Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de liefhebber... Het linkje voor de FW 4.0 is er weer en werkt... De camera trouwens ook na de update ;).

https://www.dropbox.com/s/6l0v9ybiq0xxcjy/FWUP0005.DAT?dl=0

Hij is inderdaad sneller geworden en met mindere lichtomstandigheden duidelijk beter met de AF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is (naast leuk glas) precies de reden waarom ik in m'n achterhoofd blijf houden dat overstappen naar Fuji nog wel een keer leuk kan zijn, maar ze hebben voor mij nog niet de killer body momenteel.
Zou een van jullie hier het leuk vinden (en de tijd hebben) om een vergelijking te maken tussen de oude en nieuwe firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij te laat ;).

Dan moet je eerst even aangeven wat je wilt weten en hoe wilt hebben getest om de situatie voor en na te kunnen testen, tenzij iemand 2 body's heeft en dan de directe vergelijking mee wil maken..

Zou op zich natuurlijk wel interessant zijn overigens.

Erg handig is nu trouwens ook dat je met de T instelling tot een 1/32000 ste kunt gaan... Niet dat je het vaak nodig hebt, maar wel handig aangezien de mechanische knop (nou ja...) maar tot een 1/4000 ste gaat. Nu kun je dus ook handmatig die tijden krijgen.

Net overigens ook weer tegen de lamp gelopen met MF en AF-s. Het objectief stond op MF en ik mij afvragen waarom het niet werkte ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:51:
Dit is (naast leuk glas) precies de reden waarom ik in m'n achterhoofd blijf houden dat overstappen naar Fuji nog wel een keer leuk kan zijn, maar ze hebben voor mij nog niet de killer body momenteel.
Zou een van jullie hier het leuk vinden (en de tijd hebben) om een vergelijking te maken tussen de oude en nieuwe firmware?
klopt, mijn enige wens is een 24-28MP ofzo sensor in een XT-2 of welke opvolger dan ook. En deze mag zo snel mogelijk komen :9

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben al pakweg een jaar op de X-Pro2 aan het wachten :+

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 20-06-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:51:
Er zijn her en der wat "filmpjes" opgedoken. op FujiRumors staan er enkele in de comments en ook enkele test series foto's link. Concrete 1:1 vergelijkingen met een FW3.x en FW4.0 X-T1 naast elkaar zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 21:31
Mijn nieuwe aanwinst :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Uf36TaJ4kIqj1gWw2KDLYV5u/medium.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Netjes :) Maar waarom een 10-24mm aanschaffen als je je X-T1 in de verkoop hebt staan? Dacht dat je weer terugwilde naar full frame?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Besloten om hem te bewaren voor vakanties. Hij is lekker compact :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Leuke aanwinst :)! Is de lens veel scherper, strakker (minder vervorming) en schoner (minder ca en dergelijke) dan je 12mm f2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Heb hem net en ga morgen mee op pad. Zijn stabilisatie werkt wel heel goed. Net even getest!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:34
Heerlijk objectief die 10-24, veel plezier ermee!

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Mooie set hoor. Ben zelf supertevreden over de output van mijn X-Pro1, wat mis je aan de XT-1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Scherpte en bokeh wat ik van mijn FF gewend ben.

[ Voor 18% gewijzigd door Hamed op 20-06-2015 18:12 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Hamed schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:50:
Scherpte en bokeh wat ik met mijn FF wel had.
Ik had juist de indruk dat de Fujifilm-objectieven erg scherp zijn. ;)

Met 'bokeh' bedoel je de speelruimte met scherptediepte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Na jaren lang FF te hebben gebruikt ben ik voor de X-T1 en X100T gegaan. Zij maken beide prachtige foto's', maar ik ben al maanden foto's aan het verglijken van mijn FF en Fuji camera's. Vooral als ik kijk na foto's die ik heb gemaakt met 135L, Zeiss 21,35,50,100 en 135, dan stelt fuji gewoon weinig voor. Heb ondertussen bijna alle UWA lenzen van fuji mogen testen, maar geen ene is zo goed als de 16-35 F4 of de Zeiss 21. Ben gewoon een pixelpeeper :+

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sensor dan vooral, hoe goed de lenzen potentieel zijn weten we daarom nog niet precies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Daar zit wel wat in ja :) Thx

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Hamed schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:19:
Na jaren lang FF te hebben gebruikt ben ik voor de X-T1 en X100T gegaan. Zij maken beide prachtige foto's', maar ik ben al maanden foto's aan het verglijken van mijn FF en Fuji camera's. Vooral als ik kijk na foto's die ik heb gemaakt met 135L, Zeiss 21,35,50,100 en 135, dan stelt fuji gewoon weinig voor. Heb ondertussen bijna alle UWA lenzen van fuji mogen testen, maar geen ene is zo goed als de 16-35 F4 of de Zeiss 21. Ben gewoon een pixelpeeper :+
Ok. Ik heb alleen ervaring met de 23mm en die vind ik fantastisch. Ieder zo zijn ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik kan mij ook niet echt vinden in Hamed's opmerking. Maar ik ben dan ook geen pixelpeeper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-08 07:50
Heb momenteel een Panasonic GM-1 met leica 15mm 1.7 lens. Bevalt super goed maar kom er toch achter dat ik liever een camera heb welke nog wat beter presteert in donkere situaties zonder flitser en gelijkt perfecte jpeg's levert zonder bewerking.
Zit te denken aan de Fuji x-e2 of Fuji x-m1 met 35mm 1.4 lens.

Wat zijn jullie ervaringen met de autofocus snelheid van de Fuji x-m1 en dan met name in het donker, is dit nog wat acceptabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Kijk je naar een vergelijking van jpgs van de Panasonic GM1, Fujifilm XM1, Olympus E-M10 en de Nikon D5500 (volgens DXOmark zit daarin de beste APS-C sensor van het moment), dan zie ik niet zulke grote verschillen.

Gezien de fantastische Leica 15mm 1.7 die je hebt, kun je denk ik beter kijken naar een m43-body met een ingebouwde stabilisator, zoals de E-M10. Op DXOmark.com scoort deze overigens iets beter dan de GM-1 en Olympus staat - net als Fujifilm - bekend om zijn mooie jpgs.

Kiezen voor een Fuji met 35mm 1.4 is natuurlijk een optie, je wint iets aan lichtsterkte (0,5 stop), maar ik vraag me af of het jouw probleem gaat oplossen. Je hebt ineens een hele andere brandpuntsafstand: 52,5mm vs 30mm (beide omgerekend). Dat is binnen vrij krap (naar mijn smaak). En uitgaande van de vuistregel 1/brandpuntsafstand om bewegingsonscherpte door cameratrillingen te voorkomen, verlies je die 0,5 stop door de snellere sluitertijd die je nodig hebt. Ook denk ik dat jouw GM-1 sneller scherpstelt dan de Fujifilm-camera's. Mijn vorige camera was een Panasonic GF1 met 20mm 1.7 (traagst scherpstellende m43-lens die bestaat) en die combo was bij weinig licht sneller dan mijn X-Pro 1 (met nieuwste firmware) en 23mm 1.4.

Kortom: ik denk niet dat je veel wint door een overstap naar Fujifilm. Ik denk wel dat je veel wint door een overstap naar de Olympus E-M10. Maar aan de stabilisatie heb je alleen iets als je stilstaande onderwerpen fotografeert. Je wint pas echt iets, als je overstapt op een fullframecamera, maar dan hebben we het over hele andere bedragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kwintessens op 21-06-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Hier zou ik nog wel aan toe willen voegen dat "perfecte jpeg's" deels objectief is (scherpte etc.), maar natuurlijk vooral een kwestie van smaak. Ik heb mijn Olympus E-M5 ingeruild voor een X-E1, omdat ik de JPEG's niet goed genoeg (hoe ik het graag zie) vond. Met de Fuji ben ik wel uiterst tevreden.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Chad Chubatcha schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:42:
Hier zou ik nog wel aan toe willen voegen dat "perfecte jpeg's" deels objectief is (scherpte etc.), maar natuurlijk vooral een kwestie van smaak. Ik heb mijn Olympus E-M5 ingeruild voor een X-E1, omdat ik de JPEG's niet goed genoeg (hoe ik het graag zie) vond. Met de Fuji ben ik wel uiterst tevreden.
Absoluut! Ik gebruik nooit jpgs, want ik ben nog geen camera tegengekomen waarvan ik ze goed genoeg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms is het gebruik van JPEG's gewoon erg handig en dan is het ook erg handig als ze gewoon al mooi zijn. Dat extra beetje kwaliteit haal je natuurlijk uit de RAW's.

Olympus schijnt inderdaad ook mooi JPEG's te produceren. Een overstap naar Fuji is dan ook misschien helemaal niet nodig als je daardoor mooi glas moet opofferen. Je mag natuurlijk altijd overstappen ;). Ik ben overgestapt van Sony en dat was zeker de moeite waard, ook qua objectieven.

Zelf heb ik geen FF en die gaat er wat mij betreft ook niet komen. Of FF nu zoveel beter is dan een mooie APS-C weet ik niet. De factor 1,5 zou dat wel doen vermoeden en met pixelpeepen zal dat ook wel boven water komen. Maar dan zou je niet moeten stoppen bij FF , maar meteen naar nog groter gaan. Het gewichtsvoordeel van APS-C weegt voor mij eerlijk gezegd zwaarder (letterlijk...) dan het laatste restje. Maar ik verdien er dan ook niet mijn brood mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Met een ff en 35/85 combo schiet je merendeel vd tijd juist niet op f1.4 voor de Bokeh. Die is "te dun" voor een tal van situaties. Vanaf f2 is het vaak interessanter. Effectief zitten de 23/56 daar vlakbij (iets er boven of eronder) wijdopen.

Voor de MF look moet je naar of de "brenizer" techniek kijken of naar Mf zelf. Maar dit is op digitaal voor de hobbyist (bijna) niet betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:33
Welke flitsers /triggers gebruiken jullie? Ik wil gaan experimenteren met flitsen met de Fuji. Ik kijk ook naar een ringflitser/lamp.

Ik heb nog een 580 ex 1. Liggen. Schijnbaar werkt deze wel maar alleen manual.

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ik heb zelf nog een sb910 en 600. En zit zelf te kijken naar een set Yonghuo triggers. De 622 kan deze remote instellen (M uiteraard)... Helaas triggert mijn phottix odin voor Nikon ze niet vanaf de fuji anders had ik die gehouden hiervoor.

Ik kan spijtig de triggers van yonghou nergens testen in de buurt anders had ik het je al laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik zou eigenlijk automatisch voor de Cactus v6 transceivers gaan. Aan de camera-kant een manual trigger, aan de flitser kant gebruikt deze TTL (in diverse smaken) om op afstand je flitskracht in te stellen. Als je dan ook nog een Cactus RF60 gebruikt scheelt je dat weer een trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
http://www.fujifilm.com/news/n150511.html

release van de nieuwe firmware wordt de 29ste

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SndBastard schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:51:
Ik zou eigenlijk automatisch voor de Cactus v6 transceivers gaan. Aan de camera-kant een manual trigger, aan de flitser kant gebruikt deze TTL (in diverse smaken) om op afstand je flitskracht in te stellen. Als je dan ook nog een Cactus RF60 gebruikt scheelt je dat weer een trigger.
Gaaf! Deze was ik nog niet tegen gekomen, wel de v4/5. Ik zal er eens dieper op in gaan dan de productpaginacdiecik nu heb bekeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Pat-Juh schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:30:
[...]

Gaaf! Deze was ik nog niet tegen gekomen, wel de v4/5. Ik zal er eens dieper op in gaan dan de productpaginacdiecik nu heb bekeken :).
Nog gaver als je zoals ik een allegaartje aan flitsers hebt (oude Nikon SB-80DX, Canon 580EX, 430EXII etc). Die kan je dus allemaal op dezelfde manier gebruiken met remote power adjustment. Je kan ze zelfs nog calibreren zodat "max power" tussen al je flitsers grofweg dezelfde hoeveelheid licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
SndBastard schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:58:
[...]

Nog gaver als je zoals ik een allegaartje aan flitsers hebt (oude Nikon SB-80DX, Canon 580EX, 430EXII etc). Die kan je dus allemaal op dezelfde manier gebruiken met remote power adjustment. Je kan ze zelfs nog calibreren zodat "max power" tussen al je flitsers grofweg dezelfde hoeveelheid licht is.
Aha in feite kan ik die580 ex dus beter houden? en een trigger aanschaffen?! Wat materiaal heb je om het aan te sturen?!

-edit- lees ik nu boven 8)7

Begrijp ik nu goed dat je met zo'n trigger de 580ex op ttl kan bedienen dan?

-edit- Als ik het goed lees is zo'n cactus tranceiver in feite een koppelstukje voor de Fuji waarmee ik de 580EX met TTL kan gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomas_ op 23-06-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Nee niet helemaal.

de koppeling tussen de camera en de trigger is enkel handmatig. De triggers onderling gebruiken de TTL-taal om de flitsers aan te sturen en een bepaalde hoeveelheid licht uit te laten zenden. Er is geen TTL support, wel "pass-through" naar 1 flitser maar heb me nog niet ingelezen of die bovenop de trigger op je camera moet staan of ook off-shoe op een andere trigger mag staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Pat-Juh schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:12:
Nee niet helemaal.

de koppeling tussen de camera en de trigger is enkel handmatig. De triggers onderling gebruiken de TTL-taal om de flitsers aan te sturen en een bepaalde hoeveelheid licht uit te laten zenden. Er is geen TTL support, wel "pass-through" naar 1 flitser maar heb me nog niet ingelezen of die bovenop de trigger op je camera moet staan of ook off-shoe op een andere trigger mag staan...
hier is een review:

http://www.dutchphotoreview.com/2014/05/cactus-v6-review/

Daarin staat dat er inderdaad passtrough mogelijk is, en inderdaad als de cactus er tussen in zit.

Voor mij nu de afweging, koop ik een cactus en wordt het allemaal bulky, of verkoop ik de 580EX en koop ik een EF42 flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
technonose schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:43:
[...]

Aha in feite kan ik die580 ex dus beter houden? en een trigger aanschaffen?! Wat materiaal heb je om het aan te sturen?!

-edit- lees ik nu boven 8)7

Begrijp ik nu goed dat je met zo'n trigger de 580ex op ttl kan bedienen dan?

-edit- Als ik het goed lees is zo'n cactus tranceiver in feite een koppelstukje voor de Fuji waarmee ik de 580EX met TTL kan gebruiken.
Zoals tussen onze posts in ook, het werkt als volgt:

De verbinding tussen de camera en de Cactus v6 transmitter is volledig manual; geen TTL dus.
De verbinding tussen de receiver en je flitser gebruikt TTL om de flitser te "knijpen". Dat werkt relatief hetzelfde tussen allerlei merken (zoek maar eens op "quench pin") en hiermee kan je op afstand de flitskracht instellen.

Niet eens bijna hetzelfde als remote TTL zoals je bij allerlei fancier systemen hebt, maar wel goedkoper, en al je flitsers blijven makkelijk te bedienen, ook als ze ergens helemaal opgesloten in een softbox zitten. Tegelijk moet je dan dus wel met manual flitspower kunnen en willen werken. Voor mij werkt dat erg goed (practisch altijd beter dan TTL --> insert "your mileage may vary"-disclaimer).

De v6 units zijn verder ook tranceivers en gebruiken AA batterijen, dus je hoeft geen reserve transmitter EN receiver met eventueel dure lithium batterijen te kopen. Zo lang je er één extra hebt heb je een reserve voor beide opties.
Als je er nog andere flitsers bij wil is een Cactus RF60 ook aan te raden omdat die een tranceiver ingebouwd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:38
Komt die firmware upgrade er ook voor de xe-2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SndBastard schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:25:
[...]

Zoals tussen onze posts in ook, het werkt als volgt:

De verbinding tussen de camera en de Cactus v6 transmitter is volledig manual; geen TTL dus.
De verbinding tussen de receiver en je flitser gebruikt TTL om de flitser te "knijpen". Dat werkt relatief hetzelfde tussen allerlei merken (zoek maar eens op "quench pin") en hiermee kan je op afstand de flitskracht instellen.

Niet eens bijna hetzelfde als remote TTL zoals je bij allerlei fancier systemen hebt, maar wel goedkoper, en al je flitsers blijven makkelijk te bedienen, ook als ze ergens helemaal opgesloten in een softbox zitten. Tegelijk moet je dan dus wel met manual flitspower kunnen en willen werken. Voor mij werkt dat erg goed (practisch altijd beter dan TTL --> insert "your mileage may vary"-disclaimer).

De v6 units zijn verder ook tranceivers en gebruiken AA batterijen, dus je hoeft geen reserve transmitter EN receiver met eventueel dure lithium batterijen te kopen. Zo lang je er één extra hebt heb je een reserve voor beide opties.
Als je er nog andere flitsers bij wil is een Cactus RF60 ook aan te raden omdat die een tranceiver ingebouwd heeft.
Doorgaans merk ik bij shoots dat als je flitser eenmaal ingesteld is het slechts een kwestie van bijstellen is. Ik begin meestal bij 1/32 of 1 /64 als invulflits en pas het naar gelang aan. TTL kan ook van slag raken bij flink tegenlicht (ook al heb je TTL-BL aanstaan bij Nikon).
Achiel007 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:58:
Volgens Fujifilm-France wel echter een datum is niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 14:05
Achiel007 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:58:
Er komt een firmware-update in oktober of november. Wat daarin meegenomen wordt is nog onbekend. Waarschijnlijk zal men om marketingredenen niet alle features toevoegen die de X-T1 en X-T10 hebben/krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Alvast een voorproefje voor morgenmiddag/avond ;)! Ik ben benieuwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat op basis van de Beta de beloftes worden waargemaakt. Met name prettig is de hogere gevoeligheid. In schemer doet ie het een stuk beter en de Eye-focus is ook erg handig en gaat iets verder dan de face-detection die je wel vaker ziet. Macro gaat ook wat vlotter en de 60 mm is inderdaad wat sneller geworden (lijkt het..).
Nog geen bugs tegengekomen ;). Naar het schijnt kun je ook de Beta gewoon overschrijven met de final firmware, wel zo handig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:03
Ik zou bijna een nieuwe camera kopen voor al die nieuwe functies en verbeteringen maar blijf toch nog maar even doorschieten met m'n x-e1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Staat er inmiddels op :)! Eerste bevindingen:

AF is rapper, ook met de 23mm f1.4, in een schemerige kamer nog vrij snelle AF. De tracking lijkt beter, nauwkeuriger en sneller te zijn dan voorheen, de kat kon bij gehouden worden :+ . De rest van de functies (eye-af bijvoorbeeld) kan ik zo 1,2,3 op een maandag morgen niet fatsoenlijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu eens kijken wanneer de melding op FrontPage van Tweakers komt: "Fuji komt met nieuwe X-T1 camera" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Vanmiddag maar eens uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hier ook de ervaring de de AF wat sneller is op de 14, 23 en 56mm, ook nauwkeuriger. Had gehoopt dat de 56mm een groter verschil zou zijn, maar dit viel mij wat tegen qua verwachting. Blijft natuurlijk een zeer goede lens.
Grootste verschil was bij mij op de 50-140. Die is echt een vooruit gegaan qua snelheid en nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

AF is voor mij meestal niet zo belangrijk, de snelheid dan aangezien mijn objecten meestal statisch zijn, maar het kunnen gebruiken van EC in manual vind ik toch wel een handige toevoeging.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Heb in elk geval al één "bug" gevonden.

Als ik in Aperture-priority zit (sluiter-dual op A, ISO200 en F1.2) en naar buiten kijk zie ik de lucht mooi blauw met wolkjes, druk ik mijn sluiterknop half in dan is het iets lichter maar nog steeds niet overbelicht, druk ik af is het spierwit.

Daarnaast blijft het zonde dat je op Hi-ISO (H1 en H2) nog steeds niet in RAW kan schieten :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Pat-Juh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:47:
Heb in elk geval al één "bug" gevonden.

Als ik in Aperture-priority zit (sluiter-dual op A, ISO200 en F1.2) en naar buiten kijk zie ik de lucht mooi blauw met wolkjes, druk ik mijn sluiterknop half in dan is het iets lichter maar nog steeds niet overbelicht, druk ik af is het spierwit.
Er is een instelling die het beeld niet aanpast aan de exposure instellingen en gewoon een zoekerbeeld zoals je die zelf ook ziet. Ik weet alleen niet precies hoe deze heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

kdbruin schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:45:
[...]

Er is een instelling die het beeld niet aanpast aan de exposure instellingen en gewoon een zoekerbeeld zoals je die zelf ook ziet. Ik weet alleen niet precies hoe deze heet.
"Voorbeeld beeldeffect" en " prvw belicht/witbalans handm. modus" bedoel je. :) Had ik al naar gekeken of dat niet bij het updaten veranderd was :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

Afgelopen weekend een X-E2 icm de 18-55 lens aangeschaft, wat een heerlijke camera om te gebruiken!
Mijn D90 gaat eruit heb ik besloten, de draagbaarheid van de X-E2 gaat hopelijk mijn plezier in fotograferen weer terug brengen.

Nu wil ik eigenlijk nog eens lens naast de 18-55.
Twijfel eigenlijk tussen de 18mm, 23mm of 27mm (of heel misschien de 35mm, alleen is die niet zo compact en wellicht niet echt geschikt voor straat fotografie)

Neig zelf heel erg naar de 27mm, vooral ivm gewicht/formaat van deze lens, en de kwaliteit/scherpte.

Iemand ervaringen/tips met betrekking tot een goede/leuke prime naast de 18-55mm?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

de 35mm is compacter dan de 23mm naar mijn weten. Kijk eerst wat je bevalt met de 18-55 en besluit op basis daarvan :). een 27mm 2.8 is het compactste en valt het minste op lijkt mij... Echter is een 18 of 23mm misschien een fijnere FoV voor straatfotografie. Gefeliciteerd in elk geval met de aankoop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Pat-Juh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:00:
de 35mm is compacter dan de 23mm naar mijn weten. Kijk eerst wat je bevalt met de 18-55 en besluit op basis daarvan :). een 27mm 2.8 is het compactste en valt het minste op lijkt mij... Echter is een 18 of 23mm misschien een fijnere FoV voor straatfotografie. Gefeliciteerd in elk geval met de aankoop :).
Klopt. De 23 is groter als 14 die groter is als de 35 die weer groter is als de 18 die weer groter is als de 27. Maar de beeldhoek is nogal verschillende en als een bepaalde beeldhoek past bij je stijl zul je het een beetje moeten doen met de grote van die lens. :)

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Laatst online: 17:03
Fjeze schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:56:
Afgelopen weekend een X-E2 icm de 18-55 lens aangeschaft, wat een heerlijke camera om te gebruiken!
Mijn D90 gaat eruit heb ik besloten, de draagbaarheid van de X-E2 gaat hopelijk mijn plezier in fotograferen weer terug brengen.

Nu wil ik eigenlijk nog eens lens naast de 18-55.
Twijfel eigenlijk tussen de 18mm, 23mm of 27mm (of heel misschien de 35mm, alleen is die niet zo compact en wellicht niet echt geschikt voor straat fotografie)

Neig zelf heel erg naar de 27mm, vooral ivm gewicht/formaat van deze lens, en de kwaliteit/scherpte.

Iemand ervaringen/tips met betrekking tot een goede/leuke prime naast de 18-55mm?
Heb zelf de 27mm en de 35mm naast de 18-55. Dacht eerst dat ik er 1 weg zou doen maar ze zijn beide erg fijn en hebben hun eigen kwaliteit. Ik gebruik de 27mm denk ik het vaakst omdat je de camera gewoon vaker meeneemt, flink verschil met de zoom. Ik dacht van tevoren dat het me niet zo veel uit zou maken, in de praktijk is het erg handig. Heb de 35mm er bij gekocht omdat ik een lichtsterkere lens wilde (ook voor wat meer bokeh). Maar die heb ik pas net. Je kunt de albums op m'n flickr bekijken wat ik er mee geschoten heb. Als het om formaat gaat dan is de 23mm redelijk groot en even zwaar als de 18-55, de 35mm is daar de helft van en de 27mm daar weer minder dan de helft van.

Qua field of view is het natuurlijk wel een verschil maar dat is persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Laatst online: 30-08 23:07
Pat-Juh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:47:
Daarnaast blijft het zonde dat je op Hi-ISO (H1 en H2) nog steeds niet in RAW kan schieten :(.
Dat heeft ook geen zin, omdat de H modes eigenlijk een software grapje zijn. Je kan op een lagere ISO onderbelichte foto's schieten en die in de nabewerking oprekken. Dat is precies wat de H modes anders in de camera doen...

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Emiel L schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:59:
[...]

Dat heeft ook geen zin, omdat de H modes eigenlijk een software grapje zijn. Je kan op een lagere ISO onderbelichte foto's schieten en die in de nabewerking oprekken. Dat is precies wat de H modes anders in de camera doen...
Agh, een RAW file waar dit al "door de camera" gedaan is geeft al werkende een beter beeld van wat je kan verwachten dan het te proberen visualiseren en gokken of je het kan pushen of niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Voor mn X-T1 heb ik reeds een 16, 35 en 18-135 lens. Ik ben erg tevreden over de 16 en 35 lens. Vooral het bokeh die deze lenzen produceren is erg fraai. De 18-135 is een universele walkaround lens maar de kwaliteit van de foto's blijft wat achter (tov de 16 en 35). En dan met name de scherpte. Op de 135 stand is de DOF niet zo mooi als ik zou willen en eigenlijk zou ik (veel) meer zoom willen.

Nu lees ik overal lovende verhalen over de 50-140 lens. Hij lijkt mij echter erg groot en zwaar.

Iemand ervaring met een 50-140? En is deze de prijs van 1349 euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

erikloman schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:58:
Voor mn X-T1 heb ik reeds een 16, 35 en 18-135 lens. Ik ben erg tevreden over de 16 en 35 lens. Vooral het bokeh die deze lenzen produceren is erg fraai. De 18-135 is een universele walkaround lens maar de kwaliteit van de foto's blijft wat achter (tov de 16 en 35). En dan met name de scherpte. Op de 135 stand is de DOF niet zo mooi als ik zou willen en eigenlijk zou ik (veel) meer zoom willen.

Nu lees ik overal lovende verhalen over de 50-140 lens. Hij lijkt mij echter erg groot en zwaar.

Wat betreft gewicht en formaat schijnt deze in lijn te liggen met een 70-200 f4 IS van Canon (zeker weten doe ik dit niet). Wellicht is een 55-200 XF f3.5-4.8 beter voor je. Deze is flink kleiner maar optisch beter dan de "average" 55-200/70-300 voor een dSLR die betaalbaar is. Kost ook minder dan de helft van een 50-140 2.8. Lees eens een paar reviews zou ik zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
erikloman schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:58:

ik heb de 50-140. Tsja een kilo blijf een kilo, dus het is aan de zware kant en helemaal op de X-T1. Doordat de body klein is raakt de combi een beetje uit balans. Dus als je de camera de hele tijd met je hand vasthoudt dan merk je de kilo wel aan je polsen dat je dat de hele tijd moet corrigeren. Gelukkig zit er een statiefvoet aan vast en daar hou ik de camera mee beet als ik hem niet gebruik. Dat is wel te doen.
Een kilo kan je niet wegtoveren. Al hoef je gelukkig geen zware canon/nikon body erbij te hebben. De lens vind ik fantastisch en ik ben erg blij met de resultaten en scherpte. ZEker met de nieuwe 4.0 firmware update.
Als je het gewicht niet wilt hebben dan valt deze lens af. Is dat geen probleem, dan is het een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Pat-Juh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:39:
[...]

Wat betreft gewicht en formaat schijnt deze in lijn te liggen met een 70-200 f4 IS van Canon (zeker weten doe ik dit niet). Wellicht is een 55-200 XF f3.5-4.8 beter voor je. Deze is flink kleiner maar optisch beter dan de "average" 55-200/70-300 voor een dSLR die betaalbaar is. Kost ook minder dan de helft van een 50-140 2.8. Lees eens een paar reviews zou ik zeggen :).
Ik ben net anderhalve maand op stap geweest met o.a. die 55-200, op zich een mooie lens maar check van te voren even de handelbaarheid, het ding gaat n.l. nogal stroef bij in- en uitzoomen. Dat is een kritiekpunt dat je wel meer tegenkomt, vaak vond ik het zelf ook wat moeizaam werken, niet in de laatste plaats omdat de lens toch al vrij groot is, het is dan des te prettiger als alles een beetje soepeltjes loopt. In de loop van de tijd schijnt die stroefheid minder te worden maar ik merk daar nog niets van. Voor de één zal dit minder belangrijk zijn dan voor de ander maar m.i. toch iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik heb inmiddels de:

XF18-135 (vanaf februari)
XF16-55 (vanaf afgelopen vrijdag)
XF50-140 (heb ik nu 2 weken)
Moet zeggen dat deze nieuwe lijn mij wel bevalt. En zeker met de FW4.

Het gewicht van de 50-140 valt mij erg mee. Is heel goed te handelen. En los van dat je krijgt er veel voor terug.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Montana schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:58:
Ik heb inmiddels de:

XF18-135 (vanaf februari)
XF16-55 (vanaf afgelopen vrijdag)
XF50-140 (heb ik nu 2 weken)
Moet zeggen dat deze nieuwe lijn mij wel bevalt. En zeker met de FW4.

Het gewicht van de 50-140 valt mij erg mee. Is heel goed te handelen. En los van dat je krijgt er veel voor terug.
Ik heb een 70-200 VRI 2.8 gehad voor mn Nikon. Deze woog echter flink wat meer dan de 50-140 en dat was niet erg fijn. 1600 gram was het volgens mij. een 85 1.4 weegt een kleine kilo minder en 85mm op 1.4 of een 70-200 op ongeveer 130mm (hoger gebruikte ik amper) op f2.8 scheelt slechts enkele cm in DoF. Wel ben je wat flexibeler en was de AF beduidend sneller. Ik geloof dat dit ook bij de Fuji equivalente lenzen zo is (de 24-70 en 70-200 -> 16-55 en 50-140).

Mooi setje waar je alles wel mee afgedekt hebt op UWA en UT na :).

[ Voor 39% gewijzigd door Pat-Juh op 30-06-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister hier ook een X-T1 met een XF 18-135mm om mee te beginnen.

Echter heb ik even een vraagje over de XF 18-135mm, hoe is de zoomring bij andere? Bij mij loopt ie redelijk soepel echter zoom ik richting 135mm dan gaat het toch allemaal wat zwaarder. Dan zit ik regelmatig niet op 135mm maar er net iets voor op 123mm ofzo als ik de exif bekijk. Is dat bij andere ook of loopt het allemaal soepel over de hele zoom range en toch maar even terug naar de winkel en is het een defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:24:
Sinds gister hier ook een X-T1 met een XF 18-135mm om mee te beginnen.

Echter heb ik even een vraagje over de XF 18-135mm, hoe is de zoomring bij andere? Bij mij loopt ie redelijk soepel echter zoom ik richting 135mm dan gaat het toch allemaal wat zwaarder. Dan zit ik regelmatig niet op 135mm maar er net iets voor op 123mm ofzo als ik de exif bekijk. Is dat bij andere ook of loopt het allemaal soepel over de hele zoom range en toch maar even terug naar de winkel en is het een defect?
Dat klopt en dat hoort ook zo, dit komt door de manier van werken v/d de luchtkamers en WR maken van de camera. Aan het eind voel je gewoon wat weerstand. Naar de winkel gaan kan altijd bij twijfel.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zo, nieuwe update erop en beetje aangeprutst met continuous focus + tracking. Dan maakt de kitlens toch wel wat herrie door het blijven hunten. Ik doe normaal alles in AF-S / single point. Ben benieuwd wat dat met de 35mm doet, die was al niet de stilste. edit: die 35mm is prettig veel sneller geworden, maar blijft natuurlijk een pokkeherrie maken... bzzTIK.. Maargoed, dat doet niets af aan het plaatje dat eruit komt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Bundin op 30-06-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Aan de herrie zal weinig veranderen denk ik, tenzij Fuji vanaf een afstand andere motoren kan "updaten" ;). Gelukkig hoor je de herrie niet op foto's. Voor filmen blijft Fuji een no-go wat mij betreft, een DIY homevideo momentje oké maar voor meer moet je ergens anders zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow de nieuwe *AF Technology* heeft zijn eigen officiële instructie en documentatie site:
http://fujifilm-x.com/af/en/af_technology/index.html

Al staat er nergens om welke camera het gaat, dus behalve de X-T1 en X-T10 zullen ze waarschijnlijk wel van plan zijn om deze 'AF Technology' toe te passen op alle eventuele opvolgers van andere camera's, of misschien zelfs wel meer firmware updates van huidige modellen. X-E2 en X-Pro2 i'm talking to you. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Vanavond een kleine test gedaan tijdens het Wakeboarden (vanuit de boot foto's gemaakt) met de 56mm op AF-C zone 3x3. Dit ging vrij goed! Veel keepers op het eerste gezicht. De camera kon beter scherpstellen dan dat wij kunnen boarden, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de beste prestaties met FW4.0 en de X-T10, wat tips van Fujirumors om te weten:
1. Enable Mechanical Shutter (MS) only. The camera won’t focus between each shot in CL or CH tracking, if ES only (electronic shutter) or MS+ES is enabled. Shooting fast-moving subjects with the ES doesn’t really make sense (rolling shutter effect).

2. Turn Off Face Detection! If you have Face Detection put to ON, the camera will focus only with CDAF. The faster Phase Detection AF (PDAF) works only if Face Detection is disabled.

3. High Performance Mode ON: many don’t even know that this features exists, like Calipedro here. It’s definitely worth to sacrifice a bit of battery life. Fuji should put this feature ON as standard.

4. Keep you subject in the center: Phase detection pixels are located in the center of the sensor. Keep your subject in the center and PDAF will give you a faster AF.

5. Use all Phase Detection Pixels with Zone AF 5×3: To take advantage of all the phase detection pixels, set you Zone AF box to 5×3 and place it in the center of the frame. Within this 5×3 box tracking will be very smooth… at least that’s my experience with my crazy dog.

6. Increase the size of the AF-box: If you use Single Point AF, increase the size of the AF-box as much as possible.

7. PRE-AF: The camera will continuously adjust focus, even if the shutter is not pressed (of half pressed). This can help to get the first shot in focus quicker. Downside: more battery drain.

8. Different Lens, Different results: According to the lens you use, the AF-improvement will be more or less (or not) visible. For example, I was very happy with the improvement of my 55-200, but I can’t really say if the 18-55 or 14 has become faster.

9. The learning curve: Practice and get used to the new features. See what works best in which situation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijl87
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-02 11:11
bijl87 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:59:
Hm, ik ben ook aan het overwegen in te stappen in het Fuji-X systeem.
Heb de komst van de x-t10 afgewacht. Smits (in Arnhem) had/heeft de x-t10 met 18mm voor €880,- en de x-e2 met 18mm voor €700. Vond de x-e2 fijner in de hand liggen en de plaatsing van de zoeker ook fijner. Dus ben ik daarvoor gegaan.
De 18mm is lekker licht en compact; lekker wijd en '3d' zonder meteen 'mega groothoek' te schreeuwen. Inmiddels via marktplaats de 35mm overgenomen, mede mogelijk gemaakt door de €180 die de x-e2 scheelde ten opzichte van de x-t10. De AF van x-e2+35mm stelt wel een beetje teleur in vergelijking met de 18mm, maar dan had ik ook maar een x-t10 aan moeten schaffen :p

Ben inmiddels research aan het doen voor tassen. Wat ik in mijn hoofd heb zou ik vergelijken met een laptopsleeve. Dun genoeg om in een rugzak te stoppen, maar wel wat meer bescherming dan die leren 'half-cases' die meer voor de sier dienen.
Ik zal het grote fototas topic nog eens doorspitten, maar zijn er hier nog aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

bijl87 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:17:
[...]

Heb de komst van de x-t10 afgewacht. Smits (in Arnhem) had/heeft de x-t10 met 18mm voor €880,- en de x-e2 met 18mm voor €700. Vond de x-e2 fijner in de hand liggen en de plaatsing van de zoeker ook fijner. Dus ben ik daarvoor gegaan.
De 18mm is lekker licht en compact; lekker wijd en '3d' zonder meteen 'mega groothoek' te schreeuwen. Inmiddels via marktplaats de 35mm overgenomen, mede mogelijk gemaakt door de €180 die de x-e2 scheelde ten opzichte van de x-t10. De AF van x-e2+35mm stelt wel een beetje teleur in vergelijking met de 18mm, maar dan had ik ook maar een x-t10 aan moeten schaffen :p

Ben inmiddels research aan het doen voor tassen. Wat ik in mijn hoofd heb zou ik vergelijken met een laptopsleeve. Dun genoeg om in een rugzak te stoppen, maar wel wat meer bescherming dan die leren 'half-cases' die meer voor de sier dienen.
Ik zal het grote fototas topic nog eens doorspitten, maar zijn er hier nog aanbevelingen?
In feite is de X-t1 een opgefokte X-E2 ;) evenals de xt-10. Voor jouw e2 komt er waarschijnlijk ook een soort van "FW4.0" update ergens van het najaar. Kijk eens naar een tenba jnsert of soortgelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Montana schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:29:
[...]

Dat klopt en dat hoort ook zo, dit komt door de manier van werken v/d de luchtkamers en WR maken van de camera. Aan het eind voel je gewoon wat weerstand. Naar de winkel gaan kan altijd bij twijfel.
Dank je voor je uitleg, ik kijk het nog even aan of er geen andere nadelen aanzitten. Anders toch maar even langs de winkel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
bijl87 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:17:
[...]
Heb de komst van de x-t10 afgewacht. Smits (in Arnhem) had/heeft de x-t10 met 18mm voor €880,- en de x-e2 met 18mm voor €700.
Zo, dat is een koopje. Een X-E2 met 18 mm. Had ik liever gehad dan mijn X-m1 + 35mm + xc-16-50.
Ook voor 700 euro.

Mis toch wel een beetje de EVF, en de X-E2 heeft de X-trans 2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijl87
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-02 11:11
Tsja, over een paar weken zullen de prijzen weer anders liggen vermoed ik, maar het blijft zuur natuurlijk. Kun je de boel nog inruilen? Met de komst van de X-T10 zal de X-E2 wel langzaam uitgefaseerd worden.Bij Keuzekamp is de losse body al gedaald naar €599.

De 18mm is een leuke lens, al kent hij wel wat vervorming (die bij in-camera JPG's en RAWs in lightroom automatisch gecorrigeerd wordt met enig verlies van IQ). Voor de 35mm heb ik €300 gelapt op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ach, ik blijf er lekker mee fotograferen. Ik heb nu een prima bereik. Inderdaad wat je zegt, zo gaat dat nu eenmaal met prijzen en elektronica. Ik zie later wel weer wat ik doe. Te veel wensen teveel eisen :-)

Mijn wens was meer een prime van 18 mm, maar die zijn tweede hands ook niet al te duur.

Nu eerst een reis/rugtas. Heb een Lowepro AW 300, maar wil een kleinere met extra vak voor normale dingen.
-edit- net een Lowepro hatchback 16L opgepikt in Ede bij Bever. 25% korting. Er hangt er nog 1.

Mijn set past er goed in, inclusief lader en flitser. Daarnaast nog ruimte voor een tablet en een ruimte voor wat spullen zoals een zomerjas.

Een mooi compacte rugzak.

[ Voor 40% gewijzigd door Tomas_ op 03-07-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Voor de mensen die FW 4.x hebben geïnstalleerd en nog wat vraagtekens hebben bij de nieuwe focus mogelijkheden van de X-T1, een handleiding van Fuji.

http://www.fujifilm.com/p..._x_t10_af_handbook_01.pdf

Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeer positief.

Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Vrienden/i-D7vFtn8/0/XL/FXT21034-XL.jpg

Fuji X-T1 - XF 50-140mm - [ISO 200, f5, 1/320.sec] MS, SF-C, 5x3 zone AF

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 90 mm is er! Al in het handje gehad ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sodela schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:01:
De 90 mm is er! Al in het handje gehad ;)...
Wat een waardeloze post zeg.... Je weet toch wel dat wij foto's willen zien :+ ! Ben benieuwd! Have fun :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik schaam me ;).... Ik kan niet echt besluiten om hem te kopen. Dus wel in het handje gehad maar niet in de tas beland...

Hij is relatief groot, best wel zwaar, maar aan de camera valt die dan toch weer mee. Wel mooi degelijk en weinig plastic aan te ontdekken op de objectiefdeksel na. Twijfel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
De XC 50 - 230 aangeschaft voor weinig (tweedehands). Wat een scherp ding voor die prijs. Nu voor 249,- bij een aantal shops ( in doos) aangezien ik deze lengte niet heel vaak ga gebruiken echt een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Zit zelf nog steeds erg in twijfel om voor de fuji x-e2 en zoomlens of 35mm prime te gaan of voor de fuji x-t10 met zoomlens of prime.
De x-e2 kan je momenteel toch wel een stuk goedkoper krijgen, het zij nieuw of 2e hands.
De reden waarom ik voor 1 van deze 2 systemen wil gaan is de mooie jpeg kwaliteit en de hoge iso waarde die je daarbij kunt gebruiken.
Echter ben ik dan weer treurig over de waxy skin berichten van de x-e2 bij hogere iso waarden dan 1600...
Ik weet dat er een work around is waarbij je gewoon op 1600 iso schiet met -2 EC (ipv 6400 iso)
Ook komt er een update aan maar of dit euvel hiermee opgelost wordt is nog maar afwachten geblazen.
De vraag is heeft de x-t10 dit probleem ook met de waxy skin met hogere iso waarden of is dit euvel hierbij verholpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Las gisteren een topic over Waxy Skin op DPreview. Schijnbaar moet je je noise reduction op -2 zetten om dit te voorkomen.

Verder nog niet getest of ingelezen, maar het schijnt het te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Ja maar ik bedoel dus de belichting 2 stops te minderen en daarna met de camera zelf laten omzetten. Dat is iets anders dan de nr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Klopt, de NR optie is dan ook een oplossing voor hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
technonose schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:09:
Klopt, de NR optie is dan ook een oplossing voor hetzelfde probleem.
Ja, maar toch schijnt het idee met de -2 stops EC beter te werken. Het blijft dan alsnog scherp zonder dat je last hebt van het waxy skin probleem. Maar ik las inderdaad dat de -2 nr ook al verbetering brengt.
Ben benieuwd of iemand dat hier eens uit wil proberen of uitgeprobeerd heeft ...

Ondertussen ook alweer wat forums afgelezen maar de x-t10 schijnt hetzelfde euvel te hebben met de hoge iso's, is ook niet verwonderlijk aangezien beide van binnen grotendeels gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb ook wel eens een interview met een chef van Fujifilm gelezen waarin het waxy skin-probleem wordt ontkend onder het mom van 'it's not a bug, it's a feature' - in Oost-Azië is men schijnbaar nogal fan van gladgestreken huid op de foto's.

Het image van de Fuji-camera's dat ze zulke goeie JPEG's maken is dan ook afkomstig van de eerdere modellen (X-Pro1, X-E1), want sinds de X-E2 en X-T1 zijn de JPEG's vanaf ISO 3200 voor ons onbruikbaar als ze gezichten bevatten.

In mijn ervaring doet NR -2 lang niet genoeg voor de JPEG's.

Met RAW is het probleem natuurlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Het Leoh-Paard schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:06:
Heb ook wel eens een interview met een chef van Fujifilm gelezen waarin het waxy skin-probleem wordt ontkend onder het mom van 'it's not a bug, it's a feature' - in Oost-Azië is men schijnbaar nogal fan van gladgestreken huid op de foto's.

Het image van de Fuji-camera's dat ze zulke goeie JPEG's maken is dan ook afkomstig van de eerdere modellen (X-Pro1, X-E1), want sinds de X-E2 en X-T1 zijn de JPEG's vanaf ISO 3200 voor ons onbruikbaar als ze gezichten bevatten.

In mijn ervaring doet NR -2 lang niet genoeg voor de JPEG's.

Met RAW is het probleem natuurlijk minder.
Maar heb je ook al geprobeerd om 2 stops onder te belichten bij iso 1600 ipv iso 6400 en daarna in het toestel dit vervolgens weer te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil niet flauw doen, maar waarom zou je nu op 6400 willen fotograferen? Je doet je op allerhande manieren op die manier te kort, ongeacht de camera of het merk. Maw, alleen bij extreem hoge uitzonderingen zou je dat doen. Het lijkt nu alsof het de normaalste zaak van de wereld is om zo te fotograferen en iedere opname waxy-skin problemen heeft.

Los daarvan, slaan bij vrijwel alle merken de JPEG's op dat ISO niveau dicht (Sony, Nikon en de anderen waarschijnlijk ook)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nee, de truc om 2 stops te gaan onderbelichten en dan door de camera een JPEG te laten maken, schijnt inderdaad goed te werken, maar is mij teveel gedoe voor wat hobby-foto's. En als ik een professionele evenementfotograaf zou zijn had ik gewoon een DSLR gekocht. ;)

@sodela, als de X-E1 het wel kan, is het achterlijk dat de X-E2 / X-T1 het niet kunnen..
Sommige gelegenheden in de schemer kan je niet zomaar alles flitsen, of verpest je anderszins het licht, dus dan is hoge ISO wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ik ben mijn vertrouwen in Fujifilm een beetje kwijt.

Zo'n twee maanden geleden kocht ik een X-Pro 1 met 23mm. Qua handling en beeldkwaliteit is dit de beste set die ik ooit heb gehad. Ik vind het dan ook een fantastisch systeem.

Maar: mijn eerste 23mm had vingerafdrukken op 1 van de binnenste lenzen. Die heb ik om kunnen ruilen voor een ander die helemaal goed is. En nu ligt de body bij Fujifilm omdat er vanaf het begin twee stofdeeltjes onder het sensorglas zitten (ik ontdekte dit pas na de omruiltermijn, helaas).

Hoe is de ervaring van jullie met de kwaliteitscontrole van Fujifilm? Eerlijk gezegd ben ik verbijsterd. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Misschien ben ik een enorme pechvogel wat betreft deze twee aankopen, maar het voelt niet goed.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen er op zich rustig van uit gaan dat je twee keer pech hebt gehad.
Als er echt problemen waren met de QC van Fuji, dan zouden we veel meer berichten met dit soort klachten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerlijk gezegd zijn mijn X100, de XF1 van mijn moeder, en de XF1 van mijn oma (!) alle 3 terug geweest voor een sticky aperture probleem (= overbelichte fotos), en over de duurdere XF lenzen en X-camera's lees ik ook wel eens het een en ander, maar .. dat heb je in principe bij ieder merk. Wat ik vooral merk is dat het *altijd netjes word opgelost*, vaak zelfs buiten de garantie, en dat betekend ook toegeven dat er überhaupt een probleem is! Ja ik heb het over jou, Nikon. ;)

Maar alle 3 de Fuji's kregen een geheel nieuwe 'optische module', en mijn X100 was tweedehands, buiten de garantie, ik kreeg een mooi certificaat erbij van een complete CLA in feite, en een haar die binnenin de zoeker zat was verwijderd. Als nieuwe camera, en sluiter -aangezien die ook in de optische module zit. :)

Ik weet nog van het 'Fuji Orb' probleem met de X10, wat echt bijna niet eens een probleem te noemen was, maar Fuji regelt gewoon voor iedereen die wilde een geheel nieuwe (aangepaste) sensor. En dat betekend de hele productie aanpassen, ontwikkelkosten etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik ben nog steeds wel happy met de X-E1 eigenlijk, maar als de AF niet wil, dan wil hij ook echt niet.
Sinds vorige week de bezitter van een 55-200mm. In eerste instantie dacht ik dat hij niet wilde focussen, maar dat leek aan de macro functie te liggen.

Blijft een erg ongelukkige implementatie, die macro functie. Ik zou veel liever hebben dat het een (programmeerbare) functie is die andersom werkt. Als macro aan staat gaat de lens van oneindig tot aan de MFD. Als macro uit staat, dan probeert hij niet de hele range, maar enkel vanaf 1 meter 20 of wat dan ook. Hangt een beetje van de lens af.

Hoe dan ook is het erg vervelend als macro per ongeluk aan staat.

Uiteindelijk rent de 5D er nog steeds wel rondjes omheen, en aangezien de 5D volgens mij toch wel traagste DSLR qua AF is, is dat best een goede reden om in de komende 13 dagen nog een keer goed naar de X-T1 te kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 18-07-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met alternatieve lenzen (lees: Russisch) op de Fuji? Heb via E-bay een nieuwe/mint Helios 44M-6 MC en Jupiter 8 op de kop getikt voor weinig. Beiden hebben vergelijkbare lengte (58mm om 50mm), maar dat is bewust om te zien welke van de twee mij het meest bevalt. De Helios hoor je best veel goede verhalen over, maar de J8 hoor je niet zoveel van. De laatste heeft wel het voordeel dat het een LTM-RF lens is, wat de boel lekker klein houdt tov de Helios die op een M42 adapter moet. Puur voor scherpte zijn moderne lenzen beter, zeker Fuji maar aangezien er meer is aan een lens dan alleen scherpte en ik zelden langer schiet als 35mm (op crop) had ik niet echt veel zin om een 56/1.2 te kopen.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De E1 is natuurlijk wel erg "oud" qua AF. AF is sowieso niet de sterkste kant van Fuji, het is meer iets voor de slow food vrienden ;). Met de FW 4.0 is het overigens wel beter geworden, maar daar heeft de E1 gebruiker niet zoveel aan.

Ik heb ondertussen al aardig wat Fuji spulletjes, gelukkig heb ik nog geen echte problemen gehad moet QC-issues.. Het enig negatieve punt was/ is bij mij de de zonnenkap van de 23 die niet strak zit en Fuji doet daar erg lakoniek over, jammer.. Maar dat wil niet zeggen dat het geen issue is. Daarvoor zijn mijn 16 en 90 wel toppie :) ... Nu is dat ook bij andere merken niet foutloos (zelf ervaring met Nikon en Sony en dat het daar ook geen rozegeur en maneschijn is.. , maar daar gaat het eigenlijk niet om. Als je wat koopt wil je dat het het gewoon doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:05
Zouden jullie de X100S nu nog aanschaffen? FOKA heeft er een voor een erg nette prijs. Ik vetrek over een week richting azie dus klinkt erg verleidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is op zich nog steeds een prima camera, maar ik zou 'm nu niet meer kopen en doorsparen voor een X100T. Of dat ook beter is voor jou kan ik echter niet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even doorsparen? Ik zie een X100S staan in de Foka Outlet voor €600, de T is €1200. Aangezien er heel weinig verschil is zou ik die deal niet laten liggen. Tis dat ik zelf niet op zoek ben maar dat is een hele goede deal met volledige fabrieksgarantie. De T is erg mooi natuurlijk met wat verbeteringen die leuk zouden zijn om te hebben, maar allemaal luxe dingetjes eigenlijk, in de praktijk niks om je druk om te maken .. aan de foto's zie je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zeg ik "even"?
Pagina: 1 ... 22 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic