Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 21:36
Dacide schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:16:
Zit in dubio.
Sta op het punt om een camerasysteem te kopen voor onze marketingafdeling.
.....
Ben jij ook degene die het meest met het spul gaat werken? Of moeten er ook andere, minder in van fotografie snappende, personen mee aan de slag? Als dat laatste waar is, dan weet ik niet of Fuji de beste keus is, ik krijg zo (in ieder geval in mijn omgeving) mee dat de meeste mensen de 'oude' Canon en Nikon systemen het prettigst vinden werken qua instapniveau. Toen ik nog Canon had kon ik mijn camera nog wel eens aan mensen meegeven en dat ging dan best aardig, maar van mijn X-T1 heeft niemand kaas gegeten en vinden ze denk ik al die dials maar intimiderend.

Gewoon iets om over na te denken, uiteraard vind ik Fuji voor de rest een uitstekende keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Micktator schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Ben jij ook degene die het meest met het spul gaat werken? Of moeten er ook andere, minder in van fotografie snappende, personen mee aan de slag? Als dat laatste waar is, dan weet ik niet of Fuji de beste keus is, ik krijg zo (in ieder geval in mijn omgeving) mee dat de meeste mensen de 'oude' Canon en Nikon systemen het prettigst vinden werken qua instapniveau. Toen ik nog Canon had kon ik mijn camera nog wel eens aan mensen meegeven en dat ging dan best aardig, maar van mijn X-T1 heeft niemand kaas gegeten en vinden ze denk ik al die dials maar intimiderend.

Gewoon iets om over na te denken, uiteraard vind ik Fuji voor de rest een uitstekende keus ;)
Ik vind mijn Fuji toch gebruiksvriendelijker dan mijn 5DII hoor. Wysiwyg EVF, AF gewoon verstellen met pookje en zoals ik tegen mijn vrouw altijd zeg " staat het vierkantje niet goed, dubbelklik op het pookje". Stuk duidelijker dan dat ene knopje indrukken, aan wieltjes draaien en kijken welke rood oplicht.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Als non pro die wel veel heeft gefotografeerd ervaar ik Fuji juist als makkelijkste camera ooit. Maar denk ben ik iemand die in A stand schiet. Daarvoor is die camera perfect. Voor Auto stand heb je op de x-tx0 bodies ook een echte switch naar auto. Dat is net zo, al dan niet gebruiksvriendelijker dan dat wieltje op auto zetten.

Ik heb nikon gehad, pentax, toen fuji en heb veel in mijn handen gehad in een camera winkel.
Ik krijg regelmatig camera's van anderen in mijn hand en qua 'logica' is canon écht waardeloos. Iemand reikte mij een canon en hij schoot niet eens. Kon niks vinden waardoor. Regelmatig dat ik basis instellingen simpelweg niet kan vinden. Nikon is iets gebruiksvriendelijker, maar nog niet de meest overzichtelijke. Pentax is geen eerlijke vergelijk omdat ik daar jaren mee heb gefotografeerd.

Qua logische camera's staat van minst naar meest logisch (als in je kan snel vinden wat je nodig hebt)
Canon - Nikon - Sony - Pentax - Panasonic/Olympus - Fuji.

Als het echt voor leken is dan zijn dan zou ik gewoon voor Fuji gaan als je écht op full auto wil schieten. Of als mensen een klein beetje verstand hebben van S/A/ISO. Panasonic of olympussen voor complete noobs die toch zelf met instellingen willen spelen. De camera's hebben uitgebreide 'scene' mogelijkheden.

Edit: Ik vergeet het allerbelangrijkste. Ga naar een winkel en probeer het uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Heilige Kaas op 25-10-2019 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

phobosdeimos schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Hoeveel loopt de 16-55mm achter op de primes? Waarschijnlijk evenveel als de 18-55mm op de 16-55m ;)
Deze reactie is puur speculatief, net als mijn aanname. Ik denk dat het verschil namelijk wel kleiner is. Als je kwaliteit wilt, neem je de primes of de 16-55 als je kwaliteit en gebruiksgemak wenst. Nu heb ik de 18-55 nimmer in handen gehad, maar iets zegt me dat jij ook niet met de 16-55 hebt gewerkt. Het is echt een dijk van een lens.

Ps qua referentie aan primes heb ik trouwens alleen de 56mm. Voor wat ik doe heb ik geen nood aan de 35 noch de 16 aangezien ik de 16-55 heb. Ik zie in ieder geval niet hoe primes mijn ‘leven prettiger maken’. De keren dat ik de 56 pak is puur voor hele specifieke gevallen waar ik de DOF nodig heb.

Maar ik laat me graag overtuigen van m’n ongelijk ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sodela schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:06:
Het verschil tussen de X-Pro1/T1 en de Xpro2/T2 was redelijk maar niet opzienbarend (een paar knopjes meer, net als wat meer pixels die alleen bij heftig croppen van belang zijn).
Als je dit als enige wijzigingen ziet dan heb je je overduidelijk niet verdiept in de materie. Het gat tussen de X-Pro1 en 2 is enorm qua performance (wat wil je ook, in die 5 jaar tijd is er heel wat gebeurd). De X-T1 zit daar net tussenin en ook daar was te zien dat er een substantieel verschil was in performance tussen de X-Pro2/X-T2 en de X-T1. De auto-focus is enorm aangepakt op de nieuwe camera's door de veel snellere hardware. Het gevolg daarvan is dat sinds de X-Pro2 en X-T2 de Fujifilm camera's qua performance zich ineens konden meten met de DSLR wereld. Tevens ging het hele video en flits systeem op de camera's op de schop waardoor Fujifilm ook op dat vlak met de rest van de camerawereld mee kon komen.

Dat was ook goed te merken aan de X-Pro2: mensen kochten deze massaal om maar 1 reden: de performance. Toen kwamen er velen ook ineens achter dat de X-Pro toch wel even een tikkeltje anders is dan een X-T camera met als gevolg dat de X-Pro2 massaal werd ingeruild voor de X-T2 toen deze uitkwam. De wijzigingen op gebied van video en flits hebben samen met die performance verbeteringen wel gezorgd voor een omslag. Fujifilm kon hierdoor ineens een veel groter publiek aanspreken.
phobosdeimos schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:30:
Met de X-Pro3 lijtk het me toch alsof Fuji een beetje de draad kwijt is.
Waarom zou je die kopen als de X-T3 in quasi elk opzicht beter is?
Wat bedoel je met beter? Datgene wat zorgt voor de beeldverwerking is hetzelfde dus daar is de een niet beter dan de ander. Het verschil zit hem dan ook niet in beeldkwaliteit of performance maar in wat kleinere zaken zoals de zoeker, het scherm achterop en layout van knoppen en wieltjes. Die verschillen hadden we ook al bij de vorige generatie.
Door te prullen aan het scherm hebben ze het nut ervan de nek omgedraaid.
Voor de een wel, voor de ander niet. Niet iedereen vindt kennelijk zo'n scherm nuttig. Het scherm wat er nu op zit is niet alleen maar een poging om die twee werelden bij elkaar te brengen, het brengt namelijk ook een lang gekoesterde wens van de vele mensen die het voor straatfotografie gebruiken: een zogenaamde waist level finder (schoorsteenzoeker) a la de TLR camera's.
Voor statief of video werk is dat scherm gewoon ruk...op alle X-Pro camera's. Voor dat soort werk heb je meer aan de camera's waar dat scherm kan klappen (X-T en X-H series bijv.).
Maar ik ben wel blij dat ik een kantelbaar scherm heb wanneer het nodig is.
Dat zat voorheen niet op de X-Pro, met deze X-Pro3 weer wel.
Tenzij je absoluut een rangefinder body wil, maar dan zou ik wachten op een nieuwe X-E...
Waarvan het niet in de lijn der verwachting is dat daar een kantelbaar scherm op komt. Zoals ik al aangaf: als je een kantelbaar scherm wil dan zul je het vooral bij de X-T en X-H camera's moeten zoeken.
amphora schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:47:
Het is een beetje een niche product maar ik snap het wel. 'Pure fotografie' of zo.
Dat is een onzin argument van Fujifilm omdat ze het niet beter kunnen verwoorden. Het fotograferen met een X-Pro camera is gewoon wezenlijk anders dan met een X-T, zeker als je de OVF gebruikt (al dan niet icm de ERF). Veel Fujifilm gebruikers zijn gevoelig voor de klassieke camera's en Fujifilm weet dat dit aanslaat.
Ben jij ook degene die het meest met het spul gaat werken? Of moeten er ook andere, minder in van fotografie snappende, personen mee aan de slag? Als dat laatste waar is, dan weet ik niet of Fuji de beste keus is...
De X-T10, 20 en 30 hebben een speciaal schuifje die je omzet voor dat soort mensen. Staat de camera meteen in de volautomatische stand. Daarbij kun je ook wel het e.e.a. aan eisen stellen aan degene die de camera gaat gebruiken, met alleen materiaal kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:10
Inmiddels het meeste van mijn Fuji gear weten te verkopen. Alleen nog in het bezit van een eenzame 16mm 1.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

WouterL schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:28:
Inmiddels het meeste van mijn Fuji gear weten te verkopen. Alleen nog in het bezit van een eenzame 16mm 1.4 :)
Geduld wordt beloond! :)

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
phobosdeimos schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:07:
[...]

F2.8, maar zonder OIS ;)
Als je geen concessies wil doen in kwaliteit, waarom gebruik je dan een zoomlens?
Ik heb de 18-55mm als allrounder, en de 35mm f1.4 als de kwaliteit nog een stapje hoger moet (of als er gewoon nood is aan lichtsterkte).
Excuses. Ik bedoelde ‘ geen concessies in een standaard-zoom’. Ik ben een grote liefhebber van primes. Maar zakelijk gezien niet de meest handige keuze. Ik heb echt een (klein) zoom bereik nodig. FOtografie is heel divers. Vaak productfotografie (retail-tak binnen onderneming), maar vaak ook portret-achtige of journalistische foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
[...]

Ik ben idd diegene die met de camera werkt. Theoretisch zouden collega’s van andere afdelingen deze ook mogen gebruiken. Maar in de afgelopen 9 jaar is dat nog niet eerder voorgekomen. Dus ik ben de primaire gebruiker. (En wil de camera graag ook mee naar huis nemen voor prive gebruik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De xe3 heeft een auto stand zodat leken niet alle parameters afzonderlijk op A moeten zetten. En nieuw voor 500 EUR te koop en kwaliteit vergelijkbaar met x-t2 (op AF tracking na dan).

Edit: Ah eerder aangegeven dus en blijkbaar ook voor de x-t10, t20 en t30.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Terugkomend op mijn eerdere berichten.

- Wie heeft ervaring met video shooting i.c.m 16-55 f/2.8 (geen stabilizer)? Liefst in combi met de X-T3.
- Wie heeft ervaring met video shooting i.c.m. de 16-55 en een gimbal?

zou deze graag horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak video maar wel met de X-T2 en X-E3. Meestal gebruik ik eigenlijk de 18-55mm f2.8-4 kitlens omdat die OIS heeft en ik vaak uit de hand film. Naast die lens gebruik ik ook veel de nieuwere f2 primes op hun maximale f2 opening. Stille en snelle AF is ideaal voor video.

Massa's scherpte voor video heb je overigens niet nodig. Je schiet sowieso met beweging, vaak op bijvoorbeeld op 1/50s voor 25 fps video.

De 16-55mm f2.8 is vooral heel groot en zwaar. Om die reden een no go icm de X-E3. De X-E3 hoor en voel je echt bewegen onder het gewicht van de 16-55mm f2.8. Dat probleem heb je niet met de X-T2 (of T1 of T3 of H1) maar het blijft wel een zwaar geheel wat ik eerder gebruik voor foto dan video.

Op de DJI Ronin SC (ze hebben nu ook eindelijk het kabeltje voor FujiFilm) is het vooral het geheel wat onhandig groot en zwaar wordt met die 16-55mm f2.8. Je moet de camera al ver genoeg naar achter monteren om te kunnen balanceren. Dat kan met de meegeleverde extra offset koppel plaatjes. En zolang je dan maar je gimbal opnieuw instelt (auto calibratie functie is super handig!) kan deze het gewicht op zich wel aan. Maar zo nu en dan bij een verkeerde beweging slaat het soms toch nog tilt.

En om uit de hand te filmen is dat wel een zware combinatie, dan scheelt het veel om de 18-55mm kitlens of een kleinere f2 prime te gebruiken.

De X-E3 heeft als nadeel icm DJI dat de audio en remote aansluiting 1 en dezelfde 2.5mm jack is. Je kan dus niet EN een microfoon (ontvanger) EN het control kabeltje aansluiten. Dat issues is er gelukkig niet op de X-T2.

Als ND filter heb ik een variabele 77mm die rechtstreeks op de 16-55mm past en via een verloopring op de meeste andere lenzen (zoals de 18-55mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
dank voor je uitgebreide reactie.

Ik neig er inmiddels naar om de 16-55 als overall werkpaard te gebruiken (foto) en daarbij wellicht de 35mm f2 voor video. (nog steeds geen ois. Maar tis niet anders. )

De 18-55 lijkt me onhandig ivm geen vast max aparture... je wilt toch niet dat het diafragma wijzigt (indien je zoomt, dan springt ie van f2.8 naar f4).

Ik ga me nog eens verdiepen in de prime lenzen van fuji. Werk nu ook vaak met een x100T (dus prime @35mm FF eqv)

Jammer dat er geen prime met ois bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dacide schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:56:
...

Jammer dat er geen prime met ois bestaat.
Die bestaan wel, ook voor Fuji X-mount de XF 80mm f/2.8 macro en het 200mm f2.
...
Ik neig er inmiddels naar om de 16-55 als overall werkpaard te gebruiken (foto) en daarbij wellicht de 35mm f2 voor video. (nog steeds geen ois. Maar tis niet anders. )
...
Ik heb net een X-H1 + recent een 16-55 gekocht, juist met video in het achterhoofd. Verder heb ik ook diverse primes (van 12-90mm). Het 35mm f/2.0 heeft behoorlijk sterk focusbreathing, het 23mm veel minder.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 28-10-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
Ik ben benieuwd welke opties de X-T3(0) over gaat nemen van de nieuwe X-Pro3 via een nieuwe firmware. Er komt nog iets groots aan, dus ben erg benieuwd.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Mijn visie, het is dus een mening gepresenteerd in statements (en wellicht enkele feiten):
De 16-55 wil je niet voor video i.c.m. een XT-1/2/3 of X-Pro1/2/3. OIS/IBIS is veelal een vereiste voor video. Deze lens werk alleen voor video i.c.m. een X-H1.
De 16-55 is nu juist een lens binnen het Fujifilm X-mount systeem die je kan vermijden. Dat zal ik even uitleggen. De X-mount lenzen staan goed aangeschreven en vooral de primes zijn uitstekend. Daarom zal ik altijd zeggen: bespaar op de zoom, koop de 18-55. Daarna/daarmee: ontdek wat je fijn vindt en koop de primes in het bereik van 14-90. De 18-55 is een prima zoompje om te ontdekken wat je fijn vindt, maar een X-mount camera koop je m.i. om de primes. Daar zitten de echte juweeltjes. Oké oké, de 50-140 is ook wel een juweeltje... Dammit... Het ging zo lekker met de 'argumenten' :( :+
Uiteraard is er een publiek voor de 16-55, heb er zelf ook vaak genoeg mee geschoten. Uitstekende lens maar ik mis de OIS in dat ding.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:56:
Ik ben benieuwd welke opties de X-T3(0) over gaat nemen van de nieuwe X-Pro3 via een nieuwe firmware. Er komt nog iets groots aan, dus ben erg benieuwd.
Ik eigenlijk of we ook nog een paar dingen terug gaan zien in een firmware voor de X-Pro2, X-T2 en X-H1. Meer als zijnde de laatste firmware voor die camera's; hebben we eerder ook gezien bij de X-Pro1 en X-E2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:58
Dacide schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:56:
De 18-55 lijkt me onhandig ivm geen vast max aparture... je wilt toch niet dat het diafragma wijzigt (indien je zoomt, dan springt ie van f2.8 naar f4).
Ik film nooit, maar die kun je toch vastzetten op f4? Of werkt dat bij video anders? De lens heeft iig een diafragma ring, maar dan niet zo een met vaste notatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LA-384 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:23:
Ik film nooit, maar die kun je toch vastzetten op f4? Of werkt dat bij video anders? ...
Dat werkt niet anders en kan gewoon, als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
Dat werkt hetzelfde inderdaad, maar je moet wel rekening houden met de maximale lensopening. De 18-55 werkt inderdaad van f/2.8 tot f/4. Je kan hem dus niet vastzetten op f/2.8 (alleen als je niet zoomt).

Dus als je hem inderdaad vastzet op f/4, kan je over het hele zoombereik het diafragma behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb recent de XF 16-55 m.n. gekocht voor gebruik met de X-H1, met o.a. video in gedachten en ik had de afgelopen jaren gemerkt dat ik als ik primes gebruik in bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld bij sterke wind op zandgrond, bij behoorlijke regen) niet het objectief wissel, terwijl ik dat dan eigenlijk had willen doen. Nu is voor dat laatste het gebruik van twee camera's met verschillende primes natuurlijk ook al een oplossing, maar ik denk dat een standaardzoomlens op zich wel het aanschaffen waard was, maar ik zal het zien... (heb behalve af en toe telezooms en ultragroothoekzooms nog nooit zoomlenzen gebruikt de afgelopen decennia, dus een beetje een sprong in het onbekende....)

(alleen acht ik achteraf wel even of ik niet beter, voor o.a. de afwisseling en net wat meer keuze mbt objectieven, een Nikon Z6+zoom+FTZ had kunnen kopen... was afgeprijsd nog wel ~300-400€ duurder geweest dan het afgeprijsde Fujispul (en toekomstig nog duurder vermoed ik), dat wel)
Grin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:07:
Mijn visie, het is dus een mening gepresenteerd in statements (en wellicht enkele feiten):
De 16-55 wil je niet voor video i.c.m. een XT-1/2/3 of X-Pro1/2/3. OIS/IBIS is veelal een vereiste voor video. Deze lens werk alleen voor video i.c.m. een X-H1.
Denk dat dat toch ook sterk afhankelijk is van de manier waarop de lens wordt gebruikt.
De 16-55 is nu juist een lens binnen het Fujifilm X-mount systeem die je kan vermijden. Dat zal ik even uitleggen. De X-mount lenzen staan goed aangeschreven en vooral de primes zijn uitstekend. Daarom zal ik altijd zeggen: bespaar op de zoom, koop de 18-55. Daarna/daarmee: ontdek wat je fijn vindt en koop de primes in het bereik van 14-90. De 18-55 is een prima zoompje om te ontdekken wat je fijn vindt, maar een X-mount camera koop je m.i. om de primes. ...
Ik heb de volgorde maar eens omgedraaid geloof ik, eerst primes van 12-90, dan een standaardzoom :P

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 29-10-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
LA-384 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:23:
[...]

Ik film nooit, maar die kun je toch vastzetten op f4? Of werkt dat bij video anders? De lens heeft iig een diafragma ring, maar dan niet zo een met vaste notatie.
Dit was me al duidelijk. Maar ik houd erg van shots met een beperkte DOF. Dus graag continu 2.8.
Maar tijdens het zoomen springt het diafragma ineens over naar f4 bijvoorbeeld. En dat merk je wel in je beeld.

Maar goed, dit zijn allemaal nog kleinigheden, waar nog omheen te werken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Grin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:07:
De 16-55 is nu juist een lens binnen het Fujifilm X-mount systeem die je kan vermijden. Dat zal ik even uitleggen. De X-mount lenzen staan goed aangeschreven en vooral de primes zijn uitstekend. Daarom zal ik altijd zeggen: bespaar op de zoom, koop de 18-55. Daarna/daarmee: ontdek wat je fijn vindt en koop de primes in het bereik van 14-90. De 18-55 is een prima zoompje om te ontdekken wat je fijn vindt, maar een X-mount camera koop je m.i. om de primes. Daar zitten de echte juweeltjes. Oké oké, de 50-140 is ook wel een juweeltje... Dammit... Het ging zo lekker met de 'argumenten' :( :+
Uiteraard is er een publiek voor de 16-55, heb er zelf ook vaak genoeg mee geschoten. Uitstekende lens maar ik mis de OIS in dat ding.
De 16-55 is voor mij juist een vereiste. Al 15 jaar is een 24-70 f2.8 mijn bread and butter objectief bij zakelijke toepassingen. Zo ongeveer 85% van al mijn foto's zijn met zulke objectieven geschoten.

Voor mijn hobbymatige fotografie zijn primes juist weer ideaal. Zo werk ik nu al jaren met een X100T (dus omgerekend 35mm f/2 objectief. En dat bevalt mij zeer goed.

Ik neig er nu naar om sowieso de X-T3 te kopen, en daar de 16-55 bij als primair werkpaard.
Maar daarnaast een aanvullend objectief. Dit kan dan toch bv de 18-55 worden (primair voor film). Alhoewel ik het ergens ook wel zonde vindt, ivm de 100% overlap met de 16-55.

Andere kanshebber is de 23mm f/2. Deze schijnt heerlijk stil te zijn, en snel te focussen. Perfect voor video waarbij ik met losse shots kan werken (dus geen zoom nodig). Veelal is dat vanaf een statief, dus geen last van OIS die er niet op zit.

Ben tevens aan het orienteren op een gimbal. Nooit eerder mee gewerkt, maar wellicht wel een handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dacide schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:13:
... Andere kanshebber is de 23mm f/2. ...
Dat zou mij een goede keuze lijken, zeker ook voor video (tot nu toe heb ik video meestal daarmee gedaan), maar ik vraag me af of het wel echt veel meerwaarde zou hebben bij een XF16-55, wat zou het voor jou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 16-55 is een heel mooi objectief, ja, groot, zwaar, geen OIS en duur. Daarvoor is het wel beter dan de 18-55, optisch, qua bereik en diafragma/ bokeh. Het verschil is niet bijzonder groot maar het is er wel degelijk.Met een H1 is de 16-55 de logische keuze, met een X-Tx eigenlijk ook als je er het prijsverschil voor over hebt.
Je moet je echter afvragen of het verschil groot genoeg is met een 18-55 dat je als kit koopt want dan is het prijsverschil te groot.

Overigens ter overweging qua OIS: die is bij de 18-55 theoretisch "maar" 2,5 stops en in de praktijk dus altijd minder. Je hebt het dus niet over een briljante OIS, met 55 mm blijft er maximaal één stopje extra (F4 vs F2.8).

Je zou dan eerder de 16-80 moeten overwegen die meer stops te bieden heeft (theoretisch 6, in de praktijk waarschijnlijk 4-5). Die is echter optisch de minste van het stel, maar dan heb je ook iets meer bereik erbij. Bij video is het de vraag of het optische verschil wel echt relevant is. Op een Duitse forum loopt overigens een uitgebreide discussie over dit objectief waarbij opvalt dat er nogal wat spreiding zit tussen de objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
begintmeta schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Dat zou mij een goede keuze lijken, zeker ook voor video (tot nu toe heb ik video meestal daarmee gedaan), maar ik vraag me af of het wel echt veel meerwaarde zou hebben bij een XF16-55, wat zou het voor jou zijn?
Nou, het is meer omdat ik de X-T3 ook lekker prive wil gebruiken. en ik vind het soms wel prettig om gewoon met enkel een 23mm (35mm FF) rond te lopen. En die 23mm van fuji schijnt een pareltje te zijn.

Niet dat mijn X100T nu ineens niet meer goed is. Maar de autofocus snelheid is niet de allerbeste. En 24mp vs 18 megapixel (x100t) is ook een groot verschil. Niet dat ik ineens allemaal groot formaat prints zal bestellen. Maar t scheelt wel enorm bij achteraf croppen.

Hoe dan ook. Ik zie de 16-55 vooral als een alleskunner. Die zal zakelijk in bijna alle gevallen gebruikt kunnen worden. Zowel voor video als voor foto.

De 23mm lijkt me vooral handig als ik bv video's schiet i.c.m een gimbal. Stuk lichter dan met de 16-55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Dacide schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Maar tijdens het zoomen springt het diafragma ineens over naar f4 bijvoorbeeld. En dat merk je wel in je beeld.
Dat komt dus doordat de lens een maximaal diafragma van f4 heeft op 55mm. Dat is een technische beperking van de lens. De 16-55 2.8 heeft die technische beperking niet en kan dus over het hele zoombereik de maximale diafragma van 2.8 hanteren. Gevolg daarvan is dus dat die lens een stuk groter en zwaarder is.

Maar bedenk je ook, als je verder inzoomt krijg je sowieso al een kleinere DOF dan wanneer je uitzoomt. Dus met f4 op 55mm krijg je een onscherpere achtergrond dan met f4 op 18mm. Heeft overigens ook weer te maken met de afstand tot je onderwerp.

Zoveel factoren om rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PdeBie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:41:
... Heeft overigens ook weer te maken met de afstand tot je onderwerp....
Een dolly zoom ga ik sowieso niet serieus proberen trouwens.

Hoe doet de XF 18-55 het eigenlijk qua focus breathing? Dat vind ik ook nog wel iets om op te letten bij een lens voor video, maar ook het belang daarvan is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe je de lens gebruikt tijdens het filmen.

Overigens kan ik wel zeggen dat de XF16-55, ondanks dat ik volgens mij geen slecht exemplaar heb, zeker aan de randen minder goed presteert dan de meeste van mijn primes in de afgedekte range (het centrum is wel erg goed, en de randen lijken tussen m.n. ~22-32 bij mijn exemplaar ook behoorlijk goed (en verder voldoende)), dus ook dat kan van belang zijn (voor video denk ik wel minder dan voor foto), zeker omdat de lens niet goedkoop is, en je voor het prijsverschil met een prime of de goedkopere standaardzoom eventueel nog best een interessante tweede lens kan kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 29-10-2019 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Wellicht ten overvloede, ik heb de 16-55 op de H1. Af en toe op een Tilta Gravity gebruikt....geen aanrader. De lens trekt het zwaartepunt dusdanig ver buiten de camera dat je, ondanks dat je binnen de specs blijft, vaak met een nukkige gimball te maken krijgt. En dit verergert naarmate je de zoom gebruikt.

Vanuit de hand of vanaf statief heb ik er echter weinig moeite mee.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sodela schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:40:
Overigens ter overweging qua OIS: die is bij de 18-55 theoretisch "maar" 2,5 stops en in de praktijk dus altijd minder. Je hebt het dus niet over een briljante OIS, met 55 mm blijft er maximaal één stopje extra (F4 vs F2.8).
2,5 stops? Fujifilm spreekt zelf van 4 stops ois. Dat het in de praktijk mogelijk iets minder is kan, maar het is zeker meer dan 2,5, iig voor fotografie. Het zal ook afhangen van hoe stabiel je handen zijn. Lopend filmen met een camera zal uiteraard meer beweging introduceren, maar daar is die ois ook niet voor bedoeld lijkt mij.
https://www.fujifilm.eu/n...xf18-55mm-f28-4-r-lm-ois/

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Deze week hebben we onze lenzenset uitgebreid met de 50-140, wat een heerlijke lens! Even wennen aan het iets hogere gewicht en nog een tas vinden voor alle apparatuur samen (nu hebben we alleen holsters voor een camera met lens erop).

Met dank aan alle lof voor deze lens in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@onsgeluk ook mijn ervaring met de dji ronin sc. Plus dat je best ook een filter gebruikt want als het ding omklapt in gebruik kan je lens zo op de motor van de gymbal botsen.

Het is vooral bij bepaalde extreme posities dat het ook nog kan misgaan indien alles goed gebalanceerd en geconfigureerd. Bij overgang naar onderhands bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:49:
@onsgeluk ook mijn ervaring met de dji ronin sc. Plus dat je best ook een filter gebruikt want als het ding omklapt in gebruik kan je lens zo op de motor van de gymbal botsen.

Het is vooral bij bepaalde extreme posities dat het ook nog kan misgaan indien alles goed gebalanceerd en geconfigureerd. Bij overgang naar onderhands bv.
Is de X-t3 i.c.m de 23mm f2 wel goed te gebruiken op de Ronin SC? Of is model S echt een vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de kleinere f2 lenzen en de 18-55mm kit lens dik in orde. Dan zie je in de calibratie ook dat de motoren maar half belast worden dus je accu gaat veel langer mee dan met zo'n zware lens. Plus je kan met die lenzen veel gemakkelijker balanceren met motors uit zonder extra koppel plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Zijn hier trouwens al mensen die ervaring hebben met de nieuwe Fuji 16-80/4? ik heb de 18-55/2.8-4 en de 18-135/3.5-5.6 en denk er al een tijdje over na die twee lenzen om te ruilen voor de 16-80; echt heel tevreden over de 18-135 ben ik nooit geworden, zeker aan beide uiteinden van het zoombereik (met name richting 135) vind ik 'm zwak, de 18-55 is stukken beter, de 16-80 leek me qua bereik een goed alternatief. Maar Ik lees er de meest uiteenlopende dingen over: de één vindt het een prima objectief, de ander heeft 'm alweer teruggezonden. Vooral op DPReview zijn de commentaren vaak heel kritisch; die uiteinden zouden weer tegenvallen, ongeveer hetzelfde als de 18-135, problemen met shutter shock en quality control. Wat ik er dan zelf van zie, in de reviews en op flickr b.v., ziet er in mijn ogen best goed uit. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb in de winkel de 16-80 vergeleken met een 18-55 en vond op de met name 55 mm de scherpte duidelijk minder dan de 18-55 (ook met F8). Voor mij was de meerwaarde dan ook niet echt gegeven aangezien ik de 16-55 heb met een H1 en dus de anti-wiebel functie sowieso heb. De 16-55 is beter dan de 18-55 en de 16-80 lijkt minder dan de 18-55 en dan schiet je er niet zoveel mee op. De 16-80 is dus voor dat bedrag in de winkel blijven liggen. Als kit-objectief voor € 300-400 misschien het overwegen waard qua bereik.

Op de Duitse fora is er, zoals eerder gemeld, een hevige discussie over de kwaliteitsschommelingen van de 16-80. De een is over gelukkig terwijl de ander hem maar niet scherp krijgt (rand en/ of randen). Bij de 18-55 was dat in het begin ook een issue en uiteindelijk is het daar ook goed meegekomen.

De 18-135 is optisch minder maar is wel een rubberen-robby die van pas komt als het bereik handig is. De 16-80 zal ergens tussen die een de 18-55 liggen dus een compromis. De OIS schijnt wel beter te zijn dan de 18-55 (die in de reviews(!) op 2,5- 2,8 stops max uitkomt, Lenstip...)... De 18-60 zal dus misschien een stop of 1-2 meer leveren en kan dan handig zijn, ook qua bereik.
Voor video zal het optische verschil minder relevant zijn en zal een 16-80 een mooi (maar duur) objectief zijn.

Echte optische tests heb ik zelf nog niet gezien, wel de promo reviews van de fanboys. Die zijn dus altijd minimaal "goed". Maar the eating of the pudding....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Laatst online: 28-08 17:47
De 16-55/2.8 komt uit de tests, die ik tot nu toe gelezen heb, idd duidelijk als de betere naar voren, wat ook wel weer te verwachten was. Verder: juist bij video schijnt de 16-80 wat problemen te geven bij zoomen en focussen, komt in verschillende (youtube) reviews naar voren.

Overigens is de lens op dit moment bij veel fotozaken 'tijdelijk uitverkocht', gaan kennelijk als warme broodjes over de toonbank. Ik wacht liever nog even af tot er echt professionele reviews verschijnen. Voorlopig lijkt het een objectief dat over 't algemeen goed presteert maar richting 16 en 80 in de hoeken minder is; zó vreemd is dat nu ook weer niet bij een dergelijke lens. Wat ik er 'in the real world' van zie ziet er vaak ook best goed uit, zoals in dit en dit draadje van DPReview. Hier op DPReview nog een gebruikerstestje van de 16-80, vergeleken met wat andere Fuji-lenzen.

Misschien lijkt het in de praktijk wat op de 18-135: ook bij deze lens krijg je soms prima resultaten, ondermeer afhankelijk van de lichtomstandigheden, meer dan bij andere objectieven (zeker ook de 18-55); onder F8 gaat de kwaliteit nogal fors omlaag. Het betekent dat die lens beperkt inzetbaar is en voor die prijs is dat niet direct een sterk verkoop argument. Hopelijk is de 16-80 toch echt iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik geraak er maar niet uit.

Totale budget voor een x-t3 + objectieven is circa 3000 euro. (prijzen voor het gemak even incl. btw)

X-T3 = 1500 euro.
Dan blijft over: +/- 1500 euro voor objectieven.

Optie 1:
16-55 + 23mm f2

Optie 2:
18-55 + 23mm f2 + nog een andere prime (bv 16mm f2)

Optie 3:
18-55 + 10-24 f/4

Optie 4:
16-55 + 18-55

De camera setup zal naar verwachting voor 65% voor fotografie gebruikt worden en 35% voor video.

Toepassing is erg divers:
Overall content creatie voor de marketing afdeling van een zorgaanbieder (en de retail tak die erbij hoort). (dus fotografie/videos tbv website, social media, campagnes, publicaties, magazines. En tevens productfotografie van schoenen.

Daarnaast prive gebruik (met name straatfotografie, landschappen en travel)

[ Voor 8% gewijzigd door Dacide op 04-11-2019 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Aangezien de camera zakelijk wordt aangeschaft met een duidelijk doel voor ogen lijkt optie 1 mij een no brainer. Dat je er prive niet lekker mee wegkomt (landschappen) is eigenlijk geen argument.

Ps de samyang 12 f2 zou voor landschappen trouwens een prima aanvulling zijn zonder dat je dan het budget compleet negeert.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik neig momenteel ook naar optie 1.
Optie 4 is ook nog een mogelijkheid (top objectief voor fotografie, en een prima objectief voor video)

V.w.b. landschappen: Ik kan prima uit de voeten met 16mm (omgerekend 24mm).

Ik verwacht zelf bij video opnames veelal rond de 23mm te zitten (is 35mm omgerekend. Meer wide is teveel distortion van gezichten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dacide schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:33:
Ik geraak er maar niet uit.

Totale budget voor een x-t3 + objectieven is circa 3000 euro. (prijzen voor het gemak even incl. btw)

X-T3 = 1500 euro.
Dan blijft over: +/- 1500 euro voor objectieven.

Optie 1:
16-55 + 23mm f2

Optie 2:
18-55 + 23mm f2 + nog een andere prime (bv 16mm f2)

Optie 3:
18-55 + 10-24 f/4

Optie 4:
16-55 + 18-55

De camera setup zal naar verwachting voor 65% voor fotografie gebruikt worden en 35% voor video.

Toepassing is erg divers:
Overall content creatie voor de marketing afdeling van een zorgaanbieder (en de retail tak die erbij hoort). (dus fotografie/videos tbv website, social media, campagnes, publicaties, magazines. En tevens productfotografie van schoenen.

Daarnaast prive gebruik (met name straatfotografie, landschappen en travel)
Ik zou bij de opties iets meer tele-bereik willen moet ik zeggen (en dan ben ik iemand die normaal eerder groothoek tot normale brandpunten gebruikt) Een nauwere beeldhoek ter beschikking hebben is IMHO voor diverse van de genoemde toepassingen best interessant. (maar budgettair lastiger)

Dat gezegd hebbend, zou ik van de genoemde keuzemogelijkheden denk ik ook optie 1 kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Max telebereik is bij mijn keuzes idd slechts 55mm (omgerekend 82,5mm).

Maar als ik kijk naar hoe vaak ik in de afgelopen 5jaar gebruik heb gemaakt van mijn 70-200 (met een fullframe canon 6d)), dan is dat op een handje te tellen. Dus ik verwacht tele niet zo erg te missen.

Ik bedenk net dat ik de cachback actie ook nog kan meenemen.

Bij de combi: X-T3 + 16-55 +10-24 = 400 euro cashback. Dan wordt het totaal, met korting: 3100 euro. En dat kan ik misschien nog nét er doorheen krijgen. En dan heb ik zowel een top lens voor fotografie, en een (ik denk) goede lens met ois voor video.

[ Voor 39% gewijzigd door Dacide op 04-11-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Dacide schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:57:
Max telebereik is bij mijn keuzes idd slechts 55mm (omgerekend 82,5mm).

Maar als ik kijk naar hoe vaak ik in de afgelopen 5jaar gebruik heb gemaakt van mijn 70-200 (met een fullframe canon 6d)), dan is dat op een handje te tellen. Dus ik verwacht tele niet zo erg te missen.

Ik bedenk net dat ik de cachback actie ook nog kan meenemen.

Bij de combi: X-T3 + 16-55 +10-24 = 400 euro cashback. Dan wordt het totaal, met korting: 3100 euro. En dat kan ik misschien nog nét er doorheen krijgen. En dan heb ik zowel een top lens voor fotografie, en een (ik denk) goede lens met ois voor video.
Waarom koop je je lenzen - en eventueel ook je camera - niet tweedehands? Op Marktplaats ben je zo 40% goedkoper uit dan nieuw. En kwalitatief is Fujifilm dusdanig goed dat ik me geen zorgen maak over hun gebruikte lenzen.

Wellicht is nu met de cashback-actie het verschil iets kleiner, maar anders zeker de moeite waard.
Ik heb enkel jaren geleden toen ik nog Nikon gebruikte een hele switch van camera plus lenzen gemaakt door te verkopen en te kopen via Marktplaats. Geduld is je vriend, want soms zit dat waar je naar zoekt er even niet tussen. Ik heb dit jaar enkele lenzen - na 3 jaar gebruik - zelfs voor meer verkocht dan waarvoor ik ze aanschafte.

Het valt me sowieso op dat Fujifilm XF lenzen tweedehands veelal minder restwaarde hebben dan bij Nikon het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
jkrol schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:12:
[...]
Waarom koop je je lenzen - en eventueel ook je camera - niet tweedehands? Op Marktplaats ben je zo 40% goedkoper uit dan nieuw. En kwalitatief is Fujifilm dusdanig goed dat ik me geen zorgen maak over hun gebruikte lenzen.
Het betreft een aankoop voor de organisatie waar ik voor werk. 2ehands aanschaf ligt niet in lijn met ons beleid.

Indien het persoonlijke aanschaf zou betreffen, dan was 2ehands absoluut wel een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Dacide op 04-11-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Is het normaal dat ik mijn xt2 zo moeilijk verkocht krijg? Wil upgraden naar xt3 maar letterlijk nihil reactie, ondanks perfecte staat. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel vraag je er voor? Hoe lang al te koop?

X-T2 voorraden zijn er ondertussen wel doorheen in de winkels denk ik. Maar tweedehands aanbod dan wel weer groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Omdat er nog XT2's in winkels te vinden zijn en black friday eraan komt, zou ik als potentiële koper op black friday wachten om te zien of ik een mooie deal kan scoren. Wellicht is dat de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Verwijderd schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:06:
Hoeveel vraag je er voor? Hoe lang al te koop?

X-T2 voorraden zijn er ondertussen wel doorheen in de winkels denk ik. Maar tweedehands aanbod dan wel weer groot.
Zou ergens tussen 550 en 650 verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat lijkt mij ook wel een correcte prijs. In winkels tweedehands met garantie 700-800 EUR nog. En blijkbaar wel nog vlot nieuw te krijgen, daar was ik mis.

Dan zal het met over aanbod te maken hebben en mss inderdaad deals eind deze maand afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Van de week een nieuwe tas gekocht voor mijn camera: pricewatch: Think Tank Photo Mirrorless Mover 25i Grijs, Zwart

X-T2 met 16mm 1.4 en 35mm 2.0 past hier met gemak in. Handig tasje voor op evenementen waarbij ik enigzins regelmatig van lens moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
lapino schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:34:
Is het normaal dat ik mijn xt2 zo moeilijk verkocht krijg? Wil upgraden naar xt3 maar letterlijk nihil reactie, ondanks perfecte staat. Raar.
Dat is niet vreemd. Ik heb een tweedehands 16mm f/1.4 in vrijwel perfecte staat aangeboden voor een zeer marktconforme prijs. Nul reactie tot nu toe.

Mijn x t20 had ook wel even nodig totdat ik hem verkocht kreeg. Ging echter wel sneller dan de 16mm.
Ik denk dat dat komt omdat de 16mm 1.4 nou niet per se het eerste glas is waar fujifilm kopers aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Nu ja, is nu niet dat het superdringend is, mijn XT2 is en blijft een fantastische camera dus zal wel zien hoe het verder loopt. Voorbije maanden letterlijk constant aan het switchen tussen een A7III en X-T2. Beide fantastische camera's, en beide ZO verschillend zowel in positief als negatief. 1st world problemen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09
WouterL schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:50:
[...]

Dat is niet vreemd. Ik heb een tweedehands 16mm f/1.4 in vrijwel perfecte staat aangeboden voor een zeer marktconforme prijs. Nul reactie tot nu toe.

Mijn x t20 had ook wel even nodig totdat ik hem verkocht kreeg. Ging echter wel sneller dan de 16mm.
Ik denk dat dat komt omdat de 16mm 1.4 nou niet per se het eerste glas is waar fujifilm kopers aan denken.
Het zal ook te maken hebben met de reguliere cashbacks acties van Fuji. Soms kom je met de cashback zo dicht in de buurt van de 2dehands prijs dat je wel gek bent om geen nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Luuk84 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:40:
[...]

Het zal ook te maken hebben met de reguliere cashbacks acties van Fuji. Soms kom je met de cashback zo dicht in de buurt van de 2dehands prijs dat je wel gek bent om geen nieuwe te kopen.
Daar heb ik wel rekening mee gehouden. Een 4,5 jaar resterende garantie 16mm 1.4 Fuji voor ~600 blijft mi een goede deal. Prijzen schommelen overigens wel als een gek. Nu weer 799.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 07-11-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pat-Juh schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:05:
...Er was volgens mij een "Fuji Pro Service" gelanceerd afgelopen jaar maar daar kan ik spijtig genoeg niets meer over terug vinden momenteel.
Volgens mij heb ik inmiddels genoeg Fujispullen verzameld om gratis gebruik te kunnen maken van de "FPS". Nu valt het voordeel denk ik (voor mij tenminste) niet heel groot uit: men belooft als ik het goed begrijp snellere reparaties, eventueel een leencamera als reparatie langer duurt en een (oppervlakkige) gratis check & clean van 2 toestellen of lenzen per jaar. Ik verwacht en hoop eigenlijk van alle services geen gebruik te gaan maken, maar goed, als het gratis is... en een check & clean zou ik eventueel nog wel eens gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de "Fuji Pro Service"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Inmiddels overweeg ik mijn 16mm f1.4 te verkopen aan een occasion achtige winkel. Probeer de lens nu ruim een maand te verkopen, maar reacties blijven uit. Eens kijken wat tweedehands boeren bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
WouterL schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:57:
Inmiddels overweeg ik mijn 16mm f1.4 te verkopen aan een occasion achtige winkel. Probeer de lens nu ruim een maand te verkopen, maar reacties blijven uit. Eens kijken wat tweedehands boeren bieden.
Mijn ervaring was dat de biedingen zó laag waren dat zelfs enorm zakken op MP nog aantrekkelijker was :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@begintmeta zoals je het nu formuleert heb je het niet nodig, waarom dan de moeite doen het aan te vragen? Is sowieso maar tijdelijk gratis, eerste 2 jaar en dan 300 EUR per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Laatst online: 08:23
Viltrox 85mm via Ali nu in promo voor €255, ik twijfel om deze in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:11:
@begintmeta zoals je het nu formuleert heb je het niet nodig, waarom dan de moeite doen het aan te vragen? Is sowieso maar tijdelijk gratis, eerste 2 jaar en dan 300 EUR per jaar.
Echt moeite kost hat natuurlijk niet, tenminste het is een kwestie van gegeven op Fujifilm connect invullen en aanvragen als ik het goed begrijp.

Maar zinvol lijkt het in iedergeval ook niet, voor mij, op zo'n check&clean na eventueel (en bij defecten ook...) Denk dat ik het gewoon maar ga aanvragen, 300€ betalen is natuurlijk weer een heel andere kwestie.

Heeft iemand al eens van die FPS gebruik gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
superiscch schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:32:
Viltrox 85mm via Ali nu in promo voor €255, ik twijfel om deze in huis te halen.
Mooie lens voor dat geld, viel mij niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42
begintmeta schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:51:
[...]

Volgens mij heb ik inmiddels genoeg Fujispullen verzameld om gratis gebruik te kunnen maken van de "FPS". Nu valt het voordeel denk ik (voor mij tenminste) niet heel groot uit: men belooft als ik het goed begrijp snellere reparaties, eventueel een leencamera als reparatie langer duurt en een (oppervlakkige) gratis check & clean van 2 toestellen of lenzen per jaar. Ik verwacht en hoop eigenlijk van alle services geen gebruik te gaan maken, maar goed, als het gratis is... en een check & clean zou ik eventueel nog wel eens gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de "Fuji Pro Service"?
Ik ga er na de laatste bruiloft dit jaar gebruik van maken: de sluiterknop loopt bij één van de X-T3's niet lekker. Verder is het wel een goed gevoel om goede service te hebben als het nodig is.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Laatst online: 08:23
WouterL schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:24:
[...]

Mooie lens voor dat geld, viel mij niet tegen.
En dan staan er nog 3 nieuwe voor de deur 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
superiscch schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:32:
De Sony mount zie ik voor €255, de Fuji is er vanaf €300 pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:36

amphora

Websites & Fotografie

mithras schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:25:
[...]
De Sony mount zie ik voor €255, de Fuji is er vanaf €300 pas?
De Sony is alleen manual focus volgens mij. Dat zal het prijsverschil denk ik verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 11-11-2019 22:28 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:03

13art

Moderator Mobile
Hmmm ik liep het weekend tegen een klein probleempje aan, waarvan ik niet goed weet of dit nu een lens dingetje is of een probleem...

Bij mijn x-t20 heb ik twee lenzen. De XF 18-55 en de XF 55-200
Ik heb de camera zo ingesteld dat er een 'live preview' (Preview pic. effect) is op het scherm/zoeker zodat aanpassingen aan de sluitertijd ed vooraf zichtbaar zijn.

Nu viel het me het weekend op dat bij de 15-55 lens dit prima werkte, alleen bij de 55-200 niet. Vandaag ben ik er wat mee gaan stoeien. Toen kwam ik er achter dat als ik het diaframa op handmatig zet op de 55-200 de 'live preview' opeens wel werkt, bijvoorbeeld bij het handmatig instellen van de sluitertijd. Echter bij de 15-55 maakt het niet uit of het diafragama op automatisch staat of handmatig ingesteld wordt, in beide gevallen werkt de 'live preview' functie.

De firmware is up-to-date, voorbeeld beeldeffect (preview pic effect) staat uiteraard aan. Bij het wisselen van de lenzen verander ik geen instellingen in de camera zelf.

Is dit een dingetje van de 55-200 lens, of is er hier meer aan de hand?

Edit:
Het lijkt er op dat ik toch ergens een denkfout heb gemaakt en auto en manueel diafragma op de twee lenzen door elkaar heb gehaald. Nu ik er wat langer voor zit, nog wat google lijkt het een 'feature' te zijn en is aan het rode f getal te zien dat het een 'onmogelijk foto' wordt met bepaalde instellingen. Staat diaframa op manueel dan krijg je wel gewoon een donker scherm te zien wanneer het beeld te donker wordt.

Waarom ze dit niet zo laten zien wanneer de diafragma instellingen op automatisch staan is mij een raadsel. Maar goed beide lenzen reageren hetzelfde in tegenstelling tot wat ik eerder dacht.

[ Voor 31% gewijzigd door 13art op 16-11-2019 14:48 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Iemand die van Xt2 naar Xt3 is gegaan? De moeite? Ervaring? Heb eventuele koper voor mijn Xt2 maar wel benieuwd of de upgrade het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

lapino schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:55:
Iemand die van Xt2 naar Xt3 is gegaan? De moeite? Ervaring? Heb eventuele koper voor mijn Xt2 maar wel benieuwd of de upgrade het waard is.
Puur voor fotografie? Dan haal je niet heel veel nieuws in huis. Vooral video opties zijn verbeterd. Dus dat kan doorslaggevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso als je de vraag moet stellen is het Antwoord nee.

Op dpreview.com kun je side by side comparison doen en de verschillen opzoeken.

Voor sport of video mss maar dan nog. De xt2 is daar ook al goed geschikt voor

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2019 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Ken de verschillen méér dan genoeg hoor, dus puur op technisch vlak weet ik wat ik krijg en wat niet. Enige wat ik echt wel zou verbeterd willen zien is de face/eye Af (want gebruik dat enorm veel op de A7III) en feit dat er over hele frame PDAF is, is ook wel handig denk ik. Maar of dat +- 600 euro waard is... Daarom vraag ik naar 1st hand info. Lees ook af en toe dat ruis iets minder goed is op hogere ISOs in de XT3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:35
lapino schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:04:
Ken de verschillen méér dan genoeg hoor, dus puur op technisch vlak weet ik wat ik krijg en wat niet. Enige wat ik echt wel zou verbeterd willen zien is de face/eye Af (want gebruik dat enorm veel op de A7III) en feit dat er over hele frame PDAF is, is ook wel handig denk ik. Maar of dat +- 600 euro waard is... Daarom vraag ik naar 1st hand info. Lees ook af en toe dat ruis iets minder goed is op hogere ISOs in de XT3.
Ik heb een paar dagen een X-T2 gehad om te testen, maar ik vond de AF niet goed genoeg. In het bijzonder in situaties waar het licht niet optimaal is dan was de focus traag en onnauwkeurig. En dan bedoel ik al gewoon in een woonkamer, niet in het midden van de nacht!
Daarom heb ik toen gewacht en de X-T3 in de plaats gekocht, die doet het een pak beter. Snel en nauwkeurig, ook bij minder goed licht.
Ook is de EVF van de X-T3 wel een grote sprong vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@phobosdeimos dan ben ik heel benieuwd wat jij gewend bent, want ik vind de X-T2 alles behalve traag qua autofocus. Het heeft ook heel veel te maken met de lens die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

lapino schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:55:
Ik heb een paar maanden een XT-2 gebruikt en heb toen een XT-3 erbij gekocht. Qua gebruikersgemak is de XT-3 net even iets beter. Ik heb wel geconstateerd als je autoiso en auto sluitertijd doet op de XT-2 dat hij de draad kwijtraakt als je in een zonnig oord fotografeert (Havana, Cuba)-alle foto's waren zwaar overbelicht; Ik moet nog testen of mijn XT-3 dat ook heeft...
Touchscreen van de XT-3 is een plus. Maar voor de image quality hoef je het niet te doen.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shark.Bait schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:19:
[...]

Ik heb een paar maanden een XT-2 gebruikt en heb toen een XT-3 erbij gekocht. Qua gebruikersgemak is de XT-3 net even iets beter. Ik heb wel geconstateerd als je autoiso en auto sluitertijd doet op de XT-2 dat hij de draad kwijtraakt als je in een zonnig oord fotografeert (Havana, Cuba)-alle foto's waren zwaar overbelicht; Ik moet nog testen of mijn XT-3 dat ook heeft...
Touchscreen van de XT-3 is een plus. Maar voor de image quality hoef je het niet te doen.
Ik had een paar weken geleden ook auto-ISO en auto-sluitertijd, gewoon in het bewolkte en koude Nederland. Was tot m’n verbazing ook geen succes, hij probeert niet een op EV 0 te komen volgens mij. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Wie heeft ervaring met de 56mm f1.2 (liefst i.c.m. de XT3)?
Ik zit erover te denken om deze te kopen als secundair objectief, naast de 16-55 of de 18-55.

Wil deze primair inzetten voor productfoto's, close ups en evt portretten van medewerkers aan het werk.

Hoe verhoudt deze zich tot de 16-55? (als we beide op f2.8 gebruiken). Is de 56mm dan echt significant beter/scherper dan de 16-55?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 15:27

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dacide schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:44:
Ik zit erover te denken om deze te kopen als secundair objectief, naast de 16-55 of de 18-55.

Wil deze primair inzetten voor productfoto's, close ups en evt portretten van medewerkers aan het werk.

Hoe verhoudt deze zich tot de 16-55? (als we beide op f2.8 gebruiken). Is de 56mm dan echt significant beter/scherper dan de 16-55?
https://www.lenstip.com/4...2_R_Image_resolution.html
&
https://www.lenstip.com/4..._WR_Image_resolution.html

Conclusie mag je zelf trekken, want het is de moeite waard om deze site even te bekijken voor beiden, inclusief de rest van de reviews. Maar nee, dat is geen merkbare upgrade...de 16-55 is vanaf wide-open al heel scherp, als je een goed exemplaar hebt (zoals zij bij lenstip.com)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Grazi! Die website kende ik nog niet. Ik ga lezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan morgen wel een paar voorbeelden van de twee maken.

Maar die 56mm koop je toch net om voorbij die f2.8 van de 16-55mm te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Primair voor productfoto's, oke... Maar WAT wil je daarmee daadwerkelijk op de foto zetten? Auto's, schoenen, computermuizen, vliegtuigen, drones, postzegels? Dat is nogal bepalend voor de soort lens/ons advies. :)

De 80mm zou je bijvoorbeeld ook prima kunnen overwegen, het is nogal afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Zelf vind ik de 80mm ook erg leuk voor portretten (die ik eigenlijk nooit schiet...).

[ Voor 31% gewijzigd door Grin op 19-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik heb ze beiden op een XH1. Vanaf 2.8 alles behalve een significant verschil. De 56 koop je eigenlijk voor alles onder de 2.8 en de dreamy portretten :)
Zoals Grin ook al opmerkt, het is een beetje (veel) afhankelijk van de producten die je wenst vast te leggen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Grin schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:33:
Primair voor productfoto's, oke... Maar WAT wil je daarmee daadwerkelijk op de foto zetten? Auto's, schoenen, computermuizen, vliegtuigen, drones, postzegels? Dat is nogal bepalend voor de soort lens/ons advies. :)

De 80mm zou je bijvoorbeeld ook prima kunnen overwegen, het is nogal afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Zelf vind ik de 80mm ook erg leuk voor portretten (die ik eigenlijk nooit schiet...).
Ik werk voor een (voet)zorgverlener, met een retail tak als zusterbedrijf (comfortschoenenwinkel). De productfoto's zullen met name schoenen zijn, die we op een leuke manier presenteren (website en sociale kanalen). Voor de voetzorg tak zullen het met name shots van behandelaars zijn die hun kunstje doen (zie het als contextuele portretfoto's).

Daarnaast wordt de camera gebruikt voor leuke (diversiteit) video's en ondersteunende foto's tbv magazines, brochures en onze website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Dacide schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:06:
[...]

Ik werk voor een (voet)zorgverlener, met een retail tak als zusterbedrijf (comfortschoenenwinkel). De productfoto's zullen met name schoenen zijn, die we op een leuke manier presenteren (website en sociale kanalen). Voor de voetzorg tak zullen het met name shots van behandelaars zijn die hun kunstje doen (zie het als contextuele portretfoto's).

Daarnaast wordt de camera gebruikt voor leuke (diversiteit) video's en ondersteunende foto's tbv magazines, brochures en onze website.
Klinkt alsof je nooit onder de 2.8 gaat zitten, dan is een 16-55 simpelweg handiger. De lens kan niet echt goed close-up, maar tenzij je individuele tenen gaat fotograferen heb je genoeg aan die lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dacide schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:06:
[...]

Dan gaat de 80mm veel meer toevoegen dan de 56. <-- Mijn mening. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Of een maandje wachten en kijken hoe de Viltrox 56 f/1.4 uit de reviews komt ;-)
Kan me voorstellen dat je bij product fotografie een kleine scherpte diepte effect wil.

[ Voor 35% gewijzigd door amphora op 20-11-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grin schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:56:
[...]

Dan gaat de 80mm veel meer toevoegen dan de 56. <-- Mijn mening. ;)
Leg dat dan eens uit, daar heeft ie meer aan. Ik zie echter geen enkel voordeel aan die 80mm. Voor wat ie wil is de brandpuntsafstand van 56mm prima, macro mogelijkheden zijn hier niet nodig (close-up is prima en dat kan met die 56mm) en de 56mm is daarnaast ook nog eens lichter, handzamer en goedkoper.

De 18-55 of 16-80 (als je dan toch iets meer bereik wil) zullen hier ook al prima lenzen voor zijn, je kunt jezelf al de vraag stellen of die 56mm zinvol is. Ik denk dat het meer een persoonlijke voorkeur zal zijn dan verschil in kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb schoenen als hobby/passie. Patina's, vormgeving, etc. Lang verhaal, maar samengevat: mijn schoenenkasten (interdaad, meervoud) zijn apart verzekerd en getaxeerd. Denk: Corthay, Saint Crispin's, Santoni, Berluti, etc. Een mens moet een hobby hebben, en ik heb bv weer geen auto. Ieder z'n prioriteiten.

Nu heb ik het nog nooit echt geprobeerd om op de foto te zetten... Maar wanneer ik dat zou moeten doen, en ik heb al een 16-55(heb die lens ook even gehad, niet mijn lens), dan zou ik voor een 80mm gaan ipv de 56. Dat wil niet zeggen dat de 56 niet geschikt is, wellicht is hij zelfs meer geschikt - wtf do i know. Maar met de lenzen die ik heb, en dat zijn er best wat (zie signature), en met de ervaring die ik daarmee heb, zou ik de 80 kiezen. 16-55 voor de schoenen in z'n geheel(collectieshot, aangetrokken met een model, etc.), en de 80mm voor de detailshots van de schoen. Zo zie ik het voor me.

Wat me net te binnenschiet: er zitten vast speciale features op/in die (comfort)schoenen die je op de foto wilt zetten; met de 80mm krijg je die wellicht mooi in beeld met een close-up. Wellicht kan dat ook met de 56mm maar met de 80mm weet je zeker dat details - weggewerkte stiksels zodat daar geen drukpunt ontstaat, i.e.: geen blaren! - prachtig op de foto kunnen worden gezet. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik overtuigd raak van de 80mm.

[ Voor 19% gewijzigd door Grin op 21-11-2019 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat soort dingen kun je ook met die andere lenzen. Met een tussenring of een voorzetlensje nog iets beter maar, zoals ik al aangaf, denk ik niet dat dit echt noodzakelijk is (close ups zijn prima en daar heb je echt geen macro lens voor nodig). Je kunt met die andere lenzen al erg veel en dat maakt die andere lenzen een stuk veelzijdiger dan die dure macro lens.

Vergeet hierbij ook niet de werkafstand die nodig is bij lange lenzen als de 80mm. Dat werkt mooi voor bepaalde zaken maar als je binnenshuis moet fotograferen kon je dat nog wel eens tegenwerken. Idem voor video. Voor een contextueel portret lijkt mij de 80mm ook echt te lang, dan moet ik eerder aan de Fuji 35mm (of zelfs wat wijder) denken. Je moet kunnen zien wat ze doen, niet alleen het gezicht.

Als het dan toch een macro lens moet zijn met auto focus dan zijn zowel de Fuji 60mm (doet weliswaar 1:2 als vergrotingsfactor maar daar kom je een heel eind mee) als de Zeiss 50mm. Beide lenzen zijn aanzienlijk kleiner, lichter en goedkoper dan de 80mm. Ook liggen ze qua brandpuntafstand dichterbij de 56mm (ze zitten dus in het gebied van de "portretlenzen"...die eigenlijk niet bestaan). Die 80mm van Fujifilm is een te specifieke lens die meer zin heeft wanneer je EN weather sealing EN de extra millimeters (bijna noodzakelijk bij insecten) EN de macro functionaliteit nodig hebt EN daar bereid bent om 1200nogiets euro voor neer te tellen. Dan denk ik vooral aan mensen die macrofotografie van insecten doen en niet aan productfotografie. Kijkend naar de prijs is de 80mm ook niet bepaald een aantrekkelijke keuze. Als je een Fuji 35mm f2 en die Zeiss 50mm koopt zit je aardig in de buurt van de 80mm qua prijs maar heb je wel een set die breder inzetbaar is.

Anyway, ik denk dat @Dacide misschien eens langs de winkel moet en de lenzen eens zelf moet gaan proberen. Alleen dan zie je welk brandpuntsafstand lekker werkt. Vergeet hierbij dan ook niet om te kijken hoe de lenzen het op video gebied doen als er ook mee gefilmd moet kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 23-11-2019 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Dacide Heb je je eigen x100t al eens meegenomen naar het werk om te kijken hoe die brandpuntsafstand werkt? Dan kun je daarna denk ik een betere inschatting maken van de brandpuntsafsand die je nodig hebt/wenst. o.a. hoeveel afstand kun je nemen tot je onderwerp is daarbij van belang. Sta je met die 23mm al bijna tegen een muur, dan heb je niets aan de 56mm bijvoorbeeld.

Of je stabilisatie wil ja of nee zal afhangen van de gewenste sluitertijd. Als je ivm beweging van het onderwerp toch niet langer dan 1/100e gaat, dan heb je niets aan stabilisatie en kun je beter kijken of je met flits oid kunt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mij lijkt de zoomlens hier scherper op zelfde f2.8. De 16-55mm heeft in elk geval meer contrast. En had op beiden de zonnekap er op staan en op zelfde moment met zelfde licht gemaakt. Is niet op statief dat kon ik er niet zo gemakkelijk bij halen.

XF 56mm f1.2 op f2.8
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d4J9Qhy/DSCF8805.jpg

XF 16-55mm f2.8 op 55mm
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jr6rdCw/DSCF8812.jpg

edit: OK ik zie nu dat er op de 56mm meer reflectie te zien is op het display van de motorfiets. Kan goed zijn dat dat het verminderde contrast veroorzaakt heeft. Is tenslotte licht wat in de lens valt. Maar goed dan nog heb ik niet de indruk dat een voor de ander onder moet doen. De 56mm is trouwens nog een pak kleiner.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb de 16-55 niet naar gebruik zelf de 56mm voor productfotos. Ik schiet hier planten mee icm 2 studio lampen en een witte achtergrond. Ik heb geen 16-55 anders had ik het daar mee gedaan en ook geen 18-50 anders had ik die gebruikt.

Ik vind de 56mm niet een bijzondere lens voor productfotos. Voor een productshot voor een website of een folder zijn alle lenzen scherp genoeg. Wil je een close up maken dan is de close focussing distance ronduit matig. Wellicht is het dan interessanter tussen ringen te kopen voor de 16-55mm al ken ik de close focussing distance van die lens niet.

Wellicht is een betere vraag wat denk je met de 56mm aan foto's te kunnen maken wat je met de 16-55 niet denkt te kunnen.80mm lijkt mij ook interessanter om de eerder genoemde redenen, maar alsnog vraag ik me af wat je niet denkt te kunnen met de 16-t5 voor productfotos

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou niet zo snel voor tussenringen gaan, je verliest heel erg veel licht. Ik zou eerder een close up lens erop zetten, bij voorkeur die van Canon, de 250D of 500D (werken op alle lenzen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Vermoedelijk binnen enkele dagen een nieuwe X-T3 op de kop tikken. Heb mijn X-T2 verkocht voor 650, en ging 2e hands X-T3 halen voor +- 900 euro maar met de cashback is een nieuwe X-T3 "slechts" 1.150 en dan neem ik toch liever geen risico met 2e hands (had al esthetische schade en zo, dus meh).

Alleen...Zie dat de X-H1 quasi nergens nog verkrijgbaar is, noch de kit met batterijgrip, noch de camera body. Bij enkele retailers die geen stock hebben geinformeerd en bericht dat die niet meer binnenkomt... Dus misschien binnenkort een X-H2 of X-T4 ? (gezien cashback en voorbije promoties toch niet zo vergezocht denk ik...).

Wachten dus maar? Of voor de X-T3 gaan nu die zo geprijsd staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:35
Volgens fujirumours komt er ooit nog wel een X-H2, maar niet in 2020.
Een opvolger van de X-T3 zal zeker ooit nog wel komen, maar niet voor eind 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

lapino schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:24:
Vermoedelijk binnen enkele dagen een nieuwe X-T3 op de kop tikken. Heb mijn X-T2 verkocht voor 650, en ging 2e hands X-T3 halen voor +- 900 euro maar met de cashback is een nieuwe X-T3 "slechts" 1.150 en dan neem ik toch liever geen risico met 2e hands (had al esthetische schade en zo, dus meh).

Alleen...Zie dat de X-H1 quasi nergens nog verkrijgbaar is, noch de kit met batterijgrip, noch de camera body. Bij enkele retailers die geen stock hebben geinformeerd en bericht dat die niet meer binnenkomt... Dus misschien binnenkort een X-H2 of X-T4 ? (gezien cashback en voorbije promoties toch niet zo vergezocht denk ik...).

Wachten dus maar? Of voor de X-T3 gaan nu die zo geprijsd staat...
Tip !

Dubbele cashback !

https://www.facebook.com/...pJA5p5ODg_w3mpbY-wWHFmwq0

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Is die dubbele cashback dan niet 2x100 euro voor de XT3, of 2x200 euro dan?? Heb je eventueel linkje met de info, want vind dit niet meteen terug. Koop de camera overigens in .BE. Ik zie cashback actie die loopt tot 15/1, maar niet meteen iets over dubbele cashback.

[ Voor 60% gewijzigd door lapino op 25-11-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35

B64

lapino schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:27:
Is die dubbele cashback dan niet 2x100 euro voor de XT3, of 2x200 euro dan?? Heb je eventueel linkje met de info, want vind dit niet meteen terug. Koop de camera overigens in .BE. Ik zie cashback actie die loopt tot 15/1, maar niet meteen iets over dubbele cashback.
Nederlandse cashback: https://fujifilm-connect....ion.php?country=nl&id=166
Op de Belgische Fuji-site kan ik zo snel geen cashback actie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

B64 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:42:
[...]

Nederlandse cashback: https://fujifilm-connect....ion.php?country=nl&id=166
Op de Belgische Fuji-site kan ik zo snel geen cashback actie vinden.
Helaas geen dubbele cashback voor lenzen! :(

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Merlijn_merlin schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:52:
[...]

Helaas geen dubbele cashback voor lenzen! :(
Zat ik ook op te wachte voor de 50-140mm.. Had aardig aangetikt maar helaas. Ik snap dit soort terugkomende acties ook nooit zo goed. Mensen gaan er op zitten te wachten en in veel gevallen zouden ze de lenzen sowieso wel kopen. Wat dat betreft snap ik wel dat ze niet jaarlijks hetzelfde doen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
LA-384 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:10:
@Dacide Heb je je eigen x100t al eens meegenomen naar het werk om te kijken hoe die brandpuntsafstand werkt? Dan kun je daarna denk ik een betere inschatting maken van de brandpuntsafsand die je nodig hebt/wenst. o.a. hoeveel afstand kun je nemen tot je onderwerp is daarbij van belang. Sta je met die 23mm al bijna tegen een muur, dan heb je niets aan de 56mm bijvoorbeeld.

Of je stabilisatie wil ja of nee zal afhangen van de gewenste sluitertijd. Als je ivm beweging van het onderwerp toch niet langer dan 1/100e gaat, dan heb je niets aan stabilisatie en kun je beter kijken of je met flits oid kunt werken.
Zekers. Afgelopen jaren telkens de fullframe canon 6d + 24-70 f/2.8L (en soms de 70-200 f/4L) van mijn vriendin gebruikt. Maar Ze heeft liever niet dat ik deze telkens meesleep naar t werk.
Dus afgelopen jaar telkens de X100T gebruikt. Voor veel zaken voldoet deze wel. Echter mis ik regelmatig wel een zoom mogelijkheid (voor meer flexibiliteit). Doorgaans gebruik ik de TCL-X100 hierop. Dus omgerekend een +/- 50mm objectief.

Afgelopen weekend heb ik de canon gebruikt i.c.m. de 70-200mm. Deze vastgezet op +/- 120mm (vergelijkbaar met de fuji 80mm). Maar deze heeft toch iets te veel telebereik. De ruimtes zijn vaak net iets te krap.
Tuurlijk, er zullen zat mogelijkheden zijn om de fuji 80mm wel te gebruiken. Maar qua brandpuntsafstand lijken mij de 56mm en 60mm toch nét even prettiger.

Stabilisatie is geen vereiste.Alhoewel zeer handig bij schieten van video. Maar sommige zaken kunnen vanaf een statief geschoten worden. Daarnaast heb ik zelf ook veel invloed op de bewegingen die de camera maakt. (diverse tips/filmpjes gezien om zo vloeiend mogelijk uit de hand te schieten).

Lang verhaal kort. Ben nog steeds aan het puzzelen hoe ik het budget vd zaak zo optimaal mogelijk kan verdelen.
Pagina: 1 ... 85 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic