Voor dat geld heb ik de gok genomen. Een Frans forwarding adres aangeslingerd. Verzekerd laten verzenden voor €177,87. Komen nog 5 euro commissie + reguliere verzendkosten Frankrijk-Nederland bij. Ben benieuwd, voor 180 euro raak ik mijn XE1 met leren hoesje en toebehoren nog wel kwijt.Vanoverdegrens schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:51:
[...]
Ok. Grijze import. Bij "normale" (NL of Dld) aanbieders is ie stukken duurder, als ie überhaupt op voorraad is. Helaas groot fuji nadeel.
Verwijderd
Ik had het scherm van m'n oude 70D altijd dicht, zodat er geen krassen op kunnen komen. Maar bij een X-T2 heb je die mogelijkheid niet. Gebruiken jullie screen protectors op Fuji camera's of is het scherm krasvast genoeg?
Hoewel ik het geen Fuji is heb ik op mijn rx100 met flippy-tilty screen zeker een protector gezet. Het is doodzonde om direct op je scherm een kras te hebben. Je verliest wel wat kwaliteit op je scherm door de extra laag plastic, maar het echte reviewen doe je toch thuis op je pc/Mac. Ook mocht je de camera willen verkopen kan je zorgen dat ie netjes blijft.
Daartegen over, kan je ook zeggen dat je het een gebruiksvoorwerp is. Dus als de sensor schoon blijft en het objectief kras vrij.
Daartegen over, kan je ook zeggen dat je het een gebruiksvoorwerp is. Dus als de sensor schoon blijft en het objectief kras vrij.
Geen screenprotector op m'n X-T2, en is sinds release krasvrij. Ik wil er nog steeds een keer iets opplakken maar het komt er maar niet van. Morgen maar eens langs de camerashop!
Mijn X100 na intensief gebruik een enkel oppervlakkig krasje, mijn X-Pro1 na heel licht gebruik al snel allemaal kneuzingen van de beschermfolie. Beetje vergelijkbaar met de A7-serie. Op die laatste is dus heel snel een screenprotector gegaan!Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:02:
Ik had het scherm van m'n oude 70D altijd dicht, zodat er geen krassen op kunnen komen. Maar bij een X-T2 heb je die mogelijkheid niet. Gebruiken jullie screen protectors op Fuji camera's of is het scherm krasvast genoeg?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Gisteren heb ik voor het eerst foto's geschoten met de XT-20 en 16mm 1.4. Hiervoor werkte ik met de Sony RX100 en dat was vooral niet teveel nadenken en schieten. Deze stap is voor mij dus redelijk next level foto's en ben echt een beginner. Voor m'n werk schiet ik foto's van gerechten in restaurants, dus veel licht is fijn.
Ik maakte gisteren foto's in een restaurant waar een beetje donker was. Camera op S-modus, diafragma op automatisch en en de belichtingscompensatieschijf op +1. Op m'n scherm zag het er mooi uit, maar steeds als ik een foto maakte was hij onscherp. Het duurde ook meer dan een seconde per foto, dus ik wist dat het te maken had met de sluitertijd. Echter als ik die lager zette werd de foto te donker.
Nu kwam ik erachter dat de ISO op 1250 stond. Als ik 'm hoger zet schiet hij wel sneller. Is dit het enige wat ik verkeerd heb gedaan? Op welke ISO waarde is het slim om 'm te zetten, of kan ik dat beter bekijken per restaurant? Is het omhoog zetten van de belichtingscompensatieschijf ook de beste manier om meer licht foto te krijgen?
Overigens nog redelijk tevreden met de eerste foto's, bijvoorbeeld met deze (verder nog niet bewerkt):
Ik maakte gisteren foto's in een restaurant waar een beetje donker was. Camera op S-modus, diafragma op automatisch en en de belichtingscompensatieschijf op +1. Op m'n scherm zag het er mooi uit, maar steeds als ik een foto maakte was hij onscherp. Het duurde ook meer dan een seconde per foto, dus ik wist dat het te maken had met de sluitertijd. Echter als ik die lager zette werd de foto te donker.
Nu kwam ik erachter dat de ISO op 1250 stond. Als ik 'm hoger zet schiet hij wel sneller. Is dit het enige wat ik verkeerd heb gedaan? Op welke ISO waarde is het slim om 'm te zetten, of kan ik dat beter bekijken per restaurant? Is het omhoog zetten van de belichtingscompensatieschijf ook de beste manier om meer licht foto te krijgen?
Overigens nog redelijk tevreden met de eerste foto's, bijvoorbeeld met deze (verder nog niet bewerkt):

@DBreda Gefeliciteerd met je hele mooi camera. Nu is het tijd om er mee te leren werken. Uit de vragen die je stelt, valt op te maken dat je echt op beginnersniveau zit. Niks mis mee hoor, zo zijn we allemaal begonnen.
Ik zou eens kijken of je een beginnerscursus fotografie ergens bij je in de buurt kunt vinden. Of op YouTube is ook prima introductiemateriaal te vinden. Het wordt zoveel leuker als je door hebt hoe en waarom dingen werken....
Ik zou eens kijken of je een beginnerscursus fotografie ergens bij je in de buurt kunt vinden. Of op YouTube is ook prima introductiemateriaal te vinden. Het wordt zoveel leuker als je door hebt hoe en waarom dingen werken....
[ Voor 5% gewijzigd door sys64738 op 03-11-2017 10:07 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@sys64738 Haha ja sorry het is wel van een beginnersniveau natuurlijk, heb al wat dingen klaarstaan voor het weekend en maandag zit ik de hele dag met een goede vriend die professioneel fotograaf en groot Fuji fanaat is.
Verwijderd
@DBreda Aan je camera gaat het in ieder geval niet liggen, zeer mooie aankoop!
Bedankt voor de tips voor schermprotector. Toch maar voor gekozen om er 1 te bestellen. Als het 't heel lelijk maakt gaat hij er alsnog af, maar volgens mij moet dat wel meevallen.
Van het weekend even de camera beetje leren kennen, aardig verschil vanaf Canon 70D.
Bedankt voor de tips voor schermprotector. Toch maar voor gekozen om er 1 te bestellen. Als het 't heel lelijk maakt gaat hij er alsnog af, maar volgens mij moet dat wel meevallen.
Van het weekend even de camera beetje leren kennen, aardig verschil vanaf Canon 70D.
Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een XT1. Die stop ik altijd los in m'n rugtas of koffer ed. Geen krasje te zien. Op het scherm niet, nergens niet.
@DBreda Oh, dan gaat het helemaal goed komen. Niks zo handig als een bevriend fotograaf ;-)
@Verwijderd Snap ook niet echt waarom je een screen protector op je camera zou willen. Voor een telefoon snap ik het nog wel (hoewel ik die ook niet heb). Broekzak in, broekzak uit, gooi hem op tafel. Maar een camera heb je in je handen (met he scherm naar je toe) of hij zit netjes in je tas. Lijkt me allebei toch redelijk veilig.
@Verwijderd Snap ook niet echt waarom je een screen protector op je camera zou willen. Voor een telefoon snap ik het nog wel (hoewel ik die ook niet heb). Broekzak in, broekzak uit, gooi hem op tafel. Maar een camera heb je in je handen (met he scherm naar je toe) of hij zit netjes in je tas. Lijkt me allebei toch redelijk veilig.
Verwijderd
@sys64738 Op telefoon heb ik dan weer géén protector, touch screen wilt er nog wel eens last van hebben. Bij de X-T2 is dat geen issue, en doorgaans wordt je schermkwaliteit er niet echt slechter van.
Ik zag dat je diafragma f/5.6 is, zeker met het (gebrek aan) licht in restaurants kom je dan al heel snel op lange sluitertijden. Zelfs met iso 6400 zou dit lastig uit de hand fotograferen zijn geweest. Probeer eens te spelen met een groter diafragma (een kleiner getal dus) zoals f/2.8 of f/2. Houd er rekening mee dat de scherptediepte aanzienlijk kleiner wordt, waardoor niet al het eten scherp is. De iso kun je makkelijk verhogen tot boven de 3200. Als je dit niet wilt zul je iets van een statief moeten hebben voor deze foto’s.DBreda schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:48:
Gisteren heb ik voor het eerst foto's geschoten met de XT-20 en 16mm 1.4. Hiervoor werkte ik met de Sony RX100 en dat was vooral niet teveel nadenken en schieten. Deze stap is voor mij dus redelijk next level foto's en ben echt een beginner. Voor m'n werk schiet ik foto's van gerechten in restaurants, dus veel licht is fijn.
[afbeelding]
Overigens goede aankoop, zowel je lens als je camera! Mijn tip: maak veel foto’s, leer te begrijpen hoe diafragma, iso en sluitertijd zich tot elkaar verhouden, en welke sluitertijden je bijvoorbeeld wel nog uit de hand kunt nemen. Meld je aan bij een fotosite zoals Flickr, doe inspiratie op en het belangrijkste, geniet van het fotograferen!
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Die 5.6 zorgt er wel voor dat alles op het bord scherp is, maar maakt het wel lastiger.
Wat je zou kunnen proberen is een beanbag of minitripod. Dan maakt het niet zoveel uit wat de sluitertijd is.
Wat je zou kunnen proberen is een beanbag of minitripod. Dan maakt het niet zoveel uit wat de sluitertijd is.
Thanks voor alle reacties! Volgende week heb ik weer 3 culinaire diners op de agenda dus dan kan ik weer verder testen in restaurants. Die 5.6 is inderdaad ook niet handig, de lens stond denk ik op automatisch
Ik moet daar een beetje balans in vinden, op zich hoeft niet altijd alles scherp te zijn, een beetje diepte is niet verkeerd.
@DBreda
Mijn ervaring met de xt20 is dat deze prima foto's maakt op iso 6400 en lager. Ik volg nu een fotocursus en daarbij werd verteld dat je (en ik zie het vaker genoemd worden) de sluitertijd die je kunt gebruiken om uit de hand te fotograferen, kunt berekenen door een breuk te maken van de brandpuntsafstand (hierbij moet je dan wel rekening houden met het sensorfomaat, in jouw geval is het dan brandpuntsafstand x1,5). Bij jouw 16mm lens zou dat dan uitkomen op een sluitertijd van 1/24e seconde, dit zal ook een beetje afhangen van hoe vast jouw hand is. 1/30e zou geen probleem moeten zijn lijkt mij (mits je door de zoeker en niet op het scherm kijkt, armen dichter bij je lichaam betekent minder trilling).
Die belichtingscompensatie is dat de camera de instellingen die op auto staan, zo aanpast dat de foto lichter of donkerder dan "normaal" wordt. Dan moet er wel iets op auto staan (volledig manueel doet die compensatie instelling dus niets). Wat je misschien nog het beste kan doen is de iso op auto zetten en dan dat deze mag variëren van 200 tot 6400. Dan kun je zelf wat spelen met sluitertijd en diafragma.
Mijn ervaring met de xt20 is dat deze prima foto's maakt op iso 6400 en lager. Ik volg nu een fotocursus en daarbij werd verteld dat je (en ik zie het vaker genoemd worden) de sluitertijd die je kunt gebruiken om uit de hand te fotograferen, kunt berekenen door een breuk te maken van de brandpuntsafstand (hierbij moet je dan wel rekening houden met het sensorfomaat, in jouw geval is het dan brandpuntsafstand x1,5). Bij jouw 16mm lens zou dat dan uitkomen op een sluitertijd van 1/24e seconde, dit zal ook een beetje afhangen van hoe vast jouw hand is. 1/30e zou geen probleem moeten zijn lijkt mij (mits je door de zoeker en niet op het scherm kijkt, armen dichter bij je lichaam betekent minder trilling).
Die belichtingscompensatie is dat de camera de instellingen die op auto staan, zo aanpast dat de foto lichter of donkerder dan "normaal" wordt. Dan moet er wel iets op auto staan (volledig manueel doet die compensatie instelling dus niets). Wat je misschien nog het beste kan doen is de iso op auto zetten en dan dat deze mag variëren van 200 tot 6400. Dan kun je zelf wat spelen met sluitertijd en diafragma.
[ Voor 36% gewijzigd door LA-384 op 03-11-2017 20:09 ]
Oefen anders thuis ook even met wat gerechten, dat er dan een stampot met een stukje vlees op de foto staat; daar gaat het niet om. Zo leer je een beetje hoe je omgaat met de exposure triangle <-- google maar eens.
Erg vreemd van Fuji waarom je de ~Cachback nog niet kan claimen, voor een aankoop die tussen 01/11/2017 en 31/01/2018 dient te gebeuren?
Het claimformulier is beschikbaar vanaf 30/11/2017

Er is altijd een wachttijd van een maand geweest tussen aankoop en claim, om het terugzenden in die tijd naar de winkel te voorkomen. En zo onterecht geld te verdienen.Moris schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:28:
Erg vreemd van Fuji waarom je de ~Cachback nog niet kan claimen, voor een aankoop die tussen 01/11/2017 en 31/01/2018 dient te gebeuren?
[ Voor 5% gewijzigd door ennekke op 04-11-2017 11:57 ]
Eens het serienummer is ingevoerd lijkt me terug verdienen niet mogelijk en ook niet netjes.
Indien wel, kan je dit evengoed vanaf 01/12/2017 toepassen.
Indien wel, kan je dit evengoed vanaf 01/12/2017 toepassen.
Spreek voor jezelfsys64738 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:36:
Daarom wil je een screenprotector op je camera.
Je voorbeeld is trouwens ook toepasbaar op een tas. Het ligt eraan hoe je de camera daar in stopt en hoe je bijv. de draagriem opbergt.
@ppl Draagriem?! Wat is dat? Nee ik ben zo'n hooligan die altijd zonder draamriem of strap schiet (ik weet het.... ooit gaat het een keer fout) dus ik heb de camera altijd vast. En als hij in mijn messenger bag zit, is dat met het scherm omhoog. Maar inderdaad het verschilt waarschijnlijk van persoon tot persoon.
Ik heb de camera ook altijd vast, en laat dus het toestel nooit bengelen om mijn nek.sys64738 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:47:
@ppl Draagriem?! Wat is dat? Nee ik ben zo'n hooligan die altijd zonder draamriem of strap schiet (ik weet het.... ooit gaat het een keer fout) dus ik heb de camera altijd vast. En als hij in mijn messenger bag zit, is dat met het scherm omhoog. Maar inderdaad het verschilt waarschijnlijk van persoon tot persoon.
Maar de draagriem gebruik ik wel als veiligheid tegen het vallen.
Sinds de X-T1 gebruik ik hiervoor een polsband in plaats van een nekriem. Ik gebruik er 1 van OP/Tech en heb beide clips gemonteerd zodat ik ook eventueel een nekriem kan gebruiken of aan de schouderbanden van m'n rugzak kan bevestigen.sys64738 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:47:
Met een zware lens wil ik ook m'n Rapid Strap uit de kast halen zodat de camera met lens dan op m'n heup hangt. Dit werkt ook goed in combinatie met een rugzak.
Ik heb een paar Peak Design pols straps hier liggen en op zich werkt dat prima. Maar ik doe mijn camera zo vaak in en uit mijn tas dat ik zelfs het aanklippen irritant vind.kdbruin schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:23:
[...]
Sinds de X-T1 gebruik ik hiervoor een polsband in plaats van een nekriem. Ik gebruik er 1 van OP/Tech en heb beide clips gemonteerd zodat ik ook eventueel een nekriem kan gebruiken of aan de schouderbanden van m'n rugzak kan bevestigen.
Met een zware lens wil ik ook m'n Rapid Strap uit de kast halen zodat de camera met lens dan op m'n heup hangt. Dit werkt ook goed in combinatie met een rugzak.
Ik heb een X-T2 met XF18-55, XF55-200 en Samyang 12mm lenzen en ben op zoek naar een filtersysteem tbv grijs- en polarisatiefilters.
Gezien de verschillende diameters van de lenzen lijkt mij een houder met vierkante filters handiger tov schroeffilters.
Wat gebruiken jullie?
Gezien de verschillende diameters van de lenzen lijkt mij een houder met vierkante filters handiger tov schroeffilters.
Wat gebruiken jullie?
Een schroeffilter, omdat ik dat veel handiger vind. Op de 55-200 zul je minder snel een filter zetten, en voor die andere twee kun je kiezen of voor beide een filter nemen. Zeker een polarisatiefilter laat je op een mooie dag al snel de hele dag op je groothoek zitten.sv7088 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:45:
Ik heb een X-T2 met XF18-55, XF55-200 en Samyang 12mm lenzen en ben op zoek naar een filtersysteem tbv grijs- en polarisatiefilters.
Wat gebruiken jullie?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Een schroeffilter met de diameter van je dikste lens (77mm in mijn geval) met step-up / verloop ringen voor de kleinere maten van mijn lenzen. Het enige nadeel is dat de zonnekap dan vaak niet meer past, maar een ring kost ongeveer 10 euro (goedkoper in Azie) en een goed filter een veelvoud.sv7088 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:45:
Wat gebruiken jullie?
T.a.v. de draagriem discussie, ik kan de leren Gordy's strap aanbevelen.
[ Voor 17% gewijzigd door thomahawks op 05-11-2017 22:54 ]
Onlangs zag ik iemand met een mooie zonnekap (Fujifilm LH-X16 Zonnekap) op zijn 16mm, toch had hij er ter bescherming een Hoya fusion Protector filter op staan
Ik kan best begrijpen dat je graag je dure lens met een degelijke beschermfilter zoals een Hoya Fusion wil beschermen, maar als je een zonnekap zoals op onderstaande foto, lijkt me dit toch echt wel overbodig te zijn.
Of is de filter misschien dan toch voorgeschreven en bedoeld om volledig WR te zijn
Ik kan best begrijpen dat je graag je dure lens met een degelijke beschermfilter zoals een Hoya Fusion wil beschermen, maar als je een zonnekap zoals op onderstaande foto, lijkt me dit toch echt wel overbodig te zijn.
Of is de filter misschien dan toch voorgeschreven en bedoeld om volledig WR te zijn

Het is misschien meestal overbodig, maar voor mijn gemoedsrust heb ik het ook gedaan voor mijn 23mm F1.4. Zolang je geen merkbaar IQ-verlies hebt, is het prima lijkt me.Moris schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:38:
Onlangs zag ik iemand met een mooie zonnekap (Fujifilm LH-X16 Zonnekap) op zijn 16mm, toch had hij er ter bescherming een Hoya fusion Protector filter op staan
* PdeBie overweegt nog steeds de stap om volgend jaar over te stappen van Nikon FF naar Fujifilm
Maar de investering die nodig is..... pfffffff
Ging laatst echter weer eens op pad met de camera en het gewicht gaat mij steeds meer tegenstaan. Krijg ook steeds vaker last van mijn handen. Zal een combi zijn van dagelijks achter de pc werken wat ook al heftig is voor de handen.
Wat heb ik nu:
Nikon D750
Tamron 35mm 1.8 VC
Nikon 50mm 1.8D
Tamron 90mm 2.8 VC
Tamron 70-200 2.8 VC
Nikon SB-900 flitser
Nissin i40 flitser
Wat wil ik:
Fujifilm X-T2
Fujinon 23mm 1.4
Fujinon 56mm 1.2
Flitser(s)
Ging laatst echter weer eens op pad met de camera en het gewicht gaat mij steeds meer tegenstaan. Krijg ook steeds vaker last van mijn handen. Zal een combi zijn van dagelijks achter de pc werken wat ook al heftig is voor de handen.
Wat heb ik nu:
Nikon D750
Tamron 35mm 1.8 VC
Nikon 50mm 1.8D
Tamron 90mm 2.8 VC
Tamron 70-200 2.8 VC
Nikon SB-900 flitser
Nissin i40 flitser
Wat wil ik:
Fujifilm X-T2
Fujinon 23mm 1.4
Fujinon 56mm 1.2
Flitser(s)
[ Voor 23% gewijzigd door PdeBie op 09-11-2017 10:30 ]
Zelf heb ik de overstap in etappes gemaakt. Gestart in 2012 met de X Pro1 en 18, 35 en 60mm. Deze toen goedkoop kunnen kopen in Korea. De Canon 5D3's nog wel gehouden ernaast, merkte dat ik deze steeds minder ging gebruiken. Zo geleidelijk aan Canon spullen gaan verkopen om verder te investeren in Fujifilm. Om uiteindelijk in 2014 alles te verkopen van Canon en volledig over te stappen op de systeemcamera.
Hoe mooi ik het Fujifilm X systeem ook vind. Overgestapt naar Sony. Al kan ik geen afscheid nemen van de X Pro1 en 35mm combinatie. Deze camera heeft mij het plezier in fotograferen weer terug gebracht. De X T1 18-55 doorgeschoven naar de vrouw des huizes. De rest van Fujifilm materiaal verkocht.
Bij beide keren dat ik overstapte in etappes gedaan en x periode beide systemen naast elkaar gebruikt.
Hoe mooi ik het Fujifilm X systeem ook vind. Overgestapt naar Sony. Al kan ik geen afscheid nemen van de X Pro1 en 35mm combinatie. Deze camera heeft mij het plezier in fotograferen weer terug gebracht. De X T1 18-55 doorgeschoven naar de vrouw des huizes. De rest van Fujifilm materiaal verkocht.
Bij beide keren dat ik overstapte in etappes gedaan en x periode beide systemen naast elkaar gebruikt.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Voor de X-T20 gebruikers hier een handige Setup guide die ik tegen kwam
http://www.johncaz.net/blog/x-t20-setup-guide
http://www.johncaz.net/blog/x-t20-setup-guide
Uit interesse, waarom ben je overgestapt naar Sony? Je hebt het over plezier in fotografie, Sony is dan niet de eerst waar ik aan denkSuperdaantje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:23:
Zelf heb ik de overstap in etappes gemaakt. Gestart in 2012 met de X Pro1 en 18, 35 en 60mm. Deze toen goedkoop kunnen kopen in Korea. De Canon 5D3's nog wel gehouden ernaast, merkte dat ik deze steeds minder ging gebruiken. Zo geleidelijk aan Canon spullen gaan verkopen om verder te investeren in Fujifilm. Om uiteindelijk in 2014 alles te verkopen van Canon en volledig over te stappen op de systeemcamera.
Enige wat ik kan bedenken is 'Full Frame' versus de crop van Fuji. Maar ik ben Superdaantje nietLuuk84 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:57:
[...]
Uit interesse, waarom ben je overgestapt naar Sony? Je hebt het over plezier in fotografie, Sony is dan niet de eerst waar ik aan denk
Of hij houdt van priegelen in menutjes
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
-edit- hier stond het ;-)
https://wagner.photography/my-3-reasons/
https://wagner.photography/my-3-reasons/
[ Voor 76% gewijzigd door Tomas_ op 10-11-2017 09:08 ]
Had gewoon erg veel pech na verloop van tijd met de nieuwe objectieven die meermaals ingestuurd mochten worden voor reparatie evenals de X T1. En dit ging negen van de tien keer niet erg soepel. Apparatuur die beschadigd retour kwam en niet gerepareerd. Communicatie vanuit Kleve verliep erg moeizaam.Luuk84 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:57:
[...]
Uit interesse, waarom ben je overgestapt naar Sony? Je hebt het over plezier in fotografie, Sony is dan niet de eerst waar ik aan denk
Uiteindelijk gebeld naar Fujifilm NL (Rotterdam) waar een manager van zijn stoel viel toen hij het hoorde. Die hij heeft mij meermaals erg goed geholpen, maar vertrouwen in merk was al weg na bijna jaar lang gedoe. Men erkende dat er wat uitdagingen waren m.b.t. de service. Er speelde aantal dingen op de werkvloer. Service is nu heel stuk beter (gewoon weg goed), maar mijn vertrouwen in het merk is helaas beschadigd.
Bij mij zijn uiteindelijk de 50-140, 10-24, 16-55, 56 en X T1 vervangen. Met excuses brief en aantal presentjes, maar dit heeft mij toch doen besluiten om gros te verkopen.
Mijn overstap naar Sony is in eerste instantie niet de FF, maar de service die ik heb mogen ervaren van Fujifilm NL. Wetende dat Sony ook geen vlekkeloze reputatie heeft
Ik vind dat altijd een beetje een raar argument tenzij je de extra megapixels echt nodig hebt voor grote prints. Maar ik heb zijn blog gelezen @technonose, bedankt voor de link. Het is mij duidelijk nu.JeyJey schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:01:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is 'Full Frame' versus de crop van Fuji. Maar ik ben Superdaantje niet
Als je zoveel vervelende ervaringen hebt, kan ik begrijpen dat je overweegt over te stappen. Voor zover ik weet staat de service van Sony ook niet heel goed bekend, maar goed, hopelijk heeft @Superdaantje die niet nodig.
Ik zou me ook niet comfortabel voelen met mijn apparatuur als je zoveel problemen hebt.
edit; je reageert net zelf @Superdaantje bedankt voor de toelichting. Ik kan me best in jouw situatie verplaatsen. En als je ook lekker met de Sony kan werken, waarom ook niet?
[ Voor 11% gewijzigd door Luuk84 op 10-11-2017 09:25 ]
Maar je hebt de X-T1 etc. nog wel liggen? Gebruik je ze nog? Of liggen ze nu echt stof te happen nu je de Sony set hebt?
Gewoon doen, ik had hetzelfde verhaal als jij maar dan van Canon. Ik was het gewicht en gesleur beu.PdeBie schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:28:
* PdeBie overweegt nog steeds de stap om volgend jaar over te stappen van Nikon FF naar Fujifilm
Wat heb ik nu:
Nikon D750
Tamron 35mm 1.8 VC
Nikon 50mm 1.8D
Tamron 90mm 2.8 VC
Tamron 70-200 2.8 VC
Nikon SB-900 flitser
Nissin i40 flitser
Wat wil ik:
Fujifilm X-T2
Fujinon 23mm 1.4
Fujinon 56mm 1.2
Flitser(s)
Heb jouw voorstel gekocht + Fujinon 14mm.
Nu ben ik veel meer op pad en heb opnieuw plezier met het lichte gewicht.
Wat nog beter moet is de flitser, nu is het een standaard van Fuji maar het is me te beperkt om off-camera aan de slag te gaan. Dat is een zoektoch voor later.
Voor off camera heb ik een pixel kabel liggen die ik toen der tijd gebruikte voor de Canon flitsers. Werkte echt prima. Wel manual geen TTL. Verder gebruik ik de Cactus v6 triggers in combinatie met de Cactus RF60.
Belangrijkste is dat je het systeem gebruikt dat jou plezier bezorgt aan fotografie ! Er is niet zo iets als beste merk of camera. Daar ben ik in loop der jaren wel achter.
De X T1 gebruikt mijn wederhelft zo nu en dan. Zelf deze al jaar niet meer gebruikt. De X Pro1 ligt met de 35mm voor sier in de kast, maar wil deze nog wel eens meenemen voor dagje straatfotografie. Mijn voorkeur gaat tegenwoordig toch wel uit naar de a7r II.PdeBie schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:24:
Maar je hebt de X-T1 etc. nog wel liggen? Gebruik je ze nog? Of liggen ze nu echt stof te happen nu je de Sony set hebt?
Belangrijkste is dat je het systeem gebruikt dat jou plezier bezorgt aan fotografie ! Er is niet zo iets als beste merk of camera. Daar ben ik in loop der jaren wel achter.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 10-11-2017 14:35 ]
Vandaag ook lid geworden van de club van Fujifilm eigenaren. Een X-T20 met de 18-55 lens. We hebben ook de XF 55-200 zoomlens er bij genomen, want we willen ook foto's kunnen maken van onze kinderen als ze aan het zeilen zijn.
Nu kan het kennismakingsproces met de camera pas echt beginnen. De handleiding is al indrukwekkend dik voor "slechts" een camera.
Nu kan het kennismakingsproces met de camera pas echt beginnen. De handleiding is al indrukwekkend dik voor "slechts" een camera.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Verwijderd
Dat is goed voor de open haard toch?PaT schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:21:
Vandaag ook lid geworden van de club van Fujifilm eigenaren. Een X-T20 met de 18-55 lens. We hebben ook de XF 55-200 zoomlens er bij genomen, want we willen ook foto's kunnen maken van onze kinderen als ze aan het zeilen zijn.
Verwijderd
Ik zag recentelijk al wat gesprekken over filters. Nu zijn die in de aanbieding bij "weet niet of reclame mag" en zat dus te kijken of dat wat is. Lees dat bijvoorbeeld IR filters leuk zijn in de sneeuw en polorized filters ook leuke dingen kunnen doen. Hoe zijn jullie ervaring / advies?
IR filters nooit gebruikt en geen ervaring mee.
Er zijn aardig wat verschillende polarisatiefilters te koop. Niet alleen van verschillende merken, maar ook per merk verschillende type. Zo kun je op een groothoekobjectief beter een dunne 'slim' variant kopen, want de kans is aanwezig dat je de randen van het filter op je foto terug ziet.
Zelf gebruik ik polarisatie filters van Hoya. De Hoya HD filters. Voorheen B+W gebruikt, maar keer Hoya HD filters gekregen om review over te schrijven en was erg content met de filters.
Naast de Hoya HD (schroeffilters) gebruik ik Lee filters. De 100mm landschap polarisatie filter en de Seven5 polarisatie filter. Deze gebruik ik veelal in combinatie met ND (grijs) en NDG (grijs verloop) filters. Het voordeel van Lee is dat ze met een voorzetsysteem werken waardoor je één filter voor meerder filtermaten kunt gebruiken. Nadeel voor vele is de prijs.
Een polarisatiefilter werkt niet altijd en overal. Als je bijvoorbeeld met de zon in de rug aan het fotograferen bent zal het filter weinig veranderen aan je foto. Het meest effectief is het filter op een hoek van 90 graden ten opzichten van de zon, natuurlijk werkt het filter ook onder een net iets afwijkende hoek. Effect zal dan anders zijn.
Waar word een polarisatie filter veel voor gebruikt. Als je aan het filter draait word een blauwe lucht donkerder en ook in andere kleuren zul je meer verzadiging zien. Ook zie je in reflecterende oppervlakten de reflecties verdwijnen/afnemen. Als je verder doordraait veranderd/verdwijnt het effect weer. Je kunt zo zelf door te draaien de sterkte van het effect bepalen. Polarisatie filters stoppen +/- 1 a 2 stops licht.
Het effect is niet (makkelijk) na te botsen in programma's als Lightroom/Photoshop.
TIP: kijk eens in grote filter topic hier op Tweakers. Hier zul je enorm veel nuttige informatie vinden.
Het grote filter topic
Er zijn aardig wat verschillende polarisatiefilters te koop. Niet alleen van verschillende merken, maar ook per merk verschillende type. Zo kun je op een groothoekobjectief beter een dunne 'slim' variant kopen, want de kans is aanwezig dat je de randen van het filter op je foto terug ziet.
Zelf gebruik ik polarisatie filters van Hoya. De Hoya HD filters. Voorheen B+W gebruikt, maar keer Hoya HD filters gekregen om review over te schrijven en was erg content met de filters.
Naast de Hoya HD (schroeffilters) gebruik ik Lee filters. De 100mm landschap polarisatie filter en de Seven5 polarisatie filter. Deze gebruik ik veelal in combinatie met ND (grijs) en NDG (grijs verloop) filters. Het voordeel van Lee is dat ze met een voorzetsysteem werken waardoor je één filter voor meerder filtermaten kunt gebruiken. Nadeel voor vele is de prijs.
Een polarisatiefilter werkt niet altijd en overal. Als je bijvoorbeeld met de zon in de rug aan het fotograferen bent zal het filter weinig veranderen aan je foto. Het meest effectief is het filter op een hoek van 90 graden ten opzichten van de zon, natuurlijk werkt het filter ook onder een net iets afwijkende hoek. Effect zal dan anders zijn.
Waar word een polarisatie filter veel voor gebruikt. Als je aan het filter draait word een blauwe lucht donkerder en ook in andere kleuren zul je meer verzadiging zien. Ook zie je in reflecterende oppervlakten de reflecties verdwijnen/afnemen. Als je verder doordraait veranderd/verdwijnt het effect weer. Je kunt zo zelf door te draaien de sterkte van het effect bepalen. Polarisatie filters stoppen +/- 1 a 2 stops licht.
Het effect is niet (makkelijk) na te botsen in programma's als Lightroom/Photoshop.
TIP: kijk eens in grote filter topic hier op Tweakers. Hier zul je enorm veel nuttige informatie vinden.
Het grote filter topic
[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 10-11-2017 17:24 . Reden: Link toe gevoegd ]
Mooie set. Op youtube staan erg veel informatieve/leerzame filmpjes over de camera. Vind dit leuker om te kijken dan een handleiding te lezenPaT schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:21:
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 10-11-2017 17:28 ]
Ik was er mee begonnen, maar uitgebreid is de handleiding niet. De camera heeft veel functies, die komen allemaal aan bod in de handleiding, maar wel erg beknopt. Veel pagina's zijn maar half gevuld. Ik gebruik het nu als naslagwerk. Als ik ergens lees over een functie, zoek ik in de handleiding op waar ik die kan vinden (als ik het zo met proberen niet snel genoeg vind).Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:30:
[...]
Dat is goed voor de open haard toch?Of zijn er hier mensen die handleidingen lezen?
@PaT
Ik heb ook de xt20 met enkel de 18-55. Bij mij komt er mogelijk de 50-230 bij ivm prijs en de behoorlijke kwaliteit voor dat geld. Het leuke aan de Fuji vind ik vooral de handige instellingen. Diafragma op de (xf) lenzen, schijf voor sluitertijd op de body, iso heb ik aan een draaiwieltje toegekend. Ik ben echt aan het spelen als ik foto's maak. En ik ben niet langer in menuutjes bezig. Heerlijk en leuk
Verwijderd
Filters zijn in dit topic geen onderwerp van discussie, die hebben hun eigen topic.Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:33:
Ik zag recentelijk al wat gesprekken over filters. Nu zijn die in de aanbieding bij "weet niet of reclame mag" en zat dus te kijken of dat wat is. Lees dat bijvoorbeeld IR filters leuk zijn in de sneeuw en polorized filters ook leuke dingen kunnen doen. Hoe zijn jullie ervaring / advies?
Het grote filter topic
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 21:19 ]
@LA-384, we hebben in de winkel met die 55-230 kort kunnen spelen. Aangezien ik 0,0 ervaring heb met zoomlenzen en ik daar het niet zo 1-2-3 voor elkaar kreeg een scherp plaatje te produceren was ik wat huiverig om voor die lens te gaan. De verkoopster heeft haar werk echter prima gedaan en ons naar de 55-200 gepraat 
Die staat echter nog in bestelling, dus ik hoop van harte dat ik tegen die tijd er wel mee overweg kan.
Die staat echter nog in bestelling, dus ik hoop van harte dat ik tegen die tijd er wel mee overweg kan.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@ PaT: met de 55-200 is niets mis en met de 55-230 ook niet. Optisch is de eerste wel beter en ook een stukje lichtsterker, in de praktijk fijner. Het verschil in prijs is behoorlijk hoewel de 55-230 tegenwoordig weer een "normale" prijs heeft nadat hij bij sommige winkels voor weinig te koop was. Als je de prijs van de 55-200 al overleefd hebt is dat wel het betere en fijnere objectief. Het is ook degelijk gebouwd, Lensrentals heeft het volgens mij eens uit elkaar gehaald en was verbaasd hoe zorgvuldig het geconstrueerd was.
Het niet "scherp" krijgen heeft misschien ook te maken met de AF-mode die je gebruikt en de AF instellingen. Gewoon een paar keer flink oefenen
. Kleine tip: verdiep je even in hoe "licht" in de fotografie werkt (diafragma en sluitertijd: omgekeerd evenredig, groot diafragma=selectief scherp, klein diafragma=alles scherp etc ) en je hebt een hele mooie camera waar je snel zult merken dat je daarmee bewust kunt spelen. De diafragma-ring (ja dat ding dat wel op de 55-200 zit) zal je daarbij zeker van pas komen....
Het niet "scherp" krijgen heeft misschien ook te maken met de AF-mode die je gebruikt en de AF instellingen. Gewoon een paar keer flink oefenen
Ik weet nog niet zoveel van serieuze fotografie. Tot nu toe vooral zitten spelen met de expert modus op de smartphone. Daarbij heb ik al een beetje kunnen ervaren wat sluitertijden doen met de hoeveelheid licht in je foto.
De X-T20 heeft natuurlijk een triljoen ziljoen meer opties dan mijn smartphone, dus die gaan we lekker allemaal uittesten. Vanavond al wat aan de knopjes zitten draaien, met als resultaat dat foto's van het kleine gespuis hier ineens stukken scherper werden (daarvoor erg veel onscherpe/bewogen foto's).
Ik vind het verdomde mooi spul, dat ik helemaal onder de knie wil krijgen. Ik ga de komende tijd dus van alles lezen over deze camera om er het maximale uit te kunnen halen.
De X-T20 heeft natuurlijk een triljoen ziljoen meer opties dan mijn smartphone, dus die gaan we lekker allemaal uittesten. Vanavond al wat aan de knopjes zitten draaien, met als resultaat dat foto's van het kleine gespuis hier ineens stukken scherper werden (daarvoor erg veel onscherpe/bewogen foto's).
Ik vind het verdomde mooi spul, dat ik helemaal onder de knie wil krijgen. Ik ga de komende tijd dus van alles lezen over deze camera om er het maximale uit te kunnen halen.
Kijk eens op de website Digitalefotografietips En start met de onderdelen Diafragma, sluitertijd en ISO. Vervolgens de belichtingsdriehoek waar alles bij elkaar komt. Oefen hier ook erg veel mee. Je zult merken als je deze basis onder de knie begint te krijgen dat het allemaal stuk gemakkelijker en leuker wordt ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 11-11-2017 22:45 ]
Ik twijfel al een tijdje tussen de 10-24mm en de 14mm.
Heeft iemand ervaring met deze 2 lenzen?
Ik wil de lens voornamelijk tijdens reizen gebruiken en verder voor situaties waarin ik een 'wide angle' effect wil creëren.
Voordeel van de 14 vind ik dat het een compacte lens is en van de 10-24 het zoombereik.
Nu zal ik die laatste voornamelijk tussen de 10-16mm gaan gebruiken want heb al een 23mm f2.
Ik wil de lens voornamelijk tijdens reizen gebruiken en verder voor situaties waarin ik een 'wide angle' effect wil creëren.
Voordeel van de 14 vind ik dat het een compacte lens is en van de 10-24 het zoombereik.
Nu zal ik die laatste voornamelijk tussen de 10-16mm gaan gebruiken want heb al een 23mm f2.
Tzt wil ik nog wel een oudere lens dan mijn huidige 16mm, en dan vind ik de aankomende 8-16mm wel interessant (ware het niet dat prijs en afmetingen natuurlijk niet heel klein zullen zijn, en ik algemeen meer van primes hou (maar zoom heeft ook voordelen, zeker bij groothoek inhoud)), daarnaast zijn er niet veel opties, je zou de Zeiss 12mm ook nog kunnen overwegen of eventueel een niet-autofocusobjectief. Als je de gelegenheid het een en ander grondig uit te proberen, is dat de beste optie.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2017 21:25 ]
Of een Samyang 12mm F2.0 Niet zo duur wel optisch erg goed. Nadeel kan manual zijn maar dat is appeltje eitje op een Fuji
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik vind jammer dat de beschikbare mf-objectieven geen electronica die wat info aan de exif toevoegt hebben, op zich had ik dat voor het digitale tijdperk ook niet, maar eventueel weer aantekeningen gaan maken is een brug te verwinwiz schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:05:
Of een Samyang 12mm F2.0 Niet zo duur wel optisch erg goed. Nadeel kan manual zijn maar dat is appeltje eitje op een Fuji
Ja klopt, je kunt wel in de camera aangeven welke brandpunt afstand je er aan hebt geschroefd. Dit staat wel in de exif data
Heel erg bedankt, die site legt het allemaal wel heel begrijpbaar uit.Superdaantje schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:43:
Kijk eens op de website Digitalefotografietips En start met de onderdelen Diafragma, sluitertijd en ISO. Vervolgens de belichtingsdriehoek waar alles bij elkaar komt. Oefen hier ook erg veel mee. Je zult merken als je deze basis onder de knie begint te krijgen dat het allemaal stuk gemakkelijker en leuker wordt ;-)
Ik heb weer wat leesvoer de komende tijd
Hey, dat is die man die zei "JPG schieten is alleen voor pro's"Superdaantje schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:27:
[...]
Mooie set. Op youtube staan erg veel informatieve/leerzame filmpjes over de camera. Vind dit leuker om te kijken dan een handleiding te lezen
[video]
Op zich wel een duidelijk beginners filmpje.
Ik heb beide in het bezit gehad en kan je zeggen dat de 14mm mijn favoriete breedhoeklens is.Retron schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:14:
Ik twijfel al een tijdje tussen de 10-24mm en de 14mm.
Reden: een ideaal reisgezel, compact, licht en uiterst scherp op 2.8.
Ik gebruik de 14mm naadloos als combi naast de 23mm f2.0.
De 10-24mm vind ik echt een klomp van een lens die optisch tov de 14mm minder presteert.
[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 16-11-2017 08:51 ]
Wat voor speedlights gebruiken de Fujifilm gebruikers hier?
Ik heb een Metz M400 en een Cactus R60X, jij?PdeBie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:20:
Ik heb alleen ervaring met de Samyang 12mm, maar deze 12mm vs de fuji 14mm lens is een lastige keuze denk ik. De prijs/kwaliteit (en geschiktheid voor astrofotografie) van de samyang maakten dat ik daarvoor ben gegaan, ondanks dat er geen autofocus op zit. Overigens vind ik het ook wel leuk om te 'moeten' spelen met de MFMoris schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:50:
[...]
Ik heb beide in het bezit gehad en kan je zeggen dat de 14mm mijn favoriete breedhoeklens is.
De 10-24mm vind ik echt een klomp van een lens die optisch tov de 14mm minder presteert.
Verschil in nieuwprijs is 350 vs 800 euro voor de 14mm. Ik heb vorig jaar de samyang voor 250,- overgenomen via V&A, wat het voor mij sowieso een van de beste fuji lenzen maakt, qua prijs / kwaliteit..
Nog geen. Ik ben de overstap naar Fujifilm van Nikon aan het uitzoeken en daarbij heb ik een speedlight nodigbegintmeta schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:42:
[...]
Ik heb een Metz M400 en een Cactus R60X, jij?
Zoiets dacht ik al, misschien kan je iets over de doelen&behoeften die je hebt met een flitser poste?PdeBie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:53:
[...]
Nog geen. Ik ben de overstap naar Fujifilm van Nikon aan het uitzoeken en daarbij heb ik een speedlight nodig
Het is vrij simpel.
Ik schiet (bedrijfs) evenementen, waaronder schoolgala's/feesten, bedrijfspresentaties etc. en daarbij gebruik ik een flitser op de hotshoe van de camera.
Als de Fujifilm camera's een standaard hotshoe hebben, kan ik zelfs een single-pin speedlight gebruiken (Yongnuo 560 bijvoorbeeld). Dan heb ik geen TTL, maar dat maakt mij niets uit aangezien ik toch manueel schiet.
Ik schiet (bedrijfs) evenementen, waaronder schoolgala's/feesten, bedrijfspresentaties etc. en daarbij gebruik ik een flitser op de hotshoe van de camera.
Als de Fujifilm camera's een standaard hotshoe hebben, kan ik zelfs een single-pin speedlight gebruiken (Yongnuo 560 bijvoorbeeld). Dan heb ik geen TTL, maar dat maakt mij niets uit aangezien ik toch manueel schiet.
Thanks voor je reactie, ik neig ook steeds meer naar de 14mm. De Samyang spreekt mij niet aan.Moris schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:50:
[...]
Ik heb beide in het bezit gehad en kan je zeggen dat de 14mm mijn favoriete breedhoeklens is.
Gebruik zelf de Nissin i40 deze voldoet prima voor wat ik ermee doe. Lekker makkelijk in te stellen.PdeBie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:20:
Ik heb ook de 14 en de 10-24. De 14 is inderdaad lekker compact en heeft een mooie beeldhoek zonder veel vertekening (ook optisch, dus electronisch corrigeren is vrijwel niet nodig). Hij is mooi scherp, dus een aanrader.
De 10-24 is op 14 mm bijna van dezelfde kwaliteit als de 14, maar een diafragma-stop minder. Daarvoor heeft die wel OIS en die werkt ook nog eens goed. Op de 10 mm is die optisch iets minder en vertekent duidelijk meer, maar het is nog steeds goed voor die beeldhoek. Van 14-24 is die optisch ook erg goed, de 14 is misschien een fractie beter, maar dan moet je al behoorlijk pixelpeepen! In de praktijk zul je het verschil niet merken. De 10-24 is een erg mooi objectief!
Het grote nadeel is natuurlijk het gewicht en de afmetingen. Het is geen kleintje! Als je voor klein en licht gaat of de 2.8 nodig hebt is de 14 mm een absolute aanrader (en in tegenstelling tot de Samyang wel met AF). Met een relatief klein prijsverschil is de 10-24 echter een mooi alternatief als gewicht en afmeting niet zo een issue is, je hebt een optisch mooi objectief en meer flexibiliteit en ook nog eens OIS waarmee je dus met gemak het diafragma verlies kunt compenseren.
Aardige indruk krijgen:
http://www.photozone.de/fuji_x/807-fuji14f28
http://www.photozone.de/fuji_x/887-fuji1024f4ois
De 10-24 is op 14 mm bijna van dezelfde kwaliteit als de 14, maar een diafragma-stop minder. Daarvoor heeft die wel OIS en die werkt ook nog eens goed. Op de 10 mm is die optisch iets minder en vertekent duidelijk meer, maar het is nog steeds goed voor die beeldhoek. Van 14-24 is die optisch ook erg goed, de 14 is misschien een fractie beter, maar dan moet je al behoorlijk pixelpeepen! In de praktijk zul je het verschil niet merken. De 10-24 is een erg mooi objectief!
Het grote nadeel is natuurlijk het gewicht en de afmetingen. Het is geen kleintje! Als je voor klein en licht gaat of de 2.8 nodig hebt is de 14 mm een absolute aanrader (en in tegenstelling tot de Samyang wel met AF). Met een relatief klein prijsverschil is de 10-24 echter een mooi alternatief als gewicht en afmeting niet zo een issue is, je hebt een optisch mooi objectief en meer flexibiliteit en ook nog eens OIS waarmee je dus met gemak het diafragma verlies kunt compenseren.
Aardige indruk krijgen:
Die heb ik ook (Nikon variant nu), maar hij bevalt mij niet helemaal. De draaiknoppen draaien mij iets te makkelijk, waardoor ik wel eens per ongeluk de settings aanpas terwijl ik dit niet wil.Retron schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:15:
[...]
Gebruik zelf de Nissin i40 deze voldoet prima voor wat ik ermee doe. Lekker makkelijk in te stellen.
Maar ik lees net dat de Yongnuo prima werken. Ziet er alleen een beetje debiel uit zo'n grote speedlight op een mirrorless
Op zich lijkt me dat dan prima inderdaad. Mocht je toch een compacter alternatief zoeken, als compacte flitser is de M400 denk ik zeker een blik waard.PdeBie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:38:
[...]
Die heb ik ook (Nikon variant nu), maar hij bevalt mij niet helemaal. De draaiknoppen draaien mij iets te makkelijk, waardoor ik wel eens per ongeluk de settings aanpas terwijl ik dit niet wil.
Maar ik lees net dat de Yongnuo prima werken. Ziet er alleen een beetje debiel uit zo'n grote speedlight op een mirrorless
Godox 350 al bekeken?PdeBie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:38:
[...]
Die heb ik ook (Nikon variant nu), maar hij bevalt mij niet helemaal. De draaiknoppen draaien mij iets te makkelijk, waardoor ik wel eens per ongeluk de settings aanpas terwijl ik dit niet wil.
Vergeleken bij de Nissin i40 heeft de M400 niet dat drama van de firmware updates. De M400 is een fractie groter en is minimaal net zo goed
... Mij persoonlijk bevalt die beter en de support van Nissin is voor de i40 verre van bevredigend.
Geen knopjes bij de M400 die (te) makkelijk anders ingesteld worden, maar daarvoor wel een wat minder Fuji-like bediening.
Geen knopjes bij de M400 die (te) makkelijk anders ingesteld worden, maar daarvoor wel een wat minder Fuji-like bediening.
Je bedoelt de 50-230mm waarschijnlijk, er is geen 55-230mm van fuji...Sodela schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:32:
@ PaT: met de 55-200 is niets mis en met de 55-230 ook niet.
To do or not to do...
Mocht je de 18-55mm in het bezit hebben kan je dezelfde filtermaat 58mm samen delen met de 14mm prime.Retron schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:13:
[...]
Thanks voor je reactie, ik neig ook steeds meer naar de 14mm. De Samyang spreekt mij niet aan.
Bedankt voor je reactie, ik ga voor 14!Sodela schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:35:
Ik heb ook de 14 en de 10-24. De 14 is inderdaad lekker compact en heeft een mooie beeldhoek zonder veel vertekening (ook optisch, dus electronisch corrigeren is vrijwel niet nodig). Hij is mooi scherp, dus een aanrader.
Aardige indruk krijgen:
Maakt een mooie set met de 23mm f2 en de zeiss 50mm 2.8 macro.
Verwijderd
Klein nadeeltje van de 14mm is wel dat hij geen weather sealing heeft... Dat heeft de 16mm bijvoorbeeld wel.Retron schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:18:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik ga voor 14!
Maakt een mooie set met de 23mm f2 en de zeiss 50mm 2.8 macro.
Mijn ervaring met de M400 is ook positief, compact, prima licht, 1,5s recycletijd op volle kracht met NiMH, de interface is in mijn ogen prima en ook de aansturing via de camerainterface is zeker bruikbaar. De i40 en M400 kosten momenteel ook ongeveer even veel (ik heb mijn M400 voor een lagere prijs dan de i40 kunnen krijgen, maar ook voor hetzelfde geld of wat meer had ik de M400 gekozen denk ik).Sodela schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:17:
Vergeleken bij de Nissin i40 heeft de M400 niet dat drama van de firmware updates. De M400 is een fractie groter en is minimaal net zo goed... Mij persoonlijk bevalt die beter en de support van Nissin is voor de i40 verre van bevredigend.
Ik weet voorlopig even voldoende voor speedlights. Bedankt voor de tips allemaal
Weet iemand waar de Wasabi NP-W126 batterijen verkrijgbaar zijn? Ik kan ze op amazon inclusief oplader voor 24 dollar vinden terwijl ik in Nederland de Wasabi batterijen alleen bij cameratools.nl voor 56 euro kan vinden. Jammer genoeg levert de verkoper niet aan Nederland op amazon.
Nee geen idee, maar moet het persé van Wasabi zijn? Waarom geen Expro bijvoorbeeld?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Had goede reviews gelezen over de Wasabi en Watson. Op dit forum wordt Patona ook genoemd zag ik. Is Expro ook ok?l3art schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:23:
Nee geen idee, maar moet het persé van Wasabi zijn? Waarom geen Expro bijvoorbeeld?
Ik heb zelf een Expro accu en die doet het prima.. Moet wel zeggen dat ik heen die hard fotograaf ben dus het is niet dat hij wekelijks opgeladen wordt... Maar op amazon zijn de recensies positief.
Edit:
Als ik het zo zie wordt deze wel naar NL verstuurd: https://www.amazon.co.uk/...=51m%2B2cIDbNL&ref=plSrch
Edit:
Als ik het zo zie wordt deze wel naar NL verstuurd: https://www.amazon.co.uk/...=51m%2B2cIDbNL&ref=plSrch
[ Voor 37% gewijzigd door 13art op 17-11-2017 21:44 ]
Ik heb de Patona ook op de Duitse Amazon gevonden. Echter schrik ik wel van de vele negatieve reviews.
https://www.amazon.de/Bundlestar-Ladegerät-Fujifilm-NP-W126-NP-W126s/product-reviews/B01D8YKS5G/ref=cm_cr_getr_d_paging_btm_3?ie=UTF8&reviewerType=all_reviews&filterByStar=critical&pageNumber=3
https://www.amazon.de/Bundlestar-Ladegerät-Fujifilm-NP-W126-NP-W126s/product-reviews/B01D8YKS5G/ref=cm_cr_getr_d_paging_btm_3?ie=UTF8&reviewerType=all_reviews&filterByStar=critical&pageNumber=3
Vele valt wel mee toch? Gemiddeld nog altijd 4,5 sterren. Overgrote deel is positief.
Heb zelf ook de Patona's van 7,50 p/s moet zeggen dat ze niet heel veel korter meegaan dan de originele Fuji.
Hebben in ieder geval een stuk betere prijs kwaliteit verhouding en voor de prijs moet je het niet laten
Heb ze bij accubat nl vandaan.
Hebben in ieder geval een stuk betere prijs kwaliteit verhouding en voor de prijs moet je het niet laten
Valt op dat op accubat de patona accu's er anders uitzien dan op alle andere websites.Retron schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:53:
Heb zelf ook de Patona's van 7,50 p/s moet zeggen dat ze niet heel veel korter meegaan dan de originele Fuji.
Mijn patona accu's doen ook niet onder voor de orginele fuji accu. Destijds ook op amazon.de gekocht.
Is al een oudere versie volgens mij.Vinny1 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:57:
[...]
Valt op dat op accubat de patona accu's er anders uitzien dan op alle andere websites.
Er zijn ook twee modellen van Patona. Degene die vaak gereviewd wordt is een 11**mAh versie dacht ik. Er is ook een 9** mAh versie die veel goedkoper is.
Snap ik, de afbeelding komen beide van de standaard en pro versie niet overheen.LA-384 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:01:
Er zijn ook twee modellen van Patona. Degene die vaak gereviewd wordt is een 11**mAh versie dacht ik. Er is ook een 9** mAh versie die veel goedkoper is.
Afgelopen weekend heb ik ter aanvulling van mijn prime-lenzen de Fujifilm 18-55mm aangekocht.
Het mooie is dat de filtermaat 58mm naadloos bij mijn 14mm aansluit, waardoor ik geen nieuwe hoef aan te kopen.
Het mooie is dat de filtermaat 58mm naadloos bij mijn 14mm aansluit, waardoor ik geen nieuwe hoef aan te kopen.
Mooie aanwinst.
Van het weekend na bijna twee jaar de Fujifilm X T1 en 18-55 weer eens echt gebruikt. Was dan ook weer erg gecharmeerd door de optische kwaliteiten van de 18-55. Toch maar weer eens vaker op pad met deze combinatie.
Van het weekend na bijna twee jaar de Fujifilm X T1 en 18-55 weer eens echt gebruikt. Was dan ook weer erg gecharmeerd door de optische kwaliteiten van de 18-55. Toch maar weer eens vaker op pad met deze combinatie.
[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 20-11-2017 13:04 ]
Het wordt vaak een kitlens genoemd maar, in mijn ogen, zeer ten onrechte.
Nee, volkomen terecht.... Omdat de lens door Fuji samen met de de X-T2 (en 1 ook) verkocht wordt. Dus als Kit. Het nadeel is dat er een soort Kitlens == slecht gevoel is ontstaan maar deze lens bewijst absoluut het tegendeel.winwiz schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:05:
En niet te vergeten samen met de X-T20sys64738 schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:32:
[...]
Nee, volkomen terecht.... Omdat de lens door Fuji samen met de de X-T2 (en 1 ook) verkocht wordt. Dus als Kit. Het nadeel is dat er een soort Kitlens == slecht gevoel is ontstaan maar deze lens bewijst absoluut het tegendeel.
Kitlens != kutlenswinwiz schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:05:

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik noemde het omdat een kitlens meestal wordt gezien als een 'net goed genoeg om een leuke foto te maken' lens.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic