mij bij de 16-55 en 55-200 zeker wel...
Fujifilm heeft ook te kennen gegeven dat de X-T4 de X-T3 niet echt zal vervangen, de X-T3 blijft gewoon bestaan langs de X-T4.onsgeluk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:43:
De processor in de XT3 heeft geen ibis te verhapstukken. Dus in theorie moet die nog heel veel headroom hebben lijkt mij. Voorbeeld:de AF die erg verbeterd schijnt te zijn is blijkbaar op basis van een beter algoritme. Dus als Fuji kaizen weer van stal haalt, kan de xt3 (al dan niet 2de hands) wel eens heel interessant worden.
Dat lijkt me ook erg logisch, voor mij als "gewone" fotograaf, die nooit video doet, is de X-T3 qua specs ruim voldoende, en op sommige vlakken (zoals het scherm) beter dan de X-T4. Ook compacter en lichter. Het verdwijnen van de "metering mode" dial ten voordele van een stills vs movie knop zou me ook ferm ergeren.
IBIS, tja, waarom niet, alhoewel ik er zelden van zou kunnen profiteren. Zoveel ik kan zit ik op 1/125 of sneller. Wat kan je fotograferen op 1/15? Op vakantie neem ik soms wel eens een foto van een stilstaand tafereel, binnen in een gebouw ofzo, en dan ben ik wel blij met de OIS op m'n 18-55, dat wel. Maar daar heb je dus geen IBIS voor nodig, OIS doet het prima
Gezien ze de beide modellen blijven behouden, lijkt me de kans wel groot dat de X-T3 dezelfde software goodies zal krijgen als de X-T4, maar dan iets later.
[ Voor 22% gewijzigd door phobosdeimos op 26-02-2020 11:34 ]
Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. IBIS geeft je mogelijk extra stops ruimte qua sluitertijd. De vraag die je jezelf moet stellen is of je daar baat bij hebt, bijvoorbeeld bij het schieten van statische onderwerpen bij minder licht of macroachtig werk. Ben je vaak al sluitertijd gelimiteerd vanwege beweging in je onderwerpen dan heb je er minder aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In Oktober ga ik naar Congo/Rwanda waar ik allicht veel mogelijkheden ga hebben om zo'n nachtfoto's te trekken. Daar gaan ook enkele unieke mogelijkheden van sterrenhemel vast te leggen in combinatie met een lavameer in de donker.
Ik werk uiteraard met een statief maar ik vermoed dat met de XT4 en vnl voor de IBIS daar wel baat bij zou hebben?
IBIS is niet geschikt/bedoeld voor hele lange sluitertijden en is meer bedoeld om uit de hand fotograferen. Bij het fotograferen van een sterrenhemel moet je hoe dan ook vanaf een statief fotograferen en dan heb je niets aan IBIS. IBIS compenseert kleine bewegingen in tegengestelde richting om deze op te heffen. Verder natuurlijk wel handig in de voor IBIS bedoelde situaties.Sphinkx schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:35:
@Gonadan Wanneer mogelijk trek ik heel graag foto's van de sterrenhemel. In een land zoals Belgie met teveel lichtpollutie is dit natuurlijk amper mogelijk. Dit doe ik dus voornamelijk in het buitenland.
In Oktober ga ik naar Congo/Rwanda waar ik allicht veel mogelijkheden ga hebben om zo'n nachtfoto's te trekken. Daar gaan ook enkele unieke mogelijkheden van sterrenhemel vast te leggen in combinatie met een lavameer in de donker.
Ik werk uiteraard met een statief maar ik vermoed dat met de XT4 en vnl voor de IBIS daar wel baat bij zou hebben?
Edit: inderdaad wel voor lange sluitertijden maar tientallen seconden en met statief zou ik afraden.
[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 26-02-2020 12:38 ]
IBIS is juist wel bedoeld voor langere sluitertijden, maar dan wel uit de hand. Het is zoals hierboven genoemd niet bedoeld voor echte long exposure. Het zorgt er puur voor dat je, zeker met langere lenzen, iets meer ruimte hebt qua sluitertijd. Dat zijn de waardering in stops die zo'n stabilisatiemethode krijgt.
Als je vanaf statief werkt zet je inderdaad juist bij voorkeur alle stabilisatie uit om onnodige trillingen te voorkomen. Net als je 'mirror lock up' en afstandsbediening/zelfontspanner.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad.Gonadan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:47:
@Sphinkx
IBIS is juist wel bedoeld voor langere sluitertijden, maar dan wel uit de hand.
Het zorgt er puur voor dat je, zeker met langere lenzen, iets meer ruimte hebt qua sluitertijd.
Als je bijvoorbeeld een 300mm lens hebt, moet je al snel naar 1/500e van een seconde (of sneller) om beweginsonscherpte te vermijden (panning shots terzijde) wanneer je uit de hand schiet. Met IBIS zou je een paar stops langzamer kunnen schieten. Bijvoorbeeld 1/60e van een seconde.
Ik zie het ook wel zitten voor de 90mm, 56mm en de 16-55. Wellicht dat ik dan weer eens serieus ga kijken naar een 16-55. Een standaard zoom zonder OIS werkt voor mij namelijk niet. Alhoewel de 18-55 meer dan prima is eigenlijk...
Het is helaas bittere noodzaak gezien de discussies die we in het verleden hebben gehad. De meest recente was die hele onzinnige over het weglaten van het d-pad. Op basis van geruchten werd het weglaten van het d-pad als 100% waarheid gezien en hier gepresenteerd.onsgeluk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:33:
Beetje betuttelend, vind je niet? Ik zie nergens in de reacties dat iemand het als absolute waarheid aanneemt. We speculeren nou eenmaal graag in hoeverre geruchten op waarheid kunnen berusten.
Als je de specs bekijkt van de X-T4 dan is het nu inderdaad de grote vraag wat ze met die X-H2 gaan doen. Ze hebben zich met de X-H1 meer gericht op de video mensen, misschien gaan ze met de X-H2 nu nog een stapje verder (a la de X-Pro3 en de X100V).Anyway, al zou er slechts 50% waarheid in zitten gaat dit m niet worden voor mij. Diezelfde geruchten hebben het over 2021 voor een xh2. Ik merk het wel, fuji heeft wel aangegeven het xh platform in stand te houden. Dus ik heb hoop.
Dat maakt weinig uit. Kijk maar eens naar de componenten op zo'n printplaat. Driemaal raden waar die in 9 van de 10 gevallen vandaan komen. Het wordt afwachten hoe groot de voorraden van onderdelen zullen zijn die door de diverse fabrikanten zijn aangelegd. Als ze werken zoals bij Scania (met bijv. JIT) dan hebben ze een serieus probleem (want kleine voorraden).Ik ben trouwens benieuwd waar de cam geproduceerd is. Indien in Japan kan het zijn dat ze voldoende kunnen leveren bij release er vanuitgaande dat de benodigde hardware al in de fabriek is. Als deze uit dezelfde fabriek als de xt3 komt, voorzie ik een beste domper gezien de huidige problematiek.
Als het werkt zoals op de X-H1 dan is het een samenspel van IBIS en OIS. Daarbij lijkt de OIS generatie ook een bepalende factor te zijn (als in: nieuwste OIS zal die 6.5 halen, iets oudere niet).BlaTieBla schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:27:
Betekent het volgende dat de IBIS voor non-Fuji lensen helemaal niet werkt, of dat het minder effectief is (bijv. 4 stops ipv 6.5)?
Het lijkt er verdacht veel op dat Fujifilm naampjes aan het platform geeft en er niet een specifieke processor mee bedoeld. M.a.w. een X-Processor Pro versie huppeldepup moet tenminste x snel zijn en feature zus en zo ondersteunen. Als ik het goed heb heeft de GFX 50R dezelfde processor als de X camera's met een X-Trans 4 sensor (= X-Processor Pro). Die camera moet het dubbele aan megapixels verwerken. Daarom kan het best zijn dat de processor in de X-T4 een krachtigere processor is dan die in de X-T3 om juist de berekeningen van de IBIS op te vangen. Een aparte processor lijkt me sterk omdat de ruimte ontzettend beperkt is (IBIS was al proppen in de X-H1 en die is groter dan de X-T serie).onsgeluk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:43:
De processor in de XT3 heeft geen ibis te verhapstukken. Dus in theorie moet die nog heel veel headroom hebben lijkt mij.
Bovendien heeft de X-Pro serie ook nooit dezelfde mogelijkheden gekregen als de X-T variant dat had. De X-T2 had de mogelijkheid om je eigen custom AF-C profiel te maken, de X-Pro2 niet. Filmen in 4k kon op de X-T2 maar niet op de X-Pro2. Dat eerste kan nog steeds niet, dat laatste bleek ineens wel mogelijk en hebben ze met een latere firmware aan de X-Pro2 toegevoegd. Net als tethering; iets wat fysiek onmogelijk zou zijn..en wat hebben we nu? Voor de X100 mensen is het nog een graadje erger, die kennen heel dat kaizen geen eens.
Moraal van het verhaal: niets zo ondoorgrondelijk als Fujifilm's wegen. Het zou mij niets verbazen dat Fujifilm die extra features niet naar de X-T3 brengt.
Kan me voorstellen dat dat vanwege X-Trans wat complexer is dan met een bayer filter.
[ Voor 22% gewijzigd door amphora op 26-02-2020 21:19 ]
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic