Prijsgeruchten zijn me niet bekend, foto's van mockups zijn wel al te vinden. Die lens zal mij in iedergeval te dik&zwaar worden denk ik, heb zo'n zoom ook niet echt nodig (heb de 12mm prime die ik heb gekocht ook niet echt nodig natuurlijk, maar goed). Wat betreft de prijs zijn er vast mensen die een goede educated guess kunnen doen, ik zou het houden op minimaal €1799Luuk84 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:45:
[...]
+1
is er al meer bekend over de 8-16? Iemand enige idee wat deze ongeveer gaat kosten?
Ja hoe zit dat nou ? Je moet 30 dagen na aankoop wachten tot je het kunt aanvragen? VaagPdeBie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:15:
[...]
Goed dat je het zegt. Binnenkort kunnen we de cashback aanvragen, zodat je het geld kan ontvangen.
Vandaag (lees: een half uur geleden) mijn Samyang 12mm binnen gekregen! Op de gok gekocht bij Eglobalcentral voor €230 inc verzekerd betalen en met Paypal. Vorige week maandag besteld en nu binnen dus wel netjes.
Lens ziet er goed uit, diafragma stopjes voelen goed, focus ring ook en de eerste testshots aan het bureau met MF vielen mee
Ter vergelijking de Samyang 12mm, Fuji 18-55, 23/1.4 en X-T2 (inc accu en geheugenkaartje) zijn samen ca. 1377 gram en dus nog lichter dan mijn Canon 5DII met Sigma 35/1.4 (samen 1504 gram ex accu en geheugenkaart)
Geweldig dit

Groot verschil idd. Hoe bevallen de verschillen in gebruik en kwaliteit van de opnames? Ook zo extreem? Of valt het je mee?sapphire schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:12:
[...]
Ja hoe zit dat nou ? Je moet 30 dagen na aankoop wachten tot je het kunt aanvragen? Vaag
Vandaag (lees: een half uur geleden) mijn Samyang 12mm binnen gekregen! Op de gok gekocht bij Eglobalcentral voor €230 inc verzekerd betalen en met Paypal. Vorige week maandag besteld en nu binnen dus wel netjes.
Lens ziet er goed uit, diafragma stopjes voelen goed, focus ring ook en de eerste testshots aan het bureau met MF vielen meeEn uiteraard wéér een verassing hoe compact de lens is vergeleken met een FF UWA
Ter vergelijking de Samyang 12mm, Fuji 18-55, 23/1.4 en X-T2 (inc accu en geheugenkaartje) zijn samen ca. 1377 gram en dus nog lichter dan mijn Canon 5DII met Sigma 35/1.4 (samen 1504 gram ex accu en geheugenkaart)
Geweldig dit
Nu ook voor windowsgebruikers trouwensbegintmeta schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:32:
...Mocht je van X-Raw Studio gebruik kunnen maken...
Ja, na 30 dagen kan je dat formulier invullen. Had ik bij mijn X-T1 toen ook gedaan en binnen een week geld terug gekregen.sapphire schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:12:
[...]
Ja hoe zit dat nou ? Je moet 30 dagen na aankoop wachten tot je het kunt aanvragen? Vaag
Lens ziet er goed uit, diafragma stopjes voelen goed, focus ring ook en de eerste testshots aan het bureau met MF vielen meeEn uiteraard wéér een verassing hoe compact de lens is vergeleken met een FF UWA
Geweldig dit
De Samyang is echt een leuke lens voor die prijs. Zit ook in mijn travel kit en je kan er leuke fotos mee maken. Dat die compleet handmatig is, is alleen maar leuk vind ik.
Alleen heb ik soms het gevoel dat de fotos niet helemaal scherp zijn. Het kan aan mij liggen.
Ben erg benieuwd naar het verschil tussen de Samyang 12mm en de Fuji XC 16mm straks.
Van de week eens naast elkaar proberen.
Verwijderd
Zeiss Batis 18mm is FF en nauwelijks groter/zwaarder dan de Samyang.sapphire schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:12:
[...]
En uiteraard wéér een verassing hoe compact de lens is vergeleken met een FF UWA
Absoluut is een verschil van 70g, 27,5mm diameter en 20,6mm lengte misschien niet veel, maar relatief is dat ~27%, 38% en 35% meer. (en als het simpele cilinders met de maximale afmetingen waren geweest, zou het volume van de Batis pakweg 2,5 keer zo groot zijn)Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:46:
[...]
Zeiss Batis 18mm is FF en nauwelijks groter/zwaarder dan de Samyang.
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2018 11:08 ]
Ligt dus niet aan mij, ik vond hem ook niet helemaal scherp maargoed zojuist pas de eerste foto's bij daglicht gemaakt.DownBusiness schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:42:
[...]
Ja, na 30 dagen kan je dat formulier invullen. Had ik bij mijn X-T1 toen ook gedaan en binnen een week geld terug gekregen.
De Samyang is echt een leuke lens voor die prijs. Zit ook in mijn travel kit en je kan er leuke fotos mee maken. Dat die compleet handmatig is, is alleen maar leuk vind ik.
Alleen heb ik soms het gevoel dat de fotos niet helemaal scherp zijn. Het kan aan mij liggen.
Ben erg benieuwd naar het verschil tussen de Samyang 12mm en de Fuji XC 16mm straks.
Van de week eens naast elkaar proberen.
XC16 is voor mij geen optie, 12mm is de max. langer niet.
1 lens op het hele assortiment FF groothoekVerwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:46:
[...]
Zeiss Batis 18mm is FF en nauwelijks groter/zwaarder dan de Samyang.
[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 28-02-2018 11:09 ]
Ik wil af van mijn Nikon set. Hij is zwaar en ik merk dat ik op laatste vakanties bijna uitsluitend met een X100F schiet, een sublieme beeldkwaliteit. De mooie set van een 12-24/4 Tokina, 24-70/2.8 Nikon en 70-200/2.8 Nikon gaat dan weg. Helaas kom ik er gisteravond achter dat Fuji een wintersale heeft met goede kortingen, die vandaag afloopt 
Bij Kamera-Express ligt de X-T2 en de X-T20 op voorraad. Ik stap oa over voor het gewicht en de simpliciteit, maar toch trekt de X-T2 op papier mij meer dan de X-T20. We gaan het bekijken. Als ik alles inruil houd ik nog geld over.
Maar ik sta dan nog voor de keuze voor een lens. 18-55, 18-135 of de 16-55 zijn alle drie opties. Opnieuw gaat mijn voorkeur uit naar de 16-55 gezien de beeldkwaliteit en de lichtsterkte. Maar ik ben bang dat ik te enthousiast ben en de primaire reden om over te stappen (gewicht) uit het oog verlies.
Als je een 18-55 met X-T20 pakt vs een 16-55 met X-T2 zit daar een substantieel verschil in gewicht tussen. Kan iemand vanuit gebruikersperspectief hier wat verheldering in brengen, wat merk je nu van het gewicht van de 16-55? Iemand die mogelijk is overgestapt van de 18-55 naar de 16-55, merk je daar het verschil in scherpte nu echt?
* mithras blijft altijd twijfelen over dit soort dingen en kan nooit in een dag kiezen

Bij Kamera-Express ligt de X-T2 en de X-T20 op voorraad. Ik stap oa over voor het gewicht en de simpliciteit, maar toch trekt de X-T2 op papier mij meer dan de X-T20. We gaan het bekijken. Als ik alles inruil houd ik nog geld over.
Maar ik sta dan nog voor de keuze voor een lens. 18-55, 18-135 of de 16-55 zijn alle drie opties. Opnieuw gaat mijn voorkeur uit naar de 16-55 gezien de beeldkwaliteit en de lichtsterkte. Maar ik ben bang dat ik te enthousiast ben en de primaire reden om over te stappen (gewicht) uit het oog verlies.
Als je een 18-55 met X-T20 pakt vs een 16-55 met X-T2 zit daar een substantieel verschil in gewicht tussen. Kan iemand vanuit gebruikersperspectief hier wat verheldering in brengen, wat merk je nu van het gewicht van de 16-55? Iemand die mogelijk is overgestapt van de 18-55 naar de 16-55, merk je daar het verschil in scherpte nu echt?
* mithras blijft altijd twijfelen over dit soort dingen en kan nooit in een dag kiezen
Waarom de X-T2 met 18-55 kit niet? 18-55mm heeft ook OIS, dat maakt misschien een stuk het verschil in lichtsterkte goed. Ik persoonlijk wacht op de X-T3 eind dit jaar
Ik heb dan de X-T10 gehad en heb nu de X-T1. Qua EVF merkte ik meteen een groot verschil. Ik geloof dat het verschil in EVF in stand is gehouden met de X-T2 en X-T20. Het verschil in gewicht tussen de 16-55 en 18-55 ga je zeker merken. Verder mist de 16-55 OIS en de 18-55 WR. Maar ik heb liever OIS> WR. Optisch kan de 'kit'lens 18-55 goed meekomen. Ik zou ook zeggen als je de X-T2 en 18-55 kit pakt heb je een prima combinatie. Zelf ben ik tevreden met m'n X-T1, 18-55 en 55-200 objectieven. De laatste heb ik ook in deze cashbackperiode geregeld.
Verwijderd
De Batis is slechts 5mm grotere diameter, foutje?begintmeta schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:02:
[...]Absoluut is een verschil van 70g, 27,5mm diameter en 20,6mm lengte misschien niet veel,
Er zijn meer kleine lenzen voor FF. Met welke andere APS-c lens zou je een vergelijking willen maken?sapphire schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:06:
1 lens op het hele assortiment FF groothoekEn nog een Zeiss dus kost was een vermogen vergeleken met andere lenzen.
Zeiss is duur maar Fuji ook.
Er zijn ook goedkope fullframe groothoek-lenzen:
https://www.dpreview.com/.../lenses/samyang_35_2p8_fe
Het zou inderdaad kunnen dat dat een foutje is, volgens de specificaties van de fabrikanten heeft de Zeiss een maximale diameter van 100mm, de Samyang 72,5mm, wat dan volgens mij een verschil van 27,5mm zou zijn. Als je de diameter van de focusring wil vergelijken, moet je die van de samyang even opmeten of ergens opzoeken.Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:47:
[...]
De Batis is slechts 5mm grotere diameter, foutje?
...
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2018 12:03 ]
Een X-T20 met 18-55 is natuurlijk een stuk lichter en kleiner dan een X-T2 met een 16-55. Het voordeel van de 16-55 ligt hem met name in die 2 mm extra en de WR, dat verschil in diafragma is niet zo vreselijk groot en wordt gecompenseerd door de OIS. Met een X-H1 is dat punt misschien anders.mithras schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:09:
De scherpte van de 16-55 is een fractie beter. Je moet echter welk behoorlijk flink inzoomen / pixel peepen om het echt te zien. Mocht je regelmatig op A0 afdrukken kan het misschien van toepassing zijn
De 2 mm is voor mij op vakantie vaak de reden van de keuze voor de 16-55.
Logischer is dan een X-T2 met 18-55 vergelijken met een X-T20 incl. de 18-55. De waarde / meerprijs van de 18-55 is dan € 300,= , voor dat bedrag krijg je trouwens geen 16-55. Mocht je dan toch voor 16 mm willen of moeten gaan kan een 16-55 natuurlijk een alternatief kunnen zijn, ondanks dat bij 16 mm de vertekening aanwezig is (die eventueel electronisch verdwijnt bij JPG). De 16 mm van de 16-55 is dus geen topper.
De X-T2 is degelijker en iets zwaarder en heeft een betere EVF, nadeel is een behoorlijk hogere prijs.
Heb beide lenzen gehad en de 16-55 een paar dagen in bezit gehad. Tenzij je een duidelijk/noodzakelijk gebruiksscenario hebt voor een F2.8 lens zou ik altijd gaan voor de 18-55. De 18-55 is echt een briljant stukje glas, de 16-55 is een beest van een lens die je behoudens specifieke gebruiksscenario's niet snel 'nodig hebt'. Daarbij kan je het bereik van de 18-55 nog uitbreiden met een groot aantal prachtige primes.mithras schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:09:
Ik wil af van mijn Nikon set. Hij is zwaar en ik merk dat ik op laatste vakanties bijna uitsluitend met een X100F schiet, een sublieme beeldkwaliteit. De mooie set van een 12-24/4 Tokina, 24-70/2.8 Nikon en 70-200/2.8 Nikon gaat dan weg. Helaas kom ik er gisteravond achter dat Fuji een wintersale heeft met goede kortingen, die vandaag afloopt
Mijn strategie is: De 18-55 voor wanneer ik met een leuk klein zoomlensje wil rondlopen(dat wil ik best vaak), ik pak een prime - voor specifieke doeleinden - wanneer ik wat meer licht wil opvangen (16/1.4, 23/2, 35/2, 50/2, 56/1.2, etc).
Een X-T2 met de 16-55 vond ik echt een beest van een machine, niks mis mee maar schiet zijn doel wat voorbij wanneer je een handzame(re) camera zoekt. Spaar jezelf de centen dmv de 18-55 en koop tzt een prime wanneer je extra toffe dingen wilt gaan doen. M2C.
Wij zijn inmiddels ook een maandje verder met de X-T20 + 18-55 lens en ik ben echt erg tevreden hierover. De lens is gewoon scherp op alle focallengths en alle diafragma's. ISO3200 foto's zien er gewoon echt goed uit met sharpness op +1 en NR op -3.
Huisdieren en portretten op Astia is echt mooi, Velvia voor landschap en ook steden is mooi. De kleur van de bakstenen komt dan net ff wat beter over. Prachtige jpg output.
Ik weet alleen nog niet zo goed hoe HDR werkt in JPG (of kan dit alleen met RAW?).
Focus is gewoon goed, snel en altijd scherp op hetgeen waar ik op scherpstel.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat ik voor de wat kleinere events, stedentripjes e.d. mijn 6D gewoon lekker thuislaat.
Maar goed, het is mijn vriendins camera en ze is ook zeer tevreden. Ze wilt de 55-200/3.5-4.8 ook graag erbij hebbben.
Huisdieren en portretten op Astia is echt mooi, Velvia voor landschap en ook steden is mooi. De kleur van de bakstenen komt dan net ff wat beter over. Prachtige jpg output.
Ik weet alleen nog niet zo goed hoe HDR werkt in JPG (of kan dit alleen met RAW?).
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat ik voor de wat kleinere events, stedentripjes e.d. mijn 6D gewoon lekker thuislaat.
Maar goed, het is mijn vriendins camera en ze is ook zeer tevreden. Ze wilt de 55-200/3.5-4.8 ook graag erbij hebbben.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Leuk om je vergelijking te lezen gezien ik zelf net van een 5DII (qua maat en IQ vergelijkbaar met de 6D) afkomstig.Deathchant schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:51:
Wij zijn inmiddels ook een maandje verder met de X-T20 + 18-55 lens en ik ben echt erg tevreden hierover. De lens is gewoon scherp op alle focallengths en alle diafragma's. ISO3200 foto's zien er gewoon echt goed uit met sharpness op +1 en NR op -3.
Wat vind je van de RAF's in Lightroom? Ik moet er nog erg aan wennen tov. mijn Canon CR2's. Verder inderdaad fijne lens en ISO 1600-3200 zijn goed bruikbaar
@Deathchant worden huidskleuren etc. niet heel erg "smudgy" met NR op -3?
@sapphire Ik heb jpg only geschoten. Nog geen raw. Zal ik idd eens gaan doen. Kep nog een oude standalone versie van LR6.0 of 6.1 dus ik weet ff niet of de xt20 raws herkend gaan worden.
@PdeBie oh ik heb nog niks met huidtinten gecheckt op die settings. Ik zal er eens op gaan letten. -3 of -2 voor NR vind ik 't beste nog onder iso3200. Lager dan dat zie je toch echt 40D-niveau ruis zeg maar
offtopic:
Ik zie door de bomen 't bos niet meer met welke LR versie ik nu moet kopen. Ik wil geen cloud shit, gewoon lokaal installeren en ik wil die nieuwe automasking feature. Moet ik dan LR classic nemen?
Ik zie door de bomen 't bos niet meer met welke LR versie ik nu moet kopen. Ik wil geen cloud shit, gewoon lokaal installeren en ik wil die nieuwe automasking feature. Moet ik dan LR classic nemen?
@PdeBie oh ik heb nog niks met huidtinten gecheckt op die settings. Ik zal er eens op gaan letten. -3 of -2 voor NR vind ik 't beste nog onder iso3200. Lager dan dat zie je toch echt 40D-niveau ruis zeg maar
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wat is het probleem met lightroom? Ik kan m'n raf bestanden probleemloos inladen. Ik dacht dat ik lightroom 6 heb. Niet de nieuwste iig.
HDR heeft verder enkel invloed op de jpg's lijkt mij. De raf/raw bestanden hebben per definitie toch de volledige dynamic range?
HDR heeft verder enkel invloed op de jpg's lijkt mij. De raf/raw bestanden hebben per definitie toch de volledige dynamic range?
* mithras happy owner van een X-T2 met 18-55 
Comments hier hebben me met de juiste kant op geduwd. Die 18-55 is tot nu toe een prima lens. De X-T2 ligt me net wat beter in de hand. Of het de dubbele prijs waard is, is te betwijfelen, maar ook de layout bovenop, de joystick voelt hetzelfde aan als de X100F. We gaan hier maar even mee spelen
Comments hier hebben me met de juiste kant op geduwd. Die 18-55 is tot nu toe een prima lens. De X-T2 ligt me net wat beter in de hand. Of het de dubbele prijs waard is, is te betwijfelen, maar ook de layout bovenop, de joystick voelt hetzelfde aan als de X100F. We gaan hier maar even mee spelen
De 'volledige dynamic range' hebben raw-bestanden ook niet noodzakelijk, omdat de sensor nu eenmaal eventueel minder dynamic range heeft dan het beeld dat erop wordt geprojecteerd.LA-384 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:49:
...
Eventueel kan je dan meerdere verschillend RAW-bestanden ontstaan uit verschillende belichtingen combineren om nog HDRdere afbeeldingen te generen, bijvoorbeeld met de in veel camera's aanwezige exposure-bracketing-functie is het redelijk eenvoudig een serie verschillend belichte opnamen te maken. (hoe je doe wil projecteren is dan weer een andere vraag, uiteindelijk kiest men natuurlijk vaak een LDR-projectie)
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2018 19:27 ]
'Probleem' is hoe Lr met X-trans raws omgaat. Toen ik bestanden geschoten met de 23/1.4 inladen schrok ik er eigenlijk van. De lens staat als scherp bekend, de sensor ook maar de foto's waren gewoon soft.LA-384 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:49:
Wat is het probleem met lightroom? Ik kan m'n raf bestanden probleemloos inladen. Ik dacht dat ik lightroom 6 heb. Niet de nieuwste iig.
Er werd nog even user error gesuggereerd maar wat andere foto's gemaakt waarbij ik dat vrijwel kon uitsluiten. Een andere RAW-converter bevestigde dat, Lr gaat imho niet helemaal lekker om met RAF's.
Ga vanavond eens X-RAW studio proberen
@sapphire
Hmm, dat moet ik toch eens proberen dan. Bedankt voor de uitleg.
@begintmeta
Ik doelde eigenlijk op die DR settings (auto, 100%, 200%, 400%), daar ik dacht dat daar over gesproken werd door Deathchant. Maar nu lees ik dat die instellingen ook invloed hebben op de RAW. Ik was in de veronderstelling dat het effect bereikt werd door de schaduwen extra te belichten door de ISO te verhogen en dat feitelijk twee foto's intern werden samengevoegd. Ik heb mij laten vertellen dat je het effect van ISO vaak ook zelf (beperkt) kunt nabootsen in Lightroom, door de belichting te verhogen. Het verbaasd mij dan ook een beetje dat de RAW toch beïnvloed wordt.
Hmm, dat moet ik toch eens proberen dan. Bedankt voor de uitleg.
@begintmeta
Ik doelde eigenlijk op die DR settings (auto, 100%, 200%, 400%), daar ik dacht dat daar over gesproken werd door Deathchant. Maar nu lees ik dat die instellingen ook invloed hebben op de RAW. Ik was in de veronderstelling dat het effect bereikt werd door de schaduwen extra te belichten door de ISO te verhogen en dat feitelijk twee foto's intern werden samengevoegd. Ik heb mij laten vertellen dat je het effect van ISO vaak ook zelf (beperkt) kunt nabootsen in Lightroom, door de belichting te verhogen. Het verbaasd mij dan ook een beetje dat de RAW toch beïnvloed wordt.
[ Voor 85% gewijzigd door LA-384 op 28-02-2018 20:54 ]
Doe jezelf een lol en trek alles eerst door Iridient X-transformer, zoek maar eens in dit forum. Vanuit daar sleur je alles naar LR. Hoewel LR veel beter is geworden over de laatste 18-24 maanden, blijf ik dit volhouden. Probeer maar eens!
Ivm de DR (dynamic range) en support in LR (adobe) struikelde ik hier over op een forum van Fuji X users: https://www.fujixspot.com...and-auto-dr-on-x-t2.6463/
Ik weet niet of dit hier bekend is dus ik dacht ik plemp het even neer
Zelf gebruik ik PS en geen LR, ik weet dat beide dezelfde ACR gebruiken, toch ondervind ik geen problemen met de .RAF zoals "smearing van skin" en "worm achtig gras"
Misschien omdat ik met een X-T1 fotografeer en de wijze van bewerken.
Het enige wat ik in ACR doe is het juiste profiel kiezen "Classic Chrome" (meestal) en alleen de belichting even doe, namelijk hooglichten, schaduwen, exposure (wanneer nodig) en heel soms wit en zwart punt.
Geen verscherping of wat dan ook, daarna werk ik af met NIK software in PS zelf, pre sharpen en naverscherpen doe ik ook met NIK.
Kleuren, contrast, tikkie lichter of donker met Viveza (NIK)
Noise reduction ook met NIK.
En ik werk altijd met layers en layer masks. (locale aanpassingen etc)
Zelf ondervind ik geen problemen en ben prima tevreden met de eindresultaten.
Persoonlijk vind ik LR vervelend, (bloated) te veel toeters en bellen, ik houd ook niet van library's en het importeren.
Dat doe ik met Fast Raw Viewer en in Windows explorer zelf.
Ik gebruik PS CC 2018
Nog 1 aanvulling voor mensen die meer willen weten over de DR (dynamic range) settings in de Fuji X camera's is dit wellicht een goed/leuk artikel om te lezen (wel in het Engels) : https://fujilove.com/isol...th-the-fujifilm-x-series/
Ik weet niet of dit hier bekend is dus ik dacht ik plemp het even neer
Zelf gebruik ik PS en geen LR, ik weet dat beide dezelfde ACR gebruiken, toch ondervind ik geen problemen met de .RAF zoals "smearing van skin" en "worm achtig gras"
Misschien omdat ik met een X-T1 fotografeer en de wijze van bewerken.
Het enige wat ik in ACR doe is het juiste profiel kiezen "Classic Chrome" (meestal) en alleen de belichting even doe, namelijk hooglichten, schaduwen, exposure (wanneer nodig) en heel soms wit en zwart punt.
Geen verscherping of wat dan ook, daarna werk ik af met NIK software in PS zelf, pre sharpen en naverscherpen doe ik ook met NIK.
Kleuren, contrast, tikkie lichter of donker met Viveza (NIK)
Noise reduction ook met NIK.
En ik werk altijd met layers en layer masks. (locale aanpassingen etc)
Zelf ondervind ik geen problemen en ben prima tevreden met de eindresultaten.
Persoonlijk vind ik LR vervelend, (bloated) te veel toeters en bellen, ik houd ook niet van library's en het importeren.
Dat doe ik met Fast Raw Viewer en in Windows explorer zelf.
Ik gebruik PS CC 2018
Nog 1 aanvulling voor mensen die meer willen weten over de DR (dynamic range) settings in de Fuji X camera's is dit wellicht een goed/leuk artikel om te lezen (wel in het Engels) : https://fujilove.com/isol...th-the-fujifilm-x-series/
[ Voor 8% gewijzigd door iew op 28-02-2018 23:46 ]
To do or not to do...
Verklaard weer wat ja, schiet ook op +1exposure 
Maar allemaal leuk maar bewerken jullie dat elke foto apart ofzo? Dan ben je toch lang bezig, ik zou gek worden maargoed.
Gisteren Fuji X-Raw geprobeerd en kwam tot de ontdekking dat mijn camera nog FW2.11 draaide
Leuk idee er achter maar .jpg output is jammer.
@Grin Las jen oude posts over Indrient, toen koste die €31...nu €91
Voor €31 had ik hem direct gekocht nu...hmmm.
Maar allemaal leuk maar bewerken jullie dat elke foto apart ofzo? Dan ben je toch lang bezig, ik zou gek worden maargoed.
Gisteren Fuji X-Raw geprobeerd en kwam tot de ontdekking dat mijn camera nog FW2.11 draaide
Leuk idee er achter maar .jpg output is jammer.
Dat is Iridient Developer, dat is idd een duurder pakket (complete editor). Je kan ook alleen de RAW-converter/engine kopen, die heet Iridient X-Transformer en kost nog geen 27 Euro. IXT is de software die ik gebruik, met één extra (geautomatiseerde) stap is deze te integreren in je LR workflow.sapphire schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:46:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 01-03-2018 16:37 ]
X-Transformer is prima inderdaad, en je kan de demo even proberen voor je geld uitgeeft.
Ik gebruik doorgaans Lightroom, en als het me zinvol lijkt ook X-Transformer of RawTherapee (maar daar moet ik me nog verder in verdiepen) voor de RAW-verwerking, en Affinity Photo voor wat simpele bewerkingen. Ben nu vooral nog bezig een paar goede eigen standaard-interpretaties te maken.
Maar eigenlijk zoek ik een alternatief programma voor het fotobeheer. Het is belangrijk dat de library eenvoudig tussen verschillende computers kan worden gedeeld, daarnaast vind ik het makkelijk kunnen filteren op metadata belangrijk, onder andere ook op tags, automatisch/machine-learning-gesteund taggen lijkt me helemaal handig.
Ik gebruik doorgaans Lightroom, en als het me zinvol lijkt ook X-Transformer of RawTherapee (maar daar moet ik me nog verder in verdiepen) voor de RAW-verwerking, en Affinity Photo voor wat simpele bewerkingen. Ben nu vooral nog bezig een paar goede eigen standaard-interpretaties te maken.
Maar eigenlijk zoek ik een alternatief programma voor het fotobeheer. Het is belangrijk dat de library eenvoudig tussen verschillende computers kan worden gedeeld, daarnaast vind ik het makkelijk kunnen filteren op metadata belangrijk, onder andere ook op tags, automatisch/machine-learning-gesteund taggen lijkt me helemaal handig.
Zijn er mensen die X-Transformer gebruiken met een programma anders dan Lightroom?
Kijk hier eens rond zou ik zeggen: Het grote alternatieve raw-converters topic
Ga ze ook eens vasthouden... zelf heb ik de X-T20 en hoewel ik er soms wel wat focus issues mee heb ben ik er toch tevreden over. MAAAR, ik heb wel zo'n extra grip stukje gekocht want zelfs met de 18-55 werd het dikwijls lastig om goed vast te houden met m'n grote handen (die verder niet extreem groot zijn ofzo...). Dat leren Fuji case/gripje is trouwens ook brol, dat sluit helemaal niet mooi aan. (kreeg ik er gelukkig door een actie gratis bij)mithras schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:09:
Nikon inruilen voor Fuji X-T2(0)
Ik kijk vooral uit naar de Firmware update die toch wat improvements in Autofocus met zich mee zou brengen.
Ik zal niet zeggen dat ik echt held ben met de camera maar veel echt super "crisp" foto's krijg ik ook niet uit m'n X-T20 + 18-55 of 23F2 combo. Als je echt voorbeelden gaat zoeken van Fuji materiaal dat echt tack sharp is dan is het meestal met een 56mm of met de 80/90mm genomen precies.sapphire schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:24:
[...]
'Probleem' is hoe Lr met X-trans raws omgaat. Toen ik bestanden geschoten met de 23/1.4 inladen schrok ik er eigenlijk van. De lens staat als scherp bekend, de sensor ook maar de foto's waren gewoon soft.
Er werd nog even user error gesuggereerd maar wat andere foto's gemaakt waarbij ik dat vrijwel kon uitsluiten. Een andere RAW-converter bevestigde dat, Lr gaat imho niet helemaal lekker om met RAF's.
Ga vanavond eens X-RAW studio proberen
Nu heb ik de laatste tijd minder tijd om in de hobby te stoppen dus ben ik al blij met de deftige .jpegs die uit de camera rollen. Op de paar prints die ik maat (of de verplichte kalender met foto's van de kids voor de grootouders) ziet het er allemaal nog wel redelijk goed uit.
Tis gewoon niet het materiaal voor de echt die hard pixelpeeper denk ik ...
[ Voor 43% gewijzigd door Inrage op 01-03-2018 12:02 ]
Oh sorry misschien was ik idd wat vaag. Ik doelde meer op de AEB (bracketing) en of dit in de X-T20 mogelijk was voor JPG. Bij de X-T10 weet ik dat je AEB kunt doen met slechts -1,0,+1 sequence. Nu met de X-T20 zou dit met -2, 0, +2 kunnen, maar dit zal waarschijnlijk voor de RAW's zijn.LA-384 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:39:
Ik doelde eigenlijk op die DR settings (auto, 100%, 200%, 400%), daar ik dacht dat daar over gesproken werd door Deathchant.
Mijn vriendin wilt geen RAW schieten, maar JPG, daarom heeft ze ook een Fuji gekozen (op mijn aanraden natuurlijk

Maar ik weet dus niet of dit mogelijk is, of dat je toch nog op de PC een programma moet hebben om de individuele shots te mergen.
De DR settings (100%, 200% etc) blijf ik verder vanaf; die blijft gewoon op 100 staan (ik weet ook nog niet zo goed wat ik daarmee kan bereiken tbh).
[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 01-03-2018 12:05 ]
Ik moet binnenkort ook maar eens aan Iridient beginnen. Vind het wel gedoe, maar tegelijkertijd haat ik onscherpte in foto's. En mijn LR updaten, want ik werkte nog in 4.
Kom jij altijd met 100+ goede foto's thuis dan ? (keepers) of bewaar je gewoon echt alles ?sapphire schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:46:
Verklaard weer wat ja, schiet ook op +1exposure
Voor mij hoort het gewoon bij de hobby, ik vind het in ieder geval geen straf.
Het is niet zo dat je nu nog avonden lang in een doka staat...
To do or not to do...
Dat had ik al gedaan maar er wordt niets over geschreven. Vandaar mijn vraag hier aangezien het programma specifiek voor FujiFilm RAF bestanden is maar nogal is toegespitst op verdere verwerking in Lightroom. Ik gebruik zelf Capture One en was benieuwd of een extra stap via X-Transformer nog nut heeft.PdeBie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:26:
Kijk hier eens rond zou ik zeggen: Het grote alternatieve raw-converters topic
[ Voor 10% gewijzigd door kdbruin op 01-03-2018 14:06 ]
Werk.iew schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:58:
[...]
Kom jij altijd met 100+ goede foto's thuis dan ? (keepers) of bewaar je gewoon echt alles ?
Voor mij hoort het gewoon bij de hobby, ik vind het in ieder geval geen straf.
Het is niet zo dat je nu nog avonden lang in een doka staat...
Gemiddelde die ik doe opdracht is ca. 30~50 foto's, zeg maar de keepers en maar een paar die ik niet gebruik. Heel cru maar de workflow is de afgelopen jaren aardig geperfectioneerd en elke minuut extra is weer jammer
Ik gebruik ook Capture One, maar heb X-transformer nog nooit gebruikt. Ik heb de Fujifilm nog niet heel overigens, dus ik heb (nog) geen recht van sprekenkdbruin schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:04:
[...]
Ik gebruik zelf Capture One en was benieuwd of een extra stap via X-Transformer nog nut heeft.
Ik ben dus ook heel benieuwd of je iets ontdekt in je onderzoek.
Aha ja dan snap ik het, had ik even niet bij stilgestaansapphire schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:39:
[...]
Werk.
Gemiddelde die ik doe opdracht is ca. 30~50 foto's, zeg maar de keepers en maar een paar die ik niet gebruik. Heel cru maar de workflow is de afgelopen jaren aardig geperfectioneerd en elke minuut extra is weer jammer
To do or not to do...
C1 schijnt met de laatste updates erg dichtbij IXT te komen, dus ik vraag me af of het voor jou de moeite waard zal zijn. Gelukkig is er een gratis trial waarmee je een aantal tests kan uitvoeren.PdeBie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:43:
[...]
Ik gebruik ook Capture One, maar heb X-transformer nog nooit gebruikt. Ik heb de Fujifilm nog niet heel overigens, dus ik heb (nog) geen recht van spreken![]()
Ik ben dus ook heel benieuwd of je iets ontdekt in je onderzoek.
@kdbruin IXT genereerd DNG bestanden, dit is een 'open format RAW' die je in nagenoeg elke editor naar hartenlust kan (na)bewerken.
Ben nu onderweg voor een weekendje Dresden, weapons of choice:
- Artisan & Artist RR4 05C Navy Blue + ACAM-E25R, uiteraard in het rood
- X-T2 + MHG
- 16mm, 23mm, 18-55 en 50mm
- Twee extra accu's
- 10.5 iPad Pro, SD cardreader, Apple Pencil en Affinity Photo (zojuist aangeschaft, ben benieuwd...)
[ Voor 20% gewijzigd door Grin op 01-03-2018 22:32 ]
FUJIFILM EXPERIENCE 2018 vind plaats op 11 maart in DeFabrique in Utrecht.
http://www.digifotopro.nl...ilm-experience-in-utrecht
http://www.digifotopro.nl...ilm-experience-in-utrecht
Interessant, is er eerder iemand van hier geweest?
Ik niet, maar ik ga misschien wel even kijken (afhankelijk van de thuissituatie. Iets met vrouw, baby, uitgerekende datum etc.).
Nieuwe vergelijking van diverse RAW processors toegespitst op Fuji: https://petapixel.com/201...theres-lot-image-quality/. Let wel, er ontbreken de nodige RAW converters en het lijkt meer op een verkooppraatje van de verschillende pakketten dan wat anders. Dus met enige hoeveelheid zout tot je nemen.
[ Voor 43% gewijzigd door kdbruin op 02-03-2018 11:35 ]
Bij twijfel...thuis blijven ! ( Lees: als je vrouw maar half twijfeld, blijf jij thuisPdeBie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:22:
Ik niet, maar ik ga misschien wel even kijken (afhankelijk van de thuissituatie. Iets met vrouw, baby, uitgerekende datum etc.).
Hier vorig jaar gehad, bij alles wat ik ver weg wilde gaan doen werd vrouwlief zenuwachtig, baby was er en alles was weer goed en een week later zat ik gewoon in Duitsland
Stiekem was de kleine ook de reden voor een nieuwe camera, want een bejaarde autofocus en een snelle kleine kan écht niet

Vandaag was ik door vrienden gevraagd wat foto's te maken van de opening van hun winkel. Het viel me toen op dat bij de automatische scherpstelling de camera vaak koos voor het scherpstellen op een object op de voorgrond in plaats van het meest voor de hand liggende object in het midden. Zie ik ergens een instelling over het hoofd dat hiervoor zorgt?
Overigens maak ik de foto's meestal met een zelf ingesteld focuspunt echter nu werd ik er gevoelsmatig toe gedwongen.
Overigens maak ik de foto's meestal met een zelf ingesteld focuspunt echter nu werd ik er gevoelsmatig toe gedwongen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Dat komt omdat je waarschijnlijk iets van een zone hebt ingesteld. Die kiest op basis van dingen als contrast welk punt in focus moet zijn. Als dat toevallig iets in de achtergrond is dan heb je dus een hele mooie scherpe achtergrond en is hetgeen jij scherp wil hebben dus niet scherp. De enige manier om dat te voorkomen is door een enkel scherpstelpunt in te stellen en deze op het onderwerp te zetten (hetzij met de joystick, hetzij middels het wel oude "focus & recompose"); hiermee heb je volledige controle.
De Fujifilm X-E3 Zwart en X-E3 Zilver zijn nu serieus afgeprijsd: van €839 naar €699.
Ik ben nu op zoek naar een 18-55mm f/2.8-4 voor een schappelijke prijs, als ik die kan vinden is de kans dat er een X-E3 komt erg groot.
Edit: Het blijft jammer dat de Sigma 16mm f/1.4 DC DN en vooral de 30mm f/1.4 DC DN niet voor de X-mount beschikbaar zijn.
Ik ben nu op zoek naar een 18-55mm f/2.8-4 voor een schappelijke prijs, als ik die kan vinden is de kans dat er een X-E3 komt erg groot.
Edit: Het blijft jammer dat de Sigma 16mm f/1.4 DC DN en vooral de 30mm f/1.4 DC DN niet voor de X-mount beschikbaar zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Balance op 04-03-2018 23:22 ]
[color=#]-Knip-[/color]
[ Voor 93% gewijzigd door Daan_ op 05-03-2018 08:08 . Reden: geen V&A op het forum ]
@Balance Die lenzen worden erg vaak tweedehands verkocht. Richtprijs is dan €300-350
Kom je nu mee, had dat 2 weken geleden gedaan
[ Voor 40% gewijzigd door Daan_ op 05-03-2018 08:09 . Reden: geen V&A op het forum ]
Psssst... CameraNu verkoopt heel vaak losse kitlenzen als 'Bulk' voor 349.. Met garantie...Balance schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:57:
De Fujifilm X-E3 Zwart en X-E3 Zilver zijn nu serieus afgeprijsd: van €839 naar €699.
https://www.cameranu.nl/n...0-r-lm-ois-objectief-bulk
The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail
@terrapin Oeh interessant! Dan zitten we op €1048 voor een X E-3 plus 18-55 f/2.8-4. Ik kijk nog even rond of ik via tweedehands nog wat goedkoper kan, maar ander komt hij er zeker!
Hyped!
Hyped!

Afgelopen weekend een paar foto's gemaakt en kom er net achter dat ik vergeten was RAW aan te zetten 
Gelukkig wat snapshots maar moet zeggen dat het niet eens tegenvalt zo SOOC
Zit net trouwens nog even te kijken maar bizar dat de X-T2 kit in een week tijd ofzo gewoon €150 duurder is geworden en geen cashback meer
@Balance Scheelt zeker tov de kit zeg !
Mocht je niet bang uitgevallen zijn:
https://www.eglobalcentra...-zoom-lens-white-box.html
https://www.eglobalcentra...r-lm-ois-lens-silver.html
Gelukkig wat snapshots maar moet zeggen dat het niet eens tegenvalt zo SOOC
Zit net trouwens nog even te kijken maar bizar dat de X-T2 kit in een week tijd ofzo gewoon €150 duurder is geworden en geen cashback meer

@Balance Scheelt zeker tov de kit zeg !
Mocht je niet bang uitgevallen zijn:
https://www.eglobalcentra...-zoom-lens-white-box.html
https://www.eglobalcentra...r-lm-ois-lens-silver.html
[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 05-03-2018 11:27 ]
Iemand heeft serieus werk gemaakt om de instellingen in X-transformer uit te pluizen om het maximale uit z'n raf's te halen.
https://www.flipbook.scha...4/13/x-transformer-fuji-x.
https://www.flipbook.scha...4/13/x-transformer-fuji-x.
Iridient X-Transformer heeft een eerste versienummerverhoging gehad: 1.0.1
1.0.1 - March 7, 2018 (Maintenance Release)
New Features:Improvements:
- Support added for the Fujifilm X-H1.
- Support added for the Fujifilm X-A5.
- Support added for the Fujifilm X-A20.
- New option added to override the camera make metadata in addition to the model. Can allow for better support of DNG files in software that may unnecessarily prevent loading or may omit features based on the DNG make and model information.
- Updated camera calibration and profile information for models newly supported in Adobe's latest DNG Converter 10.2 update (X-H1, X-A5, X-A20).
- Options to turn off Lightroom color and luminance noise reduction should less agressive in there impact on Lightroom adjustments, particularly with both of these options disabled.
- Updated to the latest version of Intel's IPP library (2018u1).
- Updated to the latest version of the libjpeg-turbo library (1.5.3).
- Updated to the latest version of the LibreSSL library (2.6.4).
- Bug Fixes:
- Made further attempts to address macOS specific issues specific to the Lightroom plug-in where loading images located on some NAS drives using non-Mac native file systems (NTFS, ext4, etc) may fail.
- Fixed issue where baseline noise and baseline sharpness metadata was being included even with these options set to "Do Not Include".
We hebben de Fuji cashback ingediend (goedgekeurd inmiddels) en het viel ons op dat ze naast de factuur ook het afleverbewijs moeten hebben...We hebben ons kapot gezocht maar we hebben gewoon de doos van fotodevakman gekregen en de factuur. Geen apart afleverbewijs. We hebben de cashback gewoon aangemeld zonder dit, en was geen issue.
Dat kan toch ook niet, wat nou als je het opgehaald hebtDeathchant schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:46:
We hebben de Fuji cashback ingediend (goedgekeurd inmiddels) en het viel ons op dat ze naast de factuur ook het afleverbewijs moeten hebben...We hebben ons kapot gezocht maar we hebben gewoon de doos van fotodevakman gekregen en de factuur. Geen apart afleverbewijs. We hebben de cashback gewoon aangemeld zonder dit, en was geen issue.
Heb je ook echt 30 dagen gewacht? Ik snap het nut daar namelijk niet van in, moet ik nog bijna 3 weken wachten....waarom
[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 08-03-2018 19:15 ]
Het risico dat je spullen retourneert en evengoed de cashback claimt.
Leuk macrolensje voor een even zo leuke prijs:
https://www.digitalcamera...-ultra-macro-lens-arrives
Wij hebben de X-T20 gekocht op 28 januari, dus we konden de camera sowieso niet meer terugsturen (WKOA was al voorbij).sapphire schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:13:
[...]
Dat kan toch ook niet, wat nou als je het opgehaald hebt
Heb je ook echt 30 dagen gewacht? Ik snap het nut daar namelijk niet van in, moet ik nog bijna 3 weken wachten....waarom
Dus we hebben gister dat formulier ingevuld (stond eerder nog niet online) en het is al goed gekeurd.
Vermoedelijk een hele domme vraag:
Hoe kan het dat de xh1 een dubbele bitrate heeft tov van de xt2 terwijl de sensor hetzelfde is?
De sensor levert een beeld van pakweg 6k op en wordt daarna gedownsampled naar 4k. Zou dat niet betekenen dat middels een firmware update de xt2 een vergelijkbare bitrate zou kunnen genereren?
Hoe kan het dat de xh1 een dubbele bitrate heeft tov van de xt2 terwijl de sensor hetzelfde is?
De sensor levert een beeld van pakweg 6k op en wordt daarna gedownsampled naar 4k. Zou dat niet betekenen dat middels een firmware update de xt2 een vergelijkbare bitrate zou kunnen genereren?
Je zou verwachten dat het mogelijk is via een firmware update. Beide gebruiken de zelfde:
* X-Processor Pro image processing engine (alleen heeft de X-H1 een Dual X-processor Pro)
* X-Trans CMOS III 24.3 Megapixel APS-C
Wellicht komt de X-T2 wat rekenkracht te kort?
https://photographylife.com/fujifilm-x-h1-vs-x-t2
Wie weet komt het nog via een firmware update. Net als de X Pro2 een update heeft gehad.
* X-Processor Pro image processing engine (alleen heeft de X-H1 een Dual X-processor Pro)
* X-Trans CMOS III 24.3 Megapixel APS-C
Wellicht komt de X-T2 wat rekenkracht te kort?
Wie weet komt het nog via een firmware update. Net als de X Pro2 een update heeft gehad.
When the X-Pro2 was first released, it could only record in Full HD (1920×1080) at a maximum of 60fps. However, thanks to firmware update 4.00 for the camera, it can now shoot in 4K at 30fps at a maximum bitrate of 100Mbps. 4K is recorded without cropping the sensor.
[ Voor 69% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2018 17:46 . Reden: Link toegevoegd ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Verwijderd
Eerder werd er gesproken over beperkingen op het gebied van warmte-afvoer Het kan zijn dat dat bij de X-H1 is verbeterd.
Als ik het zo lees is niet alleen warmte afvoer van de body, maar ook design van de batterij. Hiervoor hebben ze de oude NP-126 vervangen voor de NP-126S. Hoe verre er warmte probleem is. Durf ik zo niet te zeggen.
http://ultralightphotogra...-about-np-w126-batteries/
https://www.fujirumors.co...-will-generate-less-heat/The new NP-126S batteries for the X-T2 are pretty much identical as the old ones, with one exception- they've been designed to dissipate heat a little better for shooting 4K video.
http://ultralightphotogra...-about-np-w126-batteries/
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2018 16:29 ]
Nooit gezien dat ze dat ook wilde. Maar goed, ook hier gewoon het geld vrij snel gekregen na indienen.Deathchant schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:46:
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Nee. De X-T2 is qua design en hardware een ander apparaat. De X-H1 heeft een totaal ander interne structuur en is veel steviger gebouwd vanwege o.a. IBIS. Koeling is iets wat ze hierin ongetwijfeld hebben meegenomen. Daarnaast heeft de X-H1 ook 2 X-Processor Pro's (althans, zo lees ik het hele dual processor verhaal van Fuji; ik dacht het ook op een slide te hebben gezien) processoren terwijl de X-T2 er maar 1 heeft. Er zit dus domweg 2x zoveel computing power in die X-H1 dan er in de X-T2 zit en dat heeft natuurlijk nogal wat gevolgen.onsgeluk schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:42:
Vermoedelijk een hele domme vraag:
Die nieuwe accu heeft overigens zijn intrede gedaan bij de X-T2 en wordt sindsdien in nieuwe toestellen gebruikt. Daar zit dus niet het verschil.
Uiteraard bestaat er ook nog de kans dat Fujifilm leert van de fouten en luistert naar de wensen/eisen van de diverse fotografen die ze spreken. Het kan dus ook gewoon een gevalletje firmware wijziging zijn die dan ook op de X-T2 en X-Pro2 uit te rollen is. Ik acht de kans daarop klein. De X-H1 is namelijk heel erg gebouwd voor mensen die filmen, nog meer dan de X-T2 dat is.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 11-03-2018 21:11 ]
Ik vraag me trouwens af waar de 2de proc voor dient. Dedicated voor een bepaalde taak soms (nieuwe AF en ibis)?
En ik weet niet vwb de bitrate. Je gaat van ruwe data naar een bepaalde bitrate. Is dat niet te vergelijken met compressie? If so, dan zou de dubbele bitrate van de xh1 juist minder cpu-power vergen want je hebt minder compressie.
En ik weet niet vwb de bitrate. Je gaat van ruwe data naar een bepaalde bitrate. Is dat niet te vergelijken met compressie? If so, dan zou de dubbele bitrate van de xh1 juist minder cpu-power vergen want je hebt minder compressie.
Zag comment staan in volgende link, maar wat er waar van is. Durf ik niet te bevestigen.
presentation by Fuji Guy Billy Luong and it was explained that the X-H1 has the same processor and sensor as the X-T2 but because of its larger heat sink the X-Processor Pro on the X-H1 is working harder. The IBIS system has dedicated dual processor
Die dual processor kom je in het persbericht en de product page ook tegen dus dat klopt wel. De vraag is alleen wat dat precies is. Zoals ik het lees (en ik dacht daar ook een slide van te hebben gezien) zijn dat 2 X-Processor Pro's. Dat lijkt me ook het meest logische, met meer processoren zou de accuduur beduidend minder moeten zijn, vooral ook als de processor nog harder werkt, en dat is niet het geval.
Of die X-Processor Pro ook harder werkt is de vraag. Het zou betekenen dat die in de andere camera's ofwel lager geklokt is ofwel loopt te throttlen.
Fujifilm zelf heeft een artikel geschreven over IBIS waarin ze het een en ander uitleggen maar waar dit soort informatie helaas niet in staat: X-H1 Development Story #7 -In-Body Image Stabilization. Zoals je ziet gaat het daar alleen over base plate, joint en de sensor.
Of die X-Processor Pro ook harder werkt is de vraag. Het zou betekenen dat die in de andere camera's ofwel lager geklokt is ofwel loopt te throttlen.
Fujifilm zelf heeft een artikel geschreven over IBIS waarin ze het een en ander uitleggen maar waar dit soort informatie helaas niet in staat: X-H1 Development Story #7 -In-Body Image Stabilization. Zoals je ziet gaat het daar alleen over base plate, joint en de sensor.
De accuduur wordt natuurlijk negatief beïnvloed door een extra processor maar het aandeel van de processor is misschien niet alles bepalend. Veel en misschien het meeste vermogen van de accu gaat op aan het scherpstellen en bij de H1 de "IBIS-shaker". Daarnaast neemt de sensor natuurlijk een gedeelte voor zijn rekening en ook de lees/ schrijfoperaties zullen het nodige verbruiken.
Pfff die accuduur moet ik echt aan wennen zeg 
Zaterdag een dagje weg met vaders, broer en zwager naar het militair museum. Ca. 120 foto's genomen in 5u en koste 1,5 accu. Wel veel schermpje aan, kijken, opstarten maar dan nog is dit zeker zoals ik gelezen had de achilles-hiel van het systeem
Denk dat ik er nog maar 3 Patona's bij ga bestellen, die schijnen volgens een uitgebreide review goed te zijn en erg in de buurt te komen van de W126S qua warmte afvoer, capaciteit en voltage afgifte.
Compenseer je het lagere gewicht van het gehele systeem met meer accu's
Verder ondertussen erg tevreden met het systeem am-sich, zeker als de foto's eerst door Iridient gaan zijn de DNG's gewoon echt netjes
! De kitlens is ook echt wel een fijne lens en ben heel blij dat ik die er bij heb genomen tot nu toe !
Gisteren voor het eerst met de kleine * sapphire op de fiets. Dan is alleen al het feit dat je gewoon een rijdende fiets kunt tracken met de AF al enorm fijn maar ook dat ik gewoon RAW+JPG kan schieten. RAW's voor papa en de .JPG's naar de telefoon sturen voor mama die erg onder de indruk was van de .JPG output
In het museum ook RAWs voor thuis en de .JPG's met een film preset voor onderweg, die presets zijn ook echt heel goed zeg.
Alleen de Samyang 12mm ben ik nog niet kapot van. Lijkt wel of het met dat ding echt hit-and-miss is qua focus
F/8 en focus vlak voor het infinity teken zou volgens vele fora goed moeten zijn voor scherpte van ca. 1m tot heel ver. Soms klopt dat idd maar soms denk ik "WTF is hier aan de hand met de focus :?":"
Idem met focus peaking, lijkt soms alsof de daadwerkelijke focus op de foto er net voor ligt dan de plek waar ik weet dat ik op gefocust heb
edit:
Toch even zitten spelen met de Samyang in huis aangezien hij binnen het meeste gebruikt gaat worden.
X-T2 op statief, iso 200, F/8, 2/3e stop overbelicht en diverse focus settings geprobeerd op de lens. Alles met focuspeaking aan en loup-view op de camera en vast punt in de gaten houden.
Optimale scherpte lijkt te liggen op het "L" teken vlak voor het infinity teken. Verschil met infinity is klein maar na een paar minuten 2 foto's side-by-side vergelijken op 100% met neus op scherm toch elke keer dezelfde die nét iets scherper was.
Nu hopen dat ik deze consistentie kan reproduceren want zo niet dan ben ik de l*l, vernaggel ik de eerst komende opdracht waarschijnlijk en moet ik een 10-24 kopen
Zaterdag een dagje weg met vaders, broer en zwager naar het militair museum. Ca. 120 foto's genomen in 5u en koste 1,5 accu. Wel veel schermpje aan, kijken, opstarten maar dan nog is dit zeker zoals ik gelezen had de achilles-hiel van het systeem
Denk dat ik er nog maar 3 Patona's bij ga bestellen, die schijnen volgens een uitgebreide review goed te zijn en erg in de buurt te komen van de W126S qua warmte afvoer, capaciteit en voltage afgifte.
Compenseer je het lagere gewicht van het gehele systeem met meer accu's
Verder ondertussen erg tevreden met het systeem am-sich, zeker als de foto's eerst door Iridient gaan zijn de DNG's gewoon echt netjes
Gisteren voor het eerst met de kleine * sapphire op de fiets. Dan is alleen al het feit dat je gewoon een rijdende fiets kunt tracken met de AF al enorm fijn maar ook dat ik gewoon RAW+JPG kan schieten. RAW's voor papa en de .JPG's naar de telefoon sturen voor mama die erg onder de indruk was van de .JPG output
In het museum ook RAWs voor thuis en de .JPG's met een film preset voor onderweg, die presets zijn ook echt heel goed zeg.
Alleen de Samyang 12mm ben ik nog niet kapot van. Lijkt wel of het met dat ding echt hit-and-miss is qua focus

F/8 en focus vlak voor het infinity teken zou volgens vele fora goed moeten zijn voor scherpte van ca. 1m tot heel ver. Soms klopt dat idd maar soms denk ik "WTF is hier aan de hand met de focus :?":"
Idem met focus peaking, lijkt soms alsof de daadwerkelijke focus op de foto er net voor ligt dan de plek waar ik weet dat ik op gefocust heb
edit:
Toch even zitten spelen met de Samyang in huis aangezien hij binnen het meeste gebruikt gaat worden.
X-T2 op statief, iso 200, F/8, 2/3e stop overbelicht en diverse focus settings geprobeerd op de lens. Alles met focuspeaking aan en loup-view op de camera en vast punt in de gaten houden.
Optimale scherpte lijkt te liggen op het "L" teken vlak voor het infinity teken. Verschil met infinity is klein maar na een paar minuten 2 foto's side-by-side vergelijken op 100% met neus op scherm toch elke keer dezelfde die nét iets scherper was.
Nu hopen dat ik deze consistentie kan reproduceren want zo niet dan ben ik de l*l, vernaggel ik de eerst komende opdracht waarschijnlijk en moet ik een 10-24 kopen
[ Voor 67% gewijzigd door sapphire op 12-03-2018 11:35 ]
Hopelijk komt Fuji met een nieuw type batterij voor de X-T3.
120 foto's op 1.5 accu? dat herken ik helemaal niet. heb je continue evf en scherm aanstaan? je kan even kijken naar de instellingen (staat veel over op internet, pre af uitzetten bijvoorbeeld). Dat scheelt heel veel batterij gebruik
Ben vorige week in Apeldoorn geweest bij WK baan, maar daar heb ik toch zeker een tienvoud aantal foto's geschoten met (denk ik) een vergelijkbaar aantal accu's
edit: die Samyang is dus nog even wennen? Ben er wel van gecharmeerd, dan vooral voor astro, maar ik ben alleen bang dat ik hem niet genoeg zal gebruiken
.
Ben vorige week in Apeldoorn geweest bij WK baan, maar daar heb ik toch zeker een tienvoud aantal foto's geschoten met (denk ik) een vergelijkbaar aantal accu's
edit: die Samyang is dus nog even wennen? Ben er wel van gecharmeerd, dan vooral voor astro, maar ik ben alleen bang dat ik hem niet genoeg zal gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door crazyman2008 op 12-03-2018 20:40 ]
Ik heb de Samyang ook en ben er dik tevreden over. Als ik scherpstel zit er toch echt geen verschil na de opname, zou ook wel erg bizar zijn. Als je aan jezelf twijfelt gebruik je F5.6 - F8 dan moet je het wel erg verprutsen .sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:45:
Alleen de Samyang 12mm ben ik nog niet kapot van. Lijkt wel of het met dat ding echt hit-and-miss is qua focus![]()
edit:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ja als je burst aanzet red ik dat ook welcrazyman2008 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:36:
120 foto's op 1.5 accu? dat herken ik helemaal niet. heb je continue evf en scherm aanstaan? je kan even kijken naar de instellingen (staat veel over op internet, pre af uitzetten bijvoorbeeld). Dat scheelt heel veel batterij gebruik
edit: die Samyang is dus nog even wennen? Ben er wel van gecharmeerd, dan vooral voor astro, maar ik ben alleen bang dat ik hem niet genoeg zal gebruiken.
Pre-AF stond al uit, EVF en scherm volgens mij niet continue aan en standby na 1-min al. Zal nog eens kijken iig.
Wennen is een understatement. Ben echt niet vies voor wat manual focus, zat geschoten met film een jaar of 10 geleden en gebruik nog wel eens mijn good'old Canonet 28 en gebruikte ook af en toe MF op mijn 17-40.
Ga komende tijd eens wat opschrijven als ik met de 12mm schiet en dan achteraf kijken of het klopt qua focus
Kan ook dat ik het verkeerd heb hoor dus ga komende tijd opschrijven waar de scherpte ligt van foto's.winwiz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:43:
[...]
Ik heb de Samyang ook en ben er dik tevreden over. Als ik scherpstel zit er toch echt geen verschil na de opname, zou ook wel erg bizar zijn. Als je aan jezelf twijfelt gebruik je F5.6 - F8 dan moet je het wel erg verprutsen .
Of ik moet gewoon niet zo pixelpeepen, wie bekijkt er nou 24-megapixel foto's op 100%

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 12-03-2018 22:05 ]
Vergeet de kou niet, die heeft namelijk ook een behoorlijk negatief effect op de accuduur (houd accu's in je broekzak, dan blijven ze warm en loop je hier minder snel tegenaan). Verder is het ook opletten welke functies je aan zet. Je hebt ze niet allemaal nodig dus zet uit wat uit kan. Kijk ook of je alles wel op high performance moet hebben of dat je toe kunt op normal of zelfs de power saving modus. In het begin ben je sowieso veel van je accuduur kwijt door al het gepiel in de menu's en andere spielerei. Dat verbetert in de loop der tijd wel. Ik heb gemerkt dat pielen in de settings de accuduur veel harder laat instorten dan daadwerkelijk fotograferen.sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:45:
Pfff die accuduur moet ik echt aan wennen zeg
Mwoah, zo zwaar zijn die accu's nou ook weer nietCompenseer je het lagere gewicht van het gehele systeem met meer accu's
Het was zaterdag 15 graden, welke kou ?ppl schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:15:
[...]
Vergeet de kou niet, die heeft namelijk ook een behoorlijk negatief effect op de accuduur (houd accu's in je broekzak, dan blijven ze warm en loop je hier minder snel tegenaan). Verder is het ook opletten welke functies je aan zet. Je hebt ze niet allemaal nodig dus zet uit wat uit kan. Kijk ook of je alles wel op high performance moet hebben of dat je toe kunt op normal of zelfs de power saving modus. In het begin ben je sowieso veel van je accuduur kwijt door al het gepiel in de menu's en andere spielerei. Dat verbetert in de loop der tijd wel. Ik heb gemerkt dat pielen in de settings de accuduur veel harder laat instorten dan daadwerkelijk fotograferen.
[...]
Mwoah, zo zwaar zijn die accu's nou ook weer niet
Daarnaast heb ik zaterdag amper in de menu's gezeten, camera stond op power mode normal.
Enige optie die ik niet kan vinden is om het display achter helemaal uit te zetten, wellicht dat dat scheelt en OIS op mode 2 gezet.
Dit...precies dit. Eenmaal op pad doe ik niet veel meer met de instellingen. Merk dat je zo een accu verprutstppl schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:15:
Ik heb gemerkt dat pielen in de settings de accuduur veel harder laat instorten dan daadwerkelijk fotograferen.
Zijkant EVF kan je kiezen welke modus je wenst.sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:22:
Enige optie die ik niet kan vinden is om het display achter helemaal uit te zetten
[ Voor 27% gewijzigd door onsgeluk op 12-03-2018 23:39 ]
Wat die samyang 12mm betreft; in de instellingen heb je een optie die invloed heeft op de hoeveelheid die als "scherp" wordt gekenmerkt. De ene instelling heeft een ruimere marge dan de ander, wat dus ook in het schermpje terugkomt in de balk en de gekleurde lijntjes. Mogelijk staat het op die ruimere instelling en is daardoor niet alles scherp wat volgens het schermpje scherp zou moeten zijn?
Verder is de focusring en de markering volgens mij idd niet zo nauwkeurig. Het is mij zelf ook opgevallen dat ik bij een onderwerp op een afstand van zeg 70cm, het focuspunt op 1m of zo moest zetten.
Verder is de focusring en de markering volgens mij idd niet zo nauwkeurig. Het is mij zelf ook opgevallen dat ik bij een onderwerp op een afstand van zeg 70cm, het focuspunt op 1m of zo moest zetten.
De meeste instellingen kun je al kwijt in het Q menu die tegenwoordig ook van een zinnige naam te voorzien zijn. Dus als je wat wilt wijzigen op Q drukken, het gewenste profiel selecteren en klaar voor een hele zooi aan instellingen.onsgeluk schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:38:
[...]
Dit...precies dit. Eenmaal op pad doe ik niet veel meer met de instellingen. Merk dat je zo een accu verprutst
[...]
Het gebeurt mij nog maar zelden dat ik daarna nog dingen (groots) moet aanpasen....
-Knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Daan_ op 13-03-2018 12:16 . Reden: dat kan in de V&A ]
Verwijderd
Gewoon focussen op het oog, of met een hulpmiddel (peaking en inzoomen).sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:45:
Alleen de Samyang 12mm ben ik nog niet kapot van. Lijkt wel of het met dat ding echt hit-and-miss is qua focus![]()
F/8 en focus vlak voor het infinity teken zou volgens vele fora goed moeten zijn voor scherpte van ca. 1m tot heel ver.
Dat levert altijd betere resultaten op.
Dat is normaal. Manual focus is niet 100% hitrate.sapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:45:
Als er eeen structurele afwijking is, kan je de diafragma-instelling controleren.
Handmatig scherpstellen moet je doen met hetzelfde diafragma als waarmee de foto gemaakt gaat worden (of andersom).
Ja en nee...Als je op het punt komt dat je exact weet wat je camera doet onder bepaalde omstandigheden klopt dit voor de volle 100%.....ik ben nog lang niet op dat puntSodela schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:35:
[...]
De meeste instellingen kun je al kwijt in het Q menu die tegenwoordig ook van een zinnige naam te voorzien zijn. Dus als je wat wilt wijzigen op Q drukken, het gewenste profiel selecteren en klaar voor een hele zooi aan instellingen.
Het gebeurt mij nog maar zelden dat ik daarna nog dingen (groots) moet aanpasen....
Die kou die 15 graden heetsapphire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:22:
Het was zaterdag 15 graden, welke kou ?
Was het vroeger geheugenkaarten wisselen, tegenwoordig is het accu's wisselen
Ik had uiteindelijk nog een van de laatste nieuwe modellen filmcamera gekocht (RF645), dus voor mij valt dat nog mee, een van de argumenten voor mij was concreet: nu hoef ik alleen nog een paar accu's mee te nemen in plaats van een zakje rolletjes.
Verder heb ik een nieuwe aanwinst, voor een goede prijs een tweedehands XC50-230 II gevonden, mijn eerste telezoom (eerste lens met plastic mount en eerste lens met OIS). Had af en toe toch voor de familiesportkiekjes wel behoefte aan meer dan 90mm, ben benieuwd of het bevalt.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2018 14:35 ]
Verwijderd
Ja, die rolletjes waren een ramp.begintmeta schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:00:
[...]
Ik had uiteindelijk nog een van de laatste nieuwe modellen filmcamera gekocht (RF645), dus voor mij valt dat nog mee, een van de argumenten voor mij was concreet: nu hoef ik alleen nog een paar accu's mee te nemen in plaats van een zakje rolletjes.
Verder heb ik een nieuwe aanwinst, voor een goede prijs een tweedehands XC50-230 II gevonden, mijn eerste telezoom. Had af en toe toch voor de familiesportkiekjes wel behoefte aan meer dan 90mm, ben benieuwd of het bevalt.
Daarbij vallen de tijd, moeite en kosten van film, ontwikkelen, afdrukken, scannen en bewerken in het niet.
Nou ja, ik moet bekennen dat ik met name ook dat laatste nooit echt heb kunnen opbrengen, ik zou misschien eigenlijk nog een hoop moeten digitaliseren, met name de 120-film heb ik nooit gedaan. Al met al ben ik erg blij dat ik over ben gestapt op digitaal, dat maakt het hele proces van foto tot goede afdruk IMHO toch een stuk drempelvrijer.Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:07:
[...]
Ja, die rolletjes waren een ramp.
Daarbij vallen de tijd, moeite en kosten van film, ontwikkelen, afdrukken, scannen en bewerken in het niet.
Gebruik zelf ook een Samyang 12mm op mijn Fuji en speel regelmatig met mijn oude Takumar m42 lenzen met behulp van een FX adapter.Handmatig scherpstellen moet je doen met hetzelfde diafragma als waarmee de foto gemaakt gaat worden (of andersom).
Nu heb ik vaak de gewoonte om bij het handmatig scherpstellen eerst de lens helemaal open te zetten omdat naar mijn gevoel de focuspeaking beter zichtbaar is.
Pas bij het nemen van de foto stop ik het diafragma af.
Kan iemand misschien mij uitleggen waarom bovenstaand beter is?
Erg blij met mijn Samyang 12mm. Hyperfocal scherpstellen was ik al gewend met snapfocus van mijn Ricoh en werkt erg goed. Volgens mij staat mijn infinity mark gewoon goed maar ik zal dat nog even een keer testen met een rolmaat en tekst blaadjes. Zal ook nog even kijken naar de scherpte finetuning.
Hier nog een foto van een paar dagen geleden.
Hier nog een foto van een paar dagen geleden.

Bij sommige lenzen kan het maximaal scherpe vlak wat verschuiven als de apertuur groter of kleiner wordt meen ik, maar of dat bij de betreffende het geval zou zijn, zou ik niet weten.ribbekassie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:47:
...
Kan iemand misschien mij uitleggen waarom bovenstaand beter is?
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2018 15:27 ]
Dat heb je inderdaad weleens bij lichtsterke lenzen die sferische aberratie. Bij lenstip testen ze dat, dus even kijken of ze een review hebben geschreven van die lens.begintmeta schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:27:
[...]
Bij sommige lenzen kan het maximaal scherpe vlak wat verschuiven als de apertuur groter of kleiner wordt meen ik, maar of dat bij de betreffende het geval zou zijn, zou ik niet weten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Net wat gespeeld met de XC 50-230 II. Past qua gewicht en formaat nog best goed bij mijn X-Pro2, maar is haptisch toch wel van een wat minder niveau dan mijn andere lenzen. Ook de autofocus is best traag en zoekt meer. Het continu zoemen van de lens is ook een eigenaardigheid je...
Maar het beeld wat die lens kan produceren valt me voor zover ik dat nu kan beordelen helemaal niet tegen, zeker niet voor de 100€ die je ik ervoor had neergeteld. Ben wel benieuwd of mijn idee van de sportveldfotos van de kinderen zo goed uitvoerbaar is ermee, qua AF-tracking, maar anders kan ik altijd nog op de ouderwetsere methoden terugvallen.
Maar het beeld wat die lens kan produceren valt me voor zover ik dat nu kan beordelen helemaal niet tegen, zeker niet voor de 100€ die je ik ervoor had neergeteld. Ben wel benieuwd of mijn idee van de sportveldfotos van de kinderen zo goed uitvoerbaar is ermee, qua AF-tracking, maar anders kan ik altijd nog op de ouderwetsere methoden terugvallen.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2018 22:17 ]
Wie van hier heeft er ervaring met de Samyang 12 mm F2.0?
Heb wel interesse in deze lens om wat mooie landschappen te fotograferen. Ik heb wat teruggelezen en zie wel wat mensen die deze lens hebben (als ze dit nog lezen na 4 jaar....), en veel positieve reacties.
Heeft er iemand ook shots van eigen hand met deze lens?
Heb wel interesse in deze lens om wat mooie landschappen te fotograferen. Ik heb wat teruggelezen en zie wel wat mensen die deze lens hebben (als ze dit nog lezen na 4 jaar....), en veel positieve reacties.
Uhmm, een paar posts hierboven wordt er nog over gepraat....Aardappel schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:24:
Daar is ook dit topic niet voor bedoeld. Je kunt ook aan de eigenaren vragen of ze ergens foto's hebben staan om te bekijken. En om hun verdere ervaringen.
Persoonlijk vind ik de 12mm echt een lens om sfeerimpressies vast te leggen. Door de mate van groothoek vind ik het erg lastig er een uitgesproken onderwerp mee vast te leggen. Zoals te zien bij de gans hierboven, komt er zeer veel achtergrond op de foto, de gans lijkt bijna bijzaak.Aardappel schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:24:
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic