Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Pat-Juh schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:56:
[...]

Geduldige beestjes daar :+ ! Wel mooie platen, erg dunne DoF nog voor 16mm... Je hebt er plezier mee zo te zien!
Ja het is gewoon erg leuk dat je zo van landschap naar close-up kunt overschakelen. Ideale aanvulling voor mijn SLR met macrolens (180mm) tijdens dauwtripjes. Op 16mm moet je echt quasi met de lens tegen het onderwerp gaan wat de nauwe DoF mede verklaart (samen met de 1.4 natuurlijk O-)).

Natuurlijk enkel nuttig bij "slapende" insecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

FLuKee schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:07:
[...]

Ja het is gewoon erg leuk dat je zo van landschap naar close-up kunt overschakelen. Ideale aanvulling voor mijn SLR met macrolens (180mm) tijdens dauwtripjes. Op 16mm moet je echt quasi met de lens tegen het onderwerp gaan wat de nauwe DoF mede verklaart (samen met de 1.4 natuurlijk O-)).

Natuurlijk enkel nuttig bij "slapende" insecten...
Haha ja ik kan me hier iets bij voorstellen. Ik heb toevallig een MCEX-11 besteld gisteren. Voor detailshots in combinatie met een 23 of 56mm. Ik twijfelde tussen de 11 en 16, vanwege de werkafstand toch maar voor de 11 gegaan.

Ook de 12mm Samyang besteld voor Partyfoto's, landschappen en nachtfoto's. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:42
Pat-Juh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:13:
[...]

Haha ja ik kan me hier iets bij voorstellen. Ik heb toevallig een MCEX-11 besteld gisteren. Voor detailshots in combinatie met een 23 of 56mm. Ik twijfelde tussen de 11 en 16, vanwege de werkafstand toch maar voor de 11 gegaan.

Ook de 12mm Samyang besteld voor Partyfoto's, landschappen en nachtfoto's. Ben benieuwd!
Ah ben benieuwd naar je MCEX-11 ervaring! Ben er ook naar aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ik probeer hem zodra ik deze binnen heb. Eventueel kan ik dan nog omruilen voor de 16mm..

Wat betreft de MCEX-11: Je focus wordt zwaar-gelimiteerd (logisch door de verlenging van de afstand tussen het objectief en de sensor). Wel is de vergroting aanzienlijk. Ik kon een toets op mijn toetsenbord denk ik op het middelste derde vlak van mijn foto vullend (1/9 van de sensor ongeveer dus). Zal het bij goed licht nog verder testen.

Daarnaast: de 12mm Samyang: deze voelt stevig en goed gebouwd aan. Ik moet/wil nog wel de markeringen testen of ze daadwerkelijk kloppen. De lens is ongelooflijk scherp op eerste gezicht (X-T1 scherm) en best wel flare gevoelig. Hoewel dit laatste meevalt bij gebruik van de zonnekap. Dit kan een leuke lens worden voor Mooie dromerige landschaps-portretten van koppeltjes of paren.. Daarnaast uiteraard mooie flares bij reguliere landschapsfoto's :+ . De zonnester is inderdaad lelijk zodra je afstopt boven de f5.6 (op eerste gezicht).

En last but not least, de grip: Plastic met een vleugje metaal bij de sluiterknop. De camera gebruikt mooi eerst de accu in de grip en geeft ook twee statusbalkjes weer (in hoeverre die betrouwbaar zijn bij Fuji :X ). Een mooie inkeping voor het kapje wat op de body zit MAAR weer niet voor die op de grip hoort 8)7 |:(

Verder nog een 62mm 4stops filter, goedkope chinese lichtstand en paraplu.. Heb enkel de laatste verkeerd besteld had een zilver/zwarte nodig een geen transparant :z. Nu is het klaar met de pret en is mijn overstap compleet. Geen grote gear meer die mijn nekproblemen verergeren _/-\o_ O+

[ Voor 89% gewijzigd door Pat-Juh op 18-08-2015 22:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf geen Fuji maar kwam iets tegen op internet wat wellicht wel iets is voor diegenen die wel over een dergelijke camera beschikken: http://www.bhphotovideo.c...2&N=4196380428+4291439075

Scheelt dacht ik niet weinig met wat er hier voor betaald dient te worden.

Mocht dit niet in dit topic horen dan bij deze mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Hoort meer in het FV aanbiedingen topic, maar lenzen etc kopen in de US is eigenlijk alleen aantrekkelijk als je er toevallig bent op vakantie of voor werk. De invoerrechten en gigantische verzendkosten maken het veel te duur, en de lage euro werkt op het moment niet mee om die prijs nog aantrekkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SndBastard schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:20:
Hoort meer in het FV aanbiedingen topic, maar lenzen etc kopen in de US is eigenlijk alleen aantrekkelijk als je er toevallig bent op vakantie of voor werk. De invoerrechten en gigantische verzendkosten maken het veel te duur, en de lage euro werkt op het moment niet mee om die prijs nog aantrekkelijk te maken.
In dit geval voor een 35mm: $150 duties en taxes en $80 aan verzendkosten. Niet aantrekkelijk inderdaad.. Helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Juh schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:08:
[...]

In dit geval voor een 35mm: $150 duties en taxes en $80 aan verzendkosten. Niet aantrekkelijk inderdaad.. Helaas!
Zonde. Leek wel voordelig voor diegenen met een Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Lekkere score Pat-Juh! Maar de MCEX-11 werkt dus een beetje langzaam? Was te verwachten maar wel jammer. En die 12mm werkt prima met hood, ik heb er zelf niet vaak last van gehad, wide angles zijn altijd wat gevoeliger voor flare. Persoonlijk gebruik ik hem liever ook niet zonder hood ivm dat bolle front element :D

Over de 35mm... er zijn weer cashback acties in Duitsland, wie weet binnenkort ook weer in Nederland, dan is 'ie 449. Nog steeds duur maar het ook waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Sluw schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:59:
Over de 35mm... er zijn weer cashback acties in Duitsland, wie weet binnenkort ook weer in Nederland, dan is 'ie 449. Nog steeds duur maar het ook waard!
Ik zag bij Amazon DE een leuke prijs voor de 27mm maar helaas niet voor ons Nederlanders. Dus waarschijnlijk toch maar via eBay een zo-goed-als-nieuw exemplaar bestellen als de financieen het toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
kdbruin schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:57:
[...]

Ik zag bij Amazon DE een leuke prijs voor de 27mm maar helaas niet voor ons Nederlanders. Dus waarschijnlijk toch maar via eBay een zo-goed-als-nieuw exemplaar bestellen als de financieen het toelaten.
Ze zijn op eBay inderdaad (ook nieuw) voor rond de 230 te vinden. Heb ik ook gedaan maar dan moet je geluk met de douane hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:59:
Lekkere score Pat-Juh! Maar de MCEX-11 werkt dus een beetje langzaam? Was te verwachten maar wel jammer. En die 12mm werkt prima met hood, ik heb er zelf niet vaak last van gehad, wide angles zijn altijd wat gevoeliger voor flare. Persoonlijk gebruik ik hem liever ook niet zonder hood ivm dat bolle front element :D

De snelheid is goed echter is het de werkafstand waarin je beperkt bent. Tot max 20cm voor de camera (ongeveer) dat je scherp kan stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Pat-Juh schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:28:
[...]

De snelheid is goed echter is het de werkafstand waarin je beperkt bent. Tot max 20cm voor de camera (ongeveer) dat je scherp kan stellen...
Ah op die fiets, maar dat verschilt per lens toch? Al kan ik me voorstellen dat je met alle lenzen soms ook wat verder weg wilt kunnen schieten zonder de ring er tussenuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kort door de bocht: "hoe korter de brandpuntsafstand hoe dichterbij je moet zitten". Met de 23mm kan je slechts 10-13cm er vandaan volgens mij en met de 56mm ongeveer 25cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Als tevreden eigenaar van een mooie FUJI X100T ben ik nu opzoek naar een compacte camera die meer flexibiliteit biedt. En met flexibiliteit bedoel ik hier verwisselbare objectieven.

Nu was ik van plan om voor de FUJI X-T1 te gaan met de onderstaande objectieven:
  • XF 16 / 1.4
  • XF 35 / 1.4
  • XF 56 / 1.2
Maar nu is mijn oog gevallen op een mooie Leica M9 occasion met een Leica Summicron-M 28mm f/2.0 ASPH objectief. Deze combinatie is al duurder dan de combinatie van FUJI die hier boven is genoemd maar is wel full frame. Ik weet dat de Leica een ander type camera is, waar alleen de lichtmeter automatisch werkt en de rest volledig handmatig. De Leica objectieven zijn van superieure kwaliteit, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Ondanks dat ik dit bericht in een FUJI forum post, ben ik toch benieuwd naar jullie ervaring c.q. mening.

Misschien maakt dat mijn keuze makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01
kdbruin schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:57:
[...]

Sluw schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:27:
[...]

Ze zijn op eBay inderdaad (ook nieuw) voor rond de 230 te vinden. Heb ik ook gedaan maar dan moet je geluk met de douane hebben.
Of je koopt de X-Pro1 combi met 18mm en 27mm.
Bij de meeste winkels kost deze set 899,-. Bij Foka was hij al 100 euro goedkoper en vandaag geldt nog 10% korting, dan kom je uit op 720 euro inclusief 16GB geheugenkaartje en extra (3rd party) accu.
Als je de X-Pro1 en 18mm verkoopt heb je de 27mm bijna gratis.

[ Voor 14% gewijzigd door AdmiralSnipe op 23-08-2015 17:58 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer mensen al tegen het volgende aangelopen op hun Fujifilm X-T1 of eventueel andere Fuji?

Ik schiet zelf veel/alleen in RAW en kwam er laatst achter dat dan je preview van de foto achterop de camera niet echt groot is. Gebruik je tijdens de foto preview de Focus-assist knop dan zoom je niet echt ver in en verder kan je ook niet inzoomen. Dacht eerst dat dit een andere reden had en te maken had met aantal MP, maar nu blijkt toch wat anders te zijn. Nu ben ik RAW+JPEG gaan schieten en dan kan je veel verder inzoomen om de scherpte te checken. Toch wel jammer dat je in RAW geen full Image preview hebt. Nu valt er denk ik weinig aan te doen dan gewoon RAW+JPEG te blijven schieten, maar neemt zo wel extra opslag in beslag en de RAW files van de Fuji zijn al niet zo klein. Zou het iets kunnen zijn wat ze aankunnen passen in een FW update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
grappig, ik wist niet dat het bij JPEG wel kan. Gisteren toen ik een foto genomen had en moest inzoomen om te checken of die scherp was, dacht ik nog aan of Fuji dit niet kon fixen om verder in te zoomen. Huidig niveau van inzoomen lukt me nu ook wel om iets te checken, maar wat meer marge met inzoomen lijkt me wel een toegevoegde waarde. Ik ben geen technisch iemand op dit soort dingen, maar het lijkt mij dat het wel via een FW update op te lossen zou moeten zijn.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Klopt, 100% inzoomen is alleen mogelijk in JPEG als je alleen RAW schiet is dit maximaal 50%. Daarom schiet ik RAW+JPEG met de JPEG in laagste kwaliteit puur voor focus check.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:57
Ah dat is balen. Ik heb net een x-e2 gekocht en had gehoopt dat dit in fw4 gefixt zou worden aan het einde van het jaar. Dat is voor mij ook een kleine ergenis. Ik vond dat juist zo'n verademing toen ik van een 400D naar een 7D ging: eindelijk 100% inzoomen. En nu met de x-e2 kan het wederom niet :-(. Ik neem aan dat jullie met de xt-1 al op fw4 zitten?

De filesizes zijn idd met alleen raw al redelijk episch. Ik had gedacht dat ik daar tov de 7D (18MP, ca. 20-25MB/foto) op vooruit zou gaan, maar dat valt ook tegen :-). Dat gezegd hebbende, de fotokwaliteit is een sprong vooruit. Iso 6400, geen probleem. Shadows optrekken, bizar hoe goed dat gaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrumandBass schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:59:
Klopt, 100% inzoomen is alleen mogelijk in JPEG als je alleen RAW schiet is dit maximaal 50%. Daarom schiet ik RAW+JPEG met de JPEG in laagste kwaliteit puur voor focus check.
Oke dat kan ik ook nog wel eens proberen. Je ziet dan wel hetzelfde als dat ie op de hoogste JPEG kwaliteit staat? Ik heb hem zelf nu op Fine staan geloof ik. Gebruik nu een 64GB kaartje en die zijn gelukkig nauwelijks vol te krijgen.
E-Hoog schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:01:
Ah dat is balen. Ik heb net een x-e2 gekocht en had gehoopt dat dit in fw4 gefixt zou worden aan het einde van het jaar. Dat is voor mij ook een kleine ergenis. Ik vond dat juist zo'n verademing toen ik van een 400D naar een 7D ging: eindelijk 100% inzoomen. En nu met de x-e2 kan het wederom niet :-(. Ik neem aan dat jullie met de xt-1 al op fw4 zitten?

De filesizes zijn idd met alleen raw al redelijk episch. Ik had gedacht dat ik daar tov de 7D (18MP, ca. 20-25MB/foto) op vooruit zou gaan, maar dat valt ook tegen :-). Dat gezegd hebbende, de fotokwaliteit is een sprong vooruit. Iso 6400, geen probleem. Shadows optrekken, bizar hoe goed dat gaat :-)
Ik gebruik inderdaad al FW4 op de X-T1.

Ja die filesizes stond ik wel van te kijken. Ik zit bij ISO 200 of zo al rond de 30 a 35mb. Op mijn 7D2 zit ik behoorlijk wat lager en dat met 4MP extra, het is gewoon bijna 10MB minder voor de 7D2.

Trouwens een andere vraag. Zijn er hier mensen die tegen een ander punt zijn aangelopen met de X-T1 en de tijden waarop de foto's gemaakt zijn? Als ik mijn files naar mijn PC kopieer zie ik regelmatig verkeerde tijden in Windows Explorer. Dan is de foto bijvoorbeeld op 20-08-2015 18:00:00 gemaakt maar in Windows heeft ie een tijd van 20-08-2015 04:00:00. In Lightroom en op de Camera toont ie wel de correcte tijd. Nu heb ik in de settings lopen zoeken maar kon niet echt vinden hoe je dat kon veranderen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik kan het me niet helemaal meer voor de geest halen, maar was het ook niet zo dat Fuji meer bits gebruikt in de raw tov bijvoorbeeld Canon? Dat zou ook eea verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten niet. De meeste zo niet alle Canon's zitten volgens mij op 14-bit RAW. Voor wat ik kan vinden gebruikt Fujifilm voor de X-T1 ook 14-bit RAW.

Maar misschien dat die X-Trans pixel structuur veel ruimte in beslag neemt en dat ze bij Canon door de standaard structuur ruimte kunnen besparen en dus kleinere file sizes hebben. Bij Canon zie je wel dat de file size omhoog gaat naarmate de ISO toeneemt. Weet niet of dat bij Fujifilm ook zo is, is mij nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vergeet niet dat de Fuji een veel kleinere sensor heeft en dus ook al op ISO 200 wat meer ruis produceert dan de Canon zou doen. De compressie van de RAW kan ook verschillend zijn :)

De Canon schiet ook gewoon in 14-bit RAW in ieder geval.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ventieldopje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:52:
Vergeet niet dat de Fuji een veel kleinere sensor heeft en dus ook al op ISO 200 wat meer ruis produceert dan de Canon zou doen. De compressie van de RAW kan ook verschillend zijn :)

De Canon schiet ook gewoon in 14-bit RAW in ieder geval.
De sensor is het ook niet lijkt me. Beide gewoon aps-c (zag een vergelijking met de 7d).

Edit: over het inzoomen. Er zit in de raw toch altijd een losse preview? Als die groter zou zijn zoals bij andere systemen dan wordt ook de raw groter lijkt me. Op deze manier kun je zelf kiezen of je er jpeg naast schiet of niet en kun je altijd nog alleen raw importeren. Wat een handiger systeem is weet ik niet maar dat lijkt me de afweging.

[ Voor 31% gewijzigd door Sluw op 24-08-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hmm, nou je het zegt. Dan blijven compressie en de x-trans sensor over ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Bachatero schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:40:
Als tevreden eigenaar van een mooie FUJI X100T ben ik nu opzoek naar een compacte camera die meer flexibiliteit biedt. En met flexibiliteit bedoel ik hier verwisselbare objectieven.

Nu was ik van plan om voor de FUJI X-T1 te gaan met de onderstaande objectieven:
  • XF 16 / 1.4
  • XF 35 / 1.4
  • XF 56 / 1.2
Maar nu is mijn oog gevallen op een mooie Leica M9 occasion met een Leica Summicron-M 28mm f/2.0 ASPH objectief. Deze combinatie is al duurder dan de combinatie van FUJI die hier boven is genoemd maar is wel full frame. Ik weet dat de Leica een ander type camera is, waar alleen de lichtmeter automatisch werkt en de rest volledig handmatig. De Leica objectieven zijn van superieure kwaliteit, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Ondanks dat ik dit bericht in een FUJI forum post, ben ik toch benieuwd naar jullie ervaring c.q. mening.

Ik heb beide camera's en het is appels met peren vergelijken. De M9 is grotendeels manual, terwijl de X-T1 meer technisch vernuft heeft. Ik heb een hele tijd alleen met de M9 geschoten, maar heb de X-T1 er bij gekocht voor macro en voor de situaties waarbij AF gewoon een vereiste is. Ik gebruik ze nog steeds allebei en neem, afhankelijk van de situatie, de ene of de andere camera mee.
Het leica glas gebruik ik eigenlijk niet op mijn X-T1.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Heb een beetje gegoogled en zag dat Fuji raw files uncompressed zijn in tegenstelling tot veel andere fabrikanten. Toen heb ik mijn X-E1 files gecheckt en die zijn allemaal precies 26,1 MB dus dat kan wel kloppen. Het verschil tussen X-E1 en X-T1 zal dan wel 12 en 14 bit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:39
De lensprofiel wordt ook altijd per bestand meegenomen met alle Fuji camera's. Dat is te zien in photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-9NahJb2ZamI/UwgU2AUFpXI/AAAAAAAATOQ/eSlLr2oKIIA/s1600/Screen%2BShot%2B2014-02-22%2Bat%2B03.06.42.png

[ Voor 35% gewijzigd door Hamed op 24-08-2015 14:13 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/F1/130.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/F1/588.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var2/F1/468.JPG

Dit weekend de X-A1 mee naar Spa, ondanks de afstand en het hek toch leuke plaatjes kunnen maken met de XC 50-230. Meeste zijn manual focus en alles uit de hand geschoten. Laatste foto is behoorlijk bewogen, maar ik vind het wel wat hebben.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Trouwens een andere vraag. Zijn er hier mensen die tegen een ander punt zijn aangelopen met de X-T1 en de tijden waarop de foto's gemaakt zijn? Als ik mijn files naar mijn PC kopieer zie ik regelmatig verkeerde tijden in Windows Explorer. Dan is de foto bijvoorbeeld op 20-08-2015 18:00:00 gemaakt maar in Windows heeft ie een tijd van 20-08-2015 04:00:00. In Lightroom en op de Camera toont ie wel de correcte tijd. Nu heb ik in de settings lopen zoeken maar kon niet echt vinden hoe je dat kon veranderen. Iemand een idee?
Dat is een bug. Mijn X-E2 doet hetzelfde, maar alleen met kaartjes van 64GB en groter. De exif-data zijn gelukkig wel correct, maar de filedates niet. Daardoor snapt Lightroom het wel, maar Windows explorer niet.

Het probleem zit hem in Fuji's implementatie van exfat. Als je je 64GB-kaart op je computer formatteert als FAT32 is er niks aan de hand. De camera formatteert zulke grote kaartjes zelf uitsluitend als exfat, en Windows standaard ook. Je moet dus even googlen naar een sdcard-format-tool die FAT32 doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:02:
[...]

Dat is een bug. Mijn X-E2 doet hetzelfde, maar alleen met kaartjes van 64GB en groter. De exif-data zijn gelukkig wel correct, maar de filedates niet. Daardoor snapt Lightroom het wel, maar Windows explorer niet.

Het probleem zit hem in Fuji's implementatie van exfat. Als je je 64GB-kaart op je computer formatteert als FAT32 is er niks aan de hand. De camera formatteert zulke grote kaartjes zelf uitsluitend als exfat, en Windows standaard ook. Je moet dus even googlen naar een sdcard-format-tool die FAT32 doet!
Dank je.

Ik gebruik inderdaad een 64GB kaartje in de X-T1 ik zal eens kijken wat de camera doet met andere file-format of eens kijken met een kleiner kaartje of het dan echt goed gaat. Ga ik vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero

• XF 16 / 1.4
  • XF 35 / 1.4
  • XF 56 / 1.2

Goed, ik ben er wel uit geloof ik. Ik vind Leica toch te duur voor mijn toepassingen. En als je de reviews op internet bekijkt en leest, zijn de verschillen betreffende beeldkwaliteit minimaal.

Ik ga voorlopig opzoek naar een tweedehands X-PRO1 en koop hierbij de hier boven genoemde prime lenzen. Hier ga ik op mijn gemak mee fotograferen en over ongeveer twee jaar koop ik de X-PRO2 of als ie al uit is de X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Bachatero schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:36:
[...]
Ik ga voorlopig opzoek naar een tweedehands X-PRO1 en koop hierbij de hier boven genoemde prime lenzen. Hier ga ik op mijn gemak mee fotograferen en over ongeveer twee jaar koop ik de X-PRO2 of als ie al uit is de X-T2.
Waarom geen Fujifilm X-T10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
De x-pro1 is inderdaad wel goedkoper te vinden maar zou ook voor een iets nieuwe model gaan. Vooral omdat de x-pro1 redelijk langzaam reageert. Als de OVF geen must is zou ik eerder voor een x-e2 of inderdaad x-t10 gaan.

Maar verder denk ik dat je er veel plezier van zult hebben ;) Die lenzen zijn natuurlijk allemaal heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Bachatero schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:36:
[...]

Goed, ik ben er wel uit geloof ik. Ik vind Leica toch te duur voor mijn toepassingen. En als je de reviews op internet bekijkt en leest, zijn de verschillen betreffende beeldkwaliteit minimaal.

Pak voor de komende tijd dan de X-T10. Prijstechnisch niet veel duirder maar wel veel sneller, betere EVF, Focus, wifi, etc...

• Bachatero
Pat-Juh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:06:
[...]

Pak voor de komende tijd dan de X-T10. Prijstechnisch niet veel duirder maar wel veel sneller, betere EVF, Focus, wifi, etc...
Sluw schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:05:
De x-pro1 is inderdaad wel goedkoper te vinden maar zou ook voor een iets nieuwe model gaan. Vooral omdat de x-pro1 redelijk langzaam reageert. Als de OVF geen must is zou ik eerder voor een x-e2 of inderdaad x-t10 gaan.

Maar verder denk ik dat je er veel plezier van zult hebben ;) Die lenzen zijn natuurlijk allemaal heel erg goed.
Yero schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

Waarom geen Fujifilm X-T10?
Bedankt voor de hint. Inderdaad de X-T10 is in dit geval voor mij een mooi tijdelijk alternatief.
Ik ga hem binnenkort eens bekijken en vasthouden, en als me dat bevalt koop ik hem.

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 106% gewijzigd door Bachatero op 27-08-2015 22:08 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

You're welcome! Succes ermee :)

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Bachatero schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:59:
Bedankt voor de hint. Inderdaad de X-T10 is in dit geval voor mij een mooi tijdelijk alternatief.
Ik ga hem binnenkort eens bekijken en vasthouden, en als me dat bevalt koop ik hem.
Hou morgen ook even de frontpage van Tweakers in de gaten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Bean77 op 28-08-2015 08:35 . Reden: laat maar :P ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ik heb een 32GB Lexar 2000x SDHC gekocht bij Amazon voor een leuk prijsje. Maar ik betwijfel of deze wel goed is. Want ik merk dat de preview voor het gevoel 2 sec staat te draaien voordat het getoond wordt. Ik schiet op RAW+JPEG in de hoogste stand. Ik kijk na het schieten. Dit soort gein heb ik niet met mijn Canon 500d.

Ik twijfel of de kaart wel goed is. Of dat de X-T1 niet goed werkt met de Lexar. Wanneer ik een huistuin keuken Kingston micro SD kaartje instop, werkt de preview een fractie sneller. Maar ook niet veel meer.

Hebben jullie ook last van langzame preview?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf een 1000x Lexar 64GB en had hem eerst op RAW only staan. Toen ging de preview wel redelijk snel. Alleen heb ik wel regelmatig last van een complete camera freez als ik snel door mijn foto's aan het scrollen ben.

Door dat ik er nu achter ben dat 100% terug kijken alleen werkt met JPEG of RAW+JPEG, heb ik nu ook op RAW+JPEG staan en merk ook wel dat ie wat langzamer is geworden bij terug kijken na maken van een foto. Heb het nog niet met een andere kaartje geprobeerd om te kijken wat die doet, zal dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Die complete freeze heb ik ook met de Lexar 2000x wanneer ik meer dan drie fotos terugga. Snap niet dat zo'n dure camera dat niet aan kan. Ik ga kijken of ik een snelle sandisk kan scoren. Want dit is niet normaal vind ik. Als ik bij elke kijkbeurt moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zelf schiet ik met Samsung 32GB Pro (80mb/s write en 90mb/s read). Hierbij werkt de preview met RAW vlekkeloos... Enkel als ik een grote hoeveelheid previews (gridview) bekijk duurt het eventjes. Verder geen bijzonderheden... Het wegschrijven van een burst gaat ook rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Heb zelf nooit problemen met een Sandisk extreme 95mb/s read/write met een x-e1 (die raws zijn wel iets kleiner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05

• XF 16 / 1.4
  • XF 35 / 1.4
  • XF 56 / 1.2

Ik zie net deze set op marktplaats staan. Misschien is het wat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een testje gedaan met mijn X-M1 en X-T1 met een Lexar 1000x 64GB kaart en een Sandisk Extreme 16GB 60MB/s.

- X-T1 + Lexar SD: Langzaamste combi
- X-T1 + Sandisk SD: Lijkt iets sneller dan met de Lexar maar scheelt niet veel
- X-M1 + Lexar SD: Lijkt snel
- X-M1 + Sandisk SD: Lijkt ook snel

Maar het vreemde is ik heb de Lexar weer terug in de X-T1 gedaan na gebruik in de X-M1 zonder een format en nu lijkt de X-T1 toch wel redelijk snel in eens. Heb ook geen last meer dat de camera freezed tijdens het scrollen door de gemaakt foto's. Zou toch nog iets van een Firmware bug zijn in de X-T1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
Mc55 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:24:
[...]

Ik zie net deze set op marktplaats staan. Misschien is het wat? :)
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Zojuist de stap genomen en een X-T10/18-55 kit besteld. Voorheen een Canon 7D gehad die ik veel te weinig gebruikte, deze verkocht en vervangen door een X10 (waar ik heel blij mee was).

Ik zag dat Pepperana ook van de X10 naar de X-T10 is gegaan... Wat is je ervaring tot nu toe? Heb ik de juiste keuze gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

He Wrack,

Hij bevalt prima! De X10 is een fijne camera maar heeft qua lens zijn beperkingen.
Nu met deze 18-55 lens kan ik veel meer situaties vastleggen en ik heb het idee dat er ook een stuk minder ruis is met low light omstandigheden.
Qua formfactor is de X-t10 natuurlijk wel wat groter zeker vergeleken met de X10 maar je krijgt er wel een stuk meer camera voor terug!

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Wrack
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Top, kan niet wachten tot hij straks binnen is. Volgende week gelijk uit proberen op de vakantiebestemming, dus dat moet goed komen :)

De reden om de X10 te vervangen is ook voornamelijk vanwege de beperking in lens. Daarnaast vind ik de X10 ook vaak vrij traag reageren (het is natuurlijk ook een wat ouder toestel). Alhoewel ik wel moet toegeven dat ik door dit cameratje verliefd ben geworden op de Fujifilms.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

Ik moest enorm wennen in begin. Ik kom ook van een X10 af en heb nu een X-E1.

Vooral het dichtbij scherp stellen miste ik enorm, maar nu na wat meer lenzen zou ik de x10 niet meer als hoofd camera willen. Ik heb nu de xf1 als pocketcamera.
De 18-55 lens waardeer ik nu nog meer na aanschaf van de XF35 en XF27, Super goede zoom lens. Ik zie geen kwaliteitsverschil tussen de lenzen.

Ik ben druk aan het sparen voor de XT10.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 03-09-2015 15:13 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:53:
Ik heb even een testje gedaan met mijn X-M1 en X-T1 met een Lexar 1000x 64GB kaart en een Sandisk Extreme 16GB 60MB/s.

Maar het vreemde is ik heb de Lexar weer terug in de X-T1 gedaan na gebruik in de X-M1 zonder een format en nu lijkt de X-T1 toch wel redelijk snel in eens. Heb ook geen last meer dat de camera freezed tijdens het scrollen door de gemaakt foto's. Zou toch nog iets van een Firmware bug zijn in de X-T1?
De Lexar 1000x is vaak langzamer dan veel andere kaarten..... Ik zelf heb 4 maal de Lexar 32GB 2000x UHS-II genomen, is een aanrader!

Hier de link waar je de testresultaten van USH-I en USH-II in combinatie met een X-T1 kan bekijken.

http://alikgriffin.com/be...-cards-uhs-ii-speed-tests

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddoow
  • Laatst online: 22:08
Bij Grobet de Fujifilm X-M1 kit met XC 16-50 en XC 50-230 in de aanbieding. Zie mijn post hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:34
Nou, ik heb dit hele topic ondertussen doorgespit, om wat bekender te raken met modellen van Fujifilm, en meer gevorderde fotografie in het algemeen (zijn nog wel een heel aantal andere topics daarvoor handig natuurlijk).

Nu nog rondlopend met een TZ20, ben ik wel toe aan een nieuwere camera. Merk dat ik er erg veel aan doe om de grenzen op te zoeken qua mogelijkheden en kwaliteit van zo'n travelzoom. Tripod (joby) gaat dan ook vaak wel mee op vakanties enz. Het lijkt me erg gaaf om meer in fotografie te duiken, met een capabele camera. Type fotograaf: nacht(/avond)fotografie, landschappen, macro, en daarnaast eigenlijk nog steeds vrij divers (bijv. ook mensen, maar weer geen straatfotografie).

Heb eerder in dit topic al een vraag neergelegd over een X-E2 (tweedehands) en de E1. Maar hoe meer ik me verdiep in de body's en ervaringen, hoe meer ik aan het schuiven ben richting een T10 of heeeel misschien de T1. Vooralsnog lijkt deze wel flink te duur, maar aan de andere kant heb ik de tijd (en geduld) om te wachten en door te sparen. T10 zou mooie tussenoptie kunnen zijn, maar die moet ik nog maar eens een paar keer vasthouden (middelgrote handen hier).

Dus of ik nu al tot de Fuji harde kern behoor, nou nee (heb nog geen enkele fuji hardware in bezit :), en kan me hooguit typeren als beginnend amateurfotograaf. Maar ik blijf gewoon meelezen met jullie, en af en toe een (minder) snuggere vraag stellend.

Oja, ik blijf nog wel wat opties open houden, zoals de Oly. OMD M5 of 10, of panasonic G7 of G(X)7. Maar die APS-C sensor (met erg mooie JPEGS) van fujifilm incl sterke lenzen-line up, heeft een flinke aantrekkingskracht ;)

Peace out

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga naar een betere fotozaak en neem de diverse modellen eens in de hand. Als je ervaring hebt met analoge fotografie van voor pak hem beet 1990 zul je zeker het concept van de Fuji herkennen en extra waarderen. Als je kennis recenter of alleen digitaal is ook ;).

Olympus maakt ook zeker goede jpeg's en met Panasonic is ook niet zoveel mis. Een keuze voor een bepaald merk is niet automatisch dat andere merken waardeloos zijn. Maar je moet je keuze wel bewust maken want een vergissing/ overstap is duur. Kijk eens wat je wilt fotograferen (portret, actie, landschap, street, avond) en wat je daarbij wilt (bokeh, scherptediepte, effecten, etc) en op basis daarvan kun je eens kijken welk soort systeem bij je past als dan denkt aan gewicht en afmeting. Het lijkt er op dit moment op dat je geen extreme dingen wilt doen. Daarbij is het handig te bedenken dat objectieven veel langer meegaan dan de camera's als je eenmaal in een "systeem" zit. Fuji heeft dan natuurlijk wel het voordeel dat je soms via een FW update een nieuwe camera krijgt terwijl je bij de meeste andere merken gewoon een nieuwe body moet kopen...

Vanaf een compact alleen (TZ-20) is de stap behoorlijk groot. Je hebt veel minder zoom en je bent daarmee veel meer met je onderwerp bezig. Met primes al helemaal, omdat jij dan degene bent die voor de "zoom" moet zorgen. Snelle foto's maken kan nog steeds, maar zorgvuldig nadenken is dan misschien wat meer aan de orde en dat kan dan ook vanwege de beter zoeker, groter formaat en dergelijke. Als je bewuster met fotografie bezig wilt zijn kan dat ;).

Ik hou het dan ook maar even met Ansel Adams een van de meest bekende landschapsfotografen uit het midden van de vorige eeuw. Die ging dan met een enorme uitrusting op pad (8"x 10" glas negatieven!) waar een pakezel voor nodig was en waar die maar een handjevol opnames mee kon maken. Zijn redenering: als ik er zo veel moeite voor moet doen en ik heb maar zo weinig opnames tot mijn beschikking moet ik wel op een goede compositie en instellingen letten.. Niet dat je een zware uitrusting moet kopen, maar een passende camera kan je ook uitdagen om je meer met fotografie en compositie bezig te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 07:35
JeyJey schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:44:
Nou, ik heb dit hele topic ondertussen doorgespit [...]
Als ik jou was zou ik een kijkje nemen bij de fuji X-E1 of X-E2, afhankelijk van je budget. Zeker als je van een travelzoom komt kan de X-T1 misschien (te) groot en/of onhandig zijn, tevens is het een flinke investering als "eerste" camera. De X-E1 heeft krek dezelfde sensor als de X-T1, en die van de X-E2 is minimaal verbeterd dus aan fotokwaliteit zul je geen verschil merken.

Zoals Sodela zegt, ga eens naar een goede fotowinkel waar ze een paar modellen hebben liggen en houd ze gewoon eens in de hand. Kijk wat prettig aanvoelt en hoe groot/zwaar het zou zijn als je het mee op vakantie zou nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Leetness op 05-09-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:32

iew

What the...?!

Leetness schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:23:
[...]

De X-E1 heeft krek dezelfde sensor als de X-T1, en die van de X-E2 is minimaal verbeterd dus aan fotokwaliteit zul je geen verschil merken.
Volgens mij klopt dit niet helemaal de X-E1 heeft de Fujifilm X-Trans sensor en dezelfde 1e processor als de X-Pro http://www.fujifilm.com/p...x/fujifilm_x_e1/features/

En de X-T1 heeft de Advanced X Trans II Sensor and EXR II Processor http://www.fujifilm.eu/uk...sor-and-exr-ii-processor/

Deze laatste zitten ook in de X-T10 en X-E2 als ik het goed heb.
Wat hier de werkelijke verschillen zijn weet ik niet, maar ze zijn wel verschillend.

Just saying... ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:33
iew schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:39:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal de X-E1 heeft de Fujifilm X-Trans sensor en dezelfde 1e processor als de X-Pro http://www.fujifilm.com/p...x/fujifilm_x_e1/features/

En de X-T1 heeft de Advanced X Trans II Sensor and EXR II Processor http://www.fujifilm.eu/uk...sor-and-exr-ii-processor/

Deze laatste zitten ook in de X-T10 en X-E2 als ik het goed heb.
Wat hier de werkelijke verschillen zijn weet ik niet, maar ze zijn wel verschillend.

Just saying... ;)
Werd ik eerder in dit forum op gewezen, de verschillen: Zelfde sensor, alleen hebben de x-t1 en x-e2 meer focuspunten op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 07:35
iew schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:39:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal [...]
Je hebt gelijk inderdaad, mijn fout. Desalniettemin denk ik dat het voor JeyJey niet het verschil zal maken bij de aanschaf van een nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Sodela schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:25:
Ga naar een betere fotozaak en neem de diverse modellen eens in de hand. Als je ervaring hebt met analoge fotografie van voor pak hem beet 1990 zul je zeker het concept van de Fuji herkennen en extra waarderen. Als je kennis recenter of alleen digitaal is ook ;).
...
Vanaf een compact alleen (TZ-20) is de stap behoorlijk groot. Je hebt veel minder zoom en je bent daarmee veel meer met je onderwerp bezig. Met primes al helemaal, omdat jij dan degene bent die voor de "zoom" moet zorgen. Snelle foto's maken kan nog steeds, maar zorgvuldig nadenken is dan misschien wat meer aan de orde en dat kan dan ook vanwege de beter zoeker, groter formaat en dergelijke. Als je bewuster met fotografie bezig wilt zijn kan dat ;).
...

Niet dat je een zware uitrusting moet kopen, maar een passende camera kan je ook uitdagen om je meer met fotografie en compositie bezig te houden..
Ik denk ook dat een 'zwaardere' uitrusting zeker kan helpen om serieuzer/bewuster met fotografie bezig te zijn, in het algemeen, en in specifieke situaties. Wbt je opmerking over fujifilm en de jaren 90 (in 1990 was ik 3 :9 , heb vooral toen meegekregen dat m'n moeder van die fujifilm rolletjes had (o.a.). Zelf in die tijd vooral met die wegwerpdingetjes geschoten :) .

Ik ben gewend aan veel zoom, maar merk ook dat ik er minder gebruik van maak dan gedacht voor aankoop. Het gros van de foto's zit toch echt wel tussen 0 en 4x zoom (24-90 mm voor mijn camera, weet nog steeds niet zeker of dit kleinbeeldequivalent is of niet :? ). En met name de groothoek vind ik belangrijk en nuttig. Daarom denk ik dat een 18-55 lens als startpunt prima is, en van daaruit ook meer leren over mijn fotografiestijl/voorkeur.
Leetness schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:23:
[...]

Als ik jou was zou ik een kijkje nemen bij de fuji X-E1 of X-E2, afhankelijk van je budget. Zeker als je van een travelzoom komt kan de X-T1 misschien (te) groot en/of onhandig zijn, tevens is het een flinke investering als "eerste" camera. De X-E1 heeft krek dezelfde sensor als de X-T1, en die van de X-E2 is minimaal verbeterd dus aan fotokwaliteit zul je geen verschil merken.

Zoals Sodela zegt, ga eens naar een goede fotowinkel waar ze een paar modellen hebben liggen en houd ze gewoon eens in de hand. Kijk wat prettig aanvoelt en hoe groot/zwaar het zou zijn als je het mee op vakantie zou nemen.
Toevallig gisteren bij Kamera Express in Zwolle geweest, en wat modellen vastgehouden van Fuji (X-E2, X-T10, X-T1) en de Olym. M10. 2 weken geleden al even bij keuzekamp (eerste keer deze klasse camera's in de hand, was wel wat spannend ;), EVF's waren o.a. wel indrukwekkend om te ervaren.)
Vond daarbij overigens de T10 wel wat klein aanvoelen, en niet erg lekker in de hand liggen. E2 wel een stuk beter, al zal daar wel een grip bij mogen.

De E1, en nog meer de E2 lijken inderdaad leuke opties te zijn, voor mij als beginnend amateur. Na al die berichten hier te hebben gelezen, laat ik me af en toe wat meeslepen om de T1 ook te bekijken, maar of dit handig is als volgende camera op dit moment (en qua prijs!) is wel een goed punt dat je noemt.

En wat je zegt over het verschil voor mij, tussen de E1 en E2: de E2 heeft wel een paar streepjes voor, vooral vanwege het feit dat er waarschijnlijk een firmware update aankomt eind dit jaar (meen ik). Als ik zie wat er met de T1 nog kan gebeuren na zo'n update. Maar ja, hij blijft natuurlijk wat duurder. Misschien maar eens in de gaten blijven houden komende maanden.

Ga voor mezelf eens op een rijtje zetten wat ik belangrijk vind om te hebben in/op een camera, type foto's en bereik, en budget. Wil nog niet andere merken (modellen) gaan afschrijven op dit moment.

Thanks voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik heb zelf een X-E1 maar erger me soms wel wat aan de traagheid. De X-E2 heb ik nooit gebruikt, maar de X-T1 wel en da's een wereld van verschil. Voordeel van de X-E1 is wel dat die erg goedkoop te krijgen is (als ik een nieuwere body koop gaat de mijne ook als zgan in de verkoop).
Als je echt een systeem overstap of nieuwe investering in een systeem zoekt zou ik toch naar de X-T10 of X-E2 kijken, met een sterke voorkeur naar de X-T10. Die heeft technisch toch wel een paar streepjes voor.
De olympus modellen zijn als body ook erg fijn, maar daarin zou ik toch de meer premium lenzen ~35mm (equivalent) lenzen zoals de 23mm f/1.4 missen. Je hebt een 20mm 1.7 of 17mm 1.8, maar als je sneller wil kom je bij de voigtlander 17mm en die is duur, MF en manual diafragma.

Uiteindelijk heeft de X-E1 me nog niet overtuigd om de Canon 5D voor serieus gebruik weg te doen, en de Olympus E-PL5 voor casual gebruik. Daarmee hangt fuji nog altijd een beetje in het midden qua gebruik. Heerlijk voor een dagje weg en ongehaast serieus foto's maken. Uiteindelijk heb ik nu ook niet de beste lenzen ervoor (18mm f/2, 35mm f/1.4 en 55-200mm), maar ik denk dat een X-T1 of X-T10 het een stuk beter zouden doen. Helaas heb ik nu andere financiele plannen (verhuizen) dus laat ik verdere investeringen even liggen totdat de X-Pro2 of X-T2 uit komen en dan zullen de prijzen van de huidige modellen nog wel wat zakken. Of het moet zijn dat een X-Pro2 dusdanig goed is dat ik er meteen alles voor zou verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Die 35mm 1.4 schijnt met FW4 op de XT1 een wereld van verschil te zijn. Voor high-speed sport is een dSLR nog steeds king maar voor een hoop andere zaken is het een tijd van veranderingen, de AF is veel beter dan een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeyJey schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:30:
[...]

Ik ben gewend aan veel zoom, maar merk ook dat ik er minder gebruik van maak dan gedacht voor aankoop. Het gros van de foto's zit toch echt wel tussen 0 en 4x zoom (24-90 mm voor mijn camera, weet nog steeds niet zeker of dit kleinbeeldequivalent is of niet :? ). En met name de groothoek vind ik belangrijk en nuttig. Daarom denk ik dat een 18-55 lens als startpunt prima is, en van daaruit ook meer leren over mijn fotografiestijl/voorkeur.

[...]

Toevallig gisteren bij Kamera Express in Zwolle geweest, en wat modellen vastgehouden van Fuji (X-E2, X-T10, X-T1) en de Olym. M10. 2 weken geleden al even bij keuzekamp (eerste keer deze klasse camera's in de hand, was wel wat spannend ;), EVF's waren o.a. wel indrukwekkend om te ervaren.)
Vond daarbij overigens de T10 wel wat klein aanvoelen, en niet erg lekker in de hand liggen. E2 wel een stuk beter, al zal daar wel een grip bij mogen.
Keuzekamp heeft nog een E2 met een 18-55 staan. Vanmiddag stond die er nog ;). De E2 is een hele fijne camera trouwens en met het objectief is absoluut niets mis, een van de beste "kit" objectieven waar veel high-end objectieven niet aan komen. Een mooi startpunt! Later doorsparen voor andere objectieven kan dan naar behoefte (al zal die natuurlijk meteen 100% zijn...). Met een optionele grip voor een euro of 50 ligt die E2 zelfs nog beter in de hand. Keuzekamp heeft trouwens een vrij uitgebreid assortiment van Fuji en ook Olympus, daarnaast is de advisering in mijn ogen net ietsje beter dan bij KE. Voor € 15,= adviseer ik trouwens een Zeiss strap die eigenlijk voor verrekijkers is ;). Met die nopjes, dan weten ze bij Keuzekamp welke je bedoelt... Zit net even beter dan de orginele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:53:

Je Sandisk is waarschijnlijk geen UHS-II. En ik denk dat daarin het probleem zit bij mij. Het is niet constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kevinl schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:10:
[...]

Je Sandisk is waarschijnlijk geen UHS-II. En ik denk dat daarin het probleem zit bij mij. Het is niet constant.
Dat klopt dat is een UHS-I kaart. Maar het rare is dat de schrijfsnelheid volgens de specs van die Sandisk iets van 40MB/s is. Dus als ik die eerdere website met geteste kaarten in de X-T1 moet geloven zou die Lexar nog steeds sneller moeten zijn. Maar heb niet echt het gevoel dat die sneller is. De X-T1 zou gewoon UHS-II moeten ondersteunen dus zou zonder problemen moeten functioneren lijkt mij. Maar het lijkt inderdaad of niet stabiel of UHS-II kent gewoon (nog) zijn bugs/probleempjes in de X-T1.

Aparte vind ik wel dat mijn X-M1 welke officieel alleen UHS-I ondersteund sneller lijkt met wegschrijven op de Lexar UHS-II kaart en zeker een stuk constanter lijkt te zijn. Misschien anders maar kijken naar een snel UHS-I kaartje als de Sandisk Extreme Pro 64GB SDXC Class 10 / U3 en kijken wat die doet in de X-T1. Misschien gaat dat beter, maar als ik die website met test gegevens moet geloven is dat in ieder geval niet heel snel, maar is deze mogelijk wel een stuk constanter.

Die UHS-II kaarten zijn wel wat vervelend ook was mijn ervaring al. UHS-II kaarten zijn backwards compatible. Echter in mijn 7D2 doen diverse UHS-II kaarten het ook niet goed. Maar dat heeft dan weer te maken met dat de 7D2 geen UHS-II ondersteund officieel en alleen UHS-I ondersteund. Het grappig is daar de Sandisk Extreme Pro welk als UHS-I kaart 2x zo snel is als de UHS-II 280MB/s variant. Of Sandisk doet daar wat raars of die UHS-II is gewoon raar bedacht. Je hebt wel een 2de rij contanten waarin ze volgens mij parallel naar de kaart proberen te schrijven om zo die hogere snelheid te halen.

http://www.cameramemorysp...st-sd-cf-card-comparison/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:26:
[...]

Dat klopt dat is een UHS-I kaart. Maar het rare is dat de schrijfsnelheid volgens de specs van die Sandisk iets van 40MB/s is. Dus als ik die eerdere website met geteste kaarten in de X-T1 moet geloven zou die Lexar nog steeds sneller moeten zijn. Maar heb niet echt het gevoel dat die sneller is. De X-T1 zou gewoon UHS-II moeten ondersteunen dus zou zonder problemen moeten functioneren lijkt mij. Maar het lijkt inderdaad of niet stabiel of UHS-II kent gewoon (nog) zijn bugs/probleempjes in de X-T1.

Aparte vind ik wel dat mijn X-M1 welke officieel alleen UHS-I ondersteund sneller lijkt met wegschrijven op de Lexar UHS-II kaart en zeker een stuk constanter lijkt te zijn. Misschien anders maar kijken naar een snel UHS-I kaartje als de Sandisk Extreme Pro 64GB SDXC Class 10 / U3 en kijken wat die doet in de X-T1. Misschien gaat dat beter, maar als ik die website met test gegevens moet geloven is dat in ieder geval niet heel snel, maar is deze mogelijk wel een stuk constanter.

Die UHS-II kaarten zijn wel wat vervelend ook was mijn ervaring al. UHS-II kaarten zijn backwards compatible. Echter in mijn 7D2 doen diverse UHS-II kaarten het ook niet goed. Maar dat heeft dan weer te maken met dat de 7D2 geen UHS-II ondersteund officieel en alleen UHS-I ondersteund. Het grappig is daar de Sandisk Extreme Pro welk als UHS-I kaart 2x zo snel is als de UHS-II 280MB/s variant. Of Sandisk doet daar wat raars of die UHS-II is gewoon raar bedacht. Je hebt wel een 2de rij contanten waarin ze volgens mij parallel naar de kaart proberen te schrijven om zo die hogere snelheid te halen.

http://www.cameramemorysp...st-sd-cf-card-comparison/
Ik ga een Sandisk UHS-I U3 32GB halen om te kijken of die wat constanter is. Daarnaast denk ik er over om een UHS-II Sandisk variant te halen. Maar ik lees weer verhalen dat die niet goed werken met de X-T1. Ik hak deze week de knoop door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Sodela schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:13:
[...]

Keuzekamp heeft nog een E2 met een 18-55 staan. Vanmiddag stond die er nog ;). De E2 is een hele fijne camera trouwens en met het objectief is absoluut niets mis, een van de beste "kit" objectieven waar veel high-end objectieven niet aan komen. Een mooi startpunt! Later doorsparen voor andere objectieven kan dan naar behoefte (al zal die natuurlijk meteen 100% zijn...). Met een optionele grip voor een euro of 50 ligt die E2 zelfs nog beter in de hand. Keuzekamp heeft trouwens een vrij uitgebreid assortiment van Fuji en ook Olympus, daarnaast is de advisering in mijn ogen net ietsje beter dan bij KE. Voor € 15,= adviseer ik trouwens een Zeiss strap die eigenlijk voor verrekijkers is ;). Met die nopjes, dan weten ze bij Keuzekamp welke je bedoelt... Zit net even beter dan de orginele.
Ik heb 'm vast gehad. Nog gevraagd naar aantal clicks, waren niet bekend (kunnen wel uitgelezen worden natuurlijk, maar die verkoper niet over gehoord). Vond de lens overigens opvallend stroef zoomen, iig een stuk meer dan de 'nieuwe' occasions achterin de winkel.

Vind 750e nog wat aan de prijzige kant. Kon onlangs voor 625 een tweedehandse versie op marktplaats overnemen. Maar toen nog geen enkele systeemcamera uberhaupt in mijn handen gehad, en mijn onderzoek naar de beste systeemcamera voor mij was en is nog volop gaande, Overhaaste beslissingen houd ik niet zo van, maar helemaal niet in deze prijsklasses.

Richt me nu vooral op de Sony a6000, Oly M10 (II?) en de X-E2 naar het lijkt. Allemaal hun eigen voor en nadelen die ik nog niet allemaal helder heb. Sony nog nooit in de hand gehad trouwens.
Moeilijk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

Ik dacht dat je de shutter count niet kon uitlezen bij Fuji X camera's.. En de telling van de SD card heb je naar mij weten ook niet zoveel aan.

De 18-55 moet juist super soepel zoomen, zeker niet stroef...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 16:39
Veel Fuji X-spul in de ramsj bij Foka.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 16:13
Fujirumors: HOT: $100 price drop on the Fuji X-T10 body only & kit!

Worden dit soort prijsverlagingen bij Fuji normaal gesproken ook in Nederland doorgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

nielsgaastra schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:12:
Fujirumors: HOT: $100 price drop on the Fuji X-T10 body only & kit!

Worden dit soort prijsverlagingen bij Fuji normaal gesproken ook in Nederland doorgezet?
Durf ik niet te zeggen, wel gok ik dat er rond de feestdagen wat leuke "combi" aanbiedingen zullen zijn om mee te kunnen met de andere merken die dit wel doen.
Nog niemand enthousiast over de nieuwe Samyangs? Meestal zijn het dan SLR lenzen die ze toevallig ook in X-mount leveren. Maar deze zijn echt native Mirrorless, èn native APSC, dus geen verspilling van bulk of lichtopbrengst. Als de eerdere 12mm F2 enige indicatie is dan kunnen het best wel eens mooie alternatieven zijn. :)

Mooie plaatjes van de 21mm lens zelf in x-mount op DSLRmagazine (maar erg slecht gemaakte samples).

Samyang 21mm F1.4 ED AS UMC CS

[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 23-09-2015 14:31 ]

• Sluw
Ben persoonlijk wel benieuwd naar de 21mm maar vind ze eigenlijk net aan de dure kant zonder AF. Daarnaast zijn de eigen lenzen van Fuji ook gewoon heel goed. Zou voor dat geld eerder iets bij leggen en een tweedehands Fuji lens kopen.
Dat hoor ik vaker, maar ze zijn vrijwel de halve prijs van de 23 en 56mm Fujinons. Je kan letterlijk beide kopen voor de prijs van de 56mm en nog €90 over houden, dat noem ik niet even wat bijleggen. Vergeleken met de 23mm ben je wel €10 meer kwijt voor beide, dàt is iets bijleggen.

Ze liggen inderdaad wat dichter bij elkaar als je tweedehands gaat kijken (of aanbiedingen enzo), maar dat is geen eerlijk vergelijk natuurlijk. Dan kan je over alles wat nieuw is wel zeggen dat het te duur is. Ik geef je groot gelijk natuurlijk als je een goede betrouwbare deal kan vinden, maar men wil wel eens gewoon iets nieuws. Of als je even wacht staan deze er ook tussen, en wie weet wat de prijs nog doet. We kunnen iig zeggen dat het aanbod weer een stukje groter is!

~
Snap dat veel mensen een beetje huiverig zullen zijn over MF, maar het heeft juist veel voordelen met een beetje oefenen. We zijn tegenwoordig gewend dat de camera alles moet kunnen, maar het is wel een skill die je moet willen leren. Er zijn natuurlijk bepaalde momenten waar AF echt onmisbaar is, dat verschilt per persoon hoe vaak dat is, maar het is eens wat anders. ;)

Persoonlijk erger ik me dood aan het alsmaar moeten aanwijzen van een AF punt, of focus en recompose als daar geen tijd meer voor is. Of als er iets op de voorgrond zit wat je niet wil hebben etc. Dat gedoe ben je met MF vanaf, heerlijk om het letterlijk helemaal zelf in de hand te hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door jesper86 op 23-09-2015 18:30 ]

• Sluw
Had het inderdaad over tweedehands, cashback of digitaland achtige winkels ;)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Wat mij betreft voegen ze weinig toe aan de collectie x-mount lenzen. Het enige waar ze zich in onderscheiden (vooralsnog zonder echt damples en vergelijkingen te hebben gezien) is de prijs en AF. De 23 en 56mm zijn prachtige lenzen. Een goede macro of mid-tele (135mm bv) voor mirrorless zou een mooi gat vullen in mijn ogen.

Voor puristen is het wel een mooie toevoeging :).
Ze zijn wel plastic toch ? Dat is dan weer niet echt puur. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Er is een soort preview online gekomen van de 1.4x teleconverter en 35mm f/2.0. Niet erg interessant qua tekst en foto's. Teleconverter vindt 'ie niet zo interessant en hij is 'hooked' aan de 35mm maar heeft nog nooit de f/1.4 geprobeerd. Er staan ook wat samples in. Check. Verder weet ik niet precies wat voor mensen de reviewers zijn, het zijn volgens mij geen dedicated fotografen maar wel leuk om te zien!

Edit: volgens mij is de site offline. De 35mm zag er trouwens niet zo heel klein uit, viel me wat tegen.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/whitecubestudios.ae/wp-content/uploads/2015/09/SHAH4218.jpg

Hij is terug. Hier het formaat:

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/whitecubestudios.ae/wp-content/uploads/2015/09/IMG_8902.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 02-10-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als ik mijn Leica 35mm f/2 (met ZM/X-Mount adapter) met deze 35mm vergelijk vind ik het nog wel meevallen qua grootte. Deze is AF e.d. terwijl die Leica dat niet is. Er zal ongetwijfeld verschil in kwaliteit zijn (en niet alleen qua prijs hoop ik :) ), maar het het geeft me wel het idee dat die Fuji een mooi object zal zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is inderdaad niet schokkend klein als de 27 mm, maar uiteindelijk valt het gewicht meestal wel mee en als die optisch in orde is (oftewel dik voor mekaar) dan geeft het niet. Fuji pretendeert of probeert ook niet de kleinste of de lichtste te zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

BlaTieBla schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:13:
Als ik mijn Leica 35mm f/2 (met ZM/X-Mount adapter) met deze 35mm vergelijk vind ik het nog wel meevallen qua grootte. Deze is AF e.d. terwijl die Leica dat niet is. Er zal ongetwijfeld verschil in kwaliteit zijn (en niet alleen qua prijs hoop ik :) ), maar het het geeft me wel het idee dat die Fuji een mooi object zal zijn.
Mehhh... Over kwaliteit maak ik mij geen zorgen, de X-T1, 23mm en 56mm die ik heb zitten allemaal erg goed in elkaar (op de portcovers van de X-T1 na). Wat betreft formaat valt het wel wat tegen, kan je net zo goed de XF35mm f1.4R er op draaien lijkt mij. In de lengte scheelt het niet heel veel, de f2R lijkt enkel wat meer taps toe te lopen dan de f1.4R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
BlaTieBla schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:13:
Natuurlijk. Alleen tot nu werd er elke keer aangegeven dat ie veel kleiner zou zijn. Dat is niet zo, of dat erg is is een tweede. De AF is hoogst waarschijnlijk beter en hij is WR. Volgens mij is het verder een (erg) goede lens al zijn deze samples te bewerkt en niet representatief genoeg.

En wat Pat-Juh zegt. Voor een groot aantal mensen zal de huidige 35mm prima (beter) zijn. Als deze naast WR en sneller ook kleiner was had dat voor mij flink gescheeld. Toch een van de voordelen van mirrorless.

Het is voor wie het nodig heeft natuurlijk wel een fantastische WR combo met de X-T1 en toekomstige X-Pro2 :o

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 02-10-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:47:
[...]

Natuurlijk. Alleen tot nu werd er elke keer aangegeven dat ie veel kleiner zou zijn. Dat is niet zo, of dat erg is is een tweede. De AF is hoogst waarschijnlijk beter en hij is WR. Volgens mij is het verder een (erg) goede lens al zijn deze samples te bewerkt en niet representatief genoeg.

En wat Pat-Juh zegt. Voor een groot aantal mensen zal de huidige 35mm prima (beter) zijn. Als deze naast WR en sneller ook kleiner was had dat voor mij flink gescheeld. Toch een van de voordelen van mirrorless.

Het is voor wie het nodig heeft natuurlijk wel een fantastische WR combo met de X-T1 en toekomstige X-Pro2 :o
Ik denk dat het formaat niet veel zal verschillen met de f1.4. Vergelijk ik verschillende "leaks" omtrent die 35mm f2 en andere XF lenzen zie ik weinig verschil in formaat, misschien een paar mm in de lengte, in de diameter is het verschil groter vermoed ik, echter de diameter boeit mij weinig haha. WR is "overrated" in veel situaties. Een paar spetters hebben mijn spullen vooralsnog niet kunnen schaden. Echt voor landschapsfotografie of journalistiek is het aan te bevelen aangezien je in alle omstandigheden wilt en moet kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WR is een leuke extra. Natuurlijk kunnen de meeste objectieven tegen een spatje, maar een hoosbui wordt al wat anders. Maar hoe vaak gaat iemand nu in zo een weer met enige regelmaat op pad? Incidenteel kan dat natuurlijk altijd gebeuren en dan ben je blij niet al te spastisch te hoeven doen. Dit jaar op vakantie ook gebeurd in Wales waar er een hoosbui van een paar uur was. Mocht het toch gebeuren is dat mooi meegenomen dat je camera niet zo gevoelig is. Anders een plastic tas mee en geen foto's maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sodela schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:18:
WR is een leuke extra. Natuurlijk kunnen de meeste objectieven tegen een spatje, maar een hoosbui wordt al wat anders. Maar hoe vaak gaat iemand nu in zo een weer met enige regelmaat op pad? Incidenteel kan dat natuurlijk altijd gebeuren en dan ben je blij niet al te spastisch te hoeven doen. Dit jaar op vakantie ook gebeurd in Wales waar er een hoosbui van een paar uur was. Mocht het toch gebeuren is dat mooi meegenomen dat je camera niet zo gevoelig is. Anders een plastic tas mee en geen foto's maken ;).
Voor dergelijke gevallen heb ik in elke backpack een cheapo regencape van de Xenos zitten, neemt echt praktisch geen ruimte in en kost ook maar €0,70 per stuk :+.

Ik ben eindelijk toegekomen aan de foto's met mijn MCEX-11 dus die zal ik van de week posten (als ik het niet vergeet :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Pat-Juh schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:09:
[...]

Ik ben eindelijk toegekomen aan de foto's met mijn MCEX-11 dus die zal ik van de week posten (als ik het niet vergeet :)).
Laat maar komen, die foto's :)

Ik krijg vandaag de X-e2 en 18-55 lens toegestuurd. De spanning waar ik in zit doet me denken aan toen ik nog kind was :P. Heb em via marktplaats gekocht, inclusief fuji handgrip. En verder heb ik al m'n lowepro apex 110 case binnen en krijg ik morgen nog wat extra batterijen (bundlestar, amazon) en sd + hoya filter. Dan ben ik wel klaar om ermee te gaan spelen 8)

ps: het kan wel lonen om bij amazon prijzen af te wachten. Bij was het omgekeerd, na een 32gb kaartje (transcend extreme u3 32gb) te hebben besteld voor 19 euro, stond ie een dag later op 30e!

[ Voor 13% gewijzigd door JeyJey op 09-10-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
Vanaf nu mag ik me ook officieel als Fuji gebruiker in dit topic melden. Ik heb mijn Sony DSLR vervangen door een X-T10 met XF18-55 lens. Eerste indruk is goed!
Volgende aanschaf wordt waarschijnlijk de Samyang 12mm voor meer groothoek aangezien ik veel interieurfotografie doe.
Foto uit het Show hier je nieuwe en oude apparatuur topic:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11041695/foto/got/fujixt10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

nielsgaastra schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:37:
Vanaf nu mag ik me ook officieel als Fuji gebruiker in dit topic melden. Ik heb mijn Sony DSLR vervangen door een X-T10 met XF18-55 lens. Eerste indruk is goed!
Volgende aanschaf wordt waarschijnlijk de Samyang 12mm voor meer groothoek aangezien ik veel interieurfotografie doe.
Foto uit het Show hier je nieuwe en oude apparatuur topic:
[afbeelding]
Niet de 10-24? OIS en flexibiliteit lijken me voor die situaties beter..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
Pat-Juh schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:13:
[...]

Niet de 10-24? OIS en flexibiliteit lijken me voor die situaties beter..?
Heb je wel een punt, maar die is ook behoorlijk duurder. De Samyang lijkt me voor zijn prijs een goede keuze, al lever je dan wel wat in op flexibiliteit. OIS is niet belangrijk omdat ik met een statief kan werken.
Maar ik zal tegen die tijd de 10-24 zeker als optie in mijn achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou inderdaad een goed statief willen voor interieurgebruik. Dan kan je ook heel makkelijk fotos stitchen, want als 12mm niet genoeg is dan is 10mm dat wss ook niet. Men schiet dan bijv. 3 foto's verticaal, en dan heb je 1 ultra wide foto van normaal 3:2 horizontaal.

OIS is mooi, maar daarmee kan je nog niet ineens op base ISO schieten, belangrijk om er echt het meeste uit te kunnen halen in Raw, met de F8-F11 diafragma die je eigenlijk zou willen gebruiken. Meer voor noodgevallen, of als je op reis ben bijvoorbeeld, dan zou ik ook geen statief meezeulen. Kan geen kwaad om het te hebben natuurlijk, maar hij's een stuk groter en vooral duurder. ^.^

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 09-10-2015 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Daar heb je ook een punt, statief. Voor mijn gebruik juist minder geschikt. De samyang is wel scherp genoeg, enkel zijn de randen "slecht" te noemen vind ik. Zorg bij het stitchen dus voor genoeg overlap om het verschil in scherpte te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ook redelijk anti-statief hoor, maar als ik denk aan interieurfoto's dan denk ik vooral aan strak, clean, mooi heldere en kleurvolle plaatjes. Waar eigenlijk vaak juist niet heel veel licht is. :)

De hoekjes moeten op F8 toch wel goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik vind de hoeken prima voor een wideangle (in deze test zie je ook dat ie scherper is dan de zeiss 12mm f/2.8, bijna 3 x zo duur). Ander puntje wat misschien een probleem is, soms heb je wel een beetje wide-angle vertekening. Ik weet niet hoe dat met stitchen gaat, maar dat heb je met alle wide-angle lenzen.

Edit: zie nu dit bij de test staan, niet vergelijkbaar dus.
While this test is rather unscientific, (two different bodies were used, the Canon EOS M and the Fuji X-T1) it’s still apparent that the Rokinon is a very strong performer for the price when compared to the Zeiss.

[ Voor 32% gewijzigd door Sluw op 09-10-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:15:
Ik ben ook redelijk anti-statief hoor, maar als ik denk aan interieurfoto's dan denk ik vooral aan strak, clean, mooi heldere en kleurvolle plaatjes. Waar eigenlijk vaak juist niet heel veel licht is. :)

De hoekjes moeten op F8 toch wel goed zijn?
Jah "goed" ja, niet zo "super" als het midden laat ik het zo zeggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Wie weet waar je in de camera (X-e2, vast ook zoals met andere X camera's) info over de huidige firmware kan vinden? Volgens mij heeft die van mij niet de meest recente (kan geen instellingen voor face detectie of focus peaking vinden bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor je de Camera aanzet de display toets ingedrukt houden tijdens het opstarten/aanzetten. Dan krijg je camera en lens firmware versie te zien en kan je eventueel ook gelijk upgrade doen als nieuwe firmware op je kaartje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zoals gezegd een voorbeeldje van de MCEX11 met de 56mm f1.2 hier, F9 -1/500s - ISO200, verwerking: basic Lightroom v5.7 aanpassingen (WB, schaduwen, etc), verscherping op 15.

Jey: het kan zijn dat je inderdaad nog een oude FW hebt bij aanschaf, mijn eerste X-T1 had f1.01 en de tweede had f3.00 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:04:
Voor je de Camera aanzet de display toets ingedrukt houden tijdens het opstarten/aanzetten. Dan krijg je camera en lens firmware versie te zien en kan je eventueel ook gelijk upgrade doen als nieuwe firmware op je kaartje staat.
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:04:
Dank beide! Ik blijk toch nog niet helemaal thuis te zijn in de menus e.d. face detection en focus peaking ondertussen gevonden, heb versie 3.00 en 3.12, dus die is wel up to date (afgezien van de windows 10 update, maar die komt wel met de hopelijk aanstaande grotere update..

Heb dit weekend al flink geëxperimenteerd met de nieuwe camera. Wat een verschil met mn oude travelzoom panasonic :)

Paar foto's
https://www.flickr.com/photos/135148061@N02/shares/R221Rt

[ Voor 8% gewijzigd door JeyJey op 11-10-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Een vriendin heeft dit weekend haar verloving en ze vroeg aan mij of ik een paar foto's kan schieten. Ze wilt geen fotograaf inhuren maar alleen een aantal foto's beter dan een smartphone. Het is ook niet dat ik de hele avond non-stop ga schieten.

Maar het "probleem" is dat ik maar twee lenzen heb, de 23mm f1.4 en de 12mm van samyang samen met de x-t1. Is het verstandig om misschien een lens te huren. Ik zag dat ik de 50-140 voor een dagje kan huren voor 25 euro. Is het de moeite waard? of misschien een andere lens? Ik heb namelijk niet echt een idee, ik ben zelf voornamelijk landschap, straat, long exposure bezig.

Iemand enige tips?
Pagina: 1 ... 24 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic