Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Moris schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:39:
...

Bedankt voor de link.
Buiten de onscherpte met volle opening is het uiteraard een pracht van een lens, al blijf ik het toch wel zeer jammer vinden dat dit mijn manier van fotograferen enigszins aan banden legt :(
Ik vind de chromatische abberaties in de onscherpe gebieden net voor en achter het scherpe vlak trouwens potentieel storender dan de niet optimale scherpte.

Maar ik moet zeggen dat het voor mij niet zo heel belangrijk is, heel dichtbij fotografeer ik niet snel onder de 4.0 met de 23 (mocht ik zoiets willen doen pak ik eerder de 16), de scherptediepte is voor mijn gebruik anders erg klein, en op grotere afstand werkt het allemaal sowieso prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een heerlijke allround objectief, die F2.0. Net als ieder objectief (van elk merk en elke categorie) zijn er naast de vele plusjes (AF, scherpte, afmeting, wr, vertekening) ook een minnetje, de close focus. Gelukkig is het geen macro objectief😉.... Dan nog even wachten op de macro die er nog gaat komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Iliares schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:31:
Alles is relatief he. Zeer traag? Voor mijn gevoel is de autofocus van de f1.4 op de X-T20 verschrikkelijk snel en vergelijkbaar met de 16-50mm. Kortom, snel genoeg voor bijna alles. Vergeleken met dezelfde lens op mijn oude X-M1 is het een wereld van verschil (en die autofocus was al voldoende en duidelijk sneller dan de 35mm f1.4).

Ik was ook flink aan het twijfelen tussen de twee lenzen, maar als het erop aankomt dan wil ik gewoon de beste IQ als ik honderden euro's uitgeef aan een lens. En het verschil in formaat valt ook mee. De diameter van de lenzen maakt geen verschil in de tas, alleen de lengte. En laat die nou niet heel veel verschillen tussen de twee lenzen. En tja, het gewicht, dat is gewoon even wennen.
Ik heb de 23mm 1.4 in de winkel kunnen testen en vond de AF-snelheid t.o.v. 23mm f2 behoorlijk trager, zeker wanneer je in wat slechtere lichtomstandigheden (1.4 begint te hunten) vertoeft wordt het verschil tussen beiden lenzen nog duidelijker in het voordeel van de f2.

Wat betreft het volume van de 1.4 lens zonder zonnekap kan ik je mening best wel volgen. Maar wanneer je met de zonnekap ook rekening houdt, gewicht, inclusief de filtermaat 62 tov 43mm wordt het al vlug een ander verhaal.

Verder heb ik de algemene indruk dat de IQ tussen beiden lenzen vrij gelijklopend zijn, zeker wanneer je de korte focus-afstand hier even buiten beschouwing laat.
Zelf met een volle opening f2 presteert de 23mm goed en is hierdoor best allround in te zetten.
begintmeta schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:01:
Ik vind de chromatische abberaties in de onscherpe gebieden net voor en achter het scherpe vlak trouwens potentieel storender dan de niet optimale scherpte.

Maar ik moet zeggen dat het voor mij niet zo heel belangrijk is, heel dichtbij fotografeer ik niet snel onder de 4.0 met de 23 (mocht ik zoiets willen doen pak ik eerder de 16), de scherptediepte is voor mijn gebruik anders erg klein, en op grotere afstand werkt het allemaal sowieso prima.
Intussen heb ik met de lens nog wat verder geëxperimenteerd, waarbij de “chromatische aberraties” (zoals jij het omschrijft) het duidelijkst waarneembaar is op een afstand kleiner dan 30cm.
Het wordt met deze lens gelukkig al snel een heel stuk beter wanneer de focusafstand met volle opening f2 minimaal 40cm en meer wordt.
Sodela schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:35:
Het is een heerlijke allround objectief, die F2.0. Net als ieder objectief (van elk merk en elke categorie) zijn er naast de vele plusjes (AF, scherpte, afmeting, wr, vertekening) ook een minnetje, de close focus. Gelukkig is het geen macro objectief😉.... Dan nog even wachten op de macro die er nog gaat komen....
De 23mm als allround lens is inderdaad geen macro-lensje, toch mag je met deze wijde brandpunt wel verwachten dat je toch wat DOF-ruimte hebt om te spelen.

Helaas is er buiten de 23mm f2 geen beter of ander alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb mijn Sony A5000 verkocht om een nieuwe camera te kopen. Na ongeveer 2 jaar tevreden gebruik ben ik op zoek naar een camera van een iets hogere kwaliteit in het brede zin van het woord. Na wat onderzoek is mijn oog gevallen op de volgende camera's:

pricewatch: Fujifilm X-T20 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Fujifilm X-T10 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14-42mm f/3.5-5.6 + 40-150mm f/4.0-5...

Ik zou het graag onder de 1000 euro willen houden, vandaar dat ik de 18-55mm kies bij de X-T10 en niet bij de X-T20.
De X-T20 is een recente versie maar is het de meerprijs waard tegenover de XT-10? Wat zijn de grote verschillen?
Of is de X-T10 met de 18-55 lens zelfs een betere keuze tegenover de X-T20 met de 16-50 lens?
De Olympus is qua prijs erg aantrekkelijk (625 Euro inclusief cashback) plus de zoomlens, maar het grote verschil tegenover de Fujifilm is de sensor.

Voor ieder met wat meer ervaring in de fotografie zijn de verschillen misschien vrij groot tussen de camera's.
Maar ik zal de camera vooral gebruik voor op vakantie/landschappen en portret. Bij mijn Sony A5000 had ook ook een zoomlens maar de gebruikte ik eigenlijk minder dan ik had gedacht. Ik begrijp dat ik die bij de Fujifilm altijd nog de kit zoomlens rond 250 euro er bij kan kopen als ik die toch achteraf mis.

Ik hoop dat iemand de keuze voor mij wat makkelijker kan maken!

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ontbijtkoek schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:02:
Ik heb mijn Sony A5000 verkocht om een nieuwe camera te kopen. Na ongeveer 2 jaar tevreden gebruik ben ik op zoek naar een camera van een iets hogere kwaliteit in het brede zin van het woord. Na wat onderzoek is mijn oog gevallen op de volgende camera's:

pricewatch: Fujifilm X-T20 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Fujifilm X-T10 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14-42mm f/3.5-5.6 + 40-150mm f/4.0-5...

Ik zou het graag onder de 1000 euro willen houden
Als je de XT10 en XT20 naast elkaar zet krijg je: https://tweakers.net/pricewatch/compare/722743;450223/

De XT20 is in alles net wat beter dan de XT10. Mag ook wel omdat ie pas dit jaar uit kwam en de XT10 uit 2015 dateert. Waar de XT10 een mini XT1 is, is de XT20 een mini XT2. Je krijgt een groter, beter zoeker, betere videomogelijkheden (gebruik je dat?), beter iso bereik, meer focuspunten (en wss snellere focus) Ik zou een XT20 kit kopen, de A5000 van jou verpatsen naast de XC 16-50 lens die je bij de XT20 krijgt. Met het geld van de verkoop haal je een losse 18-55mm f/2,8-4 Fujinon. Want dat is echt de betere kitlens. Moet geloof ik wel te doen zijn :Y

Al is het net zo eenvoudig om 200 euro voor je A5000 te vangen en als nog de XT20 + 18-55 f/2,8-4 Fujinon kitlens aan te schaffen: pricewatch: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver

[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 11-06-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:26
Ontbijtkoek schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:02:
Voor ieder met wat meer ervaring in de fotografie zijn de verschillen misschien vrij groot tussen de camera's.
Ik vrees dat je bovenstaande conclusie getrokken heb met verkeerde bronnen als basis, Want zoveel verschillen bovengenoemde camera's niet van elkaar.

Verschil in fotokwaliteit tussen de sensors van de X-T10 en OMD E-M10 Mk.II is lang niet zo groot als de vele Fanboys/Fullframe aanbidders op het internet je willen doen geloven, Uiteraard heeft de Fuji een streepje voor als het op situaties met weinig ligt aankomt en zal hij misschien ook wat meer dynamic range hebben. Maar als dat voor jouw de overtuigende argumenten zouden zijn, Ben je dan niet beter af met een Fullframe camera?

Het verschil in de meegeleverde lenzen (18-55 & 14-42) is aanzienlijk maar ook niet vreemd als je het objectief bekijkt, De 14-42 is een pancake zoom en levert om die compactheid te bereiken een hoop optische kwaliteit in.
Het daadwerkelijke verschil tussen beide merken/platformen zit vooral in het lensaanbod van beide systemen.

Voor beide Fuji's geldt dat ik ze enkel met de 18-55 zou overwegen maar dat is persoonlijke voorkeur.
(En makkelijk gezegd met een groter budget. Heb zelf de Olympus 12-40mm f/2.8 Pro ter vervanging van de 14-42 PZ, In combinatie met de OMD E-M1 of E-M10 Mk.II nog altijd lichter en veelzijdiger dan de Nikon D600 die ik hiervoor met prime lenzen gebruikte.)

Mijn vraag aan jouw:
In hoeverre overweeg je de Olympus werkelijk? Gezien je de vraag in het Fuji topic post en zo geformuleerd hebt dat ik eruit haal dat de Olympus er alleen bijstaat omdat hij goedkoper is.
Mocht dat laatste het geval zijn, Wat houd je dan tegen om voor een tweedehands X-T10 te gaan?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is van belang voor ogen te houden hoe lang je ergens mee zou willen doen. In de praktijk doe je langer met een objectief dan met de camera. De laatste is vaak het meeste aan veranderingen onderhevig/ zijn de kwaliteitsverbeteringen het duidelijkste merkbaar. Dat zie je ook aan de diverse fabrikanten, regelmatig nieuwe camera's maar zelden een vervanging van een objectief. Dat zou een goede investeringen in mooie objectieven kunnen rechtvaardigen en dus voor de 18-55 spreken. Dat is nu eenmaal een fijner en beter objectief dan de 16-50 (I of II). Dat laatste objectief is echter erg gunstig geprijsd...
Wat het verschil tussen de T10/ T20 betreft, je hebt meer megapixels, een betere AF snelheid en een touchscreen plus een extra filmsimulatie. Als je een van deze aspecten extreem belangrijk vindt moet je dus vooral naar de T20 kijken. De T10 is en blijft een hele goede camera. Die extra megapixels halen in de praktijk niet zoveel uit en kom je zelden tegen bij afdrukken en dergelijke als absolute meerwinst. Je moet al hele grote afdrukken maken (A2 of iets dergelijks) wil het echt een verschil maken. Bij lage ISO-waarden kan het wel een verschil maken bij het "dichtlopen" van de pixels door ruisonderdrukking. Dan hebben meer pixels meer mogelijkheden om te interpoleren.
Vergeleken bij je de X-T10 met je Sony dan wint de Fuji het duidelijk in de bediening en de beeldkwaliteit, De suggestie om door de inruil van de sony en de 16-50 te upgraden naar een 18-55 is nog geen slecht idee. Dan is de route via een T20->verkoop-> upgrade een alternatief. Mocht je die upgrade op die manier niet zien zitten zou je ook voor zekerheid kunnen gaan en een T10 met een 18-55 kunnen kopen, op termijn kun je dan nog steeds upgraden naar een T20 of een "XT30" die er vast en zeker aan gaat komen als je dan nodig acht. De 18-55 zal die kwaliteitssprong trouwens makkelijker volbrengen dan de 16-50 die optisch en mechanisch wel ietsje minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
Erg bedankt voor jullie antwoorden! Veel stof om over na te denken..
Ik concludeer dus dat de XT20 op vele punten net iets beter is dan de XT10 en dus over het algemeen meer toekomst bestendig is. De XT10 valt daarom toch denk ik wel af. Al weeg ik mee dat ik de video functie meestal overlaat aan mijn Iphone en mij met de camera dus vooral richt op de foto gedeelte.

De Fujifilm camera's trekken mij inderdaad op een of ander manier meer dan de Olympus camera. Maar de Olympus leek mij door de prijs en goede reviews toch een optie om in beschouwing te nemen.

De A5000 is reeds verkocht en ik zou dus het liefst onder de 1000 euro komen inclusief het bedrag dat ik voor die camera heb gekregen.
Het punt dat Sodela maakt over dat je de lens als primaire aankoopt doet in plaats van de body, zo heb ik het nog niet bekeken. In dit geval zou ik dus het best voor 18-55 lens + XT10 kunnen gaan. Het liefst ga ik voor de XT20 met 18-55 lens maar dan zit je dus op 1200 euro wat toch net over mijn budget is. Een fullframe camera is daarmee dus ook afgeschreven, tevens ook door de formaat van de fullframe camera's.
Ik ga er nog eens goed over na denken.

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sato schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:43:
Ik vrees dat je bovenstaande conclusie getrokken heb met verkeerde bronnen als basis, Want zoveel verschillen bovengenoemde camera's niet van elkaar.

Verschil in fotokwaliteit tussen de sensors van de X-T10 en OMD E-M10 Mk.II is lang niet zo groot als de vele Fanboys/Fullframe aanbidders op het internet je willen doen geloven, Uiteraard heeft de Fuji een streepje voor als het op situaties met weinig ligt aankomt en zal hij misschien ook wat meer dynamic range hebben. Maar als dat voor jouw de overtuigende argumenten zouden zijn, Ben je dan niet beter af met een Fullframe camera?
Dat zijn aannames en wat waren aannames ook alweer? ;)

Laten we eerst eens informeren wat er bedoelt wordt met "Voor ieder met wat meer ervaring in de fotografie zijn de verschillen misschien vrij groot tussen de camera's.". Voor hetzelfde geld gaat het hier helemaal niet om beeldkwaliteit maar om iets als de bediening van het apparaat (iets met losse dials voor sluitertijd, diafragma, iso). Dus @Ontbijtkoek, wat bedoel je precies met die zin?

Wat hedendaagse camera's betreft moet je gaan letten op details en bediening. Op beeldkwaliteit e.d. maakt het inderdaad allemaal niet zo heel veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik heb eindelijk mijn foto's (en één video) van onze dierentuin trip in april eens bewerkt. Een filmpje van een Panda, die kans krijg je niet zo vaak.

Met geen enkele ervaring in video vond ik het toch wel leuk om één poging te wagen; uit de hand met X-T2 en 55-200mm - gewoon op 1080p. Ik had maar een 32GB kaartje bij dus heb het simpel gehouden.

De video was afentoe een beetje schokkerig vanwege de OIS op de 55-200. Ik heb geen video software staan, dus heb de Youtube de-shake er maar overheen gedaan. Tips voor een open source video editor zijn welkom... ik hoef niet zwaar te monteren, maar net als met foto's hebben ze denk ik altijd wel "wat" werk nodig...

YouTube: Baby panda Tian Bao in Pairi Daiza zoo

Foto's volgen nog, als jullie interesse hebben in wat de 55-200mm en een paar losse shots van de 14mm kunnen doen zal ik wel een flickr album linken - of anders doe ik dat in de daarvoor bestemde forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
ppl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:50:
[...]

Dat zijn aannames en wat waren aannames ook alweer? ;)

Laten we eerst eens informeren wat er bedoelt wordt met "Voor ieder met wat meer ervaring in de fotografie zijn de verschillen misschien vrij groot tussen de camera's.". Voor hetzelfde geld gaat het hier helemaal niet om beeldkwaliteit maar om iets als de bediening van het apparaat (iets met losse dials voor sluitertijd, diafragma, iso). Dus @Ontbijtkoek, wat bedoel je precies met die zin?

Wat hedendaagse camera's betreft moet je gaan letten op details en bediening. Op beeldkwaliteit e.d. maakt het inderdaad allemaal niet zo heel veel meer uit.
Ik duidde hier vooral op de technische eigenschappen van de camera's (sensor, diafragma, bediening). Hoe dit in praktijk uitpakt in de fotokwaliteit weet ik dus niet en daar was ik wel benieuwd naar.

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals gezegd zijn de verschillen tussen de T10 en de T20 minder groot dan de marketing wil doen geloven. Video is inderdaad wel sterk verbeterd. Qua bediening nauwelijks en zoals gemeld qua beeldkwaliteit ook niet echt.

De vraag Fuji vs Olympus? Wij van WC-eens adviseren WC-eend...Lastig voor een Fuji gebruiker om te beantwoorden en toch objectief te blijven. Olympus is zeker niet slecht (zelfs goed) heeft mooie objectieven maar is wel wat voor de kleinere handjes. Mijn handjes zijn niet zo groot (eerder klein) maar ik vond de Olympus toen ik hem laatst bij zo een Media-grootgrutter in de hand had toch wel erg klein. Heeft een boel knopjes, maar bijna allemaal zonder uitleg en dus een fractie gebruikersonvriendelijker. De objectieven uit die combo die je aangehaald hebt is naar ik hoor niet bijzonder (wordt door Sato bevestigd) dus geen echt alternatief. Ook daar zul je qua objectief een duidelijke stap hoger en duurder moeten kijken om op termijn het echte potentieel uit de camera's te halen. Ik schat in dat het goedkope Fuji-objectief minimaal net zo goed is als de olympus en dat de 18-55 duidelijk beter is plus nog een beter diafragma heeft.

De Olympus heeft een wat kleinere sensor dan de Fuji, maar ook daar lijkt het bij normale lichtomstandigheden vooral marketing te zijn, pas op de grensgebieden zul je er (misschien) wat van merken en misschien alleen als je een directe vergelijking maakt tussen de camera's en hetzelfde objectief. Dat is het zelfde "fabeltje" dat fullframe fabuleus veel beter is dan al het andere op deze wereld. Soms wel, maar meestal (en dus voor de meesten) is het niet relevant, alleen veel duurder...

Oke, dit maakt het natuurlijk niet makkelijker op, dat snap ik. Persoonlijk advies: op naar de winkel en vergelijken! Bij de keuze voor Fuji zou ik voor het objectief kiezen en de wat "oudere" camera. Maar het alleen maar een advies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
[b][message=51535113,noline]Thomascom schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:02

Ik zou het graag onder de 1000 euro willen houden, vandaar dat ik de 18-55mm kies bij de X-T10 en niet bij de X-T20.
De X-T20 is een recente versie maar is het de meerprijs waard tegenover de XT-10? Wat zijn de grote verschillen?
Of is de X-T10 met de 18-55 lens zelfs een betere keuze tegenover de X-T20 met de 16-50 lens?
De Olympus is qua prijs erg aantrekkelijk (625 Euro inclusief cashback) plus de zoomlens, maar het grote verschil tegenover de Fujifilm is de sensor.

Maar ik zal de camera vooral gebruik voor op vakantie/landschappen en portret. Bij mijn Sony A5000 had ook ook een zoomlens maar de gebruikte ik eigenlijk minder dan ik had gedacht. Ik begrijp dat ik die bij de Fujifilm altijd nog de kit zoomlens rond 250 euro er bij kan kopen als ik die toch achteraf mis.

Ik heb zelf de 18-55 kit gekocht. Met de X-T20. Deze was er niet als kit dus heb ik een X-T20 uit de andere kit gekregen met een losse 18-55.

Ik heb de dag erna de "bulk" 50-230 gekocht die eigenlijk in die doos hoorde voor 225,- (versie 2)

Toch heb ik erg getwijfeld. Ik heb eerder de 16-50 gehad, en die lens is schijnbaar net iets scherper in de hoeken dan de 18-55. Alleen Is de 16-50 minder lichtsterk. Hij is behalve dat net zo goed, veel lichter en 2mm wijder. Die 2mm lijkt weinig maar is perfect voor binnen fotografie. Met de betere sensor in de X-T20 zou ik zeker voor die optie gaan. Je hebt geen diafragma ring, maar je kunt juist via de wieltjes dat prima regelen.

Daarna doorsparen voor een prime.

De xc50-230 is overigens een erg mooie lens voor weinig. Voor mijn zoomgebruik perfect en een perfecte combie wat betreft het lage gewicht net de X-T20.

[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 11-06-2017 23:33 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ontbijtkoek schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:17:
Ik duidde hier vooral op de technische eigenschappen van de camera's (sensor, diafragma, bediening). Hoe dit in praktijk uitpakt in de fotokwaliteit weet ik dus niet en daar was ik wel benieuwd naar.
Beeldkwaliteit maakt niet veel uit, dat is bij hedendaagse camera's prima. Diafragma is een lens ding, niet iets voor de body en ook hier scoort men even goed. Bediening is dan weer iets wat net even anders is per merk, dat is het enige echte unieke aan de camera's. Aangezien dat nogal persoonlijk is zul je het moeten uitproberen.

Heb je trouwens het artikel op de frontpage al eens doorgenomen? Aardige vergelijking met diverse punten van camera's van max 1000 euro.
Sodela schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:13:
Zoals gezegd zijn de verschillen tussen de T10 en de T20 minder groot dan de marketing wil doen geloven.
Wat beeldkwaliteit betreft niet zo heel veel nee (met name het aquarel probleem is met de nieuwe sensor opgelost) maar qua autofocus zit er wel degelijk een behoorlijk verschil in. Die van de X-Pro2, X-T2 en X-T20 is sneller en accurater dan voorgaande versies. De X-T20 ondersteund ook het nieuwe flitssysteem wat de X-T10 niet doet. En dan hebben we eigenlijk ook wel alle verschillen gehad.
Olympus is zeker niet slecht (zelfs goed) heeft mooie objectieven maar is wel wat voor de kleinere handjes.
Dat geldt ook voor de X-T10 en X-T20. Voor wie grote(re) handen heeft zijn de X-T2 en X-Pro2 betere camera's. Ze zijn wat groter en daardoor ook wat makkelijker vast te houden en te bedienen; bij de X-T2 kun je zelfs een battery grip toevoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 12-06-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Voor de X-T20 is ook een grip te koop van meerdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:32

Lapras

Ice beam

Net als anderen in dit topic overweeg ik de overstap van mijn spiegelreflex naar een Fuji systeemcamera, met name de XT-20. Toch maak ik me nog wel zorgen om twee dingen:
- De grootte van de camera. Ik heb ooit de 550D van Canon weer weggedaan omdat ik hem te klein vond. Aan de ene kant koop je een systeemcamera zodat hij compact is, maar hij moet wel goed te besturen zijn.
- Ik schiet momenteel alleen met primes, de 28mm 1.8 en de 85mm 1.8. Beide met een cropfactor van 1,4 of 1,5. Ik zou eigenlijk een 35 mm equivalent willen hebben (28 is net te weinig) en ben wel erg tevreden over de 85 mm afstand, al zou deze iets kleiner mogen. Zoals ik het lees zijn er goede alternatieven van Fuji beschikbaar, maar toch twijfel ik nog ergens of je de kwaliteit haalt van Canon. Het gaat er bij mij toch niet direct in dat zo'n kleine camera tot mooie dingen leidt.

Kan iemand me wat vertellen over zijn of haar ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Lapras schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:02:
Net als anderen in dit topic overweeg ik de overstap van mijn spiegelreflex naar een Fuji systeemcamera, met name de XT-20. Toch maak ik me nog wel zorgen om twee dingen:
- De grootte van de camera. Ik heb ooit de 550D van Canon weer weggedaan omdat ik hem te klein vond. Aan de ene kant koop je een systeemcamera zodat hij compact is, maar hij moet wel goed te besturen zijn.
Dat zou bij Fuji geen probleem moeten zijn. Maar ga hem zeker eens vasthouden.
- Ik schiet momenteel alleen met primes, de 28mm 1.8 en de 85mm 1.8. Beide met een cropfactor van 1,4 of 1,5. Ik zou eigenlijk een 35 mm equivalent willen hebben (28 is net te weinig) en ben wel erg tevreden over de 85 mm afstand, al zou deze iets kleiner mogen. Zoals ik het lees zijn er goede alternatieven van Fuji beschikbaar, maar toch twijfel ik nog ergens of je de kwaliteit haalt van Canon. Het gaat er bij mij toch niet direct in dat zo'n kleine camera tot mooie dingen leidt.
het glas van Fuji is uitstekend, er zijn geen echt hele slecht lenzen. Bepaalde lenzen hebben voor- of nadelen. Het goedkope glas van Canon is natuurlijk wel prut.
De sensor is even groot als een APS-C camera van Canon. Dus daarop zul je al weinig verschil merken. het glas is over het algemeen niet echt heel veel kleiner als van een spiegelreflex. Het grote voordeel van Fuji vind ik het lensaanbod en de controls op de body, i.t.t. bijvoorbeeld Sony wat meer menu-driven is.
Er staan genoeg ervaringen in dit topic, Welke camera heb je nu? Dan is het voor iedereen hier ook wat makkelijker vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
In dit topic is inderdaad, zoals door Luuk84 gepost, vanalles te vinden. Probeer de camera eventueel gewoon.

Zodat mensen wat specifieker op je vraag in kunnen gaan, zou het misschien interessanter zijn als je wat meer beschrijft:
wat je nu gebruikt
wat je nu fotografeert (wilt fotograferen) en onder welke omstandigheden
wat je verwachtingen zijn&wat je wil doen met de foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58

Grin

Ride si sapis.

Hahahaha you're funny: "maar toch twijfel ik nog ergens of je de kwaliteit haalt van Canon." ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_

Het is nogal een verschil, maar ik vind het heerlijk. Zeker ook om je schouder, of in een hand meedragen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/6nqjdh.png
Grin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:48:
Hahahaha you're funny: "maar toch twijfel ik nog ergens of je de kwaliteit haalt van Canon." ;)
Je krijgt vooral de kwaliteit van Fuji ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door Tomas_ op 12-06-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Kwaliteit zeker, maar prijs-kwaliteit met in achtname van de midrange canon primes ga je nieteens in de buurt komen. Zeker als je lenzen zoals de 85mm 1.8 en 28mm 1.8 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
SndBastard schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:02:
Kwaliteit zeker, maar prijs-kwaliteit met in achtname van de midrange canon primes ga je nieteens in de buurt komen. Zeker als je lenzen zoals de 85mm 1.8 en 28mm 1.8 gebruikt.
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen, maar ik ben het enigszins wel met je eens. Ik heb jaren met de 28 1.8 op Canon 50D geschoten. Toen ik later eens terug keek en vergeleek met de Fuji X-M1 en 35mm 1.4 dacht ik wow wat was dat een goede combi. Aan de andere kant ook erg mooie foto's met de Fuji combi geschoten.

Als ik het moet omschrijven vind ik die foto's helderder en minder digitaal overkomen dan de Fuji output.

Desalniettemin zeer content met de Fuji die ik nu heb. Die geeft wat meer fun en ik ben geen prof.

Ach als je maar tevreden bent!

-edit- ik heb wel eens het gevoel dat de lenzen die groter zijn zoals bij canon anders licht resolven dan bijvoorbeeld de kleine lenzen van fuji, maar dat zal wel niet juist zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 12-06-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Dank voor de snelle reacties. Ik besef me dat ik een vage en nogal open vraag stelde, maar ik ben blij met jullie antwoorden.

@begintmeta Ik fotografeer nu met de Canon EOS 600D met een 28mm 1.8 en een 85mm 1.8. Soms de 24mm 1.4 als die niet in gebruik door de professionele fotograaf in de familie. Ik doe eigenlijk vrijwel uitsluitend straatfotografie, als in: ik heb geen eisen wat betreft macro, hoge snelheidfotografie, enorme tele of juist enorme groothoek. Ik schiet uitsluitend in RAW. Filmen doe ik niet en die ambitie heb ik ook niet.

De Canon camera is prima en doet wat hij moet doen, maar ik merk dat ik hem te log vind en steeds vaker niet meeneem of me juist zo nadrukkelijk fotograaf voel als ik hem wel bij me heb. Vandaar dat een handzamer model me aantrekt. Door de komst van systeemcamera's is dat nu mogelijk. Ik heb ook nog een (inmiddels erg oude) compact van Canon (de G6), maar die biedt te weinig kwaliteit en snelheid.

Mijn voornaamste angst is dat ik de scherpte en de lichtgevoeligheid van de spiegelreflex ga missen. Ik weet misschien te weinig van wat systeemcamera's precies doen om gerust gesteld te raken. De aanschafprijs is immers wel zo hoog dat ik enigszins voorzichtig ben.

Wat vooronderzoek doet vermoeden dat ik vooral geinteresseerd zou zijn in de volgende Fuji lenzen: 23 f 1.4, de 35 f2 en de 56 f2. Overigens zou dit een project voor iets langere termijn worden, want wil niet alles in één keer aanschaffen. Ook schijnt die 18-55 goed te zijn, maar ben ik zelf wel een fan van primes. Tegelijkertijd loop ik dan ook weer met extra lenzen rond wat enigszins het idee van compact op stap gaan weer teniet doet.

Ofwel: ik ben er nog niet uit. Een keer de camera in een winkel vasthouden is misschien stap 1. En ik blijf dit topic volgen. Altijd mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
De angst van het missen van scherpte en lichtgevoeligheid zijn onterecht. Dat in ieder geval. Ga gewoon naar een goede fotozaak waar je de camera's kunt uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
technonose schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:55:
[...]

Ik weet niet of je dat zo kunt stellen, maar ik ben het enigszins wel met je eens. Ik heb jaren met de 28 1.8 op Canon 50D geschoten. Toen ik later eens terug keek en vergeleek met de Fuji X-M1 en 35mm 1.4 dacht ik wow wat was dat een goede combi. Aan de andere kant ook erg mooie foto's met de Fuji combi geschoten.

Als ik het moet omschrijven vind ik die foto's helderder en minder digitaal overkomen dan de Fuji output.

Desalniettemin zeer content met de Fuji die ik nu heb. Die geeft wat meer fun en ik ben geen prof.

Ach als je maar tevreden bent!

-edit- ik heb wel eens het gevoel dat de lenzen die groter zijn zoals bij canon anders licht resolven dan bijvoorbeeld de kleine lenzen van fuji, maar dat zal wel niet juist zijn.
Ik ben zelf overgestapt van een Canon 5D + 40D, en had onder andere de 28mm 1.8, Canon 85mm 1.8 en de 100mm macro, maar ook lenzen zoals de 24-105L en 17-40L zijn best scherp geprijst.

Groot voordeel (maar niet helemaal eerlijk) van de Canon lenzen is dat er een ontzettend grote tweedehands markt is, waardoor je een lens zoals de 85mm 1.8 voor 225 - 250 kan oppikken (daar heb ik hem ook weer voor verkocht).
De value van deze USM primes is gewoon heel erg goed, en de prestaties zijn ook meer dan behoorlijk. Bij Canon zit er duidelijk een segment tussen puur consumer (kit lenzen en hier en daar een enkele prime of UWA) en de pro L-lenzen. Bij Fuji bestaat dit segment niet echt waardoor de keuze er niet is.

Uiteindelijk biedt Fuji wel een aantal andere voordelen die mij meer aanspreken. Het hele systeem past beter bij me, en hoewel het niet super compact is is het toch een stuk compacter dan bij Canon.

Maar al met al, hoewel de 5D en 40D een heel stuk ouder waren ben ik er voor mijn gevoel ook qua lenzen niet op achteruit gegaan.
De enige lenzen die ik een beetje mis zijn de Sigma 35mm f/1.4 en de Canon 100mm macro. Voor de 100mm is op Fuji nog niet echt een alternatief, hoewel de 60mm het voor alles wat niet echt macro is prima doet.
De Fuji 23mm f/1.4 is top en ik schiet er heel graag mee, maar de Sigma op full frame deed toch *net* een klein beetje meer. Echter een klein verschil, ik ben heel gelukkig met de combi X-T2 en 23mm f/1.4.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakMDS op 12-06-2017 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
technonose schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:31:
Voor de X-T20 is ook een grip te koop van meerdere merken.
Ik doelde op de battery grip, reactie maar even aangepast. Voor de X-Pro2, X-T2 en X-T20 heb je ook andere grips welke ook dienst doen als arca swiss qr plate. Erg handig voor wie een statief gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:53
Ik kom zelf van een panasonic Lumix travelzoom compactcamera en heb pas de X-T20 met de 18-55 gekocht. Ik moet zeggen ik ben tot nu toe uitermate tevreden. Ik heb expres nog even gewacht op de x-t20 omdat deze toch iets beter is en een touchscreen heeft. Touchscreen gebruik ik niet heel vaak maar af en toe is touch to focus best handig. Dat kan dus ook nog een overweging zijn. Doorslagevende factor was voor mij de bediening ik vind de losse draaiknoppen en diafragma ring veel fijner dan een pasm-wieltje. Jullie inzichten in dit topic hebben ook wel geholpen, thanks daarvoor! ;)

Enige minpunt zover is toch wel de grip als je er een tijd mee rondloopt. Ik heb er een handstrap van de mediamarkt bijgekocht dat helpt wel. Misschien dat ik er nog een grip bij koop een keer, maar die van Fuji vond ik wat duur.

Ik mis nog wel wat zoom-bereik dus @SndBastard ik ben zeker geinteresseerd in jouw ervaringen met de 55-200. Ik denk dat ik die nog ga kopen voor ik op vakantie ga.

[ Voor 13% gewijzigd door Spookelo op 12-06-2017 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lapras schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:30:
Mijn voornaamste angst is dat ik de scherpte en de lichtgevoeligheid van de spiegelreflex ga missen. Ik weet misschien te weinig van wat systeemcamera's precies doen om gerust gesteld te raken. De aanschafprijs is immers wel zo hoog dat ik enigszins voorzichtig ben.

Wat vooronderzoek doet vermoeden dat ik vooral geinteresseerd zou zijn in de volgende Fuji lenzen: 23 f 1.4, de 35 f2 en de 56 f2. Overigens zou dit een project voor iets langere termijn worden, want wil niet alles in één keer aanschaffen. Ook schijnt die 18-55 goed te zijn, maar ben ik zelf wel een fan van primes. Tegelijkertijd loop ik dan ook weer met extra lenzen rond wat enigszins het idee van compact op stap gaan weer teniet doet.
Ik denk dat je er niet op achteruit gaat maar op vooruit. De sensor van de Canon is zelfs iets kleiner dan die van Fuji. Ook zijn bij de "oudere" camera's van Canon (< 24 mp) het de prestaties iets minder dan van de Fuji's (dynamisch bereik) de gevoeligheid is misschien zelfs ook wat beter. De "angst" komt misschien wel voort uit het idee van veel dslr eigenaren dat alleen een dslr kwaliteit is en systeemcamera's speelgoedspulletjes zijn. Dat beeld klopt zeker niet, misschien bij de EOS 1 die als tank is uitgevoerd, maar bij de dxx en de dxxx serie van Canon is het ongeveer gelijkwaardig (dxx) of waarschijnlijk beter is.

Hetzelfde geldt voor objectieven, ook Canon (en Nikon) hebben behoorlijk wat bagger met hun naam erop, een boel mooi spul en een paar hele mooie objectieven. De categorie bagger kom je bij Fuji (eigenlijk) niet tegen. Het is gewoon (zeer) goed, maar jammer genoeg gewoon geen koopjes. Het merk is relatief klein en dus inderdaad maar een beperkte 2e hands markt. Andere merken maken ook niet snel objectieven voor Fuji. Ik weet niet of dat met patenten te maken heeft, maar de markt is klein en de eigen merk objectieven zijn erg goed. Ook kiest de "gemiddelde" Fujiaan vermoedelijk meteen voor het goede spul van Fuji/ heeft er meer voor over. Soms is dat wel jammer, want Sigma is wel goed bezig (meer vraagt er ook wel prijzen voor)....

Fuji is een merk voor "de liefhebber" die graag wat met fotografie "doet"

De door jou aangegeven objectieven zijn trouwens allemaal goed hoor. De 50 F2 is erg scherp en snel, de 23 F1.4 is erg mooi (iets langzamers AF misschien). De 35 mm is mooi, maar heeft als klein minpuntje iets vertekening van zichzelf. Dat wordt electronisch wel gecorrigeerd als je wilt, maar valt hiermee een beetje uit de toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Sodela schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat je er niet op achteruit gaat maar op vooruit. De sensor van de Canon is zelfs iets kleiner dan die van Fuji. Ook zijn bij de "oudere" camera's van Canon (< 24 mp) het de prestaties iets minder dan van de Fuji's (dynamisch bereik) de gevoeligheid is misschien zelfs ook wat beter. De "angst" komt misschien wel voort uit het idee van veel dslr eigenaren dat alleen een dslr kwaliteit is en systeemcamera's speelgoedspulletjes zijn. Dat beeld klopt zeker niet, misschien bij de EOS 1 die als tank is uitgevoerd, maar bij de dxx en de dxxx serie van Canon is het ongeveer gelijkwaardig (dxx) of waarschijnlijk beter is.

Hetzelfde geldt voor objectieven, ook Canon (en Nikon) hebben behoorlijk wat bagger met hun naam erop, een boel mooi spul en een paar hele mooie objectieven. De categorie bagger kom je bij Fuji (eigenlijk) niet tegen. Het is gewoon (zeer) goed, maar jammer genoeg gewoon geen koopjes. Het merk is relatief klein en dus inderdaad maar een beperkte 2e hands markt. Andere merken maken ook niet snel objectieven voor Fuji. Ik weet niet of dat met patenten te maken heeft, maar de markt is klein en de eigen merk objectieven zijn erg goed. Ook kiest de "gemiddelde" Fujiaan vermoedelijk meteen voor het goede spul van Fuji/ heeft er meer voor over. Soms is dat wel jammer, want Sigma is wel goed bezig (meer vraagt er ook wel prijzen voor)....

Fuji is een merk voor "de liefhebber" die graag wat met fotografie "doet"

De door jou aangegeven objectieven zijn trouwens allemaal goed hoor. De 50 F2 is erg scherp en snel, de 23 F1.4 is erg mooi (iets langzamers AF misschien). De 35 mm is mooi, maar heeft als klein minpuntje iets vertekening van zichzelf. Dat wordt electronisch wel gecorrigeerd als je wilt, maar valt hiermee een beetje uit de toon.
Veel dank. Je omschrijft precies het gevoel dat ik heb. En je helpt flink in het overgaan tot een koop.

Nog een laatste vraag: de accuduur schijnt niet erg goed te zijn. Is dit echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Lapras schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:56:
[...]

Veel dank. Je omschrijft precies het gevoel dat ik heb. En je helpt flink in het overgaan tot een koop.

Nog een laatste vraag: de accuduur schijnt niet erg goed te zijn. Is dit echt zo?
Ja en nee. Door je instellingen wat aan te passen kun je makkelijk uren fotograferen. Zet de camera bijvoorbeeld wel uit tussendoor. Het verschil is dat je door een dslr altijd heen kunt kijken, ook als deze uitstaat. Voor de "lange dagen" zou ik gewoon een tweede accu kopen. Ik heb een ook twee, en ben nog nooit de dag niet doorgekomen. Fotografeer alleen hobbymatig.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De accuduur is inderdaad de achilleshiel van de systeemcamera's. Die duur is wel redelijk afhankelijk van de gebruiker (laat je de camera de hele tijd aan staan, bekijk je iedere gemaakte foto) maar is vergeleken bij de dslr gewoon matig. Extra accu's is dan de oplossing. Reken op een foto of 200/250 gemiddeld. Er zijn gelukkig voldoende neppers op de markt tegen redelijke prijzen en van goede kwaliteit (wel goed opletten, er zijn ook slechte modellen). Zelf heb ik via internet 3 accu's (patona) gekocht voor iets van 40€ en die voldoen goed. Daarnaast heb ik zelden een hele accu nodig op een dag. Een voordeel is wel dat Fuji er een aparte lader bij doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Afgelopen weekend heb ik me een occasie Fuji 27mm gehaald.
De resultaten vallen veel hoger uit dan mijn verwachtingen, damn..wat is dat klein ding toch scherp :9~
Brandpuntsafstand komt bijna overeen met mijn smartphone (iPhone 6) en is dus zeel allround te gebruiken.

Dit pancake lensje is ideaal voor wanneer ik zeer licht op stap wil gaan voor op mijn XT20 te zetten of als aanvulling bij de Fuji 23mm f2 + Fuji X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijk mij heel sterk dat de brandpuntsafstand bijna overeen komt met je smartphone. Die is namelijk 29mm in kleinbeeldequivalent en dat van je 27mm is 40mm in kleinbeeldequivalent.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Universal Creations schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:33:
Het lijk mij heel sterk dat de brandpuntsafstand bijna overeen komt met je smartphone. Die is namelijk 29mm in kleinbeeldequivalent en dat van je 27mm is 40mm in kleinbeeldequivalent.
Tja, of toch bijna..wanneer ik de phone tegen mijn neus druk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:45
TKroon schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:46:
[...]

Ja en nee. Door je instellingen wat aan te passen kun je makkelijk uren fotograferen. Zet de camera bijvoorbeeld wel uit tussendoor. Het verschil is dat je door een dslr altijd heen kunt kijken, ook als deze uitstaat. Voor de "lange dagen" zou ik gewoon een tweede accu kopen. Ik heb een ook twee, en ben nog nooit de dag niet doorgekomen. Fotografeer alleen hobbymatig.
Zelf heb ik 3 extra batterijen gekocht, ik gebruik soms de grip.
Drie batterijen weegt niet op tegenover het gevoel dat ik opnieuw plezier beleef in foto's maken :).

Ik kom ook van DSLR 5D en 1D4 met een aantal L lenzen en een prime.

Nu bewust gekozen voor X-T2, drie primes en één tele.

Nog geen moment spijt van gehad: minder opvallend, plezier om mee op pad te gaan, en resultaat mag er wezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Moris schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:15:
Afgelopen weekend heb ik me een occasie Fuji 27mm gehaald.
De resultaten vallen veel hoger uit dan mijn verwachtingen, damn..wat is dat klein ding toch scherp :9~
Brandpuntsafstand komt bijna overeen met mijn smartphone (iPhone 6) en is dus zeel allround te gebruiken.

Dit pancake lensje is ideaal voor wanneer ik zeer licht op stap wil gaan voor op mijn XT20 te zetten of als aanvulling bij de Fuji 23mm f2 + Fuji X-T2.
Dat vind ik nu mooi van Fuji. Er zijn veel lenzen die als minder worden bestempeld, maar keer op keer door anderen weer als een pareltje worden gezien, net zoals de 18mm F2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
technonose schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:52:
Dat vind ik nu mooi van Fuji. Er zijn veel lenzen die als minder worden bestempeld, maar keer op keer door anderen weer als een pareltje worden gezien, net zoals de 18mm F2
Helaas berusten veel gebruikers zich teveel op reviews, zonder zelf eens het een en ander te testen als dat gewoon binnen de mogelijkheden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
De XF 55-200 is bar slecht leverbaar. Wel 2 webshops zonder enige beoordeling, dus tja...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gewoon de 50-140 aanklikken ;)
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-QhFPXSF/0/887eda0a/M/i-QhFPXSF-M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-KdGrS2w/0/fe8d539f/M/i-KdGrS2w-M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-xc5Lj4D/0/a0c53a1c/M/i-xc5Lj4D-M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
:9 Jij hebt die lens dus....bofkont. Staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje maar ja, money hè...
Ik heb wel de 18-135 terug laten brengen naar Fuji, heb 'm al ruim een jaar maar begon gaandeweg steeds meer te twijfelen of het ding echt in topstaat is. Vooral de randen en hoeken bij de uiterste standen en bij volle opening vallen me erg tegen. Ja, ik wéét het, je mag er bij zo'n ontwerp ook geen 'topprestaties' van verwachten maar goed, het is Fuji en je betaalt er, vergeleken met de concurrentie, stevig voor dus je mag er wel iéts van verwachten. Voor de rest heb ik het ook nooit een toppertje gevonden, OK, gewoon wel goed, maar niet echt Fuji. Tijdje terug heb ik toch de 18-55 maar weer aangeschaft en toen zag ik pas dat er toch ècht een gewoon zichtbaar kwaliteitsverschil in deze twee lenzen zit. Ook wat ik zie van de 50-140, dat is 'echt Fuji', bij de 18-135 heb ik dat gevoel nooit gehad. Dus ja, als het financieel even kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mja ik heb een paar lenzen *kuch* maar dit is een van mijn favorieten.
Echt een hele fijne, helemaal met de 1.4x TC, daarmee heb je altijd een 200 f4 in de tas. Je boet wat in op IQ,snelheid en scherpte maar dan nog, dikke prima! De 2x TC kan ik trouwens afraden; daarmee 'verniel' je deze lens(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Walker78 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:23:
:9 Jij hebt die lens dus....bofkont. Staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje maar ja, money hè...
Ik heb wel de 18-135 terug laten brengen naar Fuji, heb 'm al ruim een jaar maar begon gaandeweg steeds meer te twijfelen of het ding echt in topstaat is. Vooral de randen en hoeken bij de uiterste standen en bij volle opening vallen me erg tegen. Ja, ik wéét het, je mag er bij zo'n ontwerp ook geen 'topprestaties' van verwachten maar goed, het is Fuji en je betaalt er, vergeleken met de concurrentie, stevig voor dus je mag er wel iéts van verwachten. Voor de rest heb ik het ook nooit een toppertje gevonden, OK, gewoon wel goed, maar niet echt Fuji. Tijdje terug heb ik toch de 18-55 maar weer aangeschaft en toen zag ik pas dat er toch ècht een gewoon zichtbaar kwaliteitsverschil in deze twee lenzen zit. Ook wat ik zie van de 50-140, dat is 'echt Fuji', bij de 18-135 heb ik dat gevoel nooit gehad. Dus ja, als het financieel even kan...
De 18-135 is de zwakste lens in Fuji's line-up volgens mij. De meeste lenzen van Fuji zijn goed tot heel goed, maar deze is jammer maar helaas niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Als aanvulling op mijn Fuji 27mm kijk ik vol ongeduld uit naar de verwachte Fuji 18mm f2 mark2.
Zeer benieuwd wanneer deze in de winkel verkrijgbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:33:
De 18-135 is de zwakste lens in Fuji's line-up volgens mij. De meeste lenzen van Fuji zijn goed tot heel goed, maar deze is jammer maar helaas niet goed.
Bewoordingen als "niet goed" is ook wel overdreven. Een lens die niet focust of waarvan de scherpte echt helemaal zoek is zou je "niet goed" noemen. Hier mist nog het stukje "ten opzichte van". Of het de zwakste lens is...mwoah, als je ziet hoeveel mensen er heel erg tevreden mee zijn en 'm zelfs als enige lens zouden kunnen hebben lijkt mij dat niet. Dat hoor je ze van bijv. de 60 en 56mm lenzen niet zeggen.

Dit viel me bij de 18mm ook al op, precies hetzelfde verhaal als met deze 18-135. Volgens mij leggen sommige mensen de lat net te hoog met als gevolg teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 17:51
Wat als je die Fuji XF 18-135 vergelijkt met een kitlens van Nikon of Canon 18-115/135?
Is volgens mij nog zo slecht niet want deze is WR sealed, en wordt toch door veel Fuji-eigenaars als allround lens gebruikt. Heb plaatjes gezien van deze lens en die scoort toch behoorlijk hoor. Minder lichtsterk dan de rest van de Fuji X-reeks maar zeker niet als 'slecht' te bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-135 is geen top-objectief. Het exemplaar dat ik heb is heel behoorlijk en is een fijne travelzoom en ongeveer zo goed / slecht als een Nikon 18-105 (mijn referentie aangezien ik daar ervaring mee heb). Als ik veel bereik wil hebben met weinig rompslomp zou ik hem overwegen. De OIS is trouwens wel erg goed.
Eigenlijk gebruik ik hem niet meer aangezien ik voldoende alternatieven heb die wat zwaarder zijn maar wel beter. Niet slecht, maar eerder "voldoende".
Een optisch minder exemplaar kan natuurlijk altijd als "maandagochtend exemplaar". Los is die overigens veel te duur en absoluut geen aanrader tenzij je er echt om verlegen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Ik heb ook zo mn twijfels bij de 18-135.
Ik zal hem volgende week meenemen als mijn enige lens naar Belfast om nog eens te testen maar tot nu toe blijft deze allrounder eigenlijk altijd thuis. Hij zat bij mijn X-T1 en los is het echt een prijzige lens!! Te prijzig eigenlijk..

Ik wil óf een lens met een groot bereik (heb hier nu de 50-230 voor) óf met een grote lensopening..
Laat deze nou net in het midden daarvan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De scherpte is vergelijkbaar met de Canon 18-135 STM en Nikon 18-105 (volgens de testen op photozone). Vignettering is enorm voor een dergelijke lens en de vervorming op 18mm is ook zeer flink. De bouwkwaliteit mag dan wel goed zijn en "weathersealing" is een leuke extra, maar de lens is wel meer dan 2x zo duur als zijn Nikon en Canon tegenhangers. Als je gaat vergelijken met de andere (zoom)lenzen van Fuji, valt deze er echt wat buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik plaatste mijn opmerkingen over de 18-135 hier ook op grond van mijn eigen ervaringen uit de praktijk; ik heb de lens nu zo'n anderhalf jaar gebruikt, 'slecht' is idd een veel te groot woord maar echt 'WOW' heb ik 'm, in tegenstelling tot m'n eerdere 18-55 en 55-200, nooit gevonden. Eerlijk gezegd begon het me ook steeds meer te irriteren dat je altijd minstens f/8 moest gebruiken om wat kwaliteit te krijgen; f/3.5 op 18mm ziet er echt niet uit, f/5.6 op 135mm trouwens ook niet. Je kan dan wel zeggen: je hebt te hoge verwachtingen van de lens maar nogmaals: waar betaal je dan die 800 Euro voor?
Kan zijn dat ik een maandagochtend exemplaar heb, om die reden heb ik 'm ook terug laten sturen naar Fuji; misschien is er iets mee aan de hand, misschien krijg ik 'm terug met de mededeling: afwijkingen vallen binnen de tolerantie o.i.d. In dat laatste geval weet ik in ieder geval zeker dat het niet mijn lens is. Feit is wel dat ik gelijk een totaal ander gevoel had toen ik de resultaten van m'n opnieuw gekochte 18-55 zag, 'gevoel' ja, maar dan wel op grond van wat je gewoon ziet, zonder te pixelpeepen; die 18-135 mist toch iets wat alle andere Fuji-lenzen (voorzover ik heb kunnen zien) wel hebben, iets 'sprankelijkends' in de scherpte, net even helderder en uitgesprokener allemaal. De 18-135 heb ik altijd wat 'doorsnee' gevonden, gewoon wel goed en absoluut bruikbaar, maar ook niet meer dan dat, kortom: een beetje on-Fuji ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:40:
[...]

De Cactus V6 II lijkt met de angekondigde TTL-update nog interessanter geworden. Ik heb ze eens bekeken, en de haptische indruk die die apparaten bij mij hebben achtergelaten is nogal zwak, en ze ogen vrij goedkoop (ze kosten IMHO ook niet al te veel ,de prijs is best aantrekkelijk) heeft iemand ze in praktijk in gebruik, zijn ze robuust genoeg?
De update is er inmiddels (voor Sigma, Fujifilm en Sony), ben benieuwd of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

2017 Roundup: $1200-2000 ILCs - Crop-sensor
DPR is nog steeds dol op de X-T2... Had ik niet verwacht na ruim 9 maanden sinds introductie, met sterke concurrentie all over the place(!). Dit zegt uiteraard niet heel veel, maar hij staat nog op de radar. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

Waar letten jullie precies op als jullie de lenzen vergelijken?

Ik heb bijv zelf de xc50-230, XF18-55, XF27 en XF35,1.4.
Ik zie niet echt een verschil of ik nu een foto maak met de XC of met de XF35.
En dan bedoel ik buiten met voldoende licht mee.

Ik persoonlijk grijp dus 9 van de 10 naar de XF27, omdat hij gewoon lekker licht is. De XF18-55 vind ik eigenlijk te zwaar/groot, gebruik ik zelden. De XF35 heeft bokeh wat ik mooi vind maar ik moet altijd 2 stappen naar achteren. De XC is heerlijk als ik bijv dierentuin bezoek.
Kortom moet ik 1 lens uitkiezen kies ik de XF27.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Ik ben geen fuji gebruiker, maar dit is waar ik zoal op let bij lenzen in het algemeen:

- Afmeting/gewicht
- Autofocus motor kwaliteit/handling/bouwkwaliteit
- Sunstars (hoe rendert hij lichtpuntjes tussen f8/f16 voor (nacht)landschappen?)
- Last van ghoting/flares? contrast bij foto's met veel tegenlicht?
- Bokeh kwaliteit
- Scherpte
- Chromatische aberratie (vooral bij bredere lenzen bij sterren/lichtpuntjes vol open, dat soort coma is bijna niet te corrigeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond allen,
Heeft iemand enig idee wanneer de X-T20 met 18-55mm lens weer leverbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ga binnenkort upgraden van de XE1 naar de XT 10. Zelfde sensor maar toch andere formfactor. En WiFi enabled, krijg er een grip bij + thumb rest, polsdraagriem. Als ik de XE1 weet te verkopen voor het bedrag wat ik kwijt was voor toestel met kitlens heb ik de 18-55mm gratis. (en anders voor een mooie prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:14:
Goedenavond allen,
Ik zie hem bij verschillende winkels in de pricewatch gewoon op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Goedenavond allen,
De zwarte versie is sowieso nergens te krijgen.
Sommige winkels bieden hem niet eens aan. Ik hoorde van de week in een winkel dat hij waarschijnlijk pas in september weer terug is als kit. In de prijswatch staat hij wel op voorraad bij sommige winkels, Alleen als je doorklikt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Goedenavond allen,
Of de gegevens kloppen moet je zelf ff controleren, maar volgens mij bij Digimaxx is er nog voorraad (Zilver versie)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Bij mij stond hij ook op voorraad, maar kreeg ik de 18-55 los en de X-T20 uit de andere kit.
Quakie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:38:
Waar letten jullie precies op als jullie de lenzen vergelijken?

Ik heb bijv zelf de xc50-230, XF18-55, XF27 en XF35,1.4.
Ik zie niet echt een verschil of ik nu een foto maak met de XC of met de XF35.
En dan bedoel ik buiten met voldoende licht mee.

Ik persoonlijk grijp dus 9 van de 10 naar de XF27, omdat hij gewoon lekker licht is. De XF18-55 vind ik eigenlijk te zwaar/groot, gebruik ik zelden. De XF35 heeft bokeh wat ik mooi vind maar ik moet altijd 2 stappen naar achteren. De XC is heerlijk als ik bijv dierentuin bezoek.
Kortom moet ik 1 lens uitkiezen kies ik de XF27.
Ik heb dezelfde lenzen behalve de XF27 die ik wel graag wil hebben. De 35 1.4 heeft echt 3dpop wat ik mooi vind. Ik vind dit de beste lens maar de andere doen niet echt onder. Ik mis zelfs soms de XC 16-50 vanwege zijn 16mm. Tweedehands voor 150 te krijgen. Ze zijn eigenlijk allemaal bovengemiddeld goed.

[ Voor 84% gewijzigd door Tomas_ op 20-06-2017 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Montana schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:04:
[...]

Of de gegevens kloppen moet je zelf ff controleren, maar volgens mij bij Digimaxx is er nog voorraad (Zilver versie)
Heb m uiteindelijk bij fotobooms.nl nog kunnen bestellen! De zwarte. Komt vanavond!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas_
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:24:
[...]

Heb m uiteindelijk bij fotobooms.nl nog kunnen bestellen! De zwarte. Komt vanavond!
Hopelijk al binnen ;-)

Dit is een leerzame video voor nieuwe XT-20 eigenaren

YouTube: Fuji Guys - FUJIFILM X-T20 - Top Features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:05
Omdat de Fuji x100F erg slecht te verkrijgen is in zo, n beetje heel NL/Europa ben ik op andere sites eens gaan kijken en zie dat op EBay er een aantal te koop staan , multi language en ook nog zo,n €200 goedkoper , waarschijnlijk wel uit het verre Oosten maar worden verscheept vanuit Frankrijk,Engeland of Ierland naar NL , dus geen import tax .

Ik twijfel of ik dit zal doen omdat ik ook redelijk wat problemen lees tav de bouw kwaliteit van de 100F vooral tav de knoppen . Hoe zit het met de garantie als er wat mee zou zijn , kan ik de camera gewoon bij Fuji NL brengen/aanmelden ? Zitten er nog meer haken en ogen aan als ik het op deze manier de camera zou kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
ramrodwillem schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:28:
waarschijnlijk wel uit het verre Oosten
Dit is een geduld vs risico kwestie.

Hoe fijn zou het zijn als je naar je winkel kunt als er iets met je camera van 1300 euro is.
mijn eigen linit is boven de 100 euro niet doen. Teveel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt eraan of de garantie ook binnen de EU geldt. Hij is trouwens wel te krijgen in Nederland als je de zaak niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Daar hebben we V&A voor.

[ Voor 81% gewijzigd door Ventieldopje op 27-06-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pär Gola schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:40:
Heeft er soms iemand een 18-55 2.8-4 die weg mag?
Op eBay passeren er nu en dan. Je kan daar een zoekopdracht instellen. Gaan meestal rond de 300-350 EUR weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog mensen last van vrij trage opening van raf files in lightroom in develop mode? Vooral als ik vergelijk met sony opvallend verschil. Dacht eerst dat het aan de compressie op de raw bestanden lag en met die uit te schakelen mss 1-2 seconden sneller. Maar op die tijd is een sony raw image al ingeladen terwijl die van fujifilm eerder 5 seconden nodig hebben.

(Voor Nikon RAW files moet ik wat dieper in m'n archieven graven, maar kan me in elk geval niet herinneren er op te moeten wachten)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Pär Gola schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:40:
Heeft er soms iemand een 18-55 2.8-4 die weg mag?
*knip* Eglobalcentral is een grijs gebied (grijze import) waar telkens weer discussie over ontstaat.

Ik heb daar m'n 27 mm vandaan, werd keurig binnen 8 dagen geleverd vanuit Hong Kong.

[ Voor 31% gewijzigd door Ventieldopje op 27-06-2017 14:31 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:05
Even een paar vragen over wat instellingen van mijn Fuji x100S , ik heb nog niet eerder met een ND filter gewerkt , dit lijkt me voor mijn vakantie naar India wel een prettige bijkomstigheid . Is het aan te raden om overdag (vel/scherplicht) bij gewoon uit de hand foto,s maken het ND filter aan te zetten , zijn er omstandigheden bij veel licht om dit filter niet te gebruiken ?

Wanneer maak ik gebruik van de in te stellen optie Dynamisch bereik en wat doet het precies .Kan ik hier nog voordeel mee hebben , ik zie de standen Auto, 100% ,200% en 400% , welke stand is met veel licht aan te raden?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:17:
Nog mensen last van vrij trage opening van raf files in lightroom in develop mode? Vooral als ik vergelijk met sony opvallend verschil. Dacht eerst dat het aan de compressie op de raw bestanden lag en met die uit te schakelen mss 1-2 seconden sneller. Maar op die tijd is een sony raw image al ingeladen terwijl die van fujifilm eerder 5 seconden nodig hebben.

(Voor Nikon RAW files moet ik wat dieper in m'n archieven graven, maar kan me in elk geval niet herinneren er op te moeten wachten)
Nooit iets van gemerkt, maar sinds enkele maanden trek ik eerst alles door Iridient X-Transformer voordat ik importeer naar LR. DNG files lezen/bewerken gaat iets sneller dan RAF files, dat verschil merkte ik wel toen ik IXT ging gebruiken(!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ramrodwillem schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:37:
Even een paar vragen over wat instellingen van mijn Fuji x100S , ik heb nog niet eerder met een ND filter gewerkt , dit lijkt me voor mijn vakantie naar India wel een prettige bijkomstigheid . Is het aan te raden om overdag (vel/scherplicht) bij gewoon uit de hand foto,s maken het ND filter aan te zetten , zijn er omstandigheden bij veel licht om dit filter niet te gebruiken ?

Wanneer maak ik gebruik van de in te stellen optie Dynamisch bereik en wat doet het precies .Kan ik hier nog voordeel mee hebben , ik zie de standen Auto, 100% ,200% en 400% , welke stand is met veel licht aan te raden?

Thx
ND filter zal alleen al het licht door de lens beperken waardoor je bij felle zon lagere sluitertijden en grotere diafragma opening kunt hanteren. Alleen nuttig dus als je kost wat kost weinig scherptediepte of bewegingsonscherpte wil. Bij fotografie ga je dan eerder compenseren met kleiner diafragma en/of snellere tijden. Voor fotografie zie ik op een paar heel specifieke situaties na geen nut voor ND filters.

Filmen is een ander verhaal.

Ipv HDR waarde aan te passen zou ik in RAW fotograferen en nu en dan met bracketing werken mits je statief of ander vast punt hebt. Ik ken het effect van die instelling verder niet maar lijkt me sowieso enkel van toepassing op jpeg. Dus als het goed is kun je die ook bij conversie van RAW naar jpeg in camera aanpassen.

Correctie: bij in camera omzetting raw>jpeg kun je HDR setting niet meer wijzigen. Dat moet ik zelf eens Google 'n dan.

En voila; https://www.dpreview.com/forums/thread/3496383

Ik zou er dus afblijven of op auto zetten maar vooral in RAW fotograferen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Het lijkt er op dat ik tegen een bug aanloop van mijn X-T20 icm de XF18-55. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar teruggekomen van een dierentuin blijken erg veel van mijn foto's met de X-T20 en 18-55 een beetje vaag te zijn. Van een foto in vol licht op F8 en de focus op iemand blijkt geheel een beetje net niet te zijn. Een foto waarvan ik bijna zeker wist dat die scherp zou moeten zijn is dat niet Toch niet meteen gedacht dat het aan de camera zou liggen en uiteraard weet ik dat ook nog steeds niet zeker. Ik weet ook wel wanneer je een nieuwe camera koopt met nieuwe sensor dat dingen er anders uitzien. De andere lenzen die ik gebruikt heb leveren scherpe platen.

Echter een draadje op dpreview gaf een test die bij mij ook bleek te kloppen. Camera op 18 mm gezet. AF-S en dan op een bepaald punt focussen het liefst 10 meter of verder. Ik deed dat op 5 meter en de ene keer gaf hij 5 meter op de afstandschaal en de andere keer 0,5 meter wat dus een ander focus gebied heeft. Echter het groene focus kruisje was op dezelfde plek, de plek 5 meter verder. De foto's zijn ook verschillend in focus alhoewel het focus kruisje op dezelfde plek zit.

Het lijkt er dus op dat de focus meting niet perfect werkt met de 18-55. Bij de andere twee lenzen meet hij de afstand constant perfect. (35mm en 50-230)

Iemand hier dat dat eens wil testen?

disclaimer: dit is geen wetenschappelijk onderzoek, misschien doe ik iets niet goed

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 03-07-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 19-09 17:01
Ondertussen is de X-T20 (+18-55mm kit) al mee geweest op enkele citytrips zonder kinderen, daguitstapjes met kinderen, weekendjes met vrienden en net terug van een weekje vakantie aan zee. We zitten nu ruim over de 1.5k clicks en .... in ben eigenlijk ronduit teleurgesteld!

Na ieder tripje zette ik de foto's op de PC (via Lightroom) en ik ben niet echt een pixelpeeper maar er zit echt zelden een shot bij dat tack sharp is, voor mij is dat wanneer ik bij een portret bijvoorbeeld mooi de glans kan zien op het oog en detail in de wimpers. De eerste weken legde ik de fout bij mezelf, veel indoor foto's met moeilijk licht of bij het feit dat bewegende kinderen ook niet altijd het makkelijkste zijn om scherp vast te leggen. Maar ondertussen heb ik al in alle omstandigheden fotos genomen en het resultaat is echt om droevig van te worden. Mensen, landschappen, stillevens, ... heel vaak zijn ze gewoon blurry...

De meeste van m'n shots liggen tussen de 35 en 55mm waarbij de enige shots die echt 'spot on' zijn rond de 35mm liggen. Het lijkt weinig impact te hebben of ik ze op f4 of f8 neem. Ook lijkt het niet alsof ik het oog mis en dan wel de neus of haar ragscherp heb, alles lijkt gewoon flou... Shutterspeed is snel genoeg en m'n houding is redelijk stabiel.

Ik kom van een Nikon D3200 waar enkel het middelste focus punt echt nuttig was, maar dat gaf in 90% van de gevallen wel een scherp resultaat, ook met focus en recompose, ook met de prut plastiek kitlens. Nu met de Fuji is de focus retesnel en ik kan alle punten gebruiken maar ik heb er niks aan...

Ik gebruik meestal AF-S met focus punt op het kleinste of het tweede standje. AF-C met de zone stand. OIS aan (er bestaan veel topics dat dit de boosdoener kan zijn maar ik heb al alle standen geprobeerd). Ook al zowel Release als Focus priority getest, geen verschil. Ook al met 91AF punten en met 351, hier ook weer geen verschil in. Focus check ON, AF+MF OFF, ... De Face/Eye detection is ook een drama, als ik dat gebruik zijn de resultaten nog slechter, zet een bril op en hij herkent zowiezo al in de meeste gevallen geen gezicht.

Hier zitten volgens mij nog wel wat mensen die na het lezen van al die mooie verhalen en het zien van het design van de X-T20 over de streep zijn getrokken. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb voorlopig enkel de kitlens dus ik kan niet met een andere lens testen. Met deze resultaten heb ik ook weinig zin om er extra geld tegen aan te gooien al zou ik anders wel de 35mm F2 willen...

Dit weekend ga ik zowiezo even langs bij Grobet waar ik hem gekocht heb... Ik heb hopelijk geen 1200€ uitgegeven aan een toestel waar ik de foto's enkel op smartphone formaat kan gebruiken... :|
Ik had er terug zoveel zin in met dit toestel, echt vervelend :(

(edit, ik lees net je post hierboven, was de mijne tussendoor op het werk aan het typen... that makes 2 of us dan...)

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 03-07-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
Ik kom net met een brede glimlach de winkel uitgelopen met een x-t20 in de tas, krijg je bovenstaande berichten te lezen.. :/
Ik zal zo eens testen hoe de mijne presteert.
edit:
Dat testen zal even op zich laten wachten, want er zit een verkeerde accu bijgeleverd |:(

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 03-07-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Inrage schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:18:
Ondertussen is de X-T20 (+18-55mm kit) al mee geweest op enkele citytrips zonder kinderen, daguitstapjes met kinderen, weekendjes met vrienden en net terug van een weekje vakantie aan zee. We zitten nu ruim over de 1.5k clicks en .... in ben eigenlijk ronduit teleurgesteld!
Gebruik je ook Lightroom voor de RAW-conversie? De meningen zijn namelijk verdeeld over zowel de processing van Fujifilm RAW-files alsmede de Sharpening van Lightroom. Misschien dat een andere RAW-converter (bijv. Capture One of Iridient Developer) voor jou beter resultaat oplevert?

[ Voor 8% gewijzigd door Tourniquet op 03-07-2017 13:01 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
Even snel twee crops gemaakt van foto's die ik een keer thuis gemaakt had om te testen.
Dit zijn jpg's en niet eerst omgezet van raw naar jpg.
Naar mijn idee best scherp, maar het is wel sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar dat is niet meer dan logisch. Eentje buiten en eentje binnen. Op zich best scherp toch? Natuurlijk niet te vergelijken met een Canon 5D oid, maar toch.

Ze zijn gemaakt met de kit lens, en autofocus. Wel ingezoomd bij het maken van de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lk0SxN66YTGDlbXeSPi7DDrA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yj5RoVUED56lzOhzcGtGdlAD/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 03-07-2017 12:59 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_

Na ieder tripje zette ik de foto's op de PC (via Lightroom) en ik ben niet echt een pixelpeeper maar er zit echt zelden een shot bij dat tack sharp is,, ... heel vaak zijn ze gewoon blurry...

alles lijkt gewoon flou... Shutterspeed is snel genoeg en m'n houding is redelijk stabiel.

Ik had er terug zoveel zin in met dit toestel, echt vervelend :(

(edit, ik lees net je post hierboven, was de mijne tussendoor op het werk aan het typen... that makes 2 of us dan...)
Ik kan mij 100% vinden in jou verhaal. Heb precies hetzelfde gevoel.

Ik heb echter wel andere lenzen en deze preseteren zoals verwacht. ze maken scherpe platen.
Ik heb nu een testje gedaan met Manual Focus en focus peaking met de 18-55 en deze lijken op het eerste oog erg scherp. niet in verhouding tot de Auto Focus. Ik moet hier echter nog wat meer testen doen.

zoals op DPreview te lezen is lijkt het alleen bij de groot hoek voor te komen. niet iedereen heeft er last van.

Wat mij vooral verbaasde was de enorm goede reviews deze lens krijgt terwijl mijn resultaten bar slecht zijn.
Dat klopt mijn inziens niet. Handmatige Focus lijkt dit ook te weerleggen. Prima kwaliteit. dat krijgik niet terug met autofocus.

Daar ligt volgens mij ook het probleem. Deze is niet accuraat met de 18-55 lens bij mij.
Ik zie dit erug in de afstandschaal waarbij er soms 5 meter tussen een meting zit op het zelfde vlak.

Ik ga dit in iig proberen te reproduceren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
Tourniquet schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Gebruik je ook Lightroom voor de RAW-conversie? Hier zijn namelijk de meningen over verdeeld. Misschien dat een andere RAW-converter (bijv. Capture One of Iridient Developer) voor jou beter resultaat oplevert?
Daar heeft het helaas niks mee te maken, heb gisteren de trial versie van Iridient geprobeerd en dat geeft geen verschil. De blur/misfocus is er trouwens zowel in de .RAF als in de .jpg files.

@LA-384 Ik hoop dat jouw set het wel goed doet maar ik zou zeggen, test hem op tijd! Het veelbesproken waxy skin effect heb ik ook al vaak terug gezien, maar daar kon ik nog mee leven, daarvoor moet je echt op 100% kijken ... Zit nu erg met het gevoel dat dit toestel volledig overhyped is. Zie ook de review hier op tweakers waar die als beste onder 1000eur uitkomt maar er ook niet echt veel nuttige sample pics bij zitten. Online vind ik ook erg weinig geslaagde foto's van de X-T20 +18-55.. De camera is nu toch al even beschikbaar en krijgt goede reviews...

Dit terwijl de resultaten van deze lens met de X-T1(0) met deze lens wel heel goed lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Overigens als de betreffende lens het wel goed doet op andere camera's, is het dan niet een software issue wat met een firmware update opgelost kan worden? Ik hoorde dat Fuji dat aardig goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
@LA-384 De enige firmware update die nu beschikbaar is fixt enkel een probleem in de menu's waar ik persoonlijk geen last van had. Het probleem met de AF lijkt niet enkel met de X-T20 voor te komen in combinatie met de 18-55mm maar ook de X-T2 heeft er last van met deze lens. Al wil ik wel voorzichtig blijven als het aankomt op wat je online leest (er is zowiezo ontzettend weinig online te vinden over deze toestellen)

@l3art Met die resultaten zou ik meer dan tevreden zijn. En ik heb ook zo een paar voorbeelden hoor, echter gaat het dan over ruwgeschat slechts 20% van m'n fotos waarbij ik gelijkaardige scherpte bekom. (en dan heb ik er al vele in camera gedelete als je al op het scherm ziet dat de focus mis is)

Anyway thanks voor je post, dat geeft me wel een beetje hoop dat er iets te fixen valt, want al bij al vind ik het wel een prettig toestel om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
LA-384 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:26:
Overigens als de betreffende lens het wel goed doet op andere camera's, is het dan niet een software issue wat met een firmware update opgelost kan worden? Ik hoorde dat Fuji dat aardig goed doet.
Het kijkt op een X-T2 & X-T20 + 18-55 issue.
Mijn andere lenzen presteren goed.

Daarbij lijkt de lens prima bij manual focus.
Ik moet dat echter nog beter testen

Maar het is allemaal nogal prematuur wat mij betreft. Geen conclussies trekken dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 03-07-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Heb je ook naar de firmware van de lens zelf gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik denk dat ik wel begrijp wat inrage bedoelt. Heb jarenlang gewerkt met Sony mirrorless in combinatie met een Canon 5D3 en nadien Nikon D750. Heb de Nikon verkocht omdat ik de Fuji echt 'all in' wou gaan gebruiken maar één van de eerste dingen die me meteen opvielen was dat ik op 100% niet hetzelfde detail kring in wimpers ed zoals ik die van Sony of Nikon kreeg. Let wel, de foto's zien er op een meer 'normaal' formaat zeer goed uit, en de kleuren, af en witbalans zijn echt super. Ben dus eigenlijk best tevreden van de Fuji XT2 maar de echt fenomenaal scherpe beelden die ik zelfs met de Sony a6000 kon maken, ontbreken toch.

Heb zelfs al meermaals gewtijfeld of ik niet terug naar Sony zou keren, maar voorlopig houden de echt belabberde auto witbalans en de zalige kleursimulaties van Fuji dat tegen. Maar toch wringt het ergens. Overigens, de primes bij Fuji zijn ook dik ok qua beeldkwaliteit (XF23/1.4 en 56/1.2) maar ze zijn tegelijk toch ook vrij lomp en hebben trage/luide autofocus motoren. Op de Sony a6000/a6300 die ik had, had ik de SEL50/1.8 (zeer goedkoop lensje) en de Zeiss 24/1.8 en die waren echt fantastisch scherp, stil én compact.

Dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Het probleem is dat ik wel een deel foto's heb die echt messcherp zijn, ook in de ogen, gelijkaardig aan de kat en hond hierboven. Dat is echter minder dan 10% van m'n foto's. Dan is er 40% 'bruikbare' foto's, niet voor af te drukken maar leuk om te hebben, vooral van feestjes en de kids en wat landschappen, meer herinnerings foto's dus. Maar de andere helft van de foto's zijn echt bedroevend, ofwel met focus er meters naast ofwel gewoon blurry met nergens iets in focus te vinden, focus punt staat wel waar ik het wou hebben...

Ik neem de meeste foto's tussen 35-50mm dus 2 primes zou ook kunnen (blijkbaar is iedereen daar wel tevreden over en de samples icm X-T20 zijn talrijk EN scherp) maar ik had op basis van reviews etc ervoor gekozen om voor de 18-55 te gaan omdat deze blijkbaar beter was dan andere kitlenzen, verder ook de keuze voor Fuji omwille van de manuele instelmogelijkheden, relatief compact, etc... Ik wou ook bewust maar 1 lens hebben omdat ik niet veel gewicht wil meezeulen. Aangezien ik al mooie resultaten had met m'n oude Nikon 18-55 plastic prut had ik nu wel op z'n minst dezelfde kwaliteit verwacht.

Anyway, zaterdag met de kit en wat voorbeeld foto's naar de winkel en hopelijk kan ik daar een ander model proberen voor te zien of het de lens of de body is ofwel of ze hem kunnen opsturen voor 'herstelling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
De manier van scherpstellen, maakt dat nog uit? Heb zelf echt een klein oppervlakte ingesteld staan voor wat betreft het scherp stellen (weet de officiële naam even niet). Maar echt 1 klein vierkantje ipv een grote of het gehele beeld. Zou natuurlijk niet uit moeten maken maar goed wellicht de moeite om te proberen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou als ik jullie was eens naar het verkooppunt gaan (wellicht een fotozaak?) en daar je probleem eens voorleggen. Het kan echt niet goed zijn dat je genoegen moet nemen met 10% scherpe foto's, en daarbij doe ik dan de aanname dat je weet wat je doet en het geen fouten van de fotograaf zijn.

En zoals hierboven gezegd: is alle firmware (dus ook van de lens) up-to-date?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
technonose schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:24:
Het lijkt er op dat ik tegen een bug aanloop van mijn X-T20 icm de XF18-55. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar teruggekomen van een dierentuin blijken erg veel van mijn foto's met de X-T20 en 18-55 een beetje vaag te zijn. Van een foto in vol licht op F8 en de focus op iemand blijkt geheel een beetje net niet te zijn. Een foto waarvan ik bijna zeker wist dat die scherp zou moeten zijn is dat niet Toch niet meteen gedacht dat het aan de camera zou liggen en uiteraard weet ik dat ook nog steeds niet zeker. Ik weet ook wel wanneer je een nieuwe camera koopt met nieuwe sensor dat dingen er anders uitzien. De andere lenzen die ik gebruikt heb leveren scherpe platen.

Echter een draadje op dpreview gaf een test die bij mij ook bleek te kloppen. Camera op 18 mm gezet. AF-S en dan op een bepaald punt focussen het liefst 10 meter of verder. Ik deed dat op 5 meter en de ene keer gaf hij 5 meter op de afstandschaal en de andere keer 0,5 meter wat dus een ander focus gebied heeft. Echter het groene focus kruisje was op dezelfde plek, de plek 5 meter verder. De foto's zijn ook verschillend in focus alhoewel het focus kruisje op dezelfde plek zit.

Het lijkt er dus op dat de focus meting niet perfect werkt met de 18-55. Bij de andere twee lenzen meet hij de afstand constant perfect. (35mm en 50-230)

Iemand hier dat dat eens wil testen?

disclaimer: dit is geen wetenschappelijk onderzoek, misschien doe ik iets niet goed
Even getest met mijn x-t20 en 18-55 lens, op 5m en op iets meer dan 10m. Ik zie wel iets spreiding op de afstandschaal. Maar dan komt het net boven of net onder 5m zeker geen 0,5m. Het licht is nu zeker niet optimaal hier binnen. Op 10m buiten met wat meer licht hetzelfde verhaal. Ik kan jouw probleem dus niet reproduceren. Ook niet met een andere diafragma-instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Waar ik tegen aan liep bij de eerste foto's is dat ik de EVF verkeerd inschatte, puur mijn eigen fout. Ik lette niet echt op de sluitertijd en mijn gevoel gaf aan dat hij veel hoger zou zijn puur omdat het beeld helderder was dan dat ik van een OVF gewend was in zo'n situatie. Op de computer was het beeld net niet helemaal scherp: bewegingsonscherpte. Snel van geleerd.

Wat boven beweerd wordt dat de Fuji niet zo scherp zou kunnen zijn als een 5D betwijfel ik ten zeerste. 24 MP zonder AA filter tegen over 22 MP met AA filter (5Dmk3)...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
lapino schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:14:
Overigens, de primes bij Fuji zijn ook dik ok qua beeldkwaliteit (XF23/1.4 en 56/1.2) maar ze zijn tegelijk toch ook vrij lomp en hebben trage/luide autofocus motoren. Op de Sony a6000/a6300 die ik had, had ik de SEL50/1.8 (zeer goedkoop lensje) en de Zeiss 24/1.8 en die waren echt fantastisch scherp, stil én compact.
Tja, als je de 1ste Fuji generatie lenzen in je vergelijking meeneemt, heb je wel ergens een punt.
Maar wanneer je bv de f2 reeks 23mm, 35mm, 50mm en de zoom 50-140mm neemt, wordt het opeens wel een heel ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Je moet idd kijken waar je prioriteiten liggen met de 1.4 lenzen, ik heb bewust voor de f2 gekozen omdat dit concept mij veel meer aanspreek dan de optisch nagenoeg perfecte 1.4 lenzen. De f2's zijn optisch wat minder maar je krijgt er veel voor terug. Alle lenzen die ik heb zijn dus bewust van de laatste generatie, met de 80mm d'r bij blijft er dan weinig meer te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Bij die nieuwere primes, is dan de enkel de IQ beter of is de AF ook accurater of gewoon enkel sneller?
Wat zijn jouw ervaringen met die 18-55 grin?

Zonet heb ik wat zitten spelen met MF, iets wat ik anders nooit doe (ook niet echt handig voor spelende kinderen of als het snel moet gaan), dan lukt het mij idd om echt ragscherpe foto's te bekomen. Het is dus gewoon de AF die steeds mis is.

In AF-S is het iets beter, maar als ik in AF-C de shutter half ingedrukt hou dan zie je in de EFV dat die focus steeds een mm (oid) naar voor of achter lijkt te bewegen, het beeld is nooit stil ook al beweeg ik niet (camera op tripod nu met OIS uit). Je hoort ook de lens werken.

Online vond ik een tip door Shutter op 'Focus priority' in te stellen ipv 'Release priority' (factory setting) en dan snel door te drukken om zo focus errors te vermeiden na de initiele focus find, maar dat levert dus by default een blurry foto op, Shutter op 'Focus priority' mode werkt dus ook niet echt naar behoren als je het een beetje agressiever aanpakt.

[ Voor 83% gewijzigd door Inrage op 03-07-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
LA-384 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:40:
Ik kom net met een brede glimlach de winkel uitgelopen met een x-t20 in de tas, krijg je bovenstaande berichten te lezen.. :/
Ik zal zo eens testen hoe de mijne presteert.
edit:
Dat testen zal even op zich laten wachten, want er zit een verkeerde accu bijgeleverd |:(
Whut? Heb je een demomodel gekocht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Haha nee dat niet. Ze gaven aan het al eens eerder gehad te hebben. Het schijnt in de fabriek fout gegaan te zijn tijdens de assemblage, wat volgens de verkoper handmatig gebeurt.
Naja, ik ben em al wezen ruilen.

Ik heb ook wat foto's gemaakt na de genoemde problemen hier, maar moet de camera echt nog even leren kennen. Wel erg handig met al die wieltjes. Op het schermpje leken alle foto's nagenoeg scherp, maar misschien kan iemand hier even wat posten om te laten zien wat in zijn/haar ogen niet goed is. Dan kan er vergeleken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Snap ik niet, focus priority zou er juist voor moeten zorgen dat de focus correct moet zijn voordat je kunt afdrukken. Release priority geeft juist meer focus fouten maar zorgt ervoor dat je op maximale snelheid kunt schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Moris schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Tja, als je de 1ste Fuji generatie lenzen in je vergelijking meeneemt, heb je wel ergens een punt.
Maar wanneer je bv de f2 reeks 23mm, 35mm, 50mm en de zoom 50-140mm neemt, wordt het opeens wel een heel ander verhaal ;)
Of de 16mm. Laten we het maar niet hebben over de 16mm pancake van Sony, wat een drama was dat ding ;) Die 50mm F1.8 van Sony heb ik bij Sony systeem ook gehad. Erg scherpe lens idd, zeker voor het geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Inrage schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:34:
Niet dat ik Grin ben :*) maar mijn ervaringen met de 18-55mm zijn wel zeer positief te noemen.
De Fuji 18-55mm presteert in alle geval een heel pak beter dan mijn oude Canon L 24-105mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat de 18-55mm f2.8-4? Vond ik zelf dik OK op de x-t2. Is om andere reden wel in retour voor vervanging nu dus kan niet meteen testen. De x-t1 heb ik nog en ook daar heb ik geen problemen. De x-pro1 gebruikte ik zelfs met de 27mm pancake lens met verrassende resultaten.

Heb je voorbeelden? Iso waarde zeg je nog niets van. Als die te hoog staat krijg je natuurlijk ook ruis en dat tegenaan doet je processor met o.a. onscherpte. Ook is "sluitertijd zeker snel genoeg" nogal kort door de bocht.

Heb je andere lenzen om te testen?

Zeker mee naar de winkel gaan op een rustig moment en samen bekijken. Misschien erkennen ze je probleem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Inrage schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:34:
Bij die nieuwere primes, is dan de enkel de IQ beter of is de AF ook accurater of gewoon enkel sneller?
[...]
AF is sneller (beter?), ze zijn kleiner, lichter; imo meer bang for buck. Ze vangen een stop minder licht en optisch zijn ze zeker niet zo sterk als de 1.4. Tsja, wat zoek/wil je? Mijn 23/35/50 moeten snappy zijn, de lenscorrecties trek ik met IXT/LR wel recht, boeit mij niet zo. Maar ik zet dan ook amper mensen op de foto, anders had ik de 56 zeker in bezit gehad...
Scherpte zal me, op het niveau waar jullie nu over praten, echt jeuken. Maar ik kan me prima voorstellen dat het storend is bij portretten... maar dat is niet mijn genre. Ieder z'n ding ;)
De 18-55 is een leuke vakantielens, verder raak ik dat ding niet aan. Prima lens, daar zeker niet van! Maar zooms in de 16-70 APS-C range kan ik gewoon niet zoveel mee - mijn probleem/tekortkoming, zegt verder niks(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Spookelo schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:41:
[...]

Even getest met mijn x-t20 en 18-55 lens, op 5m en op iets meer dan 10m. Ik zie wel iets spreiding op de afstandschaal. Maar dan komt het net boven of net onder 5m zeker geen 0,5m. Het licht is nu zeker niet optimaal hier binnen. Op 10m buiten met wat meer licht hetzelfde verhaal. Ik kan jouw probleem dus niet reproduceren. Ook niet met een andere diafragma-instelling.
Dat is mooi, bedankt voor het testen. zoals gezegd weet ik echt niet waar het aan ligt.

Feit is in ieder geval dat @Inrage en ik beide slechte kwaliteit foto's schieten waarbij we allebei denken geen fouten te maken en scherper zouden verwachten. Een paar slechte platen heb je altijd, maar 90% fuzzy is niet ok.

We ervaren beide dat we op manual focus wel scherpe platen krijgen met de 18-55.
Het kan natuurlijk goed dat we beide iets niet goed doen, of iets verkeerd ingesteld hebben.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik wel scherp schiet met andere lenzen. Gisteren nog geschoten met de 35 1.4. heerlijke platen geschoten waarbij 80% scherp is en anders aan user error te verwijten valt.

Ik ben verder erg blij met mijn X-T20 en maak mij nog niet zo heel druk. zou ook eerder de 18-55 inruilen voor de 16mm 1.4 maar wellicht later nog.

Eerst nog maar eens wat testen hier en daar met instellingen en dergelijk en mocht dat niet lukken meld ik mij wel bij Fuji.

De vraag aan jou is uiteraard schiet jij wel altijd scherp met de 18-55?
Ik zal zelf eens een selectie maken van wat foto's die fuzzy zijn.

Op een gegeven moment dacht ik, laat ik maar eens op auto schieten, maar ook daar fyzzyness.

zoals eerder gemeld, het is allemaal prematuur dus ik wil nog niet echt conclussies trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
technonose schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Dat is mooi, bedankt voor het testen. zoals gezegd weet ik echt niet waar het aan ligt.

Feit is in ieder geval dat @Inrage en ik beide slechte kwaliteit foto's schieten waarbij we allebei denken geen fouten te maken en scherper zouden verwachten. Een paar slechte platen heb je altijd, maar 90% fuzzy is niet ok.

We ervaren beide dat we op manual focus wel scherpe platen krijgen met de 18-55.
Het kan natuurlijk goed dat we beide iets niet goed doen, of iets verkeerd ingesteld hebben.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik wel scherp schiet met andere lenzen. Gisteren nog geschoten met de 35 1.4. heerlijke platen geschoten waarbij 80% scherp is en anders aan user error te verwijten valt.

Ik ben verder erg blij met mijn X-T20 en maak mij nog niet zo heel druk. zou ook eerder de 18-55 inruilen voor de 16mm 1.4 maar wellicht later nog.

Eerst nog maar eens wat testen hier en daar met instellingen en dergelijk en mocht dat niet lukken meld ik mij wel bij Fuji.

De vraag aan jou is uiteraard schiet jij wel altijd scherp met de 18-55?
Ik zal zelf eens een selectie maken van wat foto's die fuzzy zijn.

Op een gegeven moment dacht ik, laat ik maar eens op auto schieten, maar ook daar fyzzyness.

zoals eerder gemeld, het is allemaal prematuur dus ik wil nog niet echt conclussies trekken.
Bij mij is het meeste toch wel scherp met autofocus. Maar ik moet zeggen dat ik wel meer closeup foto's heb gemaakt tot nu toe. Ik ken toevallig iemand met dezelfde camera en lens, zal hem ook eens vragen. Eventueel zou je dat ook eens kunnen proberen, kijken of je met een andere 18-55 hetzelfde hebt.
Het klinkt wel als een autofocus probleem.

Edit: Andere camera ook even getest, op 5 m ongeveer. Ik ervaarde iets meer spreiding op de focus afstand. Bovendien springt hij bij eens op de ongeveer 20 keer focussen naar 10m tot oneindig. Daar zit dus ook wel wat onstabliliteit in, maar niet zoveel als bij jullie. Ik hou het komende tijd in de gaten.
Allebei gekocht bij foto konijnenberg in den Ham trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Spookelo op 05-07-2017 09:20 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic