dr paaj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
@
iew voornamelijk werk en uiteraard geldt hobby dan ook, zakelijk is dan ook een en ander anders te verantwoorden.
De camera moet het gewoon doen en het resultaat moet er uit komen zoals je verwacht een Xpro1 was super, de Xpro2 minder, de pro3 heb ik niet eens overwogen.
De X-H1 was top, niet snel genoeg voor sport of donkere omgevingen daar was deze echt te langzaam, de H2 was echt een stap voorwaarts, maar teveel software om op te vertrouwen.
Dan zoek je een alternatief ;-)
Ik kwam van een Canon 60D toen ik overstapte op de X-E1 hahaha maar wilde eigenlijk al niet meer terug, de X-T1 volgde al snel (tweedehands), daar heb ik heel lang mee gefotografeerd en in mei 2022 pas de X-H1 aangeschaft (ook weer tweedehands)
De X-H1 voornamelijk omdat deze IBIS heeft ivm mijn M42 collectie lenzen.
Toch als het gaat om bewegende dieren gaat dit prima met de X-H1 en mijn 70-300mm van Fuji.
Daarnaast ben ik inmiddels ook best geoefend in het fotograferen met die oudere M42 lenzen, ook bij snel bewegende onderwerpen zoals sport bijvoorbeeld.
Voordat autofocus en follow focus bestond deed men niet anders, daarnaast vind ik het handmatig scherpstellen gewoon erg leuk.
Als het voor werk is dan ben ik het met je eens dat je wel een beetje 'bij moet blijven' als het om apparatuur en zekerheid gaat.
Voor mij is het echt hobby en ik had altijd al een hekel aan de kleur groen die uit de Canon camera;s kwam, veel te gifgroen achtig vind ik het.
Ik begon digitaal met de Canon 1000D hahaha, daarvoor schoot ik alles met een compact camera met van die apsc rolletjes die je niet zelf weer hoefde terug draaien.
To do or not to do...