Tja we moeten allemaal nog even tot morgen wachten, probeer maar.
jesper86 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:41:
[...]
Tja we moeten allemaal nog even tot morgen wachten, probeer maar.

Daar is 'ie dan, RAW File Converter EX Version 2 met Film Simulations.
En meteen een First look review hier: http://www.fujirumors.com...e-converter-ex-version-2/
En meteen een First look review hier: http://www.fujirumors.com...e-converter-ex-version-2/
Vanmorgen even getest. Voor mij persoonlijk is lightroom toch makkelijker.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ja natuurlijk, wat dacht je dan. Gratis merkspecifiek tooltje gaat Adobe even vervangen. 
Voor het gemak moet je het niet doen, maar tis dat je potentieel de geroemde out-of-camera fuji jpgs hiermee kan genereren, met film-simulatie, lossless, en redelijk uitgebreide controls. Zullen er een hoop blij mee zijn denk ik, maar niemand die zal zeggen ik stap over denk ik. Toch indrukwekkend hoeveel je er nog mee kan als je het juiste icoontje weet te vinden.
Nog niet voldoende getest, maar het lijkt me een drama als je serieus een groot aantal foto's van een dagje weg wil verwerken. Het lijkt wel batch/sync functionaliteit te hebben, dus het zal vast kunnen, maar echt een super geraffineerde workflow zal het wss niet zijn. Maar dat heb ik met de dure Capture One ook al, dus ik vraag me af of ik er hetzelfde over zou denken als ik bijv. de laatste 5 jaar Capture One had gebruikt en Lightroom nog niet kende. ^.^
ps. Heel vervelend dat hij geen DNG kan openen. Ik heb heel veel foto's omgezet omdat DNG lossless compressie heeft zoals iedereen behalve Fuji (en samsung geloof ik), en dat kan wel de helft schelen. Ofwel je kan voor hetzelfde geld je hele collectie nog eens backuppen. En dat doe ik dus ook. =)
Voor het gemak moet je het niet doen, maar tis dat je potentieel de geroemde out-of-camera fuji jpgs hiermee kan genereren, met film-simulatie, lossless, en redelijk uitgebreide controls. Zullen er een hoop blij mee zijn denk ik, maar niemand die zal zeggen ik stap over denk ik. Toch indrukwekkend hoeveel je er nog mee kan als je het juiste icoontje weet te vinden.
Nog niet voldoende getest, maar het lijkt me een drama als je serieus een groot aantal foto's van een dagje weg wil verwerken. Het lijkt wel batch/sync functionaliteit te hebben, dus het zal vast kunnen, maar echt een super geraffineerde workflow zal het wss niet zijn. Maar dat heb ik met de dure Capture One ook al, dus ik vraag me af of ik er hetzelfde over zou denken als ik bijv. de laatste 5 jaar Capture One had gebruikt en Lightroom nog niet kende. ^.^
ps. Heel vervelend dat hij geen DNG kan openen. Ik heb heel veel foto's omgezet omdat DNG lossless compressie heeft zoals iedereen behalve Fuji (en samsung geloof ik), en dat kan wel de helft schelen. Ofwel je kan voor hetzelfde geld je hele collectie nog eens backuppen. En dat doe ik dus ook. =)
[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 26-02-2015 12:14 ]
Eigenlijk zou het fijn zijn als je zo'n converter als plugin in lightroom zou kunnen gebruiken.
Dat bestaat al >>> https://photographylife.c...-fuji-colors-in-lightroomSluw schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:02:
Eigenlijk zou het fijn zijn als je zo'n converter als plugin in lightroom zou kunnen gebruiken.
Processing Fuji X-Trans RAW files with Adobe Lightroom 5.4
[ Voor 15% gewijzigd door Hamed op 26-02-2015 13:05 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Dat weet ik maar ik bedoel de manier van renderen (en vooral het demosaicen). Dat is het enige "probleem" van lightroom voor mij al moet ik zeggen dat ik er 99% van de tijd geen last van heb.Hamed schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:01:
[...]
Dat bestaat al >>> https://photographylife.c...-fuji-colors-in-lightroom
Processing Fuji X-Trans RAW files with Adobe Lightroom 5.4
[video]
Jep, met de juiste sharpening geeft LR over het algemeen meer dan prima resultaat, maar bepaalde textures en fijne details kan LR gewoon niet goed verwerken, met onnatuurlijk resultaat. De meeste zien het niet eens, verscherpen en roepen i fixed it, maar sommige hebben helaas een oog voor fijne details. Dan kan je het zo instellen dat het minder opvalt, maar de core processing engine verander je niks aan. Raw is geen plaatje, het moet eerst vertaald worden, en dat doen ze dus allemaal anders. Met sharpening etc kan je de 'sterkte' een beetje tweaken, maar wat er verder onder de motorkap gebeurd heb je geen controle over.
Bayer is ook met elke converter in-camera of elders weer anders, en voordat dat eruit zag zoals nu heeft nog veel langer geduurd dan die korte tijd dat xtrans nog maar bestaat. Dus wie weet wat er nog van komt. Als het om Canikon ging had zoiets een stuk sneller gegaan, waar Fuji echt maar een niche is .. dus het valt me eigenlijk nog mee met de brede support.
Het zou prima moeten kunnen. Xtrans is een kleurenfilter en zou in principe geen effect moeten hebben op detail en scherpte in zwartwit, want dat is een kwestie van contrast, en daar zou elk individuele pixel gevoelig voor moeten zijn ongeacht de kleur neem ik aan. Dus dat is eigenlijk vreemd.
Bayer is ook met elke converter in-camera of elders weer anders, en voordat dat eruit zag zoals nu heeft nog veel langer geduurd dan die korte tijd dat xtrans nog maar bestaat. Dus wie weet wat er nog van komt. Als het om Canikon ging had zoiets een stuk sneller gegaan, waar Fuji echt maar een niche is .. dus het valt me eigenlijk nog mee met de brede support.
Het zou prima moeten kunnen. Xtrans is een kleurenfilter en zou in principe geen effect moeten hebben op detail en scherpte in zwartwit, want dat is een kwestie van contrast, en daar zou elk individuele pixel gevoelig voor moeten zijn ongeacht de kleur neem ik aan. Dus dat is eigenlijk vreemd.
Trouwens niet veel soeps die Fuji/silkypix converter als ik Rico's vergelijkingen bekijk, de in-camera versies zijn gewoon veel beter met detail/scherpte, kleur, en lenscorrecties (LMO) dan die uit de Raw converter.
https://www.flickr.com/gp/25805910@N05/r4134M/
Zie de foto van het gebouw bijv. echt veel mooier SOOC.
En de highlight recovery van de foto met het paard, dat doet LR gewoon altijd errug goed.
https://www.flickr.com/gp/25805910@N05/r4134M/
Zie de foto van het gebouw bijv. echt veel mooier SOOC.
En de highlight recovery van de foto met het paard, dat doet LR gewoon altijd errug goed.
Ben het met je eens. Hoe kan dat nou mis gaan, brengen ze zelf een converter uit is het half werk. Ik weet niet hoe dat processen in z'n werk gaat maar ik kan me niet voorstellen dat dat alleen hardwarematig kan. Die jpegs van fuji zijn altijd prachtig.
[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 26-02-2015 23:11 ]
Om Fuji's nieuwe plugin te kunnen installeren is de HS-V5 wel nodig.
Ik kan verder heel weinig vinden over de Shooting Software HS-V5. Kan hem niet kopen of downloaden.
Iemand ervaring hiermee?
Ik kan verder heel weinig vinden over de Shooting Software HS-V5. Kan hem niet kopen of downloaden.
Iemand ervaring hiermee?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Nou sinds gisterenavond ben ik in het bezig van de X-T1 + 18-135 
Heb grotendeels alleen nog maar in de menu's zitten kijken en wat instellingen aanpassen, dus kan nog niets zinnigs zeggen over hoe de camera daadwerkelijk bevalt.
Zodra ik thuis ben eerst maar eens firmware 3.0 installeren en dan met de camera naar buiten om 'm eens goed aan de tand te voelen
Zijn er trouwens bepaalde instellingen die echt "must have" zijn? Ik had begrepen dat High Performance mode zo'n instellingen is, aangezien de AF er sneller door wordt.
Heb grotendeels alleen nog maar in de menu's zitten kijken en wat instellingen aanpassen, dus kan nog niets zinnigs zeggen over hoe de camera daadwerkelijk bevalt.
Zodra ik thuis ben eerst maar eens firmware 3.0 installeren en dan met de camera naar buiten om 'm eens goed aan de tand te voelen
Zijn er trouwens bepaalde instellingen die echt "must have" zijn? Ik had begrepen dat High Performance mode zo'n instellingen is, aangezien de AF er sneller door wordt.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
hier ook nog druk bezig om de camera te leren kennen en eigenlijk nog niet echt veel tijd gehad helaas. Dus ik kijk graag mee naar goede tips

Het gewicht van de camera en lenzen ben ik wel erg positief over. Ook niet zo gek als ik terugkijk wat ik er normaal altijd op had en nu. Normaal gooi ik er gelijk een accu grip op een camera. Maar bij deze nog niet de behoefte gehad. De komende periode eens aanvoelen of ik iets van een grip nodig heb of niet.
Het gewicht van de camera en lenzen ben ik wel erg positief over. Ook niet zo gek als ik terugkijk wat ik er normaal altijd op had en nu. Normaal gooi ik er gelijk een accu grip op een camera. Maar bij deze nog niet de behoefte gehad. De komende periode eens aanvoelen of ik iets van een grip nodig heb of niet.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Betreft: de X-T1
Daarvoor heb ik poos geleden alle menu's (tabbladen) met de Firmware 3.0 in een Excel bestandje gezet.
Het staat in mijn Public map op DropBox.
NL:
https://dl.dropboxusercon....0%20DUTCH%20v%201.0.xlsx
Engels:
https://dl.dropboxusercon...irmware%203.0%20v1.0.xlsx
* Dus een XLSX bestandje!
* ik update het als het nodig is en pas dan het versie nummer in het document aan! (dus kijk zelf regelmatig)
* De bestandsnaam in DropBox blijft wel het zelfde anders werkt de link niet meer.
* Heb je opmerkingen of verbeter punten dan stuur je maar een persoonlijk berichtje of je post een bericht hier.
* Het is beveiligd maar het gedeelte van je eigen notities niet.
Zijn er vragen of opmerkingen, ik hoor ze graag. En natuurlijk ook wat jullie er van vinden. Ik had er aardig wat tijd ingestopt.
v.b.
Daarvoor heb ik poos geleden alle menu's (tabbladen) met de Firmware 3.0 in een Excel bestandje gezet.
Het staat in mijn Public map op DropBox.
NL:
https://dl.dropboxusercon....0%20DUTCH%20v%201.0.xlsx
Engels:
https://dl.dropboxusercon...irmware%203.0%20v1.0.xlsx
* Dus een XLSX bestandje!
* ik update het als het nodig is en pas dan het versie nummer in het document aan! (dus kijk zelf regelmatig)
* De bestandsnaam in DropBox blijft wel het zelfde anders werkt de link niet meer.
* Heb je opmerkingen of verbeter punten dan stuur je maar een persoonlijk berichtje of je post een bericht hier.
* Het is beveiligd maar het gedeelte van je eigen notities niet.
Zijn er vragen of opmerkingen, ik hoor ze graag. En natuurlijk ook wat jullie er van vinden. Ik had er aardig wat tijd ingestopt.
v.b.
[ Voor 31% gewijzigd door Montana op 27-02-2015 10:57 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik ga dit weekend kijken voor een tweedehands x-t1 en een 18-55 kitlens. Waar moet ik op letten behalve de normale zaken zoals fysieke beschadigingen voordat ik tot de koop overga? Ik neem een laptop mee zodat ik wat testfoto's op het scherm kan beoordelen, wat zijn aandachtspunten die ik mee kan nemen als ik die foto's beoordeel?
Alle hulp en tips zijn natuurlijk welkom.
De eerste serie had een soort lichtlek als het deurtje van de USB/ HDMI stekkers open stond.
Goede Tip! Is dit zichtbaar met een foto met een lange belichtingstijd in een lichte ruimte met de lensdop erop? Of hoe test ik dit?
Misschien niet op alle fronten van toepassing, maar kijk hier eens naar:lithoijen schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 21:59:
Ik ga dit weekend kijken voor een tweedehands x-t1 en een 18-55 kitlens. Waar moet ik op letten behalve de normale zaken zoals fysieke beschadigingen voordat ik tot de koop overga? Ik neem een laptop mee zodat ik wat testfoto's op het scherm kan beoordelen, wat zijn aandachtspunten die ik mee kan nemen als ik die foto's beoordeel?
http://petapixel.com/2010...and-lenses-on-craigslist/
Inmiddels een paar uurtjes met de X-T1 doorgebracht en moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben 
Ook de 18-135 lens bevalt me uitstekend en ben blij dat ik voor deze combi ben gegaan ipv de 18-55 (of de Olympus met 12-40). Heb al behoorlijk wat foto's geschoten die in een bereik van 80-135 vallen.
De camera heeft natuurlijk wel een compleet andere bediening dan mijn Canon, echter zit alles behoorlijk logisch in elkaar waardoor ik het meest wel binnen een aantal seconden gevonden heb/had. Enige punt waar ik nog een beetje mee zit te stoeien is de AF-L knop. Bij mijn 50D gebruikte is deze altijd om te focussen. Op de X-T1 kan ik deze wel gebruiken om te focussen, echter locked hij deze vervolgens waardoor ik opnieuw de knop in moet drukken om wederom te focussen. Dit is natuurlijk niet erg makkelijk bij het tracken van onderwerpen (heb de camera op de "C" stand staan). Ik heb al in het menu gekeken en alhoewel ik de functie nog niet 1-2-3 gevonden heb, lijkt het me stug dat deze er niet in zit.
Ondanks dit probleem gaat het tracken behoorlijk goed en zijn de foto's in vergelijking met mijn 50D (incl. Tamron 18-50) beter in focus. Ook zijn de foto's een stuk scherper! Verder viel mijn mond open van de JPEG's die deze camera geeft. Ik had natuurlijk al een boel goede verhalen hierover gehoord, echter wist het me toch nog positief te verrassen. Inmiddels ook al een beetje met RAW bestanden in Lightroom zitten spelen en die zien er best aardig uit. Zeker als ik een Fuji kleurenprofiel kies ziet het er best goed uit. Wel aan de donkere kant, maar dat is een kwestie van spelen met de belichting. Wel zien de JPEG's er zo goed uit dat ik denk dat ik aanzienlijk minder met RAW bestanden in de weer ga. Natuurlijk bewaar ik ze wel, maar ik gok dat in 9/10 gevallen de JPEG voldoende zal zijn.
Nog wat overige ervaringen/gedachten:
- Gewicht is een hele verbetering ten opzichte van de 50D + len(s)(zen). Ook mijn nieuwe tas (Lowepro Passport Sling III bevalt prima)
- Ondanks de relatief zware lens (490g) voelt deze niet zwaar aan. De body blijft fijn vasthouden, zeker omdat ik mijn pink eronder kan houden voor extra steun. Ik zie op dit moment (nog) geen meerwaarde in een grip
- Menu zit duidelijk in elkaar
- Voor veel functies specifieke knoppen is een verademing.
- Bij het veranderen van de ISO gebeurt het regelmatig dat burstode aangepast wordt (na hier op te letten, overkomt het me minder vaak)
- Viewfinder is inderdaad heerlijk!
- Ik kan wel instellen dat de LCD uitblijft (tenzij ik een foto wil bekijken), maar waarom niet dat de LCD aangaat zodra ik op Menu druk (ik moet nu in de viewfinder kijken, aangezien het hele LCD uitstaat).
- Bij het terugkijken van de foto's hangt de camera soms. Hij moet dan echt een seconde of 2 laden voor hij verder gaat. De foto's zijn dan ook zeer pixelig. Mogelijk ligt dit aan de SD kaart??
- In het begin dacht ik dat ik een touchscreen zou missen. In de praktijk blijkt dit absoluut niet het geval
- filmknopje is slecht bereikbaar en vervelend dat het een paar seconden ingedrukt moet worden om te beginnen met filmen
- Wifi werkt OK (alleen nog maar gebruikt om foto's over te zetten)
- Aperture ring om lens is wennen!
Ook de 18-135 lens bevalt me uitstekend en ben blij dat ik voor deze combi ben gegaan ipv de 18-55 (of de Olympus met 12-40). Heb al behoorlijk wat foto's geschoten die in een bereik van 80-135 vallen.
De camera heeft natuurlijk wel een compleet andere bediening dan mijn Canon, echter zit alles behoorlijk logisch in elkaar waardoor ik het meest wel binnen een aantal seconden gevonden heb/had. Enige punt waar ik nog een beetje mee zit te stoeien is de AF-L knop. Bij mijn 50D gebruikte is deze altijd om te focussen. Op de X-T1 kan ik deze wel gebruiken om te focussen, echter locked hij deze vervolgens waardoor ik opnieuw de knop in moet drukken om wederom te focussen. Dit is natuurlijk niet erg makkelijk bij het tracken van onderwerpen (heb de camera op de "C" stand staan). Ik heb al in het menu gekeken en alhoewel ik de functie nog niet 1-2-3 gevonden heb, lijkt het me stug dat deze er niet in zit.
Ondanks dit probleem gaat het tracken behoorlijk goed en zijn de foto's in vergelijking met mijn 50D (incl. Tamron 18-50) beter in focus. Ook zijn de foto's een stuk scherper! Verder viel mijn mond open van de JPEG's die deze camera geeft. Ik had natuurlijk al een boel goede verhalen hierover gehoord, echter wist het me toch nog positief te verrassen. Inmiddels ook al een beetje met RAW bestanden in Lightroom zitten spelen en die zien er best aardig uit. Zeker als ik een Fuji kleurenprofiel kies ziet het er best goed uit. Wel aan de donkere kant, maar dat is een kwestie van spelen met de belichting. Wel zien de JPEG's er zo goed uit dat ik denk dat ik aanzienlijk minder met RAW bestanden in de weer ga. Natuurlijk bewaar ik ze wel, maar ik gok dat in 9/10 gevallen de JPEG voldoende zal zijn.
Nog wat overige ervaringen/gedachten:
- Gewicht is een hele verbetering ten opzichte van de 50D + len(s)(zen). Ook mijn nieuwe tas (Lowepro Passport Sling III bevalt prima)
- Ondanks de relatief zware lens (490g) voelt deze niet zwaar aan. De body blijft fijn vasthouden, zeker omdat ik mijn pink eronder kan houden voor extra steun. Ik zie op dit moment (nog) geen meerwaarde in een grip
- Menu zit duidelijk in elkaar
- Voor veel functies specifieke knoppen is een verademing.
- Bij het veranderen van de ISO gebeurt het regelmatig dat burstode aangepast wordt (na hier op te letten, overkomt het me minder vaak)
- Viewfinder is inderdaad heerlijk!
- Ik kan wel instellen dat de LCD uitblijft (tenzij ik een foto wil bekijken), maar waarom niet dat de LCD aangaat zodra ik op Menu druk (ik moet nu in de viewfinder kijken, aangezien het hele LCD uitstaat).
- Bij het terugkijken van de foto's hangt de camera soms. Hij moet dan echt een seconde of 2 laden voor hij verder gaat. De foto's zijn dan ook zeer pixelig. Mogelijk ligt dit aan de SD kaart??
- In het begin dacht ik dat ik een touchscreen zou missen. In de praktijk blijkt dit absoluut niet het geval
- filmknopje is slecht bereikbaar en vervelend dat het een paar seconden ingedrukt moet worden om te beginnen met filmen
- Wifi werkt OK (alleen nog maar gebruikt om foto's over te zetten)
- Aperture ring om lens is wennen!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het valt mij op dat ik enorm veel last heb van "perspective distortion" met mijn X-E1 en 18-55. Hier had ik met mijn x10 niet echt last van. Tenminste het viel mij niet op... Nu kan ik het wel in lightroom corrigeren met upright tool, maar liever voorkom ik dit. Ik zou zweren dat ik het door viewfinder gewoon goed zag..
Het valt mij ook op dat de elektronisch waterpas het vaak fout heeft.. dan weet ik 100% zeker dat horizon niet recht is terwijl mijn cam groen lijn aan geef..
Doe ik iets fouts? Voor de duidelijkheid, ik heb het met recht toe aan shots.. dus gebouw en ik op hetzelfde hoogte.
Het valt mij ook op dat de elektronisch waterpas het vaak fout heeft.. dan weet ik 100% zeker dat horizon niet recht is terwijl mijn cam groen lijn aan geef..
Doe ik iets fouts? Voor de duidelijkheid, ik heb het met recht toe aan shots.. dus gebouw en ik op hetzelfde hoogte.
Ik teken nergens meer voor
Zelf geen last van of niet getest, maar lijkt het meest logisch. Er zijn volgens mij ook een paar Youtube filmpjes te vinden over het onderwerp.lithoijen schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:04:
Goede Tip! Is dit zichtbaar met een foto met een lange belichtingstijd in een lichte ruimte met de lensdop erop? Of hoe test ik dit?
@MazeWing: Bedankt voor het plaatsen van je ervaringen. Ik had eind vorig jaar de X-T1 met 18-135 in gedachte (en 12mm of 14mm, 23mm en 56mm) als vervanging voor mijn huidige kits.
Ben daar nu toch een beetje over aan het twijfelen omdat ik bij vlagen nu ook een 70-300 gebruik (op full frame) en dan de 55-200 misschien beter past. Daarnaast is de 18-55 ook heel erg goed, maar ik ben er nog niet helemaal uit, en inmiddels zijn de cashbacks er niet meer dus is de druk om een keuze te maken voorbij.
Eigenlijk zou ik met de gehele fuji line-up wel uit de voeten kunnen. Mooi dat je met zo'n relatief jonge line-up meteen 4 of 5 realistische kits kan maken, maar ik heb nu een groot aantal lenzen bijna permanent in de kast liggen, dus er is wel wat voor te zeggen om minimalistisch te beginnen.
Ik denk dat ik nu nog een paar maanden de kat uit de boom kijk en zie wat de X-Pro2 gaat brengen, en met welke kits deze komt.
Ben daar nu toch een beetje over aan het twijfelen omdat ik bij vlagen nu ook een 70-300 gebruik (op full frame) en dan de 55-200 misschien beter past. Daarnaast is de 18-55 ook heel erg goed, maar ik ben er nog niet helemaal uit, en inmiddels zijn de cashbacks er niet meer dus is de druk om een keuze te maken voorbij.
Eigenlijk zou ik met de gehele fuji line-up wel uit de voeten kunnen. Mooi dat je met zo'n relatief jonge line-up meteen 4 of 5 realistische kits kan maken, maar ik heb nu een groot aantal lenzen bijna permanent in de kast liggen, dus er is wel wat voor te zeggen om minimalistisch te beginnen.
Ik denk dat ik nu nog een paar maanden de kat uit de boom kijk en zie wat de X-Pro2 gaat brengen, en met welke kits deze komt.
Als je op de AF-Lock knop drukt is het niet zo vreemd dat de AF locked toch.MazeWing schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:32:
Enige punt waar ik nog een beetje mee zit te stoeien is de AF-L knop. Bij mijn 50D gebruikte is deze altijd om te focussen. Op de X-T1 kan ik deze wel gebruiken om te focussen, echter locked hij deze vervolgens waardoor ik opnieuw de knop in moet drukken om wederom te focussen. Dit is natuurlijk niet erg makkelijk bij het tracken van onderwerpen (heb de camera op de "C" stand staan). Ik heb al in het menu gekeken en alhoewel ik de functie nog niet 1-2-3 gevonden heb, lijkt het me stug dat deze er niet in zit.
Maar waarom niet gewoon de sluiterknop gebruiken?
Je zou wel moeten kunnen kiezen om AF-L/AE-L niet als aan/uit schakelaar te gebruiken zoals je nu heb, maar drukgevoelig te maken zegmaar, dus dat hij alleen locked zolang je de knop ingedrukt houd .. Maar focust hij dan wel eerst, of locked hij dan direct de huidige focus positie is dan de vraag.
Ik heb een AF-L/AE-L combi knop en gebruik die eigenlijk alleen om te pre-focusen in manual focus.
Zie: http://www.fujixseries.co...elp-with-aflael-button/p1
ps. Bedoel je C van Continuous DRIVE, of C van Continuous AF? Want dat laatste zou ik absoluut niet gebruiken, dan blijft hij namelijk letterlijk continue focussen ook zonder de sluiterknop in te drukken. Met Drive op CH of CL zou hij gewoon moeten focussen met elke foto die hij maakt, tenzij je focus locked dus.
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 28-02-2015 22:20 ]
Ik maakte altijd gebruik van die AF-Lock knop om te focussen. Ik vond dit veel fijner werken bij het tracken.
Ik gebruikte de sluiterknop enkel om de belichting vast te zetten (dus half indrukken) en de daadwerkelijke foto te maken.
Verder bleef de AF gelocked wanneer ik de AF-Lock knop los liet, maar bleef hij ook focussen wanneer ik 'm ingedrukt hield (dus bij AI Servo mode).
Ik gebruikte de sluiterknop enkel om de belichting vast te zetten (dus half indrukken) en de daadwerkelijke foto te maken.
Verder bleef de AF gelocked wanneer ik de AF-Lock knop los liet, maar bleef hij ook focussen wanneer ik 'm ingedrukt hield (dus bij AI Servo mode).
@sndbastard: wachten kan altijd. Na de Pro2 komt de 3 en dan de 4...
Je geeft zelf aan dat je objectieven bij vlagen gebruikt. Dat overkomt iedereen wel dat hij/ zij ooit wel eens een objectief zou willen hebben/ gebruiken. Als je al zo een lading glas hebt staan kun je altijd nog een adapter gebruiken voor die paar keer...
Je geeft zelf aan dat je objectieven bij vlagen gebruikt. Dat overkomt iedereen wel dat hij/ zij ooit wel eens een objectief zou willen hebben/ gebruiken. Als je al zo een lading glas hebt staan kun je altijd nog een adapter gebruiken voor die paar keer...
Idd. De X-ProX (10) schijnt tot de volgende features te hebben:Sodela schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:45:
[...]
- 10.000.000 ISO
- Interne stabilisatie die je 20 stops extra geeft
- Dynamisch bereik van 30 stops
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Absoluut, alleen zjin er niet echt adapters om Canon lenzen te gebruiken. Die dingen verkopen op zich prima en als ik in een uiteindelijke fuji kit op 5 lenzen kom is dat nog steeds een meer dan halvering ^^Sodela schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:45:
Zo wordt het onzin. Ik zou gewoon liever een X-Pro-style body hebben met de specs van de X-T1, alleen loopt de X-Pro1 nu vrij ver achter qua AF en electronische viewfinder. De handling en gevoel van de buttons zijn wel wat fijner.BlaTieBla schreef op zondag 01 maart 2015 @ 10:45:
[...]
Idd. De X-ProX (10) schijnt tot de volgende features te hebben:Dus nog ff wachten
- 10.000.000 ISO
- Interne stabilisatie die je 20 stops extra geeft
- Dynamisch bereik van 30 stops
[ Voor 87% gewijzigd door TweakMDS op 01-03-2015 11:01 ]
Ik zie ook liever een X-pro2 met (verbeterde) specs van de X-T1 en de viewfinder van de X100T. De X100T is voor fixed lens, de X-Pro2 de variant voor wie lenzen wil wisselen. Dan kan de X-E serie met pensioen. X-T1 is dan de opvolger daarvan. Denk alleen niet dat Fuji dat zo doet, ze lijken druk bezig met nog meer X-camera's op de markt te brengen.
De OVF is natuurlijk erg mooi, maar alleen als de objectieven klein/ compact zijn. Je ziet echter dat er steeds grotere objectieven komen en dus neemt de toegevoegde waarde af. De waarde van de X-pro serie neemt dan af en mit de E-serie is niks mis mee. In de praktijk zullen ze voorlopig beide blijven.
Is niet het mooie van de X-serie juist dat er zowel goede (maar ook grote) zoom-objectieven zijn als goede en handzame vaste-brandpunt-objectieven? Ik kan mij goed voorstellen dat iemand die een X-Pro gebruikt, voor gebruik met de OVF liever kiest voor de primes en dat de X-T juist vooral (maar zeker niet alleen) geschikt is voor de zoom-objectieven.
haha precies mijn dilemma. Bij het kijken naar nieuwe lenzen zijn alle lenzen veel lichter dan wat ik met mijn vorige set had. Ga ik nu voor primes zoals bijv. de 14mm of dan toch voor de 10-24. En hetzelfde voor de 50-140. In principe vond ik hem te zwaar, maar hij is niet zwaarder dan ik gewend ben. Is het dan toch een optie of wil ik vast houden aan de gedachte om voor een lichte setup te gaan?
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ben je gewend aan primes? Of juist aan zooms? En waar beleef je de meeste lol aan? Ik ben er zelf achter gekomen dat ik hou van het idee om te fotograferen met primes, maar dat ik in het eggie toch liever een zoom gebruik.
Ik heb zelf de 10-24 omgeruild voor de 14mm en geen spijt van gehad. Compacter, lichter en groter diafragma. Verder moet je toch wel de 35mm in je bezit hebben
Altijd primes gehad, dat was ook de initiële opzet, maar soms begin je dan weer te twijfelen met een zoom omdat het wel handig kan zijn. Na mijn post gisterenavond maar eens mijn foto-archief ingedoken en ik verwacht niet dat ik een zoom nodig zal hebben.Kwintessens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:04:
Ben je gewend aan primes? Of juist aan zooms? En waar beleef je de meeste lol aan? Ik ben er zelf achter gekomen dat ik hou van het idee om te fotograferen met primes, maar dat ik in het eggie toch liever een zoom gebruik.
goed om te wetenNordlys schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:27:
Ik heb zelf de 10-24 omgeruild voor de 14mm en geen spijt van gehad. Compacter, lichter en groter diafragma. Verder moet je toch wel de 35mm in je bezit hebben
Voordat ik mijn eerste aankopen deed was mijn gedachte om voor de 14-23-56 te gaan. Daar is de kitlens bijgekomen en ik denk dat ik deze set-up eerst bij elkaar haal. Daarna misschien tzt de 90mm of de 50-140 (veelzijdigheid en bereik).
Ik ben zelf erg tevreden met de 10-24 maar dat komt omdat ik op de D700 veel met de 16-35 heb geschoten en daar geen wide-angle prime had. Ik zal eens kijken naar de foto's van de laatste vakantie om te zien welke brandpuntafstanden ik nu eigenlijk heb geschoten met deze lens.Nordlys schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:27:
En die 35mm afstand (+/-50mm op m'n D700) ben ik niet zo'n fan van. Ik gebruik veel meer de 35mm op de D700 en heb dan ook de 23mm in m'n tas zitten.
De Samyang 12mm is mijn inziens een betere keuze als UWA prime, stop lichtsterker en net even twee mm minder voor het betere groothoek werk. Meer dan 2 keer zo goedkoop is ook lekker meegenomen.
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Daar heb ik toch een paar vragen overNordlys schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:27:
Ben zelf ook beetje aan het twijfelen over de 14 en 10-24. Met de kitlens kan ik al aardig wat, maar voor op vakantie zou een UWA wel fijn zijn
Mis je die extra 4mm niet?
Mis je IS niet?
Hoe zit met met kwaliteit van de foto zelf?
Thanks
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Mijn ervaringen met beide objectieven zijn uitermate positief (dus daar heb je niet zoveel aan..)
Voor de 10-24 speken de grotere flexibiliteit en de extra mm's bij de 10 mm. Het objectief is natuurlijk wel erg groot vergeleken bij een 14 mm 2.8!
Die is een stuk kleiner, maar natuurlijk alleen 14 mm. Optisch ontlopen ze mekaar niet al teveel hoewel er een aantal mensen roepen dat die 10-24 "waardeloos" is. Nu weet ik niet wat ze nu hebben, maar die van mij is erg goed en ik herken me dus wel in de test van photozone.de.
De IS is erg prettig, maar alleen een hulpmiddel om het verschil in diafragma te compenseren. 2-3 stops verschil kan het misschien wel maken.
Voor de 10-24 speken de grotere flexibiliteit en de extra mm's bij de 10 mm. Het objectief is natuurlijk wel erg groot vergeleken bij een 14 mm 2.8!
Die is een stuk kleiner, maar natuurlijk alleen 14 mm. Optisch ontlopen ze mekaar niet al teveel hoewel er een aantal mensen roepen dat die 10-24 "waardeloos" is. Nu weet ik niet wat ze nu hebben, maar die van mij is erg goed en ik herken me dus wel in de test van photozone.de.
De IS is erg prettig, maar alleen een hulpmiddel om het verschil in diafragma te compenseren. 2-3 stops verschil kan het misschien wel maken.
Het mooie van 14 (21mm equiv) is dat het superwide effect niet zo overheerst. Je kan bijvoorbeeld gewoon straatfotografie doen zonder dat men alleen maar oog heeft voor het superwide effect. Een 10 of zelfs 12mm is toch wel een andere ultra-wide beleving, wat nog moeilijk is om daar goede fotos mee te maken zonder dat alles alleen maar klein en verweg of vervormd is.
Als je professioneel interieur fotos wil maken en aan elkaar stitchen dan is meer beter, maar wil je artistiek staat en landscape fotograferen dan zou ik persoonlijk eerder voor de 14mm gaan. Ook voor het meenemen en minder opvallen, met de 10-24 ben je toch wel de man met de pro camera. "kom ik in de krant?"
Als je professioneel interieur fotos wil maken en aan elkaar stitchen dan is meer beter, maar wil je artistiek staat en landscape fotograferen dan zou ik persoonlijk eerder voor de 14mm gaan. Ook voor het meenemen en minder opvallen, met de 10-24 ben je toch wel de man met de pro camera. "kom ik in de krant?"
De samyang is leuk, maar als je hem 's nachts wil gebruiken (cityscapes) op f/8 - f/11 ofzo, dan zien alle lichtjes er verschrikkelijk uit. Voor mij echt een grote afknapper voor deze lens, wat jammer is, want verder is hij prima.Chad Chubatcha schreef op maandag 02 maart 2015 @ 08:35:
De Samyang 12mm is mijn inziens een betere keuze als UWA prime, stop lichtsterker en net even twee mm minder voor het betere groothoek werk. Meer dan 2 keer zo goedkoop is ook lekker meegenomen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Als dat een erg belangrijk punt is kan je beter niet de Samyang nemen. De sunstars zijn, hoe zou ik het zeggen, niet erg verfijndSndBastard schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:27:
[...]
De samyang is leuk, maar als je hem 's nachts wil gebruiken (cityscapes) op f/8 - f/11 ofzo, dan zien alle lichtjes er verschrikkelijk uit. Voor mij echt een grote afknapper voor deze lens, wat jammer is, want verder is hij prima.

Ik vind het bij de zon nog wel wat hebben, maar voor nachtfotografie minder geschikt inderdaad.
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Het is een eigen "look", maar ik schiet regelmatig dat soort foto's, dus om die reden niet de samyang 12mm. Ik ben zelf wat meer van de 14 punters die je krijgt bij een diafragma met 7 bladen. Mijn Tokina 11-16 was daar nog altijd het beste in. De 14mm is erg subtiel trouwens, die moet je flink dichtknijpen om dit effect te krijgen.
Dat valt allemaal wel mee, Fuji is bezig om een volwaardige lijn neer te zetten met lenzen voor zowel een X-Pro als een X-T1. Dat zijn hele verschillende camera's. De X-E1/2 en de X-T1 daarentegen niet. Die zijn 99,9% hetzelfde. Die X-T1 is het grote gevaar.Sodela schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:02:
De OVF is natuurlijk erg mooi, maar alleen als de objectieven klein/ compact zijn. Je ziet echter dat er steeds grotere objectieven komen en dus neemt de toegevoegde waarde af.
Soms zijn die sterren leuk maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd gewenst is (toch?). Ik vind het zelf in ieder geval niet zo mooi. Zou de 12mm Samyang wel willen hebben maar die sterrenSndBastard schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:12:
Het is een eigen "look", maar ik schiet regelmatig dat soort foto's, dus om die reden niet de samyang 12mm. Ik ben zelf wat meer van de 14 punters die je krijgt bij een diafragma met 7 bladen. Mijn Tokina 11-16 was daar nog altijd het beste in. De 14mm is erg subtiel trouwens, die moet je flink dichtknijpen om dit effect te krijgen.
Niet heel erg in de praktijk, maar de samyang maakt ze vrij extreem. Ik weet van mijn lenzen redelijk hoe ze zich gedragen. Bij de 17-40L bijvoorbeeld kan je tot zo'n f/7.1 - f/8 schieten zonder dat die dingen prominent uit de foto komen. Bij kleinere diafragma's (vanaf f/16) zie je ze heel duidelijk terug, maar lang niet zo extreem, en de vorm is wat uniformer (scherpere puntjes, 14-puntige sterretjes).
Zie bijvoorbeeld hier (17-40L, 27mm op f/16, erg subtiel https://www.flickr.com/photos/mdstoop/7258275312/)
Als je veel nachtfotografie doet met lantarenpalen etc in beeld, dan is dit iets wat heel veel terugkomt, en vind ik het eigenlijk ook wel een mooi effect (bijvoorbeeld bij deze: Tokina 11-16, 11mm op f/11 https://www.flickr.com/photos/mdstoop/5158995916/)
Ik denk dat dit twee voorbeelden zijn waar de Samyang 12mm zijn "rauwe randje" vrij heftig zou laten zien.
Zie bijvoorbeeld hier (17-40L, 27mm op f/16, erg subtiel https://www.flickr.com/photos/mdstoop/7258275312/)
Als je veel nachtfotografie doet met lantarenpalen etc in beeld, dan is dit iets wat heel veel terugkomt, en vind ik het eigenlijk ook wel een mooi effect (bijvoorbeeld bij deze: Tokina 11-16, 11mm op f/11 https://www.flickr.com/photos/mdstoop/5158995916/)
Ik denk dat dit twee voorbeelden zijn waar de Samyang 12mm zijn "rauwe randje" vrij heftig zou laten zien.
[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 02-03-2015 19:17 ]
Ik heb toch mijn keuze laten vallen voor de 14mm. Ben meer een prime-schieter. Heb nooit iets gehad met zoomlenzen. Heb ze wel, maar altijd plezier gehad met primes. Zo heb ik een perfecte set bij elkaar.
14mm
23mm
56mm
18-55 voor een keertje als zoom nodig is, maar hij zal gaan stoffen vrees ik!
14mm is onderweg en zal morgen afgeleverd worden.
14mm
23mm
56mm
18-55 voor een keertje als zoom nodig is, maar hij zal gaan stoffen vrees ik!
14mm is onderweg en zal morgen afgeleverd worden.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Je ziet het uiteraard alleen in foto's waar je felle lichtpunten heb, bij diafragma's vanaf ~f/8. Dus vooral bij bijvoorbeeld zon door boombladeren en nachtfotografie op kleine diafragma's. Ik vind de wat subtielere sunstars van (meestal) duurdere lenzen over het algemeen wel mooier, zeker bij nachtfotografie. Hier doe ik zelf echter niet aan en houd zelf wel van het 'rauwe' randje bij overige foto's. Het geeft de foto's wel wat unieks en daarbij heeft hij mijn inziens op (bijna) alle andere vlakken een streepje voor op de 14mm.Sluw schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:52:
[...]
Soms zijn die sterren leuk maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd gewenst is (toch?). Ik vind het zelf in ieder geval niet zo mooi. Zou de 12mm Samyang wel willen hebben maar die sterrenhoe veel zie je daar in "de meeste" foto's van terug?
14mm, 23mm, 56mm en misschien straks nog de 90mm?
Die eerste drie lenzen zijn toch gezamelijk de reden dat Fuji op dit moment de hoogste ogen gooit voor Pro's in de mirrorless markt. Stel je toch eens voor dat Sony met hun A7II meteen een 21mm f/2.8, 35mm f/1.4, 85mm f/1.8 zou hebben... En dat die dingen ook nog een diafragma-ring zouden hebben ^^.
Ik ben nog steeds van plan ook met die drie lenzen te beginnen, maar dan met 18-135 kit, tenzij ik voor 18-55 + 55-200 kan gaan, maar dan moet er net een aanbieding zijn. Sowieso vind ik de fuji lenzen nu te duur zonder cashbacks.
Veel plezier met je 14mm
Die eerste drie lenzen zijn toch gezamelijk de reden dat Fuji op dit moment de hoogste ogen gooit voor Pro's in de mirrorless markt. Stel je toch eens voor dat Sony met hun A7II meteen een 21mm f/2.8, 35mm f/1.4, 85mm f/1.8 zou hebben... En dat die dingen ook nog een diafragma-ring zouden hebben ^^.
Ik ben nog steeds van plan ook met die drie lenzen te beginnen, maar dan met 18-135 kit, tenzij ik voor 18-55 + 55-200 kan gaan, maar dan moet er net een aanbieding zijn. Sowieso vind ik de fuji lenzen nu te duur zonder cashbacks.
Veel plezier met je 14mm
Bedankt voor de info
als ik rond kijk vind ik ze niet heel mooi maar alleen bij kleine diafragma's dus.
En gefeliciteerd Hamed, meteen compleet!
En gefeliciteerd Hamed, meteen compleet!
Bedankt 
Ben eigenlijk best wel benieuwd!
Ben eigenlijk best wel benieuwd!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
voor wie zich afvraagt wat nou het voordeel is van Fuji tov bijv. canon/nikon
De zeiss 21mm 2.8 ZE vs Fuji 14mm

En wat krijgt Bean allemaal in zijn bowery tas?

De X-T1 met 56mm erop, 14mm, 23mm 18-55mm, grote blaasbalg. 18-55 kan ook vervangen worden door een Nissin I40.
Ga ik ook met deze inhoud lopen? No way
Het zit er iets te strak in qua stoten e.d. Maar technisch gezien gaat de flap op de normale stand dicht. Dus als het echt zou moeten......
foto's zijn wat snel genomen in wat donkere omstandigheden, dus excuses alvast daar voor

En wat krijgt Bean allemaal in zijn bowery tas?

De X-T1 met 56mm erop, 14mm, 23mm 18-55mm, grote blaasbalg. 18-55 kan ook vervangen worden door een Nissin I40.
Ga ik ook met deze inhoud lopen? No way
foto's zijn wat snel genomen in wat donkere omstandigheden, dus excuses alvast daar voor
Ziet er mooi uit
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
Dat is geen 100% eerlijke vergelijking natuurlijk, maar het verschil in formaat moge duidelijk zijn.Bean77 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:49:
voor wie zich afvraagt wat nou het voordeel is van Fuji tov bijv. canon/nikon
[afbeelding]
Daar past wel significant meer in dan ik op het eerste gezicht zou verwachten, al is ie nu inderdaad wel proppie vol.En wat krijgt Bean allemaal in zijn bowery tas?
[afbeelding]
Ga ik ook met deze inhoud lopen? No wayHet zit er iets te strak in qua stoten e.d. Maar technisch gezien gaat de flap op de normale stand dicht. Dus als het echt zou moeten......
[....]
Congrats man! Ziet er puik uit
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik vind het verschil in grootte wel grappig. Soort van David tegen Goliath. Maar zegt verder helemaal niks idd.Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:53:
[...]
Dat is geen 100% eerlijke vergelijking natuurlijk, maar het verschil in formaat moge duidelijk zijn.
[...]
Daar past wel significant meer in dan ik op het eerste gezicht zou verwachten, al is ie nu inderdaad wel proppie vol.
Ik was ook wel verbaasd hoeveel erin kon. Het is een goede tas voor body, 14,23,56, wat batterijen en geugenkaartjes en wat kleine dingetjes. Was gewoon even benieuwd wat erin kon
Thanks deathchant & Hamed
Hmm, ik ben van de week nog de deur uitgeweest met mijn 5Dc, Tamron 70-300 VC op de body (hood reversed), Canon 100mm macro en Canon 28mm 1.8 (met hood).
En dat alles in een Domke F-5Xz (en die is echt héél klein). Daar zou dan toch de hele fuji line-up zo'n beetje in moeten passen. Enige lastige is dat je 3 vakken hebt en verticaal stapelen meestal niet briljant gaat.
Ik heb wel creatieve oplossingen gezien met lenskappen (achterkant) aan elkaar lijmen.
Edit: ik had de Bowery wat groter in gedachte. Die lijkt qua afmeting eigenlijk meer op de F-5Xb (half formaat).
En dat alles in een Domke F-5Xz (en die is echt héél klein). Daar zou dan toch de hele fuji line-up zo'n beetje in moeten passen. Enige lastige is dat je 3 vakken hebt en verticaal stapelen meestal niet briljant gaat.
Ik heb wel creatieve oplossingen gezien met lenskappen (achterkant) aan elkaar lijmen.
Edit: ik had de Bowery wat groter in gedachte. Die lijkt qua afmeting eigenlijk meer op de F-5Xb (half formaat).
[ Voor 11% gewijzigd door TweakMDS op 04-03-2015 21:45 ]
Voor degenen die ook nog op zoek zijn naar radio flash triggers die werken met een XE1 (en misschien andere Fuji's), deze blijken perfect te werken.
Daarnaast werken ze andersom ook nog als remote voor de camera. Door de module op de camera met 2.5mm jack kabeltje te verbinden met de XE1, kun je de camera op afstand laten focussen (half press) en afgaan met de andere module. Ik kon alleen geen kort 2.5mm jack kabeltje vinden op internet, dus zelf maar een meter kabeltje korter gemod..
Misschien dat dit bij vele bekend is, maar bij mij in ieder geval niet
Daarnaast werken ze andersom ook nog als remote voor de camera. Door de module op de camera met 2.5mm jack kabeltje te verbinden met de XE1, kun je de camera op afstand laten focussen (half press) en afgaan met de andere module. Ik kon alleen geen kort 2.5mm jack kabeltje vinden op internet, dus zelf maar een meter kabeltje korter gemod..
Misschien dat dit bij vele bekend is, maar bij mij in ieder geval niet
Werken de Cactus V6 niet op de XE1? Anders zou ik altijd daarvoor gaan. Wel een tikkeltje duurder (vooruit dan, ruim 3 x zo duur à 105 euro per set van twee), maar remote power adjustment is zeker de moeite waard. Als je er een RF60 bij neemt verdien je weer een beetje terug omdat daar ook een radio trigger in zit.
Voor zover ik me kan herinneren doen alle triggers die het op Canon doen het ook op Fuji (incl half-press doorgeven - mocht dat iets doen) maar ik heb de bron even niet paraat. Kan zijn dat dat op het strobist forum was of ergens in een youtube video...
Voor zover ik me kan herinneren doen alle triggers die het op Canon doen het ook op Fuji (incl half-press doorgeven - mocht dat iets doen) maar ik heb de bron even niet paraat. Kan zijn dat dat op het strobist forum was of ergens in een youtube video...
[ Voor 15% gewijzigd door TweakMDS op 05-03-2015 18:03 ]
Het was niet mijn bedoeling om te beweren dat dit de beste/enige optie was, maar meer dat deze op 2 fronten goed werkt, én voor een scherpe prijs. Meer voor de mensen die in hun slaapkamer een wit doek hebben hangen en af en toe wat willen klooien met flitsers
Daarnaast is de remote shutter optie erg handig voor groepsportretten om er zelf ook eens op te staan
Daarnaast is de remote shutter optie erg handig voor groepsportretten om er zelf ook eens op te staan
Verwijderd
De Cactus V6 doet alleen manual, geen TTL pass through. Ik weet niet hoe dat bij die Yongnuo's zit. Het ding werkt met zo veel flitsers, omdat er intern verschillende TTL-signalen geëmuleerd kunnen worden.
Heel willekeurig, maar ik kwam deze sunstars (of lampstars) tegen en moest aan dit topic denken.SndBastard schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:13:
Niet heel erg in de praktijk, maar de samyang maakt ze vrij extreem.
https://www.flickr.com/ph...507934318/in/photostream/
Vraag me af hoe deze er met de Samyang eruit zou zien.
Whoa drastisch... dat hoort een 16-35mm niet zo te doen, en zeker niet al op f/13. Denk dat die een klein issue met het diafragma zou kunnen hebben. Mijn 17-40L is nog steeds favoriet qua sterretjes. Gek genoeg zie je daar in reviews maar weinig van, maar foto's zoals hierboven kan het wat mij betreft maken of breken.
Hier zoiets dergelijks met 17-40L op f/16: https://www.flickr.com/photos/mdstoop/7662794714/
Da's ongeveer zo erg als ze worden.
En sorry, genoeg sterretjes hijack in dit forum! Om het on topic te maken, ik ben benieuwd naar de sunstars van de 10-24 en 16-55 ^^
Hier zoiets dergelijks met 17-40L op f/16: https://www.flickr.com/photos/mdstoop/7662794714/
Da's ongeveer zo erg als ze worden.
En sorry, genoeg sterretjes hijack in dit forum! Om het on topic te maken, ik ben benieuwd naar de sunstars van de 10-24 en 16-55 ^^
[ Voor 30% gewijzigd door TweakMDS op 06-03-2015 00:22 ]
Vond ik best wel interessant om te lezen en dacht meteen aan delen
Closer – An MCEX-11 review
http://www.fujifilm.com/news/n141120_03.html
http://www.fujifilm.com/p...cessories/pdf/mcex_01.pdf
Closer – An MCEX-11 review
http://www.fujifilm.com/news/n141120_03.html
http://www.fujifilm.com/p...cessories/pdf/mcex_01.pdf
[ Voor 25% gewijzigd door Hamed op 08-03-2015 20:35 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik heb een paar maand geleden bij foto Semeins een setje tussenringen gekocht voor de Fuji voor een fractie van de prijs van het origineel. Was toen zelfs een aanbieding en nog goedkoper dan dat ze nu zijn.
http://www.fotosemeins.nl...lm-macroextensiontube-set Is zeker niet van dezelfde kwaliteit als de originelen, maar als je ze toch niet zo vaak gebruikt. Alles werkt er naar behoren mee.
http://www.fotosemeins.nl...lm-macroextensiontube-set Is zeker niet van dezelfde kwaliteit als de originelen, maar als je ze toch niet zo vaak gebruikt. Alles werkt er naar behoren mee.
Speaking of tubes; heeft er iemand de Venus 60mm al op Fuji X geprobeerd? Ik ben van plan deze voor Canon (met adapter voor Fuji X) te bestellen. Leek me een interessante lens totdat de 120mm macro er is.
Ziet er goed uit als je van extreme macro houd. Ik vind close-ups wel is leuk en dan is een mooie oude 1:2 macro lens genoeg. De micro wereld van 2:1 is toch wel heel anders. Ik denk dat de Fuji 'gewoon' 1:1 zal zijn, er tussenin dus, en als je toch nog 2:1 wil moet je alsnog een tussenring kopen. 
Ik zie dat de Venus als het ware een variabele extension tube heeft ingebouwd, vandaar de 2 focus ringen.
Er zijn ook lens mount adapters te vinden met zo'n 'helicoid tube' ingebouwd. Paar die met een voordelige macro of wat dan ook voor lens, of zelfs de Venus en je kan nog een stukkie dichterbij, op dezelfde manier als de MCEX-11 review hierboven, maar zonder te hoeven wisselen om terug naar infinity te kunnen!
Of als je meteen wil beginnen gebruik je toch gewoon een wc-rol.
Ik zie dat de Venus als het ware een variabele extension tube heeft ingebouwd, vandaar de 2 focus ringen.
Er zijn ook lens mount adapters te vinden met zo'n 'helicoid tube' ingebouwd. Paar die met een voordelige macro of wat dan ook voor lens, of zelfs de Venus en je kan nog een stukkie dichterbij, op dezelfde manier als de MCEX-11 review hierboven, maar zonder te hoeven wisselen om terug naar infinity te kunnen!
Of als je meteen wil beginnen gebruik je toch gewoon een wc-rol.
[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 09-03-2015 11:45 ]
Ziet er best wel goed uit eigenlijk. Goed scherpe foto's
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Sinds een tijdje heb ik de X-E1 met 18-55, zeer tevreden. Ben nu allerlei settings aan 't uitproberen, zoals filmsimulaties, scherpte, licht, donker, ruisonderdrukking e.d. Wat ik me afvroeg: gebruiken jullie die settings, al naar gelang je eigen smaak, of maakt het in feite niet zoveel uit welke settings je gebruikt als je later in Photoshop of Lightroom toch genoeg mogelijkheden hebt om dingen helemaal naar eigen inzicht aan te passen (ik gebruik altijd Jpeg + RAW). Op DPReview zijn heel wat van die user-settings te vinden, uiteindelijk verschillen ze ook weer niet zóveel van elkaar, vandaar dat ik me afvroeg of je niet gewoon alles op standaard kunt laten staan en later, indien gewenst, aanpassen, er is tenslotte altijd wel iéts aan een foto te editten. Het verschil tussen Provia en Astia b.v. zie je bij landschapsfotografie natuurlijk wel maar met een simpele kleurcorrectie is dat verschil zo weer weg, net wat je mooi vindt (Velvia zal weinig gebruikt worden, denk ik zo). Wat is jullie werkwijze, zijn er toch voordelen aan die presets?
Die instellingen zijn enkel en alleen voor JPG, met Raw begin je weer helemaal opnieuw. Wat de camera er van maakt versus wat de Raw converter er van maakt. Beide werken met dezelfde Rauwe data. Zelfs als je alleen JPG kiest schiet de camera een Raw foto die hij vervolgens moet verwerken. Enige verschil is dat hij de data weggooit of in een RAF verpakt.
Elke camera/merk verwerkt de sensor-data anders, of laat verschillende aanpassingen toe, en dat is precies hetzelfde met Raw converters naar keuze. Met Raw kan je dus geheel je eigen workflow bepalen, en ben je niet meer afhankelijk van de camera's ingebouwde processor. Natuurlijk staat Fuji wel bekend om de JPG's die iets hebben wat je of heel moeilijk kan nabootsen, of gewoon heel veel tijd kan schelen. Die tijd die je erin wil steken in vooral de afweging. Zeker gezien de meningen verdeeld zijn over de kwaliteit van raw converters met xtrans sensors. Maar dat slaat enkel op fijne details en de meeste zien het 'probleem' niet eens. Alle voordelen van Raw zoals lossless witbalans correctie, het enorme dynamisch bereik en dat soort dingen, die blijven altijd de moeite waard.
In Lightroom heb je (nog niet heel lang) diezelfde film 'presets' onder Calibratie in Develop, dat is vaak een goed beginpunt. En kan wel eens kleuren eruit halen waar Adobe's standaard conversie gewoon overheen kijkt.
Elke camera/merk verwerkt de sensor-data anders, of laat verschillende aanpassingen toe, en dat is precies hetzelfde met Raw converters naar keuze. Met Raw kan je dus geheel je eigen workflow bepalen, en ben je niet meer afhankelijk van de camera's ingebouwde processor. Natuurlijk staat Fuji wel bekend om de JPG's die iets hebben wat je of heel moeilijk kan nabootsen, of gewoon heel veel tijd kan schelen. Die tijd die je erin wil steken in vooral de afweging. Zeker gezien de meningen verdeeld zijn over de kwaliteit van raw converters met xtrans sensors. Maar dat slaat enkel op fijne details en de meeste zien het 'probleem' niet eens. Alle voordelen van Raw zoals lossless witbalans correctie, het enorme dynamisch bereik en dat soort dingen, die blijven altijd de moeite waard.
In Lightroom heb je (nog niet heel lang) diezelfde film 'presets' onder Calibratie in Develop, dat is vaak een goed beginpunt. En kan wel eens kleuren eruit halen waar Adobe's standaard conversie gewoon overheen kijkt.
Hamed schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:24:
Ben gewend om met Aviary op mijn Iphone jepg bestanden te bewerken. Om eerlijk te zijn zelfs op een PC ben ik niet langer dan 5 minuten bezig om een foto te bewerken.
Jepg bestanden wat ik met de Fuji app kan overzetten hebben een resolutie van 1776x1184. Zou ze liever op 4896x3264 willen hebben, maar dat niet te doen met de Fuji app. Wel via een SD reader op de Ipad. Maar op telefoon krijg ik dat niet voor elkaar!
Gevonden. Het is een instelling in de camera zelf. Heb ze nu met volledige resolutie kunnen overzettenBlaTieBla schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:37:
@Hamed: Aaah oke. Ik heb zelf altijd met de small jpg's (RAW+JPG) vanaf de camera gewerkt. Ze gingen toch maar social media op. Geen idee hoe groot die eigenlijk waren
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Kleine tour door 1 van de 5 fabrieken in japan:
http://www.focus-numeriqu...ne-fujifilm-sendai-1.html

Al die lenzen !!
http://www.focus-numeriqu...ne-fujifilm-sendai-1.html

Al die lenzen !!

Ik weet natuurlijk welk antwoord ik hier kan verwachten, maar toch doe ik het.
We hebben een hele mooie Nikon set bestaande uit: D700, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 vr2, 50 f/1.4, 85 f/1.8 en 28 f/1.8
Werkelijk een geweldige verzameling, maar...
Te zwaar/veel om even mee te nemen (gaat altijd mee op vakantie, maar niet met een uitje) en ik heb een zwak voor de X-pro1 denk ik. Heb hem helaas nog niet kunnen uitproberen, vandaar de "denk ik".
Nu zie ik een kans om een gebruikte X-pro1 met de 18mm en 35mm over te nemen. Deze zou dan voor erbij zijn, niet in plaats van.
Ga ik hier blij mee zijn of ben ik teveel verwend door wat ik nu heb? Wat denken jullie?
We hebben een hele mooie Nikon set bestaande uit: D700, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 vr2, 50 f/1.4, 85 f/1.8 en 28 f/1.8
Werkelijk een geweldige verzameling, maar...
Te zwaar/veel om even mee te nemen (gaat altijd mee op vakantie, maar niet met een uitje) en ik heb een zwak voor de X-pro1 denk ik. Heb hem helaas nog niet kunnen uitproberen, vandaar de "denk ik".
Nu zie ik een kans om een gebruikte X-pro1 met de 18mm en 35mm over te nemen. Deze zou dan voor erbij zijn, niet in plaats van.
Ga ik hier blij mee zijn of ben ik teveel verwend door wat ik nu heb? Wat denken jullie?
To be determined...
Ik heb bij de laatste vakantie de D700 met 16-35, 24-120 en 35/1.8 thuis gelaten en vervangen door de X-T1 met 10-24, 23 en 56 combo en dat is me heel goed bevallen. De kwaliteit van de platen is in mijn ogen hetzelfde; ik ben geen pixel peeper maar stel wel redelijk hoge eisen aan wat het resultaat moet zijn. Ook heb ik het extra bereik van de 24-120 niet gemist. Wel is de focus snelheid en precisie aanzienlijk minder wanneer je met bewegende onderwerpen te maken hebt.
Ik heb trouwens het meeste met de 10-24 geschoten, de 23 en 56 vooral 's avonds als het licht wat minder werd.
Ik heb trouwens het meeste met de 10-24 geschoten, de 23 en 56 vooral 's avonds als het licht wat minder werd.
De X-Pro1 is erg mooi maar is wel een langzame camera. De eerste serieuze x-trans camera met verwisselbare lenzen. Uit de latere camera's zijn een aantal minpunten verbeterd.
Ik denk dat je qua beeldkwaliteit erg tevreden zult zijn. Of dat qua snelheid ook het geval is weet ik niet.
Ik denk dat je qua beeldkwaliteit erg tevreden zult zijn. Of dat qua snelheid ook het geval is weet ik niet.
Volgens mij zul je er blij ervan worden. Actiefoto's zullen niet echt je doel moeten zijn. Qua beeldkwaliteit zal die het zeker halen bij de D700 en vermoedelijk wat beter zijn, ondanks dat de objectieven niet de toppertjes zijn van Fuji.
Afhankelijk van de prijs kan het een hele leuke instap / kennismaking zijn in het X-systeem. De camera is wat traag maar wel goed. Het is maar goed dat je een bakbeest gewend bent, de X-Pro1 is namelijk wel relatief groot vergeleken bij de X-E1/2 en ook bij de T1. Het zal hoe dan ook een verademing zijn
.
Latere camera's zijn wel op wat puntjes verbeterd, dit voor het geval je het hele systeem gaat beoordelen en denkt is dit het nu. De kans is niet zo groot, maar je weet maar nooit.
Afhankelijk van de prijs kan het een hele leuke instap / kennismaking zijn in het X-systeem. De camera is wat traag maar wel goed. Het is maar goed dat je een bakbeest gewend bent, de X-Pro1 is namelijk wel relatief groot vergeleken bij de X-E1/2 en ook bij de T1. Het zal hoe dan ook een verademing zijn
Latere camera's zijn wel op wat puntjes verbeterd, dit voor het geval je het hele systeem gaat beoordelen en denkt is dit het nu. De kans is niet zo groot, maar je weet maar nooit.
Nou ja, geen toppertjes. De 35mm wordt toch wel als toppertje gezienSodela schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:57:
Volgens mij zul je er blij ervan worden. Actiefoto's zullen niet echt je doel moeten zijn. Qua beeldkwaliteit zal die het zeker halen bij de D700 en vermoedelijk wat beter zijn, ondanks dat de objectieven niet de toppertjes zijn van Fuji.
Afhankelijk van de prijs kan het een hele leuke instap / kennismaking zijn in het X-systeem. De camera is wat traag maar wel goed. Het is maar goed dat je een bakbeest gewend bent, de X-Pro1 is namelijk wel relatief groot vergeleken bij de X-E1/2 en ook bij de T1. Het zal hoe dan ook een verademing zijn.
Ik heb zelf de stap gemaakt van de D700 + Nikkor 24-70 naar de X100T.MaNdM schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:07:
Tot op heden bevalt dat prima.
Ik had de volgende eigenschappen gewaardeerd met de volgende scores (tussen 1 en 10 ingeschat):
D700 - X100T
Fotokwaliteit: 8 - 8
Gewicht: 3 - 8
Autofocus: 10 - 6
Looks: 7 - 9
Flitsers: 9 - 6
Totaal: 37 - 37
Omdat ik zo af en toe ook hou van verandering en de vaste brandpunt mij een keer aansprak, ben ik omgegaan. Of deze punten ook voor jou relevant zijn kan je het beste zelf inschatten.
[ Voor 35% gewijzigd door wouter3 op 18-03-2015 11:25 ]
Sterker nog, het is de favoriet en best seller onder X shooters. Betere prestaties kan je niet verwachten van zo'n lens. En ideaal voor algemeen gebruik. Alleen zal je er inderdaad niet teveel actie mee moeten willen fotograferen. Tis niet super langzame AF, maar ook niet zo snel als de latere lenzen. (Vooral op de X-Pro1 natuurlijk die sowieso niet snel is, waar de X-T1 dan weer sneller is dan de lens)Sluw schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:26:
[...]
Nou ja, geen toppertjes. De 35mm wordt toch wel als toppertje gezien
.
[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 18-03-2015 11:46 ]
Sorry jongens
! Ik vergelijk ze met de 23, 56 en de 14.. Daarnaast doelde ik met name op de 18 mm, de 35 mm is wel wat beter naar ik begrijp.
Nee ook niet 'wat' beter. Gewoon uitzonderlijk. 
Het was 1 van de eerste 3 lenzen ooit van het toen gloednieuwe systeem, en dat is inmiddels wel een paar jaar geleden dus de nieuwigheid is er misschien een beetje af, waar het enthousiasme over die andere lenzen nog vers is. En zoals dat gaat met 'special purpose' lenzen met F1.2 enzo, zal daar misschien wat actiever over gesproken worden .. maar dat maakt een 'standaard' nifty fifty (equiv.) er niet minder op. Scherpe foto's met F1.4 wide open is zeker niet de norm in de optische wereld, maar dat heeft 'ie wel degelijk.
Hij is optisch zelfs beter dan de veel duurdere 32mm van Zeiss die maar F1.8 is, al heeft die natuurlijk een ander karakter en bokeh waar over valt te twisten. Anyway, je snapt het wel. ^.^
Het was 1 van de eerste 3 lenzen ooit van het toen gloednieuwe systeem, en dat is inmiddels wel een paar jaar geleden dus de nieuwigheid is er misschien een beetje af, waar het enthousiasme over die andere lenzen nog vers is. En zoals dat gaat met 'special purpose' lenzen met F1.2 enzo, zal daar misschien wat actiever over gesproken worden .. maar dat maakt een 'standaard' nifty fifty (equiv.) er niet minder op. Scherpe foto's met F1.4 wide open is zeker niet de norm in de optische wereld, maar dat heeft 'ie wel degelijk.
Hij is optisch zelfs beter dan de veel duurdere 32mm van Zeiss die maar F1.8 is, al heeft die natuurlijk een ander karakter en bokeh waar over valt te twisten. Anyway, je snapt het wel. ^.^
Ik had deze reacties al verwacht 
Ik ga vrijdag even kijken en de set vasthouden. Had ik al verteld dat beide lenzen een R dragen? Nu ben ik nog niet zo thuis in de Fujinon's, maar volgens mij is dat juist goed toch? na wat Google zoeken weet ik nu dat dit nergens op slaat
Ik ga vrijdag even kijken en de set vasthouden. Had ik al verteld dat beide lenzen een R dragen? Nu ben ik nog niet zo thuis in de Fujinon's, maar volgens mij is dat juist goed toch? na wat Google zoeken weet ik nu dat dit nergens op slaat
[ Voor 25% gewijzigd door MaNdM op 18-03-2015 22:22 ]
To be determined...
Nu maar hopen dat je de set weer kunt loslaten als je bijvoorbeeld het stuur moet vasthouden
.
Wat zou een X-pro1, XF 18mm F2 en XF 35mm F1.4 als set mogen kosten volgens jullie?
Het is tweedehands maar in onberispelijke staat.
Het is tweedehands maar in onberispelijke staat.
To be determined...
Hmm dat is een moeilijke, misschien 900,- denk ik ?
Ohja plus extra batterij.
To be determined...
En hij vraagt €975,-?
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Nee andere vraagprijs, maar ik ben niet zo bekend met de waarde van dit platform. Vandaar de vraag namelijk.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf ervoor over hebt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf ervoor over hebt.
To be determined...
Ow, ik dacht ook dat het over deze ging: http://www.marktplaats.nl...en-18mm-en-35mm-lens.html
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat dacht ik ook. Geen gekke prijs 975, dat is wat ik er toch ook wel voor zou willen hebben als ik die spullen nu zou moeten verkopen. Eerder 999,- Vraag is of jij het er voor over hebt indd.
Als je 625,- voor de lenzen rekent, en 350 voor de X-Pro1, heb je toch geen slechte deal. Je kan dan zeggen van een X-Pro2 die om de hoek staat, of de verbeterde AF van de X-T1 wat je wil, maar voor 350 een camera die €1600 kostte bij introductie, kan je moeilijk klagen.
Als je 625,- voor de lenzen rekent, en 350 voor de X-Pro1, heb je toch geen slechte deal. Je kan dan zeggen van een X-Pro2 die om de hoek staat, of de verbeterde AF van de X-T1 wat je wil, maar voor 350 een camera die €1600 kostte bij introductie, kan je moeilijk klagen.
Het is besloten, ik neem hem over. M'n vrouw begon er zelfs over of we de Nikon gear nog wel nodig zouden hebben. "Die is toch wel erg zwaar" zegt ze.
Of ik zo ver wil gaan betwijfel ik nog, maar aan de andere kant heb ik ook al die 40-150mm F/2.8 gezien. In feite zou het kunnen. We zullen zien.
Of ik zo ver wil gaan betwijfel ik nog, maar aan de andere kant heb ik ook al die 40-150mm F/2.8 gezien. In feite zou het kunnen. We zullen zien.
To be determined...
Ik heb van de week een X-E1 + 35mm incl extra batterij, originele grip (zonder arca swiss helaas) en duimgrip gemarktplaatst. Voor het mooie bedrag van €550. Erg nette prijs vond ik. Ik had nog steeds moeite met afstand doen van zowel de Canon 5D (vooral de lenzen) als mijn E-PL5, dus nu toch eerst maar even met een Fuji "instapper" spelen.
En hij is inmiddels in mijn bezit. Zie mijn post: MaNdM in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
Eerste indruk: verrassend goede beeldkwaliteit maar even wennen qua focus en framing. Na alle firmware upgrades is de focus goed, maar bewegende onderwerpen zijn lastig. Daar is de D700 die we hebben echt veel beter mee, geen wonder natuurlijk, die heeft 3D predictive tracking.
Ben er wel blij mee en kijk nu al uit naar de eerste vakantie/trip om hem mee te nemen.
Eerste indruk: verrassend goede beeldkwaliteit maar even wennen qua focus en framing. Na alle firmware upgrades is de focus goed, maar bewegende onderwerpen zijn lastig. Daar is de D700 die we hebben echt veel beter mee, geen wonder natuurlijk, die heeft 3D predictive tracking.
Ben er wel blij mee en kijk nu al uit naar de eerste vakantie/trip om hem mee te nemen.
To be determined...
Dat was ook mijn ervaring met de X-E1. Fantastische beeldwaliteit, heel wat mindere/andere handling.
Ik ben redelijk gewend aan mijn Olympus E-PL5 om zo snel een paar fotootjes te maken, maar de X-E1 met 35mm is toch wel een ander soort manier van schieten. Gek genoeg mis ik het touch-screen om te focusen enorm, ik blijk dat véél meer te gebruiken dan ik dacht.
De instellingen zijn wel veel fijner. Diafragma en EC instellen blijft geweldig, vooral omdat ik 95% op Av schiet. Alleen de algehele feel van de camera (lcd met name) "voelt" alsof het een paar jaar of zelfs een paar generaties ouder is dan de olympus E-PL5 en E-M5.
Ik ben redelijk gewend aan mijn Olympus E-PL5 om zo snel een paar fotootjes te maken, maar de X-E1 met 35mm is toch wel een ander soort manier van schieten. Gek genoeg mis ik het touch-screen om te focusen enorm, ik blijk dat véél meer te gebruiken dan ik dacht.
De instellingen zijn wel veel fijner. Diafragma en EC instellen blijft geweldig, vooral omdat ik 95% op Av schiet. Alleen de algehele feel van de camera (lcd met name) "voelt" alsof het een paar jaar of zelfs een paar generaties ouder is dan de olympus E-PL5 en E-M5.
Veel plezier ermee 
Ikzelf wachtend op de 120mm macro lens van fuji heb ik eerst besloten om mijn 100ZE Zeiss om te ruilen tegen een 100ZF2 Zeiss, maar ben echt ooit van plan om toch weer met een Canon te schieten. Fuji zal ik zeker blijven gebruiken, maar daar ga ik een 100ZE niet voor omruilen.
Ben de laatste tijd bezig geweest om een leuke macro lens te vinden waar toch plezier mee kan hebben
Contax Carl Zeiss Makro-Planar T* 60mm f/2.8 >>> 1:1 macro
Contax Carl Zeiss Makro-Planar T* 60mm C f/2.8 >>> 1:2 macro
Ben voor de eerste gegaan. Hij is al binnen, maar heb de komende 2 weken helaas geen tijd. Zal zsm wat foto's hier plaatsen
Ikzelf wachtend op de 120mm macro lens van fuji heb ik eerst besloten om mijn 100ZE Zeiss om te ruilen tegen een 100ZF2 Zeiss, maar ben echt ooit van plan om toch weer met een Canon te schieten. Fuji zal ik zeker blijven gebruiken, maar daar ga ik een 100ZE niet voor omruilen.
Ben de laatste tijd bezig geweest om een leuke macro lens te vinden waar toch plezier mee kan hebben
Contax Carl Zeiss Makro-Planar T* 60mm f/2.8 >>> 1:1 macro
Contax Carl Zeiss Makro-Planar T* 60mm C f/2.8 >>> 1:2 macro
Ben voor de eerste gegaan. Hij is al binnen, maar heb de komende 2 weken helaas geen tijd. Zal zsm wat foto's hier plaatsen
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic