De X100-serie is een nicheproduct. De keuze hiervoor wordt meer op gevoel dan op verstand gebaseerd.rhjgiesen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:52:
Misschien kunnen jullie me helpen met deze twijfel...
Ik ben best wel een fan van de x100vi, het lijkt me tenminste een ideale point and shoot / vakantie camera. Ik wil geen grote body. Toch twijfel ik of ik in de toekomst niet wellicht andere lenzen nodig ga hebben. Ben daarom aan het denken om een xt-5 aan te schaffen, samen met de 33mm 2.0. Ik weet dat dit me 500 euro meer gaat kosten, maar vraag me af of ik hier niet ook een soort 'iets grotere' x100vi mee kan ' imiteren'. Hij heeft immers dezelfde ' binnenkant ' maar uiteindelijk met meer mogelijkheden. Hoe kijken jullie tegen dit dilemma aan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gedurende 10 jaar had ik een Ricoh GR (alle versies), en de compactheid ervan opende nieuwe mogelijkheden. Je kunt hem gemakkelijk meenemen zonder op te vallen. Je maakt dus foto's die je normaal niet maakt.
Er waren echter drie zaken die me belemmerden: de 18mm lens (te wijd), het ontbreken van een zoeker (soms uitdagend), en het maximale diafragma van F2.8. Hoewel dit niet altijd beperkend was, biedt F1.4 toch andere mogelijkheden, vooral omdat ik vaak bij weinig licht fotografeer. Ook de scherptediepte is flexibeler.
Uiteindelijk heb ik mijn lenzen en GR verkocht en ben ik overgestapt op een X-S10 met een XF 23mm LM WR 1.4 lens. Deze is minder compact dan de GR, dus neem ik hem minder vaak mee. Een Peak Design-sling 3L werkt echter goed voor het meenemen ervan.
De X100V was geen optie vanwege het ontbreken van beeldstabilisatie, wat cruciaal is bij weinig licht. Toen kwam de X100VI, met IBIS, maar nog steeds een F2.0 lens en een prijskaartje van 1800 euro.
Na afweging: het blijft een omvangrijke camera, vooral met de bijna verplichte zonnekap. Dus niet veel verschil met de X-S10, wat betekent dat je nog steeds een tas nodig hebt, alhoewel sommigen hem om de nek dragen. De XF 23mm LM WR is groter (ik heb ook de vierkante zonnekap), maar veel scherper en F1.4. Echt een fantastische lens. Het is niet te vergelijken met die van de X100VI, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn. De lens van de X100VI is prima.
Mijn overweging: met de X-S10 maak ik al prachtige foto's. Dat zal de X100VI niet verbeteren. Maar ik vind het jammer dat ik beperkt ben tot F2.0, en het blijft slepen met een camera. Het levert mij dus niet veel voordeel op. Dat kan voor iemand anders anders zijn. bijvoorbeeld de leaf shutter of de OVF/EVF combi.
Mijn investering in de X-S10 en XF 23mm was ongeveer 1800 euro, dus hetzelfde bedrag.
Het hebben van minder opties kan ook een voordeel zijn en meer rust geven in de fotografie (of juist irritatie omdat je minder flexibel bent).
Onlangs ben ik naar de Grand Canyon en Zion in de VS geweest met alleen de X-S10 en XF 23mm. Ik had de Viltrox 13mm verkocht. Ik heb niets gemist. Ik heb enkele handmatige panorama's gemaakt, maar verder was het bevrijdend om niet te hoeven wisselen.
[ Voor 23% gewijzigd door Tomas_ op 13-03-2024 11:28 . Reden: leesbaarheid verbeterd ]