Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 10:00
rhjgiesen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:52:
Misschien kunnen jullie me helpen met deze twijfel...

Ik ben best wel een fan van de x100vi, het lijkt me tenminste een ideale point and shoot / vakantie camera. Ik wil geen grote body. Toch twijfel ik of ik in de toekomst niet wellicht andere lenzen nodig ga hebben. Ben daarom aan het denken om een xt-5 aan te schaffen, samen met de 33mm 2.0. Ik weet dat dit me 500 euro meer gaat kosten, maar vraag me af of ik hier niet ook een soort 'iets grotere' x100vi mee kan ' imiteren'. Hij heeft immers dezelfde ' binnenkant ' maar uiteindelijk met meer mogelijkheden. Hoe kijken jullie tegen dit dilemma aan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
De X100-serie is een nicheproduct. De keuze hiervoor wordt meer op gevoel dan op verstand gebaseerd.

Gedurende 10 jaar had ik een Ricoh GR (alle versies), en de compactheid ervan opende nieuwe mogelijkheden. Je kunt hem gemakkelijk meenemen zonder op te vallen. Je maakt dus foto's die je normaal niet maakt.

Er waren echter drie zaken die me belemmerden: de 18mm lens (te wijd), het ontbreken van een zoeker (soms uitdagend), en het maximale diafragma van F2.8. Hoewel dit niet altijd beperkend was, biedt F1.4 toch andere mogelijkheden, vooral omdat ik vaak bij weinig licht fotografeer. Ook de scherptediepte is flexibeler.

Uiteindelijk heb ik mijn lenzen en GR verkocht en ben ik overgestapt op een X-S10 met een XF 23mm LM WR 1.4 lens. Deze is minder compact dan de GR, dus neem ik hem minder vaak mee. Een Peak Design-sling 3L werkt echter goed voor het meenemen ervan.

De X100V was geen optie vanwege het ontbreken van beeldstabilisatie, wat cruciaal is bij weinig licht. Toen kwam de X100VI, met IBIS, maar nog steeds een F2.0 lens en een prijskaartje van 1800 euro.

Na afweging: het blijft een omvangrijke camera, vooral met de bijna verplichte zonnekap. Dus niet veel verschil met de X-S10, wat betekent dat je nog steeds een tas nodig hebt, alhoewel sommigen hem om de nek dragen. De XF 23mm LM WR is groter (ik heb ook de vierkante zonnekap), maar veel scherper en F1.4. Echt een fantastische lens. Het is niet te vergelijken met die van de X100VI, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn. De lens van de X100VI is prima.

Mijn overweging: met de X-S10 maak ik al prachtige foto's. Dat zal de X100VI niet verbeteren. Maar ik vind het jammer dat ik beperkt ben tot F2.0, en het blijft slepen met een camera. Het levert mij dus niet veel voordeel op. Dat kan voor iemand anders anders zijn. bijvoorbeeld de leaf shutter of de OVF/EVF combi.

Mijn investering in de X-S10 en XF 23mm was ongeveer 1800 euro, dus hetzelfde bedrag.

Het hebben van minder opties kan ook een voordeel zijn en meer rust geven in de fotografie (of juist irritatie omdat je minder flexibel bent).

Onlangs ben ik naar de Grand Canyon en Zion in de VS geweest met alleen de X-S10 en XF 23mm. Ik had de Viltrox 13mm verkocht. Ik heb niets gemist. Ik heb enkele handmatige panorama's gemaakt, maar verder was het bevrijdend om niet te hoeven wisselen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tomas_ op 13-03-2024 11:28 . Reden: leesbaarheid verbeterd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-04 09:18
Tomas_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:39:
[...]

De X100 serie is een niche. De keuze hiervoor doe je meer met gevoel dan met verstand.

Ik heb 10 jaar een Ricoh GR gehad (alle versies) en die compactheid gaf nieuwe mogelijkheden.
Je neemt hem daardoor makkelijk mee en hij valt niet op.

3 zaken die mij hinderden, was de 18mm (wijd), geen viewfinder (toch wel uitdagend af en toe) en F2.8 Niet altijd beperkend, maar F1.4 geeft toch wel andere mogelijkheden. Ik ben een lowlight shooter, dus belangrijk. Ook de DOF is flexibeler.

Uiteindelijk heb ik veel dingen wa de GR weggedaan en heb mij beperkt tot een X-S10 en een XF 23mm LM WR 1.4.
Veel minder compact dan een GR dus blijft vaker thuis. Een peak design sling om hem mee te nemen werkt wel goed.

De X100V was geen optie, want geen IBIS en dat is toch wel een lifesaver op donkere momenten. Je kunt gewoon vaker succesvol een foto nemen in omstandigheden met minder licht.

Toen kwam de x100vi. Wel IBIS, maar nog steeds de F2.0 lens en 1800 euro.

De afweging: nog steeds een bulky camera, zeker met de min of meer verplichte hood. Dus niet veel verschil met de X-S10, je hebt een tas nodig) De XF 23mm LM WR is groter (ik heb ook de square hood), maar ook een stuk scherper en F1.4. Echt een magische lens. niet te vergelijken met die van de X100VI, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn. De lens van de X100VI is prima.

Mijn afweging: Met de X-S10 schiet ik hele mooie foto's. Dat gaat de X100VI niet verbeteren. Ik beperk mij dan met F2.0 en dat vind ik jammer. het blijft "slepen" met een camera.

Mijn investering voor de X-S10 en XF 23 was ongeveer 1800, dus hetzelfde bedrag.

Het hebben van minder mogelijkheden kan ook een voordeel zijn en geeft meer rust in fotografie.
(of iritatie omdat je niet flexibel bent.)

Ik ben onlangs naar de de grand canyon en ZION in de US geweest met alleen de X-S10 en XF 23mm. Ik had de Viltrox 13mm verkocht. Ik heb niets gemist. Een aantal pano's uit de hand gemaakt, maar verder is het een bevrijding niet te hoeven/kunnen wisselen.
Ik wilde eigenlijk een verhaal van gelijke strekking tikken… heb een GR3 als 2e camera omdat die wel heel makkelijk mee kan. Heb ooit een X100 gehad, en X-S10 en beide zijn qua portabiliteit gelijkwaardig. Zeker met de XF23/2 (18/1.4 was mijn favo).

Wat ik nu ook wel doe is mijn S5ii mee met 70-300 en de GR3. Heb ook een Lumix 35/1.8 (= op Fuji vergelijkbaar met 23/1.2 qua DoF)

Maar heb in het verleden ook wel hele vakantie gedaan met een enkel 35mm equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:19
Als Olympus OM-D EM-10m2 gebruiker vind ik Fuji heel interessant, maar wel lastig om naar over te stappen. Heb lang naar X-T20/30 serie gekeken met bijv. de 23mm lens, maar door het formaat (en tot op heden de kosten) toch niet overgestapt. Ik gebruik op m'n Olympus (bijna) alleen maar een 15mm Leica lens (30mm eq), dus fixed als op de X100 serie spreekt me erg aan. De JPGs uit de camera vind ik erg mooi en je kunt ook nog met die recepten aan de slag. Dat bespaart me bijna alle edits, waar ik tegenwoordig toch geen zin/tijd meer in/voor heb.

Maar het gewicht en formaat doet me twijfelen en eerder richting Ricoh GR kijken als aanvulling op m'n iPhone. Die beperkingen kan ik denk ik prima accepteren. Neem m'n Olympus nu eigenlijk bijna alleen maar mee op vakanties of evenementen, maar ook dan heb je een extra tas nodig. Het is een lichte camera, maar niet klein genoeg. De X100 series is zwaarder en qua lengte-breedte net zo groot. Platter, niet compacter, maar wel relatief zwaar.

Toch nog maar even slapen over wat ik wil gaan doen. Blijft lastig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 15:35
Zijn er mensen die ervaring hebben met de 40 megapixel sensor i.c.m de sigma 18-50? Dit in verband met de lenzen die fuji zelf aangeeft die gebruik kunnen maken van de volledige 40mp, maar dat zijn alleen de lenzen van fujifilm zelf.

Kan ik ervan uitgaan dat deze sigma de sensor 'goed kan hebben'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-04 18:23
rhjgiesen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:59:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de 40 megapixel sensor i.c.m de sigma 18-50? Dit in verband met de lenzen die fuji zelf aangeeft die gebruik kunnen maken van de volledige 40mp, maar dat zijn alleen de lenzen van fujifilm zelf.

Kan ik ervan uitgaan dat deze sigma de sensor 'goed kan hebben'?
ik heb de XT5 met deze lens, maak je geen zorgen, hij is haarscherp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-04 12:11

amphora

Websites & Fotografie

Heeft iemand enig idee waarom de zilveren versie van de X-T5 duurder is dan de zwarte? Scheelt 100 euro via de meeste shops: uitvoering: Fujifilm X-T5 Zilver uitvoering: Fujifilm X-T5 Zwart

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 25-03-2024 13:58 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien is het ordinaire marketing, dus flauwekul.. Fuji appelleert aan Retro en "chroom" is extra Retro dus extra duur.
Curieus: vroeger (toen retro nog het normaal was...) waren de zwarte bodies extra duur....

Bij de T1 waren de chroom modellen trouwens ook duurder...

Even voor de beeldvorming: aan een (goede) foto kun je niet zien met welke kleur die gemaakt is en misschien nog niets eens met welk model of merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 17:02

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Sodela schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:19:
Misschien is het ordinaire marketing, dus flauwekul.. Fuji appelleert aan Retro en "chroom" is extra Retro dus extra duur.
Curieus: vroeger (toen retro nog het normaal was...) waren de zwarte bodies extra duur....

Bij de T1 waren de chroom modellen trouwens ook duurder...

Even voor de beeldvorming: aan een (goede) foto kun je niet zien met welke kleur die gemaakt is en misschien nog niets eens met welk model of merk...
1 van de redenen (maar absoluut niet de voornaamste) waarom ik voor Fuji gekozen heb, is het retro design. Voor mijn persoonlijke gevoel en beleving hoort daar deels die chroom/zilveren versie van de camera bij. Hence een zilver/zwarte X-T4 (die trouwens destijds even duur dan de zwarte versie was), die in mijn bezit is. Van alle merken binnen dit prijs-bereik, dus de Canons, Nikons, en Sony's eigenlijk, vind ik esthetisch Fujifilm de aantrekkelijkste camera's maken.

Je kunt het de marketingafdeling van Fuji moeilijk kwalijk nemen dat ze opzettelijk een op social media dik gehypte camera (de x100vi, het liefst in zilver) daarom wat lastiger te verkrijgen is. Kunnen ze meteen extra geld vragen. Zo werkt kapitalisme ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 09:59
amphora schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:57:
Heeft iemand enig idee waarom de zilveren versie van de X-T5 duurder is dan de zwarte? Scheelt 100 euro via de meeste shops: uitvoering: Fujifilm X-T5 Zilver uitvoering: Fujifilm X-T5 Zwart
Ik denk voor een stuk ook gewoon vraag en aanbod. De adviesprijs vanuit Fuji is dezelfde maar er is gewoon meer vraag naar de zilveren versie. De shops kunnen het zich dus permitteren om er wat meer voor te vragen.

Ik was vorige donderdag in een Kamera-Express om te informeren naar mijn X100VI order. Blijkt dat er daar ook meer pre-orders zijn voor de zilveren versie dan de zwarte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-04 07:41

ratz

Gadgetgeek

Cirolf schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:28:
[...]Ik was vorige donderdag in een Kamera-Express om te informeren naar mijn X100VI order. Blijkt dat er daar ook meer pre-orders zijn voor de zilveren versie dan de zwarte versie.
Gaven ze nog een indicatie van de levertijd? Heb daar ook een zilveren versie in pre-order staan. Info vanuit Kamera-Express is een beetje mager…

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik had van de originele X100, die er eerst alleen in zilver was, juist de zwarte limited editon, die zilveren was niet mijn ding 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 09:59
ratz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Gaven ze nog een indicatie van de levertijd? Heb daar ook een zilveren versie in pre-order staan. Info vanuit Kamera-Express is een beetje mager…
Heel mager inderdaad... Daarom ben ik eens langs geweest. Paar dingen te weten gekomen:

1) Ze geven voorrang aan mensen die het volledige bedrag al betaald hebben (wat ze dus nergens aangeven op de website).
2) Ze hebben bijna alle volledig betaalde orders kunnen uitleveren na de laatste levering op 7 maart (+- 100 stuks). Sindsdien hebben ze geen leveringen meer gekregen (toch toen ik langs geweest ben op 21/03). Ze weten niet wanneer de volgende levering komt.
3) Na de volledig betaalde orders beginnen ze aan de pre-orders op basis van ordernummer.

Het zou interessant zijn als ze op de website een pagina maken waar je je ordernummer kan ingeven en ze zeggen waar je staat in de wachtlijst + een overzicht geven van leveringen die ze gekregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom zouden ze ons een overzicht moeten geven van de leveringen die ze gekregen hebben. Wat voor toegevoegde waarde heeft het. Het is een camera die enorm gehyped is en door schaarste bij vorige model. Had je kunnen verwachten dat leveringen langer dan normaal gaan duren.

Dit samen met productie van 15.000 units per maand. Zullen de back orders aardig oplopen. Winkels zullen net als haar klanten (on)geduldig moeten afwachten.

Zelf pre-order geplaatst iets over half negen die dag. Toen was het nog niet mogelijk om order te plaatsen en volledige bedrag te betalen.

Mijn camera vorige week in ontvangst genomen. Kreeg een persoonlijke e-mail met betaallink voor restant van bedrag met keuze om op te halen of versturen. De camera wordt 48 uur voor je gereserveerd i.v.m. beperkte beschikbaarheid (geven ze aan in de mail). Reageer en betaal je niet binnen die tijd. Dan gaat de camera naar de volgende in de wacht rij ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2024 08:03 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

Quakie

quakelen

https://sonyaddict.com/20...camera-sensor-technology/

Ik ben benieuwd wat fuji van plan is. Ze hebben diverse keren gezegd dat full frame niet zoveel toevoegt omdat ze mooie stap hebben naar hun medium formaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 05-04-2024 09:14 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:51
Quakie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:14:
https://sonyaddict.com/20...camera-sensor-technology/

Ik ben benieuwd wat fuji van plan is. Ze hebben diverse keren gezegd dat full frame niet zoveel toevoegt omdat ze mooie stap hebben naar hun medium formaat.
Euh... 1 april he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Nee joh haha 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Daan_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:00:Waarom zouden ze ons een overzicht moeten geven van de leveringen die ze gekregen hebben. Wat voor toegevoegde waarde heeft het. Het is een camera die enorm gehyped is en door schaarste bij vorige model. Had je kunnen verwachten dat leveringen langer dan normaal gaan duren.

Dit samen met productie van 15.000 units per maand. Zullen de back orders aardig oplopen. Winkels zullen net als haar klanten (on)geduldig moeten afwachten.
Precies hierom zouden ze ons enige informatie moeten geven. 6 weken helemaal geen informatie betekent voor mij dat ik verder blijf rondkijken omdat ik over 4 weken op vakantie wil met een nieuwe compact camera. Net bij een kleine fotovakzaak met wat mazzel het enige direct leverbare x100VI model gekocht ipv nog langer te wachten. Enige indicatie van de levertijd (weken? maanden?) door positie op de wachtlijst of anderszins een update te geven had ze gesierd.

Maar goed. My watch has ended. En een aantal mensen schuift weer een plekje op de wachtlijst bij Kamera-Express.

Edit: zie nog minimaal 1 andere fotozaak die zilver op voorraad heeft (Looman Purmerend) - dus dat klinkt alsof er een nieuwe levering is geweest, ook voor de kleinere fotozaken.

[ Voor 7% gewijzigd door ratz op 06-04-2024 11:45 ]

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geber
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Wow @ratz , goed gedaan! Hoe vind je die enkelstuks? :-) Kwestie van allerlei zaken op internet afstruinen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-04 00:26
Bij foto Hofma in Apeldoorn zag ik vrijdag nog een zilveren X100VI in de kast staan. Dus het lijkt er op dat hij hem op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

geber schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:34:
Wow @ratz , goed gedaan! Hoe vind je die enkelstuks? :-) Kwestie van allerlei zaken op internet afstruinen?
Yup. Eigenlijk bij toeval ontdekt bij zoeken naar accessoires. Valt op dat het alleen zilveren units zijn die nu bij de kleine zaken opduiken. Blijkbaar zijn de kleinere zaken door de zilveren versie pre-orderlijst heen.

Gisteren m’n X100VI ontvangen en afgelopen dag flink aan de slag gegaan met instellingen en film simulaties. Ben erg onder de indruk van de nieuwe creatieve mogelijkheden.

Kom van een Nikon DSLR systeem dat nooit meer mee gaat op vakantie vanwege het gewicht en wilde wat meer met fotografie doen dan enkel met m’n iPhone Pro. Nadeel van overstappen naar een nieuw systeem zijn de onvermijdelijke accessoires…. Meeste is inmiddels al binnen; alleen Glimmerglass 1/8 filter en squarehood lenskap hebben langere levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 07:09
Ik fotografeer vaak voor evenementen en vrij donkere omstandigheden. Ik merk dat mijn X-T4 daar best wat moeite mee heeft om het publiek vast te leggen (podium lukt aardig). Ik ben opzoek naar een body die daar beter mee om kan gaan (geen lenzen want ik heb al). Iemand ervaring met de X-H2s in zulke omstandigheden? Pal2tech kijkt wel naar de ruis wanneer je hoog in je iso. Zijn focus ligt vooral bij de digitale iso. 128000 en hoger. Ik ben benieuwd hoe het zit rond 32000-64000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

chou3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:16:
Ik fotografeer vaak voor evenementen en vrij donkere omstandigheden. Ik merk dat mijn X-T4 daar best wat moeite mee heeft om het publiek vast te leggen (podium lukt aardig). Ik ben opzoek naar een body die daar beter mee om kan gaan (geen lenzen want ik heb al). Iemand ervaring met de X-H2s in zulke omstandigheden? Pal2tech kijkt wel naar de ruis wanneer je hoog in je iso. Zijn focus ligt vooral bij de digitale iso. 128000 en hoger. Ik ben benieuwd hoe het zit rond 32000-64000.
Qua ruis zal je weinig verschil merken binnen Fuji APS-C. Je zal moeten upgraden naar een grotere sensor (full frame camera, of medium format) maar dan betekent ook heel veel investeren. Wellicht eens een f/1.4 prime proberen?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Iemand ervaring met de X-H2s in zulke omstandigheden?
De S staat toch voor Snelheid / Sport
Denk dus niet dat dat de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zou me bij dat soort hoge ISO's meer focussen op ruisreductie. De kracht en kwaliteit van bijvoorbeeld de AI denoise van Adobe (zit is PS en LR) is echt een gamechanger.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 19:27
Flitsen geen optie?

Wat hier al gezegd wordt, misschien een lichtsterkere lens ook nog proberen? Met welke lensset fotografeer je nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
f1.4 lenzen van Fujifilm gebruiken. In combinatie met LR Ai denoise, of DxO PureRaw is ook erg goed. Als dat niet voldoende is kan je enkel nog naar een full frame sensor gaan, een andere body van Fujifilm zal niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoCarnifex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Crap! Wie was me vanochtend net een paar minuten voor voor de x100vi bij foto Hofman? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
amphora schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:22:
[...]

Qua ruis zal je weinig verschil merken binnen Fuji APS-C. Je zal moeten upgraden naar een grotere sensor (full frame camera, of medium format) maar dan betekent ook heel veel investeren. Wellicht eens een f/1.4 prime proberen?
Daar was ik ook een beetje bang voor. Ik heb 56 mm F1.2 en 33 F1.4. Verder de 16-55 F2.8. De andere lenzen gebruik ik niet en zijn minder lichtsterk.

De ruisonderdrukking van LrC kan een lifesaver zijn. Wel worden de foto’s wat “zacht” en. Er kies je wat detail. Heb geprobeerd om met Topaz AI daar weer wat van terug te krijgen, maar ben daar niet tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chou3
hjs schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:25:
[...]

De S staat toch voor Snelheid / Sport
Denk dus niet dat dat de oplossing is.
Hier zit een andere processor in, die toch wel wat doet met de ruisonderdrukking. De S versie heeft minder megapixels en daardoor grotere pixels dan de niet s variant of de X-T5. Over het algemeen betekent dat betere foto’s in minder goed belichte omstandigheden. Van daar de S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
William_H schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:10:
[...]

Flitsen geen optie?

Wat hier al gezegd wordt, misschien een lichtsterkere lens ook nog proberen? Met welke lensset fotografeer je nu?
Flitsen is helaas geen optie. Zit vaak in een theater of tijdens een lezing in de avond. Dat leidt de bezoekers te veel af.
56 F1.2, 33 F1.4 & 16-55 F2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

zou je toevallig eens een raw willen delen? dan weten we beter waarover we praten.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zo juist de TTArtisan 27mm binnen gekregen als vervanger van de FX27.

Mooi lensje, zeker voor de vakantie fotos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
chou3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:24:
[...]

Daar was ik ook een beetje bang voor. Ik heb 56 mm F1.2 en 33 F1.4. Verder de 16-55 F2.8. De andere lenzen gebruik ik niet en zijn minder lichtsterk.

De ruisonderdrukking van LrC kan een lifesaver zijn. Wel worden de foto’s wat “zacht” en. Er kies je wat detail. Heb geprobeerd om met Topaz AI daar weer wat van terug te krijgen, maar ben daar niet tevreden over.
Je kan nog 1 stop winnen met de 50/1.0. De 40mp bodies hebben iets meer ruis, maar ook iets meer detail, mogelijk helpt dat bij software matig ruis onderdrukken. De X-T3 is native wel iets beter met ruis dan de X-T4.

Ik ben zelf overgestapt van X-T4 naar Lumix S5ii en die is qua ruis aanzienlijk beter, net als de autofocus. Overigens komt daar ook nog een 3.0 firmware aan die de autofocus nog weer een grote stap laat maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31

Shrien

frequent snoozer

@chou3 Kijk ook eens hoe je raws eruit zien in Capture One. Het schijnt dat deze veel beter omgaat met Fuji ruis dan een Lightroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Gebruikte altijd C1, en daarnaast DXO Photolab 6 en 7, DXO heeft de beste ruis onderdrukking (AI), persoonlijk vind ik de rendering van C1 het mooist met Fuji.

Ben gezwicht voor subscription model en dus geswitcht naar Lightroom. C1 is belachelijk duur geworden, en ook hun subscription model. Maar wel de beste allround raw converter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

chou3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:24:
[...]

De vraag is ook hoe erg is de ruis eigenlijk? Ja, als je 100% gaat inzoomen zie je het altijd.
Maar er zijn 10 jaar geleden ook fantastische concert foto's gemaakt met camera's met veel meer ruis. Daar hoorde je toen ook niemand over klagen. Tuurlijk is minder ruis altijd beter maar is het echt zo onbruikbaar dat je opdrachtgevers klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:47:
zou je toevallig eens een raw willen delen? dan weten we beter waarover we praten.
Het gaat om dit soort randgevallen.

https://1drv.ms/i/s!AjIirlc6xt3bhIgZM8ts0Ay7SCyY7w?e=7oPo4r

https://1drv.ms/i/s!AjIirlc6xt3bhIkD-bBo_RlY2S-l7Q?e=wUHRLZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
CrocoDuck schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:21:
[...]

Je kan nog 1 stop winnen met de 50/1.0. De 40mp bodies hebben iets meer ruis, maar ook iets meer detail, mogelijk helpt dat bij software matig ruis onderdrukken. De X-T3 is native wel iets beter met ruis dan de X-T4.

Ik ben zelf overgestapt van X-T4 naar Lumix S5ii en die is qua ruis aanzienlijk beter, net als de autofocus. Overigens komt daar ook nog een 3.0 firmware aan die de autofocus nog weer een grote stap laat maken.
Ik kan niet altijd terug naar zo een wijd diafragma. Dan staat onvoldoende in focus voor mijn doeleinde. Ik heb de X-T3 ook gehad, maar daar geen verschil in gemerkt. klinkt niet verkeerd, ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
amphora schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:47:
[...]

De vraag is ook hoe erg is de ruis eigenlijk? Ja, als je 100% gaat inzoomen zie je het altijd.
Maar er zijn 10 jaar geleden ook fantastische concert foto's gemaakt met camera's met veel meer ruis. Daar hoorde je toen ook niemand over klagen. Tuurlijk is minder ruis altijd beter maar is het echt zo onbruikbaar dat je opdrachtgevers klagen?
Heb je helemaal gelijk in. Podiumplaatjes lukken wel, het podium is goed genoeg belicht. Het publiek is voor mij wat lastig en als er na een premiere van een voorstelling nog met de crew wordt geborreld is het vaak net even te donker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@chou3 :

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOHAX2wZBj2iLpj0aFLpSC-ko9FMCqNGTAVcn0nCF-FqYnb2Nacde0TwjkjGPJa2nxUQTZUkboVQnc6tpNFC0kJMr7ov1jN7ANVWjMJj3NNH-bZCIf8=w2790

even een quick en dirty in LR gedaan. Zelfde belichtingsaanpassingen, 1,5 stop exposure erbij en wat shadows. Bij de aangepaste versie eerst de Ai Denoise (strength = 33) erover heengegooid, alvorens de belichtingsaanpassingen gedaan te hebben.

ik denk wel dat een 33/35 f/1.4 hier iets verschil had kunnen maken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:37:
@chou3 :

[Afbeelding]

even een quick en dirty in LR gedaan. Zelfde belichtingsaanpassingen, 1,5 stop exposure erbij en wat shadows. Bij de aangepaste versie eerst de Ai Denoise (strength = 33) erover heengegooid, alvorens de belichtingsaanpassingen gedaan te hebben.

ik denk wel dat een 33/35 f/1.4 hier iets verschil had kunnen maken.
Dankjewel. Uiteindelijk heb ik hetzelfde gedaan in LrC. Ik weet heel zeker dat f1.4 een verschil kan maken. Ik hoopte dat de nieuwe processor van de H-X2s met de 26megapixel sensor ook voor verschil zou kunnen zorgen. Toch maar eens kijken naar een grotere sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-04 12:55
chou3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:06:
[...]

Ik kan niet altijd terug naar zo een wijd diafragma. Dan staat onvoldoende in focus voor mijn doeleinde.
Dan gaat een grotere sensor of lichtsterkere lens dus ook niet helpen.
Je kunt nog dxo PureRaw proberen. Die heeft op dit moment volgens mij de beste ruisonderdrukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Er zijn wel wat tests te vinden waarbij er wordt vergeleken dat als je de 40mp downsampelt naar 26mp je qua ruis weer getzelfe uitkomt als x-t4 , maar een gedetailleerder beeld hebt.

Maar of dat veel gaat helpen… ik weet het niet. Je zou dan een body moeten huren of lenen test foto’s maken en kijken wat het verschil voor jou doet. In goed licht heb je dan een camera met meer detail.

Compleet overstappen is ook best lastig. Andere optie is een full frame er naast nemen en daarna kijken of je wilt overstappen. Ik heb mezelf die luxe oer gegund niet want gewoon in 1x alles ingeruild en overgestapt. En ja ik mis Fujifilm soms ook wel. Ben wel overtuigd van mn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
wappiewappie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:07:
[...]

Dan gaat een grotere sensor of lichtsterkere lens dus ook niet helpen.
Je kunt nog dxo PureRaw proberen. Die heeft op dit moment volgens mij de beste ruisonderdrukking.
Ik was in de veronderstelling dat in beginsel een groter sensoroppervlak beter presteert in lichtarme omstandigheden. Zolang de megapixels maar niet net zo snel groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
CrocoDuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 05:43:
Er zijn wel wat tests te vinden waarbij er wordt vergeleken dat als je de 40mp downsampelt naar 26mp je qua ruis weer getzelfe uitkomt als x-t4 , maar een gedetailleerder beeld hebt.

Maar of dat veel gaat helpen… ik weet het niet. Je zou dan een body moeten huren of lenen test foto’s maken en kijken wat het verschil voor jou doet. In goed licht heb je dan een camera met meer detail.

Compleet overstappen is ook best lastig. Andere optie is een full frame er naast nemen en daarna kijken of je wilt overstappen. Ik heb mezelf die luxe oer gegund niet want gewoon in 1x alles ingeruild en overgestapt. En ja ik mis Fujifilm soms ook wel. Ben wel overtuigd van mn keuze.
Gelukkig heb ik het meeste gekocht in mijn hobby tijd en een hobby mag geld kosten. 😭
Ik ga eerst nog een maandje naar Japan en daarna maar eens verder verdiepen inde tips aan software en een full frame systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chou3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:03:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat in beginsel een groter sensoroppervlak beter presteert in lichtarme omstandigheden. Zolang de megapixels maar niet net zo snel groeien.
Dat helpt ook, maar net zoals een lichtsterkere lens gaat je scherptediepte kleiner worden. En dat is niet altijd gewenst. Dus in situaties waarbij er voldoende scherptediepte moet zijn, is ruisreductie (of een iets langere sluitertijd) de enige oplossing.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Universal Creations schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:29:
[...]

Dat helpt ook, maar net zoals een lichtsterkere lens gaat je scherptediepte kleiner worden. En dat is niet altijd gewenst. Dus in situaties waarbij er voldoende scherptediepte moet zijn, is ruisreductie (of een iets langere sluitertijd) de enige oplossing.
klopt, maar afhankelijk van je afstand tot aan je publiek kan wide-open best voldoende scherpte diepte geven mits de afstand tot het onderwerp ver genoeg is ;-) Zeker bij meer wide-angle lenzen zou je daar wel mee weg kunnen komen mits van van goede kwaliteit. Voorbeeld is de XF18/1.4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 22:53
Got lucky bij Coolblue!

Gaat de X100V op de achtergrond vervangen, voornamelijk om ook wat meer video te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK-G-dqm0hN0Ca7gK77ajxAWHYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oMngq2MfHYzBUMQ9nlNfVuAc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Weet iemand waarom de 27mm pancake zo slecht verkrijgbaar is en of hier iets in gaat veranderen? Al helemaal gek als je dit vergelijkt met de f2 primes die over het algemeen prima te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hij is pas vervangen door een Mark II (heeft nu een aperture ring) dus wijziging zal er niet plaatsvinden.

Naar mijn idee is de gehele XF27 lijn altijd al redelijk slecht bestelbaar…

Marktplaats bijv worden ze af en toe aangeboden tegen naar mijn idee relatief hoge bedragen.. Ik heb die van mij jaren geleden voor veel minder gekocht (rond de 220 toen).

[ Voor 32% gewijzigd door Quakie op 26-04-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:21
mdoos schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:26:
Got lucky bij Coolblue!

Gaat de X100V op de achtergrond vervangen, voornamelijk om ook wat meer video te doen.

[Afbeelding]
Dan ben ik erg benieuwd naar hoeveel geluid de ibis en lensmotor maken. Heb hier namelijk een x-h1 speciaal voor video en daarvoor moet je een externe microfoon gebruiken door het fan-achtige geluid van de ibis (ook als die beeldstabilisatie "uit" staat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geber
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
NeoCarnifex schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:21:
Crap! Wie was me vanochtend net een paar minuten voor voor de x100vi bij foto Hofman? :-(
Ehh dat moet ik geweest zijn @NeoCarnifex, als je Hofma Apeldoorn bedoelt, sorry ;-). Door een tip op dit forum, alsnog dank @Kwintessens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:56
Eindelijk weer eens de stap genomen om er op uit te gaan met de camera. Sta je midden in de Peel en krijg je dit, met alle lenzen die je bij hebt;

Iemand hiermee bekend? Ik heb nu natuurlijk geen alcohol bij om de contacten schoon te maken.

Een uur geleden werkte het nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie je dit verschijnsel met alle lenzen, maar niet zonder lens erop? Dan zou ik inderdaad aan de contacten denken, en die met een lensdoekje schoonvegen. Doekje daarna niet meer voor lenzen gebruiken en eerst wassen vanwege metaalsporen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:56
AlterEgo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:58:
Zie je dit verschijnsel met alle lenzen, maar niet zonder lens erop? Dan zou ik inderdaad aan de contacten denken, en die met een lensdoekje schoonvegen. Doekje daarna niet meer voor lenzen gebruiken en eerst wassen vanwege metaalsporen!
Ik heb twee lenzen bij en bij beide dit probleem. Idd niet wanneer ik de lens iets los draai.

Ik heb zo geen lensdoekje, mn shirt heeft niet gewerkt helaas, misschien met wat speeksel er op?

Edit:
Het werkt weer!!! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 04-05-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-04 00:53
Ik weet dat dit niet aansluit bij 'ervaringen' - maar iemand die weet wat de levertijd van de X100VI wordt als ik hem nu bestel? Ik kan nauwelijks informatie vinden hierover en sites zijn allemaal vaag over 'backorders' en 'leveringen'.

Jammer, want ik neig naar deze of de XT30-II (laatst genoemde ook al moeilijker te vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Casual_T schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:25:
Ik weet dat dit niet aansluit bij 'ervaringen' - maar iemand die weet wat de levertijd van de X100VI wordt als ik hem nu bestel? Ik kan nauwelijks informatie vinden hierover en sites zijn allemaal vaag over 'backorders' en 'leveringen'.

Jammer, want ik neig naar deze of de XT30-II (laatst genoemde ook al moeilijker te vinden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY06aQgcConBXWm7JKtLdr6kgwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vh78ZmvuyOyourCyTSRhY6P.jpg?f=fotoalbum_large
Je weet dat de XT50 eraan zit te komen? Maar wellicht wat duur voor de serie, en misschien ook moeilijk leverbaar vanaf launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Redelijk wat lenzen genieten van een cashback promotie. Misschien toch eens de 70-300mm uittesten, of de 56mm f1.2 WR.

56mm zou mooi combineren met m'n 23mm f1.4 WR.

[ Voor 17% gewijzigd door phobosdeimos op 05-05-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

phobosdeimos schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:24:
Redelijk wat lenzen genieten van een cashback promotie. Misschien toch eens de 70-300mm uittesten, of de 56mm f1.2 WR.

56mm zou mooi combineren met m'n 23mm f1.4 WR.
Ook ik ben in de markt voor een 56mm f1.2, maar de €100 cashback vind ik wat summier. Koop ik liever de oudere versie tweedehands voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Shrien schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Je weet dat de XT50 eraan zit te komen? Maar wellicht wat duur voor de serie, en misschien ook moeilijk leverbaar vanaf launch.
Eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept maar ik las het inderdaad! Las ook weer ergens dat de XT-30 II dan weer de beste 'bang for bucks' optie was. De XT50 is inderdaad behoorlijk aan de prijs.

Simpel gezegd ben ik vooral op zoek naar een redelijk compacte camera, maar twijfel ik nog tussen iets met een vaste lens als de X100VI of een interchangeable als de TX 30/50. Ik wil vooral voor vakanties geen zwaar ding om m'n nek hebben hangen.

Andere suggesties sta ik ook voor open, maar mijn ook viel op Fujifilm vanwege de designs en kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
Casual_T schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept maar ik las het inderdaad! Las ook weer ergens dat de XT-30 II dan weer de beste 'bang for bucks' optie was. De XT50 is inderdaad behoorlijk aan de prijs.

Simpel gezegd ben ik vooral op zoek naar een redelijk compacte camera, maar twijfel ik nog tussen iets met een vaste lens als de X100VI of een interchangeable als de TX 30/50. Ik wil vooral voor vakanties geen zwaar ding om m'n nek hebben hangen.

Andere suggesties sta ik ook voor open, maar mijn ook viel op Fujifilm vanwege de designs en kwaliteit.
Een X-T30 of 50 is compacter dan bijv. een X-T3, maar heeft wel goede eigenschappen van z'n grotere broer, en je hebt het grote voordeel van verwisselbare lenzen. Daar kan je bijv. een kleine lens als de XF18-55 opzetten, en dan ben je en veelzijdig, en heb je niet een grote(ere "zwaardere") camera aan je nek hangen.
Ik vind de X100 een mooie serie, maar ik snap de hype niet zo (nee, ook niet door Insta/TikTok etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
William_H schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Een X-T30 of 50 is compacter dan bijv. een X-T3, maar heeft wel goede eigenschappen van z'n grotere broer, en je hebt het grote voordeel van verwisselbare lenzen. Daar kan je bijv. een kleine lens als de XF18-55 opzetten, en dan ben je en veelzijdig, en heb je niet een grote(ere "zwaardere") camera aan je nek hangen.
Ik vind de X100 een mooie serie, maar ik snap de hype niet zo (nee, ook niet door Insta/TikTok etc.)
De X100 zou ik dan ook niet kopen vanwege de hype, maar omdat 'ie aansluit op je wensen. Ik gebruik 'm al sinds de X100 (originele) en altijd náást m'n DSLR. Voor mij perfect voor citytrips, dagjes uit, avondje in de kroeg met vrienden etc., fijn dat je dan geen grote body + lens mee hoeft te zeulen en toch iets van lichtsterkte hebt.

Maar goed, dat kan je uiteraard ook met een X-E4 en 23mm krijgen (die combo is wel iets groter), dus als je wens is om ooit lenzen te gaan wisselen, dan zou ik absoluut naar de X-T30 kijken.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual_T
Ik ben de afgelopen week flink verder gekomen met mijn zoektocht. De keuze is gevallen op een X-S20. Doorslag was uiteindelijk dat de X-S20 toch een hybrid is en een X-T30 ii de ibis ontbreekt en ik het toch wel fijn zou vinden als mijn 'travel' camera ook prima video's kan maken.

Nu alleen de lens keuze. Ik lees overal dat de XF 18-55 een hele goede optie is, ook al is het de 'kit' lens. Nu twijfel ik toch om alleen de body te halen en dan voor een prime te gaan als de pancake XF 27mm F/2.8. Ik realiseer me dat ik dan beperkt en dat ik dan creatiever moet zijn met de camera, maar iets in mij durft dat misschien wel aan.

Iemand ervaringen met deze setup/lenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Casual_T 16 Mei wordt de X-T50 officieel gepresenteerd. Dit is de opvolger van de X-T30II en heeft wel IBIS en helaas ook een hogere prijskaartje. Er komt dan ook een opvolger van de XF 18-55. Grote wijziging is Dail. Dit wordt een simulation dial en moet je wel liggen.

Ik heb de XF27 Mark! (helaas werkt ie niet 100% meer) en is mijn favoriete lens. Ik heb zelf de XF35 XF18-55 en XF50-230. Ik verkies de 27 boven de 35 omdat het dan lekker compact is. In combinatie met een X-E2.

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 11-05-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Quakie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:23:
@Casual_T 16 Mei wordt de X-T50 officieel gepresenteerd. Dit is de opvolger van de X-T30II en heeft wel IBIS en helaas ook een hogere prijskaartje. Er komt dan ook een opvolger van de XF 18-55. Grote wijziging is Dail. Dit wordt een simulation dial en moet je wel liggen.

Ik heb de XF27 Mark! (helaas werkt ie niet 100% meer) en is mijn favoriete lens. Ik heb zelf de XF35 XF18-55 en XF50-230. Ik verkies de 27 boven de 35 omdat het dan lekker compact is. In combinatie met een X-E2.
Thanks, was eerder ook al op de XT50 gewezen, maar gaat idd net iets boven mijn budget denk ik. Daarnaast nog maar de vraag of dit allemaal klopt, toch?

Waar gebruik(te) je de XF27 vooral voor en welke beperkingen ervaar je ermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Fuji rumours heeft best een hoog waarheid gehalte.. Er is ook al een teaser door Fuji uitgegeven waar het deels terug komt dus grote kans dat het klopt. Als prijs klopt is het inderdaad een duur apparaat geworden.

Ik gebruikte hem als ik rond trek tijdens vakantie. En voor de snelle familie kiekjes in huis en daar is ook precies de beperking door de F2.8. Hierdoor gauw te hoge ISO en te lage shutter ( ook beperkingen van de X-E2 uiteraard). Ik heb hem nu vervangen voor de Ttartisan 27mm. Stuk goedkoper maar aardig wat vignette op F2.8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:42
Met een 3 maanden sabbatical in het vooruitzicht (eind dit jaar), toch maar gekozen voor een upgrade van mijn 7 jaar oude X-T20 naar een weathersealed XT-5.
Heel benieuwd naar de autofocus en de nieuwe film simulations (en de betere EVF, batterij, grip, scherm, etc etc)

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@Sluuz Da's een mooie upgrade hoor! Ben zelf van een X-T20 naar een X-T4 gegaan toen die net op de markt kwam. Dat was een flinke upgrade, op de alle door jou genoemde punten.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:38:
@Sluuz Da's een mooie upgrade hoor! Ben zelf van een X-T20 naar een X-T4 gegaan toen die net op de markt kwam. Dat was een flinke upgrade, op de alle door jou genoemde punten.
Ben ook wel benieuwd of ik wat merk qua bouwkwaliteit. Online kom ik veel tegen dat de bouwkwaliteit van de X-T4 en X-T5 wat minder is dan de X-T3. Maar ik weet niet hoe het zich verhoudt tot de X-T20/30/30ii.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sluuz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Ben ook wel benieuwd of ik wat merk qua bouwkwaliteit. Online kom ik veel tegen dat de bouwkwaliteit van de X-T4 en X-T5 wat minder is dan de X-T3. Maar ik weet niet hoe het zich verhoudt tot de X-T20/30/30ii.
Mijn X-reis is van X-T1 via de X-T3 naar de X-T5 gegaan en met die bouwkwaliteit is niets mis. Maar ik heb geen idee hoe jij je camera's gebruik.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
BlaTieBla schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Mijn X-reis is van X-T1 via de X-T3 naar de X-T5 gegaan en met die bouwkwaliteit is niets mis. Maar ik heb geen idee hoe jij je camera's gebruik.
Ik ben vrij voorzichtig ermee. Ook geen problemen ondervonden met de X-T20. Maar lees wel eens dingen over dat de Made in Japan modellen beter zijn dan de Made in China modellen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Leuk instap camera of voor er bij die X-T50?
Ben benieuwd naar de nieuwe 16-50 lens in vergelijking met de oude kitlens.

offtopic:
Toch wel wat cringe bij het kijken vanwege het acteer 'talent' van de fuji managers en fotografen

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 16-05-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08

knakworst

Get more sats!

amphora schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:44:

offtopic:
Toch wel wat cringe bij het kijken vanwege het acteer 'talent' van de fuji managers en fotografen
Ik zat net hetzelfde te denken, de set-up lijkt alsof we naar een Apple keynote zitten te kijken zonder klapvee. Maar zodra hij die XT-30 voor de XT-50 die achter het muurtje verstopt zat pakt, moeten we dan allemaal in extase zijn ofzo, ze zien er 110% hetzelfde uit :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48
Verschil tussen de XT-50 en de XT-5 < €250. hmmmm

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08

knakworst

Get more sats!

winwiz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:07:
Verschil tussen de XT-50 en de XT-5 < €250. hmmmm
Een hele fikse prijssprong (vergeleken XT-30 II) voor wel een mooie compacte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-04 21:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L3C6HD63QDfVhyrLax7L6m_mQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8Q4RXPwIXPiIk00ZzEDj2d2.webp?f=fotoalbum_large
Nog steeds die gekke Q button placement, ik begrijp dat echt niet.

Weet iemand de europrijs al? Ik lees 1399 USD online, dat zal dan wel 1499 EUR worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
vLoon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:34:
[Afbeelding]
Nog steeds die gekke Q button placement, ik begrijp dat echt niet.

Weet iemand de europrijs al? Ik lees 1399 USD online, dat zal dan wel 1499 EUR worden?
Volgens de pre-order links bij Fuji Rumors zie ik €1499

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Even wat camera's naast elkaar gezet: https://www.dpreview.com/...xt5&products=fujifilm_xt4

Wat mij opvalt:
  • Echt wel flink duurder.
  • IBIS is nieuw in dit segment voor Fujifilm
  • HEIF (4:2:2 10-bit) ondersteuning
  • Veel beter scherm
  • 1/8000 maximum sluitertijd
  • Iets zwaarder dan X-T30 II
Het lijkt wel alsof de X-T50 in een "nieuw" segment valt tussen waar de oude T30-lijn zat en de T4/T5 zit. Je zou haast zeggen dat dat plaats maakt voor een T500 die weer rond de $900/$1000 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Balance schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:29:
Even wat camera's naast elkaar gezet: https://www.dpreview.com/...xt5&products=fujifilm_xt4

Wat mij opvalt:
  • Echt wel flink duurder.
  • IBIS is nieuw in dit segment voor Fujifilm
  • HEIF (4:2:2 10-bit) ondersteuning
  • Veel beter scherm
  • 1/8000 maximum sluitertijd
  • Iets zwaarder dan X-T30 II
Het lijkt wel alsof de X-T50 in een "nieuw" segment valt tussen waar de oude T30-lijn zat en de T4/T5 zit. Je zou haast zeggen dat dat plaats maakt voor een T500 die weer rond de $900/$1000 zit.
1/4000 maximum sluitertijd (mechanisch)

Als je hem tegen de T5 afzet zijn de toch wel belangrijkste verschillen (+€250)
  • 1 kaart slot
  • Kleine accu
  • Geen weathersealing
Als ik zou moeten kiezen is het prijsverschil wel erg klein.

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 16-05-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

winwiz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:39:
[...]

1/4000 maximum sluitertijd (mechanisch)

Als je hem tegen de T5 afzet zijn de toch wel belangrijkste verschillen (+€250)
  • 1 kaart slot
  • Kleine accu
  • Geen weathersealing
Als ik zou moeten kiezen is het prijsverschil wel erg klein.
Je vergeet mindere EFV.

Maar 250 is niet het echte prijsverschil natuurlijk, adviesprijs van X-T5 is 1999 dus een verschil van 500 euro.
De X-T50 zal vast ook iets goedkoper worden na een paar maanden. Maar behalve het prijsverschil heeft de X-T50 ook voordelen: kleiner, lichter, (bijna onbruikbare) flitser maar vooral het film simulation wiel zou voor sommigen doorslaggevend kunnen zijn, kan me ook voorstellen dat mensen die op hun X-100VI zitten te wachten nu voor de X-T50 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
amphora schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Je vergeet mindere EFV.

Maar 250 is niet het echte prijsverschil natuurlijk, adviesprijs van X-T5 is 1999 dus een verschil van 500 euro.
De X-T50 zal vast ook iets goedkoper worden na een paar maanden. Maar behalve het prijsverschil heeft de X-T50 ook voordelen: kleiner, lichter, (bijna onbruikbare) flitser maar vooral het film simulation wiel zou voor sommigen doorslaggevend kunnen zijn, kan me ook voorstellen dat mensen die op hun X-100VI zitten te wachten nu voor de X-T50 gaan.
Film simulation wiel zou nog wel handig zijn als je daarmee door je custom presets kan gaan, of het zo kan wijzigen dat je dat daarmee kan doen. Helaas is dat niet zo en is het echt een dedicated Film Simulation keuze. Al je andere settings blijven ongewijzigd. Wellicht kan het met een firmware update later nog komen natuurlijk.

bron: YouTube: I used the Fujifilm X-T50!

[ Voor 3% gewijzigd door Sluuz op 16-05-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhjgiesen
Tip: xf27 2.8 wr is weer op voorraad bij coolblue. Net besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door rhjgiesen op 17-05-2024 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
rhjgiesen schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:07:
Tip: xf27 2.8 wr is weer op voorraad bij coolblue. Net besteld.
Bedankt voor de tip! Ook besteld! Lekker impulsaankoopje.
Heb nu een TTArtisan 25mm waar ik eigenlijk heel tevreden over ben. Dat was vooral een probeersel om te zien of deze focal length beviel. Het ontbreken van autofocus heeft alleen toch net iets teveel missers opgeleverd, vooral als je de camera aan anderen geeft om een fotootje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Graag gedaan. Ik was al heel lang op zoek naar deze lens, maar was amper te krijgen. Dit wordt echt mijn allround lens voor 90% van de dingen die ik wil schieten. Lijkt me ook zo heerlijk op mijn xt5, lekker compact!
Sluuz schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Bedankt voor de tip! Ook besteld! Lekker impulsaankoopje.
Heb nu een TTArtisan 25mm waar ik eigenlijk heel tevreden over ben. Dat was vooral een probeersel om te zien of deze focal length beviel. Het ontbreken van autofocus heeft alleen toch net iets teveel missers opgeleverd, vooral als je de camera aan anderen geeft om een fotootje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 11:47

jelbo

Hij doet het niet!

Mijn X-T4 van enkele jaren oud heb ik verkocht en nu is een nieuwe X-T30 II naar me onderweg. Ik merkte dat ik de X-T4 steeds minder gebruikte vanwege het relatief hoge gewicht in vergelijking met mijn MFT camera's. Dat begon als een uitstapje ('leuk voor erbij'), maar beviel uiteindelijk zo dat ik vrijwel altijd een MFT camera pakte. Ik houd gewoon erg van compacte camera's.

De X-T50 heb ik even overwogen, maar de enorme prijs en die truc met de dial hebben me doen besluiten voor de voorganger te gaan. Ben erg benieuwd naar de looks en de handling. De camera zal ik vooral gebruiken i.c.m. mijn 35mm f/1.4.

[ Voor 7% gewijzigd door jelbo op 22-05-2024 15:29 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Op vakantie nu, tot gisteren deed mijn X 100v het prima maar sinds vandaag staat er een instelling niet meer goed en ik kan niet vinden in de camera waar ik moet zijn.

Normaal als ik de sluiterknop indruk stelt hij scherp en dan doordrukken voor de opname, als ik dit nu doe maakt hij direct een opname.Dacht zelf dat het de Pre Autofocus instelling was waar ik moet zijn maar dit maakt geen verschil, iemand een idee waar ik bij de instellingen moet zijn om de sluiterknop weer eerst te laten scherpstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik heb een oude x e2 maar volgens mij is schutter lever in setup menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Die optie zie ik niet bij mijn camera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 21:12
Release/focus priority op Focus zetten
https://fujifilm-dsc.com/...ml#release-focus_priority

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

jelbo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:28:
[...] X-T30 II [...] Ben erg benieuwd naar de looks en de handling. De camera zal ik vooral gebruiken i.c.m. mijn 35mm f/1.4.
Wat een teleurstelling vind ik dit zeg. De handling is niet fijn (geen d-pad, thumb grip zit niet fijn en heeft een Q-knop) en de bouwkwaliteit is een stuk minder (de pop up flash is van plastic en de voor- en achterwieltjes ook). Ook lees ik hier en daar over de nodige kwaliteitsprobleempjes zoals leatherette die loslaat en wieltjes die stoppen met werken. Met een grip en eventueel thumb-grip verbeter je de handling wel wat, maar dan maak je de camera weer juist groter. Erg jammer, want de sensor en gewicht zijn geweldig.

Ik overweeg een retour en bezinning op een beter model. Een camera moet wel tegen een stootje kunnen en een tijd megaan. Had ik misschien toch mijn X-T4 moeten houden 8)7

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:22

B64

jelbo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Wat een teleurstelling vind ik dit zeg. De handling is niet fijn (geen d-pad, thumb grip zit niet fijn en heeft een Q-knop) en de bouwkwaliteit is een stuk minder (de pop up flash is van plastic en de voor- en achterwieltjes ook). Ook lees ik hier en daar over de nodige kwaliteitsprobleempjes zoals leatherette die loslaat en wieltjes die stoppen met werken. Met een grip en eventueel thumb-grip verbeter je de handling wel wat, maar dan maak je de camera weer juist groter. Erg jammer, want de sensor en gewicht zijn geweldig.

Ik overweeg een retour en bezinning op een beter model. Een camera moet wel tegen een stootje kunnen en een tijd megaan. Had ik misschien toch mijn X-T4 moeten houden 8)7
Ik vind de joystick juist veel fijner dan een D-pad, maar wellicht is dat persoonlijk. Die Q-knop zit daar vreselijk onhandig maar als je er geen functie aan toewijst valt het in de praktijk mee.

De kwaliteitsprobleempjes die je noemt herken ik niet, ook nog nooit van gehoord (maar eerlijk gezegd ook nooit naar gezocht). Mijn X-T30 gaat al ruim 4 jaar mee, zonder enig probleem. En zo ontzettend voorzichtig ga ik er nou ook weer niet mee om.

Dat de bouwkwaliteit en ergonomie van een lager niveau zijn dan de X-T4 is duidelijk, en zou IMHO geen verrassing mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Van een x-t4 naar een x-t30 is toch een redelijke stap naar beneden.
Dan had ik eerder iets meer gegeven aan een x-t5, die is afgeslankt tov de x-t4.

Btw ik snap nooit waarom mensen de joystick en de d-pad als concurrenten van elkaar beschouwen.
De joystick gebruik je om je focuspunt te verplaatsen, de d-pad gebruik je om door je menu's te navigeren plus je kan er 4 functies mee programmeren.
Zoals een vork en een lepel, te gebruiken voor verschillende doeleinden.
Ben blij dat mijn x-t3 ze allebei heeft, ik zou niet anders willen. Als het aan mij geleden had hadden ze de d-pad nooit mogen verwijderen van de X100 reeks.
Maar goed, ok gebruik m'n X100V met veel plezier, heerlijk toestel, qua uiterlijk de mooiste camera op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

phobosdeimos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:52:
Van een x-t4 naar een x-t30 is toch een redelijke stap naar beneden.
Dan had ik eerder iets meer gegeven aan een x-t5, die is afgeslankt tov de x-t4.
Geen gek idee, tweedehands of met een kortingsactie van Fujifilm.
Btw ik snap nooit waarom mensen de joystick en de d-pad als concurrenten van elkaar beschouwen.
De joystick gebruik je om je focuspunt te verplaatsen, de d-pad gebruik je om door je menu's te navigeren plus je kan er 4 functies mee programmeren.
Ik had iets duidelijker moeten zijn: ik mis de d-pad naast de joystick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
jelbo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Geen gek idee, tweedehands of met een kortingsactie van Fujifilm.

[...]

Ik had iets duidelijker moeten zijn: ik mis de d-pad naast de joystick.
Je was erg duidelijk, ik doelde eerder op B64 die kwam met de joystick opmerking terwijl jij het over de d-pad had ;)

De x-t5 is als ik me goed herinner in afmetingen en gewicht ongeveer terug naar het niveau van de x-t3 gebracht. Maar dan heb je wel een kwalitatief toestel, met d-pad en joystick, en een goeie EVF.

Ofwel, als het je om gewicht en draagbaarheid gaat, neem je een Fuji X100, of nog compacter een Ricoh GRiii.

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 28-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ja, kwaliteit voelen is toch wel een vereiste van me geworden voor een camera. De MFT toestellen die ik heb zijn allemaal zeer hoogwaardig, ook de instapmodellen zoals de Olympus E-M10ii. Zeer fijne grip ook. Met die gewenning viel de X-T30ii nogal tegen, zeker voor die prijs! Maar Fuji vaarwel zeggen wil ik niet, de objectieven die ik daarvoor heb zijn té mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 15:30

djfrankel

It's a trap!

Ik heb een X-T20 en zat al geruime tijd te wachten op een mogelijke X-T50 qua upgrade. Nu ik gezien heb wat dat gaat worden heb ik het over een hele andere boeg gegooid.
X-T50 vs X-T5 zou sowieso in het voordeel van de X-T5 beslist worden. Nadeel, de X-T5 vond ik best wel prijzig in vergelijk met mijn X-T20. Dus voor dat budget kwamen er ook ineens hele andere camera's in aanmerking. Plus ik zou een aantal lenzen dan willen upgraden om ook de 40MP sensor volledig te benutten (dit zou ik ook moeten doen voor de X-T50). Die lenzen zijn de laatste tijd ook niet per se goedkoper geworden.

Vervolgens liep ik tegen een mooie 2e hands Sony A7R IV aan bij kamera express en een 24-105mm lens die eigenlijk het meeste bereik dat ik gebruik voor landschappen wel dekt en de twijfel sloeg toe.
Vervolgens las ik nog een artikel online: https://www.digitalcamera...lm-is-doing-it-on-purpose

Toen was de kogel door de kerk en stap ik na 7 jaar van Fujifilm af :o

[ Voor 5% gewijzigd door djfrankel op 28-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 12:05
@djfrankel herken je verhaal, na dik 10 jaar met Fuji gewerkt te hebben, kwam Panasonic met de S5 en de L-lenzen, soms ook beperkingen in hun aanbod/opties en prijs. Nu is mijn leukste camera Leica Q2 nog nooit zoveel plezier gehad aan 1 camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Ik ben dus in de laatste weken overgestapt van een X-T20 naar een X-T5. Ik heb de X-T20 inmiddels 7 jaar.

Vind de de kwaliteitsindruk bij de X-T5 wel echt beter dan de X-T20. De scrollwielen voelen veel meer solide aan, het kantelscherm ook. Verder natuurlijk meer knoppen en meer te customizen.

Wel vreemd vind ik dat ik met dezelfde lens als op de X-T20 en dezelfde recipe instellingen toch net andere foto's uit de X-T5 krijg. Daar ben ik nog niet helemaal uit waarom dat precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Sluuz schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:19:
Ik ben dus in de laatste weken overgestapt van een X-T20 naar een X-T5. Ik heb de X-T20 inmiddels 7 jaar.

Vind de de kwaliteitsindruk bij de X-T5 wel echt beter dan de X-T20. De scrollwielen voelen veel meer solide aan, het kantelscherm ook. Verder natuurlijk meer knoppen en meer te customizen.

Wel vreemd vind ik dat ik met dezelfde lens als op de X-T20 en dezelfde recipe instellingen toch net andere foto's uit de X-T5 krijg. Daar ben ik nog niet helemaal uit waarom dat precies is.
Het eerste wat ik daarover kan zeggen is, andere X-Trans chip en sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 16:03

iew

What the...?!

dr paaj schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
@djfrankel herken je verhaal, na dik 10 jaar met Fuji gewerkt te hebben, kwam Panasonic met de S5 en de L-lenzen, soms ook beperkingen in hun aanbod/opties en prijs. Nu is mijn leukste camera Leica Q2 nog nooit zoveel plezier gehad aan 1 camera...
Gewerkt ? of is het hobby ?

Zelf fotografeer ik met de X-H1, ik bezit ook best wat mooie M42 lenzen waar ik regelmatig mee hobby.
Daarnaast heb ik 2 Fuji lenzen namelijk de 70-300mm en de 23mm F2.
Ik doe het liefst wildlife en natuur fotografie.

Ik begon met een X-E1 en daarna al vlot een X-T1, beide heb ik nog steeds en zijn nog in mint condition.
De X-T1 blijft voor mij persoonlijk toch wel een speciale camera, ik denk vanwege de sensor en daarnaast de l00ks, foto's met deze camera blijven toch iets aparts qua karakter vind ik.

De 23mm F2 gaat in de verkoop omdat ik deze zo goed als nooit gebruik en is echt nog als nieuw.
Ik blijf met de oude M42 lenzen fotograferen toch veel te leuk vinden.

Omdat het voor mij hobby is en ik de nieuwe modellen/camera's wel erg prijzig vind zie ik echt geen reden om te upgraden.
Natuurlijk mag (moet ?) een hobby geld kosten, toch het kan te gek ook...

Vandaar mijn vraag over werk of hobby.

To do or not to do...

Pagina: 1 ... 116 ... 119 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic