Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 63 Laatste
Acties:
Dat neigt zowat naar fisheye

website

10mm op aps-c is toch niet zo absurd wijd?

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:41
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:22:
10mm op aps-c is toch niet zo absurd wijd?
Ik weet geen lens met fuji mount op aps-c die wijder is, zonder fisheye te zijn. Dus eigenlijk is het op aps-c wel heel wijd :+ :P

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Mwa 15mm kleinbeeld is niet absurd wijd maar toch nog best wijd.

Alleen de vervorming van de 10mm schijnt heftiger te zijn en lastiger te corrigeren. Al zit voor zowel de Samyang 12 als 10mm standaard een lens profiel in Lightroom.
Toch nog een lastige keuze zo :(

GabriŽl Ryzen

quote:
Luuk84 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Ik weet geen lens met fuji mount op aps-c die wijder is, zonder fisheye te zijn. Dus eigenlijk is het op aps-c wel heel wijd :+ :P
psst, even tussen ons: er zijn meer merken dan fuji..... ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Vraagje aan de X-T2 eigenaren: ik ga morgen een schaatstraining schieten met de 50-140. Settings die ik doorgaans voor zulke scenario's gebruik zijn: zone focus, size: 5x5, met AF profiel: 1,2 of 4, afhankelijk van wat voor shots ik wil. ISO veelal rond de 1600-2500 (afhankelijk van hoeveel lampen er branden), SS 800-1500 @F2.8-F4.

Iemand anders ervaring met een dergelijk scenario die misschien tips heeft qua camerasettings?
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:00:
[...]

* Grin doet even alsof UC niet bestaat. :)

Grin wijzigde deze reactie 14-02-2018 21:32 (24%)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Luuk84
quote:
Ik dacht ook iets gezien te hebben van @Universal Creations maar ik kan het niet lezen, de lettertjes zijn te klein :+
Bekend probleem bij Fuji-fanboys: kunnen de kleine details niet zo goed zien :+
* UC rent alvast heel hard weg uit het Fuji topic

Goedmakertje: als ik persoonlijk in de markt zou zijn voor een aps-c camera, dan zou het een Fuji zijn. Vooral vanwege de mooie primes voor aps-c.

Zeiss 21mm f/2.8

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:00:
...
Er komt binnenkort nog een Chinees 9mm APS-C lensje aan meen ik, maar zoiets als Voigtlšnders Heliar 10mm f/5.6 is er niet en ik vraag me ook af of het zou komen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:57:

Goedmakertje: als ik persoonlijk in de markt zou zijn voor een aps-c camera, dan zou het een Fuji zijn. Vooral vanwege de mooie primes voor aps-c.
Verklaard waarom ik het wel kan lezen, technisch gezien nog Canon-fanb gebruiker :+

Ik heb een FF camera en overweeg naar aps-c terug te gaan hoe is dat dan :+

GabriŽl Ryzen

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-05 19:55
quote:
sapphire schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Verklaard waarom ik het wel kan lezen, technisch gezien nog Canon-fanb gebruiker :+

Ik heb een FF camera en overweeg naar aps-c terug te gaan hoe is dat dan :+
Die-hard pruts0r >:) >:) >:)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23:16
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:57:

Misschien is de nieuwe X-H1 iets voor je? Vandaag aangekondigd!

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF18-55, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• begintmeta
  • Niet online
quote:
technonose schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:06:
...

Misschien is de nieuwe X-H1 iets voor je? ...
Ik zou verwachten van niet, want die blijft APS-C. Dan misschien eerder de GFX, maar die heeft nog een wat beperkte objectievenkeuze, al komt daar nu met de adapters die de markt op komen misschien sneller verandering in.

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

De X-H1 is volgens mij niet veel meer dan een X-T2 met een iets grotere en een iets meer ergonomische body - dat tweede display en de grip vind ik een mooie verbetering t.o.v. de X-T2. IBIS is ook leuk maar voor mij een 'nice to have'. Een video versie van de X-T2 en volgens mij een hele goede indicatie van wat dit jaar gaan krijgen met de X-T3. De body van deze zal volgens mij niet veel verschillen van de X-H1.

Kan niet wachten op de X-T3! :Y

• Luuk84
De X-T3, wat zouden daar nou echt de grote verbeterpunten van zijn? Dat zal toch allemaal niet wereld schokkend zijn? Ik ben totaal niet op de hoogte, dus misschien zit ik er helemaal naast :)
quote:
Grin schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:39:
De X-H1 is volgens mij niet veel meer dan een X-T2 met een iets grotere en een iets meer ergonomische body - dat tweede display en de grip vind ik een mooie verbetering t.o.v. de X-T2. IBIS is ook leuk maar voor mij een 'nice to have'. Een video versie van de X-T2 en volgens mij een hele goede indicatie van wat dit jaar gaan krijgen met de X-T3. De body van deze zal volgens mij niet veel verschillen van de X-H1.

Kan niet wachten op de X-T3! :Y
Zoals ook gereageerd onder het nieuwsartikel (nieuws: Fujifilm kondigt X-H1-systeemcamera met ingebouwde beeldstabilisatie aan snap ik het display niet bovenop. Biedt volgens mij totaal geen meerwaarde ten opzichte van de draaiwieltjes.

Betere grip is wel fijn uiteraard en IBIS is ook interessant (niet voor mij, maar wel voor vele anderen, aangezien ik veel vanaf statief schiet).

website

• Msniekers
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:16
@PdeBie je kunt het display bovenop apart instellen voor foto en video. Kan me voorstellen dat als je video schiet in de nieuwe Movie Silent Control modus, waarbij de draaiwieltjes uitgeschakeld zijn, het handig is dat je daar direct alle belangrijke (o.a. exposure) settings ziet.

Daarnaast heb je geen exposure compensation knop meer, dat zou je dan ook direct in het display kunnen aflezen, zowel bij video als foto.

Msniekers wijzigde deze reactie 15-02-2018 12:01 (19%)

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 17:09
quote:
Luuk84 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:59:
De X-T3, wat zouden daar nou echt de grote verbeterpunten van zijn? Dat zal toch allemaal niet wereld schokkend zijn? Ik ben totaal niet op de hoogte, dus misschien zit ik er helemaal naast :)
Grotere EVF? 4K? Misschien ook 120 fps? 30+ MP? Snellere AF? Nůg meer punten voor de AF?

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Ik verwacht voor de X-T3:
  • Nagenoeg zelfde body als de X-H1
  • Geen IBIS
  • Sony BSI sensor van rond de 28MP
  • Betere EVF dan de X-H1, hogere resolutie
Die exposure compensation(EC) knop is m.i. doodzonde van de ruimte op de X-T2, geef mij maar een display met een knopje voor de EC. EC staat bij mij altijd op custom zodat ik deze kan instellen met het draaiwieltje, die knop vind ik echt zonde van de ruimte. Een van de weinige designoptimalisaties die ze nog kunnen doorvoeren, naast een betere knop voor back-button-focus (huidige knopjes zijn daar iets te klein voor).

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19:09
quote:
Grin schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:50:
  • Geen IBIS
Die exposure compensation(EC) knop is m.i. doodzonde van de ruimte op de X-T2, geef mij maar een display met een knopje voor de EC. EC staat bij mij altijd op custom zodat ik deze kan instellen met het draaiwieltje, die knop vind ik echt zonde van de ruimte. Een van de weinige designoptimalisaties die ze nog kunnen doorvoeren, naast een betere knop voor back-button-focus (huidige knopjes zijn daar iets te klein voor).
De EVF van de X-H1 is al fel beter dan de X-T2, dus denk niet dat ze daar nog eens een stap hoger gaan zetten.
De body zal niet op de X-H1 lijken, ze blijven bij het X-T2 design.
Staat in detail te lezen op fujirumors.com

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb net snel wat X-H1-reviews doorgebladerd, en ik zag bij Jonas Rask een voorbeeldfotootje gemaakt met de Venus Optics 9mm lens die ik eerder noemde, ik denk dat dat objectief dan ook niet meer lang op zich zal laten wachten.

begintmeta wijzigde deze reactie 15-02-2018 13:09 (17%)

• Luuk84
quote:
Aardappel schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Grotere EVF? 4K? Misschien ook 120 fps? 30+ MP? Snellere AF? Nůg meer punten voor de AF?
Die 30MP + geloof ik niet zo in eigenlijk. Als je dat wegstreept klinkt het als een kleine upgrade?
quote:
Grin schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:50:
  • Geen IBIS
Voor beide zijn argumenten, een scherm/wiel.
Wat zouden de grote voordelen van de nieuwe sensor zijn?

• technonose
Deze week de Samyang 12mm F2 NCS binnen gekregen.

Eerste indruk is goed. Manueel alles instellen is wel weer even goed om weer lekker met fotografie bezig te zijn. Geen auto ISO.

Meteen s' avonds de sterren geschoten. Nooit gedaan en een beetje op gevoel. Heb hem er niet voor gekocht, maar vind het leuker dan ik dacht.

http://i65.tinypic.com/2e4gqy8.jpg

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF18-55, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:06
@technonose Als ik naar jouw sig kijk, is het alsof ik m'n eigen fuji arsenaal zit te bekijken 8)
Afgezien van de mic en de 35mm komt het precies overeen. Ik zit te bedenken of ik geen prime moet toevoegen. Hoeveel meerwaarde heeft die 35mm voor jou? (tov de 18-55).

Wat betreft sterrenfotografie, ik las dat het voorjaar/zomer zich er beter voor leent. Het noordelijk halfrond is dan 'snachts naar het centrum van de melkweg gericht, waardoor je een dichtere sterrenmassa krijgt.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• technonose
De 35 1.4 is mijn favoriete lens. Hij heeft 3D pop, mooi microcontrast en mooie rendering. De 1.4 heeft echt een toegevoegde waarde voor mij. Ik heb de lens eerder gehad icm de XM-1. Toen ik de X-T20 heb gekocht heb ik de 35 er meteen weer bijgehaald.

@LA-384 nog even een toevoeging. De 35 is voor mij echt een portretlens. Zeker met 1.4 kun je goed isoleren. En ook bij events in een zaal met weinig licht komt hij goed uit de verf. En dan is 35mm op aps-c perfect.

technonose wijzigde deze reactie 16-02-2018 21:22 (30%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb toch nog een kleine financiŽle meevaller dus gelijk weer aan het twijfelen :+

Of ik de Samyang 12mm dan niet moet laten liggen en toch voor de 10-24 moet gaan. Voor de AF maakt het me niet eens uit maar ook geen diafragma info betekend alles met de hand instellen en dat kan nog best eens veel tijd gaan kosten. Daarentegen is de Samyang goedkoop en licht en kan ik iig ťťn polarisatie filter houden :+

En of ik toch niet voor de 35/1.4 moet gaan ipv. de 23mm. Scheelt toch weer iets als ik bv toch de 10-24 haal. Aan de andere kant is 35mm wel weer mooi met een eventuele toekomstige 56mm :9

En kaartjes kom ik niet uit zeker omdat het dubbel moet. Hoe snel is snel genoeg om een beetje leuk te kunnen bursten (met grip). Nu doe ik dat in .jpg omdat het anders toch een overkill aan ruimte word en een 5DII niet zo snel is.

#luxeprobleem

GabriŽl Ryzen

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:26
Bij twijfel mij zelf aangeleerd om niks te kopen ;-), om te kijken of ik het kan lenen/huren. Om zo de keuze te kunnen maken op basis van eigen ervaring. Wij kunnen alleen aangeven wat onze voorkeur heeft, maar alleen jij zelf kan bepalen wat jou voorkeur heeft. Test it your self ;-)

De 10-24 altijd met plezier gebruikt. En past prima een polarisatie filter op en en ook filter systeem als de Lee 100mm of Seven5

-_- Individuele workshops fotografie

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik snap dat er gewoon een pola op past, maar de Samyang heeft een 67mm filtermaat en in die maat heb ik al een pola. Voor de 10-24 is dat 72mm en moet ik die er nog bij kopen, scheelt toch snel bijna §80~100 die weer extra uitgegeven moet worden :|

Bij twijfel niets kopen is opzich een verstandig credo alleen betekend dat in mijn geval dat ik dan tegen 2020 een keer de knoop doorgehakt heb. Twijfel al ruim een jaar over een overstap en heb nu toch op vrij korte termijn de camera nodig en dus ook een lens :+

En over de 23 of 35mm weet ik het antwoord denk al, ben nu ook gek op 35mm op FF dus is de 23mm een wijzere keuze.

En qua MF lens zoals de Samyang, dat focussen komt wel goed. Ik zit er alleen mee dat er dus geen diafragma info is, dit kun je niet instellen in de camera ofzo zodat hij bv. standaard F/8 pakt ofzo en daar rekening mee houd qua sluitertijd (iso is vast) ?

GabriŽl Ryzen

quote:
Msniekers schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:58:
@PdeBie je kunt het display bovenop apart instellen voor foto en video. Kan me voorstellen dat als je video schiet in de nieuwe Movie Silent Control modus, waarbij de draaiwieltjes uitgeschakeld zijn, het handig is dat je daar direct alle belangrijke (o.a. exposure) settings ziet.
Waarom is het handig om dat op een andere plek te hebben dan daar waar je naar je onderwerp kijkt? Alle info die noodzakelijk is staan al in de EVF of op de lcd achterop. Het schermpje heeft weinig toegevoegde waarde omdat alle info al sinds het begin van de X-serie via de dials, ovf/evf/lcd en/of Q-menu te zien is.

Het handige aan dat schermpje zit 'm in de achtergrondverlichting waardoor je niet in de zoeker/lcd achterop hoeft te kijken en ook niet met een zaklamp op je camera te schijnen om te zien wat je aan diafragma, sluitertijd e.d. hebt ingesteld. Verder is het een leuke extra tov al die andere items. Voor wie graag een kale zoeker wil hebben is dat mogelijk zonder dat je inboekt op overzicht van je settings. Ook wanneer je een Fuji zoomlens gebruikt die geen markeringen heeft.
quote:
Daarnaast heb je geen exposure compensation knop meer, dat zou je dan ook direct in het display kunnen aflezen, zowel bij video als foto.
Je moet het nu wel via dat display doen omdat ze die op de plek van de compensation dial hebben gezet ;) Als ze dat schermpje er niet op hadden gezet had je ook geen schermpje nodig gehad om je compensation setting in te zien.
quote:
sapphire schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:56:
En qua MF lens zoals de Samyang, dat focussen komt wel goed. Ik zit er alleen mee dat er dus geen diafragma info is, dit kun je niet instellen in de camera ofzo zodat hij bv. standaard F/8 pakt ofzo en daar rekening mee houd qua sluitertijd (iso is vast) ?
De camera weet niet wat het diafragma is, maar dat maakt niet uit want hij weet ook niet wat de absolute helderheid van je onderwerp is.
Je kiest een diafragma, en de camera kiest vervolgens een sluitertijd en/of ISO zodanig dat de belichting goed is.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
kpg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:55:
[...]

De camera weet niet wat het diafragma is, maar dat maakt niet uit want hij weet ook niet wat de absolute helderheid van je onderwerp is.
Je kiest een diafragma, en de camera kiest vervolgens een sluitertijd en/of ISO zodanig dat de belichting goed is.
Dat bedoel ik ja! Je kunt dus gewoon instellen dat hij diafragma F/x pakt en dan sluiter door de camera laten doen? Als dat zo is, ideaal! Anders moet ik elke keer alles handmatig instellen en kost me wel erg veel tijd :|

GabriŽl Ryzen

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

quote:
sapphire schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Dat bedoel ik ja! Je kunt dus gewoon instellen dat hij diafragma F/x pakt en dan sluiter door de camera laten doen? Als dat zo is, ideaal! Anders moet ik elke keer alles handmatig instellen en kost me wel erg veel tijd :|
Sterker nog, het is de enige manier want Samyang-lenzen geven de diafragmawaarde niet door aan de body. Alleen Av en M werken dan ook, Tv kan niet (de camera kan immers het diafragma niet inlezen, laat staan veranderen).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl | Te koop: Vivitar 135mm f/2.8 + Fuji X-adapter

• technonose
quote:
sapphire schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Dat handmatig instellen met de Samyang en X-T20 gaat supersnel. Voor mij was de overweging om voor de Samyang te gaan een overweging van “hoe vaak gebruik ik hem en prijs prestatie” ik was 14mm gewend op mijn Ricoh, die was slechts 229,- maar zeker zo goed als de Fuji 14mm. De Samyang heb ik voor 330 via Bol bij Foka. Beetje gek want bij Foka zelf is hij 399. De F2 vind ik ook fijn. Nu ik hem heb merk ik dat ik hem ook binnen mooi vind met enviromental portret shoots. Vergeet niet dat ik amateur ben ;-)

Voor mij is dit de eerste stap in 12mm en nu ik dat gedaan heb vind ik het leuker dan ik dacht.

Ik sluit dan ook niet uit dat ik wellicht voor de zeis 12mm ga. Of voor de 14mm van Fuji.

De Samyang is iig een mooie introductie in de 12mm range!

-edit- vergeet niet in RAW te schieten met de Samyang want je moet vaak wel iets corrigeren.
Dat kan ook wen nadeel zijn

technonose wijzigde deze reactie 17-02-2018 12:22 (5%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
technonose schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Dat handmatig instellen met de Samyang en X-T20 gaat supersnel. Voor mij was de overweging om voor de Samyang te gaan een overweging van “hoe vaak gebruik ik hem en prijs prestatie” ik was 14mm gewend op mijn Ricoh, die was slechts 229,- maar zeker zo goed als de Fuji 14mm. De Samyang heb ik voor 330 via Bol bij Foka. Beetje gek want bij Foka zelf is hij 399. De F2 vind ik ook fijn. Nu ik hem heb merk ik dat ik hem ook binnen mooi vind met enviromental portret shoots. Vergeet niet dat ik amateur ben ;-)

Voor mij is dit de eerste stap in 12mm en nu ik dat gedaan heb vind ik het leuker dan ik dacht.

Ik sluit dan ook niet uit dat ik wellicht voor de zeis 12mm ga. Of voor de 14mm van Fuji.

De Samyang is iig een mooie introductie in de 12mm range!

-edit- vergeet niet in RAW te schieten met de Samyang want je moet vaak wel iets corrigeren.
Dat kan ook wen nadeel zijn
Met dat argument moet ik zeker een 10-24 halen!

Nee het word de Smyang, kan altijd nog een 10-24 halen en aangezien ik hem toch flink af stop heb ik er wel vertrouwen in dat het goed zal gaan, zeker als het gewoon net als Av werkt.
Klein, licht, goedkoop en volgens reviews prima beeldkwaliteit dus klinkt goed :)

GabriŽl Ryzen

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:44
Uit m'n comfortzone; zoon van een goede vriend van me is een veelbelovend voetbaltalentje. Ik ben gevraagd om de komende wedstrijd foto's te maken omdat zijn ouders graag een print aan de muur willen.

Nu zit ik met 2 zaken waar ik niet eerder mee aan de gang ben geweest: lichtmasten en de af-c custom settings.

De wedstrijd is komende woensdagavond en vangt ruim na zonsondergang aan. Ik heb geen optie om voor die tijd dingen uit te proberen, moet dus gelijk goed gaan. Tools of the trade zijn een xt2 met een 50-140. Of ik de 1.4TC ga gebruiken hangt af van de opstelling en van waar de ouders mogen toekijken. Ik ben absoluut geen post-held, dus vakkundig de iso-ruis minimaliseren zit er niet in. Mijn plan is om de sluitertijd op +/- 1/250 vast te zetten, diafragma open (F2,8 of F4 dus) en iso op automatisch. Mijn vraag is wat ik bij de 'iso auto setting' als bovengrens zal/moet instellen om nog goede resultaten te verkrijgen.

Voor wat betreft de af settings dacht ik optie 5 te nemen, maar de zone area van auto op center te zetten aangezien ik slechts 1 speler ga volgen (dus 3, 2, center). Iemand die kan aangeven of dit wijs is of dat ik beter een andere instelling kan kiezen?

Oja, voorkeur is zonder statief, dus met ois tussen de rest van de mensen te gaan staan. Statief ligt in de auto, dus als er voldoende ruimte is kan ik die alsnog pakken.

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Afgelopen donderdag heb ik een schaatstraining overgeslagen en zo goed en zo kwaad als het kan foto's gemaakt. Ook met alleen kunstlicht, ik kwam met de beste resultaten met het volgende:
  • X-T2 met 50-140 zonder 1.4TC, F4 was simpelweg niet toereikend
  • AF-C, Zone 3x3, profiel 2, en soms 4, afhankelijk van de positie rond de baan
  • Sluitertijd tussen de 160-250, veelal 200 of 250
  • ISO heb ik veel mee lopen testen, veelal zat dat rond de 1200-2000, de meeste op 1600
  • Monopod rules! Zorg dat je zoiets hebt; ideaal voor langs de kant, X-T2 met grip en 50-140 is simpelweg te zwaar voor een training van ~90 minuten.
This post is worthless without pics. *Click*
Ik kan de exposure nog iets opkrikken in LR, staat nu op +0,40 en whites -60; meer heb ik er niet aan gedaan.

• Superdaantje
quote:
onsgeluk schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:38:
Uit m'n comfortzone; zoon van een goede vriend van me is een veelbelovend voetbaltalentje. Ik ben gevraagd om de komende wedstrijd foto's te maken omdat zijn ouders graag een print aan de muur willen.

Nu zit ik met 2 zaken waar ik niet eerder mee aan de gang ben geweest: lichtmasten en de af-c custom settings.

De wedstrijd is komende woensdagavond en vangt ruim na zonsondergang aan. Ik heb geen optie om voor die tijd dingen uit te proberen, moet dus gelijk goed gaan. Tools of the trade zijn een xt2 met een 50-140. Of ik de 1.4TC ga gebruiken hangt af van de opstelling en van waar de ouders mogen toekijken. Ik ben absoluut geen post-held, dus vakkundig de iso-ruis minimaliseren zit er niet in. Mijn plan is om de sluitertijd op +/- 1/250 vast te zetten, diafragma open (F2,8 of F4 dus) en iso op automatisch. Mijn vraag is wat ik bij de 'iso auto setting' als bovengrens zal/moet instellen om nog goede resultaten te verkrijgen.

Voor wat betreft de af settings dacht ik optie 5 te nemen, maar de zone area van auto op center te zetten aangezien ik slechts 1 speler ga volgen (dus 3, 2, center). Iemand die kan aangeven of dit wijs is of dat ik beter een andere instelling kan kiezen?

Oja, voorkeur is zonder statief, dus met ois tussen de rest van de mensen te gaan staan. Statief ligt in de auto, dus als er voldoende ruimte is kan ik die alsnog pakken.
Op Youtube vind je aantal goede filmpjes met uitleg over de diverse mogelijkheden voor de AF settings. En ook voor situaties als voetbal.
YouTube: sports settings Fujifilm X T1

Probeer voor dat je die dag gaat fotograferen te spelen met de verschillende AF settings. Zorg dat je hier enigszins vertrouwt mee bent. En wees niet bang om fouten te maken. Dit is alleen leerzaam. Gewoon lekker langs veld gaan staan zitten en foto's maken.

De tip van @Grin voor een monopod is goud waard. ;-)

• onsgeluk
@Grin Is dat een semi buitenbaan, dus alleen middenterrein open? Daar hangt de verlichting vaak lager als op een voetbalveld waar de lichtmasten erg hoog staan. Ik ben bang dat de gezichten niet lekker eruit komen, ze kijken immers constant naar de bal. Geen idee hoe daar mee om te gaan...Je geeft aan met de iso te hebben getest, tot welke iso ben je gegaan dan?

@Superdaantje Die ga ik zeker even kijken. Ik ben tot "3, 2, center" gekomen na het lezen van de manual van Greg Theulings. Dus niet mee vertrouwd, maar begrijp wel de doelstelling achter de diverse settings. Maar zoals gezegd, ik heb waarschijnlijk niet of hooguit zeer beperkt kans om voor woensdag aanstaande nog te experimenteren.

En tsja, die monopod....de kans dat ik die meermaals ga gebruiken is uiterst klein. Gelukkig spelen de mannetjes slechts 2x 30 minuten ;)

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Nee, het is een gesloten ijsbaan en de foto's zijn geschoten ruim na zonsondergang. Verlichting hangt idd iets lager maar volgens mij zijn ze er behoorlijk energie aan het sparen; verreweg de meeste lampen stonden uit...
ISO zet ik met het front draaiwieltje: 1200-2000 was ruim voldoen. En paar testshots op 2500 maar dat was onnodig.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@onsgeluk Als je 1poot van je statief uitschuiftafel heb je ook soort van een monopod. Niet perfect maar ik gebruik het wel eens als ik te lui ben om m'n statief helemaal neer te zetten :+

In het kader van creatief werken kun je ook je lens laten leunen op een reling/hek oid. langs de kant van het veld. Eventueel je hand er onder of een jas want kan best koud zijn denk. Lens laten rusten en sturen met de body, kun je ook wat vloeiendere bewegingen maken dan staand :) .

@Grin Sorry maar moest even lachen toen je zei dat cam+grip+50-140 te zwaar is :+
Echt niet lullig bedoelt maar vind het gewoon grappig om te lezen. Dat is iets zwaarder dan het gewicht van mijn set als ik 'licht' reis (ca. 1.6KG).
Iets met referentiekader...

Maar eerlijk is eerlijk ťťn van de redenen dat ik naar Fuji Wil is ook gewicht (en ruimte) !

Neem aan dat jullie bursten met sport? Welke kaartje gebruiken jullie daarvoor? Snelste wat je kunt vinden of is bv. 95MB/sec snel genoeg werkbaar?

GabriŽl Ryzen

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Hehehehe idd referentiekader. Vind de 50-140 setup echt het maximale voor een fototoestel, wellicht kan ik de X-H1+grip ook nog wel aan maar dan is het echt gedaan. Wil gewoon niet met een halve ijzerwarenwinkel om mijn nek lopen. ;)
Burst idd: CH 11fps + camera in burst mode (snellere AF en 100HZ EVF, ipv 60HZ).
Altijd het snelste en beste wat d'r is: 128GB, 300MB/sec Sandisk's en twee 64GB, 280MB/sec als backup in de tas. NOOIT lopen prutsen met batterijen of geheugenkaartjes; dat is m.i. bezuinigen op verkeerde zaken (met een setup van vele duizenden Euro's!). Maar uiteraard moet iedereen dat lekker zelf uitmaken. ;)

Grin wijzigde deze reactie 18-02-2018 17:34 (6%)

• Superdaantje
quote:
sapphire schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:14:
@onsgeluk

Neem aan dat jullie bursten met sport? Welke kaartje gebruiken jullie daarvoor? Snelste wat je kunt vinden of is bv. 95MB/sec snel genoeg werkbaar?
Persoonlijk zou ik voor een UHS-II kaartje gaan. Bijvoorbeeld de Lexar 2000x.

De snelheid van wegschrijven verwacht ik dat dit met de Lexar 2000x rond de 150 MB/s zal liggen. Met een UHS-1 kaartje is dit rond de 70 MB/s. (als ik het allemaal goed heb)

Al kun je afvragen of Lexar een verstandige koop is.
nieuws: Micron stopt met Lexar-producten en overweegt verkoop bedrijfsonderdeel

Zo van de week twee 64 GB SD kaartjes van Sony gekocht ter aanvulling op de bestaande Lexar kaartjes.
pricewatch: Sony SF-G UHS-II 64 GB

Superdaantje wijzigde deze reactie 18-02-2018 17:43 (11%)

• onsgeluk
quote:
sapphire schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:14:
@onsgeluk Als je 1poot van je statief uitschuiftafel heb je ook soort van een monopod. Niet perfect maar ik gebruik het wel eens als ik te lui ben om m'n statief helemaal neer te zetten :+

In het kader van creatief werken kun je ook je lens laten leunen op een reling/hek oid. langs de kant van het veld. Eventueel je hand er onder of een jas want kan best koud zijn denk. Lens laten rusten en sturen met de body, kun je ook wat vloeiendere bewegingen maken dan staand :) .

@Grin Sorry maar moest even lachen toen je zei dat cam+grip+50-140 te zwaar is :+
Echt niet lullig bedoelt maar vind het gewoon grappig om te lezen. Dat is iets zwaarder dan het gewicht van mijn set als ik 'licht' reis (ca. 1.6KG).
Iets met referentiekader...

Maar eerlijk is eerlijk ťťn van de redenen dat ik naar Fuji Wil is ook gewicht (en ruimte) !

Dat is wel een goede suggestie, tripod met postelastieken ombouwen naar mono. Vwb het gewicht,tsja...gripped en TC zit je aan ruim 2kg. Een speelhelft blij die kleintjes duurt slechts 30 minuten dus dat is prima te doen.

Aangaande burst voor sport, ik had hiervoor UHS-I, maar ben geswitched naar UHS-II...als ik heel eerlijk ben is het verschil niet om over naar huis te schrijven. De buffer raakt tussen 25 en 30 RAF's sowieso vol, einde verhaal. Ja, snelle kaarten zorgen ervoor dat de buffer sneller leeg gaat. Dat is leuk als je Barca-Madrid moet vastleggen, maar voor day2day business vind ik achteraf gezien weggegooid geld. Mind you, ik heb het over UHS-I verruilen voor UHS-II. UHS-II an sich is niet weggegooid geld.

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Er zijn ook tripods met een ingebouwde monopod zoals de Sirui N-3204X. Kan een relatief voordelige optie zijn wanneer je zoekt naar een goed statief + monopod.
Speeltijd is dan wel 30 minuten maar je bent echt langer aan het schieten, je loopt dan zeker 45 minuten met je gear in de klauwen. Schaatstraining duurt bv ruim ťťn uur maar stond toch ruim 90 minuten langs de kant te klappertanden. ;)

Grin wijzigde deze reactie 18-02-2018 19:29 (20%)
Reden: Lompheid

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Grin @Superdaantje

Ik was zeker niet van plan om vage kaartjes te halen maar het verschil tussen een degelijke UHS-I zoals Sandisk Extreme Pro en bv. die Sony is nogal euhm... enthousiast zeker als je er nog 2 wilt.
Lexar 1000x is ook UHS-II maar las dat die in body trager is dan bv de genoemde Sandisk :+
De 2000x is te doen maar slecht verkrijgbaar.

Ik ga hard nadenken of ik het dat waard vind voor die paar keer bursten op 11fps :)
Wel gaaf om te zien dat het zo snel kan tegenwoordig, allemaal niet gewend met m'n bejaarde body.

GabriŽl Ryzen

• Superdaantje
Zelf eerst gekeken naar de 32 GB, maar deze zijn we te vinden, maar dan zijn de prijzen vrij fors. Zo uit gekomen op de Sony.

Vond net volgende blog post waar Verschillende kaarten worden getest. Daar komt de Sandisk ook niet verkeerd uit de bus.
https://alikgriffin.com/f...ds-for-the-fujifilm-x-t2/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Daar was de Lexar ook trager ja :)

Ga in de eerste instantie ook voor 2x32GB. Heb nu sowieso met 3 kaartjes totaal maar 28GB dus een flinke voorutgang :)

Ik moet sowieso nog even een praktische usecase voor dual SD sloten zoeken behalve als mirror voor backup. Gezien de lovende verhalen over de .jpg output misschien ook maar RAW+jpg schieten in sommige gevallen.

GabriŽl Ryzen

• onsgeluk
quote:
Heb al een goede, Gitzo traveller. Bovendien heb ik een fijne draagriem, dus hoef 'm niet continu vast te hebben.

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

quote:
Grin schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:12:
Of koop een goede tripod, je hebt ze namelijk ook met ingebouwde monopod; zelf heb ik de Sirui N-3204X.
Dat was nogal een lomp statement van mij - zo bedoelde ik dat niet(!) - excuus.
Wat ik bedoelde te zeggen: Er zijn ook tripods met een ingebouwde monopod zoals de Sirui N-3204X. Kan een relatief voordelige optie zijn wanneer je zoekt naar een goed statief + monopod.

• onsgeluk
Zo vatte ik 'm niet eens op, ik heb destijds bewust gekozen voor een bullet proof pod vanwege m'n werk (water, zand en modder). Toen, en nu nog steeds, denk ik een mono niet of nauwelijks nodig te hebben. Niet voor het gewicht in ieder geval. Ter indicatie, de grip heb ik gekocht omdat ik de xt2 te fragiel/klein vond vasthouden.

Ik vind de suggestie van sapphire een goede, dat gaat 'm worden.

onsgeluk wijzigde deze reactie 18-02-2018 19:46 (7%)

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Succes, laat even weten hoe het is bevallen, foto's worden uiteraard (nog meer! :Y ) gewaardeerd! ;)

Holy shit wat een apparaat wordt die 200 F2, meer dan 2KG! :/
I guess Fujifilm can't beat physics...(200 F2, 50-140 F2.8 en de 100-400 F4.5-5.6):

En een vergelijk met de mastodonten van de spiegelfotografie (Canon EF 300mm F2.8L IS USM en de Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM):

Grin wijzigde deze reactie 18-02-2018 23:00 (72%)
Reden: 200 F2...

Zeg je abonnement bij de sportschool maar op als je daarmee gaat lopen. Je hebt het niet meer nodig en het geld is een kleine maar onvoldoende bijdrage om dat monster te betalen.

Ik vraag mij ernstig af wie zo een gevaarte gaat kopen en gebruiken. In NL is waarschijnlijk het aantal op de hand van een eenarmige bandiet te tellen...

• LA-384
Ik zag eerder al een filterdiameter van 105 voorbij komen o_O

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Hehehe die 200mm F2 gaat echt een bizar kanon worden voor een camera als de X-T2; de verhouding t.o.v. de body is echt helemaal zoek. De Sigma 300mm zit rond de 2,4KG en is een moderne lens, ik verwacht niet dat Fujifilm hier een substantieel verschil kan maken. Een prijs van 2500-3300 Euro zou mooi zijn (prijs van de 300mm Sigma) maar ik vrees het ergste. Fujifilm gaat doorgaans all-in met hun high-end lenzen; ze bezuinigen amper op kwaliteit, dus een prijs van 3800-4500 zou ook zomaar kunnen...

Dream on! Vermenigvuldig die verwachting waarschijnlijk maar met anderhalf...minimaal 6k gok ik.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Sodela schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:03:
Dream on! Vermenigvuldig die verwachting waarschijnlijk maar met anderhalf...minimaal 6k gok ik.
Ik weet niet of ze dat echt zullen kunnen vermarkten (maar misschien is dat ook niet echt de opzet) een prijs tot 5-6k lijkt op zich wel plausibel. Dat Fuji prijzige dingen kan maken als de oplage beperkt, de lens fors en de kwaliteit hoog is, is natuurlijk onbetwistbaar waar (zie de cinemalenzen)

• onsgeluk
Geen idee waar ik het las, meen dat het een vd Fuji promotende fotografen was die aangaf tussen de 5000 en 5500 usd te verwachten. Gezien de prijs van bijv het Canon equivalent lijkt me dat een reŽle aanname.

Alleen als ik mn geld ermee kan/moet verdienen zou ik over de aanschafprijs heen kunnen stappen. En ik vermoed dat veel Fuji'ers er vergelijkbaar in zitten. Maar ga m zeker een keer huren.

onsgeluk wijzigde deze reactie 19-02-2018 14:28 (31%)

• onsgeluk
quote:
Grin schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:07:
Succes, laat even weten hoe het is bevallen, foto's worden uiteraard (nog meer! :Y ) gewaardeerd! ;)
Sorry, even geen fotografie maar plaatsvervangende schaamte. Bij een voetbalwedstrijd wezen kijken van 12 Š 13 jarige jongetjes. Een coach die...tsja. Stel je voor; Dick Advocaat gekruist met Edgar Davids met een berg amfetamine en dat in het kwadraat tot de vierde macht. Wat een trieste bedoening....Tijdens de warming up enkele foto's geschoten om te kijken of ik uitkwam met de settings. Vervolgens 2x 30 minuten met afgrijzen gekeken hoe een 16-tal jongetjes geestelijk mishandeld werden. Niet leuk ;(

Maar met de TC op de 50-140, F4, 200ms & ISO 3200 is het prima te doen. Je merkt alleen dat de AF significant langzamer is. Althans, hij wil nog wel eens een keer moeten zoeken. Onderstaand is klikbaar, SOOC en uit de hand genomen.

http://i63.tinypic.com/2hnx9g4.jpg

Volgende keer eens met daglicht langs de lijn gaan staan.

onsgeluk wijzigde deze reactie 22-02-2018 09:07 (21%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag even de balen, eindelijk uit gediscussieerd met vrouwlief over de camera...wil ik hem vanmorgen bestellen... prijs §75 gestegen sinds gisterenavond.

Was dus ook de laatste keer dat zoiets in overleg gaat, was al de zoveelste keer dat ik een aanbieding miskoop door dat gemutst :(

GabriŽl Ryzen

• Luuk84
quote:
sapphire schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:04:
Vandaag even de balen, eindelijk uit gediscussieerd met vrouwlief over de camera...wil ik hem vanmorgen bestellen... prijs §75 gestegen sinds gisterenavond.

Was dus ook de laatste keer dat zoiets in overleg gaat, was al de zoveelste keer dat ik een aanbieding miskoop door dat gemutst :(
Gewoon een jaar geen kleding en schoenen laten kopen, dan piepen ze wel anders }) :+

• Aardappel
Gewoon bestellen, terugsturen kan altijd nog ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Luuk84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:07:
[...]

Gewoon een jaar geen kleding en schoenen laten kopen, dan piepen ze wel anders }) :+
Heeft ze al bijna een jaar ook amper gedaan _O-
quote:
Aardappel schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:16:
Gewoon bestellen, terugsturen kan altijd nog ;)
Normaal doe ik dat ook wel maar dit was wel een dusdanig bedrag dat ze wilde dat ik het even van ter voren zou melden. Opzich niet vreemd maar nu wel wat irritant.

sapphire wijzigde deze reactie 22-02-2018 12:39 (38%)

GabriŽl Ryzen

• Luuk84
quote:
sapphire schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:38:
[...]

Heeft ze al bijna een jaar ook amper gedaan _O-
Waar heb jij dat exemplaar gevonden :+ ? Ik wist niet dat die ook bestonden? Ik kan beter de dagen markeren dat ze geen kleding en schoenen koopt _O-
quote:
Montana schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:08:
Mijn persoonlijker ervaring met de XF100-400 en de XF1.4xTC is dat ik de foto's scherper vindt.
Dan foto's met alleen de XF100-400.
Ik had hier al iets over gezegd en uitgelegd waarom dit enkel lijkt, maar niet is. Bij dezen dus een test gedaan met de 100-400 + 1.4x tc op de X-T2 (op een Gitzo systematic statief en Wimberley schommelkop). De resultaten:

Centrumscherpte:
Fuji 100-400 + 1.4x tc Center by Universal Creations, on Flickr

Hoekscherpte:
Fuji 100-400 + 1.4x tc Corner by Universal Creations, on Flickr

Dus nee, de natuurkundewetten zijn ook deze keer niet gebroken ;)

Zeiss 21mm f/2.8

Naast natuurkunde bestaat er ook nog zoiets als de factor mens. Dat het natuurkundig scherp is betekent nog niet dat het voor de mens ook scherp is. De discussie zul je ook altijd blijven houden.
Huh? En wat heeft dat met bovenstaande voorbeelden te maken?

Zeiss 21mm f/2.8

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag toch even de google fu ingezet en een XT-2, 2 accu's een Grip en 23/1.4 besteld voor §14,61 minder maar wel met 8GB sd kaartje dan de deal die ik had met de winkel die vanmorgen even de prijs omhooggooide...

Wilde in de eerste instantie toch nog daar bestellen vanwege de prettige communicatie en de scherpe aanbieding die ze gedaan hadden maar helaas hadden ze het al van de site gehaald :(

Morgen komt het gros binnen en dan nog even wachten op de Samyang 12mm en eens gaan bedenken welke SD kaartje ik wil :)
Die 8GB was om stapelkorting te krijgen, gek genoeg was ik zonder het kaartje meer kwijt dan met daardoor :+

GabriŽl Ryzen

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:56

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
ppl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:28:
Naast natuurkunde bestaat er ook nog zoiets als de factor mens. Dat het natuurkundig scherp is betekent nog niet dat het voor de mens ook scherp is. De discussie zul je ook altijd blijven houden.
Dat noemen ze eigenwijs :Y)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:34:
Huh? En wat heeft dat met bovenstaande voorbeelden te maken?
Het feit dat je geen rekening houdt met de factor "mens" en je dus niet alles met natuurkunde en voorbeeldplaatjes kunt verklaren. En soms moet je het niet eens willen, de discussie is oneindig. Er zijn voorbeelden te over in dit subforum en zelfs in dit topic. Het fenomeen scherpte betekent in 99% van de gevallen een onzinnige discussie waarin mensen vooral hun mening presenteren.
quote:
Zo kun je het ook noemen :P
quote:
ppl schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:36:
[...]

Het feit dat je geen rekening houdt met de factor "mens" en je dus niet alles met natuurkunde en voorbeeldplaatjes kunt verklaren. En soms moet je het niet eens willen, de discussie is oneindig. Er zijn voorbeelden te over in dit subforum en zelfs in dit topic. Het fenomeen scherpte betekent in 99% van de gevallen een onzinnige discussie waarin mensen vooral hun mening presenteren.
Er valt weinig te discussiŽren over een feit. Het is geen mening. Als iemand beweert dat een 100-400 met 1.4x tc scherper is dan zonder en ik overduidelijk bewijs dat dit niet zo is, dan is er geen discussie meer mogelijk. De natuurkunde geeft al aan dat het niet zo is, maar mensen denken soms dat het enkel theoretisch geneuzel is. Nu liet ik het ook in de praktijk zien.
Met jouw post wil je feiten naar een mening degraderen en dat vind ik niet alleen onzinnig maar bijna onbeschoft.

Zeiss 21mm f/2.8

Dan mag jij gaan aanwijzen waar in de volgende zin diegene beweert dat een 100-400 met die tc scherper is en dit dan ook als feit presenteert:
quote:
Montana schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:08:
Mijn persoonlijker ervaring met de XF100-400 en de XF1.4xTC is dat ik de foto's scherper vindt.
Als ik woorden als "persoonlijke ervaring" en "vindt" lees dan is het bij mij wel heel erg duidelijk dat het hier absoluut niet om een feit gaat maar om iemands mening. Ergo: er wordt hier dan ook niets gedegradeerd. Jij bent hier degene die de boel omdraait en van een mening die als mening wordt gepresenteerd nu een feit gaat maken. Die mening is wat ik bedoel met de factor "mens". Daar kun je een heleboel theorie tegenover zetten maar of dat ook wat uithaalt is vers 2.

Als er hier nu iemand onbeschoft bezig is dan ben jij dat. Je leest niet wat er staat en legt iemand anders daarmee woorden in de mond en gaat dan ook nog eens iemand anders beschuldigen. Lees wat er staat, niet wat jij meent dat er staat.

Overigens is er nog een aspect waar geen rekening mee wordt gehouden: je hebt geen idee waar iemand zijn mening op baseert en vraagt er niet eens naar. Dat leidt tot aannames en daar kun je mee de mist in gaan.

ppl wijzigde deze reactie 23-02-2018 21:57 (9%)

• onsgeluk
Mod break in post
Modbreak:
Laten we het netjes houden. Dit soort reacties zijn niet nodig. Graag weer ontopic :)

Superdaantje wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:13 (92%)

• Superdaantje
Als je het niet met elkaar eens bent dat is prima, maar heren houdt het wel netjes ;-)

Superdaantje wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:09 (87%)

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:24
Tjonge, ik roep weer eens wat over het forum heen.

Maar het is wat het is.. en wat ik ook duidelijk heb aangegeven. " mijn persoonlijke ervaring is... "
Dat kan ik niet technisch onderbouwen, of verklaren en dat wil ik ook niet. Dat doen wel al veel te veel in
ons dagelijks leven.

Maar hoe dan ook, een ding is zeker, de XF100-400 was tot nu mijn meest favoriete lens. En 99% van de keer dat die er op de X-T2 zit, zit de XF 1.4x er ook op.

Ik heb nu sinds 4 weken de XF80, en moet zeggen (en zonder weer een discussie) dat is ook wel een hele fijne snelle scherpe lens, misschien wel de scherpste die ik tot nu toe heb gehad.

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T2 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF1.4x TC | XF2xTC

• onsgeluk
Het is mij niet geheel duidelijk wat er "niet netjes" is aan mij post. Het zal...

Ontopic: ik vraag me af hoe de XT3 eruit gaat zien. Andere sensor, het verbeterde AF van de XH1 maar verder zie ik weinig redenen die mij straks gaan verleiden tot de aanschaf van een XT3. Iemand z'n glazen bol die wel goed werkt?
Ik denk dat het niet veel meer wordt dan performance gerelateerde zaken (waaronder dus ook de AF behoort) en het uitbouwen van de touchscreen mogelijkheden. Of ze het ook aandurven om op een X-T3 die 4-button area weg te laten zoals op de X-E3 betwijfel ik. Ik ben bang dat die nieuwe sensor waar ze het op fujirumors zo nu en dan weer eens hebben is het enige grote nieuws zal zijn in de komende paar jaar. Erg is dat niet, het is namelijk ook wel fijn dat dit soort apparaten ook gewoon volwassen zijn en betrouwbaar functioneren.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ach buiten dat ik al jaren klaar ben met het ongelofelijke "liefdebedrijven van kleine insecten" (we houden het netjes :+) in dit fotoforum moet ik UC toch gelijk geven. De foto's geven wel heel duidelijk het verschil aan, als je wat anders vind...ach whatever makes you happy :)

Hier vandaag iig de X-T2, 18-55, 23/1.4, VPB-xt2 en 2 accu's op de mat :)

Eerste indruk is dat die camera echt enorm aanpasbaar is zeg! Machtig wat een settings!
En wat een schattige lensjes, passen gewoon in je hand O+ . Zeker als je de 23mm naast een Sigma 35/1.4 zet is het echt een dwergje, maarja dat is de X-T2 met grip naast een 5DII met grip ook :+

Overigens snap ik dat de X-T2 met zware lens als 'zwaar' word ervaren. Qua greep/grip/houvast is het eigenlijk net te klein. Ik moet er iig nog even aan wennen.

Nu mag ik ook op zoek naar een andere Thinktank Retrospectieve want mijn 20 is echt veul te groot :+

sapphire wijzigde deze reactie 23-02-2018 22:55 (17%)

GabriŽl Ryzen

• onsgeluk
Dat is eigenlijk waar ik bang voor ben. De XH1 krijgt de ene helft aan hebbedingetjes en de XT3 de andere helft (videomogelijkheden buiten beschouwing gelaten, primair is het imho nog steeds een fotocamera).

De XH1 is het net niet voor mij, en vermoed dat de XT3 precies dat gaat worden. Net niet...Aan de andere kant, ik hou van verrassingen

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

quote:
sapphire schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:50:
[...]
Eerste indruk is dat die camera echt enorm aanpasbaar is zeg! Machtig wat een settings!
En wat een schattige lensjes, passen gewoon in je hand O+ . Zeker als je de 23mm naast een Sigma 35/1.4 zet is het echt een dwergje, maarja dat is de X-T2 met grip naast een 5DII met grip ook :+

Overigens snap ik dat de X-T2 met zware lens als 'zwaar' word ervaren. Qua greep/grip/houvast is het eigenlijk net te klein. Ik moet er iig nog even aan wennen.
[...]
De Fujifilm primes zijn idd behoorlijk schattig als je van 35mm komt :)
Qua grip zal het zeker even wennen zijn wanneer je van FF komt, de X-T2 heeft daarmee vergeleken maar amper iets om vast te houden. Zodra ik een grotere prime monteer (alle F1.2-1.4 primes, 80 of 90mm) dan klik ik doorgaans de 'MHG-XT2' ff op de X-T2. Bij de F2 primes kan je prima zonder die extra grip, wanneer ik de 50-140 uit de kast haal dan zit de 'VPB-XT2' altijd op de X-T2. Dat is het leuke aan dit systeem; wil je klein/licht dan kan dat, maar wil je aan de slag met groter glas dan is er ook een ergonomisch verantwoorde optie. Deze veelzijdigheid viel me direct na aanschaf op, wat blijft het toch een briljant camerasysteem; prachtig!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Grin Ja de keuze is fijn al moet ik zeggen dat een rondje door het dorp prima ging met de 23mm zonder grip/booster/ect.

Enige na deze middag is dat vooral de scherpte in het algemeen me toch wat tegenvalt :? Misschien doe ik wat verkeerd, of ligt mijn lat gewoon erg hoog met een Sigma 35/1.4 als vergelijking. En het EVF bibbert soms bij het scherpstellen :?

Andere posifieve punten zijn dat met de 18-55 een auto of scooter tracken een eitje was voor de AF en de in de RAW ingebouwde lenscorrectie is ook wel fijn.

Nu opzoek naar de wat basale dingen die bij een systeem horen zoals extra lens/body doppen, eventueel een dopje voor de ontspanknop en welke nekband/strap het gaat worden :)

GabriŽl Ryzen

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

quote:
sapphire schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:11:
@Grin Ja de keuze is fijn al moet ik zeggen dat een rondje door het dorp prima ging met de 23mm zonder grip/booster/ect.

Enige na deze middag is dat vooral de scherpte in het algemeen me toch wat tegenvalt :? Misschien doe ik wat verkeerd, of ligt mijn lat gewoon erg hoog met een Sigma 35/1.4 als vergelijking. En het EVF bibbert soms bij het scherpstellen :?

Andere posifieve punten zijn dat met de 18-55 een auto of scooter tracken een eitje was voor de AF en de in de RAW ingebouwde lenscorrectie is ook wel fijn.

Nu opzoek naar de wat basale dingen die bij een systeem horen zoals extra lens/body doppen, eventueel een dopje voor de ontspanknop en welke nekband/strap het gaat worden :)
De 23F1.4 zou behoorlijk scherp moeten zijn, lijkt me een user-error ;)
EVF zou volgens mij niet moeten bibberen... Is mij iig nog nooit opgevallen. De 18-55 is een (single) LM lens, die is idd snel genoeg voor wat tracking.

Lensdoppen? Jup, die van Fujifilm zuigen apenballen; vreselijke lensdoppen! Ik heb een stapeltje Nikon's gekocht, alleen de lensdop van de 50-140 vind ik krap voldoende. Een softrelease voor de shutter is m.i. een must. Kan me de dag nog goed herinneren dat ik zo'n ding in het schroefdraad draaide; ik hoorde engelen zingen en de lucht brak open.

Nekstrap heb je volgens mij twee goede opties:
  1. Je bent een hipster en koopt een Artisan&Artist, bij voorkeur in het rood;
  2. Ieder ander persoon kan zonder twijfel een Peak Design kopen.
Ik heb er vier, twee A&A (ACAM-E25R(rood), ACAM-310N (zwart met rood door elkaar; prachtig O+ )) en twee Peak Design (Slide(zwart), Slide Light(zwart)). De A&A zijn leuk als je hipster door de stad wilt lopen, de PD's zijn perfect voor het echte werk. In de praktijk gebruik ik eigenlijk alleen de PD's (95%+ van de tijd). Aanstaand weekend in Dresden monteer ik waarschijnlijk de A&A weer even; guilty pleasure...

Die Peak Design straps zijn erg handig als je er eentje met van die quick disconnects zoekt. Ze hebben ook een handstrap dus dan kun je afwisselen :)

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Grin schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:12:
...
Lensdoppen? Jup, die van Fujifilm zuigen apenballen; vreselijke lensdoppen! ...
Inderdaad, maar het kan nog erger, zoals ik met de Touit 12 heb gemerkt...

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

quote:
begintmeta schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:16:
[...]

Inderdaad, maar het kan nog erger, zoals ik met de Touit 12 heb gemerkt...
Zeiss Touit heeft lensdoppen van rijstpapier die je alleen met een zwarte band origami ge(de)monteerd krijgt? Nog slechter dan Fujifilm kan ik me eigenlijk niet voorstellen, mijn nieuwsgierigheid is gewekt...

• Aardappel
Ligt er misschien ook aan hoe je ze erop doet? Ik duw ze aan 1 kant op de lens en zonder in te knijpen klik ik 'm er aan de andere zijde in.

• LA-384
Zo slecht zijn ze toch niet? Ik merk wel een klein verschil tussen de dop van de 18-55 en 50-230, die laatste pakt niet altijd, maar de eerste nooit problemen.

Klopt het trouwens dat een lensdop niet altijd op een filter past? Ik heb een pola van Hoya waar ik dat bij merkte gisteren.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Na een weekend valencia ben ik echt tevreden over de xt-10 en de 35mm, weinig momenten gehad dat ik niet even een paar stappen achteruit kon omdat de 35 niet wijd genoeg was. Dat de RS strap naadloos of de mount past vond ik ook een uitkomst, nadeel is dan wel dat je batterijklep bedekt is.

Ik twijfel dan ook of een 18-55 echt nodig is....wat zou een mooie prime zijn voor erbij?de 23 scheelt denk ik net even te weinig met de 35, of zijn er mensen die met beide in de tas rondlopen?

KillaZ wijzigde deze reactie 25-02-2018 07:24 (13%)

K to the KillaZ

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-05 17:54
quote:
KillaZ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:23:

Ik twijfel dan ook of een 18-55 echt nodig is....wat zou een mooie prime zijn voor erbij?de 23 scheelt denk ik net even te weinig met de 35, of zijn er mensen die met beide in de tas rondlopen?
Ik zou persoonlijk voor de 18-55 gaan, ik heb zelf ook de 35 mm en merk toch dat ik vaker de 18-55 gebruik. De lens is prima lichtscherp, schiet mooie plaatjes en het belangrijkste als je net wat langere sluitertijd neemt zijn je foto's niet onscherp door de beeldstabilisatie.

• Superdaantje
quote:
KillaZ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:23:
Na een weekend valencia ben ik echt tevreden over de xt-10 en de 35mm, weinig momenten gehad dat ik niet even een paar stappen achteruit kon omdat de 35 niet wijd genoeg was. Dat de RS strap naadloos of de mount past vond ik ook een uitkomst, nadeel is dan wel dat je batterijklep bedekt is.

Wij kunnen enkel aangeven wat wij persoonlijk zouden doen in als we zelf deze keuze zouden hebben. De 18-55 als 35mm f/1.4 gehad en merkte dat ik ze beide inzetten waar voor mij hun kracht lag. En zelf nooit echt behoefte gehad aan de 23mm, aangezien ik een 10-24 gebruikte.

Op Fuji vs Fuji staat een blog post m.b.t. 18-55 vs 35mm
https://www.fujivsfuji.com/18-55mm-vs-35mm-f1pt4/

quote:
Grin schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:12:
[...]

Nekstrap heb je volgens mij twee goede opties:
  1. Je bent een hipster en koopt een Artisan&Artist, bij voorkeur in het rood;
  2. Ieder ander persoon kan zonder twijfel een Peak Design kopen.
Zeg, wil je alle rode riem dragers niet zo in hetzelfde hokje stoppen?! :+ ;)

website

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Grin Ik moet zeggen dat ik die Peak Design (conclusie ik ben geen hipster) wel wat overdreven vond maar na wat lezen wel fan van de leash ben. Gaat op het lijstje voor de accessoire-ronde als ik mijn Canon spul heb weggedaan :)

edit: Blijf het eigenlijk teveel geld vinden voor een simpele nekband maar heb vanmorgen de Leash ash gekocht :)
Geen metalen ringetjes meer in de buurt van de body :)

sapphire wijzigde deze reactie 26-02-2018 11:36 (28%)

GabriŽl Ryzen

• mindfreaker
  • Laatst online: 21:37
Ik heb de smalste Peak Design strap voor mijn X-T2, het nadeel vind ik dat deze super glad is (is autogordel materiaal) en die quick-connect dingen zijn groot. Ik kom van een Domke Gripper Strap af en deze had anti-slip in de riem, maar na 15 jaar was die gaar. Het is me nu al meerdere malen gebeurd dat de riem ging schuiven bij voorover bukken en de camera tegen de kinderwagen aan "sloeg". Het mega voordeel is dat de strap er thuis vanaf kan, want ik heb een hekel aan straps. O-)

Ik ben afgelopen weekend naar de Motorbeurs geweest in Utrecht en wat ben ik dan blij met de Fuji. De 18-55 erop en Classic Chrome simulatie, schaduwen -2 en kleuren +4 en dan krijg je me toch mooie foto's van die stukken staal met carbon die daar staan. Die foto's hoef ik niet meer na te bewerken, en kan mijn vrouw zo in het Albelli album zetten eind van het jaar :*)

Een mooie "compacte" kit, al zou ik nog een 23mm willen, want met primes schieten maakt me op de een of andere manier toch creatiever. En dan is mijn kit nog wat kleiner. Ik heb bij aanschaf van de X-T2 mijn X100T verkocht en daar heb ik nog steeds spijt van. Dus we wachten rustig af tot de X100F wat goedkoper wordt, want wat een geld. :-(
quote:
mindfreaker schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:24:
De 18-55 erop en Classic Chrome simulatie, schaduwen -2 en kleuren +4 en dan krijg je me toch mooie foto's van die stukken staal met carbon die daar staan.
Is er misschien ergens online wat referentie materiaal te vinden wat de instellingen 'schaduwen', 'hooglichten' en 'kleur' doen? (Ben overigens heel benieuwd naar jouw foto's van de motorbeurs!).

Moet het uiteraard ook zelf proberen, maar het is handig (lees: lekker makkelijk) om ook online terug te kunnen kijken.

PdeBie wijzigde deze reactie 27-02-2018 09:58 (5%)

website

• mindfreaker
Wat ik online heb gevonden is dat de instellingen bestaan. Vaak is het eigen smaak.

Je moet het zien zoals in Lightroom of Photoshop met schaduwen en hooglichten. Alleen doe je dit nu al vooraf in de camera.

Bijvoorbeeld bij de Motorbeurs. Ik weet dat door de felle lampen je altijd donkere schaduwen onder de motoren krijgt. Daarom zet ik de schaduwen al op -2. Vroeger met mijn Canon deed ik in Photoshop dan de schaduwen wat terughalen. Nu is dat meteen goed in de JPG omdat de camera dit al voor je doet.

Classic Chrome kies ik omdat ik dat bij motoren en auto's mooi vind, alleen zijn de kleuren dan wat suf, deze push ik dan iets.

Foto's van mijn dochtertje maak ik altijd met de filmsimulatie Astia, omdat deze een mooie zachte foto geeft en toch nette kleuren. Dit vind ik prachtig bij zo'n kleine meid. Dit heb ik ook ondervonden met testen.

Als ik zwart-wit foto's maak met Acros dan doe ik soms de schaduwen +1, dan wordt het beeld harder. Dat vind ik vooral mooi bij gebouwen en doet me denken aan oude foto's met Leica's gemaakt.

Ik kijk veel foto's op Internet en als ik iets mooi vind probeer ik te bedenken hoe ik het met de camera kan instellen, en soms heb ik nog een "projectje" dat ik dan in Photoshop ga bewerken. Meestal zijn dit 1 of 2 foto's van een vakantie.

De Fuji met zijn simulaties en incamera RAW bezorgt me erg veel plezier en meteen de foto's goed voor in het fotoboek (ik denk nog steeds in afdrukken, onze hele kast staat vol met boeken, dat vinden mijn vrouw en ik veel leuker om doorheen te bladeren dan altijd de computer).

• DownBusiness
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:33
Het wordt hoog tijd voor een nieuwe lens (hoeft niet maar het begint te jeuken voor ik 4 weken naar Nieuw Zeeland vertrek in mei)

Nu heb ik de Samyang 12 mm en de XF 18 - 135 welke een mooie combo zijn om mee te nemen op reis.
Merk alleen dat ik de 12mm net te wijd vindt en de 18 mm soms net te nauw..

Ik ben dus op zoek naar iets er tussenin: de XF 14 2.8 of de XF 16 1.4

Ik neig op dit moment erg naar de 16 vanwege de volgende aspecten:

- f1.4
- semi macro
- meer achtergrond seperatie
- weers bestendig(er)
- zelfde filtermaat als de 12 en 18-135 (dus hoef niet opnieuw filters aan te schaffen)

Ben alleen bang dat die misschien net niet wijd genoeg is en toch te dicht op de 18 mm zit. Heb inmiddels genoeg reviews gelezen en er is genoeg te vinden over beide lenzen en beide zijn erg goed. Het is alleen weer duur speelgoed. Krijg dan nog net op de valreep nog 100 euro terug.

Mensen hier die deze lenzen gebruiken?

• begintmeta
  • Niet online
quote:
PdeBie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Is er misschien ergens online wat referentie materiaal te vinden wat de instellingen 'schaduwen', 'hooglichten' en 'kleur' doen? (Ben overigens heel benieuwd naar jouw foto's van de motorbeurs!).

Moet het uiteraard ook zelf proberen, maar het is handig (lees: lekker makkelijk) om ook online terug te kunnen kijken.
Er is online allerlei materiaal te vinden over die instellingen, betaald en gratis, maar IMHO is zelf proberen toch het verhelderendst om zelf te proberen. Mocht je van X-Raw Studio gebruik kunnen maken, is het ook best comfortabel te doen.
quote:
DownBusiness schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:29:
...

Ik heb de 14 niet, had eerst een 16mm, en heb de collectie uiteindelijk met een 12mm uitgebreid. Voor mij was het verschil in diagonale beeldhoek tussen 16mm en 14mm van 7,6ļ toch wat te klein, het verschil met het 12mm objectief van 15,8ļ was voor mij zinvoller. Het 14mm-objectief zit wat dat betreft net wat meer 'midden tussen' het 12 en 18-55 in dan het 16, maar ik vraag me af of het verschil in beeldhoek relevanter zou zijn dan de andere verschillen tussen de 14 en 16mm lenzen.

IMHO is een interessant punt van de 16mm tegenover de 14mm is ook de maximale vergroting van 0,21x tegen 0,12x een interessante factor (semi-macro zou ik het nog niet noemen)

Ik zou vermoedelijk de 16mm kiezen

begintmeta wijzigde deze reactie 27-02-2018 11:11 (44%)

• mindfreaker
quote:
.Mensen hier die deze lenzen gebruiken?
Ik heb de 14mm f/2.8 en het is een geweldige lens. Vlijmscherp! en super wijd zonder grote vertekening. De focus motor hoor je wel wat beter.

Soms vind ik de lens te wijd. Ik gebruik deze vooral voor gebouwen in de stad als we een city trip doen. Dan is het ideaal, maar voor gewoon als walk-around zou ik liever een 16 hebben (of een 18, want op mijn Canon deed ik zowat alles met een 24mm prime).

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

quote:
Het wordt hoog tijd voor een nieuwe lens (hoeft niet maar het begint te jeuken voor ik 4 weken naar Nieuw Zeeland vertrek in mei)

Nu heb ik de Samyang 12 mm en de XF 18 - 135 welke een mooie combo zijn om mee te nemen op reis.
Merk alleen dat ik de 12mm net te wijd vindt en de 18 mm soms net te nauw..

Ik ben dus op zoek naar iets er tussenin: de XF 14 2.8 of de XF 16 1.4

Ik neig op dit moment erg naar de 16 vanwege de volgende aspecten:

- f1.4
- semi macro
- meer achtergrond seperatie
- weers bestendig(er)
- zelfde filtermaat als de 12 en 18-135 (dus hoef niet opnieuw filters aan te schaffen)

Ben alleen bang dat die misschien net niet wijd genoeg is en toch te dicht op de 18 mm zit. Heb inmiddels genoeg reviews gelezen en er is genoeg te vinden over beide lenzen en beide zijn erg goed. Het is alleen weer duur speelgoed. Krijg dan nog net op de valreep nog 100 euro terug.

Wij kunnen de keuze niet voor je maken maar ik denk dat je hier goede argumenten hebt om voor de 16 te gaan. De 16 is behoorlijk veelzijdig, semi-macro is iets te veel eer maar je kunt er leuke close-ups mee maken. Ben echt dol op de 16mm.
Nu de laatste dagen van de cashback zijn aangebroken zit ik nog te denken over de 56mm, vandaag of morgen maar eens beslissen. 50F2 en 56F1.2 zijn behoorlijk vergelijkbaar, wellicht de 50 inruilen op de 56... Keuzes keuzes keuzes...

quote:
Grin schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:53:
[...]
Nu de laatste dagen van de cashback zijn aangebroken ...
Goed dat je het zegt. Binnenkort kunnen we de cashback aanvragen, zodat je het geld kan ontvangen.

website

• Luuk84
quote:
Grin schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:53:
[...]

Wij kunnen de keuze niet voor je maken maar ik denk dat je hier goede argumenten hebt om voor de 16 te gaan. De 16 is behoorlijk veelzijdig, semi-macro is iets te veel eer maar je kunt er leuke close-ups mee maken. Ben echt dol op de 16mm.
+1 O+

is er al meer bekend over de 8-16? Iemand enige idee (indicatie) wat deze ongeveer gaat kosten?

Luuk84 wijzigde deze reactie 27-02-2018 13:55 (11%)

Pagina: 1 ... 59 ... 63 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*