Datum van aankoop. De datum op factuur dus. Let wel dat het ook bij een winkel moet zijn uit hun lijst van erkende dealers.
En? Hoe is je ervaring tot dusver? Zit er aan te denken om 'm ook te kopen voor donderdag zodat ik er een concert mee kan vastleggen. Samen met de 35/1.4 volgens mij een leuke combiWouterL schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:01:
Ik zal binnenkort wel eens wat samples van de Viltrox 85mm posten. Tot nu toe best tevreden. Niet zo scherp als de 16mm, maar dat had ik ook niet verwacht.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik ben tot dusverre zeer tevreden. Boven verwachting zelfsamphora schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:53:
[...]
En? Hoe is je ervaring tot dusver? Zit er aan te denken om 'm ook te kopen voor donderdag zodat ik er een concert mee kan vastleggen. Samen met de 35/1.4 volgens mij een leuke combi
Verwijderd
Zonet via Amazon prime days een x-e3 gescoord voor 500 EUR verzonden.
Vorig jaar verrast geweest dat mijn x-e2 die even slecht filmt als mijn x-t1 plots voor de vraagprijs weg was. Sindsdien wel wat de prijs van die x-e3 in het oog gehouden. Is vooral handig als compacte optie met een van de f2 lenzen. En nu kan ik er ook deftig mee filmen. Het touchscreen weet ik nu al dat ik dat liever niet gebruik. Op de gfx ook altijd miserie mee.
Vorig jaar verrast geweest dat mijn x-e2 die even slecht filmt als mijn x-t1 plots voor de vraagprijs weg was. Sindsdien wel wat de prijs van die x-e3 in het oog gehouden. Is vooral handig als compacte optie met een van de f2 lenzen. En nu kan ik er ook deftig mee filmen. Het touchscreen weet ik nu al dat ik dat liever niet gebruik. Op de gfx ook altijd miserie mee.
Ben vooral benieuwd naar auto focus in low light. M'n 35/1.4 heeft nog wel eens moeite met snel bewegende artiesten op een podium met continuous-afWouterL schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:13:
[...]
Ik ben tot dusverre zeer tevreden. Boven verwachting zelfs
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
De xf 50mm is besteld en komt vrijdag binnen. Mijn tweede prime naast de 12mm samyang. Leuk om te gaan gebruiken met portretten e.d. Heb 'm kunnen aanschaffen voor 410,- waar nog 50 cashback vanaf gaat als het goed is. Lijkt me een goeie deal!
Nette prijs hoor!JeyJey schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:38:
De xf 50mm is besteld en komt vrijdag binnen. Mijn tweede prime naast de 12mm samyang. Leuk om te gaan gebruiken met portretten e.d. Heb 'm kunnen aanschaffen voor 410,- waar nog 50 cashback vanaf gaat als het goed is. Lijkt me een goeie deal!
Kan alvast vertellen dat het een erg lief klein lensje is, heel erg fijn ding
Ik loop er ook steeds tegen aan als ik weer kriebels heb voor de 56/1.2 dat ik gewoon niets kan vinden wat er mis is met de 50mm behalve dat het de 56mm niet is
Kost de helft en is snel, scherm, mooie kleuren, compact, WR.....
[ Voor 20% gewijzigd door sapphire op 17-07-2019 10:22 ]
En de 50mm heeft een kortere minimum focus distance, met als resultaat een sterkere vergrotingsfactor.sapphire schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Nette prijs hoor!
Ik loop er ook steeds tegen aan als ik weer kriebels heb voor de 56/1.2 dat ik gewoon niets kan vinden wat er mis is met de 50mm behalve dat het de 56mm niet is
Verwijderd
Plus dat ikzelf de 56mm vaak op f2 gebruik om meer dan 1 oog scherp te hebben in beeld... Ik moet zelf ook eens kijken naar die 50mm... Black Friday ff afwachten :-).
Ik vind f2 vaak al te weinig scherptediepte geven, zeker als ik de achtergrond onder controle kan houden kies ik graag voor f2.8 tot f4 voor hoofdfoto's. (met 50mm trouwens, niet met de 56mm, die lens kan ik echt niet verantwoorden, de collectie is al veel te groot). IMHO is het 50mm-f2 eenp prima lensje.Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:49:
Plus dat ikzelf de 56mm vaak op f2 gebruik om meer dan 1 oog scherp te hebben in beeld... Ik moet zelf ook eens kijken naar die 50mm... Black Friday ff afwachten :-).
Ik vind de 1.2 diafragma van de 56mm echt wel voordelen bieden voor dromerige achtergronden bij portretten. Heerlijke en unieke lens
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ja, ik kies ook bewust op prijs en gewicht/compactheid. De 56mm is ook erg aanlokkelijk maar qua prijs/kwaliteit voldoet de 50 meer dan voldoende verwacht ik.sapphire schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Nette prijs hoor!
Ach... N=1
Ik heb de 50mm ook lang gehad en maanden geleden ingeruild voor de 56. Achteraf gezien zonde van mijn geld. Tenzij je echt een serieuze fotograaf bent met een passie voor portretten... Zou ik wegblijven van de 56 en lekker voor de 50 gaan. Ik vind het 't prijsverschil zeker niet waard. Ja, de 56 is "beter" maar er zitten zeker nadelen aan de 56 (die hier allemaal al genoemd zijn).
Met de kennis van nu had ik niet geupgrade van de 50 naar de 56.
Ik heb de 50mm ook lang gehad en maanden geleden ingeruild voor de 56. Achteraf gezien zonde van mijn geld. Tenzij je echt een serieuze fotograaf bent met een passie voor portretten... Zou ik wegblijven van de 56 en lekker voor de 50 gaan. Ik vind het 't prijsverschil zeker niet waard. Ja, de 56 is "beter" maar er zitten zeker nadelen aan de 56 (die hier allemaal al genoemd zijn).
Met de kennis van nu had ik niet geupgrade van de 50 naar de 56.
Ik heb na lang twijfelen uiteindelijk niets gekocht tijdens de cashbacks van fujifilm deze keer 
Ik dacht voornamelijk aan de 16mm f1.4, en ook een tijdje aan de 56mm f1.2 of de 50mm f2.
Die laatste twee vielen af omdat ik zelden echt "dedicated" portretten maak, en dat meestal mijn 35mm f1.4 al heel mooie resultaten geeft op dat vlak en meer veelzijdig is.
De 16mm f1.4 vond ik wel een moeilijke. Schijnt een top lens te zijn, dat staat buiten kijf, maar ik heb moeite met groothoek. Zelfs als ik m'n 35mm gebruik merk ik op dat ik achteraf toch nog altijd ga croppen. Met m'n 18-55mm idem.
Nu zou het soms voor landschappen wel leuk zijn of voor erg krappe ruimtes.
Misschien black friday afwachten...
Of misschien ineens de 16-80mm die morgen uitkomt?
Verder ben ik nog van plan een XF10 te halen als piepkleine camera "voor erbij", als ik geen zin heb om de X-T3 mee te nemen. En dan volgend jaar inwisselen op een X100V
Momenteel ben ik erg blij met m'n uitrusting, ik probeer het bewust minimalistisch te houden: X-T3 + 18-55mm + 35mm f1.4. Past vlot in een Peak Design Sling 5L.
Ik dacht voornamelijk aan de 16mm f1.4, en ook een tijdje aan de 56mm f1.2 of de 50mm f2.
Die laatste twee vielen af omdat ik zelden echt "dedicated" portretten maak, en dat meestal mijn 35mm f1.4 al heel mooie resultaten geeft op dat vlak en meer veelzijdig is.
De 16mm f1.4 vond ik wel een moeilijke. Schijnt een top lens te zijn, dat staat buiten kijf, maar ik heb moeite met groothoek. Zelfs als ik m'n 35mm gebruik merk ik op dat ik achteraf toch nog altijd ga croppen. Met m'n 18-55mm idem.
Nu zou het soms voor landschappen wel leuk zijn of voor erg krappe ruimtes.
Misschien black friday afwachten...
Of misschien ineens de 16-80mm die morgen uitkomt?
Verder ben ik nog van plan een XF10 te halen als piepkleine camera "voor erbij", als ik geen zin heb om de X-T3 mee te nemen. En dan volgend jaar inwisselen op een X100V
Momenteel ben ik erg blij met m'n uitrusting, ik probeer het bewust minimalistisch te houden: X-T3 + 18-55mm + 35mm f1.4. Past vlot in een Peak Design Sling 5L.
De 16mm is voor mij echt een must. Eigenlijk hoef ik maar vier lenzen te hebben: 16,18-55, 80 en de 50-140. Al mijn andere andere lenzen zijn specialty lenzen, die ik niet HOEF in te pakken. Met deze vier kan ik alles schieten wat ik wil.
Ik had ook niks met 16mm toen ik overstapte van Sony crop naar Fuji - was een 24mm Zeiss shooter. Maar de 16mm is gewoon zo'n fijne lens! Met grote afstand mijn favoriet. De 50-140 komt op de tweede plaats, beest van een apparaat voor een crop MILC-systeem. De 50-140 had ik al enkele weken in huis vóórdat ik de Fuji camera had; zegt genoeg!
Ik had ook niks met 16mm toen ik overstapte van Sony crop naar Fuji - was een 24mm Zeiss shooter. Maar de 16mm is gewoon zo'n fijne lens! Met grote afstand mijn favoriet. De 50-140 komt op de tweede plaats, beest van een apparaat voor een crop MILC-systeem. De 50-140 had ik al enkele weken in huis vóórdat ik de Fuji camera had; zegt genoeg!
De 50-140mm komt hier binnenkort ook binnen en kijk ik erg naar uit! Volgende wordt dan de 16mm 1.4, die staat ook op verlanglijstje. Dan zijn het de 2 F2.8 zoomlenzen en 3 primes van 1.2 en 1.4 lichtsterktes en ben ik compleet
@vandermark Terecht, de 50-140 is m.i. echt een (van de) onderscheidende zoom topper(s) voor het Fuji MILC crop systeem.
Heb/Wil je dan de 16-55 2.8 en de 16mm 1.4? Dan moet je wel heel veel van 16mm houden
De 16-55 heb ik ook een tijdje gehad maar dat vond ik echt een meh lens. In het kort viel mij op: geen OIS (WTF?), prachtig kwaliteit glaswerk, veel te groot/zwaar voor een dergelijk standaardbereik, marginaal beter dan de 18-55. Dus na 2 weken weer teruggestuurd en de 18-5 gehouden. Geen seconde spijt van gehad.
Heb/Wil je dan de 16-55 2.8 en de 16mm 1.4? Dan moet je wel heel veel van 16mm houden
De 16-55 heb ik ook een tijdje gehad maar dat vond ik echt een meh lens. In het kort viel mij op: geen OIS (WTF?), prachtig kwaliteit glaswerk, veel te groot/zwaar voor een dergelijk standaardbereik, marginaal beter dan de 18-55. Dus na 2 weken weer teruggestuurd en de 18-5 gehouden. Geen seconde spijt van gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 17-07-2019 16:39 ]
Verwijderd
Die cashback acties van FujiFilm zijn ook zowat een constante. Enige wat echt wijzigt is de bedragen en de deelnemende producten. Ah en de naam natuurlijk, winter, zomer,... Noem maar op.
De 16-55 is ontworpen voor de XH1, Fuji is alleen de mist in gegaan met de release dates 😂 Nevertheless, deze valt voor mij in dezelfde categorie als de 50-140. Een werkpaard en zou ‘m nooit inruilen.Grin schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:28:
@vandermarkDe 16-55 heb ik ook een tijdje gehad maar dat vond ik echt een meh lens. In het kort viel mij op: geen OIS (WTF?)...lang verhaal
Met betrekking tot je vergelijk tot de 18-55, marginaal beter: dat geldt eigenlijk voor alle Fuji toplensen en hun goedkopere budget glas uitgezonderd de 200mm waarvan ik hoop dat er ooit een fatsoenlijk budgetvriendelijk alternatief voor verschijnt.
Maar 4 lenzen, da's meer dan de meeste mensen überhaupt aan lenzen hebbenGrin schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:06:
De 16mm is voor mij echt een must. Eigenlijk hoef ik maar vier lenzen te hebben: 16,18-55, 80 en de 50-140. Al mijn andere andere lenzen zijn specialty lenzen, die ik niet HOEF in te pakken. Met deze vier kan ik alles schieten wat ik wil.
Ik kan vrijwel alles met alleen de 23mm
Nou ben ik ook gewoon raar, heb een hekel aan het neerzeten van lenzen voor een specifiek doel.
UWA is voor landschap en niet voor portret, 85m is voor portret. Geloof dat ik al een hele rits van die clichés om zeep heb geholpen voor mezelf.
Super leuke portretten op 17mm (FF) gemaakt, leuke landschapjes met een 85mm en 70-200, en vogelfoto's met een 100mm macro
Beste lens is die gene die je bij je hebt
Das echt een vreselijk cliché 😢🙈 Maar ja ik ben het met je eens dat lenzen voor meer in te zetten zijn dan vaak gedacht wordt!sapphire schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:18:
[...]
Maar 4 lenzen, da's meer dan de meeste mensen überhaupt aan lenzen hebben![]()
Nou ben ik ook gewoon raar, heb een hekel aan het neerzeten van lenzen voor een specifiek doel.
UWA is voor landschap en niet voor portret, 85m is voor portret. Geloof dat ik al een hele rits van die clichés om zeep heb geholpen voor mezelf.
Super leuke portretten op 17mm (FF) gemaakt, leuke landschapjes met een 85mm en 70-200, en vogelfoto's met een 100mm macro
Beste lens is die gene die je bij je hebt
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hahaha ja erg heVentieldopje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:48:
[...]
Das echt een vreselijk cliché 😢🙈 Maar ja ik ben het met je eens dat lenzen voor meer in te zetten zijn dan vaak gedacht wordt!
Maaar het is wel zo, ik heb 2 jaar zonder walkaround/standaarbereik rondgelopen. Dan maar een 17-40 gebruikt en juist daardoor tot echt grappige en leuke foto's gekomen puur omdat ik geen andere keus had (en te lui ben om een andere lens te pakken) en je dus gaat kijken/bedenken hoe je de plus- en minpunten van een lens kan inzetten
Ik heb stiekem heel veel gedaan op APS-C met een 85 1.8 alleen.sapphire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:08:
[...]
Hahaha ja erg he
Maaar het is wel zo, ik heb 2 jaar zonder walkaround/standaarbereik rondgelopen. Dan maar een 17-40 gebruikt en juist daardoor tot echt grappige en leuke foto's gekomen puur omdat ik geen andere keus had (en te lui ben om een andere lens te pakken) en je dus gaat kijken/bedenken hoe je de plus- en minpunten van een lens kan inzetten
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De 16-55 2.8 is op bruiloften m'n werkpaard. Bij de volgende cashback koop ik een 2e X-T3 en dan kan ik geheel over (heb nu combi van Pentax & Fuji X-T3 met lenzen) en laat ik Pentax thuis.
De 16-80mm is nu officieel uit, leverbaar in september! Ben benieuwd naar de reviews. Als de kwaliteit gelijkaardig is aan de 18-55mm lijkt me dit een prima all-rounder voor overdag.
Nou voor €800+ vind ik het nogal wat. De 18-55 blijft voor de prijs in een kit een no-brainer.phobosdeimos schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:05:
De 16-80mm is nu officieel uit, leverbaar in september! Ben benieuwd naar de reviews. Als de kwaliteit gelijkaardig is aan de 18-55mm lijkt me dit een prima all-rounder voor overdag.
https://www.fujifilm.com/...is_wr/features/index.html
f/4 over het hele bereik, Weather Resistant, en natuurlijk OIS. Ik blijf lekker bij m'n 18-55
f/4 over het hele bereik, Weather Resistant, en natuurlijk OIS. Ik blijf lekker bij m'n 18-55
Hier staat tekst
dit dus, ik ben super tevreden over mijn 18-55 kit lens, weinig andere merken die de zelfde kwaliteit bieden op een kit lens.sapphire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:47:
[...]
Nou voor €800+ vind ik het nogal wat. De 18-55 blijft voor de prijs in een kit een no-brainer.
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Ik zou m'n kitlens ook nooit weg doen hoor.
Maar soms zou die 2mm wide angle wel welkom zijn, alsook die 80mm tele bereik.
Waarschijnlijk komen er ooit nog kits uit met de 16-80mm in de doos?
Of anders wachten tot de volgende cashback. Voor 700 € zie ik die lens wel zitten eventueel (als de reviews goed zijn).
Maar soms zou die 2mm wide angle wel welkom zijn, alsook die 80mm tele bereik.
Of anders wachten tot de volgende cashback. Voor 700 € zie ik die lens wel zitten eventueel (als de reviews goed zijn).
De H-2phobosdeimos schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:31:
...
...
@phobosdeimos Het zal vast een hele mooie lens zijn Fuji kennende 
Maargoed ik heb €200 ofzo betaald voor de 18-55, kan ik nog een 16mm 2.8 voor de 2mm extra (of een Samyang 12mm) én iets van een 2e hands 50-230 kopen en zou ik nog steeds goedkoper uit zijn
In een kit is hij wellicht een stuk goedkoper en dan misschien wel erg aantrekkelijk. En voor mensen die echt maar 1 lens willen is het bereik wel erg fijn
Ik probeer een kennis van me nog steeds over te halen om eens naar een X-T20 en 18-135 ofzo te kijken als vervanger van haar bejaarde 400D en Sigma 18-200 (de matige variant)
Maargoed ik heb €200 ofzo betaald voor de 18-55, kan ik nog een 16mm 2.8 voor de 2mm extra (of een Samyang 12mm) én iets van een 2e hands 50-230 kopen en zou ik nog steeds goedkoper uit zijn
In een kit is hij wellicht een stuk goedkoper en dan misschien wel erg aantrekkelijk. En voor mensen die echt maar 1 lens willen is het bereik wel erg fijn
Ik probeer een kennis van me nog steeds over te halen om eens naar een X-T20 en 18-135 ofzo te kijken als vervanger van haar bejaarde 400D en Sigma 18-200 (de matige variant)
@vandermark Ah helder, in dat geval zijn de 16-55, 50-140 en de 56 idd verplichte kost. Dan is het meer dan hobbymatig kiekjes maken. De 80mm zou m.i. dan eigenlijk ook op je verlanglijstje moeten staan; does it?
Achteraf had ik me alle lens-ellende kunnen besparen en deze 4 lenzen kopen. De 23, 35, 56 en 90 zijn prima lenzen maar ik gebruik ze niet veel. De 35 staat met stip op 1: heeft waarschijnlijk geen 20 keer contact gemaakt met m'n camera... Maar voor dat geld blijft hij lekker in de la liggen; gaat toch nergens over/je krijgt er (relatief gezien) niks voor 2de hands.
Mijn gear-honger is nu wel verdwenen, de 200mm zou ik nog wel willen hebben maar is totaal buiten mijn hobby-budget; zonder serieuze PRO pretenties totaal niet te verantwoorden.
Hehehe ach, een hobby mag best wat kostensapphire schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:18:
[...]
Maar 4 lenzen, da's meer dan de meeste mensen überhaupt aan lenzen hebben![]()
[...]
Achteraf had ik me alle lens-ellende kunnen besparen en deze 4 lenzen kopen. De 23, 35, 56 en 90 zijn prima lenzen maar ik gebruik ze niet veel. De 35 staat met stip op 1: heeft waarschijnlijk geen 20 keer contact gemaakt met m'n camera... Maar voor dat geld blijft hij lekker in de la liggen; gaat toch nergens over/je krijgt er (relatief gezien) niks voor 2de hands.
Mijn gear-honger is nu wel verdwenen, de 200mm zou ik nog wel willen hebben maar is totaal buiten mijn hobby-budget; zonder serieuze PRO pretenties totaal niet te verantwoorden.
[ Voor 72% gewijzigd door Grin op 18-07-2019 12:26 ]
De 80mm staat nog niet op het lijstje, voor macro ben ik van plan mijn Pentax met 90mm 2.8 Tamron aan te houden. Maar wie weet voor een later momentGrin schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:47:
@vandermark Ah helder, in dat geval zijn de 16-55, 50-140 en de 56 idd verplichte kost. Dan is het meer dan hobbymatig kiekjes maken. De 80mm zou m.i. dan eigenlijk ook op je verlanglijstje moeten staan; does it?
Ja maar daar heb jij dan ook de nick voorSjaak_Afhaak schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:50:
https://www.fujifilm.com/...is_wr/features/index.html
Die 16-80 maakt het rijtje nu wel compleet, er is nu voor ieder budget wel zo'n standaard zoomlens: 18-55, 16-80, 16-55 (van goedkoopste naar duurste). Het zijn allemaal hele mooie lenzen dus de vraag is eerder hoeveel je eraan uit kunt en wilt geven.
@ppl En de 18-135 voor de superzoom mensjes en de 16-50 als budget instapper (welke overigens verdraaid netjes is ook), en de 15-45 voor de euhm...mja hij is er 
Beste line-up hebben ze in een paar jaar opgebouwd als je het zo opnoemde
@vandermark Met een Viltrox/Finger adapter met AF?
Beste line-up hebben ze in een paar jaar opgebouwd als je het zo opnoemde
Nee, ik bedoel mijn Pentax K-3 DSLR met Tamron macro lenssapphire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:52:
Hmmm nu toch een beetje spijt dat ik geen 16mm f1.4 gekocht heb tijdens de promoties.
De prijs was toen 700 euro (849 - 150 cashback) bij coolblue, terwijl die nu op 949 euro staat!
Dus de normale prijs is zo maar eventjes 100 euro gestegen na aflopen van de cashback.
Het rare is dat bijvoorbeeld de 23mm f2 het omgekeerd deed: die ging ongeveer 50 euro omhoog toen de cashback begon.
Heb een hekel aan dit soort spelletjes, laat gewoon de prijs zakken en stop met die promoties die quasi het hele jaar lopen. Totaal niet transparant. Nu is er weer een nieuwe kortings actie op bepaalde x-e3 / x-t30 / x-t3 kits.
De prijs was toen 700 euro (849 - 150 cashback) bij coolblue, terwijl die nu op 949 euro staat!
Dus de normale prijs is zo maar eventjes 100 euro gestegen na aflopen van de cashback.
Het rare is dat bijvoorbeeld de 23mm f2 het omgekeerd deed: die ging ongeveer 50 euro omhoog toen de cashback begon.
Heb een hekel aan dit soort spelletjes, laat gewoon de prijs zakken en stop met die promoties die quasi het hele jaar lopen. Totaal niet transparant. Nu is er weer een nieuwe kortings actie op bepaalde x-e3 / x-t30 / x-t3 kits.
Afgelopen Zaterdag een 4 maanden oude 10-24 F4 op de kop getikt. Werkelijk als nieuw. Ik heb uiteraard al de nodige testshots gemaakt en inderdaad een erg goede lens. Ik ben er erg blij mee
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Als ik in de pricewatch kijk dan zie ik hem staan voor 849 bij Nebo.phobosdeimos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:50:
Hmmm nu toch een beetje spijt dat ik geen 16mm f1.4 gekocht heb tijdens de promoties.
Ik moet wel zeggen dat ik het beleid ook niet zo logisch vind. Ik koop dus niets meer, tenzij er een cashback is. Die zijn er ten slotte 2 keer per jaar....
Ik heb nu bij de afgelopen cashback de prijzen opgeschreven van de lenzen die me interesseren (prijs minus de cashback).keko12 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:39:
[...]
Als ik in de pricewatch kijk dan zie ik hem staan voor 849 bij Nebo.
Ik moet wel zeggen dat ik het beleid ook niet zo logisch vind. Ik koop dus niets meer, tenzij er een cashback is. Die zijn er ten slotte 2 keer per jaar....
Om dan volgende keer te vergelijken.
Want ze gaan omhoog en omlaag alsof het de wall street stock exchange was, je moet verdikke goed opletten wanneer je koopt of je geeft zomaar een paar honderd euro te veel. De xf 16mm f1.4 en de xf 56mm f1.2 zijn zo maar eventjes 250 euro duurder geworden per stuk (bij coolblue).
Zelfs tijdens de cashback periode ging de prijs van de 16mm regelmatig op- en neer bij coolblue, soms 849, soms 949 euro.
De 23mm f2 was een paar maand geleden 400 - 50 cashback, die is ook 50 euro duurder tegenwoordig.
Idem de 35mm f1.4 die heb ik gekocht voor 500 - 50 cashback, kost nu ook meer.
Vreemde boel.
@phobosdeimos Ja schommelt als een gek. Die cashbacks zijn vanuit Fuji, dat schijnt voor hen makkelijker te zijn/beter controleerbaar/ect. dan (tijdelijk) de prijs te laten zakken.
Ander voordeel vind ik dat zakelijke aankopen hoger kan inboeken en de cashback daar buiten houd. Scheelt me naast de cashback nog een paar tientjes bij een duurdere lens bij de belasting aangifte
Ik ben er soort van uit qua lenzen keuze. Ik was aardig zeker van de 56/1.2 maar de keuze is gemaakt voor me. Ik moest onverwacht zo'n enorm bedrag uitgegeven aan de auto dat de keuze is geworden om niets te kopen..... Voorlopig
Ga om mezelf te troosten denk 2 pola's en misschien een LH-XF23 kap kopen (JJC denk want dat ding is schreeuwend duur).
Ander voordeel vind ik dat zakelijke aankopen hoger kan inboeken en de cashback daar buiten houd. Scheelt me naast de cashback nog een paar tientjes bij een duurdere lens bij de belasting aangifte

Ik ben er soort van uit qua lenzen keuze. Ik was aardig zeker van de 56/1.2 maar de keuze is gemaakt voor me. Ik moest onverwacht zo'n enorm bedrag uitgegeven aan de auto dat de keuze is geworden om niets te kopen..... Voorlopig
Ga om mezelf te troosten denk 2 pola's en misschien een LH-XF23 kap kopen (JJC denk want dat ding is schreeuwend duur).
Dat is idd ook de manier hoe ik mijn collectie over de jaren heb opgebouwd. Het enge is: op een gegeven moment ken je de actuele prijzen van alle lenzen, en weet je wanneer je moet kopen (hoef je niet meer te spieken).phobosdeimos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:45:
[...]
Ik heb nu bij de afgelopen cashback de prijzen opgeschreven van de lenzen die me interesseren (prijs minus de cashback).
Om dan volgende keer te vergelijken.
[..,]
Prijzen veranderen helemaal niet bij een cashback. Als je een lens koopt moet je daar net zoveel voor betalen als wanneer er geen cashback actie is. Het enige verschil is dat je met een cashback bij Fujifilm een x bedrag kunt terugkrijgen wanneer je voor de actie aanmeldt en voldoet aan de voorwaarden.
Die cashback acties zijn ook lang niet zo'n groot voordeel als men denkt. Leuk dat je 200 euro terugkrijgt maar alsnog betaal je een dikke 800~1400 euro voor zo'n lens. Nou niet bepaald kleine bedragen. Bij de goedkopere lenzen van 400~500 euro krijg je dan weer 50 euro terug wat nou ook niet echt veel is. Als je kijkt naar acties die een winkel doet dan valt daar echt veel meer aan korting te halen.
En fin, wie het kleine niet eert...
Die cashback acties zijn ook lang niet zo'n groot voordeel als men denkt. Leuk dat je 200 euro terugkrijgt maar alsnog betaal je een dikke 800~1400 euro voor zo'n lens. Nou niet bepaald kleine bedragen. Bij de goedkopere lenzen van 400~500 euro krijg je dan weer 50 euro terug wat nou ook niet echt veel is. Als je kijkt naar acties die een winkel doet dan valt daar echt veel meer aan korting te halen.
En fin, wie het kleine niet eert...
@ppl De reden waarom ik goed de prijzen en ook marktplaats in de gaten hou. Heb zo al een paar mooie dealtjes gevonden. Cashback tijdens black Friday is ook zeer verdienstelijk. Ik heb bijna al m'n gear voor gemiddeld 30% onder huidige verkoopprijs gekocht. Mooiste was nog wel de 80mm en 50-140 voor €850,- p/s
[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 23-07-2019 22:44 ]
Euh... Het hele punt wat ik probeerde te maken is dat de prijzen wel degelijk (fel) veranderen, voor, tijdens en na de cashback. De prijs van de 16mm F1.4 en 56mm F1.2 was bij de meeste winkels 850 euro tijdens de cashback, en is nu plots 950 euro geworden. Dus je mist niet enkel de 150 euro van de cashback maar moet aan de kassa ook nog eens 100 euro extra geven!ppl schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:46:
Prijzen veranderen helemaal niet bij een cashback. Als je een lens koopt moet je daar net zoveel voor betalen als wanneer er geen cashback actie is. Het enige verschil is dat je met een cashback bij Fujifilm een x bedrag kunt terugkrijgen wanneer je voor de actie aanmeldt en voldoet aan de voorwaarden.
@ppl Nouja wel dus. Prijzen fluctueren tijdens een cashback ook gewoon. Welliswaar minder als de perioden zonder cashback maar als je een tijd de prijzen volgt zie je dat het gewoon zo is.
Het geeft geen goed beeld (niet precies genoeg)maar je kunt het in de PW soms ook gewoon zien in de grafiek met prijsontwikkeling.
Daarnaast is de cashback ook niet elke keer even hoog voor elk product dus het verschil kan aardig zijn.
Ik heb vorig jaar mijn 23mm gekocht voor €778, scheelt €50 met de huidige nieuwprijs. Cashback was deze ronde €50 en vorig jaar €100. Scheelt toch echt 2x€50 dan
Acties van winkels zelf, dus niet vanuit Fuji gecoördineerd, die ik heb gezien afgelopen 2 jaar zijn op 1 hand te tellen. Meestal niet meer als wat korting op een accessoire bij aanschaf van een lens/ body.
Zo wel met 'stapelkorting' 20% korting op de VTB+X-T2, accu's en SD kaartje kunnen pakken
Het geeft geen goed beeld (niet precies genoeg)maar je kunt het in de PW soms ook gewoon zien in de grafiek met prijsontwikkeling.
Daarnaast is de cashback ook niet elke keer even hoog voor elk product dus het verschil kan aardig zijn.
Ik heb vorig jaar mijn 23mm gekocht voor €778, scheelt €50 met de huidige nieuwprijs. Cashback was deze ronde €50 en vorig jaar €100. Scheelt toch echt 2x€50 dan
Acties van winkels zelf, dus niet vanuit Fuji gecoördineerd, die ik heb gezien afgelopen 2 jaar zijn op 1 hand te tellen. Meestal niet meer als wat korting op een accessoire bij aanschaf van een lens/ body.
Zo wel met 'stapelkorting' 20% korting op de VTB+X-T2, accu's en SD kaartje kunnen pakken
Dat zijn niet de prijzen vanuit Fujifilm maar gewoon winkeliers die wat heen en weer gaan met de prijzen. Dat zijn geen cashbacks of kortingen maar doodnormale prijsfluctuaties.
Als je het uitrekent dan kom je met cashbacks zo rond de 10% aan korting uit en dat is niet erg veel. Leuk? Ja maar dat is iedere korting
Het komt dus niet in de buurt van de enorme prijsschommelingen waar een aantal hier het over heeft.
Daarnaast zorgt korting/cashback er ook niet voor dat iets ineens goedkoop wordt. Om je een wat beter idee te geven: menigeen vindt een horloge van 200 euro erg duur. Fujifilm lenzen beginnen zo'n beetje bij het dubbele van dat bedrag... M.a.w. ook al krijg je dikke 500 euro korting op een lens van 900 euro dan nog is het voor velen erg duur.
Als je het uitrekent dan kom je met cashbacks zo rond de 10% aan korting uit en dat is niet erg veel. Leuk? Ja maar dat is iedere korting
Daarnaast zorgt korting/cashback er ook niet voor dat iets ineens goedkoop wordt. Om je een wat beter idee te geven: menigeen vindt een horloge van 200 euro erg duur. Fujifilm lenzen beginnen zo'n beetje bij het dubbele van dat bedrag... M.a.w. ook al krijg je dikke 500 euro korting op een lens van 900 euro dan nog is het voor velen erg duur.
[ Voor 42% gewijzigd door ppl op 25-07-2019 19:40 ]
@ppl Dat durf ik te betwijfelen.
Er zijn een paar lenzen waar volgens mij best wat marge op zit en dat zie je soms terug in de verkoopprijzen. De 50-140 en de 80mm macro zijn daar twee voorbeelden van. De 50-140 heb ik jaren geleden voor 1249 minus cashback kunnen kopen, de 80mm voor 1049 minus cashback. Dat is toch behoorlijk wat minder dan de 'reguliere' kortingen. Het blijven duren lenzen maar zo betaal ik wel wat ze in mijn ogen waard zijn. De 80mm is goed, maar niet 1300 Euro goed. 900-1000 Euro is een prima prijs voor die lens, im(h)o.
Er zijn een paar lenzen waar volgens mij best wat marge op zit en dat zie je soms terug in de verkoopprijzen. De 50-140 en de 80mm macro zijn daar twee voorbeelden van. De 50-140 heb ik jaren geleden voor 1249 minus cashback kunnen kopen, de 80mm voor 1049 minus cashback. Dat is toch behoorlijk wat minder dan de 'reguliere' kortingen. Het blijven duren lenzen maar zo betaal ik wel wat ze in mijn ogen waard zijn. De 80mm is goed, maar niet 1300 Euro goed. 900-1000 Euro is een prima prijs voor die lens, im(h)o.
Korting, cashback of wat dan ook: ik ben tot de slotsom gekomen dat ik Fuji niet betalen kan, en ga het beetje wat ik heb de deur uit doen. Jammer van de "photograhic experience", maar een behoorlijke glasset opbouwen zal er voor mij niet inzitten.
Hele robuuste WR- lenzen zijn voor mij absoluut onnodig - ik gooi weinig met mijn camera en fotografeer nooit onder de douche. Budget- of third partylenzen zie ik niet in het verschiet dus is het tabeh, Fuji;
Ik zal het elders moeten zoeken waar meer keus voor een krapper budget is.
(Dit is geen klaagzang, er zijn plenty prima alternatieven maar Fuji heeft bij mij altijd een speciale plek gehad)
Hele robuuste WR- lenzen zijn voor mij absoluut onnodig - ik gooi weinig met mijn camera en fotografeer nooit onder de douche. Budget- of third partylenzen zie ik niet in het verschiet dus is het tabeh, Fuji;

(Dit is geen klaagzang, er zijn plenty prima alternatieven maar Fuji heeft bij mij altijd een speciale plek gehad)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Heb je überhaupt gekeken naar budget- of third party lenzen ? Kan er namelijk zeker 20 noemen, wel veelal manual focus maar daar hou je geloof ik wel van tochbobcom schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:10:
Korting, cashback of wat dan ook: ik ben tot de slotsom gekomen dat ik Fuji niet betalen kan, en ga het beetje wat ik heb de deur uit doen. Jammer van de "photograhic experience", maar een behoorlijke glasset opbouwen zal er voor mij niet inzitten.
Hele robuuste WR- lenzen zijn voor mij absoluut onnodig - ik gooi weinig met mijn camera en fotografeer nooit onder de douche. Budget- of third partylenzen zie ik niet in het verschiet dus is het tabeh, Fuji;![]()
Geen idee waar je over bezig bent ppl, je praat er gewoon langsdoor. Nogmaals, de 56mm f1.2 en de 16mm f1.4 zijn op 2 weken tijd van 700 euro naar 950 euro gegaan. Dat is 35,7% verschil in prijs. Een stuk daarvan is te verklaren door de cashback (150 euro) en een ander stuk is te verklaren doordat bijna alle grote winkels (coolblue, cameranu, kamera-express en foka) om duistere reden de prijs gewoon met 100 euro hoger gezet hebben onmiddellijk toen de cashback afgelopen was. En net het omgekeerde met de 23mm f2, daarvan hebben al die winkels een paar weken VOOR de cashback de prijs 50 euro omhoog gedaan zodat de cashback van 50 euro compleet zinloos was.ppl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:33:
Dat zijn niet de prijzen vanuit Fujifilm maar gewoon winkeliers die wat heen en weer gaan met de prijzen. Dat zijn geen cashbacks of kortingen maar doodnormale prijsfluctuaties.
Als je het uitrekent dan kom je met cashbacks zo rond de 10% aan korting uit en dat is niet erg veel. Leuk? Ja maar dat is iedere kortingHet komt dus niet in de buurt van de enorme prijsschommelingen waar een aantal hier het over heeft.
Of die prijsverhoging van Fuji kwam of van al die winkelketens tesamen, zal mij als consument worst wezen, ik wil gewoon aangeven dat het enorm vervelend en allesbehalve transparant is.
Ik ben helemaal dol op de producten die Fujifilm maakt, maar ik vind het helemaal niet leuk dat ik hun spullen moet aankopen met een heuse "strategie" alsof ik op de beurs aan het spelen ben.
Dat een concept van korting bestaat dat is logisch, maar de manier waarop Fuji het toepast, en dan ook nog in combinatie met de prijs schommelingen die de winkels er bovenop gooien (soms 100 euro omhoog, de week er na 100 euro naar beneden) dat is gewoon vervelend.
Alsof je morgen een nieuwe auto koopt, die kost op dat moment 20.000 euro, de week erna hoor je dat die plots 22.000 euro kost, dus ben je opgelucht, en dan blijkt dat nog 4 dagen later de prijs plots 18.000 euro is. Dat houdt toch geen steek?
We spreken hier niet over dagprijzen van tomaten of aardappels op de vroegmarkt, het gaat om consumenten electronica, daarvan is het vziw niet de bedoeling dat die op maandag 800 euro kosten, op woensdag 900, en op vrijdag 700 (periodieke kortingen buiten beschouwing gelaten).
[ Voor 12% gewijzigd door phobosdeimos op 25-07-2019 23:49 ]
@sapphire Sure - ik ken de hele Alikgriffinlijst.
Maar third party met Canonvatting zou ik ideaal vinden. Dan zou ik een X-t2 met een Fringer adapter willen hebben zodat ik die lenzen op mijn ff A7 met Metabones zou kunnen zetten en op de x-t2 met Fringer. En op die adapters dan ook weer ef-m42 en ef-nikon adapters. Dat, samen met de zoeker van de x-t2 zou perfect zijn.
Dat wordt al met al meer dan de bruine kan trekken. En manual focus op een x-t20 vind ik iets te veel sleutelgatloeren - en de vergroting is ook magertjes.
Vandaar dat ik denk dat het eerder richting A7 / a6300 zal gaan Geen Fuji, maar toch ook niet echt slecht.
Toch?
Maar third party met Canonvatting zou ik ideaal vinden. Dan zou ik een X-t2 met een Fringer adapter willen hebben zodat ik die lenzen op mijn ff A7 met Metabones zou kunnen zetten en op de x-t2 met Fringer. En op die adapters dan ook weer ef-m42 en ef-nikon adapters. Dat, samen met de zoeker van de x-t2 zou perfect zijn.
Dat wordt al met al meer dan de bruine kan trekken. En manual focus op een x-t20 vind ik iets te veel sleutelgatloeren - en de vergroting is ook magertjes.
Vandaar dat ik denk dat het eerder richting A7 / a6300 zal gaan Geen Fuji, maar toch ook niet echt slecht.
Toch?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
De x-t2 stond begin deze week voor 799 EUR te koop en dat was door 200 EUR directe korting in de winkel, geen cashback. Plus de gratis grip. Vandaag terug 937,86 EUR met dezelfde voorwaarden in dezelfde winkel.
Kan morgen weer anders zijn
Kan morgen weer anders zijn
Zojuist de 50mm f2 verkocht. Nu de 23mm f2 nog kwijt zien te raken en dan hou ik alleen de 35mm f2 nog over.
Kan ik daarna kijken of ik voor de 16mm 1.4 ga of eerst iets langers.
De Mitakon 35mm 0.95 is ook erg aantrekkelijk, alleen beetje zonde als ik al een 35mm heb.
De Mitakon 35mm 0.95 is ook erg aantrekkelijk, alleen beetje zonde als ik al een 35mm heb.
Waarom heb je de 50mm weggedaan en doe je de 23mm ook weg? Samen met de 35mm f2 en evt een 16mm lijkt me dat een mooie combo.PdeBie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:13:
Zojuist de 50mm f2 verkocht. Nu de 23mm f2 nog kwijt zien te raken en dan hou ik alleen de 35mm f2 nog over.
Ik gebruikte de 50 niet. Vond hem te dicht op de 35mm zitten. Dat geldt dus ook voor de 23mm de andere kant op 
Die staat ook al bij V&A.
De 35mm is echt het perfecte brandpunt afstand voor mij. Doe daar 90% van mijn werk mee. De rest is vooral voor variatie.
De 16mm zou daarmee mijn wijdere lens worden en misschien de 56 of de 90 de langere lens.
De 35mm is echt het perfecte brandpunt afstand voor mij. Doe daar 90% van mijn werk mee. De rest is vooral voor variatie.
De 16mm zou daarmee mijn wijdere lens worden en misschien de 56 of de 90 de langere lens.
[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 26-07-2019 21:25 ]
Ah. Begrijpelijk.PdeBie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:24:
Ik gebruikte de 50 niet. Vond hem te dicht op de 35mm zitten. Dat geldt dus ook voor de 23mm de andere kant op
Heerlijk dit soort opmerkingen, dan denk ik met weemoed aan mensen die perse een 18-200 willen want stel je voor dat je wat mistPdeBie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:24:
Ik heb overigens deze week weer her-ontdekt dat ik 50mm echt een b*tt brandpunt vind
Grappig dat na jaren en veel veranderend gebruik je een bepaald brandpunt nog steeds niets kunt vinden
[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 26-07-2019 22:29 ]
50mm op crop? of 50mm FF equivalent?
50mm op crop vind ik voor indoor te krap inderdaad. Ik schiet (bedrijfs)evenementen en daarbij merk ik dat ik met de 50mm (op crop, dus 70mm FF eq.) te ver naar achteren moet stappen, waardoor ik het contact met het onderwerp verlies.
50mm op crop vind ik voor indoor te krap inderdaad. Ik schiet (bedrijfs)evenementen en daarbij merk ik dat ik met de 50mm (op crop, dus 70mm FF eq.) te ver naar achteren moet stappen, waardoor ik het contact met het onderwerp verlies.
Ik kan me ook erg goed vinden in 50mm FF equivalent. Vaak heb ik gewoon de 35mm f1.4 op m'n X-T3 en daar doe ik alles mee. Als ik meer bereik nodig heb (wide of long) dan gaat de 18-55mm er op.
Hopelijk kan ik het zo houden, lekker minimalistisch. Past makkelijk in m'n peak design sling 5l. Ik lonk wel naar de 16mm f1.4 en/of 23mm f2, maar ik ga proberen er aan te weerstaan.
Volgend jaar zou er een X100V uitkomen met cpu en sensor gelijkaardig aan X-T3 plus een geüpdatete 23mm lens. Als er dan ook nog eens weather proofing aanwezig is dan koop hem direct, lijkt me de ideale tweede camera.
Hopelijk kan ik het zo houden, lekker minimalistisch. Past makkelijk in m'n peak design sling 5l. Ik lonk wel naar de 16mm f1.4 en/of 23mm f2, maar ik ga proberen er aan te weerstaan.
Volgend jaar zou er een X100V uitkomen met cpu en sensor gelijkaardig aan X-T3 plus een geüpdatete 23mm lens. Als er dan ook nog eens weather proofing aanwezig is dan koop hem direct, lijkt me de ideale tweede camera.
[ Voor 54% gewijzigd door phobosdeimos op 27-07-2019 01:30 ]
Verwijderd
X100f snap ik niet zo goed. Die 23mm die daarop zit moet je eerder vergelijken met de 27mm f2.8 wat kwaliteit betreft... En laat dat nu net een pancake lens zijn dus een x-e3 met die lens is goedkoper en laat toe er ook optisch betere lenzen als de 23mm f2 lens aan te koppelen.
Nu ja de x-pro1 heb ik ook nooit gesnapt maar ze blok en ze toch maken dus er moet een markt voor zijn.
Mijn dochter gebruikt nu mijn favoriete 23mm dus ik moet wat vaker met de 35mm werken. Op zich nog te doen. Liggen inderdaad dicht bij elkaar.
En toch is het wennen. Dan krijg je plots onderstaande als het snel moet gaan. Met de 23mm was deze gewoon goed geweest.
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
(Ai kun je die Instagram link niet gewoon met preview insluiten, andere fora doen het wel
)
Nu ja de x-pro1 heb ik ook nooit gesnapt maar ze blok en ze toch maken dus er moet een markt voor zijn.
Mijn dochter gebruikt nu mijn favoriete 23mm dus ik moet wat vaker met de 35mm werken. Op zich nog te doen. Liggen inderdaad dicht bij elkaar.
En toch is het wennen. Dan krijg je plots onderstaande als het snel moet gaan. Met de 23mm was deze gewoon goed geweest.
(Ai kun je die Instagram link niet gewoon met preview insluiten, andere fora doen het wel

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2019 11:33 ]
En het stuk 10-18mm dansapphire schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:23:
[...]
Heerlijk dit soort opmerkingen, dan denk ik met weemoed aan mensen die perse een 18-200 willen want stel je voor dat je wat mist
De 10-24mm is mijn meest gebruikte lens, maar ik heb soms wel behoefte aan wat meer tele-bereik. De 18-55 voegt imo qua tele-bereik niet veel meer toe. Afgelopen winter de 55-200mm gekocht, en sindsdien met de 10-24 en de 55-200 rondgelopen.
Vandaag exposure plot eens losgelaten op alle foto's die ik het afgelopen half jaar gemaakt heb. Van de 55-200mm zit driekwart op 55mm bereik. Dat komt ook overeen met mijn gevoel dat ik vaak wat meer in m'n beeld wil vatten dan met deze lens mogelijk is. Met de 10-24 is er overigens een piek(je) te zien bij 24mm, dus daar wil ik wat verder inzoomen dan mogelijk. Twee objectieven is voor mij het maximum om mee rond te lopen, dus ik twijfel nog of ik de 55-200 hou (kwaliteit is niets mis mee, en het tele-bereik is toch wel fijn) of dat ik hem wegdoe.
Dus een 10-200mm zou best wel een uitkomst zijn
Ik heb erg getwijfeld tussen de X-E3 met 27mm pancake en de X-100F, en uiteindelijk is het voor mij toch de laatste geworden. Het is voor mij m'n tweede camera naast een Olympus set-up, en juist het gebrek aan flexibiliteit is voor mij een verademing.Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:29:
X100f snap ik niet zo goed. Die 23mm die daarop zit moet je eerder vergelijken met de 27mm f2.8 wat kwaliteit betreft... En laat dat nu net een pancake lens zijn dus een x-e3 met die lens is goedkoper en laat toe er ook optisch betere lenzen als de 23mm f2 lens aan te koppelen.
(Ai kun je die Instagram link niet gewoon met preview insluiten, andere fora doen het wel)
Met de X-E3 was ik bang dat 27mm toch net te krap ging worden als allrounder, en daarnaast verlies je daarmee ook de diafragma-ring. Het d-pad, ingebouwd nd-filter, de hybride zoeker en toch net wat kleinere package hebben me voor de X-100F doen kiezen. Tot nu toe ben ik er alleen maar erg gelukkig mee. En mijn portemonnee is erg gelukkig dat ik niet in de verleiding kan komen om Fuji-lenzen te gaan kopen.
Over de X-e3 gesproken, die is nu maar 500 euro bij art&craft, plus er is nog 100 cashback... Verleidelijk als 2e body!
Verwijderd
Als je een x-t1 of t2 of t3 gewoon bent dan voelen de knopjes van de x-e3 wel heel fragiel. Gemis van de ISO knop heb ik zelf opgelost door toe te kennen aan voorste scrollwiel. Zoeker ligt tussen de t1 en t2 van vergroting. Niet zo klein als de x-e2 was. Touchscreen is niet echt nuttig.
Edit: Ah en er zit een auto stand op. Als iemand anders zonder kennis en foto moet maken is het dus enkel die schakelaar omzetten ipv alles afzonderlijk op A zetten.
Edit: Ah en er zit een auto stand op. Als iemand anders zonder kennis en foto moet maken is het dus enkel die schakelaar omzetten ipv alles afzonderlijk op A zetten.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 08:44 ]
@Verwijderd volgens is de auto stand alleen JPEG (was tenminste op mijn vorige X-T10 zo.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Iemand die geen kennis van fotograferen heeft zit toch niet op RAW bestanden te wachtenTKroon schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:17:
@Verwijderd volgens is de auto stand alleen JPEG (was tenminste op mijn vorige X-T10 zo.
Nee maar als een ander foto's maakt met jouw camera is het wel fijn om ook RAWs the hebben.PdeBie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:37:
[...]
Iemand die geen kennis van fotograferen heeft zit toch niet op RAW bestanden te wachten
Maargoed zelfs met alles op auto (en met RAW) heb je er niets aan als die gene als een malle gaat staan klikken zonder op de AF te letten.
En dan eindig je met 80 onscherpe foto's van de bevalling
Jou uitleggen wat een cashback in feite is want dat begrijp je overduidelijk voor geen ene meter. Cashback is Engels voor "geld terug". Dat betekent dat je bij de aanschaf van een lens gewoon de normale prijs betaald en daarna bij de fabrikant een verzoek in moet dienen voor "geld terug".phobosdeimos schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:42:
Geen idee waar je over bezig bent ppl, je praat er gewoon langsdoor. Nogmaals, de 56mm f1.2 en de 16mm f1.4 zijn op 2 weken tijd van 700 euro naar 950 euro gegaan. Dat is 35,7% verschil in prijs. Een stuk daarvan is te verklaren door de cashback (150 euro) en een ander stuk is te verklaren doordat bijna alle grote winkels (coolblue, cameranu, kamera-express en foka) om duistere reden de prijs gewoon met 100 euro hoger gezet hebben onmiddellijk toen de cashback afgelopen was.
Dat is van groot belang voor wie met een budget zit. Zoals hier al veel vaker is aangegeven zijn Fujifilm lenzen nou niet bepaald goedkoop (ook niet met cashback en andere kortingen, dat was ook mijn hoofdpunt), zelfs de XC lenzen kennelijk niet. Daar krijg je natuurlijk wel kwaliteit voor terug maar dat terzijde. Voor die mensen met een budget betekent dat ze niet een budget van 700 euro voor de lens moeten hebben maar 850 euro. Dat is nogal een verschil. Niet iedereen kan binnen de periode van de cashbackactie dat bij elkaar sprokkelen.
Daarnaast klopt je berekening ook niet. Die 150 euro korting is over het totaalbedrag van 850 euro en dat is maar 17%. Als je naar het verschil kijkt tussen 700 en 950 dan is dat 250 euro en dat is 26%. In geen enkel geval zo hoog als je hier aangeeft. Echter is je vergelijking nogal mank. Het gaat hier om puur de cashbacks en die zitten allemaal zo rond de 10% korting. Die 100 euro prijsverhoging was in dit geval een afwijking, dat gebeurd niet bij iedere cashback en behoor je dan ook niet mee te rekenen.
Dan heb je simpelweg het budget niet voor Fujifilm apparatuur en kun je beter overgaan op iets wat wel binnen je budget past. Misschien een generatieverschil maar ik hoef niet altijd alles te hebben wat een ander ook heeft, al helemaal niet wanneer dat aan het plafond van mijn budget zit of er juist buiten. Schulden hebben of basis dingen niet kunnen veroorloven omdat je per se iets van een bepaald merk moet hebben is absoluut niet cool.Ik ben helemaal dol op de producten die Fujifilm maakt, maar ik vind het helemaal niet leuk dat ik hun spullen moet aankopen met een heuse "strategie" alsof ik op de beurs aan het spelen ben.
Bovendien is het soms ook kiezen tussen een lens kunnen gebruiken op een uitje/vakantie of niet (lees: niet kunnen gebruiken omdat je wacht op een cashbackactie). Uiteindelijk koop je het om mee te fotograferen, niet omdat het goedkoper is dan normaal.
Nogmaals, dat is verkeerd rekenwerk van jouw kant. Je licht hier nu 1 hele specifieke situatie eruit als vergelijking voor het gehele cashback en kortingsverhaal. Dat is een hele foutieve manier van vergelijken; spijkers op laagwater zoeken.Dat een concept van korting bestaat dat is logisch, maar de manier waarop Fuji het toepast, en dan ook nog in combinatie met de prijs schommelingen die de winkels er bovenop gooien (soms 100 euro omhoog, de week er na 100 euro naar beneden) dat is gewoon vervelend.
Dat is exact hoe alle markten werken. In de ene markt is dit nog erger dan de andere markt. Als er ineens een aardbeving is in Taiwan of een overstroming in Thailand dan zie je ook dat diverse zaken ineens in prijs omhoog schieten. Datzelfde wanneer Japan ineens de toegang tot bepaalde materialen een ander land (=Zuid-Korea) ontzegd. Beurzen reageren daar op, fabrikanten ook en hopla, prijzen schieten omhoog.Alsof je morgen een nieuwe auto koopt, die kost op dat moment 20.000 euro, de week erna hoor je dat die plots 22.000 euro kost, dus ben je opgelucht, en dan blijkt dat nog 4 dagen later de prijs plots 18.000 euro is. Dat houdt toch geen steek?
Fabrikanten variëren de prijzen soms ook om de vraag te reguleren. Ik heb zo wel eens een vulpen op tijd gekocht, een jaar later had de fabrikant de prijs verdubbeld. Waarom? Omdat het storm liep en ze de vraag niet meer aan konden waardoor ze regelrecht op een faillissement afstevenden. Door de prijs omhoog te schroeven hebben ze de vraag weten te temperen en bestaan ze nu nog steeds. Hogere prijzen vs faillissement...wat is beter?
Wat je hier echter vooral niet begreep is het feit dat of je nou 18.000 of 22.000 euro neer moet tellen dat ondanks kortingen nog altijd een forse smak geld is. Dat heeft niet iedereen. Fujifilm is nou niet bepaald een goedkoop merk, ook niet met een cashback of een of andere kortingsactie.
@ppl Ik vind Fujifilm niet te duur. De kwaliteit staat in verhouding met de prijs. Waar ik wel een hekel aan heb is als ik vandaag een bedrag betaal voor iets, en dan de dag erna blijkt dat ik te veel gegeven heb.
En de voorbeelden die ik aanhaal zijn niet uniek, het is met meer dan één lens zo geweest tijdens de afgelopen cashback, en tijdens de cashback vorig jaar (toen ik de 35mm f1.4 gekocht heb) was het idem.
Ik kan morgen elke body en lens in de hele Fujifilm catalogus aankopen zonder dat ik dan plots enkel nog beschuit met muisjes kan eten, daar gaat het ook niet om, het gaat me er om dat ik de manier waarop de prijzen bij Fujifilm zo fel schommelen (zowel op- als neerwaarts) een beetje vervelend vind.
Ik heb tijdens de cashback dagelijks naar de prijzen gegeken, en daarbij was het vaak zo dat op maandag een 16mm 850 euro was, op dinsdag 950 euro, op woensdag 850 euro, en tegen vrijdag terug 950 euro. Dat is gewoon... erg vreemd.
Ik als consument kan me niet herinneren dat een laptop van Dell, of een smartphone van Samsung, of een auto van BMW, op meerdere malen in één week zo fel op en neer gaat in prijs. Dat is alles wat ik wil zeggen. En blijkbaar hebben nog andere mensen dit opgemerkt want het is niet de eerste keer dat we er hier over spreken op GoT. En op fujirumours en dpreview forum zie je gelijkaardige verhalen, specifiek uit Europa dan, in de US ligt het anders.
En de voorbeelden die ik aanhaal zijn niet uniek, het is met meer dan één lens zo geweest tijdens de afgelopen cashback, en tijdens de cashback vorig jaar (toen ik de 35mm f1.4 gekocht heb) was het idem.
Ik kan morgen elke body en lens in de hele Fujifilm catalogus aankopen zonder dat ik dan plots enkel nog beschuit met muisjes kan eten, daar gaat het ook niet om, het gaat me er om dat ik de manier waarop de prijzen bij Fujifilm zo fel schommelen (zowel op- als neerwaarts) een beetje vervelend vind.
Ik heb tijdens de cashback dagelijks naar de prijzen gegeken, en daarbij was het vaak zo dat op maandag een 16mm 850 euro was, op dinsdag 950 euro, op woensdag 850 euro, en tegen vrijdag terug 950 euro. Dat is gewoon... erg vreemd.
Ik als consument kan me niet herinneren dat een laptop van Dell, of een smartphone van Samsung, of een auto van BMW, op meerdere malen in één week zo fel op en neer gaat in prijs. Dat is alles wat ik wil zeggen. En blijkbaar hebben nog andere mensen dit opgemerkt want het is niet de eerste keer dat we er hier over spreken op GoT. En op fujirumours en dpreview forum zie je gelijkaardige verhalen, specifiek uit Europa dan, in de US ligt het anders.
[ Voor 21% gewijzigd door phobosdeimos op 28-07-2019 18:44 ]
Verwijderd
Je ziet het trouwens verkeerd. Er is nu geen cashback op de x-e3. Er is een kassakorting van 100 EUR op waardoor die nu idd nagenoeg 500 EUR kost.phobosdeimos schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:49:
Over de X-e3 gesproken, die is nu maar 500 euro bij art&craft, plus er is nog 100 cashback... Verleidelijk als 2e body!
Ter referentie https://www.artencraft.be...e3-body-zwart-496791.html
Edit : het blijft natuurlijk en super goede deal
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 18:58 ]
Dat is iets wat iedere Nederlander wekelijks meemaaktphobosdeimos schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:40:
Waar ik wel een hekel aan heb is als ik vandaag een bedrag betaal voor iets, en dan de dag erna blijkt dat ik te veel gegeven heb.
Sterker nog, dit geldt voor ieder product en overal ter wereld. Daarom zie je het ook op buitenlandse fora en bij andere producten dan alleen die van Fujifilm.
Nogmaals, dat is dan 1 specifieke cashbackactie die je eruit hebt gelicht. Het is niet iets wat geldt/gold voor alle cashbackacties. Ik heb ook vaak genoeg rond die acties de prijzen in de gaten gehoudenIk heb tijdens de cashback dagelijks naar de prijzen gegeken, en daarbij was het vaak zo dat op maandag een 16mm 850 euro was, op dinsdag 950 euro, op woensdag 850 euro, en tegen vrijdag terug 950 euro. Dat is gewoon... erg vreemd.
Dat geldt net zo hard voor Fujifilm. Het enige wat echt zo hard slingert zijn dagelijkse boodschappen, aandelen en crypto valuta.Ik als consument kan me niet herinneren dat een laptop van Dell, of een smartphone van Samsung, of een auto van BMW, op meerdere malen in één week zo fel op en neer gaat in prijs.
Overigens...
Dat vind ik ook (anders zou ik geen Fujifilm spul hebben), zelfs voor de prijzen zonder cashback of korting.@ppl Ik vind Fujifilm niet te duur. De kwaliteit staat in verhouding met de prijs.
Geen idee welke generatie jij/ik behoor maar er zijn ook gewoon mensen die een lens duur vinden. Heeft weinig met budget, plafond schulden, basis dingen veroorloven of ' omdat een ander het heeft ' te makenppl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:04:
[...]
Dan heb je simpelweg het budget niet voor Fujifilm apparatuur en kun je beter overgaan op iets wat wel binnen je budget past. Misschien een generatieverschil maar ik hoef niet altijd alles te hebben wat een ander ook heeft, al helemaal niet wanneer dat aan het plafond van mijn budget zit of er juist buiten. Schulden hebben of basis dingen niet kunnen veroorloven omdat je per se iets van een bepaald merk moet hebben is absoluut niet cool.
Bovendien is het soms ook kiezen tussen een lens kunnen gebruiken op een uitje/vakantie of niet (lees: niet kunnen gebruiken omdat je wacht op een cashbackactie). Uiteindelijk koop je het om mee te fotograferen, niet omdat het goedkoper is dan normaal.
Ik heb laatst een heel boekwerk hier gepost over mijn twijfels, ik kan gewoon een 56mm die ik graag wil halen morgen. Hoef me echt geen zorgen te maken over schulden, basis dingen niet kunnen betalen, op vakantie kunnen echt.
En nee ik heb geen goede baan ofzo, werk gewoon in de zorg. Soms vind je iets gewoon te duur
Of je dan maar weg moet blijven van Fuji vind ik wat ver gezocht, bij Canon, Nikon, Sony, ect ben je ook veel geld kwijt voor mooie lenzen. Alleen bij bv. Canon heb je een echt budget segment wat Fuji mist. Zijn vaak geen spannende ontwerpen (50mm/1.8 met ontwerp uit het jaar kruik), matig qua bouw (18-55 kitlensjes, plastic fantastic) en/of al zoveel jaren uitgemolken dat de R&D we al tig keer uit is.
Imho maakt Fuji met de XC betere lenzen dan de 18-55 en 55-250 kitlensjes van Canon. Qua schaalvoordeel en R&D uitsmeren over jaaaaren komen ze gewoon niet mee met de grotere jongens dus niet heel gek dat dingen duurder zijn vind ik
Ik snap overigens ondertussen niet meer waar deze discussie over gaat, zal ik was ook wel te dom voor zijn.
Wederom een imho maar als een 55-200 (daar heb ik vorig jaar de prijs van gevolgd) normaal €749 kost. Er dan een cashback komt van €100 en tijdens de actie de prijs door sommige winkels verlaagd word naar €699. Dan ben ik volgens mij toch echt €150 goedkoper uit dan voor de cashback, of anders €100 tov de €699 die hij nu nog/weer kost.
Maakt mij geen klap uit hoe, wat, wie maar onder aan de streep scheelt het gewoonlijke me
imho doe je een uitspraak die niet gebaseerd is op metingen. Bekijk gerust de testen op Optical Limits van de 18-55 IS STM en 55-250 IS STM vs de XC 16-50 en XC 50-230. Daarnaast is de 50-230 f/6.7 aan het lange eind en kost het dubbele van de Canon 55-250 IS STM. Wat betreft R&D uitsmeren: dat gaat op voor de 50/1.8, maar niet voor de 55-250 IS STM, aangezien dit ontwerp anders dan zijn voorgangers (een stuk scherper).sapphire schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:23:
Imho maakt Fuji met de XC betere lenzen dan de 18-55 en 55-250 kitlensjes van Canon.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
De STM ken ik qua gebruik niet maar de rest heb ik gebaseerd op eigen gebruik.
Canon heeft na 34 versies van de 18-55 eindelijk wat fatsoenlijke varianten, Fuji deed het bij de eerste poging met de 16-50 al beter. De Fuji tele variant is inderdaad f/6.7 wat echt te debiel voor woorden is dat ben ik met je eens maar ik vind hem qua bouw en gebruik prettiger dan Canon. Wederom ook al bij poging 1 waar Canon er meerdere nodig had. Wat betreft de prijs, je bent gek als je de advies prijs er ook werkelijk voor betaald, dat ding is op meerdere manieren veel goedkoper te krijgen.
En uitsmeren qua R&D, nouja Canon's EOS systeem is al 25+ jaar dus mag hopen dat ze in die tijd al aardig veel meer ervaring op hebben kunnen doen dan de nog geen 10 jaar dat Fuji met hun X systeem bezig is.
Gelukkig zei ik ook Imho en presenteer ik het niet als vaststaand feit
Canon heeft na 34 versies van de 18-55 eindelijk wat fatsoenlijke varianten, Fuji deed het bij de eerste poging met de 16-50 al beter. De Fuji tele variant is inderdaad f/6.7 wat echt te debiel voor woorden is dat ben ik met je eens maar ik vind hem qua bouw en gebruik prettiger dan Canon. Wederom ook al bij poging 1 waar Canon er meerdere nodig had. Wat betreft de prijs, je bent gek als je de advies prijs er ook werkelijk voor betaald, dat ding is op meerdere manieren veel goedkoper te krijgen.
En uitsmeren qua R&D, nouja Canon's EOS systeem is al 25+ jaar dus mag hopen dat ze in die tijd al aardig veel meer ervaring op hebben kunnen doen dan de nog geen 10 jaar dat Fuji met hun X systeem bezig is.
Gelukkig zei ik ook Imho en presenteer ik het niet als vaststaand feit
@sapphire
Kijk, daarom wilde ik zo graag die X-t2 met Fringer adapterUniversal Creations schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:53:
[...]
imho doe je een uitspraak die niet gebaseerd is op metingen. Bekijk gerust de testen op Optical Limits van de 18-55 IS STM en 55-250 IS STM vs de XC 16-50 en XC 50-230. Daarnaast is de 50-230 f/6.7 aan het lange eind en kost het dubbele van de Canon 55-250 IS STM. Wat betreft R&D uitsmeren: dat gaat op voor de 50/1.8, maar niet voor de 55-250 IS STM, aangezien dit ontwerp anders dan zijn voorgangers (een stuk scherper).
Op de Fujifilm Connect pagina voor België staat nochtans dat er 100 euro cashback is op de X-e3...Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:57:
[...]
Je ziet het trouwens verkeerd. Er is nu geen cashback op de x-e3. Er is een kassakorting van 100 EUR op waardoor die nu idd nagenoeg 500 EUR kost.
Ter referentie https://www.artencraft.be...e3-body-zwart-496791.html
Edit : het blijft natuurlijk en super goede deal
Verwijderd
Oké inderdaad https://fujifilm-connect.....php?country=be-nl&id=116
Vreemd want anders zijn ze wel snel bij art & craft om de cashback ook op de website te zetten bij de juiste producten. Misschien dat dat niet tegelijk met een kassakorting kan in hun systeem.
edit: Oké dit is verwarrend!! Ze verwijzen gewoon naar de 100 EUR korting die al gegeven is aan de kassa. Is dus geen cashback actie. Bij de cash back actie moet je achteraf het geld terug vragen. Is niet zo dat je nu 100 EUR aan de kassa krijgt en achteraf nog een bedrag kunt terugvorderen. Uit de voorwaarden:
2. De korting van €100 wordt gegeven in de winkel bij aankoop van een FUJIFILM X-E3 camera of kit. 3. De kits die in aanmerking komen zijn hieronder opgelijst.
Vreemd want anders zijn ze wel snel bij art & craft om de cashback ook op de website te zetten bij de juiste producten. Misschien dat dat niet tegelijk met een kassakorting kan in hun systeem.
edit: Oké dit is verwarrend!! Ze verwijzen gewoon naar de 100 EUR korting die al gegeven is aan de kassa. Is dus geen cashback actie. Bij de cash back actie moet je achteraf het geld terug vragen. Is niet zo dat je nu 100 EUR aan de kassa krijgt en achteraf nog een bedrag kunt terugvorderen. Uit de voorwaarden:
2. De korting van €100 wordt gegeven in de winkel bij aankoop van een FUJIFILM X-E3 camera of kit. 3. De kits die in aanmerking komen zijn hieronder opgelijst.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2019 08:47 ]
Even terug komen op "Fuji vs Canon vs ???"
De vergelijkingen komen ongeveer op hetzelfde neer. Het zijn allemaal geen echte hoogvliegers maar wel redelijke prijs-/prestaties.
Het is trouwens altijd lastig om een generieke uitspraak over merken te doen. Fuji camera's en objectieven zijn niet ALTIJD goed net zo min dat ze ALTIJD slecht zijn. Hetzelfde geldt bij Canon/ Nikon/ Sony. Naast een groot aantal geweldige objectieven / camera's zitten er ook wel eens een aantal kneuzen in het assortiment. Dat hoeft dan trouwens niet beperkt te zijn tot de optische eigenschappen maar heeft ook betrekking op de bediening, mechanische eigenschappen of specs. Misschien zelfs wel "emotie".
Het verschil qua meetwaardes bij Optical Limits (Photozone..) ligt hem trouwens ook aan de resolutie van de camera waarmee getest wordt (16 vs 24). Dat is het nadeel van tests in het algemeen, je moet even kijken waar het mee gemeten wordt.
Soms geven ze het trouwens ook aan bij tests. Bijvoorbeeld werd er bij sommige bladen/ testers een her-test gedaan van Canon objectieven met de 50 MP camera's toen die net uitkwam waarbij al de opmerking geplaatst werd dat ze misschien niet representatief zouden zijn omdat de gemeten waarden niet aan de verwachtingen voldeden. Met andere woorden, een aantal (ook "goede" objectieven) waren opeens niet meer zo goed met een andere sensor... Dat zal ook de vraag worden bij het megapixel geweld dat Sony nu opnieuw start. Zijn de objectieven nog wel goed genoeg? Dus eindigen een aantal mensen met een op papier geweldige camera maar moeten ze wel nieuwe objectieven kopen om er wat aan te hebben...
Aanvulling op de vergelijking van OL: qua AF snelheid is het bij Fuji trouwens altijd een beetje lastig aangezien de AF snelheid ook sterk afhankelijk is van de camera en dan ook soms nog eens van de firmware update. Bij de 16-50 wordt die getest met de E1 en dat is een mooie camera maar op AF gebied geen snelheidsduivel, de T1 van de 50-230 review is ook niet de vlotste want dat was voor de firmware upgrade... Resultaten uit tests uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
..
De vergelijkingen komen ongeveer op hetzelfde neer. Het zijn allemaal geen echte hoogvliegers maar wel redelijke prijs-/prestaties.
Het is trouwens altijd lastig om een generieke uitspraak over merken te doen. Fuji camera's en objectieven zijn niet ALTIJD goed net zo min dat ze ALTIJD slecht zijn. Hetzelfde geldt bij Canon/ Nikon/ Sony. Naast een groot aantal geweldige objectieven / camera's zitten er ook wel eens een aantal kneuzen in het assortiment. Dat hoeft dan trouwens niet beperkt te zijn tot de optische eigenschappen maar heeft ook betrekking op de bediening, mechanische eigenschappen of specs. Misschien zelfs wel "emotie".
Het verschil qua meetwaardes bij Optical Limits (Photozone..) ligt hem trouwens ook aan de resolutie van de camera waarmee getest wordt (16 vs 24). Dat is het nadeel van tests in het algemeen, je moet even kijken waar het mee gemeten wordt.
Soms geven ze het trouwens ook aan bij tests. Bijvoorbeeld werd er bij sommige bladen/ testers een her-test gedaan van Canon objectieven met de 50 MP camera's toen die net uitkwam waarbij al de opmerking geplaatst werd dat ze misschien niet representatief zouden zijn omdat de gemeten waarden niet aan de verwachtingen voldeden. Met andere woorden, een aantal (ook "goede" objectieven) waren opeens niet meer zo goed met een andere sensor... Dat zal ook de vraag worden bij het megapixel geweld dat Sony nu opnieuw start. Zijn de objectieven nog wel goed genoeg? Dus eindigen een aantal mensen met een op papier geweldige camera maar moeten ze wel nieuwe objectieven kopen om er wat aan te hebben...
Aanvulling op de vergelijking van OL: qua AF snelheid is het bij Fuji trouwens altijd een beetje lastig aangezien de AF snelheid ook sterk afhankelijk is van de camera en dan ook soms nog eens van de firmware update. Bij de 16-50 wordt die getest met de E1 en dat is een mooie camera maar op AF gebied geen snelheidsduivel, de T1 van de 50-230 review is ook niet de vlotste want dat was voor de firmware upgrade... Resultaten uit tests uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Ooh, vreemd! Goed dat je het zegt, ik zat al te dromen van dubbele korting hahaVerwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:42:
Oké inderdaad https://fujifilm-connect.....php?country=be-nl&id=116
Na flink wat reviews te hebben bekeken en foto's gaat de Mitakon 35mm 0.95 het toch niet worden. Aan de randen voor mij toch te onscherp.
Zit er nu aan te denken om de 35mm f2 in te wisselen voor een 35mm f1.4. Iemand die toevallig net andersom wilt wisselen?
Zit er nu aan te denken om de 35mm f2 in te wisselen voor een 35mm f1.4. Iemand die toevallig net andersom wilt wisselen?
Ik ga mijn 35/2 houden en tzt vermoedelijk een 33/1 bijkopen... verder ooit misschien nog een betere tele en een body erbij en dan langzaam de lenzencollectie weer wat inkrimpen, heb nu eigenlijk echt teveel lenzen...
Die 33/1 gaat rond de 2000 kosten??? Dat is veel geld voor een hele specialistische lens.
Het is ook een beetje afhankelijk van de prijs inderdaad, ik had eerder 1500 ingeschat, en dat zou wat mij betreft ook wel mijn limiet ervoor zijn. Daarnaast zal ik uiteraard goed nadenken over of mijn gebruiksdoelen het een zinvolle aankoop maken, en of ik het ding laagdrempelig genoeg zal gebruiken (gezien de afmetingen en het gewicht). Ik ga zo'n aankoop in ieder geval niet blind doen (hoop ik)
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 29-07-2019 11:58 ]
Verwijderd
@PdeBie Wat hoop je in de 35mm f1.4 te vinden dat de f2 niet heeft dan? Daar ben ik wel benieuwd naar want ik heb ze beiden en de f2 is toch in veel opzichten beter dan de f1.4.
f1.4: 1 extra stop, scherper, mooiere bokeh, weinig tot geen distortion (want optically corrected, itt de f2 die is software corrected).Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:38:
@PdeBie Wat hoop je in de 35mm f1.4 te vinden dat de f2 niet heeft dan? Daar ben ik wel benieuwd naar want ik heb ze beiden en de f2 is toch in veel opzichten beter dan de f1.4.
f2: WR, snellere AF.
[ Voor 15% gewijzigd door phobosdeimos op 29-07-2019 13:35 ]
@Verwijderd De 1.4 is minder "klinisch".
De 2.0 is ragscherp, maar hij is zo scherp dat de foto's er klinisch uit zien. Vooral bij portretten.
Bij autofotografie (waar ik het meeste in doe) is tevens de kleinere DOF erg gewenst voor mijn stijl van fotograferen.
De 2.0 is ragscherp, maar hij is zo scherp dat de foto's er klinisch uit zien. Vooral bij portretten.
Bij autofotografie (waar ik het meeste in doe) is tevens de kleinere DOF erg gewenst voor mijn stijl van fotograferen.
Als je nou goed had gelezen dan is dat ook exact wat ik zeg en bedoel met die generatiesapphire schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:23:
Geen idee welke generatie jij/ik behoor maar er zijn ook gewoon mensen die een lens duur vinden.
Ik niet. Je moet het materiaal bij je budget zoeken. Bij Canon en Nikon heb je vooral profijt van het feit dat daar heel veel 3rd party lenzen voor te verkrijgen zijn die ook AF doen. Bij Fujifilm is dat beperkt tot welgeteld 2 merken: Fujifilm en Zeiss Touit (en dat zijn maar 3 lenzen die inmiddels ook al redelijk gedateerd zijn en vooral prijziger dan de vergelijkbare Fujifilm variant). Je hebt bij Canon/Nikon net even wat meer mogelijkheden om een lens bij jouw budget te kunnen vinden. Dat geeft voor velen het gevoel dat Canon/Nikon betaalbaarder zijn dan iets als Fujifilm. Deze kritiek is overigens niet nieuw, die bestaat al sinds het begin.Of je dan maar weg moet blijven van Fuji vind ik wat ver gezocht, bij Canon, Nikon, Sony, ect ben je ook veel geld kwijt voor mooie lenzen.
En zoals ik ook al eerder opmerkte: wie het kleine niet eert... oftewel, iedere korting is welkom. Echter, een lens van 700 euro is nog steeds duurMaakt mij geen klap uit hoe, wat, wie maar onder aan de streep scheelt het gewoonlijke me
Niet de meest goedkope oplossing maar wel 1 van de betere als je Canon glas met AF wil kunnen gebruiken op je Fujifilm camera.bobcom schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:36:
Kijk, daarom wilde ik zo graag die X-t2 met Fringer adapter
Ik zou me meer zorgen maken om het gewicht van dat ding. Een 55-200 op een X-Pro2 is al niet zo fijn, laat staan zo'n 33/1 (die weegt een stuk meer). Positief bekeken scheelt het weer een sportschool aboPdeBie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:25:
Die 33/1 gaat rond de 2000 kosten??? Dat is veel geld voor een hele specialistische lens.
Alle Fujifilm lenzen zijn digitale lenzen en derhalve ook software corrected. De f2 versie is tov de f1.4 versie net even wat meer software corrected. De meningen over het karakter van de lenzen lopen uiteen. Sommigen hebben liever de 1.4, andere de 2.0. Of je echt iets opschiet met het wisselen tussen die 2 lenzen is nog maar zeer de vraag.phobosdeimos schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:07:
f1.4: 1 extra stop, scherper, mooiere bokeh, weinig tot geen distortion (want optically corrected, itt de f2 die is software corrected).
@ppl Dure oplossing? Ja en nee. Zoals je zegt: een lens van 700eu is nog steeds duur, ook al gaat er 150eu af. En zo'n Fringetje kost inderdaad 300eu - de helft of meer van wat een (gebruikte) Fuji kost. Maar als je vervolgens op een 55-250mm van Canon al 200 eu bespaart t.o.v. een gelijkwaardige Fuji-lens, en dan ook een 18-135mm voor zo'n 200eu vindt, en een 50mm 1.8 voor 100eu en een 10-18mm voor 200eu - tja, dan heb je wel veel meer keus voor veel minder geld. Zonder dat je onmiddellijk in de categorie flessenbodemglas belandt.
En natuurlijk zitten er zat nadelen aan die Fringer-keus. Zoals bij elke lens een centimeter of 2 en een onsje of anderhalf optellen - niet extra-licht of extra-compact dus. En het is vast niet de beste keus voor wie met zijn autofocus alle hoeken van de kamer tegelijk wil zien. Maar het is wel een manier om met een Fuji-camera te kunnen blijven spelen zonder vast te zitten aan de (nogal eens te) gepeperd) verplichtingen voor de bijbehorende optieken.
Tenzij je natuurlijk de keus kunt maken voor maar een paar lenzen. "In der Beschraenkung zeigt sich der Meister" - maar dan moet je maar net meester zijn...
En natuurlijk zitten er zat nadelen aan die Fringer-keus. Zoals bij elke lens een centimeter of 2 en een onsje of anderhalf optellen - niet extra-licht of extra-compact dus. En het is vast niet de beste keus voor wie met zijn autofocus alle hoeken van de kamer tegelijk wil zien. Maar het is wel een manier om met een Fuji-camera te kunnen blijven spelen zonder vast te zitten aan de (nogal eens te) gepeperd) verplichtingen voor de bijbehorende optieken.
Tenzij je natuurlijk de keus kunt maken voor maar een paar lenzen. "In der Beschraenkung zeigt sich der Meister" - maar dan moet je maar net meester zijn...
Geen idee waar je die info haalt, maar het klopt niet.ppl schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:03:
[...]
Alle Fujifilm lenzen zijn digitale lenzen en derhalve ook software corrected. De f2 versie is tov de f1.4 versie net even wat meer software corrected. De meningen over het karakter van de lenzen lopen uiteen. Sommigen hebben liever de 1.4, andere de 2.0. Of je echt iets opschiet met het wisselen tussen die 2 lenzen is nog maar zeer de vraag.
Een lens die "digitaal" is? Bestaat gewoon niet. Een lens is een optisch instrument. Niet voor niets kan je lenzen uit het analoge tijdperk vandaag nog prima gebruiken zelfs op een mirrorless digitale camera.
En zoals onder andere in de reviews van lenstip en optical limits wordt aangetoond hebben sommige lenzen een grote hoeveelheid distortion, die dan softwarematig wordt bijgewerkt, wat kwaliteitsverlies tot gevolg heeft.
De 23mm en 50mm f2 zijn optisch gecorrigeerd waardoor ze zelfs als je de software niks laat doen lage mate van distortion hebben. De 35mm f2 heeft echter hoge mate van distortion die dan door software wordt gefixt. De 35mm f1.4 heeft hier geen last van.
[ Voor 5% gewijzigd door phobosdeimos op 29-07-2019 23:00 ]
Tja dan kunnen we ook wel beginnen over de generatie die het voor de huidige jongeren generatie onmogelijk maakt om tegenwoordig nog gezond financieel zelfstandig te zijnppl schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:03:
[...]
Als je nou goed had gelezen dan is dat ook exact wat ik zeg en bedoel met die generatieIk vind een lens van 850 euro duur. Gooi je daar aan korting van 150 euro overheen dan wordt ie 700 euro. Guess what...dat vind ik nog steeds duur. Echter, ik heb er wel de centen voor om zoiets aan te schaffen. Een ander heeft dat niet en heeft de kortingen nodig om dat te kunnen doen. Mij is altijd geleerd om nooit iets aan te schaffen wat je maar net kunt aanschaffen. Dat is financieel niet gezond. De jongere generatie kent dat principe niet met als gevolg dat in de loop der jaren het aantal jongeren met schulden enorm is gestegen (incl. de hoogte van de schulden).
[...]
Ik niet. Je moet het materiaal bij je budget zoeken. Bij Canon en Nikon heb je vooral profijt van het feit dat daar heel veel 3rd party lenzen voor te verkrijgen zijn die ook AF doen. Bij Fujifilm is dat beperkt tot welgeteld 2 merken: Fujifilm en Zeiss Touit (en dat zijn maar 3 lenzen die inmiddels ook al redelijk gedateerd zijn en vooral prijziger dan de vergelijkbare Fujifilm variant). Je hebt bij Canon/Nikon net even wat meer mogelijkheden om een lens bij jouw budget te kunnen vinden. Dat geeft voor velen het gevoel dat Canon/Nikon betaalbaarder zijn dan iets als Fujifilm. Deze kritiek is overigens niet nieuw, die bestaat al sinds het begin.
[...]
En zoals ik ook al eerder opmerkte: wie het kleine niet eert... oftewel, iedere korting is welkom. Echter, een lens van 700 euro is nog steeds duur
Mij is altijd geleerd om gewoon te sparen voor dingen, dan kun je ze ook 'maar net' aanschaffen dus dan maar nooit meer iets kopen omdat je er voor moet sparen?
Daarnaast generaliseert je enorm, merendeel van de jongeren kan gewoon met geld om gaan.
Maar zoals ik al zei deze discussie gaat nergens over, het is maar geld. De dingen die ik met mijn veel te dure Fuji lens kan doen vind ik veel belangrijker dan geld
Niet om meer olie op het vuur te gooien maar soms is het leuk om hier vurige pleidooien te houden. Het is altijd leuk, soms om te beginnen, soms om te stoppen...
Gelukkig mag iedereen weten wat die mijn zijn/ haar geld doet en wat hij ervoor wil kopen en hoeveel emotionele waarde dat voor diegene heeft..... Om het bij het Duits of beter Keuls te houden Jeder Jeck ist anders. Laten we mekaars keuzes of beweegreden gewoon even accepteren of tolereren.
Als iemand mooie dingen wil kopen zijn wij erg blij voor diegene en hopen dat de ervaringen (+/-) gedeeld worden zodat we er allemaal wat aan hebben.
Gelukkig mag iedereen weten wat die mijn zijn/ haar geld doet en wat hij ervoor wil kopen en hoeveel emotionele waarde dat voor diegene heeft..... Om het bij het Duits of beter Keuls te houden Jeder Jeck ist anders. Laten we mekaars keuzes of beweegreden gewoon even accepteren of tolereren.
Als iemand mooie dingen wil kopen zijn wij erg blij voor diegene en hopen dat de ervaringen (+/-) gedeeld worden zodat we er allemaal wat aan hebben.
Verwijderd
Ik denk op de 35mm f2 chromatische abberatie gezien te hebben zo nu en dan. Zal van zodra ik de tijd kan vinden eens een vergelijkende test doen tussen de f1.4 en f2.
De 23mm f2 is voor mij nog altijd m'n favoriete fuji lens.
De 23mm f2 is voor mij nog altijd m'n favoriete fuji lens.
Nog steeds aan het dubben over welke lenzen mee gaan naar Japan. Het is een wandel/cultuur groepsreis waarbij de langste wandeling ongeveer 12 kilometer is. De reis gaat van Tokyo langs Kyoto, Hiroshima en dan terug naar Osaka.
De tas wordt of de F-Stop Loka (met medium insert) of de Lowepro Fastpack 350 waarbij de Loka behoorlijk wat meer ruimte biedt voor extra zaken zoals een trui/jas etc. Ook kan in de Loka gemakkelijk een camelbag meegenomen worden of 2 waterflessen; de Fastpack heeft maar ruimte voor 1 waterfles.
Wat gaat er zeker mee in de tas:
* Fuji X-T1
* Fuji X-T3
* 50-140 (evt. met 1.4x en/of 2x TC)
* Filters
* Reisstatief
En dan wordt het kiezen:
* 18-55 + 23 + 12 (Samyang)
* 10-24 + 35
* 12 (of evt 16/2.8) + 23 + 35
Suggesties van mensen die in Japan zijn geweest?
De tas wordt of de F-Stop Loka (met medium insert) of de Lowepro Fastpack 350 waarbij de Loka behoorlijk wat meer ruimte biedt voor extra zaken zoals een trui/jas etc. Ook kan in de Loka gemakkelijk een camelbag meegenomen worden of 2 waterflessen; de Fastpack heeft maar ruimte voor 1 waterfles.
Wat gaat er zeker mee in de tas:
* Fuji X-T1
* Fuji X-T3
* 50-140 (evt. met 1.4x en/of 2x TC)
* Filters
* Reisstatief
En dan wordt het kiezen:
* 18-55 + 23 + 12 (Samyang)
* 10-24 + 35
* 12 (of evt 16/2.8) + 23 + 35
Suggesties van mensen die in Japan zijn geweest?
16, 18-55, 80, 50-140 + 1.4TC. De 2.0TC kan ik niet waarderen. Meer heb je niet nodig, op welke reis dan ook.
Als ik zo bovenstaande discussie volg ga ik nu een enorme noob vraag stellen.
Wat mij opvalt met mijn XT-20 met de 18-55 kitlens is dat in de 'volledig automatisch' stand de autofocus vaak op het verkeerde onderwerp focust.
Vorige week in de dierentuin wilde ik wat dieren vastleggen terwijl dichterbij je wat beplanting staat. De AF kiest dan bij mij de beplanting om scherp op te stellen en niet het dier.
Ik weet hoe ik de AF hadmatig op een bepaald gebied kan laten focussen en zelfs volledig manueel lukt mij dat heel aardig, maar zijn er ook truukjes om de AF zelf de juiste beslissing te laten nemen?
Wat mij opvalt met mijn XT-20 met de 18-55 kitlens is dat in de 'volledig automatisch' stand de autofocus vaak op het verkeerde onderwerp focust.
Vorige week in de dierentuin wilde ik wat dieren vastleggen terwijl dichterbij je wat beplanting staat. De AF kiest dan bij mij de beplanting om scherp op te stellen en niet het dier.
Ik weet hoe ik de AF hadmatig op een bepaald gebied kan laten focussen en zelfs volledig manueel lukt mij dat heel aardig, maar zijn er ook truukjes om de AF zelf de juiste beslissing te laten nemen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
@PaT Een camera gaat toch nooit je gedachten kunnen lezen?
Op Auto pakt de camera het dichtstbijzijnde object waar hij op kan focussen. Je zal dus zelf met een focuspunt moeten aangeven waar hij moet focussen.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic