Volgens mij klopt die tabel niet in de zin dat die 90mm lens zonder body $949 gaat kostenBalance schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 09:21:
Bron: Fuji Rumors
Fuji X-T10 Price Body Only $799 XC 16-50 $899 XF 18-55 $1099 XF 90mm $949
In Europa schijnt de XC 16-50 bundel €849 te gaan kosten. Dus waarschijnlijk: € = $ - 50
Hallo ik ben fotograaf in bijberoep (huwelijken) en neem momenteel foto's met een Canon 5D mk2 en een hoop lenzen.
Ben aan het twijfelen voor een FUJI aankoop.
Mijn vriendin begint af en toe mee te gaan, en het kriebelt ook al voor foto's te nemen.
Ik wil haar niet opzadelen met een zware DSLR.
Daarmee dacht ik aan een systeemcamera.
Aangezien je veel hoort van FUJI kom ik hier terecht.
Voor een body twijfel ik tussen een X-Pro1 en X-T1.
Lenzen: Breedhoek, kleine zoom, portretlens
Wie kan me wat aanbevelen, vooral dan de lenzen
Mijn vriendin begint af en toe mee te gaan, en het kriebelt ook al voor foto's te nemen.
Ik wil haar niet opzadelen met een zware DSLR.
Daarmee dacht ik aan een systeemcamera.
Aangezien je veel hoort van FUJI kom ik hier terecht.
Voor een body twijfel ik tussen een X-Pro1 en X-T1.
Lenzen: Breedhoek, kleine zoom, portretlens
Wie kan me wat aanbevelen, vooral dan de lenzen
Vimo Fotografie - www.vimo.be
de 23 en 56 primes zijn hele goede lenzen.
16-55 zou mogelijk ook heel geschikt kunnen zijn, maar is groter en zwaarder dan de primes.
16-55 zou mogelijk ook heel geschikt kunnen zijn, maar is groter en zwaarder dan de primes.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Qua bedieningsgemak waarschijnlijk de X-T1 omdat je een DSLR gewend bent en een zoekercamera zoals de X-Pro1 wel even wennen is. Daarnaast is de X-T1 ook beter qua AF en krijgt binnenkort een mooie update die nog meer aan je wensen tegemoet komt (AF "voor de ogen") .
Voor groothoek is de 23 mm een heel mooi objectief als je tevreden bent met pak hem beet 35 mm op FF. Als je meer wilt lijkt de nieuwe 16 mm of de 14 mm een mooi alternatief waarbij de 16 mm wel het voordeel heeft van de F 1.4. De 14 mm heeft meer beeldhoek maar wel een diafragma van F2.8.
Voor portretten is de 56 mm "onmisbaar" hoewel de 60 mm het misschien ook wel zal doen, maar die is ook wat trager (qua diafragma en AF).
Een kleine zoom zou de 18-55 kunnen zijn. Relatief compact, toch best wel lichtsterk en optisch erg goed. De 16-55 biedt wat meer, maar is een bakbeest terwijl de 18-55 niet echt slechter is of anders geformuleerd, de 16-55 is niet significant beter..
Al met al een prijzig setje, maar de kans is groot dat je hem gewoon zelf gaat gebruiken
.
Voor groothoek is de 23 mm een heel mooi objectief als je tevreden bent met pak hem beet 35 mm op FF. Als je meer wilt lijkt de nieuwe 16 mm of de 14 mm een mooi alternatief waarbij de 16 mm wel het voordeel heeft van de F 1.4. De 14 mm heeft meer beeldhoek maar wel een diafragma van F2.8.
Voor portretten is de 56 mm "onmisbaar" hoewel de 60 mm het misschien ook wel zal doen, maar die is ook wat trager (qua diafragma en AF).
Een kleine zoom zou de 18-55 kunnen zijn. Relatief compact, toch best wel lichtsterk en optisch erg goed. De 16-55 biedt wat meer, maar is een bakbeest terwijl de 18-55 niet echt slechter is of anders geformuleerd, de 16-55 is niet significant beter..
Al met al een prijzig setje, maar de kans is groot dat je hem gewoon zelf gaat gebruiken
Fuji X-T10 | Price (EU) |
Body Only | €699 - €749 |
XC 16-50 | €799 - €849 |
XF 18-55 | €999 - €1049 |
Lens | Price (EU) |
XF 90mm | €900 - €949 |
Dit worden de prijzen. In sommige landen in Europa geld, het eerste rijtje, in andere landen het tweede. We weten nog niet in welke categorie Nederland valt, maar Duitsland valt in de goedkope groep en Italië in de dure.
Helemaal gelijk, foutje van mijn kant!prOnorama2 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:49:
Volgens mij klopt die tabel niet in de zin dat die 90mm lens zonder body $949 gaat kosten
Morgen wordt de Fuji X-T10 aangekondigd, ik denk dat het samen met de 18-55mm f/2.8-4 lens een prachtige set is om mee te beginnen
Ik denk dat je met bruiloften toch liever met een DSLR rondloopt dan met een Fuji X. Voor candid shots komt de AF in beperkt licht al gauw te kort, zeker bij de Pro 1.vimofoto schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:37:
Hallo ik ben fotograaf in bijberoep (huwelijken) en neem momenteel foto's met een Canon 5D mk2 en een hoop lenzen.
Gezien het feit dat vele bruiloft fotografen al op Fuji of een ander milc systeem zijn overgestapt is de praktijk een heel ander verhaal. Ik denk dat het belangrijkste is om goed te kijken naar de positieve en negatieve punten van zo'n milc systeem en dit vergelijken met hoe je fotografeert en in welke situaties je dat doet. Kun je voor jezelf de afweging maken of je liever een dslr hebt. Veel negatieve punten van een camera zijn vaak op te lossen door goede techniek.
[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 17-05-2015 16:11 ]
Ik denk zelf dat een X-T1, zeker met de FW 4.0 update nauwelijks minder presteert dan een hele goede DSLR. Daarnaast heeft een X-T1 een electronische sluiter die volkomen geruisloos is en dat is een DSLR nooit (nog niet althans). Eea zou dus spreken voor een X-T1 of een andere MILC met dezelfde eigenschappen.
Een DSLR is mooi, maar kan ook niet alles of niet alles zo goed. Dat willen de DSLR die-hards ons vaak wel doen geloven (dat ie altijd beter is), maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. Het is dus inderdaad kijken wat je nodig hebt en wat een systeem te bieden heeft.
Een DSLR is mooi, maar kan ook niet alles of niet alles zo goed. Dat willen de DSLR die-hards ons vaak wel doen geloven (dat ie altijd beter is), maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. Het is dus inderdaad kijken wat je nodig hebt en wat een systeem te bieden heeft.
Ik hoop het, momenteel wacht ik de FW4 update af voordat ik een knoop wil door gaan hakken, al geruime tijd houd ik de ontwikkelingen rondom de AF in de gaten. Zelf schiet ik een bruiloft momenteel met 2x een D610 en 35/85 1.4 combinatie (uitzonderingen naar een 24 2.8 en 50mm 1.8 als het een krappere locatie is) maar vanwege nekklachten (gerelateerd aan zware ongevallen) wil ik kijken naar een lichter geheel maar niet zonder veel in te moeten leveren op AF snelheid en betrouwbaarheid (in donkere situaties).Sodela schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:52:
Ik denk zelf dat een X-T1, zeker met de FW 4.0 update nauwelijks minder presteert dan een hele goede DSLR. Daarnaast heeft een X-T1 een electronische sluiter die volkomen geruisloos is en dat is een DSLR nooit (nog niet althans). Eea zou dus spreken voor een X-T1 of een andere MILC met dezelfde eigenschappen.
D610 + 35 1.4: 1,5kg +/-
X-T1 + 23 1.4: 850 gr +/-
Het verschil met een 85 1.4 en 56 1.2 is kleiner volgens mij maar met 2 stuks 10-12 uur lang fotograferen zal ik wel voelen denk ik...
en qua flitser (ik heb een nissin i40) ga je er qua gewicht op vooruit en vergeet ook niet dat je (veel) kleinere (en wss lichtere) tassen nodig hebPat-Juh schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:30:
[...]
Ik hoop het, momenteel wacht ik de FW4 update af voordat ik een knoop wil door gaan hakken, al geruime tijd houd ik de ontwikkelingen rondom de AF in de gaten. Zelf schiet ik een bruiloft momenteel met 2x een D610 en 35/85 1.4 combinatie (uitzonderingen naar een 24 2.8 en 50mm 1.8 als het een krappere locatie is) maar vanwege nekklachten (gerelateerd aan zware ongevallen) wil ik kijken naar een lichter geheel maar niet zonder veel in te moeten leveren op AF snelheid en betrouwbaarheid (in donkere situaties).
D610 + 35 1.4: 1,5kg +/-
X-T1 + 23 1.4: 850 gr +/-
Het verschil met een 85 1.4 en 56 1.2 is kleiner volgens mij maar met 2 stuks 10-12 uur lang fotograferen zal ik wel voelen denk ik...
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
De tas zelf is het probleem niet, zodra ik "begin" gaan de camera's eruit en aan me schouder-straps, de lege tas weegt niet bepaald veel vanaf dat moment.Bean77 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:41:
[...]
en qua flitser (ik heb een nissin i40) ga je er qua gewicht op vooruit en vergeet ook niet dat je (veel) kleinere (en wss lichtere) tassen nodig heb
Ik wacht sowieso de FW4 updates af en ga er dan denk ik eens een lenen of huren voor een dagje
Ik ga ook mijn DSLR niet aan de kant schuiven, want ik neem hier ontzettend graag foto's mee.Het Leoh-Paard schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:49:
[...]
Ik denk dat je met bruiloften toch liever met een DSLR rondloopt dan met een Fuji X. Voor candid shots komt de AF in beperkt licht al gauw te kort, zeker bij de Pro 1.
Zoals mijn post, is voor mijn vriendin, en voor mij als ze niet meekan.
Kan deze dan gebruiken als 2de body misschien.
Er zijn zat fotografen die bruiloften fotograferen met een X-T1, en daar rollen prachtige albums uit. Met de juiste skills kun je dat prima doen
Inderdaad, hoor je meer en meer, daarom lijkt het me ook interessant.Nordlys schreef op maandag 18 mei 2015 @ 06:54:
Er zijn zat fotografen die bruiloften fotograferen met een X-T1, en daar rollen prachtige albums uit. Met de juiste skills kun je dat prima doen
Heb al prachtige foto's zien voorbijkomen.
Maar uiteraard dat is niet aleen de reden.
[ Voor 5% gewijzigd door vimofoto op 18-05-2015 07:04 ]
Ok, de X-T10 en de 90 mm zijn er. Vrijwel net zo zwaar als de X-E2 lijkt de X-T10 dus de X-E3 te zijn
. Klinkt trouwens op zich goed. Wel iets van 100 gram lichter dan de X-T1, "like a m4/3 camera"....
http://www.fujifilm.com/p...cameras/x/fujifilm_x_t10/
http://www.fujifilm.com/p...on_lens_xf90mmf2_r_lm_wr/
En dus (voor het eerst?) sample foto's. Ik heb weinig ervaring met deze focal length maar de meeste foto's zijn op f/2.0 geschoten en zien er super strak uit.Sodela schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:42:
Ok, de X-T10 en de 90 mm zijn er. Vrijwel net zo zwaar als de X-E2 lijkt de X-T10 dus de X-E3 te zijn. Klinkt trouwens op zich goed. Wel iets van 100 gram lichter dan de X-T1, "like a m4/3 camera"....
[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 18-05-2015 09:10 ]
Inderdaad en de LMO is nog geeneens actief als de bijschriften kloppen. Lijkt een mooie aanvulling ondanks het redelijk hoge gewicht en het "forse" formaat.
Wat het gewichtsverschil tussen T1 en T10 betreft is de T10 "slechts" 60 gram lichter.
Bij de T-10 is natuurlijk niet alles super (deels ook op vrijwel alle Fuji's van toepassing..): de video is nog steeds niet bijzonder. Daarnaast is de buffer erg klein en het ingebouwde flitsertje alleen voor de show.
Goed voor kleinere handjes en misschien niet helemaal in balans met de grotere objectieven (50-140).. Lijkt wel een goede stap in de richting van de amateur omdat er een knop "auto" op zit waarmee je los komt van de diafragma/ tijd instellingen, dus eigenlijk een soort P-knop. Dat combineren van 2 x A = P is voor veel amateurs soms kennelijk een brug te ver.
Wat het gewichtsverschil tussen T1 en T10 betreft is de T10 "slechts" 60 gram lichter.
Bij de T-10 is natuurlijk niet alles super (deels ook op vrijwel alle Fuji's van toepassing..): de video is nog steeds niet bijzonder. Daarnaast is de buffer erg klein en het ingebouwde flitsertje alleen voor de show.
Goed voor kleinere handjes en misschien niet helemaal in balans met de grotere objectieven (50-140).. Lijkt wel een goede stap in de richting van de amateur omdat er een knop "auto" op zit waarmee je los komt van de diafragma/ tijd instellingen, dus eigenlijk een soort P-knop. Dat combineren van 2 x A = P is voor veel amateurs soms kennelijk een brug te ver.
Als je de bevindingen van de hands-on preview van the camera store tv citeert moet je wel even je bron vermeldenSodela schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:32:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=y3CZ5wTSLBQ%20;)]
Verwijderd
Het is goed dat Fuji de X-T10 als optie heeft, maar het apparaatje is duidelijk gericht op het lagere segment.
Van mij mag de X-Pro2 nu toch ook wel eens komen....
Het valt me enorm mee wat je inlevert ten opzichte van de X-T1. Dit zijn dus alle verschillen qua specificaties, voor de rest zijn ze helemaal gelijk. Het enige verschil wat niet in de tabel staat is de kleinere buffer.
Bron: DPReview

Dat is niet helemaal waar hoor. Er zullen ook de nodige softwarematige verschillen zijn al denk ik niet op cruciale onderdelen. Ik weet in ieder geval dat je maar 1 custom white balance in kan stellen itt de 3 van de x-t1. Wordt nog afwachten wat dus de exacte verschillen gaan zijn.Balance schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:00:
Het valt me enorm mee wat je inlevert ten opzichte van de X-T1. Dit zijn dus alle verschillen qua specificaties, voor de rest zijn ze helemaal gelijk. Het enige verschil wat niet in de tabel staat is de kleinere buffer.
[afbeelding]Bron: DPReview
Wat zo ver bekend is moet de X-T1 nog gelijk getrokken worden met de X-T10 via firmware 4.0.
Dus op dit moment kan de X-T10 meer... de twee extra custom white balance settings zullen niet zo zwaar wegen. Wat ik zo 1,2,3, lees heeft het volgende meer impact:
1) Made in Thailand ipv Japan -> hoe houd dat stand dus na een paar maanden gebruik?
2) Buffer is niet zo groot, kan impact hebben.
3) Geen ondersteuning voor de snelste SD standaard
Ik wacht geduldig af op reviews van met de officiele versie
Dus op dit moment kan de X-T10 meer... de twee extra custom white balance settings zullen niet zo zwaar wegen. Wat ik zo 1,2,3, lees heeft het volgende meer impact:
1) Made in Thailand ipv Japan -> hoe houd dat stand dus na een paar maanden gebruik?
2) Buffer is niet zo groot, kan impact hebben.
3) Geen ondersteuning voor de snelste SD standaard
Ik wacht geduldig af op reviews van met de officiele versie
Ik teken nergens meer voor
Verwijderd
De X-T10 zal ook geen vertical grip krijgen (denk ik), maar dat zal voor veel mensen absoluut geen punt zijn.
Kleiner, lichter, goedkoper dan een T1. Betere AF, zelfde EVF als de E2.
Ik was van plan een E2 te kopen 1.5 week geleden, maar de AF van de T10 is toch een duidelijk voordeel. Ook hoop ik op langere firmware support. Nu nog uitvinden wanneer mijn lokale camerashop 'm heeft. Beetje de lokale economie steunen (aangezien prijzen van Fujifilm toch universeel zijn).
Ik denk dat het maar de XF kit moet worden, dan heb ik, samen met de 35mm die ik al heb, in ieder geval een begin
Het enige dat me nog kan weerhouden is een firmware update voor de E2, want op zich heb ik liever een rangefinder-style body dan een mini-dslr form. Maar het lijkt er niet op dat de E2 die AF update gaat krijgen die de T1 wel krijgt. Wel een beetje een trendbreuk van Fuji lijkt het, tenzij er toch echt ergens een andere processor in de E2 dan in de T1/10 zit.
Ik was van plan een E2 te kopen 1.5 week geleden, maar de AF van de T10 is toch een duidelijk voordeel. Ook hoop ik op langere firmware support. Nu nog uitvinden wanneer mijn lokale camerashop 'm heeft. Beetje de lokale economie steunen (aangezien prijzen van Fujifilm toch universeel zijn).
Ik denk dat het maar de XF kit moet worden, dan heb ik, samen met de 35mm die ik al heb, in ieder geval een begin
[ Voor 47% gewijzigd door Bundin op 18-05-2015 14:15 ]
Op lange termijn is normaal altijd je krijgt wat je koopt, dus ik verwacht geen ultieme firmware upgrades voor de xt10 zoals bij de duurdere xt1.
[ Voor 5% gewijzigd door jejeh op 18-05-2015 14:35 ]
Is er niemand blij met de XF90? Ik dacht dat rond de 80mm het mooiste was voor portret fotografie. Nu wordt de XF90 ook als portretlens ingezet.
Gisteren een filmpje gezien van een persoon werkzaam voor Fuji Australie..
Die ging de XF lenzen uitleggen en liep al gauw vast in zijn eigen verhaal.. hij kwam niet verder dan superb quality, ideal for portrait.... maar dat zei die bij zoveel XF lenzen... ...
Die ging de XF lenzen uitleggen en liep al gauw vast in zijn eigen verhaal.. hij kwam niet verder dan superb quality, ideal for portrait.... maar dat zei die bij zoveel XF lenzen... ...
Verwijderd
Ik denk dat iedereen wel blij is met het bestaan van de 90/2.0, maar het is wel een tamelijk specifieke lens met 135/3.0 equivalent. Als ik bij Fuji zat, dan zou ik 'm als portretlens zeker overwegen.
90mm wordt op de Fuji X een equivalente beeldhoek van 135mm op fullframe, dat is een veel gebruikte lengte voor portretfoto's.
Heeft onder andere te maken met de afstand tot je model. Sommigen prefereren 85mm, anderen 135mm of langer
Donderdag is er een Fuji X demo avond bij Cameraland, ben benieuwd
Heeft onder andere te maken met de afstand tot je model. Sommigen prefereren 85mm, anderen 135mm of langer
Donderdag is er een Fuji X demo avond bij Cameraland, ben benieuwd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het ligt geheel aan je gebruikQuakie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:48:
Is er niemand blij met de XF90? Ik dacht dat rond de 80mm het mooiste was voor portret fotografie. Nu wordt de XF90 ook als portretlens ingezet.
Daar tussenin is ook veel mogelijk.
Oke helder, ik zat meer in de vertekening van het beeld te denken.. (bolle hoofden zeg maar als je te wijd en te dichtbij schiet)
Dat is ook wat hij zegt over 35mm. Dan zie je meer van die vertekening door relatieve afstandsverschillen in je beeld. Iets wat dichterbij is wordt groter dan iets wat verder weg staat.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Sinds gisteren eigenaar van een X-E1 dus ik zal dit topic ook regelmatig in de gaten houden 😊
Heeft iemand toevallig een link of info over fatsoenlijke adapters voor analoge lenzen op de x-series?
Heeft iemand toevallig een link of info over fatsoenlijke adapters voor analoge lenzen op de x-series?
Gefeliciteerd. Nix mis met de X-E1! Natuurlijk niet meer zo flitsend snel met de AF, maar voor de rest nog steeds een uitstekende camera om hele mooie foto's mee te maken.
Welke objectieven heb je (op het oog)?
Qua adapters heb ik zelf een Kipon voor Nikon (ook voor de G). Redelijk goed, maar de aanduidingen van waar aan te sluiten willen nog wel eens te wensen overlaten. Daarnaast was bij mij de adapter een kwart slag gedraaid. Vier schroefjes losmaken, kwart slag draaien en het probleem was verholpen.. Mijn conclusie is dat de kwaliteitscontrole niet de beste is...
Welke objectieven heb je (op het oog)?
Qua adapters heb ik zelf een Kipon voor Nikon (ook voor de G). Redelijk goed, maar de aanduidingen van waar aan te sluiten willen nog wel eens te wensen overlaten. Daarnaast was bij mij de adapter een kwart slag gedraaid. Vier schroefjes losmaken, kwart slag draaien en het probleem was verholpen.. Mijn conclusie is dat de kwaliteitscontrole niet de beste is...
Ik heb de 18-55 er bij, maar ik ben totaal niet van de zoom lenzen eigenlijk.
Leuk vind ik de ois en dat ie al begint bij 2.8, maar verder probeer ik er nog heel erg aan te wennen. Heb hem nu ook pas 2 dagen, dus is nog wat te vroeg om te oordelen natuurlijk.
Ik gok dat het niet lang zal duren voor ik voor de 35 prime ga. Op mijn Canon voorheen ook alleen maar primes gebruikt met uitzondering van de 17-40L dus denk dat ik wel kan zeggen dat ik meer een vast brandpunt iemand ben
Leuk vind ik de ois en dat ie al begint bij 2.8, maar verder probeer ik er nog heel erg aan te wennen. Heb hem nu ook pas 2 dagen, dus is nog wat te vroeg om te oordelen natuurlijk.
Ik gok dat het niet lang zal duren voor ik voor de 35 prime ga. Op mijn Canon voorheen ook alleen maar primes gebruikt met uitzondering van de 17-40L dus denk dat ik wel kan zeggen dat ik meer een vast brandpunt iemand ben
[ Voor 0% gewijzigd door vldmike op 19-05-2015 22:14 . Reden: Voorheen staat beter dan vroeger, zo oud ben ik niet... ]
Ik heb de standaard Metabones voor Nikon F en G en die werkt heel goed en is degelijk gemaakt. Ook het ArcaSwiss voetje is wel handig bij bevestiging op m'n statief.vldmike schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:04:
Sinds gisteren eigenaar van een X-E1 dus ik zal dit topic ook regelmatig in de gaten houden 😊
Ook heb ik een Contax/Yashica adapter via eBay gekocht. Deze werkt ook naar behoren maar kwalitatief is de Metabones toch een stuk beter uitgevoerd.
Allemaal even opzoeken binnenkort, iemand nog tips voor analoge lenzen trouwens? Zat sowieso te denken aan een adapter voor M42, omdat ik het aanbod lenzen wel leuk vond overkomen.
Ik heb er verder totaal geen verstand van, dus ik houd me aanbevolen!
Ik heb er verder totaal geen verstand van, dus ik houd me aanbevolen!
In plaats van een gewone adapter kun je ook voor zo'n $ 120 een lens turbo-achtige nemen - kun je je legacy lenzen op je x-e1 gebruiken zoals ze bedoeld waren. Ik heb zelf een Kipon Baveyes voor EF-mopunt, en daar kan ik een M42- Nikon- of andere legacy adapoter opzetten - alleen FD gaat niet, maar misschien komt daar nog wel aparte lens turbo voor.
Ben zelf nogal fan van Russisch en Oosdtduits spul: Helios 44 (bijna gratis, Arsat 35/2, Meyer 50 /1.8, Mir 37/2.8, Meyer 135/2.8 (volgens de berichten een bokeh-beest).
Deze twee foto's zijn gemaakt om de Helios 44-2, (M42-mount) uit te proberen, resp wijd open en op f/8

Helios 44-2 58 mm f/2 met Kipon Baveyes lens booster op x-e1 (booster x-mount>canon EF, adapter EF>M42). Afstand 5m, 1/2000 @ f/2
Idem, 1/250 @f/8
Ben zelf nogal fan van Russisch en Oosdtduits spul: Helios 44 (bijna gratis, Arsat 35/2, Meyer 50 /1.8, Mir 37/2.8, Meyer 135/2.8 (volgens de berichten een bokeh-beest).
Deze twee foto's zijn gemaakt om de Helios 44-2, (M42-mount) uit te proberen, resp wijd open en op f/8

Helios 44-2 58 mm f/2 met Kipon Baveyes lens booster op x-e1 (booster x-mount>canon EF, adapter EF>M42). Afstand 5m, 1/2000 @ f/2

Idem, 1/250 @f/8
[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 20-05-2015 09:42 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Interessant, waar heb je die BavEyes gehaald? Ik zou hem wel kunnen gebruiken voor Nikon..
Maar een beetje afgestopt (ergens rond de f2.8 - 4) kan deze heerlijke dromerige platen/portretten opleveren, geinig lensje voor het geld
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Geloof dat ik hem heb besteld bij CameraNu - in Canon EF. Had nog een adapter EF naar M42, en die heb ik er nu op zitten. De adapter EF-Nikon die ik heb past niet, (te krap), dus daar moet nog een oplossing voor komen - kwestie van tijd en adapter vinden. Voor mijn setje FD-lenzen overweeg ik een aperte lens turbo-achtige oplossing in plaats van gewoon-maar-een-adapter, maar ook dat is een kwestie van wik en weeg.Sodela schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:30:
Interessant, waar heb je die BavEyes gehaald? Ik zou hem wel kunnen gebruiken voor Nikon..
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
De nieuwe Fuji Lensbrochure! Alle lenzen staan erin, waaronder de nieuwe 90mm f/2 en 16mm f/1.4. Ook staat er veel interessants in over hun achterliggende technologie.
Die 90mmBalance schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:51:
De nieuwe Fuji Lensbrochure! Alle lenzen staan erin, waaronder de nieuwe 90mm f/2 en 16mm f/1.4. Ook staat er veel interessants in over hun achterliggende technologie.
Ik las laatst ook een gerucht over de 35mm F2, is daar al meer over bekend?
Wat zou de f/2 (behalve WR en eventueel afmetingen/gewicht) theoretisch zoveel beter kunnen doen?
Ik was vooral benieuwd naar de verschillen 
Dus verschil in prijs, gewicht, snelheid AF. En misschien (wishful thinking) dat de "oude" 1.4 in de aanbieding gaat?
Dus verschil in prijs, gewicht, snelheid AF. En misschien (wishful thinking) dat de "oude" 1.4 in de aanbieding gaat?
Ben bang dat 'ie niet goedkoper gaat worden gezien de snellere AF en weather sealing.
Die 2.0 stond wel op de folder (zwart en zilver) en er waren al foto's van, maar de specifieke specs zijn nog net bekend bij het brede publiek.
Belangrijkste verschillen zijn inderdaad de WR, de compactere bouw en het andere diafragma. De AF zal waarschijnlijk sneller en stiller zijn. Qua prijs misschien iets aantrekkelijker. Of die optisch beter is zal lastig worden, maar niet onmogelijk.
Gewoon afwachten dus tot die gepresenteerd wordt.
Belangrijkste verschillen zijn inderdaad de WR, de compactere bouw en het andere diafragma. De AF zal waarschijnlijk sneller en stiller zijn. Qua prijs misschien iets aantrekkelijker. Of die optisch beter is zal lastig worden, maar niet onmogelijk.
Gewoon afwachten dus tot die gepresenteerd wordt.
Verwijderd
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft DigitalRev al een 90/2 in bezit.
Hier op 7:50 ongeveer, en in het preview shot:
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 15:03 ]
Kun je wel zeggen ja... ik wordt gewoon draaierig als ik naar die eerste foto kijk! Maar aan de andere kant wel gaaf.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:58:
Poe, die Helios 44-2 is op f/2.0 toch wel heel... specifiek.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Er zijn er zo veel, google maar eens naar reviews, maar het ging over de 35mm F2.Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:03:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft DigitalRev al een 90/2 in bezit.
[video]
Zoals hier te zien in zilver en zwart:

@hieronder, Wel apart ja dat digitalrev net doet alsof hij van niks weet met die lens erop, viel mij ook op. Ze zullen de review voor die lens ook wel gelijk aan het schieten geweest zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door jesper86 op 25-05-2015 17:13 ]
Mij viel deze op: https://ivanjoshualoh.wor...ase-to-meet-you-mr-bokeh/

Let niet op het verschil in licht, kleur, en achtergrond. Niet zo handig gedaan.
-
En de vele fullsize samples hier is ook nog niet naar gelinkt geloof ik
https://www.flickr.com/ph...05/sets/72157652250677810

-
En de vele fullsize samples hier is ook nog niet naar gelinkt geloof ik
https://www.flickr.com/ph...05/sets/72157652250677810
Zo, zo direct na m'n werk maar eens even bij Digimaxx langs...
EDIT: en langs geweest. En een berg geld achtergelaten.
Oftewel de knoop doorgehakt voor een graphite X-T1, de XF14, XF23 en de XF35 meegenomen.
Heb mijn 14-24 ingeruild, aangezien ik deze alleen op trips gebruikte en aangezien ik daar de Fuji voor ga gebruiken had ik nu niet het idee dat deze lens verder veel gebruikt ging worden.
Hele mooie deal gekregen, zowel voor de inruil als de prijzen voor het Fuji spul.
Happy dance.
EDIT: en langs geweest. En een berg geld achtergelaten.

Heb mijn 14-24 ingeruild, aangezien ik deze alleen op trips gebruikte en aangezien ik daar de Fuji voor ga gebruiken had ik nu niet het idee dat deze lens verder veel gebruikt ging worden.
Hele mooie deal gekregen, zowel voor de inruil als de prijzen voor het Fuji spul.
Happy dance.
[ Voor 78% gewijzigd door afterburn op 21-05-2015 19:42 ]
Computer specs
Vet!! Kan niet beter
Lekker bezig! Meteen goed aangepakt, allemaal mooie objectieven, vooral die 23 en die 14 mm! En die T1 is natuurlijk ook mooi
en die wordt binnenkort nog mooier....
BTW: iemand al ervaring met de 16 mm? Zit ernstig te twijfelen...
BTW: iemand al ervaring met de 16 mm? Zit ernstig te twijfelen...
EVF is wel wennen moet ik zeggen als je je hele leven door een OVF hebt gekeken. Je bent gewend te zien wat je ogen zien, niet wat je op je computer gaat zien als je door een zoeker kijkt.
Computer specs
Heeft ook voordelen hoor
. Je kunt meteen zien wat het effect is van je aanpassingen en ook van de filmsoort die je kiest of de advanced effect filters.
Denk je dat het gaat lukken...
Denk je dat het gaat lukken...
En we hebben een roadmap!

Lens | Release date |
XF 90mm f/2 R WR | Juni / Juli 2015 |
XF 35mm f/2 R | November 2015 |
x1.4 Teleconvertern | November / December 2015 |
XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR | Maart 2015 |
XF 120mm f/2.8 R OIS WR Macro | Juli 2015 |
Zou er 2016 van makenBalance schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:17:
En we hebben een roadmap!
[afbeelding]
Lens Release date XF 90mm f/2 R WR Juni / Juli 2015 XF 35mm f/2 R November 2015 x1.4 Teleconvertern November / December 2015 XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR Maart 2016 XF 120mm f/2.8 R OIS WR Macro Juli 2016
November 2015 dan ook een WR X-Pro2 lijkt me, samen met de WR 35mm.
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 22-05-2015 16:17 ]
Spijt spijt spijt.
Ik loop in het buitenland over het vliegveld me te vervelen, en zie een X-E1 liggen. Eerlijk is eerlijk, nooit gezien. Pak hem vast en denk meteen: Mmm, dit is wel lekker. Mooie dials voor manual modus, prima afwerking, leuk zeg. Ook meteen een zoomlens in de doos. Dus bedacht me: Thuis eens in verdiepen.
Ja, dat deed ik dus. En toen kwam ik erachter dat de prijs van 285,- voor body EN lens wel heel scherp was
Kijken wanneer ik terug moet.
Ik loop in het buitenland over het vliegveld me te vervelen, en zie een X-E1 liggen. Eerlijk is eerlijk, nooit gezien. Pak hem vast en denk meteen: Mmm, dit is wel lekker. Mooie dials voor manual modus, prima afwerking, leuk zeg. Ook meteen een zoomlens in de doos. Dus bedacht me: Thuis eens in verdiepen.
Ja, dat deed ik dus. En toen kwam ik erachter dat de prijs van 285,- voor body EN lens wel heel scherp was
Italiaans filmpje gevonden waarin je kunt zien wat er met een X-T10 gebeurd als je grote handen hebt:
Als ik het zo bekijk dan neigt het naar "te klein".
Als ik het zo bekijk dan neigt het naar "te klein".
Wat gebeurt er dan? Want het is een filmpje van 12minuten en dan ook nog in het Italiaans, wat ik niet kan verstaan
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Inderdaad! Niet duidelijk wat de opmerking over grote handen met een X-T10 nu moet..
Los van wat er in het filmpje gebeurd moet een camera bij je "passen". Te grote of te kleine handen kunnen altijd lastig zijn, los van het merk.
Ik zie net dat de ingenieurs van Fuji ook voor de NASA werken
.
geek: NASA verbeterde autofocus op Mars-rover Curiosity via software-update
Los van wat er in het filmpje gebeurd moet een camera bij je "passen". Te grote of te kleine handen kunnen altijd lastig zijn, los van het merk.
Ik zie net dat de ingenieurs van Fuji ook voor de NASA werken
geek: NASA verbeterde autofocus op Mars-rover Curiosity via software-update
[ Voor 35% gewijzigd door Sodela op 24-05-2015 09:57 ]
Dat was voor mij ook een reden om jaren geleden te kiezen voor de D200 in plaats van de (toen nieuwe) D80. Hoewel ik kleine handen heb, lag de D200 (net als de D70 die ik toen had) toch veel beter in de hand.Sodela schreef op zondag 24 mei 2015 @ 07:57:
Hetzelfde verhaal met de X-T1 en de Olympus OM-D E-M1. Die laatste lag gewoon niet lekker in de hand, zelfs met een extra grip erbij. Ik heb nu de X-T1 met de Sunway Foto L-bracket en deze heeft ook een kleine grip en dat werkt perfect.
De X-T10 ziet er erg leuk uit als 2e camera maar ik wil 'm eerst in m'n handen hebben voordat ik de portemonnaie trek...
Zo, dat kun je wel zeggen ja! Welke lens zat erbij?PWM schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:03:
Spijt spijt spijt.
Ja, dat deed ik dus. En toen kwam ik erachter dat de prijs van 285,- voor body EN lens wel heel scherp wasKijken wanneer ik terug moet.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Op het bordje stond 16-50, op de demo zat een 18-55. Collega moet volgende week naar hetzelfde vliegveld als hij er nog ligt, gaat ie mee.
X-T10 gepreordered bij de lokale fotozaak. Nog even getwijfeld of ik niet een 1 zou willen, maar ik ben een mooiweer-fotograaf en vind een klein apparaat geen issue als ie maar een EVF heeft. En daarnaast, het prijsverschil kan in het lenzenfonds 
Wat is de interface van de meegeleverde software een drama trouwens. Met Canon DPP kan je nog het een en ander, ik word simpel van de ui van dat silkypix ding
Wat is de interface van de meegeleverde software een drama trouwens. Met Canon DPP kan je nog het een en ander, ik word simpel van de ui van dat silkypix ding
[ Voor 25% gewijzigd door Bundin op 24-05-2015 17:39 ]
Gefeliciteerd!
De T10 is erg vriendelijk geprijsd vergeleken bij de T1 en dat scheelt inderdaad een objectief! Een voordeel is dat je meegeleverde software nauwelijks nodig hebt..
De T10 is erg vriendelijk geprijsd vergeleken bij de T1 en dat scheelt inderdaad een objectief! Een voordeel is dat je meegeleverde software nauwelijks nodig hebt..
Random video van de dag:
En twee rumors:
En twee rumors:
- KAIZEN IS BACK: Fuji France: “Firmware Update for the X-E2 will come. Release date not yet fixed!”
- Fuji really considers a Super Fast XF 33mm F1.0 ! (maar nog geen besluit)
quote: Fuji FranceFollowing the announcement of the updated firmware of the X-T1, We received a lot of requests for an update to the X-E2. In response to these requests, we plan to publish an update to the X-E2 as soon as possible. The date of publication is not yet fixed and will depend on the changes made by this update, that we will define from the requests of our users.
This is possible because we know that our Japanese engineers are working on it currently but have no more accurate information.
[ Voor 88% gewijzigd door jesper86 op 25-05-2015 19:11 ]
Dat zou erg mooi zijn! Met name de firmwareupdate en die 33mm is natuurlijk ook wel mooi meegenomen..
Ik overweeg ook een stap in het Fujicamera land. Zag de aanbieding van de XM-1. Iemand ervaring met die camera? is het een goed begin? Samen met de 35mm 1.4 leek mij het wat betreft budget een mooi begin.
Plan zou zijn om dan later een XT-10 body te kopen.
Nu een XM-1 + 35mm 1.4 569,- (een xt-10 met 18-55 is 1100,-)
Daarnaast een XM-1 met 27mm 2.8 voor 449
Ik zag ook bij Foke de XM-1 met een 18-55mm 2.8-4 voor 649,- staan.
Alternatief maar duurder is de XT-10 met 16-50 3.5-5.6 lens voor 799
Ik kom van Canon met 50 1.4 en 28mm 1.8 lenzen,
[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 26-05-2015 09:50 ]
Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2ehands X-E1, die kan je ook heel goedkoop krijgen.
De XC lens is wel andere kwaliteit dan de XF lenzen.
Zelf begon ik met een X-M1 met twee XC lenzen, maar ondanks mijn goede voornemens heb ik nu een kit van een X-Pro1 en een X-E1 met XF 18mm, XF 27mm, XF 18-55mm en nog de XC 50-230mm. Die X-E1 heb ik tweedehands gekocht, zat bij de 18-55mm lens
Ik denk dat ik nu de 18mm en misschien de 27mm te koop ga zetten. Liefst zou ik de 35mm willen hebben, en ooit de 10-24.
De XC lens is wel andere kwaliteit dan de XF lenzen.
Zelf begon ik met een X-M1 met twee XC lenzen, maar ondanks mijn goede voornemens heb ik nu een kit van een X-Pro1 en een X-E1 met XF 18mm, XF 27mm, XF 18-55mm en nog de XC 50-230mm. Die X-E1 heb ik tweedehands gekocht, zat bij de 18-55mm lens
Ik denk dat ik nu de 18mm en misschien de 27mm te koop ga zetten. Liefst zou ik de 35mm willen hebben, en ooit de 10-24.
Ja, ik ga het iefst ook voor een 35mm en die is nu mooi met Body te koop. Ik dacht een mooi begin zo.
Zie ook wel dat de XM-1 redelijk goed uit de reviews komt.
Zie ook wel dat de XM-1 redelijk goed uit de reviews komt.
De X-M1 is op zich prima, hij doet wat het moet doen. Hij is alleen erg plastic, en geen EVF is toch wel een gemis. The X-T10 is wel echt 10 stappen omhoog, en op dit moment verreweg Fuji's beste deal imho, dus als je het kan missen zou ik voor die optie gaan ja. Maar natuurlijk als je de 35/1.4 graag wil dan kan je net zo goed met de X-M1 kit beginnen indd want dat scheelt ook niks met die lens los.
De 16-50 is optisch een onverwacht goede lens, alleen wat minder flexibel met de beperkte max apeture.
De 16-50 is optisch een onverwacht goede lens, alleen wat minder flexibel met de beperkte max apeture.
Ik moet zeggen die deal van de X-Pro1 met 18mm + 27mm en tas voor 899 is momenteel wel de beste Fuji deal. Die 2 lenzen zijn samen normaal al meer.
Computer specs
Ik heb de M1 gekocht omdat de body effectief maar 20 euro kost met de 35mm lens. Het ging me echter vooral om de lens. Ik heb de M1 een aantal keer meegenomen en hoewel de foto's erg netjes zijn met die lens is het duidelijk een instapper. Ook is de combinatie M1+35mm niet de snelste qua AF. Geen EVF lijkt allemaal geen drama, totdat je op compositie wil letten in omstandigheden die zorgen voor een wat langere sluitertijd en je erachter komt dat het niet stabiel werkt omdat je op dat scherm moet blijven kijken.technonose schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:31:
Ik overweeg ook een stap in het Fujicamera land. Zag de aanbieding van de XM-1. Iemand ervaring met die camera? is het een goed begin? Samen met de 35mm 1.4 leek mij het wat betreft budget een mooi begin.
Verder is het een mooi compact, maar echt heel heel erg plastic apparaat. Ik dacht dat ik dat geen issue zou vinden, maar het stoort me omdat het niet echt lekker aanvoelt. Ineens ben ik de EOS M met zijn magnesiumlegering body alleen daarom al meer gaan waarderen. De bediening gaat dan weer wel vrij soepel, zolang je ISO aan de f-button dichtbij de ontspanknop hangt en je in A schiet. De aperture gaat prima met de ring op de lens.
Mijn plan was vanaf het begin om er een andere body bij te kopen, dat is een T10 geworden, die staat in de preorder. Er komt echter ook een firmware met (nog niet vastgestelde) nieuwe functionaliteit voor de E2, dus dat kan ook een goede optie zijn. En dan heb ik met de XF kitlens en de 35mm alvast een mooie startset (en een extra accu). De M1 wordt waarschijnlijk reserve en mag stof happen in de kast.
En bedenk je dat 35mm een beetje tussen je gebruikelijke afstanden inzit. Persoonlijk vind ik het een fijne allround lens voor een nette prijs, maar er zijn ook veel mensen die de 23mm veel nuttiger vinden. Maar dat hangt maar net af van wat je doet en gewend bent natuurlijk.
Deze kit heb ik ook overwogen, maar je moet maar net op die lensjes zitten te wachten. Daarnaast koop je een toch wat prijzige set met de eerste generatie sensor (itt de E2 en T1/10) en dus geen phase detection op de middelste focuspunten. Als je beiden toch al wil hebben dan is het een mooie deal natuurlijk, maar voor mij zijn 18mm f/2.0 en 27mm f/2.8 niet waarmee ik zou willen beginnen als ik een nieuw systeem instap.afterburn schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:33:
Ik moet zeggen die deal van de X-Pro1 met 18mm + 27mm en tas voor 899 is momenteel wel de beste Fuji deal. Die 2 lenzen zijn samen normaal al meer.
[ Voor 28% gewijzigd door Bundin op 26-05-2015 18:51 ]
Thanks Bundin voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik dezelfde weg ga. Deze aanschaffen en de t-10 er achteraan. Heb jij een bundel gepre-ordered of alleen de body?
Ik heb de XF 18-55 kitlens besteld omdat dat ding volgens reviews prima is voor een kitzoom (en daarom effectief ook 400 euro) en me flexibiliteit biedt. Ik kom er dan vanzelf wel achter wat ik daar nog bij wil hebben (wide angle? meer zoom?) door na te gaan op welke lengte ik de meeste foto's maak met dat ding. Daarnaast is 2.8-4 netjes:
18mm — f/2.8
24mm — f/3.2
35mm — f/3.6
55mm — f/4
bron
Met de T10+kit+35mm en later nog een flitser ben ik voorlopig door mijn fotografie-budget heen, dat speelt ook mee bij de keuze voor de kitlens: niet het beste, maar wel veel opties voor je geld
Edit – toevoeging: Welke flitser wordt aangeraden? Ik hoef geen enorm lichtkanon en kijk bijvoorbeeld naar de Nissin i40, maar zijn er meer populaire opties? Voor zover ik heb kunnen lezen is het aanbod van Fuji zelf niet denderend.
18mm — f/2.8
24mm — f/3.2
35mm — f/3.6
55mm — f/4
bron
Met de T10+kit+35mm en later nog een flitser ben ik voorlopig door mijn fotografie-budget heen, dat speelt ook mee bij de keuze voor de kitlens: niet het beste, maar wel veel opties voor je geld
Edit – toevoeging: Welke flitser wordt aangeraden? Ik hoef geen enorm lichtkanon en kijk bijvoorbeeld naar de Nissin i40, maar zijn er meer populaire opties? Voor zover ik heb kunnen lezen is het aanbod van Fuji zelf niet denderend.
[ Voor 116% gewijzigd door Bundin op 26-05-2015 21:32 ]
Dit zou natuurlijk helemaal handig zijn:
Een XM-1 set kopen met 35mm en dan vervolgens flinke korting krijgen door je XM-1 in te ruilen vor een XT-10
Helaas UK
http://www.wexphotographi...&utm_campaign=xt10trade-t
Een XM-1 set kopen met 35mm en dan vervolgens flinke korting krijgen door je XM-1 in te ruilen vor een XT-10
Helaas UK
http://www.wexphotographi...&utm_campaign=xt10trade-t
Er zijn sowieso mooiere aanbiedingen in het buitenland dan hier in Nederland.
Apart dat een XM1 meer opbrengt dan een XE1.
De XM1 body was/is best nog gewild.. ik had hem zo verkocht via MP. Je moet alleen niet de hoofdprijs vragen natuurlijk.. Uiteindelijk dus een mooi XF35 voor redelijke prijs
De XM1 body was/is best nog gewild.. ik had hem zo verkocht via MP. Je moet alleen niet de hoofdprijs vragen natuurlijk.. Uiteindelijk dus een mooi XF35 voor redelijke prijs
Ik denk dat mijn 35mm en 18mm toch maar de deur uit gaan voor een 23mm + kleine meerprijs. Het zijn fijne lenzen maar ik kan niet echt aan de lengte wennen. Denk dat ik voorlopig beter af ben met enkel een 23mm en eventueel later een 18-135mm of 14mm erbij. Met de 23mm zou ik toch 90% van wat ik nu doe kunnen schieten, en ik heb nog een paar mooie m42 lenzen (50mm 1.4 en 90mm f/2.5 macro).
De X-E1 blijft straks wel als backup, maar ik kijk nog altijd de kat uit de boom mbt de X-Pro2. Hopelijk houden ze nog steeds hetzelfde type batterij...
De X-E1 blijft straks wel als backup, maar ik kijk nog altijd de kat uit de boom mbt de X-Pro2. Hopelijk houden ze nog steeds hetzelfde type batterij...
Klopt, ik was de M1 ook snel kwijt, daarna ook weer goedkoper een E1 kunnen oppikkenQuakie schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:40:
Er zijn sowieso mooiere aanbiedingen in het buitenland dan hier in Nederland.
XM-1 opgepikt. Prima apparaat voorlopig, al ga ik wel upgraden naar de XT-10 straks.
De X-M1 is een instapper die zijn best doet, niet meer en minder. De sensor is net zo goed als in andere Fuji's, de bediening is wat simpeler en de bouwkwaliteit is redelijk en duidelijk minder dan de andere producten, maar ook niet slecht. Het ontbreken van de EVF is het grootste gemis. De X-T10 zal waarschijnlijk op alle fronten een verademing zijn, maar het goede objectief blijft ;\0..
Helemaal mee eens. Ik moet wel zeggen dat deze combo boven verwachting presteerd. Met name jpeg output ziet er goed uit. Raw nog niet kunnen bekijken.
Ligt het aan mij, of het is 'probleem' met LR en Fuji X-Trans redelijk opgeklopt door de internet hype? Ik zeg niet dat het probleem niet bestaan; ik heb de voorbeelden gezien. Maar een heel aantal test plaatjes geschoten van mijn straat om mezelf bekend te maken met de xt1 en daar staan heel wat bomen met heel veel bladeren en ik kan het probleem niet forceren. Ook zie ik geen (noemenswaardig) verschil tussen de aangeraden sharpening settings in LR voor Fuji en de settings die ik normaal gebruik.
Ik kan mezelf in ieder geval voorlopig niet druk maken over het 'grote' probleem van Lightroom en Fuji x-trans files en sharpening.
Ik kan mezelf in ieder geval voorlopig niet druk maken over het 'grote' probleem van Lightroom en Fuji x-trans files en sharpening.
Computer specs
Ik ga er vanuit dat je op mijn post reageert, maar ik weet nergens van. Ik zit net 1 dag in het Fujikamp dus hier nog niets over gelezen.
Elk systeem heeft wel wat. Canon heeft fletse kleuren, Olympus heeft Shutter Schock en ga zo maar door.
Ik ben iig tevreden 😀
Elk systeem heeft wel wat. Canon heeft fletse kleuren, Olympus heeft Shutter Schock en ga zo maar door.
Ik ben iig tevreden 😀
[ Voor 25% gewijzigd door Tomas_ op 27-05-2015 21:03 ]
Nee, ik reageerde op niemand. Gewoon een vraag. 😊
Ik had al iets van een maand of twee Fuji forums zitten lezen toen ik min-of-meer besloten had voor een XT1 te gaan, maar nog even de rest van de financiën bij elkaar moest sparen. En dan zie je heel wat langskomen.
Ik trouwens ook heel tevreden.
Ik had al iets van een maand of twee Fuji forums zitten lezen toen ik min-of-meer besloten had voor een XT1 te gaan, maar nog even de rest van de financiën bij elkaar moest sparen. En dan zie je heel wat langskomen.
Ik trouwens ook heel tevreden.
[ Voor 5% gewijzigd door afterburn op 27-05-2015 21:42 ]
Computer specs
Inderdaad heeft ieder systeem zijn eigen "aardig" heden. Lightroom & Co hebben inderdaad wat aanloopproblemen gehad maar beheersen X-trans nu best wel goed. Dit los van het verhaal dat de JPEG's vaak erg goed zijn en je niet altijd de RAW's hoeft te gebruiken.
Op internet zijn er wat tips over presets om bijvoorbeeld de verscherping goed onder de knie te krijgen, soms overigens met hele mooie resultaten.
Wat nog niet helemaal lekker loopt met de X-trans is video. Maar we hebben het over een fotocamera met eventueel video. Voor diegene die video wat lager op het lijstje heeft staan geen probleem, mocht je eigenlijk op zoek bent naar een videocamera die kan fotograferen, dan zit je eigenlijk verkeerd bij Fuji.
Op internet zijn er wat tips over presets om bijvoorbeeld de verscherping goed onder de knie te krijgen, soms overigens met hele mooie resultaten.
Wat nog niet helemaal lekker loopt met de X-trans is video. Maar we hebben het over een fotocamera met eventueel video. Voor diegene die video wat lager op het lijstje heeft staan geen probleem, mocht je eigenlijk op zoek bent naar een videocamera die kan fotograferen, dan zit je eigenlijk verkeerd bij Fuji.
Ik ben gisteren een dag bezig geweest met mij in te lezen in de X-Series. Pas een week mee in aanraking gekomen, maar ben een beetje verliefd geworden.
Jaren terug gekozen voor de Sony Alpha. Dit omdat ze om dat moment enorm vooruitstrevend waren met eigenlijk alles. Van Liveview, klapscherm en later EVF. Zaken die wij nu normaal vinden op de DSRL, zaten eerst op de Alpha.
Maar nu.... Niets meer. Dood paard. Geen liefde vanuit Sony.
Maar dan Fuji. Die hele vibe van vernieuwing zie je gewoon. De ontwikkelingen gaan razend snel, ze luisteren en hebben ook het glas. Gisteren half dagje op pad geweest met 2 nieuwe body's, en heel mooi.
Ik zie nu deze deal: Fujifilm X-Pro1 body + XF 18mm + XF 27mm + LC-XPro1 voor 899,-.
Dat is natuurlijk geen geld. De body's schrijven wel enorm af (XE-1 voor 120,- en een X-Pro1 voor 280,- in het occasionschap), maar dat kan ook later in het voordeel werken. Ik vind een occasion body meer dan prima.
Het enige wat ik nog mis.... iets van 300mm of 400mm voor als ik met mijn zoon naar Schiphol ga op zondagochtend. Hoeft geen topkwaliteit te zijn. Zit zoiets in de pijplijn? Gaat Sigma nog eens deze mount ondersteunen?
Nu eens kijken wat een A77 oplevert met lensen
Jaren terug gekozen voor de Sony Alpha. Dit omdat ze om dat moment enorm vooruitstrevend waren met eigenlijk alles. Van Liveview, klapscherm en later EVF. Zaken die wij nu normaal vinden op de DSRL, zaten eerst op de Alpha.
Maar dan Fuji. Die hele vibe van vernieuwing zie je gewoon. De ontwikkelingen gaan razend snel, ze luisteren en hebben ook het glas. Gisteren half dagje op pad geweest met 2 nieuwe body's, en heel mooi.
Ik zie nu deze deal: Fujifilm X-Pro1 body + XF 18mm + XF 27mm + LC-XPro1 voor 899,-.
Dat is natuurlijk geen geld. De body's schrijven wel enorm af (XE-1 voor 120,- en een X-Pro1 voor 280,- in het occasionschap), maar dat kan ook later in het voordeel werken. Ik vind een occasion body meer dan prima.
Het enige wat ik nog mis.... iets van 300mm of 400mm voor als ik met mijn zoon naar Schiphol ga op zondagochtend. Hoeft geen topkwaliteit te zijn. Zit zoiets in de pijplijn? Gaat Sigma nog eens deze mount ondersteunen?
Er staat een mooie zoomlens gepland voor 2016, de 100-400mm: http://www.fujifilm.com/p...f_lens/roadmap/index.htmlPWM schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:48:
Ik ben gisteren een dag bezig geweest met mij in te lezen in de X-Series. Pas een week mee in aanraking gekomen, maar ben een beetje verliefd geworden.
@PMW, waar zag jij die XE-1 als ocassion? Heb wel interesse
Klopt. Deze uitleg en presets van Peter Bridgwood worden geroemd binnen de Fuji X community. Echter, ik zie niet of nauwelijks verschil met de sharpening settings die ik voor mijn Nikon gebruik. Neemt niet weg dat ik ze wel in mijn LR gestopt heb voor het geval ik een probleem foto tegenkom en ik moet experimenteren. Maar ik heb sterk het gevoel dat, in ieder geval bij de huidige stand van zaken, het probleem te veel gepapagaait wordt op internet terwijl er eigenlijk niet zo veel bijzonders meer aan de hand is.Sodela schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:16:
Inderdaad heeft ieder systeem zijn eigen "aardig" heden. Lightroom & Co hebben inderdaad wat aanloopproblemen gehad maar beheersen X-trans nu best wel goed. Dit los van het verhaal dat de JPEG's vaak erg goed zijn en je niet altijd de RAW's hoeft te gebruiken.
Wat betreft video, ik heb zelfs nog nooit video geprobeerd op mijn dSLR of Fuji. Het interesseert me niks en als ze het zouden weglaten in een firmware update zou ik het niet eens merken. Daarbij komt, als je serieus wilt gaan video schieten, zal je zelfs bij een camera als de Panasonic GH4 gebruik moeten maken van een statief of gimbal anders ziet het er zelfs bij die kamera niet super uit.
Computer specs
Bussum, die is gisteren opgehaald. Heb nog wel iemand die een zgan heeft voor 150. DM maar voor contacttechnonose schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:05:
@PMW, waar zag jij die XE-1 als ocassion? Heb wel interesse
Hm, ik ben ook aan het overwegen in te stappen in het Fuji-X systeem. Als iemand nog een mooie aanbieding ziet houd ik me aanbevolen. Heb al een occasion x-e2 met 18-55 misgelopen op marktplaats, nog maar wat geduld hebben...
Het lijkt me leuk om met legacy lenzen aan de slag te gaan (naast de enkele Fujinon lens die ik me kan veroorloven). Meer mensen ervaring hiermee? Zijn er bodies die daar meer of minder geschikt voor zijn? De (snelheid en manier van) autofocus is geloof niet van toepassing bij de legacy lenzen?
Het lijkt me leuk om met legacy lenzen aan de slag te gaan (naast de enkele Fujinon lens die ik me kan veroorloven). Meer mensen ervaring hiermee? Zijn er bodies die daar meer of minder geschikt voor zijn? De (snelheid en manier van) autofocus is geloof niet van toepassing bij de legacy lenzen?
Deze is nog steeds te koop.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic