In de jaren heb ik een redelijke collectie lenzen opgebouwd, maar merk dat ik als natuurfoto-liefhebber een deel nauwelijks gebruik. Ik ben dus sterk aan het denken om deze in de verkoop te doen en dan een andere lens (of 2) aan het assortiment toe te voegen.
Wat ik vaak gebruik:
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR + TC1.4x
Wat vaak mee gaat en soms wordt gebruikt:
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS Zwart
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro
Wat ik meestal thuis laat of (bijna) niet uit de tas komt:
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS
uitvoering: Fujifilm Fujinon XF35mm F2 R WR Zwart
uitvoering: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Fuji X) Zwart
Ik merk altijd wel dat ik de flexibiliteit van een zoomlens erg prettig vind. Doorgaans loop of fiets ik gewoon een ronde en fotografeer wat ik dan tegenkom. Ik spendeer meestal maar een paar minuten op 1 plek en als dat langer is, heeft het meer met het licht te maken dan met het zoeken naar een betere compositie.
Hoewel de 18-55 flexibel zou moeten zijn, vind ik het vaak toch net niet. 55mm is vaak niet tele genoeg en dan heeft de 50-140 ook betere kwaliteit en 18mm is vaak net te krap en heb ik tegenwoordig meer aan de 10-24.
De 35mm kan ik eigenlijk niets mee, ik denk dat een 23mm dan een ruimer gebruiksdoel heeft.
De 12mm heb ik ooit aangeschaft als wide-angle, ook geschikt voor astro-fotografie, maar het is een crime om die goed scherp te stellen (manual) en heb er maar 1 of 2 mooie foto's mee weten te maken. De 10-24 heeft dan veel meer flexibiliteit en astro-fotografie is hier in Nederland toch ook maar een beetje meh (goede omstandigheden komt maar af en toe voor en voor een mooie melkweg moet je eigenlijk wat zuidelijker zijn).
Nou ben ik heel benieuwd naar de nieuwe 16-55 F2.8, wel jammer dat die geen OIS heeft (heb een XT3).
Stiekem wil ik ook eens wat meer tele proberen. De 150-600 was vorig jaar of zo zeer aantrekkelijk geprijsd, maar durfde toen de stap niet te zetten, nu spijt van, want had em zonder problemen kunnen verkopen tegen dezelfde prijs. De nieuwe 500mm zal ook wel een beest van een lens zijn, maar aardig aan de prijs en meer dan het dubbele dan de 150-600 destijds.
De 30mm macro lijkt me ergens ook wel tof, omdat het veel meer omgeving mee pakt.
Hebben jullie zo nog must-haves voor natuurfoto's? Gaat om landschap (NL/BE), dieren (vaak vogels) en close-up (insecten, paddestoelen, bloemen).