Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Vanochtend voor vrienden een trouwceremonie geschoten, eerste indrukken naast mijn D610:

Tien dingen die mij opvielen in een uurtje tijd:
  1. Heerlijk licht, loop bijna scheef met de D610 en 35 1.4 aan de andere zijde ;)
  2. Onopvallend
  3. Beduidend stiller dan een D610, ook in Q mode (maakt weinig uit om eerlijk te zijn)
  4. Single Focus is in orde, bij tegenlicht iets minder sterk
  5. Tracking focus is niet goed, bij FW4 hopelijk beter...
  6. Top WB en kleuren
  7. Glaswerk is mooi scherp en weinig CA met tegen licht (56mm 1.2)
  8. Bediening is even wennen (bijna een moment gemist doordat ik nog met mijn geautomatiseerde bewegingen reageer om instellingen te wijzigen op basis van de lay-out van een D610)
  9. Auto-Off is een hel, deze gelijk uitgezet op een rustig momentje (ben je niet gewend van een dSLR en wist niet dat het op de X-T1 aan stond van nature)
  10. Exposure voorvertoning maakt soms je leven makkelijker :+

[ Voor 5% gewijzigd door Pat-Juh op 08-06-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Heeft iemand hier nog ervaring met de XC 16-50mm f3.5-5.6 ois? Zag hem als bulk voor 150,- euro.
Leek mij een koopje. Als ik de reviews lees is het voor een kit lens best een goed ding. De 18-55 is een stuk beter, maar ook een stuk duurder, en natuurlijk gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Quakie

quakelen

Koopje,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je reviews mag geloven is het een prima kitlens alleen wat meer plastic gevoel en uiteraard wat minder lichtsterk (in lijn met concurrentie).

Ik heb wel ervaring met de XC50-230 variant en qua beeld kwaliteit is het gewoon goed. Ik zie weinig verschil tenopzichte van de 18-55 bijv. Het is meer gevoelskwestie denk ik. Je merkt gewoon dat het minder is qua beleving... bijv geen aperture ring, meer plastic gevoel..

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 08-06-2015 15:09 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mijn eerste aankoop van Fuji (X-M1 voor de kids) zat die erbij. Is eigenlijk niet zoveel mis mee, met die 16-50. Is lekker licht, wel plastic-achtig. Optisch haalt die het niet bij een 18-55, maar vergeleken bij de 16-50 van Sony die ik ervoor had straatlengtes beter, maar nu is die Sony eerlijk gezegd ook bagger vergeleken bij Fuji ;)...
Geen diafragmaring, tegenlicht redelijk onder controle, scherpte OK, minder lichtsterk. Samen met de X-M1 wel een aardige combi als je op huttentocht gaat en je niet je X-T1 wilt meenemen... Mocht er wat gebeuren valt de schade nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sodela schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:22:
Bij mijn eerste aankoop van Fuji (X-M1 voor de kids) zat die erbij. Is eigenlijk niet zoveel mis mee, met die 16-50. Is lekker licht, wel plastic-achtig. Optisch haalt die het niet bij een 18-55, maar vergeleken bij de 16-50 van Sony die ik ervoor had straatlengtes beter, maar nu is die Sony eerlijk gezegd ook bagger vergeleken bij Fuji ;)...
Geen diafragmaring, tegenlicht redelijk onder controle, scherpte OK, minder lichtsterk. Samen met de X-M1 wel een aardige combi als je op huttentocht gaat en je niet je X-T1 wilt meenemen... Mocht er wat gebeuren valt de schade nog wel mee.
In het ergste geval is de 35mm 1.4 ontzet ;):(. Maar inderdaad relatief gezien valt het mee, zeker als een X-T1 ontzet is door een tik... Dat loopt meer in de papieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Reviews zijn over het algemeen wel lovend. Besteld om mijn Tekortkoming op UW tijdelijk op te vullen voor de vakantie. Daarna verder sparen voor de 16mm 1.4.

Kan voor 150 euro ook geen buil vallen. Kan hem later nog eens onder een drone hangen. Als ie dan valt is de schade ook beperkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoals ook in het nieuwe kit topic te zien:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16492962/newtoy2.jpg

Toch de X-T1 ipv de 10, ik heb deze een tijdje vastgehad en het formaat bevalt me erg goed in mijn handen. Kleiner hoeft eigenlijk niet, alles is bereikbaar zonder het gevoel te hebben dat ik kramp krijg tijdens het vasthouden. Nu is het afwachten op 22 juni, dan wordt FW 4.0 released.

En toch de 18-55 ipv de 18-135, want wat scherper en compacter. Als blijkt dat ik vaker bereik tekort kom, dan komt er nog wel een keer een zoomding, maar ik vermoed dat ik 't niet echt zal missen. Liever eerst de 10-24mm :) Maar ook dat zal al maanden gaan duren. Vorlopig genoeg hardware gekocht.

Er mag nog geld in een tas (X-T1 + 18-55mm + 35mm en doorgroeiruimte voor 1 extra lens, mogelijk een Think Tank Retrospective 5 of een TurnStyle 5 slingbag/beltpack) en iets van een shoulderstrap (of Black Rapid achtig ding?). Het bijgeleverde strapje is matig. Suggesties?

[ Voor 21% gewijzigd door Bundin op 08-06-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nu ik steeds enthousiaster ben over het systeem, denk ik dat ik gewoon om te beginnen die X-Pro1 bundel neem. Dan bekijk ik rustig welke body mij goed past, de primes wil ik toch hebben.

Nu heb ik alleen nog 1 probleem. Op de DSRL's van deze wereld heb je hele leuk standaard zoom lensen die ik nog eens snel zijn. Zelf heb ik de Tamron 17-50 2.8, maar ook Sigma heeft een 2.8 die heel scherp is. Verder hebben de merken vaak nog een eigen 16-50 2.8 oid in de aanbieding. Dit allemaal voor 300,- (scherpe Tamron 2.8) tot 600,- (Sony 16-50 2.8)

Bij Fuji zie ik:

Fujifilm XC 16-50mm f/3.5-5.6
Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0
Fujifilm XF 16-55mm f/2.8

De eerste lijkt me een echte kitlens, hoewel relatief aan de prijs. Blijven de andere 2 over.

Zijn er meer mensen die hun DSRL met dergelijke lens hebben ingeruild? Volgens mij is het de meeste verkochte range, dus dat moet toch wel :p Kan ik de 18-55 vergelijken met de betere zoomlensen, of moet ik die extra stap zetten?

EDIT: Tekstje gister getypt maar vergeten te verzenden. Zie nu de reactie van Sodela, heb ik alvast 1 mening ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 09-06-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:03
De 18-55 kun je vergelijken met die betere zoomlenzen, gemaakt van metaal, aperture ring en optisch erg goed. De 16-55 is echt een weather sealed pro lens (maar zonder OIS). De 16-50 is een leuke instap kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Inmiddels wel een aantal reviews gelezen over de Fujifilm XC 16-50mm f/3.5-5.6. Met name ook in verhouding met de 18-55 f2.8 4.0. Het schijn dat ze elkaar niet veel ontlopen wat betreft fotokwaliteit.
De 16-50 krijgt veel goede reviews met 4 tot 5 sterren.

Verschil met de 18-55: Geen aperture ring en plastic bouw kwaliteit.
Voordeel: goedkoper en lichter. Extra 2mm.

Als ik er budget voor over had was ik voor de 18-55 gegaan vanwege de stop winst en aperture ring.

Maar gezien de goede reviews en de bulk aanbieding van cameranu.nl
http://www.cameranu.nl/nl...-ois-objectief-zwart-bulk
De lens kost normaal daar 379. Nu zonder doos voor 149! Zal wel uit de kits komen.

Deze heb ik besteld. Krijg hem vandaag binnen, dan kan ik meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd, leuk speelgoed en voor een koopje! Komt waarschijnlijk ook omdat er een model II is gekomen samen met de A2. De oude voorraad wordt nu tegen een zacht prijsje van de hand gedaan. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van! De positieve reviewes zijn waarschijnlijk gebaseerd op de "oude" versie, dus daar is niets mis mee.

@PWM: misschien ook iets voor jou die 16-50? Gewoon voor erbij natuurlijk... Ik vraag mij overigens wel of je een duurdere kitlens nodig hebt als je die X-pro1 bundel koopt. Daar zit een 18 en een 27 mm bij en daar kom je een heel eind mee, ik schat in dat je maar heel beperkt andere brandpuntsafstanden gaat gebruiken die niet door één van deze objectieven worden afgedekt.
Zelf zou ik voor een kit met de 18-55 gaan als die aantrekkelijk geprijsd is, het objectief los is gewoon te duur. Dit ondanks het feit dat het wel een van de beste kit-objectieven is die te koop is. Ik vind het net even wat degelijker dan die 16-50 en je kunt er ook de LM-functionaliteit mee gebruiken (die zit niet op de X-Pro1 ...).
Dat zou weer spreken voor een goedkope 16-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Toch vind ik het wel wat hebben die prijs akties. Op deze manier toch de stap gemaakt naar Fuji.

Verschil tussen de twee versie is verbeterde stabilisatie en focus afstand.

Uiteindelijk komt er wel een XT-10 of XT-1 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
De afgelopen 45 dagen heb ik zo'n 3400km. langs de Donau gefietst, vanaf de bron tot aan de Zwarte Zee. Ik had de E1 + 18-55 en 55-200 bij me. Meer dan tevreden over de IQ. Een paar dingen, de één wat belangrijker (voor mij tenminste) dan de ander wil ik hier nog kwijt:

- de belichtingscorrectieknop verschuift vaak ongemerkt, zeker als je de 55-200 gebruikt. Had dit eerder op DPReview gelezen en ook hun oplossing werkte voor mij: heel klein discreet stukje zwart plakband over bovenkant body en correctieknop, je ziet het nauwelijks en is afdoende

- de diafragmaring: zonde dat de diafragmastanden niet gewoon op die ring staan aangegeven, waar je dus ook gewoon op kunt inklikken; het lijkt misschien wel handig, zo door de EVF, maar in de praktijk is het vaak dubbel werk en moet je er steeds extra alert op zijn. Misschien afhankelijk van de omstandigheden, maar als je b.v. moe bent van het fietsen in de hitte is die alertheid nogal eens wat minder en werkt een gewone diafragmaring veel directer

- voor mij het belangrijkst en bijna een dealbreaker: de EVF. Vraag aan E1, E2 en/of XT1 bezitters: is dit het zo'n beetje of wordt het beter, beduidend beter? Bij fotograferen is licht toch één van de belangrijkste dingen en de EVF van de E1 maakt dat alleen maar moeilijk: in b.v. een donkere kerk krijg je een idioot helder en licht beeld en in een zonovergoten omgeving wordt alles even idioot donker. Dat is helemaal irritant als je b.v. een schaduw nèt op het juiste moment wilt vastleggen: je ziet het gewoon niet goed, de sfeer wordt één elektronische koek, kleuren onduidelijk, wat mij betreft werkt het gewoon niet lekker, zeker niet in landschapsfotografie. Ik verlangde op een gegeven moment terug naar de OVF van m'n Olympus E3, al is die op alle andere fronten geen partij voor de Fuji.

Vraag is dus: kan ik toch niet beter de Pro 1 nemen? Kleven daar in de praktijk zwaarwegende nadelen aan? Wat zijn de ervaringen met die Pro 1? Punt is dat ik, als het om IQ gaat, wel helemaal 'om' ben (van Oly naar Fuji dus), dus qua optiek wil er graag verder in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:13
Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:29:
- de diafragmaring: zonde dat de diafragmastanden niet gewoon op die ring staan aangegeven, waar je dus ook gewoon op kunt inklikken; het lijkt misschien wel handig, zo door de EVF, maar in de praktijk is het vaak dubbel werk en moet je er steeds extra alert op zijn. Misschien afhankelijk van de omstandigheden, maar als je b.v. moe bent van het fietsen in de hitte is die alertheid nogal eens wat minder en werkt een gewone diafragmaring veel directer
Dit is toch te wijten aan het feit dat beide objectieven geen vast diafragma hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
nielsgaastra schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:10:
[...]

Dit is toch te wijten aan het feit dat beide objectieven geen vast diafragma hebben?
Ja OK, maar waarom niet en en ipv of of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Omdat het dan niet klopt als je de 55-200 bijvoorbeeld op f/3.5 zet en naar 200mm inzoomt.

Edit: de 16-55 f/2.8 en 50-140 f/2.8 hebben bijvoorbeeld wel die markering omdat het diafragma op alle lengtes gelijk kan blijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 09-06-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Doordat de ring dan mee moet draaien, dit zou of een fysieke koppeling vereisen of Fuji zou een extra motortje/stop moeten inbouwen die meedraait.

Bij oudere Nikon lenzen (de Af-D 70-300 bijvoorbeeld) zit ook een diafragma ring, echter zodra je de lens op een automatische- of digitaal aangestuurde camera zet moet je deze op f32 zetten en regelt de camera zelf het diafragma via een extra pootje in de koppeling (het daadwerkelijke diafragma zie je in de viewfinder).

Uiteraard kan Fuji moeilijk doen maar bij lenzen met een variabel diafragma is het zonde om ze:
1. Duurder te maken dan nodig
2. extra gevoelig maken voor storingen door extra (onnodige) functies in te bouwen
3. Een doorlopende met in de zoeker je diafragma is goed genoeg voor het gros van het publiek :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Ja, OK. Maar het punt van de EVF vind ik eigenlijk veel belangrijker. Zit daar een ontwikkeling richting kwaliteit OVF in? Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de E1/E2 èn de Pro 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
PWM schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:13:
Nu heb ik alleen nog 1 probleem. Op de DSRL's van deze wereld heb je hele leuk standaard zoom lensen die ik nog eens snel zijn. Zelf heb ik de Tamron 17-50 2.8, maar ook Sigma heeft een 2.8 die heel scherp is. Verder hebben de merken vaak nog een eigen 16-50 2.8 oid in de aanbieding. Dit allemaal voor 300,- (scherpe Tamron 2.8) tot 600,- (Sony 16-50 2.8)

Bij Fuji zie ik:

Fujifilm XC 16-50mm f/3.5-5.6
Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0
Fujifilm XF 16-55mm f/2.8

De eerste lijkt me een echte kitlens, hoewel relatief aan de prijs. Blijven de andere 2 over.

Zijn er meer mensen die hun DSRL met dergelijke lens hebben ingeruild? Volgens mij is het de meeste verkochte range, dus dat moet toch wel :p Kan ik de 18-55 vergelijken met de betere zoomlensen, of moet ik die extra stap zetten?
Een half jaartje geleden ben ik overgestapt van een a7r (daarvoor 6D) met canonadapter met zeiss (canonmount lenzen) naar een X-T1, 14mm, 23mm, 56mm, 50-140mm en de 18-55mm. Ik ben er zeer tevreden nog steeds. De 18-55 is wel representatief voor het verschil tussen de canon en fuji. Canon groot, zwaar; Fuji klein en licht.
Ik ben wel van mening dat mijn vroegere set-up kwalitatief beter was. Maar dit staat niet in verhouding tot het verschil in gewicht en gebruiksgemak van de Fuji. Heerlijk om in een kleine cameratas 3 primes mee te kunnen nemen terwijl je daar eerst maar 1 lens in kon doen. Dat maakt me heerlijk flexibel zonder het gevoel te hebben een pakezel te zijn met een aantal lenzen in de tas.
Ik heb eigenlijk maar 1 wens en dat is een 24-28MP camera van Fuji.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:29:
Ja, OK. Maar het punt van de EVF vind ik eigenlijk veel belangrijker. Zit daar een ontwikkeling richting kwaliteit OVF in? Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de E1/E2 èn de Pro 1?
De EVF van de X-E2 is iets beter dan de X-E1 maar de EVF van de X-T1 is veel beter dan die die van X-E1 & 2. Groter en helderder. Maar het blijft anders dan een OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Sluw schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:45:
[...]

De EVF van de X-E2 is iets beter dan de X-E1 maar de EVF van de X-T1 is veel beter dan die die van X-E1 & 2. Groter en helderder. Maar het blijft anders dan een OVF.
Tsja, dan ga ik maar weer eens naar mijn favoriete fotozaak voor een vergelijkingstest. Punt voor mij is dat je door de zoeker, hoe je het ook bekijkt, toch heel direkt waarneemt wat er op dat moment gebeurt. Bij landschapsfotografie is de speling van licht en kleur nou eenmaal ontzettend belangrijk, vaak bepaalt dat het verschil tussen een kiekje en een goeie foto (naast natuurlijk een zooi andere dingen). Maar ook in een donkere kerk is het raar werken als je in de EVF een kerk ziet die helder oplicht, raar omdat je iets ziet dat niets te maken heeft met wat er feitelijk is. Natuurlijk kun je daar rekening mee houden maar het werkt omslachtig. Een OVF geeft gewoon weer wat je ziet en daar kun je dan direkt op (en mee) reageren. Ik snap dat een EVF anders is dan een OVF maar een EVF zou toch op z'n minst subtiele lichtverschillen en de feitelijke status van dat licht moeten weergeven. Of vraag ik dan teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Je kan de "belichtingsvoorvertoning" uitzetten. Stel je schiet op ISO6400 f1.2 en 1/50s dan zie je het niet zoals op de instellingen maar zoals het licht is (volgens mij). Wel kan het juist fijn zijn om een goed verlichte situatie te zien als je moet focussen o.i.d..

[ Voor 21% gewijzigd door Pat-Juh op 09-06-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik denk dat het gewoon een andere manier van werken is. Aangezien een EVF "what you get is what you see" is kan dat ook juist in je voordeel werken. Al je aanpassingen zie je meteen doorgevoerd in het beeld. Door de OVF zie je de werkelijkheid en daar kun je op inspelen. Daarom is de x-pro1 zo goed, daar heb je beide. Helaas is die ook wat verouderd, in hoeverre je dat erg vindt kun je zelf bepalen. je kunt natuurlijk ook nog een jaar wachten, dan is de opvolger er denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De EVF van de X-Pro is van een wat lagere resolutie en de camera niet echt vlot te noemen..

De EVF heeft in ieder geval het voordeel dat je ziet hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. In tegenstelling tot een OVF waar je maar moet raden wat de effecten zijn van belichtingscompensatie, beelduitsnede en flare... Bij een DSLR moet je dan live-view gebruiken om een beetje indruk te krijgen wat je mag verwachte, bij een EVF krijg je dat er "gratis" bij.

Ik was overigens van mening dat het om de helderheid van de EVF ging, die kun je volgens mij gewoon instellen.

Die van de X-T1 is wel beter, die van de E2 ook, maar ietsje minder "beter"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Sodela schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:53:
De EVF van de X-Pro is van een wat lagere resolutie en de camera niet echt vlot te noemen..

De EVF heeft in ieder geval het voordeel dat je ziet hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. In tegenstelling tot een OVF waar je maar moet raden wat de effecten zijn van belichtingscompensatie, beelduitsnede en flare... Bij een DSLR moet je dan live-view gebruiken om een beetje indruk te krijgen wat je mag verwachte, bij een EVF krijg je dat er "gratis" bij.
Dat is allemaal geheel afhankelijk van hoelang en hoe intensief je met een dSLR + OVF werkt: als je echt serieus bezig bent dan weet je op een gegeven moment precies wat je camera in welke omstandigheden en met welke instellingen doet, die extra info van een EVF heb je dan echt niet nodig (daarom maak je met een nieuwe camera in het begin ook altijd slechtere plaatjes dan 'normaal').

Wat betreft die beelduitsnede: de OVF van mijn E3 had een 100% dekking, zelfde als een EVF. Wat je er bij een EVF, in ieder geval die van de X-E1, ook 'gratis' bij krijgt is dat het beeld, achteraf op de display, er totaal anders uitziet dan in de EVF op het moment dat je de foto neemt. Vaak heb ik staan twijfelen om een foto te nemen omdat het er in de EVF zo beroerd uitzag. Gelukkig toch gedaan, want de foto zelf zag er dan stukken beter uit. Over de voordelen van een EVF gesproken... Dan kies ik toch voor wat je er gratis bij krijgt met een OVF: exacte weergave van de kleuren en het licht, dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan alle technische info waarmee je nog geen goeie plaat maakt.
Ik was overigens van mening dat het om de helderheid van de EVF ging, die kun je volgens mij gewoon instellen.
Heb ik gedaan, maar het gaat dus niet om helderheid, want die is juist weer té helder in donkere situaties, het gaat om een weergave die, heel simpel, gewoon laat zien wat het menselijke oog ziet, want volgens mij zijn die niet helemaal onbelangrijk in de fotografie ;)
Die van de X-T1 is wel beter, die van de E2 ook, maar ietsje minder "beter"..
Ga ik beslist naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 19:46:
[...]

Dat is allemaal geheel afhankelijk van hoelang en hoe intensief je met een dSLR + OVF werkt: als je echt serieus bezig bent dan weet je op een gegeven moment precies wat je camera in welke omstandigheden en met welke instellingen doet, die extra info van een EVF heb je dan echt niet nodig (daarom maak je met een nieuwe camera in het begin ook altijd slechtere plaatjes dan 'normaal').

Wat betreft die beelduitsnede: de OVF van mijn E3 had een 100% dekking, zelfde als een EVF. Wat je er bij een EVF, in ieder geval die van de X-E1, ook 'gratis' bij krijgt is dat het beeld, achteraf op de display, er totaal anders uitziet dan in de EVF op het moment dat je de foto neemt. Vaak heb ik staan twijfelen om een foto te nemen omdat het er in de EVF zo beroerd uitzag. Gelukkig toch gedaan, want de foto zelf zag er dan stukken beter uit. Over de voordelen van een EVF gesproken... Dan kies ik toch voor wat je er gratis bij krijgt met een OVF: exacte weergave van de kleuren en het licht, dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan alle technische info waarmee je nog geen goeie plaat maakt.

[...]

Heb ik gedaan, maar het gaat dus niet om helderheid, want die is juist weer té helder in donkere situaties, het gaat om een weergave die, heel simpel, gewoon laat zien wat het menselijke oog ziet, want volgens mij zijn die niet helemaal onbelangrijk in de fotografie ;)

[...]

Ga ik beslist naar kijken.
Je bedoelt dat je oog meer kan waarnemen dan dat het schermpje (de EVF) kan produceren? dit klopt wel ja... je oog is niet beperkt tot een x-aantal kleurgradaties. De EVF wel aan de gevoeligheid van de Sensor.

Uiteindelijk is het een totaal andere manier van schieten dan met een OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:29:
Ik heb geen ervaring met de E1/E2 en XT-1. Ik heb wel ervaring met de X-Pro 1 en met de Sony A7 en Olympus OMD E-M1. De Sony en de Olympus hebben allebei een EVF met dezelfde resolutie als de XT-1. De vergrotingen in de zoeker zijn:
  • Sony A7: 0,71x
  • Olympus OMD E-M1: 0,74x
  • Fujifilm XT-1: 0,77x
De Fujifilm en de Sony hebben een OLED-zoeker, de Olympus een LCD-zoeker. In OLED-zoekers is zwart écht zwart, in LCD-zoekers niet. Daarentegen is het contrast in de Sony-zoeker naar mijn smaak te hoog.

Mijn ervaringen t.o.v. de X-Pro 1:
  • De optische zoeker van de X-Pro 1 bevalt mij het beste. Het is een veel natuurlijker beeld omdat je naar de werkelijkheid kijkt en niet naar een schermpje. Alles is scherper en mooier dan in een EVF.
  • Ook vind ik het erg prettig dat je meer ziet dan op de foto komt, daardoor kun je beter rekening houden met je omgeving.
  • De EVF van de X-Pro 1 is veel minder goed dan die van de Sony en Olympus, maar het is fijn dat ik direct na het maken van de foto kan zien hoe de camera de wereld heeft vastgelegd, daar is hij goed genoeg voor.
  • Ook bij close-ups, is de EVF een handig hulpmiddel zonder last van parallax.
  • Een voordeel van een goede EVF, kan zijn dat je al kunt zien hoe de foto wordt, vóórdat je de foto maakt. Vooral bij de Olympus merkte ik dat wat de camera opsloeg als foto, exact was wat ik zag in de zoeker. Mijn persoonlijke voorkeur is dat ik dit nog niet zie, ik hou ervan om pas achteraf te zien of de foto zo is geworden als ik had bedoeld, maar dit is puur een persoonlijk sentiment. Bij zowel de Sony als de Olympus kun je dit overigens uitzetten (bij Fujifilm ook, neem ik aan).
  • Verder toont de EVF de scherptediepte beter dan een SLR-zoeker en de OVF van de X-Pro1 kan dit natuurlijk helemaal niet laten zien.
  • De zoekers van Sony en Olympus geven bij weinig licht een goed en helder beeld, wordt het echt donker, dan is het beeld schokkerig. Bij de X-Pro1 is het beeld al heel snel schokkerig, de refresh rate is blijkbaar een stuk lager dan bij Sony en Olympus. In de OVF zie je bij weinig licht net zo veel als het blote oog, de EVF's kunnen dan meer tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Kwintessens schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:48:
[...]
Mijn ervaringen t.o.v. de X-Pro 1:
  • De optische zoeker van de X-Pro 1 bevalt mij het beste. Het is een veel natuurlijker beeld omdat je naar de werkelijkheid kijkt en niet naar een schermpje. Alles is scherper en mooier dan in een EVF.
  • Ook vind ik het erg prettig dat je meer ziet dan op de foto komt, daardoor kun je beter rekening houden met je omgeving.
  • De EVF van de X-Pro 1 is veel minder goed dan die van de Sony en Olympus, maar het is fijn dat ik direct na het maken van de foto kan zien hoe de camera de wereld heeft vastgelegd, daar is hij goed genoeg voor.
  • Ook bij close-ups, is de EVF een handig hulpmiddel zonder last van parallax.
  • Een voordeel van een goede EVF, kan zijn dat je al kunt zien hoe de foto wordt, vóórdat je de foto maakt. Vooral bij de Olympus merkte ik dat wat de camera opsloeg als foto, exact was wat ik zag in de zoeker. Mijn persoonlijke voorkeur is dat ik dit nog niet zie, ik hou ervan om pas achteraf te zien of de foto zo is geworden als ik had bedoeld, maar dit is puur een persoonlijk sentiment. Bij zowel de Sony als de Olympus kun je dit overigens uitzetten (bij Fujifilm ook, neem ik aan).
  • Verder toont de EVF de scherptediepte beter dan een SLR-zoeker en de OVF van de X-Pro1 kan dit natuurlijk helemaal niet laten zien.
  • De zoekers van Sony en Olympus geven bij weinig licht een goed en helder beeld, wordt het echt donker, dan is het beeld schokkerig. Bij de X-Pro1 is het beeld al heel snel schokkerig, de refresh rate is blijkbaar een stuk lager dan bij Sony en Olympus. In de OVF zie je bij weinig licht net zo veel als het blote oog, de EVF's kunnen dan meer tonen.
Interessante punten. Eigenlijk raak je met het eerste punt precies de essentie van wat ik bedoel. Echter, wat betreft het tweede punt: een 100% dekking, zoals in de zoeker van de E3 (en meer dSLR's natuurlijk) vind ik het prettigst werken omdat je dan ook het meest precies je compositie kunt bepalen. Natuurlijk kun je achteraf croppen maar vaak loop je dan toch tegen andere compositieproblemen aan (het is het nèt niet dan)

Punt 5, het voordeel van een goede EVF, vind ik echt heel betrekkelijk omdat, zoals ik aal aangaf, je een camera leert kennen en gewoon wéét hoe de foto eruit gaat zien. Met m'n E3 vermeed ik daarom bepaalde lichtomstandigheden omdat ik van tevoren al zag aankomen dat de foto zelf niets zou worden. Omgekeerd ook. Ik vind dat (= werken met materiaal dat je kent) eigenlijk veel belangrijker dan afgaan op technische utilities, hoe nuttig die op zichzelf ook zijn. Geldt ook voor de scherptediepte: uit de praktijkervaring weet je wat je camera bij welk diafragma daarmee doet.

Het laatste punt: ik vind het lang niet altijd een voordeel als de EVF bij weinig licht een goed en helder beeld geeft, dát wil ik n.l. helemaal niet vastleggen. Wat ik dan wel precies wil vastleggen komt uiteindelijk ook wel op de foto maar ik vind dat via de helderheid van een EVF een overbodige omweg.

Maar goed, als er goed te fotograferen valt met de EVF van de X-T1 is dat zeker een optie; ik begrijp dat werken met een EVF anders is dan met een OVF maar in de praktijk wil ik er gewoon niet door gehinderd worden. Kan ook best zijn dat op een gegeven moment alle 'nadelen' van een EVF weggepoetst zijn en de OVF sowieso verdwijnt, zoals de spiegel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 15-09 18:58
Walker78 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:25:
[...]
Interessante punten. Eigenlijk raak je met het eerste punt precies de essentie van wat ik bedoel. Echter, wat betreft het tweede punt: een 100% dekking, zoals in de zoeker van de E3 (en meer dSLR's natuurlijk) vind ik het prettigst werken omdat je dan ook het meest precies je compositie kunt bepalen. Natuurlijk kun je achteraf croppen maar vaak loop je dan toch tegen andere compositieproblemen aan (het is het nèt niet dan)
De kaders in de zoeker van de X-Pro 1 tonen circa 90% van de foto. Echter, je ziet voorbij de kaders. Dit betekent dus dat je met enige oefening zelf preciezer kunt inschatten wat op de foto komt. Dit is anders dan bij een spiegelreflex waar je 95% ziet en niet meer dan dat. Maar een zoeker die exact 100% laat zien en niets meer of minder, is natuurlijk altijd nauwkeuriger. Bovendien: in een deel van het zoekerbeeld zie je de lens (dit is verschillende per lens). Bij mijn 23mm wordt een deel van de rechter onderhoek geblokkeerd door het objectief.
Punt 5, het voordeel van een goede EVF, vind ik echt heel betrekkelijk omdat, zoals ik aal aangaf, je een camera leert kennen en gewoon wéét hoe de foto eruit gaat zien. Met m'n E3 vermeed ik daarom bepaalde lichtomstandigheden omdat ik van tevoren al zag aankomen dat de foto zelf niets zou worden. Omgekeerd ook. Ik vind dat (= werken met materiaal dat je kent) eigenlijk veel belangrijker dan afgaan op technische utilities, hoe nuttig die op zichzelf ook zijn. Geldt ook voor de scherptediepte: uit de praktijkervaring weet je wat je camera bij welk diafragma daarmee doet.
Dat vind ik ook, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. De ene vindt dit prettiger en de ander wil graag meteen zien wat het wordt.
Het laatste punt: ik vind het lang niet altijd een voordeel als de EVF bij weinig licht een goed en helder beeld geeft, dát wil ik n.l. helemaal niet vastleggen. Wat ik dan wel precies wil vastleggen komt uiteindelijk ook wel op de foto maar ik vind dat via de helderheid van een EVF een overbodige omweg.
Aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, ik wil ook graag zien zoals met mijn ogen en niet zoals de camera het wil zien. Aan de andere kant: als het zo donker is dat ik met mijn ogen bijna geen details meer zie, dan kan een EVF met een helderder beeld, helpen bij het maken van de compositie. Voor beide is wat te zeggen.
Maar goed, als er goed te fotograferen valt met de EVF van de X-T1 is dat zeker een optie; ik begrijp dat werken met een EVF anders is dan met een OVF maar in de praktijk wil ik er gewoon niet door gehinderd worden. Kan ook best zijn dat op een gegeven moment alle 'nadelen' van een EVF weggepoetst zijn en de OVF sowieso verdwijnt, zoals de spiegel :)
Ik denk (hoop) dat er altijd camera's met optische zoekers blijven bestaan. Al is het in de toekomst misschien alleen om nostalgische redenen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is inderdaad een bekende discussie die je met iedere technische innovatie tegenkomt. Van 2-ogige/ meetzoeker naar slr, van (d)slr naar mirrorless. Als je goed bent in het visualiseren kom je een heel eind,met alle smaken. Als je ook nog een goed geheugen hebt hoef je niet eens meer een foto te maken ;).
De volgende stap is een directe connectie met je oogzenuw...

Veel discussies over OVF versus EVF slaan gemakshalve nogal eens wat argumenten/ feitjes over. Beiden hebben voor en nadelen.
De EVF is vaak trager en misschien wel te licht en te realistisch en je ziet alleen een "virtuele" scherpte. Maar je ziet wat de camera ziet en hebt alle info en speciale effecten..
De OVF heeft 2 smaken en beide met voor en nadelen. Als meetzoeker (zoals de Xpro of X100 familie) zie je meer en kun je een betere compositie maken. Maar het zoekerbeeld klopt niet altijd (=nooit) 100%. Daarnaast blokkeren objectieven nogal eens het zoekerbeeld. Voordeel: ook als het donker is zie je nog bijna net zoveel als je oog.
Bij een dslr OVF klopt het zoekerbeeld ook vrijwel nooit echt 100% (ondanks de beloftes van leveranciers) en wordt het zoekerbeeld altijd donkerder, soms zelfs heel erg, afhankelijk van het diafragma en de kwaliteit van het prisma of nog erger, de spiegeltjes die een prisma moeten nabootsen. De juiste compositie maken bij finke schemer met F5.6 wordt dan voor veel mensen lastig of misschien wel onmogelijk..

Ieder moet en mag voor zichzelf uitmaken welke variant de grootste voordelen/ kleinste nadelen heeft... Geen enkele variant heeft dus alleen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
@Sodela: bij mijn keuze voor de X-E1 ben ik in eerste instantie afgegaan op de vele positieve reviews èn op het oordeel van DPReview dat deze camera een 'uitstekende' EVF had. Natuurlijk gecheckt bij aankoop en inderdaad: in de winkel en vluchtig even buiten ziet alles er prima uit. Pas in de praktijk, zoals tijdens die fietstocht, in allerlei lichtsituaties en weersomstandigheden, ben ik tegen dingen aangelopen die ik als beperkingen ervaar. Vandaar mijn berichtje hier, in eerste instantie om te kijken wat de ervaringen van anderen zijn zodat je een wat concreter beeld krijgt van wat op dit moment zo'n EVF nou kan en niet kan èn wat je er in de toekomst van mag verwachten. Een keuze tussen OVF of EVF wordt dan ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik heb de XC 16 - 50 ontvangen en een paar dagen in gebruik. Voor 149,- een prima lens.

Welliswaar van kunstof, maar wel mooi gebouwd. Zie weinig verschil tussen de 35mm en de 16 -50 op het oog. Gewoon degelijk. Alleen de doppen zijn erg goedkoop.

Weet iemand hoe je kunt checken of OIS werkt? Bij mijn oude 70-300 van Canon hoorde ik de gyroscoop. Hier hoor ik niets.

Plaatje is zonder bewerking jpg uit camera. huis en tuin shot. Kan nog iets nabewerking gebruiken. maar is ter illustratie.

Voor het eerst sinds jaren weer een zoom voor mij na een paar jaar op 28mm geschoten te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/eudyvb0yx/18461770089_2a78fd4405_h.jpg

Exif F5.3, 40.2 mm, 1/450, iso 400

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 11-06-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36
Leuke kleurtjes :) Ik zou em alleen onderaan iets croppen, want daar wordt je blik toch wel een beetje naartoe getrokken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Helemaal mee een, had ik normaal ook gedaan. Deze was even snel gepost puur ter beoordeling. Ik dacht laat het er op ter beoordeling van De dof. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

technonose schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:26:
Ik heb de XC 16 - 50 ontvangen en een paar dagen in gebruik. Voor 149,- een prima lens.

Welliswaar van kunstof, maar wel mooi gebouwd. Zie weinig verschil tussen de 35mm en de 16 -50 op het oog. Gewoon degelijk. Alleen de doppen zijn erg goedkoop.

Weet iemand hoe je kunt checken of OIS werkt? Bij mijn oude 70-300 van Canon hoorde ik de gyroscoop. Hier hoor ik niets.

Plaatje is zonder bewerking jpg uit camera. huis en tuin shot. Kan nog iets nabewerking gebruiken. maar is ter illustratie.

Voor het eerst sinds jaren weer een zoom voor mij na een paar jaar op 28mm geschoten te hebben.

[afbeelding]

Exif F5.3, 40.2 mm, 1/450, iso 400
Ik doe deels mee:

Vanavond Hamed's oude 23mm ontvangen, althans opgehaald bij mijn ouders :+. Uiteraard gelijk even getest bij hen achter:

Afbeeldingslocatie: http://www.patrickbongers.nl/wp-content/uploads/2015/06/20150611-Persoonlijk-3727-960x640.jpg
X-T1 - 23mm - F1.4 - ISO200 - 1/10.000s

Ik ben om eerlijk te zijn echt onder de indruk van de sensor in de X-T1, een beetje sliden en dodgen en dan heb je dit al... Plus de sluiter is ook fijn in M.S. en E.S. modus (1/10.000s!). Fijne lens die mijn Sigma 35mm 1.4 zal gaan vervangen denk ik O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ha, zag hem ook al langskomen :+ Super mooi, heel veel plezier ermee, maar dat moet wel lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Nice! die 23 staat ook nog op mijn lijstje, maar goed de 16, en 56 ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Mooi spul, de X-T1 + 23mm is fijn, waarom deed Hamed hem weg?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen vergeleken met de Sigma 35mm, die staat bij mij ook op de nominatie om vervangen te worden maar is wel mijn meest gebruikte lens, en de lens waar ik het meest tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SndBastard schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:24:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen vergeleken met de Sigma 35mm, die staat bij mij ook op de nominatie om vervangen te worden maar is wel mijn meest gebruikte lens, en de lens waar ik het meest tevreden over ben.
Dat kan je het beste aan Hamed zelf vragen om de precieze reden maar het had te maken met een verandering van uitrusting dus de 23mm 1.4 moest plaats maken.

Ik ga de X-T1, 23mm en 56mm vandaag uitvoerig testen naast mijn D610 met 35mm en 85mm. Op basis hiervan ga ik verder beslissen welke kant ik op ga :).

Tot dus ver in elk geval onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

De eerste dag dat ik mijn 56mm had heb ik die gebruik voor volleybal foto's. Bij onze vereniging hadden ze een clinic. Ik ben heel benieuwd of het focussen straks makkelijk gaat na de update, dit was knap lastig. Zitten ook de nodige 23mm foto's tussen.

Voor de liefhebber: Alle foto's

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 12-06-2015 09:43 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
mooie aanwinst de 23mm! Ga je veel plezier aan hebben. Het is mijn meest gebruikte lens op de x-t1. Nu nog wachten op de nieuwe firmware zodat de X-T1 nog beter wordt :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kleine aanvulling op de ervaringen van gisteren:

In het kort is het een heerlijke camera om mee te werken, enkele aandachtspuntjes zijn het (voor mij) ontbreken van een goede trigger die werkt op Fuji (Mijn Phottix Odin - Nikon wilt niet aangestuurd worden door de Fuji (TTL uiteraard niet maar ook geen M flits, waar mijn SB-600/910 wel getriggerd worden door de Fuji) om wat speciale effecten/flitsen mogelijk te maken, hiervoor ben ik gisteren terug gevallen naar mijn Nikon D610. Tegen de avond had ik al 2 accu's verschoten met de Fuji (EVF Only + Sensor). Ik kan merken dat de Fuji ook in stand-by meer verbruikt dan een dSLR in stand-by, de oplossing: gewoon een sloot accu's meenemen (2 per body is niet afdoende voor mij dus, ik gok op 4 per body).

De Focus werkt vrij goed, ook in minder goede omstandigheden. De enige momenten waarop deze haperde was met erg zwaar tegenlicht en slecht verlichte onderwerpen maar daar tegenover staat dat mijn D610 hier ook geregeld moeite mee heeft. De tijd dat de focus wel werkt is deze trefzekerder dan die van mijn D610, een pluspunt zeker op f1.2 tot f2 waar het gewoon gokken is met een dSLR soms.'s Avonds heb ik mijn D610 gebruikt vanwege de lege accu's van de fuji en het gebruik van mijn flitser, inclusief AF-assist in het donker, om te bouncen, hiervoor is ook een oplossing voor te vinden in Fuji land (de Nissin i40 of Fuji EF-42 naar mijn weten).

Ik gok dat het aantal foto's met de Nikon en Fuji op ongeveer respectievelijk 40% en 60% liggen waarbij de voorkeur naar de Fuji gaat, de manier waarop de lenzen in combinatie met de sensor renderen ligt mij meer op eerste gezicht. Uiteraard kan ik pas echt oordelen hierover na enkele shoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 21:31
SndBastard schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:24:
Mis FF :)

Haal me binnenkort een 10-24 voor X-T1 en heb een 5DS in bestelling.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Pat-Juh schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:54:
Kleine aanvulling op de ervaringen van gisteren:

In het kort is het een heerlijke camera om mee te werken, enkele aandachtspuntjes zijn het (voor mij) ontbreken van een goede trigger die werkt op Fuji (Mijn Phottix Odin - Nikon wilt niet aangestuurd worden door de Fuji (TTL uiteraard niet maar ook geen M flits, waar mijn SB-600/910 wel getriggerd worden door de Fuji) om wat speciale effecten/flitsen mogelijk te maken, hiervoor ben ik gisteren terug gevallen naar mijn Nikon D610. Tegen de avond had ik al 2 accu's verschoten met de Fuji (EVF Only + Sensor). Ik kan merken dat de Fuji ook in stand-by meer verbruikt dan een dSLR in stand-by, de oplossing: gewoon een sloot accu's meenemen (2 per body is niet afdoende voor mij dus, ik gok op 4 per body).

De Focus werkt vrij goed, ook in minder goede omstandigheden. De enige momenten waarop deze haperde was met erg zwaar tegenlicht en slecht verlichte onderwerpen maar daar tegenover staat dat mijn D610 hier ook geregeld moeite mee heeft. De tijd dat de focus wel werkt is deze trefzekerder dan die van mijn D610, een pluspunt zeker op f1.2 tot f2 waar het gewoon gokken is met een dSLR soms.'s Avonds heb ik mijn D610 gebruikt vanwege de lege accu's van de fuji en het gebruik van mijn flitser, inclusief AF-assist in het donker, om te bouncen, hiervoor is ook een oplossing voor te vinden in Fuji land (de Nissin i40 of Fuji EF-42 naar mijn weten).

Ik gok dat het aantal foto's met de Nikon en Fuji op ongeveer respectievelijk 40% en 60% liggen waarbij de voorkeur naar de Fuji gaat, de manier waarop de lenzen in combinatie met de sensor renderen ligt mij meer op eerste gezicht. Uiteraard kan ik pas echt oordelen hierover na enkele shoots.
wat is je ervaring qua verschil in gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De xt weegt samen met de 23mm net wat zwaarder dan een 35mm of 85mm 1.4 alleen. Dit terwijl het toch stevig aanvoelt (het is uiteraard geen tank zoals een d4 of d810 oid).

Ik zal vd week wat resultaten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Dat gewicht is super inderdaad. Mijn D800 + grip + 14-24 was bijna 3kg. De XT1 met 14mm is iets van 700 gram. en minder dan de helft van het formaat.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Pat-Juh schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:54:
Mijn Phottix Odin - Nikon wilt niet aangestuurd worden door de Fuji (TTL uiteraard niet maar ook geen M flits, waar mijn SB-600/910 wel getriggerd worden door de Fuji)
Heb je in het flitsmenu wel geselecteerd dat je een externe flitser wilt aansturen? De flitsschoen staat standaard niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Zo, ook maar de 35mm besteld (409 bij art & craft). Wilde toch een groter diafragma en de 56mm is me te duur, groot en minder breed inzetbaar. Twijfelde over de x-m1 deal en dan de body verkopen maar dit scheelt me weer gedoe. Ik twijfel of ik de 18-55 dan weg ga doen of niet. Heb dan de Samyang 12mm, fuji 18-55, fuji 27 en straks de 35. Veel mensen zouden de 27 weg doen maar die heb ik voor "maar" 200 gekocht en houd ik voor ruigere omstandigheden als festivals en als ik een hele lichte camera wil.

Eerst maar eens testen!

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 15-06-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wouter3 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:49:
[...]

Heb je in het flitsmenu wel geselecteerd dat je een externe flitser wilt aansturen? De flitsschoen staat standaard niet aan.
bij de silent mode staat de flitser inderdaad niet aan... Is misschien even wennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Sluw schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:48:. Veel mensen zouden de 27 weg doen maar die heb ik voor "maar" 200 gekocht en houd ik voor ruigere omstandigheden als festivals en als ik een hele lichte camera wil.
Had je mooi de X-M1 aan toe kunnen voegen ;-)

-edit- ah door de cashback is het zonder X-M1 inderdaad aantrekkelijker nu. (120 ipv 20 euro)

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 15-06-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:54:
[...]

Had je mooi de X-M1 aan toe kunnen voegen ;-)
Had gekund, over getwijfeld maar dat vind ik toch zonde voor 160 extra ;) Ik kan geen reden bedenken waarom ik nog een extra camera zou moeten hebben behalve als backup. Aangezien ik geen pro ben staat ie waarschijnlijk alleen stof te happen. De X-E1 vind ik in alle opzichten fijner en is met de 27mm iets kleiner en lichter dan een x100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

wouter3 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:49:
[...]

de SB-910 in de shoe filtst wel, echter met de triggers wordt er niet geflitst. Wel zonde... Ik denk dat ik maar een goedkoop setje Strato's o.i.d. aanschaf voor my flitsers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Even een FYI:

In de release notes van LR6.1/CC staat het volgende:
Reduced “color blur” artifacts when processing Fujifilm XTrans raw images – In collaboration with Fujifilm, we are still investigating methods to improve fine detail rendering and overall edge definition

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

afterburn schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:07:
Even een FYI:

Reduced “color blur” artifacts when processing Fujifilm XTrans raw images – In collaboration with Fujifilm, we are still investigating methods to improve fine detail rendering and overall edge definition
Wie weet :)! Dan binnenkort toch een update naar LR6.x maken ;)! Momenteel is 5.7 genoeg... Hoewel ik wel het idee dat 6 beduidend sneller kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
afterburn schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:07:
Even een FYI:

Ben benieuwd naar vergelijkingen/tests! En goed om te weten dat ze er aan werken. Misschien is Fuji de laatste tijd eindelijk populair genoeg geworden om wat aandacht aan te besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heel fijn dat er nu bevestigd is vanuit Adobe dat er gewerkt wordt aan de RAF-afhandeling van LR. Zou vooral ook leuk zijn als erin 6.2 ook weer vooruitgang te zien valt. Maar dit is een mooi begin!

Overigens, Pat-Juh, misschien dat de ervaringen verschillen, maar op mijn i5 4670k met 16GB is LR6 beduidend langzamer dan LR5.7 met Fuji-files. Wellicht is het anders op andere systemen, maar verwacht er niet alles van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:07:
Heel fijn dat er nu bevestigd is vanuit Adobe dat er gewerkt wordt aan de RAF-afhandeling van LR. Zou vooral ook leuk zijn als erin 6.2 ook weer vooruitgang te zien valt. Maar dit is een mooi begin!

Overigens, Pat-Juh, misschien dat de ervaringen verschillen, maar op mijn i5 4670k met 16GB is LR6 beduidend langzamer dan LR5.7 met Fuji-files. Wellicht is het anders op andere systemen, maar verwacht er niet alles van. ;)
Mac OS X of Windows 7/8? Had begrepen dat de verschillen per OS ook groot kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Het is inderdaad een goed teken dat er aan gewerkt wordt, en er dus kennelijk toch geluisterd wordt naar de geluiden van gebruikers. Zoals vaak bij dergelijke grote bedrijven, de radartjes draaien traag maar ze draaien wel!

Dat gezegd hebbende, ik heb nog geen problemen gehad met LR en Fuji RAF bestanden, maar ik weet dat ze kunnen optreden.

Qua performance, LR6 op mijn rMBP is significant sneller geworden dan het was met LR5. Alleen voor de snelheid zou ik al nooit meer terug willen.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Sluw schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:48:
Zo, ook maar de 35mm besteld (409 bij art & craft). Wilde toch een groter diafragma en de 56mm is me te duur, groot en minder breed inzetbaar. Twijfelde over de x-m1 deal en dan de body verkopen maar dit scheelt me weer gedoe. Ik twijfel of ik de 18-55 dan weg ga doen of niet. Heb dan de Samyang 12mm, fuji 18-55, fuji 27 en straks de 35. Veel mensen zouden de 27 weg doen maar die heb ik voor "maar" 200 gekocht en houd ik voor ruigere omstandigheden als festivals en als ik een hele lichte camera wil.

Eerst maar eens testen!
Nah lekker die 27mm houden, lekker klein en grappig ding. Doet mij aan de 40mm stm denken van Canon. Ook zo'n grappig ding die het gewoon goed doet. Ik zou de 27mm eigenlijk ook wel willen hebben, maar vind de prijs tegenwoordig te hoog om hem te halen. De 18-55 gebruik ik dan weer totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Bean77 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 07:31:
[...]

Nah lekker die 27mm houden, lekker klein en grappig ding. Doet mij aan de 40mm stm denken van Canon. Ook zo'n grappig ding die het gewoon goed doet. Ik zou de 27mm eigenlijk ook wel willen hebben, maar vind de prijs tegenwoordig te hoog om hem te halen. De 18-55 gebruik ik dan weer totaal niet.
Inderdaad, dat heb ik ook maar besloten, zelfs voordat m'n 35mm binnen is (leveringsproblemen :( ). Ik gebruik hem nu ook vaker dan de 18-55 maar ga die voorlopig ook nog even houden. Ook al die die nog zo goed, de 27mm is met 429 inderdaad echt te duur, nu voor 329 op het randje, voor 200 inclusief verzenden vond ik het wel weer een mooi ding (is nu 235 op ebay). Met elke lens die ook maar iets groter is past m'n camera niet meer in m'n jaszak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

iew

What the...?!

Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:07:

Ik heb dezelfde proc en geheugen in mijn machientje zitten en gebruik capture one 7 voor m'n RAF en daarna PS CC.
Werkt erg snel en makkelijk samen, de RAW in Capture one vind ik veel beter dan in LR.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Sluw schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:15:
[...]

Inderdaad, dat heb ik ook maar besloten, zelfs voordat m'n 35mm binnen is (leveringsproblemen :( ). Ik gebruik hem nu ook vaker dan de 18-55 maar ga die voorlopig ook nog even houden. Ook al die die nog zo goed, de 27mm is met 429 inderdaad echt te duur, nu voor 329 op het randje, voor 200 inclusief verzenden vond ik het wel weer een mooi ding (is nu 235 op ebay). Met elke lens die ook maar iets groter is past m'n camera niet meer in m'n jaszak.
WAAR?

Maakt het opeens een festival cameraatje ;)

edit: al mis ik dan wel de diafragmaring die de 35mm f2.0 wel gaat krijgen. Al is dat weer net wat te lang.

[ Voor 8% gewijzigd door Isniedood op 17-06-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Hier bijvoorbeeld. Je moet wel geluk hebben dat je pakket niet wordt gecontroleerd. Ik had geluk.

Diafragmaring is inderdaad jammer maar kom zelf van Panasonic en Canon. Daar heeft geen enkele lens een diafragmaring. Vind met fijner en leuker schieten maar het is niet zo dat het voor mij de lens verpest. Lees maar eens wat reviews (Flixelpix, Dan Bailey, Light priority), bijna iedereen had geen interesse in deze lens tot je hem gebruikt. Heel fijn ding, super scherp, super licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de duidelijkheid, enkel deze blue color-channel bug was dus fixed in CC / 6.1 èn ACR9.1, maar they are "still investigating methods to improve fine detail rendering and overall edge definition" in algemeen!*Oh wacht, dit is niet het Lightroom topic. :+

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 17-06-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

Ik gebruik nu een Nikon D90 met tamron 17-55 f2.8 lens en Nikon 50mm 1.8 lens.
Merk dat ik de camera te weinig mee neem ivm gewicht van alles.
Nu zit ik te denken om over te stappen naar fuji om weer plezier te krijgen in fotograferen.
Ik kan een x-pro 1 overnemen of op marktplaats een x-E1 kopen. Welke raden jullie aan, en waarom?
En dan nog welke lens. De 18-55 xf is natuurlijk een goede lens, maar de 27mm is wel heerlijk compact! En de 35mm is ook echt een goede lens als ik de ervaringen mag geloven.
Helaas is 3 lenzen er bij kopen direct iets buiten mijn budget.
Wat is jullie advies?
Ook over de overstap van DSLR naar Fuji.

P.S. Het is puur hobby voor mij.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Hybrid Viewfinder, met OVF èn EVF is wat de X-Pro1 zo duur maakte bij introductie. De X-E1 is eigenlijk het kleinere broertje van de X-Pro1, terwijl omdat hij dus later kwam deze wel een hogere resolutie EVF heeft, maar omdat het een goedkoper model is dus niet de OVF. Wat betreft prestaties verschillen ze weinig of niks van elkaar met de laatste firmwares. Bouwkwaliteit van de X-Pro is wel ook een merkbaar verschil, niet dat de X-E1 slecht is, maar de X-Pro maakt zijn naam wel enigszins waar in dat aspect.

De 18-55 zou ik persoonlijk mee beginnen voordat je aan een 27mm denkt. Maar als je de 27mm graag erbij wil hebben dan zou die als je lichtsterke lens kunnen functioneren, en dan zou de 16-50mm als basis ook voldoende kunnen zijn. (voordelig van MP bijv.) Dan heb je nog 16mm ook, en wat betreft optische prestaties is die niet speciaal slechter dan de 18-55, alleen minder lichtsterk en goedkoper gebouwd.

Let wel op dat sommige prijzen nu met de cashback actie tijdelijk zijn, de 27mm vooral in dit geval.

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 18-06-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Als je een lichtere camera voor naast je D90 zoekt dan zou ik voor de X-E1 + 27mm gaan. Die is het compactst en de 27mm FOV is breed inzetbaar. Dan heb je iets wat je echt eerder mee neemt in plaats van je D90. Ik heb zelf beide lenzen en de 27mm zit er vaker op, precies om die reden, 4x zo licht en veel kleiner. Als je het als vervanging ziet dan kun je denk ik beter voor de 18-55 gaan aangezien dat iets flexibeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

jesper86 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:02:
De Hybrid Viewfinder, met OVF èn EVF is wat de X-Pro1 zo duur maakte bij introductie. De X-E1 is eigenlijk het kleinere broertje van de X-Pro1, terwijl omdat hij dus later kwam deze wel een hogere resolutie EVF heeft, maar omdat het een goedkoper model is dus niet de OVF. Wat betreft prestaties verschillen ze weinig of niks van elkaar met de laatste firmwares. Bouwkwaliteit van de X-Pro is wel ook een merkbaar verschil, niet dat de X-E1 slecht is, maar de X-Pro maakt zijn naam wel enigszins waar in dat aspect.

De 18-55 zou ik persoonlijk mee beginnen voordat je aan een 27mm denkt. Maar als je de 27mm graag erbij wil hebben dan zou die als je lichtsterke lens kunnen functioneren, en dan zou de 16-50mm als basis ook voldoende kunnen zijn. (voordelig van MP bijv.) Dan heb je nog 16mm ook, en wat betreft optische prestaties is die niet speciaal slechter dan de 18-55, alleen minder lichtsterk en goedkoper gebouwd.

Let wel op dat sommige prijzen nu met de cashback actie tijdelijk zijn, de 27mm vooral in dit geval.
Dus als ik het begrijp is het vooral de OVF en de kwalitatief betere behuizing die het verschil maken t.o.v. de X-E1?
Wellicht is de X-E1 dan een betere oplossing omdat daar weer juist een betere EVF opzit?
Ik weet niet welke ik vaker zal gebruiken, OVF of EVF. Mensen ervaring mee?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Sluw schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:08:
Als je een lichtere camera voor naast je D90 zoekt dan zou ik voor de X-E1 + 27mm gaan. Die is het compactst en de 27mm FOV is breed inzetbaar. Dan heb je iets wat je echt eerder mee neemt in plaats van je D90. Ik heb zelf beide lenzen en de 27mm zit er vaker op, precies om die reden, 4x zo licht en veel kleiner. Als je het als vervanging ziet dan kun je denk ik beter voor de 18-55 gaan aangezien dat iets flexibeler is.
Ik wil hem als vervanging aanschaffen, en dus de D90 verkopen.
Ik merk gewoon dat ik de camera te weinig meeneem omdat het toch best veel is om mee te nemen.

Dus als vervanging voor de D90 een X-E1 of een X-Pro 1.
Eventueel met de 18-55 en de 27mm (27mm voor extra compacte straat camera, 18-55 voor all round)

Grootste vraag is momenteel X-E1 of X-Pro1

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

of een x-t1

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Ja maar die is in aanschaf wel ineens een stuk duurder (ook op marktplaats).
ben we benieuwd wat de prijs van de X-E2 doet als de X-T10 goed verkrijgbaar is.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fjeze schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:50:
[...]

Ik weet niet welke ik vaker zal gebruiken, OVF of EVF. Mensen ervaring mee?
Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je beantwoorden. De ervaring is in ieder geval uniek, geen enkel ander systeem heeft dit behalve Fuji. Je moet het echt ervaren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Fjeze schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:53:
[...]

Ik wil hem als vervanging aanschaffen, en dus de D90 verkopen.
Ik merk gewoon dat ik de camera te weinig meeneem omdat het toch best veel is om mee te nemen.

Dus als vervanging voor de D90 een X-E1 of een X-Pro 1.
Eventueel met de 18-55 en de 27mm (27mm voor extra compacte straat camera, 18-55 voor all round)

Grootste vraag is momenteel X-E1 of X-Pro1
Ze maken de zelfde foto's. Volgens mij zijn de verschillen:

Voordelen X-Pro1
- Optical viewfinder
- Beter scherm op de achterkant
- Iets beter gebouwd

Voordelen X-E1
- Iets kleiner
- Betere EVF
- Ingebouwde flitser

Verder weet ik niet of de X-Pro1 nu even snel is als de X-E1 met de firmware updates. De X-E1 was sneller maar dat kan gelijk getrokken zijn.

En OVF of EVF, wat je fijner vindt kun je alleen zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een "zichtbaar" vergelijk tussen een X-Pro1 en een X-E1:

http://camerasize.com/compact/#371.388,258.388,ha,t

Zelf heb ik een X100 die ik niet meer wil missen, maar twijfel i.d.d. nog over een X-Pro1 voor "ernaast"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik ben op zoek naar een messeger bag voor mijn X-M1 en 2 a drie lensjes.
Veel gegoogled, veel gezien, think tank, Ona noem maar op. Dit forum.

Ik vind het of niets, teveel op een camerabag lijken of te duur.

Ik overweeg nu een Camera insert en een gewone messenger tas. Heeft iemand al zo'n setup, of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Heb je de retrospective reeks al bekeken? Deze gebruik ik voor mijn dSLR setup. Een kleinere zoals de 7-10-20 kan uitkomst bieden voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Heb zelf een domke f8. Past in wat je wilt plus wat ruimte voor filters en batterijen. Ze zijn in ieder geval mooi gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Thanks voor de input. Wat ik van de Domke en Think Thank vind, is dat ze nogal dik zijn, en dus er uit zien als camera tas. Voor mijn gevoel in ieder geval dikker dan een standaard messenger.

Dat vind ik minder mooi. Ik heb ze echter niet in het echt gezien. Wel in Youtube reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:56:
Thanks voor de input. Wat ik van de Domke en Think Thank vind, is dat ze nogal dik zijn, en dus er uit zien als camera tas. Voor mijn gevoel in ieder geval dikker dan een standaard messenger.

Dat vind ik minder mooi. Ik heb ze echter niet in het echt gezien. Wel in Youtube reviews
De domke is redelijk klein. Misschien lijkt 'ie daardoor dik maar als 'ie smaller zou zijn zou het niet meer passen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je gewoon een messenger bag zou willen hoor. Ben zelf ook nog op zoek naar een neopreen hoes/tasje voor mijn x-e1 + 27mm of 35mm zodat ik die los in m'n tas kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Sluw schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:22:
[...]
Ben zelf ook nog op zoek naar een neopreen hoes/tasje voor mijn x-e1 + 27mm of 35mm zodat ik die los in m'n tas kan gooien.
Ja precies, ik keek zelf naar de Jill-e Camera Insert. Kost ca 30 euro.

Bij dealextreme heb je ook behoorlijk wat van die dingen, maar dan voor 6 - 10 euro. Denk alleen dat de kwaliteit achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe firmware (4.0) is gelekt en schijnt behoorlijk verschil te maken: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1371244

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag even de X-T10 in de hand gehad. De fotoboer ter plaatse had hem al staan ;).

Ik vond hem een beetje klein. Goed voor mijn handjes (ben middelmaat, ook wat de handen betreft...). Mensen met grote handen hebben er waarschijnlijk niet genoeg aan...

De zoeker is mooi maar iets minder dan de X-T1 en heeft een vrij harde rand en lijkt niet uitwisselbaar. Beetje jammer misschien. Het display achterop is erg goed, een duidelijke verbetering tov de X-E2. De hoogte is net iets meer en een centimetertje smaller dan de X-E2.

De snelheid is behoorlijk. Mooie snelle AF! Met een 16-50 en 18-55 naar mijn idee duidelijk sneller dan de X-T1. Lang leve FW 4.0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
technonose schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:50:
[...]

Ja precies, ik keek zelf naar de Jill-e Camera Insert. Kost ca 30 euro.

Bij dealextreme heb je ook behoorlijk wat van die dingen, maar dan voor 6 - 10 euro. Denk alleen dat de kwaliteit achterblijft.
Ik heb deze wel eens overwogen:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...8-55mm-Lens-/400799898306

Ik zoek ook iets om m'n X-T1 los in de tas mee te nemen. Voor de lenzen heb ik al neoeprene pouches, en dat bevalt wel goed. Heb nog geen alternatief gevonden voor de body dat compact en goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

technonose schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:56:

Ik heb een Retrospective 5 van ThinkTank met daarin mijn T1 en 3 lenzen en die is echt niet zo dik als je het voorvak leeg laat. Ziet er eigenlijk gewoon uit als een mini messenger bag.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Pat-Juh schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:59:
Heb je de retrospective reeks al bekeken? Deze gebruik ik voor mijn dSLR setup. Een kleinere zoals de 7-10-20 kan uitkomst bieden voor je?
De think tank 20 is (veel) te groot. Ik heb hem vanuit mijn DSLR tijd en ik kan mijn x-t1, 14mm, 23mm, 56mm, 50-140, 18-55, nissin I40 fliter, Lee filter pouch met 100x150 filters en nog wat spul heel gemakkelijk meenemen en dan is er nog plek over. Deze tas lijkt mij normaal gesproken te groot, maar verder een goed merk.

In mijn ona bowery past overigens een XT-1 met 56mm en daarnaast een 23mm en met wat passen en meten ook de 14mm (of nissin I40 flitser).

[ Voor 6% gewijzigd door Bean77 op 19-06-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
afterburn schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 06:36:
Ik heb een Retrospective 5 van ThinkTank met daarin mijn T1 en 3 lenzen en die is echt niet zo dik als je het voorvak leeg laat. Ziet er eigenlijk gewoon uit als een mini messenger bag.
Het probleem met fototassen zoals dit is dat ze er altijd uit zien als fototassen. Vanwege padding en hoekigheid. Geen gewone schoudertas die ik ken is zo hoekig en stijf van vorm als een gemiddelde ThinkTank (of Domke of Billingham).

Een leren tas zie je wel vaker hoekig zijn, maar als je een volwassen vent met zoiets ziet lopen, denk ik al gauw dat het een laptop- of fototas is.

Verder is kleiner natuurlijk wel altijd fijner om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Nordlys schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:04:
[...]
Ik heb deze wel eens overwogen:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...8-55mm-Lens-/400799898306

Ik zoek ook iets om m'n X-T1 los in de tas mee te nemen. Voor de lenzen heb ik al neoeprene pouches, en dat bevalt wel goed. Heb nog geen alternatief gevonden voor de body dat compact en goedkoop is.
Misschien wel een goed idee, pouches voor de lens en deze voor je body. Kies je welke tas je maar ook wil.
afterburn schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 06:36:
[...]Ik heb een Retrospective 5 van ThinkTank met daarin mijn T1 en 3 lenzen en die is echt niet zo dik als je het voorvak leeg laat. Ziet er eigenlijk gewoon uit als een mini messenger bag.
Dat klinkt op zich goed. Het is toch lastig te beoordelen. Toch maar eens kijken naar deze.
Bean77 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 07:40:
[...]
In mijn ona bowery past overigens een XT-1 met 56mm en daarnaast een 23mm en met wat passen en meten ook de 14mm (of nissin I40 flitser).
De Bowery vind ik erg mooi, maar wel heel klein (ik ben zelf 1.90 ;-) Ik vind hem wat vrouwelijker.
Ik vind de prince street van Ona erg mooi, maar met 389$ wel erg prijzig.
henkie196 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 07:55:
[...]

Het probleem met fototassen zoals dit is dat ze er altijd uit zien als fototassen. Vanwege padding en hoekigheid. Geen gewone schoudertas die ik ken is zo hoekig en stijf van vorm als een gemiddelde ThinkTank (of Domke of Billingham).

Een leren tas zie je wel vaker hoekig zijn, maar als je een volwassen vent met zoiets ziet lopen, denk ik al gauw dat het een laptop- of fototas is.

Verder is kleiner natuurlijk wel altijd fijner om mee te nemen.
Helemaal mee eens, Ik ga eerst maar eens kijken naar de retrospective reeks. Ik werk in Arnhem, eens kijken of hij hier ergens in de winkel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
technonose schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:11:
De Bowery vind ik erg mooi, maar wel heel klein (ik ben zelf 1.90 ;-) Ik vind hem wat vrouwelijker.
Ik vind de prince street van Ona erg mooi, maar met 389$ wel erg prijzig.
Ja ook een hele mooie tas. Ik zit er ook rustig naar te kijken voor een iets ruimere tas naast de bowery als ik bijv mijn 50140 mee wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vond dit wel een aparte cameratas: Afbeeldingslocatie: http://www.getaddictedto.com/wp-content/uploads/2014/12/iMo-Camera-Bag-01-Boxheader-860x450_c.jpg

Hier te koop http://www.imostrap.com/product_p/a009.htm

Hoe zit het met de waterdichtheid van de bowery? Ik heb het idee dat die bovenste flap niet zo goed afsluit. Ga binnenkort waarschijnlijk naar indonesie en wil dan wel een goede waterdichte en delicate tas. ONA tassen zijn erg mooi, maar komen niet erg waterdicht over.

[ Voor 40% gewijzigd door Isniedood op 19-06-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Waterdicht blijft natuurlijk lastig, dan zit je toch vast aan een regenhoes.

Is dit wat?

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktankphoto.com/product-images/xlarge/Urban-Approach-10-Mirrorless-Camera-Shoulder-Bag-1.jpg

http://www.thinktankphoto...ts/urban-approach-10.aspx

Deze leek mij ook nog wel wat.

[ Voor 34% gewijzigd door Tomas_ op 19-06-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

technonose schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:11:
[...]

Helemaal mee eens, Ik ga eerst maar eens kijken naar de retrospective reeks. Ik werk in Arnhem, eens kijken of hij hier ergens in de winkel ligt.
Ik wilde net zeggen als je in de buurt van Rotterdam woont kan ik je die van mij wel eens laten zien, maar dat lijkt me dus niet het geval. :)

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
afterburn schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:34:
[...]

Ik wilde net zeggen als je in de buurt van Rotterdam woont kan ik je die van mij wel eens laten zien, maar dat lijkt me dus niet het geval. :)
Ah jammer, had ik meteen de 23mm even kunnen testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Isniedood schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:46:
Hoe zit het met de waterdichtheid van de bowery? Ik heb het idee dat die bovenste flap niet zo goed afsluit. Ga binnenkort waarschijnlijk naar indonesie en wil dan wel een goede waterdichte en delicate tas. ONA tassen zijn erg mooi, maar komen niet erg waterdicht over.
Lastig in te schatten want met regen blijf ik toch liever binnen, heb ik een paraplu bij of schuil ik ergens ;) Maar als ik dan toch buiten ben dan denk ik dat de bowery prima tegen wat motregen zou moeten komen. Maar in de stromende regen is het niet gek dat dit duidelijk de tas niet voor is. Als je de tas dichtdoet heb je wel flapjes aan de zijkant die iets voorkomen dat er regen vanaf de zijkant binnenkort, maar als je echt een horizontale regenbui hebt, dan ben je uiteraard kansloos :P

Ik denk dat de bowery prima is voor veel soorten fotografie. Maar als je bijv een dag de veluwe opgaat (met kans op regen) zou ik ook een andere tas nemen (in mijn geval de ThinkTank20) die dan wel waterdicht is met een regenhoes. Omdat de omstandigheden voor dit doel anders zijn dan bijv. een citytrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
De nieuwe X-T1 firmware update die ook al op de X-T10 staat schijnt een hele verbetering qua focus te zijn. De 35mm wordt opeens snel genoemd en de 60mm is ook een stuk verbeterd. Lensupdates lijken me nu ook minder nodig want dit was toch wel het grote kritiekpunt bij de wat oudere lenzen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pjacom3sLa8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoewel het allemaal best vlot gaat, zie je hem af en toe ook nog hunten. Ik weet niet hoe snel de XF60 normaal is op een X-T1 (heb zowel de lens als die camera niet), maar dit lijkt me eigenlijk ook wel een minimum aan focussnelheid in zulk goed licht? Ben vooral benieuwd naar het nieuwe zone focusing (meerdere focuspoints ineen) en autofocus in de schemer.

De reacties op dpreview.com over de 'gelekte' firmware 4.0 op de X-T1 zijn overigens wel heel positief; mensen gaan zelfs zo ver dat ze de XF35 een compleet andere (snellere) lens noemen. Ben heel benieuwd. Hopen dat die vooruitgang ook voor mijn X-E2 komt. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het Leoh-Paard schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:24:
Hoewel het allemaal best vlot gaat, zie je hem af en toe ook nog hunten. Ik weet niet hoe snel de XF60 normaal is op een X-T1 (heb zowel de lens als die camera niet), maar dit lijkt me eigenlijk ook wel een minimum aan focussnelheid in zulk goed licht? Ben vooral benieuwd naar het nieuwe zone focusing (meerdere focuspoints ineen) en autofocus in de schemer.

De reacties op dpreview.com over de 'gelekte' firmware 4.0 op de X-T1 zijn overigens wel heel positief; mensen gaan zelfs zo ver dat ze de XF35 een compleet andere (snellere) lens noemen. Ben heel benieuwd. Hopen dat die vooruitgang ook voor mijn X-E2 komt. :9~
Dit is de langzaamste Fuji lens. Eerst deden veel mensen hem weg omdat het onbruikbaar was, dit ziet er gewoon ok uit. Ben ook wel benieuwd hoe snel de 35mm nu is!

Edit: krijg net m'n 18-55 lens terug van fuji omdat er een stofje achter het voorste element zat, nu weer branschoon, gewoon garantie! Goeie service

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 19-06-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Onbruikbaar vind ik de 35mm zeker niet, ook niet met 3.x. Dus ik zie de nieuwe firmware met spanning tegemoet :) Officieel de 22ste, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Bundin schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:10:
Onbruikbaar vind ik de 35mm zeker niet, ook niet met 3.x. Dus ik zie de nieuwe firmware met spanning tegemoet :) Officieel de 22ste, toch?
Ging om de 60mm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

technonose schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:42:
[...]

Ah jammer, had ik meteen de 23mm even kunnen testen ;)
Nu wil het feit dat ik morgen nog even een stuk moet proefrijden met de motor, dus we zouden eventueel ergens kunnen afspreken. Neem ik m'n spul even mee.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ah jammer, helaas aan het werk vandaag.

Heb trouwens een tas besteld. Een vanguard up rise 38. Toch wel een beetje cameratas look, maar leek mij wel een mooie.

Twijfel of het goed komt, want de prijs van 49 is erg laag en nadat ik hem in de winkel besteld had was hjj meteen van de site verwijderd. Even afwachten dus.
Pagina: 1 ... 21 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic