Eerlijk gezegd zijn mijn X100, de XF1 van mijn moeder, en de XF1 van mijn oma (!) alle 3 terug geweest voor een sticky aperture probleem (= overbelichte fotos), en over de duurdere XF lenzen en X-camera's lees ik ook wel eens het een en ander, maar .. dat heb je in principe bij ieder merk. Wat ik vooral merk is dat het *altijd netjes word opgelost*, vaak zelfs buiten de garantie, en dat betekend ook toegeven dat er überhaupt een probleem is! Ja ik heb het over jou, Nikon.
Maar alle 3 de Fuji's kregen een geheel nieuwe 'optische module', en mijn X100 was tweedehands, buiten de garantie, ik kreeg een mooi certificaat erbij van een complete CLA in feite, en een haar die binnenin de zoeker zat was verwijderd. Als nieuwe camera, en sluiter -aangezien die ook in de optische module zit.
Ik weet nog van het 'Fuji Orb' probleem met de X10, wat echt bijna niet eens een probleem te noemen was, maar Fuji regelt gewoon voor iedereen die wilde een geheel nieuwe (aangepaste) sensor. En dat betekend de hele productie aanpassen, ontwikkelkosten etc. etc.