Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
@Inrage Heb jij toevallig pre-af aanstaan. Ik had dit aanstaan maar merkte dat niet bij de 18-55. Pas bij mijn XF35 1.4 hoorde ik hem de hele tijd focussen. Ik heb hem uitgezet en hij lijkt scherper te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inrage schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:34:
Bij die nieuwere primes, is dan de enkel de IQ beter of is de AF ook accurater of gewoon enkel sneller?
Als je de nieuwe serie aan F2 lenzen bedoeld: die zijn ontworpen om klein te zijn naast een snelle en stille AF. Hierdoor kan de IQ minder zijn (beide lenzen hangen aan softwarematige correcties, de F2 lenzen alleen zwaarder en dat geeft wat voordelen voor het fysieke ontwerp), denk bijv. aan de 23mm F2 vs de 23mm F1.4 (waarbij het verschil in grootte en AF ook erg groot is). De AF zelf is stil, snel en ook lekker accuraat. Maar dat mag ook wel aangezien ze weer wat meer ervaring op dit vlak hebben dan bij de andere lenzen die soms een stuk ouder zijn. De lens is echter niet het enige wat de AF bepaald, de camera zelf is net zo van belang.
Zonet heb ik wat zitten spelen met MF, iets wat ik anders nooit doe (ook niet echt handig voor spelende kinderen of als het snel moet gaan), dan lukt het mij idd om echt ragscherpe foto's te bekomen. Het is dus gewoon de AF die steeds mis is.
Switch je alleen tussen de 3 AF modi of switch je daarnaast ook nog de drive van single shot naar multi shot? Heb je al eens geprobeerd om de camera naar fabrieksinstellingen te zetten en dan nog eens te proberen (zonder iets te wijzigen aan de settings!) en gaat het dan wel goed?
In AF-S is het iets beter, maar als ik in AF-C de shutter half ingedrukt hou dan zie je in de EFV dat die focus steeds een mm (oid) naar voor of achter lijkt te bewegen, het beeld is nooit stil ook al beweeg ik niet (camera op tripod nu met OIS uit). Je hoort ook de lens werken.
Dat is ook een paar keer op fujix-forum.com voorbij gekomen waarbij er tekst en uitleg is gegeven waarom dat zo is (volgens mij was dat ook de pre-af zoals @technonose meldt). Zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De F2 objectieven zijn voor de 23 en 50 mm erg goed en hoeven nauwelijks softwarematig te worden gecorrigeerd. De 35 heeft wel wat vertekening. Last van wat vignetering hebben eigenlijk alle objectieven, dus ook deze....
De scherpte van de objectieven is erg goed tot uitstekend voor de 50 mm, de AF is wel sneller en stiller dan de eerdere generaties. De IQ is dus eigenlijk niet minder. Ze voelen allemaal erg degelijk aan, misschien nog wel beter dan de grote broers. De zonnekapjes zijn misschien wat simpel. De 23 mm schijnt bij erg dichtbij iets minder optimaal te zijn. Zelf nog geen last van gehad, maar ook nog onvoldoende getest. Het belangrijkste nadeel van de F2-tjes is natuurlijk de bokeh voor zover dat relevant is voor de gebruikers.

Wat het vermeende AF probleem van de T20 betreft blijft het gissen. Het zou ook aan de release/ focus priority kunnen liggen. Bij release priority en "supersnel" ontspannen kan het altijd tot problemen leiden die door deze keuze echter een "bewuste" keuze is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:40
Heb sinds kort een X100S , geweldig fijne camera maar heb over een week een bruiloft in het stadhuis te fotograferen (voor kennissen) .Ik ken de camera nog niet goed genoeg en kan er ook niet veel meer binnen mee uitproberen vandaar hier wat basis tips gevraagd tav de instellingen en do and dont's voor het best mogelijke resultaat die dag .

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 16:30
Sodela schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:51:
De F2 objectieven zijn voor de 23 en 50 mm erg goed en hoeven nauwelijks softwarematig te worden gecorrigeerd. De 35 heeft wel wat vertekening. Last van wat vignetering hebben eigenlijk alle objectieven, dus ook deze....
De scherpte van de objectieven is erg goed tot uitstekend voor de 50 mm, de AF is wel sneller en stiller dan de eerdere generaties. De IQ is dus eigenlijk niet minder. Ze voelen allemaal erg degelijk aan, misschien nog wel beter dan de grote broers. De zonnekapjes zijn misschien wat simpel. De 23 mm schijnt bij erg dichtbij iets minder optimaal te zijn. Zelf nog geen last van gehad, maar ook nog onvoldoende getest. Het belangrijkste nadeel van de F2-tjes is natuurlijk de bokeh voor zover dat relevant is voor de gebruikers.

Wat het vermeende AF probleem van de T20 betreft blijft het gissen. Het zou ook aan de release/ focus priority kunnen liggen. Bij release priority en "supersnel" ontspannen kan het altijd tot problemen leiden die door deze keuze echter een "bewuste" keuze is
Mijn ervaring met de 35mm (een weekje te leen van een tweaker) en bokeh is toch wel positief :). Maar mijn referentie is dan ook de 18-55, die op 35mm wel 2 stops minder licht binnen laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sodela schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:51:
De F2 objectieven zijn voor de 23 en 50 mm erg goed en hoeven nauwelijks softwarematig te worden gecorrigeerd.
Dat komt omdat Fuji dat allemaal al in de lens zelf doet :)
De 35 heeft wel wat vertekening.
Behoorlijk wat als je van dichtbij fotografeert. Dat probleem hebben de 23mm en 50mm F2 overigens ook (de ene net iets meer dan de ander maar ze doen het allemaal). Als je dichtbij fotografeert zijn ze ook wat softer. Met dichtbij hebben we het over minder dan een halve meter (wie een X-Pro2 heeft: als je de 2 vierkantjes in de OVF hebt aan gezet dan is het open vierkantje de minimum scherpstelafstand van 0,5m en de andere oneindig).
Het belangrijkste nadeel van de F2-tjes is natuurlijk de bokeh voor zover dat relevant is voor de gebruikers.
Valt ook wel mee, die lenzen doen dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:24
Ik heb inmiddels een aantal foto's kunnen maken, maar kan niet zeggen dat de foto's onscherp zijn met de 18-55 kitlens. Misschien ben ik niet kritisch genoeg? De enige onscherpte die ik kan zien is soms een geval van bewegingsonscherpte. Bij de eerste is bewegingsonscherpte zichtbaar. Bij de tweede zijn de gele stampers niet volledig scherp, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het uit de hand schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZcA5N8pCuC4J90HYJc1YH3vE/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TklfgJpfegrwa36AQ1cJEBps/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KltqlLAliEqAcZ4KEkdCZGRq/medium.jpg

Waar ik wel een opmerking over heb (en ik weet niet of dat normaal is, of vaker voorkomt) is dat de lens na het scherpstellen en weer loslaten van de ontspanknop wat lijkt te "flutteren". Je hoort het helaas niet op onderstaande video, maar je ziet wel het histogram verspringen. Dit lijkt toe te nemen naarmate je meer foto's achter elkaar gemaakt hebt.
[YouTube: https://youtu.be/G9sukgRVnl8]

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 09-07-2017 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
SndBastard schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:54:
Foto's volgen nog, als jullie interesse hebben in wat de 55-200mm en een paar losse shots van de 14mm kunnen doen zal ik wel een flickr album linken - of anders doe ik dat in de daarvoor bestemde forums.
Het duurt soms even (een maand), maar ik heb wat plaatjes op flickr in een album gezet:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157683871257160

Wat editing met lightroom, niet veel meer. Er zit ook één shot van de 14mm tussen, de rest is van de 55-200. Al met al een hele leuke set om mee op pad te gaan. Ik denk dat ik ook nog de 35mm in mijn tas had, maar niet gebruikt / nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
LA-384 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:08:
Ik heb inmiddels een aantal foto's kunnen maken, maar kan niet zeggen dat de foto's onscherp zijn met de 18-55 kitlens. Misschien ben ik niet kritisch genoeg? De enige onscherpte die ik kan zien is soms een geval van bewegingsonscherpte. Bij de eerste is bewegingsonscherpte zichtbaar. Bij de tweede zijn de gele stampers niet volledig scherp, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het uit de hand schieten.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Waar ik wel een opmerking over heb (en ik weet niet of dat normaal is, of vaker voorkomt) is dat de lens na het scherpstellen en weer loslaten van de ontspanknop wat lijkt te "flutteren". Je hoort het helaas niet op onderstaande video, maar je ziet wel het histogram verspringen. Dit lijkt toe te nemen naarmate je meer foto's achter elkaar gemaakt hebt.
[video]
Flutteren komt waarschijnlijk van "pre-af" Staat dat aan in je menu? Bij pre-af probeert de camera alvast ergens op scherp te stellen wat er voor zorgt dat hij" fluttert" de af motor beweegt dan de elementen. Het zou ook de ois kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
technonose schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Flutteren komt waarschijnlijk van "pre-af" Staat dat aan in je menu? Bij pre-af probeert de camera alvast ergens op scherp te stellen wat er voor zorgt dat hij" fluttert" de af motor beweegt dan de elementen. Het zou ook de ois kunnen zijn.
Pre-af staat uit. De camera doet het ook als ois is uitgeschakeld. Ik kom er net wel achter dat het zich niet voordoet wanneer diafragma (en sluitertijd) op auto staat, als diafragma op auto staat en sluitertijd handmatig en ook niet als diafragma en sluitertijd beiden handmatig worden ingesteld. Het "flutteren" komt dus alleen voor bij auto sluitertijd en handmatig diafragma, ongeacht diafragma instelling en ongeacht brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 16:30
Met flutteren bedoel je alleen een geluid? Dat is denk ik het geluid van het diafragma dat groter en kleiner wordt. Kijk maar eens van de voorkant in je lens als het zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Msniekers Je hebt gelijk, dat is de oorzaak. Is dit een normaal iets? Het klinkt zo onnodig. Nu ik dit weet heb ik even verder getest en lijkt het vooral voor te komen wanneer er minder licht op de lens valt (binnenshuis of gericht op een object in de schaduw), maar nog steeds enkel in aperture priority. Naast het geluid zie ik ook het lcd-scherm wat flikkeren (past zich aan aan de veranderende diafragmaopening denk ik), maar dat kan ik niet goed op video vastleggen.

Hieronder een filmpje wat het diafragma doet, alsof deze hapert bij het opengaan. Dit is dus als ik de ontspanknop weer loslaat na half ingedrukt te houden voor scherpstellen:
[YouTube: https://youtu.be/FwRgGcoZigU]

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 09-07-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt als normaal. De EVF instellingen zijn, als ik het goed heb, standaard ingesteld om je te laten zien wat je plaatje zal worden. Daarvoor moet het de scherptediepte kunnen laten zien en dat betekent dat het diafragma aan het werk moet. In de instellingen kun je dit uit zetten. Als je in het donker opnames maakt wordt dit ook aangeraden om dat te doen omdat je dan meer ziet en je zo in staat bent om te kaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 16:30
Bij mijn X-T1 zie ik dit ook als ik een ander diafragma gebruik dan wide-open. Als je je ontspanknop half indrukt wordt immers je diafragma naar de juiste opening gezet. Laat je de knop los dan gaat de lens terug naar wide-open om meer licht binnen te laten. Althans ik denk dat dat de reden is.
Wat me wel opvalt in jouw filmpje is dat het in een paar stapjes gaat. Bij mij is dat vloeiender.
Misschien een verschil in aansturing door de camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Na wat zoekwerk (juiste termen en zo) heb ik gevonden dat het inderdaad een fuji issue is.
http://www.fujixseries.co...after-being-stopped-down/

there have been all sorts of curious behaviour with the X cameras and the aperture. After the initial X Pro 1 because some users whined about "aperture chatter" where the blades quickly opened and closed during live view to accommodate changes in light levels, Fuji slowed them down so now it can take 1-2 seconds for the camera live view to adjust to significant changes in light level during live view.

also, there has been the long saga of "aperture dance" where the blades go through a cycle of opening, closing and opening when the shutter is half pressed before AF occurs, which only happens in some situations depending on light levels and user set aperture, but used to cause a noticeable delay in AF cycle and therefore shutter release.

Ik kom van een compactcamera af, dus dergelijk gedrag valt dan meteen op :) gelukkig is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik wil nog even terugkomen op mijn berichtje van een paar weken geleden over de tegenvallende prestaties van mijn Fuji 18-135. Hij is een tijd weggeweest, 8 weken, vandaag heb ik 'm weer opgehaald bij de fotozaak waar ik 'm gekocht had. Vervangen is: de 'lens mount' en de 'lens group'. Er staan nog wat materiaalcodes bij maar die zijn, denk ik, niet zo interessant. De resultaten tellen en die vallen mij beslist niet tegen: vergeleken met vóór de reparatie zijn de prestaties van deze lens aanzienlijk beter, ook op 5.6. Ik doe er een paar voorbeelden bij, niet de meest gunstige weersomstandigheden maar alla, het zijn maar een paar eerste testopnames:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/gpceRt4lo9uz/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/urZK4n34gzup/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/TnGN4X35VNdE/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Godoxspullen voor Fuji? De TT350F lijkt best een aardige 'zakflitser' (al is de recycletijd wat matig) en uiteindelijk is het systeem best uitgebreid. Een duurder alternatief is Cactus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:32

Lapras

Ice beam

Toch zojuist de XT-20 besteld met de 18-55. Hoewel ik van plan was voor primes te gaan, ga ik me toch wagen aan de 18-55. Hoewel ik me wel wat zorgen maak over de AF issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:59
Ik heb een 18-55 op mijn XT2 en AF is prima, bij mij tenminste

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 20:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lapras schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:12:
Toch zojuist de XT-20 besteld met de 18-55. Hoewel ik van plan was voor primes te gaan, ga ik me toch wagen aan de 18-55. Hoewel ik me wel wat zorgen maak over de AF issues.
De 18-55 is prima objectief. Nooit problemen gehad met de AF.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik heb de 18-55 en gebruik deze heel graag met m'n X-T1. Het is vooral het gemak wat het geeft. Ga ik met een "visie" de deur uit, dan gebruik ik veelal de 23, 56 en/of 90mm lenzen. Het is gewoon een andere manier van fotograferen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
De 18-55 doet het prima op MF bij mijn X-T20. Alleen mijn gevoel zegt dat de AF niet accuraat is. In een paar draadjes op dpreview zijn ook een paar mensen die dit ervaren en uitgebreid beschrijven. Het gaat dan met name om de X-T20 18-55 combi. Neemt niet weg dat ik het lastig vind om te bepalen of het user error is. Met mijn 35mm 1.4 is het altijd goed. Met de 18-55 heb ik heel vaak wazige onscherpe foto's. Ik zal eens een test setup doen. Misscien valt het allemaal mee en is het mijn eigen fout. Met een 35mm is je onderwerp natuurlijk ook vaker binnen je af veld. Zelfde met mijn 50-230. Altijd scherpe platen, maar ook hier is het onderwerp vaak volledig in beeld. De 18-55 heeft ook andere eigenschappen en dat maakt vergelijken lastig. Wel opvallend in iedergeval dat andere mensen ervaren wat ik ook ervaar. Dan denk je: huh? Ok.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomas_ op 28-07-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20
Zijn er toevallig Fuji X-T2 gebruikers die in de buurt van Leiden/Den-Haag/bollenstreek wonen.

Ben nu serieus een overstap aan het bekijken maar heikel punt blijft dat ik nog nooit met een Fuji heb kunnen schieten :+
Dus de vraag aan gebruikers uit de buurt of ik een naar hun X-T2 mag kijken O-)

Ben zelf aan het kijken naar de kit met een 18-55 als lens voor dagelijks gebruik/voor vrouwlief/dagje weg. Samyang 12mm erbij voor opdrachten (woningen en interieurs ) en later een 35mm of 23mm erbij.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 13:03
Wel een xt1 hier in Den Haag die je gerust mag bekijken en bevoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:09:
Zijn er toevallig Fuji X-T2 gebruikers die in de buurt van Leiden/Den-Haag/bollenstreek wonen.
Ik zou is langs HAFO rijden in de Wagenstraat (Den Haag). Zij hebben alles liggen van Fuji, en kunnen je ook van gedegen advies voorzien. Daarnaast denken ze altijd mee om tot een mooie deal te komen. Als ik mij niet vergis komt er vanaf 1 augustus een nieuwe actie met een gratis grip. Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door san.okk op 28-07-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
san.okk schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Ik zou is langs HAFO rijden in de Wagenstraat (Den Haag). Zij hebben alles liggen van Fuji, en kunnen je ook van gedegen advies voorzien. Daarnaast denken ze altijd mee om tot een mooie deal te komen. Succes!
Ja ik weet dat de Hafo veel Fuji heeft maar vind het gewoon vreemd om een winkel in te lopen en te vragen of ik even een camera mag vasthouden als je weet dat je hem op dat moment toch niet gaat kopen (ik wacht sowieso even de reviews van de 6DII af).
Advies heb ik opzich niet nodig, ik weet wat ik wil/gebruik/nodig heb het is alleen nogal een stap om van 10 jaar hardcore Canon gebruik in eens met wat anders te moeten werken. Vandaar dat ik even een body wil voelen, menu wil bekijken, door de viewfinder kijken, ect. :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
sapphire schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:09:

Ben nu serieus een overstap aan het bekijken maar heikel punt blijft dat ik nog nooit met een Fuji heb kunnen schieten :+
Dus de vraag aan gebruikers uit de buurt of ik een naar hun X-T2 mag kijken O-)

Ben zelf aan het kijken naar de kit met een 18-55 als lens voor dagelijks gebruik/voor vrouwlief/dagje weg. Samyang 12mm erbij voor opdrachten (woningen en interieurs ) en later een 35mm of 23mm erbij.
Voor mij dezelfde vraag, maar dan omgeving Almelo/Hengelo/Enschede. Heb nu de X-E1 en twijfel over de hoeveelheid vooruitgang ik met de X-T2 zal hebben. Nja vooral: is het me de aanschaf waard.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

Vorige week zat ik in Leiden... had dit ff een week eerder geroepen :)
Mocht je binnenkort in Groningen zijn dan ben je van harte welkom!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:57:
[...]

Ja ik weet dat de Hafo veel Fuji heeft maar vind het gewoon vreemd om een winkel in te lopen en te vragen of ik even een camera mag vasthouden als je weet dat je hem op dat moment toch niet gaat kopen (ik wacht sowieso even de reviews van de 6DII af).
Advies heb ik opzich niet nodig, ik weet wat ik wil/gebruik/nodig heb het is alleen nogal een stap om van 10 jaar hardcore Canon gebruik in eens met wat anders te moeten werken. Vandaar dat ik even een body wil voelen, menu wil bekijken, door de viewfinder kijken, ect. :)
Misschien is eentje huren voor een weekend. Vlgs. mij staat er wel eea op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
sapphire schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:57:
Ik zie het probleem niet? Je kunt de situatie toch uitleggen dat je twijfelt tussen de Canon en de fuji, maar graag eens wilt kijken hoe ze aanvoelen. Het lijkt mij dat dit vóór het internet tijdperk toch de normaalste zaak van de wereld was? Zolang je vervolgens niet online via een aanbieding koopt zie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
LA-384 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:08:
Ik zie het probleem niet? Je kunt de situatie toch uitleggen dat je twijfelt tussen de Canon en de fuji, maar graag eens wilt kijken hoe ze aanvoelen. Het lijkt mij dat dit vóór het internet tijdperk toch de normaalste zaak van de wereld was? Zolang je vervolgens niet online via een aanbieding koopt zie ik geen probleem.
Zo heb ik het ook gedaan. Ben naar Urk gereden (nadat ik de Fuji X-T1 en Olympus OMD1 had gereserveerd via de website na telefonisch advies) en heb daar een uurtje met beide toestellen gespeeld. Was helemaal geen probleem aangezien ze daar vaak "probeer" toestellen hebben liggen. Uiteindelijk voor de Fuji gegaan (lag mij beter in de hand) maar kreeg een mooie nieuwe doos in plaats van de camera waar ik mee had getest.

Prima service en met dit soort grote uitgaven koop ik toch liever in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Bestaat er bij de Fuji X-T2 de mogelijkheid om je settings van de camera op de PC te bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zover bij mij bekend heeft Fujifilm deze optie niet. Volgens mij vermeld de handleiding hier niks over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Vreemd, dat ze deze eenvoudige optie net als andere merken nog niet eerder hebben geïntegreerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
begintmeta schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:20:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Godoxspullen voor Fuji? De TT350F lijkt best een aardige 'zakflitser' (al is de recycletijd wat matig) en uiteindelijk is het systeem best uitgebreid. Een duurder alternatief is Cactus.
Zelf ook al even naar aan het kijken geweest. Opzich niet zo duur om gewoon impulsief te kopen en te testen (80€ op Amazon) maar wat kan ik er nu echt van verwachten?

Ik zou het (vooral) gebruiken om bij feestjes indoor wat makkelijker mooie beelden te maken. De pop-up flash van de X-T20 geeft niet echt mooie resultaten en werkt enkel in single shot? mssn doe ik iets verkeerd... lijkt me zo dat je met zo'n TT350F wel in 'CL' mode kan gebruiken (waarschijnlijk wel op mindere power). Wil dus eigenlijk gewoon aan een snellere shutterspeed kunnen werken om beweging te vermijden, en F5.6 - 8 om wat meer in focus te hebben als ze niet allen netjes naast elkaar staan, etc... opzicht had ik met de hoge ISO minder een probleem maar die kan dan ineens ook wat naar beneden. Maar kan dat allemaal met zo'n flitsertje van minder dan 100€? Beetje bouncen enzo (ben een total flash newbie :))

Ik ben op zoek naar bruikbare beelden, ik moet er zeker geen prijzen mee winnen...

Ik heb ondertussen ook een andere 18-55 meegekregen en ik lijk iets minder problemen te hebben met de AF. Maar ik kan daar op dit moment niks wetenschappelijks over zeggen, ik had er effe geen zin in en heb wat minder foto's genomen de laatste tijd. Ook eens een 50mm F2 kunnen testen, dan zie je toch maar dat zo'n prime in alles net wat beter is, AF leek spot on (op camera scherm gezien), mooie bokeh, aperture ring is prettiger in gebruik, ... maar geen 18-49 mm uiteraard :) Toch m'n geld nog even op zak houden misschien komt er op korte termijn toch nog die 80mm macro, dan heb ik een alrounder voor portret en macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er Tweakers hier met een XF 100-400, die bereid zijn hem tegen betaling 3 weken uit te lenen begin september :)? Ik zou diegene blij kunnen maken met mijn 10-24 tijdens zijn/haar vakantie.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
In oktober ga ik 3 weken op vakantie. Enkele dagen Bangkok, doorreizen naar Siem Reap voor Angkor Wat te bezoeken en daarna doortrekken naar Laos voor 4000 islands, Pakse en misschien een canape tour te doen daar in de buurt.

Ik heb momenteel een XT1 met de volgende lenzen:
- XC 50-230mm f 4.5-6.7
- XF 16-55mm f2.8
- Samyang 12mm F2.0

Ik gebruik meestal de 16-55 lens. De andere gebruik ik veel minder.

Hebben jullie tips welke lens ik mis of beter thuis laat? Ik neem vooral landschap foto's. Amper zoom maar close ups uiteraard wel. Voor dergelijke reis heb ik volgens mij niet veel noodzaak aan zoom objectieven. Foto's van de ondergaande zon in Angkor Watt en Laos staan met stip op 1. Eventueel ook af en toe een foto van de sterrenhemel indien mogelijk. Maar mijn statief neem ik allicht niet mee. Dus moet ik nog op zoek voor iets kleins ter vervanging.

Is lenzen kopen in Bangkok een optie? Weet niet of die daar veel goedkoper zijn. Eventueel kan ik daar wel een Gorillapod kopen ter vervanging van mijn statief.

Ik twijfel momenteel aan de 12-24 lens van Fuji voor de landschappen. Heel breed dus wel mooi voor de uitgestrektheid van het land te kunnen vast leggen. De 27mm pancake lens voor street photography in oa Bangkok is ook een optie.

Nadeel is wel dat de 12-24mm lens begin volgend jaar een update krijgt allicht als ik de roadmap mag geloven.. Misschien is huur een optie.

Heeft iemand tips? Misschien iemand die een gelijkaardige reis heeft gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 16:30
Sphinkx schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:53:
In oktober ga ik 3 weken op vakantie. Enkele dagen Bangkok, doorreizen naar Siem Reap voor Angkor Wat te bezoeken en daarna doortrekken naar Laos voor 4000 islands, Pakse en misschien een canape tour te doen daar in de buurt.

- XC 50-230mm f 4.5-6.7
- XF 16-55mm f2.8
- Samyang 12mm F2.0

Hebben jullie tips welke lens ik mis of beter thuis laat? Ik neem vooral landschap foto's. Amper zoom maar close ups uiteraard wel. Voor dergelijke reis heb ik volgens mij niet veel noodzaak aan zoom objectieven. Foto's van de ondergaande zon in Angkor Watt en Laos staan met stip op 1. Eventueel ook af en toe een foto van de sterrenhemel indien mogelijk. Maar mijn statief neem ik allicht niet mee. Dus moet ik nog op zoek voor iets kleins ter vervanging.

Is lenzen kopen in Bangkok een optie? Weet niet of die daar veel goedkoper zijn. Eventueel kan ik daar wel een Gorillapod kopen ter vervanging van mijn statief.

Ik twijfel momenteel aan de 12-24 lens van Fuji voor de landschappen. Heel breed dus wel mooi voor de uitgestrektheid van het land te kunnen vast leggen. De 27mm pancake lens voor street photography in oa Bangkok is ook een optie.

Nadeel is wel dat de 12-24mm lens begin volgend jaar een update krijgt allicht als ik de roadmap mag geloven.. Misschien is huur een optie.

Ik kan sowieso een gorillapod aanraden voor op reis. Erg licht en veelzijdig. En als ik je verhaal zo lees lijkt me de 16-55 + 12mm de logische optie. Ik heb trouwens bijna dezelfde set lenzen als jij, alleen niet de 16-55 maar 18-55. 12mm is dan vooral voor landschappen en astro, al zit meestal ook de 18-55 erop).

Overigens lijkt me een 10-24 + 16-55 wel flink aan de maat voor op reis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:13
Met hierboven..
Vorig jaar naar Sri Lanka geweest en eigenlijk alleen maar de 18-55 en Samyang 12mm gebruikt. De 50-230 alleen tijdens safari gebruikt.
Jaar ervoor in Thailand en Laos had ik alleen nog de 18-55 en heb weinig momenten een andere lens gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Pak idd de 18-55, het formaat en de OIS is briljant voor op reis. De 16-55 zou me te groot zijn. Samen met een 12, 14 of 10-24. Zo ben je in een keer klaar. Ik heb ruim een maand door Sri Lanka gereisd met de 18-55 en de 16mm. Maar de volgende keer pak ik waarschijnlijk de 14, 18-55 en de 80 macro. De 10-24 en de 16-55 zijn voor mij te groot als reislens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 18:39

- XC 50-230mm f 4.5-6.7
- XF 16-55mm f2.8
- Samyang 12mm F2.0

Ik heb nog niet zoveel verstand van lensen etc dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Wat ik wel weet is dat als je dingen in Thailand koopt (en misschien ook de andere landen hoor) is dat je op het vliegveld belasting kan terug krijgen.
Je moet hiervoor een formulier invullen en dan krijg je cash de belasting terug.
Dit kan je wel aardig wat schelen.
Zo heb ik een muis en toetsenbord gekocht waardoor ik samen iets van €100 kwijt was en hier in Nederlands toendertijd ongeveer €250 :)
Dus je kan altijd kijken of het wat goedkoper is dan.
Ik ben voor mijn computerspullen naar Pantip Plaza gegaan. Volgens mij hebben ze daar ook foto spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Bedankt voor de tips. Uiteraard ga ik mij geen 18-55 kopen als ik reeds een 16-55 heb. Het gewicht zal ik nu eenmaal mee moeten leven. De 10-24 is een twijfelgeval. Kan ik mss eens ter plaatse bekijken of ik die voor een goeie prijs kan vinden.

Ik twijfelde hard om de zoom mee te nemen. Die twijfels zijn dus terecht :-)

Thx voor de tip van Pantip Plaza. Heb dit ook al gedaan in IJsland en Australie. Dat gaat idd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik ga binnenkort op vakantie en wil zo compact en licht mogelijk reizen met de volgende body’s en lenzen.

Fuji X-T20 + Fuji X-T2 / 14mm f2, 23mm f2, 50mm f2 en de 50-140mm f2.8.

Om niet steeds als een gek van lenzen te switchen en als backup, wil ik beide body’s zeker meenemen. Alleen twijfel ik of de 50-140mm op vakantie naar Portugal veel gaat toevoegen en alleen maar voor extra ballast zorgt?
Indien ik voor de zoomlens 50-140mm kies, hoeft de 50mm f2 uiteraard niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Moris als je het bereik boven de 50mm niet nodig hebt zou ik die zeker thuislaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Moris schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:51:
Ik ga binnenkort op vakantie en wil zo compact en licht mogelijk reizen ...
Het kan aan mij liggen maar wat versta jij onder 'zo licht mogelijk'? 2 body's en 4 lenzen vind ik persoonlijk toch best veel. Ik zou zelf kiezen voor 1 body met de zoomlens en de twee wijde primes, ja je moet dan af en toe wisselen maar het scheelt je behoorlijk in de hoeveelheid gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De zwaarste lens in de kit is uiteraard de 40-150mm, maar heb eigenlijk geen flauw idee of ik deze op vakantie echt zal missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Moris schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:07:
De zwaarste lens in de kit is uiteraard de 40-150mm, maar heb eigenlijk geen flauw idee of ik deze op vakantie echt zal missen?
Dat is afhankelijk van de bestemming.. Op bv een Safari kan een zoom wel interessant zijn. Is het een stedentrip is dat al iets minder. Behalve voor eventueel close-ups van bepaalde monumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Moris schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:07:
Misschien kan je eens kijken wanneer je >50mm hebt gebruikt in het verleden (of zou willen gebruiken in de toekomst), en dan nagaan wat je verwacht aan te treffen tijdens de reis, en dan of dat iets voor >50mm zou zijn. Gezien de afmetingen van dat objectief, zou ik het thuislaten wel overwegen. Ik neem vaak de 16, 23/2, 35/2 en 90/2 mee+1 body, dat zou ik niet weinig noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 02-08-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin

...

In 2005 heb ik Laos, Cambodja, Vietnam en Singapore gedaan en mede dezelfde plekken bezocht. Voor landschappen is de 16-55 genoeg en kan de zoom ook wel eens handig zijn. Wijder is leuk maar zeker niet nodig. De zoom is zeker aan te raden voor detail foto's van tempels. Je kunt hier niet altijd even dicht bij komen zodat een zoomlens erg handig is.

Verder een klein tafelstatief (of mini reisstatief) is zeker handig voor een mooie zonsondergang of -opkomst. Houd er wel rekening mee dat wanneer je dit bij Ankor wilt doen, het erg druk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kans is groot dat je nog met moesson te maken krijgt en dan ben je blij met de 16-55 ook al is die wat (...) zwaarder. Een moesson-bui meemaken en je weet de waarde van WR op prijs te stellen...Ondanks het mooie 18-55 is de 16-55 overigens net een fractie mooier en je hebt iets meer bereik maar dus wel een loigische keuze om mee te nemen.
Denk trouwens ook aan een goede en weerbestendig tas waar alles in gaat. Extra objectieven maar ook je tablet / smartphone hebben het misschien liever droog! Een klein statiefje kan inderdaad geen kwaad, maar dan moet het gewicht wel passen (van het statief en hoeveel die kan dragen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
Geen tips wat betreft de lenzen, wel voor de zonsopkomst bij Ankor Wat.

Ga héél vroeg als je vooraan wil staan, er komen daar elke dag busladingen mensen op af.
Wel is het zo dat veel van die mensen al weg zijn voordat de zon daadwerkelijk boven Ankor Wat uit komt. Blijkbaar vinden ze het al prima als het licht genoeg is om te zien waar ze naar kijken ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:18
Ik lees toch best vaak dat je een zoom lens voor landschap niet nodig hebt. Echt nodig misschien niet, maar je kan juist met een zoomlens onderscheidende foto's maken van een landschap. Landschap betekend niet altijd zo wijd mogelijk. Persoonlijk zou ik mijn zoomlens dus altijd meenemen. Zeker als je de 50-230 of 55-200 hebt. Als je echt geen statief wil meenemen is een gorillapod altijd leuk/handig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
TheFes schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:04:
[...]

Geen tips wat betreft de lenzen, wel voor de zonsopkomst bij Ankor Wat.

Ga héél vroeg als je vooraan wil staan, er komen daar elke dag busladingen mensen op af.
Wel is het zo dat veel van die mensen al weg zijn voordat de zon daadwerkelijk boven Ankor Wat uit komt. Blijkbaar vinden ze het al prima als het licht genoeg is om te zien waar ze naar kijken ;)
Ik ben reeds 1x in Angkor Wat geweest. Nu ga ik eens met mijn vrouw omdat het een van de mooiste historische sites dat ik ooit heb gezien. Ik heb toen de zonsondergang gezien van een heuvel dat uitzicht heeft op de tempel. Staat ook een hoop volk maar is een aanrader. 's morgens vroeg er geraken is niet gelukt omwille van te lang gaan feesten in Siem Reap de dag ervoor...

Gorillapad hier kopen of ter plaatse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Sphinkx schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:39:
Gorillapad hier kopen of ter plaatse?
Zo'n Gorillapod is leuk maar ik heb veel betere ervaring met een simpel tafelstatief, een UltraPod-II. Heeft geen problemen met m'n X-T1 icm 18-55 en kan ook op een buis vastgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Zo'n UltraPod is natuurlijk compacter en stijver maar met een Gorillapod ben je echt veel flexibeler. Die kan namelijk om veel, maar dan ook veel meer geklemd worden dan alleen een buis of een tak.

Ik gebruik hem weinig maar als ik hem gebruik is dat op de meest maffe plekken en ben ik zó blij dat ik hem heb.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 07:06
Ik heb een probleem met mijn camera. Het gaat om de X-E2.

De sluiterknop reageert niet meer, niet als ik hem half in druk en als ik hem helemaal indruk. Dus ik kan geen foto's meer maken. Filmen gaat gewoon prima en ook remote control via de smartphone kan ik foto's maken. Dus mijn vermoeden is dat de knop gewoon kapot is, of zou het iets anders zijn.

Af en toe maakt de camera wel een foto, dat gebeurd als ik gefilmd heb en daarna door de evf kijk. Dus zonder dat ik iets indruk wordt er een foto gemaakt! Heeft iemand hier zoiets meegemaakt of weet iemand een oplossing?

Factory reset heb ik al gedaan en ook de camera aan laten staan zonder batterij helpt niet. Help!!

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zit er nog garantie op? Dan zou ik zeggen neem eerst contact op met de winkel of met Fujfilm zelf.

Is er iets na jou weten gebeurd met de camera?
* software update
* gevallen
* etc etc

Wat heb je zelf geprobeerd?
* Reset camera
* software update
* etc etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
sapphire schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:17:
Zo'n UltraPod is natuurlijk compacter en stijver maar met een Gorillapod ben je echt veel flexibeler. Die kan namelijk om veel, maar dan ook veel meer geklemd worden dan alleen een buis of een tak.

Ik gebruik hem weinig maar als ik hem gebruik is dat op de meest maffe plekken en ben ik zó blij dat ik hem heb.
Ik heb beide. Ze zijn licht en klein en samen dus handig mee te nemen. De Gorillapod is zeker handig op oneffen ondergrond zoals een rots en heel fexibel. De ultrapod heb ik vaak aan een verkeersbord vastgemaakt met zijn klitteband. Ideaal. Gewoon beide nemen dus ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 05-08-2017 09:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Superdaantje schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:51:
Zit er nog garantie op? Dan zou ik zeggen neem eerst contact op met de winkel of met Fujfilm zelf.

Is er iets na jou weten gebeurd met de camera?
* software update
* gevallen
* etc etc

Wat heb je zelf geprobeerd?
* Reset camera
* software update
* etc etc.....
Nadat ik op een bruiloft foto's gemaakt heb (toen werkte alles nog prima) is er verder niks mee gebeurd. Camera zat in de tas dus bij een stoot zou er weinig kunnen gebeuren. Ook geen updates.

Meerdere malen een reset gedaan maar dat mocht niet baten. Waar het op lijkt is dat de knop blijft hangen, dus continu getriggerd is. Misschien maar even openhalen (garantie is er al af helaas) de camera is nu toch niet meer te gebruiken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

hood schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:40:
[...]

Nadat ik op een bruiloft foto's gemaakt heb (toen werkte alles nog prima) is er verder niks mee gebeurd. Camera zat in de tas dus bij een stoot zou er weinig kunnen gebeuren. Ook geen updates.

Meerdere malen een reset gedaan maar dat mocht niet baten. Waar het op lijkt is dat de knop blijft hangen, dus continu getriggerd is. Misschien maar even openhalen (garantie is er al af helaas) de camera is nu toch niet meer te gebruiken :(
Klinkt als of er iets tussen je knop zit... zie je toevallig iets van krasjes tussen het binnenste en het buitenste? Heb zoiets namelijk een keer gehad met een compact cam.

Mijn ervaringen met Fujifilm Nederland zijn erg goed, ze zijn best coulant met reparaties en de kosten. Zo hebben ze naast enkel het vervangen van mijn EVF ook alle rubbergrip gelijk vervangen. Toen ik een schroefje verloor bij mijn andere camera hebben ze er gewoon een opgestuurd met een excuusbrief dat dit gebeurd was.

[ Voor 18% gewijzigd door Pat-Juh op 07-08-2017 12:15 . Reden: toevoegineg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Er is nieuwe firmware die Focus issues fixt:

Voor de X-T2 en X-T20:

The firmware update Ver.1.02 from Ver.1.01 incorporates the following issues:
1. The phenomenon is fixed that in the MF mode, repeated halfway shutter pressing can shift the focus point under a specific exposure condition.
2. The phenomenon is fixed that in the AF-S mode, repeated halfway shutter pressing can shift the focus point with SHUTTER AF setting OFF.

X-T2: version 2.11

http://www.fujifilm.com/s...index.html?i&c&o&P&y&f&r&

X-T20 version 1.02

http://www.fujifilm.com/s...irmware/x/xt20/index.html

X-PRO2 version 3.11

http://www.fujifilm.com/s...rmware/x/xpro2/index.html

X100F version 1.02

http://www.fujifilm.com/s...rmware/x/x100f/index.html

[ Voor 49% gewijzigd door Tomas_ op 08-08-2017 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had vanochtend een X-Pro2 geupdate, en ik heb eerlijk gezegd de indruk dat ik nu juist last heb gekregen van het fenomeen 'The phenomenon is fixed that in the MF mode, repeated halfway shutter pressing can shift the focus point under a specific exposure condition.', maar ik had het eerder met een ander objectief bekeken... maar ik zie in iedergeval nu een focus-verandering icm de XF18 in MF-modus bij half indrukken.

Dus of de update het euvel verhelpt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Pat-Juh schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:10:
[...]

Klinkt als of er iets tussen je knop zit... zie je toevallig iets van krasjes tussen het binnenste en het buitenste? Heb zoiets namelijk een keer gehad met een compact cam.

Mijn ervaringen met Fujifilm Nederland zijn erg goed, ze zijn best coulant met reparaties en de kosten. Zo hebben ze naast enkel het vervangen van mijn EVF ook alle rubbergrip gelijk vervangen. Toen ik een schroefje verloor bij mijn andere camera hebben ze er gewoon een opgestuurd met een excuusbrief dat dit gebeurd was.
Ik kan niks vinden waarop lijkt dat er iets tussen zit. Voor nu heb ik een Fujifilm RR-99 gekocht zodat ik de camera wel kan gebruiken :) In de tussentijd maar sparen voor een X-E3 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou toch even een vraagje stellen bij Fuji in Kleve en het laten verhelpen, dan kun je hem immers ook inruilen/ verkopen als je genoeg gespaard hebt voor de E3 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Sodela schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:49:
Ik zou toch even een vraagje stellen bij Fuji in Kleve en het laten verhelpen, dan kun je hem immers ook inruilen/ verkopen als je genoeg gespaard hebt voor de E3 ;).
Goed punt. Ik ga even contact opnemen met fuji!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Iemand nog een aanbeveling voor een externe microfoon voor de X-T20? De ST1 komt niet zo heel goed uit de reviews. Tenminste, misschien wel goed genoeg voor mij.

De Rode zijn nogal groot en moeten een converter hebben naar 2.5.
Iemand die iets al gebruikt?

Helaas heeft de X-T20 geen inputpower dus is er altijd een nodig met batterij,

• ramrodwillem
Ik heb sinds 2 dagen de X100F ,alles wat aan het ontdekken .

Een vraag tav de div Bracketing methodes van de camera .

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld de 3 AE Bracketing foto,s 1 foto te maken (op elkaar te leggen) in de camera zelf ?
Zo niet kan dit dan wel buiten de camera , welk programma is dan aan te raden ?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:34

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ramrodwillem schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:10:
Ik heb sinds 2 dagen de X100F ,alles wat aan het ontdekken .

Een vraag tav de div Bracketing methodes van de camera .

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld de 3 AE Bracketing foto,s 1 foto te maken (op elkaar te leggen) in de camera zelf ?
Zo niet kan dit dan wel buiten de camera , welk programma is dan aan te raden ?
De camera vraag kan ik niet beantwoorden maar die laatste vraag wel.
Hier zijn vele programma's voor. Tegenwoordig kan het ook in lightroom, als je nog een oudere lightroom hebt dan kan je de LR/enfuse plugin kopen (Kost niet zoveel).

Als je dat niet hebt kan je kijken naar EnfuseGUI, kost wel beetje tijd om te doorgronden.

Een lijst met HDR-software kan je hier vinden: https://captainkimo.com/hdr-software-review-comparison/#8

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ramrodwillem
Dank voor de lijst met HDR software , erg bruikbaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb een Xt-1 en met stilstaande objecten kan ik redelijke foto's maken. Maar het lukt mij bijvoorbeeld niet om een mooie/scherpe foto te maken als iemand naar mij toe loopt.

Voorbeeld, mijn vrouw loopt op mij af in de bossen. Ik heb dan de zon in mijn rug.
Mijn instellingen zijn dan:
M (movement)
ISO auto
F zo laag mogelijk
Tijd rond de 1/2000

Ik probeer dan met af-l haar te volgen maar als ik dan de foto maak, dan is deze zelden scherp.

Wat doe ik fout?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
streamnl schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:29:
Ik heb een Xt-1 en met stilstaande objecten kan ik redelijke foto's maken. Maar het lukt mij bijvoorbeeld niet om een mooie/scherpe foto te maken als iemand naar mij toe loopt.

Voorbeeld, mijn vrouw loopt op mij af in de bossen. Ik heb dan de zon in mijn rug.
M (movement)
ISO auto
F zo laag mogelijk
Tijd rond de 1/2000

Ik probeer dan met af-l haar te volgen maar als ik dan de foto maak, dan is deze zelden scherp.

Wat doe ik fout?
Heb je deze al gelezen?

http://www.fujifilm.com/p...10_x70_af_handbook_01.pdf

Pagina 6 AF-C + wide/tracking

En hier een speciale site over AF:

http://fujifilm-x.com/af/en/

[ Voor 6% gewijzigd door Tomas_ op 11-08-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
nope, ziet er veel belovend uit!

Deze ken ik wel. En toch lukt mij het niet.

Zal zo die andere eens goed doorlezen en dan vanmiddag weer de bossen induiken.
Nogmaals, bedankt

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik blijf het zelf ook lastig vinden. Net allemaal anders als bij Canon en heel veel opties.
Ik heb ook een camera met weinig AF opties. Dan maak je veel minder vaak fouten. Maar kun je ook veel minder. Ik weet niet wat beter is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ben zelf pas een jaartje bezig. Het is voor mij puur ontspanning om foto's te maken. Het meeste theorie heb ik door veel te lezen en kijken (online) aangeleerd.

Misschien dat een cursus toch niet slecht zou zijn om te weten wat je moet doen voor elke situatie.
Ik ben alleen bang dat ik er weinig aan heb omdat dit toch een heel andere camera is dan de meeste in mijn omgeving hebben. En de basis (theorie belichtingsdriehoek e.d.) snap ik.

Hoe langer ik foto's maak, hoe meer respect ik krijg voor de "mooie foto's" van de meer ervaren mensen.

Ik moet nog veel leren ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Op DPreview is ook heel veel geschreven over AF.

Dit draadje is ook handig: https://www.dpreview.com/forums/thread/4025721

Maar zoeken in dat forum op AF autofocus geeft ook heel veel info.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 11-08-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
Ik ben (was) op zoek naar een L bracket voor mijn X-T2

kwam deze tegen van really-right-stuff voor maar liefst €279

https://www.cameranu.nl/n...te-set-voor-fujifilm-x-t2

Jezus waarom moet dat spul zo duur zijn? Snap even niet waar die prijs op gebaseerd is :?

Ben maar eens op ebay gaan kijken en daar voor $19 eentje gevonden

http://www.ebay.com/itm/Q...id=p2047675.c100005.m1851

[ Voor 6% gewijzigd door Mavi86 op 11-08-2017 14:07 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

technonose schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

Heb je deze al gelezen?

http://www.fujifilm.com/p...10_x70_af_handbook_01.pdf

Pagina 6 AF-C + wide/tracking

En hier nog wat extra X-T1/2 leesvoer... ;) https://blog.gregtheulings.nl/

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Laatst online: 20-09 14:21
streamnl schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:29:

M (movement)
ISO auto
F zo laag mogelijk
Tijd rond de 1/2000

Wat doe ik fout?
M staat toch voor Manual focus (ipv movement)? Je zou de selector aan de voorkant van de camera op C (continious) moeten zetten en dan een van de AF opties moeten gebruiken zoals op de AF sites hierboven is beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AF uitgelegd (Firmware v4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
DanielvdMark schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 07:42:
M staat toch voor Manual focus (ipv movement)? Je zou de selector aan de voorkant van de camera op C (continious) moeten zetten en dan een van de AF opties moeten gebruiken zoals op de AF sites hierboven is beschreven.
Je hebt helemaal gelijk!
Ik had hem ook op C staan...

Aan de hand van de pdf ben ik dit weekend de bossen ingegaan en heb ik mijn vrouw de hele tijd op en neer laten lopen. Ik kan niet zeggen dat ik haarscherpe foto's krijg.
Misschien ligt het toch aan de afstand icm de lens die ik heb (heb nu nog alleen de standaard lens). Want de foto's waar zij verder weg op staat, lijken scherper.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vervelend is dat, ik moet zeggen dat ik ook na meer dan een jaar nog vaker mis-autofocus met mijn x-pro2 dan ik zou willen, ik val daarom vaak terug op de oude bekende prefocusmethode.

Wat betreft de instellingen kan je je, zeker op kortere afstanden, vaak wel afvragen of f zo klein mogelijk wel zo zinvol is (tenminste, ik neem aan dat je daarmee bedoelt de apertuur zo groot mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

No offence maar dan staat er iets fundamenteels verkeerd in de camera instellingen, of de fotograaf doet iets niet goed.
Je vrouw zou je scherp op de foto moeten krijgen wanneer ze naar je toe loopt, tenzij ze Daphne Schippers heet... zou dat geen probleem moeten opleveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik een goeie fotograaf ben. Ik ben een lerende hobbyist die graag mooie foto's wil maken ;)
Stilstaande objecten is het probleem niet meer. Mijn volgende stap is bewegende objecten. En daar loop ik tegen wat uitdagingen aan. Dus, alle tips neem ik van harte.

Ik zal de instellingen zeggen die ik had bij mijn meest scherpe foto en dan hoor ik graag wat ik "fout" doe.
Mijn bedoeling was dat ik haar (halverwege haar loopje), haar scherp op de foto zou krijgen.

Zon in mijn rug, vrouw begon ongeveer op 15 meter afstand naar mij toe te lopen

Lens: 18-55

Selectieknop: C
ISO: auto
F:3.2
A: 1/2000

Drive: Single shot
Lichtmeting: Multi
Belichtingcom.: 0

Scherpstelling: Enkel punt (ik merk zodra ik zone pak, hij scherp stelde op de bomen e.d.), vierkantje groot.

Volgens mij heb ik nu alle instellingen benoemd die ik had.

Voordat zij begon te lopen, zoomde ik in op haar en stelde de camera scherp door de knop half in te drukken. Dit bleef ik half ingedrukt houden, totdat zij halverwege was, toen drukte ik door.
Zij bleef met haar hoofd in het groene vakje.

En geen 1 foto is haarscherp. De belichting is wel goed.
(Mijn vrouw heeft liever niet dat ik haar foto's online zet, anders praatte dat een stuk gemakkelijker...)

ALs jij iets ziet wat ik anders moet/kan proberen, dan hoor ik het graag.

[ Voor 0% gewijzigd door streamnl op 16-08-2017 10:12 . Reden: verduidelijking ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
streamnl schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:36:

Voordat zij begon te lopen, zoomde ik in op haar en stelde de camera scherp door de knop half in te drukken. Dit bleef ik zo houden totdat zij halverwege was, toen drukte ik door.
Zij bleef met haar hoofd in het groene vakje.
Dus je vrouw loopt op 15 m, je stelt scherp, je vrouw loopt door tot ze op 7 meter afstand is en dan maak je de foto?
Dan snap ik dat deze out-of-focus is. Je focus-punt ligt dan 8 meter achter haar. Als ze halverwege is moet je opnieuw scherpstellen en meteen afdrukken. Scherpstellen en wachten kan alleen als het object/persoon op dezelfde afstand blijft (AF-L is hier ideaal voor, je kunt dan wel scherpstellen en wachten tot de vogel bv stilzit en dan afdrukken, de belichting wordt dan nog aangepast mocht je iets bewegen).

[ Voor 10% gewijzigd door Aardappel op 16-08-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Potato42 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:11:
[...]

Dus je vrouw loopt op 15 m, je stelt scherp, je vrouw loopt door tot ze op 7 meter afstand is en dan maak je de foto?
Dan snap ik dat deze out-of-focus is. Je focus-punt ligt dan 8 meter achter haar. Als ze halverwege is moet je opnieuw scherpstellen en meteen afdrukken. Scherpstellen en wachten kan alleen als het object/persoon op dezelfde afstand blijft.
Jouw situatie begrijp ik waarom hij dan onscherp is.
Inmiddels heb ik mijn tekst iets aangepast, zodat het (hopelijk) duidelijker wordt.

Ik houd mijn knop half ingedrukt. Dan zou de camera (als het goed is) mijn object moeten volgen en scherp afdrukken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
Niet als je scherpstelling "enkel punt" is. Je moet hem dan op wide of die andere zetten.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
volgens dit zou dat wel moeten lukken.
En vanuit dat heb ik ook gewerkt.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat op continious af (of hoe het mogen heten bij Fuji)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ja.
En de benaming klopt.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat ook kan helpen: face AF/detect. Dat werkt met de laatste firmware ook icm phase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Zet je focus instelling eens op focus release, de autofocus op C, en de drive op CL of CH, en houdt dan de sluiter eens ingedrukt als ze loopt. Krijg je dan wel scherpe foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Geen idee.
Dit weekend maar eens uitproberen of jullie tips helpen.
Thanks!

Meer dan ik dacht...

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

Op fujirumors is een wazige screenshot te zien wat waarschijnlijk de xe3 gaat worden..

Zijn er nog meer droevig als blijkt dat interne flash ontbreekt? Ik vind dit wel handig nl.

Ook het feit dat hij kleiner wordt vind ik niet zo 1,2,3 een verbetering..

Ben benieuwd, hopelijk 7 sep Fuji nieuws

Ik teken nergens meer voor

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Quakie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:40:
Op fujirumors is een wazige screenshot te zien wat waarschijnlijk de xe3 gaat worden..

Zijn er nog meer droevig als blijkt dat interne flash ontbreekt? Ik vind dit wel handig nl.

Ook het feit dat hij kleiner wordt vind ik niet zo 1,2,3 een verbetering..

Ben benieuwd, hopelijk 7 sep Fuji nieuws
Mehhh zolang deze een reguliere hotshoe heeft en een klein handzaam flitsertje meegeleverd zie ik het probleem niet :). Meer ruimte voor een grotere/scherpere EVF ;). Ik treur er ook niet om dat de X-T1 en 2 deze niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Vandaag even een X-T2 vast gehad! Uiteraard in een paar minuten niet alles gelijk onder de knie kunnen krijgen maar viel me alles mee :)

Grip aan de voorkant was ik er benieuwd naar maar door het extra uitsteeksel aan de achterkant houd hij prima vast. Joystickje voor de AF selectie is klein maar fijn. De diafragma ring op de lens en de draaiknoppen zijn even wennen maar werkt opzich intuïtief!
Maatje was erg lekker en die boost :9

Wat me tegen viel was vooral de EVF toch (was wel binnen), de hoeveelheid informatie is echt heel fijn maaaaaar...in vergelijking met de optische viewfinder van de 5D II is deze erg klein en minder helder. Vooral bij beweging was het beeld gewoon wazig en dat vind ik wel echt een ding.

Algehele indruk is positief maar bij lange na niet de "woooooow amazing" zoals soms op youtube :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:59
Wacht maar tot je zou gaan fotograferen in wat lastigere lichtsituaties, zoals tegenlicht of duisternis, dan gaat er een wereld voor je open met een EVF. Mijn eerste reactie was ook... hmmmm totdat je het echt gaat gebruiken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
sapphire schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 01:33:
Vandaag even een X-T2 vast gehad! Uiteraard in een paar minuten niet alles gelijk onder de knie kunnen krijgen maar viel me alles mee :)

Grip aan de voorkant was ik er benieuwd naar maar door het extra uitsteeksel aan de achterkant houd hij prima vast. Joystickje voor de AF selectie is klein maar fijn. De diafragma ring op de lens en de draaiknoppen zijn even wennen maar werkt opzich intuïtief!
Maatje was erg lekker en die boost :9

Wat me tegen viel was vooral de EVF toch (was wel binnen), de hoeveelheid informatie is echt heel fijn maaaaaar...in vergelijking met de optische viewfinder van de 5D II is deze erg klein en minder helder. Vooral bij beweging was het beeld gewoon wazig en dat vind ik wel echt een ding.

Algehele indruk is positief maar bij lange na niet de "woooooow amazing" zoals soms op youtube :+
De refreshrate heb je natuurlijk niet bij iets optisch, maar hoeveel heb je bewogen dat je het wazig vond? Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van (X-T1) maar ik fotografeer ook geen snelbewegende objecten over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

Pat-Juh schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:36:
[...]

Mehhh zolang deze een reguliere hotshoe heeft en een klein handzaam flitsertje meegeleverd zie ik het probleem niet :). Meer ruimte voor een grotere/scherpere EVF ;). Ik treur er ook niet om dat de X-T1 en 2 deze niet hebben.
Die vind ik goed, als EVF groter en mooier is vind ik het wel een mooie opoffering..
Zo losse flitser zou ik weer vergeten/ niet meenemen..

Meeste zullen het niet met mij eens zijn, maar voor mij zijn dat de modellen (x-e, x100, xpro,) wat de x series maakt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Potato42 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:35:
[...]

De refreshrate heb je natuurlijk niet bij iets optisch, maar hoeveel heb je bewogen dat je het wazig vond? Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van (X-T1) maar ik fotografeer ook geen snelbewegende objecten over het algemeen.
Heel rustig :+
Stond gewoon stil en bewoog de camera gewoon vnlnr en terug alsof je een wandelend iemand volgt op 10 meter afstand. Tekst/details op een muur er achter werden dan gewoon wazig en bij stilhouden weer leesbaar :?
winwiz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:32:
Wacht maar tot je zou gaan fotograferen in wat lastigere lichtsituaties, zoals tegenlicht of duisternis, dan gaat er een wereld voor je open met een EVF. Mijn eerste reactie was ook... hmmmm totdat je het echt gaat gebruiken.
In welk opzicht?
Heb het tegen een lamp in geprobeerd en binnen naar buiten gericht naar ramen waar de zon op scheen en daar viel me weinig op (kan juist ook positief weer zijn :+ ). En donker is donker, als er geen licht is zie je door de EVF toch ook niks lijkt me :+

Ven overigens heeeel vroeger ooit begonnen met een Fuji bridgecam als eerste eigen camera bedacht ik me weer. Die had 12 jaar geleden al een EVF en dan zie je wel dat er flinke stappen gezet zijn zeg!

[ Voor 41% gewijzigd door sapphire op 18-08-2017 09:58 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

sapphire schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 01:33:
[...]
in vergelijking met de optische viewfinder van de 5D II is deze erg klein en minder helder.
[...]
Hoe bedoel je dat?
De X-T2 heeft een EVF van 0.77 t.o.v. 0.71 van de 5D2. De X-T1 en 2 worden juist geprezen om de grote EVF; een van de beste en grootste EVF's op een APSC MILC. Helderheid t.o.v. een OVF is uiteraard altijd anders, maar daar krijg je andere zaken voor terug.

Pagina: 1 ... 49 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic