Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:35
Ik merk dat mijn 18-135mm Fuji lens minder geschikt is om binnen foto's te maken, omdat ik dat wel meer wil gaan doen ben ik op zoek naar een alternatief.
Naar welke lens(en) zou ik naar kunnen kijken?
Een extra lens erbij is eventueel ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En mijn 18-55mm is op vakantie qua schroefjes achterop los gaan trillen toen ik op een deelstepje over wat klinkers heen ging. De backplate zat niet meer goed, ribbon liet los naar de mount. Beter op zoek naar een vervangend exemplaar of toch die 16-80mm halen? Zo vaak nam ik geen f/2.8 foto's, eerder f/8 en hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:29:
En mijn 18-55mm is op vakantie qua schroefjes achterop los gaan trillen toen ik op een deelstepje over wat klinkers heen ging. De backplate zat niet meer goed, ribbon liet los naar de mount. Beter op zoek naar een vervangend exemplaar of toch die 16-80mm halen? Zo vaak nam ik geen f/2.8 foto's, eerder f/8 en hoger.
Laten maken is wss goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:23
procaliber schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:25:
Ik merk dat mijn 18-135mm Fuji lens minder geschikt is om binnen foto's te maken, omdat ik dat wel meer wil gaan doen ben ik op zoek naar een alternatief.
Wat zoek je meer? Grotere beeldhoek om meer in beeld te krijgen? Lichtsterkte? iets anders?
Voor een grotere beeldhoek kun je denken aan de 10-24mm f/4.
Voor meer lichtsterkte een f/2 of liefst f/1.4 prime lens.
En je graag zoomt en geld en gewicht minder een issue zijn: de 8-16mm , 16-55mm en 50-140mm, allen f/2.8.

[ Voor 19% gewijzigd door Bombarde32 op 29-05-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:03
Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:29:
FYI afhankelijk van je sensor kan vanaf f8 al diffractie optreden :p met andere woorden, verlies van scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

phobosdeimos schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:25:
[...]

FYI afhankelijk van je sensor kan vanaf f8 al diffractie optreden :p met andere woorden, verlies van scherpte.
Met mijn MFT ervaring weeet ik dat dat in elk geval geldt voor MFT en dan nog misschien alleen met sommige objectieven. Op APS-C zal dit niet het geval kunnen zijn denk ik.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
phobosdeimos schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Snap ik. Wil meer zeggen dat ik de 18-55mm nu niet bepaald inzet voor de beste bokeh shots. Kun je beter een prime halen.
hjs schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Laten maken is wss goedkoper.
Is er ergens een site zoals Nikon heeft waar je onderdelen kunt nabestellen? Want de benodigde schroefjes mis ik nu, terwijl ik wel de achterste lens die los schoot heb kunnen veiligstellen. Inleveren bij een reparateur gaat weer verzendkosten, onderzoekskosten, reparatiekosten overheen. Zie nu een 18-55 in de V&A staan. Vraag me af of je niet al snel op de nieuwprijs zit bij reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
procaliber schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:25:
Voor binnen is lichtsterk (f1.4 of f2 evt) icm 18 of 23mm waarschijnlijk een goede combo.
Heb zelf een 23mm f1.4 prime die ik het meest gebruik, en meestal breed genoeg is voor binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Is er ergens een site zoals Nikon heeft waar je onderdelen kunt nabestellen? Want de benodigde schroefjes mis ik nu, terwijl ik wel de achterste lens die los schoot heb kunnen veiligstellen. Inleveren bij een reparateur gaat weer verzendkosten, onderzoekskosten, reparatiekosten overheen. Zie nu een 18-55 in de V&A staan. Vraag me af of je niet al snel op de nieuwprijs zit bij reparatie.
Niet dat ik weet, maar als een lens is losgeschoten moet het ook afgesteld worden. Zelf doen is lastig.

Ik weet dat bij Cameraland je een prijsopgave krijgt en dat als die prijsopgave je te duur is je kosteloos afstand kan doen van de lens. Neem aan dat de andere winkels ook zo werken.

(De lens wordt dus doorgestuurd naar Fuji en die onderzoeken de lens en maken de prijsopgave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Bombarde32 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Wat zoek je meer? Grotere beeldhoek om meer in beeld te krijgen? Lichtsterkte? iets anders?
Voor een grotere beeldhoek kun je denken aan de 10-24mm f/4.
Voor meer lichtsterkte een f/2 of liefst f/1.4 prime lens.
En je graag zoomt en geld en gewicht minder een issue zijn: de 8-16mm , 16-55mm en 50-140mm, allen f/2.8.
De lichtsterkte is het grootste probleem, zoom hoeft niet perse omdat je snel genoeg een stapje naar voren of achteren zet.
Zal eens kijken naar primelens met F/1.4 of 2 (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
defusion schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Voor binnen is lichtsterk (f1.4 of f2 evt) icm 18 of 23mm waarschijnlijk een goede combo.
Heb zelf een 23mm f1.4 prime die ik het meest gebruik, en meestal breed genoeg is voor binnen.
Thanks, ga mij er eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33

B64

Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Ik zou niet zelf gaan lopen klooien als ik dat zo lees. Zelfs als dat achterste element maar een fractie van een millimeter 'uit het lood' zit dan zie je dat onherroepelijk op je foto's.

Hoe oud is de lens, zit daar nog iets van garantie op zoals de verlengde 5 jaar die sommige webshops aanbieden? Daarmee is mijn camera onlangs ook nog kostenloos door Fuji gerepareerd (zand 'in' de sensor) terwijl dat een defect is dat formeel is uitgesloten in de garantievoorwaarden. Ook zonder verzendkosten, want de camera gewoon even naar een winkel gebracht... Onderzoekskosten zouden €75 zijn geweest als het niet onder garantie viel.

Reparatiekosten voor jouw lens zijn voornamelijk arbeidsloon (er hoeven als 't goed is geen high-tech onderdelen vervangen te worden). En zoals gezegd kun je altijd vragen om een opgave van te verwachten reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
B64 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Ik zou niet zelf gaan lopen klooien als ik dat zo lees. Zelfs als dat achterste element maar een fractie van een millimeter 'uit het lood' zit dan zie je dat onherroepelijk op je foto's.

Hoe oud is de lens, zit daar nog iets van garantie op zoals de verlengde 5 jaar die sommige webshops aanbieden? Daarmee is mijn camera onlangs ook nog kostenloos door Fuji gerepareerd (zand 'in' de sensor) terwijl dat een defect is dat formeel is uitgesloten in de garantievoorwaarden. Ook zonder verzendkosten, want de camera gewoon even naar een winkel gebracht... Onderzoekskosten zouden €75 zijn geweest als het niet onder garantie viel.

Reparatiekosten voor jouw lens zijn voornamelijk arbeidsloon (er hoeven als 't goed is geen high-tech onderdelen vervangen te worden). En zoals gezegd kun je altijd vragen om een opgave van te verwachten reparatiekosten.
De lens en camera heb ik als set overgenomen in 2015 van een fotograaf die ze al had sinds 2014. Dus ik verwacht niks meer van garantie in welke vorm dan ook. Dus ik heb de set al 9 jaar in bezit. Het issue met losse schroefjes begon al tijdens mijn trip door Nieuw Zeeland vorig jaar. Maar die heb ik nog met een simpele Philips torx schroevendraaier kunnen oplossen toen. De boel goed aangedraaid, de lenselementen zaten toen nog in het gelid zonder ook maar uit het lood te staan. Maar sinds deze vakantie is het wel over en uit.

Zou nog de reisverzekering kunnen proberen maar die gaan bij een 9 jaar oude set ook zeggen: dagwaarde van niks, garantie is verlopen en door eigen toedoen trilt de boel los. Daarom zou ik een nieuwe XT5 met 18-55 combo of gebruikte XT4 met 18-55 set ook niet verkeerd vinden. Mooi moment om de XT1 als body in te zetten voor de 55-200mm die ik nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kwam er geen nieuwe 16-50 ofzo uit, beter geschikt voor de XT5 @Joosie200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
hjs schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:26:
Kwam er geen nieuwe 16-50 ofzo uit, beter geschikt voor de XT5 @Joosie200
Ik las wel iets over een opvolger van de 18-55mm in dit topic. Als dat degene is die je bedoelt misschien maar even door fotograferen met de XT1 en 55-200 voor ik een keuze maak. De body doet het nog prima, zit enkel nu zonder een standaard objectief. En ik ben wel van de zoom dus even een 23/28/35mm voor erbij scoren vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:20

amphora

Websites & Fotografie

Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Ik las wel iets over een opvolger van de 18-55mm in dit topic. Als dat degene is die je bedoelt misschien maar even door fotograferen met de XT1 en 55-200 voor ik een keuze maak. De body doet het nog prima, zit enkel nu zonder een standaard objectief. En ik ben wel van de zoom dus even een 23/28/35mm voor erbij scoren vind ik zonde.
Mocht je voor een nieuwe X-T5 gaan dan zou ik zeker de bundel met die nieuwe 16-50 doen. De oude 18-55 is niet scherp genoeg om de 40 megapixels goed te benutten. Een X-T4 (of X-T3) met 18-55 is daarentegen een mooie combi voor minder geld. En nu 2mm extra groothoek is ook fijn, nadeel alleen dat je snel op F4.8 zit

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 29-05-2024 16:00 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Denk niet dat er al bundels zijn van de X-T5 + nieuwe 16-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 20:38
Zelf nooit geprobeerd maar misschien is de Sigma 18-50/2.8 wel wat icm XT-5

18-55 zou ik ook niet doen met X-T5, 16-80 is een stuk forser en vond die wel behoorlijk oké op 26mp (X-S10 en X-T4) maar die valt denk redelijk vlot door de mand op X-T5 wide open.

Voor Lumix S5ii gebruik ik nu een 24-105/4 OIS macro (1:2 life size). Dat is eigenlijk een lens die ik ook wel miste bij Fujifilm.

Omgerekend naar Fuji zou dat een XF16-70/2.5 OIS macro zijn. Enige wat daar wat bij in de buurt zou komen is een mix van XF16-55/2.8 en Tamron 17-70/2.8 maar die laatste mist de robuustheid, scherpte wide open en teveel CA, die eerste de range en OIS en beide close focus.

Wanneer zouden ze die XF16-55 updaten? Design is nu ook relatief gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:20

amphora

Websites & Fotografie

lapino schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:08:
Denk niet dat er al bundels zijn van de X-T5 + nieuwe 16-50.
Die zijn wel aangekondigd. Zie ze ook bij cameranu staan op de site.

Overigens lijkt de sigma 18-50/2.8 me ook wel wat. Al denk ik wel dat ik de diafragma ring zal missen.

[ Voor 18% gewijzigd door amphora op 29-05-2024 20:04 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik krijg van foto semeins (waar ik mijn xt5 heb besteld) een mailtje, o.a. over die nieuwe 16-50:
Zaterdag 15 juni 2024
Van 10.00 Uur t/m 16.00Uur

Kom en Probeer de nieuwe Fujifilm producten

onder leiding van Wijnand Burggraaf, deze Professionele fotograaf werkt met alle fujifilm camera’s, X-T en GFX en kan dus al je vragen perfect beantwoorden.

Wat doen op deze dag:

Introductie van de Nieuwe Fujifilm X-T50 (Is dan op voorraad)
Uitleg en demostratie van de Nieuwe GFX100S II (Is dan op voorraad)
Nieuwe Objectieven, waaronder de Nieuwe XF16-50 F2.8-4 en de GF500mm F5:6 R LM OIS WR
Alle X camera's en GFX camera's en Objectieven
En te pre-orderen voor € 799

Ter referentie; heb zelf alleen de 18-55 kitlens, en de 23 f1.4 WR prime. Die eerste kan echt niet tippen aan die tweede, en ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwe dat gat kan dichten. Want ik mis het zoombereik wel vaak met die prime. En voor overdag/buiten heb ik de lichtsterkte van de prime niet perse nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 29-05-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
defusion schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:09:
Ik krijg van foto semeins (waar ik mijn xt5 heb besteld) een mailtje, o.a. over die nieuwe 16-50:

[...]

En te pre-orderen voor € 799

Ter referentie; heb zelf alleen de 18-55 kitlens, en de 23 f1.4 WR prime. Die eerste kan echt niet tippen aan die tweede, en ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwe dat gat kan dichten. Want ik mis het zoombereik wel vaak met die prime. En voor overdag/buiten heb ik de lichtsterkte van de prime niet perse nodig.
23mm f1.4 WR is min of meer de beste lens die Fujifilm vandaag maakt.
De nieuwe 16-50mm blijkt geen grote upgrade tov de 18-55mm.
Dus vermoed dat het verschil tussen die nieuwe 16-50mm en jouw 23mm f1.4 enorm zal blijven.

Fujifilm maakt super primes vind ik, maar qua zooms is het echt niet waauw.
Gelukkig gebruik ik eigenlijk het liefst primes, dus maakt me niet zo veel uit.
De 35mm f1.4 R en de 23mm f1.4 R WR maken 90% van m'n fotos.
18-55mm zet ik er nog wel eens op als ik weet dat ik de hele dag op f5.6 kan schieten en toch wel wat bereik nodig heb (vakantie oid).

[ Voor 9% gewijzigd door phobosdeimos op 29-05-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Lenzen die ik heb over de jaren heb gehad in volgorde van wow naar en meh en echt meh begint pas bij 12
01 = XF18/1.4
02 = XF90/2
03 = XF33/1.4
04 = XF14/2.8
05 = XF35/1.4
06 = XF23/1.4 (non WR)
07 = XF23/2
08 = XF16-80
09 = XC35/2
10 = XC50-230
11 = XF50/2
12 = XF18-135
13 = XF18-55

Best wel lastig.. heb ze uiteraard nooit allemaal tegelijk gehad. 35/1.4 zou hoger kunnen staan als de AF sneller was geweest. Met al z’n “imperfecties” is het wel de meest karakteristieke lens. Heb de bovenste 4 mee gehad naar Normandië met X-S10 en dat was 1930 gram. Oncomfortabel in de tas. 80% was 18/1.4

Prijs-fotokwaliteit is de top 3: XC35, XF23/2 en XC50-230

[ Voor 6% gewijzigd door CrocoDuck op 29-05-2024 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De "beste" is altijd een beetje lastig omdat het erg persoonlijk is. Dan heb ik het over de beeldhoek en het praktische gebruik ervan (afmetingen, gewicht, WR, diafragmaring, knopjes,...).
Technisch kun je natuurlijk altijd kijken naar resolutie en randafval, vignettering, vertekening en variatie in productie.
Los daarvan is het natuurlijk ook de vraag waar je het objectief voor gaat gebruiken. Een perfecte groothoek is niet zo handig als je dieren van veraf moet fotograferen en een gebouw er volledig op krijgen met een vette tele gaat ook wat lastig.

De technische kwaliteit is nog wel enigszins objectief te bepalen. Daarbij wel de opmerking dat je dan wel een aantal "tests" naast mekaar moet hebben omdat ook die misschien wat variatie hebben qua methode en beoordeling en meen cijfer of "oordeel". Met name dat laatste is alweer subjectief want we kennen vaak de weging niet en iedereen kijkt anders naar een foto.

Dat zal niet veel anderes zijn met dat nieuwe objectief. Het zal ook meer de vraag zijn waar je met je huidige objectief last van hebt of waar het tekort schiet.

Vaak is het natuurlijk ook alleen maar een theoretisch verhaal. Weinig foto's zijn vooraf helemaal bepaald en uitgedacht. Alleen dan kun je proberen alles te beheersen zoals het licht, de compositie en het gebruikte objectief (brandpuntsafstand, diafragma...). Meestal zie je gewoon iets dat je wilt vastleggen en dat is een impuls-opname.

Dan kan het ook gewoon zo zijn dat het beste objectief gewoon dat is wat op je camera zit en waar je op dat moment een mooie opname mee gemaakt hebt ook al is de opname technisch niet 200%. Met een objectief van het type "had ik maar" of "die zou" maak je geen foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Laatst online: 14-09 12:13
@iew voornamelijk werk en uiteraard geldt hobby dan ook, zakelijk is dan ook een en ander anders te verantwoorden.

De camera moet het gewoon doen en het resultaat moet er uit komen zoals je verwacht een Xpro1 was super, de Xpro2 minder, de pro3 heb ik niet eens overwogen.
De X-H1 was top, niet snel genoeg voor sport of donkere omgevingen daar was deze echt te langzaam, de H2 was echt een stap voorwaarts, maar teveel software om op te vertrouwen.

Dan zoek je een alternatief ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik weet wel dat de Panasonic zooms die ik heb (veel) beter zijn dan de Fuji varianten die ik heb gehad. Inclusief de kittens 20-60, de 24-105 en de 70-300.

De foto’s met mijn 1.8 Lumix primes vs de 1.4 primes van Fuji zijn gelijkwaardig. Als er al verschil in zit is het de ff sensor qua dynamisch bereik, niet de lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:32

iew

What the...?!

dr paaj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
@iew voornamelijk werk en uiteraard geldt hobby dan ook, zakelijk is dan ook een en ander anders te verantwoorden.

De camera moet het gewoon doen en het resultaat moet er uit komen zoals je verwacht een Xpro1 was super, de Xpro2 minder, de pro3 heb ik niet eens overwogen.
De X-H1 was top, niet snel genoeg voor sport of donkere omgevingen daar was deze echt te langzaam, de H2 was echt een stap voorwaarts, maar teveel software om op te vertrouwen.

Dan zoek je een alternatief ;-)
Ik kwam van een Canon 60D toen ik overstapte op de X-E1 hahaha maar wilde eigenlijk al niet meer terug, de X-T1 volgde al snel (tweedehands), daar heb ik heel lang mee gefotografeerd en in mei 2022 pas de X-H1 aangeschaft (ook weer tweedehands)

De X-H1 voornamelijk omdat deze IBIS heeft ivm mijn M42 collectie lenzen.
Toch als het gaat om bewegende dieren gaat dit prima met de X-H1 en mijn 70-300mm van Fuji.

Daarnaast ben ik inmiddels ook best geoefend in het fotograferen met die oudere M42 lenzen, ook bij snel bewegende onderwerpen zoals sport bijvoorbeeld.
Voordat autofocus en follow focus bestond deed men niet anders, daarnaast vind ik het handmatig scherpstellen gewoon erg leuk.

Als het voor werk is dan ben ik het met je eens dat je wel een beetje 'bij moet blijven' als het om apparatuur en zekerheid gaat.

Voor mij is het echt hobby en ik had altijd al een hekel aan de kleur groen die uit de Canon camera;s kwam, veel te gifgroen achtig vind ik het.
Ik begon digitaal met de Canon 1000D hahaha, daarvoor schoot ik alles met een compact camera met van die apsc rolletjes die je niet zelf weer hoefde terug draaien.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

CrocoDuck schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:17:
Ik weet wel dat de Panasonic zooms die ik heb (veel) beter zijn dan de Fuji varianten die ik heb gehad. Inclusief de kittens 20-60, de 24-105 en de 70-300.

De foto’s met mijn 1.8 Lumix primes vs de 1.4 primes van Fuji zijn gelijkwaardig. Als er al verschil in zit is het de ff sensor qua dynamisch bereik, niet de lens.
Waarbij je de fullframe Panasonic 70-300 voor het gemak vergelijkt met de budget Fuji XC50-230 en niet met de XF55-200, wat een veel eerlijkere vergelijking zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

B64 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Waarbij je de fullframe Panasonic 70-300 voor het gemak vergelijkt met de budget Fuji XC50-230 en niet met de XF55-200, wat een veel eerlijkere vergelijking zou zijn geweest.
Full-frame versus APS-C is per defnitie niet eerlijk. Maar inderdaad de 55-200 is gewoon een uitstekende lens.

En de Panasonic kost 999 euro, de 55-200 is maximaal iets van 650 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Er zijn op het internet heel veel vergelijkingen dat de 55-200 en 50-230 optisch nagenoeg gelijk presteren, prijs verschil zit hem in de bouwkwaliteit en meer snelheid voor de 55-200 (4,8 vs 6.7 uit mijn hoofd). en ja zeker die is appels en peren. Lumix 70-300 is een super gave lens, 11 blades diafragma, macro focus (kan echt dichtbij) Maar bedoelde in algemeen. Alle Fuji non-pro zooms die ik heb gehad waren gewoon een stuk minder dan de primes.

Bedoelde zo: bij Fuji gebruikte ik liever primes om de performance (scherpte/contrast/etc.), en omdat ik het leuker vind. Niet altijd handiger. Bij Lumix is dat verschil veel kleiner en heb ik veel minder de behoefte om de prime te pakken. Eigenlijk alleen binnen of voor DoF. Niet voor verschil in scherpte/contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:23
18-55 zou ik ook niet doen met X-T5, 16-80 is een stuk forser en vond die wel behoorlijk oké op 26mp (X-S10 en X-T4) maar die valt denk redelijk vlot door de mand op X-T5 wide open.
Tussen 18-60mm is de 16-80mm prima op een XT-5. Extremen in de zoomrange zijn meer een 'bonus' voor gevallen waarin iets hebben belangrijker is dan een perfect scherpe plaat.

Om dit in perspectief te plaatsen: vergelijk de scherpte bij f/4 en f5.6 eens in de range 16-55 tussen de 16-80 https://www.lenstip.com/5..._WR_Image_resolution.html en de veel geprezen red badge 16-55 https://www.lenstip.com/4..._WR_Image_resolution.html

[ Voor 6% gewijzigd door Bombarde32 op 30-05-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
Zaterdag een bruiloft gedaan met de X-H2S en zeer veelvuldig gebruik gemaakt van de Viltrox 27 1.2 en 13 1.4. Ook zo af en toe de 16-80 erop gehad maar die valt wel akelig door de mand in verhouding tot de Viltroxen. Ik denk/weet wel zeker dat de Viltrox 75 1.2 er ook snel is. Een prima investering in mijn ogen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:06
winwiz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:48:
Zaterdag een bruiloft gedaan met de X-H2S en zeer veelvuldig gebruik gemaakt van de Viltrox 27 1.2 en 13 1.4. Ook zo af en toe de 16-80 erop gehad maar die valt wel akelig door de mand in verhouding tot de Viltroxen. Ik denk/weet wel zeker dat de Viltrox 75 1.2 er ook snel is. Een prima investering in mijn ogen.
Wat is er zo erg aan de 16-80? (Buiten de minimale F-stop van 4.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
William_H schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Wat is er zo erg aan de 16-80? (Buiten de minimale F-stop van 4.0)
Hoofdzakelijk de scherpte is opvallend veel beter bij de Viltroxen Ik ga hier nog even wat meer onderzoek naar doen of het ligt aan het focussen zelf of dat echt de 16-80 optisch zo veel minder is. De extra stops waren natuurlijk ook zeer welkom in de Kerk.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
winwiz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Hoofdzakelijk de scherpte is opvallend veel beter bij de Viltroxen Ik ga hier nog even wat meer onderzoek naar doen of het ligt aan het focussen zelf of dat echt de 16-80 optisch zo veel minder is. De extra stops waren natuurlijk ook zeer welkom in de Kerk.
Als ik de linkjes check van @Bombarde32 ,dan is het inderdaad de resolutie van de lens op de langere afstanden die wat minder is. Geen idee hoe dat zit bij de Viltroxen, die heb ik niet gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik vond de lens op zich prima en mooie foto’s mee gemaakt. Scherpte is natuurlijk maar 1 aspect. Maar de rendering, kleuren, overgang scherptediepte zijn mooi. Erg handig bereik. En ja, de primes zijn nog een stuk beter.

Ik heb 60x40 foto’s aan de muur, gemaakt met deze lens, 26mp X-T4 en niemand die er op 3cm van af gaat staan en zegt, goh die randscherpte ziet er niet uit! In tegendeel. Juist gaaf om heel dichtbij te gaan staan en naar alle kleine details kijken.

Maar bij hogere resolutie zal het verschil in scherpte veel duidelijker naar voren komen. Als je 2 foto’s naast elkaar neemt 1 met x-t4 en de andere met x-t5 en die x-t5 terug schaalt naar 26mp, zal de rand scherpte hetzelfde zijn, maar het centrum ineens een heel stuk scherper. Waardoor de onscherpte veel duidelijker in beeld komt. Dan is de balans in scherpte weg zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Poeh! Ik ben nog niet echt tegen het bekende ruis-probleem met fuji raw en LR aangelopen, althans het is me nog nooit echt opgevallen. Maar nu had ik een foto waar ik niet tevreden over was en waar ook AI NR geen raad mee wist. Toch eens DxO geprobeerd en damn...

Zoom vooral ook eens in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyOwol-jcWI4s818DaANU30cQaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKhB6iSJf1rjBpukPnxMU9Cn.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik trouwens minimale sharpening laten uitvoeren door DxO, zonder sharpening is het even zacht als in LR, maar dan zonder noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Voor foto's die eigenlijk al relatief goed zijn, heeft DXO Pureraw weinig meerwaarde.
Maar voor "zwakke" foto's, onscherp, hogere ISO, dan is DXO Pureraw een mirakel oplossing.

Ik gebruik het zelden in combinatie met mijn XF 23mm F1.4 R WR bijvoorbeeld, omdat die gewoon altijd super scherp is.
Bij m'n X100V daarentegen, die lens is vooral op f2 niet van hetzelfde niveau, en daar kan Pureraw echt wel nuttig zijn. Of icm de 18-55mm bijvoorbeeld.

[ Voor 46% gewijzigd door phobosdeimos op 15-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
Ik was vandaag weer eens aan het neuzen hoe het met Fuji gesteld is qua camera's en omdat mijn X-T2 toch wel iets oud begint te worden.

Ik heb al eens lopen spelen met het idee om alles weg te doen en een X100 te halen maar de X100 VI is aardig aan de prijs en al een tijdje amper te krijgen.
Dan maar naar de X-T5 kijken wat een schitterend ding is maar vertical grips zijn blijkbaar geen ding meer tegenwoordig. De laagste PW prijs is redelijk (€1789 op dit moment), nog steeds duurder dan ik voor de X-T2 + lens betaald heb maar alles is duurder geworden dus mwa. Tot je even kijkt bij de grote camera boeren....€1999 euro :X

Nouja ik heb al langer zitten kijken om over te stappen naar een X-Tx0 serie body en zag dat de X-T50 er nu is, nice! Single cardslot word wennen maar kan ik denk wel mee leven maar de dail met drive modes is vervangen voor een dail met de film simulation modes en écht wel een stap terug qua knoppen en geen D-pad :|
Nouja ik doe ook weer niet zoveel meer met mijn camera dus ach....maar dan de prijs €1500 :X

Opeens ben ik toch weer erg blij emt mijn bejaarde X-T2, misschien is het dan nuttiger om hem nog even aan te houden en iets als DXO aan te schaffen als ik de resultaten van hierboven zie :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
sapphire schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:49:
Ik was vandaag weer eens aan het neuzen hoe het met Fuji gesteld is qua camera's en omdat mijn X-T2 toch wel iets oud begint te worden.

Ik heb al eens lopen spelen met het idee om alles weg te doen en een X100 te halen maar de X100 VI is aardig aan de prijs en al een tijdje amper te krijgen.
Dan maar naar de X-T5 kijken wat een schitterend ding is maar vertical grips zijn blijkbaar geen ding meer tegenwoordig. De laagste PW prijs is redelijk (€1789 op dit moment), nog steeds duurder dan ik voor de X-T2 + lens betaald heb maar alles is duurder geworden dus mwa. Tot je even kijkt bij de grote camera boeren....€1999 euro :X

Nouja ik heb al langer zitten kijken om over te stappen naar een X-Tx0 serie body en zag dat de X-T50 er nu is, nice! Single cardslot word wennen maar kan ik denk wel mee leven maar de dail met drive modes is vervangen voor een dail met de film simulation modes en écht wel een stap terug qua knoppen en geen D-pad :|
Nouja ik doe ook weer niet zoveel meer met mijn camera dus ach....maar dan de prijs €1500 :X

Opeens ben ik toch weer erg blij emt mijn bejaarde X-T2, misschien is het dan nuttiger om hem nog even aan te houden en iets als DXO aan te schaffen als ik de resultaten van hierboven zie :X
Je kunt altijd naar een tweedehands X-T3 of X-T4 kijken natuurlijk. Al zullen die laatste er nog niet veel zijn, maar er zijn altijd mensen die direct overgaan naar het nieuwste model (X-T5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos

Wat is je motivatie om je x-t2 te vervangen?
Een x-t4 is een heel stuk groter en zwaarder.
Een x-t30 of x-t50 is hoogstens een zijwaartse move, je gaat er op vele vlakken niet op vooruit maar zelfs achteruit.
Voor de beeldkwaliteit hoef je het ook niet te doen.
Enige redenen die ik zie zijn IBIS (vooral nuttig als je video doet) en verbeterde AF (alhoewel dat die verbeteringen nu ook niet wereldschokkend zijn).

Denk dat je last hebt van G.A.S. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
phobosdeimos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Wat is je motivatie om je x-t2 te vervangen?
Een x-t4 is een heel stuk groter en zwaarder.
Een x-t30 of x-t50 is hoogstens een zijwaartse move, je gaat er op vele vlakken niet op vooruit maar zelfs achteruit.
Voor de beeldkwaliteit hoef je het ook niet te doen.
Enige redenen die ik zie zijn IBIS (vooral nuttig als je video doet) en verbeterde AF (alhoewel dat die verbeteringen nu ook niet wereldschokkend zijn).
De X-T4 is 100 gram zwaarder, wel flink dikker zie is maar dat is geen probleem, sowieso nog steeds kleiner dan een FF dSLR ;)

Ik merk dat de AF van de X-T2 toch wel zijn beperkingen heeft in low-light, bij bewegende voorwerpen en op f/1.4 en naar wat ik lees zijn juist op dat gebied wel stappen gezet bij de opvolgende modellen als ik het zo lees. En IBIS is ook gewoon handig in low-light handheld.
En ik wat ik zie presteert de nieuwe sensor net een tikkie beter :)

Qua zijwaartse upgrade, ik doe sinds een aantal jaar heul veul minder met de camera dus zou met minder FPS, single cardslot, minder directe knoppen, etc. prima uit de voeten kunnen. X-T30 II gaat hem sowieso niet worden, de X-T50 was ik rustig op aan het wachten maar word ik zeker met die prijs niet echt warm vgan :+
Denk dat je last hebt van G.A.S. :p
Neuh op cameragebied al jaren geen last meer van, daarom ook alles wat niet regelmatig gebruikt word al lang verkocht.

Meer dat ik gehoopt had in 6 jaar toch wel eens een flinke stap te kunnen maken maar vind de ontwikkeling niet echt spannend en was vooral verbaasd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Een flinke stap is niet echt mogelijk als je binnen Fujifilm blijft. Wel een reeks van kleine stapjes.
Grote stap kan je maken door naar een Sony A7C ii te gaan oid, wereld van verschil qua AF, en full frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
phobosdeimos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:35:
Een flinke stap is niet echt mogelijk als je binnen Fujifilm blijft. Wel een reeks van kleine stapjes.
Grote stap kan je maken door naar een Sony A7C ii te gaan oid, wereld van verschil qua AF, en full frame.
Nouja ik had ook geen mega stappen verwacht maar schijnbaar meer dan nu.

Die A7C II word een dure grap als ik weer alles nieuw moet kopen :X
Qua form factor heeft de gewone A7 me ook altijd wel geïnteresseerd, A7 III met een 35mm zou wel minimaal zijn maar kan ik me uit de voeten. Vandaar dat ik de X100 ook overweeg/woog, 23mm is perfect, camera schitterend <3 alleen f/2 is even slikken en de viewfinder is minuscuul :+

Aan de andere kant moet ik gewoon niet zeuren want verder dan een paar vakantie- en familie foto’s kom ik toch niet maar de enkele keer dat ik dan weer eens wat leuks heb zou een modernere camera welkom zijn….2x per jaar :+

Nouja moraal van het verhaal is denk dat ik gewoon nog even doorga met m’n good’old X-T2 O+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
phobosdeimos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:35:
Fullframe is echt voor de meeste mensen overbodig. En betere AF zit ook in de nieuwste Fujifilms. Met nog IBIS aangevuld.
Daarnaast is het glas goedkoper voor Fujifilms, en bieden zij tenminste wel gewoon firmware updates aan voor bestaande camera's, waar je bij Sony het nieuwste model mag gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21

Shrien

frequent snoozer

Naast mijn geliefde 35 f1.4 en 56 f1.2 ben ik nu wellicht toe aan een wat heftigere telelens. De 90 f2 lonkt, maar ik twijfel aan de massa op mijn XT3 (en XE3 :+). Is er iemand hier die ervaring heeft met de 90 handheld op de XT-lijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Shrien op 19-06-2024 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Shrien schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:33:
Naast mijn geliefde 35 f1.4 en 56 f1.2 ben ik nu wellicht toe aan een wat heftigere telelens. De 90 f2 lonkt, maar ik twijfel aan de massa op mijn XT3 (en XE3 :+). Is er iemand hier die ervaring heeft met de 90 handheld op de XT-lijn?
Jazeker

Met een X-T 3/5 ervaar ik niets bijzonders...als in : niet (te) zwaar en niet (te) groot. Juist heel handzaam, snelle AF, veel scherpte en mooie onscherpte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Op X-S10 en X-T4 gebruikt, prima te doen. Was 1 van mn lievelings lenzen. Je hebt er wel echt ruimte voor nodig. Op X-E3 wordt ie wel front heavy gok ik. M’n X-S10 had veel betere grip, X-T4 was het meer in balans.

De lens heeft echter geen stabilisatie, dus bij jou bodies moet je daar qua sluitertijd echt wel rekening mee houden.

Je afstand bij full body shot is zo groot dat zodra een locatie wat drukker is je gauw hebt dat mensen tussen jou en je foto-model door gaan lopen. Maar is echt gave lens en het wel waard.

De DoF is “zelfde” als 56@1.2, alleen meer compressie. Je moet dan voor dezelfde foto van bijv een full body shot verder weg staan dan bij de 56.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De grotere lenzen pak je meestal toch met je linkerhand vast? Ik heb een xf 80mm, 70-300mm en 50-140mm welke allemaal een stuk zwaarder zijn. Dat gaf voor mij zelfs op een xt20 geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrocoDuck schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 00:19:
De DoF is “zelfde” als 56@1.2, alleen meer compressie. Je moet dan voor dezelfde foto van bijv een full body shot verder weg staan dan bij de 56.
Je bedoelt achtergrondonscherpte en niet scherptediepte. Compressie bestaat niet. Alles is perspectief en dat heeft met afstand en niet met brandpuntsafstand te maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:52
Als je kan leven zonder klassieke Fuji wieltjes kan je ook nog kijken naar de X-H2. Kost hetzelfde als de X-T5 (bij de grote camera boeren) en gebruikt dezelfde sensor. Is alleen een stuk dikker, heeft hogere resolutie viewfinder, dual slot (sd+cf) en ondersteund een vertical grip. Hij heeft alleen geen fuji wieltjes en gebruikt een program wieltje net als veel DSLR's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-09 18:30

Misschien een creatieve zijstap, maar als je de Fuji wieltjes niet per sé nodig hebt, kan ik de X-S20 ook zeker aanraden. Enorm fijne grip, heeft IBIS en dus geschikt om mee te filmen. Eigenlijk een X-H2 mini zoals die ook wel genoemd wordt. Heb 'm nu denk ik iets meer dan een maand en nog geen moment spijt van gehad. Op vakantie meegehad naar Portugal.

Enige nadeel wat voor sommige een groot ding kan zijn, is dat hij niet weather sealed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Universal Creations schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Je bedoelt achtergrondonscherpte en niet scherptediepte. Compressie bestaat niet. Alles is perspectief en dat heeft met afstand en niet met brandpuntsafstand te maken.
Bij 90mm is de achtergrond "groter" en wordt ook wel aangeduid als meer compressie. Bij gelijkblijvende onderwerp grote (model) maar variërende afstand om daar toe te komen veranderd idd het perpectief, en ook hoe hoe bij een portret de foto wordt ervaren, van grote neus naar kleine neus etc.

Het scherpte gebied bij een portret die op de foto even groot blijft is bij 56/1.2 als bij 90/2 door de verdere afstand om tot zelfde portret te komen is bij 90mm nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Casual_T schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Misschien een creatieve zijstap, maar als je de Fuji wieltjes niet per sé nodig hebt, kan ik de X-S20 ook zeker aanraden. Enorm fijne grip, heeft IBIS en dus geschikt om mee te filmen. Eigenlijk een X-H2 mini zoals die ook wel genoemd wordt. Heb 'm nu denk ik iets meer dan een maand en nog geen moment spijt van gehad. Op vakantie meegehad naar Portugal.

Enige nadeel wat voor sommige een groot ding kan zijn, is dat hij niet weather sealed is.
Helemaal mee eens. Heb deze ook erg overwogen omdat ik wel betere autofocus wilde en andere verbeteringen die in de x-h2 zitten, maar geen 40mp wilde. Echter een aantal nadelen waarom ik van x-s10 naar x-t4 was gegaan zou ik dan weer terug krijgen (geen WR, geen dubbele cardslot, kleine zoeker, etc.). X-H2s vond ik te duur / zwaar voor Fujifilm/aps-c

Echter wat mij ook geleerd heeft is dat X-T4 alhoewel het op papier niet zoveel lijkt in de praktijk toch veel zwaarder overkomt dan X-S10.

Maar vanwege de X-S20 beperkingen en X-H2s prijs, samen met dat ik graag betere ruiswaarde, betere dynamisch bereik wenste overstap gemaakt naar 24mp full frame. Probeer af en toe behulpzaam te blijven in deze thread vanwege mijn jarenlange (positieve!) ervaring met Fujifilm-X

Had de X-S20 grotere zoeker + wr gehad was ik hoogstwaarschijnlijk bij Fuji gebleven, omdat dat gewicht en formaat toch wel heel fijn was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-09 18:30
CrocoDuck schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Helemaal mee eens. Heb deze ook erg overwogen omdat ik wel betere autofocus wilde en andere verbeteringen die in de x-h2 zitten, maar geen 40mp wilde. Echter een aantal nadelen waarom ik van x-s10 naar x-t4 was gegaan zou ik dan weer terug krijgen (geen WR, geen dubbele cardslot, kleine zoeker, etc.). X-H2s vond ik te duur / zwaar voor Fujifilm/aps-c

Echter wat mij ook geleerd heeft is dat X-T4 alhoewel het op papier niet zoveel lijkt in de praktijk toch veel zwaarder overkomt dan X-S10.

Maar vanwege de X-S20 beperkingen en X-H2s prijs, samen met dat ik graag betere ruiswaarde, betere dynamisch bereik wenste overstap gemaakt naar 24mp full frame. Probeer af en toe behulpzaam te blijven in deze thread vanwege mijn jarenlange (positieve!) ervaring met Fujifilm-X

Had de X-S20 grotere zoeker + wr gehad was ik hoogstwaarschijnlijk bij Fuji gebleven, omdat dat gewicht en formaat toch wel heel fijn was.
Ik snap je afwegingen wel. Voor iedereen is het inderdaad net anders. Het aanbod van Fuji heeft op zich een grote range, alleen die weather sealing en een tweede cardslot had inderdaad wel een game changer kunnen zijn. Zou me niet verbazen als een potentiële X-S30 over een tijdje wel WR krijgt.

PS. Je input wordt erg gewaardeerd als oud user denk ik :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CrocoDuck schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Bij 90mm is de achtergrond "groter" en wordt ook wel aangeduid als meer compressie. Bij gelijkblijvende onderwerp grote (model) maar variërende afstand om daar toe te komen veranderd idd het perpectief, en ook hoe hoe bij een portret de foto wordt ervaren, van grote neus naar kleine neus etc.
Inderdaad, door afstand te variëren. Als je met 56mm op dezelfde afstand staat en gewoon cropt naar 90mm, krijg je exact dezelfde achtergrond in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/757/23102279860_f5b6d2c46e_c.jpgPerspective by Universal Creations, on Flickr
Het scherpte gebied bij een portret die op de foto even groot blijft is bij 56/1.2 als bij 90/2 door de verdere afstand om tot zelfde portret te komen is bij 90mm nagenoeg gelijk.
Nee, gooi maar in een DoF calculator. f/2 ongeacht de brandpuntsafstand van de lens geeft altijd dezelfde DoF bij dezelfde kadering.

Voorbeeld:
aps-c 56mm f/1.2 focusafstand van 200cm geeft een DoF van 5,9 cm
aps-c 90mm f/2 focusafstand 321cm (zelfde kadering) geeft een DoF van 9,89 cm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrocoDuck
Nee, gooi maar in een DoF calculator. f/2 ongeacht de brandpuntsafstand van de lens geeft altijd dezelfde DoF bij dezelfde kadering.

Voorbeeld:
aps-c 56mm f/1.2 focusafstand van 200cm geeft een DoF van 5,9 cm
aps-c 90mm f/2 focusafstand 321cm (zelfde kadering) geeft een DoF van 9,89 cm
Touche, had het ergens in een review gelezen en niet nagerekend. Was ook niet relevant voor mezelf omdat ik de 56/1.2 nooit had. Zo zie je maar weer dat na-papagaaien (door mezelf) best kwalijk kan zijn. Dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:14:
[...]

De X-T4 is 100 gram zwaarder, wel flink dikker zie is maar dat is geen probleem, sowieso nog steeds kleiner dan een FF dSLR ;)

Ik merk dat de AF van de X-T2 toch wel zijn beperkingen heeft in low-light, bij bewegende voorwerpen en op f/1.4 en naar wat ik lees zijn juist op dat gebied wel stappen gezet bij de opvolgende modellen als ik het zo lees. En IBIS is ook gewoon handig in low-light handheld.
En ik wat ik zie presteert de nieuwe sensor net een tikkie beter :)

Qua zijwaartse upgrade, ik doe sinds een aantal jaar heul veul minder met de camera dus zou met minder FPS, single cardslot, minder directe knoppen, etc. prima uit de voeten kunnen. X-T30 II gaat hem sowieso niet worden, de X-T50 was ik rustig op aan het wachten maar word ik zeker met die prijs niet echt warm vgan :+

[...]

Neuh op cameragebied al jaren geen last meer van, daarom ook alles wat niet regelmatig gebruikt word al lang verkocht.

Meer dat ik gehoopt had in 6 jaar toch wel eens een flinke stap te kunnen maken maar vind de ontwikkeling niet echt spannend en was vooral verbaasd.
Naar mijn (niet zo) bescheiden mening worden "flinke stappen" grif overgewaardeerd.

Ik zit zelf nog op de x-pro1 en x-e1 en heb regelmatig ook de, technisch echt stukken betere gespecificeerde, x-h1 in handen. Het kan natuurlijk een omgekeerde placebo zijn, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik met die h1 betere prentjes maak.

Hogere resolutie? Ja, op het klinische af. Foto's waarvan de familie en vrienden zeggen dat ze echt leuker zijn? Meh. Zelden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:28
Veel valt of staat ook met je skills als fotograaf denk ik. Je kunt nog zo’n high end systeem hebben, maar iemand kan nog veel betere en mooiere foto’s maken met een camera van 10 jaar oud als je weet wat een goede compositie is, gebruik van licht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik heb sinds een aantal dagen de XT-50, ben jarenlang professioneel fotograaf geweest en kom van Canon (1D, 5D mk1,2,3,4) - nu is het tijd voor meer travel/praktisch en ben zeer gecharmeerd van de film simulations, maar deze camera is erg intimiderend, waarbij ik nog niet echt het gevoel krijg dat "ik" in control ben. Het gros van de zaken zal wennen zijn, maar de hoeveelheid instellingen en customisations is overweldigend. Het aanpassen van diafragma, sluitertijd lijkt leuk met fysieke controls, maar werkt voor mijn gevoel niet rap zoals ik gewend was.

Heeft iemand hier goede tips voor dingen die ik vooral niet moet doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
z1rconium schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:57:
Ik heb sinds een aantal dagen de XT-50, ben jarenlang professioneel fotograaf geweest en kom van Canon (1D, 5D mk1,2,3,4) - nu is het tijd voor meer travel/praktisch en ben zeer gecharmeerd van de film simulations, maar deze camera is erg intimiderend, waarbij ik nog niet echt het gevoel krijg dat "ik" in control ben. Het gros van de zaken zal wennen zijn, maar de hoeveelheid instellingen en customisations is overweldigend. Het aanpassen van diafragma, sluitertijd lijkt leuk met fysieke controls, maar werkt voor mijn gevoel niet rap zoals ik gewend was.

Heeft iemand hier goede tips voor dingen die ik vooral niet moet doen ?
Opgeven.

Maar zonder gekheid, je kan gewoon de PASM modes simuleren, alleen dan zonder de PASM dial. Zet twee van drie van aperture/iso/shutterspeed op auto en bedien de derde handmatig.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuz op 25-06-2024 21:56 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ik vind vooral die auto-iso settings handig. Je stelt een max iso en gewenste max sluitertijd in. Volgens mij heb je daar 3 presets van. Vervolgens heb je in de meeste gevallen er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Als ik me goed herinner van de X-T4 in ieder geval is dat je ze ook op “C kon zetten met met de front en back dial de diafragma en sluitertijd kan instellen. Alsof het een pasm camera is.

Zelf gebruik ik bijna altijd A mode…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

LA-384 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:25:
Ik vind vooral die auto-iso settings handig. Je stelt een max iso en gewenste max sluitertijd in. Volgens mij heb je daar 3 presets van. Vervolgens heb je in de meeste gevallen er geen omkijken meer naar.
Hier ook een grote liefhebber van de Auto-ISO setting. Mijn X-T4 heeft 3 in te stellen Auto-ISO - presets. Dus ik heb er eentje op 1/30s (lowlight situaties), en de anderen op 1/250s (portretten) en 1/1000s (dieren). ISO range van 160-6400. Kind kan de was doen. Daarnaast heb je gewoon nog je exposure compensation dial. Die zit ook op de X-T50, en lekker met de ring op de lens je diafragma doen. Een soort van fool-proof auto Aperture Priority mode. Heerlijk!

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Laatst online: 08:17
Jarenlang rondgelopen met een Nikon D700 en zware Nikon 2.8 lenzen waar ik helemaal klaar mee was. Ik overweeg een Fujifilm X-T50 aan te schaffen. Nu wil ik uiteindelijk ws wel toe naar prime lenzen (27mm pancake bijv.) om wat dichter bij de compactheid van een x100vi te komen.

Ik heb wat reviews gelezen van de XF 16-50 kitlens. Een flink stuk groter dan een pancake, maar om mee te beginnen wel prima denk ik. Als je de X-T50 met deze kitlens bestelt, ben je 1899 kwijt waarbij een X-T50 body momenteel 1499 kost. De lens zelf kost los 799, maar in de kit omgerekend dus slechts 400. Geen slechte deal denk ik.

Wie durft er iets te roepen over de resell value van zo’n lens over zeg een jaar? Als ik over zou willen stappen op een paar primes, kom ik dan nog goed genoeg van zo’n kitlens af? Mijn gevoel zegt van wel, maar ik dacht; laat ik het hier eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Iedereen weet dat je een kitlens verkoopt. Denk dat je over een jaar 350+ kan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
CrocoDuck schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:35:
Iedereen weet dat je een kitlens verkoopt. Denk dat je over een jaar 350+ kan vragen.
Maar wel de nieuwste XF kitlens ;)

Ik denk dat je daar volgend jaar nog wel 400 voor kan vragen. Niemand die weet of jij hem in de kit hebt gekocht, of los.
Zelf zou ik lekker eerst bij een camerawinkel het toestel en lens eens lekker uitproberen. Te vaak lees ik dat mensen iets bestellen en dan teleurgesteld raken. Terwijl men vaak in een winkel meer uitleg kunnen geven over de camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Laatst online: 08:17
William_H schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:39:
[...]

Maar wel de nieuwste XF kitlens ;)

Ik denk dat je daar volgend jaar nog wel 400 voor kan vragen. Niemand die weet of jij hem in de kit hebt gekocht, of los.
Zelf zou ik lekker eerst bij een camerawinkel het toestel en lens eens lekker uitproberen. Te vaak lees ik dat mensen iets bestellen en dan teleurgesteld raken. Terwijl men vaak in een winkel meer uitleg kunnen geven over de camera's.
350 a 400 euro klinkt prima. Proberen is inderdaad niet onverstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
De oude 18-55 kitlens heb ik onlangs nog voor 300 verkocht dus die nieuwe kan je wel voor meer slijten

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:17
ik heb een probleem met mijn X-t20. als ik opstart start hij het sensor-cleaning protocol, maar hij schakelt dit ook soms tussendoor in. zodanig snel en vaak, dat ik met geluk 5 sec door het previewvenster/oculair kan kijken om scherp te stellen.. en hopelijk nog een foto kan nemen voor hij weer op sensor cleaning gaat en soms ook even zwart ziet.

wat heb ik gedaan:
1. verschillende modi geprobeerd > geen verschil
2. 'sensorcleaning' aan en uit gezet op aanzetten en uitzettten > geen verschil
3. alles gereset tot fabrieksinstellingen > geen verschil
4. firmware update gedaan > geen verschil.
5. ander objectief (ja wtf, radeloos) > geen verschil

Is mijn ouwe trouwe "klassieker" kapot? of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
rutgerdrum123 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:50:
ik heb een probleem met mijn X-t20. als ik opstart start hij het sensor-cleaning protocol, maar hij schakelt dit ook soms tussendoor in. zodanig snel en vaak, dat ik met geluk 5 sec door het previewvenster/oculair kan kijken om scherp te stellen.. en hopelijk nog een foto kan nemen voor hij weer op sensor cleaning gaat en soms ook even zwart ziet.

wat heb ik gedaan:

Volgens mij heb je alles gedaan wat je kon redelijkerwijs.
Ik zou even contact opnemen met je verkoper of Fujifilm direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck

wat heb ik gedaan:

Hier staan nog wel wat tips.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

wat heb ik gedaan:

Klinkt alsof dat "zwart zien" even tijdelijk geen stroom betekent. En dat het opstarten nadien die sensor cleaning geeft.

Zou het nog aan een defecte batterij (of vuile contactjes) kunnen liggen? Dat die onder een bepaald voltage komt en daarmee de camera (tijdelijk?) uitschakelt. Zou je moeten kunnen testen door een andere batterij te gebruiken.

Of misschien aan je aan-uit-knop, dat hij (onterecht) een aan-uit-signaal doorgeeft? Dat zou je misschien met wat contact spray kunnen verhelpen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Wellicht is er een probleem met de printplaat/mobo van de XT20, dit schijnt al geruime tijd een probleem te zijn bij de XT20, ik ken zelf ook een aantal mensen die soortgelijke vreemde problemen hadden met de XT20, de problemen kwamen van een defecte printplaat/mobo. Ik hoop echt voor je dat dit niet het geval is.

To do or not to do...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrocoDuck
tobiasvs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Klinkt alsof dat "zwart zien" even tijdelijk geen stroom betekent. En dat het opstarten nadien die sensor cleaning geeft.

Zou het nog aan een defecte batterij (of vuile contactjes) kunnen liggen? Dat die onder een bepaald voltage komt en daarmee de camera (tijdelijk?) uitschakelt. Zou je moeten kunnen testen door een andere batterij te gebruiken.

Of misschien aan je aan-uit-knop, dat hij (onterecht) een aan-uit-signaal doorgeeft? Dat zou je misschien met wat contact spray kunnen verhelpen.
Dat van een defecte stroomvoorziening stond ook in de thread die ik als url had aangegeven.

In die thread staat ook dat bijv een defecte power-on knop dit kan veroorzaken. Dat af en toe er net af springt intern. Door wat vuil oid. Het lijkt echt op steeds opnieuw opstarten van de camera dan vaak uitvoeren van de sensor cleaning.

ps
Fantastische mooie website met foto’s in je “handtekening”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:17
Dank allemaal voor de goede reacties.

ik dacht even dat het idd de sluiterknop was zoals in het forum te zien was, werd even radeloos (al ging m'n GAS-meter ook op tilt om evt een XT5 oid :P ), maar de opmerking van @tobiasvs heeft mij aan het denken gezet dat het probleem idd gebeurde na een batterijwissel.

de oude (opgeladen batterij er weer in gedaan en werkt weer als vanouds!
daar zat dus het probleem. dus veel dank @tobiasvs!!! nu dus ff de accu checken, anders een nieuwe, maar alsnog goedkoper dan een nieuw toestel.

Nu weer opnieuw alles instellen, en schieten weer :) dank dank dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heel graag gedaan! Zo bewijst Tweakers maar weer eens zijn meerwaarde voor de community :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Goedendag allemaal,

Vele jaren had ik met Canon geschoten 1000D -> 550D -> 7Dmk2 inc diverse lenzen.
Mede door het gewicht en intresse hele boeltje vorig jaar verkocht, maar nu begon het toch weer te kriebelen.

Lekker een XS10 met 18-55 en 56mm 1.2 gehaald, heerlijke camera maar wel even wennen waar alle knopjes zitten.

Eerste vraagje, is het ook mogelijk om door de zoeker niet de preview van te de foto's te laten zien. En op het schermpje dan wel 1.5 seconden? Ik heb alleen nu de instellingen gevonden dat én op scherm en op viewvinder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:27
Zelf schiet ik met een XT20 en ik wil misschien de upgrade naar XT50 maken vanwege de sensor. Prijs is wel flink, maar aan de andere kant behoudt Fuji wel zijn waarde. Misschien even wachten tot een cashback actie?

Ook lees ik goede dingen over de Sigma 56 mm 1.4. Heeft iemand er hier ervaring mee? Ziet er goed uit qua prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Puntje-NL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
Zelf schiet ik met een XT20 en ik wil misschien de upgrade naar XT50 maken vanwege de sensor. Prijs is wel flink, maar aan de andere kant behoudt Fuji wel zijn waarde. Misschien even wachten tot een cashback actie?

Ook lees ik goede dingen over de Sigma 56 mm 1.4. Heeft iemand er hier ervaring mee? Ziet er goed uit qua prijs/kwaliteit verhouding.
Mijn vrouw heeft de Sigma 56/1.4 (op een Canon M50II overigens), dat is optisch echt een toplensje. Bouwkwaliteit OK, look&feel is toch wel wat plastic, zeker in vergelijking met XF-objectieven.

Het is overigens inmiddels een al wat ouder optisch ontwerp; de versies met Sony E- en M4/3-mount dateren van september 2018. Je zou dus even moeten uitzoeken of een 40MP sensor niet iets teveel is voor dat objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:19
Puntje-NL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Viltrox 56mm F1.4. De bouwkwaliteit voelt beter aan dan mijn XF lenzen :+ . Over beeldkwaliteit ook niets te klagen.

Tevens ook wel fijn om een dedicated diafragma ring te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door ImLegenJerry op 04-07-2024 15:03 ]

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Nou. Het waren een fantastische 5 weken met Fuji }:O (ja, meerdere SD's geprobeerd, accu swap, factory reset, etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCfG7zx8_k0lo36MmyAL7YCqU2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtYw7d1u78sYkOtwsBGdoD4R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

CrashOverDrive schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:34:
Nou. Het waren een fantastische 5 weken met Fuji }:O (ja, meerdere SD's geprobeerd, accu swap, factory reset, etc).

[Afbeelding]
Euhhh laatste firmware ?, tenminste wanneer card slot 1 het nog wel doet en je hebt dat nog niet gedaan zou je dat nog kunnen proberen.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
iew schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Euhhh laatste firmware ?, tenminste wanneer card slot 1 het nog wel doet en je hebt dat nog niet gedaan zou je dat nog kunnen proberen.
Slot 1 is een CFExpress, die heb ik niet. Laatste firmware staat erop. En de menu optie om een slot te kunnen kiezen is grijs/disabled.

Trek ik het SD kaartje eruit dan veranderd de melding in No memory card in plaats van card error ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

CrashOverDrive schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Slot 1 is een CFExpress, die heb ik niet. Laatste firmware staat erop. En de menu optie om een slot te kunnen kiezen is grijs/disabled.

Trek ik het SD kaartje eruit dan veranderd de melding in No memory card in plaats van card error ;)
Zijn al jouw SD kaartjes die je hebt geprobeert van hetzelfde merk ? of verschillende merken ?
Weet je zeker dat de kaartjes compatible zijn met Fujifilm camera's ?
Niet alle merken zijn compatible met Fuji of andersom natuurlijk ;)

Heb je de SD kaartjes al in een ander device gestoken om te kijken of ze het dan wel doen ?
Hoe groot zijn de SD kaartjes ? 32, 64 of 128 GB ? groter ?

Sommige kaarten kunnen namelijk te groot zijn.
Zijn de kaartjes juist geformatteerd ? (NTFS)

Zijn het nieuwe of oudere kaartjes ? contactjes bij oudere kaartjes kunnen vieze/vette contactjes hebben.

Meer kan ik zo 1 2 3 niet bedenken, hier staan de Fujifilm error codes ivm memory cards:
https://fujifilm-x.com/en-us/support/download/error-message/

En wellicht weten ze meer op het Fujifilm forum: https://www.fuji-x-forum....commended-sd-card-in-use/

Succes...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
@iew
Qua compatibiliteit. Ze werkten hiervoor ook prima ;)
Ik heb het geprobeerd met 3 Sandisks.
* Sandisk Extreme Pro 16GB
* Sandisk Extreme Pro 32GB,
* Sandisk Extreme Pro 64GB (die er de afgelopen maand probleemloos in zat).
En daarna nog 2 nieuwe Samsungs uit de verpakking getrokken
* Samsung Pro ultimate 128GB
* Samsung pro plus 128GB.

Die sandisks waren al eerder gebruikt. Kaartjes zijn allemaal exfat en die sandisks waren in-camera geformatteerd. Samsungs waren de fabrieks exfat want de camera zag ze toen al niet meer, dus in-camera format was geen optie voor die.

Lijkt mij gewoon een overleden cardreader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck

[Afbeelding]
Sterkte. Lijkt me een gevalletje Fujifilm repair center / tripje naar de winkel waar je hem gekocht hebt voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

[Afbeelding]
Heb dit met mijn xt20 ook gehad. Bij mij werkte uiteindelijk een micro-sd kaartje in een adapter nog wel. Dus mocht je nog geen tijd hebben om te laten repareren, kun je dat nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
LA-384 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Heb dit met mijn xt20 ook gehad. Bij mij werkte uiteindelijk een micro-sd kaartje in een adapter nog wel. Dus mocht je nog geen tijd hebben om te laten repareren, kun je dat nog eens proberen.
Micro + adapter had ik vanmiddag ook nog geprobeerd, zelfde probleem.
Net wel een CFExpress kaart binnen gekregen en die lijkt als een tierenlier te werken. 't is dus echt puur de SD reader. Na de vakantie maar RMA sturen, ik wil nu niet 6 weken zonder zitten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
CrashOverDrive schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Micro + adapter had ik vanmiddag ook nog geprobeerd, zelfde probleem.
Net wel een CFExpress kaart binnen gekregen en die lijkt als een tierenlier te werken. 't is dus echt puur de SD reader. Na de vakantie maar RMA sturen, ik wil nu niet 6 weken zonder zitten ;(
Gelukkig dat je die optie nog hebt! Wel slecht dat het zo snel al mis gaat. Mijn xt20 was al wat jaartjes oud en ik wilde al upgraden (heb nu een xt3), dus dat kwam ergens wel goed uit. Ik hoor ook graag wat het probleem is geweest.

Bij mij kwam het onderweg ineens opzetten. Meerdere foto's gemaakt al en toen ineens "kaartfout"...
Sta je dan, een eind van huis, geen reservekaartje (was niet de oplossing, maar wist ik toen niet) en nog een hele dag voor de boeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Dank @jkrol @CrocoDuck @LA-384 e.a. De 90mm is nu een dag of twee in huis en wat een bakbeest is dit zeg! Formaat en gewicht is even wennen als je de 35mm gewend bent, maar prima te doen inderdaad. Haarscherp ook en mega snel met scherpstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRPx2VYtfnhFtZ4Xf2bWdRy6zig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKz7BubGgoDy5V7faOVgb7tV.jpg?f=fotoalbum_large

Verplichte kattenfoto ter illustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Wij zijn de laatste tijd meer macro fotografie gaan doen. Echter lopen we nu tegen een probleem aan waarbij de ingebouwde flits van mijn X-S10 niet nog een keer activeert na de eerste foto. Dus wat we doen:

1. Focussen op object door knop half in te drukken.
2. Foto maken door knop volledig in te drukken.
3. Opnieuw focussen op exact dezelfde plek door half in te drukken.
4. Foto maken door knop volledig in te drukken.

Bij stap 2 flitst de camera. Bij stap 4 niet. Je moet dan eerst op iets anders focussen voordat de flits het weer doet.

Camera doet ook hetzelfde als deze op manuele focus staat. Pas nadat je even op iets anders richt doet de flits het weer.

Iemand enig idee hoe je op hetzelfde punt kan blijven focussen zonder dat je beweegt, maar wel telkens met flits kan schieten?

Flits modus staat op M.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe lang wacht je tussen het flitsen? Als een flitser krachtig moet flitsen (afhankelijk van de camera-instellingen en omstandigheden), moet de condensator even opladen. Met in een ingebouwde flitser kan dat soms even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Universal Creations schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:15:
Hoe lang wacht je tussen het flitsen? Als een flitser krachtig moet flitsen (afhankelijk van de camera-instellingen en omstandigheden), moet de condensator even opladen. Met in een ingebouwde flitser kan dat soms even duren.
Ha, dat ik daar niet aan heb gedacht :+ . Dat is het natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Goedemorgen mede Fuji-fans,

Ik ben in dilemma voor de aanschaf van een nieuwe lens of een nieuwe body.
Op dit moment heb ik een fuji xe-2 met een 60mm, 18-55 en een 16mm. Ik maak voornamelijk foto's van landschappen en de dagelijkse bezigheden.

Het gezeul met de lenzen ben ik zat waardoor ik aan het overwegen ben om een 23/27mm te kopen of een nieuwe body (fuji X100V of F). Ik hoef echt niet de nieuwste camera, maar wil vooral het licht en compact houden maar wel de kwaliteit en gebruiksgemak van fuji houden.

Wat zou jullie afweging in deze zijn? Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je al of 23mm of 27mm voor jou gaat werken? Heb je dat al getest met de 18-55mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Ja dat heb ik getest. Heb de 27mm van mijn vader geleend en merk dat ik de lens prettig vind.
Vooral omdat het overeen komt met wat het oog ziet.

Ik zie overal ook goede reacties op de 23mm f2, vandaar dat ik daarover twijfel. Al wil ik juist niet een extra lens erbij maar juist een vervanging van alles. Dus dan lijkt mij de 27mm of een X100v/f de logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Pctje91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:52:
Goedemorgen mede Fuji-fans,

Ik ben in dilemma voor de aanschaf van een nieuwe lens of een nieuwe body.
Op dit moment heb ik een fuji xe-2 met een 60mm, 18-55 en een 16mm. Ik maak voornamelijk foto's van landschappen en de dagelijkse bezigheden.

Het gezeul met de lenzen ben ik zat waardoor ik aan het overwegen ben om een 23/27mm te kopen of een nieuwe body (fuji X100V of F). Ik hoef echt niet de nieuwste camera, maar wil vooral het licht en compact houden maar wel de kwaliteit en gebruiksgemak van fuji houden.

Wat zou jullie afweging in deze zijn? Alvast dank voor het meedenken.
Ik deed het precies andersom. Kwam van een X100F en kocht daarna een X-E2 (daarna X-E3, daarna X-T3). B)

De X100F is een erg fijne complete camera in gebruik, zeker als 23mm je favoriete focal is. Ik vond die 23mm echter te wijd en voor close-ups iets te soft. Ook kwam ik er achter dat ik een shuttergeluid fijn vind, wat natuurlijk totaal mist bij de leafshutter van de X100-lijn.

Ik zou upgraden naar een X-E3 en de nieuwere 27mm halen, of de goedkopere van TTartisan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Nog steeds aan het wachten op een X100vi in het zilver. Zwart is inmiddels door verschillende keren aangeboden en heb ik laten gaan. Nu is zwart ook weer op voorraad bij Coolblue (voor wie nog zoekt). Net toch maar besteld en even kijken hoe de kleur in het echt is. Kan altijd weer retour...

Alles van Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:20
Menno1234 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:44:
Nog steeds aan het wachten op een X100vi in het zilver. Zwart is inmiddels door verschillende keren aangeboden en heb ik laten gaan. Nu is zwart ook weer op voorraad bij Coolblue (voor wie nog zoekt). Net toch maar besteld en even kijken hoe de kleur in het echt is. Kan altijd weer retour...
Yes, thanks, ik had mijn e-mailadres een paar dagen geleden nog ingevuld om op de hoogte gehouden te worden, maar hier dus geen melding van gehad 8)7

Zwarte X100VI is besteld 8)
Pagina: 1 ... 117 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic