MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Helemaal mee eens. De 12mm is voor mij echt een nieuwe dimensie in fotografie. Het is opnieuw uitzoeken hoe je hier mee fotografeerd. Je kunt veel in beeld krijgen en dat geeft weer veel nieuwe inzichten. Maar soms kun je er ook niets mee. Ik heb hem er nu bijna continue op zitten om veel te ontdekken. Ik merk wel dat je snel de neiging hebt om te croppen. Maar ik hou wel van omgevings fotografie zoals bij de gans.LA-384 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 01:21:
[...]
Persoonlijk vind ik de 12mm echt een lens om sfeerimpressies vast te leggen. Door de mate van groothoek vind ik het erg lastig er een uitgesproken onderwerp mee vast te leggen. Zoals te zien bij de gans hierboven, komt er zeer veel achtergrond op de foto, de gans lijkt bijna bijzaak.
Hier nog een voorbeeld van tijdens een wandeltocht. Let niet op de kwaliteit, beide zijn bewerkte jpg’s op de telefoon.

De eerste opdracht met de Fuji was een leegstaand appartement dus geen tijddruk, lekker op gemak
De .JPG's op de PC zagen er op het eerste gezicht goed uit. De RAW's op m'n oude bejaarde laptop ook (ben eigenlijk op vakantie
Uiteindelijk met de Samyang de focuspeaking op laag en focus op de 'L' laten staan. Dit was volgens de peaking scherp en op zicht ook.
Gisteren nog een dagje Efteling en gewoon een hele rits scherpe foto's van een achtbaan-karretje in volle vaart met focus tracking.
Dit alles op 1 accu en nog wat over
Al met al ben ik weer/nog dik tevreden met de X-T2, wat een camera!
Verwijderd
Dat is nog geen garantie want foto's worden vaak in resolutie verkleind om ruimte te sparen op de serverAardappel schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:59:
Maar ik zie niet zo veel foto's
Even wat testjes gedaan en dat blijkt prima te gaan. Binnenkort maar eens de natuur in om wat bloemetje en beestjes te zoeken.

X-T10 - XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS II - 230mm - F22 - 1.5s - ISO 200
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik was blij dat ik mijn Yongnuo YN560 'for Canon' en RF 603 'Canon' triggersook gewoon werken op Fuji
Vandaag weer mijn avonturen met de Samyang 12mm verder gegaan, fijne lens en beeld wat er uitkomt is toch best fijn! Alleen de vertekening is best een draak, digitale waterpas was kaarsrecht, libelle op statief ook maar toch zijn sommige rechte lijnen zo scheef als een h**r
Accuduur was ook weer fijn vandaag. Accu was niet helemaal vol, 1,5u geschoten met alleen LCD en nog niet leeg dus dat is prima
Overigens ook de 27mm Pancake binnen, iets in een opwelling gekocht omdat de prijs te goed was om te laten liggen

Leg dan liever bij voor een 55-200mm of 56mm ofzo denk
Kan niet wachten totdat de X-T3 in de winkels ligt, dat wordt een insta-buy!
Snap de relatie tussen de X-T3 en de X-H1 niet helemaal. De X-T3 zal (vrijwel) zelfde body krijgen als de X-T2 verwacht ik zo. En IBIS? Volgens Fuji past dat toch niet in X-T2 formaat bodies?Grin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:58:
Gister even met een X-H1 geschoten... damn wat een apparaat is dat zeg! Ligt echt super in de hand en de shutter is echt bizar: heerlijk zacht! Zowel in mechanische trilling als in geluid (hoort hem amper). Waar ik niet zo kapot van ben is de shutterknop, veel te soft.
Ben zelf erg benieuwd naar die X-H1 maar hoor vaak dat die trigger echt belachelijk licht is ja. Sommige reviewers schoten rustig 60 frames weg terwijl ze het niet eens door hadden.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Knap met een buffer tussen de 20-30sys64738 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Snap de relatie tussen de X-T3 en de X-H1 niet helemaal. De X-T3 zal (vrijwel) zelfde body krijgen als de X-T2 verwacht ik zo. En IBIS? Volgens Fuji past dat toch niet in X-T2 formaat bodies?
Ben zelf erg benieuwd naar die X-H1 maar hoor vaak dat die trigger echt belachelijk licht is ja. Sommige reviewers schoten rustig 60 frames weg terwijl ze het niet eens door hadden.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ho ho. Ik had niet gezegd "binnen 2 seconden" hè.
JPG's?
Of het waren trage reviewer, duurde even voor ze het door hadden
Wat ik zeg komt niet van mij, maar van https://www.fujirumors.com/Grin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:02:
Ik verwacht dat de X-T3 een body krijgt die erg lijkt op de X-H1, dus met een schermpje bovenop, een vergelijkbare grip en met IBIS. Maar dat is jouw kristallen bol tegen de mijne, no use to debate here...
En die hebben tot nu toe quasi altijd gelijk
Uiteindelijk vast wel.. overigens gaan de geruchten dat er een GFX-R aan komt, een soort van X-Pro rangefinder-ish body met de middenformaat sensor van de GFX-50begintmeta schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:04:
Hoe wordt de X-Pro3? Komt er überhaupt nog een X-Pro3?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik ben benieuwd, dat apparaat, als het er komt, zal toch te duur zijn voor mij, en vermoedelijk ook wat te groot, maar het zou een mooie opvolger voor mijn Bronics RF645 zijn geweest. Dat is de X-Pro2 trouwens ook.Chiron schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:32:
...
Uiteindelijk vast wel.. overigens gaan de geruchten dat er een GFX-R aan komt, een soort van X-Pro rangefinder-ish body met de middenformaat sensor van de GFX-50Daar ben ik dan wel heeeel benieuwd naar.. een soort digitale GF670
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
De shutter vergt idd enige gewenning, maar na 2 a 3 dagen weet je niet beter. Ik vind het een geweldig apparaat.Grin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:58:
Gister even met een X-H1 geschoten... damn wat een apparaat is dat zeg! Ligt echt super in de hand en de shutter is echt bizar: heerlijk zacht! Zowel in mechanische trilling als in geluid (hoort hem amper). Waar ik niet zo kapot van ben is de shutterknop, veel te soft.
Ik denk dat ze de grip wel op de XH1 gaan laten lijken, hij ligt stomweg beter in de hand dan de XT2. Of dat schermpje dan erbij komt is afwachten. IBIS gaat echt niet gebeuren, want dan gaan ze kannibaliseren op hun eigen productlijn. De XT3 wordt fotografie pur sang, heel puur met lekker dikke draaiknoppen en er zal middels FW functionaliteit vanuit de XH-serie doordruppelen.Grin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:02:
Ik verwacht dat de X-T3 een body krijgt die erg lijkt op de X-H1, dus met een schermpje bovenop, een vergelijkbare grip en met IBIS. Maar dat is jouw kristallen bol tegen de mijne, no use to debate here...
De XH kan verrekte goed uit de fvoeten met stills, maar daar is echt heel veel aandacht aan het video-aspect besteed.
De geruchten over een GFX-R heb ik compleet gemist, maar klinkt geweldig, zeker als deze onder de huidige GFX wordt gepositioneerd. Enige probleem is dan de cam min of meer betaalbaar is, maar de objectieven zijn dat absoluut niet.
[ Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 22-03-2018 22:11 ]
Daarnaast zijn de huidige GFX-objectieven ook behoorlijk fors, juist ook de relatieve compactheid van de objectieven was een van de dingen die ik aan de RF645 kon waarderen.onsgeluk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:08:
...
De geruchten over een GFX-R heb ik compleet gemist, maar klinkt geweldig, zeker als deze onder de huidige GFX wordt gepositioneerd. Enige probleem is dan de cam min of meer betaalbaar is, maar de objectieven zijn dat absoluut niet.
Het is afwachten tot dat de X T3 is aangekondigd. En dan zullen we het weten. Zo was Fujifilm in verleden ook eens stellig mbt dat IBIS niet zou komen in hun camera's. Dit was een compromis voor IQ. En toch zijn ze uiteindelijk overstag gegaan. En zullen vast nog wel wat meer camera's volgen met IBIS in de toekomst. Verwacht ik, maar welke dat zijn is koffie dik kijken ;-)Het Leoh-Paard schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:39:
Als Fujifilm geen IBIS in de nieuwe X-T3 stopt gaan ze heel wat klanten teleurstellen. Sony pompt de ene na de andere camera met IBIS de wereld in, Fuji heeft nu met de X-H1 aangetoond dat ze het inmiddels ook kunnen, en dan een halfjaar later zouden ze een topmodel uitbrengen dat ongestabiliseerd is? Qua marketing kan ik het me niet voorstellen.
Maar als ibis daar aan wordt toegevoegd halen ze toch het bestaansrecht van hun zojuist geintroduceerde productlijn onderuit?
Naar het schijnt komt er de T3 een andere sensor in met een wat hogere resolutie. Maar het wordt geen 36 mp... En ook dat zou voor veel mensen geen reden zijn om nu massaal op de T3 te gaan zitten. eén of twee mp's erbij is natuurlijk al helemaal niet de moeite waard. IBIS zou natuurlijk een reden kunnen zijn om die eruit te laten als je bang bent dat de H-verkopen er onder gaan liijden. Maar dan zou de prijs in ieder geval lager of gelijk moeten liggen dan dat de T2 is.
Het zal dus moeilijk zijn argumenten te vinden voor een T vs een H bij de opvolger van de T2. Duurder maken is niet echt een optie omdat ze zich dan echt een beetje belachelijk beginnen te maken, daarvoor zit Sony ze teveel op de hielen met FF en ongeveer dezelfde prijs. De H1 zit nu immers al in de vergelijkingen met de A7iii, dus is een slagje minder dan de H1 al een lastige zaak.
Maar goed, het koffie dik heeft nog een tijdje om gekeken te worden....
Wat je nu ziet, en dat geldt niet alleen voor Fuji, is dat er lenzen uitkomen mét stabilisatie en zonder, en je bent aan de experts van de fabrikant overgeleverd of er een beslissing voor wel of geen stabilisatie komt; allemaal ook afhankelijk van het productieproces en de prijs. De een wilt graag stabilisatie op een 85/1.4 (zoals ik) en de ander heeft het niet nodig omdat het toch lichtsterk genoeg is.
Er zijn gewoon duidelijk veel voordelen voor het hebben van stabilisatie, waaronder een stil zoekerbeeld of liveview, zodat je focus veel meer op compositionering kan liggen, plus het helpt je met manueel scherpstellen om je focus te nailen. Als al je body's het hebben hoef je geen aandacht meer te besteden aan in-lens stabilisatie, en aangezien het zich bewezen heeft dat het gewoon goed werkt (sony) zou ik het wel fijn vinden als ook Fuji de keuze voor IBIS zou maken in de X-T3; IBIS is namelijk toch wel echt een zeer waardevolle, toevoeging die voor volgens mij iedereen praktisch nut heeft.
@Superdaantje Waar ligt het dan eigenlijk precies aan dat het ten koste zou gaan van de IQ?
Mijns inziens is het altijd beter om het wel te hebben (met de optie om het uit te zetten) dan om het niet te hebben. Ik mis het in ieder geval behoorlijk op mijn 6D en mijn Zeiss lenzen en het is gewoon fijn om te weten dat een toekomstige kandidaat, bijv. Sony A7(R) III, mij in staat stelt om voor superieure lenzen te gaan die geen stabilisatie hebben (zoals de Milvus lijn van Zeiss).
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Source linkTOMASH: Are you looking into IBIS (in-body-image-stabilization) on future Fujifilm cameras? If not, why?
TAKASHI UENO: First of all, our XF mount is not compatible with IBIS. You may be thinking that our mount size is similar to competitors’ and why Fujifilm cannot do it. The answer is simple: for the sake of image quality. IBIS has both advantages and disadvantages. IBIS moves the sensor in the mount to stabilize the image. To secure the amount of light at any position, the diameter of mount must cover the wider image circle considering the margin of sensor movement. The diameter of our mount was designed for the image circle without IBIS. It means the amount of light at the corners is reduced when the sensor is shifted. We could correct it digitally, but we don’t want to do it: we don’t want to compromise our image quality.
Zo zijn er meer interviews geweest met Fujifilm managers engineers etc....
Als je kiest voor Sony dan werken de Milvus objectieven enkel met adapter. Zeiss objectieven voor de e-mount zijn de Batis en Loxia. Zie Sony e-mount topic voor meer informatie
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 23-03-2018 19:34 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
In mei wordt er firmware update verwacht volgens Fujirumors om volgende op te lossen. Issue with the video autofocus at DR400Fujifilm announced that they will release a bug fix firmware for the Fujifilm X-H1 soon.
The firmware will fix the following issues:
We have discovered two malfunctions in the recently launched FUJIFILM X-H1. They are as follows:
1. In the EF (E-FRONT CURTAIN SHUTTER) setting, the warning of “TURN OFF THE CAMERA AND TURN ON AGAIN” could appear in rare cases when the FLICKER REDUCTION setting is ON.
2. Switching the CUSTOM setting can make the ISO AUTO setting return back to default when the ISO AUTO setting is changed.
En nog heel veel meer wanneer ze het wel doen. Je vergeet hier even voor het gemak welke nadelen de X-H1 heeft tov de X-T2: gewicht, grootte en accuduur. Die eerste 2 punten zijn nou juist de punten waarom mensen van hun dslr naar Fuji overstappen en waarom velen die X-H1 niet zullen kopen. Dat ding is namelijk net zo groot en zwaar als de dslr die ze in de ban willen doen.Het Leoh-Paard schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:39:
Als Fujifilm geen IBIS in de nieuwe X-T3 stopt gaan ze heel wat klanten teleurstellen.
Buiten dat heeft Fuji al een camera met IBIS (aka de X-H1) die ongetwijfeld opvolgers zal krijgen. Dat zal vast stoppen wanneer ze IBIS zo ver hebben ontwikkeld dat het heel klein en licht is en je het dus wel in een X-T2 casing kan stoppen. Tot die tijd moet je niet verwachten dat ze het gaan doen; die X-H1 hebben ze niet voor niets uitgebracht
Dit is nou eenmaal hoe Fuji haar camera's opdeelt en waarom ze een heel breed assortiment hebben.
- Betere grip, de X-H1 is m.i. echt een grote stap vooruit. De X-T3 hoeft er niet 100% op te lijken maar 70-90% zou ik zeker kunnen waarderen;
- Dat extra schermpje bovenop de X-H1 vind ik een prima upgrade en lever ik de exp. comp. knop graag voor in;
- IBIS, kom maar door met die handel;
- PDAF, meer en groter alstublieft;
- EVF, deze is al zeer goed maar die van de X-H1 is beter;
- Grotere/betere knop voor 'back-button-AF', zie X-H1;
- Touchscreen zou leuk zijn maar mis ik eigenlijk niet, maar als we toch bezig zijn...
Verwijderd
Dat de exposure compensation een overbodige knop is, heb ik al eerder verteld.Grin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:16:• Dat extra schermpje bovenop de X-H1 vind ik een prima upgrade en lever ik de exp. comp. knop graag voor in;
Niemand gebruikt het, omdat de lichtmeter nu veel beter is dan in 1986.
Verder krijg ik de indruk dat je de eigenschappen van een ander mirrorless merk in de Fuji wilt terugzien?
Een Porsche-eigenaar die graag een rode sportwagen met Italiaans design en een V12 tussen de voorwielen wil...
edit: ik ben blij dat Fuji van het retro-ontwerp afstapt en gewoon een functioneel uiterlijk kiest.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 23:08 ]
Je beseft dat je hier eigenlijk de XH1 met een andere sensor beschrijft? Not gonna happen...Grin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:16:
Hoe enthousiast ik ook ben over de X-T2, ik heb me nagenoeg blind - voordat de echte reviews op het internet stonden, had 'm één dag voor de NL releasedag - op deze camera/lenzen gestort en ben er van overtuigd dat het m'n beste koop was van 2016. Toch staan er nog best wel wat zaken op mijn wensenlijstje die de X-T3 zou kunnen gaan vervullen:De X-T3 zou deze wensen allemaal kunnen gaan vervullen, ik zie dat eigenlijk wel gebeuren. Daarbij verwacht ik een BSI-sensor van ongeveer 28MP.
- Betere grip, de X-H1 is m.i. echt een grote stap vooruit. De X-T3 hoeft er niet 100% op te lijken maar 70-90% zou ik zeker kunnen waarderen;
- Dat extra schermpje bovenop de X-H1 vind ik een prima upgrade en lever ik de exp. comp. knop graag voor in;
- Touchscreen zou leuk zijn maar mis ik eigenlijk niet, maar als we toch bezig zijn...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:06:
[...]
Een Porsche-eigenaar die graag een rode sportwagen met Italiaans design en een V12 tussen de voorwielen wil...

Hier een niemandVerwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:06:
[...]
Dat de exposure compensation een overbodige knop is, heb ik al eerder verteld.
Niemand gebruikt het, omdat de lichtmeter nu veel beter is dan in 1986.
Leuk dat de lichtmeter beter is dan die van 1986 maar de camera weet nog steeds niet wat ik wil. Ik schiet zga. altijd met de exposure aangepast, hell die button is één van de dingen die ik zo fijn vind aan de X-T2!
Zelfde met wel meer dingen, ik hoef geen grotere grip op de body, als ik die wil haal ik wel een MHG-XT2. Nu heb ik tenminste de keuze tussen compact of een groter grip. Idem met schermpje, ben net zo blij met die knoppen!
Idem met touchscreen, dat is iets wat ik echt niet kan missen, lijkt me alleen maar irritant aangezien ik links-oogig ben en dus continue met neus er op zou zitten :|"
Ze kunnen de X-T2 ook gewoon fine-tunen. Sneller schakelen van de oog-sensor, zuiniger maken, sneller aan en uit standby komen, EVF beter (minder lag), mindere blackout, AF kan altijd beter, andere/betere sensor( DR, Ruis, ect.), touchscreen aangezien iedereen die blijkbaar zó boeiend vind.
Is het een dikke upgrade, nee maar dat doen andere merken vaak ook niet.
[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 23-03-2018 23:37 ]
Dat ze die draaiknop naar een drukknop om hebben gezet zal vast iets zijn wat velen zullen toejuichen. Puur omdat een drukknopje niet verdraait.
[ Voor 35% gewijzigd door ppl op 23-03-2018 23:35 ]
@Verwijderd Sony doet prachtige dingen, vele camera's van ze gehad: de allereerste nex5, nex7, nex6 en de a6000. Maar ik kijk geen seconde terug op het Sony APSC-systeem, Fujifilm is voor mij veel beter.
Niet vergeten dat het een Sony-fanboy is die "on a mission" is om iedereen naar Sony te krijgen.... Laten wij in de Fuji bubble hem in zijn Sony-bubble dan tenminste wel respecteren......Grin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:48:
[...]
Laat ze maar lekker denken dat Ferrari (Sony?) beter is, wij weten wel beter...
Camera keuze is en blijft persoonlijke keuze. Er is geen één merk perfect. Maar wij hebben allemaal wel persoonlijke voorkeur.
[ Voor 67% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2018 14:32 . Reden: Mod break verwijderd ]
Op mijn Canon had ik in live-view dat hij de lichtmeting deed op het gebied waar ik het focus-vakje legde. Super handig want zo kon ik een soort off-center spotmeting doen
Nou heb ik al flink gezocht in de handleiding en op the web maar (denk bij gebrek aan een juiste zoekterm in het Engels) ik kom er niet uit of dit op de X-T2 ook kan.
Voor iemand hem inkoopt, spotmeting gewoon zo is leuk maar meet alleen (2% ofzo) in het midden.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 24-03-2018 09:31 . Reden: Tr was voldoende geweest ]
Bedoel je dit?sapphire schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:22:
...
Op mijn Canon had ik in live-view dat hij de lichtmeting deed op het gebied waar ik het focus-vakje legde. Super handig want zo kon ik een soort off-center spotmeting doen
Nou heb ik al flink gezocht in de handleiding en op the web maar (denk bij gebrek aan een juiste zoekterm in het Engels) ik kom er niet uit of dit op de X-T2 ook kan.
...
[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2018 09:29 ]
Ja die, zit het net zelf te lezen in de handleiding maar de batterijen liggen allemaal op te laden
Dan de vraag of het ook werkt zonder AF aangezien het voor MF is
Vanmiddag maar gelijk uitproberen!
[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 24-03-2018 09:53 ]
Als het net zo werkt als bij de X-Pro2 werkt het ook bij de X-T2 in M. Een puntje is dan wel dat je het focusveld niet meer kan verplaatsen nadat je de automatische belichtingsmeting hebt gelocked... Dat had van mij nog wel ontkoppeld mogen worden, (al is dat in M-focus of met M-belichtingsinstellignen iets minder relevant).sapphire schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:51:
[...]
Ja die, zit het net zelf te lezen in de handleiding maar de batterijen liggen allemaal op te laden![]()
Dan de vraag of het ook werkt zonder AF aangezien het voor MF is![]()
Vanmiddag maar gelijk uitproberen!
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2018 10:17 ]
[ Voor 32% gewijzigd door winwiz op 24-03-2018 14:36 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
YouTube: Fujifilm X-H1 vs Sony a7 III: 2X better? (BORING)
Soms gevoel dat we beetje door slaan in het vergelijken

Verwijderd
Is de X-H1 of een toekomstige opvolger geen betere keus voor je? Heel veel punten die je noemt zijn al verbeterd veranderd met de X-H1. Gok niet dat ze die series nagenoeg gelijk gaan trekken...Grin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:16:
Hoe enthousiast ik ook ben over de X-T2, ik heb me nagenoeg blind - voordat de echte reviews op het internet stonden, had 'm één dag voor de NL releasedag - op deze camera/lenzen gestort en ben er van overtuigd dat het m'n beste koop was van 2016. Toch staan er nog best wel wat zaken op mijn wensenlijstje die de X-T3 zou kunnen gaan vervullen:De X-T3 zou deze wensen allemaal kunnen gaan vervullen, ik zie dat eigenlijk wel gebeuren. Daarbij verwacht ik een BSI-sensor van ongeveer 28MP.
Oh en men wist me te verzekeren dat de lichte schutter zou wennen. En als dat na een paar weken toch niet het geval was, wilde de service afdeling van Fuji hem met alle liefde 1 of 2 tandjes strakker zetten. Was geen probleem. Maar ik had op gegeven moment ook paar foto's geschoten terwijl ik dat niet wilde...
@Verwijderd Belichtingscompenstatie heeft niks met de metering kwaliteiten van je camera te maken maar meer met de controle die je wilt als fotograaf. In de sneeuw of met veel wit in de compositie, help ik de camera graag een handje. En hetzelfde geldt voor donkere scenes natuurlijk.
Was heel verleidelijk om gebruik te maken van de beurskorting op glas. Was me daar toch bijna weggelopen met een 56mmsys64738 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:44:
Heb gister op de Professional Imaging beurs even kunnen spelen
Also, its very difficult to shoot at waist level with the h1 trigger. And it's so silent I never know if I took a shot or not :-)
So indeed, I will return the h1 and keep the x2 ! This is really true for myself, and for street photography. If I was still a pro shooter I'd keep both !
[ Voor 105% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2018 15:52 ]
Goed punt.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 01:05:
[...]
Is de X-H1 of een toekomstige opvolger geen betere keus voor je? Heel veel punten die je noemt zijn al verbeterd veranderd met de X-H1. Gok niet dat ze die series nagenoeg gelijk gaan trekken...
Maar ik zou wanneer ik zoveel geld uitgeef ook graag een nieuwe sensor willen en daarbij volstaat de X-T2 nog prima. Of i.i.g. nog voldoende om er geen honderden Euro's tegenaan te gooien...
Eerst maar eens de 56mm en de 80mm aanschaffen, daar liggen de eerste prioriteiten, de body is van (veel) latere zorg.
Nu willen ze de leveringsbon/pakbon, want blijkbaar is een factuur niet genoeg ? Handig want ik heb geen pakbon/leveringsbewijs
Tijd terug voor kennis gebeld die kwam er ook niet door. Het nummer van Fujifilm in Rotterdam gebeld. Toen was het zo geregeld ;-)
Foto de vakman, order nr., factuur nr., bestel datum, producten + prijs en mijn naam en gegevens
Nouja morgen maar bellen dan
[ Voor 16% gewijzigd door Inrage op 28-03-2018 11:55 ]
Weet iemand of dat normaal is bij dit objectief? M'n 55-200 bijvoorbeeld heeft geen enkele speling.
Ik heb net bij het bekijken van de foto's van de afgelopen weken gezien dat er de laatste tijd nogal wat schort aan mijn techniek.... enorm veel net onscherp vanwege focusslordigheden of bewegingsonscherpte... even tijd voor wat meer rust en concentratie denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 28-03-2018 23:16 ]
Heb ik ook een tijdje gehad. Even jezelf bewust maken van je gekozen sluitertijd en ISO.begintmeta schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
Ik heb net bij het bekijken van de foto's van de afgelopen weken gezien dat er de laatste tijd nogal wat schort aan mijn techniek.... enorm veel net onscherp vanwege focusslordigheden of bewegingsonscherpte... even tijd voor wat meer rust en concentratie denk ik.
Valt me op dat ik minder goed lange sluitertijden uit de hand kan maken tov mijn 5D, denk door het lagere gewicht en daardoor iets minder stabiel
En nu, bijzonder irritant, al 3x gehad dat de camera HF focushulp op standaard heeft gezet ipv focuspeaking
Al met al blijven we lekker tweaken en tunnen aan de camera
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Voordeel van de extra pixels is wel dat high-iso toch nog scherp oogt op 1440p
Binnenkort eens wat dingen afdrukken om te zien hoe de ruis dan is
Verwijderd
Heffen de grotere pixeldichtheid en lagere brandpuntafstand elkaar niet op?Universal Creations schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:17:
Dat van die sluitertijden heeft niets met gewicht te maken, meer met pixeldichtheid. Die ligt een stuk hoger waardoor een mm beweging meer effect heeft in pixels dan met de 5d.
Vind je in dit geval ISO 800 al "high-iso"?sapphire schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:46:
Scherp, die is idd beduidend hoger!
Voordeel van de extra pixels is wel dat high-iso toch nog scherp oogt op 1440p
Binnenkort eens wat dingen afdrukken om te zien hoe de ruis dan is
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 13:18 ]
Je kunt het glas een paar milimeter indrukken en als je er geen druk meer op uit oefent schiet hij weer terug op z'n plek.begintmeta schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
Wat bedoel je met speling op het voorste glaselement?
Bij m'n 55-200 is dit namelijk niet het geval.
Nee 6400 ofzo.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:17:
[...]
Heffen de grotere pixeldichtheid en lagere brandpuntafstand elkaar niet op?
[...]
Vind je in dit geval ISO 800 al "high-iso"?
http://en.fujifilmxmagazine.eu/library/
Ik kende het nog niet, maar is gratis en best aardig om door te bladeren.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verwijderd
In de pricewatch zie ik wel een trend, maar alleen in de gemiddelde prijs. De minimale prijs is bij alle lenzen praktisch hetzelfde gebleven.phobosdeimos schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:12:
Vreemd, quasi alle fujifilm lenzen zijn recent een beetje in prijs gestegen (zo'n 10% schat ik).
Zover bij mij bekend zijn er geen prijs stijgingen aangekondigd door Fujifilm afgelopen jaar. Zie juist veel acties/cashbacks van het merk voorbij komen.phobosdeimos schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:12:
Vreemd, quasi alle fujifilm lenzen zijn recent een beetje in prijs gestegen (zo'n 10% schat ik).
Ze snappen het zelf ook niet meer daar, heb er 2 ingediend. De ene heb ik mail van dat die is goed gekeurd maar bij de tracker op de site staat die is afgekeurd. De andere is volgens de tracker goedgekeurd maar daar heb ik weer geen bericht van.....
Morgen maar wéér eens bellen want volgens mij draaien ze de boel om daar.
Intussen is er een nieuw gerucht over de Fuji X-T3 opgedoken.
https://www.fujirumors.com
Nou vanmiddag een aardige tijd aan de lijn gehangen bij de klantenservice.
Kort samengevat in de eerste instantie snapte ze er niets van. Na alles bekijken, vergelijken en uitzoeken is de claim van m'n X-T2 goedgekeurd. Die van de XF23mm moet alles overnieuw worden in gediend, daar was het hete hangijzer een leveringsbewijs. Dus bij de X-T2 is een factuur en een foto genoeg maar bij de lens moet er een leveringsbewijs bij en heel suf die heb ik niet.
Kreeg letterlijk te horen dat als ze in de winkel een blaadje met logo er op hebben en daarop zetten dat ze de lens geleverd hebben dat het dan prima is
Gelukkig was/is Foto de Vakman heel behulpzaam maar dit hadden ze nog nooit meegemaakt

Ik vrees dat ik je niet begrijp. Gegevens zijn bij Fuji bekend en ze migreren imho op een halfbakken manier. Zie citaat uit de email die ik ontving;ppl schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:22:
Omdat ze niet direct aan klanten verkopen maar dit via andere kanalen gaat en wetgeving dat soort zaken volledig terecht verbied.
FUJIFILM Connect is uw nieuwe home page voor het registreren van nieuwe camera’s en objectieven. Zo kunt u vanaf nu hier eenvoudig de garantie van al uw FUJIFILM apparatuur regelen en inzien. Al uw reeds geregistreerde apparatuur, mits onder garantie, blijft uiteraard ook onder garantie. Er is dus niets om u zorgen om te maken!
Dat gezegd hebbende willen we u wel graag vragen om een account aan te maken op onze nieuwe ‘FUJIFILM Connect Website’. Om er zeker van te zijn dat er niets mis kan gaan willen we u ook vragen om uw volledige Fujifilm uitrusting te registreren of aan te vullen, inclusief de aankoopbonnen. Dat is niet alleen handig voor ons, maar ook voor uzelf, want zo heeft u alles keurig op één plek ondergebracht. Altijd handig voor als er wat onverwachts gebeurt.
FUJIFILM Connect zal de huidige FUJIFILM X World-website vervangen. De website van FUJIFILM X World sluit op 30 april 2018.
[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 07-04-2018 00:40 ]
Verwijderd
Ze willen of kunnen hun eigen gegevens niet migreren naar een andere site, dat is wel wat vreemd.
Er is dus een grote kans dat dit verre van halfbakken is, eerder van zeer goed doordacht. Ze zouden in ieder geval niet de eerste of de laatste zijn die het zo speelt.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 07-04-2018 23:29 ]
Verwijderd
Voor de X-T2 komt er:
* focus bracketing
* interne F-LOG
* 1080/120fps video
* verbeterde phase detection AF
* flicker reduction
Op die manier krijgt de X-T2 bijna alle nieuwtjes van de X-H1 (behalve Eterna en IBIS natuurlijk).
Zeker AF, daar kan nog een hoop beter
[ Voor 18% gewijzigd door dr paaj op 10-04-2018 16:38 ]
Focus bracketing zou toch (helaas&om voor mij onbegrijpelijke redenen) niet naar de X-Pro2 komen?dr paaj schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:37:
En ook voor de Xpro2!
Zeker AF, daar kan nog een hoop beter
Daarnaast ben ik uiteraard blij dat men de AF blijft verbeteren. Het liefste zou ik ook nog zien dat het histogram niet alleen ze zoomuitsnede in de ERF/EVF zou weergeven, maar het hele beeld, maar ik vermoed dat dat om de een of andere reden technisch gewoon niet zal gaan. Ook de autofocusvertraging die een ingezoomde ERF oplevert zou ik graag niet meer zien, maar ook dat zal wel technisch lastig liggen.
Ik reageerde op 'En ook voor de Xpro2! ' wat dus helaas niet voor alle in de daarvoorstaande post genoemde veranderingen opgaat.ppl schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:47:
Het gaat hier om verbetering aan het AF algoritme mbt phase detection. Bracketing is er alleen voor de X-T2.
Dat is IMHO best jammer en van bepaalde updates vind ik het ook lastig (technisch) te verklaren lijken.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 23:56 ]
GFX 50S
|
Overzicht van DPReview, aangevuld met versie 2.00 van de X-T20.
Vanavond de update eens binnenhalen
Niet dat ik het erg vind dat mijn X-E3 niet meer de snelste is (want hij kost ook de helft), maar ben wel even nieuwsgierig hoe de rangorde binnen Fujifilm nu is.
Volgens mij is met firmware V.3.0 (29 november 2017) de AF van de X-T2 gelijkgetrokken met die van de X-E3. Met deze nieuwe V.4.0 update lijkt het er op dat de X-T2 weer een voorsprong heeft t.o.v. de X-E3 AF. Correct me if i'am wrong...Het Leoh-Paard schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:23:
Toen de X-E3 werd geïntroduceerd, had die het meest geavanceerde AF-systeem van Fuji, dus sneller dan de X-T2. Klopt het dat daarna voor de X-T2 een firmware-update is gekomen die het systeem van de XE-3 introduceerde, en is het dan zo dat nu met deze reeks de X-T2 de X-E3 is voorbijgestreefd?
Niet dat ik het erg vind dat mijn X-E3 niet meer de snelste is (want hij kost ook de helft), maar ben wel even nieuwsgierig hoe de rangorde binnen Fujifilm nu is.
Het is de aankondiging, afhankelijk van het model moet je wachten tot eind april of zelfs mei voor je daadwerkelijk kan updaten.Moris schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:57:
Fanatisch nieuws.
Vanavond de update eens binnenhalen
Een aantal mooie updates zitten er wel bij. De T2 loopt een beetje in op de H1, jammer nu dat die IBIS update er nog niet in zit.....
Ja baasNomad schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:53:
^^ bovenstaande is relevant, snap ik, Maar nu wel verder kletsen over de body's en lenzen
Dus....dillema: 56/1.2 of een 55-200?
Totaal verschillend natuurlijk maaaar ik heb nu een Samyang 12mm een 23/1.4 en een 18-55.
Opzich heb ik bijna altijd genoeg aan die max 55mm en zou een lichtsterk exemplaar een mooie aanvulling zijn op de 23mm....en gewoon... 1.2 (nuff said
Tele gebruik ik in in principe gemiddeld maar een aantal keer per jaar. Standaard tijdens allerlei festiviteiten tijdens de lokale feestweek, mss keertje dierentuin en aantal keer bij woningen (appartementen).
Maar ook erg fijn voor onopvallende shots van de kleine * sapphire en is de LM af-motor weer erg fijn tov de tragere AF-motor van de 56mm.....
En de 55-200 is uiteraard ondanks het tragere diafragma maar door de langere focallength ook prima te gebruiken voor portretten.
Luxe probleem

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 12-04-2018 23:40 ]
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic