Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:21

amphora

Websites & Fotografie

Isniedood schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Kamers express. Verder niks gehoord, maar volgens de geruchten komen ze in december
Nog niets gehoord zeker over je 16-55 preorder? Ik ook nog niets van cameranu in ieder geval...
Zouden toch inmiddels leverbaar moeten zijn maar heb nog niet gezien waar...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Nog niets gehoord zeker over je 16-55 preorder? Ik ook nog niets van cameranu in ieder geval...
Voor zover deze info je helpt: ik had direct bij launch deze lens besteld bij CameraNu en die is op 6 dec geleverd.
Ben zeer tevreden met deze lens. De kleinere omvang en lager gewicht maken hem veel prettiger in gebruik (nu 3 wkn op reis in Costa Rica).
Optisch is ie ietsjes beter, net name micro contrast is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:21

amphora

Websites & Fotografie

jkrol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 05:17:
[...]

Voor zover deze info je helpt: ik had direct bij launch deze lens besteld bij CameraNu en die is op 6 dec geleverd.
Ben zeer tevreden met deze lens. De kleinere omvang en lager gewicht maken hem veel prettiger in gebruik (nu 3 wkn op reis in Costa Rica).
Optisch is ie ietsjes beter, net name micro contrast is beter.
Helpt zeker. Reden om cameranu eens te vragen waar de mijne blijft…

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 20:38
[...]

Ik had de mijne besteld via Ringfoto Meppel, zag op de website dat hij toen (eind december) op voorraad was. Gelijk even gebeld, want kon het niet geloven. Inmiddels heb ik hem binnen. Helaas nog niet echt kunnen testen in het veld. Wel wat random shots en die zagen er goed uit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 10:44
De joystick van mijn X-S10 registreert sinds kort de beweging naar links niet meer goed. Heeft iemand hier toevallig een oplossing voor? Zie het eigenlijk niet zitten om deze op te sturen naar FujiFilm.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

[...]

Binnen 1 of 2 uur besteld en nog niks ontvangen. Vervelend want over 2 weken ben ik een maand in het buitenland. Art en Craft had er afgelopen weekend 1 op voorraad, maar ik was te laat..

KAmera Express geeft aan geen idee te hebben wanneer er wat komt.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 15:46
Dit is echt super specifiek, maar…

Toevallig iemand die jouw XF 27mm F2.8 R WR wil ruilen voor mijn XF 35mm F2 R WR?

Ik zou graag een net iets bredere lens hebben. Misschien dat iemand net het omgekeerde wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 21:08
Het fotograferen is toch weer beetje beginnen kriebelen, afgelopen weekend beetje vreemd gegaan, samen met een vriendin naar de indoor motorcross gegaan, ze had haar nieuwe Canon R6 MK2 meegenomen met een erg aangename 70-200 Canon lens, je weet wel zo'n witte met indrukwekkende specs.

Zelf heb ik een oude X-E2 met de standaard 18-55 lens. Deze heb ik gekocht om op vakantie mooie foto's te maken, dat lukte me als amateur best redelijk. Heb wel altijd het gevoel dat ik me er nooit echt voldoende in heb verdiept en zodoende fotografeer ik het meeste met alles op de automaat.

Nu heb ik toch een beetje het idee opgepakt iets van een zoomlens te kopen. Ga graag naar auto rally's en dit soort cross dingen. Maar zou bijvoorbeeld ook wel eens naar de plaatselijke vogelhut gaan hier in de bossen. Echter, loont het de moeite om nog te investeren in een zoomlens, zo ja ook welke, de 55-200 of toch de 70-300? Loont het of zou ik beter kunnen kijken naar een iets moderner toestel voordat ik geld inversteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Autorally wil je waarschijnlijk mee gaan pannen waarbij motion in de achtergrond wil. In dat geval heb je weinig aan een lichtsterke lens aangezien je een langere sluitertijd wil.

Dat doe je oa door je diafragma te knijpen waardoor je scherpte diepte ook groter wordt en focussen makkelijker wordt.

Tegelijkertijd ben ik meer van koop in 1 x goed glas. Evt via marktplaats dan verliest het ook niet of nauwelijks waarde. Maar een hele lichtsterke lens heb je niet nodig denk ik.

Volgens mij is 300mm vrij weinig voor vogels.

Maargoed.

Ik heb nog nooit een auto en een nog nooit een vogel geschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:35
Ik kan met mijn 70-300 icm X-S20 vogels best goed en scherp op de foto krijgen. Je gaat er wel mee onderuit als het schemerig word, maar ik verwacht dat de 55-200 niet veel beter is.

Voor de rest niet zoveel ervaring met de 55-200, alleen dat ik het zoombereik te weinig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
De vogels zou vanuit een speciale kijkhut zijn, daar zitten ze relatief dichtbij.

Is het nog wel de moeite een leuke zoomlens in combinatie met mijn oude X-E2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-05 18:57
Achiel007 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:17:
De vogels zou vanuit een speciale kijkhut zijn, daar zitten ze relatief dichtbij.

De lens bepaald veel meer hoe een foto eruit ziet als de camera. Elke camera kan mooie plaatjes maken, zolang je geen functies zoals 4k60 of 4k met 120fps nodig hebt zullen alle X-mount cameras mooie foto's kunnen maken. Autofocus kan een ding zijn met snelle auto's, maar kennis van de camera en fotografie in het algemeen kan een boel verschil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Achiel007 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:17:

Absoluut. Het is niet de beste van het beste, maar lenzen zijn altijd belangrijker dan de body. Zou ik als eerst in investeren. Eventueel tweedehands, ook relatief waardevaster mocht je het toch niet leuk gen0eg vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 15:34
Ik ben sinds kort de eigenaar van een xm5. Erg tevreden over. Ik heb de 27 pancake als main lens. Nu ben ik ook aan het kijken naar een mooie portretlens en nu twijfel ik tussen de XF 50mm f2 en de sigma 56mm f1.4. Ik neig meer naar de fuji, omdat ik daar zeer goede verhalen over hoor. Toch is de extra stop licht van de sigma ook verleidelijk. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Shrien

frequent snoozer

rhjgiesen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:59:
Ik ben sinds kort de eigenaar van een xm5. Erg tevreden over. Ik heb de 27 pancake als main lens. Nu ben ik ook aan het kijken naar een mooie portretlens en nu twijfel ik tussen de XF 50mm f2 en de sigma 56mm f1.4. Ik neig meer naar de fuji, omdat ik daar zeer goede verhalen over hoor. Toch is de extra stop licht van de sigma ook verleidelijk. Iemand tips?
Persoonlijk zou ik niet meer zonder diafragmaring kunnen. Dus XF 56mm f1.2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:31

B64

Eens - zeker als het je doel is om met het diafragma te spelen wil je die diafragmaring. Zonder diafragmaring moet je het diafragma instellen met één van de instelwieltjes, en na een lenswissel onthoudt de camera niet wat je laatste instelling met de lens is geweest. Dus als je de lens er op zet staat deze standaard op A; naast de A staat het kleinste diafragma (grootste getal) en zul je het hele rijtje door moeten scrollen naar de 1.4. Althans - zo werkt het op mijn X-T30 met de XC-35 F2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 16:53
Sinds kort heeft Viltrox ook een reeks mooie, net geprijsde lenzen op de markt gezet. Ik zou eens kijken naar de Viltrox AF 56mm F/1.7 XF-mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 10:28
50/2 veel gebruikt. Toen ook getwijfeld voor de Sigma. Uiteindelijk niet gedaan. Gebruikte de 50/2 uiteindelijk veel te weinig en ingeruild.

Maar is wèl een hele goede lens. Erg scherp ook en ook best mooie bokeh.

Toevoeging:
Ik vond de 35/1.4 erg mooi qua rendering. Denk dat die ook goed op de xm5 past.

Zelf mis ik de XF18/1.4 zo dat ik overweg die lens op de kop te tikken tweedehands en er een body bij te doen. XPro2 ofzo. Als tweede camera naast mijn Lumix S5ii. En dan zou ik zeker nog een XF35/1.4 op de kop tikken. Ook al heb ik voor full frame al een 50/1.8

[ Voor 45% gewijzigd door CrocoDuck op 04-03-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 15:34
thanks. Die 35 zit dan weer net te dicht bij de 27 pancake, die me super bevalt met de kleine body. Ben juist opzoek naar een mooie lens om meer portretten en close ups te maken van bijvoorbeeld mijn kids. Vandaar de interesse naar de 50 f2. Heb ook gekeken naar de 1.4 56mm van fuji, maar die is meteen een klap duurder en groter ook volgens mij. Apperture ring kan ik denk ik wel zonder, maar wil ook echt de kwaliteit. Vandaag de twijfel bij de sigma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 18:55
Zelf heb ik zowel de 56mm f1.2 en de 50mm f2 gehad van Fuji. En hoewel de f1.2 geweldige foto's maakt zorgde de grote van de hele setup dat ik die toch vaak thuis heb gelaten. De 50mm f2 daarentegen is dusdanig klein en licht dat ik zo mee wilde nemen. En zoals al eerder gezegd, deze lens is super scherp. Ik gebruikte hier een X-Pro2/3 bij, niet de grootste en niet de kleinste Fuji-body.

Verder is er als je veel diepteonscherpte wilt is er geen keuze, maar voor meer licht hoef je het met moderne camera's nauwelijks nog te doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
rhjgiesen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:41:
thanks. Die 35 zit dan weer net te dicht bij de 27 pancake, die me super bevalt met de kleine body. Ben juist opzoek naar een mooie lens om meer portretten en close ups te maken van bijvoorbeeld mijn kids. Vandaar de interesse naar de 50 f2. Heb ook gekeken naar de 1.4 56mm van fuji, maar die is meteen een klap duurder en groter ook volgens mij. Apperture ring kan ik denk ik wel zonder, maar wil ook echt de kwaliteit. Vandaag de twijfel bij de sigma
Ben zelf erg te spreken over de Fuji 56mm 1.2
Ik zie dat in nieuwprijs bij de 56mm weinig verschil zit in de WR en de oude versie. Heb destijds de oude versie voor 500 euro nieuw gekocht.

Is 2e hands nog een optie?
https://www.kamera-expres...eters=item_type%3DProduct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04
(jarig!)
CAD_Allard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Zelf heb ik zowel de 56mm f1.2 en de 50mm f2 gehad van Fuji. En hoewel de f1.2 geweldige foto's maakt zorgde de grote van de hele setup dat ik die toch vaak thuis heb gelaten. De 50mm f2 daarentegen is dusdanig klein en licht dat ik zo mee wilde nemen. En zoals al eerder gezegd, deze lens is super scherp. Ik gebruikte hier een X-Pro2/3 bij, niet de grootste en niet de kleinste Fuji-body.

Verder is er als je veel diepteonscherpte wilt is er geen keuze, maar voor meer licht hoef je het met moderne camera's nauwelijks nog te doen volgens mij.
Ik heb de 50/2 ook al jaren maar gebruik hem eigenlijk zelden. Ligt niet aan de lens want als ik hem gebruik is het beeld wat er uit komt geweldig :)
Formaat is ook briljant, heb nog wel eens overwogen om mijn 23/1.4 in te ruilen voor een 23/2 maar die liefde is te groot :P
procaliber schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Ben zelf erg te spreken over de Fuji 56mm 1.2
Ik zie dat in nieuwprijs bij de 56mm weinig verschil zit in de WR en de oude versie. Heb destijds de oude versie voor 500 euro nieuw gekocht.

Is 2e hands nog een optie?
https://www.kamera-expres...eters=item_type%3DProduct
Oef voor die prijs is een 1.2 wel weer erg aanlokkelijk :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonusbartus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
sapphire schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Oef voor die prijs is een 1.2 wel weer erg aanlokkelijk :9
Als je je best doet kun je nog betere prijzen vinden, ik heb toevallig vorige week een 56mm 1.2 weten te scoren op marktplaats voor €350. Ik was in eerste instantie op zoek naar de 56mm 1.4 van Sigma, maar voor dit bedrag kon ik het niet laten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04
(jarig!)
bonusbartus schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:11:
[...]

Als je je best doet kun je nog betere prijzen vinden, ik heb toevallig vorige week een 56mm 1.2 weten te scoren op marktplaats voor €350. Ik was in eerste instantie op zoek naar de 56mm 1.4 van Sigma, maar voor dit bedrag kon ik het niet laten 8)7
Ik weet nu al dat ik dan een lens van €350 in de tas heb zitten die ik amper ga gebruiken dus doe maar niet :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 11:36
Ik heb 3 jaar terug voor dezelfde keuze gestaan en toen de Sigma gekozen. Geen seconde spijt van gehad en het is één van mijn meest gebruikte lenzen, vooral ook voor portretten van de kinderen. Die extra stop gaf voor mij de doorslag. Qua scherpte doen ze volgens mij weinig voor elkaar onder, beide zijn meer dan scherp genoeg. Ik heb wel de XF 35mm F2 en dan is de Sigma 56mm nog net wat scherper. Bouwkwaliteit van Fuji is misschien iets beter, maar niet dusdanig dat dat de keuze beinvloedde. Idem voor het ontbreken van de diafragmaring. Ik kon daar prima aan wennen en ervaar het niet als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Heeft hier iemand al de 16-55mm II ontvangen? Hij staat bij mij al sinds dag 1 in de pre-order. Ik vraag mij af of ze misschien toch even zijn gaan kijken naar het productieproces, omdat er in het begin wat kwaliteitscontrole issues waren. In Nederland lijkt het in ieder geval een paperlaunch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Isniedood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:41:
Heeft hier iemand al de 16-55mm II ontvangen?
Ik gaf de eeuwig verschuivende leverdata maar op en had hem vorige maand (op voorraad) bij een shop in Zagreb besteld. Was 2 dagen later in huis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Isniedood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:41:
Heeft hier iemand al de 16-55mm II ontvangen? Hij staat bij mij al sinds dag 1 in de pre-order. Ik vraag mij af of ze misschien toch even zijn gaan kijken naar het productieproces, omdat er in het begin wat kwaliteitscontrole issues waren. In Nederland lijkt het in ieder geval een paperlaunch
Op 17-10 besteld bij Cameranu en op 30 november afgehaald in de winkel.
Bijzonder tevreden mee, mee op reis geweest naar Costa Rica. Belangrijkste reden om hem te kopen was het gewicht en de omvang. En dat is echt een groot verschil met de oude versie als je op pad bent.
Iets beter qua micro contrast als het gaat om beeld kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 20:38
Ik had de 16-55 mk2 begin januari besteld bij ringfoto, had hem in 4 dagen. Inmiddels mee naar nieuw zeeland geweest, 90% van de tijd gebruikt, mega kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
In augustus naar India (Ladakh en Zanskar ) voor een motor-tour door de Himalaya.

Licht reizend met handbagage wil ik op deze bijzondere reis ook ook natuurlijk prachtige, vooral landschaps foto,s maken.

Ik twijfel tussen een Fuji X100F/V of een XT 20/30 met een mooie platte lens voor landschappen, ik heb geen ruimte om meerdere lenzen mee te nemen , nou ja een XC 15-45mm met een XF 18mm f2 , zou nog kunnen maar een 18-55 wordt me al weer te groot.

Ik heb ervaring met de X serie en vond de JPEG kleuren altijd fraai, haal je die zelfde JPEG kleuren met mijn lens opties ook uit een XT 20/30 ?

Wat zou jullie suggestie zijn of alternatieven, video kwaliteit is van ondergeschikt belang ivm een GoPro, foto,s worden voor een film op YT gebruikt en wellicht een aantal prints van max A3 formaat. Ook gaat mn Samsung S24 ultra mee die ook toch fraaie plaatjes schiet bij voldoende licht.

[ Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 18-04-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 10:44
ramrodwillem schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:11:
In augustus naar India (Ladakh en Zanskar ) voor een motor-tour door de Himalaya.

Licht reizend met handbagage wil ik op deze bijzondere reis ook ook natuurlijk prachtige, vooral landschaps foto,s maken.

Ik twijfel tussen een Fuji X100F/V of een XT 20/30 met een mooie platte lens voor landschappen, ik heb geen ruimte om meerdere lenzen mee te nemen , nou ja een XC 15-45mm met een XF 18mm f2 , zou nog kunnen maar een 18-55 wordt me al weer te groot.

Ik heb ervaring met de X serie en vond de JPEG kleuren altijd fraai, haal je die zelfde JPEG kleuren met mijn lens opties ook uit een XT 20/30 ?

Wat zou jullie suggestie zijn of alternatieven, video kwaliteit is van ondergeschikt belang ivm een GoPro, foto,s worden voor een film op YT gebruikt en wellicht een aantal prints van max A3 formaat. Ook gaat mn Samsung S24 ultra mee die ook toch fraaie plaatjes schiet bij voldoende licht.
Dat is sterk afhankelijk van of je de look van 23mm mooi vindt. Persoonlijk vind ik 23mm op APS-C niet wijd genoeg voor landschappen. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Een X-T30 met een XF18 zou voor mij dan de voorkeur hebben. Dan heb je altijd nog de flexibiliteit om er een keer iets anders op te zetten. Met de kleuren verwacht ik dat dat wel goed zit, je zou altijd voorbeeld fotos kunnen vergelijken.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als je echt compact wil, een Ricoh GRIII @ramrodwillem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
hjs schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:52:
Als je echt compact wil, een Ricoh GRIII @ramrodwillem ;)
Tja of een Sony RX100 V maar vind dat erg klein en niet handig qua instellingen, qua kleuren geen idee tav een Ricoh , formaat van de Fuji,s vindt ik ok, en omdat ik er bekend mee ben gaat daar mn voorkeur naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@ramrodwillem wil je ook goed foto's met weinig licht kunnen maken? dus minstens een f/2 of snellere lens mee?

Persoonlijk vindt ik de 23mm van de x100 serie perfect voor dagelijks gebruik, maar als er ook veel landschapsfoto's worden gemaakt kan ik me voorstellen dat je net iets wijder beeld wil hebben.

Normaliter is een zoomlens + snelle prime ideaal, maar in jouw unieke geval met beperkte ruimte is een x100 serie + wide angle lens converter misschien wel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
defusion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:44:
@ramrodwillem wil je ook goed foto's met weinig licht kunnen maken? dus minstens een f/2 of snellere lens mee?

Persoonlijk vindt ik de 23mm van de x100 serie perfect voor dagelijks gebruik, maar als er ook veel landschapsfoto's worden gemaakt kan ik me voorstellen dat je net iets wijder beeld wil hebben.

Normaliter is een zoomlens + snelle prime ideaal, maar in jouw unieke geval met beperkte ruimte is een x100 serie + wide angle lens converter misschien wel een optie?
Ja dat zou ook een goede optie kunnen zijn. Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:31:
[...]

Gaat een X-T20/30 met (alleen) een 18-55mm echt niet lukken?
Het is im mijn ogen een onverslaanbare combi als je kijkt naar flexibiliteit/kwaliteit/formaat/kosten en je hebt ook nog eens beeldstabilisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 15:01
Kan ik hier een technisch probleem aankaarten? Ik wil het aantal clicks van mijn X-pro2 achterhalen, maar camerashuttercount.com (en varianten) geeft bij alle jpg en raw-uploads consequent aan dat ik precies één foto gemaakt heb. Heeft iemand een suggestie? Misschien doe ik iets fout, of er is een andere methode waar ik nog geen weet van heb. File-info uitpluizen in photoshop levert ook niks op, tot nu toe.

Herman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moet in je exif-waarden staan: https://apotelyt.com/camera-exif/fujifilm-shutter-count

De waarde die je zoekt heet 'image count'

[ Voor 20% gewijzigd door AlterEgo op 18-04-2025 11:12 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunk
ook die heb ik geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
jkrol schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:38:
[...]

Gaat een X-T20/30 met (alleen) een 18-55mm echt niet lukken?
Het is im mijn ogen een onverslaanbare combi als je kijkt naar flexibiliteit/kwaliteit/formaat/kosten en je hebt ook nog eens beeldstabilisatie
Nee moet in een tasje op m'n heup passen ivm veel stof/zand onderweg, die lens is dan echt te bulky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

klunk schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:02:
Kan ik hier een technisch probleem aankaarten? Ik wil het aantal clicks van mijn X-pro2 achterhalen, maar camerashuttercount.com (en varianten) geeft bij alle jpg en raw-uploads consequent aan dat ik precies één foto gemaakt heb. Heeft iemand een suggestie? Misschien doe ik iets fout, of er is een andere methode waar ik nog geen weet van heb. File-info uitpluizen in photoshop levert ook niks op, tot nu toe.

Herman
De enige optie is opsturen naar Fuji.
Sites als apotelyt.com werken niet voor Fuji, ik heb het een keer nagevraagd bij ze in Kleve.
[edit]
Lees je op marktplaats e.d. het aantal clicks en het is geen X100 serie (waar het in het menu staat) moet je het altijd met een korrel zout nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 18-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunk
hjs schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:16:
[...]

De enige optie is opsturen naar Fuji.
Sites als apotelyt.com werken niet voor Fuji, ik heb het een keer nagevraagd bij ze in Kleve.
Wauw, dat verwachtte ik niet! Alleen een file opsturen, of de hele camera? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online

Herman
Idem bij een X-T2 bij mij. Op geen enkele manier nog weten te achterhalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

klunk schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:26:
[...]

Wauw, dat verwachtte ik niet! Alleen een file opsturen, of de hele camera? :/
Ik kreeg dit als antwoord, vermoed dus de hele camera.
Bij onze systeemcamera´s kunnen wij de shutter counts uitlezen. Deze service is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:48:
[...]

Nee moet in een tasje op m'n heup passen ivm veel stof/zand onderweg, die lens is dan echt te bulky.
Is een tanktas meenemen geen optie? Ik neem al jaren een xt-20 + lenzen mee in m'n tanktas, en daarvoor ook analoge slr's en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd, ook niet met rijden op onverharde wegen.

Wat objectieven betreft, neem ook een lichtsterk objectief mee voor fotograferen in slecht verlichte tempels.

En in je eerste post heb je het over de fujifilm x-serie. Als je daar een x10 / x20 / x30 mee bedoeld en je hebt dat toestel nog dan zou ik die meenemen en niet naar een ander toestel kijken, die passen namelijk veel beter bij jouw wensenlijstje dan een systeemcamera met losse lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ik ik heb het over een X T20/30 met een XC 15-45mm zoom lensje en eventueel dan een lichtsterke 14/16mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

ramrodwillem schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:31:
[...]

Twee tips indien je voor die optie gaat:

De nieuwere converters worden automatisch gedetecteerd door de meer recentere camera's. Bij de oudere edities moet je via de instellingen aangeven dat het erop zit -- dit is van belang voor de lens-correctie en de meta-data van de foto's.

Geheel ongerelateerd: in de x100 serie kan je met een druk op de knop een interne nd filter aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 19:09

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Herman
Zie je kans om een foto onbewerkt / zo uit de camera beschikbaar te stellen. Ik ben benieuwd wat die dan laat zien. Als ik mijn tools er over heen laat gaan

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij de compressed RAFs uit mijn X-Pro2 laat exiftool (versie 13.25) wel een "Image Count" zien die sequentieel oploopt. Het getal dat daar nu staat zou in ieder geval wel aardig overeen meoten komen met het aantal sluitersluitingen, maar ik heb bijvoorbeeld mijn X-Pro2 ook vrijwel nooit gereset—het zou kunnen dat een reset de teller zou resetten.... of dat het in-camera maken van meerdere versies van dezelfde afbeelding de teller laat oplopen zonder dat de sluiter gebruikt is—ook dat doe ik namelijk vrijwel nooit (eventueel kan ik dat eens uitproberen).

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 19-04-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 18:33
Montana schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:51:
[...]

Zie je kans om een foto onbewerkt / zo uit de camera beschikbaar te stellen. Ik ben benieuwd wat die dan laat zien. Als ik mijn tools er over heen laat gaan
Over welke / wat voor soort tools heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
begintmeta schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:09:
[...]

Bij de compressed RAFs uit mijn X-Pro2 laat exiftool (versie 13.25) wel een "Image Count" zien die sequentieel oploopt. Het getal dat daar nu staat zou in ieder geval wel aardig overeen meoten komen met het aantal sluitersluitingen, maar ik heb bijvoorbeeld mijn X-Pro2 ook vrijwel nooit gereset—het zou kunnen dat een reset de teller zou resetten.... of dat het in-camera maken van meerdere versies van dezelfde afbeelding de teller laat oplopen zonder dat de sluiter gebruikt is—ook dat doe ik namelijk vrijwel nooit (eventueel kan ik dat eens uitproberen).
Komt de "Image Count" overéén met de bestandsnaam? Of verschillen die getallen (significant)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
William_H schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:17:
[...]

Komt de "Image Count" overéén met de bestandsnaam? Of verschillen die getallen (significant)?
Nee die getallen zijn substantieel anders, de teller in de bestandsnaam is hooguit vier posities, de Image Count inmiddels vijf.

(Maar ik meen dus dat de Image Count ook oploopt als een image is gemaakt zonder dat de sluiter heeft gewerkt. Als dat zo is, en een reset hem niet terugzet, zou de image count een bovengrens zijn van het aantal clicks (maar het daadwerkelijke aantal kan dan dus wel lager zijn))

Ik heb net wat hele oude RAF-bestanden bekeken (uit 2016), daarin zijn volgens exiftool Exposure Count en Image Count te vinden, en die lopen niet op. Kennelijk hadden oudere firmwares nog een andere afhandeling. Ik zal eens kijken of ik kan vinden vanaf wanneer/welke firmware Exposure Count verdwijnt en Image Count begint op te lopen.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 19-04-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 19:09

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

William_H schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:16:
[...]

Over welke / wat voor soort tools heb je het dan?
Ik gebruik er meerdere, op mijn Mac. Maar het belangrijkste is bij het uitlezen van de Exif dat de foto onbewerkt is. het gaat niet om de inhoud van de foto, dat mag gewoon van een deur zijn.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Montana schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:30:
[...]

Ik gebruik er meerdere, op mijn Mac. Maar het belangrijkste is bij het uitlezen van de Exif dat de foto onbewerkt is. het gaat niet om de inhoud van de foto, dat mag gewoon van een deur zijn.
Oké, maar kun je eens namen noemen van tools? Ik denk dat andere tweakers dat ook wel interessant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 22:18
Afgelopen weekend toch weer aardig aan het fotograferen geweest na laaaaange tijd en begint gelijk weer te kriebelen. Denk dat ik toch maar eens naar de originele 23mm 1.4 R ga zoeken. Zullen vast wel wat mooie 2e hands exemplaren te vinden zijn.

Ja ik weet het, de nieuwe 23mm 1.4 LM WR is er nu ook, maar vind het clutch mechanisme om te wisselen tussen autofocus en manueel, net als ik op mijn 16mm 1.4 heb, zo ideaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een XT-3 en heb voor tele gebruik een 70-300 mm lens, maar heb regelmatig het idee dat ik meer tele nodig heb, voornamelijk voor vogels en safari, zit dus te kijken naar een extra/andere lens.

Ik zit nu te twijfelen tussen de Fujifilm 150-600mm lens als vervanging en een Fujifilm teleconverter (1.4x of 2.0x) als extra.
Als gewicht geen probleem was (er 3 weken continue mee sjouwen voor vaak een beperkt aantal foto's vergeleken met wat de 70-300 kan zorgt er voor dat dat niet zo is) dan was de keuze voor de 150-600 lens makkelijk. In de praktijk is dat niet zo en je hebt er alleen iets aan als je een lens bij je hebt.
Een teleconverter is een stuk makkelijker om extra mee te nemen, maar hoe is de impact op de foto's vergeleken met de 150-600?
Nog een groot verschil tussen de 1.4 en 2.0x teleconverters waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
In mijn eerdere zoektocht naar wat meer zoom kwam ik deze Tamron tegen https://www.tamron.eu/p/e...mm-f35-63-di-iii-a-vc-vxd mensen die deze kennen? Je leest er erg goede dingen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
onigiri schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:
Ik heb een XT-3 en heb voor tele gebruik een 70-300 mm lens, maar heb regelmatig het idee dat ik meer tele nodig heb, voornamelijk voor vogels en safari, zit dus te kijken naar een extra/andere lens.

Ik zit nu te twijfelen tussen de Fujifilm 150-600mm lens als vervanging en een Fujifilm teleconverter (1.4x of 2.0x) als extra.
Als gewicht geen probleem was (er 3 weken continue mee sjouwen voor vaak een beperkt aantal foto's vergeleken met wat de 70-300 kan zorgt er voor dat dat niet zo is) dan was de keuze voor de 150-600 lens makkelijk. In de praktijk is dat niet zo en je hebt er alleen iets aan als je een lens bij je hebt.
Een teleconverter is een stuk makkelijker om extra mee te nemen, maar hoe is de impact op de foto's vergeleken met de 150-600?
Nog een groot verschil tussen de 1.4 en 2.0x teleconverters waar ik rekening mee moet houden?
De converter wil je niet gebruiken met de 70-300 mm lens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
procaliber schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:39:
[...]

De converter wil je niet gebruiken met de 70-300 mm lens :+
Kun je uitleggen waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
onigiri schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:

Toevallig zat ik afgelopen avonden ook naar deze teleconverters te kijken. Ik heb ook de 70-300 :)

Wat heb ik geleerd:
De 1.4x levert je een stop lichtverlies op, de 2.0x twee stops.
Dat betekend in het laatste geval dat je op 300mm een maximaal diafragma van f11 (even snel uit m'n hoofd) hebt. Daarnaast wordt de beeldkwaliteit van de 2.0 toch wel serieus minder als ik reviews op het internet mag geloven.

De 1.4 zou nagenoeg geen beeldkwaliteit inleveren en dus maar 1 stop lichtverlies (f8 maximaal dus)

Op 300mm zou de lens dan ongeveer uit moeten komen op 420mm bereik, wat gelijk staat aan ongeveer 630mm bereik op FF. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn :)

Het is alleen de vraag of je daar ruim 400 euro voor over hebt. Dat is de helft van de lens zelf.
Ik ben er zelf nog niet van overtuigd. Op Marktplaats vind je zo overigens vanaf ongeveer 250 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
onigiri schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Kun je uitleggen waarom niet?
Omdat de resultaten tegen vallen, vooral als je een bewegend object wilt fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Toevallig zat ik afgelopen avonden ook naar deze teleconverters te kijken. Ik heb ook de 70-300 :)

Wat heb ik geleerd:
De 1.4x levert je twee stop lichtverlies op, de 2.0x twee stops.
Dat betekend in het laatste geval dat je op 300mm een maximaal diafragma van f11 (even snel uit m'n hoofd) hebt. Daarnaast wordt de beeldkwaliteit van de 2.0 toch wel serieus minder als ik reviews op het internet mag geloven.

De 1.4 zou nagenoeg geen beeldkwaliteit inleveren en dus maar 1 stop lichtverlies (f8 maximaal dus)

Op 300mm zou de lens dan ongeveer uit moeten komen op 420mm bereik, wat gelijk staat aan ongeveer 630mm bereik op FF. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn :)

Het is alleen de vraag of je daar ruim 400 euro voor over hebt. Dat is de helft van de lens zelf.
Ik ben er zelf nog niet van overtuigd. Op Marktplaats vind je zo overigens vanaf ongeveer 250 euro.
de 2.0x is afgevallen, kwaliteit is te slecht.
blijft over de lens en de TC. 1.6kg voor een leent vind ik erg veel, weet niet of de nadelen van de 1.4x TC daar voor mij tegen op wegen, en het prijsverschil is ook best groot (bijna E1000). Nog maar eens goed nadenken over wat de beste keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
procaliber schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Omdat de resultaten tegen vallen, vooral als je een bewegend object wilt fotograferen.
Maar dat ligt niet aan een teleconverter (althans…niet bij de 1.4x)

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 14-05-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
PdeBie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Maar dat ligt niet aan een teleconverter (althans…niet bij de 1.4x)
Haal jij er goede resultaten mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
procaliber schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Haal jij er goede resultaten mee?
Zoals je in mijn eerdere reactie kan lezen heb ik de teleconverter nog niet, maar is mijn reactie op basis van het lezen van vele reviews.

De 2.0 staat er helaas om bekend dat de afbeeldingskwaliteit erop achteruit gaat, maar de 1.4 niet.

Wat je echter wel hebt is een stop minder licht, dus heb je een langere sluitertijd nodig of een hogere ISO. Beiden kunnen oorzaak zijn van “slechtere foto’s”, als je hier geen rekening mee houdt.

Aangezien je het over bewegende onderwerpen had, vermoed ik dan ook dat de sluitertijd simpelweg te langzaam was.

Maar als je voorbeelden hebt van “slechtere foto’s”, zie ik dat graag natuurlijk. Liefst met Exif data, zodat we kunnen zien waar we over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een converter is en blijft natuurlijk een compromis.

De beeldkwaliteit gaat er altijd een beetje op achteruit net als de handling (diafragma enz.). Het biedt echter wel de voordelen van wat extra's (mm's , afbeeldingsmaatstaf) en dan wint de converter het van het croppen zonder conmverter.

Als je bij je objectief geen converter nodig heeft moet je die ook niet gebruiken, als je echter wat extra wilt wat je niet hebt kun je het gebruiken.
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic