Misschien stond de XT2 in de winkel zo ingesteld dat niet de hele evf werd gebruikt. Is toch een instelling voor brildragers?
Die bestaat zeker, dan gebruikt hij de middelste X% van de EVF en zijn de pixels eromheen gewoon zwart.Kwintessens schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 08:06:
Misschien stond de XT2 in de winkel zo ingesteld dat niet de hele evf werd gebruikt. Is toch een instelling voor brildragers?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
En of enkel punt dat kun. Alle scherpstellingen kunnen namelijk iemand volgen, het verschil is alleen de richting waarin. Als iemand recht op je af komt lopen dan zal enkel punt prima volstaan maar wanneer je een zijwaartse beweging hebt niet meer. Die zijwaartse bewegingen zijn juist waar die andere modi voor bedoeld zijn. Kijk maar eens goed naar de demonstratie die Fuji gaf toen ze de zone focus modus introduceerden.Sluuz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:21:
Niet als je scherpstelling "enkel punt" is. Je moet hem dan op wide of die andere zetten.
Tegenwoordig kun je overigens de AF ook bijsturen op de X-Pro2, X-T20 en de X-T2 waardoor je deze een voorkeur voor bepaalde bewegingen kunt laten hebben. Zodoende kun je de AF optimaliseren voor bijv. panning. Ik zou ook zeker met die instellingen eens gaan spelen als je camera die heeft.
Na wat wikken en wegen toch maar de fuji mhg-xt10 handgreep besteld voor m'n xt20. Vandaag binnen gekregen en kan het iedereen aanraden. De verdikking wordt hiermee minimaal 2x zo uitgesproken, waardoor je de camera ineens probleemloos met 1 hand kunt vasthouden. Het is van hetzelfde materiaal als de camera gemaakt (metaal met rubbercoating) en heeft een uitsparing voor het batterijklepje.
Je schroeft de handgreep vast op het schroefgat van de camera. De handgreep heeft daarnaast een eigen schroefgat voor een statief. Het nieuwe schroefgat zit dan recht onder de lens, dus dat heeft ook nog potentie tot voordelen.
Je schroeft de handgreep vast op het schroefgat van de camera. De handgreep heeft daarnaast een eigen schroefgat voor een statief. Het nieuwe schroefgat zit dan recht onder de lens, dus dat heeft ook nog potentie tot voordelen.
Agree!LA-384 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:05:
Na wat wikken en wegen toch maar de fuji mhg-xt10 handgreep besteld voor m'n xt20. Vandaag binnen gekregen en kan het iedereen aanraden. De verdikking wordt hiermee minimaal 2x zo uitgesproken, waardoor je de camera ineens probleemloos met 1 hand kunt vasthouden. Het is van hetzelfde materiaal als de camera gemaakt (metaal met rubbercoating) en heeft een uitsparing voor het batterijklepje.
De MHG X-T2 Handgrip zit ook regelmatig op mijn camera geschroefd. Met de 16mm 1.4, 23 1.4 en 35 1.4 en de 18-55 is deze grip ideaal. Met de f2 lensjes kan je dan weer prima zonder een grip, met de 90mm, 16-55 2.8, 50-140 en 100-400 wil ik niet zonder de volledige verticale/battery grip. Ik vind het 'opbouwen' van je camera n.a.v. je lenzen echt heel fijn; zo heb je altijd een geschikt schietijzer bij de hand! Relatief klein en compact wanneer het moet, en een lomp kanon wanneer je daarvoor kiest.
Wat kan je nog voor een 18 maanden Fuji 40-150 f2.8 vragen?
Is niet van nieuw te onderscheiden en nog volop in garantie.
Is niet van nieuw te onderscheiden en nog volop in garantie.
Het is maar wat men er voor over heeft. Zet hem op MP voor bedrag dat jij hem waard vindt en wat jij er wenst voor te krijgen. Zet je te hoog in kun je dit altijd aanpassen.
Zo heb ik die van mij verkocht voor 1275 ruim jaar geleden toen ik overstapte op Sony.
Zo heb ik die van mij verkocht voor 1275 ruim jaar geleden toen ik overstapte op Sony.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Dat gat heb je niet nodig wanneer je statief al over een kop beschikt die arca swiss compatible is. Dat is het mooie aan de kleinere grips bij Fuji: ze zijn ook quick release plate voor arca swiss systemen.LA-384 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:05:
Na wat wikken en wegen toch maar de fuji mhg-xt10 handgreep besteld voor m'n xt20.
8<
Je schroeft de handgreep vast op het schroefgat van de camera. De handgreep heeft daarnaast een eigen schroefgat voor een statief.
Ik wil graag mijn set utbreiden met een extra lens en de 18-55 inruilen.
Ik bezit nu de 35mm 1.4 waar ik erg tevreden over ben. Dit is ook de reden waarom ik de 18-55 weg wil doen. Hij evenaart de lens niet wat betreft microcontrast en "pop". Het is echter wel een prima lens die zeker kwaliteit bied. Ik merk echter dat ik veel meer plezier uit de kwaliteit van de 35 haal.
Ik twijfel nu tussen de 16 1.4 en 23 1.4. Mijn voorkeur gaat uit naar de 16, maar vertekent deze niet heel erg bij closeup? En is er een groot verschil tussen microcontrast?
Iemand hier die ervaring heeft met beide lenzen?
Ik bezit nu de 35mm 1.4 waar ik erg tevreden over ben. Dit is ook de reden waarom ik de 18-55 weg wil doen. Hij evenaart de lens niet wat betreft microcontrast en "pop". Het is echter wel een prima lens die zeker kwaliteit bied. Ik merk echter dat ik veel meer plezier uit de kwaliteit van de 35 haal.
Ik twijfel nu tussen de 16 1.4 en 23 1.4. Mijn voorkeur gaat uit naar de 16, maar vertekent deze niet heel erg bij closeup? En is er een groot verschil tussen microcontrast?
Iemand hier die ervaring heeft met beide lenzen?
Mijn beeld is dat het microcontrast weinig verschilt, maar dat valt niet zomaar op als ze dicht bij elkaar liggen.
De 16 mm geeft natuurlijk een heel ander perspectief en daar moet je wel van houden. De 23 mm is een erg mooi objectief op dat punt omdat het relatief "normaal" is. Je kunt met de 16 mm wel erg dichtbij komen trouwens, al bijna een macro
. De optische vertekening ligt bij de 16 maar een fractie hoger dan bij de 23 mm, valt dus nauwelijks op.
De 16 mm is sneller qua AF en vooral ook stiller, dat kan een puntje zijn. De 35 mm die je hebt is dan van de 1e generatie, de 23 van de 2e en de 16 mm is de 3e en nog weer wat beter dus. Mechanisch is de 16 mm net iets beter maar wel fors (afmeting en gewicht)! Dat laatste doet het goed op een T2 of een X-pro, maar met een T10/20 is de balans misschien een beetje minder.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de 16 aangezien die iets meer brengt ten opzichte van je 35 mm. Beide objectieven, de 16 en de 23 zijn optisch erg goed, maar de mechanische eigenschappen van de 16 mm (WR, AF) zijn net even een slagje beter.
De 16 mm geeft natuurlijk een heel ander perspectief en daar moet je wel van houden. De 23 mm is een erg mooi objectief op dat punt omdat het relatief "normaal" is. Je kunt met de 16 mm wel erg dichtbij komen trouwens, al bijna een macro
De 16 mm is sneller qua AF en vooral ook stiller, dat kan een puntje zijn. De 35 mm die je hebt is dan van de 1e generatie, de 23 van de 2e en de 16 mm is de 3e en nog weer wat beter dus. Mechanisch is de 16 mm net iets beter maar wel fors (afmeting en gewicht)! Dat laatste doet het goed op een T2 of een X-pro, maar met een T10/20 is de balans misschien een beetje minder.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de 16 aangezien die iets meer brengt ten opzichte van je 35 mm. Beide objectieven, de 16 en de 23 zijn optisch erg goed, maar de mechanische eigenschappen van de 16 mm (WR, AF) zijn net even een slagje beter.
Dat wat Sodela zegt.
De 16 en 90mm zijn Fuji's beste primes, dat roept nagenoeg iedereen.
Hier heb je een gallery die je wellicht een aardige indruk geeft van wat je met de 16mm kan doen; een vergelijk t.o.v. een perspectief van 18-25mm (al deze foto's zijn geschoten met de 18-55 en de 16mm). Bij de beige Porsche 911R switch ik naar de 16mm, ongeveer op 1/3 van de foto's (wanneer je op het "info" knopje klikt dan zie je met welke lens/settings ik geschoten heb).
Vooral voor autobeurzen gebruik ik deze lens behoorlijk veel, er is daar weinig ruimte om het onderwerp netjes te kunnen vastleggen. Daarnaast is het beeld/perspectief van de 16mm is nog prima bruikbaar voor het fotograferen van auto's - de 14mm vind ik hiervoor onbruikbaar - en de lichtsterkte is ook een enorme pre in deze donkere hallen.
De 16 en 90mm zijn Fuji's beste primes, dat roept nagenoeg iedereen.
Hier heb je een gallery die je wellicht een aardige indruk geeft van wat je met de 16mm kan doen; een vergelijk t.o.v. een perspectief van 18-25mm (al deze foto's zijn geschoten met de 18-55 en de 16mm). Bij de beige Porsche 911R switch ik naar de 16mm, ongeveer op 1/3 van de foto's (wanneer je op het "info" knopje klikt dan zie je met welke lens/settings ik geschoten heb).
Vooral voor autobeurzen gebruik ik deze lens behoorlijk veel, er is daar weinig ruimte om het onderwerp netjes te kunnen vastleggen. Daarnaast is het beeld/perspectief van de 16mm is nog prima bruikbaar voor het fotograferen van auto's - de 14mm vind ik hiervoor onbruikbaar - en de lichtsterkte is ook een enorme pre in deze donkere hallen.
[ Voor 46% gewijzigd door Grin op 25-08-2017 13:13 ]
Thanks @sodela en @Grin voor de zeer nuttige info. Ik ga voor de 16mm 1.4. Eens kijken of ik een goede inruil kan krijgen voor mijn 18-55.
-edit- de eerste bied 250,- is dat de max wat je in een winkel kunt krijgen? Ga nog wel even verder kijken.
-edit- de eerste bied 250,- is dat de max wat je in een winkel kunt krijgen? Ga nog wel even verder kijken.
[ Voor 28% gewijzigd door Tomas_ op 25-08-2017 20:39 ]
Dit is ook wel een handige site om je mogelijk te helpen met het maken van een keuze welke lens.
http://fujifilmxmount.com...n/test-our-lenses/?o=XF27
http://fujifilmxmount.com...n/test-our-lenses/?o=XF27
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Inruilen zou ik zelf niet doen. Je krijgt vaak meer als je zelf verkoopt. Dit is mijn persoonlijke ervaring en advies waar ik zelf mijn apparatuur koop.technonose schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:02:
Thanks @sodela en @Grin voor de zeer nuttige info. Ik ga voor de 16mm 1.4. Eens kijken of ik een goede inruil kan krijgen voor mijn 18-55.
Zelf erg content met de 18-55. Bij overstap op Sony besloten de T1/Pro1 te behouden met de 35 en 18-55. Overwogen om de 16-55 te houden, maar de 18-55 lekker compact en altijd veel plezier van gehad en resultaten waren ook nog eens leuk. Persoonlijk zou dit objectief behouden en aanvullen met .....
@Superdaantje Ik ga hem inderdaad maar zelf houden. Ik wil iets meer gaan filmen en dan is het denk ik een prima lens. Zeker voor dat geld. Hopelijk komen ze weer eens met een cashback ;-)
En voor filmen is stabilisatie toch wel lekker....
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Mocht je hem toch weg doen, houd ik me aanbevolentechnonose schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:06:
@Superdaantje Ik ga hem inderdaad maar zelf houden. Ik wil iets meer gaan filmen en dan is het denk ik een prima lens. Zeker voor dat geld. Hopelijk komen ze weer eens met een cashback ;-)
Cashback hoop ik ook op, of iig een realistischere actie dan de inruil actie die atm loopt
[ Voor 79% gewijzigd door sapphire op 27-08-2017 15:16 ]
De 18-55 is werkelijk een prachtige lens, helemaal als je m kan krijgen als kit; bang for buck is dan uitstekend. Ik heb drie primes die in dat bereik zitten en deze zoom ligt bijna altijd stof te happen, toch gaat deze nooit in de verkoop.
Ondanks dat ik zelf net zo lief met een 35mm prime rondloopt is een standaard bereik zoom gewoon lekker om erbij te hebben. Op vakantie met kinderen ben je gewoon net wat flexibeler, dat soort situaties.
Op dit moment neig ik ook wel om over te stappen naar Fuji maar heb geen haast. Wil dan uit de kitlens er bij hebben en een Samyang 12/2. Dan nog een 23mm erbij, liefst de 1.4 (anders word de stap wel erg groot) en dan is het geld denk op en zie ik wel wel wat ik qua tele doe aangezien ik dat het minst gebruik.
Op dit moment neig ik ook wel om over te stappen naar Fuji maar heb geen haast. Wil dan uit de kitlens er bij hebben en een Samyang 12/2. Dan nog een 23mm erbij, liefst de 1.4 (anders word de stap wel erg groot) en dan is het geld denk op en zie ik wel wel wat ik qua tele doe aangezien ik dat het minst gebruik.
Dat is voor iedereen weer anders maar er zit wel een klein technisch puntje in waar je rekening mee moet houden: zoomlenzen op een X-Pro gaat niet zo lekker icm de ovf, daar wil je liever de evf voor gebruiken.
nog even geduld maar het ziet er naar uit dat de X-E3 gelekt is. Helaas geen grotere EVF
Voor mij wordt het geen directe aankoop. Ik ga afwachten op de reviews.
Ik vind dat er nogal aparte keuzes gemaakt zijn door bijv d pad weg te laten..(je mist dus aardig wat F knoppen). Rare locaties sommige knoppen.. Een touchscreen lijkt me niet dat allemaal op te lossen..
Ik vind dat er nogal aparte keuzes gemaakt zijn door bijv d pad weg te laten..(je mist dus aardig wat F knoppen). Rare locaties sommige knoppen.. Een touchscreen lijkt me niet dat allemaal op te lossen..
Ik teken nergens meer voor
Verwijderd
De d-pad lijkt vervangen te worden door een joystick. Kan goed zijn dat je deze gewoon als functie'toetsen' kan gebruiken. Dat zijn er potentieel zelfs 8 i.p.v. 4Quakie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:58:
nog even geduld maar het ziet er naar uit dat de X-E3 gelekt is. Helaas geen grotere EVF
dan nog..stel dat het kan (wat me niet logisch lijkt) dan betekent dat je combinaties moet gaan maken om je focus punt te wijzigen via de joystick. Met de d pad is het nu redelijk makelijk te combineren. Ik gebruik de d pad voor de focuspunt maar het geeft mij ook 3 functie knoppen..
de verwachting is meer een update op de touchpoint.. dus meer functies.. echter lijkt me dit weer niet handig als je oog bij evf zit.. je 'voelt' het niet meer...
de verwachting is meer een update op de touchpoint.. dus meer functies.. echter lijkt me dit weer niet handig als je oog bij evf zit.. je 'voelt' het niet meer...
De locaties van de knoppen zijn niet gek veel anders als op bijv. de X-Pro 2. Die D-pad kun je qua navigatie helemaal weghalen, dat kan die joystick en het scrollwheel ook wel. Wat je dan overhoud is een situatie waardoor je door de bomen weer het bos kunt zien.Quakie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:58:
Er zit echter ook een simpele ergonomische reden achter om het D-pad weg te halen: het zit precies daar waar velen de camera vasthouden en het is iets waar men ook erg vaak over klaagd. Fuji heeft daar een oplossing voor: je kunt het D-pad vergrendelen. Voor wie dan even ietsje verder doordenkt rijst al snel de vraag hoe zinvol het dan nog is om het D-pad te hebben, al helemaal wanneer je ook al een joystick en scrollwheel hebt waarmee ook genavigeerd kan worden. Een D-padloze X-E3 is dan ook helemaal geen raar gerucht.
Het doet ook wel wat meer Leica aan: alleen de controls die je daadwerkelijk nodig hebt om de foto te maken zitten er op. Alle luxe dingen gaan dan maar via het menu. Voor veel mensen is het wel een verademing, hoef je niet meer te onthouden wat al die knopjes doen en wat er gebeurd als je ze per ongeluk indrukt.
Ik was zeer geïnteresseerd in de X-E3, toen het nog mogelijk was dat het een tiltscreen zou hebben. Ik prefereer de rangefinder style boven de slr, maar ik gebruik vaak een statief. Een tiltscreen is dan echt een must. Touchscreen doet me weinig, heb liever fysieke knoppen. We gaan het zien
de 200mm schijnt ook een f2 te worden helaas, had veel liever een betaalbaardere f2.8 gezien.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik sprong juist een gat in de lucht bij het nieuws van de 200 f2. Nu is deze prima te gebruiken met de 1.4TC, een 300 f3.5 of een 400 f4 (met de 2.0TC) voegen echt iets toe aan het assortiment. Een 200 f2.8 is weer een 400 f5.6, zoiets hebben we al met de 100-400. Snel tele-glas voor dit systeem juich ik echt toe!
Ieder z'n ding
Ieder z'n ding
Ieder zijn ding inderdaad. Maar qua prijsstelling ligt de 200 f2.0 vermoedelijk wat "ongunstig", ook voor veel liefhebbers.Qua lichtsterk tele is het natuurlijk erg mooi.
Het valt mij trouwens al een tijdje op dat de uitbreidingen van het x-systeem qua objectieven erg langzaam verloopt. Die macro laat bijvoorbeeld al eeuwen op zich wachten en ook een wide-zoom is hooguit virtueel aanwezig. Ik ben bang dat het GFX avontuur een te sterke wissel trekt op het ontwikkelteam...
Het valt mij trouwens al een tijdje op dat de uitbreidingen van het x-systeem qua objectieven erg langzaam verloopt. Die macro laat bijvoorbeeld al eeuwen op zich wachten en ook een wide-zoom is hooguit virtueel aanwezig. Ik ben bang dat het GFX avontuur een te sterke wissel trekt op het ontwikkelteam...
Dat is wat ik bedoelde Sodela. Ik snap het nut van een 200mm f2, maar deze ga ik als enthousiaste amateur nooit kopen
Ik vind de 100-400 eigenlijk al te duur, maar overweeg hem wel voor een reis naar Zuid-Afrika. Ik zou graag een goedkopere lens in het telegebied willen, zoals een 70-300, of een 200mm f/2.8 (met TC).
Zoals je al aangeeft zal de focus die nu ligt op de ontwikkeling van de GFX waarschijnlijk ten kosten gaan van de ontwikkeling voor het X systeem. Dit zag/zie je ook bij Sony met de komst van de FF A7/9 serie. Focus ligt nu vooral om deze goed in de markt te krijgen qua objectieven.....
Zou jammer zijn als Fujifilm te veel gaat focussen op het GFX systeem. Zeker als ze de uitgesproken ambitie hebben de nr 1 te willen worden.....
Zou jammer zijn als Fujifilm te veel gaat focussen op het GFX systeem. Zeker als ze de uitgesproken ambitie hebben de nr 1 te willen worden.....
Mwoah, de X-serie is nu al een volwassen systeem met een goede basis qua lenzen waardoor ze zich juist nu de introductie van de GFX lijn kunnen veroorloven. Zeker met het huidige AF-systeem dat gewoon goed geregeld is. Dingen als het flitssysteem gaan ook op voor de GFX lijn en kunnen ze dan ook gezamenlijk ontwikkelen en schelen dus ook enorm qua resources.
Sony had die positie niet. Die hadden het ene nog maar net van de grond af en begonnen al met het andere.
De wide zoom is er al: de 10-24. De ultra wide in de vorm van een 8-15 die een aantal willen nog niet. De macro lens (een echte dit keer) is ook al bezig aan z'n 2e iteratie en heeft langer geduurd omdat ze halverwege opnieuw zijn begonnen. Zolang het maar een goede lens is boeit dat wachten veel mensen niet.
@TKroon Fujifilm heeft een 55-200 en een 50-230 welke beiden goedkoop zijn en een prima kwaliteit hebben (en ja, er zit op beiden OIS).
Sony had die positie niet. Die hadden het ene nog maar net van de grond af en begonnen al met het andere.
De wide zoom is er al: de 10-24. De ultra wide in de vorm van een 8-15 die een aantal willen nog niet. De macro lens (een echte dit keer) is ook al bezig aan z'n 2e iteratie en heeft langer geduurd omdat ze halverwege opnieuw zijn begonnen. Zolang het maar een goede lens is boeit dat wachten veel mensen niet.
@TKroon Fujifilm heeft een 55-200 en een 50-230 welke beiden goedkoop zijn en een prima kwaliteit hebben (en ja, er zit op beiden OIS).
Precies, we hebben al twee tele zooms voor een kleiner budget, zou toch gek zijn wanneer ze de tele prime ook uitbrengen met midrange specs? Dan blijft het hele telebereik hangen in de 2.8-4 range, met een 200 f2 voegen ze echt iets toe wat ze nog niet aanbieden. Dat het daarmee een lens wordt van minimaal € 2.000 - waarschijnlijk dichterbij de € 3.000 - tsja... Dat wordt wel even slikken... Maar ik kijk echt uit naar deze lens. 200 F4 (50-140+1.4TC) is leuk maar ik zou graag nog 100mm extra willen < F4.
Trouwens, vanmiddag een kleinere aankoop gedaan maar ben er zeker erg content mee: Peak Design Leash. De meesten van jullie kennen dit vast al, maar het leuke aan deze nieuwe anchors is dat je ze direct door de oogjes van je Fuji kan pulken (zo dus: plaatje). Dus geen extra lusjes of clipjes meer, regelrecht de anchors aan je camera, ziet er een stuk cleaner uit en rammelt minder; ideaal!
De Leash is ook een hele fijne strap voor de X-T2 - alleen niet wanneer je met de 100-400 rondloopt - met de 90mm en 50-140 had ik nergens last van; snijd dus niet in je nek/schouder. De Slide is zeker wat comfortabeler maar ook een stuk lomper. Voor nog geen 45 Euro een van de beste en meest praktische straps die je kan kopen.
Trouwens, vanmiddag een kleinere aankoop gedaan maar ben er zeker erg content mee: Peak Design Leash. De meesten van jullie kennen dit vast al, maar het leuke aan deze nieuwe anchors is dat je ze direct door de oogjes van je Fuji kan pulken (zo dus: plaatje). Dus geen extra lusjes of clipjes meer, regelrecht de anchors aan je camera, ziet er een stuk cleaner uit en rammelt minder; ideaal!
De Leash is ook een hele fijne strap voor de X-T2 - alleen niet wanneer je met de 100-400 rondloopt - met de 90mm en 50-140 had ik nergens last van; snijd dus niet in je nek/schouder. De Slide is zeker wat comfortabeler maar ook een stuk lomper. Voor nog geen 45 Euro een van de beste en meest praktische straps die je kan kopen.
Een 200/2 voor minder dan €3000? Naja, dromen mag natuurlijk altijd. En dan nog het gewicht.Grin schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:43:
Precies, we hebben al twee tele zooms voor een kleiner budget, zou toch gek zijn wanneer ze de tele prime ook uitbrengen met midrange specs? Dan blijft het hele telebereik hangen in de 2.8-4 range, met een 200 f2 voegen ze echt iets toe wat ze nog niet aanbieden. Dat het daarmee een lens wordt van minimaal € 2.000 - waarschijnlijk dichterbij de € 3.000 - tsja... Dat wordt wel even slikken... Maar ik kijk echt uit naar deze lens. 200 F4 (50-140+1.4TC) is leuk maar ik zou graag nog 100mm extra willen < F4.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zijn die dingen nog duurder dan?
De 200 f2 voor FF zijn idd 6K... *slik* Ik kan zo snel geen 200 f2 APS-C vinden... maar dat zal dan idd eerder naar de 4-5K gaan dan 3K.
In dat geval is een een 200mm F2.8 zo gek nog niet...
De 200 f2 voor FF zijn idd 6K... *slik* Ik kan zo snel geen 200 f2 APS-C vinden... maar dat zal dan idd eerder naar de 4-5K gaan dan 3K.
In dat geval is een een 200mm F2.8 zo gek nog niet...
200mm f/2 APS-C gaat niet veel uitmaken voor de prijs vrees ik voor je. De 100-400 was nu ook niet bepaald goedkoop.
Oh, APS-C zal amper uitmaken in de kosten voor een 200mm f2? Shit zeg... 3.5K+ voor een lens is ook voor mij een no-go, jammer hoor...
100-400 Is nog goed te doen, niet goedkoop maar 2K kan je nog eens uitgeven.

100-400 Is nog goed te doen, niet goedkoop maar 2K kan je nog eens uitgeven.
Dat is dan wel een belangrijke reden waarom zo een luxe racepaard niet snel verkocht zal worden. Klinkt leuk om het in je portfolio te hebben als leverancier, maar praktisch van generlei waarde want duur en te groot en een lage toegevoegde waarde door zijn specialisme en dus niet verkocht.... Het flexibeler maken met converters zal een doekje voor het bloeden zijn omdat het eigenlijk alleen maar een compromis zal zijn.
Hoge ontwikkelkosten bij lage aantallen is een hoge prijs, los van de materiaalkosten die ook niet gering zullen zijn als het kwaliteit moet worden. De prijs zal hierdoor vermoedelijk eerder richting de 6 k liggen dan de 3,5 k. Het zou natuurlijk fraai zijn als je de prijs naar zeg eens 2k tot 3K weet te brengen, dan gaat de verkoop omhoog en is er misschien sprake van een terugverdienen. Die Hoffnung stirbt zu letzt...
Hoge ontwikkelkosten bij lage aantallen is een hoge prijs, los van de materiaalkosten die ook niet gering zullen zijn als het kwaliteit moet worden. De prijs zal hierdoor vermoedelijk eerder richting de 6 k liggen dan de 3,5 k. Het zou natuurlijk fraai zijn als je de prijs naar zeg eens 2k tot 3K weet te brengen, dan gaat de verkoop omhoog en is er misschien sprake van een terugverdienen. Die Hoffnung stirbt zu letzt...
Die 80mm Macro zal vaker verkocht gaan worden gok ik ;)! Een mooie en snelle vervanger voor de 60mm f2.4 die wat achterloopt op het gebied van AF-snelheid.
Wat ik zelf interessanter vind is dat het gerucht omtrent de 33mm f1.0 weer terug is op Fujirumors.com, persoonlijk lijkt mij deze lens veel leuker dan de 35mm f1.4 of f2. Welke langzamere AF heeft, geen WR of optisch minder is gecorrigeerd (en lelijk
). Mocht deze uitkomen zal de prijs wel flink zijn vrees ik.
Vanochtend mijn X-T2 en Grip terug gebracht voor garantie/reparatie. De sluiterknop was lam en de joystick van de grip ook (1 jaar en 3 maandjes oud respectievelijk). Ik gok niet dat Fuji moeilijk gaat doen en ze binnen twee weekjes weer terug heeft bij mij. Gelukkig gebeurde de sluiter aan het eind van mijn laatste bruiloft van het jaar... Enkel de feestfoto's even moeten gokken of de AF afging of niet.
Wat ik zelf interessanter vind is dat het gerucht omtrent de 33mm f1.0 weer terug is op Fujirumors.com, persoonlijk lijkt mij deze lens veel leuker dan de 35mm f1.4 of f2. Welke langzamere AF heeft, geen WR of optisch minder is gecorrigeerd (en lelijk
Vanochtend mijn X-T2 en Grip terug gebracht voor garantie/reparatie. De sluiterknop was lam en de joystick van de grip ook (1 jaar en 3 maandjes oud respectievelijk). Ik gok niet dat Fuji moeilijk gaat doen en ze binnen twee weekjes weer terug heeft bij mij. Gelukkig gebeurde de sluiter aan het eind van mijn laatste bruiloft van het jaar... Enkel de feestfoto's even moeten gokken of de AF afging of niet.
De 80mm macro gaat vast beter lopen dan de 200mm f2 prima, dat moet wel! 
Maar met een kostenplaatje ruim 1300 Euro - geruchten @Fujirumors - wordt de 80mm zeker geen koopje... Wederom een behoorlijk dure lens!
Dit weekend was ik op de Historic Grand Prix Zandvoort en hier heeft de 50-140 zijn reputatie weer helemaal waargemaakt. Samen met de X-T2+grip is dit echt een heerlijke combo! En een dag eerder loop je door de stad met een 23mm en zonder grip, dan is het een totaal andere camera. De veelzijdigheid van de X-T2 als 'semi-serieus FPS schietmachine' tot 'licht kiekjesijzer' zet elke keer weer een tevreden lach op m'n gezicht.
*klikbaar voor full-size JPG, pas op 10MB+*

Maar met een kostenplaatje ruim 1300 Euro - geruchten @Fujirumors - wordt de 80mm zeker geen koopje... Wederom een behoorlijk dure lens!
Dit weekend was ik op de Historic Grand Prix Zandvoort en hier heeft de 50-140 zijn reputatie weer helemaal waargemaakt. Samen met de X-T2+grip is dit echt een heerlijke combo! En een dag eerder loop je door de stad met een 23mm en zonder grip, dan is het een totaal andere camera. De veelzijdigheid van de X-T2 als 'semi-serieus FPS schietmachine' tot 'licht kiekjesijzer' zet elke keer weer een tevreden lach op m'n gezicht.
*klikbaar voor full-size JPG, pas op 10MB+*

Dat denk ik niet. Macro is veel meer een niche dan waar die 200mm voor gebruikt zal worden, die is gewoon breder inzetbaar en trekt daardoor veel meer kopers.Pat-Juh schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:59:
Die 80mm Macro zal vaker verkocht gaan worden gok ik ;)!
Als we de geruchten over de macro lens moeten geloven dan ziet het er nog minder goed uit. De prijs zou iets van 1336 euro bedragen. Bedenk je in dat deze lens op dit moment het nodige aan concurrentie heeft van de semi-macro lens van Fuji zelf (de 60mm) en de echte macro lenzen van Zeiss (de 50mm voor 799 euro) en de Samyang (100mm voor iets van 400~500 euro dacht ik). Al die lenzen doen het prima en kosten minder. Het wordt heel moeilijk om de meerwaarde te zien in die 80mm als deze daadwerkelijk iets van 1336 euro moet gaan kosten. Dat ligt bij die 200mm dan allemaal weer net even iets makkelijker omdat het verschil wat groter is (en wie daadwerkelijk F2 nodig heeft is er geen andere keus dan die 200mm).
Voor aps-c en fullframe dslr's worden er veel minder 135mm en 200mm resp. lenzen verkocht dan macro lenzen. Dus een 200mm voor de Fuji lijkt mij meer niche dan een standaard macrolens.ppl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:04:
[...]
Dat denk ik niet. Macro is veel meer een niche dan waar die 200mm voor gebruikt zal worden, die is gewoon breder inzetbaar en trekt daardoor veel meer kopers.
Ik verwacht daarnaast dat ze de 80mm macro ook wat op niet-macrogebruik getrimd hebben.
Dat verwacht ik ook. De 90f2 gaat hier vrijwel zeker de deur uit wanneer de ik 80mm f2.8 in bezit heb. Ik heb liever een 80mm f2.8 met OIS dan een 90mm f2 zonder stabilisatie. Die ene stop maak je met dat soort brandpuntsafstanden wel weer goed met OIS, Fuji heeft zijn stabilisatie meer dan prima voor elkaar dus dat is een no-brainer voor mij.
Hier gaat ook met vrij grote zekerheid een 80mm komen. Ik heb nu de 60mm maar gebruik die best weinig. Behalve formaat en draagbaarheid lijkt de 80mm eigenlijk wel op alle fronten een betere fit, maar ook met bijbehorend prijskaartje.
Toen ik nog met Canon fotografeerde waren de Sigma 35mm 1.4 en de Canon 100mm macro mijn favoriete lenzen, dus bij Fuji zou 23mm en 80mm ook een leuk duo zijn om dagjes mee op pad / de natuur in te gaan.
Ik ben overigens vooral benieuwd naar de AF - mocht deze echt snel zijn zoals aangegeven in de eerste reviews, dan is dit wel redelijk opmerkelijk voor een macro lens.
Toen ik nog met Canon fotografeerde waren de Sigma 35mm 1.4 en de Canon 100mm macro mijn favoriete lenzen, dus bij Fuji zou 23mm en 80mm ook een leuk duo zijn om dagjes mee op pad / de natuur in te gaan.
Ik ben overigens vooral benieuwd naar de AF - mocht deze echt snel zijn zoals aangegeven in de eerste reviews, dan is dit wel redelijk opmerkelijk voor een macro lens.
De 4 touch swipe functie heeft mij wel over de streep getrokken om voor een X-E3 te gaan...
Het ontbreken van een ingebouwde flash kan ik nog wel mee leven..
Het ontbreken van een ingebouwde flash kan ik nog wel mee leven..
https://blog.gregtheuling...en-fujifilm-x-raw-studio/
Heel veel nieuwe functies en de roadmap voor nieuwe objectieven
Heel veel nieuwe functies en de roadmap voor nieuwe objectieven
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Damn, dat is een stevige aankondiging!
De 'volledig vernieuwde autofocus algoritme', 'opslaan en inladen van camera instellingen', 'Fujifilm X-RAW Studio' en 'XF8-16mm F2.8 R LM WR' zijn zaken waar ik echt naar uitkijk! De 'XF200mm F2 R LM OIS WR' ligt zeer waarschijnlijk buiten mijn budget dus die laat ik maar even varen. Tenzij deze toch onder de 3500 Euro komt, dan wil ik er nog eens over nadenken...
Maar verder: GO FUJIFILM!
De prijs van de 'Fujifilm XF 80mm f/2.8 R LM OIS WR Macro Lens' is 1199 USD, dat valt me dan weer mee t.o.v. de geruchten van ruim 1300 USD. Ik reken nu op ~1300 Euro.
De 'volledig vernieuwde autofocus algoritme', 'opslaan en inladen van camera instellingen', 'Fujifilm X-RAW Studio' en 'XF8-16mm F2.8 R LM WR' zijn zaken waar ik echt naar uitkijk! De 'XF200mm F2 R LM OIS WR' ligt zeer waarschijnlijk buiten mijn budget dus die laat ik maar even varen. Tenzij deze toch onder de 3500 Euro komt, dan wil ik er nog eens over nadenken...
Maar verder: GO FUJIFILM!

De prijs van de 'Fujifilm XF 80mm f/2.8 R LM OIS WR Macro Lens' is 1199 USD, dat valt me dan weer mee t.o.v. de geruchten van ruim 1300 USD. Ik reken nu op ~1300 Euro.
[ Voor 15% gewijzigd door Grin op 07-09-2017 14:11 ]
Niet als je naar de polls kijkt van Fuji gebruikers (de 200mm stond altijd ver boven de 80mm macro) en ook niet als je naar concurrerende lenzen kijkt. Macro is bij Fuji veel meer niche en kent veel meer concurrentie dan die 200mm (die je overigens ook met de extenders kunt gebruiken). En er is natuurlijk ook de 90mm waar velen mee weglopen.Universal Creations schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:26:
[...]
Voor aps-c en fullframe dslr's worden er veel minder 135mm en 200mm resp. lenzen verkocht dan macro lenzen. Dus een 200mm voor de Fuji lijkt mij meer niche dan een standaard macrolens.
Dat zal de grote vraag bij een aantal wel zijn. Ivan Joshua Loh heeft ze naast elkaar gezet en geeft de voorkeur aan de 90mm: XF80 vs XF90. Er zijn zat mensen die nu al die 90mm gebruiken voor portretten en voor macro er een extension ring tussen doen. Ik weet niet of die mensen gaan switchen.Grin schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:19:
De 90f2 gaat hier vrijwel zeker de deur uit wanneer de ik 80mm f2.8 in bezit heb. Ik heb liever een 80mm f2.8 met OIS dan een 90mm f2 zonder stabilisatie.
Die 1300 USD (1336 om precies te zijn) is incl. BTW wat in Japan op 25% ligt. Als je dat eraf haalt is het verschil maar 100 USD dus ze zaten er behoorlijk dicht in de buurt.Grin schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:04:
Dan hebben we nu de Samyang 100mm voor 479 euro (20mm meer maar zonder AF, OIS en WR), de XF60mm voor 569 euro (geen 1:1, 20mm minder en zonder OIS en WR), en de Zeiss 50mm voor 759 euro (30mm minder, geen OIS en WR) naast de nieuwe 80mm die dan op iets van 1300 euro neerkomt. Die 90mm kost overigens 799 euro (geen OIS, geen macro zonder extension tubes). Dat is eigenlijk wel een behoorlijk verschil in prijs voor iets wat voornamelijk neerkomt op WR en OIS. Zelfs de 100mm macro L-lens van Canon is behoorlijk goedkoper.
Ik ben wel reuze benieuwd naar dat X-RAW Studio van ze. Zo te zien moet je daarvoor wel je camera aan de computer hebben hangen om die RAW files te kunnen verwerken.
Maar wat echt heel fijn is: met de nieuwe firmware versies kun je middels de acquire software nu eindelijk ook je camera settings backuppen en terugzetten! Dat werd echt hoogtijd.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 07-09-2017 14:35 ]
Ik wil over een paar maanden een nieuwe "goede" camera gaan kopen. Het budget zal zo rond de 1000 tot 1500 euro liggen. Ik heb al wat research gedaan, hier op Tweakers, maar ook op dpreview.com enz. Mede door het enthousiasme van een kennis over de X-T20 van Fujifilm ben ik mij gaan verdiepen in deze camera.
De eisen zijn naast uiteraard een zo goed mogelijke beeldkwaliteit, dat de camera prettig in gebruik is en makkelijk mee te nemen. Om die reden vallen voor mij de spiegelreflexcamera's voor mij af.
Nu kwam vandaag het bericht dat Fuji ook de X-E3 gaat leveren die zo op het eerste gezicht behoorlijk in de buurt komt van de X-T20. In het frontpageartikel zie ik al wat verschillen opduiken, waar met name "lichter dan de X-T20" en "snellere AF" mij aanspreken.
Maar wat zijn nou, als ik bijvoorbeeld deze twee camera's tegen elkaar af zou moeten wegen, de punten waar ik op moet letten? Het lenssysteem interesseert mij niet heel veel. Ik heb nog geen goede lenzen en zal naast de kitlens 1, hooguit 2 andere lenzen kopen.
De camera's zullen gebruikt worden voor een verscheidenheid aan fotografie. Foto's van het gezin met opgroeiende kinderen (snelheid van belang?), vakantiefoto's, mogelijk voor het spotten van treinen en foto's van stedelijke omgeving.
Zoals uit het bovenstaande wel blijkt ben ik redelijk groen op het gebied van serieuze fotografie. Veel verder dan spelen met de handmatige instellingen op mijn smartphone ben ik nog niet gekomen
Ik wilde eerst een aankoopadviestopic maken, maar omdat ik bang ben dat dat verzand in een "je moet voor merk x of y gaan" plaats ik het hier. Het gaat mij echt om de zaken waar ik op moet letten qua functionaliteit
De eisen zijn naast uiteraard een zo goed mogelijke beeldkwaliteit, dat de camera prettig in gebruik is en makkelijk mee te nemen. Om die reden vallen voor mij de spiegelreflexcamera's voor mij af.
Nu kwam vandaag het bericht dat Fuji ook de X-E3 gaat leveren die zo op het eerste gezicht behoorlijk in de buurt komt van de X-T20. In het frontpageartikel zie ik al wat verschillen opduiken, waar met name "lichter dan de X-T20" en "snellere AF" mij aanspreken.
Maar wat zijn nou, als ik bijvoorbeeld deze twee camera's tegen elkaar af zou moeten wegen, de punten waar ik op moet letten? Het lenssysteem interesseert mij niet heel veel. Ik heb nog geen goede lenzen en zal naast de kitlens 1, hooguit 2 andere lenzen kopen.
De camera's zullen gebruikt worden voor een verscheidenheid aan fotografie. Foto's van het gezin met opgroeiende kinderen (snelheid van belang?), vakantiefoto's, mogelijk voor het spotten van treinen en foto's van stedelijke omgeving.
Zoals uit het bovenstaande wel blijkt ben ik redelijk groen op het gebied van serieuze fotografie. Veel verder dan spelen met de handmatige instellingen op mijn smartphone ben ik nog niet gekomen
Ik wilde eerst een aankoopadviestopic maken, maar omdat ik bang ben dat dat verzand in een "je moet voor merk x of y gaan" plaats ik het hier. Het gaat mij echt om de zaken waar ik op moet letten qua functionaliteit
[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 07-09-2017 15:14 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Mwaoh... zijn verhaal over beide lenzen is behoorlijk genuanceerd - en lachwekkend slecht geschreven, dus ik wacht ook even op andere reviews.
De 90mm is marginaal sterker als portretlens en de 80mm is de betere macro. Ik zou na het lezen van de eerste 2 reviews (dit is de andere) niet weten waarom ik de 90mm zou willen aanhouden, helemaal als je de 50-140 ook hebt. De 80mm voegt voor mij beduidend meer toe dan de 90mm, en om heel eerlijk te zijn vind ik OIS eigenlijk een must-have @ 70mm+. Daarnaast is de 'review' van jonasrask|photography behoorlijk enhousiast - maar dat moet ook wel voor een Fujifilm-evangelist...
De 90mm is marginaal sterker als portretlens en de 80mm is de betere macro. Ik zou na het lezen van de eerste 2 reviews (dit is de andere) niet weten waarom ik de 90mm zou willen aanhouden, helemaal als je de 50-140 ook hebt. De 80mm voegt voor mij beduidend meer toe dan de 90mm, en om heel eerlijk te zijn vind ik OIS eigenlijk een must-have @ 70mm+. Daarnaast is de 'review' van jonasrask|photography behoorlijk enhousiast - maar dat moet ook wel voor een Fujifilm-evangelist...
Ondanks dat de 80mm best aardig op bovenstaande lens lijkt, weet ik niet of ik hem (in plaats van mijn huidige 90, het budget en de ruimte zijn beperkt) ga kopen daar zal ik heel wat nachtjes over slapen. Een 8-16 komt er vrijwel zeker wel.begintmeta schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:25:
Van mij mag een geupdate 18mm (vrijwel even compact als het huidige, ook f/2 (of minder), WR, iets kleiner nabijheidspunt, iets betere randscherpte en overige optische eigenschappen, verbeterde autofocus en diafragma) en een ~70mm ~f/2.5 OIS WR uitkomen die laatste eventueel compatibel met extenders en met macrofunctionaliteit.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 07-09-2017 15:25 ]
Ik heb sinds 3,5 jaar een X-E2 waar ik heel blij mee ben. Als de X-E3 de body van de E2 had gehad met de nieuwe sensor/processor en de joystick, had ik hem direct gepre-orderd. Nu er een touchscreen-interface op zit en de d-pad ontbreekt, wacht ik eerst de echte (niet door Fuji gesponsorde) reviews even af. De eerste foto's op Fujirumors (zonder d-pad, kleinere body, andere styling bovenop) schrikten me wel iets af.
Maar de eerste berichten over de implementatie van de touchscreen klinken eigenlijk wel positief. Met mijn Canon compactcamera raak ik altijd per ongeluk knoppen op het scherm aan waardoor allerlei instellingen ongewild verkeerd staan (exposure-compensatie op -2 of ISO plotseling op 8000, dat soort ongein). Fuji lijkt dit redelijk goed bedacht te hebben als ik de berichten zo lees. Je moet eerst een bepaalde swipe maken voordat instellingen aangepast gaan worden, en diafragma en sluitertijd blijven gewoon fysieke knoppen.
Dat de flitser ontbreekt en ze een tilt-screen niet nodig vinden, is erg jammer maar geen dealbreaker voor mij.
Zo, dat moest ik even kwijt. Ik ben onverwacht enthousiast geworden over de X-E3.
Maar de eerste berichten over de implementatie van de touchscreen klinken eigenlijk wel positief. Met mijn Canon compactcamera raak ik altijd per ongeluk knoppen op het scherm aan waardoor allerlei instellingen ongewild verkeerd staan (exposure-compensatie op -2 of ISO plotseling op 8000, dat soort ongein). Fuji lijkt dit redelijk goed bedacht te hebben als ik de berichten zo lees. Je moet eerst een bepaalde swipe maken voordat instellingen aangepast gaan worden, en diafragma en sluitertijd blijven gewoon fysieke knoppen.
Dat de flitser ontbreekt en ze een tilt-screen niet nodig vinden, is erg jammer maar geen dealbreaker voor mij.
Zo, dat moest ik even kwijt. Ik ben onverwacht enthousiast geworden over de X-E3.
In hoofdlijnen doen die camera's hetzelfde. De details worden aardig opgesomd in onderstaande video (wel lange zit):PaT schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:10:
Maar wat zijn nou, als ik bijvoorbeeld deze twee camera's tegen elkaar af zou moeten wegen, de punten waar ik op moet letten?
Die reviews zijn van X-fotografen en beiden vrij summier. Het is meer een korte overview van wat je kunt verwachten dan echt daadwerkelijke tests. Op zich is daar niets mis mee. Wat ik wel erg jammer vindt is dat altijd met dit soort lenzen de reviews worden gedaan door mensen die vrij weinig tot helemaal niks op hebben met macro en je dus eigenlijk nog niks weet. Ik ben benieuwd naar de reviews van de mensen die wat meer begaan zijn met macro (hoe werkt die OIS nou daadwerkelijk voor macro-werk?); hopelijk kijken die ook een beetje naar de andere macro lenzen.Grin schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:22:
Mwaoh... zijn verhaal over beide lenzen is behoorlijk genuanceerd - en lachwekkend slecht geschreven, dus ik wacht ook even op andere reviews.
8<
Daarnaast is de 'review' van jonasrask|photography behoorlijk enhousiast - maar dat moet ook wel voor een Fujifilm-evangelist...
Op fujix-forum is men al minder enthousiast vanwege de prijs. De mensen die nu reageren verkiezen bijna allemaal de concurrentie van de 80mm macro omdat het goedkoper is en de 80mm niet veel meer biedt. Een echte macro review geeft vast meer info over wat die 80mm nou werkelijk kan.
@PaT je vraagt waar je op moet letten. Ik ben een beginnend-amateur-hobby-fotograaf dus kan je geen diepgaand antwoord geven, maar ik kan je wel zeggen dat je moet letten op gebruiksgemak. Ik vind fuji daarin uitblinken door hun draaiwieltjes. Diafragma stel je in op de lens, sluitertijd op de camera en je kunt een van de variabele wieltjes de functie voor iso toekennen. Dat maakt dat je eenvoudig, overzichtelijk en snel de meest veranderlijke instellingen van de camera kan wijzigen zonder te verzanden in diverse menu's. De lenzen van fuji zijn (volgens de forumleden hier iig) van de hoogste kwaliteit, dat maakt ook dat ze wel prijziger zijn dan wanneer je voor een ander merk zou kiezen. Voordeel is dan weer dat je minder snel tegen de kwaliteitslimieten van de lens aan zal lopen en dat een mislukte foto meestal aan jezelf te wijten is. Verder moet je je camera leren kennen, sommige limitaties van de camera kun je ondervangen door er slim mee om te gaan. Ik kan je zo geen voorbeeld geven.
Tot slot is het zeer aan te raden de camera eens in je handen te nemen. De t20 heeft iig een zeer kleine grip, ook voor mensen met kleine handen is die aan de kleine kant. Weet dat er handige, opschroefbare grip-extensions zijn die de camera ineens heel anders laten aanvoelen.
Tot slot is het zeer aan te raden de camera eens in je handen te nemen. De t20 heeft iig een zeer kleine grip, ook voor mensen met kleine handen is die aan de kleine kant. Weet dat er handige, opschroefbare grip-extensions zijn die de camera ineens heel anders laten aanvoelen.
@LA-384 Dank voor je reactie. Uiteraard ga ik t.z.t. de camera ervaren. We hebben hier in de buurt Foka zitten, dus dat komt wel goed. Om nou blind zo'n 'persoonlijk' duur apparaat te kopen gaat mij wat ver.
Ik heb zelf niet erg grote handen, dus ik ben benieuwd of de x-t20 goed in mijn handen past.
Ik heb zelf niet erg grote handen, dus ik ben benieuwd of de x-t20 goed in mijn handen past.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb nu een X-E2S en wil gaan overstappen naar een X-Pro2. Nu de X-E3 op de markt komt begin ik toch te twijfelen aangezien ze volgens de website gewoon gelijk zijn qua sensor.
Weet iemand misschien wat de X-Pro2 nu nog beter maakt dan de X-E3? Want er zit nog wel wat prijsverschil in.
Weet iemand misschien wat de X-Pro2 nu nog beter maakt dan de X-E3? Want er zit nog wel wat prijsverschil in.
Het grote kenmerk van de X-Pro2 is natuurlijk de hybride zoeker. Verder zijn er natuurlijk nog diverse verschillen (afmetingen, layout, afdichtingen, touchscreen...), of het voor jou een meerprijs waard is, is lastig te zeggen, dat kan je het beste zelf een beetje uitproberen.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 08-09-2017 09:19 ]
Dat is het hem nu juist. De X-Pro2 heeft een andere zoeker is WR én heeft de looks. De X-E3 heeft een hogere fps, touchscreen bluetooth en 4K filmen.
Dus ik ga even wachten wat de prijs van de X-Pro2 gaat doen, blijft een oudere camera met minder foefjes
Dus ik ga even wachten wat de prijs van de X-Pro2 gaat doen, blijft een oudere camera met minder foefjes
De belangrijkste voordelen van de X-Pro2 zijn "WR", "Knopjes" en de zoeker. Maar dan moet je die natuurlijk wel gebruiken... Met "groothoek" objectieven zal dat geen probleem zijn, maar met tele wordt alles wel erg klein met de kadertjes, bruikbaarheid is dan misschien wel een issue, los van de afscherming doordat de objectieven letterlijk voor de zoeker zitten. Met de nieuwere F2 serie valt het wel mee, maar een 16-55 of een 10-24 gaat praktisch niet werken, laat staan met de telezooms. Dan moet je terugvallen op de EVF en die is bij de X-pro2 kleiner qua vergroting dan de X-E3. Daarnaast is de X-Pro2 een behoorlijk bakbeest met meer gewicht en afmetingen.Blijft dan (voor mij althans) de WR als enig echt pluspunt met een aantal extra's die de X-E3 heeft.
Ik begreep trouwens ook dat de wat snellere AF die de X-E3 heeft ook in de aangekondigde firmware update van de andere modellen gaat zitten, eens kijken wanneer die komt.
Ik begreep trouwens ook dat de wat snellere AF die de X-E3 heeft ook in de aangekondigde firmware update van de andere modellen gaat zitten, eens kijken wanneer die komt.
Sprak recentelijk iemand bij Fujifilm. Deze gaf ook aan dat de kans aannemelijk is dat deze in firmware update wordt verwerkt. Hij mag natuurlijk niks met klem bevestigen, maar manier hoe hij erover sprak kun je deze aanname wel maken. ;-)
Stond volgens mij keurig in de aankondiging van gister/eergisteren dat de snelle AF ook naar de X-T2 en de Xpro2 komt. De X-T20 lijkt deze snellere AF (vooralsnog) niet te krijgen.
De X-Pro2 krijgt overigens ook 4K video met de volgende firmware-update, mooi dat ze op die manier de functionaliteit gelijk blijven trekken :):
https://petapixel.com/201...ries-x-pro2-get-4k-video/
https://petapixel.com/201...ries-x-pro2-get-4k-video/
Check out my photography on Instagram
Als je in dit linkje kijkt kun je ook zien hoe die snellere autofocus werkt
winwiz in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"
In plaats van elke 300 -500 ms een update in de nieuwe AF elke 50 ms
winwiz in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"
In plaats van elke 300 -500 ms een update in de nieuwe AF elke 50 ms
[ Voor 17% gewijzigd door winwiz op 08-09-2017 12:52 ]
Touchscreen zit er alleen op omdat er geen d-pad meer op zit. Die knoppen waren er niet alleen voor navigatie maar ook als extra functieknop. Dat laatste wordt nu gedaan door de swipes op het scherm. Dat hele touch is capacitief dus je mag problemen verwachten met handschoenen, koude vingers, etc. zoals we dat ook van de smartphones kennen.geezer1986 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:35:
Dat is het hem nu juist. De X-Pro2 heeft een andere zoeker is WR én heeft de looks. De X-E3 heeft een hogere fps, touchscreen bluetooth en 4K filmen.
De bluetooth is er alleen om wat gemakkelijker verbinding te kunnen maken met de camera. Nu moet je eerst de wifi op de camera handmatig aan zetten en op de smartphone selecteren. Met dat bluetooth is dit deel geautomatiseerd. Meer dan dat kun je er niet mee.
Dat 4k filmen is net als bij de X-T20 beperkt en de X-Pro2 zal ongetwijfeld dezelfde mogelijkheden hebben (op de hdmi output na). Als dit belangrijk voor je is dan kun je alleen maar bij de X-T2 terecht.
Het is geen oudere camera met minder foefjes. Je hebt exact dezelfde processor, sensor, etc. maar meer functieknoppen (d-pad, ISO ring op de sluitertijdkeuzeknop dus je hoeft niet in een menu te duiken of er een functieknop voor op te offeren) en dus meer foefjes. Wat de X-Pro2 ook heeft is een fatsoenlijke tripodmount. Die is niet alleen mooi onder de lens gecentreerd maar ook nog eens een stuk verder van de batterijdeur geplaatst. Daardoor kun je een qr plate monteren en toch je batterij verwisselen. De X-E3 en de X-T20 kunnen dit beiden niet (X100F geloof ik ook niet).Dus ik ga even wachten wat de prijs van de X-Pro2 gaat doen, blijft een oudere camera met minder foefjes
En je hebt natuurlijk een OVF waardoor je veel meer het meetzoeker gevoel krijgt. Ook heb je dan geen last van een VF blackout en wordt fotograferen in het donker een stuk makkelijker.
Je hebt met de X-Pro2 dus ook daadwerkelijk wel wat meer dingen dan de X-E3 en daar betaal je dan ook wel meer voor. Foto- en video-technisch doen ze niet voor elkaar onder want ze gebruiken daar dezelfde hardware voor. Kun je je beter afvragen of je extra knopjes, een OVF en WR het extra geld waard vindt.
Btw, gewicht van de body in deze is wat zwaarder maar dat is een voordeel wanneer je de telelenzen gaat gebruiken, geeft een betere balans.
Fujifilm riep ook heel hard dat 4k op de X-Pro2 echt niet mogelijk was en dat de USB poort ook echt geen tethering kon doen. En dan kondigen ze firmware versie 4.00 en wat prijkt daar op de release notes?Grin schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:41:
De X-T20 lijkt deze snellere AF (vooralsnog) niet te krijgen.
Verwijderd
Fujifilm heeft nooit geroepen dat 4k niet mogelijk is; enkel dat ze dachten dat 4k op de x-pro2 teveel beperkingen zou hebben.ppl schreef op zondag 10 september 2017 @ 00:27:
[...]
Fujifilm riep ook heel hard dat 4k op de X-Pro2 echt niet mogelijk was en dat de USB poort ook echt geen tethering kon doen. En dan kondigen ze firmware versie 4.00 en wat prijkt daar op de release notes?Het kan maar besef je wel dat die X-T20 1 nadeel heeft tov de X-Pro2 en X-T2: het is geen vlagschip dus de kans dat Fuji er iets minder aandacht aan besteed is aanwezig. Het zou wel handig zijn voor Fuji zelf om dat te doen (ook voor de X-100F) omdat ze dan 1 AF systeem voor alle X-Trans III camera's hebben.
In mijn zoek toch naar of Fuji X wat voor mij is toch nog twee vragen voor de gebruikers hier (voornamelijk X-T2'ers).
Wat voor batterijduur halen jullie met live-view op het schermpje en gewoon met schieten met de EVF gewoonlijk ? En iemand ervaring met 3rd party batterijen?
Ook ben ik benieuwd hoe jullie de dubbele SD sloten gebruiken? Zat er zelf aan te denken om RAW+JPG te schieten en dan voor de JPG's een iets trager kaartje (of gewoon een even snelle). Gezien de goede berichten die ik lees over de goede JPG's van Fuji is het best handig voor foto's om die naar de telefoon te sturen om te delen (iets wat mijn vrouw graag wil en handig voor snapshots om door te sturen).
Wat voor batterijduur halen jullie met live-view op het schermpje en gewoon met schieten met de EVF gewoonlijk ? En iemand ervaring met 3rd party batterijen?
Ook ben ik benieuwd hoe jullie de dubbele SD sloten gebruiken? Zat er zelf aan te denken om RAW+JPG te schieten en dan voor de JPG's een iets trager kaartje (of gewoon een even snelle). Gezien de goede berichten die ik lees over de goede JPG's van Fuji is het best handig voor foto's om die naar de telefoon te sturen om te delen (iets wat mijn vrouw graag wil en handig voor snapshots om door te sturen).
Bij mij is de batterijduur ongeveer 300-350, misschien wel hoger waarbij ik wel de opmerking moet maken dat ik de camera niet aan laat staan en vrij snel weer uitzet. Op vakantie met rond 2000 opnames (Raw + JPG) heb ik als ik het goed reproduceer 4 keer de accu verwisseld waarbij die de eerste keer natuurlijk vol was en was die daarna nog goed gevuld (1 streepje eraf). De temperatuur lag tussen de 15-22 graden (Ierland met veel wind en af en toe een bui).
Ik gebruik de eye-sensor dus een mix van live-view op het scherm en de EVF. In de praktijk gebruik ik de laatste vooral. Ik bekijk de foto's overigens maar beperkt en controleer niet altijd hoe eea geworden is omdat het moment voorbij is. Als je dat doet gaat er natuurlijk behoorlijk wat energie verloren die je voor de opnames mist.In het hotel wel een paar keer het SD kaartje gekopieerd op een harde schijf en daar de boel bekeken. Dus geen kabel gebruikt die de camera stiekem weer gaat opladen. Ik heb wel ongeveer 50 opnames doorgestuurd met de app naar de iPad/ iPhone, dat zit er dus allemaal bij in.
"Neppers" zijn soms best wel goed Ik heb 1 Jupio en een stuk of wat Pantona's in gebruik naast de originelen die uit verschillende andere camera's komen die familieleden in gebruik hebben (E2 en T1). De Pantona's (normalen) doen niet onder voor de Jupio's maar zijn wel een stuk goedkoper (meen iets van €9,= per stuk bij een setje van 3, ergens uit Duitsland) . De neppers zijn misschien 10% slechter dan het origineel, maar dat is geen "wetenschappelijke" uitspraak. Als ik ze gebruik gaan alle accu's die ik meeneem even in de lader en dan is het verschil eigenlijk te verwaarlozen. Ook na een paar weken op vakantie bijvoorbeeld zijn ze niet leeg.
Ik gebruik de eye-sensor dus een mix van live-view op het scherm en de EVF. In de praktijk gebruik ik de laatste vooral. Ik bekijk de foto's overigens maar beperkt en controleer niet altijd hoe eea geworden is omdat het moment voorbij is. Als je dat doet gaat er natuurlijk behoorlijk wat energie verloren die je voor de opnames mist.In het hotel wel een paar keer het SD kaartje gekopieerd op een harde schijf en daar de boel bekeken. Dus geen kabel gebruikt die de camera stiekem weer gaat opladen. Ik heb wel ongeveer 50 opnames doorgestuurd met de app naar de iPad/ iPhone, dat zit er dus allemaal bij in.
"Neppers" zijn soms best wel goed Ik heb 1 Jupio en een stuk of wat Pantona's in gebruik naast de originelen die uit verschillende andere camera's komen die familieleden in gebruik hebben (E2 en T1). De Pantona's (normalen) doen niet onder voor de Jupio's maar zijn wel een stuk goedkoper (meen iets van €9,= per stuk bij een setje van 3, ergens uit Duitsland) . De neppers zijn misschien 10% slechter dan het origineel, maar dat is geen "wetenschappelijke" uitspraak. Als ik ze gebruik gaan alle accu's die ik meeneem even in de lader en dan is het verschil eigenlijk te verwaarlozen. Ook na een paar weken op vakantie bijvoorbeeld zijn ze niet leeg.
Hangt heel erg af van wat ik d'r mee doe, 300-500 tot ruim het dubbele in CH burst. Vorige week zat ik op ruim 1200 op 1 batterij maar dat is met ~85% @ Continuous High en ~15% @ Single Shot.sapphire schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:08:
Wat voor batterijduur halen jullie met live-view op het schermpje en gewoon met schieten met de EVF gewoonlijk?
Alleen origineel spul in m'n Fuji, is al eens eerder langsgekomen in deze thread, zoek maar eens.sapphire schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:08:
En iemand ervaring met 3rd party batterijen?
Compressed RAW op slot 1 & JPG Fine op slot 2. Ik importeer altijd de gehele geheugenkaart (slot1) in Iridient Developer en trek daarna de foto's binnen @ LR. Met slot 2 doe ik eigenlijk nooit iets. Beide kaarten Sandisk, 300MB/S, 64GB voor slot 1, 32GB voor slot 2. JPG's zijn nagenoeg altijd de helft van de RAW's dus dat komt mooi uit.sapphire schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:08:
Ook ben ik benieuwd hoe jullie de dubbele SD sloten gebruiken?
WTF...winwiz schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:55:
Uitleg over het nieuwe autofocus systeem:
https://blog.gregtheuling...ekent-dat-in-de-praktijk/
Dit wist ik echt niet... Maar ik vroeg me wel af waarom mijn shots in CH doorgaans betere focus hadden dan in CL:
"
Wie momenteel fotografeert met de zogenoemde drive hendel op ‘Continu Laag’ (CL), of ‘Single Shot’ (S), wist waarschijnlijk niet dat zijn camera daarbij uitsluitend gebruik maakte van het langzamere ‘contrast detectie AF’ (CDAF) systeem waarover de camera beschikt.
Dat gebeurde zelfs wanneer het te volgen onderwerp zich bevind binnen het snellere ‘PDAF’ gebied. Fase detectie autofocus werd dus enkel gebruikt als de drive hendel op de camera stond ingesteld op ‘CH’.
"
Dat je in burst vee meer haalt is natuurlijk wel logisch, vandaar dat ik vraag in liveview.Grin schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:40:
[...]
Hangt heel erg af van wat ik d'r mee doe, 300-500 tot ruim het dubbele in CH burst. Vorige week zat ik op ruim 1200 op 1 batterij maar dat is met ~85% @ Continuous High en ~15% @ Single Shot.
Goeie tip, even 198 pagina's doorbladerenAlleen origineel spul in m'n Fuji, is al eens eerder langs gekomen in deze thread, zoek maar eens.
Compressed raw, dat ga ik even opzoeken aangezien ik alleen gewoon RAW ken.Compressed RAW op slot 1 & JPG Fine op slot 2. Ik importeer altijd de gehele geheugenkaart (slot1) in Iridient Developer en trek daarna de foto's binnen @ LR. Met slot 2 doe ik eigenlijk nooit iets. Beide kaarten Sandisk, 300MB/S, 64GB voor slot 1, 32GB voor slot 2. JPG's zijn nagenoeg altijd de helft van de RAW's dus dat komt mooi uit.
Maar om wat dieper in te gaan op dingen, ik schieten gebouwen/woningen/interieurs. Nu met mijn 5DII red ik met een oude originele accu en een phottix 3 opdrachten achter elkaar (eigenlijk nooit meer dan drie op een dag ivm. tijd). Je merkt gewoon dat Liveview enorme accu drain is aangezien ik gemiddeld dus ca. 75 foto's op 1 acu red
Als ik naar Fuji over ga komt er in de eerste instantie een Samyang 12/2 dus ook veel MF met liveview.
Las in een soort review Patona Premiums erg goed uit de test kwamen met ca. 1150mAh capaciteit (getest) en niet veel warmer dan een Fuji batterij. Vond ze zonder echt te zoeken op amazon.de voor ca. €30 €16 dus de helft van een originele. Sowieso komt er 1 originele extra en dan is 2 Patona Premiums ook nog een optie er bij.
Daarom bevestig ik Sodela's reactie en geef ik ook een CH-scenario met een uiteenzetting in percentages.
Zoeken != doorbladeren. Wanneer je in deze thread zoekt op: batterij dan krijg je de relevante posts wel naar voren.
Zoeken != doorbladeren. Wanneer je in deze thread zoekt op: batterij dan krijg je de relevante posts wel naar voren.
@ Sapphire: Niet dat je het gevraagd had omtrent de geheugenkaarten, jij had andere ideeën : als je het 2e slot als backup gebruikt moet je het beste 2 identieke SD kaarten gebruiken. Als je 2 verschillende neemt struikelt de camera nog wel eens met de verschillende "wegschrijfsnelheden" en kan vastlopen. It's not a bug, it's feature..... Bij JPEG op de een en RAW op de ander maakt het niet zoveel uit trouwens.
@Sodela Maakt niet uit, altijd fijn zulk advies.
Voorlopig denk niet upgraden, PC is eerst aan vervanging toe....
Voorlopig denk niet upgraden, PC is eerst aan vervanging toe....
Dat ben ik nog nergens tegengekomen. Wel diverse Fuji managers die zijn geïnterviewd en hebben verklaard dat 4k in de X-Pro2 niet mogelijk was omdat de warmte niet goed afgevoerd kon worden en een community die is gaan speculeren dat ze het niet ondersteunen omdat het te beperkt zou zijn (dankzij fujirumors door het gerucht van die nieuwe S accu) of dat het een gevalletje van productscheiding betreft. Met name die laatste groep vond het nogal merkwaardig omdat de X-Pro2 groter is dan de X-T2 en net zo goed of zelfs makkelijker de warmte kwijt moet kunnen.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 04:28:
Fujifilm heeft nooit geroepen dat 4k niet mogelijk is; enkel dat ze dachten dat 4k op de x-pro2 teveel beperkingen zou hebben.
Je ziet het nu ook met die nieuwe firmware. Je krijgt exact hetzelfde als een battery-griploze X-T2. De battery grip levert meer stroom waardoor de X-T2 sneller kan zijn en je ook langer kunt filmen: zonder grip is het 10 min 4k, met grip 30 min 4k. De X-Pro2 heeft geen battery grip. Ook dit laat weer zien dat het warmte excuus die Fujifilm gaf gewoon complete onzin is (net als het feit dat 4k op de X-Pro2 niet die nieuwe accu's vereist...). Dat 4k zat er niet op om dezelfde reden dat die AF custom settings er niet op zaten: productscheiding. De X-T serie is vooral bedoeld als alleskunner terwijl de X-Pro serie juist voor straat- en reportagefotografie is bedoeld. Daar passen ze hun feature set op aan (bijv. de X-T2 wel een battery grip en de X-Pro2 niet). En als er dan teveel kritiek is willen ze het nog wel eens bijsturen en krijg je dit soort firmware updates. Dat is dan weer het mooie aan Fujifilm.
Ik hoop alleen dat ze de wildgroei aan features in de gaten houden. Het begint nu zo langzamerhand wel een beetje teveel te worden waardoor je inboekt aan bedieningsgemak.
Het zal misschien niet helemaal zonder reden zijn geweest dat men bij de X-Pro2 niet meteen voor 4k gegaan is. De warmteontwikkeling zal dan eerder met de sensor en de processor te maken hebben dan met de accu. Die levert hooguit met een te hoge weerstand te veel warmte. Niet doen zal dan met de veiligheidsmarges te maken kunnen hebben gehad.
Vermoedelijk hebben de ervaringen met de X-T2 en de T20 getoond dat het nog wel meevalt. De extra minuten bij de grip heeft natuurlijk ook met de flinke stoot ernergie te maken die bij het filmen op gaat, dan valt het natuurlijk meteen op dat je accu leeg gezogen wordt. Commerciële redenen om de grip te verkopen spelen natuurlijk helemaaal geen rol...
Vermoedelijk hebben de ervaringen met de X-T2 en de T20 getoond dat het nog wel meevalt. De extra minuten bij de grip heeft natuurlijk ook met de flinke stoot ernergie te maken die bij het filmen op gaat, dan valt het natuurlijk meteen op dat je accu leeg gezogen wordt. Commerciële redenen om de grip te verkopen spelen natuurlijk helemaaal geen rol...
Dat soort zaken vis je er meteen uit bij de diverse tests die ze doen. Vergeet niet dat ze de camera's tijdens de ontwikkeling en vlak voor de release langs allerlei fotografen laten gaan waarbij ze vragen om input. Ook in die fases kun je dit soort zaken er weer uit vissen. Als je dat niet doet zit het niet goed met je testing.
De enige technische reden die er zou kunnen zijn, is vergezocht: de X-Pro2 heeft revisie 0 hardware waar een bug in zat en de rest heeft revisie 1. De reden waarom dit vergezocht is: 9 van de 10 keer betekent dat features dan nooit mogelijk zijn en daarvan is hier geen sprake (want: firmware update).
De X-T2 was degene met de snelle AF, de custom AF settings, de tethering support en het kunnen filmen in 4k. Vervolgens zijn er firmware versies geweest die de snelle AF en custom AF settings naar de X-Pro2 brachten en nu komt er een nieuwe die tethering en 4k naar de X-Pro2 brengt. Het verschil tussen de X-Pro2 en X-T2 was in het begin vrij groot maar met die nieuwe firmware is het echt miniem geworden. De enige reden waarom er in het begin verschil was is productscheiding. Ze willen graag beide producten kunnen verkopen en dat wordt lastig wanneer ze erg op elkaar lijken (mensen zien door de bomen het bos niet meer). Ik denk dat ze in de praktijk hebben gezien dat vrij veel X-Pro2 mensen toch graag die features willen hebben en ze na lang beraad hier toch op terug zijn gekomen (zoals o.a. Billy van Fuji Canada al heeft opgemerkt, is het soms lastig om Fuji Japan te overtuigen om een bepaalde feature erin te stoppen).
De enige technische reden die er zou kunnen zijn, is vergezocht: de X-Pro2 heeft revisie 0 hardware waar een bug in zat en de rest heeft revisie 1. De reden waarom dit vergezocht is: 9 van de 10 keer betekent dat features dan nooit mogelijk zijn en daarvan is hier geen sprake (want: firmware update).
De X-T2 was degene met de snelle AF, de custom AF settings, de tethering support en het kunnen filmen in 4k. Vervolgens zijn er firmware versies geweest die de snelle AF en custom AF settings naar de X-Pro2 brachten en nu komt er een nieuwe die tethering en 4k naar de X-Pro2 brengt. Het verschil tussen de X-Pro2 en X-T2 was in het begin vrij groot maar met die nieuwe firmware is het echt miniem geworden. De enige reden waarom er in het begin verschil was is productscheiding. Ze willen graag beide producten kunnen verkopen en dat wordt lastig wanneer ze erg op elkaar lijken (mensen zien door de bomen het bos niet meer). Ik denk dat ze in de praktijk hebben gezien dat vrij veel X-Pro2 mensen toch graag die features willen hebben en ze na lang beraad hier toch op terug zijn gekomen (zoals o.a. Billy van Fuji Canada al heeft opgemerkt, is het soms lastig om Fuji Japan te overtuigen om een bepaalde feature erin te stoppen).
De 80mm macrolens is als macroliefhebber een mooie lens uit 😃 alleen jammer dat ie zo ontzettend duur is 😡
Ik kan alleen maar hopen dat de prijs vlug gaat zakken, al vrees ik ervoor omdat deze lens toch eerder voor een select publiek is.
Ik kan alleen maar hopen dat de prijs vlug gaat zakken, al vrees ik ervoor omdat deze lens toch eerder voor een select publiek is.
[ Voor 35% gewijzigd door Moris op 19-09-2017 12:24 ]
Als je naar de prijs evolutie van andere Fuji lenzen kijkt in het duurdere segment (echt goedkope hebben ze niet...) dan zou ik daar niet op hopen...
Beste kans is hopen op een goede 2de handse of grijze import riskeren...
Beste kans is hopen op een goede 2de handse of grijze import riskeren...
Of wachten op een cash-back actie op de lens. Dat wil nog wel eens voorkomen. Scheelt allicht snel een 100-200 euro.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Dikke kans dat er binnenkort weer een actie aankomt denk ik. Vorig jaar liep de actie van 15-10 tot 15-01.
Sinds kort eigenaar van de X-T20 met de 18-55mm lens. Helaas nog niet veel kunnen gebruiken maar ik heb zonet wel de firmware geupgrade naar v1.02. Nu heb ik alleen last van een raar geluidje dat uit de camera komt. Ik denk dat het de autofocus is aangezien het geluid stopt als ik de camera focus. Het klinkt als een harde schijf dat schrijft alleen niet zo hard.
Iemand die hier ook last van heeft?
Of weet iemand misschien of ik de firmware terug naar v1.01 kan zetten?
Bosch Gl-30 BGL32000
Zal de XF18-55 zijn die maakt een licht geluidOntbijtkoek schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:22:
Sinds kort eigenaar van de X-T20 met de 18-55mm lens. Helaas nog niet veel kunnen gebruiken maar ik heb zonet wel de firmware geupgrade naar v1.02. Nu heb ik alleen last van een raar geluidje dat uit de camera komt. Ik denk dat het de autofocus is aangezien het geluid stopt als ik de camera focus. Het klinkt als een harde schijf dat schrijft alleen niet zo hard.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
@Ontbijtkoek lijkt het hierop?
[YouTube: https://youtu.be/FwRgGcoZigU]
Indien ja, dan is het firmware onafhankelijk.
[YouTube: https://youtu.be/FwRgGcoZigU]
[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 24-09-2017 02:53 ]
Heb je de AF niet toevallig op continuous staan? Kleine dial aan de voorkant M C S.Ontbijtkoek schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:22:
Ik heb al meerdere plaatjes gezien van de nieuwe 8-16 2.8 lens. Iemand iets kunnen vinden over release date en priis?
[ Voor 10% gewijzigd door gebruikershaes op 24-09-2017 07:00 ]
Fujirumors heeft het over 'medio 2018'.
Ik ben wel fan van ultrawide, maar de 8-16 wordt zo'n gigantisch bakbeest dat ik mijn 10-24 maar trouw blijf.
Ik ben wel fan van ultrawide, maar de 8-16 wordt zo'n gigantisch bakbeest dat ik mijn 10-24 maar trouw blijf.
Het is inderdaad de lens dat het geluid maaktMontana schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:38:
[...]
Zal de XF18-55 zijn die maakt een licht geluid
Nee het is een continue geluid niet enkel nadat je een foto hebt gemaakt.LA-384 schreef op zondag 24 september 2017 @ 02:52:
@Ontbijtkoek lijkt het hierop?
[video]
AF staat nog op Sgebruikershaes schreef op zondag 24 september 2017 @ 06:57:
[...]
Heb je de AF niet toevallig op continuous staan? Kleine dial aan de voorkant M C S.
Het kan zijn dat ik me zorgen maak om niks hoor maar ik weet bijna zeker dat dit geluid er pas is na de firmware update.
Dus ik vind het maar apart.
Ik ga nu kijken of mijn camera last heeft van de autofocus problemen waar sommige X-T20 en X-T2 last van hebben.
Ik heb het volgende artikel gevonden: https://www.dpreview.com/forums/thread/4176233
Misschien hebben andere hier ook iets aan.
Edit: Ik heb een geluidsopname gemaakt. Mijn camera staat hier gewoon op tafel en ik heb mijn telefoon naast de lens gezet voor de opname. Je moet wel goed luisteren om het te horen.
https://vocaroo.com/i/s1mb8BaAXQ4A
[ Voor 8% gewijzigd door Ontbijtkoek op 24-09-2017 12:52 ]
Bosch Gl-30 BGL32000
Ik heb dezelfde camera/lens combo en momenteel nog op firmware v1.01. Hij doet ongeveer hetzelfde als in je geluidsopname enkel als ik pre-autofocus aanzet. De camera probeert dan permanent focus te zoeken. Als ik het afzet (mijn standaard instelling) is het weg. Hoewel nu ook is opgevallen dat de lens eigenlijk permanent lijkt te suizen. Waarschijnlijk OIS, maar zelfs als ik dat afzet blijft het doorgaan. Het stoort mij echter niet.Ontbijtkoek schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:16:
[...]
Het is inderdaad de lens dat het geluid maakt
[...]
Nee het is een continue geluid niet enkel nadat je een foto hebt gemaakt.
[...]
AF staat nog op S
Het kan zijn dat ik me zorgen maak om niks hoor maar ik weet bijna zeker dat dit geluid er pas is na de firmware update.
Dus ik vind het maar apart.
Ik ga nu kijken of mijn camera last heeft van de autofocus problemen waar sommige X-T20 en X-T2 last van hebben.
Ik heb het volgende artikel gevonden: https://www.dpreview.com/forums/thread/4176233
Misschien hebben andere hier ook iets aan.
Edit: Ik heb een geluidsopname gemaakt. Mijn camera staat hier gewoon op tafel en ik heb mijn telefoon naast de lens gezet voor de opname. Je moet wel goed luisteren om het te horen.
https://vocaroo.com/i/s1mb8BaAXQ4A
Ik ga nu dadelijk de fw upgraden, had ik al eerder moeten doen. Als het verandert qua lensgeluid laat ik het weten.
Ook als je OIS op de lens uitschakelt, blijven de motortjes actief om de lenselementen op hun plek te houden - ze gaan alleen niet meer actief corrigeren. Het geluid blijft dus, ook als OIS uit staat.
Al moet ik zeggen dat de OIS op mijn XF18-55 veel minder geluid maakt dan bijvoorbeeld die van de XF18-135.
(Dit puur ter reactie op bovenstaande verwijzing naar de OIS; ik zou eigenlijk niet verwachten dat dat verandert door een firmware-update, dus misschien is het niet van toepassing op de originele vraag.)
Al moet ik zeggen dat de OIS op mijn XF18-55 veel minder geluid maakt dan bijvoorbeeld die van de XF18-135.
(Dit puur ter reactie op bovenstaande verwijzing naar de OIS; ik zou eigenlijk niet verwachten dat dat verandert door een firmware-update, dus misschien is het niet van toepassing op de originele vraag.)
Bedankt allen!
Het was inderdaad de Pre-AF. Waarschijnlijk heb ik dit aangezet rond de tijd dat ik de firmware heb geupdate.
Laten we dit maar vallen onder het kopje "Wegwijs worden met een nieuwe camera".
Het was inderdaad de Pre-AF. Waarschijnlijk heb ik dit aangezet rond de tijd dat ik de firmware heb geupdate.
Laten we dit maar vallen onder het kopje "Wegwijs worden met een nieuwe camera".
Bosch Gl-30 BGL32000
De meeste(alle?) lenzen met een LM (Lineair Motor) specificatie hebben een geluidje. Vooral m'n 50-140 kan d'r wat van, de 90 en 18-55 hoor ik eigenlijk amper.
Na jaren analoog gefotografeerd te hebben, en mijn Rolleiflex voor de 89e keer stuk gegaan is heb ik de stap naar digitaal weer gemaakt, even iets wat wel werkt. En hoe! Nooit verwacht dat zo'n compacte camera als een XT-20 met 35mm F2 zulke resultaten kan opleveren. En dit is nog maar het begin van de nieuwe ontdekkingsreis:
Untitled by Alexander Snel, on Flickr
Untitled by Alexander Snel, on Flickr

[ Voor 17% gewijzigd door Crowdpleaser op 25-09-2017 10:40 ]
Iemand die me een goed en gratis AutoStitch Panorama voor de mac kan aanbevelen?
Je kunt Hugin proberen.Moris schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:38:
Iemand die me een goed en gratis AutoStitch Panorama voor de mac kan aanbevelen?
Een klein vraagje waarop ik het antwoord niet kan vinden, omdat ik niet weet welke termen ik moet gebruiken.
Ik ben met een fotocursus bezig en onze huidige opdracht is het fotograferen van beweging (en dan het stopzetten of uitrekken ervan). Ik ben nu dus bezig met langere sluitertijden en het valt me op dat mijn camera (X-T20) na het maken van de foto, ongeveer een gelijke tijd (als de sluitertijd) bezig is met het verwerken van de foto. Klopt het dat dit iets is waar systeemcamera's "last" van hebben en spiegelreflex camera's niet? Ik weet namelijk dat we tijdens de bijeenkomst bij wijze van test een foto met 30 seconde belichtingstijd moesten nemen, waarbij de camera van degene naast mij (Canon 1300D) direct klaar was na het maken van de foto en de mijne nog zo'n 30 seconden aan het laden was. Waarom gebeurt dit eigenlijk?
Ik ben met een fotocursus bezig en onze huidige opdracht is het fotograferen van beweging (en dan het stopzetten of uitrekken ervan). Ik ben nu dus bezig met langere sluitertijden en het valt me op dat mijn camera (X-T20) na het maken van de foto, ongeveer een gelijke tijd (als de sluitertijd) bezig is met het verwerken van de foto. Klopt het dat dit iets is waar systeemcamera's "last" van hebben en spiegelreflex camera's niet? Ik weet namelijk dat we tijdens de bijeenkomst bij wijze van test een foto met 30 seconde belichtingstijd moesten nemen, waarbij de camera van degene naast mij (Canon 1300D) direct klaar was na het maken van de foto en de mijne nog zo'n 30 seconden aan het laden was. Waarom gebeurt dit eigenlijk?
De camera neemt nog een donker frame op om ruis te onderdrukken (trekt de ruis in dat donkere beeld min of meer af van de ruis in het opgenomen beeld om zo de ruis daarin te verminderen). Je kan dat met 'LONG EXPOSURE NR'/'Lange blootstelling NR' in- of uitschakelenLA-384 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:29:
Een klein vraagje waarop ik het antwoord niet kan vinden, omdat ik niet weet welke termen ik moet gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2017 21:38 ]
@begintmeta Meteen even getest, en je hebt gelijk! Zonder die optie is de foto idd meteen klaar. Nu ik weet wat het is, kan ik uitzoeken of ik het wel of niet aan wil hebben. Bedankt voor de verheldering!
Ik overweeg een overstap van mijn Nikon D750 naar een Fujifilm X-T2. Reden hiervoor is voornamelijk de compactheid, het gewicht en de EVF.
Om de overstap niet in 1x compleet met lenzen en al te hoeven doen zit ik te kijken naar een adapter van Nikon F naar Fuji X. Hier zijn er meerdere van, maar ik zie ook weer de zogeheten "Speedboosters"???
Iemand die hier mij iets meer over kan vertellen of die hier ervaring mee heeft?
Om de overstap niet in 1x compleet met lenzen en al te hoeven doen zit ik te kijken naar een adapter van Nikon F naar Fuji X. Hier zijn er meerdere van, maar ik zie ook weer de zogeheten "Speedboosters"???
Iemand die hier mij iets meer over kan vertellen of die hier ervaring mee heeft?
[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 02-10-2017 10:49 ]
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic