Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 73 Laatste
Acties:

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

quote:
Deathchant schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:11:
[...]
Heel relaas.
[...]
- als je een foto wilt erasen dan gaat dat prima, maar zodra ie de foto ge-erased heeft blijft ie in de erase-mode hangen en vraagt ie bij de laatst genomen foto ook of je wilt erasen
[...]
Heel relaas.
[...]
Leuk om zo je ervaringen te lezen maar ik heb één tip: herprogrammeer de delete toets. Foto's deleten op een digitale camera is inefficiënt, tijdrovend, (bijna altijd) onnodig en zeker niet zonder risico(!). Foto's uitzoeken, verwijderen, etc doe je in de digital asset manager (DAM), C1, LR, etc. Niet op je camera; het is een weinig zinvolle, inefficiënte en risicovolle actie die je in een fractie van de tijd uitvoert in/met DAM.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:36
Ik zit ook vaak te wissen in de camera, maar nu je dit zo zegt is dat inderdaad onzinnig. Het is ook niet zo dat je ruimte moet vrijmaken of zo :D. Bij mij zal het denk ik komen doordat ik de camera als hobbie gebruik en niet beroepsmatig/opdrachten.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:16

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
Grin schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:22:
[...]

Leuk om zo je ervaringen te lezen maar ik heb één tip: herprogrammeer de delete toets. Foto's deleten op een digitale camera is inefficiënt, tijdrovend, (bijna altijd) onnodig en zeker niet zonder risico(!). Foto's uitzoeken, verwijderen, etc doe je in de digital asset manager (DAM), C1, LR, etc. Niet op je camera; het is een weinig zinvolle, inefficiënte en risicovolle actie die je in een fractie van de tijd uitvoert in/met DAM.
En dit zal dan ook per persoon verschillen. Persoonlijk delete ik de foto's, waarvan ik zeker weet dat deze niet gebruikt gaan worden gewoon op de camera. Bij twijfel over scherpte etc. blijven deze op geheugenkaart staan en worden deze thuis op de computer beoordeelt.

Heb dit nooit als tijd rovend ervaren. Als ik het omdraai scheelt het mij weer tijd bij inladen en beoordelen op de computer. Zo heeft ieder zijn eigen workflow ;-)

Op de door mij meest gebruikte camera kan ik de delete knop apart programmer. Bijvoorbeeld eigen functie toewijzen als je foto's, video's maakt. Zo heeft de knop in elke modus andere functie. Bij de weergave modus nog steeds de delete functie.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• pinkeyedcyclops
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 27-10 10:06
quote:
technonose schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:14:
[...]

Kijk even iets verder terug in dit forum. Daar schrijf ik over een mengs grip voor de X-T20 inclusief foto. Perfect ding, voor minder dan 30 euro

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic
Bedankt, dat is nuttige info. :- )

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quote:
Superdaantje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:31:
[...]
Heb dit nooit als tijd rovend ervaren. Als ik het omdraai scheelt het mij weer tijd bij inladen en beoordelen op de computer. Zo heeft ieder zijn eigen workflow ;-)
[...]
Uiteraard zal dit per persoon verschillen, bijna alles verschilt per persoon.... Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor bezinning en verbetering. :)
Volgens mij is mijn vorige post wel duidelijk maar hier een video die het uitgebreid toelicht. Er zijn echt behoorlijk wat redenen om het niet te doen, happy watching!

En een plaatje met redenen.

Zijn toon is trouwens wat vijandig, zo praat/post ik liever niet, hopelijk kijk/lezen jullie daar doorheen. Maar hij heeft een punt... :)

Grin wijzigde deze reactie 04-02-2018 13:19 (14%)
Reden: Plaatje

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Als jij dit ziet als valide redenen dan is dat toch prima.

De youtube filmpjes van de heoria Apophasis neem ik persoonlijk niet al te serieus. Het geposte plaatje tja daar kan ik alleen om lachen om de manier van schrijven.

Zo hoor/lees je dit soort stellige stellingen wel vaker, maar is het allemaal wel zo Zwart Wit. Het is een afweging die ieder voor zich zelf kan maken. Of je nu hobby fotograaf bent of beroepsmatig bezig bent met fotografie.

* Superdaantje off

Superdaantje wijzigde deze reactie 04-02-2018 14:06 (12%)

Hij heeft een punt, maar ik zie direct of een foto in of uit focus is. Met de 5D4 (en andere camera's ook) kun je instellen dat je direct 100% inzoomt op het gebruikte focuspunt. Als die echt uit focus is, verwijder ik de foto direct. Mits ik daar tijd voor heb. Anders schiet ik gewoon door. Wat ik vaak op evenementen doe is, meerdere shots van mensen direct achter elkaar schieten, zodat ik in een paar seconde kan zien wat het beste shot was op basis van ogen open/dicht, rare gezichten, storende verlichting, etc. Ik kan natuurlijk ook de "rate" knop gebruiken, maar ik ben meer van het opgeruimd staat netjes principe als het gaat om data ;)
En nee, ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn kaartje corrupt is gegaan (ik weet het N=1...). Bij opdrachten schiet ik sowieso naar 2 kaartjes tegelijkertijd en is de kans dat beide kaartjes FUBAR gaan nihil.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 00:09
Ik heb ook nog nooit meegemaakt (of gehoord) dat kaartjes al hun foto's wissen.
Bovendien vind ik een goede SD-kaart ook niet écht goedkoop, tenzij je hele kleine kaartjes pakt. Maar ga dan een bedenken welke kans groter, een corrupt kaartje, of dat je zelf fysiek een kaartje kwijt raakt?
quote:
Superdaantje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:31:
[...]
Precies dit. Op mijn 6D kan ik tenminste nog foto's raten, maar op mijn X-Pro1 en X100 gaat dat niet. Als je op vakantie dan toch zit te wachten in de trein, bus (of 's avonds op de bank), dan scheelt het mij tijd om foto's op dat moment al te verwijderen. Twijfelgevallen laat ik lekker staan, maar overduidelijk uit focus of gewoon mislukte composities verwijder ik direct.

Geen van mijn camera's laat me trouwens de delete-toets herprogrammeren, dus ja... :+

Heb vorig weekend trouwens de 18-55mm flink aan de tand gevoeld in Sevilla. Onlangs tweedehands aangeschaft, deed 't hiervoor alleen met de 35mm. Gecombineerd met een (naar huidige maatstaven haast antieke) X-Pro1 is het echt een prima objectief! Heerlijk licht ook. Vriend van me liep met een 6D + 24-70 + 35mm + statief, dan zeul je toch snel het drievoudige aan gewicht mee.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

quote:
Deathchant schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:11:
- waarom zit wifi-overdracht in godsnaam bij het foto-menu ipv de settingsmenu waar ook andere connectivity dingen staan 8)7
Omdat je geen settings verstuurt maar foto's ;)
quote:
- light metering wordt photometry genoemd, serieus |:(
Het is prima dat je je camera in het Engels zet maar het helpt als je dan ook weet wat die Engelstalige kreten inhouden. Photometry is gewoon correct Engels voor lichtmeting (waarbij hoe het menselijk oog het ziet van belang is). Zoek de definitie maar eens op Wikipedia op.
quote:
- als je een foto wilt erasen dan gaat dat prima, maar zodra ie de foto ge-erased heeft blijft ie in de erase-mode hangen en vraagt ie bij de laatst genomen foto ook of je wilt erasen
Discutabel puntje: met deze opzet kun je makkelijk en snel individuele foto's achter elkaar verwijderen. Handig voor wie dat wil, omslachtig voor wie maar 1 foto weg wil hebben (het vereist namelijk een extra druk op de knop om uit deze modus te komen). Als je het andersom doet gaat juist de eerste groep weer klagen. Welke wijziging ze hier ook doen, het zal dus nooit een verbetering zijn. Btw, deze modus is handiger om veel foto's te verwijderen dan de bulk delete optie omdat je hier gewoon fullscreen langs de foto's gaat en ze daarom beter kunt beoordelen. De bulk delete tovert een grid op het scherm waar je de te verwijderen foto's op selecteert die je daarna met 1 druk op de knop allemaal verwijderd.
quote:
- de plaatsing van de schroefdraad onder de camera is niet in-line met de positie van de lens. Elk plaatje wat je daarop schroeft voelt een beetje off aan zeg maar en je krijgt het batterijklepje dan niet open. Wie verzint zowat...
Dat heeft denk ik te maken met waar de behuizing het sterkst is en ze die mount kunnen plaatsen. Bij de X-T2 en X-Pro2 hebben ze het wel gecentreerd onder de lens. Niet dat het veel helpt want veel qr plaatjes blokkeren alsnog de batterijdeur. Voor mij was dat de reden om de grip van Fujifilm te kopen (ik heb een X-Pro2 dus er is maar 1 soort grip). Dat is naast grip ook nog een Arca Swiss plaat die niet de batterijdeur blokkeert. Wellicht dat dit nog een optie is om naar te kijken voor de X-T20. Inmiddels zijn er genoeg 3rd party oplossingen (die ook goedkoper zijn dan die van Fuji).
quote:
- foto bekijken nadat je em geschoten hebt kan max op 1,5 seconde staan, dat mocht wel wat langer
Niet spieken :) Fotograferen met deze camera's is nog een beetje ouderwets. Foto's kijken is dan ook vooral iets wat je achteraf doet. Als je langer wil kijken: druk op play knopje en je ziet de laatst gemaakte foto. Druk daarna weer lichtjes op de ontspanknop en je kunt weer foto's maken.
quote:
Grin schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:22:
Leuk om zo je ervaringen te lezen maar ik heb één tip: herprogrammeer de delete toets.
Leuke tip, niet uitvoerbaar want de delete toets is op Fuji camera's niet voor een andere functie in te zetten. Buiten dat is het soms handig en verstandig om foto's direct te verwijderen. Als je toch al weet dat ze niks zijn scheelt dat weer ruimte op je geheugenkaart en bij het importeren. Over dat laatste gesproken: foto's hoef je niet te verwijderen, je kunt er ook voor kiezen om ze gewoon niet te importeren. Kaartje gooi je daarna leeg.
quote:
streamnl schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:17:
[...]

Reviews:
** Teleurstelling
"Het hele boek is in het engels. Dit maakt het moeilijk leesbaar m.n. door veel technische termen,tenzij je het engels heel goed beheerst..."

to Get the Most Out of Your Camera... of een ander indicatie, Taal: Engels

En dan 2 sterren geven... ik snap dat niet. Het is niet dat je niet kan zien dat het in het in het engels geschreven is.
haha inderdaad. Dat viel mij ook op dat commentaar. Ik snap dat niet iedereen taaltechnisch even sterk is, maar als het in de omschrijving van het artikel al staat dan koop je het boek toch niet? 8)7 :D

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:32
Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn nieuwe lens (55-200). Hij maakt schitterende foto's.
Wel moet ik erg wennen. Paste eerst wel een bepaalde boom in mijn scherm, nu niet ;)
Ik moet nog veel meer foto's maken voordat ik zie wat wel en niet in mijn scherm past voordat ik door de zoeker kijk.
Maar, eerste indruk is erg goed. Nogmaals, bedankt voor de tip.

Aanstaande zondag ga ik een weekje naar Lapland. Ik neem uiteraard mijn camera mee. Aangezien ik niet beiden lenzen mee wil nemen, twijfel ik welke ik mee zal nemen. Op dit moment denk ik toch mijn nieuwe lens.
Het is daar nu -25 graden. Ik weet dat het dan wijs is om mijn reserve batterij dicht bij mijn lichaam moet houden voor de warmte. Moet ik ook voorzorgsmaatregelen treffen voor mijn Xt-1?
@streamnl: voorzorgsmaatregelen zijn niet echt nodig. Het is met name de kou die lastig kan zijn, met name als je vanuit de kou binnenkomt beslaat de boel zeer waarschijnlijk.
Het kan wel even goed zijn om te kijken / na te gaan of je je objectief toevallig in een vochtige omgeving (binnen?) erop hebt gedaan. Wat er moeilijk in komt aan vocht gaat er immers ook weer moeilijk uit. De binnenkant van de camera kan dus relatief vochtig zijn en daar kun je last van krijgen bij een "koude shock". Als je dan naar buiten gaat kan de boel condenseren aan de binnenkant van de camera op je objectief en/ of de sensor en/of zoeker en dan wordt fotograferen lastig.
Koude lucht is over het algemeen droog. Je hoeft niet echt bang te zijn dat je camera nat wordt tenzij je net uit een warme ruimte bent gekomen en er bijvoorbeeld sneeuw smelt op je objectief hebt en je gaat het dan verwisselen. Bij 1 objectief mee is die kans natuurlijk klein ;) ..

Mocht iemand trouwens nog een 1,4 converter nodig hebben, die is nu in de aanbieding.

• Aardappel
quote:
Sodela schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:01:
@streamnl: voorzorgsmaatregelen zijn niet echt nodig. Het is met name de kou die lastig kan zijn, met name als je vanuit de kou binnenkomt beslaat de boel zeer waarschijnlijk.
Het kan wel even goed zijn om te kijken / na te gaan of je je objectief toevallig in een vochtige omgeving (binnen?) erop hebt gedaan. Wat er moeilijk in komt aan vocht gaat er immers ook weer moeilijk uit. De binnenkant van de camera kan dus relatief vochtig zijn en daar kun je last van krijgen bij een "koude shock". Als je dan naar buiten gaat kan de boel condenseren aan de binnenkant van de camera op je objectief en/ of de sensor en/of zoeker en dan wordt fotograferen lastig.
Koude lucht is over het algemeen droog. Je hoeft niet echt bang te zijn dat je camera nat wordt tenzij je net uit een warme ruimte bent gekomen en er bijvoorbeeld sneeuw smelt op je objectief hebt en je gaat het dan verwisselen. Bij 1 objectief mee is die kans natuurlijk klein ;) ..

Mocht iemand trouwens nog een 1,4 converter nodig hebben, die is nu in de aanbieding.
Goeie tip, dat is wel een stuk betaalbaarder. Maar nu toch twijfel of ik dan 1.4 of toch liever 2.0 pak...

Had jij ook ervaring met koude omgevingen en accu's? Meen ook wel eens gelezen te hebben dat deze juist niet tegen een te hoge temperatuur kunnen (zelfs dat bewaren in de koelkast het best is)?
De 1.4 is in ieder geval een goede converter met een uitermate beperkt kwaliteitsverlies. De 2.0 schijnt meer verlies te leveren. Grin heeft ze volgens mij beide eens gehad/ getest. Zijn conclusie was volgens mij dat de 2.0 niet zo overtuigend was als de 1.4. De bekende ,door Fuji gesponsorde..., reviewers zijn natuurlijk altijd lovend en echte vergelijkingen heb ik nog niet gezien dus houd ik het even dichtbij bij iemand op dit forum die een (gezond) kritisch geluid laat horen.

Ik heb zelf alleen de 1.4 en die bevalt goed op de 50-140 en de 100-400. Bij de laatste neemt het diafragma natuurlijk wel flink toe bij en dat brengt de nodige problemen met zich mee, maar dat is natuurlijk normaal bij alle converters. Voor mij was de 2.0 en dan 800 mm (1200 mm) natuurlijk wel verleidelijk (voor de heb..) maar niet echt noodzakelijk en misschien wel hinderlijk omdat je diafgrama-voordeel verdampt en je een objectief krijgt dat je snel alleen met statief kunt gebruiken aangezien de OIS ook relatief minder effectief wordt.

Niet wetenschappelijk onderzocht met die accu's. De zelfontlading is bij lagere temperaturen in ieder geval minder, maar het algemene verhaal is toch dat de vermogensafgifte bij lage temperaturen niet optimaal is. Bewaren dus misschien wel bij de kou, maar niet gebruiken en dus voor gebruik een beetje op temperatuur brengen?

• Aardappel
Volgens deze site http://batteryuniversity....le/how_to_store_batteries

is het prima om ze een beetje koel te bewaren, maar zeker niet bevriezen.
Dus in lapland in je broek/borstzak dicht op de huid lijkt me het beste.

• Lapras
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:23

Lapras

Ice beam

Even onder je arm vlak voordat ze je erin doet. Of een andere warme plek vinden op je lichaam. Laat je creativiteit werken.

Foto's

• Grin

Grin

Ride si sapis.

No no no no, stay away from the 2.0TC. I repeat.... :)
Tenzij je een hele specifieke(!) use-case hebt voor de 2.0 en absoluut de 2.0 range nodig hebt op je 100-400, 50-140 of 80mm; blijf weg van dat ding. Slecht is de 2.0TC niet maar je levert onevenredig veel licht/IQ in t.o.v. de 1.4.

Bij twijfel tussen de twee, ga altijd voor de 1.4! M2C
* Grin out :w

• Aardappel
quote:
Grin schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:51:
No no no no, stay away from the 2.0TC. I repeat.... :)
Tenzij je een hele specifieke(!) use-case hebt voor de 2.0 en absoluut de 2.0 range nodig hebt op je 100-400, 50-140 of 80mm; blijf weg van dat ding. Slecht is de 2.0TC niet maar je levert onevenredig veel licht/IQ in t.o.v. de 1.4.

Bij twijfel tussen de twee, ga altijd voor de 1.4! M2C
* Grin out :w
Oké, die is duidelijk.
Ik zie nu die aanbieding en dan vind ik het wel de moeite waard voor 200 euro.
Ik hou van tele, maar heb geen specifiek doel ervoor (vakantie Canada dit jaar om wat beren te schieten, maar verder niet echt), het zorgt er wel voor dat ik er wat vaker op uit trek met de camera in plaats van dat ie in de kast ligt.

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:53
hmmmmm, heb ik een TC nodig? Nee...ga ik 'm bestellen? Most likely ;)

Snap alleen niet hoe ze bijna 50% goedkoper kunnen zijn.

• LA-384
Wordt die niet ook als set verkocht met bijvoorbeeld de 100-400? Mogelijk hebben ze een paar lenzen zonder converter verkocht en hebben ze een serie over die ze zo goedkoper kunnen aanbieden. Zo ben ik aan m'n 50-230 gekomen, dikke ¤100,- onder de normale prijs.

• Aardappel
Vraag me af of het wel juist geprijsd is.
Heb een bestelling gedaan maar kreeg na betaling de melding 'no transaction to complete found! Internal error!'
Zou dat zijn om dar er geen transactie méér te doen is? Vind het een beetje raar.
Misschien morgen een mailtje dat het niet door gaat, of dat het op de post gaat :D

• onsgeluk
Ze hebben de converter zowel als fujinon als fuji opgenomen in het assortiment. Naar aanleiding van jouw bericht dus de fuji besteld en geen error tegengekomen.

deze dus

Benieuwd...
@Aardappel een beetje domme vraag / opmerking: je hebt neem ik aan wel een geschikt objectief (50-140,100-400,80 en vermoedelijk de 200 straks)? De converteren passen namelijk niet op elk objectief...

Gewoon bellen en bestellen kan natuurlijk ook😀.

• Aardappel
@onsgeluk ja die heb ik ook besteld :s
quote:
Sodela schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:44:
@Aardappel een beetje domme vraag / opmerking: je hebt neem ik aan wel een geschikt objectief (50-140,100-400,80 en vermoedelijk de 200 straks)? De converteren passen namelijk niet op elk objectief...

Gewoon bellen en bestellen kan natuurlijk ook😀.
Jep, de 100-400 ;)

• onsgeluk
quote:
De link van Sodela ging naar de fujinon, die van mij naar de fuji. Hoe dan ook, morgen even bellen...

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:57
<3 oOo :w

Jaren een 50D en een 7D gewend, maar dit vind ik nu al leuk! *O*

K to the KillaZ

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:05
@KillaZ Congrats!! Ziet er mooi uit! Waar heb jij dat hotshoe afdekkapje vandaan? Zat niet bij mijn X-T20 erbij. Is dat alleen iets wat bij de X-T1/X-T2 erbij komt?
Dat knopje op je shutterbutton, welke is dat?

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Fjeze
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:23
quote:
KillaZ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:22:
<3 oOo :w

[afbeelding]

Jaren een 50D en een 7D gewend, maar dit vind ik nu al leuk! *O*
Mooie camera, volgens mij komt die mij erg bekend voor ;)

Fly or Die

• Fjeze
quote:
Deathchant schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:50:
@KillaZ Congrats!! Ziet er mooi uit! Waar heb jij dat hotshoe afdekkapje vandaan? Zat niet bij mijn X-T20 erbij. Is dat alleen iets wat bij de X-T1/X-T2 erbij komt?
Dat knopje op je shutterbutton, welke is dat?
Die komen beide van e-bay af weet ik toevallig ;)

Fly or Die

• Aardappel
Hoe bevestig je zo'n sluiterknopje eigenlijk?
quote:
Aardappel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:31:
Hangt van het model camera af. Bij sommige heb je schroefdraad en bij sommige moet je hem plakken.

• LA-384
quote:
Aardappel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:31:
En waar is het voor? Ik zie ze vaker voorbij komen. Is het puur een sierstuk of is er ook een praktisch nut?

• Aardappel
quote:
PdeBie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Hangt van het model camera af. Bij sommige heb je schroefdraad en bij sommige moet je hem plakken.
Die met schroefdraad had ik zelf al bedacht, maar het ging juist om die zonder schroefdraad (X-T1).
Maar simpelweg plakken dus, dank u.
quote:
LA-384 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:46:
[...]

En waar is het voor? Ik zie ze vaker voorbij komen. Is het puur een sierstuk of is er ook een praktisch nut?
Je hebt ze convex, en concaaf, en gewoon plat. Het is een kwestie van voorkeur, wat vind je beter in je vinger passen volgens mij.

Aardappel wijzigde deze reactie 07-02-2018 12:49 (6%)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Bij een X-T2 zou ik niet zonder een soft release button (SRB) willen(kunnen?). De eerste dagen heb ik zonder SRB gefotografeerd en wat was niks, met een SRB heb je veel meer controle over/gevoel bij de shutter en zit je niet met je vinger in een schroefdraadopening te drukken. Voor mij is de SRB een must have, ik heb deze van Thumbs Up/Match Technical, gekocht bij omnifoto.nl. Voor Fujifilm camera's heb je de zgn. long thread SRB's nodig, short thread is (o.a.) voor Leica.
http://www.matchtechnical.com/siteimages/sr1-%20bug%20orange%2001.jpg

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Kan aan mij liggen maar zo'n SRB is geinig om de looks maar door de bolling glijdt je vinger toch eenvoudig van de knop af? Daarom vind ik het zonder SRB juist fijn, dan blijft de vinger gewoon netjes op de plek.

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:01
quote:
Joosie200 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:30:
Kan aan mij liggen maar zo'n SRB is geinig om de looks maar door de bolling glijdt je vinger toch eenvoudig van de knop af? Daarom vind ik het zonder SRB juist fijn, dan blijft de vinger gewoon netjes op de plek.
Je hebt ze ook hol ipv bol. :)

iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X – Fujifilm X-T2 / XF18-55mmF2.8-4

quote:
Grin schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:14:
Bij een X-T2 zou ik niet zonder een shutter release button (SRB) willen(kunnen?).
Dat lijkt me ook niet handig, een camera zonder shutter release button, want dan kun je niet eens foto's maken ;) Je bedoelt een soft release button. Zoals de naam al zegt is dat ding bedoelt om de shutter release button gemakkelijker in gebruik te maken zodat je met weinig druk een foto kunt maken. Zou moeten helpen met langere sluitertijden en stabiliteit. Daar gebruik ik 'm niet voor, ik heb het ding voor het comfort. Dat gaatje in de shutter release button vind ik irritant en als je lange vingers hebt is het gebruik moeten maken van je vingertopje ook niet altijd even prettig omdat je vinger dan in een rare en oncomfortabele bocht komt. Met die soft release hoef ik niet mijn vingertopje te gebruiken en kan ik gewoon mijn vinger languit erop leggen; dat geeft een ontspannen vinger. Bol (convex) of hol (concave) maakt bij mij niet uit, het werkt beide.

@Joosie200 je hoeft dus niet je vingertopje te gebruiken terwijl je dat wel moet zonder de soft release (de shutter release button is te vlak, je kunt 'm daardoor alleen met je vingertopje indrukken).
quote:
Bij een X-T2 zou ik niet zonder een shutter release button (SRB) willen(kunnen?). De eerste dagen heb ik zonder SRB gefotografeerd en wat was niks, met een SRB heb je veel meer controle over/gevoel bij de shutter en zit je niet met je vinger in een schroefdraadopening te drukken. Voor mij is de SRB een must have, ik heb deze van Thumbs Up/Match Technical, gekocht bij omnifoto.nl. Voor Fujifilm camera's heb je de zgn. long thread SRB's nodig, short thread is (o.a.) voor Leica.
[afbeelding]
Ik vind die van Thumbs Up alleen belachelijk duur. Volgens mij kan het met een E-bay knopje van een paar dollar ook wel :)

• Aardappel
quote:
onsgeluk schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:56:
[...]

De link van Sodela ging naar de fujinon, die van mij naar de fuji. Hoe dan ook, morgen even bellen...
Kreeg net een berichtje dat mijn pakketje bij postnl ingeleverd is *O*
Zal van het weekend wel eens wat plaatjes met en zonder posten.

edit: ik dacht dat vrijwel alle camera's van fuji geen schroefdraad meer in hun ontspanknop hadden, maar het lijkt erop dat X-T1 een van de weinige is die standaard een dicht knopje heeft.

Aardappel wijzigde deze reactie 07-02-2018 14:40 (20%)

• onsgeluk
@Aardappel de mijne is ook onderweg. Volgens mij zijn die dingen 2de hands nog duurder...blijf het een apart verhaal vinden.
quote:
....Voor Fujifilm camera's heb je de zgn. long thread SRB's nodig, short thread is (o.a.) voor Leica.
Ik ben die van mij al eens verloren. Zou ik een short thread hebben gekocht? Hoelang is een korte cq lange srb, weet iemand uit zn hoofd?

• Aardappel
quote:
onsgeluk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:47:
@Aardappel de mijne is ook onderweg. Volgens mij zijn die dingen 2de hands nog duurder...blijf het een apart verhaal vinden.

[...]
Tsja, wat @LA-384 ook zei, ze werden ook verkocht bij de 100-400, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die er niet bijneemt voor 100,- meer (was/is setprijs). Ook als ze die los verkopen kunnen ze er meer voor vragen.
Misschien zit het dan als set in één doos en krijgen wij er geen verpakking bij? Hadden ze dan wel even mogen vermelden, maar we zullen het morgen zien.

Tweedehands zie ik ze trouwens nergens.
quote:
onsgeluk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:47:
Ik ben die van mij al eens verloren. Zou ik een short thread hebben gekocht? Hoelang is een korte cq lange srb, weet iemand uit zn hoofd?
Dat short/long geldt alleen voor de Thumbs Up van matchTechnical. De short is bedoeld voor een paar Leica M modellen, de long is voor de rest van de camera's. Als je op eBay een no-name variant koopt dan zullen die hetzelfde zijn als die Thumbs Up long versie. Dat schroefdraad in die ontspanknopjes is behoorlijk gestandaardiseerd.

Als je de oude accessoires voor de ontspanknop nog ergens hebt liggen dan kun je die ook nog steeds gebruiken. Let wel dat dit niet altijd even handig uitpakt. De ontspanknop op bijv. de X-Pro2 is dusdanig losjes dat zo'n ouderwetse ontspankabel net even te zwaar is. Het gewicht drukt de ontspanknop dusdanig opzij dat deze ingedrukt wordt en je dus onbedoeld foto's maakt (of je moet iets vinden waardoor die kabel niet bungelt). Een bedrade ontspanknop met zo'n 2,5mm jack of de Fujifilm app op smartphone/tablet zijn een veel betere oplossing. Dat losse van die ontspanknop maakt het wel weer een wat comfortabelere knop trouwens; makkelijker in te drukken en hij gaat naar je vingertopje staan.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
ppl schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:19:
... Een bedrade ontspanknop met zo'n 2,5mm jack of de Fujifilm app op smartphone/tablet zijn een veel betere oplossing.
Je kan eventueel ook een micro-usb ontspanner nemen (b.v. de RR-90), maar dat is wel minder universeel natuurlijk. Ik gebruik meestal de app, die lijkt tegenwoordig ook wel wat beter contact te maken dan vroeger.
quote:
Dat losse van die ontspanknop maakt het wel weer een wat comfortabelere knop trouwens; makkelijker in te drukken en hij gaat naar je vingertopje staan.
Ik heb weinig behoefte de ontspanknop van mijn X-Pro2 te modden inderdaad, als ik iets zou willen modden, is het de diafragmaring van een aantal objectiiven...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quote:
ppl schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:21:

Dat lijkt me ook niet handig, een camera zonder shutter release button, want dan kun je niet eens foto's maken ;) Je bedoelt een soft release button.
[...]
Hahaha ik kom bij jou ook nergens mee weg hè? :)
Aangepast in m'n post O-)
quote:
PdeBie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:23:
Ik vind die van Thumbs Up alleen belachelijk duur. Volgens mij kan het met een E-bay knopje van een paar dollar ook wel :)
True true maar de omnifoto.nl is voor mij 10 minuten fietsen (ze hebben ook een fysieke winkel), toen ik ze daar zag staan in de vitrine kom ik me niet inhouden. Krijg altijd positieve reacties op dat rode beestje met z'n witte oogjes! Als je een volle vitrine van die dingen voor je neus hebt staan dan gaat iedereen voor de bijl, trust me... O+

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:57
quote:
Fjeze schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:28:
[...]

Mooie camera, volgens mij komt die mij erg bekend voor ;)
Haha zeker! :)F

Als ik wist dat je op tweakers zat hadden we via de V&A wat kunnen doen. :P

K to the KillaZ

• Aardappel
@onsgeluk
Ik heb 'm binnen hoor:

Met een handgeschreven briefje van Hans.
Ziet er keurig uit, nieuw, geen stof, ongeopend, compleet met zakje e.d. Het enige opvallende was dat 'ie in cadeaupapier was verpakt.

En gemonteerd op de X-T1:

Eerste indruk; ja je komt een heel stuk dichterbij, dat scheelt enorm. Maar hij is ook een stuk trager, dat is... in de schemer/donker vanuit binnen een foto van een auto verderop in de straat een foto gemaakt.
Ik zal van het weekend eens wat testen bij daglicht.

@Sodela nogmaals bedankt voor de tip ;)

Aardappel wijzigde deze reactie 08-02-2018 20:11 (3%)

• onsgeluk
Hier idem dito, als kado verpakt met een briefje erbij. De TC was trouwens waanzinnig goed ingepakt. Duidelijk geen dozenschuiver.

Ik heb 'm gekocht voor de 50-140. De AF lijkt een fraktie trager en bij AF-C wil de lens op korte afstanden soms ff hunten. Maar net als bij jou, 's avonds binnenshuis. Morgen mee de polder in en ff lekker rommelen om een echt goede indruk te krijgen

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:45

sys64738

Press play on tape

Echt bij elke bestelling daar zit een handgeschreven briefje. Zo cool.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-11 21:03

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
PdeBie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Ik heb een goedkope plak thumbs-up clone mijn leica zitten. De hotshoe blijft gewoon beschikbaar en de prijs van 2 van die dingen is minder dan de helft dan een echte thumb-up. Dus ik kan er ook nog 1 verliezen.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Fjeze
quote:
KillaZ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Haha zeker! :)F

Als ik wist dat je op tweakers zat hadden we via de V&A wat kunnen doen. :P
Ja inderdaad, helemaal niet aan gedacht om hem hier in V&A te zetten.
Hoop dat je er veel plezier mee hebt!

Fly or Die

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-11 12:55
Er belooft weer een vette update uit te komen voor de X-T20 met oa verbeterde AF, ondersteuning voor “FUJIFILM X RAW STUDIO”en vele andere zaken!!

https://www.fujirumors.co...date-coming-full-details/

technonose wijzigde deze reactie 10-02-2018 21:08 (12%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• Aardappel
Van het weekend de TC 1.4 getest, en ik ben er erg tevreden over. Waar hij in het donker (net als de 100-400) wat moeite had is dat overdag helemaal niet het geval.

Wat voorbeeldjes:

Ik heb niet zo heel veel plaatjes zonder de TC omdat ik die op een gegeven moment lekker heb laten zitten, ik ben er erg blij mee *O*

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Montana

X-H1 ..what else !

Mijn persoonlijker ervaring met de XF100-400 en de XF1.4xTC is dat ik de foto's scherper vindt.
Dan foto's met alleen de XF100-400.

iMac K5 27" | FUJIFILM X-H1 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF1.4x TC | XF2xTC

quote:
Montana schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:08:
Mijn persoonlijker ervaring met de XF100-400 en de XF1.4xTC is dat ik de foto's scherper vindt.
Meer detail door meer uitvergroting is niet hetzelfde als scherper ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Montana

X-H1 ..what else !

quote:
Universal Creations schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:27:
[...]

Daarom is het ook een persoonlijke ervaring!

iMac K5 27" | FUJIFILM X-H1 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF1.4x TC | XF2xTC

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06-11 18:58
quote:
Universal Creations schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:27:
[...]

Waar zie jij scherpte op de 2e en 3e foto zonder de TC?

gezocht: Panasonic GM5

quote:
Vanoverdegrens schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Waar zie jij scherpte op de 2e en 3e foto zonder de TC?
Over welke foto's heb je het?

Zeiss 21mm f/2.8

• alarma2nd
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 29-10 08:12

alarma2nd

Mijn iracing profiel

Ik zou graag wat advies willen hebben. Sinds kort het fotograferen weer een beetje opgepakt en een X-T20 met 23mm f2.0 lens gekocht. Fantastische combinatie maar nu wil ik met setup verder uit breiden. In eerste instantie met een wider angle lens. Ik twijfel nu heel erg tussen de 14mm en 16mm.

In eerste instantie wilde ik voor de 14mm kiezen omdat we in juni 3 weken door het oosten van Amerika gaan trekken. Voor de landschappen is de compacte 14mm natuurlijk prachtig. Aan de andere kant verwachten we in september ook een kleintje. En dan is de lichtsterke 16mm natuurlijk een fantastische mooie lens om binnenshuis opnames te maken. Maar die is weer groter en zwaarder wat minder ideaal is om mee te reizen.

Ik zit dus in dubio.... Iemand advies of tips?

iRacing Profiel

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
alarma2nd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:32:
Ik zou graag wat advies willen hebben. Sinds kort het fotograferen weer een beetje opgepakt en een X-T20 met 23mm f2.0 lens gekocht. Fantastische combinatie maar nu wil ik met setup verder uit breiden. In eerste instantie met een wider angle lens. Ik twijfel nu heel erg tussen de 14mm en 16mm.

In eerste instantie wilde ik voor de 14mm kiezen omdat we in juni 3 weken door het oosten van Amerika gaan trekken. Voor de landschappen is de compacte 14mm natuurlijk prachtig. Aan de andere kant verwachten we in september ook een kleintje. En dan is de lichtsterke 16mm natuurlijk een fantastische mooie lens om binnenshuis opnames te maken. Maar die is weer groter en zwaarder wat minder ideaal is om mee te reizen.

Ik heb de 14mm-lens nooit gebruikt, slechts kort bekeken, maar het is natuurlijk een goed gewaardeerd objectief (ik heb uiteindelijk een 12mm genomen om mijn set naar beneden uit te breiden, maar ik hadal de 16mm). Het 16mm-objectief heb ik wel, en IMHO is het niet onhandig groot om mee te reizen. Naast een verschil in afmetingen&gewicht, beeldhoek en maximale diafragmaopening is er trouwens ook een verschil in maximale vergroting waar je eventueel rekening mee zou willen houden.

Misschien kan je de boel het beste eens in het echt bekijken&voelen. En eventueel kan je ook nog alternatieven overwegen, je huidige 23mm is al tegen het bovenste randje van groothoek, en ook voor landschappen kan de tele-richting heel interessant zijn, en je kan eventueel nog onderzoeken of je de gewenste resultaten zou kunnen behalen met image stitching)

Mijn keus zou duidelijk de 16mm zijn, heb er nooit spijt van gehad. (Ik heb 35/2,18, 90, 16, 23/2 en 12 in die volgorde gekozen, het enige dat nu nog misschien op de lijst staat is iets voor tussen 35 en 90 en tele voorbij de 130, en dan mocht het budget en de ideeen het toelaten of vereisen exotischere dingen.)

begintmeta wijzigde deze reactie 12-02-2018 10:27 (25%)

• technonose
quote:

De vraag is misschien wel hoe vaak je de 14 gaat gebruiken na je reis. Voor ongeveer hetzelfde geld koop je de 16, die 1.4 is en schijnbaar scherper dan de 14mm. Alhoewel dat relatief is. Ze zijn beide erg scherp.

De 14 schijnt ook goede correctie te hebben dus dat is een voordeel.

Ik heb zelf de Samyang12mm besteld. Waarom? relatief goedkoop ten opzichte van de 14 (330 vs 850).
Deze heeft alleen als nadeel dat deze manual focus is en minder goed gecorrigeerd wordt "incamera"
Verder is hij wel scherp en F2. Aangezien ik hem niet heel vaak zal gebruiken, maar wel af en toe wijd wil schieten ben ik voor deze gegaan.

Alles op een rijtje zou ik voor de 16mm 1.4 gaan als je het geld er voor over hebt. Zeker met een kleintje op komst zal je daar mee gebruik van gaan maken in de toekomst.
En je kunt altijd nog panorama's schieten in camera of later stitchen met de 16 1.4
Zoveel zullen er dat niet zijn.

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

Bij cameraland hebben ze nu voorraad opruiming en daar kan je nu voor ¤ 8,70 een soft release button kopen van Match Technical. Gelijk maar eentje besteld.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Zat er ook al naar te kijken, 't is dat ik al een Beep en een Bip heb :D Nette prijs!

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• technonose
quote:
PdeBie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:26:
Bij cameraland hebben ze nu voorraad opruiming en daar kan je nu voor ¤ 8,70 een soft release button kopen van Match Technical. Gelijk maar eentje besteld.
Goede tip, welke kleur heb je genomen?!

Rood Convex heb ik gekocht.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nice, voor dat geld kan je ze idd niet laten liggen, heb direct een voorraadje aangeklikt. Thanks voor de tip @PdeBie

• technonose
Ah toch maar de zwarte genomen, heb tenslotte ook een zwarte XT-20.
Rood roept denk ik reacties op ;-)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ah joh, voor dat geld koop je ze toch allemaal! :)

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:54

Tourniquet

Hiya, fellas!

Thanks, heb de rode Opera Act besteld voor m'n X-T10. 8)

http://www.matchtechnical.com/SiteImages/bip%20opera%20act%20%202%20side%20quarter%20right.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• technonose
Lol, eerst maar eens uitproberen of ik het wat vind!

technonose wijzigde deze reactie 12-02-2018 13:21 (0%)
Reden: spatie

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06-11 18:58
quote:
Die foto's van @Aardappel hierboven. Hij heeft er 6 geplaatst, steeds ééntje zonder TC en dan met TC van hetzelfde motief. De 3e en 5e foto (zonder TC) missen imo overal scherpte. De 4e en 6e (met TC) hebben wel scherpte. Zou een frontfocus probleem kunnen zijn, dat met de TC verdwenen is. Opvallend is, dat @Montana dezelfde ervaring met zijn 100-400 + TC heeft.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 12-02-2018 12:34 (7%)

gezocht: Panasonic GM5

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
Tourniquet schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:14:
Thanks, heb de rode Opera Act besteld voor m'n X-T10. 8)

[afbeelding]
Ik twijfelde tussen de zwarte en rode Opera Act. Beetje googlen en met een zwarte X-T1 valt de zwarte wel erg weg terwijl de rode mooi opvalt en afsteekt tov de camera. Vond die Opera Act ook geiniger dan gewoon rood, wat weer Leica achtig aan doet idd. Dacht eerst nog neem een zwarte met rode draak want lekker Game of Thrones like en beetje House Stargaryen supporten :P
http://www.matchtechnical.com/SiteImages/boop%20red%20dargon%2001.jpg

Maar das meer een Chinees draakje dan een Targ draakje :+
quote:
technonose schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:58:
Ah toch maar de zwarte genomen, heb tenslotte ook een zwarte XT-20.
Rood roept denk ik reacties op ;-)
Ach, ik heb er ook een knalrode Artisan & Artist schouderband aan hangen. Dus past wel bij de stijl :+

quote:

Voor klein(er) en compacter de 14 mm, bredere inzetbaarheid: 16 mm. De beeldhoek is iets normaler en dus ook voor de inzet bij familiefoto's heb je misschien minder last van vertekende beelden/ grote neuzen. In de praktijk valt het misschien wel mee, maar die paar millimeter groothoek extra maken het in de praktijk iets minder handig om mensen / kinderen mee te fotograferen. De AF is ook wat sneller bij de 16 mm.

Optisch zijn beide objectieven erg goed en qua prijs liggen ze niet zo ver uit elkaar (nieuw). De f1.4 kan dan inderdaad de doorslag geven. Nadeel: forse omvang en dito gewicht daarvoor is die wat weerbestendiger maar dat is met een X-T20 iets minder relevant ;) .

• Aardappel
quote:
Vanoverdegrens schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:27:
[...]

Die foto's van @Aardappel hierboven. Hij heeft er 6 geplaatst, steeds ééntje zonder TC en dan met TC van hetzelfde motief. De 3e en 5e foto (zonder TC) missen imo overal scherpte. De 4e en 6e (met TC) hebben wel scherpte. Zou een frontfocus probleem kunnen zijn, dat met de TC verdwenen is. Opvallend is, dat @Montana dezelfde ervaring met zijn 100-400 + TC heeft.
De 3e is inderdaad onscherp. Denk dat het eraan ligt dat ik op de kop gefocust heb en dat 'ie die niet helemaal lekker gepakt heeft.
De 5e is wel scherp (genoeg) naar mijn oordeel?

Zoals ik al zei, heb ik geen haarscherpe foto's van 2x hetzelfde object omdat ik de TC eigenlijk de hele tijd op de camera had. De 2 scherpe foto's die er geen last van hadden waren de eerste 2 die in de achtertuin genomen is (alhoewel ik de foto met TC lichter vind terwijl er aan de instellingen niets veranderd is).
quote:
Joosie200 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:35:
[...]

Ik twijfelde tussen de zwarte en rode Opera Act. Beetje googlen en met een zwarte X-T1 valt de zwarte wel erg weg terwijl de rode mooi opvalt en afsteekt tov de camera. Vond die Opera Act ook geiniger dan gewoon rood, wat weer Leica achtig aan doet idd. Dacht eerst nog neem een zwarte met rode draak want lekker Game of Thrones like en beetje House Stargaryen supporten :P
[afbeelding]

Maar das meer een Chinees draakje dan een Targ draakje :+
Hoe ga je die SRB op je X-T1 zetten?

Aardappel wijzigde deze reactie 12-02-2018 13:38 (6%)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:05
We hebben op 28 januari de Fuji X-T20 gekocht en we hadden nog tijd voor deze aankoop tot 30 januari. Er staat op de fuji website het volgende aangaande de cashback:
Wacht 30 dagen vanaf uw laatste aankoop en vul het online claimformulier in binnen 60 dagen vanaf de aankoopdatum.

Betekent dat dat ik pas vanaf 1 maart de cashback-claim kan indienen? Wat raar? Als ik nu naar het claimformulier ga krijg ik een tekst te zien dat er geen actie meer is...

Deathchant wijzigde deze reactie 12-02-2018 14:05 (19%)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• willemd
  • Niet online
Ja, daar zijn meerdere redenen voor, maar het belangrijkste is denk ik dat je niet je cashback aanvraagt en vervolgens de camera terug kan sturen naar de webwinkel (en geld terug krijgt). O+

• Aardappel
quote:
Deathchant schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:56:
We hebben op 28 januari de Fuji X-T20 gekocht. Er staat op de fuji website het volgende aangaande de cashback:
Wacht 30 dagen vanaf uw laatste aankoop en vul het online claimformulier in binnen 60 dagen vanaf de aankoopdatum.

Betekent dat dat ik pas vanaf 1 maart de cashback-claim kan indienen? Wat raar?
Komt wel vaker voor.
Ik vind het ook een beetje raar, een andere reden dan dat de fabrikant hoopt dat je daarna het vergeet terug te vragen kan ik me niet indenken.
Dus zet het in je agenda!

Oh, en bovenstaande reden, maar ik ben daarin een O-)

Aardappel wijzigde deze reactie 12-02-2018 14:07 (4%)

• l3art
  • Laatst online: 20:33

l3art

Moderator Mobile
quote:
Aardappel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:06:
[...]

Komt wel vaker voor.
Ik vind het ook een beetje raar, een andere reden dan dat de fabrikant hoopt dat je daarna het vergeet terug te vragen kan ik me niet indenken.
Dus zet het in je agenda!

Oh, en bovenstaande reden, maar ik ben daarin een O-)
Ik denk eerder dat het te maken heeft met dat mensen de camera kopen, de cashback aanvragen en daarna de camera weer terug brengen naar de winkel. Zo had ik het geïnterpreteerd. Al kan je natuurlijk ook de benodigde gegevens ergens opslaan en het alsnog terug brengen...

Overigens verloopt het afhandelen van de cashback wel vlot.

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way you're a mile away, and you have their shoes too.

Natuurlijk hopen veel fabrikanten of importeurs dat mensen, net als met tegoedbonnen en dergelijke, het vergeten te gebruiken. De termijn is er inderdaad om te voorkomen dat de claim wordt ingediend en er inderdaad weer wordt ingeruild. De afkoelperiode van de webwinkels....

• iew
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13-11 12:58

iew

What the...?!

quote:
Montana schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:08:
Mmm, misschien heb je een soft exemplaar, die van mij is retescherp. (Ja ook wide open)
Het lijkt mij niet dat door een TC foto's scherper worden.

To do or not to do...

• alarma2nd
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 29-10 08:12

alarma2nd

Mijn iracing profiel

Bedankt voor de reacties! Vanmorgen voor de zekerheid ook wat oude foto's bekeken en zag dat het gros van mijn groothoekfoto's gemaakt waren met een Canon 17-40 of Sigma 24-70 op een 1DII of 7D body. Daar naar kijkend zou 16mm (24mm) dus meer dan voldoende moeten zijn. :)

Nu nog even naar de winkel om ze qua gewicht en formaat naast elkaar te leggen maar voorlopig gaat de voorkeur uit naar de 16mm.

iRacing Profiel

• Bibosjakie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-11 20:45
binnenkort start ik met mijn Fuji X avontuur ;)
Ik begin met de 35mm 1.4.
Ik vraag me af welke lenzen ik er het best bij kan kopen.

Ik start in eerste instantie met een xpro1, om te investeren in glas.

Bibosjakie wijzigde deze reactie 12-02-2018 17:53 (21%)

• willemd
  • Niet online
Welke lenzen je wilt hebben is heel persoonlijk. Voor veel mensen is de kitlens (de XF18-55) een heel nuttig en kwalitatief goed begin. Daarbij dan inderdaad de 35/1.4 (of bijv. de 23/1.4 die iets wijder is) als lichtsterke lens is wel heel leuk.

De X-Pro1 is niet zo duur meer, en hij kan nog altijd heel mooie foto's maken, maar lees je wel even in over de beperkingen, zoals de langzame autofocus (echt een eerste generatie) en de quirky hybrid viewfinder. Het ding heeft charme, maar het ontwerp moet je wel liggen, zeg maar. :)

edit: Nou ja, je zal al wel een deal met een tweedehands X-Pro1 gesloten hebben, dus bovenstaande is misschien niet zo relevante info meer. :p

willemd wijzigde deze reactie 12-02-2018 19:06 (12%)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:55
Bij deze alvast een waarschuwing dat dit (waarschijnlijk een lang verhaal gaat worden) maar heb even de behoefte om wat te sparren met mensen die (wederom waarschijnlijk) gewoonweg snappen wat ik bedoel :+

Situatie nu;
Ik fotografeer nu met een 5DII, zelf heb ik deze 5 jaar daarvoor was @Nomad de eigenaar dus hij is in tech-termen hoogbejaard. Hij werkt opzich prima maar aangezien hij gewoon oud is, ik hem ook zakelijk gebruik in principe "afgeschreven" is en ik momenteel eigenlijk accu's, filters en nog wat zut moet gaan vervangen.
Ik schiet "zakelijk" voornamelijk interieurs, woningen, gebouwen/architectuur en af en toe een feestje/opening/ect.. De woningen, interieurs ed. schiet ik vanaf statief met UWA eventueel met offshoe flitsers. Zakelijk is denk 70% van wat ik met de camera doe, en daarvan schiet ik 90~95% UWA (Canon 17-40+ pola @F/8~11

Privé dan, nouja hobbymatig doe ik amper meer wat doordat ik al vaak genoeg met een camera in m'n handen sta :+ Hooguit op vakantie wat dingen en in de feestweek hier in het dorp schiet ik heel erg veel en voor wat vrijwilligers dingen (kerk) regelmatig dingen. Verder uiteraard familie foto's en sinds een paar maanden een kleine * sapphire
Privé (familie, kleine) schiet ik 99% met een Sigma 35/1.4 omdat mijn Tamron 28-75/2.8 overleden is :+
Andere 'hobbymatige dingen gebruik ik alle drie de lenzen voor. UWA voor overzicht shots van feesten, vakantie/landschappen. Sigma 35 voor low-light en nog een Canon 70-200/4 voor wat sport foto's van hardloopwedstrijd, actie shots met burst maar eigenlijk alleen in de feestweek en een enkele keer bij een gebouw aan de overkant van een breed water ofzo omdat ik andeers maar 40mm heb als max :+

Waar loop ik nu tegen aan;
Beeld van de 5DII is gewoon nog top, ja er zijn echt wel betere camera's/ lenzen maar ik weet ondertussen best wel wat ik doe en krijg met grote regelmaat complimenten over de aangeleverde foto's ookal waren er meerdere fotografen met nog veel nieuwere/dikkere camera's :) Ik ken de camera en lenzen inc. beperkingen en mogelijkheden gewoon door en door en kan hier mee/omheen werken }:O

Maaar de camera is bejaard, de accu's zijn ook oud en aan vervanging toe, pola's moeten vervangen worden, ik mis toch wel wat moderne features die me fijn lijken, de 6DII viel me eigenlijk vies tegen en aangezien ik "nog" maar drie lenzen heb is dit hét moment om ook eens naar alternatieven te kijken....

Zakelijk; een klapscherm is anno 2018 wel erg fijn voor wat ik doe, werk veel in liveview en daar zijn zeker ook ontwikkelingen geweest afgelopen jaren. Dubbele SD kaarten idem, WIFI of iets om foto's om the go door te sturen is ook wel eens fijn om een preview door te sturen. Lichtere camera is fijn maar niet noodzakelijk.

Privé/Hobby; Roep al jaren dat ik het gezeul van kilo's zooi zat ben! Lichtere camera is een groot pluspunt!
Vrouwlief word erg gelukkig van een goede .jpg output en de mogelijkheid van wifi om wat naar onze telefoons te sturen.
Betere tracking met de AF en een kleintje lijkt me fijn en ook in de feestweek lijkt tracking me bijzonder fijn. Idem met een wat hogere burst en grotere buffer.

Dus......?
Zodoende naar alternatieven gaan kijken.

Heb een Sony A7II overwogen maar na die kort gebruikt te hebben niet echt mijn ding en het aanbod objectieven vind ik lastig maar voornamelijk het eerste.
Nikon heeft niet echt een mirrorles, ik tel de 1-serie niet serieus mee als alternatief. Heb mijn J1 zelfs weggegeven aan m'n ouders :+

Dus kwam Fuji in beeld waar ik al een tijdje gecharmeerd van was maar niet als serieus alternatief als main-cam :/
Dus de X-T2...Pro's en Cons voor mij tov een FF dSLR op een rijtje

Pro's
Klapscherm - 6DII heeft die ook
Klein/licht - scheelt aanzienlijk!
uitgebreidere AF - tov de 5DII maar betere spreiding dan de 6DII
WiFi - 6DII heeft dat ook though
Bekend om fijne .jpg output en emulatie
Hogere DR op base ISO
Relatief goedkoop
Hogere burst/buffer - die van de 6DII zou ik ook mee kunnen leven
Prettiger qua filmen - dan de 6DII wat ik begreep

Con's
Crop! - grotere scherptediepte is zakelijk wel fijn privé red ik het denk wel met 1 stop groter :(
Lagere DR op high ISO
Meer ruis op high ISO - als dit enig sinds vergelijkbaar is met de 5DII is het prima t/m 3200
Accuduur - tja ben nu ook gare accu's gewend....:+

Nog wat losse dingen zijn;
RAW's van de X-T2 die ik online vond en zelf eens heb geschoten vond ik prima werkbaar :)
EVF heeft zowel plus- als minpunten ....

Heb dus de X-T2 in het vizier. Dit met een Samyang 12mm als UWA, gebruik hem dan zwaar afgestopt en effectief werk ik nu ook altijd op 17mm. De Fuji heeft focuspeaking en ik zou 'maar' 1mm inleveren dus geen probleem lijkt me ?
Neem de standaard 18-55 er bij, handig als walkaround en met een kleine wat flexibeler, ook voor vrouwlief en kost relatief weinig meer tov. een losse body.
En nog een losse 23/1.4 er bij voor low-light (plus enorme voorkeur voor 35mm kleinbeeld ). Vaak is f/1.4 kleinbeeld wel erg krap dus 1-stop ruimer is opzich prima.
Tele gebruik ik zó weinig maar als ik dit echt mis kan ik altijd wat er bij kopen. Idem als de Samyang niet bevalt dan kan ik altijd nog een 10-24mm kopen.

En nu loopt er een cashback dus of gewoon ¤200 minder kwijt of gelijk een grip er bij halen :+

Waar zit ik nog mee ?
Nou de High-ISO performance (1600-3200) en of ik er heel erg op achteruit ga.
Accuduur, al zijn een paar extra accu's ook geen probleem lijkt me.
Het idee terug te moeten naar crop :+

Dus de hamvraag ben ik qua beredenering op de goede weg of zeg ik domme dingen/zie ik wat over het hoofd? Voelt namelijk als best een stap om na bijna 11 jaar Canon over te stappen (al begon ik in 2005 bij Fuji :+ )

Gabriël Ryzen

@sapphire als je voornamelijk interieurs en woningen schiet en vanaf statief, dan is de lagere DR op hogere ISO's toch geen issue? Je kan namelijk langere sluitertijden gebruiken (statief) en dus lagere ISO's gebruiken.

Qua ISO performance hoef je geen zorgen te maken. Zelfs op ISO 6400 krijg ik nog prima JPG's uit de camera.

Accuduur... mja. Dat is altijd wel een dingetje bij systeemcamera's. Zeker met EVF. Echter, heeft de X-T2 een methode waarbij de EVF pas inschakelt zodra je door de zoeker kijkt. Het LCD display blijft dan ook uit. Scheelt misschien toch weer een beetje in accu gebruik.

Over de lens kan ik niets zeggen helaas. 1mm inleveren zou je moeten proberen wat dat voor gevolgen heeft.

• sapphire
@PdeBie Ja werk ook altijd vanaf statief op lage iso's. Hoge iso's is meer voor een feest of van die fijne sfeerloze slecht verlichte zalen.

En de output in RAW?

Accu duur, tja dan maar een paar extra accu's. Die feature dat het EVF uitschakelde werkte overigens erg goed toen ik een X-T2 vast had :)

1mm red ik denk wel :)

Gabriël Ryzen

• hood
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13-11 16:28
@sapphire Als jij gaat schieten met Samyang 12mm dan haal je 500 shots makkelijk. Ik zit zelf rond de 600 foto's.

Never fall in love with your own design!

• Aardappel
Oke, doordat ik sinds vorige week de 1.4 TC heb zit ik met een 'probleem'.
Het past allemaal niet meer in mijn tas(sen).

Wat ik nu gebruik is een snuittas met aan weerszijde ruimte voor een lens. Daarin zit de X-T1 met 18-55, 8 mm, en 50-230 mm (en enkele accessoires als accu's, filters, doekje, balg, etc.)

Daarnaast gebruik ik een lenstas voor m'n 100-400. Die past er strak in, en met de TC wordt dat te veel gefrot.

Een rugtas vind ik niet fijn (hoewel wel zeer overzichtelijk) om de redenen dat deze vaak plat op de grond moet liggen (nat/vies) en de hoofdreden is een beplakte, zweterige rug.
Nadeel van de snuittas/lenstas combi is dat je 2 (3 incl. camera) dingen om je nek en schouders hebt hangen.

Moet altijd alles mee dan? Nee, maar ik wil ook nergens mis op pakken, dus soms is de snuittas voldoende, regelmatig gaat de tele ook mee.

Wat is handig?

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:45
Om aan te haken op de vraag van @sapphire hoe is de AF unit van een X-T2? Zelf maak ik nu gebruik van een Canon 5D MK3 die een meer dan prima autofocussysteem heeft. Ook in low light loop ik eigenlijk nooit tegen problemen aan. Heeft de X-T2 dit ook onder controle of gaat deze in slechte lichtomstandigheden (low light) hunten? (ook afhankelijk van het gebruikte glas uiteraard). Erg benieuwd naar de reacties
quote:
wat een luxe probleem >:) ....

Je kunt de 1.4 ook los meenemen en er op zetten als je hem nodig hebt. Hij is inclusief de buidel namelijk lekker klein (formaatje 27 mm).Past misschien netjes in de buidel die erbij zit en die past misschien wel gewoon een een zijvak? Misschien wel in het hoofdvak naast het objectief.

Zelf heb ik in een tas net een 23 mm en een 1.4 onderin het middelste vak met daar bovenop de camera met de 16-55. De 1.4 gebruik ik namelijk niet altijd en de 23 mm ook niet terwijl ik ze wel graag bij me heb...

• technonose
Stom, verkeerde ontspanknop besteld van 15mm komt op het wieltje er naast. 15,5 mm had natuurlijk die van 10 mm moeten bestellen. grrrr

• Aardappel
quote:
Sodela schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:58:
[...]

wat een luxe probleem >:) ....

Je kunt de 1.4 ook los meenemen en er op zetten als je hem nodig hebt. Hij is inclusief de buidel namelijk lekker klein (formaatje 27 mm).Past misschien netjes in de buidel die erbij zit en die past misschien wel gewoon een een zijvak? Misschien wel in het hoofdvak naast het objectief.

Zelf heb ik in een tas net een 23 mm en een 1.4 onderin het middelste vak met daar bovenop de camera met de 16-55. De 1.4 gebruik ik namelijk niet altijd en de 23 mm ook niet terwijl ik ze wel graag bij me heb...
Hij past vast ook nog wel ergens in de tas, maar ik hou het graag bij elkaar (dus tele + TC) zodat ik het niet vergeet.
Hoewel het idee van een rugzak me wel steeds meer aanspreekt.... moet wel vrij van de rug te dragen zijn dan.

Wie heeft er ervaring met een rugzak en welke heb je?

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Kijk eens in grote tassen topic. Hier staan veel ervaringen etc.

Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Superdaantje wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:19 (33%)

F-stop Guru, maar die wordt niet meer gemaakt volgens mij. Met een middelgrote ICU erin past de 100-400 (inclusief de TC). Het nadeel is echter dat je iedere keer je rugzak af moet doen om erbij te kunnen, iemand anders vragen om hem eruit te halen werkt niet aangezien de ingang aan de achterkant zit/ rug gedeelte.

Zelf gebruik ik een Billingham Hadley One, daar past die aan de zijkant in (inclusief converter), de Hadley pro is daar net te klein voor..
quote:
technonose schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:16:
Stom, verkeerde ontspanknop besteld van 15mm komt op het wieltje er naast. 15,5 mm had natuurlijk die van 10 mm moeten bestellen. grrrr
Op de X-T2 past de 15mm wel. Die heb ik namelijk ook vandaag binnen gekregen.

Alleen vind ik hem te groot denk ik. Dus ik ga ook nog een 10mm bestellen. Alleen hebben ze die niet in het convex rood zonder opdruk. Dus moet het over een concave worden of een andere kleur. Hmpf :|

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quote:
PdeBie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:20:
[...]
Alleen vind ik hem te groot denk ik.
[...]
Op een grote paddestoel
Rood met zonder witte stippen
Zat kabouter... :+

Idd een beetje te groot ;)

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:01
@PdeBie Hoe bevalt de 23/2? :)

iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X – Fujifilm X-T2 / XF18-55mmF2.8-4

Ja die bevalt goed. De kijkhoek was ik natuurlijk al gewend van de X100s en de Tamron 35mm op mijn D750, maar de AF is heerlijk rap (zeker t.o.v. mijn X100s) en dat bevalt mij uitstekend! :)

Hoop eigenlijk binnenkort een keer een shoot te kunnen plannen met een mooie auto, zodat ik hem echt kan toepassen in mijn werkgebied. Alleen de echt mooie auto's blijven met de huidige weersomstandigheden vaak binnen. Dus denk dat ik eerst maar een keer ga oefenen met mijn eigen trouwe Volvootje :P

Maar de scherpte en het microcontrast is echt super. Normaliter wil ik nog wel eens met de clarity slider spelen in Capture One, maar dat doe ik met deze lens eigenlijk bijna niet meer.

PdeBie wijzigde deze reactie 13-02-2018 21:34 (16%)

• sapphire
quote:
PdeBie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:47:
@sapphire als je voornamelijk interieurs en woningen schiet en vanaf statief, dan is de lagere DR op hogere ISO's toch geen issue? Je kan namelijk langere sluitertijden gebruiken (statief) en dus lagere ISO's gebruiken.

Qua ISO performance hoef je geen zorgen te maken. Zelfs op ISO 6400 krijg ik nog prima JPG's uit de camera.

Accuduur... mja. Dat is altijd wel een dingetje bij systeemcamera's. Zeker met EVF. Echter, heeft de X-T2 een methode waarbij de EVF pas inschakelt zodra je door de zoeker kijkt. Het LCD display blijft dan ook uit. Scheelt misschien toch weer een beetje in accu gebruik.

Over de lens kan ik niets zeggen helaas. 1mm inleveren zou je moeten proberen wat dat voor gevolgen heeft.
Wah zie net dat ze ook een 10mm 2.8 hebben O-)
Dat is gelijk weer heel wijd maar wel nice :)

#ookluxeprobleem

Gabriël Ryzen

Pagina: 1 ... 58 ... 73 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True