Als je dit als enige wijzigingen ziet dan heb je je overduidelijk niet verdiept in de materie. Het gat tussen de X-Pro1 en 2 is enorm qua performance (wat wil je ook, in die 5 jaar tijd is er heel wat gebeurd). De X-T1 zit daar net tussenin en ook daar was te zien dat er een substantieel verschil was in performance tussen de X-Pro2/X-T2 en de X-T1. De auto-focus is enorm aangepakt op de nieuwe camera's door de veel snellere hardware. Het gevolg daarvan is dat sinds de X-Pro2 en X-T2 de Fujifilm camera's qua performance zich ineens konden meten met de DSLR wereld. Tevens ging het hele video en flits systeem op de camera's op de schop waardoor Fujifilm ook op dat vlak met de rest van de camerawereld mee kon komen.
Dat was ook goed te merken aan de X-Pro2: mensen kochten deze massaal om maar 1 reden: de performance. Toen kwamen er velen ook ineens achter dat de X-Pro toch wel even een tikkeltje anders is dan een X-T camera met als gevolg dat de X-Pro2 massaal werd ingeruild voor de X-T2 toen deze uitkwam. De wijzigingen op gebied van video en flits hebben samen met die performance verbeteringen wel gezorgd voor een omslag. Fujifilm kon hierdoor ineens een veel groter publiek aanspreken.
Wat bedoel je met beter? Datgene wat zorgt voor de beeldverwerking is hetzelfde dus daar is de een niet beter dan de ander. Het verschil zit hem dan ook niet in beeldkwaliteit of performance maar in wat kleinere zaken zoals de zoeker, het scherm achterop en layout van knoppen en wieltjes. Die verschillen hadden we ook al bij de vorige generatie.
Door te prullen aan het scherm hebben ze het nut ervan de nek omgedraaid.
Voor de een wel, voor de ander niet. Niet iedereen vindt kennelijk zo'n scherm nuttig. Het scherm wat er nu op zit is niet alleen maar een poging om die twee werelden bij elkaar te brengen, het brengt namelijk ook een lang gekoesterde wens van de vele mensen die het voor straatfotografie gebruiken: een zogenaamde waist level finder (schoorsteenzoeker) a la de TLR camera's.
Voor statief of video werk is dat scherm gewoon ruk...op alle X-Pro camera's. Voor dat soort werk heb je meer aan de camera's waar dat scherm kan klappen (X-T en X-H series bijv.).
Maar ik ben wel blij dat ik een kantelbaar scherm heb wanneer het nodig is.
Dat zat voorheen niet op de X-Pro, met deze X-Pro3 weer wel.
Tenzij je absoluut een rangefinder body wil, maar dan zou ik wachten op een nieuwe X-E...
Waarvan het niet in de lijn der verwachting is dat daar een kantelbaar scherm op komt. Zoals ik al aangaf: als je een kantelbaar scherm wil dan zul je het vooral bij de X-T en X-H camera's moeten zoeken.
Dat is een onzin argument van Fujifilm omdat ze het niet beter kunnen verwoorden. Het fotograferen met een X-Pro camera is gewoon wezenlijk anders dan met een X-T, zeker als je de OVF gebruikt (al dan niet icm de ERF). Veel Fujifilm gebruikers zijn gevoelig voor de klassieke camera's en Fujifilm weet dat dit aanslaat.
Micktator schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:28:
Ben jij ook degene die het meest met het spul gaat werken? Of moeten er ook andere, minder in van fotografie snappende, personen mee aan de slag? Als dat laatste waar is, dan weet ik niet of Fuji de beste keus is...
De X-T10, 20 en 30 hebben een speciaal schuifje die je omzet voor dat soort mensen. Staat de camera meteen in de volautomatische stand. Daarbij kun je ook wel het e.e.a. aan eisen stellen aan degene die de camera gaat gebruiken, met alleen materiaal kom je er niet.