Sodela schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:25:
Ga naar een betere fotozaak en neem de diverse modellen eens in de hand. Als je ervaring hebt met analoge fotografie van voor pak hem beet 1990 zul je zeker het concept van de Fuji herkennen en extra waarderen. Als je kennis recenter of alleen digitaal is ook

.
...
Vanaf een compact alleen (TZ-20) is de stap behoorlijk groot. Je hebt veel minder zoom en je bent daarmee veel meer met je onderwerp bezig. Met primes al helemaal, omdat jij dan degene bent die voor de "zoom" moet zorgen. Snelle foto's maken kan nog steeds, maar zorgvuldig nadenken is dan misschien wat meer aan de orde en dat kan dan ook vanwege de beter zoeker, groter formaat en dergelijke. Als je bewuster met fotografie bezig wilt zijn kan dat

.
...
Niet dat je een zware uitrusting moet kopen, maar een passende camera kan je ook uitdagen om je meer met fotografie en compositie bezig te houden..
Ik denk ook dat een 'zwaardere' uitrusting zeker kan helpen om serieuzer/bewuster met fotografie bezig te zijn, in het algemeen, en in specifieke situaties. Wbt je opmerking over fujifilm en de jaren 90 (in 1990 was ik 3

, heb vooral toen meegekregen dat m'n moeder van die fujifilm rolletjes had (o.a.). Zelf in die tijd vooral met die wegwerpdingetjes geschoten

.
Ik ben gewend aan veel zoom, maar merk ook dat ik er minder gebruik van maak dan gedacht voor aankoop. Het gros van de foto's zit toch echt wel tussen 0 en 4x zoom (24-90 mm voor mijn camera, weet nog steeds niet zeker of dit kleinbeeldequivalent is of niet

). En met name de groothoek vind ik belangrijk en nuttig. Daarom denk ik dat een 18-55 lens als startpunt prima is, en van daaruit ook meer leren over mijn fotografiestijl/voorkeur.
Leetness schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:23:
[...]
Als ik jou was zou ik een kijkje nemen bij de fuji X-E1 of X-E2, afhankelijk van je budget. Zeker als je van een travelzoom komt kan de X-T1 misschien (te) groot en/of onhandig zijn, tevens is het een flinke investering als "eerste" camera. De X-E1 heeft krek dezelfde sensor als de X-T1, en die van de X-E2 is minimaal verbeterd dus aan fotokwaliteit zul je geen verschil merken.
Zoals Sodela zegt, ga eens naar een goede fotowinkel waar ze een paar modellen hebben liggen en houd ze gewoon eens in de hand. Kijk wat prettig aanvoelt en hoe groot/zwaar het zou zijn als je het mee op vakantie zou nemen.
Toevallig gisteren bij Kamera Express in Zwolle geweest, en wat modellen vastgehouden van Fuji (X-E2, X-T10, X-T1) en de Olym. M10. 2 weken geleden al even bij keuzekamp (eerste keer deze klasse camera's in de hand, was wel wat spannend

, EVF's waren o.a. wel indrukwekkend om te ervaren.)
Vond daarbij overigens de T10 wel wat klein aanvoelen, en niet erg lekker in de hand liggen. E2 wel een stuk beter, al zal daar wel een grip bij mogen.
De E1, en nog meer de E2 lijken inderdaad leuke opties te zijn, voor mij als beginnend amateur. Na al die berichten hier te hebben gelezen, laat ik me af en toe wat meeslepen om de T1 ook te bekijken, maar of dit handig is als volgende camera op dit moment (en qua prijs!) is wel een goed punt dat je noemt.
En wat je zegt over het verschil voor mij, tussen de E1 en E2: de E2 heeft wel een paar streepjes voor, vooral vanwege het feit dat er waarschijnlijk een firmware update aankomt eind dit jaar (meen ik). Als ik zie wat er met de T1 nog kan gebeuren na zo'n update. Maar ja, hij blijft natuurlijk wat duurder. Misschien maar eens in de gaten blijven houden komende maanden.
Ga voor mezelf eens op een rijtje zetten wat ik belangrijk vind om te hebben in/op een camera, type foto's en bereik, en budget. Wil nog niet andere merken (modellen) gaan afschrijven op dit moment.
Thanks voor jullie input!