Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 92 Laatste
Acties:

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

@ppl Cijfertjes zeggen me genoeg: eyepoint en EVF-vergrotingsfactor van de X-T2 zitten voor zover ik het kan bekijken aardig in de buurt van die van mijn A7Rii. De "zoomfactor" van het zoomwiel van de X-T2 wordt ergens in de gebruiksaanwijzing in een tabelletje (kan het nergens meer vinden) als 3x en 6x aangegeven - wat ik aan de krappe kant vind in vergelijking met de 5- 12x van de A7Rii. Daarmee kan ik detailscherpte goed beoordelen - zal bij de Fuji wat minder zijn.

Maar goed, ik zal zelf moeten zien wat ik met die gegevens doe, en zal wschl. een deze dagen een kogel door de kerk jagen. Bedankt voor de info, i.i.g.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• Mowikan
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-04 13:35

Mowikan

Fuji lover

Ik snap niet zo goed hoe je vergelijking maakt tussen een redelijk actuele sony camera van €2099 en een x-t2 van €995 die al vervangen is door een opvolger?

Ik ben bril drager en heb op mijn x-t3 dioptrie aangepast en vind het een super zoeker. Kan er prima mee werken. Ik gebruik overigens nooit manual focus lenzen of adapters omdat ik daar de winst niet van inzie als ik zie hoe goed en goedkoop de f2 lenzen zijn.
Maar op manual focus kan je prima het stukje uitvergroten waar je op wil scherpstellen.
Joystick achterop. Testen dus!

En ik zou nooit en heb ook nog nooit en camera gekocht zonder deze eerst vast te houden.
Bij cameranu bijvoorbeeld hebben ze alles op de plank en je kan daar alles proberen en vasthouden.
Ff bellen en langs gaan.

[Voor 28% gewijzigd door Mowikan op 29-01-2020 20:00]

I❤️Fuji

Lenzen die zowel handmatige als automatische scherpstelling ondersteunen zijn natuurlijk het meest handigste om te kopen omdat je dan over beide opties beschikt. Bij sommige zaken is automatische scherpstelling geen vereiste of zit het juist in de weg. Kom je die vaak tegen dan is een lens met handmatige scherpstelling een betere keus omdat die vaak goedkoper zijn. Ook heb je dan heel wat meer lens-keuze (vroegah had je alleen handmatige scherpstelling).

Lenzen zullen hier het probleem niet zijn. Hoe de camera handmatig scherpstelt wel. Met zaken als focus peaking en kunnen inzoomen maak je het aanzienlijk makkelijker. Ik heb ook veel liever mijn TLR dan mijn 35mm SLR omdat bij de TLR het scherpstellen echt super makkelijk is (vooral ook omdat er een loepje in de zoeker zit). Mijn X-Pro2 moet het ook tegen de TLR afleggen maar domweg omdat het focus-by-wire systeem minder direct is dan de ouderwetse mechanische manier (nog een reden waarom je liever een handmatige scherpstel lens wil hebben; die doen zijn veelal mechanisch).

Dioptrie aanpassing ben ik ook geen fan van omdat je dan maar met 1 oog scherp ziet. Prima voor als je met 1 oog fotografeert, niet als je dat met beide doet (wat aan te raden is omdat je meer ziet van wat er voor je afspeelt en daar ook op kunt anticiperen).

Btw, die joystick achterop verplaatst alleen je scherpstelgebied, het zoomt 'm niet in.

[Voor 10% gewijzigd door ppl op 29-01-2020 23:28]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Mowikan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:54:
Ik snap niet zo goed hoe je vergelijking maakt tussen een redelijk actuele sony camera van €2099 en een x-t2 van €995 die al vervangen is door een opvolger?

Ik ben bril drager en heb op mijn x-t3 dioptrie aangepast en vind het een super zoeker. Kan er prima mee werken. Ik gebruik overigens nooit manual focus lenzen of adapters omdat ik daar de winst niet van inzie als ik zie hoe goed en goedkoop de f2 lenzen zijn.
Maar op manual focus kan je prima het stukje uitvergroten waar je op wil scherpstellen.
Joystick achterop. Testen dus!

En ik zou nooit en heb ook nog nooit en camera gekocht zonder deze eerst vast te houden.
Bij cameranu bijvoorbeeld hebben ze alles op de plank en je kan daar alles proberen en vasthouden.
Ff bellen en langs gaan.
1: de A7Rii is zelfs al ietsje bejaarder dan de X-T2, en beide zijn inmiddels al zo'n beetje aan iteratie 4 toe. Wat me overigens niet boeit - ik maak de vergelijking alleen maar omdat ik met beide content wil kunnen zijn.
2: Diopter werkt niet voor mij - brilletje op brilletje af is niet leuk.
3: Ik gebruik wèl manual focus lenzen - omdat die er waren toen ik in de jaren zestig met fotograferen begon, en omdat ik die directe fotografiesensatie nog steeds leuk vind. De winst zit hem niet in de prijs of de kwaliteit, maar in het plezier.
4: Van dat uitvergroten was bekend, ja. Vind ik onmisbaar Het bezwaar(tje) van de X-T2 is juist dat de maximale zoomfactor 6 van de X-T2 niet zoveel detail toont als de 12x van de Sony waar ik aan ge-(mee ver-?)wend ben. Moet ik over nadenken hoe belangrijk ik dat vind, maar vooralsnog denk ik dat je wel kan dansen al is het niet met de bruid.
5: Hands on uitproberen zou ik graag doen, maar hier op het platteland in Italie heeft Cameranu nog steeds geen fliliaal, en ook andere brick and mortar fotozaken zijn hier dun gezaaid. Dus kwamen zo'n beetje al mijn toestellen de laatste twintig jaar uit de brievenbus.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Dat je niet kan testen omdat je in ItaIië woont stond er niet bij 😬

I❤️Fuji

• RoQue.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-04 10:06
Voor de X-T3 gebruiker: Firmware update 3.20 is gisteren uitgebracht

https://fujifilm.com/supp...firmware/x/xt3/index.html

Update omvat:
Enhanced autofocus.
*Improving the tracking performance of the eye AF frame, making it easier to attain accurate autofocus on the eyes.
*Improving face-detection performance when there are faces of different sizes within the same frame, making it easier to attain accurate autofocus.
*Improving autofocus capability on a foreground subject even when there is a mixture of foreground and background subjects within a AF frame, causing the foreground subject to go out of focus, e.g. when shooting flowers against a busy background.
2.Capability to save up to 9,999 pictures in each folder.
Until now, the number of pictures that can be saved in a folder on an SD card was limited to 999. This update will raise the limit by ten times to 9,999 pictures.
3.The phenomena below during a movie shooting are fixed.
*Focus hunting at the minimum aperture.
*A black line can sometimes appear on the bottom of the center.
4.Fix of minor bugs.
Hopelijk wordt de update ook doorgezet naar de X-T30
:9
Ook voor de X-Pro3 is er een nieuwe firmware update.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Mochten mensen nog capture one overwegen je krijgt nu 25% korting. Dus dat is best substantieel. Gebruik 25EXTRA bij de aanschaf. Actie is tot 5-2-2020

I❤️Fuji

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 30-03 20:45
RoQue. schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:53:
Voor de X-T3 gebruiker: Firmware update 3.20 is gisteren uitgebracht

https://fujifilm.com/supp...firmware/x/xt3/index.html

Update omvat:

[...]

Hopelijk wordt de update ook doorgezet naar de X-T30
:9
Ik merk best wel een significant verschil.. Well done

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@winwiz ook mij idee. Face detectie gaat veel sneller en nauwkeuriger.

I❤️Fuji

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
De X-T20 met 18-55 lens is ineens flink goedkoper bji CameraNu (699)
https://www.cameranu.nl/n...camera-zilver-18-55mm-ois

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 03-04 11:50
Ik vind de nieuwe X100V erg mooi geworden, strakkere lijnen, ik zou hem bijna kopen. Alleen denk ik dat ik lenzen verwisselen toch wel zou missen.

https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/2020/02/X100V-18.jpg

• evdakker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:12
Exocet schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:51:
De X-T20 met 18-55 lens is ineens flink goedkoper bji CameraNu (699)
https://www.cameranu.nl/n...camera-zilver-18-55mm-ois
De X-E3 is ook in prijs aan het zakken... nu 499,- (body zilver), of zelfs 404,- (body zwart)
pricewatch: Fujifilm X-E3 Body Zilver
pricewatch: Fujifilm X-E3 Body Zwart
@Sluw je hebt opzetlenzen zodat je 28,35 en 50mm fov (35mm equiv.) hebt :) Scheelt want met die opzetlenzen of een adapter is die nieuwe X100V ook meteen weather resistant.

Wel erg tof dat je nu niet steeds meer de ring omhoog moet trekken als je de ISO wil veranderen. Als je hem omhoog trekt blijft hij op z'n plek zodat je veel makkelijker je ISO kunt veranderen. En als je dat met het wieltje wil kan ook, de C stand zit hier ook op.

[Voor 43% gewijzigd door ppl op 04-02-2020 21:48]

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-04 16:24
En voor de X100V een grote flop: het ding heeft geen d-pad meer... Zelfde flater als op de X-pro3.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:44
phobosdeimos schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:07:
En voor de X100V een grote flop: het ding heeft geen d-pad meer... Zelfde flater als op de X-pro3.
Waarom is dat een probleem? Ik miste het niet op de XF10.

• phobosdeimos
Kwintessens schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:19:
[...]

Waarom is dat een probleem? Ik miste het niet op de XF10.
Omdat ik constant gebruik maak van een de d-pad op m'n X-T3, en ik met heel m'n verstand niet kan begrijpen waarom ze die er bij de X-Pro3 en X100V weg laten. Een d-pad geeft je 5 fysieke knoppen, die je kan gebruiken zonder je ogen van de EVF te halen, zelfs met handschoenen aan, en 4 van de 5 knoppen zijn volledig programmeerbaar.

Zoiets is voor mij onmisbaar. En ze halen dat gewoon weg, zonder reden, er blijft gewoon lege ruimte achter. Oerdom als je het mij vraagt, erg polariserend ook gezien de vele negatieve commentaar op fujirumors en dpreview.

[Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 04-02-2020 22:27]

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:41
phobosdeimos schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:26:
[...]

Omdat ik constant gebruik maak van een de d-pad op m'n X-T3, en ik met heel m'n verstand niet kan begrijpen waarom ze die er bij de X-Pro3 en X100V weg laten. Een d-pad geeft je 5 fysieke knoppen, die je kan gebruiken zonder je ogen van de EVF te halen, zelfs met handschoenen aan, en 4 van de 5 knoppen zijn volledig programmeerbaar.

Zoiets is voor mij onmisbaar. En ze halen dat gewoon weg, zonder reden, er blijft gewoon lege ruimte achter. Oerdom als je het mij vraagt, erg polariserend ook gezien de vele negatieve commentaar op fujirumors en dpreview.
Ik krijg de indruk dat Fujifilm zich met dit soort dingen probeert te onderscheiden van andere merken.
Het weghalen van het standaard scherm op de achterkant van de X-pro3 is ook zo'n ding.

Wellicht met het idee dat het weghalen van knopjes en opties je meer terugbrengt naar de essentie van de fotografie :) Of wat dacht je van de digitale Leica die alleen in zwart-wit kan fotograferen?

Persoonlijk houd ik wel van deze eigenwijze aanpak.

• Kwintessens
[...]

In plaats van de dpad kun je nu swipes gebruiken op het touchscreen.

• phobosdeimos
Kwintessens schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:07:
[...]

In plaats van de dpad kun je nu swipes gebruiken op het touchscreen.
X-T3 kan beide, iedereen blij, toch ? Ik heb een hekel aan dit soort Apple praktijken waarbij ze telkens functionaliteit wegnemen.

• Kwintessens
phobosdeimos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:01:
[...]

X-T3 kan beide, iedereen blij, toch ? Ik heb een hekel aan dit soort Apple praktijken waarbij ze telkens functionaliteit wegnemen.
Tja, weet ik niet. Ze zullen wel een reden hebben, al weet ik ook niet goed waarom ze het doen. Persoonlijk heb ik liever zo min mogelijk knoppen op mijn camera, als ik maar kan scherpstellen en diafragma, sluitertijd en iso-waarde kan instellen. De rest vind ik balast.

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 03-04 11:50
Kwintessens schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:20:
[...]

Tja, weet ik niet. Ze zullen wel een reden hebben, al weet ik ook niet goed waarom ze het doen. Persoonlijk heb ik liever zo min mogelijk knoppen op mijn camera, als ik maar kan scherpstellen en diafragma, sluitertijd en iso-waarde kan instellen. De rest vind ik balast.
Inderdaad, ik ook, ik vind het belangrijk dat die basis controls direct te bedienen zijn omdat ik dat leuk vind (diafragma, sluitertijd, iso, exposure comp). Ik heb ook lang een Blackberry gehad voor het toetsenbord maar mis het nu totaal niet meer, ook een kwestie van wennen denk ik. Ik gebruik de d-pad alleen voor menu's of zaken die niet direct belangrijk zijn om de foto te kunnen nemen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Zo bijzonder is het niet hoor, Canon deed hetzelfde op de R en heeft daar ook genoeg kritiek op gehad. Ik denk dat het eerder een visie is dat je met touch veel meer moet kunnen doen dan dat is om speciaal te willen zijn.

Een focuspunt selecteren via touch is best handig wanneer je een vrije selectie wilt gebruiken, maar wil je graag schakelen tussen punten dan is een klikkende knop weer lekker. Zal ook een stukje persoonlijke voorkeur zijn.
Dat er online veel haat is verbaast mij niets, dat is praktisch standaard bij verandering. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• phobosdeimos
Toch is het uitermate vreemd voor een merk van cameras waarvan die fysieke knoppen nu net één van de verkoopsargumenten is. Dat je er een touchscreen bij krijgt, is prima voor mij, sommige mensen vinden dat leuk, ik persoonlijk vind het nutteloos dus ik gebruik het gewoon niet, in tegenstelling tot de d-pad.
Maar nu maakt Fujifilm voor jou de keuze: jij MOET vanaf nu het touchscreen gebruiken. Echt jammer. Hopelijk laten ze de X-T reeks met rust en gaan ze niet voor dergelijke fratsen als op de X-Pro3 en X100V.
Anyway, denk niet dat ik de komende jaren iets anders nodig heb dan m'n huidige X-T3 dus maakt me niet zo veel uit, vind het gewoon erg vreemd en jammer.
Ik wil niet dat Fuji de nieuwe Apple wordt, het soort bedrijf wat in jouw plaats gaat beslissen hoe je iets moet doen, en allerlei functies, knopjes en poorten weglaat omwille van onbestaande of drogredenen.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Maar wellicht is x100v meer een point en shoot camera en zoeken jullie teveel naar een compromis voor een camera met verwisselbare lenzen? Het is net als de xpro3 een nice product voor een specifieke doelgroep. Daarom zou ik die ook nooit kopen. Vind de vergelijking met apple trouwens ook niet echt opgaan. Er zijn wel meer fabrikanten die hun design totaal omgooien. Omdat jij je niet herkend in die filosofie is het niet gelijk slecht.

I❤️Fuji

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ooit is die d-pad ook geïntroduceerd, was dat dan net zo opdringerig bepalen wat we moeten doen? ;)
Producten evolueren en zo ook de ergonomie. Soms ten goede, soms valt het tegen, maar niemand verplicht je om het te kopen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• phobosdeimos
Gonadan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:03:
Ooit is die d-pad ook geïntroduceerd, was dat dan net zo opdringerig bepalen wat we moeten doen? ;)
Producten evolueren en zo ook de ergonomie. Soms ten goede, soms valt het tegen, maar niemand verplicht je om het te kopen.
Appelen met peren vergelijken? Het gaat niet om iets toevoegen, het gaat om iets weg te halen, zonder dat daar aantoonbare voordelen voor bestaan. Het toevoegen van een d-pad, dat snap ik prima, gezien er veel mensen zijn die graag meer fysieke knopjes hebben die instelbaar zijn. Het toevoegen van een touchscreen, dat begrijp ik ook, dat heeft voordelen. Echter, het weghalen van de d-pad, welk voordeel heeft dat precies? 12 cent besparing op productiekosten?

Exact dezelfde onzin die Apple gedaan heeft door de 3.5inch headphone jack weg te halen op de iPhone.
Sloeg helemaal nergens op, gezien je al prima met bluetooth kon werken als je dat wilde. Samsung maakt sinds jaren mobieltjes die waterdicht zijn, even dun als de iPhone, en TOCH een headphone jack hebben.
Uiteindelijk bleek het headphone jack verhaal er eentje te zijn van winstmaximalisatie, daardoor hebben ze de markt voor bluetooth koptelefoons de hoogte in gejaagd door de mensen simpelweg geen keuze meer te laten.
Alhoewel het een dick move is van Apple, snap ik het van hun kant, ze willen gewoon meer poen.

Maar de d-pad weghalen? :? 8)7 Geen idee...

[Voor 29% gewijzigd door phobosdeimos op 05-02-2020 17:23]

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Overigens kocht ik vandaag de 8-16 2.8!
Wat een enorm blok glas is dat zeg!
Van de week maar eens mee op pad om te kijken naar het effect :)
De eerste portretten van de kids op 2cm afstand waren om te gieren!

I❤️Fuji

• Kwintessens
phobosdeimos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Appelen met peren vergelijken? Het gaat niet om iets toevoegen, het gaat om iets weg te halen, zonder dat daar aantoonbare voordelen voor bestaan. Het toevoegen van een d-pad, dat snap ik prima, gezien er veel mensen zijn die graag meer fysieke knopjes hebben die instelbaar zijn. Het toevoegen van een touchscreen, dat begrijp ik ook, dat heeft voordelen. Echter, het weghalen van de d-pad, welk voordeel heeft dat precies? 12 cent besparing op productiekosten?

Exact dezelfde onzin die Apple gedaan heeft door de 3.5inch headphone jack weg te halen op de iPhone.
Sloeg helemaal nergens op, gezien je al prima met bluetooth kon werken als je dat wilde. Samsung maakt sinds jaren mobieltjes die waterdicht zijn, even dun als de iPhone, en TOCH een headphone jack hebben.
Uiteindelijk bleek het headphone jack verhaal er eentje te zijn van winstmaximalisatie, daardoor hebben ze de markt voor bluetooth koptelefoons de hoogte in gejaagd door de mensen simpelweg geen keuze meer te laten.
Alhoewel het een dick move is van Apple, snap ik het van hun kant, ze willen gewoon meer poen.

Maar de d-pad weghalen? :? 8)7 Geen idee...
Smaken verschillen nou eenmaal. Ik heb ook liever een Apple dan een ander merk. Omdat ik liever een goed doordacht product heb dat gewoon werkt maar minder opties heeft dan een product met allerlei toeters en bellen die ik toch nooit gebruik.

Ik heb diep in de buidel getast om een Leica te kopen zonder scherm, zonder menu, zonder autofocus, met alleen maar een diafragmaring, sluitertijdenknop, iso-draaischijf en belichtingscompensatiewieltje (overbodig) zodat ik geen last heb van al die ballast die je niet nodig hebt. Ik kom van een Sony A7rII (meer computer dan camera) en Fujifilm X-Pro 2 en ik had het liefst gezien dat Fuji verder had doorgezet; weg met de EVF, weg met de draaiwieltjes voor duim en wijsvinger, weg met de belichtingscompensatieschijf, weg met video. Maak er maar een pure camera van.
Zoals ik al zei: smaken verschillen, jij wil veel knoppen, ik niet. Ze kunnen geen camera maken die ons beiden blij maakt, dus ze kiezen een middenweg.

*edit*
Leuke video van FStoppers over camera-ergonomie en de verschillende wensen voor plaatsing van knoppen etcetera: Camera design is horrible

[Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 05-02-2020 22:12]

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:26

onsgeluk

Beroepsprutser

Mowikan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:14:
De eerste portretten van de kids op 2cm afstand waren om te gieren!
pics or it didnt happen ;) Ik zit sinds de release al te tobben over deze lens. Ik kan alleen niet zoveel met de standaard reviewfoto's.

iR Profiel

Een d-pad heb je niet nodig om foto's te maken en zit alleen enorm in de weg (met name op kleine camera's zoals de X100). Ze hebben de functionaliteit echter niet weggehaald want je kunt die d-pad dingen gewoon met swipes op het touchscreen doen. Tegenwoordig kan ook dat zelfs met handschoenen aan. Datzelfde geldt ook voor de joystick (scherpstelpunt kun je er mee selecteren maar je kunt er ook prima mee navigeren).

Het is goed om te zien dat Fujifilm zich weer focust op het maken van camera's die foto's maken ipv computers die foto's maken (en dus behangen zijn met allerlei knopjes). Juist dat is waar de X-series om begonnen is en waarvoor ze de laatste tijd steeds meer kritiek kregen. Ze dreven te ver af van waar het allemaal mee begon: simpele retro-look camera's zoals de X100 en X-Pro1 waarmee je zonder dat dingen in de weg gaan zitten kunt fotograferen. Voor het algemene fotografeerwerk door mensen die liever met een camera a la de gemiddelde DSLR werken is er de X-T en X-H series. Iedere doelgroep zijn camera dus en niet meer iedere camera voor iedere doelgroep proberen te maken.
phobosdeimos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:20:
Toch is het uitermate vreemd voor een merk van cameras waarvan die fysieke knoppen nu net één van de verkoopsargumenten is.
Ik weet niet over welk merk je het hier hebt maar dat is beslist niet Fujifilm. Fujifilm staat bekend om het old school kunnen bedienen van de camera door een fysieke sluitertijden knop, ring op de lens voor het diafragma (naast scherpstelling en evt. zoom) en een fysieke ring om de ISO waarde te selecteren. M.a.w. ze staan dus bekend om de fysieke knoppen voor de belichtingsdriehoek en juist niet om de fysieke knoppen voor iedere poep en scheet die de camera kan. Als je dat wil dan zul je het bij andere merken moeten zoeken.

Nou is Fujifilm ook niet helemaal wereldvreemd. Ze zitten qua knoppen tussen de gemiddelde DSLR en de Leica M camera's in. Het is dus niet volgebouwd met knopjes, wieltjes, etc. maar het is ook niet zo minimalistisch als op de Leica M camera's.
Ik wil niet dat Fuji de nieuwe Apple wordt, het soort bedrijf wat in jouw plaats gaat beslissen hoe je iets moet doen, en allerlei functies, knopjes en poorten weglaat omwille van onbestaande of drogredenen.
Dat doen ze ook niet. Ze staan in contact met fotografen en die hebben massaal kritiek geleverd op wat ze met de X100 en X-Pro serie hebben gedaan (of juist niet gedaan). Daar hebben ze, met name bij de X100V, massaal gehoor aan gegeven.
phobosdeimos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:19:
Echter, het weghalen van de d-pad, welk voordeel heeft dat precies?
Ruimte zodat ze er een tiltscreen in kunnen stoppen en je ook nog ergens je vingers/handpalm kan plaatsen. De X100 camera's zijn nou niet bepaald groot, die vingers moeten ergens heen. Niet iedereen houdt van het idee om de camera tussen duim en wijsvinger vast te houden blijkt.

Dit is nou niet een camera waar je continu settings gaat lopen wijzigen. Alleen al daarom heeft die d-pad gewoon bijzonder weinig zin maar het zit er wel op en het neemt ruimte in beslag die beter benut kan worden. Het enige knopje op de d-pad die je daadwerkelijk nog wel eens veelvuldig kunt gebruiken (als je jpeg schiet) is die van de filmsimulaties. Laat je die nou ook heel snel via het Q-menu kunnen wijzigen.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

onsgeluk schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:53:
[...]

pics or it didnt happen ;) Ik zit sinds de release al te tobben over deze lens. Ik kan alleen niet zoveel met de standaard reviewfoto's.
Haha ik zal binnenkort eens wat maken. Het is optisch een beest van een lens maar ook heel beperkt. Dergelijke groothoek objectieven zijn tof maar ook al snel een trucje. Verder is het een typische funda lens omdat je gewoon je hele huiskamer er op kan zetten en ook nog recht. Dus geen fisheye vervorming(die ik persoonlijk spuug lelijk vind)

Ergo prima lens maar je moet echt een idee hebben wat je er mee wil anders is het al gauw een trucje. En groot min punt geen filter draad omdat de frontlens er als een rijpe puist uitsteekt. Dus je moet met klem filters gaan werken.

En in het kader van de discussie van wat je allemaal nodig hebt op een camera kijk dit filmpje even. Gewoon een mode shoot met de 100v YouTube: X100V "My Milestone" - Alberto Buzzanca / FUJIFILM

[Voor 12% gewijzigd door Mowikan op 05-02-2020 23:08]

I❤️Fuji

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 18:05
@Mowikan Heb je nog getwijfeld tussen de 8-16 en de 10-24?

Fujifilm X-T2 | XF10-24 | XF18-55 | XF23/2 | XF55-200 | XF80 Macro

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@GuidoH ja wel naar gekeken. Maar de 8-16 is een moderner en scherper objectief. Plus de WR vind ik belangrijk omdat ik veel in de buurt van water zit. En het sluit beter aan bij mijn set omdat ik nu van 8 naar 140mm kan zoomen met f/2.8😎

Ik kon hem via pauperplaats overnemen van iemand voor €1000 nieuw uit doos. Dus toen was ik om.

Enige waar ik over twijfelde was filters omdat de 8x16 geen filter draad heeft. Maar dat kan opgelost worden met externe filters.

Goeie info https://www.andymumford.c...mm-f28-a-practical-review
https://www.seanmccormack...lm-8-16mm-f2-8-superwide/

[Voor 25% gewijzigd door Mowikan op 08-02-2020 10:16]

I❤️Fuji

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 14:21
Voor wie die focal length leuk vindt maar minder te besteden heeft:
De Laowa 9mm f/2.8 zero-d is echt fantastisch! Heel erg scherp en makkelijk in gebruik. Geen AF maar in de praktijk niet nodig.
Zeer lichtgewicht, stevig.

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 03-04 18:34
Nog mensen die ook een andere camera/merk gebruiken? Ik switch continu tussen een xt3 en a7iii. Beide met enorme pro’s en contras. Zou makkelijker zijn het bij 1 systeem te houden :)

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Puur digitaal niet meer. Ik heb nog analoog Nikon, Hasselblad en Minolta materiaal. Maar digitaal ben ik oorspronkelijk van Nikon komende (school) naar D70s en dan D610 overgeschakeld op digitaal met de lenzen die ik al had van analoog.

En dan ooit eens een FujiFilm X-Pro1 en een Sony A7 gekocht en tijdje tussen de 3 gewisseld en uiteindelijk beslist naar FujiFIlm over te stappen.

Vanalles van Sony en Nikon verkocht en in Fuji glas geïnvesteerd. Ik had van elk merk een paar goede primes maar om voor elk merk ook nog eens een goede standaard zoom te kopen is gewoon te duur.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Nee ook alles gehad en na veel testen en wikken en wegen en lezen gekozen voor fuji.

I❤️Fuji

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 03-04 18:41

amphora

Online creatie

lapino schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:51:
Nog mensen die ook een andere camera/merk gebruiken? Ik switch continu tussen een xt3 en a7iii. Beide met enorme pro’s en contras. Zou makkelijker zijn het bij 1 systeem te houden :)
Straks xt4 en je sony is overbodig ;)
#wishfulthinking

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• lapino
Ben in elk geval zéér benieuwd. Let wel, ik vind de Sony ook nog altijd geweldig hoor maar er is "iets" wat me altijd terug naar de Fuji doet grijpen, alhoewel de Sony beter is qua ruis, bokeh enz... Vanmorgen gitaarles dochter, en hup de XT3 + 23/1.4 mee, ipv de Sony. En nochtans vind ik de Sony echt wel super, zeker met die eyeAF en animalAF.

Hoedanook, zalige camera de Fuji. Enkele foto's van deze morgen... (hoop dat het correct loopt zo).

https://flickr.com/photos...122/in/dateposted-public/
https://flickr.com/photos...102/in/dateposted-public/
https://flickr.com/photos...298/in/dateposted-public/
lapino schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:51:
Je kunt het prima bij 1 systeem houden. Wat je hier laat zien is gewoon een luxe probleem :)

Ik heb hier ook meer dan 1 camera, juist omdat het kan en omdat ze allemaal weer net even anders zijn qua bediening. Had ik niet de mogelijkheid om meer dan 1 camera te hebben dan zou een camera met 1 lens ook prima geweest zijn. Dat is namelijk alles wat je nodig hebt om foto's te kunnen maken ;)

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:58
Ding ding ding, one hundred and eighty!!! @ppl

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 06:29
'in het veld'
Sodela schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:59:
Is misschien wel de blunder van het jaar die 16-80...
Ik had de 16-80 al eens in de winkel bekeken en was al tot de conclusie gekomen dat die het niet haalt bij de 18-55, laat staan de 16-55, zeker niet voor die prijs.... Die "tests" bevestigen dat nog eens. Wel een gemiste kans voor Fuji overigens, hoewel de meetlat hoog ligt. Was mij al helemaal aan het voorbereiden op een aankoop.
Een quote van alweer een tijdje geleden, maar ik moet je, wat betreft dat 'blunder', helaas ;) toch gelijk geven.
Afgelopen week besloot ik de 16-80, ondanks alles, zelf eens te proberen, het leek me de ideale all-in-one lens voor b.v. lange fietstochten; ik heb de 18-55 maar juist dat iets grotere bereik kan in de praktijk heel nuttig zijn.

Bij een eerste testronde 'in het veld' werd me al snel duidelijk dat deze lens het echt niet is en vervelend genoeg precies in dat grotere bereik: zolang je werkt in het bereik tussen ongeveer 18 en (hooguit) 70mm is de lens helemaal niet zo slecht maar daar koop je 'm natuurlijk niet voor, dan kun je net zo goed, of beter, bij de 18-55 blijven.

Op 80mm is het gewoon slecht, zelfs het midden is niet echt scherp, randen en hoeken zijn een ramp. Op 16mm hetzelfde verhaal, hoewel daar het midden nog wel meevalt. F4 is op zich al niet heel snel maar voor een acceptabel resultaat moet je minsten naar 5.6. Al met al is deze lens maar in heel beperkte mate bruikbaar en dat kan toch niet de bedoeling zijn, nog los van de prijs.Op DPReview heb ik er een topicje over geopend, het is daar makkelijk om in een draadje wat samples onder elkaar te zetten, dan wordt het wat duidelijker.
De lens is inmiddels weer terug naar waar hij vandaan kwam. Van Fuji had ik meer verwacht.

[Edit}: Hier nog een plaatje van die 16-80, op F11 en 46,6mm (70mm FF), dan ziet het er best nog wel aardig uit :)

[Voor 5% gewijzigd door Walker78 op 08-02-2020 22:20]

• lapino
Had je post al gezien, jammer zeker omdat ik de 16-70 Zeiss op mijn Sony a6300 indertijd zalig vond. Nog altijd spijt dat ik die heb verkocht.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@Walker78 wat gek. Op Frank Wandelt staat deze lens als beter dan de 16-55 en hij kost ook nog eens de helft minder. Sterker nog Frank wil de gray badge lens in ruilen voor een red badge lens. Zo zoe je maar weer dat je echt zelf moet testen en dat reviews zeker niet altijd betrouwbaar zijn! https://www.frankwandelt....-0-r-ois-wr-reviews-tests

I❤️Fuji

• hcpl
  • Niet online
Sowieso die website staat toch ook altijd vol koop links en veel teveel seo tekst ipv normale titels en zinnen.

Is zoals die youtube kanalen die elke nieuws camera alleen maar goed vinden (er zijn er gelukkig ook andere)

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 06:29
Mowikan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:55:
@Walker78 wat gek. Op Frank Wandelt staat deze lens als beter dan de 16-55 en hij kost ook nog eens de helft minder. Sterker nog Frank wil de gray badge lens in ruilen voor een red badge lens. Zo zoe je maar weer dat je echt zelf moet testen en dat reviews zeker niet altijd betrouwbaar zijn! https://www.frankwandelt....-0-r-ois-wr-reviews-tests
Voordat ik de lens kocht heb ik alle reviews die ik kon vinden, ook die van Frankwandelt, gelezen, plus alles wat er op DPReview door gebruikers over geschreven werd. De wat meer serieuze reviews, zoals lenstip, waren behoorlijk kritsch, en wat me op DPReview opviel was dat de meningen sterk uiteen liepen, met toch wel het accent op 'kritisch' en 'teleurgesteld'. Reden voor mij om het zelf eens uit te proberen.

Hoe onafhankelijk zijn reviewers? Ik heb wel eens gehoord dat ze optimaal gecalibreerde exemplaren in handen krijgen zodat de beoordeling gunstig(er) uitpakt. Op internet heb ik van reviewers ook geweldige foto's van deze lens gezien. Zelf heb ik tot nu toe met de 18-55, 18-135 en 55-200 gewerkt en hoewel de 18-135 ook niet echt een hoogvlieger is ben ik nooit zoiets raars als met deze 16-80 tegengekomen.

Nogmaals: je kan met deze lens best mooie plaatjes maken, als je F4 vermijdt en je beperkt tot, grofweg, 18-60mm, de rest is bagger, zoals ik het zie. Hij heeft dus in feite geen toegevoegde waarde t.o.v. de 18-55, of je moet de iets betere IS en weather sealing belangrijker vinden dan IQ. Je kunt de 18-135 gebruiken, die is ook zwak voorbij de 100mm, maar dan heb je al meer dan de 16-80 die al zwak is voorbij de 60. Voor de 16-18mm moet je dan maar iets anders verzinnen, als je dat bereik echt nodig hebt.

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-04 21:15

BlaTieBla

Blake Returns

Mowikan schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:12:
Helemaal mee eens met vorige schrijvers. Kale x-t3 is niet voor grote handen. Ik heb de batterij grip er bij gekocht en het is goed te doen. Die de x-t4 zonder significante verschillen skip ik. (Ibis is tof maar ik gebruik zeer vaak statief en video doe ik niet) dus een xh-2 met de inhoud van een x-t4 en ik koop het gelijk.
Al vanaf het begin de X-T1 gebruikt en met extra grip valt het wel mee. Ik ga dit jaar zeker upgraden naar de X-T4. Iets dikker en IBIS *O* . Ik hoop alleen wel dat hij met een klein objectief gewoon weer in een jaszak kan. Hoop alleen dat de arca compatible plates er ook weer rap zijn.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Mowikan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:55:
@Walker78 wat gek. Op Frank Wandelt staat deze lens als beter dan de 16-55
Das idd gek dus heb de ‘review’ ook maar gelezen. Maar er staat echt nergens dat deze lens beter is dan de 16-55. Hooguit dat deze er weinig voor onder doet. Het wordt echter op geen enkele wijze duidelijk op welk vlak deze allrounder dan weinig onderdoet en in welke mate.

Wat verder opvalt is dat hij de lens (nog)niet heeft. Hij is wel voornemens z’n 16-55 ervoor in te ruilen. Hoeveel waarde moet je dan aan die lap tekst hechten als het niet op ‘hands-on’ gebaseerd is?
Walker78 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:27:
[...]
Hoe onafhankelijk zijn reviewers? Ik heb wel eens gehoord dat ze optimaal gecalibreerde exemplaren in handen krijgen zodat de beoordeling gunstig(er) uitpakt. Op internet heb ik van reviewers ook geweldige foto's van deze lens gezien.
Ik lees altijd graag de reviews van Jonas Rask, die altijd begint dat hij zo subjectief is als wat. Als het op Fuji aankomt, heeft hij altijd pre-productie exemplaren te testen en hij is altijd, hoe kan het anders, lyrisch. Als dat klopt wat jij zegt, is eea wel te verklaren.

Sowieso denk ik wel dat de brand ambassadors zich met name richten op het gebied waar een lens uitblinkt ipv de zwakke punten te benadrukken.

[Voor 36% gewijzigd door onsgeluk op 09-02-2020 11:27]

iR Profiel

Walker78 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:38:
'in het veld'
[...]

Een quote van alweer een tijdje geleden, maar ik moet je, wat betreft dat 'blunder', helaas ;) toch gelijk geven.
Afgelopen week besloot ik de 16-80, ondanks alles, zelf eens te proberen, het leek me de ideale all-in-one lens voor b.v. lange fietstochten; ik heb de 18-55 maar juist dat iets grotere bereik kan in de praktijk heel nuttig zijn.

Bij een eerste testronde 'in het veld' werd me al snel duidelijk dat deze lens het echt niet is en vervelend genoeg precies in dat grotere bereik: zolang je werkt in het bereik tussen ongeveer 18 en (hooguit) 70mm is de lens helemaal niet zo slecht maar daar koop je 'm natuurlijk niet voor, dan kun je net zo goed, of beter, bij de 18-55 blijven.

Op 80mm is het gewoon slecht, zelfs het midden is niet echt scherp, randen en hoeken zijn een ramp. Op 16mm hetzelfde verhaal, hoewel daar het midden nog wel meevalt. F4 is op zich al niet heel snel maar voor een acceptabel resultaat moet je minsten naar 5.6. Al met al is deze lens maar in heel beperkte mate bruikbaar en dat kan toch niet de bedoeling zijn, nog los van de prijs.Op DPReview heb ik er een topicje over geopend, het is daar makkelijk om in een draadje wat samples onder elkaar te zetten, dan wordt het wat duidelijker.
De lens is inmiddels weer terug naar waar hij vandaan kwam. Van Fuji had ik meer verwacht.

[Edit}: Hier nog een plaatje van die 16-80, op F11 en 46,6mm (70mm FF), dan ziet het er best nog wel aardig uit :)
Hier zat ik dus op te wachten, zó jammer want ik was aan het spelen om mijn 18-55 en 55-200 weg te doen voor de 16-80 maar gaat hem dus niet worden :(

Over die knoppen discussie, ik denk...en dat is geheel mijn mening dat het nogal uitmaakt wat je met een camera doet. Als je van pure fotografie houd en het je om het foto's maken gaat zoals sommige hier kan ik me voorstellen dat het weghalen van een D-pad je weinig uitmaakt.

Persoonlijk zou ik gek worden van een X-T2 like body zonder D-pad als werkpaard maargoed op het moment dat ik aan het werk ben interesseert de pure fotografie ervaring me geen biet en heb ik liever die computer die een deel van de technische kant van me overneemt zodat ik me op andere dingen kan focussen.
Het één sluit het ander niet uit, Fuji kan ook gewoon 2 lijnen maken, met de X-Tx lijn met alles er op en er aan en de X-Prox lijn voor de beleving en pure ervaring en ondertussen lenzen maken waar we allemaal van kunnen genieten :)

Heel andere kant op met de aankomende X-T4 ben ik zowaar meer benieuwd naar de X-T40 :+ Afgelopen jaar nog maar 6 betaalde opdrachten gedaan en een handje vol evenementen als vrijwilliger dus ik zit me serieus af te vragen wat ik nog met een X-Tx body moet :?
Het is dat ik de X-T2 al heb maar zou denk net zo lief eea. inleveren voor de verbeterde AF op de 23/1.4 :|

Gabriël Ryzen

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Ik heb trouwens de Tenba Dna 15 messenger bag gekocht voor aankomende trip. Deze leek mij ideaal voor het vliegen en handig in gebruik. Kan veel in en het is heel toegankelijk. Ik vind vond rugtassen icm fly drive niet zo handig. Ook op internet vond ik goede reviews. Hoog aanbevolen wat mij betreft!

https://www.tenba.com/en/products/dna-15-messenger

https://i.ibb.co/9Vr6gfk/9-AC005-A2-6-CEE-4-BE2-8-DE3-C41-F3-A87-CE7-E.jpg
https://i.ibb.co/dkk8xms/099-F3-F13-CA38-45-B1-943-A-C528975241-E6.jpg

[Voor 5% gewijzigd door Mowikan op 09-02-2020 12:39]

I❤️Fuji

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:49
@Mowikan Ik ben zelf begonnen met de DNA 8 en kortgeleden is daar de DNA 11 bij gekomen, omdat alle alternatieven die ik tegenkwam, het telkens net-niet waren.

Ik deel dus je mening dat het een erg prettige tas is om mee te nemen.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

sapphire schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:50:
Persoonlijk zou ik gek worden van een X-T2 like body zonder D-pad als werkpaard maargoed op het moment dat ik aan het werk ben interesseert de pure fotografie ervaring me geen biet en heb ik liever die computer die een deel van de technische kant van me overneemt zodat ik me op andere dingen kan focussen.
Dat heb je dus nog steeds zonder die d-pad. Er blijven genoeg functieknoppen over en je hebt de functies ook op andere plekken zitten. Het is dus niet zo dat je zonder die d-pad de hele functionaliteit mist en je deze ook niet onder een snel te bereiken plek hebt.

Ik denk dat velen simpelweg teveel waarde toekennen aan die hele d-pad. Een knop is niet de enige soort interface die er is. De d-pad discussie is ook niet nieuw, het is gewoon het eeuwenoude liedje van mensen en wijzigingen wat vaak geen goed huwelijk is. Je kunt afgeven op het ding maar je kunt ook gewoon de kat uit de boom kijken. Wijzigingen zijn eng dus doet men liever dat eerste dan dat laatste.
ppl schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:51:
[...]

Dat heb je dus nog steeds zonder die d-pad. Er blijven genoeg functieknoppen over en je hebt de functies ook op andere plekken zitten. Het is dus niet zo dat je zonder die d-pad de hele functionaliteit mist en je deze ook niet onder een snel te bereiken plek hebt.

Ik denk dat velen simpelweg teveel waarde toekennen aan die hele d-pad. Een knop is niet de enige soort interface die er is. De d-pad discussie is ook niet nieuw, het is gewoon het eeuwenoude liedje van mensen en wijzigingen wat vaak geen goed huwelijk is. Je kunt afgeven op het ding maar je kunt ook gewoon de kat uit de boom kijken. Wijzigingen zijn eng dus doet men liever dat eerste dan dat laatste.
Prima...

Joystick is gedeeltelijk een vervanger maar die gebruik ik voor de AF selectie, touchscreen is geen vervanger want gezicht zit voor scherm (linker oog is dominant dus neus op scherm), Fn toetsen zijn al in gebruik voor andere functies. Q menu werkt (nog) niet echt lekker. Tenzij een fabrikant een andere praktische oplossing heeft is het toch een gemis als je de D-pad weghaalde?

Heeft weinig met angst te maken voor verandering am such want als er een goed alternatief is :)
Ervaring met meerdere tech producten leert alleen dat fabrikanten het schrappen van functies vaan innovatie noemen zonder daadwerkelijk alternatief/oplossing.

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Het is wel bijzonder vermakelijk om te lezen hoe een fabrikant die bekend staat om voor een eigen bijzondere implementatie te gaan nu verweten wordt bijzondere keuzes te maken. :D

Fuji houdt toch wel van de fotograaf een beetje uitdagen? Misschien willen ze jullie nu alleen maar uit de comfortzone halen. ;)

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Die joystick is een must have! Als je veel landschap doet dan is het super! Ook voor wild life trouwens. Scherpte op een vast punt zetten en dan wachten tot het vogeltje op die plek gaat zitten! Bij de x-t3 zit die precies onder mijn duim. Kan niet beter! En nee ik gebruik het scherm niet om te fotograferen.

En ik durf eigenlijk wel te stellen dat als serieus fotografeert met een af-camera waarbij het hele beeld scherpstelveld is je niet zonder joystick kan op een pro of semi-pro camera. Touchscreen is leuk voor point en shoot maar niet voor de reflex form factor. Ik zie mij al staan met een 400mm en dan camera voor je houden en op je screen drukken voor je om de scherpte te bepalen.

Of je moet op statief werken in een licht situatie waarbij je het scherm goed kan zien(tethering is dan een betere keuze). Maar dat is buiten met wind en regen zeker niet het geval. En ik denk dat mensen die best zonder joystick kunnen en een touch screen prima vinden niet echt heel veel en in moeilijke omstandigheden fotograferen.

Het is leuk dat je met een portret(lens f/2.0 dus 2-5 cm scherptediepte) een linker of een rechter oog kan selecteren met een menu. Maar als je model der hoofd iets draait zodat het andere oog meer naar voren komt je met een joystick sneller bent om te wisselen van oog waar je op wil scherpstellen. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Af is leuk maar je wil snel en simpel kunnen bepalen waar de scherpte ligt als serieuze fotograaf.

/knuppel in het hoenderhok modus

[Voor 76% gewijzigd door Mowikan op 11-02-2020 09:26]

I❤️Fuji

• phobosdeimos
Grappig hoe iedereen die commentaar heeft op iets wordt weggezet als iemand die "bang heeft voor verandering". Een d-pad heeft voor mij (en blijkbaar ook voor anderen) een veelvoudige nuttige functie die onmogelijk door een touchscreen of joystick kan vervangen worden. De 4 sneltoetsen die ik gekoppeld heb aan mijn d-pad, daarvoor wil ik helemaal niet eerst Q indrukken en dan meerdere keren met de joystick bewegen om hetzelfde te bereiken. Ik wil één knop indrukken, boem, klaar.
En wat mij enorm stoort is dat ze die d-pad nu blijkbaar bij diverse toestellen weghalen, zonder logische reden. Want zoals ik al zei, mijn X-T3 heeft een touchscreen, een joystick EN een d-pad. En de X-T3 is weatherproof. Dat lijkt me ook totaal normaal en nuttig op een meer high-end toestel. Kijk maar naar een pro toestel van Canon, Nikon of Sony daar zie je ook altijd een d-pad, vaak zelfs met scroll wieltje er rond.

Daar is een reden voor. Denk je dat een pro fotograaf wil staan swipen om z'n witbalans te veranderen?

En voor degene die van "schrik voor verandering" spreken, kan je ook met een argument komen waarom het goed zou zijn om de d-pad weg te laten?
Ik gebruik geen swipes, dus ik zet die functionaliteit gewoon uit, anders zit ik constant dingen met m'n neus te doen als ik het scherm aanraak. Degene die geen d-pad willen gebruiken doen het toch lekker niet, iedereen blij, toch?
Ik zit toch ook niet te juichen om het touchscreen te verbannen omdat ik het niet nuttig vind?

[Voor 32% gewijzigd door phobosdeimos op 11-02-2020 10:11]

• lapino
Vind ik toch ook, op mijn XT3 gebruik ik de D-pad enorm veel om snel naar functies te gaan zoals film simulations of AF area. Joystick is dan om focus punt te bewegen. Deze beide combineren is mi toch een achteruitgang. Idem op mijn A7III. Scrollwiel/dpad is daar identiek qua gebruik, en dat scrollwiel is dan ook nog eens ferm handig om bijv snel door foto's te bladeren.
sapphire schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:42:
Heeft weinig met angst te maken voor verandering am such want als er een goed alternatief is :)
Ervaring met meerdere tech producten leert alleen dat fabrikanten het schrappen van functies vaan innovatie noemen zonder daadwerkelijk alternatief/oplossing.
Ervaring leert dat dit helemaal niet het geval is. Wel dat gebruikers meteen steen en been gaan klagen omdat er iets aan hun manier van werken is veranderd. Ervaring leert ook dat die gebruikers soms heel erg vocaal kunnen zijn. Soms tot aan het agressieve aan toe. Kijk alleen al naar de reacties een pagina terug...
Bovendien worden bepaalde zaken ook heel wat mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.

Dat dit puur en alleen met angst te maken heeft komt echter door iets anders: er wordt moord en brand geschreeuwd zonder dat men het apparaat in kwestie in de hand heeft gehad. Het apparaat is namelijk nog niet eens op de markt te verkrijgen. Nog idioter is dat het weglaten van de d-pad op de X100V ook meteen doorgetrokken wordt naar, klaarblijkelijk, alle overige modellen van Fujifilm. Waar haalt men die informatie in hemelsnaam vandaan? Fujifilm heeft er in ieder geval met geen woord over gerept want ze weigeren al sinds den beginne om iets te zeggen over toekomstige producten.
Tenzij een fabrikant een andere praktische oplossing heeft is het toch een gemis als je de D-pad weghaalde?
Een voorbeeld hiervan is dat men hele verhalen gaat tikken over wat ze gebruiken zonder dat ze de camera zonder d-pad in handen hebben gehad en kans hebben gezien om te achterhalen hoe de workflow op zo'n camera eruit ziet. Als je naar de foto's van de achterzijde van de X100V kijkt dan zie je gewoon al 1 knop van de d-pad weer als gewone knop terugkomen. Kortom, waaruit blijkt dat het een gemis is? Dat komt in ieder geval totaal niet in je verhaal naar voren.

Ander zaken die ook heel vaak gemist worden is het feit dat je nooit iedereen tevreden zult krijgen met een bepaalde beslissing en, zoals @Gonadan ook al aangeeft, het imago van de fabrikant zelf. Ik heb hier laatst nota bene nog een filmpje geplaatst waarin Fujifilm klip en klaar uit de doeken doet waar de X-Pro en X100 serie voor bedoeld is. Als je die visie pakt en naar de d-pad kijkt, wat voegt deze dan nog toe? ;) Het kantelbare touchscreen voegt kennelijk meer toe dan die d-pad (de digitale variant van de schachtzoeker). Besef je hier wel dat Fujifilm heel erg open is in hun doen en laten en daarbij ook heel openlijk aangeven dat ze met diverse fotografen in gesprek zijn waarbij ze ook naar polls op websites kijken. Het is die informatie die ze heeft doen besluiten tot de hier veel besproken features zoals het scherm op de X-Pro3 en het weglaten van de d-pad op de X-E3 en de X100V (en gek genoeg niet op de X-Pro3...).
Mowikan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:52:
En ik durf eigenlijk wel te stellen dat als serieus fotografeert met een af-camera waarbij het hele beeld scherpstelveld is je niet zonder joystick kan op een pro of semi-pro camera. Touchscreen is leuk voor point en shoot maar niet voor de reflex form factor. Ik zie mij al staan met een 400mm en dan camera voor je houden en op je screen drukken voor je om de scherpte te bepalen.
Dan is het verstandig om je eerst even in te lezen in wat een touchscreen is en met name waarom deze überhaupt is uitgevonden. In ieder geval niet waar we de touchscreens op een smartphone en tablet voor zijn gaan gebruiken. Een touchscreen is net als die drukknopjes, instelwieltjes, draairingen, etc.: gewoon een andere manier van interfacen. Als je het goed implementeert dan is het een aanwinst.
lapino schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:50:
Vind ik toch ook, op mijn XT3 gebruik ik de D-pad enorm veel om snel naar functies te gaan zoals film simulations of AF area. Joystick is dan om focus punt te bewegen. Deze beide combineren is mi toch een achteruitgang.
Grappig aangezien de d-pad exact hetzelfde is: een manier om je scherpstelpunt te verplaatsen en om snel naar die andere functies te gaan en om in de menus te navigeren. Weet je zeker dat je hier niet bedoelt dat het uit elkaar trekken van al die functies een achteruitgang is? Je gaat nu namelijk van een alleskunner (= het d-pad) naar functies die over diverse zaken verspreidt zijn (touchscreen, knopjes, joystick, menu).
phobosdeimos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:05:
Een d-pad heeft voor mij (en blijkbaar ook voor anderen) een veelvoudige nuttige functie die onmogelijk door een touchscreen of joystick kan vervangen worden.
Dat wordt hier ook nergens ontkent. Je houdt er alleen totaal geen rekening mee dat het tegendeel ook bestaat. Kennelijk is die groep veel groter want anders had Fujifilm die d-pad wel laten zitten en dat hele kantelbare touchscreen laten varen.
En wat mij enorm stoort is dat ze die d-pad nu blijkbaar bij diverse toestellen weghalen, zonder logische reden.
Zonder een voor jou logische reden. Zoek een paar pagina's terug in dit topic naar het filmpje over de X-Pro3. Daarin geeft Fujifilm de logische reden waarom ze o.a. het aantal knopjes reduceren, aparte controls voor de belichtingsdriehoek hebben, etc.
Daar is een reden voor. Denk je dat een pro fotograaf wil staan swipen om z'n witbalans te veranderen?
Een pro fotograaf heeft helemaal geen trek in een witbalans setting waar je uit kunt kiezen want dat geeft toch altijd het verkeerde resultaat. Een pro fotograaf pakt dat anders aan: iets met een witbalanskaart fotograferen en dan in post de software het werk laten doen...om maar eens iets te noemen. Zeker wanneer je RAW schiet kun je lekker achteraf je witbalans aanpassen dus waarom zou je dat überhaupt op je camera tijdens het schieten doen? Leidt alleen maar af.

Ergo: ook hier geldt, jouw werkwijze is niet die van een ander. Zaken als witbalanskaarten die behoorlijk wat geld kosten bestaan niet voor niets. Ook daar is een reden voor.
En voor degene die van "schrik voor verandering" spreken, kan je ook met een argument komen waarom het goed zou zijn om de d-pad weg te laten?
Is het dan nou echt zo moeilijk om foto's van de achterkant van de X100V op te zoeken en zelf in te zien dat er gewoon geen plek is? Het is kiezen tussen ofwel een kantelbaar touchscreen ofwel een d-pad. Wat heeft dan meer invloed op fotograferen?
Degene die geen d-pad willen gebruiken doen het toch lekker niet, iedereen blij, toch?
Als je moet kiezen tussen een d-pad of iets anders dan zijn de mensen die iets anders willen niet blij.
Ik zit toch ook niet te juichen om het touchscreen te verbannen omdat ik het niet nuttig vind?
Wat nou als het gros van de fotografen een hekel had aan die d-pad of gewoonweg het geen ene moer uitmaakt of die er nou wel of niet op zit? Moet Fujifilm dan maar het gros van de gebruikers de middelvinger geven? Wat denk je dat er gebeurd met een bedrijf die dat doet? De V&D dacht zo ook de tent open te kunnen houden...
Afgezien daarvan is het moord en brand schreeuwen wat je hier nu doet niet bepaald anders dan juichen om iets dat weggehaald is.

Moraal van het verhaal: het moord en brand schreeuwen onderstreept alleen maar dat er hier toch echt wel sprake is van veranderingsangst. Je had ook kunnen reageren met "Geen d-pad...interessant, hoe kom je dan snel naar feature xyz, iemand daar meer info over?". Vragen ipv klagen. Daarom zoek ik nu ook uit hoe je nu zonder d-pad al die dingen kunt bereiken en in hoeverre dat dan werkbaar is.

Kan men met informatie komen ipv met geklaag? Dat zou een topic als deze een fors stuk aantrekkelijker maken.
Ja en ook geen speculatie, of wensen, of dromen, dus gelieven alleen droge feiten....

en alles graag uitgebreid feitelijk onderbouwd...moet hier niet te gezellig worden :+

In principe doe je precies het zelfde als de rest hier @ppl je loopt te discuseren met zogenaamde feiten wat eigenlijk gewoon je eigen mening of visie is. Prima maar ga ze niet als zijnde soort-van-feit in mensen hun gezicht smeren.

VVoorbeeld
Dan is het verstandig om je eerst even in te lezen in wat een touchscreen is en met name waarom deze überhaupt is uitgevonden. In ieder geval niet waar we de touchscreens op een smartphone en tablet voor zijn gaan gebruiken. Een touchscreen is net als die drukknopjes, instelwieltjes, draairingen, etc.: gewoon een andere manier van interfacen. Als je het goed implementeert dan is het een aanwinst.
Als je het goed implementeert wel ja.... maar hoe kun je knoppen vervangen die je blind kunt bedienen terwijl je foto's maakt door enige vorm van touchscreen implementatie? D-pad zijn 5 knoppen? hoe ga ik blind het verschil voelen tussen 5 touch knoppen/vlakken terwijl mijn gezicht tegen het scherm aan zit?

Werkelijk, zonder angst of whatever (tenzij je weer beter weet wat ik vind/voel :?) hoe dan?
Een pro fotograaf heeft helemaal geen trek in een witbalans setting waar je uit kunt kiezen want dat geeft toch altijd het verkeerde resultaat. Een pro fotograaf pakt dat anders aan: iets met een witbalanskaart fotograferen en dan in post de software het werk laten doen...om maar eens iets te noemen. Zeker wanneer je RAW schiet kun je lekker achteraf je witbalans aanpassen dus waarom zou je dat überhaupt op je camera tijdens het schieten doen? Leidt alleen maar af.

Ergo: ook hier geldt, jouw werkwijze is niet die van een ander. Zaken als witbalanskaarten die behoorlijk wat geld kosten bestaan niet voor niets. Ook daar is een reden voor.
Ja want elke pro fotograaf loopt met een WB kaart.

Ik ken er aardig wat en heb er nog nooit één met een WB kaart zien zwaaien. Leuk voor een studio ofzo maar op locatie/in veld/actie is dat gewoon niet te doen. Gelukkig heb je tegenwoordig RAW en zit de camera verbazend vaak goed qua WB :)
Ergo; net zo goed jouw invulling als die van @phobosdeimos :?
Ervaring leert dat dit helemaal niet het geval is. Wel dat gebruikers meteen steen en been gaan klagen omdat er iets aan hun manier van werken is veranderd. Ervaring leert ook dat die gebruikers soms heel erg vocaal kunnen zijn. Soms tot aan het agressieve aan toe. Kijk alleen al naar de reacties een pagina terug...
Bovendien worden bepaalde zaken ook heel wat mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.
Ervaring leert jou dat niet, zeker ook Apple gebruiker. Dat is een bedrijf (wat naast heel veel goede design keuze's) soms keuze's maakt om poorten/functies weg te halen en het dan innovatie, of verbetering noemt maar wat feitelijk gewoon een commerciële keuze is (winstmaximalisatie ofzo). Logisch dat gebruikers dan gaan roepen omdat ze gewoon gelijk hebben?

Ik snap die mondige reacties vaak wel hoor, als je over langere tijd op een bepaalde manier gewend bent te werken en een fabrikant gaat een beetje hip lopen doen (om wat voor reden dan ook) is dat gewoon bloed irritant! Sure op internet heb je heul veel schreeuwer maar geloof me er is weinig irritanter dan in het heetst van de strijd steeds op een verkeerd knopje drukken omdat die locatie nou eenmaal ingetraind is maar de fabrikant het handig vond om de layout om te gooien.
Soms zijn dingen goed zoals ze zijn, het is een stuk gereedschap om een doel mee te bereiken. Dat moet het gewoon doen, punt.
En wellicht heeft Fuji een briljante oplossing voor het weghalen op de X100V, of niet....maakt mij niet uit want ik val toch niet in de doelgroep ervoor :+

[Voor 91% gewijzigd door sapphire op 11-02-2020 21:49]

Gabriël Ryzen

sapphire schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:24:
In principe doe je precies het zelfde als de rest hier @ppl je loopt te discuseren met zogenaamde feiten wat eigenlijk gewoon je eigen mening of visie is. Prima maar ga ze niet als zijnde soort-van-feit in mensen hun gezicht smeren.
Dan heb je niet gelezen wat er in mijn post staat. Laat ik het dan anders verwoorden: ik distantieer mij volledig van jullie manier van denken. Het is namelijk alleen maar negativiteit en geschreeuw om iets wat echt een "first world" probleem is. Daar zou je je kapot voor moeten schamen.

Ik doe het tegenovergestelde van wat jullie doen: ik zoek naar hoe je het nu zonder d-pad zou moeten doen. Die d-pad vind ik zelf namelijk ook erg handig. Het enige verschil is dat ik, in tegenstelling tot jullie, wel in staat ben om mij te verplaatsen in een ander. Ik heb namelijk ook de vele commentaren op andere Fujifilm fora en sites gezien waarin mensen nog simpelere camera's willen en dat Fujifilm net zoiets moet maken als wat Leica met de M serie doet. Aan de X100V te zien zijn dat er kennelijk meer dan wij die het nut van een d-pad inzien.

Met je huidige reply laat je zien dat je dus echt niets hebt begrepen van wat ik in mijn andere post heb aangegeven. Er wordt voorbeeld na voorbeeld gegeven om dingen bij het oude te houden zonder dat er ook maar 1 poging wordt gedaan om te kijken naar hoe het anders zou kunnen. Daarnaast is jullie complete gebrek aan nieuwsgierigheid ook wel uitermate teleurstellend. Er is kennelijk geen enkele interesse in nieuwe dingen noch om dingen beter te kunnen doen.
Als je het goed implementeert wel ja.... maar hoe kun je knoppen vervangen die je blind kunt bedienen terwijl je foto's maakt door enige vorm van touchscreen implementatie? D-pad zijn 5 knoppen? hoe ga ik blind het verschil voelen tussen 5 touch knoppen/vlakken terwijl mijn gezicht tegen het scherm aan zit?
Hoe doe je dat dan met handschoenen? En waarom doe je dit tijdens het schieten en niet er voor (oftewel, waarom plan je je foto niet)? Dit is dan weer wel precies wat ik bedoelde: stel dit soort vragen, ga op zoek naar de antwoorden en deel dat hier. Dat is veel interessanter om te lezen dan het zoveelste geklaag of iets dat verandert.

Om je vraag hier te beantwoorden: waar ik op doelde is dat een touchscreen niet dient als vervangen voor het verplaatsen van de scherpstelling. Een touchscreen is bedoelt voor heel iets anders en gebruik je voornamelijk om complexiteit van een grafische interface te reduceren (en daarmee heb ik ook meteen uitgelegd waarom ze zijn uitgevonden).
Ja want elke pro fotograaf loopt met een WB kaart.
Wat begreep je niet van het volgende "jouw werkwijze is niet die van een ander."? Wat ik daarmee aan probeerde te geven is dat je niet zomaar uitspraken kunt doen dat een pro fotograaf xyz doet. Sommige zullen dat doen maar niet alle. Een specifieke workflow om iets te ontkrachten is nooit een goed argument.
Ervaring leert jou dat niet, zeker ook Apple gebruiker.
Dat is niet zo heel slim om tegen een systeembeheerder/system engineer te zeggen. Je weet wel, zo'n iemand die met allerlei veranderingen te maken krijgt in wetgeving, software, etc. en dit dan aan gebruikers mag gaan uitleggen en die daarnaast ook als taak heeft om het bedrijf bij te staan in de hele automatisering van bedrijfsprocessen. Ik heb gebruikers ontslag zien nemen omdat er nieuwe software kwam en die niet werkte zoals de oude software. Ik heb ze ook weer zien terugkomen omdat ze elders hebben kunnen aanschouwen dat dingen ook erger kunnen.

Daarnaast staat er genoeg aan ervaringen op zowel de frontpage als dit forum verspreidt. We hebben hier zelfs een apart topic voor systeembeheerders waarin dit soort zaken aan bod komen. En we hebben de reacties op de artikelen waar tweakers.net weer veranderingen aan de site aankondigt.
Ik snap die mondige reacties vaak wel hoor...
Ik ook maar dat wil nog niet zeggen dat het terecht is noch dat het de juiste/slimste manier is om er zo op te reageren. Als je om je heen kijkt zul je zien dat alles continu verandert. Je hebt er dan meer aan om te leren hoe je daarmee omgaat dan om moord en brand te schreeuwen. Maar goed, als jij je liever over alles loopt op te naaien...ga je gang.
En wellicht heeft Fuji een briljante oplossing voor het weghalen op de X100V, of niet....maakt mij niet uit want ik val toch niet in de doelgroep ervoor :+
Waarom dan überhaupt de moeite nemen om er op te reageren? :+

Ik denk dat je met die laatste de spijker op z'n kop slaat. Je bent simpelweg niet de doelgroep voor die X100V. Bij Fujifilm zijn de producten eigenlijk in 2 delen gezet:
- de X100 + X-Pro + X-E: deze zijn gericht op mensen die de techniek kennen en gewoon plaatjes willen schieten en niet zitten te wachten op een oerwoud aan (automatische) functies.
- de X-T en X-H: gericht op iedereen die het liefst het apparaat helemaal vol willen hangen met knopjes en functies. Hier bestaat er niet zoiets als "te veel".

Dat laatste zie ik een beetje met argusogen aan omdat ik vind dat veel producten heel mooi beginnen maar dan ineens zoveel erbij gooien dat ze veel te moeilijk worden. Zoveel technisch inzicht heeft de gemiddelde mens niet en om nou steeds met de handleiding rond te gaan lopen, dat doet ook vrijwel niemand.

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
Iemand hier heeft geloof ik graag het laatste woord ....

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

mag weg

[Voor 94% gewijzigd door Mowikan op 12-02-2020 09:04]

I❤️Fuji

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:22

Wormaap

Moderator Foto & Video
Modbreak:De gemoederen rondom de d(ivisive)-pad lopen wat érg hoog op. Discussiëren mag uiteraard, maar laten we het wel gezellig houden!

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Even een shout out naar de service van https://www.peakdesign.com/collections/straps/
Ik kreeg netjes een upgrade set omdat ik problemen had met de oogjes van hen!
Heel fijn en goede service!
zie:
Mowikan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Die oogjes die er bij zitten vind ik rommel. Gaan steeds scheef zitten en de draad blijft hangen achter het begin van het oogje.
[Afbeelding]
https://i.ibb.co/XpqBN6P/IMG-2411.jpg

I❤️Fuji

Wormaap schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:19:
[modbreak]De gemoederen rondom de d(ivisive)-pad lopen wat érg hoog op. Discussiëren mag uiteraard, maar laten we het wel gezellig houden![/]
Wijs ja ;)

@Mowikan Ja nette service heeft Peak hè :)

[Voor 8% gewijzigd door sapphire op 12-02-2020 19:25]

Gabriël Ryzen

• User88
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-04 13:36
Mowikan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:45:
Even een shout out naar de service van https://www.peakdesign.com/collections/straps/
zie:

[...]

[Afbeelding]
Ik heb na het zien van jouw oorspronkelijke post navraag gedaan, maar helaas:
"You can try looking on camera stores or online. Unfortunately, we do not sell those as standalone."

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:00

Montana

X-T3 ..what else !

Mowikan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:45:
zie:

[...]

[Afbeelding]
Fijn dat het gelukt is, en je hebt gelezen dat ik dezelfde ervaring had.

iMac K5 27" i9 > 2019 | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@User88 ff een mail en foto sturen want dan sturen ze het na . De nieuwe straps krijgen de set er bij of is geupgraded.

@sapphire top service!

@onsgeluk nog ff over de 8-16 2.8 ff snel een foto geschoten om je een indruk te geven zover als dat kan na alle jpeg conversies van hosten enzovoort. Maar lens is rag scherp van hoek tot hoek. Contrast is prachtig. Je krijgt wel uitdagingen er bij met landschappen omdat je enorm veel contrast maakt want je hebt altijd veel lucht er bij. Je gaat dan echt tegen de grenzen aanlopen van het bereik van de sensor. Binnenkort maar eens kijken naar klem filters met verlopende grijs filter. Eerst even zakgeld verhoging vragen aan de directie.

Als ik tijd heb zal ik nog een binnen foto ergens maken en nacht beelden van architectuur staat ook op mijn lijstje voor deze lens.
https://i.ibb.co/W3mtX44/46903-ECB-1-CE4-436-A-82-A1-2-A109-C36-E244.jpg

[Voor 83% gewijzigd door Mowikan op 12-02-2020 22:59]

I❤️Fuji

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Misschien moet ik m binnenkort maar eens huren om het zelf te ervaren.

iR Profiel

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Na de complimenten voor Peak Design een woord van waarschuwing: te veel kracht op de strap leidt tot r(n)are resultaten 8)7

• phobosdeimos
Peak Design is een beetje een "mixed bag". Hoe vaak hebben ze hun anchors al moeten fixen? Ik zelf heb voor m'n sling 5L ook een soort van remblok moeten aanvragen want bleek dat de riem steeds losser komt te zitten, ik had het gelukkig op tijd door op vakantie dat ik 2x per dag de riem terug kleiner moest maken.
Dat is riskant want als je die "remblok" niet hebt, dan kan je riem gewoon uit de gesp floepen en valt alles gewoon op de grond.
Er zijn mensen die minder geluk gehad hebben met de anchors of loskomende riemen en daardoor voor een paar duizend euro aan materiaal zien kapotvallen op de vloer.

Ok het is leuk dat ze je 2 plastiekjes gratis opsturen om het probleem op te lossen, maar echt veel vertrouwen heb ik niet in hun merk, het is al te vaak misgelopen. Er zou gewoon geen probleem moeten zijn, vanaf het begin, en basta.

Dit terzijde: voor de d-pad fans zoals ikzelf, blijkt dat Fujifilm in de toekomst gewoon een lekkere sexy d-pad gaat blijven plaatsen op hun X-T cameras ;) (volgens fujirumours)

[Voor 13% gewijzigd door phobosdeimos op 13-02-2020 10:57]

• amphora

amphora

Online creatie

Tja, als je strap sterker is dan je camera... :)

phobosdeimos schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:56:
Dit terzijde: voor de d-pad fans zoals ikzelf, blijkt dat Fujifilm in de toekomst gewoon een lekkere sexy d-pad gaat blijven plaatsen op hun X-T cameras ;) (volgens fujirumours)
Joh, dat krijg je er van als je eerst de drama queen uit gaat lopen hangen. Al dat gedoe is nergens voor nodig. Die X-T4 leent zich niet voor al die experimenten dus dit had je op je klompen al aan kunnen voelen.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Mochten er nog mensen een leuke video willen zien hoe iso werkt op een digi cam dan is dit wel een aardige video om te kijken. Was voor mij wel ff weer een ohja momentje, komende uit de film tijd. YouTube: Fujifilm ISO and How it Affects Exposure

Die gast is wel een beetje 🤪🙃 maar zijn video’s zijn wel goed qua inhoud en heel erg op de x-t3 gericht!

[Voor 15% gewijzigd door Mowikan op 14-02-2020 13:55]

I❤️Fuji

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

1 van de betere video’s die ik ooit zag die alle facetten van optiek behandeld.
Absolute kijk tip als je alles wil weten van lenzen.
Het gaat dan wel over video lenzen maar de begrippen zijn het zelfde voor fotografie.
YouTube: What Makes Cinema Lenses So Special!? | DEEP DIVE on Arri Signature ...

I❤️Fuji

• Kwintessens
En de eerste plaatjes van de XT4 (met D-pad en selfie-screen) duiken op.

• The Answer
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-03 10:06
Gisteren voor het eerst een X-T3 gebruikt in de studio, tethering werkt prima met Capture One. Mijn GFX 50s sloeg de beelden zowel op op de SD-kaart als op de PC tijdens tethering, op de X-T3 krijg ik dat niet voor elkaar. Ik kan de foto die ik zojuist gemaakt hebt ook niet op de camera zien, erg onhandig als het computerscherm een paar meter verderop staat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de verschillende opties (USB shooting auto vs fixed) al geprobeerd.

Core 2 Duo 6600|Asus P5B-E|Kingston 2048mb|MSI 7900GTO|SG Barracuda 7200.10 320gb| Zalman ZM460B-APS 460Watt|Antec P180B|Logitech G15|Logitech MX510|

• Grin
Nou... :/
Daar had ik een bak geld op verloren. Had met een aan 'zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' de X-H2 verwacht. Je zal maar een X-T3 hebben gekocht... Vind het niet 'des Fujifilm's' om al zo snel met een volgend model te komen. Hopelijk gaan ze niet de kant op van $ony... -O-

En uiteraard: je X-T3 is niet direct waardeloos, nog een uitstekende camera die jaren mee kan. Jada jada jada.

• amphora

amphora

Online creatie

Grin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Nou... :/
Daar had ik een bak geld op verloren. Had met een aan 'zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' de X-H2 verwacht. Je zal maar een X-T3 hebben gekocht... Vind het niet 'des Fujifilm's' om al zo snel met een volgend model te komen. Hopelijk gaan ze niet de kant op van $ony... -O-

En uiteraard: je X-T3 is niet direct waardeloos, nog een uitstekende camera die jaren mee kan. Jada jada jada.
X-H2 gaat er helemaal niet komen waarschijnlijk. Als je die geruchten site moet geloven.

En de X-T4 is waarschijnlijk pas laat dit jaar beschikbaar.

[Voor 4% gewijzigd door amphora op 17-02-2020 19:27]

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Plus als je geen ibis nodig hebt en geen video maakt zie ik persoonlijk weinig voordelen van een x-t4 tov x-t3. Als de ad conversation van de chip echt flink hebben aangepakt zou ik overstappen overwegen naar de 4 maar ik betwijfel dat.

I❤️Fuji

• Grin
Ah oke, bij een Q3/Q4 release valt het nog mee.
Sterker nog:
X-T2: Sales of the camera began on September 8, 2016.
X-T3: Q4 2018 in de winkel, toch?

Dus het zou niet gek zijn om in Q3/Q4 van 2020 een X-T4 te krijgen. Blijf het jammer vinden van de X-H2, daar had ik wel oren naar. Maar eens kijken of ik naar een X-T4 ga upgraden. :Y

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 18:46
Grin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:38:
Ah oke, bij een Q3/Q4 release valt het nog mee.
Sterker nog:
X-T2: Sales of the camera began on September 8, 2016.
X-T3: Q4 2018 in de winkel, toch?

Dus het zou niet gek zijn om in Q3/Q4 van 2020 een X-T4 te krijgen. Blijf het jammer vinden van de X-H2, daar had ik wel oren naar. Maar eens kijken of ik naar een X-T4 ga upgraden. :Y
De X-T4 wordt mijn volgende body..
over een jaar of 5 :). Voorlopig blijf ik mooi m'n T2 gebruiken, die is meer dan prima.

XBO: FlyingDutchie1

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik vraag me het nog steeds af...er werd/wordt nog steeds gerept over de release van flagship camera. Maar wat is er nou precies 'flagship' aan wat we tot nu toe denken te weten? Als dit het is, zie ik echt geen enkele reden om een upgrade te rechtvaardigen.

Aan de andere kant, ik voelde mij enigszins bekocht met het uitkomen van de xt3 terwijl ik net de xh1 had gekocht (wees gerust, ik kwam HEEL snel tot inkeer). Wie weet doet Fuji iets vergelijkbaars, maar nu beter uitgevoerd. Dus de xt4 als reasonably priced consumer cam en de XH2 als minder reasonably priced prosumer camera...Ik mag dromen toch?

iR Profiel

• lapino
Ben mezelf beetje aan het behoeden voor aankoop. Heb al een xt3 en a7iii en is nu al moeilijk kiezen, sterk aan het denken om een systeem te houden en ander weg te doen ipv alweer laatste nieuwe te kopen met nog meer keuze stress. xt4 zal super zijn maar of ik die echt nodig heb...nah

• Kwintessens
onsgeluk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:28:
Ik vraag me het nog steeds af...er werd/wordt nog steeds gerept over de release van flagship camera. Maar wat is er nou precies 'flagship' aan wat we tot nu toe denken te weten? Als dit het is, zie ik echt geen enkele reden om een upgrade te rechtvaardigen.

Aan de andere kant, ik voelde mij enigszins bekocht met het uitkomen van de xt3 terwijl ik net de xh1 had gekocht (wees gerust, ik kwam HEEL snel tot inkeer). Wie weet doet Fuji iets vergelijkbaars, maar nu beter uitgevoerd. Dus de xt4 als reasonably priced consumer cam en de XH2 als minder reasonably priced prosumer camera...Ik mag dromen toch?
  • IBIS
  • Betere accu
  • Beter scherm (hogere resolutie)
  • Draai en kantelbaar scherm voor video
Met deze toevoegingen heeft de XT-4 de beste specs van alle APS-C camera's van Fujifilm, dus daarmee is het dan flagship. De XH2 gaat er niet komen, denk ik. Met de XT-4 is de XT-line en de XH-line samengevoegd.
Ik zie geen toegevoegde waarde voor een XH2. Die camera ging in tegen het principe van Fujifilm dat de APS-C-camera's licht en draagbaar zijn.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Kwintessens schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:40:
[...]
  • IBIS
  • Betere accu
  • Beter scherm (hogere resolutie)
  • Draai en kantelbaar scherm voor video
Met deze toevoegingen heeft de XT-4 de beste specs van alle APS-C camera's van Fujifilm, dus daarmee is het dan flagship. De XH2 gaat er niet komen, denk ik. Met de XT-4 is de XT-line en de XH-line samengevoegd.
Ik zie geen toegevoegde waarde voor een XH2. Die camera ging in tegen het principe van Fujifilm dat de APS-C-camera's licht en draagbaar zijn.
Ik wil geen discussie opstarten, ieder zo z'n ding. Onderstaand hoe ik als XH1-eigenaar tegen jouw punten aan kijk.
  • ibis heb ik al
  • ik heb een grip op mn xh1 dus sowieso voldoende sap om de dag door te komen en dan nog extra accu's in de tas. Tenzij je gaat reizen (extreem lichtgewicht of grote afstanden buiten de beschaafde wereld), snap ik die ophef over batterijduur sowieso niet helemaal.
  • Beter scherm...voor mij persoonlijk niet belangrijk genoeg. Ik kan met de beperkte reso van de xh1 in 99% vd gevallen zien of ik goed zit. Voor manueel/macro werk zie ik hier trouwens wel voordelen vermits je voldoende kan inzoomen op het scherm.
  • kantelbaar scherm voor video. Dat zal dan voor de vloggers zijn gok ik. Als ik echter in mn omgeving kijk naar mensen die echt serieus met video bezig zijn, zie ik op een enkele uitzondering na allemaal atomos achtige constructies.
Je mist trouwens de snellere cardslots waardoor je buffer effectief groter wordt.

Anyway, de XH1 is volgens mij niet eens zoveel groter/zwaarder als de XT 2/3, maar houdt verdomd veel prettiger vast als je een beetje stevige handen hebt. Heeft een voor velen prettiger sluitermechanisme. Een stevigere body/vatting tov de XT2 (en volgens mij ook tov de 3) speciaal voor de zwaardere objectieven en zo nog wat dingetjes...

Noop, de XT4 zal nog veel meer moeten bieden dan wat er tot nu toe gelekt is ongeacht of je een xt3 of xh1 hebt. Ik denk dat ze het zelfs moeite gaat kosten om XT2 eigenaren over te halen als ze niet een killer feature uit de hoge hoed toveren...

Wel mooi, geen GAS voorlopig. Scheelt discussie met het thuisfront ;)

iR Profiel

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
@onsgeluk Wat voor sluitermechanisme heeft de X-H1? En waarom is het prettiger? (Geen rant, puur interesse :) )

Fujifilm X-T2 || 16mm f/1.4 || 35mm f/2 || 50mm f/1.2 // Tesla Model 3 LR AWD

• Kwintessens
onsgeluk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:15:
[...]

Ik wil geen discussie opstarten, ieder zo z'n ding. Onderstaand hoe ik als XH1-eigenaar tegen jouw punten aan kijk.
  • ibis heb ik al
  • ik heb een grip op mn xh1 dus sowieso voldoende sap om de dag door te komen en dan nog extra accu's in de tas. Tenzij je gaat reizen (extreem lichtgewicht of grote afstanden buiten de beschaafde wereld), snap ik die ophef over batterijduur sowieso niet helemaal.
  • Beter scherm...voor mij persoonlijk niet belangrijk genoeg. Ik kan met de beperkte reso van de xh1 in 99% vd gevallen zien of ik goed zit. Voor manueel/macro werk zie ik hier trouwens wel voordelen vermits je voldoende kan inzoomen op het scherm.
  • kantelbaar scherm voor video. Dat zal dan voor de vloggers zijn gok ik. Als ik echter in mn omgeving kijk naar mensen die echt serieus met video bezig zijn, zie ik op een enkele uitzondering na allemaal atomos achtige constructies.
Je mist trouwens de snellere cardslots waardoor je buffer effectief groter wordt.

Anyway, de XH1 is volgens mij niet eens zoveel groter/zwaarder als de XT 2/3, maar houdt verdomd veel prettiger vast als je een beetje stevige handen hebt. Heeft een voor velen prettiger sluitermechanisme. Een stevigere body/vatting tov de XT2 (en volgens mij ook tov de 3) speciaal voor de zwaardere objectieven en zo nog wat dingetjes...

Noop, de XT4 zal nog veel meer moeten bieden dan wat er tot nu toe gelekt is ongeacht of je een xt3 of xh1 hebt. Ik denk dat ze het zelfs moeite gaat kosten om XT2 eigenaren over te halen als ze niet een killer feature uit de hoge hoed toveren...

Goede punten. Ik bedoelde niet dat de XT4 de beste camera is voor video, maar in mijn beleving is wat ik schreef, de redenering van Fujifilm. Door met name IBIS in de XT4 te plaatsen, hebben ze de belangrijkste feature van de H1 in de XT-reeks gestopt. Daarnaast was er in reviews met name kritiek op de korte accuduur van de H1. Dus dat hebben ze nu ook aangepakt.
En ik heb een aantal keren gelezen dat de XH1 geen kaskraker was en dat ze daarom stoppen met die lijn. Natuurlijk erg vervelend voor gebruikers zoals jij die echt wel andere voordelen ervaren bij die vormfactor.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:27:
@onsgeluk Wat voor sluitermechanisme heeft de X-H1? En waarom is het prettiger? (Geen rant, puur interesse :) )
Fuji has used a new spring mechanism in the mechanical shutter to reduce micro-vibrations caused by its movement, helping to make it the quietest shutter mechanism of all X-Series cameras. It's also possible to shoot using the electronic front curtain shutter or the electronic shutter, minimising vibration.
Kwintessens schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Goede punten. Ik bedoelde niet dat de XT4 de beste camera is voor video, maar in mijn beleving is wat ik schreef, de redenering van Fujifilm. Door met name IBIS in de XT4 te plaatsen, hebben ze de belangrijkste feature van de H1 in de XT-reeks gestopt. Daarnaast was er in reviews met name kritiek op de korte accuduur van de H1. Dus dat hebben ze nu ook aangepakt.
En ik heb een aantal keren gelezen dat de XH1 geen kaskraker was en dat ze daarom stoppen met die lijn. Natuurlijk erg vervelend voor gebruikers zoals jij die echt wel andere voordelen ervaren bij die vormfactor.
Noop, de xh1 was allesbehalve een kaskraker. Hij had bij release een paar bugs die ze er echt voor release uit hadden moeten halen. AF in video was voor velen wel echt een dealbreaker. Daarnaast kwam de xt3 er wel erg snel achteraan met zn nieuwe sensor en processor waardoor velen zich afvroegen of die techniek niet in de xh1 had moeten zitten aangezien die met veel bombarie als flagship werd neergezet.

[Voor 51% gewijzigd door onsgeluk op 18-02-2020 08:40]

iR Profiel

• amphora

amphora

Online creatie

onsgeluk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:15:
[...]

• ibis heb ik al

Vergeet niet dat de XT3 ook op sommige gebieden al een verbetering was ten opzichte van de XH1 (sensor, video codec, etc)

Maar dat de XT4 voor jou geen meerwaarde heeft snap ik ook wel. Maar grip is denk ik het enige echte voordeel van de XH1. Wellicht komt fuji met een betere losse grip.

Overigens twijfel ik wel. Superblij met mijn XT3 maar mijn vorige camera had wel IBIS en een volledig kantelbaar scherm en soms mis ik het wel.

[Voor 6% gewijzigd door amphora op 18-02-2020 09:16]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

amphora schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:01:
[...]

Vergeet niet dat de XT3 ook op sommige gebieden al een verbetering was ten opzichte van de XH1 (sensor, video codec, etc)

Maar dat de XT4 voor jou geen meerwaarde heeft snap ik ook wel. Maar grip is denk ik het enige echte voordeel van de XH1. Wellicht komt fuji met een betere losse grip.
Naja, het wordt wachten op de officiële release om te weten wat er daadwerkelijk onderhuids te vinden is en dan uiteraard de reviews die ons gaan vertellen of die nieuwigheden ook iets toevoegen aan de ervaring. Kan best zijn dat ik m'n mening compleet bijstel...of juist niet. We'll see...

iR Profiel

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 10:43
Ik ben met name benieuwd naar de release prijs van de X-T4 body.
Ik heb me een hele tijd geleden al verdiept in de fuji modellen en objectieven t.b.v. aanschaf camera set voor onze marketing afdeling. Stond eigenlijk op het punt de X-T3 te kopen.
Maar als de X-T4 leverbaar wordt voor een nette prijs. Dan is dat ook een kanshebber. Enige echte reden om voor de X-T4 te gaan is IBIS. Dit omdat de camera ook ingezet wordt voor kleine videoprojecten.
Dan is de 16-55 ene perfect objectief voor erbij.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dacide schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:50:
Ik ben met name benieuwd naar de release prijs van de X-T4 body.
Ik heb me een hele tijd geleden al verdiept in de fuji modellen en objectieven t.b.v. aanschaf camera set voor onze marketing afdeling. Stond eigenlijk op het punt de X-T3 te kopen.
Maar als de X-T4 leverbaar wordt voor een nette prijs. Dan is dat ook een kanshebber. Enige echte reden om voor de X-T4 te gaan is IBIS. Dit omdat de camera ook ingezet wordt voor kleine videoprojecten.
Dan is de 16-55 ene perfect objectief voor erbij.
Als die 16-55 op een gimball terechtkomt zou ik dat eerst in de winkel verschrikkelijk goed testen. Dat werkt niet lekker kan ik je uit ervaring vertellen.

iR Profiel

PdeBie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:27:
Er zijn een paar YT video's waar ze de verschillende sluiters laten horen ook. Niet alleen de bedieningsknop is heel gevoelig, maar het sluitermechanisme is bijna een ninjazwaard :-)
Heel prettig als je in stille omgevingen bezig bent, en ook veel minder trillingen van het klappen van de sluiter (shutter shock).

• hcpl
  • Niet online
ja de X-H1 heeft zeker een duidelijk stillere sluiter. Ik wissel vaak tussen X-H1 en X-E3 (soms X-T2 en X-T1) en dan valt echt wel op hoe stil de H1 is.

• PdeBie
  • Niet online
Als ik wil dat de camera stil is, zet ik altijd hem op de electronische sluiter :P

• hcpl
  • Niet online
leuk tenzij je onderwerp beweegt, dan is alles krom

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:56:
Als ik wil dat de camera stil is, zet ik altijd hem op de electronische sluiter :P
Is een optie...maar de h1 is altijd stil. Hoef niet te schakelen in menu. Best prettig, zeker wanneer je mensen wilt portretteren die cameraschuw zijn. Het geratel van een sluiter werkt dan averechts. En nee, een glasbak ala 16-55 werkt ook niet echt mee >:)

Voornaamste voordeel schijnt trouwens de trillingsvrije werking te zijn. In bepaalde scenario’s kan dat belangrijk zijn. Persoonlijk heb ik daar weinig mee.

iR Profiel

• PdeBie
  • Niet online
@hcpl Je moet het niet bij sport fotografie of iets dergelijks gebruiken nee :)

Ik snap het overigens wel hoor. Ik ben zelf een X-T2 gebruiker, dus ik heb die stille sluiter niet.

Pagina: 1 ... 88 ... 92 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True