Toevallig de "advanced filters" gebruikt en op miniatuur staan? Die foto's zien er namelijk ook zo uit...WouterL schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:54:
Sinds vandaag een probleem met mijn fuji. Foto’s uit de camera zijn boven en onder zeer blurry.. reset mocht niet baten. Nu de vraag: lens of body? Kent iemand dit probleem: [Afbeelding]
Te laat
[ Voor 88% gewijzigd door winwiz op 29-06-2019 19:16 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Tja.. dat dus. Voel echt een idioot, maar de dialer stond na filmen niet meer op s.Ventieldopje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:57:
[...]
Sensor krom?Schiet je in JPG, dan lijkt het mij een filter. Schiet eens in RAW en open die op ke PC, is het dan nog?
Ja🥶Sodela schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:58:
[...]
Toevallig de "advanced filters" gebruikt en op miniatuur staan? Die foto's zien er namelijk ook zo uit...
Fijn hoor dat soort in-camera filters
Hoe veel
topics en posts hier wel niet de oorzaak waren..
topics en posts hier wel niet de oorzaak waren..
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zo, paar dagen m'n nieuwe X-T3, 16-55mm2.8 en 56mm1.2 getest. Wat een mooi spul! Ga voor mijn bruiloften snel over op geheel Fuji
Heb er ook de batterygrip bij voor genoeg accupower en grip
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Laat maar.
[ Voor 96% gewijzigd door Kwintessens op 30-06-2019 08:53 . Reden: Overbodige reactie. ]
@vandermark Mooie set !!
Weer wat semi-random Fuji-X bevindingen van mijn kant waarvan ik hoop dat iemand er wat aan heeft
Er is een nieuwe update van de app, build 4.1.0 met GFX 100 support en diverse bugfixes....and guess what.... uiteraard werkt het nog niet
Dan flitsers, afgelopen maanden de Godox TT685 en TT350 geprobeerd en vergeleken. Vooral omdat ik geen flits had en omdat ik online veel las dat mensen het lastig vinden om te kiezen.
De TT685 is groot, erg uit balans op een X-T2 (grip is dan erg fijn) maar een echt werkpaard! Met grip en wat zwaardere lens wel fijn tijdens een feestje ofzo en power om te bounce via plafond of muur. En het grote scherm is fijn als master om andere units aan te sturen!
De TT350 is daar te traag voor (recycle tijd) en te weinig power om echt goed te bounce via een muur of plafond maaaar wel super compact en cute
Ideaal als je licht wilt reizen maar toch wat extra punch wilt toevoegen aan een portret. Zeker met bv een X-Tx0 en een F/2 lens een super compacte set met aardig wat potentie.
Beide dus heel verschillend met imho een andere use case
En een soort van ontdekking voor mij tracking met de 23/1.4 was een drama maarja ook eigenlijk niet gek op 1.4
vanaf f/2 werkt het met goed licht al prima. Alsin stuiterbal kind is nu vaak wel vast te leggen al blijft het lastig
Weer wat semi-random Fuji-X bevindingen van mijn kant waarvan ik hoop dat iemand er wat aan heeft
Er is een nieuwe update van de app, build 4.1.0 met GFX 100 support en diverse bugfixes....and guess what.... uiteraard werkt het nog niet
Dan flitsers, afgelopen maanden de Godox TT685 en TT350 geprobeerd en vergeleken. Vooral omdat ik geen flits had en omdat ik online veel las dat mensen het lastig vinden om te kiezen.
De TT685 is groot, erg uit balans op een X-T2 (grip is dan erg fijn) maar een echt werkpaard! Met grip en wat zwaardere lens wel fijn tijdens een feestje ofzo en power om te bounce via plafond of muur. En het grote scherm is fijn als master om andere units aan te sturen!
De TT350 is daar te traag voor (recycle tijd) en te weinig power om echt goed te bounce via een muur of plafond maaaar wel super compact en cute
Beide dus heel verschillend met imho een andere use case
En een soort van ontdekking voor mij tracking met de 23/1.4 was een drama maarja ook eigenlijk niet gek op 1.4

Ik overweeg voor mijn fuji de 16mm 1.4 voor mijn komende vakantie naar griekenland. Op dit moment heb ik alleen de zoom, de 18-55 kit.
Is de 16mm 1.4 merkbaar optisch beter dan de kit? Ik hoop het wel, voordat ik een bak aan geld uitgeef..
Voor die 2mm aan extra groothoek hoef ik het anders niet te doen
Wat is jullie ervaring?
Is de 16mm 1.4 merkbaar optisch beter dan de kit? Ik hoop het wel, voordat ik een bak aan geld uitgeef..
[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 01-07-2019 11:57 ]
2mm maakt eventueel wel uit (~7º), maar dan zou je natuurlijk ook de 2.8-versie kunnen kiezen. Het verschil in minimale focusafstand en maximale diafragmaopening is eventueel ook relevant (maar ligt er natuurlijk ook weer aan wat je wil doen)WouterL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
...
Is de 16mm 1.4 merkbaar optisch beter dan de kit? Ik hoop het wel, voordat ik een bak aan geld uitgeef..Voor die 2mm aan extra groothoek hoef ik het anders niet te doen
Wat is jullie ervaring?
Verder is het IMHO een prima lens, maar ik weet nog steeds niet of ik de klikbare focusring nou een nadeel vind. Een duidelijk voordeel vind ik het in iedergeval niet.
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 01-07-2019 12:06 ]
En vergeleken met de 18-55?begintmeta schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:06:
[...]
2mm maakt eventueel wel uit (~7º), maar dan zou je natuurlijk ook de 2.8-versie kunnen kiezen. Het verschil in minimale focusafstand en maximale diafragmaopening is eventueel ook relevant (maar ligt er natuurlijk ook weer aan wat je wil doen)
Verder is het IMHO een prima lens, maar ik weet nog steeds niet of ik de klikbare focusring nou een nadeel vind. Een duidelijk voordeel vind ik het in iedergeval niet.
Het zijn IMHO dus behoorlijk verschillende lenzen zoals ik aangeef, lastig te zeggen of je er echt veel meer plezier van zou hebben op vakantie in Griekenland dan van je huidige lens, dat ligt er ook nogal aan wat je precies zou willen doen met je toestel aldaar.
De XF16/f1.4 in iedergeval een prima lens vind ik
Landschappen, low-light fotografie.begintmeta schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:44:
[...]
Het zijn IMHO dus behoorlijk verschillende lenzen zoals ik aangeef, lastig te zeggen of je er echt veel meer plezier van zou hebben op vakantie in Griekenland dan van je huidige lens, dat ligt er ook nogal aan wat je precies zou willen doen met je toestel aldaar.
De XF16/f1.4 in iedergeval een prima lens vind ik
[ Voor 14% gewijzigd door WouterL op 01-07-2019 13:20 ]
De 16 1.4 is een geweldige lens, maar als je het veel geld vind en je hebt een statief (voor het low light fotografie deel) zou ik de 2.8 variant nemen. Scheelt de helft qua prijs en het is ook een uitstekende lens.
Dat wil ik echt voorkomenPdeBie schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:50:
De 16 1.4 is een geweldige lens, maar als je het veel geld vind en je hebt een statief (voor het low light fotografie deel) zou ik de 2.8 variant nemen. Scheelt de helft qua prijs en het is ook een uitstekende lens.
Ik heb mijn 18-55 mm ingeruild op de 16mm 1.4. De 18-55 is niet slecht, maar ik had veel misses. Daar is veel over te lezen op bijv dpreview. Terugkijkend naar de foto's is de 18-55 een mooie lens.WouterL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
Ik overweeg voor mijn fuji de 16mm 1.4 voor mijn komende vakantie naar griekenland. Op dit moment heb ik alleen de zoom, de 18-55 kit.
Is de 16mm 1.4 merkbaar optisch beter dan de kit? Ik hoop het wel, voordat ik een bak aan geld uitgeef..Voor die 2mm aan extra groothoek hoef ik het anders niet te doen
Wat is jullie ervaring?
De 16mm 1.4 is op een andere manier diverser. Superscherp, Je kunt bijna macro schieten.
Maar goed, ik ben sowieso een primeshooter. heerlijk lens iig. Geen spijt van gehad.
Daar heb ik dus ook last van. Van retescherp tot volledig de plank mis. Alsof de AF het soms laat afweten (ook bij goed licht).Tomas_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:11:
[...]
Ik heb mijn 18-55 mm ingeruild op de 16mm 1.4. De 18-55 is niet slecht, maar ik had veel misses. Daar is veel over te lezen op bijv dpreview. Terugkijkend naar de foto's is de 18-55 een mooie lens.
De 16mm 1.4 is op een andere manier diverser. Superscherp, Je kunt bijna macro schieten.
Maar goed, ik ben sowieso een primeshooter. heerlijk lens iig. Geen spijt van gehad.
Daar zijn hele discussies over, over het uitzetten van is bij hoge sluitertijden enz. Super iritant, en ik ben blij dat hij daarom weg is, echter waren de goede platen zeer mooi.WouterL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:13:
[...]
Daar heb ik dus ook last van. Van retescherp tot volledig de plank mis. Alsof de AF het soms laat afweten (ook bij goed licht).
Bij de 16mm 1.4 heb ik dat iig niet en de rest van mijn lenzen ook niet. De 16 1.4 is wel een van de mooiste lenzen van Fuji, maar goed dat kun je ook wel in de reviews lezen.
nog een toevoeging: De lens is relatief groot en natuurlijk geen 55 mm, dus wat dat betreft niet te vergelijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 01-07-2019 16:23 ]
Voor landschappen zou ik eerder kijken naar de 10-24. Heb zelf ook de 18-55 en de 16/2.8 vond ik te weinig toevoegen. En de 1.4 te duur voor wat het toevoegt (had de 35/1.4 ook al). Zelf toen de 10-24 er dus bijgekocht. Maar als je lichtsterkte belangrijker vind dat groothoek wellicht niet de beste keuze.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Het is eigenlijk een compromis. Wil inderdaad graag een lichtsterke lens erbij, en iets meer kunnen spelen met scherpte diepte. Heb immers geen ander lichtsterk objectief. Wellicht doe ik de 18-55mm van de hand.amphora schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:31:
Voor landschappen zou ik eerder kijken naar de 10-24. Heb zelf ook de 18-55 en de 16/2.8 vond ik te weinig toevoegen. En de 1.4 te duur voor wat het toevoegt (had de 35/1.4 ook al). Zelf toen de 10-24 er dus bijgekocht. Maar als je lichtsterkte belangrijker vind dat groothoek wellicht niet de beste keuze.
Met de 16mm 1.4 kun je creatiever zijn met scherpte diepte dan welke lens dan ook. Dit komt met name door de zeer korte focusafstand icm de 1.4. Het geeft veel verassende mogelijkheden.WouterL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:10:
[...]
Het is eigenlijk een compromis. Wil inderdaad graag een lichtsterke lens erbij, en iets meer kunnen spelen met scherpte diepte. Heb immers geen ander lichtsterk objectief. Wellicht doe ik de 18-55mm van de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 01-07-2019 20:26 ]
Dan welke lens ook? Dat zou ik eerder van een macrolens zeggen. Daarmee kun je ook spelen met scherptediepte zonder dat je bovenop je onderwerp zit.Tomas_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:22:
[...]
Met de 16mm 1.4 kun je creatiever zijn met scherpte diepte dan welke lens dan ook. Dit komt met name door de zeer korte focusafstand icm de 1.4. Het geeft veel verassende mogelijkheden.
[Afbeelding]
Hij wil.
Alhoewel deze ook in andere topic past wil ik ze toch stellen aan mede Fuji/Samyang gebruikers: ik zoek een cpl die ik vaak op m'n Samyang 12mm en Fuji 18-55 ga gebruiken. Sowieso 67mm wegens grootste filter size maar hebben jullie tips qua merk? Ik vermoed dat ik voor de 12mm een slim nodig heb?
Hebben jullie ervaring met Gobe filters?
Hebben jullie ervaring met Gobe filters?
Slim is in principe niet nodig, hier werkt een Hoya HD perfect.
CPL op 12mm kun je wel kanttekeningen bij plaatsen...
Hij wil.
Qua vertekening in de lucht heb ik gelezen inderdaad, dus toch beter 1 kopen voor m'n 1855?klaaas schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:43:
CPL op 12mm kun je wel kanttekeningen bij plaatsen...
Ok bedankt voor de tipsapphire schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:36:
Slim is in principe niet nodig, hier werkt een Hoya HD perfect.
je bedoelt deze? https://www.amazon.fr/dp/...O9CY?_encoding=UTF8&psc=1
[ Voor 54% gewijzigd door superiscch op 02-07-2019 08:56 ]
Qua filters ook erg tevreden met de Hoya HD lijn. Wat betreft een CPL kun je op een groothoek juist een erg oneven resultaat krijgen, vooral met blauwe luchten. Zoek even op internet voor wat voorbeelden.
Dat was natuurlijk gechargeerd. Het is ook mee de 1.4 icm met de scherpstel afstand.klaaas schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:22:
[...]
Dan welke lens ook? Dat zou ik eerder van een macrolens zeggen. Daarmee kun je ook spelen met scherptediepte zonder dat je bovenop je onderwerp zit.
De 16mm 1.4 geeft gewoon veel creatieve mogelijkheden. Mede hierdoor.
maar het is denk ik wel duidelijk, dat ik het een geweldige lens vind ;-)
Ik las het inderdaad, maar dit probleem is er niet met water en ramen zag ik... Dus voor straat- en natuurfotografie zou het wel handig zijn?kdbruin schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:57:
Qua filters ook erg tevreden met de Hoya HD lijn. Wat betreft een CPL kun je op een groothoek juist een erg oneven resultaat krijgen, vooral met blauwe luchten. Zoek even op internet voor wat voorbeelden.
Als het puur gaat om het wegnemen van schittering, dan zou het geen probleem moeten zijn.superiscch schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:59:
Ik las het inderdaad, maar dit probleem is er niet met water en ramen zag ik... Dus voor straat- en natuurfotografie zou het wel handig zijn?
Ik zou op onze reizen ook wat willen filmen met m'n X-T2, hiervoor zou ik een variable ND filter kopen. Ik weet dat je in de uiterste posities een X kan krijgen maar anders zijn er niet veel opties om te kunnen filmen denk ik?
@kdbruin bedankt voor je feedback
Ik twijfel nog even om de 67mm te nemen of toch gewoon 58mm voor mn 1855. Stepdown ring heb ik al dus ik neig naar de 67
@kdbruin bedankt voor je feedback
Qua filmen heb ik geen ervaring maar de meesten gebruiken inderdaad een variabel ND filter. En als je niet naar de extremen gaat (ook niet heel vaak nodig volgens mij) dan lijkt het een prima oplossing.superiscch schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:04:
Ik zou op onze reizen ook wat willen filmen met m'n X-T2, hiervoor zou ik een variable ND filter kopen. Ik weet dat je in de uiterste posities een X kan krijgen maar anders zijn er niet veel opties om te kunnen filmen denk ik?
@kdbruin bedankt voor je feedbackIk twijfel nog even om de 67mm te nemen of toch gewoon 58mm voor mn 1855. Stepdown ring heb ik al dus ik neig naar de 67
Zelf gebruik ik een 100mm filter systeem met een houder van Benro waarin een 82mm CPL geschroeft kan worden. De filters zelf zijn van Formatt Hitech en ik gebruik voornamelijk de 4 en 6 stops ND en de ND-grad filters. Ik heb ook nog wat kleurfilters maar die gebruik ik niet zo heel vaak aangezien dit nu gemakkelijk in post gedaan kan worden.
Ik zou lekker 67mm nemen.
Ik gebruik al ruim 10 jaar vrijwel standaard een CPL op een groothoek lens en zolang je gewoon even kijkt door je zoeker/op scherm is die zogenaamde pola-cone op een egaal blauwe lucht niet zo'n probleem alles je overal leest.
Daarnaast moet er dan ook een egale blauwe lucht zijn en die is er vaker niet dan wel. Juist met wat bewolking of bij water, ramen, auto's is een CPL erg fijn. Ik zou er dan ook zeker zelf één nemen die ook op je 12mm kan.
Qua merken zoals ik aangaf een Hoya HD (niet de Pro1 digital!!) of een degelijke B+W, Rodenstock of als je veel €€€ hebt een X4. Een goede CPL kost wat maar dat merk je ook wel in de mindere afnamen van je beeldkwaliteit (verlies van contrast, kleur, flare resistentie, makkelijker schoon te maken, ect.)
Ik gebruik al ruim 10 jaar vrijwel standaard een CPL op een groothoek lens en zolang je gewoon even kijkt door je zoeker/op scherm is die zogenaamde pola-cone op een egaal blauwe lucht niet zo'n probleem alles je overal leest.
Daarnaast moet er dan ook een egale blauwe lucht zijn en die is er vaker niet dan wel. Juist met wat bewolking of bij water, ramen, auto's is een CPL erg fijn. Ik zou er dan ook zeker zelf één nemen die ook op je 12mm kan.
Qua merken zoals ik aangaf een Hoya HD (niet de Pro1 digital!!) of een degelijke B+W, Rodenstock of als je veel €€€ hebt een X4. Een goede CPL kost wat maar dat merk je ook wel in de mindere afnamen van je beeldkwaliteit (verlies van contrast, kleur, flare resistentie, makkelijker schoon te maken, ect.)
Ok bedankt! Dus de filter die ik linkte op amazon is een goeie koopsapphire schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:38:
Ik zou lekker 67mm nemen.
Voor die prijs, zeker doen! Zit zelf te kijken naar de 58mm daar
Op de valreep een tweedehands exemplaar voor 475 kunnen aanschaffen. De bestelde wordt dus geweigerd aan de deur. Misschien valt er dan ook wat budget vrij voor een meer dedicated wide angle of portrait.Tomas_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:22:
[...]
Met de 16mm 1.4 kun je creatiever zijn met scherpte diepte dan welke lens dan ook. Dit komt met name door de zeer korte focusafstand icm de 1.4. Het geeft veel verassende mogelijkheden.
[Afbeelding]
Zo, Hoya HD polarisatie filter en Gobe variable filter besteld bij Amazon 👍
Ook nog een SanDisk 64GB Extreme besteld voor slot 2 om te filmen 😁
Ook nog een SanDisk 64GB Extreme besteld voor slot 2 om te filmen 😁
Toch maar besloten mijn 23mm f2 te koop te zetten. Doe er te weinig mee nu ik de 35mm heb.
De 50mm f2 zal ook de verkoop nog in gaan, maar moet die advertentie nog aanmaken.
De 50mm f2 zal ook de verkoop nog in gaan, maar moet die advertentie nog aanmaken.
Van de week de 23/2 nog even vast gehad, blijft een cutie
Heb pas nog overwogen om mijn 23/1.4 in te ruilen voor een F/2 want de f/2 serie is echt heel mooi (en dan gelijk de 16, 23 en 35 halen
) vooral omdat mijn gebruik weer aan het veranderen is merk ik.
Laatste tijd weer wat aan het rommelen en heb binnenkort weer wat budget vrij
maar zit op veel vlakken in dubio... belachelijk luxeprobleem
Fuji 18-55 is mijn allround gezins-dagjeweg lens, fijn ding, compact en gewoon prima lens.
Fuji 55-200 tele...heb hem sinds eind december en 3x gebruikt waarvan 2x om te testen
maarja iets van tele is wel handig en de 50-230 vind ik maar mwa.
Fuji 50-230 viavia goedkoop aangekomen en is een reparatieprojectje. Heb hem al eens gehad en vind hem voor mijn gebruik maar zozo. Aan de andere kant voor de enkele keer dat ik tele gebruik....lastig.
Samyang 12mm, gekocht als tijdelijk alternatief om later een 10-24 te kopen omdat ik veel UWA schoot voor opdrachten. Nu heel veel minder dus de Samyang is een blijver daarvoor, alleen mis ik bij andere dingen wel de AF. Verder wel lekker compact, f/2 en prima.
Fuji 23/1.4, mijn grote liefde op Fuji
die blijft altijd punt.
Fuji 50mm, aanvulling op de 23mm, tja fijne lens waarvan het enige minpunt is dat het niet de 1.2 is eigenlijk
Gebruik hem regelmatig maar niet super vaak.
Overwegingen:
18-55 eruit en 18-135 erin.
Voordelen: lekker allround bereik, 135mm (200mm FF) in 80% lang genoeg voor mij. Eventueel de 55:200 er dan ook uit.
Nadelen: groter en lomper dan de 18-55, over hele bereik een stop trager, relatief veel geld voor een lens waarvan ik denk 'mwa word er niet heel warm van). Als de 50-200 eruit gaat valt de prijs weer mee maar mis ik wel af en toe bereik.
Eventueel aan te vullen met de 55-230 daarvoor.
De aankomende 16-80 is ook een optie. 2mm erbij is fijn, f/4 constant is ok, lijkt ook wel groot/lomp te worden en prijs is een puntje.
50mm eruit, 56mm er in
Voordelen: 1.2! Mogelijkheid om een droom lens te bezitten
Zei ik al f/1.2?
Nadelen: AF wat minder, groter en zwaarder (al vind ik de 23/1.4 best fijn qua maat), prijs tov. de prima 50mm
Viltrox 85/1.8/Fuji 90/2
De Viltrox als aanvulling op de 23 en 50mm of de Fuji als vervanger van de 50mm omdat die te duur is voor erbij.
Voordelen: langere snelle prime voor portret/concert is altijd fijn.
Nadelen: beide wat groot en lomp (te groot om nog even mee te nemen wat de 56mm nog net soms wél kan), te kort om echt tele te vervangen.
Fuji 90mm prijzig dus zal een lens wegmoeten, Viltrox vriendelijker geprijsd maar niet merk eigen wat toch een kleine pré is (al is de Viltrox erg goed!).
Andere kant op; 16mm 2.8 er bij.
Voordelen: nette prijs (1.4 vind ik sowieso te veel geld voor mijn gebruik), klein, compact, licht, AF
Nadelen: maar 2.8 al is dat in 90% denk snel zat, maar 16mm!
Als aanvulling in het wilde angle gedeelte maar dan met AF maarja niet super wijd.
Fuji 14mm
Voordelen: wijder dan de 16mm, AF
Nadelen: niet super compact (maar ook niet heel groot), prijzig voor er bij, groter dan de 16mm. Nog steeds 'maar' 14mm en 2.8.
Zoals te lezen een luxe probleem ....
Laatste tijd weer wat aan het rommelen en heb binnenkort weer wat budget vrij
Fuji 18-55 is mijn allround gezins-dagjeweg lens, fijn ding, compact en gewoon prima lens.
Fuji 55-200 tele...heb hem sinds eind december en 3x gebruikt waarvan 2x om te testen
Fuji 50-230 viavia goedkoop aangekomen en is een reparatieprojectje. Heb hem al eens gehad en vind hem voor mijn gebruik maar zozo. Aan de andere kant voor de enkele keer dat ik tele gebruik....lastig.
Samyang 12mm, gekocht als tijdelijk alternatief om later een 10-24 te kopen omdat ik veel UWA schoot voor opdrachten. Nu heel veel minder dus de Samyang is een blijver daarvoor, alleen mis ik bij andere dingen wel de AF. Verder wel lekker compact, f/2 en prima.
Fuji 23/1.4, mijn grote liefde op Fuji
Fuji 50mm, aanvulling op de 23mm, tja fijne lens waarvan het enige minpunt is dat het niet de 1.2 is eigenlijk
Overwegingen:
Voordelen: lekker allround bereik, 135mm (200mm FF) in 80% lang genoeg voor mij. Eventueel de 55:200 er dan ook uit.
Nadelen: groter en lomper dan de 18-55, over hele bereik een stop trager, relatief veel geld voor een lens waarvan ik denk 'mwa word er niet heel warm van). Als de 50-200 eruit gaat valt de prijs weer mee maar mis ik wel af en toe bereik.
De aankomende 16-80 is ook een optie. 2mm erbij is fijn, f/4 constant is ok, lijkt ook wel groot/lomp te worden en prijs is een puntje.
50mm eruit, 56mm er in
Voordelen: 1.2! Mogelijkheid om een droom lens te bezitten
Nadelen: AF wat minder, groter en zwaarder (al vind ik de 23/1.4 best fijn qua maat), prijs tov. de prima 50mm
Viltrox 85/1.8/Fuji 90/2
De Viltrox als aanvulling op de 23 en 50mm of de Fuji als vervanger van de 50mm omdat die te duur is voor erbij.
Nadelen: beide wat groot en lomp (te groot om nog even mee te nemen wat de 56mm nog net soms wél kan), te kort om echt tele te vervangen.
Fuji 90mm prijzig dus zal een lens wegmoeten, Viltrox vriendelijker geprijsd maar niet merk eigen wat toch een kleine pré is (al is de Viltrox erg goed!).
Voordelen: nette prijs (1.4 vind ik sowieso te veel geld voor mijn gebruik), klein, compact, licht, AF
Als aanvulling in het wilde angle gedeelte maar dan met AF maarja niet super wijd.
Fuji 14mm
Nadelen: niet super compact (maar ook niet heel groot), prijzig voor er bij, groter dan de 16mm. Nog steeds 'maar' 14mm en 2.8.
Het is tijd voor fuji om een 10-200mm f/1.4 te ontwikkelensapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:39:
Van de week de 23/2 nog even vast gehad, blijft een cutieHeb pas nog overwogen om mijn 23/1.4 in te ruilen voor een F/2 want de f/2 serie is echt heel mooi (en dan gelijk de 16, 23 en 35 halen
) vooral omdat mijn gebruik weer aan het veranderen is merk ik.
Laatste tijd weer wat aan het rommelen en heb binnenkort weer wat budget vrijmaar zit op veel vlakken in dubio... belachelijk luxeprobleem
![]()
Fuji 55-200 tele...heb hem sinds eind december en 3x gebruikt waarvan 2x om te testenmaarja iets van tele is wel handig en de 50-230 vind ik maar mwa.
Fuji 23/1.4, mijn grote liefde op Fujidie blijft altijd punt.
Fuji 50mm, aanvulling op de 23mm, tja fijne lens waarvan het enige minpunt is dat het niet de 1.2 is eigenlijkGebruik hem regelmatig maar niet super vaak.
Overwegingen:
50mm eruit, 56mm er in
Voordelen: 1.2! Mogelijkheid om een droom lens te bezittenZei ik al f/1.2?
Viltrox 85/1.8/Fuji 90/2
Fuji 14mm

Voor €500 en op handzaam formaat 
@WouterL Mathias Burling is er erg positief over
Alleen wel ontworpen voor FF dus vrij bulky op Fuji.
@wouter3 Ja heb ik naar gekeken maar als vervanger van de 18-55 vond ik hem te groot en als vervanger van een 1.4 lens...nouja 2 stops verschil vind ik flink. Plus mijn voorliefde voor 23mm/35mm FF is groot heb ik de afgelopen 10 jaar ofzo geleerd
@WouterL Mathias Burling is er erg positief over
@wouter3 Ja heb ik naar gekeken maar als vervanger van de 18-55 vond ik hem te groot en als vervanger van een 1.4 lens...nouja 2 stops verschil vind ik flink. Plus mijn voorliefde voor 23mm/35mm FF is groot heb ik de afgelopen 10 jaar ofzo geleerd
[ Voor 83% gewijzigd door sapphire op 03-07-2019 15:19 ]
Zelf heb ik al heel wat lenzen van Fuji gehad en weer verkocht waaronder ook de 23mm F1.4 waar ik erg tevreden over was. De enige lens die tot nu toe bij mij blijft is echter de 16-55mm F2.8. Ideaal bereik, goede fotokwaliteit en uitstekende bouw.sapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:39:
Laatste tijd weer wat aan het rommelen en heb binnenkort weer wat budget vrijmaar zit op veel vlakken in dubio... belachelijk luxeprobleem
Uiteraard blijf ik ook continu in de verleiding om een lens toe te voegen die kleiner is of een ander bereik heeft. Aan de andere kant vind ik het ook wel lekker overzichtelijk als je maar een lens hebt.
Iemand ervaring met : https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 ? Klinkt aantrekkelijk: 85mm 1.8 portretlens voor een mooie prijs.
Het lijkt mij met name een interessante lens omdat er AF op deze lens zit. Iets wat helaas bij de Samyang's ontbreekt. Wel wisselende ervaringen, maar voor die prijs denk ik dat je amper een miskoop kunt doen.sapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:14:
Voor €500 en op handzaam formaat
@WouterL Mathias Burling is er erg positief overAlleen wel ontworpen voor FF dus vrij bulky op Fuji.
De 90mm F/2 Fuji is weer redelijk onbetaalbaar, maar waarschijnlijk optisch beter.
[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 03-07-2019 16:33 ]
Ik heb veel gelezen over deze lens, wan was ook geinsteresseerd. Mijn uiteindelijke conclusie was het feit dat vergeleken met de 90mm 2.0 deze lens veel "Purple fringing" had en dat ook het prijsverschil verklaarde.WouterL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:23:
[...]
Het lijkt mij met name een interessante lens omdat er AF op deze lens zit. Iets wat helaas bij de Samyang's ontbreekt. Wel wisselende ervaringen, maar voor die prijs denk ik dat je amper een miskoop kunt doen.
Maar dat was alleen tegen de zon in geloof ik. (even allemaal uit mijn hoofd)
Het is natuurlijk ook een best prijsverschil.(380 v 750). Daarnaast is de Viltrox een halve stop snellerTomas_ schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:33:
[...]
Ik heb veel gelezen over deze lens, wan was ook geinsteresseerd. Mijn uiteindelijke conclusie was het feit dat vergeleken met de 90mm 2.0 deze lens veel "Purple fringing" had en dat ook het prijsverschil verklaarde.
Maar dat was alleen tegen de zon in geloof ik. (even allemaal uit mijn hoofd)
[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 03-07-2019 16:44 ]
Inderdaad!sapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:39:
![]()
Even tegen het licht houden op basis van de eigen ervaringen. Die zijn altijd persoonlijk, maar misschien komen ze van pas.
Fuji 18-55 niet wegdoen, kun je altijd nog gebruiken en is gewoon goed...
De 18-135 is goed voor op reis maar optisch minder dan de 18-135, wel WR en een betere OIS dan de 18-55.
Fuji 55-200 tele vs 50-230: 50-230 weg doen, overweeg allebeide te vervangen door de 50-140 want die is mooier en beter (scherpte, snelheid en blijft even groot en zwaar..), eventueel met 1,4 converter. Als je toch al €'s wilt uitgeven, dan maar goed...Samen met de 18-55 heb je meteen het 18-135 vraagstuk op een andere manier opgelost met een optisch betere oplossing...
Fuji 10-24 is een mooi en goed objectief en biedt op groothoek een mooie aanvulling. De Samyang ken ik niet goed genoeg.
Fuji 50 vs 56 is lastig. De 56 is duidelijk groter en heeft een duidelijk betere bokeh maar de AF is redelijk langzaam. Compact vs luxe...Misschien meteen de 90 nemen? Is in mijn beleving "mooier" en "beter" (AF en scherpte) maar wel een slagje groter dan de 56. Is meteen de vraag Viltrox beslecht.
Fuji 14 vs 16 (2.8: de 14 is optisch beter en je hebt 2 mm meer. Is wel een slagje groter maar is nog steeds lekker compact (geen WR). Met de 1.4 in de race heeft die de voorkeur boven beide 2.8-tjes.
Alternatief de 18-55 vervangen door een 16-55 en dan geen keuze meer tussen 14, 16 mm en 18-55 weg doen. Groot maar wel mooi (en ja, beter dan de 18-55..)
Geweldig die keuzestress! Suc6 ermee
Ik heb standaard een zoekopdracht op marktplaats staan voor Fuji lenzen, voor het geval dat er een deal langskomt die ik niet kan laten schieten.
Het valt mij op dat de afgelopen week ontzettend veel 23mm f1.4 lenzen worden aangeboden. Ik geloof wel 7. Zit er een nieuwe versie aan te komen waar ik zo niets over kan vinden?
Het valt mij op dat de afgelopen week ontzettend veel 23mm f1.4 lenzen worden aangeboden. Ik geloof wel 7. Zit er een nieuwe versie aan te komen waar ik zo niets over kan vinden?
@LA-384 Viel mij ook op, ik heb ook niets kunnen vinden over een nieuwe 23mm. Soms gaat dat gewoon zo, gebeurt ook wel eens met 56mm's en 90mm's.
@Sodela Het is niet dat ik perse geld wil uitgeven alleen binnenkort de mogelijkheid om wat beperkte aanpassingen in mijn set te doen. En aangezien na ruim 8 jaar mijn gebruik van camera-spul vrij plotseling veranderd is en ik een paar maanden daarvoor overgestapt was naar Fuji met een bepaald upgrade path in gedachte was ik nu even hardop aan het denken welke kant ik nu op wil.
Omdat ik heel erg veel UWA schoot (Woningen, vastgoed, overzichten, bedrijfs-dingen, ect.) en gewicht daarbij niet zo'n grote rol speelde en/omdat ik vanaf statief werkte had ik de Samyang 12mm als tijdelijke lens gekocht (AF geheel onbelangrijk) met als idee na een aantal maanden een 10-24 te halen. Nu schiet ik nauwelijks nog UWA en als ik wijd pak zijn het vaker bewegende onderwerpen/erg donker en dan is F/2 MF niet te doen of beweging te groot om bv. f/4 MF te pakken of sluiter bij F/8 te traag.
Daarom dacht ik als als optie dat de 16/2.8 of de 14mm wel van meerwaarde zou kunnen zijn, met de 16mm binnen budget en de 14mm er eigenlijk boven.
Gezien ik met de Samyang 12mm nog prima uit de voeten kan voor de enkele keer dat ik nog die opdrachten doe en gewicht nu een grotere factor voor mij is komt de 10-24 er iig voorlopig niet meer. Want ver boven budget atm, groot, lomp en zovaak gebruik ik echt UWA ook weer niet om die prijs te rechtvaardigen.
Om de hele 56/90/Viltrox op één hoop te vegen. De 23mm blijft, das mijn grote liefde tot nu toe op Fuji net zoals mijn Sigma 35/1.4 dat op Canon FF was de jaren hiervoor. Een mooie aanvulling hierbij is een wat langere snelle prime in de focal length 75~135mm FF, op FF vond ik 135mm ook wel fijn maar gezien mijn natuurlijke voorkeur voor UWA/de wijdere optie ( zoals bv. 35mm ipv 50mm FF) kom ik dan toch vaak weer op de klassieke ca. 85MM uit ofwel bij Fuji de 50mm en 56mm. En als je dan de mogelijkheid hebt om voor een epic F/1.2 variant te gaan....wellicht niet de meest verstandige keuze maarja dat is een dikke sportwagen ook niet tov. een gezinswagen maar maakt het niet minder vet
Beetje gevoel/liefhebberij Vs. verstand.
En de hele 18-55/50-200/55-230 op één hoop.
Ik ben gewoon geen tele mens, meer een noodzaak om daarin ook een nette lens te hebben. Ik vind ze al snel te groot dus laat ik ze thuis Op Canon was ik helemaal tevreden met mijn 2e hands 70-200/4, perfect ding want voor een erg nette prijs was hij scherp, rete snel, gebouwd als een tank, interne focus en vrij redelijk qua maat en gewicht (voor FF) en prima bereik. Fuji mist dat nog in de lineup.
Ik had/heb de 50-230 (deze gaat sowieso weg want is een reparatie project) maar F/6.7 kan ik niks mee, AF was te traag voor de meeste keren dat ik tele gebruik. Wel vrij compact en relatief licht, plasticky bouw maar eigenlijk ook goed genoeg en fijne OIS.
55-200 was een aardige trade-off, AF is prima, bouw is prima, diafragma ring is fijn, OIS prima, wel vrij groot en 'maar' F/4.8 op tele eind maar wel langer dan mijn oude Canon. Heb hem gelukkig vrij scherp kunnen kopen voor €460 ofzo maar staat me gewoon tegen dat ik zoveel geld in de tas heb liggen wat ik zelden gebruik.
Daar kwam dan weer de brainfart vandaan om wat tele toe te voegen aan een walkaround lens. 135mm (ca. 200mm FF) kan ik prima mee uit de voeten en dan word die ene lens iig goed gebruikt ipv nu de 18-55 regelmatig en de 55-200 zelden
Maarja dan heb ik een lens die ik te groot vind als walkaround, trager is qua F-stop, lever in op de IQ en allround nergens echt in uitblinkt
Word ik denk niet blij van.
De 16-80/4 ga ik nog even aankijken, maar denk ook wat lomp en wellicht prijzig ?
Bij een 50-140 staat me vooral tegen om zoveel geld uit te geven aan een tele monster terwijl ik tele relatief weinig gebruik. Groot, relatief zwaar maarja wel snelle AF, top bouw, OIS en met F/2.8 ook prima inzetbaar als alternatief voor een wat langere prime. Hmmmmm
Idem met de 16-55, snelle AF, tank-bouw, 16mm met F/2.8 én 55mm met 2.8 maar wel prijzig en relatief lomp maar een optie.....hmmmm
En ja ik ben me er van bewust dat het nergens op slaat en pure luxe is
Overigens ook totaal geen keuze stress want ik heb ook de optie om gewoon niets te veranderen
@Sodela Het is niet dat ik perse geld wil uitgeven alleen binnenkort de mogelijkheid om wat beperkte aanpassingen in mijn set te doen. En aangezien na ruim 8 jaar mijn gebruik van camera-spul vrij plotseling veranderd is en ik een paar maanden daarvoor overgestapt was naar Fuji met een bepaald upgrade path in gedachte was ik nu even hardop aan het denken welke kant ik nu op wil.
Omdat ik heel erg veel UWA schoot (Woningen, vastgoed, overzichten, bedrijfs-dingen, ect.) en gewicht daarbij niet zo'n grote rol speelde en/omdat ik vanaf statief werkte had ik de Samyang 12mm als tijdelijke lens gekocht (AF geheel onbelangrijk) met als idee na een aantal maanden een 10-24 te halen. Nu schiet ik nauwelijks nog UWA en als ik wijd pak zijn het vaker bewegende onderwerpen/erg donker en dan is F/2 MF niet te doen of beweging te groot om bv. f/4 MF te pakken of sluiter bij F/8 te traag.
Daarom dacht ik als als optie dat de 16/2.8 of de 14mm wel van meerwaarde zou kunnen zijn, met de 16mm binnen budget en de 14mm er eigenlijk boven.
Gezien ik met de Samyang 12mm nog prima uit de voeten kan voor de enkele keer dat ik nog die opdrachten doe en gewicht nu een grotere factor voor mij is komt de 10-24 er iig voorlopig niet meer. Want ver boven budget atm, groot, lomp en zovaak gebruik ik echt UWA ook weer niet om die prijs te rechtvaardigen.
Om de hele 56/90/Viltrox op één hoop te vegen. De 23mm blijft, das mijn grote liefde tot nu toe op Fuji net zoals mijn Sigma 35/1.4 dat op Canon FF was de jaren hiervoor. Een mooie aanvulling hierbij is een wat langere snelle prime in de focal length 75~135mm FF, op FF vond ik 135mm ook wel fijn maar gezien mijn natuurlijke voorkeur voor UWA/de wijdere optie ( zoals bv. 35mm ipv 50mm FF) kom ik dan toch vaak weer op de klassieke ca. 85MM uit ofwel bij Fuji de 50mm en 56mm. En als je dan de mogelijkheid hebt om voor een epic F/1.2 variant te gaan....wellicht niet de meest verstandige keuze maarja dat is een dikke sportwagen ook niet tov. een gezinswagen maar maakt het niet minder vet
En de hele 18-55/50-200/55-230 op één hoop.
Ik ben gewoon geen tele mens, meer een noodzaak om daarin ook een nette lens te hebben. Ik vind ze al snel te groot dus laat ik ze thuis Op Canon was ik helemaal tevreden met mijn 2e hands 70-200/4, perfect ding want voor een erg nette prijs was hij scherp, rete snel, gebouwd als een tank, interne focus en vrij redelijk qua maat en gewicht (voor FF) en prima bereik. Fuji mist dat nog in de lineup.
Ik had/heb de 50-230 (deze gaat sowieso weg want is een reparatie project) maar F/6.7 kan ik niks mee, AF was te traag voor de meeste keren dat ik tele gebruik. Wel vrij compact en relatief licht, plasticky bouw maar eigenlijk ook goed genoeg en fijne OIS.
55-200 was een aardige trade-off, AF is prima, bouw is prima, diafragma ring is fijn, OIS prima, wel vrij groot en 'maar' F/4.8 op tele eind maar wel langer dan mijn oude Canon. Heb hem gelukkig vrij scherp kunnen kopen voor €460 ofzo maar staat me gewoon tegen dat ik zoveel geld in de tas heb liggen wat ik zelden gebruik.
Daar kwam dan weer de brainfart vandaan om wat tele toe te voegen aan een walkaround lens. 135mm (ca. 200mm FF) kan ik prima mee uit de voeten en dan word die ene lens iig goed gebruikt ipv nu de 18-55 regelmatig en de 55-200 zelden
De 16-80/4 ga ik nog even aankijken, maar denk ook wat lomp en wellicht prijzig ?
Bij een 50-140 staat me vooral tegen om zoveel geld uit te geven aan een tele monster terwijl ik tele relatief weinig gebruik. Groot, relatief zwaar maarja wel snelle AF, top bouw, OIS en met F/2.8 ook prima inzetbaar als alternatief voor een wat langere prime. Hmmmmm
Idem met de 16-55, snelle AF, tank-bouw, 16mm met F/2.8 én 55mm met 2.8 maar wel prijzig en relatief lomp maar een optie.....hmmmm
En ja ik ben me er van bewust dat het nergens op slaat en pure luxe is
Als nu eens bekend werd of de X-Pro3 wel of niet IBIS gaat hebben wist ik waar ik aan toe was. Ik zit namelijk sterk te denken aan de X-H1 die bij artencraft.be voor €1220 te krijgen is met extra grip en accu's (€1399 op Nederlandse sites).
Ikzelf heb de 14 2.8, 23 1.4 en 56 1.2 (3 optisch perfecte lenzen) met een X-T20 (vind ik eigenlijk te klein) maar ik heb echt een behoorlijke hekel aan lenzen wisselen en twijfel nu of ik wellicht de 10-24 moet aanschaffen. De 56 is ook schitterend maar gebruik ik bijna niet en dat is zonde.
Ik schiet bijna 95% landschappen maar lees nog wel eens over zachte hoeken van de 10-24 en dat vanaf 20mm deze ook nogal matig is. En hoe vaak ga je wijder dan 14?
Wellicht dat ik gewoon voor de X-H1 + the Brick (16-55) moet gaan? Lekker overzichtelijk.
Ikzelf heb de 14 2.8, 23 1.4 en 56 1.2 (3 optisch perfecte lenzen) met een X-T20 (vind ik eigenlijk te klein) maar ik heb echt een behoorlijke hekel aan lenzen wisselen en twijfel nu of ik wellicht de 10-24 moet aanschaffen. De 56 is ook schitterend maar gebruik ik bijna niet en dat is zonde.
Ik schiet bijna 95% landschappen maar lees nog wel eens over zachte hoeken van de 10-24 en dat vanaf 20mm deze ook nogal matig is. En hoe vaak ga je wijder dan 14?
Wellicht dat ik gewoon voor de X-H1 + the Brick (16-55) moet gaan? Lekker overzichtelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Chris79 op 03-07-2019 22:13 ]
Als je die 56 wegdoet .... 
Maar ik dacht gelezen te hebben ergens dat de X-Pro serie sowieso geen IBIS zou krijgen ? De X-T3 heeft het ook niet gekregen en daar zou ik het nog logischer bij vinden aangezien die meer gemarket word als allround camera/dSLR vervanger en de X-Pro als pure fotocamera. En IBIS met de hybride OVF/EVF, kan dat eigenlijk ?
Maar ik dacht gelezen te hebben ergens dat de X-Pro serie sowieso geen IBIS zou krijgen ? De X-T3 heeft het ook niet gekregen en daar zou ik het nog logischer bij vinden aangezien die meer gemarket word als allround camera/dSLR vervanger en de X-Pro als pure fotocamera. En IBIS met de hybride OVF/EVF, kan dat eigenlijk ?
Het wordt her en der gefluisterd maar Fujirumors kan het niet bevestigen. Wel komt er volgens die site in ieder geval een tilting screen.sapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:34:
Als je die 56 wegdoet ....
Net de 16mm 1.4 mogen testen. Erg mooie lens. Twijfel nu om de 18-55mm in te ruilen voor óf de 85mm 1.8 óf fujis eigen 50mm f/2... keuzes..
Ik heb de mijne via marktplaats voor €850,- gekocht. Een deal die ik niet kon laten schieten, ook omdat de 50-230 mijn meestgebruikte lens was. Achteraf gezien was de 100-400 voor mij een betere keuze geweest denk ik. Ik kom namelijk altijd tele tekort. Toch is de 50-140 een blijvertje, omdat het een zeer mooie lens is met f2.8. Je kunt er zelfs bijna-macro mee doen en doet bijna niet onder voor de 80mm qua scherpte.sapphire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:48:
Maar een handige reislens kan ik het niet noemen. Bedenk dat goed. De laatste tijd heb ik de 50-140, 80 en 35 f2 in m'n cameratas en dat is toch serieus gewicht. Het is ook geen gezicht op m'n x-t20, maar dat terzijde
Vergelijking
http://j.mp/2XItng5
Als je tele weinig gebruikt zou je gek zijn om de 50-140 te kopen. Ja, het is de beste telelens, maar je merkt het echt wel als je die mee neemt, plus je komt wel wat bereik tekort t.o.v. de 55-200 en de 50-230. Met name die laatste is een prima compacte lens, en goedkoop.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
volgens mij woilde @PdeBie zijn 50mm f2 verkopen ;-)WouterL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:24:
Net de 16mm 1.4 mogen testen. Erg mooie lens. Twijfel nu om de 18-55mm in te ruilen voor óf de 85mm 1.8 óf fujis eigen 50mm f/2... keuzes..
Toch vraag ik me af of 50mm f2 niet wat kort is voor een mooie portret lens. vind het wel fijn om een mooi afstandje te kunnen nemenTomas_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:13:
[...]
volgens mij woilde @PdeBie zijn 50mm f2 verkopen ;-)

Die 85 1.8 schijnt verder wel erg goed te zijn dus wellicht een goede optie.WouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:15:
[...]
Toch vraag ik me af of 50mm f2 niet wat kort is voor een mooie portret lens. vind het wel fijn om een mooi afstandje te kunnen nemen
Als je alleen een hoofd fotografeert, kan 50mm wellicht wat kort zijn, maar IMHO is het niet storend. Is allemaal best afhankelijk van persoonlijke stijl en voorkeuren ook denk ik.WouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:15:
...
Toch vraag ik me af of 50mm f2 niet wat kort is voor een mooie portret lens. vind het wel fijn om een mooi afstandje te kunnen nemen
hier gevonden voor slechts 353 : https://www.amazon.de/Aut...x+85mm%2Caps%2C159&sr=8-6
Zit er wel over in dubio ja. Dus voor de juiste prijs.........Tomas_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:13:
[...]
volgens mij woilde @PdeBie zijn 50mm f2 verkopen ;-)
De 23/2 staat inmiddels op V&A.
Dit verasste mij enigzins, aangezien de meesten voor 23mm gaan (35mm eq) en ze de 35mm vaak te veel tele vinden.
De 35mm is dan de enige die jij overhoud toch?
Klopt. Maar ik wil het gaan aanvullen met de 16mm 1.4 en een langere lens (nog niet uit welke)
Dat is 75mm (35mm eqv), prima lengte voor portretten en wat meer flexibel dan een 85mm (127,5mm).WouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:15:
[...]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Onlangs een poging gewaagd om wat portretten te schieten met de 35/1.4. Niet ontevreden over het eindresultaat maar je moet er toch best dicht op zitten voor alleen een hoofd/schouder shot. Een 56/1.2 zou natuurlijk een leuke aanvulling zijn maar misschien de 50/2.0 ook wel. Ben eigenlijk op zoek naar wat vergelijkingen tussen de 35/1.4 en de 50/2.0. En dan echt een goede vergelijking, zelfde model, zelfde achtergrond, zelfde compositie maar dan met beide lenzen zodat je een goede indruk krijgt over het verschil in bokeh en achtergrond compressie. Google vind wel dpreview draadjes maar echt een goede vergelijking kwam ik niet tegen. Wel vergelijkingen met de 56/1.2 maar dat vind ik niet helemaal eerlijk.
(Die Viltrox 85 lijkt me ook wel leuk trouwens, maar dat verschil kan ik me wel voorstellen)
(Die Viltrox 85 lijkt me ook wel leuk trouwens, maar dat verschil kan ik me wel voorstellen)
[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 04-07-2019 11:28 ]
@amphora ik zie dat je uit Utrecht komt. Ik ben aanstaande zaterdag in Utrecht. Dus ik kan kijken of we ergens af kunnen spreken, zodat je de 50/2 kan proberen. Wil ik best model voor je staan. Zal mijn haar goed in model brengen
Ja, maar het is natuurlijk leuk om mooie portretten of composities te schieten terwijl je op ruime afstand zitVentieldopje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:13:
[...]
Dat is 75mm (35mm eqv), prima lengte voor portretten en wat meer flexibel dan een 85mm (127,5mm).
[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 04-07-2019 11:37 ]
Dat verschilt denk ik een beetje met wat je doet. Als je echt shoots gaat doen dan wil je toch contact houden en gaat het om het eind resultaat, niet dat jij je meer op je gemak voelt als je verder staat. Als dat zo is dan weet ik niet of je portretten moet gaan makenWouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:34:
[...]
Ja, maar het is natuurlijk leuk om mooie portretten of composities te schieten terwijl je op ruime afstand zitLeg je toch wat spontanere situaties vast. (althans naar mijn idee, ik heb wel vaker met 50mm geschoten maar nooit met 85mm).
Ik werk ook wel eens met mensen die 0 ervaring hebben of normaal gesproken niet eens model willen staan. Dan ga ik echt niet op 10m afstand staan schieten maar ook gewoon zoals normaal, de afstand die nodig is om het shot te maken dat ik wil maken
www.maartendeboer.net
Tof dat je dat zou willen doen. Kan zaterdag echter alleen 's morgens.PdeBie schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:30:
@amphora ik zie dat je uit Utrecht komt. Ik ben aanstaande zaterdag in Utrecht. Dus ik kan kijken of we ergens af kunnen spreken, zodat je de 50/2 kan proberen. Wil ik best model voor je staan. Zal mijn haar goed in model brengen
Voor paar tientjes meer ook bij Kamera Express. Niet dat ik iets tegen Amazon heb ben maar dat je makkelijk terug kan naar een fysieke winkel mocht er wat mee zijn vind ik ook wat waard. Of wordt ik nu echt een ouwe lul?WouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:23:
hier gevonden voor slechts 353 : https://www.amazon.de/Aut...x+85mm%2Caps%2C159&sr=8-6

Nee shoots zullen het niet worden. foto's van huisdieren, buitenportretten etc wel. Eventueel binnen maar ik weet niet hoe handig dat is met een 85mm. Voordeel van de 85mm vind ik de bijbehorende scherptediepte op deze focal length. Maar misschien verkijk ik me een beetje op de afstand.Ventieldopje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:40:
[...]
Dat verschilt denk ik een beetje met wat je doet. Als je echt shoots gaat doen dan wil je toch contact houden en gaat het om het eind resultaat, niet dat jij je meer op je gemak voelt als je verder staat. Als dat zo is dan weet ik niet of je portretten moet gaan maken
Ik werk ook wel eens met mensen die 0 ervaring hebben of normaal gesproken niet eens model willen staan. Dan ga ik echt niet op 10m afstand staan schieten maar ook gewoon zoals normaal, de afstand die nodig is om het shot te maken dat ik wil makenIk bijt niet en ik mag hopen voor je modellen, jij ook niet.
€359 zelfs maar met 'summer30eu' codeamphora schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:49:
[...]
Voor paar tientjes meer ook bij Kamera Express. Niet dat ik iets tegen Amazon heb ben maar dat je makkelijk terug kan naar een fysieke winkel mocht er wat mee zijn vind ik ook wat waard. Of wordt ik nu echt een ouwe lul?
...and your ass will follow
oh goede tip
edit: no longer valid
[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 04-07-2019 11:55 ]
Dat wel maar dit heeft ook te maken met de afstand van onderwerp <-> achtergrond en onderwerp <-> camera.WouterL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:50:
[...]
Voordeel van de 85mm vind ik de bijbehorende scherptediepte op deze focal length. Maar misschien verkijk ik me een beetje op de afstand.
85 voor binnen is trouwens wel héél lang op APS-C, of je moet een enorm huis hebben
www.maartendeboer.net
Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een APS-C setje naast mijn Sony FF. Een fotograferende vriend van me is overgestapt van Fuji naar Sony en wilde zijn spullen wel verpatsen.
Afgelopen week heb ik daardoor zijn X-T2, 56mm 1.2 en 16mm 1.4 kunnen testen. Ik moet zeggen dat dat toch wel een heel fijn setje is. Ik heb ooit een Fuji S5 gehad en nog eens een X100f, maar dit is toch wel een wereld van verschil zeg. Fijne body en fijne lenzen. De 56mm tekent heel erg fijn en de 16mm was lekker scherp. De 56 ook, maar de 16 tot in de hoeken wat voor mijn gebruik belangrijk is. Foto’s zijn vergeleken met mij A7 prima te noemen. Net iets minder als je gaat pixelpeepen, maar dat ga je met normaal gebruik niet ervaren. En een body die gewoon lekker snel focust was ik ook niet meer gewend. Al met al was ik behoorlijk onder de indruk. Uiteindelijk toch besloten om de spullen niet over te nemen, maar dat was vooral vanwege het feit dat ik geen zin had in 2 systemen. Als ik zonder FF camera zou kunnen dan zou ik het wel weten…
Afgelopen week heb ik daardoor zijn X-T2, 56mm 1.2 en 16mm 1.4 kunnen testen. Ik moet zeggen dat dat toch wel een heel fijn setje is. Ik heb ooit een Fuji S5 gehad en nog eens een X100f, maar dit is toch wel een wereld van verschil zeg. Fijne body en fijne lenzen. De 56mm tekent heel erg fijn en de 16mm was lekker scherp. De 56 ook, maar de 16 tot in de hoeken wat voor mijn gebruik belangrijk is. Foto’s zijn vergeleken met mij A7 prima te noemen. Net iets minder als je gaat pixelpeepen, maar dat ga je met normaal gebruik niet ervaren. En een body die gewoon lekker snel focust was ik ook niet meer gewend. Al met al was ik behoorlijk onder de indruk. Uiteindelijk toch besloten om de spullen niet over te nemen, maar dat was vooral vanwege het feit dat ik geen zin had in 2 systemen. Als ik zonder FF camera zou kunnen dan zou ik het wel weten…
Hij wil.
Waarom zou je dat niet (meer) kunnen dan? Ben wel benieuwd.klaaas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:32:
Als ik zonder FF camera zou kunnen dan zou ik het wel weten…
Ik denk dat je gelijk hebtVentieldopje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:32:
[...]
Dat wel maar dit heeft ook te maken met de afstand van onderwerp <-> achtergrond en onderwerp <-> camera.
85 voor binnen is trouwens wel héél lang op APS-C, of je moet een enorm huis hebben
Lastig.
[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 04-07-2019 14:04 ]
De Canon 24mm Tilt-shift is mijn werkpaard. Voor architectuurfotografie wil ik niks anders. Nou ja... de 17mm TS nog een keeramphora schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:47:
[...]
Waarom zou je dat niet (meer) kunnen dan? Ben wel benieuwd.
Hij wil.
Op zichh zijn er toch alternatieven te bedenken? Niet dat die meer voor je hand liggen dan het bestaande canonsysteem met TS-lens aanhouden, maar toch, het is niet zo dat je niet zonder 'FF'-systeem zou kunnen... Dat je eventueel (begrijpelijk) niet zou willen daargelatenklaaas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:01:
[...]
De Canon 24mm Tilt-shift is mijn werkpaard. Voor architectuurfotografie wil ik niks anders. Nou ja... de 17mm TS nog een keer
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2019 16:15 ]
Ik weet niet precies waar je aan denkt, maar de opties die ik kan bedenken liggen m.i. dichter bij niet kunnen dan bij niet willen.begintmeta schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:14:
[...]
Op zichh zijn er toch alternatieven te bedenken? Niet dat die meer voor je hand liggen dan het bestaande canonsysteem met TS-lens aanhouden, maar toch, het is niet zo dat je niet zonder 'FF'-systeem zou kunnen... Dat je eventueel (begrijpelijk) niet zou willen daargelaten
Hardwarematig kan ik bedenken dat je de TS met een speedbooster op een APS-C camera zet. Ik betwijfel of dat goed gaat met de grotere image circle van de TS lens. Of je zet een 17mm TS op een APS-C camera. Maar die gaat dan (afhankelijk van de camera) al richting de 26mm wat dan toch weer jammer is. Softwarematig zou je uiteraard foto’s van een normale WA lens kunnen corrigeren. Resolutieverlies is dan een probleem, maar een nog veel groter probleem is het bepalen van je compositie. Dat kan eigenlijk alleen superstrak met een TS lens.
Dus ja, technisch gezien kan het misschien wel, maar voor betaalde opdrachten moet je dat allemaal echt niet willen imo.
Hij wil.
Ik zat meer aan balgconstructies (Cambo Actus-achtig) te denken, maar zoals ik al aangaf, ik snap heus wel dat je bij je huidige systeem zou blijven.klaaas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:30:
...
Ik weet niet precies waar je aan denkt, maar de opties die ik kan bedenken liggen m.i. dichter bij niet kunnen dan bij niet willen.
Hardwarematig kan ik bedenken dat je de TS met een speedbooster op een APS-C camera zet. Ik betwijfel of dat goed gaat met de grotere image circle van de TS lens. ...
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2019 17:01 ]
Ja, dat is er ook 1 uit de categorie 'het kan, maar'...begintmeta schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:01:
[...]
Ik zat meer aan balgconstructies (Cambo Actus-achtig) te denken, maar zoals ik al aangaf, ik snap heus wel dat je bij je huidige systeem zou blijven.
Overigens is mijn huidige systeem een combinatie van Sony en Canon dus ik ben op zich wel gewend iets tussen mijn lens en de body te plaatsen ;-)
Hij wil.
Dit.....de enige reden waarom ik nog terug naar FF zou willen. Mijn ultieme droom lens...de T/S 17mmklaaas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:01:
[...]
De Canon 24mm Tilt-shift is mijn werkpaard. Voor architectuurfotografie wil ik niks anders. Nou ja... de 17mm TS nog een keer
Als je nog van die 56mm af wilt houd ik me aanbevolen

Ik zie even door de bomen het bos niet meer... We hebben thuis een X-T20 met 16-50 kitlens. Een leuke start van de hobby! Nu ben ik aan het kijken naar een goede prime om het nog net iets leuker te maken. Met name een groter diafragma voor een sterker bokeh-effect bij straatfotografie of portretten. Maar bij voorkeur niet totaal ongeschikt voor een landschap hier of daar.
Maar vervolgens verzand ik een beetje in de opties. 23mm, 35mm, 50mm? 1.4 / 2.0? Nu zie ik dat de meeste opties ofwel rond de €350-400 liggen ofwel rond de €800-900. Zijn de duurdere lenzen de dubbele prijzen waard? Vermoedelijk voor mijn beginnersoog nog niet. Verder wil ik vooral een compacte lens, zodat je op vakantie eerder geneigd bent de camera mee te nemen.
Ik neig daarmee dus naar de 23mm of 50mm 2.0. Wat zijn jullie overwegingen over deze opties?
Maar vervolgens verzand ik een beetje in de opties. 23mm, 35mm, 50mm? 1.4 / 2.0? Nu zie ik dat de meeste opties ofwel rond de €350-400 liggen ofwel rond de €800-900. Zijn de duurdere lenzen de dubbele prijzen waard? Vermoedelijk voor mijn beginnersoog nog niet. Verder wil ik vooral een compacte lens, zodat je op vakantie eerder geneigd bent de camera mee te nemen.
Ik neig daarmee dus naar de 23mm of 50mm 2.0. Wat zijn jullie overwegingen over deze opties?
je bestaande lens kun je even vast-tapen op 23/35/50mm. Daarmee kun je ten eerste zien welke beeldhoek voor jou het meeste geschikt is, en het meest aansluit bij je wensen. Als ik je verhaal lees, denk ik dat jij met een 35mm prima uit de voeten kan. Qua lichtsterkte vind ik de financiele stap tussen f/1.4 en f/2.0 ook behoorlijk, en zou ik waarschijnlijk voor de f/2.0 gaan. Qua scherpte ga je er wel op vooruit
Hier staat tekst
@millerman_sf De 50mm zou ik niet nemen als je ook landschap wil doen. De 23mm is wel het meest divers, maar ook de 35mm kan je leuke dingen mee doen. Ik zou beginnen met de f2 versie. Upgraden kan altijd nog. Die F2 is veel bang voor je buck
De 35mm heb ik zelf gehad en is een fijn lensje en is ook behoorlijk leuke bokeh mee te halen. De 50mm is naar mijn mening, niet echt geschikt voor landschap fotografie, tenzij je er wat details wil uitpakken, of juist alles 'in elkaar' wil duwen.
De 35mm heb ik zelf gehad en is een fijn lensje en is ook behoorlijk leuke bokeh mee te halen. De 50mm is naar mijn mening, niet echt geschikt voor landschap fotografie, tenzij je er wat details wil uitpakken, of juist alles 'in elkaar' wil duwen.
Goede tip om de mm's even te checken op de huidige lens. Dat ga ik even doen, met name de 23mm en 35mm dus. Even ervaren wat het verschil daarin echt is voor diverse settings.
J kunt ook even bij je gemaakte foto's kijken welke brandpuntsafstand je het meest gebruikt...
Qua brandpuntsafstand is de 23 mm in mijn beleving het meest bruikbaar voor het dagelijkse gebruik. Die lengte zit niet voor niets op de X100-serie omdat het een mooi compromis is voor altijd er op. Een beetje groothoek voor landschappen en streetspul en ook nog een beetje bruikbaar voor portretten. De 35 mm is "standaard" maar mist naar mijn mening net even teveel blikveld. De 50 mm heeft de aangesproken "tekortkomingen" voor "er altijd op" nog even wat meer (landschap: nee, street: matig) maar is weer wat geschikter voor portretten.
Als je en niet teveel wilt uitgeven en nog een mooi objectiefje wilt hebben is waarschijnlijk 23 F2.0 het bekijken waard. Optisch qua scherpte heel goed, compact, bokeh is nog wel aardig, vignetering lastig maar wordt voor JPEG in de camera gecorrigeerd. In tegenstelling tot de 35 mm F2 is de eigen vertekening verwaarloosbaar. De prijs is pak hem beet de helft van de 1.4 en die wint het met name op de bokeh maar of het je dat waard is blijft een persoonlijke keuze.
Qua brandpuntsafstand is de 23 mm in mijn beleving het meest bruikbaar voor het dagelijkse gebruik. Die lengte zit niet voor niets op de X100-serie omdat het een mooi compromis is voor altijd er op. Een beetje groothoek voor landschappen en streetspul en ook nog een beetje bruikbaar voor portretten. De 35 mm is "standaard" maar mist naar mijn mening net even teveel blikveld. De 50 mm heeft de aangesproken "tekortkomingen" voor "er altijd op" nog even wat meer (landschap: nee, street: matig) maar is weer wat geschikter voor portretten.
Als je en niet teveel wilt uitgeven en nog een mooi objectiefje wilt hebben is waarschijnlijk 23 F2.0 het bekijken waard. Optisch qua scherpte heel goed, compact, bokeh is nog wel aardig, vignetering lastig maar wordt voor JPEG in de camera gecorrigeerd. In tegenstelling tot de 35 mm F2 is de eigen vertekening verwaarloosbaar. De prijs is pak hem beet de helft van de 1.4 en die wint het met name op de bokeh maar of het je dat waard is blijft een persoonlijke keuze.
Wat een heerlijke lens die 1.4 16mm. 475 well spent
Momenteel heb ik een Olympus OM-D E-M10 mark I met een Olympus 12-40mm f2.8 Pro lens. Ik overweeg om over te stappen naar een Fujifilm X-T2 of misschien een X-T30. Bij voorkeur in eerste instantie met een 23 of 35mm f2.0 prime lens. De reden dat mijn voorkeur uitgaat naar een prime is vooral de draagbaarheid. Ik heb op de Olympus ook een tijdje een Panasonic prime gehad en de draagbaarheid van het geheel is toch wel heel fijn. De 12-40mm Pro is een fantastische lens, maar samen met de E-M10 en en de (noodzakelijke) grip is het geheel toch wat minder draagbaar.
Alhoewel de Olympus een fijne camera is, merk ik verder dat de m43 sensor bij hoge ISO waardes wat tekort schiet. Dat geldt ook min of meer voor het aantal megapixels dat - afgaande op een aantal tests - toch wel meerwaarde heeft boven de 16 die ik momenteel heb op de Olympus. Ook is de autofocus op mijn Olympus niet om over naar huis te schrijven en maakt de camera relatief veel shuttergeluid.
De camera wordt vooral gebruikt voor vakantiefoto's en voor straatfotografie. Ik denk dat ik daarom met een prima vooralsnog prima uit de voeten kan. Desnoods kan ik later altijd nog een zoomlens aanschaffen.
Zijn er mensen die (recent) de overstap van Olympus naar Fujifilm hebben gemaakt? Zo ja, hoe is dat bevallen? Is de overstap de moeite waard? En in hoeverre is het verstandiger om de nieuwe X-T30 te kopen? Maakt het een groot verschil met AF?
Alhoewel de Olympus een fijne camera is, merk ik verder dat de m43 sensor bij hoge ISO waardes wat tekort schiet. Dat geldt ook min of meer voor het aantal megapixels dat - afgaande op een aantal tests - toch wel meerwaarde heeft boven de 16 die ik momenteel heb op de Olympus. Ook is de autofocus op mijn Olympus niet om over naar huis te schrijven en maakt de camera relatief veel shuttergeluid.
De camera wordt vooral gebruikt voor vakantiefoto's en voor straatfotografie. Ik denk dat ik daarom met een prima vooralsnog prima uit de voeten kan. Desnoods kan ik later altijd nog een zoomlens aanschaffen.
Zijn er mensen die (recent) de overstap van Olympus naar Fujifilm hebben gemaakt? Zo ja, hoe is dat bevallen? Is de overstap de moeite waard? En in hoeverre is het verstandiger om de nieuwe X-T30 te kopen? Maakt het een groot verschil met AF?
Ik kwam van een m1mk2 naar de xpro 2 en nu de x-h1, bevalt super, ik vind de beelden die ik nu maak beter en mooier, wat meer scherpte diepte.
Ik heb de 35mm en de 14mm en heb zoom nog niet gemist, alleen het super touch screen van de olympus heb ik tot op heden
Doen!
Ik heb de 35mm en de 14mm en heb zoom nog niet gemist, alleen het super touch screen van de olympus heb ik tot op heden
Doen!
Eerste impressies: prachtige lens om te zien. Mooi bereik. Wel zit de focus er vaak goed naast, zonder aanwijsbare reden. (af)
Misschien moet ik ook gewoon kortere sluitertijden/hogere iso's kiezen op 85mm, ik heb er nog nooit mee geschoten
Ook benieuwd hoe de lens presteert in goed licht. Helaas was het vandaag daar het weer niet voor.
Misschien moet ik ook gewoon kortere sluitertijden/hogere iso's kiezen op 85mm, ik heb er nog nooit mee geschoten
Ook benieuwd hoe de lens presteert in goed licht. Helaas was het vandaag daar het weer niet voor.
[ Voor 46% gewijzigd door WouterL op 06-07-2019 19:34 ]
Wellicht verschillende AF instellingen uitproberen?WouterL schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:25:
Eerste impressies: prachtige lens om te zien. Mooi bereik. Wel zit de focus er vaak goed naast, zonder aanwijsbare reden. (af)
Misschien moet ik ook gewoon kortere sluitertijden/hogere iso's kiezen op 85mm, ik heb er nog nooit mee geschoten![]()
Ik zal binnenkort wel eens wat samples van de Viltrox 85mm posten. Tot nu toe best tevreden. Niet zo scherp als de 16mm, maar dat had ik ook niet verwacht.
Op onze reis wil ik wat filmen, 4k 24 fps zal de standaard zijn.
Ik zie dat er voor slomo ook een 60 fps optie is en 120 fps in een ander menu. Bij de 120 fps staat 2x, 4x en 5x. Dit is waarschijnlijk de snelheid dat playback vertraagd wordt. Maar wat neem ik best als ik 120fps zelf in post wil vertragen. Of maakt dat geen verschil?
Ik zie dat er voor slomo ook een 60 fps optie is en 120 fps in een ander menu. Bij de 120 fps staat 2x, 4x en 5x. Dit is waarschijnlijk de snelheid dat playback vertraagd wordt. Maar wat neem ik best als ik 120fps zelf in post wil vertragen. Of maakt dat geen verschil?

Impressie van de scherpte van de lens. (Van een zeer oninteressante plant in de tuin)
Geschoten op f/4 400
[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 07-07-2019 18:51 ]
Scherp zat toch? Of hoe scherp wil je het hebben????
Scherpte is sowieso overrated vind ik
Ja ik was hier ook best tevreden meePdeBie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:26:
Scherp zat toch? Of hoe scherp wil je het hebben????

Toch nog best wel jammer dat de X T20 geen ibis heeft.
Nog een sample, maar dan 'wide open'. Al met al vind ik de lens een dikke aanrader, maar heb natuurlijk niet de 90mm om te vergelijken en doe niks professioneels.

[ Voor 29% gewijzigd door WouterL op 10-07-2019 13:31 ]
Ik denk na over het aanschaffen van een lens waarmee goed portretten zijn te maken. Bovengenoemde 85mm zou een optie kunnen zijn, al is binnenshuis foto's kunnen maken wel een vereiste. Daarom neig ik eerder naar de XF 50 of 56mm. Ik zal jullie niet vermoeien met de vraag welke van deze de beste keus zou moeten zijn, de voor en nadelen zijn vrij duidelijk. Ik zag wel dat er een cash back actie loopt met 50 euro voor de 50mm, en bij foto Looman is de lens, na cash back, 359,-.. Lijkt me een erg mooie prijs dit. Cash back actie loopt wel tot vandaag, dus nu nog snel de knoop doorhakken..
Datum op de factuur betreft de dag van aankoop, niet van levering, hoop ik?
Datum op de factuur betreft de dag van aankoop, niet van levering, hoop ik?
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic