Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Helder, dan maar gewoon handmatig de focus goed zetten. Ik had blijkbaar teveel vertrouwen in de AF ;)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27
kdbruin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:06:
Nog steeds aan het dubben over welke lenzen mee gaan naar Japan. Het is een wandel/cultuur groepsreis waarbij de langste wandeling ongeveer 12 kilometer is. De reis gaat van Tokyo langs Kyoto, Hiroshima en dan terug naar Osaka.

De tas wordt of de F-Stop Loka (met medium insert) of de Lowepro Fastpack 350 waarbij de Loka behoorlijk wat meer ruimte biedt voor extra zaken zoals een trui/jas etc. Ook kan in de Loka gemakkelijk een camelbag meegenomen worden of 2 waterflessen; de Fastpack heeft maar ruimte voor 1 waterfles.

Wat gaat er zeker mee in de tas:

* Fuji X-T1
* Fuji X-T3
* 50-140 (evt. met 1.4x en/of 2x TC)
* Filters
* Reisstatief

En dan wordt het kiezen:

* 18-55 + 23 + 12 (Samyang)
* 10-24 + 35
* 12 (of evt 16/2.8) + 23 + 35

Suggesties van mensen die in Japan zijn geweest?
Ligt een beetje wat je wilt vastleggen, waar je je concessie in wilt doen en persoonlijke voorkeur.

Ik kan bv. niets met het lijstje van @Grin ook al zou dat alles zijn wat ik ooit nodig zou hebben :+

Maargoed om wel serieus je wat om over na te denken te geven...
50-140 ben je zeker van, prima. Compressed landscape, head shot/portretje. Close-up van details of isoleren van details kan daar ook mee ?

Wat ik gezien heb heeft Japan schitterende landschappen dus als je die wilt vastleggen, UWA.
10-24 voor geen concessies qua gewicht, super wijd! De 12mm zou indien als je wel wijd wilt maar rekening houd met het gewicht.

Dan standaardbereik, zou persoonlijk denk voor de 23 en/of 35mm gaan als je de 10-24 pakt. Je hebt aan beide uiterste aardig bereik en dan 1 prime voor s'avonds/lowlight ofzo.
Of als je de 12 pakt is 18-55 wel lekker maar dan mis je misschien wat voor low light?

@PaT Wat bedoel je met handmatig? Je kunt toch gewoon 1 AF veld of zone instellen en die verplaatsen indien nodig ?

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 30-07-2019 20:55 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

10-24 kan ook idd, maar ik ga niet op vakantie (naar Japan) zonder Fuji's beste lens. 16 is doorgaans breed genoeg voor landschappen. Maar als je niet zo vast zit als ik (aan de 16 1.4) dan kan je ook de 10-24 of 8-16 pakken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Grin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:05:
10-24 kan ook idd, maar ik ga niet op vakantie (naar Japan) zonder Fuji's beste lens. 16 is doorgaans breed genoeg voor landschappen. Maar als je niet zo vast zit als ik (aan de 16 1.4) dan kan je ook de 10-24 of 8-16 pakken.
Er zal ongetwijfeld verschil zitten tussen de lenzen. Maar ga je dat uiteindelijk zien als de foto's op social media terecht komen? Zelfs bij print vraag ik het me af.... Los daarvan noem je lenzen op die hij niet heeft en dus geen optie zijn.

Ik zou lekker kiezen uit het glas dat je hebt en meenemen wat dat past bij wat je wilt vastleggen. Ik zou kiezen voor de 10-24 en de 18-55 by the way.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 10-24 is een fijne reiskompaan. De objectief biedt een hoge kwaliteit en een mooi bereik voor landschapsbereik (lees flexibiliteit). De 16 mm is inderdaad een tikje beter, maar het is de vraag of je veel gaat reizen en slepen of dat je het zo compact en licht mogelijk moet houden. De 16 mm is namelijk wel van ongeveer hetzelfde formaat / gewicht als de 10-24.Optisch gezien ontlopen ze mekaar niet echt veel, zeker niet vanaf de 16 mm.

Als gewicht geen rol speelt moet je zoveel mogelijk meenemen en de keuzestress ondergaan 8)7 . Maar als je voor gewicht gaat en niet weet wat je gaat tegenkomen kan de 10-24 een beter alternatief zijn behalve voor lowlight. De OIS is trouwens goed, maar je belichting wordt altijd door de extra paar stops langer en dat kan niet handig zijn. Een lichtsterk objectief kan dan/ dus handig zijn, maar dan heb je het wel over de F1.4 varianten. De "F2+" varianten hebben een wat beperktere meerwaarde op dit vlak.

De hardcore fotograaf (echt of gevoeld) zal voor prime only gaan. Maar met de combi 50-140 (zeker) is de combi van de 18-55 en de 10-24 de meest voor de hand liggende (full-range) waarbij je zelfs de 18-55 eruit zou kunnen laten (persoonlijke ervaring...) aangezien de 10-24 als een behoorlijk gedeelte van de 18-55 voor landschappen meeneemt. Daarvoor in de plaats zou je natuurlijk nog wel 35 kunnen meenemen of het "gat"een beetje op te vullen. Zijn de 23 en 35 trouwens F2 of de F1.4 varianten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

onsgeluk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:04:
[...]
Er zal ongetwijfeld verschil zitten tussen de lenzen. Maar ga je dat uiteindelijk zien als de foto's op social media terecht komen?
Ja, namelijk door de focusafstand van de 16.
Anyway, de 10-24, 18-55 en de 50-140 zijn een prima reisset. Doe daar een klein lensje bij voor 'klein en licht', de 23 of 35. Done.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Grin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:29:
[...]

Ja, namelijk door de focusafstand van de 16.
Daarop zou ik zelf nooit een reislens selecteren. Anyway, iedereen houdt er een andere mening op na en niemand heeft gelijk.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

sapphire schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Ligt een beetje wat je wilt vastleggen, waar je je concessie in wilt doen en persoonlijke voorkeur.

Ik kan bv. niets met het lijstje van @Grin ook al zou dat alles zijn wat ik ooit nodig zou hebben :+

Maargoed om wel serieus je wat om over na te denken te geven...
50-140 ben je zeker van, prima. Compressed landscape, head shot/portretje. Close-up van details of isoleren van details kan daar ook mee ?

Wat ik gezien heb heeft Japan schitterende landschappen dus als je die wilt vastleggen, UWA.
10-24 voor geen concessies qua gewicht, super wijd! De 12mm zou indien als je wel wijd wilt maar rekening houd met het gewicht.

Dan standaardbereik, zou persoonlijk denk voor de 23 en/of 35mm gaan als je de 10-24 pakt. Je hebt aan beide uiterste aardig bereik en dan 1 prime voor s'avonds/lowlight ofzo.
Of als je de 12 pakt is 18-55 wel lekker maar dan mis je misschien wat voor low light?

@PaT Wat bedoel je met handmatig? Je kunt toch gewoon 1 AF veld of zone instellen en die verplaatsen indien nodig ?
Dat bedoel ik ook met handmatig. Daarnaast uiteraard nog de mogelijkheid van manual focus door aan de ring van de lens te draaien. Maar dat is met kinderen (voor mij) bijna niet te doen. Dat duurt te lang.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
@Grin @Sodela @sapphire @onsgeluk Hartelijk dank voor jullie input. Qua fotografie gaat het mij vooral om natuur en landschappen, stadsgezichten en in mindere mate straatfotografie. Dat laatste kan in Japan wel eens meer gaan worden dan ik normaal gesproken doe.

De 10-24 is inderdaad een prima lens. Tijdens de vakantie naar de Falklands heb ik deze gebruikt voor 95% van de foto's met de X-T1. Ik had toen ook de 23/1.4 en 56/1.2 bij maar die zijn alleen 's avonds uit de tas gehaald als het ging schemeren. De telelens was in dat geval een Nikon 80-400 icm een D7100.

Aangezien ik op de Fuji 23mm een prettiger brandpuntafstand vind dan 35mm (schoot met m'n D700 ook liever met de 35mm dan met de 50mm) denk ik dat het de volgende set lenzen gaat worden:

* 10-24
* 23/1.4
* 50-140

Daarnaast voor de "macro" neem ik ook nog de 11mm en 16mm tussenringen mee. Die 80mm is leuk maar mij net iets te duur voor die paar keer dat ik 'm zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* 10-24
* 23/1.4
* 50-140
Mooi en compact setje! Veel plezier ermee en een goede reis gewenst! Ben (we zijn?) benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

onsgeluk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:40:
[...]
Daarop zou ik zelf nooit een reislens selecteren.
[...]
Want...?
Het maakt een lens als dit namelijk behoorlijk veelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Grin Ik denk omdat mensen bij reizen/reisfoto's niet echt aan close-ups denken ?

@kdbruin de 56 heb je ook? Machtig mooie set heb je dan zeg :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Oke, dat kan. Bijzondere mensen zijn dat dan... :)
Ach, er is ook geen juist antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
sapphire schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:07:
@kdbruin de 56 heb je ook? Machtig mooie set heb je dan zeg :9
Ben er ook erg blij mee. Begonnen met de X-T1 met 23/1.4 en daarna de 56/1.2 erbij gehaald. Voor de vakantie naar de Falklands getwijfeld tussen de 14/16/10-24 en het is toen uiteindelijke de 10-24 geworden. Daarna via via de 27mm op de kop kunnen tikken (leuk als walk-around op de X-T1 maar toch wel jammer dat er geen diafragma ring op zit). Vervolgens ook nog de 90/2 voor een leuke prijs kunnen kopen. Dit is langere tijd de set geweest waar ik heel veel mee heb geschoten.

Aangezien er ook behoefte is aan iets meer tele dan de 90mm ergens de 55-200 op de kop kunnen tikken (heel erg tevreden mee) en daarna ook nog de 18-55. Merk wel dat met de 18-55 erbij de 23 en 56 primes wat minder gebruikt worden. Ik neem nog wel vaak de 90 prime mee in plaats van de 55-200 of 50-140 want deze werkt heel leuk met beide tussenringen voor detail shots.

Naast de Fuji toch ook nog veel gefotografeerd met de D700 en 70-200VR maar bij de laatste 2 cashback rondes eerst de 50-140 en daarna de X-T3 gekocht als vervanging van de D700 en 70-200VR. Scheelt toch behoorlijk in gewicht en omvang.

Of ik ook m'n Nikon 80-400VR ga vervangen door de Fuji versie weet ik nog niet. Hangt een beetje van de komende vakanties af aangezien ik 'm daar het meest gebruik (safari's etc). Eerst maar eens wat van m'n oude Nikon spul proberen te verkopen zodat er ook weer wat geld is voor iets leuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Leuk om te lezen hoe je, en waarom, je aan zo'n mooie set gekomen bent. Geen half werk iig budget-technisch :+

Over de 18-55, ik moet zeggen dat het hier vaak ook of of is.
De primes (in mijn geval de 23/1.4 en 50/2) vaak als het het low-licht is, feestje, evenement of als ik gewoon zin heb in de lenzen :9
De 18-55 is mijn 'we gaan een dagje weg met de familie' lens. Pretpark, kinderboerderij speeltuin, ect. Lekker licht, mooi bereik, één lens, geen gedoe. Al is hij op een evenement ook wel fijn :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Ik kan zelf niet wachten op die 16-80mm F/4.
Heb nu de 16-55, en wat een ongelofelijk goede lens, maar ik ben van spiegels afgestapt om het licht te houden .
Maar jeetje, 16-80mm F/4 mét OIS, WR en 0.25x macro. Dat met 440 gram. Toch een aardig verschil op de 655 gram van de 16-55 2.8. Toch een ultieme travel cam als je er een x-t30 tegenaan plakt?

Maarja, afstappen van een red badge lens, ga ik daar geen spijt van krijgen? Prime waardige landschap en portret foto's.

Daarnaast. Hoe enorm gaat het verschil zijn tussen de x-t10 en x-t30? Of is het beter nog even te wachten tot een x-t4 of 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Grin schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:12:
[...]

Want...?
Het maakt een lens als dit namelijk behoorlijk veelzijdig.
Er is weinig mis met de focusafstand van bv de 18-55, geloof een centimetertje of 30. Die is door z'n bereik pas echt veelzijdig. De ois in die lens compenseert (enigzins) voor het gebrek aan lichtsterkte.

iR Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Heilige Kaas schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:36:
Ik kan zelf niet wachten op die 16-80mm F/4.
Heb nu de 16-55, en wat een ongelofelijk goede lens, maar ik ben van spiegels afgestapt om het licht te houden .
Maar jeetje, 16-80mm F/4 mét OIS, WR en 0.25x macro. Dat met 440 gram. Toch een aardig verschil op de 655 gram van de 16-55 2.8. Toch een ultieme travel cam als je er een x-t30 tegenaan plakt?

Maarja, afstappen van een red badge lens, ga ik daar geen spijt van krijgen? Prime waardige landschap en portret foto's.

Daarnaast. Hoe enorm gaat het verschil zijn tussen de x-t10 en x-t30? Of is het beter nog even te wachten tot een x-t4 of 40
Zoals met alles moet je je eigenlijk eerst afvragen wat je mist aan wat je hebt.
Streelt het je eigenwaarde of overmand het je met emotie: kopen!
Is het kapot en moet je het vervangen, overweeg de upgrade en kopen.
Als je wat mist en het wordt bij de opvolger opgelost is het mooi en kan het de moeite waarde zijn.
Mis je niks en lost het niet zoveel op (behalve je banksaldo) dan is een overstap niet snel de moeite waard.
Zijn er nieuwe dingen waaraan je nog niet gedacht had moet je je eerst even afvragen of je dat wilt of nodig hebt, niet doen.

Het hebben van de zaak is vaak het einde van het vermaak... Je erop verheugen en "afzien" is leuk en achteraf valt het vaak toch een beetje tegen. Cognitieve dissonantie (het achteraf goedpraten van een potentieel verkeerde of overbodige keuze) zijn dan het gevolg. Lijders hieraan onmoeten mekaar vaak op dit soort hangplekken / fora...

Ik zou eerst even afwachten tot er wat duidelijkheid komt over de kwaliteiten van het nieuwe objectief. Het zal vast wel goed zijn maar je door ongeduld laten leiden is nooit handig.

Wat de X-T10 vs de X-T30 en een X-T40 betreft: De stap van 16 naar 24 is aardig, maar het is de vraag of je dat verschil echt nodig hebt. Qua DR en dergelijke is het bij de huis tuin en keukenopnames vermoedelijk ook maar van beperkte waarde. De AF en de verwerkingssnelhied zullen eerder verbeterd zijn en wat gimmicks zoals de joystick etc..
Wat een T40 gaat worden weet nog niemand, een beetje beter van van alles maar praktisch nut??? Het is ook meer de commercie die de life-cycle bepaald van nieuwe modellen. Als je niets nieuws uitbrengt kan het niet goed zijn en daarom doet iedereen mee terwijl de oude(re) spullen nog net zulke mooie foto's maken als in het verleden (en de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37

bobcom

Dedicated dabbler

Sodela schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:15:
[...]

....
Wat de X-T10 vs de X-T30 en een X-T40 betreft: De stap van 16 naar 24 is aardig, maar het is de vraag of je dat verschil echt nodig hebt. Qua DR en dergelijke is het bij de huis tuin en keukenopnames vermoedelijk ook maar van beperkte waarde. De AF en de verwerkingssnelhied zullen eerder verbeterd zijn en wat gimmicks zoals de joystick etc..
Wat een T40 gaat worden weet nog niemand, een beetje beter van van alles maar praktisch nut??? Het is ook meer de commercie die de life-cycle bepaald van nieuwe modellen. Als je niets nieuws uitbrengt kan het niet goed zijn en daarom doet iedereen mee terwijl de oude(re) spullen nog net zulke mooie foto's maken als in het verleden (en de toekomst).
Die stap van 16 naar 24 Mp (X-T10 naar X-T20) zou ik wel willen maken - maar eerder vanwege dat wat ik in de teststudio van DPreview zie dan omwille van mijn eigen files. In de studio shot comparisons lijken de 16Mp prentjes toch wat minders cherp dan de 24 Mp exemplaren, en het zal me maar eens gebeuren dat ik dat in mijn eigen files ook kan zien... :F

Het verschil met de X-T30 en verder vind ik verwaarsloosbaar, en de technische Af-toeters en -bellen zijn aan mij niet besteed.

Maar ik stel het nog wat uit, vanwege "het hebben van de zaak.. _/-\o_ ."

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phobosdeimos schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:59:
[...]

Geen idee waar je die info haalt, maar het klopt niet.
Een lens die "digitaal" is? Bestaat gewoon niet.
Die info komt bij o.a. Fujifilm zelf vandaan en de weinige teardown guides die er zijn voor bijv. de 55-200 lens van Fujifilm. De lenzen zijn digitale lenzen. De ringen voor de scherpstelling en diafragma zijn niet meer dan dat: ringen. Daaronder zitten sensoren waarmee ze meten of er gedraaid wordt, hoe hard er gedraaid wordt en in welke richting er gedraaid wordt. Op basis van je instellingen van de camera wordt dan bepaald of het diafragma groter of kleiner moet worden, of dat de lensgroep naar voren of achteren geschoven worden. In de camera zelf kun je de draairichting van een paar van die ringen zelf instellen. De enige ring waarvoor dit niet opgaat is die voor het zoomen, dat is namelijk een volmechanisch mechanisme.

Verder spelen andere zaken zoals de switches voor bijv. het beperken van de scherpstelling tot een bepaalde afstand en de OIS ook mee. Het is niet alleen de AF dus.

Het is dan ook niet voor niets dat er firmware updates voor de lenzen zijn.
Een lens is een optisch instrument.
Een lens is meer dan dat. Het bestaat uit optische elementen maar niet louter alleen uit optische elementen. Je moet ook kunnen scherpstellen en evt. zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ppl schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:19:
[...]

Die info komt bij o.a. Fujifilm zelf vandaan en de weinige teardown guides die er zijn voor bijv. de 55-200 lens van Fujifilm. De lenzen zijn digitale lenzen. De ringen voor de scherpstelling en diafragma zijn niet meer dan dat: ringen. Daaronder zitten sensoren waarmee ze meten of er gedraaid wordt, hoe hard er gedraaid wordt en in welke richting er gedraaid wordt. Op basis van je instellingen van de camera wordt dan bepaald of het diafragma groter of kleiner moet worden, of dat de lensgroep naar voren of achteren geschoven worden. In de camera zelf kun je de draairichting van een paar van die ringen zelf instellen. De enige ring waarvoor dit niet opgaat is die voor het zoomen, dat is namelijk een volmechanisch mechanisme.

Verder spelen andere zaken zoals de switches voor bijv. het beperken van de scherpstelling tot een bepaalde afstand en de OIS ook mee. Het is niet alleen de AF dus.

Het is dan ook niet voor niets dat er firmware updates voor de lenzen zijn.

[...]

Een lens is meer dan dat. Het bestaat uit optische elementen maar niet louter alleen uit optische elementen. Je moet ook kunnen scherpstellen en evt. zoomen.
Maar die kwaliteiten hebben niks met de beeldkwaliteit te maken. Overigens je hele verhaal kun je samenvatten met de term "drive-by-wire".

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Met digitale lens bedoelen ze bij Fuji toch ook dat er in lens correctie plaats vind voor lens fouten? In build lens correctie profielen.
Vandaar dat bv. De 55-200 wide-open op 200mm iets mindere scherpte heeft omdat de pincusion gecorrigeerd word en dat ten koste gaan van de centrum scherpte.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:37:
Maar die kwaliteiten hebben niks met de beeldkwaliteit te maken. Overigens je hele verhaal kun je samenvatten met de term "drive-by-wire".
Sterker nog, het hele verhaal kun je samenvatten tot een "digitale lens" ;) Dat drive-by-wire is daar namelijk maar een klein voorbeeld van. Zoals ik al aangaf is het een digitale lens die ook als zodanig wordt aangestuurd. Zodra er iets in de camera wijzigt op bijv. scherpstelling dan zal dat veelal ook voor de lens gelden. We hebben het ook gezien met de wijzigingen die er waren voor de OVF bij de X-Pro1 en 2.

Dat is iets wat heel veel mensen maar niet lijken te begrijpen: de Fujifilm lenzen zijn echt geheel digitale lenzen. De gehele aansturing incl. de optiek drijft daar op. Er zal dan ook altijd een digitaal stukje zijn die wel degelijk invloed heeft op de optiek zelf en daarmee uiteindelijk ook de beeldkwaliteit.

Bovendien vergeet men hier voor het gemak ook maar even het feit dat er geen perfecte lens bestaat. Iedere lens heeft een afwijking, ook nu men computers gebruikt voor het lensontwerp. Een aantal zaken zijn prima elektronisch of softwarematig wel aan te passen in zekere mate. De ene lens heeft gewoon heel veel meer van dat soort correcties dan de andere. Het is zou echter naïef zijn om te denken dat geen enkele lens dat soort correcties heeft. Je hebt niet voor niets lensprofielen in diverse fotobewerkingssoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het fenomeen digitaal en "fly by wire" is altijd een kwestie van perceptie.

Fuji objectieven zijn niet te verstellen zonder een (virtueel) contact met de camerabesturing. In die zin zou je ze zeker digitaal kunnen noemen. Dat is trouwens ook de reden waarom je bij Fuji kunt kiezen of je scherpstelling rechtsom of linksom wilt kiezen, de camera vertelt het objectief om de juiste richting te kiezen.
Dat is er ook de reden waarom je AF snelheid ook afhangt van de camera die je gebruikt en met nieuwere generaties de objectieven ook iets sneller kunnen worden. De aansturing gaat sneller en zolang de snelheid van het objectief nog rek heeft gaat de AF ook sneller.

Lensafwijkingen "digitale correcties" hebben niet zoveel met het objectief te maken want ze gebeuren in de camera die gebruik maakt van de digitale informatie uit het objectief. RAW bestanden vertonen immers alle fouten nog. Niks mis mee dus, zolang de fabrikant niet achterover gaat leunen en prut objectieven maakt en er volledig op vertrouwd dat het toch niet zal opvallen. Fuji heeft gelukkig best wel hoge eisen, dus dat valt wel mee bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
ppl schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:13:
[...]

Bovendien vergeet men hier voor het gemak ook maar even het feit dat er geen perfecte lens bestaat. Iedere lens heeft een afwijking, ook nu men computers gebruikt voor het lensontwerp. Een aantal zaken zijn prima elektronisch of softwarematig wel aan te passen in zekere mate. De ene lens heeft gewoon heel veel meer van dat soort correcties dan de andere. Het is zou echter naïef zijn om te denken dat geen enkele lens dat soort correcties heeft. Je hebt niet voor niets lensprofielen in diverse fotobewerkingssoftware.
Helemaal eens met bovenstaande, en daarbij word op fora zoals hier ook, meer dan eens de lat onrealistisch hoog gelegd (mijn mening).
Als je de gemiddelde lens nu en 20 jaar terug neemt is de beeldkwaliteit echt met sprongen vooruit gegaan oa. door het gebruik van computers bij het ontwerpen van lenzen.
Vroegâh had je meer lenzen die gewoon wilde open simpelweg soft waren en je flink moest afstoppen. Nu zijn verreweg de meeste moderne lenzen die ik in handen heb gehad al prima scherp wilde open en worden nog iets scherper met afstoppen. Voor mij is schepte ondertussen bijna aan non-issue geworden want de meeste mensen zien het verschil niet meer, liefhebbers/fanatici/forumtijgers daargelaten.

Ook mooi is dat lenzen vroeger karakter hadden en nu beeldfouten :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sodela schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:24:
Lensafwijkingen "digitale correcties" hebben niet zoveel met het objectief te maken want ze gebeuren in de camera die gebruik maakt van de digitale informatie uit het objectief.
Wat ik probeerde aan te geven is dat digitaal zijn IN het hele ontwerp van de Fujifilm lenzen zit. Ze worden al vanaf meet af aan ontworpen met die gedachte dus zul je dat ook in alle facetten van de lens teruggaan vinden.

Je moet hier overigens ook wel een kleine scheiding maken in lens en camera/fotobewerkingssoftware. De camera en software passen de correcties toe maar doen dat alleen op het eindresultaat (veelal jpg) en hebben wel de lens nodig om te weten wat ze dan moeten corrigeren. Daarbij zijn er eigenlijk 2 opties: ofwel de data zit in de lens die door de camera uitgelezen kan worden ofwel weet de camera obv de code van de lens welke correcties er toegepast moeten worden (de data zit dus in de camera, middels de code zoekt de camera in zijn database welke correcties daar bij horen). Dat laatste is wat het meest voorkomende is (en ook door software wordt gebruikt; informatie komt dan uit de EXIF e.d.) maar ik denk dat men zo langzamerhand naar dat eerste toe gaat. Lenzen worden namelijk net als camera's steeds meer computer. De lenzen voor de Canon EOS R zijn daar een heel goed voorbeeld van: de extra ring op de camera is niet anders dan een additionele functieknop waarvan je zelf de functie kunt kiezen. Iets wat je ook al ziet bij de Fujifilm X100F (focus/control ring).

Het grote voordeel van dit alles is dat men nu lensontwerpen kan maken die anders niet hadden gekund omdat de vervormingen de lens ontbruikbaar zouden maken. Door toenemende rekenkracht zal dat alleen nog maar meer gaan worden omdat men steeds complexere berekeningen kan doen en dus ook complexere "fouten" kan corrigeren. Het is niet alleen de AF die er baat bij heeft.

Enfin, als je met dat alles gewoon leuk kunt fotograferen en mooie plaatjes kunt schieten...who cares d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

ppl schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

Wat ik probeerde aan te geven is dat digitaal zijn IN het hele ontwerp van de Fujifilm lenzen zit. Ze worden al vanaf meet af aan ontworpen met die gedachte dus zul je dat ook in alle facetten van de lens teruggaan vinden.

Je moet hier overigens ook wel een kleine scheiding maken in lens en camera/fotobewerkingssoftware. De camera en software passen de correcties toe maar doen dat alleen op het eindresultaat (veelal jpg) en hebben wel de lens nodig om te weten wat ze dan moeten corrigeren. Daarbij zijn er eigenlijk 2 opties: ofwel de data zit in de lens die door de camera uitgelezen kan worden ofwel weet de camera obv de code van de lens welke correcties er toegepast moeten worden (de data zit dus in de camera, middels de code zoekt de camera in zijn database welke correcties daar bij horen). Dat laatste is wat het meest voorkomende is (en ook door software wordt gebruikt; informatie komt dan uit de EXIF e.d.) maar ik denk dat men zo langzamerhand naar dat eerste toe gaat. Lenzen worden namelijk net als camera's steeds meer computer.
Welke schakel in de keten de vervormingsdata draagt is niet zo spannend imho, het gaat erom dat die juist verwerkt wordt. Alleen als er een open standaard is om die data aan een camera door te geven heeft het zin om het in de lens op te slaan en middels Exif of anderszins aan de camera door te geven op moment dat de foto gemaakt wordt. Dat zou 3rd-party fabrikanten namelijk gigantisch helpen - maar daar gaan de grote jongens (I'm looking at you, Canon/Nikon!) vast niet in mee...
De lenzen voor de Canon EOS R zijn daar een heel goed voorbeeld van: de extra ring op de camera is niet anders dan een additionele functieknop waarvan je zelf de functie kunt kiezen. Iets wat je ook al ziet bij de Fujifilm X100F (focus/control ring).
Dat is al veel ouder hoor - in de jaren '80/'90 had je al AF-lenzen (ik meen van Minolta) met drukknoppen die een camera-functie kon overnemen. En bij compactcamera's heb je al jaren ringen om lenzen waarmee je camera-instellingen kan wijzigen (o.a. Canon en Olympus).

Dat alles neemt niet weg dat een lens (het woord zegt het al) primair een optisch instrument is, met als allerbelangrijkste doel het licht dat op het frontelement valt zodanig te buigen dat het een mooi plaatje op de sensor of film oplevert. Dat fabrikanten daar allerlei toeters en bellen bij verzinnen om het de fotograaf makkelijker te maken doet daar niks aan af. Als ze hetzelfde resultaat konden krijgen zonder al dat glaswerk, dan kreeg je geen holle buis met knoppen en ringen... :+
Het grote voordeel van dit alles is dat men nu lensontwerpen kan maken die anders niet hadden gekund omdat de vervormingen de lens ontbruikbaar zouden maken. Door toenemende rekenkracht zal dat alleen nog maar meer gaan worden omdat men steeds complexere berekeningen kan doen en dus ook complexere "fouten" kan corrigeren. Het is niet alleen de AF die er baat bij heeft.

Enfin, als je met dat alles gewoon leuk kunt fotograferen en mooie plaatjes kunt schieten...who cares d:)b
Wat voor lens denk je dan aan, een f/1,8 pancake superzoom? Anderszins kan ik me namelijk geen lenstype voorstellen waar niet al heel bruikbaar ontwerp voor is.

Ik zou het liever omdraaien. De ontwerp- en productietechnieken van nu zorgen ervoor dat het in principe minder kost om een lens te maken zonder al te grote optische fouten (in de zin van scherpte, vervorming, lichtafval, abberaties) met bovendien veel kleinere foutmarges in het productieproces.

Een extreme lens met extreme vervorming zie ik niet zo 1-2-3 verschijnen (behalve dan de fish-eye) want het corrigeren van vervorming gaat per definitie ten koste van scherpte; niet voor niets zie je extreme vervorming en dito lichtafval eigenlijk alleen in goedkope kitlenzen en extreme zooms (ultra-wide of -tele, superzooms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Zijn hier ook Fuji XF10 gebruikers?

Ik kwam deze camera tegen voor een leuke prijs en lijkt me eenderzijds leuk voor erbij. Kleiner en makkelijker dan de X-M1 iig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:59:
Ik heb de XF10 een tijdje gebruikt, maar kon er helaas niet aan wennen.
Ik was wel prima te spreken over de fotokwaliteit. Hij is ook lekker compact, dus eenvoudig mee te nemen.

Het gebeurde me echter te vaak dat de autofocus niet deed wat ik wilde. Daarvoor fotografeerde ik ook met de X100T en die vond ik veel voorspelbaarder met wat ik wilde. Ik kon helaas geen enkele instelling vinden waar ik graag mee werkte, dus ik heb hem weer verkocht.

Als je met de autofocus kan leven, zal je er vast een prima camera aan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-M1 heeft enkel contrast AF. Als je daarmee (en het gebrek aa' zoeker) kunt leven heb je wel een xtrans sensor zoals die in de x-t1 zit voor < 200 EUR.

De xf10 heeft net als de xa5 een gewone cmos sensor. Die a5 kost trouwens nieuw evenveel nu met de 15-45mm kit lens. Dan kun je wel achteraf investeren in andere lenzen.

Zelfde nieuwprijs als de xt100 (cmos) en xe3 (xtrans) zonder lenzen wel die.

Edit: Ah tweedehands die xf10. Nieuw is die nu dus rond de 500 EUR net als alle andere opties hierboven.

Een xt1 xe1, e2 of e2s kun je ook heel goedkoop vinden maar hou er rekening mee dat je dan geen goede videokwaliteit hebt. De rest is super.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:01:
Alleen als er een open standaard is om die data aan een camera door te geven heeft het zin om het in de lens op te slaan en middels Exif of anderszins aan de camera door te geven op moment dat de foto gemaakt wordt. Dat zou 3rd-party fabrikanten namelijk gigantisch helpen - maar daar gaan de grote jongens (I'm looking at you, Canon/Nikon!) vast niet in mee...
Ik denk dat dit in de toekomst steeds meer zal wijzigen naar een platform waarbij camera en lens nog meer samenwerken. Zoals we al sinds jaar en dag zien doen de camera fabrikanten moeilijk over hun lens vattingen. Dat zal in de toekomst niet veranderen.
Dat is al veel ouder hoor - in de jaren '80/'90 had je al AF-lenzen (ik meen van Minolta) met drukknoppen die een camera-functie kon overnemen. En bij compactcamera's heb je al jaren ringen om lenzen waarmee je camera-instellingen kan wijzigen (o.a. Canon en Olympus).
Met die oude camera's heb je niet de mogelijkheid om bijna iedere functie die op zo'n camera zit er mee te kunnen kiezen. Bovendien waren dit ook maar voorbeelden. Voorbeelden geef je om juist niet een uitgebreid en zeer gedetailleerd epistel te hoeven schrijven om je punt te maken.
Dat alles neemt niet weg dat een lens (het woord zegt het al) primair een optisch instrument is, met als allerbelangrijkste doel het licht dat op het frontelement valt zodanig te buigen dat het een mooi plaatje op de sensor of film oplevert.
En dat zal ook altijd zo blijven. Het enige wat je niet lijkt te begrijpen is dat we nu als sinds jaren daar steeds meer hulp van computers erbij hebben gekregen om bovenstaand doel zo optimaal te doen. Een lens die een goed beeld op de sensor of film laat vallen is al lang niet meer een kwestie van wat glas in een buisje drukken. Door heel nauwgezet te berekenen wat de lens doet kun je 'm zo goed mogelijk bouwen maar je kunt ook een profiel opstellen van zwakheden en die middels software (in de camera of op je computer) corrigeren. Door de toename in het kunnen doen van complexe berekeningen zijn we dat steeds beter gaan doen. Een einde daarvan is nog niet in zicht.

Een voorbeeldje is beeldstabilisatie (zowel IBIS als OIS!). Je ziet nu meer systemen waarbij er stabilisatie in de camera zit maar ook in de lens. De beide systemen vullen elkaar aan. Dat betekent dat zowel camera als lens met elkaar moeten kunnen communiceren. Dit helpt het uiteindelijke doel wat je hierboven beschrijft. Hoe beter je die stabilisatie kunt doen, hoe meer stops je kunt winnen maar ook hoe beter het in diverse situaties werkt (bijv. wanneer je vanaf een statief werkt).
Dat fabrikanten daar allerlei toeters en bellen bij verzinnen om het de fotograaf makkelijker te maken doet daar niks aan af. Als ze hetzelfde resultaat konden krijgen zonder al dat glaswerk, dan kreeg je geen holle buis met knoppen en ringen... :+
Andersom gezien: als je toch al met software in je lens bezig bent om te zorgen dat je zo optimaal dat licht op de sensor/film krijgt dan is het maar een hele kleine stap meer om dit uit te breiden met een stukje ergonomie (lees: toeters en bellen). Als je verder kijkt dan de lens alleen dan zie je dat camera fabrikanten al decennialang bezig zijn met toeters en bellen op camera's en lenzen.
Wat voor lens denk je dan aan, een f/1,8 pancake superzoom? Anderszins kan ik me namelijk geen lenstype voorstellen waar niet al heel bruikbaar ontwerp voor is.
Iedere lens. Nogmaals, men gebruikt al jaren computers om de lenzen te ontwerpen en ze zo optimaal mogelijk te maken. Met de toename in het kunnen doen van complexe berekeningen zal dat eerder meer dan minder worden.

Waar dit soort dingen vooral bij helpt is het reduceren van het aantal lenzen dat niet mogelijk is. Als je dmv berekeningen bepaalde ongewenste effecten kunt corrigeren en dit ineens wel een acceptabel resultaat oplevert dan betekent dat wel het verschil tussen een lens die je niet op de markt kunt brengen en eentje waarmee je dat wel kunt doen. In een markt die terugloopt is dit niet onbelangrijk.

Bij Fujifilm is de f2 vaste brandpuntsafstand serie een bekende reeks aan lenzen waarbij er achteraf correcties moeten worden uitgevoerd. De 16mm in die reeks geeft heel goed aan dat je lang niet alles met een computer op kunt lossen. Deze hele serie is juist bedoeld om klein, licht, goedkoop en toch van hoge kwaliteit te zijn. Zonder de computer zouden ze deze serie niet hebben kunnen maken.
Ik zou het liever omdraaien. De ontwerp- en productietechnieken van nu zorgen ervoor dat het in principe minder kost om een lens te maken zonder al te grote optische fouten (in de zin van scherpte, vervorming, lichtafval, abberaties) met bovendien veel kleinere foutmarges in het productieproces.
Dat is niet omdraaien, dit is gewoon een bijgevolg van het hele verhaal. Het zal alleen lang niet altijd leiden tot goedkopere lenzen omdat er nou eenmaal heel wat meer factoren daar een rol bij spelen. Als je kijkt naar de camera/lens markt vandaag de dag en vergelijkt met die van 10 jaar geleden dan is het behoorlijk verschillend. Prijzen zijn nou niet echt omlaag gegaan en de markt is vandaag de dag ook niet zo florisant als destijds.
Een extreme lens met extreme vervorming zie ik niet zo 1-2-3 verschijnen (behalve dan de fish-eye) want het corrigeren van vervorming gaat per definitie ten koste van scherpte; niet voor niets zie je extreme vervorming en dito lichtafval eigenlijk alleen in goedkope kitlenzen en extreme zooms (ultra-wide of -tele, superzooms).
Scherpte zal niet het enige zijn die slachtoffer is. Scherpte is ook niet het enige wat van belang is bij een lens.
sapphire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:59:
Not me maar het schijnt een heel goed alternatief te zijn voor een Ricoh GR (naast de XF70). Ik denk dat dit soort camera's je moeten liggen, alles gebeurd namelijk via het display achterop. Je hebt er geen zoeker tenzij je die los koopt en in de flitsschoen schuift...daarmee zit je al snel aan 200 euro extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:05:
X-M1 heeft enkel contrast AF. Als je daarmee (en het gebrek aa' zoeker) kunt leven heb je wel een xtrans sensor zoals die in de x-t1 zit voor < 200 EUR.

De xf10 heeft net als de xa5 een gewone cmos sensor. Die a5 kost trouwens nieuw evenveel nu met de 15-45mm kit lens. Dan kun je wel achteraf investeren in andere lenzen.

Zelfde nieuwprijs als de xt100 (cmos) en xe3 (xtrans) zonder lenzen wel die.

Edit: Ah tweedehands die xf10. Nieuw is die nu dus rond de 500 EUR net als alle andere opties hierboven.

Een xt1 xe1, e2 of e2s kun je ook heel goedkoop vinden maar hou er rekening mee dat je dan geen goede videokwaliteit hebt. De rest is super.
Nee nieuwe XF10 voor €350 ofzo.
De X-M1 vond ik een drama qua AF. Geen zoeker kon ik mee leven, plastic build ook, IQ was goed alleen de auto ISO en AF op dat ding waren een drama.

X-A5 hoef ik niet, als ik lenzen wil wisselen pak ik m'n X-T2 wel ;)

@wouter3 Ja die AF is wel een dingetje lees ik overal :X

@ppl Ja de X70 is mooi maar net als de GIII vind ik dat sowieso te veel geld om de gok te wagen. De XF10 kon ik voor een mooi prijsje krijgen. De GRII ga ik niet gokken, geheid dat ik eindig met een kilo zand er stof in de camera :+

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 04-08-2019 21:08 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
sapphire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

De X-M1 vond ik een drama qua AF. Geen zoeker kon ik mee leven, plastic build ook, IQ was goed alleen de auto ISO en AF op dat ding waren een drama.

@ppl Ja de X70 is mooi maar net als de GIII vind ik dat sowieso te veel geld om de gok te wagen. De XF10 kon ik voor een mooi prijsje krijgen. De GRII ga ik niet gokken, geheid dat ik eindig met een kilo zand er stof in de camera :+
Nieuwe xf10 voor 350 euro waar? :p
Er is ook een webshop in de pricewatch die hem nóg goedkoper heeft, maar shop in kwestie heeft barslechte reviews. Gangbare prijs is 439 euro bij Coolblue / cameranu / foka etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
sapphire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

Ik heb de GRII, en schiet er nu al zo'n 5 jaar mee. Ik moet wel zeggen dat ik bij mijn derde(!) nu wel een neopreen hoesje heb en dat ik hem veel voorzichtiger behandel dan mijn vorige twee.

Ik zou zeker een GR3 willen hebben aangezien hij IBIS heeft en je uit de hand met 1/10 nog goede foto's kunt maken, maar 900 euro is mij te gortig. Ik ben fan van dit formaat en had ook zeker wel een X70 willen heben of een XF10. Met name vanwege de Fujicolors.

Ik heb hem vaker bij mij dan de Fujiset, vanwege de portabiliteit. In een jas/vestzak, of hangend in mijn achterzak. Ik kan er niet mee zitten, maar kan hem lopend wel dragen.

Ik gebruik voornamelijk snapfocus, dus op F5.6 of F8 bij genoeg licht. Deze setting in combinatie met de uiterst scherpe lens vind ik erg prettig. Het is gewoon leuk om met deze tool te fotograferen. En je bent sneller dan met welke camera dan ook. Onderschat dat neit.

Vanwege de compactheid, de snelheid, en scherpe lens icm met APS-C kun je plaatjes schieten waar je normaal te opvallend zult zijn met je grotere set. Of hem gewoon niet bij je hebt vanwege gezeul.

Dat vind ik echt een extra toegevoegde waarde van een klein toestel.

Had ik mijn laatste GR2 niet voor een koopje kunnen kopen, had ik zeker een XF10 gekocht.

doen dus! Het verbreed je fotografische mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:55
Na een tijdje gespeeld te hebben met de 16mm f1.4, zoek ik toch net iets veelzijdigers.
De 85mm van viltrox wordt onverwacht veel meer gebruikt en levert prachtige plaatjes (boven verwachting).
De 16mm f1.4 gaat dus het veld ruimen; vermoedelijk om plaats te maken voor de 16-55mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ppl schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:14:
[...] knip knip knip....Voorbeelden geef je om juist niet een uitgebreid en zeer gedetailleerd epistel te hoeven schrijven om je punt te maken... knip knip knip
Je doet zelf anders erg veel moeite om je punt te maken ;) Let’s agree to disagree en weer lekker verder ontopic Fuji te gaan

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Fraai is dat. Ik heb voor de cashback acties (die via fujifilm connect verlopen) een apart e-mailadres aangemaakt op mijn eigen domein. Nu krijg ik sinds kort toch een partij spam binnen op dat e-mailadres!!

Heb ze maar even een e-mail gestuurd met de vraag hoe dit kan. Mag hopen dat ze dat e-mailadres niet doorverkocht hebben aan een of andere vaag adverteerders bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Hm, ik zit nu in "the middle of nowhere" met in de verste verte geen wifi signalen (wel 4g want Nederland). De app werkte nu ineens zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:54
PdeBie schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:39:
Fraai is dat. Ik heb voor de cashback acties (die via fujifilm connect verlopen) een apart e-mailadres aangemaakt op mijn eigen domein. Nu krijg ik sinds kort toch een partij spam binnen op dat e-mailadres!!

Heb ze maar even een e-mail gestuurd met de vraag hoe dit kan. Mag hopen dat ze dat e-mailadres niet doorverkocht hebben aan een of andere vaag adverteerders bureau.
:)
Hartelijk dank voor uw reactie. Nu weten we dat dit mailadres actief blijft en sturen we nog veel meer spam
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Lijkt het nu zo, of is de XF 16mm f/1.4 fujifilm alleen maar duurder geworden? (950EU)
Zelfs toen de cashback nog geldig was, was het basisbedrag volgens mij 850, waarna de cashback er nog vanaf ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ow please niet die discussie over prijzen weer :+

Ik heb weer wat geks, vandaag viel me op dat er stofjes in de EVF te zien waren. Dus ff schoonmaken...nou krijg ik het met mijn spullen het niet schoon en het lijkt wel een krasje te zijn op de sensor :?
Hoe dan, zoiets heb ik nog nooit gehad :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het geen stofje op de sensor? Ook als eens gehad. Was met blauwe hemel echter als "vaag" puntje te zien. Blaasbalgje is meestal afdoende om het te verwijderen.
Een krasje is wel heel heftig en moeilijk voor mekaar te krijgen bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Sodela lijkt me niet aangezien mijn sensor brush hem niet weg krijgt :(

Schijnt trouwens een IR filter voor de sensor te zitten dus was zit het daar op, alsnog duur als ik daar wat mee wil.
Ja vrij bizar aangezien ik weinig bijzonders met de camera heb uitgespookt. Zal proberen een foto te maken als er wat meer licht is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
sapphire schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:39:
@Sodela lijkt me niet aangezien mijn sensor brush hem niet weg krijgt :(

Schijnt trouwens een IR filter voor de sensor te zitten dus was zit het daar op, alsnog duur als ik daar wat mee wil.
Ja vrij bizar aangezien ik weinig bijzonders met de camera heb uitgespookt. Zal proberen een foto te maken als er wat meer licht is.
Op m'n eerste X-T3 zaten "out of the box" enkele serieuze vlekjes op de sensor die er met de blower niet afgingen. Wat erger was was dat ze al zichtbaar waren vanaf f8 tegen een blauwe hemel. Die ging dus retour.
M'n tweede (en huidige) X-T3 had ook een drietal vlekjes (vlak naast elkaar) maar die zijn pas echt zichtbaar vanaf f16 op een blauwe hemel. Met de blower gaan ze niet weg.
Dus dat heb ik maar zo gelaten gezien ik zelden of nooit een diafragma kleiner dan f8 gebruik.
Misschien dat ik ooit wel eens een wet cleaning doe als het erger wordt, maar dat houdt op zich ook weer risico in, zodus...

Stofjes op de sensor = fact of life blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

@sapphire en @phobosdeimos : kunnen het oliespettertjes zijn waar jullie last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
B64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:15:
@sapphire en @phobosdeimos : kunnen het oliespettertjes zijn waar jullie last van hebben?
Zou kunnen inderdaad! Het zijn 3 kleine toefjes die mooi op een lijn liggen, lijkt inderdaad alsof het spettertjes zijn. Indien het stofjes waren zouden ze allicht al met een rocket blower weg geblazen worden...
Ik neem aan dat zo'n spettertjes er met een wet cleaning wel af gaan?

[ Voor 11% gewijzigd door phobosdeimos op 07-08-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WouterL daar hebben we de pricewatch voor. Heb je een hele mooie grafiek die het verloop van de prijs laat zien (en die gaat vaker op en neer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij Amazon.de is nu de X-T2 in de aanbieding voor ~€700 (200€ kortingscoupon). Levertijd zou 2-5weken zijn. Had het bijna gedaan, maar toch maar niet, heb genoeg spul... Wellicht dat iemand anders nog wel een X-T2 zou willen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Factory reset van het toestel geprobeerd?

-------------------

Zondag aanstaande een groot auto evenement fotograferen. Besloten dat ik de 16mm 1.4 en 56mm 1.2 ga huren om deze daar te proberen. Kan ik ze gelijk goed aan de tand voelen en kijken wat mijn volgende lens wordt nu de 23 en 50 de deur uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door LA-384 op 16-08-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
LA-384 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:59:
Toch even een heads up voor degene die nog overweegt een 50-140 aan te schaffen. Ik zie er net een op marktplaats staan voor €550,-
Voelt bijna als een scam, maar mogelijk toch gewoon een zeer goede deal.
Daar wil ik best een paar uurtjes voor in de auto zitten. Wellicht verrassend dat ik op de vraag wanneer ik hem kan komen ophalen (nog) geen reactie heb gekregen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Euh... Nee.
Wanneer je die lens, in een goed werkende conditie, voor 550 Euro te koop zet dan ben je niet goed bij je hoofd. Of hij moet serieuze defecten hebben, maar dan wil je zeker geen 2.8 zoom als de 50-140. Ik zou niet eens de moeite nemen om te reageren op zo'n advertentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
@Grin Weet je hoeveel mensen er niet goed bij hun hoofd zijn. Heb al vaker fotospul voor een prikkie gekocht op MP, soms was de prijs om de domste redenen zo laag :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sapphire schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:56:
soms was de prijs om de domste redenen zo laag :)
Wat voor redenen zijn dat?

Ik heb ook wel eens het een en ander verkocht via internet, was juist wel blij met kopers die aardig wat wilden betalen. O.a mijn Bronica RF645-set voor net iets meer dan de nieuwprijs (excl inflatie) verkocht... Was nog in goede staat, en middenformaat-rangefinders zijn gewoon interessant natuurlijk, maar toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Lenzen voor aankomend weekend zijn geregeld.
Zondag naar het auto event met de X-T2, 16/1.4, 35/2 en 56/1.2.

Can't wait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
begintmeta schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:05:
[...]

Wat voor redenen zijn dat?

Ik heb ook wel eens het een en ander verkocht via internet, was juist wel blij met kopers die aardig wat wilden betalen. O.a mijn Bronica RF645-set voor net iets meer dan de nieuwprijs (excl inflatie) verkocht... Was nog in goede staat, en middenformaat-rangefinders zijn gewoon interessant natuurlijk, maar toch...
Splinternieuwe EX430 (ooit toen die nog nieuw op de markt was) voor €75. Stond volgens de verkoper al maanden te koop maar kwam geen hond op af...nee gek hè in de knutsel categorie 8)7

Hele mooie werkende Canonet 28 met case voor €8 want het was toch oud dus niets waard.

Laatst een XC 50-230 OIS I gekocht die defect was voor €50. Verkoper wees me ook direct op het vervangende onderdeel maar had zelf geen zin om het te repareren. Onder aan de streep voor €80 en 10 min werk een perfecte lens met toebehoor :)

Ooit één of andere Lowepro tas (Geloof iets van de trekker classic) gekocht voor €10. Paar maanden dezelfde voor iets van €50 verkocht 8)7
De prijs was laag omdat er rits van het voorval je niet goed meer sloot. Schoongemaakt en klaar.

En de mooiste....begin 2007 mijn eerste dSLR gekocht. Canon 300D met alle toebehoor in nieuwstaat + Sigma 18-50 (kitlens equivalent) + CF kaartje voor €100.
Reden van de verkoper; het is een k*t camera.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik wil niet teveel ingrijpen, maar dit is natuurlijk niet ontopic te noemen :). Weer terug naar Fuji graag. En aanbiedingen op marktplaats zijn eigenlijk ook al volledig offtopic.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:11:
Lenzen voor aankomend weekend zijn geregeld.
Zondag naar het auto event met de X-T2, 16/1.4, 35/2 en 56/1.2.

Can't wait :)
Ok, ik ben om. Die 16mm 1.4 is de bom! O+ O+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
PdeBie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd waarom je hem de bom vind (voor jouw fotografie) :)

Ik had overigens gisteren mensen over de vloer, die kwamen met de opmerking dat de sensor van de XPro1/X-T1 beter zou zijn dan die van de XPr02/X-T2.....
Het kan dat ik wat gemist heb of dat we een ander begrip hebben van "beter" maar wat ik juist overal las was dat de stap naar de nieuwere 24MP sensor juist een verbetering was tov. de oude 16MP sensor :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

[...]

Het is een heerlijke lens idd en in krappere ruimtes veel fijner dan de 23mm f1.4 die ik doorgaans gebruik. Ook leuk dat je er semi-macro mee kan schieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Ik had overigens gisteren mensen over de vloer, die kwamen met de opmerking dat de sensor van de XPro1/X-T1 beter zou zijn dan die van de XPr02/X-T2.....
Het kan dat ik wat gemist heb of dat we een ander begrip hebben van "beter" maar wat ik juist overal las was dat de stap naar de nieuwere 24MP sensor juist een verbetering was tov. de oude 16MP sensor :?
Mijn beeld : Elke sensor heeft weer zijn eigen kenmerken. Iedereen vindt daar wat van. Overigens hebben de xpro1 en xt1 een andere sensor (xtrans1 vs xtrans2). De xt2 heeft dan weer een xtrans3 sensor. Mijn ervaring met al die sensoren is dat de kleuren iets anders zijn en de ruis ook. Uiteindelijk kan je met allen uitstekende plaatjes schieten. De 24mp sensor bevalt mij uiteindelijk ook beter dan die 16mp sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
[...]

Hij was ideaal in de krappe ruimtes op de autoshow en het grote diafragma zorgde ervoor dat ik (zelfs op 16mm / 24mm eq.) nog steeds een fijne DOF kon geven aan de foto.

Ik zal binnenkort een showcase plaatsen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]
Hier heb ik ook menig auto mee op de foto gezet. :Y
Voor beurzen en openlucht events waar veel auto's dicht bij elkaar staan is het een hele mooie brandpuntsafstand. En je kan er lekker dichtbij mee komen. Goed te horen dat hij jou ook bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
[...]

Ik denk dat het vooral een herinnering is aan toen die camera's net nieuw waren, de sensor had voor toen een heel goed dynamisch bereik en de Fuji kleurkennis zal ook bijgedragen hebben. Ik heb vaker gehoord dat mensen de kleuren en dynamisch bereik van die generatie mooier vinden... maar is 't beter?. Als je technisch kijkt zijn de nieuwe sensoren beter. Smaak, nostalgie, net andere kleuren of rendering?

Heb zelf nog steeds een X-E1 en die voldoet eigenlijk nog prima (AF kan een stuk beter maar voor mijn soort fotografie niet echt nodig). Onlangs toch aan het twijfelen om te upgraden en kwam bij m'n speurtocht ook mensen tegen die in 2019 een X-E1 hadden gekocht. Voorbeeld 1 en voorbeeld 2... zijn gewoon liefhebbers hoor maar wel leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

wouter3 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Mijn beeld : Elke sensor heeft weer zijn eigen kenmerken. Iedereen vindt daar wat van. Overigens hebben de xpro1 en xt1 een andere sensor (xtrans1 vs xtrans2). De xt2 heeft dan weer een xtrans3 sensor. Mijn ervaring met al die sensoren is dat de kleuren iets anders zijn en de ruis ook. Uiteindelijk kan je met allen uitstekende plaatjes schieten. De 24mp sensor bevalt mij uiteindelijk ook beter dan die 16mp sensor.
De X-T2 vs X-T3 vind ik afgezien vd AF prestaties geen vooruitgang, de kleuren vd T2 vind ik net iets fijner SOOC JPG, na verwerking krijg ik de RAWs vrijwel identiek (enkel die rotte WB shift in LR :+ }:O 8)7 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 1e generatie X-trans van de E1 heeft naar mijn persoonlijke smaak nog steeds de mooiste kleuren maar wel het nadeel van de lagere resolutie en traaageee AF. Voor de rest is er niet zoveel mis met die generatie (dus ook de X-Pro 1..).... Goed voor slow fotografie! Maar het is wel allemaal heel persoonlijk. Als je veel met handmatig scherpstellen doet is zoiets een uitstekende keuze!

Voor de merken is het natuurlijk altijd handig om om de zoveel jaar iets "nieuws" te hebben anders krijg je geen aandacht. Niemand gaat nog een review doen van een camera van 4-5 jaar oud en dan de aanbeveling dat je die moet kopen in plaats van het nieuwste model dat x-keer zo/ te duur is en eigenlijk geen zaken extra biedt die je echt nodig hebt....
Dat is overigens ook een beetje de grap als je de reviews bij bijvoorbeeld DPreview leest en ze gaat vergelijken met andere camera's uit het verleden. Dat wordt de suggestie gewekt dat je een objectieve vergelijking krijgt terwijl je de beleving van het moment van testen vergelijkt en daarmee eigenlijk ook vanzelf andere referentiekaders gebruikt, wat vroeger top was is dat tegenwoordig misschien niet meer zo...

Fuji doet/ moet met de vernieuwing van de cyclus meedoen terwijl veel gebruikers van de camera's en objectieven het niet echt nodig (gaan) hebben.

Laat overigens onverlet dat een snelle AF of camera en "minder ruis" handig kan zijn voor "iemand"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal dan eerder de X-Pro1 sensor zijn geweest. Er zijn diverse mensen die de voorkeur hebben voor die sensor ipv de nieuwe in de X-Pro2. Het zou veel meer film benaderen dan de X-Pro2 dat deed. Dit is eigenlijk net zoals met de lenzen: de ene ziet er *iets* in en de ander helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
ppl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Dat zal dan eerder de X-Pro1 sensor zijn geweest. Er zijn diverse mensen die de voorkeur hebben voor die sensor ipv de nieuwe in de X-Pro2. Het zou veel meer film benaderen dan de X-Pro2 dat deed. Dit is eigenlijk net zoals met de lenzen: de ene ziet er *iets* in en de ander helemaal niets.
Ik denk dat dit de spijker op z'n kop slaat aangezien het een liefhebber was van ouderwetse fotografie/film :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Ik zal binnenkort een showcase plaatsen op het forum.
Voilá: [Showcase] Volkstyle Base 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nice @PdeBie!
Vooral die twee foto van de Lupo; mijn favoriet!

Ik had al lang door dat je die 16mm gaat aanschaffen, ;) voor autobeurzen is deze lens echt briljant. Vooral voor interieurs is hij m.i. moeilijk te overtreffen.
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/InterClassics-Maastricht-2017/i-fsfzd6S/0/f1993538/L/DSCF1536-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Had eigenlijk voor mijn vakantie as maandag in Griekenland de 16-55mm willen hebben, maar dan gaan toch de 16mm 1.4 en de 85mm 1.8 mee. Wilde de 16-55 voor de veelzijdigheid mee, maar noch het aanbod van de 16-55 was aanwezig, noch genoeg animo voor de 1.4.
Toch denk ik dat ook de 1.4 16mm niet teleur gaat stellen!

[ Voor 10% gewijzigd door WouterL op 24-08-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik kan me ergere lenzen voorstellen om me te nemen :9

Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het spelen om een Fuji X --> EF adapter te kopen en iets van een Canon 10-18.
Zeker met een Fringer Pro adapter zie ik toch best goede resultaten. Die uit het verre oosten halen en een 2e hands 10-18 en dan heb je best een leuke semi-budget UWA oplossing (+ ik kan mijn 67mm filters houden:) ).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
sapphire schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:05:
Ik kan me ergere lenzen voorstellen om me te nemen :9

Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het spelen om een Fuji X --> EF adapter te kopen en iets van een Canon 10-18.
Zeker met een Fringer Pro adapter zie ik toch best goede resultaten. Die uit het verre oosten halen en een 2e hands 10-18 en dan heb je best een leuke semi-budget UWA oplossing (+ ik kan mijn 67mm filters houden:) ).
Ik kreeg via Mp een interessant aanbod. 550 plus een 16-55 f2.8 (met een kras op de lens, stoeptegel gekust. Kleine kras) voor de 1.4 16mm. Keuzes...

Zijn er dingen waar ik op kan letten of de lens optisch nog in orde is?

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 25-08-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
WouterL schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:52:
maar noch het aanbod van de 16-55 was aanwezig, noch genoeg animo voor de 1.4.
Toch denk ik dat ook de 1.4 16mm niet teleur gaat stellen!
@PdeBie wil toch een 1.4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Zeker, geen bericht mogen ontvangen ;) komt straks iemand langs met een beschadigde 16-55mm en 550 euro. Als de 16-55mm optisch nog prima mee kan neem ik de schade voor lief (het krasje).

Deal gesloten. Dingen die er mis zijn met de lens:

1x zeer klein krasje, geen probleem. Ga ik niet zien op de foto’s.
Speling bij de mount. Wel vervelend. Is dit te repareren? De fitting zit niet heel lekker meer vast. Iemand ervaring mee? Als ik dit kan laten repareren heb ik een erg mooie lens voor weinig. De lens kan trouwens wel gewoon gebruikt worden.

Update: ik heb de schroefjes van de lens geopend, en de mount weer netjes in de lens gestopt. Dichtgeschroefd en de lens heeft totaal geen speling meer. Dus 550 euro en een 16-55 met een mini krasje en verder in nieuwstaat. Ik klaag niet :+ Wel valt het gewicht nog wel een tikkeltje tegen.

[ Voor 51% gewijzigd door WouterL op 26-08-2019 03:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Klopt, ben nog rustig aan het rondkijken. En ik wacht misschien nog even de volgende cashback af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nu een tijdje de 16-55mm aan het testen. Mis wel de low light binnen foto’s van de 1.4. Ook vond ik de 1.4 zeker beter op wide. Minder distortion ook. Gewicht is best pittig op de x-t20. Daarentegen krijg je wel een mega veelzijdige lens. Ik twijfel toch of ik hem houd.

Edit: hoewel ik erg mooie foto’s hier in Griekenland heb geschoten met het kanon, vind ik het toch een te grote lens voor de x t20. Deze gaat dus het veld ruimen.

[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 28-08-2019 21:49 ]

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 20:46
Ik heb besloten om een 35mm als prime aan te kopen. Ik denk dat dit de eerste keer ooit is dat iedereen zo 'gelijk' verdeeld zijn over de verschillende versies 😁

Ik neig meer naar de 1.4 momenteel maar da's al een paar veranderd 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

superiscch schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:54:
Ik heb besloten om een 35mm als prime aan te kopen. Ik denk dat dit de eerste keer ooit is dat iedereen zo 'gelijk' verdeeld zijn over de verschillende versies 😁

Als je geen haast hebt misschien even wachten tot de nieuwe Viltrox primes uit zijn. 23, 35 en 56mm f1.4 lenzen met AF komen er aan! Ik ben vooral geïnteresseerd inde 56mm variant. Als ze net zo goed worden en betaalbaar als de 85mm kon dat wel eens een mooie aankoop zijn! Verwacht in oktober/november geloof ik.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• WouterL
amphora schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Als je geen haast hebt misschien even wachten tot de nieuwe Viltrox primes uit zijn. 23, 35 en 56mm f1.4 lenzen met AF komen er aan! Ik ben vooral geïnteresseerd inde 56mm variant. Als ze net zo goed worden en betaalbaar als de 85mm kon dat wel eens een mooie aankoop zijn! Verwacht in oktober/november geloof ik.
Zelf inderdaad nog erg tevreden met de 85mm van Viltrox:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
amphora schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Die kwam ik gisterenavond ook tegen tijdens het surfen... Ik zal inderdaad nog wat wachten 👍😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superiscch schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:54:

Als je het beperkt tot de Fujifilm lenzen wel. Er zijn echter veel meer 35mm lenzen te koop die je prima op je Fujifilm camera kunt gebruiken. Nadeel is wel dat die allemaal handmatige scherpstelling vereisen. Er is ook nog een Zeiss Touit 32mm die wel AF heeft en in de buurt komt van 35mm (zowel qua brandpuntsafstand als lichtsterkte). Het meest lastigste uit al die keus is het feit dat ze vrijwel allemaal van prima kwaliteit zijn. Is dobbelen een optie? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Knoop doorgehakt. Morgen via MP een 16mm 1.4 ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@PdeBie daar ga je geen spijt van krijgen! Veel plezier ermee :D de scherpte op 1.4 al is echt niet normaal 8)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
PdeBie schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:01:
Knoop doorgehakt. Morgen via MP een 16mm 1.4 ophalen :)
Ik heb er ook weer eentje aangeschaft 8)7
Voordelig kunnen aanschaffen?

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 30-08-2019 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
16mm 1.4

Voilà!

@WouterL in mijn ogen nette prijs voor betaald (€725) gezien er ook een originele LH-XF16 zonnekap bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
ppl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Als je het beperkt tot de Fujifilm lenzen wel. Er zijn echter veel meer 35mm lenzen te koop die je prima op je Fujifilm camera kunt gebruiken. Nadeel is wel dat die allemaal handmatige scherpstelling vereisen. Er is ook nog een Zeiss Touit 32mm die wel AF heeft en in de buurt komt van 35mm (zowel qua brandpuntsafstand als lichtsterkte). Het meest lastigste uit al die keus is het feit dat ze vrijwel allemaal van prima kwaliteit zijn. Is dobbelen een optie? >:)
Ik ken de andere merken, ik heb zelf een Samyang 12mm tot alle tevredenheid. Maar voor de 35mm wil ik liever iets met AF.

Ik wacht even de Viltrox lenzen af en anders ga ik voor de Fuji versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Welkom bij de club @PdeBie.
Die zonnekap is een must, zo ziet hij er het beste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gelijk mijn signature maar aangepast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Grin schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:26:
Welkom bij de club @PdeBie.
Die zonnekap is een must, zo ziet hij er het beste uit.
Is dat ding puur cosmetisch tov zijn standaard broer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quelake schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:05:
[...]
Alleen met die kap heb je de garantie op 100% geslaagd foto's. Zonder die kap heeft het geen zin om foto's te maken met de 16mm.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
quelake schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

De standaard zonnekap is plastic, deze is metaal.

En wat @Grin zegt :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
PdeBie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

De standaard zonnekap is plastic, deze is metaal.

En wat @Grin zegt :+ :9
Ik heb een nieuw exemplaar aangeschaft voor 630 inclusief 5 jaar garantie. Zonder die mooie zonnekap natuurlijk. Vind het wel boel geld voor een kapje. (65 euro). Volgens jou wel de moeite waard dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Ik heb het er niet voor over als je een vrijwel gelijke metalen kap met een ander merkje er op voor minder dan de helft kan krijgen 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Grin schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Alleen met die kap heb je de garantie op 100% geslaagd foto's. Zonder die kap heeft het geen zin om foto's te maken met de 16mm.
;)
Maar maar waaróm dan!

Vertel me nou gewoon waarom ik 30 euro moet gaan neerleggen voor dit ding ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
quelake schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:08:
[...]

Maar maar waaróm dan!

Vertel me nou gewoon waarom ik 30 euro moet gaan neerleggen voor dit ding ;-)
Je bedoelt 61;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37

bobcom

Dedicated dabbler

Hierom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FWJpFDj3zl3l9azRynkfkEnU/thumb.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Volgens mij heeft Jjc een vrijwel identiek exemplaartje voor de helft. Misschien bestel in die wel via Ali voor 25 euro:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

WouterL schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:19:
Volgens mij heeft Jjc een vrijwel identiek exemplaartje voor de helft. Misschien bestel in die wel via Ali voor 25 euro:)
Ja exact, daarom 30 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

? Dit forum is mij iets te cryptisch op dit moment.
Pagina: 1 ... 82 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic