Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste
Acties:
Huh? Waarom zit er glas in die adapter? Normaal wordt er glas gebruikt in adapters voor op een dslr die anders een te grote afstand heeft tussen lens en sensor. Met het glas kun je dan tot oneindig focussen.
Of is het een speedbooster?
Het diafragma kun je gewoon instellen met de diafragmaring.

[Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 01-01-2020 13:39]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Speedbooster principe ja. Diafragma is niet verstelbaar omdat de pin de lens in focus mode houdt met diafragma dus vol open.

• Mowikan
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-04 13:35

Mowikan

Fuji lover

@superiscch in heel veel reviews komt ontdekt men dat de 2.0 series toplenzen zijn. Dit is ook mijn ervaring bij de drie ik heb. Komt binnenkort nog een 4e bij de 90 f/2 😁

Happy new year iedereen 🎉

I❤️Fuji

Mowikan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:43:
@superiscch in heel veel reviews komt ontdekt men dat de 2.0 series toplenzen zijn. Dit is ook mijn ervaring bij de drie ik heb. Komt binnenkort nog een 4e bij de 90 f/2 😁

Haha ja die 90/2 vind ik alleen niet echt bij de f/2 serie horen qua formaat en omdat er geen snellere is. Schijnt wel een top ding te zijn :)

Ik heb een tijdje geleden besloten dat ik iig definitief niet voor een 56mm ga en de 50/2 houd.
Ik doe sinds vorig jaar eigenlijk niets anders meer dan foto's van de familie maken en wat kleine evenementen om die 56mm te verantwoorden aan me zelf ( en daar is niet veel voor nodig :+ ). Merk ook elke keer dat het brandpunt me ook niet echt ligt, en daarbij heeft die 50mm eigenlijk geen echte minpunten :)

Gabriël Ryzen

• hcpl
  • Niet online
De 90mm f2 is ook helemaal geen onderdeel van hun compact prime serie. De 16mm f2.8 is dat wel. En het heet dus ook niet de f2 serie :-).

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
hcpl schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:47:
De 90mm f2 is ook helemaal geen onderdeel van hun compact prime serie. De 16mm f2.8 is dat wel. En het heet dus ook niet de f2 serie :-).
De xf 200mm f/2 zou ook bij de f2-serie horen :P :9B

Dat gezegd hebbend: ik heb de f2-serie, behalve de xf200, en ik vind het allemaal prima primes.

[Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 01-01-2020 17:05]

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:26

onsgeluk

Beroepsprutser

begintmeta schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:05:
[...]

De xf 200mm f/2 zou ook bij de f2-serie horen :P :9B
De zogenaamde f2 serie is toch bedacht en gemaakt om betaalbaar en compact te zijn? :+

iR Profiel

• superiscch
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:22
Mowikan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:43:

Ik heb het ook veel gelezen, toch even getwijfeld tussen deze en de 1.4. Dan kwam de Viltrox even piepen 🙈

Deze voor mooie prijs kunnen overnemen dus keuze was snel gemaakt.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Viltrox is mooi idd maar ik mis de WR en de diafragma ring.
Tweedehands op marktplaats kan je voor een leuke prijs kopen.

I❤️Fuji

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 21:51
Nu het toch over 35mm lenzen gaat, is er iemand die ervaring heeft met de Zeiss 32mm 1.8 lens? Kan deze voor een mooi prijsje kopen.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Geen ervaring met die Zeiss, maar heb zelf de XF 35mm 2.0 en die bevalt goed.

De 1.4 zou ik nog wel graag willen hebben, omdat die net wat fijnere plaatjes geeft (minder klinisch).

Fujifilm X-T2 || 16mm f/1.4 || 35mm f/2 || 50mm f/1.2 // Tesla Model 3 LR AWD

• superiscch
Mowikan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:02:
Viltrox is mooi idd maar ik mis de WR en de diafragma ring.
Tweedehands op marktplaats kan je voor een leuke prijs kopen.
De nieuwe (23, 33 en 52mm) hebben wel een diafragma ring
kdbruin schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:39:
Nu het toch over 35mm lenzen gaat, is er iemand die ervaring heeft met de Zeiss 32mm 1.8 lens? Kan deze voor een mooi prijsje kopen.
Ik heb hem maar gebruik hem bijna nooit. Hij is goed maar niet bijzonder en traag qua AF en maakt relatief veel geluid. Zo een beetje op het niveau van de de eerste generatie van Fuji.
De bouw is ook zeker niet super maar eerder gemiddeld ondanks de naam die er op staat.
Het objectief heeft er gewoon last van dat de fujinons gewoon erg goed zijn. De modernere van Fuji zijn gewoon op alle gebieden beter, zelfs de F2 serie (op de vertekening van de 35 mm na...)
Voor een erg zacht prijsje is dat niet erg trouwens...

• kdbruin
@Sodela Dank voor de info. Ben nog wat meer reviews aan het lezen/bekijken maar het lijkt erop alsof ik toch nog even ga wachten tot er ook wat meer bekend is over de Viltrox lenzen voordat ik de knoop door ga hakken wat betreft een 35mm lens.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@superiscch beter want ik vind dat echt bij het fuji gevoel horen. (Mijn mening) maar goed ik heb nog leren fotograferen met een losse lichtmeter voor opvallend licht en een losse spotmeter van minolta. Om het daarna in te stellen op je camera. En ik mis zelfs de scherptediepte aanduiding op de lens maar daar heb ik een app voor :) Dus ik vind al die snelle instel knoppen super fijn.

I❤️Fuji

• PdeBie
  • Niet online
Vandaag mijn K&F Concept adapter ring ontvangen:
https://tweakers.net/ext/f/kyrHojgTsp70WdyDh0NulN3Z/medium.jpg
(klik voor groter)

Kan nu mijn vertrouwde Nikon 50mm 1.8D op mijn Fujifilm zetten en alle andere Nikon lenzen met eigen diafragma ring (ben nog op zoek naar een 85mm 1.8D, dus als iemand die toevallig weet.....).

Handmatig focussen is met deze lens wel wat lastiger i.v.m. smalle focusring en de relatief kleine afstand die je kan draaien met de focusring. Maar gelukkig helpt focus peaking enorm.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:03
Mowikan schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:54:
Plus met capture one filter je ruis e.d. Er gewoon uit en zien je foto’s er fantastisch uit. En wat je zegt @amphora fuji is heel fijn als je veel reist.
Ik ben me juist aan het oriënteren op editing en foto management software (van een Olympus e-m10 overgestapt op een X-T30, moet nog een hoop foto's van beide camera's verwerken en ben beginner).
Maar ben ook sinds kort over op Ubuntu Budgie (CO is beschikbaar voor Mac en Windows only).

Biedt Capture One werkelijk zichtbaar voordeel tov een DarkTable of RawTherapee? Ik neig naar DT, lijkt iets minder uitgebreid dan RT en makkelijker voor beginners.

• quelake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03-04 18:30

quelake

PSN Quelake

Jazco2nd schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:08:
[...]

Ik ben me juist aan het oriënteren op editing en foto management software (van een Olympus e-m10 overgestapt op een X-T30, moet nog een hoop foto's van beide camera's verwerken en ben beginner).
Maar ben ook sinds kort over op Ubuntu Budgie (CO is beschikbaar voor Mac en Windows only).

Biedt Capture One werkelijk zichtbaar voordeel tov een DarkTable of RawTherapee? Ik neig naar DT, lijkt iets minder uitgebreid dan RT en makkelijker voor beginners.
Je kan de gratis versie hier uitproberen, dan kun je het zelf checken. Je kan daar al best veel mee doen.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@Jazco2nd ik weet niets van freeware dingen ik gebruik zelf een redelijk snelle imac voor editten. Wat ik begrijp is dat capture one beter omgaat met fuji dan lightroom. Fuji gebruikt een iets andere sensor opbouw dan de bayer die in andere merken zit. Dit zou veel uitmaken voor de algoritmes voor beeldverwerking. Wat ik zie uit testen geeft CO betere resultaten geeft. Op youtube staan meerdere test’s die dit laten zien YouTube: Capture One vs Lightroom for Fuji raw files

I❤️Fuji

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 03-04 18:41

amphora

Online creatie

Mowikan schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:32:
@Jazco2nd ik weet niets van freeware dingen ik gebruik zelf een redelijk snelle imac voor editten. Wat ik begrijp is dat capture one beter omgaat met fuji dan lightroom. Fuji gebruikt een iets andere sensor opbouw dan de bayer die in andere merken zit. Dit zou veel uitmaken voor de algoritmes voor beeldverwerking. Wat ik zie uit testen geeft CO betere resultaten geeft. Op youtube staan meerdere test’s die dit laten zien YouTube: Capture One vs Lightroom for Fuji raw files
Volgens deze video zit er juist weinig verschil in als je sharpening gelijk zet. De enhance detail functie van Lightroom doet het zelfs beter. Ik blijf dus gewoon Lightroom gebruiken en als ik sporadisch een foto heb waar het 'wormeffect' storend is gebruik ik enhance detail.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@amphora klopt maar er zijn er meer die echt zeggen dat de CObeter is. Ik wil niemand van Lightroom afhelpen, trouwens. Hier is een goede vergelijking. Zelf heb ik gekozen voor CO na lang testen en overwegen. https://newspacephoto.org/capture-one-vs-lightroom/

en hier nog een prof met interessante info over hoe CO omgaat met film simulatie op raw files YouTube: Capture One or Lightroom? which is best for your FujiFilm camera RAW...

[Voor 36% gewijzigd door Mowikan op 04-01-2020 13:23]

I❤️Fuji

• amphora

amphora

Online creatie

Mowikan schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:17:
@amphora klopt maar er zijn er meer die echt zeggen dat de CObeter is. Ik wil niemand van Lightroom afhelpen, trouwens. Hier is een goede vergelijking. Zelf heb ik gekozen voor CO na lang testen en overwegen. https://newspacephoto.org/capture-one-vs-lightroom/

en hier nog een prof met interessante info over hoe CO omgaat met film simulatie op raw files YouTube: Capture One or Lightroom? which is best for your FujiFilm camera RAW...
Als je alleen naar 1 op 1 pixels kijkt zal CO zeker beter zijn. Heb het ook geprobeerd tijdje geleden maar kon niet aan de interface wennen na 10 jaar Lightroom. Ook qua work flow werkt het net anders. Ben ondertussen wel overgestapt naar de CC versie van LR. Werkt heerlijk op iPhone en iPad en gelijk backup in de cloud. Iets wat CO (nog?) niet heeft. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.

De vraag ging over darktable en RawTerapee vs Capture One. Lightroom heeft daar niets mee te maken, behalve dat de interface van darktable een kloon is van die van Lightroom.

Wat bij deze gratis applicaties vaak het geval is, is dat ze dezelfde onderliggende RAW libraries gebruiken waardoor ze dezelfde RAW ondersteuning kennen. Het verschil zit hem dan in de interface en overige features. Ook zijn ze veelal op 3 platformen te gebruiken: Windows, Mac en Linux terwijl iets als Capture One alleen op Windows en Mac draait.

Het grote voordeel van Capture One is dat ze een officiële samenwerking met Fujifilm hebben waardoor je ook alle filmsimulaties van Fujifilm in Capture One hebt zitten en je ze niet na hoeft te bootsen (bij darktable, RawTherapee en Lightroom moet dat wel). Wat echter vooral in discussies naar boven komt is dat de software die je kiest nogal persoonlijk is. Er zijn wel meer applicaties waarmee Fujifilm schieters hun fotobewerking doen (Affinity Photo bijv., handig voor op Mac en iPad). Veel zijn gratis of hebben een demo versie die je kunt gebruiken om mee te testen. Doe dat dan vooral ook :)

Btw, let ook goed op de licentie soorten. Adobe is vooral van de cloud licenties, bij Capture One vinden ze dat je dat zelf moet kunnen kiezen. Gevolg is dat je bij Capture One alle licenties in 1 overzicht gebroederlijk naast elkaar hebt staan en ze bij Adobe je alleen de door hun gewenste licentievormen voorschotelen (de rest zul je moeten zoeken). Bij darktable en RawTherapee is dit dan weer geen issue, die zijn open source en freeware.

Voor de rest: zie het topic over RAW converters dat in de warning van dit topic staat.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:03
Ik lees nu steeds meer ervaringen online dat Darktable niet onderdoet voor de alternatieven voor Fujifilm/X-Trans en ook de filmsimulaties gewoon te downloaden zijn. De UI is met v3.0 aangepast om het nog gebruiksvriendelijker te maken. Ik ga wel vergelijken met CO free maar ik verwacht geen verschil te kunnen zien.
Om het overzichtelijk te houden (of juist niet :+ ) ga ik even op @amphora reageren in het aangegeven Het grote alternatieve raw-converters topic

Gabriël Ryzen

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Vandaag ga ik de 90mm f/2 ophalen! Benieuwd naar de kwaliteit van deze lens!

I❤️Fuji

• hcpl
  • Niet online
Post wat voorbeeld foto's als je wil. Ik heb niets voor telelenzen maar een 90mm f2 lens lijkt me gewoon machtig voor portretten vol open. Waar ga jij em voor gebruiken?

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Raad eens wat op welke camera het meest werdt geklikt op dpreciew? #clickbait

https://www.dpreview.com/...cked-on-cameras-in-2019/2

@hcpl Voor weinig licht situaties in de manege.

I❤️Fuji

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

hcpl schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:32:
Post wat voorbeeld foto's als je wil. Ik heb niets voor telelenzen maar een 90mm f2 lens lijkt me gewoon machtig voor portretten vol open. Waar ga jij em voor gebruiken?
Ik bedenk mij nu dat de 50mm f2 ook een prima lens is voor portretten als je geen grote studio hebt. De 90 en de 50 zijn alle 2 goede lenzen. Het ligt heel erg aan hoeveel afstand je tot je model wil houden met het maken. Sommige fotografen gaan er graag dicht opstaan omdat ze beter contact maken en vice versa. Ook de grote van je studio maakt uit maar ook binnen of buiten. 90mm is een mooie lens maar niet DE portret lens.

I❤️Fuji

• PdeBie
  • Niet online
@Mowikan dan zou ik ook eens kijken naar de Samyang 50mm 1.2.
Wel volledig manueel, maar superfraaie lens, betaalbaar en nog kleinere DOF mogelijk.

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@hcpl hierbij even wat test foto's. Detail en scherpte zijn echt bizar goed. hoekscherpte en licht afval zijn erg fraai! klik voor groot. Dit zijn onbewerkte exports vanuit Capture one. ISO160 1/180 f2 90mm (het is de 90mm f2 van Fuji)

https://i.ibb.co/1LWb01F/muurtest90mmfull.png
https://i.ibb.co/XJtZvFs/muurtest90mmdetail.png

[Voor 11% gewijzigd door Mowikan op 08-01-2020 12:51]

I❤️Fuji

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 10:43

• hcpl
  • Niet online
Of X-H2... kan niet zeggen dat ik er veel interesse in heb. In de sprong van X-T1 naar X-T2 had je nog echt een groot verschil in video, zoeker en AF. Maar de stap naar de X-T3 was een pak kleiner. Nu ja als je daardoor binnenkort een X-T3 kunt scoren voor < 1.000 EUR des te beter.

De X-H1 staat ondertussen toch alweer op 999 EUR heb ik gemerkt. Heb er dan toch goed aan gedaan te kopen op 750 EUR. De X-E3 heb ik ook niet meer op 500 EUR of lager gezien. Met die probeer ik nu de 65:24 panorama modus uit :-).

https://i.ibb.co/dB5NBFb/BA0-D170-B-6-D73-45-D9-A3-D2-1-FF2-ED05014-F.jpg

• PdeBie
  • Niet online
Hoe verhoud de X-H1 zich tot de X-T2 eigenlijk? Wat zijn nou de echte verschillen m.u.v. de body?

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:12:
Hoe verhoud de X-H1 zich tot de X-T2 eigenlijk? Wat zijn nou de echte verschillen m.u.v. de body?
Kwalitatief? geen verschil...binnenwerk is hetzelfde uitgezonderd de 2de processor die volgens mij dedicated met ibis bezig is.

iR Profiel

• amphora

amphora

Online creatie

hcpl schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:19:
Of X-H2... kan niet zeggen dat ik er veel interesse in heb. In de sprong van X-T1 naar X-T2 had je nog echt een groot verschil in video, zoeker en AF. Maar de stap naar de X-T3 was een pak kleiner.
XT-3 is toch weer een flinke stap vooruit vergeleken met XT-2 qua video specs, en AF. Ik hoop de XT-4 met IBIS. Maar wat is dan nog het nut van een X-H2....

X-T4 met IBIS! Volgens https://www.fujirumors.co...t-that-6k60p-video-rumor/ dan

[Voor 13% gewijzigd door amphora op 09-01-2020 16:20]

• hcpl
  • Niet online
Voor de instellingen is het verschil vooral te vinden in nog net iets meer video gerichte opties. Veel van de video opties zijn door de X-T2 firmware updates ook naar de X-T2 gekomen maar doordat de X-H1 een dubbele processor heeft kan die nog altijd net iets meer aan dan de X-T2. Dat geeft dan in de praktijk een hogere bitrate en nog wat andere verschillen. Het menu is nog altijd net iets anders opgebouwd ook. Hier deels te zien http://fujifilm-dsc.com/e.../movie_setting/index.html. De Eterna film simulatie is ook niet doorgekomen naar de X-T2.

Van de hardware dus die dubbele beeldprocessor. En ook heeft de X-H1 een iets kleinere zoeker maar wel met hogere resolutie. In de praktijk zie je wel beter in de X-H1 wat scherp is en wat niet. X-H1 heeft ook een touch screen achterop zoals op de X-E3 bijvoorbeeld maar wel kantelbaar zoals de X-T2. En dan het extra scherm bovenop natuurlijk wat in de plaats komt van de EV compensatie dial. Dat doe je op de X-H1 met een +/- knopje zoals bij veel andere merken. En de ontspanner is een glad zwart exemplaar en niet zo'n zilveren met schroefdraad voor bevestigen van draadontspanner. De ontspanner is ook veel minder duidelijk in 2 fasen te bedienen op de X-H1. Het sluitergeluid is ook opvallend stiller. En je hebt natuurlijk IBIS.

En dan van omvang is de X-H1 net iets zwaarder maar vooral ook een grotere handgreep waardoor beter in gebruik met zwaardere lenzen. Met zwaardere lenzen bedoel ik dan bv de XF 16-55mm f2.8 en ongetwijfeld ook de tele lenzen (daar heb ik er geen van). Op een X-E3 wil je die zoom niet gebruiken, dan gaat het geheel kraken en speling geven op termijn. Op de X-T2 heb je die problemen niet maar je merkt wel al snel dat het op de X-H1 allemaal beter in de hand zit. De hoogte is nagenoeg gelijk dus bij mij blijft de pink in de lucht hangen. De grip heb ik niet, daar kan ik niets zinnigs over zeggen, anders dan dat je die voor de X-T2 ook kunt kopen.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Mweh, voorlopig geen last van GAS. Ik hoop ergens in de toekomst verrast te worden door een XH2. Als die serieuze verbeteringen met zich meebrengt tenminste. Tot die tijd ben ik nog immer zeer happy met mn XH1.

iR Profiel

• amphora

amphora

Online creatie

onsgeluk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:36:
[...]

Mweh, voorlopig geen last van GAS. Ik hoop ergens in de toekomst verrast te worden door een XH2. Als die serieuze verbeteringen met zich meebrengt tenminste. Tot die tijd ben ik nog immer zeer happy met mn XH1.
Maar wat zou een XH-2 meer kunnen bieden dan een XT-4 met IBIS?

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 18:13

sys64738

Press play on tape

amphora schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Een camera die wel lekker in de hand ligt?!? 8)

Elke keer als ik een X-T1/2/3 op pak, denk ik: wat een schitterende camera en man man wat houdt het toch beroerd vast. Natuurlijk heel persoonlijk maar voor mij zijn die Fujis echt te klein.

Dus als ze die shutter even iets zwaarder maken, zou de X-H2 best interessante camera kunnen zijn.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

amphora schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Das moeilijk te zeggen omdat er behalve een gerucht nog niets bekend is ;)

Maar stel dat het waar is(ibis) en uiteraard op alle andere fronten een significante vooruitgang op de xt3: ik vind de body van de xh1 zoveel beter in de hand liggen dan een willekeurig xt-model. Dus de kans dat ik op de xt4 overstap is zeer klein. Het gaat dus niet eens zozeer om betere specs, maar de body van de xh1 is waar het mij om gaat. Die ligt mij gewoonweg beter.

Technisch is er maar 1 ding wat mijn inziens mist over de hele fuji-range en dat is de face-detect/eye-tracking van sony. Ik heb er vorig jaar op de beurs in Nijkerk een stiefkwartiertje mee lopen spelen en dat werkt echt geweldig.

Dus een xh2 zou het volgende moeten bieden: internals van de xt4 in de body van de xh1 en het sony truukje. Dan ga ik vermoedelijk wel de spaarrekening aanspreken.
sys64738 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Elke keer als ik een X-T1/2/3 op pak, denk ik: wat een schitterende camera en man man wat houdt het toch beroerd vast. Natuurlijk heel persoonlijk maar voor mij zijn die Fujis echt te klein.

Dus als ze die shutter even iets zwaarder maken, zou de X-H2 best interessante camera kunnen zijn.
Los van de shutter, precies dit ^^^^

[Voor 19% gewijzigd door onsgeluk op 09-01-2020 17:25]

iR Profiel

• hcpl
  • Niet online
En het extra always on scherm terug brengen. Dat vind ik toch wel heel handig om zo op de camera te zien wat er nog rest van opslag en accu.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Oh en een flip out screen. Als de X-H2 een flip out scherm zou hebben (ala mijn Panasonic GX8 of de E-M1) en beetje knappe resolutie, zou ik serieus overwegen al mijn Panasonic en Sony spul weg te doen....

• amphora

amphora

Online creatie

sys64738 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Vast wel een Chinese fabrikant die een XH-2 grip voor de XT-4 maakt ;-)

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Helemaal mee eens met vorige schrijvers. Kale x-t3 is niet voor grote handen. Ik heb de batterij grip er bij gekocht en het is goed te doen. Die de x-t4 zonder significante verschillen skip ik. (Ibis is tof maar ik gebruik zeer vaak statief en video doe ik niet) dus een xh-2 met de inhoud van een x-t4 en ik koop het gelijk.

I❤️Fuji

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 03-04 20:58
Is er geen MHG meer voor de XT-3?
Ik vind de MHG ideaal voor de grotere lenzen, zo hoef je niet met een verticale grip te lopen maar heb je toch meer houvast voor de grotere primes. Volgende week ga ik een dag rondlopen in het MECC in Maastricht (autobeurs), met de 16mm is de MHG dan een uitkomst. Zie m'n inventaris-link in de signature.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Grin schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:41:
Is er geen MHG meer voor de XT-3?
Ik vind de MHG ideaal voor de grotere lenzen, zo hoef je niet met een verticale grip te lopen maar heb je toch meer houvast voor de grotere primes. Volgende week ga ik een dag rondlopen in het MECC in Maastricht (autobeurs), met de 16mm is de MHG dan een uitkomst. Zie m'n inventaris-link in de signature.
€129 origineel Fuji bij KE...

iR Profiel

• Grin
Ahja, ik zie 'm. Hij staat alleen niet (meer) in de Pricewatch.

• amphora

amphora

Online creatie

onsgeluk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:01:
[...]

€129 origineel Fuji bij KE...
Duur stukje plastic.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Don't blame the messenger ;) Absoluut geen behoefte aan.

iR Profiel

• sys64738

sys64738

Press play on tape

129 euro om een camera zo te maken als het eigenlijk in de basis al had moeten zijn. Nee, bij Fuji zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen (of juist wel).

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sys64738 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:55:
129 euro om een camera zo te maken als het eigenlijk in de basis al had moeten zijn. Nee, bij Fuji zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen (of juist wel).
Voor beide valt wat te zeggen. De adviesprijs was namelijk €349

iR Profiel

• Grin
Allemachtig zeg, daar hebben we de Tweakers die in een forum van kneiterdure camera's posten over een grip van 130 euro. Een beetje fatsoenlijke CPL is al duurder. Ze maken ook Instax camera's.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dus omdat er Fuji op staat mag het een absurd bedrag kosten?

iR Profiel

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

onsgeluk schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 00:32:
Dus omdat er Fuji op staat mag het een absurd bedrag kosten?
Nouja nee maar als je gaat vergelijken met andere fabrikanten dan is het niet absurd duur. Voor een beetje grip betaal je al snel €300+ ;)

Maar goed, ze hebben voor DSLR's vaak ook third-party grips die een stuk goedkoper zijn (maar wel rond de €100).

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Grin
Het is een zeer degelijke grip met fijn rubber, dikke en solide bodemplaat (geen plastic) die tevens een ingefreesde mount bevat voor Arca Swiss. En heeft extra bevestigingspunten voor bv. je Peak Design mounts. Dit afdoen als: "Duur stukje plastic"? Dan zeg ik: je weet blijkbaar niet waar je over praat.

De MHG voor de X-T2 is m.i. zeker niet absurd geprijsd, die voor de X-T3 ook niet. Wellicht iets aan de dure kant maar dat zijn de camera's en lenzen ook. Dus deze reacties over de prijs vind ik echt misplaatst.

[Voor 11% gewijzigd door Grin op 10-01-2020 10:50]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Niemand valt je persoonlijk aan, daarnaast mag ik het absurd duur vinden. Niks misplaatst aan...
Om het in perspectief te zetten, ik heb tijden gezocht naar een L-bracket voor mn xh1 met grip. De enige die aan mn wensen voldeed was een rrs van dik €300. Inmiddels kost die €250 en in NL verkrijgbaar, maar niet gekocht want ik vind het absurd geprijsd. Via de FB-groep van xh-1 uiteindelijk een toko op ebay gevonden die eenzelfde bracket nieuw verkocht van smallrig voor omgerekend €25. Tot op heden niet kunnen ontdekken wat ik mis aan de rrs en waarom die het 10voudige moet kosten.

Kortom, iets kan goed zijn maar nog steeds ‘overpriced’ (mis even een mooi NL woord hiervoor :/ )

Ps. Hoe is de grip van de Meike eigenlijk? Die wordt volgens mij ook goed verkocht.

iR Profiel

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Ik snap dat je het een duur ding vind. Maar die dingen gaan ook niet in aantallen over de toonbank dat het voor minder kan. Hoeveel zullen er in NL verkocht worden? 100 of 1000? Ik denk minder dan 100. Daarnaast gaat er ook nog eens 21% btw vanaf. Is het al €101 wat er overblijft. Dan moet de winkelier nog wat verdienen en voor dat geld moet het zonder verzendkosten worden opgestuurd enz enz.
Over die netto winst van de winkelier moet werknemers, de winkel, de webshop, belastingen op ondernemingen enz enz betaald worden.
Subjectief heb je wellicht gelijk en is €129 veel geld(ligt ook aan je inkomen)
Maar objectief gezien lijkt mij het mij niet veel geld.

I❤️Fuji

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:22

Wormaap

Moderator Foto & Video
Modbreak:Even opgeruimd. Een mening hebben over de prijs van een product mag best, erover discussiëren is ook prima, maar een hele metadiscussie over prijsstelling en hoe je elkaars mening mag bekritiseren is niet nodig.

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 30-03 20:45
De X-T4 wordt sowieso iets dikker, ik hoop dat ze dan gebruik kunnen maken van grotere accu's een beetje op de manier zoals Sony het heeft opgelost.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• PdeBie
  • Niet online
Gelukt om een Nikon 85 1.8D te scoren! Kan deze dus zowel op mijn Nikon D750 (met AF) en op de X-T2 (zonder AF) gebruiken :)

https://tweakers.net/ext/f/xokFm8mY0rpLBH2MAxBpNuD6/medium.jpg

https://tweakers.net/ext/f/QxMtfZ9WfxtbRWmWKXu61AZq/medium.jpg

• PdeBie
  • Niet online
Vandaag even de 85 op de Fuji gezet en foto’s van mijn auto genomen.

Het wordt dus omgerekend een 127mm lens, dus je hebt wel de ruimte nodig. Dit zijn SooC jpg’s. Kwam er alleen later achter dat ik de verkeerde quick settings had, maar ach.....

Tesla Model 3
https://tweakers.net/ext/f/zDnIFcV7YQ9YMv0OSQi950UF/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/bddR9uCunfrMI2nPTKa9gyvg/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Lh7VObSu8Hn96kPMUAXFnCjL/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/KsTQyGzcIVK6Vxqqz6KHiqdl/thumb.jpg

Ben best tevreden over de lens. Focussen is wel even wennen. Vrij korte slag, dus heel precies focussen gaat moeilijk. Maar dat is met mijn 50 1.8 precies hetzelfde. Ik ben tevreden :)

Ow en dit is de 85 op mijn FF D750:
https://tweakers.net/ext/f/OI709pfOREAAW22zwnUCahSD/medium.jpg

• hcpl
  • Niet online
Nu nog een CPL filter :D.

Je kan de foto's toch opnieuw omzetten naar JPEG in camera? Als er een instelling niet goed stond. Of bedoel je dat je enkel in JPEG gefotografeerd hebt?

Het rood op de Nikon is een pak mooier. Maar goed dat is ook maar een instelling. Zo te zien ook een ander diafragma. Het lijntje op de ramen bij de Fuji foto's stoort mij wel. Lijkt op een optische fout.

Zal op je 750 met AF wel een lawaaierige lens zijn. Is er een reden dat je beide merken nog hebt? Zelf heb ik op een gegeven moment wel zo goed als alles van Sony en Nikon weg gedaan.

• PdeBie
  • Niet online
CPL filter had ik even niet bij. Die lag thuis in de kast :)

Kan de foto's wel opnieuw omzetten ja, maar dit is even een snelle test shoot met de lens. Niets fancy. Anders had ik de auto ook wel even gewassen :+

De lens maakt inderdaad wel geluid, maar dat boeit mij niet. Ik film toch niet.

Ik heb beide merken nog, omdat ik de D750 nog niet zo heel lang geleden heb gekocht en het zonde vind om die nu al weg te doen. Daarnaast blijft dat toch ook wel een hele fijne camera. Alleen gebruik ik die minder vaak i.v.m. het gewicht wat mijn handen niet al te fijn vinden.

-- edit--
Hele andere vraag. Iemand wel eens een lens besteld via Amazon.de?
Heb er een op het oog en dat scheelt bijna 80 euro met de vraagprijs van Kamera Express en CameraNu etc.

[Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 13-01-2020 16:08]

• amphora

amphora

Online creatie

PdeBie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:26:
Hele andere vraag. Iemand wel eens een lens besteld via Amazon.de?
Heb er een op het oog en dat scheelt bijna 80 euro met de vraagprijs van Kamera Express en CameraNu etc.
amazon.de is niet heel anders dan aliexpress. Zijn meestal Chinese verkopers die wel een voorraad in Duitsland hebben. Snelle bezorging dus, maar hoe het exact zit met garantie? Als je wat hebt zal je het waarschijnlijk zelf moeten opsturen naar Duitsland. Ik bestel best vaak bij amazon.de, maar meestal kleine, niet elektronische dingen (tas, softbox, adapters). Bezorging altijd prima, maar weet niet of ik een lens zou aandurven ivm garantie.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Het is zaak om te zien of het Amazon zelf is die het verkoopt, of dat het via een reseller gaat. In het eerste geval kan dat mijns inziens prima aangezien je dan met Amazon zelf over garantie gaat.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• PdeBie
  • Niet online
Deze lens wordt door Amazon zelf verkocht.

Prijs van de lens bij KE is 479. Bij Amazon 389 zie ik. Scheelt dus zelfs 90 euro!
Vind ik nogal een riant verschil.

Met @Gonadan Resellers moet je goed bij opletten.

Zelf meerdere Godox flitsers via Amazon.de gekocht (en heeeeel veel meer spullen ondertussen) en eigenlijk alleen goede ervaring :)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
PdeBie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:49:
Deze lens wordt door Amazon zelf verkocht.

Prijs van de lens bij KE is 479. Bij Amazon 389 zie ik. Scheelt dus zelfs 90 euro!
Vind ik nogal een riant verschil.
Heb zo zelf ook recent een Sigma gehaald bij Amazon, scheelde ruim honderd piek. Ging verder prima.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Niks plastic, gewoon aluminium. Ik heb destijds de Fujifilm grip gekocht voor mijn X-Pro2. De statiefaansluiting zit namelijk erg dicht bij de batterijdeur waardoor de gangbare Arca Swiss statiefplaatjes de batterijdeur afdekken. Nogal lastig als je vrij lui bent en/of vaak statief gebruikt en geen zin hebt om die plaat er steeds weer op/af te doen. De keuze die ik destijds had was de officiële Fujifilm grip (die ook Arca Swiss statiefplaat is) of een statiefplaat van RRS (speciaal voor de X-Pro2). De RRS was niet beschikbaar, duurder, logger en ook lelijker dus heb ik voor die van Fujifilm gekozen.

Als je je camera niet lekker op een statief kunt gebruiken en er daardoor minder mee bezig gaat dan is dat nog altijd duurder dan zo'n prijzige Fujifilm grip. Althans, dat was de redenatie hier. En nee, ik heb de grip dus echt niet om de grip gekocht maar alleen om de Arca Swiss statiefplaat. De gewone grip op de X-Pro2 is, ook met grote handen, hartstikke prima.

Er zijn nu wel kleinere Arca Swiss statiefplaatjes die niet met die batterijdeur om plek vechten maar je moet je afvragen of die wel zo handig zijn. Je hebt een veel kleiner oppervlak waar je de krachten over moet verdelen. Of dat nou echt zo veilig is betwijfel ik.

Btw, de Fujifilm grip is aan 1 kant gesloten (de grip kant) zodat ie aan die kant niet uit de klem valt. De andere kant is open maar als je goed kijkt zul je onderop een schroefgat ontdekken. Driemaal raden waar die voor dient ;)
ppl schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Niks plastic, gewoon aluminium. Ik heb destijds de Fujifilm grip gekocht voor mijn X-Pro2. De statiefaansluiting zit namelijk erg dicht bij de batterijdeur waardoor de gangbare Arca Swiss statiefplaatjes de batterijdeur afdekken. Nogal lastig als je vrij lui bent en/of vaak statief gebruikt en geen zin hebt om die plaat er steeds weer op/af te doen. De keuze die ik destijds had was de officiële Fujifilm grip (die ook Arca Swiss statiefplaat is) of een statiefplaat van RRS (speciaal voor de X-Pro2). De RRS was niet beschikbaar, duurder, logger en ook lelijker dus heb ik voor die van Fujifilm gekozen.

Als je je camera niet lekker op een statief kunt gebruiken en er daardoor minder mee bezig gaat dan is dat nog altijd duurder dan zo'n prijzige Fujifilm grip. Althans, dat was de redenatie hier. En nee, ik heb de grip dus echt niet om de grip gekocht maar alleen om de Arca Swiss statiefplaat. De gewone grip op de X-Pro2 is, ook met grote handen, hartstikke prima.

Er zijn nu wel kleinere Arca Swiss statiefplaatjes die niet met die batterijdeur om plek vechten maar je moet je afvragen of die wel zo handig zijn. Je hebt een veel kleiner oppervlak waar je de krachten over moet verdelen. Of dat nou echt zo veilig is betwijfel ik.

Btw, de Fujifilm grip is aan 1 kant gesloten (de grip kant) zodat ie aan die kant niet uit de klem valt. De andere kant is open maar als je goed kijkt zul je onderop een schroefgat ontdekken. Driemaal raden waar die voor dient ;)
De enige Fuji grip die ik gehad heb was oor de X-M11 en koste €5 in de uitverkoop. Moet zeggen dat hij degelijker in elkaar zat dan de camera zelf :+

Gabriël Ryzen

• kdbruin
PdeBie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:22:
Gelukt om een Nikon 85 1.8D te scoren! Kan deze dus zowel op mijn Nikon D750 (met AF) en op de X-T2 (zonder AF) gebruiken :)
Top om te zien dat het toch gelukt is, maar de AF (non-D) versie werkt ook gewoon op een D750 hoor, inclusief auto-focus ;)

• PdeBie
  • Niet online
Klopt, maar er zijn meer verschillen tussen de D en niet-D, waarvoor ik opteerde voor de D variant.

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:46
amphora schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:21:
[...]

amazon.de is niet heel anders dan aliexpress. Zijn meestal Chinese verkopers die wel een voorraad in Duitsland hebben. Snelle bezorging dus, maar hoe het exact zit met garantie? Als je wat hebt zal je het waarschijnlijk zelf moeten opsturen naar Duitsland. Ik bestel best vaak bij amazon.de, maar meestal kleine, niet elektronische dingen (tas, softbox, adapters). Bezorging altijd prima, maar weet niet of ik een lens zou aandurven ivm garantie.
Ik kocht ook een grip voor mijn X-T20 voor 25 euro oid bij Amazon.de. Twijfelde of ik hem moest houden omdat er een kras op zat. Wilde niet perse terugsturen maar ging het retour process in om te kijken wat ik zou moeten doen of betalen aan retourkosten. Dacht als ik 7 euro retour moet betalen hou ik hem wel.

Echter voor ik het wist was hij retour gemeld met de mededeling: Je krijgt je geld terug, maar je hoeft hem niet terug te sturen......

Overigens al heel veel gekocht bij Amazon.de Zoals de Nissin i40 flitser voor Juji, scheelde 60 euro met nl.
En nog vele andere zaken. Zeer goede ervaringen mee.

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• amphora

amphora

Online creatie

https://www.fujirumors.co...s-coming-before-march-31/

Kom maar door!
De Viltrox lenzen in maart dus.

[Voor 13% gewijzigd door amphora op 16-01-2020 22:30]

• superiscch
Derde keer goeie keer? 😁

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Benieuwd naar de testen van deze lenzen!

I❤️Fuji

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik ben persoonlijk ook wel benieuwd naar de 56/1.4. Heb nu de Fuji 23/2 en zou graag nog een fatsoenlijk portretlens erbij hebben. Dus als de prijs fatsoenlijk is en de prestaties ook dan zou ik persoonlijk die toch wel overwegen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Mowikan schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:16:
Ik heb trouwens de Peak Design Lite gekocht voor mijn x-t3 In tegenstelling tot wat je op internet vind zitten en er 2 stalen cameraogen bij om de camera connectie extra soepel en slijtage bestendig te maken. Ik vind het een mooi product en erg mooi afgewerkt en veel draag comfort.

YouTube: Slide and Slide Lite - Design Deep Dive
Die oogjes die er bij zitten vind ik rommel. Gaan steeds scheef zitten en de draad blijft hangen achter het begin van het oogje.
https://i.ibb.co/TPP97Wb/9096-C240-2320-40-DB-85-C8-037393-B39431.jpg

I❤️Fuji

Het is een aardig lange zit maar onderstaande documentaire (van Mindy Tan) over de X-Pro3 is een hele mooie kijk in de keuken van de gehele Fujifilm X-series. Dingen als waarom ze de X-series zijn begonnen en hoe het komt dat de X-Pro duurder is dan de X-T passeren dan ook de revue.

Tip: zet de ondertiteling aan, sommige dialogen zijn in het Japans.

[Voor 8% gewijzigd door ppl op 19-01-2020 22:04]

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:00

Montana

X-T3 ..what else !

Mowikan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Die oogjes die er bij zitten vind ik rommel. Gaan steeds scheef zitten en de draad blijft hangen achter het begin van het oogje.
[Afbeelding]
Ik gebruik al een 1,5 jaar deze. Die heb ik van PD support uit Amerika gekregen. Bevallen goed. De ovale ringen blijven in model en ze schieten niet los etc.\

https://live.staticflickr.com/65535/32673914187_4735ab2932_c.jpg

iMac K5 27" i9 > 2019 | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• hcpl
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dan lijken me de standaard Fuji versies in 3 hoek vorm nog beter

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

@Montana ik ga er een mail aan wagen!

I❤️Fuji

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:46
Ook grappig

https://www.venuslens.net/product/laowa-4mm-f-2-8-mft/

Ook voor Fuji-X 199,- dollar

https://www.venuslens.net/wp-content/uploads/2019/06/FO-visual-4mm-01-1024x410.jpg

[Voor 61% gewijzigd door Tomas_ op 21-01-2020 13:21]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• amphora

amphora

Online creatie

Wat ik alleen niet snap: Deze lens is eigenlijk voor MFT. Wat zie je dan op een APS-C camera? Een kleinere cirkel in het midden en nog veel meer loze zwarte ruimte?

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Nee precies omgedraaid als de afbeeldingscirkel voor grote chip is dan zal deze op aps-c veel groter zijn plus dichterbij

I❤️Fuji

• Shark.Bait
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-04 09:19

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

[...]

[Afbeelding]
Misschien een fout productie model? bij mijn X-T3 heb ik er geen probleem mee.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• amphora

amphora

Online creatie

Mowikan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:45:
Nee precies omgedraaid als de afbeeldingscirkel voor grote chip is dan zal deze op aps-c veel groter zijn plus dichterbij
MFT is veel kleinere chip ;-)

• Mowikan

Mowikan

Fuji lover

Update van peak: ik krijg nieuwe oogjes want ze zijn bekend met dit probleem! Heel fijn en goede service!
https://i.ibb.co/ZJNpxKQ/925-AFBCC-AC53-4-EEA-8-F98-158400-AD2802.jpg

@amphora aha dan wordt het ellende

Ik vind dit nog op youtube. Wedstrijd tussen full frame en four thirds frame. Ze maakten prints en dan keken of je verschil zag. Ik denk dat aps-c een goede middenweg is!
YouTube: Full Frame vs Micro 4:3 - Where It Matters Most

[Voor 33% gewijzigd door Mowikan op 23-01-2020 09:19]

I❤️Fuji

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 01:30
Hoewel goed bedoeld, valt dit toch onder V&A op het forum.

[Voor 104% gewijzigd door Wormaap op 23-01-2020 23:15]

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:00

Montana

X-T3 ..what else !

Mowikan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:14:
Update van peak: ik krijg nieuwe oogjes want ze zijn bekend met dit probleem! Heel fijn en goede service!
[Afbeelding]

@amphora aha dan wordt het ellende

Ik vind dit nog op youtube. Wedstrijd tussen full frame en four thirds frame. Ze maakten prints en dan keken of je verschil zag. Ik denk dat aps-c een goede middenweg is!
YouTube: Full Frame vs Micro 4:3 - Where It Matters Most
Die ervaring had ik ook met PD en hun service, ik heb ze ook gekregen.(al meer als een jaar geleden)

iMac K5 27" i9 > 2019 | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Heb afscheid genomen van mijn X-T10 - ik merkte dat de krappe zoeker en geringe vergroting toch een beetje teveel een handicap waren voor mij als brildrager. Gebruikte hem 80% van de tijd met de 18-55 of 55-230, verder wat manual focus lenzen: Nikon f2, EF-FX boosteradapter met 50mm 1.8, dat soort dingen.

Ik wil een stapje naar boven doen en aarzel tussen X-T20 en X-T2. Het liefst zou ik willen dat de X-T20 goed genoeg voor me is, want voor de €200 verschil kan ik een smart adapter halen om mijn Tamron EF macro en wat compact Canonspul erop te zetten. Maar:

Dan moet het zoekerbeeld groot en helder genoeg zijn om manual focus (ook met bril) goed doenbaar te maken.
Anders zal het de X-T2 moeten worden. Maar:

Weathersealing hoef ik niet
Pop-up flitsertje vind ik wel handig, als aansturing van externe Speedlites
Extra toeters en bellen als (nog) betere af, snellere flitssynchronisatie, apart ISO-wiel, 1/8000 sec en volledig flipschermpje boeien me niet. Zoekerbeeldkwaliteit is voor miij de dealmaker of -breaker.

Het iets grotere formaat van de X-T2 zou handig kunnen zijn, maar een grip van een paar tientjes lost dat ook op (zegt men).

Dus: X-T20 goed genoeg, of toch X-T2?

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:37
Eind maart zouden de nieuwe Viltrox lenzen beschikbaar moeten komen.
https://fujiaddict.com/20...f-lenses-coming-in-march/

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

bobcom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:20:
Heb afscheid genomen van mijn X-T10 - ik merkte dat de krappe zoeker en geringe vergroting toch een beetje teveel een handicap waren voor mij als brildrager.

8<

Ik wil een stapje naar boven doen en aarzel tussen X-T20 en X-T2.
Ik snap je aarzeling niet. Vergelijk de specs en je ziet dat de X-T10 en 20 exact hetzelfde zijn qua zoeker. De X-T20 kan dus niet eens een optie zijn als de zoeker van de X-T10 niet voldoet. Je zou eerder moeten aarzelen tussen een X-H1 en een X-T2 (als we bij dezelfde sensor en processor generatie blijven) want die 2 hebben de grootste zoeker en vergroting van de hele Fujifilm X-series.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

ppl schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Ik snap je aarzeling niet. Vergelijk de specs en je ziet dat de X-T10 en 20 exact hetzelfde zijn qua zoeker. De X-T20 kan dus niet eens een optie zijn als de zoeker van de X-T10 niet voldoet. Je zou eerder moeten aarzelen tussen een X-H1 en een X-T2 (als we bij dezelfde sensor en processor generatie blijven) want die 2 hebben de grootste zoeker en vergroting van de hele Fujifilm X-series.
(Zacht brekend geluid van klomp) Hier op DPREVIEW heb ik de specs van de mirrorlessen waar ik naar kijk bij elkaar staan, en daaruit maak ik op dat het EVF-beeld van de X-T20 duidelijk groter is dan dat van de X-T10 (0,62 x 35mm zoekerbeeld vs 0,41). De X-T2 is met z'n 077x vergelijkbaar met het zoekerbeeld van mijn A7Rii.

Nou weet ik wel dat er meer is dan de vergroting (eye point bijvoorbeeld) maar ik heb geen plek waar ik ze effe naast elkaar kan proberen - vandaar dat ik ook hier mijn licht op steek. Ik vond bij de X-T10 het zoekerbeeld niet ideaal voor een beetje precies handmatig scherpstellen: klein, weinig extra detail bij inzoomen. Is dat beduidend beter bij de X-T20 of blijft die in de buurt van de X-T10?

Een brildrager die X-T20 en X-T2 beide kent en een oordeel heeft over handmatig scherpstellen met focus magnify van X-T20 en X-T2?

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08:21
bobcom schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:47:
[...]

(Zacht brekend geluid van klomp) Hier op DPREVIEW heb ik de specs van de mirrorlessen waar ik naar kijk bij elkaar staan, en daaruit maak ik op dat het EVF-beeld van de X-T20 duidelijk groter is dan dat van de X-T10 (0,62 x 35mm zoekerbeeld vs 0,41). De X-T2 is met z'n 077x vergelijkbaar met het zoekerbeeld van mijn A7Rii.
Dat staat dus fout op dpreview, daar heeft iemand de cropfactor van de kleinere sensor op het verkeerde getal losgelaten. Op de sites van Fuji staat het volgende:

X-T10:
0.39-in., approx. 2.360K-dot OLED color viewfinder
Coverage of viewing area vs. capturing area : approx. 100%
Eye point : approx. 17.5mm (from the rear end of the camera's eyepiece)
Diopter adjustment : -4m-1 to +2m-1
Magnification : 0.62x with 50mm lens (35mm format equivalent) at infinity and diopter set to - 1.0m-1
Diagonal angle of view : approx. 30° (Horizontal angle of view : approx. 25°)
Built-in eye sensor
X-T20:
0.39-in., approx. 2,360K-dot OLED color viewfinder,
Coverage of viewing area vs. capturing area : approx. 100%
Eye point : approx. 17.5mm ( from the rear end of the camera's eyepiece),
Diopter adjustment : -4m ~ +2m-1(dpt)
Magnification : 0.62x with 50mm lens(35mm format equivalent) at infinity and diopter set to -1m-1.
Diagonal angle of view : approx. 30°( Horizontal angle of view : approx. 25°)
Built-in eye sensor
Exact hetzelfde dus.

Mocht je de X-T1 en X-T2 vergelijken op dpreview: daar hebben ze dus dezelfde fout gemaakt. Ook dat zijn dezelfde EVF's, maar dan 0.50 inch OLED met 0.77x vergroting (35mm equivalent)
@bobcom is er een reden waarom je zaken als de specificaties niet van de website van de fabrikant zelf vandaan haalt? Ik heb daar namelijk wel gekeken en kwam met hetzelfde als @B64.

De hele X-T lijn kent maar 2 modellen waarvan ze qua hardware tegenwoordig alleen nog maar zaken als de sensor en processor wijzigen. De grote verschillen in de hardware hebben we inmiddels wel gehad; Fujifilm X-series is een volwassen lijn geworden.

Btw, het verhaal op dpreview klopt niet helemaal. Die 0.62 gaat om de vergroting van een 50mm lens (35mm equivalent). In Fujifilm X termen is dat dus de 35mm lenzen die ze hebben. Die vergroting geldt dus niet wanneer je een andere lens gebruikt. Dit gaat ook heel vaak mis bij de X-Pro en X100 camera's. Je kunt lang niet altijd buiten het kader zien met die optische zoeker op deze modellen (itt wat velen die voor zo'n zoeker gaan beweren), zeker niet als je brildrager bent.

Ik heb echter niet naar die vergrotingsfactor gekeken omdat die niet veel zegt. Grootte van het OLED en de oogafstand zijn namelijk veel belangrijkere zaken. Met name oogafstand is van belang voor brildragers omdat dit bepaald wat je van de zoeker ziet (geheel of gedeeltelijk). Dit is waar voor brildragers de problemen liggen, de oogafstand is namelijk vaak te kort. Die van de X-T2 is een stuk meer dan die van de X-T20. De reden waarom het grotere OLED van de X-T2 fijner is komt doordat je kunt selecteren of je een beeldvullende versie wil hebben van de zoeker of niet. De kleinere versie (die overeenkomt met de OLED in de X-T20) is voor brildragers beter te zien wanneer de oogafstand onvoldoende is (je ziet dan itt de X-T20 op de X-T2 wel de gehele zoeker).

[Voor 10% gewijzigd door ppl op 28-01-2020 23:51]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ppl , @B64 Bedankt, het is me inmiddels duidelijk. Reden dat ik bij Dpreview keek was om Fuji's met andere opties te kunnen vergelijken - dat dat niet veel zoden aan de dijk zet weet ik nu. Als het Fuji moet worden, dan heet het X-T2, zoveel is duidelijk. Nadeel (heb ik inmiddels ook gevonden): de maximale zoomfactor voor manual focus assist is 6x, in fors contrast met Sony's 12x.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik als brildrager de X-H1-zoeker ook best prettig vind, die heeft natuurlijk wel een net wat kleinere vergroting dan de X-T2. In ieder geval vind ik de X-H1 veel prettiger dan de e-zoeker van de X-Pro2... :P met name de eyepoint luistert veel minder nauw.
@bobcom Die cijfertjes zullen waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Ik denk dat je beter zelf even moet kijken of 6x goed genoeg is. Met het achterste commandowieltje op de camera switch je door de inzoom-opties. Op mijn X-Pro2 heb ik er 3: volledig, iets ingezoomd, heel erg ingezoomd. Hoeveel er ingezoomd wordt heb ik in de handleiding niet kunnen vinden (1 van de redenen waarom die 6x en 12x nietszeggend zijn). Het nadeel van heel ver inzoomen is wel dat je daardoor weinig tot geen idee hebt wat er met de rest gebeurd. Voor macro is dat ver inzoomen dan wel handig maar voor de rest gebruik ik veel liever die eerste zoom-stand omdat ik dan beter zie wat het met de foto doet.

Houdt er rekening mee dat er t/m de X-Pro2 behoorlijk geschoven is met verschillende functies zoals Focus Assist (dat bestaat op de X-Pro2 en nieuwer niet meer, heet Focus Check en is ook geen aparte knop meer), Macro mode (compleet geschrapt), enz. Het enige wat ze nu doen is op een aantal camera's de d-pad vervangen door swipes op het touchscreen, de rest laten ze ongemoeid.

@begintmeta Ja, dat is dus waarom je naar de oogafstand moet kijken. Die is op de X-H1 groter dan op de X-Pro2 dus dat kijkt voor een brildrager een stuk fijner (23mm vs 16mm). Je zit immers door je bril verder van het schermpje af dan iemand zonder bril. Het is in ieder geval iets waarmee ze sinds de X-Pro2 echt rekening mee lijken te houden.
Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True