Ondertussen is de X-T20 (+18-55mm kit) al mee geweest op enkele citytrips zonder kinderen, daguitstapjes met kinderen, weekendjes met vrienden en net terug van een weekje vakantie aan zee. We zitten nu ruim over de 1.5k clicks en .... in ben eigenlijk ronduit teleurgesteld!
Na ieder tripje zette ik de foto's op de PC (via Lightroom) en ik ben niet echt een pixelpeeper maar er zit echt zelden een shot bij dat tack sharp is, voor mij is dat wanneer ik bij een portret bijvoorbeeld mooi de glans kan zien op het oog en detail in de wimpers. De eerste weken legde ik de fout bij mezelf, veel indoor foto's met moeilijk licht of bij het feit dat bewegende kinderen ook niet altijd het makkelijkste zijn om scherp vast te leggen. Maar ondertussen heb ik al in alle omstandigheden fotos genomen en het resultaat is echt om droevig van te worden. Mensen, landschappen, stillevens, ... heel vaak zijn ze gewoon blurry...
De meeste van m'n shots liggen tussen de 35 en 55mm waarbij de enige shots die echt 'spot on' zijn rond de 35mm liggen. Het lijkt weinig impact te hebben of ik ze op f4 of f8 neem. Ook lijkt het niet alsof ik het oog mis en dan wel de neus of haar ragscherp heb, alles lijkt gewoon flou... Shutterspeed is snel genoeg en m'n houding is redelijk stabiel.
Ik kom van een Nikon D3200 waar enkel het middelste focus punt echt nuttig was, maar dat gaf in 90% van de gevallen wel een scherp resultaat, ook met focus en recompose, ook met de prut plastiek kitlens. Nu met de Fuji is de focus retesnel en ik kan alle punten gebruiken maar ik heb er niks aan...
Ik gebruik meestal AF-S met focus punt op het kleinste of het tweede standje. AF-C met de zone stand. OIS aan (er bestaan veel topics dat dit de boosdoener kan zijn maar ik heb al alle standen geprobeerd). Ook al zowel Release als Focus priority getest, geen verschil. Ook al met 91AF punten en met 351, hier ook weer geen verschil in. Focus check ON, AF+MF OFF, ... De Face/Eye detection is ook een drama, als ik dat gebruik zijn de resultaten nog slechter, zet een bril op en hij herkent zowiezo al in de meeste gevallen geen gezicht.
Hier zitten volgens mij nog wel wat mensen die na het lezen van al die mooie verhalen en het zien van het design van de X-T20 over de streep zijn getrokken. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb voorlopig enkel de kitlens dus ik kan niet met een andere lens testen. Met deze resultaten heb ik ook weinig zin om er extra geld tegen aan te gooien al zou ik anders wel de 35mm F2 willen...
Dit weekend ga ik zowiezo even langs bij Grobet waar ik hem gekocht heb... Ik heb hopelijk geen 1200€ uitgegeven aan een toestel waar ik de foto's enkel op smartphone formaat kan gebruiken...

Ik had er terug zoveel zin in met dit toestel, echt vervelend
(edit, ik lees net je post hierboven, was de mijne tussendoor op het werk aan het typen... that makes 2 of us dan...)
[
Voor 3% gewijzigd door
Inrage op 03-07-2017 11:42
]