Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is dat hij erbij zat dat ik hem origineel nu heb, anders was er ook een chinees exemplaar op gekomen
Bitch please, 60 piek is nog niks voor een stukje metaal dat zon tegenhoudt (en nee, dit is geen grapje)Gonadan schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:41:
[...]
Ze zijn nogal sarcastisch. Puur vanwege de naam op de zonnekap is hij duurder. Heel soms past een goedkope niet goed of is niet helemaal correct qua vorm. Meestal maakt het weinig uit en maakt die naam alleen maar je plastic duurder.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik dacht dat Zeiss er wel standaard een kapje bij zou leveren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Doen ze gelukkig ookGonadan schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:35:
Keurig in verhouding toch? Ook zo'n 10-15% van je lens
Ik dacht dat Zeiss er wel standaard een kapje bij zou leveren?![]()
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Deze is dan wel door Sauron zelf met elvenstaal gesmeedVentieldopje schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:26:
[...]
Bitch please, 60 piek is nog niks voor een stukje metaal dat zon tegenhoudt (en nee, dit is geen grapje)

Als je leip genoeg bent om die lens überhaupt te kopen moet je sowieso niet klagenVentieldopje schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:26:
[...]
Bitch please, 60 piek is nog niks voor een stukje metaal dat zon tegenhoudt (en nee, dit is geen grapje)
Het mag dan wel zonnekap heten maar het is niet bedoeld om zon tegen te houden. Het is bedoeld om bepaald soort lichtinval tegen te gaan (waaronder dat bij het fotograferen met een felle zon). Die coating aan de binnenzijde zit er niet voor niets.
Of dit allemaal prijzen van 200 tot 400 euro voor een zonnekap rechtvaardigt is dan weer een discussie an sich. Dat zul je voor jezelf maar moeten bepalen.
Ja, ze zijn handig maar niet zaligmakend want ze hebben ook hun grenzen. Vieze lenzen (front) op objectieven, slechte coating of filters hebben een minimaal even groot effect op de beeldkwaliteit of versterken het wel of niet hebben van een goede zonnekap. Het gaat dus om het geheel van maatregelen om vals licht van de sensor te houden. De kwaliteit van neppers is erg verschillend en moet je van geval tot geval beoordelen.
Het is wat de gek er voor geeft/ over heeft. Een rete dure zonnekap met een el-cheapo filter of objectief brengt ook niet veel.
Wat de 16 mm betreft, het is een geweldig objectief. Zelf heb ik er een JJC zonnekap op die (ook) erg mooi is, bajonet en goede “anti-reflectie”, zal net zo effectief zijn als de originele, was trouwens ook niet goedkoop.... als iemand die originele “erbij” krijgt is dat natuurlijk alleen maar mooi!
Neemt niet weg dat ik ook wel eens per se een originele heb gekocht (verkoper keek mij raar aan) omdat die vilt had en de namaak (Caruba) niet.
Overigens is het een non-issue als je gewoon serieus glas koopt, dan krijg je hem er gewoon bij.
Dat is ook de plaats als men echt discussies over kappen wil voeren, gewoon in het lenzentopic. Ik ben bang dat een dedicated zonnekappentopic niet zo goed gaat lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 02-09-2019 08:58 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=x-h1
Ik wou eigenlijk wachten op de X-pro3 waarvan er geruchten zijn dat deze IBIS heeft maar €899 is wel tempting...
Ook de eerste reviews van de XF 16-80 zijn zeer goed trouwens:
https://www.fujirumors.co...sive-professional-lenses/
[ Voor 3% gewijzigd door Chris79 op 02-09-2019 19:06 ]
Bij mij was het bijna temptation succeeded vanmorgen inderdaad, maar ik kon me nog net beheersen...Chris79 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:59:
Even een bommetje droppen: na de VS is nu ook in Europa de X-H1 afgeprijsd en nu wel voor €899 inclusief grip met 2 extra accu's (tot nu toe alleen bij Art & Craft):
Ik wou eigenlijk wachten op de X-pro3 waarvan er geruchten zijn dat deze IBIS heeft maar €899 is wel tempting...
...
Ik zit al enige tijd tijd te wachten op een gelijkwaardige deal als deze:Chris79 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:59:
Even een bommetje droppen: na de VS is nu ook in Europa de X-H1 afgeprijsd en nu wel voor €899 inclusief grip met 2 extra accu's (tot nu toe alleen bij Art & Craft):
Ook de eerste reviews van de XF 16-80 zijn zeer goed trouwens:
https://www.fujirumors.co...sive-professional-lenses/
https://www.bhphotovideo....rless_digital_camera.html
Dan heb je de X-H1 praktisch gratis. En ik weet dat de meningen verschillen, maar ik vind t een wereldcamera.
Je koopt dus misscien wel een mooie combinatie met korting. Anders gefomuleerd, je koopt een hele dure geheugenkaart en krijgt camera / grip met objectief cadeau!
Die 16-80 mag trouwens ook wel goed zijn voor dat bedrag. Het is een behoorlijk heftig bedrag dus moet die gewoon erg goed zijn, minder dan zeer goed/ uitstekend is niet goed genoeg.
Er stond vrij duidelijk praktisch voor het woord gratis.Sodela schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:14:
"Gratis" is relatief.... Het objectief is qua adviesprijs gewoon "te duur"
Daarnaast, wat is te duur? Is de lens te duur voor jou of bedoel je overpriced? Indien het eerste, tsja het is een klap geld. Indien het 2de, want? Of het een winkeldochter wordt valt te bezien. Ik vind bv Leica qua prijs/kwaliteit ook helemaal nergens over gaan, maar zou het toch geen winkeldochter willen noemen.
Nergens voor nodig. Je moet alleen bij die goedkope oppassen wat je koopt. Sommigen kunnen juist voor nare lichtinval zorgen ipv dat ze het voorkomen (een glimmende binnenzijde reflecteert als een malle). JJC is, denk ik, bij velen wel bekend als een gerenommeerd merk voor o.a. prima zonnekappen.Sodela schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:39:
Misschien moeten we een draadje openen voor zonnekappen?!?
Als de zonnekap van binnen nogal glimt kun je 'm (lichtjes) opschuren of met van dat vilt o.i.d. beplakken. Dat doen mensen ook al met de binnenzijde van een Yashica TLR (flocking is het Engelse sleutelwoord als je er meer over wil weten).
Volgens FujiRumors zou er juist geen IBIS zijn. Gezien de grootte van de body lijkt mij dat ook wat realistischer. De X-Pro2 werd al als "te groot" aangemerkt door de mensen van Fujifilm dus die X-Pro3 groter maken zullen ze vast niet doen. Er is immers ook de X-H1 en qua prijs is ie zeker verleidelijk.Chris79 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:59:
Ik zou eerder de IBIS willen hebben vanwege het gebruik van een aantal oude telelenzen die je vandaag de dag nog prima op zo'n Fujifilm camera kunt gebruiken. Er zijn aardig wat leuke 135mm lenzen te verkrijgen die een stuk fijner handheld overdag te gebruiken zijn met IBIS.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het heeft toch als "nadeel" dat de lens een grotere projectiecirkel moet hebben of valt dat mee? Glas heeft dan wel minder last van vignetting als IBIS niet gebruikt wordt maar je zou wel vignetting kunnen krijgen (aan een kant) als de sensor beweegt.Universal Creations schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:00:
Ik moet zeggen dat ik het toch erg prettig vind om IBIS te gebruiken, aangezien ik alleen primes gebruik. Al een paar keer kon ik gebouwen in de schemering of tijdens het blauwe uur of binnen goede handheld shots met lage iso maken. Ik heb namelijk vaak geen zin om tijdens een stedentrip een statief mee te nemen. Dat is natuurlijk een persoonlijke overweging, maar IBIS in een camera stoppen heeft geen nadeel, enkel een voordeel.
www.maartendeboer.net
Daar heb je gelijk in: het kost hier en daar een millimetertje, dus je beeldcirkel moet groter zijn dan puur noodzakelijk voor de sensor. Maar ik heb liever een halve stop meer vignetting dan 4 stops meer ruisVentieldopje schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:03:
[...]
Het heeft toch als "nadeel" dat de lens een grotere projectiecirkel moet hebben of valt dat mee? Glas heeft dan wel minder last van vignetting als IBIS niet gebruikt wordt maar je zou wel vignetting kunnen krijgen (aan een kant) als de sensor beweegt.
Kan me niet voorstellen dat die beter is dan gen IBIS?
Ik kan me aardig in @ppl zijn verhaal vinden.
Ik heb jaren IS op een telelens gehad, daarna jaren niet en het beperkt gemist. Nu heb ik het op een standaard bereik en telelens. Op de tele is het wel handig maar op mijn 18-55 kwam ik er achter dat het al een half jaar uitstond
Alles wat beweegt kun je het toch maar beperkt voor gebruiken en anders is het zo de uiterste opzoeken...
Ja een avondfoto/landschapjes met 1 seconde handheld is leuk maar voor het merendeel van de gebruikers niet onwijs nuttig denk.
Sowieso heeft Fuji wel vaker aangegeven dat de de X-Pro lijn meer op 'still' richten.
Ik heb ook jaren met mijn 5D2 en primes zonder enige stabilisatie gewerkt en zolang mijn onderwerpen bewogen miste ik geen (IB)IS, maar was stationaire objecten aan het fotograferen uit de hand bij minder optimale lichtomstandigheden, kwam ik vaak thuis met enorm veel ruis en/of een hele kleine DoF.
En dan heb ik het nog niet over video gehad...
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 06-09-2019 16:39 ]
Dat absoluut, maar het is natuurlijk storender dan normale vignetting als de vignetting aan één kant van de foto is. Maar goed, inderdaad beter dan een bak ruis.Universal Creations schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:38:
[...]
Daar heb je gelijk in: het kost hier en daar een millimetertje, dus je beeldcirkel moet groter zijn dan puur noodzakelijk voor de sensor. Maar ik heb liever een halve stop meer vignetting dan 4 stops meer ruis
www.maartendeboer.net
Er zijn zeker wel nadelen. Er zijn extra ontwikkelkosten, het neemt extra ruimte in beslag, er is een extra component die stroom gebruikt, het heeft een negatieve impact op de beeldkwaliteit (hoewel deze wel acceptabel is en er ook weer tegenover staat dat je anders het plaatje niet had kunnen maken), er is extra nauwkeurigheid vereist bij een aantal onderdelen (en dat is nou niet bepaald goedkoop), etc. In geval van Fujifilm moesten ze zelfs een compleet nieuwe camera voor maken waarbij we zien dat de accuduur minder is dan de rest van het veld. De camera zelf is groot en zwaar vanwege de IBIS.Universal Creations schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:00:
Dat is natuurlijk een persoonlijke overweging, maar IBIS in een camera stoppen heeft geen nadeel, enkel een voordeel.
De vraag is dan ook eerder wanneer die zaken op een acceptabel niveau komen te leggen zodat toevoegen van IBIS tot de mogelijkheid behoort. Ook dan kun je niet stellen dat er geen enkel nadeel aan zit, wel dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Ik denk niet dat we die situatie op dit moment hebben bereikt, over een paar jaar misschien. Fujifilm begint nu wat meer ervaring met IBIS te krijgen dankzij de X-H1 en de GFX100.
Die overweging heb ik ook. De X-H1 eigent zich wat meer voor telelenzen en macro vanwege de grip en het klapschermpje. De X-Pro2 heeft dat niet. De extra grip van de X-Pro2 en een 55-200 gaat na een beetje gewenning prima maar ik moet er niet aan denken om er een 50-140, 100-400 of die 80mm macro erop te zetten.begintmeta schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:16:
Ik ben al een tijd een tweede body aan het overwegen, naast een X-Pro2. dan is de X-H1 voor mij wel een goede (misschien beste) kandidaat
En over lenzen gesproken...waarschijnlijk wordt de 35mm keuze weer een stukje moeilijker want er schijnt een 35mm in de XC serie eraan te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 06-09-2019 21:02 ]
Ik heb het niet duidelijk gezegd, maar ik doelde op nadelen voor de beeldkwaliteit, niet de technische complexiteit en de kosten.ppl schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:01:
[...]
Er zijn zeker wel nadelen. Er zijn extra ontwikkelkosten, het neemt extra ruimte in beslag, er is een extra component die stroom gebruikt, het heeft een negatieve impact op de beeldkwaliteit (hoewel deze wel acceptabel is en er ook weer tegenover staat dat je anders het plaatje niet had kunnen maken), er is extra nauwkeurigheid vereist bij een aantal onderdelen (en dat is nou niet bepaald goedkoop), etc. In geval van Fujifilm moesten ze zelfs een compleet nieuwe camera voor maken waarbij we zien dat de accuduur minder is dan de rest van het veld. De camera zelf is groot en zwaar vanwege de IBIS.
De vraag is dan ook eerder wanneer die zaken op een acceptabel niveau komen te leggen zodat toevoegen van IBIS tot de mogelijkheid behoort. Ook dan kun je niet stellen dat er geen enkel nadeel aan zit, wel dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Ik denk niet dat we die situatie op dit moment hebben bereikt, over een paar jaar misschien. Fujifilm begint nu wat meer ervaring met IBIS te krijgen dankzij de X-H1 en de GFX100.
Want laten we eerlijk zijn: de meeste andere fabrikanten zijn prima in staat om IBIS te maken zonder verlies in beeldkwaliteit (je kunt het ook net als lensstabilisatie uitzetten als je vanaf statief werkt) en ook zonder de camera heel duur te laten worden. Olympus stopt het al 10 jaar in hun milc's en ook in hun instapmodelletjes. En het formaat groter vanwege IBIS? Als het al iets is, dan is het zeer beperkt, aangezien Olympus anders hun E-PL serie het formaat van een Ixus had kunnen geven (bij wijze van).
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 06-09-2019 22:31 ]
Dus ja, het kan zeker maar de techniek moet er dan ook wel naar zijn. Zoals je Olympus voorbeeld al aangeeft: Olympus kan het omdat ze daar inmiddels ruim 10 jaar ervaring mee hebben. Fujifilm zit nog lang niet op dat niveau, de hele X-series bestaat nog niet eens 10 jaar. Wat dat betreft staat Fujifilm nog behoorlijk aan het begin van het digitale camera wezen. Dat ze op een aantal gebieden zoals lenzenassortiment, flits-ondersteuning, IBIS, etc. achterlopen is dan ook niet zo raar. De X-H1 laat zien dat Fujifilm het wel kan maar het laat ook zien dat ze het nog niet in hun huidige camera's kunnen. Verwachten dat het in de komende Fujifilm camera's zit is iets te ambitieus. Al is het maar omdat Fujifilm geen dedicated teams heeft.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Omdat je in principe een extra beweging toevoegt. Die compenseert de andere bewegingen, maar zit er onherroepelijk ook wel eens naast. IBIS kan een beweging pas compenseren nadat die is ingezet, en kan de compensatie pas stoppen nadat de beweging is gestopt. Met name bij hele korte sluitertijden kun je in dat laatste geval dus beweging introduceren die er niet was.amphora schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:27:
Kan iemand me uitleggen waarom ibis slechtere beeldkwaliteit kan veroorzaken?
Vergelijk het met hoofdtelefoons met Actve Noise Cancellation, die ook omgevingsgeluid opheffen maar daarbij een zachte ruis veroorzaken. Zet de ANC aan in een volledig stille ruimte en je hoort ruis in plaats van stilte.
Gelukkig kun je IBIS uitzetten.
https://alikgriffin.com/a...-fujifilm-x-mount-lenses/
Die website opent bij mij niet goed, dus hieronder een gearchiveerde versie:
https://web.archive.org/w...-fujifilm-x-mount-lenses/
Dat hoort geloof ik wel zo te zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:32:
Volgens mij zitten er bij die grip trouwens geen 2 extra accu's inbegrepen
Die beeldstabilisatiesystemen moeten eerst zien dat er een beweging is en dat dan compenseren. Soms gaat het mis in de detectie, soms is het te laat met de correctie en soms is er iets anders aan de hand waardoor er ipv beweging wordt tegengegaan er juist beweging wordt geïntroduceerd. Het meest bekendste is het advies om de stabilisatie bij gebruik van een statief uit te zetten. Vroeger had je daar regelmatig gezeik mee en kwam je met onscherpe foto's thuis. Er zijn inmiddels meer systemen die gebruik van een statief kunnen detecteren en zichzelf dan uitschakelen.amphora schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:27:
Kan iemand me uitleggen waarom ibis slechtere beeldkwaliteit kan veroorzaken?
Een ander punt is dat je bij het bewegen van de sensor of een lenselement je ook optisch iets wijzigt. Het licht valt dan net iets anders op de sensor en is net iets minder optimaal. Dat moet dan weer gecompenseerd worden. Fujifilm heeft in het verleden aangegeven dat ze dit als pijnpunt zagen en de beeldkwaliteit te ver achteruit ging. De X-H1 laat zien dat dit nu niet meer het geval is. Dit punt is vergelijkbaar met het verschijnsel wat je bij tilt/shift lenzen/balgen ziet.
Onderaan de streep tóch een netto winst van 270 euro.
Én daarbij een nieuwe 16mm 1.4 met 5 jaar garantie. De vorige had geen bon..
Verwijderd
Laat ons trouwens weten of die batterijen nu bij die greep combo zitten. Ik dacht echt dat 't zonder kwam. Op de kamera-express website heb je wel een aantal combo's met 2 accu's maar die zijn dan weer duurder. Goeie prijs sowieso voor de X-H1. Heb lang getwijfeld of ik m'n X-T2 zou vervangen omdat ik toch vaak ook film ermee. Uiteindelijk toch maar een gymbal gekocht.
Viel reuze mee, hij was de dag erna in huis met de grip INCLUSIEF de twee extra batterijenVerwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:44:
@Chris79
Laat ons trouwens weten of die batterijen nu bij die greep combo zitten. Ik dacht echt dat 't zonder kwam. Op de kamera-express website heb je wel een aantal combo's met 2 accu's maar die zijn dan weer duurder. Goeie prijs sowieso voor de X-H1. Heb lang getwijfeld of ik m'n X-T2 zou vervangen omdat ik toch vaak ook film ermee. Uiteindelijk toch maar een gymbal gekocht.

En desondanks is hij toch stukken kleiner en lichter dan de DSLR's die ik gehad heb. Zeer blij ook met de IBIS, dual card slots, de prachtige scherpe en grote EVF en het kleine schermpje bovenop is handiger dan ik dacht. En ik kan wat vaker met een gerust hart m'n statiefje en monopod thuis laten. Voor onder de 1000 euro is dit toestel echt een koopje
Verwijderd

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Maar ik zie geen degelijke strap? Helemaal wanneer je serieuze opdrachten doet kan je toch niet zonder een Peak Design-achtige strap?
[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 14-09-2019 17:47 ]
Verwijderd
Anyhow mooie foto's op je website 👍
Maar kennelijk toch iets dat van pas komt bij serieus werk.
Is inderdaad de 23mmF2 👍🏻Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:56:
@vandermark 23mm f1.4 zie ik niet. Die f2 lijkt op de 35mm maar je hebt al de f1.4 ernaast. Of is dat de 23mm f2?
Anyhow mooie foto's op je website 👍
Deze is vrij minimalistisch, en erg praktisch, bevalt goed op lange bruiloft.Grin schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:19:
Hahaha oke... dacht dat het zo'n onpraktische hipster ding was...![]()
Beetje zoals de peak design strapsGrin schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:19:
Hahaha oke... dacht dat het zo'n onpraktische hipster ding was...![]()
@vandermark speelde het verschil in AF nog mee bij je keuze voor de X-T3 ipv. De H1 ?
En geen 23/1.4
Ook dat speelde mee inderdaad, snelle en nauwkeurige AF van de x-t3 is erg welkom. Ik weet niet hoeveel beter die is ivm de x-h1.sapphire schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:14:
[...]
Beetje zoals de peak design straps
@vandermark speelde het verschil in AF nog mee bij je keuze voor de X-T3 ipv. De H1 ?
En geen 23/1.4? Bewuste keuze of hield het €€€ strooien een keer ergens op?
De F2 is erg licht, snellere AF, WR en goedkoper 👍🏻😎, die keuze was snel gemaakt. Voor dat extra DOF heb ik de 35 en 56mm al.
Nee, meer zoals die van Blackrapid. Peak Design heeft geen draagriemen waar je meer dan 1 camera aan kunt hangen. PD heeft wel een heel mooi modulair systeem trouwens, neemt niet je statiefaansluiting in beslag.
Ik heb de voorloper van de Sirui UltraLight T-005SK voor mijn X-T20. Wat een top ding. Erg compact. Ik heb een grip (25 euro) voor mijn X-T20 waarmee ik hem zo in de arca swiss houder schuif.Ricktachtig schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:35:
Ik heb sinds kort een X-T30 met de 28-55 (f2.8) kitlens. Nu ben ik op zoek naar licht statief om mee te nemen op reis. Ik ben op zoek naar een statief dat makkelijk mee te nemen is en niet duurder is dan +/- 100 euro. Heeft iemand hier tips? Alvast bedankt
Het is een mooie prijs als je er beide mee akkoord gaat lijkt me
Ik kwam dat eens tegen voor Sony materiaal, vandaar...sapphire schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:46:
@superiscch Das toch niet te doen aangezien dat van veel factoren afhankelijk is, oa. prijsschommelingen.
Het is een mooie prijs als je er beide mee akkoord gaat lijkt me
Is natuurlijk zeer afhankelijk van verschillende factoren maar er zal toch iets van richtprijs zijn. 😁
Ik heb nog steeds geen 100% beslissing genomen qua f2 of f1.4.

[ Voor 6% gewijzigd door superiscch op 16-09-2019 20:41 ]
Zo heb ik een 100-400 die ik zeer weinig heb gebruikt, maar omdat ik die vaak in een tas moest 'proppen' omdat ik vanwege wildlife photography niet altijd tijd had om hem netjes in het hoesje te doen etc, heeft die toch wat gebruikssporen etc. Ik zou die dus eerder voor 60% verkopen. Ondanks dat het eigenlijk een gloednieuwe, technisch en optisch in 100% verkerende lens betreft.
Ik zie fuji lensen eerder richting de 80% van nieuwprijs gaan, persoonlijk vind ik dat te duur.
Dan kom ik op 300 a 350 euro, Dus €320 zou goed moeten zijn 👍😁Heilige Kaas schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:53:
Wat ik altijd zo als richtprijs neem bij 2ehands spul is zo'n 70% van (recente) nieuwprijs mits in zeer goede staat.
Zo heb ik een 100-400 die ik zeer weinig heb gebruikt, maar omdat ik die vaak in een tas moest 'proppen' omdat ik vanwege wildlife photography niet altijd tijd had om hem netjes in het hoesje te doen etc, heeft die toch wat gebruikssporen etc. Ik zou die dus eerder voor 60% verkopen. Ondanks dat het eigenlijk een gloednieuwe, technisch en optisch in 100% verkerende lens betreft.
Ik zie fuji lensen eerder richting de 80% van nieuwprijs gaan, persoonlijk vind ik dat te duur.
Bedankt voor de tip
Dit ja, ik krijg dagelijks een update van het aanbod. Niet dat ik echt naar iets op zoek ben, maar als er een onweerstaanbaar aanbod komt voor een 100-400 of 23 1.4, dan ben ik er als de kippen bijKapitein Edward schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:59:
Het beste advies is meestal gewoon geduld hebben, duidelijk communiceren en een beetje realistiche prijs voor ogen hebben. Als je iets zoekt gewoon wachten en elke dag even op marktplaats kijken
Van de afgelopen weken:

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 18-09-2019 11:47 ]
Ik had de keuze voor 1 lens reeds beperkt tot 2 keuzes (om mee te starten, ik ga 3 weken op reis. Focus op straatfotografie, schemering (zonsopgang, ondergrang) en enkele dagen in een National Park):
- Fujifilm XF 23mm f/2 R WR
- Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0
Redenen waarom de 23mm f2 mij ideaal leek:
- prima all round.
- lichtsterker en scherper dan de 18-55mm, vooral in niet-ideale licht situaties. Ik had hiervoor een OMD E-M10 (1) met de kitlensen en vond het echt een enorme tegenvaller binnenshuis en bij schemering (dat en de trage autofocus). Maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.
Redenen om toch voor de 18-55mm of een telelens te gaan:
- als ik dan op reis iets bijzonders zie op afstand, ben ik bang toch de 18-55mm te missen. Zeker in een stad bij een uitkijkpunt of in een National Park. Aan de andere kant: dan is de 18-55mm juist niet de juiste aanvulling op de 23mm (de XF 55-200mm f/3.5-4.8 lijkt me weer overkill).
Of een heel andere lens? DOF zou een minpunt van de 23mm f/2 zijn waardoor het bokeh effect minder is. 1 van de leukste dingen vind ik juist het spelen met DOF.
Ik heb nog nooit een 2ehandse lens gekocht maar zie dat de 23mm f/1.4 voor €329 incl 1 jaar garantie te krijgen is.. De vraag is natuurlijk of deze op alle fronten net zo goed is als de F2 en goede DOF heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 18-09-2019 20:27 ]
Ook is het bereik van die 18-55 wel erg fijn op vakantie hoor. 18mm voor landschappen, 55mm voor mooie portretten. En 55mm F4 geeft bijna net zoveel blur als 23mm F2. Plus dat je minder achtergrond heb waardoor je foto's rustiger worden.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Stabilisatie heb ik compleet over het hoofd gezien! Ik ben alleen bang dat de 18-55 niet lichtsterk genoeg is voor op straat bij schemering of indoor. Maar misschien kan ik dan na de reis een prime voor die situaties zoeken.sys64738 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:34:
@Jazco2nd Ik zou juist voor de 18-55mm gaan. Veel meer all round dan die 23mm. Ja die 23mm is (iets) sneller maar vergeet niet dat die 18-55 stabilisatie heeft en die 23mm niet. Dat kan je behoorlijk redden in sommige situaties en is waarschijnlijk handiger dan die extra anderhalve tot 2 stops aan licht.
Ook is het bereik van die 18-55 wel erg fijn op vakantie hoor. 18mm voor landschappen, 55mm voor mooie portretten. En 55mm F4 geeft bijna net zoveel blur als 23mm F2. Plus dat je minder achtergrond heb waardoor je foto's rustiger worden.
Ruis doet niet zo snel z'n intrede en is prima te verminderen met goede nabewerking.
Ik heb zelf een x-t20 en de foto's op ISO 6400 vind ik meer dan acceptabel. Zeker als je net als ik geen pro bent en het gewoon voor de hobby doet.
Qua lichtsterkte is de vraag welke sluitertijd je minimaal wilt hebben en wat je onder schemer verstaat.
Ik heb even gekeken wat de 18-55 en 23 f/2 doen in m'n woonkamer welke door slechts 2 800lm ledlampen verlicht wordt.
18-55 @23mm (f/3.2) haalt bij ISO 6400 een sluitertijd van 1/27e
23mm f/2 haalt bij ISO 6400 een sluitertijd van 1/50e
Dat is van de lampen af gefotografeerd.
SOOC jpeg

Onbewerkte RAW

Ik zou in eerste instantie ook voor de XF18-55 gaan. Combinatie van f/2.8, OIS én de X-trans sensor die je behoorlijk kan pushen geeft zeer behoorlijke resultaten. Zeker met wat postprocessing.Jazco2nd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:37:
[...]
Stabilisatie heb ik compleet over het hoofd gezien! Ik ben alleen bang dat de 18-55 niet lichtsterk genoeg is voor op straat bij schemering of indoor. Maar misschien kan ik dan na de reis een prime voor die situaties zoeken.
Een paar voorbeelden, met mijn X-T10 (de X-T30 zal beter presteren) en 18-55mm uit de hand geschoten in Vietnam onder wat lastigere lichtomstandigheden:

33mm - 1/60s - f/3.6 - ISO 4000

25mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 5000

20mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 6400

22mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 1000

55mm - 1/20s - f/4 - ISO 1250

50mm - 1/200s - f/4 - ISO 6400
Ik neem op reis steevast alleen m'n 18-55mm en Samyang 12mm f2 mee. Ik heb ook de 16mm f1.4 en 23mm f1.4, maar die blijven thuis.
[ Voor 6% gewijzigd door Tourniquet op 18-09-2019 21:28 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Met dat soort voorbeelden maak je de keuze inderdaad makkelijk! Supermooi.Tourniquet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:21:
[...]
Ik zou in eerste instantie ook voor de XF18-55 gaan. Combinatie van f/2.8, OIS én de X-trans sensor die je behoorlijk kan pushen geeft zeer behoorlijke resultaten. Zeker met wat postprocessing.
Een paar voorbeelden, met mijn X-T10 (de X-T30 zal beter presteren) en 18-55mm uit de hand geschoten in Vietnam onder wat lastigere lichtomstandigheden:
[Afbeelding]
33mm - 1/60s - f/3.6 - ISO 4000
[Afbeelding]
25mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 5000
[Afbeelding]
20mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 6400
[Afbeelding]
22mm - 1/20s - f/3.2 - ISO 1000
[Afbeelding]
55mm - 1/20s - f/4 - ISO 1250
[Afbeelding]
50mm - 1/200s - f/4 - ISO 6400
Deze zijn wel RAW geschoten en nabewerkt?
Ik verwacht dat ik het meeste in JPEG zal schieten omdat ik tegenwoordig het geduld niet meer heb om nog na te bewerken..
RAW en nabewerkt inderdaad. JPG's kijk ik eigenlijk zelden naar. Bij weinig licht haal ik vaak achteraf de schaduwen nog behoorlijk terug.Jazco2nd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:28:
[...]
Met dat soort voorbeelden maak je de keuze inderdaad makkelijk! Supermooi.
Deze zijn wel RAW geschoten en nabewerkt?
Ik verwacht dat ik het meeste in JPEG zal schieten omdat ik tegenwoordig het geduld niet meer heb om nog na te bewerken..
Nabewerken loont zich wel hoor, ik maak na een vakantie van bijv. 3 weken meestal eerst een selectie van de beste foto's en bewerk alleen de beste 50-100. En schuif meestal alleen wat aan de basissettings (highlights/shadows/whites/blacks/kleurtemp), dat hoeft niet super veel tijd te kosten.
Als je wilt kan ik nog wel wat side by side Onbewerkt RAW/Bewerkt plaatsen van bovenstaande foto's?
[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 18-09-2019 21:37 ]
Dat zou geweldig zijn! Geen haast hoor. Heb mn keuze wel gemaakt maar ik ben wel nieuwsgierig geworden.Tourniquet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:34:
[...]
RAW en nabewerkt inderdaad. JPG's kijk ik eigenlijk zelden naar. Bij weinig licht haal ik vaak achteraf de schaduwen nog behoorlijk terug.
Nabewerken loont zich wel hoor, ik maak na een vakantie van bijv. 3 weken meestal eerst een selectie van de beste foto's en bewerk alleen de beste 50-100. En schuif meestal alleen wat aan de basissettings (highlights/shadows/whites/blacks/kleurtemp), dat hoeft niet super veel tijd te kosten.
Als je wilt kan ik nog wel wat side by side Onbewerkt RAW/Bewerkt plaatsen van bovenstaande foto's?
Een 23 1.4 voor 329? Die zou ik niet laten lopen. Waar is dat?Ik heb nog nooit een 2ehandse lens gekocht maar zie dat de 23mm f/1.4 voor €329 incl 1 jaar garantie te krijgen is.. De vraag is natuurlijk of deze op alle fronten net zo goed is als de F2 en goede DOF heeft.
Heb de Lightroomsliders ook even meegenomen, zie dat ik soms wel heel enthousiast heb geschoven toentertijd.Jazco2nd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:23:
[...]
Dat zou geweldig zijn! Geen haast hoor. Heb mn keuze wel gemaakt maar ik ben wel nieuwsgierig geworden.
https://i.imgur.com/Cu4JJLw.png
https://i.imgur.com/boMACoR.png
https://i.imgur.com/6pGnNoi.png
https://i.imgur.com/vaM3CPv.png
https://i.imgur.com/vp6uuMP.png
https://i.imgur.com/4l4Qba7.png
Of de lens is al verkocht of ik had het mis. Alleen de Fujifilm XF 18mm F2 vind ik nu nog voor €329 + 1jr garantie.Tomas_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:29:
[...]
Een 23 1.4 voor 329? Die zou ik niet laten lopen. Waar is dat?
Als ik de 18-55mm bestel, lijkt het mij trouwens niet waard de 18mm of 23mm ernaast te kopen.
Ik ga ze morgenochtend goed bekijken. Thanks!Tourniquet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:07:
[...]
Heb de Lightroomsliders ook even meegenomen, zie dat ik soms wel heel enthousiast heb geschoven toentertijd.![]()
op de 18-55 heeft op 23mm focal length een Fstop van 3,2 tegen 2.0 van de XF 23mm.Jazco2nd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:21:
[...]
Of de lens is al verkocht of ik had het mis. Alleen de Fujifilm XF 18mm F2 vind ik nu nog voor €329 + 1jr garantie.
Als ik de 18-55mm bestel, lijkt het mij trouwens niet waard de 18mm of 23mm ernaast te kopen.
[...]
Ik ga ze morgenochtend goed bekijken. Thanks!
De 1,4 lenzen geven een andere DOF, en daarom zou ik die adviseren, maar 2.0 is dus ook al een stuk beter voor lowlight shots,
En nu eerst lekker beginnen met de 18-55
[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 19-09-2019 09:32 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
@Jazco2nd Een 18/2 lijkt mij geen geweldig aanvulling, win je maar 1 stopje mee 2.8--->2 en geen OIS.
Persoonlijk vind ik het altijd wel fijn om nog een prime te hebben in het bereik van de 18-55
Ben aan het kijken naar een 35mm maar ga inderdaad nog even wachten tot deze ook beschikbaar zijn en er wat vergelijkingen zijn. Qua prijsstelling erg interessant als ze die prijs ook in Europa gaan rekenen.amphora schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:32:
Of wachten tot december en scoor voor rond 250 euro een viltrox 23/1.4 https://www.fujirumors.co...sly-aggressive-price-tag/
Die zijn de eerste maanden uitverkocht denk ik.amphora schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:32:
Of wachten tot december en scoor voor rond 250 euro een viltrox 23/1.4 https://www.fujirumors.co...sly-aggressive-price-tag/
Fijn dat je zoveel plezier uit een lens putWouterL schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:40:
Ben zelf echt helemaal verliefd geworden op de 16mm 1.4. Wát is het makkelijk met die lens om prachtige low iso shots te krijgen bij slecht licht. Gewoon scherp, zelfs op 1.4. Een blijvertje deze keer.
Welke lenzen vond je geen blijvertje en waarom?
De 16-55 vond ik geen blijvertje door het gewicht en de grootte op mijn x t20:)PageFault schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:48:
[...]
Fijn dat je zoveel plezier uit een lens put
Welke lenzen vond je geen blijvertje en waarom?
Die kan ik me voorstellen, ik heb hem op de X-T3 geprobeerd, prachtige lens, maar doet het compacte behoorlijk teniet.WouterL schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:50:
[...]
De 16-55 vond ik geen blijvertje door het gewicht en de grootte op mijn x t20:)
Daarnaast miste ik de lichtsterkte van de 1.4 behoorlijk, te meer omdat de 16-55 niet gestabiliseerd is.PageFault schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:51:
[...]
Die kan ik me voorstellen, ik heb hem op de X-T3 geprobeerd, prachtige lens, maar doet het compacte behoorlijk teniet.
De 16mm 1.4 is een prachtig lensje voor low light. Ik denk dat ik voor all round weer een kit ga aanschaffen.
Wat ik van de X-Pro3 vind kan ik zo nog niet zeggen, er is weinig bekend. De voor mij belangrijkste verbetering van de X-Pro2 zou de viewfinder zijn, daaraan is wel wat gesleuteld, maar er is nog weinig concreets bekend, of het voor mij een verbetering is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Verder zou de X-Pro3 voor mij zo op het oog weinig toevoegen boven de X-Pro2, maar ook weinig slechter zijn, niet problematisch dus, maar ik ga hem niet kopen. Verder weet ik niet of het een ontwikkeling de goede kant op is, want men beweegt IMHO toch een beetje richting gimmicky.
De XF33 f/1 op de roadmap is vervangen door een XF50 f/1. Ik had eerder behoefte aan een lens met een grote apertuur in normaal of wellicht zelfs lichte groothoek, maar als het dan een enorm dure baksteen wordt weer minder. Of een XF50 f/1 nu veel interessanter is weet ik niet. Wellicht zou Fuji beter wat meer kunnen investeren in een update van de huidige 35 f1/4 en 56 f/1.2....
Met extra filmsimulaties heb ik totaal geen probleem, maar ik heb er ook geen hele grote behoefte aan.
Hoe dan ook, ik zal het komende jaar eens kijken of ik mijn Fuji X-systeem aanhoud of zelfs update/uitbreid of of ik het inkrimp en een 35mm kamera van Panasonic, Nikon, Canon of Sony en een paar lenzen erbij neem.
Verder ook benieuwd wat die nieuwe firmware updates gaat inhouden. Focus bracketing op de X-Pro2 zou ik dan weer erg handig vinden, maakt het voor macro fotografie weer iets makkelijker.
Dat denk ik op zich ook. Op zich was de X-Pro-lijn met hybride finder naast de voor mij vertrouwde diafragmaring etc de hoofdreden dat ik bij Fuji uitkwam toen ik mijn filmspul wegdeed, was voor mij niet heel lastig kiezen. Het scherm is ook prima, maar voor mij zouden firmwareverbeteringen en EVF-verbeteringen t.o.v. de X-Pro2 de belangrijkste zaken zijn die mij potentieel ertoe zouden kunnen verleiden een X-Pro3 te kopen.ppl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:50:
Die X-Pro3 hebben ze wel slim aangepakt. Het scherm zit nu tussen een vast scherm en zo'n klapscherm als op de X-T3 in. Je kunt 'm daardoor toch wat beter gebruiken voor statief en laag bij de grond fotograferen. Bovendien maakt dit de X-Pro weer net wat unieker en anders dan de rest. Dat is alleen maar beter want die camera's lijken momenteel wel heel erg op elkaar waardoor kiezen voor sommigen lastig is.
Daar ben ik ook benieuwd naar, vond eerder al jammer dat er geen focus bracketing naar de X-Pro2 kwam... Ik ben ook benieuwd of de nieuwe toetsenlayout prettig is.Verder ook benieuwd wat die nieuwe firmware updates gaat inhouden. Focus bracketing op de X-Pro2 zou ik dan weer erg handig vinden, maakt het voor macro fotografie weer iets makkelijker.
(Misschien ben ik wat bevooroordeeld, want ik zou sowieso nooit een X-Pro kopen met de hybride viewfinder.)
Verder wel benieuwd of ze weer een betere sensor hebben, of dat het verder gewoon de X-T3 is in een ander jasje.
Eerst zien en dan geloven natuurlijk maar als ze even goed zijn als de 85mm is dit toch een zeer scherpe prijs.
Dat zeggen de Engelsen ook vaak over hun eigen spullen.. het is dan meestal een acroniem voor iets dat onhandig of onlogisch is.ppl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:50:
...Bovendien maakt dit de X-Pro weer net wat unieker en anders dan de rest...
Als iedereen het doet is het immers ook vaak een teken voor een de-facto standaard van werken en meestal niet zonder reden. Laat het dan helemaal weg of laat de gebruiker kiezen wat die wil door een opklapbaar lcd. Leuk marketing verhaal maar of het de kopers zal aanspreken? De x-pro serie is natuurlijk sowieso al eentje van de kleine aantallen. Mooi spul maar...
Het wordt toch al erg moeilijk om altijd weer iets zinvol aan bestaande producten toe te voegen. De verbeteringen zijn vaak marginaal zoals de extra pixels of het minder worden van de ruis. In het laboratorium te vinden maar in de boze buitenwereld blijft daar weinig praktisch nut van over. Daar hebben trouwens alle fabrikanten last van. Als ik de nieuwe Sony A7r4 bekijk bij dpreview is meer pixels wel een dramatische achteruitgang bij hoge iso waardes en is die “oude” meuk gewoon goed genoeg.
Het verschil tussen de x-pro3 met de x-pro2 is erg klein net als het verschil tussen de x-T2 en 3 niet erg groot is voor de meeste gebruikers. Dat kan op zich goed nieuws zijn voor de prijskopers want de x-pro2 zal dan eindelijk voor een schappelijk bedrag in de winkel komen te liggen voor een paar honderd € net als destijds de x-pro1 voor rond de €400,= aan zijn einde kwam in de winkels. Voor die prijs is het wel de moeite waard
€250-300 zal ook een mooie prijs zijn. Zelf ben ik vooral benieuwd naar de 23mm lens.superiscch schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:08:
Artikel gelezen dat de 3 nieuwe Viltrox lenzen een adviesprijs van $250 'zullen' krijgen.
Eerst zien en dan geloven natuurlijk maar als ze even goed zijn als de 85mm is dit toch een zeer scherpe prijs.
Ik twijfelde om de Fuji 35 1.4 te kopen maar ik wacht nog even tot de reviews van de Viltrox lenzen, met wat geluk kan ik de 23 en 35 kopen voor de prijs van de Fuji 😄LA-384 schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:19:
[...]
€250-300 zal ook een mooie prijs zijn. Zelf ben ik vooral benieuwd naar de 23mm lens.
Nog bedankt hiervoor!Tourniquet schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:07:
[...]
Heb de Lightroomsliders ook even meegenomen, zie dat ik soms wel heel enthousiast heb geschoven toentertijd.![]()
Heb inmiddels de X-T30 charcoal silver met 18-55mm gekocht. Vandaag getest, wat foto's geschoten op het water, vrijwel alles op auto ingesteld om het teproberen en gespeeld met de standaard effecten. Wat een camera!
Maar nu ook naarstig op zoek naar een compacte tas waar de X-T30 met 18-55mm erop in past..(dan hoef ik alleen de zonnekap te verwijderen). Dat is niet zo makkelijk. Tips hier?
Heb ook maar gelijk de Jupio set met lader + 2 accu's gehaald. Gek dat dat goedkoper is dan een lader + 1 Jupio accu.
Geen idee over welke camera je het hier hebt maar de X-Pro3 heeft tov de voorgaande versies nu een extra lcd op de achterkant gekregen. Op de achterzijde zitten er nu dus 2 ipv 1 zoals bij de meeste andere camera's. De grote lcd waarop je je foto's kunt zien is naar binnen gedraaid en moet je uitklappen. Als dat een touchscreen is dan is dat handig voor iedereen die daar een hekel aan heeft en bang is met z'n neus functies te activeren (waar overigens ook echt real life situaties van gemeld zijn).Universal Creations schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:05:
Dus ze halen het lcd op de achterkant weg...
Er veranderd dus niets want die situatie die je hier beschrijft had je voorheen ook met zowel evf als lcd. Grootte en soort scherm maken namelijk geen ene bal uit. Wat hier het probleem is, is dat mensen zich alleen op datgene wat op het scherm te zien is concentreren en daardoor alle andere zaken die om hun heen gebeuren wegfilteren. Waar dacht je anders dat het smartphone verbod in auto en op de fiets op gebaseerd was? Juist, exact dit principe.Dus nu chimpen fotografen in de zoeker, zodat ze helemaal niet meer hun omgeving de gaten kunnen houden tijdens het chimpen.
Dat kun je nu ook nog steeds door het schermpje omlaag te klappen. Er zijn heel veel mensen die hebben gevraagd om een X-Pro die meer a la een Leica M is in de zin van de digitale schermloze versie en/of de zwart/wit only versie. Kennelijk zien ze daar bij Fujifilm een markt in.willemd schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:54:
Ik vind het echt bizar dat ze de LCD uit het zicht hebben gehaald. Zelfs als je altijd via de EVF (of OVF) fotografeert, is het handig om wanneer nodig foto's terug te kijken op het scherm.
Let wel, die X-Pro serie is altijd al een niche geweest. De meest gekochte camera's zijn die van de X-T serie. Dat zag je terug in de commentaren op de X-Pro2 en nu ook weer op die van de X-Pro3. Mensen menen helaas nog altijd te moeten denken dat zij voor ieder product of dienst die op de markt wordt gebracht DE doelgroep zijn. Hoe narcistisch kun je zijn... Bovendien mist men met die houding wel het feit dat Fujifilm een hele brede lijn aan camera's heeft. Niet iedere camera is überhaupt voor de westerse markt bedoeld. Die informatie heeft Fujifilm nu al meermaals gedeeld.
Persoonlijk had ik ook liever eenzelfde lcd gezien als op de X-T serie of die van de GFX50R. Dit nieuwe scherm komt daar toch wel enigszins in de buurt (ik zou hem het vaakst voor statief en lage shots gebruiken en dat kun je met deze prima). Voor de rest denk ik niet dat de verschillen tussen X-Pro2 en 3 groot zullen zijn, upgraden ben ik niet van plan.
Vandaag de X-T2 weg gebracht naar Kamera Express. SD card slot 1 is defect en wipt het SD kaartje er gelijk uit. Ben hem 4 tot 6 weken kwijt
In eerste instantie kreeg ik de zonnekap niet meer rechtgebogen. Ik dus zoeken naar een vervanger. Bij K-E kost dat gewoon 80 euro
Ik heb dus nog wat meer m'n best gedaan, en met wat tools van m'n broer is de zonnekap nu recht gelukkig.
Hier staat tekst
Lowepro Format 140 schoudertas ZwartJazco2nd schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:19:
[...]
Nog bedankt hiervoor!
Heb inmiddels de X-T30 charcoal silver met 18-55mm gekocht. Vandaag getest, wat foto's geschoten op het water, vrijwel alles op auto ingesteld om het teproberen en gespeeld met de standaard effecten. Wat een camera!
Maar nu ook naarstig op zoek naar een compacte tas waar de X-T30 met 18-55mm erop in past..(dan hoef ik alleen de zonnekap te verwijderen). Dat is niet zo makkelijk. Tips hier?
Heb ook maar gelijk de Jupio set met lader + 2 accu's gehaald. Gek dat dat goedkoper is dan een lader + 1 Jupio accu.
Gebruik ik met X-T20 +18-55.
bij kleinere tassen past de (standaard) riem niet meer.
Als ik het filmpje goed begrijp dan is het voorkomen van 'chimpen' niet eens het doel, ze vinden hun nieuwe EVF gewoon zo übergeil dat je die per se moet gebruiken.Universal Creations schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:05:
Dus ze halen het lcd op de achterkant weg, want dat zou fotografen afleiden (door het chimpen), maar ze houden wel een EVF (met de nodige verbeteringen)... Sorry, maar daar ontgaat de logica mij even. Dus nu chimpen fotografen in de zoeker, zodat ze helemaal niet meer hun omgeving de gaten kunnen houden tijdens het chimpen.
Een klapscherm is sowieso altijd handig, maar waarom dan niet draaibaar zodat je kunt kiezen welke kant je het meest gebruikt? Zal wel geen ruimte voor zijn vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik een twee delen systeem, een Tenba Packlite Travel Bag BYOB7 met de daarin passende insert.Jazco2nd schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:19:
[...]
Nog bedankt hiervoor!
Dit is een fijne insert, gebruik deze ook voor kleine citytrips e.d.Tourniquet schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:37:
[...]
Ik gebruik een twee delen systeem, een Tenba Packlite Travel Bag BYOB7 met de daarin passende insert.
[YouTube: Tenba BYOB 7 Review]
X-T3, 12mm, 23mm en 56mm passen er in met een paar kaartjes en accu’s. Meer dan genoeg
Door niet in de regen te flitsenonsgeluk schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:50:
Gents, ben me voorzichtig aan het orienteren op een flitser voor buiten(spatwaterbestendig). Ze schijnen te bestaan, maar op de Godox en Nissin site zie ik niets vermeld staan. Hoe lossen jullie dat op?
Flitsers op Fuji is een beetje de/een achilleshiel, Nissin en Godox vullen het voornamelijk op maar daarbuiten vind ik de flitsspullen om te huilen.
Ik neem aan dat je met behoud van TTL wilt flitsen want anders kun je gewoon een random spatwaterbestendige flitser van een merk pakken lijkt me ?
Wel ruk dat de zgn reportageflitsers van Godox/Nissin dit niet bieden.
Edit: nu zie ik dat de fuji efx500 wel spatwater bestendig is, maar met een lager richtgetal veel duurder is als het equivalent van bv Godox 😡
[ Voor 17% gewijzigd door onsgeluk op 26-09-2019 14:56 ]
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic