Ik teken nergens meer voor
Ik heb er € 450,- voor betaald. Vond ik een goede prijs gezien de nieuwstaat + 2 jaar garantie.
[ Voor 45% gewijzigd door Kremx op 04-05-2015 13:32 ]
Wel jammer ja, de iso dial is toch een beetje kenmerkend van de T series. Het schermpje moeten gebruiken of menu in moeten voor ISO is 1 van de laatst overgebleven ergernissen van digitale vs analoge camera's. Een altijd ter plaatse fysieke dial maakt het verschil. Vooral met schakelen tussen Auto-iso en full manual! Wat een bullshit is dat, ik moet ècht heel diep het menu in om gewoon even iso vast te kunnen zetten met de X100.
(Aan de andere kant mag ik blij zijn dat er überhaupt Auto-ISO in zit, want dat was ook pas later met een firmware-update.)
Ja nogal, goed man.Kremx schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:32:
[...]
Ik heb er € 450,- voor betaald. Vond ik een goede prijs gezien de nieuwstaat + 2 jaar garantie.
[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 04-05-2015 13:41 ]
Mooi setje heb je dan.Isniedood schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:19:
[...]
Ik heb hem besteld! Bedankt!
Wist bij de aanschaf van Fuji dat ik hem ooit wilde. Goedkoper dan met cashback en toch 2 jaar garantie kon ik niet laten liggen. Bovendien wordt geld toch alleen maar minder waard, dus langer wachten had ook niet heel veel zinNu een 14mm, 23mm en 56 mm en de 18-135mm. Ik koop een paar jaar niks meer hehe.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
En dan ga je rekenen.... Pro1 body in de verkoop, misschien de 27mm ook, M1 houden voor ernaast of toch ook maar zien te verkopen, dan ben je alweer een end richting E2... Of de verleiding weerstaan en gewoon de E2 met kitlens kopen om ook voorbij de 35mm te geraken en in de toekomst een 16mm... Ik denk dat ik dat maar doe, de Pro1 is me sowieso te groot en te zwaar.
Vorig weekend de X-E1 + 18mm en 35mm samen met een 5Dc en Sigma 35mm 1.4 gebruikt. De 18mm vulde mooi aan, maar met de wat langere lens kwam ik steeds wat lengte te kort of stond ik er te dicht op. Waarschijnlijk jaren lang aan gewenning af te leren...
Fotohanskeuzekamp verkoopt ze bulk voor dat geld.
Dan betaal je 200,- voor de X-Pro1, en de lenzen zitten (waarschijnlijk) netjes in hun originele doosjes.
Ik zie dat je de Leather Case LC-XPro1 er ook bij krijgt, t.w.v. zo'n 70 tot 100 euro.
Een slechte deal is het indd niet .. ALS je die lenzen echt wil hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 04-05-2015 19:49 ]
Probeer maar eens halverwege een rolletje ISO te veranderen op een analoge camerajesper86 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:35:
Beter dan een kale plek daarzo. ;-)
Wel jammer ja, de iso dial is toch een beetje kenmerkend van de T series. Het schermpje moeten gebruiken of menu in moeten voor ISO is 1 van de laatst overgebleven ergernissen van digitale vs analoge camera's. Een altijd ter plaatse fysieke dial maakt het verschil. Vooral met schakelen tussen Auto-iso en full manual! Wat een bullshit is dat, ik moet ècht heel diep het menu in om gewoon even iso vast te kunnen zetten met de X100.
(Aan de andere kant mag ik blij zijn dat er überhaupt Auto-ISO in zit, want dat was ook pas later met een firmware-update.)

Of wat dacht je van ISO handmatig moeten doorgeven aan de camera wanneer je een non-DX-coded rolletje gebruikt.
Geen ISO-dial hebben is een echt luxeprobleem
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Anyway, het is een versimpeld model niet de X-T2 dus het doet er verder niet toe. *knip*
[ Voor 21% gewijzigd door Nordlys op 05-05-2015 08:13 . Reden: Je kunt je punt ook op een gewone manier overbrengen ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Helemaal mee eens. Het instellen van Fuji vind ik juist gemiddeld langzamer. Ik moet mijn gezicht weghalen van de zoeker om de verschillende dingen in te kunnen stellen. Waar mijn pentax k200d nog alle informatie op 1 plek verzamelde op een top lcd moet ik nu 5 verschillende dials checken om de zelfde informatie te zien. Ja dat kan ik wel zien als hij uit staat, maar ik heb mn shutter al half ingedrukt om hem aan te zetten voordat ik ook maar gekeken heb naar mijn instellingen.Hamed schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 08:13:
Nou geef mij eens een Canon. Ben net zo snel met een Canon! Fuji is gewoon met meer plezier foto's maken.
Ik ervaar net als hamed dat ik minstens even snel ben met andere merken, waarschijnlijk sneller, maar dat het gewoon leuk werkt. Een dedicated iso knop lijkt me niet minder goed werken dan een iso dial. De iso dial van de X-t1 is het meest irritante van het apparaat. De plek waar het zit en die rete irritante lock. Ik vond een ISO-knop welke je in gedrukt moest houden om vervolgens aan je dial te draaien beter werken.
Nogmaals, we weten dat snelheid niet het probleem is (dat is dan 1001).Hamed schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 08:13:
Nou geef mij eens een Canon. Ben net zo snel met een Canon! Fuji is gewoon met meer plezier foto's maken.
Je zegt het zelf al, het is hoe.
Behalve dus met auto iso, de Canons (die het hebben) hoe zet je dat snel UIT, via het menu neem ik aan?
Daarvoor hoef je helemaal niet het menu in te duiken of je oog van de zoeker weg te nemen. Auto-ISO is gewoon een waarde op de ISO-schaal - net zoals bij de Fujifilm X-T1. Het enige verschil is dat de Canon DSLRs geen dedicated instelwiel hebben voor ISO: Je moet de ISO-knop ingedrukt houden terwijl je het instelwiel draait. Dat kun je als een gemis ervaren, maar je argument dat je de ISO-waarde niet kunt zien zonder zulk een dedicated instelwiel gaat niet op: De waarde is permanent in beeld in de zoeker, op het top-LCD en eventueel op het scherm.jesper86 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:57:
Behalve dus met auto iso, de Canons (die het hebben) hoe zet je dat snel UIT, via het menu neem ik aan?
[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 05-05-2015 14:37 ]
Op de basis modellen moet je het menu in om de ISO op auto of op een vaste waarde te zetten. Met een enkele druk op de knop zit wel meteen in het menu waarin je dat aan kunt passen, dus navigeren hoeft verder niet echt.
Nee daarom was het een vraag. Ik heb wel een Canon maar geen auto-iso. Lijkt me sterk dat je blind het menu in kan om een instelling te veranderen? Lijkt me in ieder geval meer gedoe dan 1 draai van een iso dial. Het hoeft ook niet speciaal blind, het is gewoon de eenvoud en eenheid van het totaalplaatje. Als je 99% van de tijd kan fotograferen zonder het display te gebruiken, dan is het jammer als zoiets de flow moet breken. De belichtingsdriehoek is toch incompleet zonder ISO. Als je gaat zeggen ik kan het ook wel met 2 van de 3, en ja dat kan, maar waarom daar stoppen want PASM werkt ook 'prima', ja dan kan je ook een Sony kopen. Als je dan weg doet met PASM, ga er dan helemaal voor en bied de volledige driehoek .. just my 2c.Isniedood schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:27:
Auto iso aan en uit gaat nog steeds sneller met een pentax of een canon naar mijn ervaring hoor. Dat kun je blind doen en lukt me met de fuji absoluut niet. Heb je beide wel eens gebruikt?
Anyway, als het waar is dat de X-T10 met een XC kit lens komt (zonder diafragma ring dus), zou een logisch gevolg zijn dat er ook voor een PASM dial gekozen zal worden, al claimt Fujirumors van niet.
Laatste nieuws: Body Price $700-800. Kit with 16-50 or 18-55! NO PASM dial. Coming May 18th!
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 05-05-2015 14:37 ]
Op mijn X-E1 gebruik ik wel auto ISO omdat die mode erg goed werkt. In low light kies ik dan een basis van 400 of 800, max van 3200 en een sluitertijd van 1/80e (bij de auto iso instellingen). Dan ook gewoon de sluitertijd op A en het diafragma op f/1.4 of f/2.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Wat betreft uiterlijk, met die lage 'prism' en de hoge schouders is het net een Holga. De proporties zijn heel anders dan we gewend zijn, maar dat is vooral gewoon even wennen denk ik.
[ Voor 134% gewijzigd door jesper86 op 07-05-2015 12:08 ]
Als deze echt zo eruit ziet neem niet de X-T10 stokje over...
Iets teveel new meets old.
Maar wat doet de prijs en wat zijn de verschillen in AF-snelheid? De T1 is, voor zover ik gelezen heb, toch nog een stukje rapper dan de E2.
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 06-05-2015 23:33 ]
Nu bijgekomen van de schrik over het uiterlijk. De ongewone proporties is eigenlijk het ènige wat ik er op kan aanmerken. Hij is verder echt super strak. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een E-M1 of E-M10, dat is en zal altijd een gedrocht blijven omdat enige consistentie in het ontwerp totaal zoek is. Dit heeft wel duidelijk een eigen stijl die heerlijk minimalistisch is, met een vleugje modern zonder hun identiteit te verliezen. Feit dat men het vanzelf vergelijkt met een compleet andere camera de X30 zegt toch wel wat. Welke net als deze toch wel een schouderklopje verdienen, ze hebben sterke industriële vormgeving voor elkaar gekregen met een eigen puur functionele no-bullshit stijl. Doet toch denken aan vintage Braun waar we 'strak industrieel' in feite aan te danken hebben.
Want functioneel gezien ziet het er allemaal goed nagedacht uit. De shutter speed dial èn exposure compensatie zijn gebleven dus dat zal kenmerkend blijven voor de T serie, en aan de andere kant hebben we deze keer de Drive mode knop. Beide lijken toch ook nog iets van een schakelaar eronder te hebben, en het functiewieltje aan de voorzijde is gebleven! Allemaal super strak, de juiste verhoudingen, en zit waar het moet zitten. Top.
Eens kijken naar de inhoud als die er is.
Ik zat te denken aan de 14mm en de 21mm. Lekker klein en licht. Niet superwijd als mijn 14-24 en met 21mm en 35mm equivalent ook wat beperkt in bereik, maar aan de andere kant is dat juist ook weer een creatieve uitdaging. Eventueel zou ipv de 14mm ook de 12mm Samyang kunnen, maar de laatste keer dat ik MF geschoten heb is iets van 30 jaar geleden (wordt oud..) en ik ben verder niet zo bekend met dit merk/lens.
Zie ik iets over het hoofd of maak ik ergens een denkfout en kan ik beter een andere keus maken?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Iets anders om te overwegen. De nieuwe 16mm f/1.4. Erg lichtsterk en weather resistant, ik weet niet hoe vaak je last hebt van de regen op je motor.
De 10-24 en 16-55 zijn inderdaad lomper (en de 10-24 is niet weather resistant).
Andere kleine optie, de 18mm f/2.0 misschien niet zo wijd als je wilt, wel heel draagbaar.
Nou niet dus, De Pentax K-01, Olympus E-M serie .. Nooit! De X-T10 duurde 1 dag, want design-technisch klopt het allemaal, maar sommige dingen zijn in feite gewoon 'fout' en zoiets gaat alleen mooi worden als je van kitsch houd.Sodela schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:56:
Als je er maar lang genoeg naar iets kijkt wordt alles mooi...
Addition of the compatibility with the "Tethered Capture Plug-in for Adobe® Photoshop® Lightroom® Ver.1.1".
*If you don't use the Tethered Capture Plug-in, you don't need to upgrade the firmware.
[ Voor 44% gewijzigd door Hamed op 07-05-2015 15:04 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Edit: Blijkt dat de ene switch onder de Drive dial de ingebouwde flitser activeert, en de andere onder de Sluitertijd dial een soort van noodknop is om direct in Full-Auto mode te gaan.

Lijkt op de Canon FT

En zo groot zou die moeten zijn:

[ Voor 56% gewijzigd door jesper86 op 08-05-2015 13:41 ]
De 14-24 gebruik ik voornamelijk in het 14-20 bereik. Omdat het kan. Maar eigenlijk zou alles wat wijder is als 24mm equivalent in de meeste gevallen moeten voldoen. Daarnaast gebruik ik als walkaround lens op de Nikon een 50mm. Dit vind ik eigenlijk voor het mooi net te lang, vandaar het idee van de 23mm ipv de 35mm.Sluw schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:57:
Zo te zien wil je dus een kleine wideangle. De Samyang is erg goed (heb hem zelf ook) maar auto focus is natuurlijk wel handig als je in het begin maar 1 lens hebt. Ik weet niet hoe wijd je meestal met de 14-24 schiet maar 14mm is misschien wat breder inzetbaar dan de 12. Als 12mm je fijner lijkt en manual focus niet erg is is het een super fijne lens.
Iets anders om te overwegen. De nieuwe 16mm f/1.4. Erg lichtsterk en weather resistant, ik weet niet hoe vaak je last hebt van de regen op je motor.
De 10-24 en 16-55 zijn inderdaad lomper (en de 10-24 is niet weather resistant).
Andere kleine optie, de 18mm f/2.0 misschien niet zo wijd als je wilt, wel heel draagbaar.
Dit was de motivatie voor de gedachte aan de 14mm en 23mm om mee te beginnen. Tzt kan natuurlijk alles aangevuld worden, zowel aan de wide als de lange kant, maar het budget houdt een keer op en niet alles kan tegelijkertijd. Deze twee lenzen houden het klein en licht en kunnen beiden ook goed binnen gebruikt worden (denk aan kerken en andere monumenten die je zoal tegen kan komen). Zoomlenzen zijn natuurlijk makkelijker, maar afhankelijk van hoe snel en het bereik ook groter en zwaarder.
Computer specs
De 14, 23 en eventueel 56 combo is inderdaad wel erg mooi en al iets meer dan een start. De 10-24 is trouwens ook erg goed en misschien wel wat groter dan de 14/ 23, maar nog lang niet zo groot en zwaar al de Nikon met de vergelijkbare objectieven. "Size" is dus relatief. Met de 10-24 krijg je wel omgerekend 15 mm. De 10-24 heeft overigens ook een IS die het andere diafragma deels compenseert (F4 tov F2.8).
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de 10-24, de 14 en de 23 heb. Tijdens vakantie gebruik ik veel de 10-24 als ik niet zoveel wil slepen, maar de 14 en 23 mm laten je wel iets bewuster kijken en hebben dus ook hun vaste plek in de tas. Optisch zijn ze alle 3 top, de 10 mm geeft misschien iets meer vertekening, daar de zoom trek snel aardig bij...
Nu heb je wel een luxe probleem, er zitten nu wel heel veel mooie prime objectieven tussen de 14 en 27 mm in het groothoeksegment. Misschien op de 18 mm en 27 mm na allemaal erg mooi en lichtsterk. Waarom die 2 uitzonderingen? De 18 mm is misschien de minste, optisch en qua snelheid en de 27 mm is niet zo lichtsterk maar wel piepklein.
Ik wil in ieder geval een lens met een 35mm equivalent korter als 24mm. Het standaard bereik is lastiger. Waarschijnlijk de 23.
Eigenlijk moet ik gewoon niet zo zitten meuten, want met wat ik voornamelijk doe - reisfotografie - zit je dan met de 14 en 23 eigenlijk altijd goed, of je nu de omgeving wilt schieten of in een stad rondloopt.
Computer specs
Het zou 'logischer' zijn om te beginnen met de 18-55 kit en die aan te vullen met de extra groothoek die je dan nog mist, zodat je in ieder geval het hele bereik hebt. Maar als je die 23mm nou ècht niet kan missen ja dan kan ik me voorstellen dat je beter meteen kan investeren in wat je echt wil indd.
Gebruik je de 24-120mm vaak en blijf je dan ook op het 24-35mm gedeelte hangen? Of gebruik je dan stiekem toch ook het 40-85mm gedeelte veel. Heb je Lightroom oid? Dan kan je het zo natellen.
ps. Een real-life foto van de zilveren X-T10, zolang die nog niet is verwijderd:
https://www.flickr.com/ph...cial/16848734823/sizes/k/
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 10-05-2015 12:38 ]
http://www.fujirumors.com...ome-list-of-new-features/The new firmware ver.4.0 will really make the X-T1 a “complete new camera!”. It will bring faster AF and new features.
Better AF overall accuracy and performance
AF system update with zone tracking
New auto macro functionality
Eye detection AF feature
Improved frame lines
Shutter dial performance improvements
Exposure compensation will be allowed in manual mode
As rumored previoulsy here:
A) Fuji will announce the new Firmware in Mid-May (probably the 11th)
The Firmware will be available for download in June (this means, more or less when the X-T10 will be available on the market) – NOTE: last minutes delay can happen, see X100 firmware.
En kans dat een aantal van die features ook in de X-T10 terecht zullen komen, twee vliegen in 1 klap.
En de 90mm komt waarschijnlijk ook 18 Mei.
[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 10-05-2015 14:31 ]
Moet trouwens niet veel gekker worden, begin ik mij net te verlekkeren aan die 16 mm om hem voor de vakantie misschien te hebben/ mee te kunnen nemen komt er alweer een 90 mm hebbedingetje op de markt. Als ik pech heb komt de WR 35 mm er ook nog eens aan voor de vakantie bij.
Ik vind het wel mooi dat ze tot nu toe nieuwe bodies voornamelijk focusen op hardware wijzigingen en niet zozeer software features, omdat ze die ook naar (een aantal) oudere bodies brengen.
[ Voor 22% gewijzigd door ppl op 10-05-2015 15:54 ]
Lees eens wat aandachtiger dat lijstje met features voor die nieuwe firmware versie door. Wat klopt er niet?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik blijf genieten van de fuji en ben blij dat ik de overstap heb gemaakt. Slechts 1 wens en dat is dat ze in de volgende firmware even iets van 10MP erbij toveren
(ik hoop echt dat er nog eens een x-t? variant uitkomt met ongeveer 26MP, dan ben ik helemaal gelukkig)
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Er staat duidelijk dat het om de AF gaat, dus ja dat is om te focussen op de ogen. Een veel gevraagde feature. Zoals je weet heeft Fuji veel lichtsterke lenzen, en dat betekend dat als je bijv. een portret maakt met het hoofd ietsje schuin, dan is de afstand van net voor het oog tot net achter het oog in DoF termen Enorm! Zelfs recht van voren kunnen de wenkbrauwen in focus zijn maar het oog helemaal niet. Met de 56/1.2 moet het zelfs lukken de wimpers in focus te krijgen en de ogen toch nog niet optimaal.
Als hij dus automatisch het oog kan vinden (of beter, de pupil) in plaats van het puntje van de neus oid is dat ideaal natuurlijk. Constant je focuspunt over het schermpje heen en weer verplaatsen met die pijltjes is vrij vervelend, en komt niet altijd lekker uit.
Anyway, de firmware is al zo goed als een feit als je Fujirumors wil geloven. En dat doe ik in dit geval want het zijn stuk voor stuk logische incrementele verbeteringen waar veel om gevraagd en over gesproken is. Welke bovendien niet alleen nuttig (of hard nodig) zijn voor de X-T1, maar ook de X-T10 een zetje kan geven. Eerder juist andersom, want de X-T10 moet natuurlijk wel enigszins tegen iets als de A6000 kunnen opboxen en die staat bekend om de snelle en slimme AF, en ook de E-M10 is niet mis. Daar hebben ze dus hard aan gewerkt, en dan kan het duurdere model natuurlijk niet achterblijven. Niet meer dan logisch .. live long and prosper. ^.^
De X-Pro2 gaat bijna zeker 24MP worden. En een X-T2 dan uiteindelijk dus ook, maar voorlopig niet!Bean77 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:01:
(ik hoop echt dat er nog eens een x-t? variant uitkomt met ongeveer 26MP, dan ben ik helemaal gelukkig)
[ Voor 41% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 07:25 ]
quote: FUJIFILM X-T1: Ver.4.00Fujifilm Corporation (President: Shigehiro Nakajima) has announced that it will release a free firmware update for both the Fujifilm X-T1 and Fujifilm X-T1 Graphite Silver Edition in late June, 2015. The firmware introduces a new AF system with upgraded autofocus performance as well as an array of other improvements that reflect feedback from users.
This update follows on from a previous major functionality improvement for the X-T1 introduced on December 18th, 2014 and shows that Fujifilm continues to listen to customer feedback to boost the performance of X-Series cameras, ensuring many years of continued use.
Zie ook: http://fujifilm-x.com/x-t1/en/firmware/#1stPage
- New AF system with Zone and Wide/Tracking modes for effortless capture of moving subjects.
- Improvement of AF accuracy. (detection range of 0.5EV, from the previous 2.5EV)
- Eye Detection AF.
- Auto Macro mode.
- AF improvement in the Movie mode.
- Improved Shutter Speed Dial operation.
- Exposure Compensation control in Manual.
- Finer lines on the framing grid enhances visibility.
- Name of Silent mode changed to avoid confusion.

quote: de lange versie[ New AF System ]
(1) New AF system with Zone and Wide/Tracking modes for effortless capture of moving subjects
The AF System complements the fast and accurate 49-single-point autofocus system with new Zone and Wide/Tracking modes, which use 77 autofocus points across a wider area to substantially improve the camera's ability to capture moving subjects.
The Zone mode allows users to choose a 3x3, 5x3 or 5x5 zone from the 77-point AF area. When combined with the AF-C continuous focusing mode, the camera continues tracking a subject at the center of the selected zone. The 3x3 and 5x3 zones at the center, in particular, offer extra-fast focusing with the use of the built-in phase detection pixels.
In the Wide/Tracking mode, the camera displays the area in focus, identified automatically out of the 77-point AF area (Wide in the AF-S mode) and tracks the focus area's subject across the entire 77-point AF area (Tracking in the AF-C mode). This makes it possible to maintain focus on a subject that moves vertically, horizontally, and back and forth.
(2) Improvement of AF accuracy
Single-point AF divides the focus area into smaller sections to more accurately determine the distance to the subject for even greater focusing accuracy. The built-in phase detection pixels have the detection range of 0.5EV, an improvement from the previous 2.5EV, delivering phase detection AF performance that enables fast focusing in low-light conditions and on low-contrast subjects.
(3) Eye Detection AF
The firmware update provides Fujifilm's Eye Detection AF, which automatically detects and focuses on human eyes. The function allows you to easily focus on the eyes even in difficult conditions, e.g. when shooting a portrait wide open to obtain a beautiful bokeh background.
(4) Auto Macro mode
The firmware update introduces the Auto Macro function, which automatically switches the camera into the Macro mode while maintaining the conventional AF speed. You no longer have to press the Macro button to initiate a close-up shot. This update eliminates the Macro function assigned to the Macro Button, allowing you to assign a different function to the button.
(5) AF improvement in the Movie mode
The optimized algorithm delivers a more natural and smooth AF action during movie recording.
Wow .. echt heel gaaf.[ Other improvements ]
(1) Improved Shutter Speed Dial operation
When the Shutter Speed Dial is set to T and the Shutter Type to Mechanical + Electronic, you can use the command dial to set a full range of exposure times from 30-1/32000sec. Previously, this was limited to 30-2 seconds. This means you can change the shutter speeds across a broader range without having to change camera position. This is particularly useful when shooting in the portrait orientation with the Vertical Battery Grip VG-XT1 attached.
(2) Exposure Compensation control in Manual.
You can use the Exposure Compensation dial to make exposure adjustments while shooting in the Manual exposure mode with the ISO Auto setting.
(3) Finer lines on the framing grid enhances visibility
The lines on the framing grid, which you can choose to display in the Screen Set-Up menu, have been made finer making it easier to view the subject.
(4) Name of Silent mode changed to avoid confusion
The Silent Mode has been renamed to “SOUND & FLASH OFF”.

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 08:24 ]
Handig is misschien wel die EV compensatie met manual bij auto-iso. De verbeterde sluiter bediening zal in mijn beleving niet zoveel brengen, maar daar zullen ook wel dankbare afnemers voor zijn.
De andere wijzingen zijn niet zo ontzettend spannend.
Blijft er niet echt veel meer over voor het verlanglijstje. Wat ik wel nog op het verlanglijstje heb staan is een mooie implementatie van de "live bulb" van Olympus...
Of de T1 het topmodel is betwijfelen natuurlijk enkele X-Pro1 vrienden, maar ik schat in dat het op dit moment in ieder geval de cashcow is.
zie het dan niet als hobby cameraQuakie schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:43:
Ik vind de X-T1 persoonlijk te duur als hobby camera.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Voor mij persoonlijk blijft elke camera hoe dan ook een hobby camera, of het nou een X-T1 of een 5DMkIII zou zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 11-05-2015 12:51 ]
Dat heeft het ding al sinds dat ie uit is.bobcom schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:35:
"Eye detection AF" zou natuurlijk gewoon activatie van de AF kunnen zijn als je je oog bij de zoeker brengt.
Nee dat heeft ten eerste al niks met de AF te maken (het is een IR sensor die zorgt dat je tussen EVF en LCD switcht, stelt niet veel voor, kun je ook vrijwel niets aan veranderen) en ten tweede was het niet wat ik bedoelde. Canon had een paar decennia terug een AF-systeem obv je ogen waar dezelfde naam aan zat als de feature in de changelog. De Canon versie had als groot voordeel dat je niet met knopjes je AF-punt hoefde te selecteren, het was een kwestie van kijken naar datgene wat je als onderwerp wilde hebben. Dat kun je dus niet zonder sensoren in de zoeker omdat je anders niet kunt weten waar iemand naar kijkt. Ze gebruiken dit ook voor neurologisch onderzoek e.d. Er zijn heel veel mensen die dit systeem graag weer terug willen hebben omdat het aanzienlijk eenvoudiger is dan met knopjes en een draaiwieltje het juiste AF-punt selecteren. En vooral ook sneller.jesper86 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:02:
[small]@ppl - Ooh dat bedoel je, haha. Dat zit er vanaf de eerste Fuji in, en vrijwel elk andere camera met een EVF of zoeker uberhaupt .. een vrij basic feature. Dat zijn die twee zwarte vlakjes naast de zoeker. Die detecteren geen oog maar simpelweg afstand, daarom zijn het er twee .. in stereo. Of als het achter 1 vlakje zit, zijn het nogsteeds twee sensortjes. Een vinger detecteert hij net zo goed.
Dat de IR sensor onder de zoeker 2 vlakjes zijn heeft te maken met uitzenden van licht en het ontvangen van licht, net als bij een computermuis.
Yep en dat deed dat systeem van Canon dus ook. Alleen was het daar de ogen van de fotograaf en bedoelt Fuji de ogen van het onderwerp. Maar zo te lezen is het gewoon een hulpje bij portretfoto's, leuk voor de niet geoefende portretfotograaf.Er staat duidelijk dat het om de AF gaat, dus ja dat is om te focussen op de ogen.
Dan denk je er ook niet goed over na. Als de scherptediepte al voor de ogen zo'n probleem vormen heb je ook op andere vlakken problemen bij een portret. Dan heb je misschien met die flinterdunne scherptediepte en die eye-AF de ogen scherp maar oogt de rest alsnog onscherp omdat de scherptediepte te dun is en daardoor teveel van het gezicht onscherp.Zoals je weet heeft Fuji veel lichtsterke lenzen, en dat betekend dat als je bijv. een portret maakt met het hoofd ietsje schuin, dan is de afstand van net voor het oog tot net achter het oog in DoF termen Enorm! Zelfs recht van voren kunnen de wenkbrauwen in focus zijn maar het oog helemaal niet. Met de 56/1.2 moet het zelfs lukken de wimpers in focus te krijgen en de ogen toch nog niet optimaal.
Als hij dus automatisch het oog kan vinden (of beter, de pupil) in plaats van het puntje van de neus oid is dat ideaal natuurlijk. Constant je focuspunt over het schermpje heen en weer verplaatsen met die pijltjes is vrij vervelend, en komt niet altijd lekker uit.
Dat tweede is een veelvoorkomend probleem bij AF en voorkom je door alleen de middelste AF-punt in te stellen. Doen velen toch al omdat ze dan veel meer controle hebben over de focus en vooral waar deze gelegd wordt. Dus ja, die eye-AF is echt een feature in de categorie "glimlach herkenning".
Daar gaat het bij deze firmware updates ook niet om. Het gaat om het verbeteren van het product (laten we wel zijn, mirrorless kan niet tippen aan de AF-snelheid van een dslr, ze komen met dit soort updates er wel dichterbij). Doet Fuji leuk voor een aantal modellen maar niet voor de gehele X-lijn. In de praktijk valt dat Kaizen enigszins tegen.Sodela schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:15:
Een aantal kom je bij andere merken ook al tegen, dus er wordt niets nieuws uitgevonden.
Zelden tegenwoordig. 95% is met de 14-24 en de 50. De 50 gebruik ik voornamelijk als een dag door een stad/dorp wandel en geen zin heb de zware 14-24 mee te slepen.jesper86 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:34:
Gebruik je de 24-120mm vaak en blijf je dan ook op het 24-35mm gedeelte hangen? Of gebruik je dan stiekem toch ook het 40-85mm gedeelte veel. Heb je Lightroom oid? Dan kan je het zo natellen.![]()
ps. Een real-life foto van de zilveren X-T10, zolang die nog niet is verwijderd:
https://www.flickr.com/ph...cial/16848734823/sizes/k/
Maar ook met de 24-120 zat ik ook altijd voornamelijk in het korte deel.
Ik merk ook dat wanneer ik met de 50 schiet dat ik primes eigenlijk fijner vind in gebruik. Het dwingt me om wat meer aandacht te geven aan het proces; met een zoom ben ik vaak te lui en gemakzuchtig.
Computer specs
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Computer specs
Of misschien komt er over een paar weken wel weer een nieuw persbericht.
ach, als je een camera koopt waarvan je de plus en minpunten van te voren kunt nagaan en je krijgt daarna een serieuze update waarbij dezelfde camera echt een betere camera wordt op onderdelen dan valt me dat totaal niet tegen.ppl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:09:
Daar gaat het bij deze firmware updates ook niet om. Het gaat om het verbeteren van het product (laten we wel zijn, mirrorless kan niet tippen aan de AF-snelheid van een dslr, ze komen met dit soort updates er wel dichterbij). Doet Fuji leuk voor een aantal modellen maar niet voor de gehele X-lijn. In de praktijk valt dat Kaizen enigszins tegen.
En valt het tegen als je een ander type camera hebt? Ook niet, want je wist bij aankoop al wat de min en pluspunten waren. Je hebt alleen pech en dat is uiteraard jammer, maar dat kan nooit tegenvallen.
Bij canon, nikon, sony en anderen persen ze er gewoon een nieuwe camera uit en doen ze nagenoeg niks meer voor oude modellen. Dus alleen maar credits voor Fuji dat ze dit wel doen.

Flinke toeter. Wel goed dat 'ie er is voor de compleetheid van het systeem.
– 62mm Filter size
– Dust and Splash resistant.
– Lens construction: 11 elements in 8 groups
– Three ED glass elements
– Circular aperture diaphragm
[ Voor 35% gewijzigd door Sluw op 12-05-2015 09:06 ]
Fuji heeft daar overigens ook beperkt last van, maar het vreemde is dat Fuji zijn "oude" modellen (Xpro-1, E1) nog jaren lang lijkt te blijven produceren en ze vervolgens tegen schappelijke prijzen op de markt gooit (of ze worden gegooid). Daar is voor de gebruiker trouwens niet zoveel mis mee. De E1 en de Xpro-1 maken nog steeds uitstekende opnames en zullen dat nog een groot aantal jaren blijven doen. Als je niet persé het nieuwste van het nieuwste wilt of moet hebben (die oude modellen waren ooit zelf het nieuwste van het nieuwste en toen was men daar tevreden mee..) kun je daar veel plezier aan beleven. En de ouderen onder ons weten het misschien nog wel, vroeger was er geen AF en zelfs geen automaat
Ik ben blij dat het ook met een updeetje kan, want ik ben niet van plan ieder jaar rond de 1k op tafel te leggen om een vermeende wapenwedloop mee te mogen maken. Ik zal er toch zelden echter betere foto's mee maken, het zal misschien wat makkelijker worden...
Als gebruiker zou je er blij mee moeten zijn. In plaats van in een nieuwe camera houd je geld over (nou ja) voor andere dingen zoals bijvoorbeeld objectieven. Ik heb sowieso het gevoel dat Fuji-eigenaren wat meer in glas investeren dat bij andere merken en daar kun je normaliter fotografisch natuurlijk veel (meer) winst halen. Voor Fuji is dat misschien wel veel aantrekkelijker dan het concurreren op de body's. Vandaar dat Fuji met een redelijke hoge snelheid zijn objectievenlijn aan het uitbreiden is, niks mis mee zou ik zo zeggen.
Super mooi. Zie het als een afstammeling van de classic 135mm F2.8 lenzen, die waren ook van dit formaat. Met digitaal en alle (toekomstige) megapixels zijn de standaarden 'helaas' een stuk hoger, en dat zie je dan ook terug in lenzen die een no-compromise kwaliteit zoeken. Ik zou deze toch wel wide-open willen kunnen gebruiken zonder dat je een afweging hoeft te maken van bijkomend scherpteverlies. Meteen scherp wide-open, tot aan de randjes, met alle megapixels van dien, dat kost nou eenmaal een hoop glas.Sluw schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:05:
[afbeelding]
Flinke toeter. Wel goed dat 'ie er is voor de compleetheid van het systeem.
Ik weet niet of jullie de Sony FE 90mm F2.8 Macro hebben gezien, om het even in perspectief te plaatsen.

(met OSS weliswaar, maar dat zal Fuji's toekomstige 120mm Macro ook hebben natuurlijk.)
Ja inderdaad. Goed dat ie er is en het valt ook wel mee als de prestaties goed zijn (verwacht ik wel). Ik wist niet dat je ook een Fuji interchangable lens camera had, of iets op het oog?jesper86 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:00:
[...]
Super mooi. Zie het als een afstammeling van de classic 135mm F2.8 lenzen, die waren ook van dit formaat. Met digitaal en alle (toekomstige) megapixels zijn de standaarden 'helaas' een stuk hoger, en dat zie je dan ook terug in lenzen die een no-compromise kwaliteit zoeken. Ik zou deze toch wel wide-open willen kunnen gebruiken zonder dat je een afweging hoeft te maken van bijkomend scherpteverlies. Meteen scherp wide-open, tot aan de randjes, met alle megapixels van dien, dat kost nou eenmaal een hoop glas.
Ik weet niet of jullie de Sony FE 90mm F2.8 Macro hebben gezien, om het even in perspectief te plaatsen.
[afbeelding]
(met OSS weliswaar, maar dat zal Fuji's toekomstige 120mm Macro ook hebben natuurlijk.)
Op amazon.de loopt een actie.
Bij bestelling van een xt1 kit en je vervolgens nog een objectief erbij doet ,krijg je 100 euro korting.
Kaufen Sie im Zeitraum vom 11. Mai 2015 bis zum 30. Juni 2015 ein Fujifilm X-T1 Systemkamera Kit sowie ein zusätzliches Fujifilm Objektiv aus unserer Aktion und erhalten Sie 100 EUR Sofortrabatt auf das Objektiv. Diese Aktion gilt nur bei Kauf der in der Aktion aufgeführten Produkte und nur solange der Vorrat reicht.
Und so funktioniert es:
Legen Sie ein Fujifilm X-T1 Systemkamera Kit plus ein zusätzliches Objektiv in den Warenkorb.
Um Ihren Einkauf abzuschließen, gehen Sie zur Kasse und bestellen Sie die Produkte
Der Rabatt wird Ihnen an der Kasse automatisch abgezogen.
Niet spectaculair maar ik dacht ik meld het even.
Een 90mm prime zoals deze staat hoog op de lijst want ik ben gewoon nostalgisch naar het analoge equivalent waar het zegmaar allemaal mee begon.

Voorbeeld:

Zoals je ziet, die hoogspanningsmast is heel ver weg, net als de strook bomen etc in het midden. En toch staat het allemaal net zo prominent in beeld als de persoon en de waarschuwingsborden op de voorgrond. Met een hekje en een sluisje, ook leuk.
Ik heb daar een zelfde foto gemaakt met de 35mm en dan moet je vrijwel tussen die borden staan, welke je dan enorm in beeld heb, en de rest valt weg in de verte. Tenzij je erg van verkeersborden houdt (hoewel die toch verassend vaak in mijn foto's belanden
En natuurlijk vele andere toepassingen, gewoon heel veelzijdig. Veel meer dan een 85mm equiv. imho!
Het probleem is dat Fuji brult dat ze dit voor hun gehele X-serie doen en anderen doen je geloven dat ze aan de lopende band met firmware updates komen. Als je die roze bril nou af zet dan zie je dat er een aantal modellen vrijwel geen firmware updates krijgen of een stuk minder of updates waarin maar een deel van de verbeteringen zitten. Onder de streep volgt men nog steeds de lijn die alle anderen ook volgen.Bean77 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:59:
ach, als je een camera koopt waarvan je de plus en minpunten van te voren kunt nagaan en je krijgt daarna een serieuze update waarbij dezelfde camera echt een betere camera wordt op onderdelen dan valt me dat totaal niet tegen.
Wat Fuji dus ook doet, alleen voor bepaalde modellen in mindere mate.Bij canon, nikon, sony en anderen persen ze er gewoon een nieuwe camera uit en doen ze nagenoeg niks meer voor oude modellen.
Vergeet niet dat Fuji ook gewoon geld moet verdienen en dat iedere camera die op de markt komt zonder die firmware updates ook z'n werk doet. Laten we vooral realistisch zijn en niet alles door een roze bril bekijken.
Daarnaast lijkt Fuji vooral ook geld te verdienen met meer objectieven dan gemiddeld per verkochte camera. Dan hebben we het niet over het reeds genoemde kitlensje met een kit broertje, maar over de wat betere/ duurdere objectieven.
Gelukkig is zo de 18e en weten we meer... ik neem aan dat er dan wel wat gebruikersreviews vrij komen.
Voor de volledigheid, de plaatjes: http://digicame-info.com/2015/05/x-t10-6.html
Specs wat betreft AF, fps e.d. snelheden zien eruit als die van de X-T1.quote: specs- 16.3MP APS-C X-Trans CMOS II sensor
– Ultrasonic sensor cleaning mechanism
– Continuous shooting 8 frames / sec in the AF tracking
– Upper limit of the ISO sensitivity 51200
– Automatic scene recognition auto mode
– Intelligent hybrid AF of AF 0.08 seconds. AF point is 49 points
– EVF is 2.36 million dots. 100% field of view, magnification 0.62 times. Time lag is 0.005 seconds
– Start-up time of 0.5 seconds. Shutter lag is 0.05 seconds
– Quiet and high-speed electronic shutter (60 seconds -1/32000 seconds)
– 3.0 inches 920,000-dot tilting LCD monitor
– Video 1080p 60/50/30/25 / 24fps. Manual possible exposure
– Wi-Fi built-in. Remote control possible from smartphones and tablet
– P / S / A / M exposure modes
– Five types of auto bracket mode. 8 types of advanced filter
– Peaking and digital split image
– Built-in flash. Pop-up
– Interval timer. Time-lapse
– Capable of shooting in RAW + JPEG
– The body is made of metal. Five dial
– Exposure compensation plus or minus 3EV
– The battery is NP-W126. The number of remaining shots is 350 sheets
– Kit lens XC16-50mm F3.5-5.6 OIS II
[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 13-05-2015 19:14 . Reden: wat minder drama... ]
[ Voor 98% gewijzigd door Nordlys op 13-05-2015 19:09 . Reden: Nergens voor nodig ]
Dan mag ik hopen dat ie ook met de XF kitlens op de markt komt. Anders wordt het voor mij alsnog een body en een (wellicht andere) losse lens.jesper86 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:06:
Specs wat betreft AF, fps e.d. snelheden zien eruit als die van de X-T1.
Ik dacht gelezen te hebben dat er een 16-50 en 18-55 kit komt.Bundin schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:36:
[...]
Dan mag ik hopen dat ie ook met de XF kitlens op de markt komt. Anders wordt het voor mij alsnog een body en een (wellicht andere) losse lens.
Edit - vergelijking.
Canon 85mm f/1.8:
Filter: 58 mm
Diameter: 75,0 mm
Lengte: 71,5 mm
Gewicht: 425 g
Fuji 90mm f/2 (gerucht):
Filter: 62 mm
Diameter: 75.0 mm
Lengte: 105 mm
Gewicht: 540 g
...Dan zal hij wel verdomd goed zijn
[ Voor 15% gewijzigd door TweakMDS op 14-05-2015 11:47 ]

http://camerasize.com/com....346,611.454,380.298,ha,t
Even de 18-135mm genomen for size, en een paar ontzettend foute vergelijkingen.
*ps, Gefeliciteerd SndBastard.

En het laatste X-T10 nieuws:
According to a new source, the X-T10 Kit (16-50II) will cost €849 in Europe.
(price can slightly differ according to the country)
[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 14-05-2015 22:23 ]
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Op zich een behoorlijk strakke prijs! Er zal vast een (veel aantrekkelijkere) bundel komen met de 18-55 f/2.8-4. Als ze die onder de €1000 gaan aanbieden, dan ben ik impressed. Zal in de praktijk wel hoger worden, aangezien nu de X-E2 + 18-55 f/2.8-4 voor €999 verkocht wordt en de X-T1 + 18-55 f/2.8-4 voor €1599 over de toonbank gaat.[ERRATA CORRIGE: The price is for the X-T10 with 16-50 II, not the body]
According to a new source, the X-T10 Kit (16-50II) will cost €849 in Europe (price can slightly differ according to the country). The US price for the body is rumored to be between $700 and $800!
Maar het gaat heel hard in camera land. Volgende week wordt er een Sony Alpha 6100 onthuld, en brengt Panasonic hun G7 uit. Aangezien Fuji zowel de 4k als de IBIS boot mist en er redelijk betrouwbaren geruchten zijn over behoorlijk high-end camera's uit de stallen van Sony en Panasonic, denk ik dat het tijd wordt voor een paar flinke prijsverlagingen bij Fuji. Ik zou het als volgt neerzetten:
Oud | Nieuw |
- | X-PRO2 €1500 / €1800 |
X-T1 €1200 / €1600 | X-T1 €1000 / €1300 |
X-E2 €700 / €1000 | X-T10 €700 / €1000 |
X-E1 €400 / €700 | X-E2 €500 / €800 |
X-M1 €400 / €500 | X-M2 €400 / €500 |
X-A2 €500 | X-A2 €400 |
Schuingedrukt is de prijs met kitlens, de andere prijs is body-only. Voor de X-E2 en hoger is de kitlens de 18-55 f/2.8-4, voor de X-M2 en X-A2 is dit de 16-50 f/3.5-5.6 II. Aan de bovenkant moet er gewoon een flink deel van de prijs af om met de mirrorless concurrentie te kunnen concureren. De X-Pro2 moet het high-end segment gaan bedienen (concurreren met de NX1, GH4 etc.). De X-T1, X-T10 en X-E2 moeten het €500 tot €1000 (body-only) segment gaan opvangen, waar ze nog prima competitief kunnen blijven door hun lenzen. De X-E1 en X-M1 mogen met pensioen, waarbij het tijd wordt voor een X-M2. X-A2 nog iets zakken en voila, je hebt een line-up die er in 2015 weer mee door kan.
Als Fuji dan doorgaat met hun uitstekende firmware updates en aandacht aan de lens line-up besteden denk ik best dat ze een markt kunnen veroveren op APS-C gebied
-
Omdat we er geen genoeg van krijgen, hier een lastig geval van huid tint/detail in Lightroom met xtrans, en onderaan hoe hetzelfde eruit (kan) zien in Capture One: http://www.fuji-x-forum.c...-lightroom-x-t1/#entry873
*en dan doel ik op de posts van ene Maurice.
[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 15-05-2015 11:44 ]
Verwijderd
Zodat je lekker hip kan doen met Fuji? Mij lijkt juist een hogere penetratiegraad beter voor de verdere ontwikkeling, want dan kan er meer geld in het systeem gepompt worden.jesper86 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:39:
Ik heb liever dat ze (een beetje) de underdog blijven eigenlijk.
Ja, probleem? De ene heeft graag een Porche, dan behoor je vanzelf tot een bepaalde club, en ik heb graag een Fuji en een Fiat, bij wijze van spreken.
Maar dat is het punt niet. Wanneer Fuji (maximaal) mainstream zou gaan dan zal je dat ook merken aan het aanbod, de bodies, de lenzen, de accessoires. Ze leveren nu wat deze niche interesseert, en dat is over het algemeen heel wat anders dan de massa. Kijk maar naar hoe de sony's zijn in werking, eruit zien, etc. Compleet anders. Die keus heb je gewoon en dat moet zo blijven, imho! Verschillende merken doen niet voor niks al die moeite om hun eigen identiteit op te bouwen, het is belangrijk om daar consistent in te blijven.
Fuji X-T10 | Price |
Body Only | $799 |
XC 16-50 | $899 |
XF 18-55 | $1099 |
XF 90mm | $949 |
In Europa schijnt de XC 16-50 bundel €849 te gaan kosten. Dus waarschijnlijk: € = $ - 50
[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 16-05-2015 17:55 ]
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic