Ik prik zelf af en toe mn cactus trigger op de X100, om hem te kunnen gebruiken met mn SB800. Dat gaat allemaal prima, en eigenlijk maakt het dan niet meer uit wat voor flitser je gebruikt. Omdat je offshoe flitst boeit het ook niet heel erg of je full manual flitst of TTL, dus kan je met een setje cactus triggers en wat ramsj flitsers van dx.com ook al los in principe. Sowieso ben ik meer fan van offshoe flitsen dan hotshoe, maar dat ben ikSuperdaantje schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:14:
Gebruik zelf de filters niet. Heb wel ooit een EF20 gekregen bij de Pro1, maar nog maar één keer gebruikt om te testen of die het doet. Dus hier houd mijn flits carrière op voor het Fujifilm systeem
Er zijn niet veel Fujifilm filters beschikbaar. Zover bij mij bekend de EF20 , EF X20 en de EF42.
Verder hebben we nog de Sync speed deze is voor de Pro1 1/60 en T1 1/180 en voor de Canon 5D3 1/250 als ik het goed heb.
Verder lees ik steeds meer mensen die third party flitsers gebruiken. Veelal niet met TTL, maar manual. En zo recentelijk ook artikel voorbij zien komen van studio fotograaf die de T1 in de studio gebruikt met triggers etc. Vond zijn artikel nog redelijk positief. Het systeem werd niet afgebrand op het gebied van flitsen.
Helaas er zijn weinig flitsers beschikbaar. De EF42 heeft een roterende kop. Dit wat indirect flitsen wat prettiger maakt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Die drie flitsers voor Fuji had ik ook al gevonden, kon me alleen niet voorstellen dat ze zo'n mooi systeem hebben en een fatsoenlijke flitser ontbreekt. Vind het namelijk een onmisbaar stuk gereedschap op bv. Een feestje zonder optimaal licht of lekker tegen de zon inknallen als vullichtje (vooral de sync en icm offshoe).
Dat houd me op dit moment iig tegen, ben aan het loeren naar een X-E2 om eventueel mn 5DII en Nikon 1 mee te vervangen

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Fujifilm X-Pro1
Het inflitsen dat werkt met de X20 voor mij prima (doe geen feestje fotograferen, maar wel rapportages) . Wel blijft het feit dat Fujifilm nog geen high end flitser heeft geïntroduceerd. Wel jammer... Dit zou meer fotografen overhalen om het systeem te gaan gebruiken.sapphire schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 22:54:
Ik heb triggers en een manual offshoe flitser, dat is dan iig iets.
Die drie flitsers voor Fuji had ik ook al gevonden, kon me alleen niet voorstellen dat ze zo'n mooi systeem hebben en een fatsoenlijke flitser ontbreekt. Vind het namelijk een onmisbaar stuk gereedschap op bv. Een feestje zonder optimaal licht of lekker tegen de zon inknallen als vullichtje (vooral de sync en icm offshoe).
Dat houd me op dit moment iig tegen, ben aan het loeren naar een X-E2 om eventueel mn 5DII en Nikon 1 mee te vervangen
Zelf zou ik ook graag zien dat de maximale sluitertijd verbeterd gaat worden in toekomstige modellen naar 1/8000. Met de 56mm f/1.2 vol open buiten op zonnige dag wil dit nog wel eens problematisch zijn. Dan kom je al snel uit op gebruik van een ND filter. En die moet je dan maar net bij je hebben of hebben.
Helaas het systeem is niet perfect, maar dat is de 5D II en III ook niet. Denk dat men het Fujifilm X systeem niet direct moet zien als vervanger, maar eerder als aanvulling. Zo is het bij mij begonnen met de X Pro1. Als ik de problemen met mijn schouder niet had dan had ik waarschijnlijk nooit naar de spiegelloze camera's gekeken. Uiteindelijk is voor mij het systeem een prima vervanger geweest voor de dslr. En sleep ik nu helft van het gewicht mee.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ben zelf erg benieuwd naar de 16-55. Als ik de medewerker van Fujifilm mocht geloven zou een filter maat van 77mm niet geheel onwaarschijnlijk zijn. Dan zou ik zelf denken dat dit ook een behoorlijk groot objectief gaat worden. Op dppreview wel een foto gezien en daar ziet die er wel groot uit, maar in hoeverre de foto betrouwbaar is weet ik niet ;-)elhopo schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:04:
Vergelijk in grootte tussen de 10-24 en de nieuwe 18-135 lens.
[afbeelding]
Dus wel vervanger en niet aanvulling?Superdaantje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:31:
Denk dat men het Fujifilm X systeem niet direct moet zien als vervanger, maar eerder als aanvulling. [...] Uiteindelijk is voor mij het systeem een prima vervanger geweest voor de dslr.
Tja, dan zou die ook niet veel compacter uitvallen dan een soortgelijke lens voor dSLRs. Daar gaat de compactheid van je systeem. Die getoonde 10-24 en 18-135 zien er overigens ook fors uit. Lijkt dat als je het compact wilt houden, je het bij primes moet houden (en niet al te grote focale lengtes, maar lange primes kent het x-systeem (nog) niet).Superdaantje schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:34:
Ben zelf erg benieuwd naar de 16-55. Als ik de medewerker van Fujifilm mocht geloven zou een filter maat van 77mm niet geheel onwaarschijnlijk zijn. Dan zou ik zelf denken dat dit ook een behoorlijk groot objectief gaat worden. Op dppreview wel een foto gezien en daar ziet die er wel groot uit, maar in hoeverre de foto betrouwbaar is weet ik niet ;-)
De X Pro1 geen is geen vervanger voor de 5D2 en 5D3 geweest bij aanschaf jaar terug. Wel ben ik toen het Canon systeem minder gaan gebruiken. En heb ik met regelmaat getwijfeld of ik over zou stappen..... Wilde eerst de Leica M9 voor erbij en kreeg de aanbieding om de Leica en Pro1 twee weken uit te proberen. En na lang wikken en wegen is het de Pro1 geworden, omdat ik deze in Korea tegen een spot prijs kon krijgen uiteindelijk.
In februari de T1 aangeschaft op dat moment was het nog geen vervanger voor de Canon set, maar uiteindelijk kwam de Canon set niet meer de kast uit. Vandaar dat ik recentelijk besloten heb dat de Canon set de deur uit mag.
De workshops en de opdrachten die ik doe kan ik prima uit de voeten met het Fujifilm systeem. Als ik niet de lichamelijke problemen had gehad, Dan had ik waarschijnlijk nooit gekeken naar de spiegelloze systemen, aangezien ik altijd erg tevreden ben geweest met de Canon set. Ieder heeft zijn eigen style als het gaat om foto grafie. Het is dan ook nog steeds aan ieder om voor zich zelf te bepalen of een spiegelloze camera een vervanger is of kan zijn. Ik ben altijd uit gegaan van een mooie aanvulling op.....
Ondanks dat sommige objectieven groter zijn. Hebben we nu gelukkig wel meer keuzes gekregen als het gaat om objectieven. Toen ik starte met de X Pro1 had ik enkel de keuze uit de 18mm 35mm en 60mm primes. En ik was/ben toch wel meer zoom gebruiker. ;-)
Wil je echt klein en licht opstap dan kom je al snel uit op de (kleinere) primes. Al is de 56mm ook niet echt klein meer te noemen. Mis zelf nog wel een 90mm of 100mm 1:1 Macro. Zou mooi zijn als deze één deze dagen op de road map geplaatst word, maar deze zal dan ook wel fors groter worden dan de huidige primes.
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 07-05-2014 18:48 ]

Tja vanuit die hoek met een groothoek genomen ziet zelfs de X-T1 er enorm uit en dat is 'ie echt niet. Klein is de 16-55 zeker niet, en dat mag dan ook best een reden zijn om voor iets anders te gaan, maar dat heeft indd niks met mirrorless of niet te maken. Uiteindelijk is het toch 16-55mm met F2.8 op een grote APSC sensor, en daar is het formaat dan ook naar .. die hoeveelheid glas is gewoon nodig. Het is toch eigenlijk niet verwonderlijk dat een piepklein apsc spiegeltje veel effect heeft op een prime die ook niet zo groot is, maar minder zichtbaar is wanneer de lens sowieso al enorm is.
Behalve dat er voor groothoek geen retrofocus meer nodig is, is mirrorless geen wondermiddel, het is alleen dat klapperende spiegel mechanisme en de prisma waar je vanaf ben. Het is een manier om een professioneel systeem zo efficiënt mogelijk opnieuw uit te vinden zonder dat je iets verliest waar geen moderne (en in veel opzichten betere) oplossing voor is (EVF en PDAF+CDAF op sensor). Dit is het beste wat je kan krijgen zonder iets te verliezen, that's all there is to it wat betreft formaat. De echte keuze is uiteindelijk de gehele infrastructuur die Fuji hier in korte tijd heeft opgezet, daar kies je voor. Of je dan grote of kleine lenzen erop gaat zetten die optie heb je (met DSLR niet, dan heb je met een pancake nog een grote camera.). Is zo'n F2.8 zoom nou echt noodzakelijk en is het formaat voor jouw gebruik niet acceptabel, tja dan is apsc toch echt de verkeerde keuze.
Ik ben persoonlijk niet geïnteresseerd in F2.8 zooms. Als ik zooms gebruik dan is dat vooral buiten voor landscape, en daar is F2.8-4 ruim voldoende. Maar primes zijn veel leuker, en APSC is voor mij toch wel het minimum. Maar daarnaast vind ik de manier waarop ik fotografeer nog veel belangrijker, it's the journey not the destination, en naar mijn smaak is Fuji's systeem dan verreweg de fijnste. Maar als ik geen primes guy was geweest, en wilde ik het liefst gewoon een degelijke zoom met groot diafragma in een klein tasje, dan had ik zeker weten voor MFT gekozen (zoals ik de rest van mijn familie heb aangeraden, die daar reuze blij mee zijn.
Dat snap ik allemaal wel, ik gaf gewoon commentaar op het feit dat veel mensen hier het grote pluspunt van een ILC vinden dat het zo compact is, en dat deze lens voor mensen die compactheid belangrijk vinden, niet de goede lens lijkt.jesper86 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:10:
Behalve dat er voor groothoek geen retrofocus meer nodig is, is mirrorless geen wondermiddel, het is alleen dat klapperende spiegel mechanisme en de prisma waar je vanaf ben. Het is een manier om een professioneel systeem zo efficiënt mogelijk opnieuw uit te vinden zonder dat je iets verliest waar geen moderne (en in veel opzichten betere) oplossing voor is (EVF en PDAF+CDAF op sensor). Dit is het beste wat je kan krijgen zonder iets te verliezen, that's all there is to it wat betreft formaat. De echte keuze is uiteindelijk de gehele infrastructuur die Fuji hier in korte tijd heeft opgezet, daar kies je voor. Of je dan grote of kleine lenzen erop gaat zetten die optie heb je (met DSLR niet, dan heb je met een pancake nog een grote camera.). Is zo'n F2.8 zoom nou echt noodzakelijk en is het formaat voor jouw gebruik niet acceptabel, tja dan is apsc toch echt de verkeerde keuze.
Het grote voordeel voor mij van ILC systemen is altijd geweest dat je minder snel een retrofocus ontwerp nodig hebt door de kortere registerafstand en dat daardoor de lenzen kleiner en ook goedkoper gemaakt konden worden. Nu lijkt dat laatste niet vaak uit te komen, maar in ieder geval zouden de lenzen nog kleiner gemaakt kunnen worden binnen bepaalde focale lengte grenzen - 50mm kan ook al zonder retrofocus op full frame, en beneden een bepaalde focale lengte heb je ook op mirrorless systemen retrofocus nodig. En langere lenzen hebben geen grootte voordeel voor een mirrorless systeem.
Overigens als je een f2.8 zoom echt noodzakelijk vind (op APS-C), dan is een f2.8 zoom op m43 ook niet genoeg, dat zou dan een f2 zoom moeten zijn. Dan moeten eisen bijgesteld worden. Óf aan de compactheid, óf aan het zoomen, óf aan de f2.8.
[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 08-05-2014 13:15 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Volgens mij is er geen MFT camera die een lichtgevoeligheid heeft die vergelijkbaar is met de T1. het is maar net wat je belangrijk vind en waar je dan zelf de nadruk op legt. Ik denk dat ieder systeem zijn voors en tegens heeft, en de combinatie van voors en tegens maakt dat je kiest voor een systeem...jesper86 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:10:
... Maar als ik geen primes guy was geweest, en wilde ik het liefst gewoon een degelijke zoom met groot diafragma in een klein tasje, dan had ik zeker weten voor MFT gekozen (zoals ik de rest van mijn familie heb aangeraden, die daar reuze blij mee zijn.).
[ Voor 99% gewijzigd door k5052 op 08-05-2014 20:25 ]
Was meer gewoon een algemene reactie op de algemene reactie op deze lenzen (fujirumors ook e.d.).
Fujifilm X-Pro1
Als Sigma de huidige ART lijn ook gaat ver-X'en, dan is dat helemaal niet verkeerd. Ik zeg; kom maar op.
[ Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 08-05-2014 21:38 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Zeiss wordt overduidelijk (zie ook de roadmaps) ondersteund door Fuji. Maar het is volgens mij ook niet voor niks dat bijvoorbeeld Samyang geen AF er in heeft zitten, dat is denk ik niet alleen een kostenbesparing op het gebied van de in de lens te installeren techniek, maar ook op het gebied van de kosten voor licenties voor of reverse engineeren van het AF systeem dat wordt gebruikt..
Bron: zie bijvoorbeeld het officiele standpunt van Canon omtrent 3rd party lenzen in dit document: http://media.onecall.com/.../Canon/3rdPartyLenses.pdf
De verhouding sigma/fujifilm zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Of ze gaan net als met Zeiss samenwerken, we zullen het merken.
[ Voor 20% gewijzigd door floppie86 op 09-05-2014 00:01 ]
Fujifilm X-Pro1
Verwijderd
Waarom dat? Ik gok eerder de nieuwste art lenzen. Die kunnen nog een tijdje mee en zijn kwalitatief erg goed. Ik denk dan aan de 30 / 35 F1.4, de 50 1.4 en de 18-35 F1.8. Een paar tele objectieven zou ook wel mooi zijn (150-500) en natuurlijk een macro (70 of 105) om het bereik af te maken.Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 00:10:
Als Sigma X-mount gaat, dan zullen ze eerst een 19, 30 & 60mm f/2.8 op de markt brengen denk ik.
Voordeel is dat ze al het glas al hebben liggen. Bij wijze van spreken een nieuw voetje er op en klaar zijn ze. Of ze nou beter zijn of niet, als ze goedkoper zijn is er altijd wel een markt voor. Daarnaast maakt meer keus het platform alleen maar populairder, dus alleen maar winnaars...
Zou mooi zijn als de collectie objectieven aangevuld word met objectieven die er nog niet zijn. Bijvoorbeeld Macro. De 18-35 f/1.8 ook leuke optie.. Tijd zal het leren wat Sigma gaat doen. Al is het niet het eerste merk waar ik aan denk als ik naar objectieven kijken. QA heeft in verleden aardig wat steken laten vallen ...Al schijnt bij de Art lijn de QA al aanzienlijk te zijn verbeterd.
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 09-05-2014 09:41 ]
De afstand vd sensor tot de lens is flink wat kleiner dan bij dSLRs dus dienen ze dat aan te passen... Niet zomaar een ander voetje er op duselhopo schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:23:
[...]
Waarom dat? Ik gok eerder de nieuwste art lenzen. Die kunnen nog een tijdje mee en zijn kwalitatief erg goed. Ik denk dan aan de 30 / 35 F1.4, de 50 1.4 en de 18-35 F1.8. Een paar tele objectieven zou ook wel mooi zijn (150-500) en natuurlijk een macro (70 of 105) om het bereik af te maken.
Voordeel is dat ze al het glas al hebben liggen. Bij wijze van spreken een nieuw voetje er op en klaar zijn ze. Of ze nou beter zijn of niet, als ze goedkoper zijn is er altijd wel een markt voor. Daarnaast maakt meer keus het platform alleen maar populairder, dus alleen maar winnaars...
In principe zouden ze met alleen een ander voetje het alleen wel moeten kunnen redden. De registerafstanden voor Canon, Nikon en Sony dSLRs zijn ook allemaal anders.Pat-Juh schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:49:
De afstand vd sensor tot de lens is flink wat kleiner dan bij dSLRs dus dienen ze dat aan te passen... Niet zomaar een ander voetje er op dus.
Voor de korte lenzen (35/1.4, 18-35/1.8) halen ze dan niet het meeste er uit qua grootte, maar voor de telelenzen zou het toch niet uit maken. Je kan je natuurlijk afvragen wie graag een 150-500 zou willen op een X-mount camera.
Beste wat je kunt doen om deze toch even te testen in de winkel. Wij kunnen niet bepalen of deze aan jou wensen gaat voldoen. Hoe is voor jou de ergonomie. Maak een paar foto's. Hoe vind jij de bediening en bij voorbeeld scherp stellen etc etc. De beeldkwaliteit zit wel goed en de 18-55 is ook een mooi stuk glas.Sluw schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:20:
Ik volg het Fuji X systeem al een tijdje en wilde binnenkort een keer instappen. Ik wilde een camera die het goed doet bij weinig licht met een mooie zoomlens en draagbaar is. Ik zag dat de x-e1 met 18-55 nog maar 699 euro was, 100 meer dan de lens alleen. Het leek me een mooie introductie en een goeie optie om te testen. Ik kom van een Panasonic GF1 dus het zal wel een verbetering zijn. Nu nog oriënteren op een mooie draagbare prime! Ik neig nu naar de 35mm maar ga eerst maar schieten met de zoom.
Ja, ik heb hem zeker getest (met nieuwe firmware) en vergeleken met andere camera's. De Nikon d5200 en GX7... de x-e1 is zeker langzamer (grootste minpunt in de reviews). Het lijkt mij een hele fijne camera en ik ben geen actiefotograaf. Goed handmatig in te stellen, prima viewfinder, mooie lens. Ook de prijs is mooi, een GX7 of d5200 met gewenst objectief is duurder. En wat ik zei, de body is eigenlijk maar 100 euro. Als ik me wat meer verdiept heb in het systeem/de camera is het ook niet zo'n punt om al eerder de body up te graden.Superdaantje schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:29:
[...]
Beste wat je kunt doen om deze toch even te testen in de winkel. Wij kunnen niet bepalen of deze aan jou wensen gaat voldoen. Hoe is voor jou de ergonomie. Maak een paar foto's. Hoe vind jij de bediening en bij voorbeeld scherp stellen etc etc. De beeldkwaliteit zit wel goed en de 18-55 is ook een mooi stuk glas.
[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 09-05-2014 20:41 ]
En na tijd het systeem gebruikt te hebben is het maken voor een prime ook gemakkelijker. Zelf gebruik ik nu de 56mm erg veel.De 35mm door de komst van de 18-55 wat minder, maar is nog steeds leuk objectief voor straat fotografie.
Handleiding en Google doorgegraven, maar geen oplossing gevonden.
Zal wel iets over het hoofd zien, wie kan mij helpen?
Ik heb een X-T1, maar zit dat bij de X-E1 niet in " Disp. Custom setting " ergens een vinkje wel of niet?surfing john schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:56:
Heel stom, maar mijn Batterij indicator zie ik niet meer in mijn display van mijn X-E1.
Handleiding en Google doorgegraven, maar geen oplossing gevonden.
Zal wel iets over het hoofd zien, wie kan mij helpen?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Display inst. op maat:Montana schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:31:
[...]
Ik heb een X-T1, maar zit dat bij de X-E1 niet in " Disp. Custom setting " ergens een vinkje wel of niet?
hier staat inderdaad Accuniveau, aangevinkt en wel, maar niets te zien hierover in mijn display, voor alle zekerheid uitgevinkt, maar ook dit heeft geen effect.
Trouwens onder Display inst. op maat, staan alle opties aangevinkt, zou dit te veel zijn?
Ik heb dus de X-T1 met:
XC 50-230 en de XF 18-55
(ook nog een Raynox DCR 5320)
Voor o.a. een stukje macrofotografie zou ik graag de Carl Zeiss Touit 50mm ooit een keer willen aanschaffen.
Als dat het geval is, zou ik dan nog vaak de XF-18-55 gebruiken?
Omdat ik een beetje een nieuwkomer ben zou ik dat graag willen weten.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Daar heb je ook gelijk in.Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:17:
Ik zou niet weten hoe wij die vraag voor jou kunnen beantwoorden.
Weder vraag. Gebruik je de mm tussen de 18mm en 50mm veel ? Bij ja dan is de kans aanwezig dat je die mm gaat missen ??Montana schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:12:
Weet weet wat raad. Met iets van onderbouwing als dat kan.
Ik heb dus de X-T1 met:
XC 50-230 en de XF 18-55
(ook nog een Raynox DCR 5320)
Voor o.a. een stukje macrofotografie zou ik graag de Carl Zeiss Touit 50mm ooit een keer willen aanschaffen.
Als dat het geval is, zou ik dan nog vaak de XF-18-55 gebruiken?
Omdat ik een beetje een nieuwkomer ben zou ik dat graag willen weten.
Wat een verademing: 1 lichter in gewicht en omgaan met minder licht. Twee speerpunten waarvoor ik mijn 60d met 24-105 niet heb meegenomen. Schiet eigenlijk alleen met de 18-55 lekker handzaam in de stad. In de jungle de 55-200 gebruikt. De af van de laatste heeft af en toe problemen. Niet even snel of geen focus mogelijk. maar leer aardig om te gaan met de manual focus peaking. Het geheel is met de 50-200 ook niet heel fijn om constant mee te lopen. Hoge ISO geeft idd weinig ruis, wel moeilijk beoordelen zonder monitor. Ben erg blij met de kleuren van het systeem. Ben benieuwd naar het eindresultaat als ik thuis kom. Anyway fijne ervaring om zo over te stappen (tot zover.. !!
[ Voor 16% gewijzigd door oeroe.b op 12-05-2014 06:24 ]
Have fun on your holiday ;-)
De wifi gebruik ik zelf veel om de camera te bedienen. Als deze op statief staat...
Zou dit weekend de Zeiss Touit 50mm F2.8 Macro gaan testen, maar dat zit er helaas niet in. Nu hopen dat de camera wel voor volgend weekend terug is. Want an mag ik de Zeiss Touit 50 testen.
Verwijderd
De voorbeelden die ik online tegenkom gaan om hele extreme en specifieke situaties, nit-picking wat mij betreft.
Net gebeld door Fujifilm nav mijn mail en de camera is reeds onderweg. Hebben gister zelfs poging gedaan om de camera en objectief af te leveren. Wel jammer dat ik geen bericht had gekregen dat ze hem verstuurd hebben. Met beetje geluk morgen binnen. Dan gelijk de Zeiss ophalen voor het weekend om te testen.
Antwoord van Fuji Nederland:Montana schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:31:
[...]
Ik heb een X-T1, maar zit dat bij de X-E1 niet in " Disp. Custom setting " ergens een vinkje wel of niet?
Helaas komt de indicator pas te voorschijn als als de accu nog maar 50% bedraagt.
U kunt hem dus niet de hele tijd zien.
Ik heb nu een 7D met een 10-22 lens, een 17-55 (F2.8) lens en een 70-200L IS (F4) lens. Ik gebruik hoofdzakelijk de 17-55 (75%). De 10-22 bijna niet (7%) en de rest de 70-200. Ik maak overal en nergens foto's van. Soms natuur (daar is de zoom wel handig voor en 200 mm is soms echt wat te kort), soms de stad, soms huis en tuin. Mijn idee was om eerst de 18-135 te kopen met een goede prime lens (35mm), en dan later wellicht de "superzoom" die nog uit komt, mits deze een beetje betaalbaar is. Als ik dan zo'n forum lees begin ik weer wat te twijfelen... Wat zijn jullie tips?
Je kunt wachten, maar er zal altijd iets mooi(er)s komen. Een X-T1 nu met een 18-55 is erg fraai en het objectief kun je later misschien altijd nog inruilen als het ergens tekort schiet. Tot die tijd is er misschien ook al wat bekend over het nieuwe objectief (prijs en prestaties)...Desnoods een 50-230 er bij als goedkope instapper voor de weinige opnames die je met "tele" wilt of moet maken.
Een mooie, lichtsterke prime is altijd goed. Eigenlijk zijn alle primes van Fuji goed.
Verwijderd
Ik zou niet gaan voor de 18-135 en dan nog een superzoom, dat vind ik een te grote overlap in bereik.elhopo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:00:
Vraagje. Ik ben nu aan het kijken naar een X-T1 met wat lenzen. Nu had ik gelezen dat binnenkort de 18-135 uit komt, wat mij wel een mooi bereik leek, zeker als walk-around lens in de stad of dierentuin. Nu lees ik op een forum: Wie heeft nou zo'n lens nodig, en waarom verlaagt Fuji zich tot zo'n lens, waarop veel instemmend wordt gereageerd (op een enkeling na dan). Nu is mijn vraag: Hoe kan je nou weten wat de kwaliteit gaat worden van een dergelijke lens als hij nog niet eens uit is? Of is het handiger om voor de 18-55 met de 55-200 lens te gaan?
Ik heb nu een 7D met een 10-22 lens, een 17-55 (F2.8) lens en een 70-200L IS (F4) lens. Ik gebruik hoofdzakelijk de 17-55 (75%). De 10-22 bijna niet (7%) en de rest de 70-200. Ik maak overal en nergens foto's van. Soms natuur (daar is de zoom wel handig voor en 200 mm is soms echt wat te kort), soms de stad, soms huis en tuin. Mijn idee was om eerst de 18-135 te kopen met een goede prime lens (35mm), en dan later wellicht de "superzoom" die nog uit komt, mits deze een beetje betaalbaar is. Als ik dan zo'n forum lees begin ik weer wat te twijfelen... Wat zijn jullie tips?
Persoonlijk vind ik niet alle primes goed van Fujifilm. De 18mm vind ik beetje tegen vallen. Als ik deze vergelijk met de 18-55 op 18mm. Dan is de 18-55 een winnaar volgens mijn bescheidde mening.
Mijn ervaring met de 18-55 met aantal voorbeeld foto's --> klik hier
Zo heb ik er ook een aantal voorbeeld foto's staan van de 55-200. Door tijd gebrek nog niet toe gekomen aan de review/ervaring blog over dit objectief ;-)
[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 15-05-2014 18:48 ]
Die superzoom zou een bereik hebben van 120-400 volgens de geruchten, dus dat lijkt me juist een mooie aanvulling. Bij een 55-200 is die overlap veel groter...Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:16:
[...]
Ik zou niet gaan voor de 18-135 en dan nog een superzoom, dat vind ik een te grote overlap in bereik.
Verwijderd
Als je niet vaak van lens wilt wisselen, je de kwaliteit van dit objectief goed genoeg vind en de prijs niet te hoog, waarom zou je 'm dan niet kopen?
Inderdaad, en hij is nog niet uit dus weinig mensen kunnen er wat over zeggen. Volgens mij komt de weerstand doordat er bij dit soort bereik vaak wat concessies gedaan moeten worden. Wat meer vervorming en dergelijken. Maar misschien blijft dat binnen te perken of vind je de voordelen opwegen tegen de nadelen.Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:30:
Maar goed, of de 18-135 voor jou een goede koop is hangt volledig af van je wensen en eisen natuurlijk.
Als je niet vaak van lens wilt wisselen, je de kwaliteit van dit objectief goed genoeg vind en de prijs niet te hoog, waarom zou je 'm dan niet kopen?
Geen communicatie als ze de spullen ontvangen en geen communicatie als deze terug gestuurd word. De uitleg die ik later kreeg er was geen e-mail adres op de begeleidende brief gemeld. Ik had zo iets alles is toch al via mail aangemeld. Bij de begeleidende brief niet gedacht om hier mijn e-mail adres op te vermelden
Nu ging terug sturen helemaal mis. Niet door Fujifilm maar de vervoerde maakte een vergissing, kan gebeuren. Wel netjes eenleen toestel gekregen. Nu in afwachting op reactie van Fujifilm.
Er jammer dit allemaal....
[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2014 14:03 ]
Inderdaad wel netjes dat je een leentoestel krijgt maar die punten die je noemt zouden toch makkelijk op te lossen moeten zijn? Wel vreemd trouwens dat er zo veel stof in je body en lens zit, of is dat een bekend probleem bij Fuji?Superdaantje schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 13:45:
Erg teleur gesteld in Fujifilm. Vandaag Leen toestel ontvangen en later op de dag mijn eigen toestel. Lichtlek opgelost?. Alleen de soorten van vinger afdruk die ik en de winkel niet weg krijgt. Vettig ? Niet opgelost. Zelfs meer stof op de sensor Tevens niks terug te vinden voer de d-pad. Er zat een wit puntje onder in het objectief. Die op gegeven moment ook zichtbaar was op de foto. Is verplaatst en zitten nog paar kleine puntjes bij, maar gelijk gemaild met Fujifilm waarom ze hier niet naar gekeken hebben. Erg teleurgesteld in reparatie centrum van Fujifilm.
Geen communicatie als ze de spullen ontvangen en geen communicatie als deze terug gestuurd word. De uitleg die ik later kreeg er was geen e-mail adres op de begeleidende brief gemeld. Ik had zo iets alles is toch al via mail aangemeld. Bij de begeleidende brief niet gedacht om hier mijn e-mail adres op te vermelden
Nu ging terug sturen helemaal mis. Niet door Fujifilm maar de vervoerde maakte een vergissing, kan gebeuren. Wel netjes eenleen toestel gekregen. Nu in afwachting op reactie van Fujifilm.
Er jammer dit allemaal....
Over die communicatie: als ze hebben gevraagd om je e-mailadres ergens te vermelden kan dat ook met een reden zijn. Misschien zit het servicecentre op een andere locatie, je weet het niet.
Kun je niet het leentoestel/lens houden en de andere apparatuur terugsturen?
Ze hebben me helaas niet gevraagd om dit er bij te vermelden. Als ik dit geweten had, had ik dit gelijk gedaan ;-)
Ze gaat in contact met de chef van reparatie afdeling, maar ik heb al aangegeven dat mede door mijn blog meerdere mensen de stap hebben gewaagd naar dit systeem. Dat ik het een mooi gebaar zou vinden als ze een nieuw toestel en objectief verstrekken.
Heb zo wel heel veel pech ...
---------
edit:
Bij het controleren van het objectief constateer ik een beschadiging aan front element. Stukje verf weg en lichte deukjes. Ben alles behalve happy met de service van Fujifilm op dit moment.
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2014 14:59 ]
Het lijkt me dat ze dit wel op moeten lossen toch? (Goede) reparatie of vervanging. Als het echt zo is dat er een batch met vettige sensor is lijkt dat me niet zo raar. Al heb je inderdaad erg veel pech. En vervelend van die extra beschadiging!Superdaantje schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:33:
Ik had dit ook bij de 10-24. Deze is gelijk retour gegaan door de winkel. Kan ook gewoon pech zijn... ik heb nog niet veel mensen gehoord over de stof onder in het objectief. Witte puntjes. In Singapore toen we bij Fujifilm waren, werd wel bevestigd dat er exemplaren zijn van de camera die iets vettige sensor hadden. En zo ook het vermoeden mijn toestel. Ik moest paar uur later terug naar Kuala Lumpur dus te weinig tijd voor onderzoek. Zelfde als mijn d-pad deze voelde anders aan dan die hij uit de kast pakte.
Ze hebben me helaas niet gevraagd om dit er bij te vermelden. Als ik dit geweten had, had ik dit gelijk gedaan ;-)
Ze gaat in contact met de chef van reparatie afdeling, maar ik heb al aangegeven dat mede door mijn blog meerdere mensen de stap hebben gewaagd naar dit systeem. Dat ik het een mooi gebaar zou vinden als ze een nieuw toestel en objectief verstrekken.
Heb zo wel heel veel pech ...
---------
edit:
Bij het controleren van het objectief constateer ik een beschadiging aan front element. Stukje verf weg en lichte deukjes. Ben alles behalve happy met de service van Fujifilm op dit moment.
Ik schiet ondertussen lekker door met m'n X-E1! Heb bijna alle knoppen al in de vingers en mis soms al een isoknop. maar diafragma op de lens, sluitertijd en compensatie binnen handbereik... perfect. Goede start (in het fuji systeem).
Zo te lezen ben je goed tevreden ;-)
ISO stel ik steeds vaker in op auto ISO met een max. ligt aan de situatie. ene keer max 800 1600 3200 of 6400. En minimale sluitertijd van bv. 1/100. Zeker voor straat fotografie vind ik dit erg goed werken.
edit: en ik kan niks vinden op bv ebay
[ Voor 12% gewijzigd door floppie86 op 17-05-2014 21:13 ]
Fujifilm X-Pro1
Zie: http://www.fujirumors.com...mer-new-anonymous-source/
Ben heel benieuwd hoeveel waarheid hier in zit. Ik denk vrij weinig, maar toch. Dat is het mooie vanc geruchten
Persoonlijk denk ik wel dat dit, business wise, een veel betere stap zou zijn dan FF. Met een MF camera toren je (al is het maar qua marketing) boven de concurrentie uit, terwijl FF een gebied is waar de concurrentie reeds sterk vertegenwoordigd is. Zou mij persoonlijk ook iets meer gevoel geven dat de X-serie niet het ondergewaarde kindje wordt, omdat de doelgroep veel verder uit elkaar ligt dan bij FF.
Ben originele ook kwijt en dat is bij Fujifilm 25 of 30 euro. Die van mij ligt daar nu toevallig voor onderhoud.floppie86 schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 21:13:
Weet iemand toevallig een goede plek om een glazen oculair ringetje te kopen voor een x-pro1? Zonder dioptrie, ben mn originele kwijt namelijk.
edit: en ik kan niks vinden op bv ebay
Omdat er ook dingen zijn als isolatie en scherptediepte, die je met een APS-C crop sensor simpelweg niet voor elkaar krijgt.Superdaantje schreef op maandag 19 mei 2014 @ 14:45:
Staar je niet blind op FF en Crop. Inplaats daarvan laat men zich eens concentreren op de beeld kwaliteit. Persoonlijk interesseert mij de sensor bar weinig, zolang de out put maar goed is. Als dit goed zit met een crop, waarom een FF ?
Ik vind het wel een gewaagde en ergens logische stap als het waar zou zijn. Als ze een fullframe camera zouden maken zouden ze toch ook al naar een andere mount + lenzen moeten, dus waarom niet meteen naar middenformaat
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Bewerkt met Photoshop Camera RAW. Die Fuji presets die Camera RAW nu heeft zijn wel fijn zeg!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
ik moet voor mijn camera meer aan de instellingen trekken wil ik zulke resultaten krijgen
ora et labora
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Tevens constateerde we gisteravond stof in de 10-24 die we omgeruild hebben ook voor stof (alleen was het bij dit exemplaar erg). De nieuwe 10-24 is stof aanwezig. Al is het wel minimaal. Bij Fujifilm nu de vraag gesteld of het normaal is dat er stof in het achterste element zit van het objectief. Bij de vatting. Dit zien we terug bij diverse objectieven in de winkel.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 02-03-2018 11:17 ]
Lees wel meer verhalen over stof op x-e2 en x-t1 sensors (zelfde sensor en productieproces?). Ik heb mijn camera even getest en zie gelukkig niets. Weet niet of ik het goed heb getest, witte muur met klein diafragma. Hoop dat je gewoon ongeluk hebt en dat ze het goed oplossen.Superdaantje schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:35:
Van de week gaan de Fujifilm X t1 en 56mm weer retour naar Fujifilm in de hoop dat ze de problemen gaan oplossen. En ben heel benieuwd wat ze gaan doen aan de beschadigingen aan het objectief. Krijg de spullen in slechtere staat terug dan dat ze er heen gingen.
Tevens constateerde we gisteravond stof in de 10-24 die we omgeruild hebben ook voor stof (alleen was het bij dit exemplaar erg). De nieuwe 10-24 is stof aanwezig. Al is het wel minimaal. Bij Fujifilm nu de vraag gesteld of het normaal is dat er stof in het achterste element zit van het objectief. Bij de vatting. Dit zien we terug bij diverse objectieven in de winkel.
Ik ben op zoek naar een tas voor mijn x-e1 met 18-55 en in de toekomst nog een prime en wat filters. Heb de Domke f-8 op het oog. Iemand ervaringen of mooie alternatieven? Hou wel van het (niet te overdreven) retro design van de Domke.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 21-05-2014 23:10 ]
Inderdaad! Is daar geen Chinees alternatief voor?BlaTieBla schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:21:
De Really Right Stuff BXT1-L Set voor Fujifilm X-T1 is binnenkort te koop in NL. Kan ik eindelijk fatsoenlijk de camera in portrait op mijn statief gooien. Goedkoop is tie niet (179 euro)
Met die RRS versie durf ik ook gewoon de camera (D300 + 17-55) op het statief te laten terwijl ik het statief op mijn schouder rondzeul.
Vraag me af of je wel je eigen camera hebt teruggekregen. Misschien hebben ze een vergelijkbaar toestel teruggestuurd die al verwisseld was.[b][message=42242998,noline]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Je hebt gelijk, heavy duty spullen moeten ook van goed materiaal zijn. Heb in het verleden ook meerdere goedkope statieven gesloopt.BlaTieBla schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:27:
Ongetwijfeld. Ik heb op mijn oude D300 eerst een knock-off L-plate gehad (was een fractie van de prijs), maar daar zag je na het vastzetten op de kop dat het metaal begin te vervormen (spongy-aluminium ofzo). De afdrukken van Arca-style sluiting zag je staan in het 'metaal'. Daarna de RRS versie gekocht en die is niet kapot te krijgen.
Met die RRS versie durf ik ook gewoon de camera (D300 + 17-55) op het statief te laten terwijl ik het statief op mijn schouder rondzeul.
Ik ben 2 jaar geleden in Kleve geweest, had toen problemen met mijn tweede X-S1. Toen is die daar omgeruild. Echter toen gingen alle reparaties via Kleve naar Ierland.Superdaantje schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:54:
Het zijn netjes mijn aangekochte spullen. Serienummers komen overeen. UPS heeft vanochtend het pakket opgehaald. Dus alles weer retour naar Kleve. Heb nog een leen toestel en objectief. Dus kan gelukkig wel wat in de tussen tijd.
En de klachten die je omschrijft zijn wel vaker genoemd in de diverse forums over deze service dienst in Ierland.
Mijn behandeling in Kleve daar was ik erg tevreden over. Ik had ook de diverse mailadressen van Fuji Kleve
Dus heb de communicatie zelf gedaan. ( ze zijn echter zeer traag met reageren )
Verwijderd
[ Voor 156% gewijzigd door Nordlys op 21-05-2014 17:07 . Reden: Andere users trollen doen we hier niet ]
@Superdaantje, in dit topic vind ik jou tot zover prima meedoen/reageren, verre van ergerniswekkend. Ga zo door.
Maar on-topic, heeft iemand ervaring met bestellen via DigitalRev? Ze zijn namelijk zo spotgoedkoop (x100s voor 900 euro..), beloven garantie en zeggen eventuele importheffingen voor je te betalen.. Klinkt haast te mooi voor woorden, al vertrouw ik Kai natuurlijk enorm
Fujifilm X-Pro1
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Maar als dit inderdaad onder die policy van GoT valt (net als torrents, e.d.) zal ik er verder over ophouden
Fujifilm X-Pro1
[ Voor 102% gewijzigd door Universal Creations op 22-05-2014 23:24 . Reden: Aanzet tot belastingontduiking op tweakers ]
Mijn eigen X100S komt van DigitelRev (vorig jaar zomer gekocht). Wat betreft de verzending, de fuji doos was gewoon gewikkeld in een dikke laag bubblewrap en vervolgens gestopt in zo'n DHL softpadded bag.floppie86 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:38:
Ze spelen t er dus op dat ze vaak genoeg door de controle heen zullen slippen.. Het zal dan wel in de onherkenbare bruine doos komen waar je normaal een bestelling bij de sexshop in ontvangt.
Maar als dit inderdaad onder die policy van GoT valt (net als torrents, e.d.) zal ik er verder over ophouden
Met garantie kwesties heb ik nog niet te maken gehad. Wel is m'n X100S al naar Fuji EU/Nederland geweest (in Rotterdam) ter reparatie. Ik had 'm helaas tijdens een vakantie op de grond laten stuiteren
[ Voor 19% gewijzigd door falcon4ever op 22-05-2014 23:16 ]
Verwijderd
Dus hier maar een poging doen. Ik heb een 5D I verkocht vanwege het AF systeem.
Nu zit ik te twijfelen om lekker een 7D te halen met wat lenzen en hiermee te gaan schieten, maar de X-T1 lokt ook enorm.
Hoe verhouden deze AF systemen zich met elkaar? Ik heb trouwens meerdere reviews gelezen / bekeken, maar het komt er toch vaak op neer dat het geen echte DSLR snelheid haalt, zijn jullie het hier mee eens?
Ik heb alle pagina's doorgelezen en zie dat mensen met een 5D Mark III en 7D hiernaar willen switchen, ik neem aan dat het dan wel goed zit, toch?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2014 01:04 ]
Als je nog Canon lenzen hebt is de 7D de goedkopere optie. Als je ook video wilt doen is de 7D de betere optie. De grote voordelen van de X-T1 i.m.o zijn:
Lichter en kleiner systeem, Je sjouwt minder mee en valt minder op
Betere ISO prestaties, hoewel je uit de 7D meer kan persen dan wat veel mensen beweren, als je het niet vervelend vind je RAW foto's na te bewerken.
Er wordt actiever ontwikkeld dan op het Canon platform.
Bediening is eenvoudiger (mening)
De voordelen van de 7D op dit moment:
Meer lenzen beschikbaar, ook 3rd party, zoals Sigma
Lenzen en camera zijn ook tweedehands goed verkrijgbaar
Betere video mogelijkheden
Wat voor jou belangrijk is kan ik natuurlijk niet beoordelen. Ikzelf kijk ook belangstellend naar de X-T1 en ik ben er nog niet over uit. Ik denk dat ik wacht met beslissen tot na de zomervakantie...
Verwijderd
Nee, maar wel met www.onestop-digital.com. Bovendien is de X100s daar nog eens 50 euro goedkoper.floppie86 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:19:
Op dat soort momenten ben ik als laatkomer stiekem altijd zo benieuwd wat er dan stond..
Maar on-topic, heeft iemand ervaring met bestellen via DigitalRev? Ze zijn namelijk zo spotgoedkoop (x100s voor 900 euro..), beloven garantie en zeggen eventuele importheffingen voor je te betalen.. Klinkt haast te mooi voor woorden, al vertrouw ik Kai natuurlijk enorm
Zie http://www.remkozuiderwij...t-www-onestop-digital-com voor mijn ervaring in detail.
Voordat ik blind een peperdure adapter ga kopen, zijn er bezitters van de X serie die ervaring hebben met dit glas op de Fuji?
De enige lens die ik heb is de 18-55 van Fuji.
En ik heb ervaring met Mydigitaland. Daar is de X100s weer 50 euro goedkoper dan bij Onestop-digital. Hou bij Mydigitalland wel rekening met lange levertijden. Ik heb een XE2 en wat later een 35mm 1.4 objectief besteld. Allebei zonder problemen en prima verpakt geleverd, maar wel beide keren zo'n vier weken moeten wachten. Ze sturen je bestelling nl. eerst (met de boot?) naar hun depot in Engeland, waarna het vervolgens wordt ingepakt en met DHL naar je bezorgadres gestuurd wordt. Omdat het levering vanuit Engeland binnen de EU betreft hoef je dus per definitie geen invoerrechten of extra BTW te betalen.Zuiderwijk schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:49:
[...]
Nee, maar wel met www.onestop-digital.com. Bovendien is de X100s daar nog eens 50 euro goedkoper.
Zie http://www.remkozuiderwij...t-www-onestop-digital-com voor mijn ervaring in detail.
Top, die kende ik nog niet. Prijzen liggen inderdaad iets lager. Zal hem zeker onthouden! Nadeel is alleen dat geduld niet mijn sterkste punt is als ik iets graag wilevdakker schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:00:
[...]
En ik heb ervaring met Mydigitaland. Daar is de X100s weer 50 euro goedkoper dan bij Onestop-digital. Hou bij Mydigitalland wel rekening met lange levertijden. Ik heb een XE2 en wat later een 35mm 1.4 objectief besteld. Allebei zonder problemen en prima verpakt geleverd, maar wel beide keren zo'n vier weken moeten wachten. Ze sturen je bestelling nl. eerst (met de boot?) naar hun depot in Engeland, waarna het vervolgens wordt ingepakt en met DHL naar je bezorgadres gestuurd wordt. Omdat het levering vanuit Engeland binnen de EU betreft hoef je dus per definitie geen invoerrechten of extra BTW te betalen.
Pas wel een beetje op. Als je een goed exemplaar ontvangt is er geen probleem maar mocht je hem terug moeten sturen of mocht er iets mis gaan dan heb je een grote kans op gedoe. Ervaringen op internet zijn positief behalve als er ook maar een klein beetje service moet worden verleend. Het is natuurlijk een gok die je kunt wagen. Heb zelf toch maar in Nederland gekocht.Zuiderwijk schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:54:
[...]
Top, die kende ik nog niet. Prijzen liggen inderdaad iets lager. Zal hem zeker onthouden! Nadeel is alleen dat geduld niet mijn sterkste punt is als ik iets graag wil
Tja, ik kijk zelf nooit zo ver vooruit, maar je hebt wel een punt. Ik zie ook de tweedehandsprijzen van body's en lenzen van Fujifilm, waarbij soms al de helft is afgeschreven. Volgend jaar komt er volgens de geruchten een Pro2 uit, en dan is de X-T1 ineens ook veel minder waard gok ik zo.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:45:
Thx voor je reactie. Echter die snelle ontwikkelingen vind ik juist een nadeel. Heb zo het idee dat ze pas aan het begin zitten van deze technologie, terwijl camera's als de 7D toch wel meer hun waarde behouden.. De extreem grote prijsdalingen schrikken mij af. Ik zou opzich interesse hebben in een X-T1 model met 18-55mm en eventueel een lichtsterke prime voor s avonds op straat, maar misschien is Fuji wel geen koploper meer over 3 jaar wanneer ik wil upgraden en heb ik €1400 op lenzen afgeschreven. Terwijl dat bii Canon niet het geval gaat zijn.
Aan de andere kant zal de Canon 7D ineens ook minder waard worden als er ooit een 7D mark 2 uitkomt. Helaas kan niemand in de toekomst kijken. Ik wacht het nu gewoon maar even af, ik heb een jaar terug mijn 2e hands 7D gekocht, dus veel zal ik niet meer afschrijven. Ik denk echter wel dat ik op den duur naar een systeemcamera zal gaan, vooral de compactheid van het geheel spreekt mij aan... De spiegelreflex is imo uitstervend, maar veel mensen hebben het nu nog niet door. Daarom kan je er nu nog een goede prijs voor krijgen. Als ik nu een systeemcamera zou kiezen, dan heeft Fujifilm op het moment de beste opties.
Toen kwam een hele korte tijd Pentax rond 1960 met de eerste echte "spiegelreflex" voor de massa's en kort daarna nam Nikon het over en hobbelden Canon, Pentax en Minolta er achteraan. Met het OM-systeem kwam Olympus begin jaren 70 sterk voor de dag en midden jaren 70 had Canon een heet ijzer in het vuur met de AE-1 en Minolta landde in 1985 een coup met AF en bleef alleenheerser gedurende een jaar of 5 en leek Canon even nergens meer.
Canon kwam uitermate sterk terug met de EOS-serie en bleef tot een paar jaar geleden gewoon de maatstaf. Toch zakt Canon langzaam wel een beetje weg en kwam Olympus opeens met een systeemcamera die een hele nieuw markt opende met in het kielzog Panasonic en Sony terwijl Fuji nu op kwaliteit ook aardig mee doet. Canon en Nikon kun je op dit moment met hun gepruts op die markt van systeemcamera's gewoon vergeten en ze melken de DSLR alleen nog maar verder uit.
Het lijkt echter / inderdaad de vraag of die DSLR markt een blijvertje is voor de grote masse/ klantgroepen. De 7D zal ongetwijfelt op een aantal punten beter zijn dan een T1 of een OM-D of whatever, maar op een heel groot aantal punten verliest die gewoon, het belangrijkste gebied zijn dan de afmetingen en het gewicht. Van de camera en de objectieven. Ja, ze hebben een heel breed assortiment, maar vraag even niet naar de prijzen van die 400 f2.8 of die 1200 mm.. Gelukkig heeft de normale sterveling die ook nooit nodig.. Ook de prijzen zullen steeds meer onder druk komen te staan bij afnemende aantallen (van de concurrent wordt misschien wel "relatief" goedkoper met stijgende aantallen).
Samengevat: wie of wat een toppertje of blijvertje is op de fotomarkt wisselt ieder 5-10 jaar en voorspellen kan vrijwel niemand het.
Na de T1 komt er gewoon een T2 en dan weer een T3...
Volgens mijn zijn Canon en Nikon al heel wat meer dan 5-10 jaar koplopers op de professionele markt en eigenlijk ook op de consumentenmarkt, puur naar verkoopaantallen gekeken (qua systeem camera's dan, P & S reken ik voor het gemak niet mee).
Op zich denk ik wel dat mirrorless systemen een toekomst hebben en mocht het zo zijn dat de consument en/of de professional die gaan prefereren boven DSLR's reken maar dat Nikon en Canon er als de kippen bij zijn om hun strategie om te gooien. Die lui zijn niet gek, die analyseren de markt heus wel, die laten zich niet de kaas van het brood eten door Panasonic, Fuji, Olympus of zelfs Sony.
En op de pure consumentenmarkt zijn zij allen verliezers (behalve Sony misschien) omdat ze geen mobiele telefoons (met camera) produceren. Ik zag vandaag een shot van een Tweaker met een iPhone 5 die er serieus beter uitziet dan wat ik met m'n Panasonic TZ30 compact camera schiet. Mijn nieuwe telefoon gaat die TZ30 stof doen happen. Nee die P & S markt is wel dood zo'n beetje. Volgt het gevecht om de rest van de markt en dan geef ik Canon en Nikon verreweg de beste kansen. Maar de golden days van grote omzetten zijn wel over in die sector denk ik zo.
Maar de wat mindere goden zullen opgaan in de groep "enthousiaste" fotografen voor wie Canikon gewoon te duur wordt met speciale objectieven en dergelijke. Daar zit nog veel omzet en daar zitten dus Fuji en Co die Canikon het leven moeilijk maken. Veel echte Pro's merken namelijk ook dat die 100% extra gewicht aan apparatuur niet 100% betere foto's maakt en zeker niet met streetfotografie en dergelijke.
Canikon zijn nog steeds bang om hun eigen omzet te kanibaliseren, als ze de move wel maken blijken anderen net zo goed te zijn en al jaren beschikbaar.. Ook voor hun zal twee full-swing productlijnen ontwikkelen ook te duur zijn..
De P&S markt is inderdaad gewoon dood (in ieder geval binnen 2 jaar)..
Aangezien de 18-55 goede stabilisatie heeft hoef ik het niet perse voor de lichtsterkte te doen. Voor diegene die beide hebben... gebruik je de 35mm vaak of is het makkelijker om bij de 18-55 te blijven? Ik denk dat ik de 56mm iets te ingezoomd vind, al wil ik hem nog wel eens proberen.
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic