Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Enige tijd geleden met een Metabone Speedbooster mogen spelen en ik werd er niet erg enthousiast van. Je voegt toch weer iets toe wat ten kosten gaat van de compactheid/gewicht. De speedbooster die ik had werkte de AF en VR niet meer. Diafragma instellen ging via een ring op de adapter. Deze werkte niet vanuit de camera.

De gebruikte speedbooster had een crop factor van 0,71 als ik het goed heb. Dit met de Crop Factor van de Fuji van 1.5 geeft een ander beeldhoek/diafragma ervaring dan je gewoon bent met je objectieven. Wel even om rekening mee te houden.

Optische was deze gewoon weg goed. Leverde weinig in op IQ.

Er zijn volgens mij meerdere Speedboosters te verkrijgen voor Nikon to Fuji. Zelf alleen de Metabone gebruikt voor een week. Persoonlijk zou ik voor native glas gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 02-10-2017 11:43 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:36

bobcom

Dedicated dabbler

Heb wat ervaring met speedboosters - el cheapo types, niet de Metabones van €400+. De bedoeling van zo'n speedbooster is het elimeneren van de cropfactor: op een cropcamera gedraagt een 50mm lens zich als een (50mm x cropfactor)-lens, en met een speedbooster wordt dat gewoon weer 50mm. Bij een full frame lens op een cropsensor komt een groot deel van het licht door de lens niet op, maar naast de sensor terecht. De booster bundelt licht van de full frame tot cropformaat.

Daardoor komt al het licht, dat oorspronkelijk voor een full frame sensor bedoeld was, terecht op een kleiner oppervlak. Dat kun je vertalen in een groter effectief diafragma. Op full frame gedraagt een 50mm f/2 lens zich als een 50 mm f/2 lens, op (1.5x) crop als een 75 mm f/3, en op crop met een speedbooster als een 50mm f/1.4.

Dat is zoals ik het begrepen heb, maar er lopen hier ongetwijfeld experts rond die het preciezer weten en beter kunnen uitleggen.

Op mijn X-E1 heb ik wat rondgeknoeid met een Kipon Baveyes speedbooster met Canon FE vatting een no-name met Canon FD vatting. De FE-booster gebruikte ik met FE-M42 verloopring voor mijn oude M42 lenzen - Nikon ging helaas niet, de FE-Nikon adapter paste niet.

De Kipon Baveyes (€ 210,- plm) was best redelijk. Ik heb nooit precies gekeken hoeveel extra randscherpte er verloren ging of zo, maar echt vreselijke dingen heb ik niet gezien. Maar de lenzen waar ik hem mee gebruikte waren uiteraard ook niet supersubliem.

De no-name € 80,- voor wat ik me herinner) had last van een lelijke blauwe vlek in het centrum van het beeld - vooral met de FD 28mm. Gevolg van reflectie van lichtreflectie tussen sensor en achterste boosterelement, heb ik me laten vertellen. Dus dat lijkt me sowieso een afrader.

Ik denk dat een booster een aardig speeltje is voor wie met een compacte cropcamera en lichtsterke lenzen wil spelen. Je wint aan snelheid en isolatie van je onderwerp, maar of je de maximale kwaliteit uit je lens haalt waag ik te betwijfelen. Mij boeit dat niet zo, dus ik heb er leuk mee gespeeld - al prefereer ik nu mijn A7 met het legacy-spul dat ik erop zet.

(edit)
Zoals @Superdaantje al zegt: autofocus en automatisch diafragma kun je vergeten, Handmatig scherpstellen en stop-down metering is het parool. Nikon G- en Canon-lenzen met automatisch diafragma vormen een probleem - er zijn adapters met een meeneemring voor het diafragma, maar of dat ook bij boosters het geval is weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 02-10-2017 12:03 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
Hmmm.... dat klinkt niet heel handig/positief allemaal haha. :P

Ik zocht eigenlijk naar een manier om mijn huidige lenzen (Nikon 50mm 1.8 || Tamron 35mm 1.8 || Tamron 90mm 2.8) tijdelijk te kunnen blijven gebruiken tot ik deze langzaam aan kan vervangen door Fuji glas, zodat de investering niet ineens heel groot is. Mijn 70-200 2.8 ga ik sowieso niet op de Fujifilm gebruiken. Die gaat gewoon gelijk de verkoop in als ik de overstap ga maken.

Zat te denken om over te stappen naar een Fujifilm X-T2 met 23mm 2.0 R WR en 56mm 1.2 R.
Dat zijn de brandpuntafstanden die ik het meest gebruik op mijn huidige D750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft aan dat je de genoemde brandpuntsafstanden veel gebruikt. Indien mogelijk zou ik de genoemde Fujinon objectieven een keer lenen/huren samen met de gewenste camera om zo te kijken of dit je gaat brengen wat je zoekt.

Merkte zelf dat ik toen ik de switch maakte van Canon FF naar Fujifilm ik tijdens het switchen er achter kwam dat ik het omrekenen van mijn meest gebruikte brandpuntsafstanden beter kon staken. Door aantal objectieven te testen merkte ik dat ik andere voorkeuren ging ontwikkelen en anders ben gaan kijken naar fotografie. Was voor mij mooie ervaring om van FF terug te gaan naar Crop sensor etc.....

Bij mij is de switch geleidelijk aan gegaan. Eerst tijd beide systemen naast elkaar gebruikt tot dat ik merkte de Canon nog maar te weinig te gebruiken en zo de keuze gemaakt volledig over te stappen op systeemcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Een keer huren ga ik zeker doen, om te kijken of de switch gewenst is en het gewenste resultaat oplevert.
Maar beide systemen naast elkaar in eigendom hebben is niet wenselijk. Met name budgettair gezien.

Wil wat spul verkopen en van dat geld het nieuwe spul kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 02-10-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:26
Ik ben van plan om een X-T20 aan te schaffen, voor de fotografie-kwaliteiten.

Als extraatje zou ik graag de camera op een statief willen zetten en langere tijd (>2h) op een statief willen zetten en sportwedstrijden filmen (judo, dus redelijk stationair). Nou begrijp ik dat de opnameduur in fullHD, 60fps gelimiteerd is tot 30 minuten wegens buffering. Bovendien zou ik graag de beelden direct op mijn laptop willen opslaan. Mijn vraag hierover: is dit überhaupt mogelijk? Heb ik hier een HDMI>USB grabber/converter voor of kan dit ook met de USB aansluiting die de camera heeft? FullHD is geen eis, >30fps zou wel heel fijn zijn.

Hoop dat iemand hier wat over kan zeggen of me in een zoek-richting kan wijzen, want ondanks al redelijk wat gezoek kom ik er nog niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je de camera veel wilt gaan gebruiken voor filmen, dan zou ik persoonlijk naar bijvoorbeeld Sony kijken. De Fujifilm mooie camera voor fotografie, maar filmen ben ik er niet zo'n fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er is een nieuwe firmware uitgekomen voor de kitlens XF18-55 en de XF10-24.
http://www.fujifilm.com/s...html#interchangeable_lens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het Leoh-Paard schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:02:
Er is een nieuwe firmware uitgekomen voor de kitlens XF18-55 en de XF10-24.
http://www.fujifilm.com/s...html#interchangeable_lens
En ook voor een paar camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Matthijs.. schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:22:
Ik ben van plan om een X-T20 aan te schaffen, voor de fotografie-kwaliteiten.

Als extraatje zou ik graag de camera op een statief willen zetten en langere tijd (>2h) op een statief willen zetten en sportwedstrijden filmen (judo, dus redelijk stationair). Nou begrijp ik dat de opnameduur in fullHD, 60fps gelimiteerd is tot 30 minuten wegens buffering. Bovendien zou ik graag de beelden direct op mijn laptop willen opslaan. Mijn vraag hierover: is dit überhaupt mogelijk? Heb ik hier een HDMI>USB grabber/converter voor of kan dit ook met de USB aansluiting die de camera heeft? FullHD is geen eis, >30fps zou wel heel fijn zijn.

Hoop dat iemand hier wat over kan zeggen of me in een zoek-richting kan wijzen, want ondanks al redelijk wat gezoek kom ik er nog niet echt uit.
Video is in de laatste camera's enorm verbeterd. Iets wat ik erg leuk vind. Ik gebruik hem meer voor foto's maar filmen is tegenwoordig top op de X-T2 en X-T20

Ik heb wel een externe microfoon gekocht.

De situatie die jij schetst kan perfect. Focus op manual met peaking instellen en gaan.
Je kunt via hdmi extern opnemen. Ik weet niet of dat direct naar je pc/laptop kan. Zou moeten kunnen lijkt mij als je maar de goede input connectie hebt.

Hier nog een link:

http://www.thevideomode.c...20-offer-filmmakers-3742/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Morgen ga ik naar de camera winkel om eens te spelen met de X-T2. Ga gelijk de 23mm f/2 en de 56mm f/1.2 uitproberen.

Ik neem ook mijn D750 met 35mm 1.8 en 90mm 2.8 mee, zodat ik ter plekke kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik kom zelf ook van een D750 en heb nu de XT2, 23/1.4, 56/1.2 en 55-200. Heb het me nog niet beklaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@lapino mag ik vragen waarom je voor de 23/1.4 hebt gekozen ipv de 23/2.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:48:
Ik overweeg een overstap van mijn Nikon D750 naar een Fujifilm X-T2. Reden hiervoor is voornamelijk de compactheid, het gewicht en de EVF.

Om de overstap niet in 1x compleet met lenzen en al te hoeven doen zit ik te kijken naar een adapter van Nikon F naar Fuji X. Hier zijn er meerdere van, maar ik zie ook weer de zogeheten "Speedboosters"???

Iemand die hier mij iets meer over kan vertellen of die hier ervaring mee heeft?
Zelf ben ik 2 jaar geleden van 2x D610 met Sigma 35 en 85 1.4 overgestapt naar een setje X-T1's met de 23 en 56mm lenzen van Fuji. Je workflow (presets) moet je wat aanpassen en eventueel met flitsers is het wennen. Verder heb ik niemand ooit horen klagen over de foto's die ik geleverd heb. Zowel particulieren als bedrijven niet. Nu met de X-T2 zie ik zelf wel verschil tussen de T1 en T2 foto's die ik maak, klanten geloof ik wat minder :+ ). Het grootste punt waar ik aan moest wennen was de hoeveelheid accu's die ik nodig had en het autofocus systeem. Dat laatste is opgelost met de komst van de X-Pro2/T2(0)/E3. Die heeft een vrij snel systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Pat-Juh op 06-10-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik ga er een keer een huren als ik weer eens een gala moet fotograferen. Dat zijn vaak donkere omgevingen, dus ben heel benieuwd hoe de AF dan reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:07:
Ik ga er een keer een huren als ik weer eens een gala moet fotograferen. Dat zijn vaak donkere omgevingen, dus ben heel benieuwd hoe de AF dan reageert.
Zolang je maar contrast hebt, op een een gala bijvoorbeeld het zwart/wit van het overhemd/pak :). Tot iso 6400 heb ik doorgaans geen problemen met focussen. Tijdens het trouwfeest in de avond staat het focussysteem praktisch 95% van de tijd ingesteld als: Zone, AF-S, 9 punts. Hierdoor heeft je camera wat speling als het gaat om een goed plekje op de persoon of groep te zoeken. Met f4,5 heb je dan genoeg diepte voor een groepje (met de 23mm).

De rest van de partyshots schiet ik meestal met een Samyang 12mm f2 op f5 en gefocust op ongeveer 1,2m. Hiermee heb je genoeg diepte om gewoon in het rond te schieten }:O

[ Voor 35% gewijzigd door Pat-Juh op 06-10-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
PdeBie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:06:
@lapino mag ik vragen waarom je voor de 23/1.4 hebt gekozen ipv de 23/2.0?
Was moeilijke keuze, maar toen ik mijn XT2 kocht, was er ook een mooie cashback actie op de 23/1.4 en niet op de 23/2 waardoor ik toch maar de 1.4 heb gekocht. Ik zie mezelf de 23/2 overigens ook nog eens wel eens aanschaffen als ik het supercompact wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

PdeBie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:07:
Neem dan wel een van de modernere lenzen mee, dus de: 16mm, 23f2, 35f2, 50f2, 80f2.8, 90f2, 16-55f2.8 of de 50-140f2.8. Deze focussen beter/sneller dan het andere/oudere glaswerk van Fuji. De 18-55f2.8/f4 en de 10-24f4 zijn niet langzaam maar halen het niet bij de lenzen die ik eerder noemde.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-T2 met de 18-55 kostte afgelopen tijd €1829 bij een aantal webshops, vond ik nog wel acceptabel. Inmiddels overal weer €1999. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik verbaasde mij onlangs over de focus van mijn X-T20. Savonds bijna helemaal donker kreeg ik eenvoudig focus op een groepje mensen die bijna niet te zien waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
technonose schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:08:
[...]

Video is in de laatste camera's enorm verbeterd. Iets wat ik erg leuk vind. Ik gebruik hem meer voor foto's maar filmen is tegenwoordig top op de X-T2 en X-T20

Ik heb wel een externe microfoon gekocht.

De situatie die jij schetst kan perfect. Focus op manual met peaking instellen en gaan.
Je kunt via hdmi extern opnemen. Ik weet niet of dat direct naar je pc/laptop kan. Zou moeten kunnen lijkt mij als je maar de goede input connectie hebt.

Hier nog een link:

http://www.thevideomode.c...20-offer-filmmakers-3742/
Klinkt goed, geloof dat mn laptop alleen HDMI-out heeft, maar dat is op te lossen met een capture-dongle. Heb het een en ander besteld, als alles binnen is zal ik hier een update posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
Morgen ga ik naar de camera winkel om eens te spelen met de X-T2. Ga gelijk de 23mm f/2 en de 56mm f/1.2 uitproberen.

Ik neem ook mijn D750 met 35mm 1.8 en 90mm 2.8 mee, zodat ik ter plekke kan vergelijken.
Zaterdag ben ik dus naar de lokale camera winkel gegaan. Op Facebook hadden ze namelijk een promotie lopen dat er experts van Fujifilm aanwezig zouden zijn om alle mogelijke vragen te beantwoorden en alle modellen te kunnen proberen.

Wat blijkt:
De zogeheten experts bleken de standaard verkopers van de winkel te zijn en de X-T2 en lenzen waar ik interesse in had bleken niet voorradig. Laatste model was NET verkocht (sure..... :| )

Zucht.... toch maar weer een keer naar Kamera Express of iets dergelijks.

[ Voor 0% gewijzigd door PdeBie op 09-10-2017 13:25 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@PdeBie Wanneer je binnenkort in de buurt bent van Groningen kan je altijd ff langskomen, ik heb de meeste rotzooi van Fuji wel in de kast staan. ;)
Maar het is nogal een uithoek helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Bedankt voor het aanbod, maar Groningen kom ik niet vaak in de buurt :P
Mocht je ooit een keer van plan zijn zuidelijker des lands te gaan, laat het gerust weten. Kunnen dan altijd kijken hoe of wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:24:
[...]
Zucht.... toch maar weer een keer naar Kamera Express of iets dergelijks.
Kijk wel even uit waar je dan naartoe gaat. KE heeft namelijk ook niet alles in alle filialen en ook daar lopen vermoedelijk dezelfde "lokale experts" rond die misschien wel lokaal zijn maar niet persé dat andere woord....

"Groot" is trouwens geen garantie voor kennis en assortiment. Kleinere zaken hebben soms een opvallend breed aanbod en kennis van Fuji (andere merken), misschien dus een betere plek dan KE.... Mijn ervaring met KE bijvoorbeeld is dat ze lokaal een vrij beperkte voorraad hebben en dat al het andere van het hoofdkantoor moeten komen. De lokale kleine fotozaak heeft echter ook Fuji (vrijwel alles) en er ook duidelijk meer verstand van. Een ander voordeel is dat ze ook vrijwel alles van bijvoorbeeld Nikon en Canon hebben en dat je dus ook dat redelijk goed vergelijken.... Een extra voordeel is misschien ook wel dat je over de prijs (inruil, korting, extra's) wat makkelijker kunt onderhandelen.

Het kan handig zijn bij de winkel(s) waar je naartoe gaat vooraf even te bellen of ze de gewenste zaken hebben staan, met name als je er een "wereldreis" voor moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Sodela uiteraard, maar ik kom met enige (kleine) regelmaat bij K.E. (Utrecht en Cappelle a.d. IJssel) dus heel erg vind ik het niet.

Vind het alleen beetje jammer van mijn tijd die ik gespendeerd heb door naar de lokale zaak te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Goed nieuws!

EU: the deals start October 12
USA: the deals start October 15, at 00:01 AM New York Time
CAN: the deals start October 13

Afbeeldingslocatie: https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/2017/10/Fujifilm-EU-Cashback-715x720.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Jammer dat de nieuwste lenzen er niet bij zitten. Had gehoopt op een cashback op de 50mm f/2. Misschien volgend jaar :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Die 50mm is al nagenoeg gratis voor dat wat je krijgt...
Die 10-24 lijkt me nog wel wat, en die 56.... mag ook eigenlijk niet ontbreken... dammits! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Als aanvulling op de 14mm, 23mm f2, 27mm f2.8, 50mm f2.
Had ik graag als vaste telelens de 80mm f2.8 (ook voor macro) met teleconverter 1.4 gehad.
Zo hoef ik alvast geen zware / grote 50-140mm mee te zeulen.

Jammer dat de 80mm macro niet wat eerder op de markt was verschenen om nog mee te genieten van de kortingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alles behalve een troost ;) , de ervaring leert dat nieuwe objectieven / camera's het eerste jaar niet meedoen met dit soort cashback acties. Het hebbedingetje 80 mm moet dus a) eerst nog komen en zal b) dan pas volgend jaar met "korting" te krijgen zijn.... Ja dus :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:12
Potverdorie, de kortingsactie is dus al begonnen gaat bijna brginnen. Dat maakt de toevoeging van een lens wel interessanter, maar het is nog lastig kiezen. Ik kom pas net kijken en heb nog geen idee welke richting ik uit wil gaan. Ik zat al wel te spelen met de gedachte om mijn x-t20 met 18-55kitlens op den duur uit te breiden met een 10-24 en 55-200, maar wellicht is een prime nog wel beter. Enige probleempunt waar ik tot nog toe tegenaan loop, is de grote minimum focus afstand. Relatief kleine objecten krijg ik nooit beeldvullend op de gevoelige plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil nog een 55-200 om boven de 90 uit te kunnen komen, een 8-16 voor onder de 16 en een ~50mm, met wat korting is die eerste optie nu wel een beetje meer in beeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
LA-384 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:21:
Potverdorie, de kortingsactie is dus al begonnen gaat bijna brginnen. Dat maakt de toevoeging van een lens wel interessanter, maar het is nog lastig kiezen. Ik kom pas net kijken en heb nog geen idee welke richting ik uit wil gaan. Ik zat al wel te spelen met de gedachte om mijn x-t20 met 18-55kitlens op den duur uit te breiden met een 10-24 en 55-200, maar wellicht is een prime nog wel beter. Enige probleempunt waar ik tot nog toe tegenaan loop, is de grote minimum focus afstand. Relatief kleine objecten krijg ik nooit beeldvullend op de gevoelige plaat.
Dan is wellicht de 16mm 1.4 iets voor je. Deze heeft een minimale afstand van 15cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
technonose schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Dan is wellicht de 16mm 1.4 iets voor je. Deze heeft een minimale afstand van 15cm
Volgens mij heeft de 18-135 de grootste afbeelding van de niet-macrolenzen, maar de 16 zit ook boven de 0,2 meen ik, men zou ook een 11 of 16mm extender kunnen overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 12-10-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zo'n extender klinkt wel heel interessant idd. Volgens de chart verandert de werkafstand van 30cm naar +/- 11cm en de prijs is schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:19
Ik ben van plan een XE3 te kopen en ben benieuwd of er een interessante lens bij die actie zit. Ik gebruik m'n camera om foto's te maken van gerechten in restaurants voor blogs. Het is dus belangrijk dat ik genoeg licht heb, aangezien het vaak donker is in restaurants. Zit er volgens jullie een interessante lens tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@DBreda de 18-55 kitlens is een goeie en icm de camera kun je die nergens goedkoper krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DBreda schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:14:
Ik ben van plan een XE3 te kopen en ben benieuwd of er een interessante lens bij die actie zit. Ik gebruik m'n camera om foto's te maken van gerechten in restaurants voor blogs. Het is dus belangrijk dat ik genoeg licht heb, aangezien het vaak donker is in restaurants. Zit er volgens jullie een interessante lens tussen?
Kunstlicht meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Thanks, zal die eens checken @LA-384.

De foto's moeten wel de sfeer weergeven van het restaurant, dus het moeten geen 'mini-studio' foto's worden. @begintmeta

Voorbeeld: https://goo.gl/nC3WrE

[ Voor 62% gewijzigd door DBreda op 13-10-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
DBreda schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:35:
Thanks, zal die eens checken @LA-384.

De foto's moeten wel de sfeer weergeven van het restaurant, dus het moeten geen 'mini-studio' foto's worden. @begintmeta

Ik zou naar de 35mm f2 kijken. De 23mm f2 is qua beeldhoek wellicht beter, maar is niet scherp dichtbij op f2.

[ Voor 61% gewijzigd door TKroon op 13-10-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 23 f2 niet scherp op f2? Dan doe je deze lens echt tekort. Je kan er prima mee schieten op f2, de 23 f1.4 is optisch uiteraard beter maar de 23 f2 is zeker niet onscherp.
Ik zou voor dit doel - gezien je voorbeeldfoto's - zeker de 16mm meenemen in de overweging, hiermee kan je naast het gerecht voldoende context meegeven en dichterbij je onderwerp komen wanneer je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Bedankt voor de tips!

Ik zie bij de XF lenzen sowieso alleen de 23 f1.4? Ik heb op http://fujifilmxmount.com/comparison/en/ de 23 en 35 met elkaar vergeleken (ik ben een beginner) en ik vind het verschil wel echt heel groot. Dan zou ik nu eerder de 23 kiezen. Hoewel ik de camera voornamelijk voor het eten gebruik, maak ik ook af en toe voor blogs ook foto's van restaurants.

Ik twijfel ook nog steeds een beetje tussen de XT20 en XE3, maar mijn voorkeur gaat nu naar de XE3. Ik heb nog een weekend om er over na te denken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DBreda op 13-10-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 23 mm is uitstekend en heeft minder "optische fouten" zoals vertekening. Het enige "zwakke" punt is dat hij bij dichtbij misschien iets minder presteert (=softer). Zelf is mij dat nog niet opgevallen/ heb daar geen last van gehad...
Vergeleken bij de 1.4 is de AF sneller en stiller en het objectief behoorlijk compacter.

Ik heb de 35 mm F2 ook, maar die blijft veel vaker in de tas of gaat meestal al niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Grin schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:17:
Die 50mm is al nagenoeg gratis voor dat wat je krijgt...
Overdrijven is ook een vak.
Ik vind ~500€ voor een 50mm best een hoop geld en sowieso een ongelukkige brandpuntafstand, die vaak net te lang, danwel net te kort is en niet het gewenste perspectief biedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-10-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
[b]Vanoverdegrens schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:57:
Ik vind ~500€ voor een 50mm best een hoop geld en sowieso een ongelukkige brandpuntafstand, die vaak net te lang, danwel net te kort is.
Je kan het ook anders stellen.
Ik vind dan eerder de 35mm een ongelukkig lensje wanneerje de 23mm en 50mm f2 in het bezit hebt :)
De 35mm f2 voegt bij beiden lenzen niet veel toe, vandaar dat ik deze lens met toch een behoorlijke vervorming destijds vlug heb terug gebracht.
Iets wat je van de 50mm f2 niet kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DBreda schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:35:
...

Op zich denk ik dat ook met kunstlicht foto's mogelijk zijn die de sfeer weergeven van het restaurant, zeker als vooral het eten in beeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Hmm oke ja maar liet niet. Ik zie mezelf eigenlijk ook niet met een lamp in een restaurant zitten, ook al is het werkgerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:30:
De 23 f2 niet scherp op f2? Dan doe je deze lens echt tekort.
Je doet de lens helemaal niet te kort door een specifieke eigenschap van de lens te noemen. Zowel deze 23mm als die op de X100 serie staat er om bekend dat ie soft is op f2 en dan vooral met opname van dichtbij. Het enige wat dat zegt is dat je deze lens dus niet moet kopen wanneer je graag close ups maakt met een kleine scherptediepte.

Deze 23mm f2 is, als ik het goed heb, specifiek bedoeld voor het X-Pro/X100/meetzoeker publiek. In dat wereldje zit je al snel aan een minimale scherpstelafstand van 0,5m (de X-Pro2 geeft dit ook aan in de zoeker naast die voor oneindig) en, zoals je in vele reviews kunt lezen, doet de 23mm op f2 het dan ook prima op deze afstand. Dit geldt ook voor de 35mm f2 en 50mm f2 trouwens.

Als je echt met een groothoek close ups wil maken dan kun je beter naar de 16mm f1.4 kijken. Mensen zijn op dit vlak lovend over deze lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
TCSTV Live: Testing the Fuji 80mm Macro with Fuji Guy Jarry Julien YouTube: TCSTV Live: Testing the Fuji 80mm Macro with Fuji Guy Jarry Julien

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:20:
[...]

Je doet de lens helemaal niet te kort door een specifieke eigenschap van de lens te noemen. Zowel deze 23mm als die op de X100 serie staat er om bekend dat ie soft is op f2 en dan vooral met opname van dichtbij. Het enige wat dat zegt is dat je deze lens dus niet moet kopen wanneer je graag close ups maakt met een kleine scherptediepte.
Wel als ik het daar niet mee eens ben en ervaring heb met de lens sinds day one/launch. Ik vind de lens echt voldoende scherp op f2, ook van dichtbij. Daarom vind ik dat je de 23f2 echt tekort doet met zo'n statement. Maar ieder z'n mening. ;)
De 16mm is een klasse apart, ook voor groothoek close-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een eigenschap van de lens welke nog eens door diverse reviews en tests is bevestigd. Je doet nooit iets of iemand tekort door eigenschappen of feiten te benoemen. Je doet dat wel wanneer je alleen maar de positieve dingen vertelt en/of dingen bagatelliseert. Dat was het moraal van het verhaal.

In hoeverre je die softheid wel/geen probleem vindt is een ander verhaal, dat is nogal persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waar is meer informatie te vinden over de actie dan? Heb hier op het forum het plaatje voorbij zien komen, maar verder vind ik het nergens.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Van een 35mm en 23mm zitten we nu al op 16mm ;) Hij krijgt inderdaad wel goede recensies voor close ups, maar dat mag ook wel want het is natuurlijk ook weer de duurste van de 3. Ben alleen bang dat de hoek wel erg groot gaat worden. Ik ga morgen eens langs hier bij Kamera Express, hopelijk is dan ook de cashback actie ingegaan. Hier staat ook nog de oude actie: https://fuji-promotions.com/nl/nl/pages/cb-1016/qualifying.

Update: hier al wel https://www.fujirumors.co...lm-gfx-lenses-200-x-gear/

[ Voor 24% gewijzigd door DBreda op 15-10-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Wanneer op flickr.com zoekt op "XF 35mm food" en/of XF 16mm food" zul je zien dat je met beide lenzen goede resultaten zult halen. Vanwege prijs zou ik voor 35mm kiezen. maar wel de 1.4 variant.

35mm

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3915/14660361317_381cb4febc_c.jpgChieng mai Sausage by Hideya HAMANO, on Flickr

16mm

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/625/20605702101_0eeba89881_c.jpgsomewhere in Osaka by joopy, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Oh handig inderdaad om op Flickr te zoeken, bedankt voor de hulp! @technonose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:28:
Het is een eigenschap van de lens welke nog eens door diverse reviews en tests is bevestigd. Je doet nooit iets of iemand tekort door eigenschappen of feiten te benoemen. Je doet dat wel wanneer je alleen maar de positieve dingen vertelt en/of dingen bagatelliseert. Dat was het moraal van het verhaal.

In hoeverre je die softheid wel/geen probleem vindt is een ander verhaal, dat is nogal persoonlijk.
Er zijn ook genoeg reviews waar ze deze zgn. 'softness bij close-up' niet noemen en deze lens juist prijzen om zijn scherpte en hem soms zelf beoordelen als scherper(!) dan de 1.4. Maar voordat het een wellus/nietus wordt, voor zover dat al niet het geval is ;) ; de ultieme test is je eigen gebruik. Ik zie deze zgn. 'softness bij close-up' simpelweg niet. Dus ik vind dat je deze lens daarmee tekort doet. Maar het is niets meer dan een mening, mijn mening.
Er zijn wel een paar zaken die ik niet zo fijn vind aan deze lens, de hoeken zijn wat soft tussen f2-f3.2 en een mooie lens is het eigenlijk ook niet - hoewel met die metalen zonnekap is hij nog enigszins te pruimen... Maar verder kan ik niets negatiefs vertellen.

Trouwens, wanneer de EU-aanbiedingen gaan lopen komen ze op deze NL landingspagina.

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 15-10-2017 21:29 . Reden: Acties! ... oh... wait... no actions... srry ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb ook nog niets over die actie kunnen vinden. Zelfs het plaatje wat @Grin linkte, lijkt alleen hier te staan (Google search op afbeelding).

Intussen ben ik wel een winkel tegengekomen die de Fuji (en andere lenzen) vrij goedkoop aanbiedt.

https://www.superaankoop....y/fotografie.html?cat=334

De winkel bevindt zich in Hong Kong en richt zich op de Nederlandse markt. Ik kan er zo snel niet veel over vinden (positief noch negatief). Ergens zal er wel een addertje onder het gras zitten. Importheffingen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Bij Kamera Express weten ze nog niks over de cashback actie :( Dus nog even afwachten ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Ik neig momenteel wel naar een nieuwe 10-24, maar met de 8-16 in ontwikkeling is het toch ook verleidelijk om te wachten. Wat is wijsheid en hoeveel duurder gaat de 8-16 wel niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga zeker op de 8-16 wachten, maar of ik hem ga kopen is niet zeker. ik overweeg dan ook een 10-12mm prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Ik heb net de Samyang 12 de deur uitgedaan. Ik ben te verwend geraakt en wil AF. Ik merkte dat ik in (vooral) donkere omstandigheden toch vaker niet perfect focuste...

[ Voor 35% gewijzigd door keko12 op 16-10-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Grin schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:18:
[...]

Er zijn ook genoeg reviews waar ze deze zgn. 'softness bij close-up' niet noemen en deze lens juist prijzen om zijn scherpte en hem soms zelf beoordelen als scherper(!) dan de 1.4. Maar voordat het een wellus/nietus wordt, voor zover dat al niet het geval is ;) ; de ultieme test is je eigen gebruik. Ik zie deze zgn. 'softness bij close-up' simpelweg niet. Dus ik vind dat je deze lens daarmee tekort doet. Maar het is niets meer dan een mening, mijn mening.
Er zijn wel een paar zaken die ik niet zo fijn vind aan deze lens, de hoeken zijn wat soft tussen f2-f3.2 en een mooie lens is het eigenlijk ook niet - hoewel met die metalen zonnekap is hij nog enigszins te pruimen... Maar verder kan ik niets negatiefs vertellen.

Trouwens, wanneer de EU-aanbiedingen gaan lopen komen ze op deze NL landingspagina.
Ik kwam toevallig vandaag een blog tegen over de 23mm F2 en de softness op F2

http://www.kurtz-photogra...-love-with-the-xf-23mm-f2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
Na wat speurwerk heb ik goed nieuws:

"Nederland en België starten de cashback op 1 november en deze loopt dan ook een halve maand langer door, tot 31 januari", aldus een account manager van Fujifilm in een Facebook groep.

Nog even geduld dus :) Die 2 weken kan ik nog wel wachten met mijn aankopen. Kan ik nog even verder twijfelen tussen 16mm, 23mm & 35mm en tussen XT20 & XE3 ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DBreda op 16-10-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DBreda schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:06:

"Nederland en België starten de cashback op 1 november en deze loopt dan ook een halve maand langer door, tot 31 januari", aldus een account manager van Fujifilm in een Facebook groep.

Nog even geduld dus :) Die 2 weken kan ik nog wel wachten met mijn aankopen. Kan ik nog even verder twijfelen tussen 16mm, 23mm & 35mm en tussen XT20 & XE3 ;)
Afgelopen weken is de X-T2 een aantal keer aangeboden voor €1809 voor de kit ipv €1999. Als dat nog een keer is, koop ik hem gewoon ipv af te wachten voor cashback denk ik... Met cashback gaan ze toch niet lage prijs hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 12:09
Afgelopen week een tweedehands X100F op de kop getikt voor 800 euro (3 maanden oud, gekocht op Bangkok Airport door vorige gebruiker, dus geen garantie)

Wat aan fantastisch apparaat! De 23mm F2.0 levert een prachtig resultaat en alles past met gemak in mijn jaszak. Ik kom van een X-T10 met 16mm en 50mm en een A7 met 35mm F2.8 maar ben met deze camera nergens gevoelsmatig echt op achteruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring / advies welke accu ik het beste kan nemen voor mijn T20? Origineel van Fujifilm is dubbele van de andere twee.

Fujifilm NP-W126S Accu
Hahnel HL-F126 Fujifilm NP-W126
Jupio Fuji NP-W126S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
De 'S' variant is een nieuwere versie van de W126.
http://ultralightphotogra...-about-np-w126-batteries/

Heb zelf na wat vergelijken deze gekocht, nog niet intensief getest. De lader die erbij zit heeft voor mij als voordeel dat ik onderweg via usb vanaf een powerbank kan laden.
https://www.fotoshopaalte...-np-w126-compatible-accu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
DBreda schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:06:

Persoonlijk wacht ik in België op de BTW dagen bij Media markt, grotere korting maar ze hebben wel maar een klein aanbod van Fujinon lenzen. Dus als jouw keus er bij zit dan is het misschien wel de moeite, vorig jaar was dit in Februari als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:41
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:19:
Iemand ervaring / advies welke accu ik het beste kan nemen voor mijn T20? Origineel van Fujifilm is dubbele van de andere twee.

Fujifilm NP-W126S Accu
Jupio Fuji NP-W126S
Heb Hahnel en 2 van Wasabi, doen het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
Aardappel schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:32:
[...]

Heb Hahnel en 2 van Wasabi, doen het allemaal goed.
En ik patona (Amazon). @Verwijderd Misschien handig om in dit topic te zoeken op accu, is al het nodige over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:19:

Fujifilm NP-W126S Accu
Jupio Fuji NP-W126S
Na wat zoeken op het forum kwam ik uit bij patona. Bleken in een Franse test het best te scoren. Ik kon de 11**mah nergens vinden, dus heb 2x de 9**mah gekocht voor €20,- dacht ik. Werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de garantievoorwaarden al nagekeken? Zou een beetje lullig zijn om door een paar tientjes, de garantie op je camera te laten vervallen. Persoonlijk ga ik altijd voor originele accu’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grin schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:18:
Er zijn ook genoeg reviews waar ze deze zgn. 'softness bij close-up' niet noemen en deze lens juist prijzen om zijn scherpte en hem soms zelf beoordelen als scherper(!) dan de 1.4.
Reviews noemen wel meer dingen niet en zijn soms vrij algemeen over de scherpte. Je vindt er zelden op welke afstand ze de foto hebben genomen. Het probleem met de softness is er bij de 50, 35 en 23mm f2 juist op f2 op de minimale scherpstelafstand. Daarbij heb je ook nog eens vervorming (van de 35mm is dat hier al eens eerder aan bod gekomen). Al met al zijn dit lenzen bedoeld als allround/walkaround waarbij je minimale scherpstelafstand een halve meter is.
Maar voordat het een wellus/nietus wordt, voor zover dat al niet het geval is ;) ; de ultieme test is je eigen gebruik. Ik zie deze zgn. 'softness bij close-up' simpelweg niet. Dus ik vind dat je deze lens daarmee tekort doet. Maar het is niets meer dan een mening, mijn mening.
Het is handig om te weten. Iemand die vooral close ups doet en graag op f2 schiet zal er heel wat vaker tegenaan lopen dan iemand die de lens voor bijv. straatfotografie gebruikt. Je kunt natuurlijk ook creatief spelen met dit soort eigenschappen. Vroegah gebruikte je daar nog een soft focus filter voor, nu is het ingebouwd in de lens :D

Ik heb van de week weer het verschil mogen merken tussen mijn lens uit die fameuze f2 serie en mijn Zeiss macro lensje: de paddestoel foto's op f2 waren op 1 na allemaal te soft. Die op f4 niet en die van een wat grotere afstand ook niet. En nee, dat soort dingen zie je niet zo goed op het kleine scherm achterop (die is gewoon te scherp en te klein). Om maar eens een bekende fotografie gezegde wat om te buigen: de beste lens is de lens die je bij je hebt :+
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:34:
Heeft iemand de garantievoorwaarden al nagekeken? Zou een beetje lullig zijn om door een paar tientjes, de garantie op je camera te laten vervallen. Persoonlijk ga ik altijd voor originele accu’s.
Ik zou eerder naar garantie wetgeving kijken. Die garantievoorwaarden zijn overal hetzelfde: zolang het niet van wc eend is mag je het ook niet met wc eend gebruiken. De wet wijkt daar nogal vaak van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Ik zou eerder naar garantie wetgeving kijken. Die garantievoorwaarden zijn overal hetzelfde: zolang het niet van wc eend is mag je het ook niet met wc eend gebruiken. De wet wijkt daar nogal vaak van af.
Het is maar net het risico dat je wilt lopen. Als een namaak accu kapot gaat en schade veroorzaakt aan je camera, kan waarschijnlijk geen enkele wetgeving je helpen. Is het echter een originele die kapot gaar, valt het gewoon onder de garantie.

Hoe groot de kans is dat een batterij schade veroorzaakt aan je camera? Niet al te groot lijkt me. Maar ik gok het er niet op.

Maar volgens mij is deze discussie al eens voorbij gekomen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is dan ook meteen een compleet andere discussie dan over garantievoorwaarden en garantiewetgeving (technisch vs recht). Die garantievoorwaarden zijn altijd zodanig opgesteld dat je alleen de accessoires van de fabrikant zelf kan/mag gebruiken. Gebruik je een ander merk dan is dat dus altijd voor eigen risico, een fabrikant wijst dan altijd iedere verantwoordelijkheid af. De consumentenwetgeving binnen NL en EU denken heel anders over dat soort zaken (iets met conformiteit...) maar is wel iets waar eenieder zich aan dient te houden (lees: je hebt een pressiemiddel). De accu fabrikant zal echter altijd zeggen dat je het wel met merk x kunt gebruiken.

Dit staat geheel los van het technische plaatje zoals hoe goed de accu's het doen, hoe veilig ze zijn, hoe lang ze mee gaan, etc. Dat soort zaken ga je nooit in garantiebepalingen of wetgeving vinden. Daar heb je gebruikerservaringen, reviews en echte tests voor. Helaas zijn er niet zo gek veel mensen die dat laatste doen. Je kunt hoogstens wat vinden over bepaalde merken in algemeenheid (Jupio maakt accu's voor meer merken dan alleen Fujifilm).

Overigens ben je met originele accu's niet gevrijwaard van defecten (kosten spelen hier ook een rol), net zo min als fabrikanten/verkopers die doen alsof de garantiebepalingen/garantiewetgeving niet bestaat (user abuse, slijtage wordt snel geroepen en accu's zijn gebruiksvoorwerpen). Je hebt er doorgaans alleen minder last van dan wanneer je niet de originele accu's koopt. Dus ja, het is wel fijn om zo nu en dan toch eens weer naar de ervaringen te vragen mbt de diverse accu merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Ik blijf het zeer jammer vinden dat de 27mm pancake zo ondergewaardeerd wordt.
Buiten dat de lens niet WR is heeft deze tal van voordelen...

- Zeer compact en licht.
- Scherpstellen voor een pancake gaat snel.
- ideaal als walk-around lensje.
- Lensje dat niet opval of intimideert.
- Kortbij scherpstellen gaat beter dan de 23mm f2, zonder wazig resultaat.
- Scherp van hoek tot hoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 21-10-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Voor diegene die nog een 18-55 lens zoeken voor een mooie prijs.

http://www.fotomignon.nl/..._257_259&products_id=3009

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:08
Moris schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:43:
Ik blijf het zeer jammer vinden dat de 27mm pancake zo ondergewaardeerd wordt.
Buiten dat de lens niet WR is heeft deze tal van voordelen...

- Zeer compact en licht.
- Scherpstellen voor een pancake gaat snel.
- ideaal als walk-around lensje.
- Lensje dat niet opval of intimideert.
- Kortbij scherpstellen gaat beter dan de 23mm f2, zonder wazig resultaat.
- Scherp van hoek tot hoek.
Helemaal eens. Ik heb de mijne destijds verkocht omdat ik me blind staarde op de 23 1.4 (ik miste een aperture ring en omdat hij zo klein was vond ik hem moeilijk hanteerbaar) maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat de 27 misschien nog wel scherper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Na lang wikken en wegen en uit interesse zou ik de Fuji 16mm f1.4 kunnen aankopen door de 14mm in de verkoop te zetten.

Enkel begin ik na wat teleurstellende testopnamen te twijfelen of de Fuji 16mm de prachtige 14mm wel kan vervangen? Zeker gezien ik de extra brede 2mm niet echt altijd nodig heb.

Buiten de mindere scherpte is het enige voordeel dat de 16mm tov de 14mm biedt is 1.4 tov 2.8 en je wat meer kan spelen met scherptediepte. Verder heeft de 16mm tov de 14mm als nadeel, dat deze als reisgezel groter en zwaarder is en hierdoor wat minder interessant is. Ook wordt het met de 16mm op de XT-20 (met grip) wat moeilijker om de body / grip vast te houden, gelukkig heb ik hiervoor wel de XT-2 als extra body.

Het Fuji 16mm f1.4 test-exemplaar vond ik voor een lens waar zoveel lof over geschreven wordt tov de 14mm, bij een volle opening toch wel zeer ondermaats presteren. De scherpte zit er bij een volle opening tov de 14mm helaas echt niet in en heb er al zeker geen wow-gevoel van overgehouden. Zelfs wanneer ik het diafragma op f4 of hoger zet wordt het wel scherper……maar bereikt echt niet de scherpte van de 14mm.

Heb ik hier nu met een slecht exemplaar te maken of is dit eigen aan de lovende 16mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar heb je hem gekocht? Persoonlijk ervaring met de 16 mm is dat ie erg scherp is, van "voor tot achter" en dat ie zeker niet onderdoet voor de 14 mm en eerder beter is (de 14 mm is trouwens ook wel erg goed...).

In het verleden deden er nog wel eens de verhalen de ronde dat via de grijze import reparatie-exemplaren verkocht werden als nieuw. Bij een 2e hands kan er natuurlijk ook iets gevallen zijn of zo.

Bij een "officieel" nieuw exemplaar kun je het beste terug gaan naar de winkel en hem omruilen, daar zal men niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Lenzen koop ik steeds via de officiële handelaars aan en gelukkig is deze lens daar dan ook aangekocht, anders zou de miserie echt beginnen.

Bij het testen zijn de front of back focus problemen alvast uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
Heb je het probleem op zowel de XT20 als XT2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Op beide camera’s is het probleem aanwezig.
Intussen is de 16mm geretourneerd en blijft de 14mm mijn beste breedhoeklens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe bizar hoe ervaring zo kunnen verschillen!
Wanneer je het hebt over de 16mm en dan claimt: 'zeer ondermaats presteren', hoor je niet vaak. Maar net als mijn discussie met ppl over de 23mm, het kan prima jou ervaring/mening zijn over deze lens. Samen met de 90mm is het m.i. de beste prime van Fuji...

De 80mm wordt trouwens een (bak)beest van een lens! Echt een klap groter dan de 90mm!
Hier een eerste impressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Hier nog een interessante review over de 16mm vs 14mm en 18mm

https://www.fujivsfuji.co...vs-16mm-f1pt4-vs-18mm-f2/

Bij je oordeel over een camera of lens wordt logischerwijs je ervaring met een lens afgewogen die je al hebt.

Dan kan het zo zijn dat je eigen ervaring meer opweegt dan een review op een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Reviews geven me meestal maar een indicatie.
Eigen onderzoek / vergelijk is zoveel meer waard dan je suf op reviews te zitten lezen :)
Mijn ervaring is dan ook dat de 14mm echt een pracht van een lens is!

Naar de 80mm macro kijk ik ook al enig tijd uit, wel jammer dat het een joekel van een lens is.
http://camerasize.com/com....472,679.677,679.621,ha,t

[ Voor 28% gewijzigd door Moris op 25-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Grin schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:47:
Hehehe bizar hoe ervaring zo kunnen verschillen!
Wanneer je het hebt over de 16mm en dan claimt: 'zeer ondermaats presteren', hoor je niet vaak. Maar net als mijn discussie met ppl over de 23mm, het kan prima jou ervaring/mening zijn over deze lens. Samen met de 90mm is het m.i. de beste prime van Fuji...

De 80mm wordt trouwens een (bak)beest van een lens! Echt een klap groter dan de 90mm!
Hier een eerste impressie.
Toen de 16 net uit was heb ik hem meteen gekocht. Een maand later ging de lens weer de deur uit. Ik kon echt niks met 16 mm. Ik kan uit de voeten met wijder of smaller, maar vond de 16 niks. Scherp was de lens echter zeker weten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 16mm f1.4, maar de 35mm f1.4 is toch wel wat scherper (XT2). Het voordeel van de 16mm vind ik dat hij heel dicht op een onderwerp nog werkt. Dat maakt het voor mij een veelzijdige lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Vandaag is de cashback actie gestart!
https://fujifilm-promotio.../pages/cb-1017/qualifying

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23131608_354969494951070_2538198627637170682_n.jpg?oh=da9b94b79b7f96038c612383e6e36dd3&oe=5A794D4F

[ Voor 119% gewijzigd door DBreda op 01-11-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sinds januari 2016 begon ik met een XE1 en XF 18-55 voor €375, gisteren heb ik een XT1 tweedehands gehaald voor €400 inclusief extra grip. Nu nog de XE1 wegdoen en voor dat geld een XC 55-230 halen of wat bij leggen voor de XF 55-200. Ik vind het een lastige keuze. Natuurlijk is de XF optisch beter en qua diafragma ook. Maar de XC haal je al voor €180-€239 terwijl de XF voor €599 min €100 cashback of €549 occasion aangeboden wordt.

Punt is ook dat een tele objectief voorheen toen ik nog met Canon en Nikon fotografeerde toch 9 v/d 10 keer in de tas bleef liggen. Dus echt veel gaat ie niet gebruikt worden, het is meer voor de ene keer dat je wel behoefte hebt aan tele. De XC is ook anders qua bouwkwaliteit maar daardoor ook een mooi lichtgewicht. Beetje luxeprobleem dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Joosie200 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:15:

Punt is ook dat een tele objectief voorheen toen ik nog met Canon en Nikon fotografeerde toch 9 v/d 10 keer in de tas bleef liggen. Dus echt veel gaat ie niet gebruikt worden,
Dat is ook de reden waarom ik de XC variant heb gekocht. Ik gebruik hem alleen buiten (voldoende licht)
En hij is behoorlijk scherp. Ik betaalde ook 200 euro voor de II variant. Geen spijt van. Het is dan ook een mooie scherpe lens. En superlicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 01-11-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Met de XC is niets mis. Ja, je zult eerder een iets hogere ISO hebben bij minder licht, maar buiten dat is hij prima. Diafragma doe je toch weinig mee met een telelens. Zou mooi voor de XC gaan, en het geld wat je overhoudt aan een andere leuke lens besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ja, zelf heb ik de telelenzen ook altijd buiten bij voldoende licht in gebruik gehad. Variërend van 70-200 f/2,8 tot 55-200/250mm en 70-300mm varianten. Alleen de 70-200 zette ik nog weleens in om op f/2,8 of 4 wat shots te maken. Maar met de anderen zat ik al snel op afstoppen naar f/8 en klaar. Dan maar de ISO omhoog gooien inderdaad.

Het geld wat ik overhoud zou ik sneller in een leuke citytrip stoppen waar ik dan mijn XT1 met beide objectieven goed ga gebruiken ;) Precies ook de reden om niet de cashbackactie af te wachten voor een mogelijke XT20 en beide XC lenzen combinatie. Straks zit ik op 400 voor de XT1, 200 voor de XF 18-55 en afhankelijk waar ik de XC 50-230 haal 180 of 239 dus bij elkaar om en nabij de 800 euro. Voor dat geld heb ik net een XT10 en 16-50/50-230 combi nieuw. Goed nieuw vs tweedehands is niet eerlijk vergelijken maar ik ben blij met de EVF van de XT1 boven de eigenlijk onbruikbare in de XE1 qua hoe klein het eigenlijk wel niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Joosie200 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:05:
... en afhankelijk waar ik de XC 50-230 haal 180 of 239 ...
Waar dan?
Het www levert me geen aanbieder op, die voor dit bedrag deze lens op voorraad heeft.
TKroon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:47:
... Diafragma doe je toch weinig mee met een telelens. ...
Fotografeer je zeker nooit sport/action?
Daar is een f2.8 lens altijd nog goud waard, hoofdzakelijk vanwege de snelle autofocus.

Ik vind de fuji camera's echt leuke apparaten, maar de 50-140/2.8 als sporttele is helaas te kort en daarnaast peperduur. De alternatieven 55-200 en 55-230 zijn wel mooie reiszooms, want licht en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:22:
[...]

Waar dan?
Het www levert me geen aanbieder op, die voor dit bedrag deze lens op voorraad heeft.
Eglobal is grijze import en dat is illegaal...plus kans op crappy garantie etc, kortom, gaan we niet doen

En ene Rhino Camera adverteerde ermee op Google voor 239 euro. Maar na doorklikken staat die gewoon op 299 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 01-11-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
[...]

Fotografeer je zeker nooit sport/action?
Daar is een f2.8 lens altijd nog goud waard, hoofdzakelijk vanwege de snelle autofocus.

Ik vind de fuji camera's echt leuke apparaten, maar de 50-140/2.8 als sporttele is helaas te kort en daarnaast peperduur. De alternatieven 55-200 en 55-230 zijn wel mooie reiszooms, want licht en klein.
Ik was het woordje "ring" vergeten ;) de diafragmaring op mijn XC 50-230 mis ik niet, terwijl ik hem op de XF 35mm juist vaak gebruik. Het diafragma specifiek.. Ook dan is de 50-230 bij zonlicht voldoende. Dat grotere diafragma heb je echt pas nodig als je binnen fotografeert of met flinke bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ok. Grijze import. Bij "normale" (NL of Dld) aanbieders is ie stukken duurder, als ie überhaupt op voorraad is. Helaas groot fuji nadeel.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 01-11-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
[...]
Waar dan?
Zie ze nu ook niet inderdaad. Ik denk dat ze destijds gedumpt werden toen de X-T20 op de markt kwam. Heb toen zelf ook een X-T20 uit een kit gekocht met een losse 18-55 heb toen later de XC bulk erbij gekocht voor 225. Zie ze wel op marktplaats staan voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Goed om te lezen dat de xf telelens niet direct een meerwaarde heeft tov de XC versie, (bij outdoor gebruik). Ik had em namelijk op m'n verlanglijstje staan. Scheelt weer €400,-
Pagina: 1 ... 51 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic