Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:37
mdoos schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb een 35mm die leeft op mijn S5 dus de focal length ben ik heel gewent. Ik heb ook nog wel een xt-30ii overwogen met de 27mm 2.8 maar X100V blijft kleiner en compacter. Past in een jaszak, onder je jas dragen of bij de vrouw in de handtas 35mm 1.4 steekt toch wel stukje uit met lens. Ik heb een plank vol L-mount lenzen staan dus behoefte voor een 2e mount systeem lenzen te sparen is er niet. Sterker nog vaste lens voorkomt dat ik dat ga doen.

Wel weer even wennen weer terug naar APC dat low-light toch wel een issue is. Full-frame, iso 6400, F1.4 bestaat te donker niet >:)
Haha, ik moest juist aan de X100F wennen ten opzichte van M43 (Oly E-M1). Ik bleek toch wel erg veel profijt van beeldstabilisatie te hebben.

De X100F blijft leuk. Ik heb er inmiddels wel een groothoek converter bij, maar eigenlijk vind ik dat dat de charme van de camera weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:41:
[...]

Hmm, ik heb de camera en telefoon al meermaals uit het geheugen verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar dus zonder resultaat. Gaat op voor zowel telefoon als tablet, beiden Android.

Zijn er hier nog Android gebruikers die géén problemen met de app hebben?
Ik kan nog eens proberen om de app ook opnieuw te installeren.

Overigens werkt de camera remote app ook niet, die krijg ik niet gekoppeld.

De xApp probeert telkens verbinding te maken met WiFi, maar dat houdt dus geen stand. Ik heb ook al geprobeerd om via de WiFi instellingen het echte Mac-adres van de telefoon te gebruiken (standaard staat dat op "use randomized MAC"), maar dat maakt geen verschil.
So far so good.
Heb sinds een weekje een xt5, en paar keer de app gebruikt.
Vooral de remote is super handig met statief en lage shuttersnelheid, als je geen beweging wilt introduceren met indrukken knopje.
Maar vandaag ook paar sinterklaaskiekjes snel via telefoon doorgezet, om door te sturen. Ook wel handig dat je daar geen computer voor nodig hebt, en ter plekke kunt doen.
Foto's maken met live view werkt ook naar behoren, hoewel ik het wel irritant vindt dat je dan niet gelijktijdig via camera zelf kunt bedienen, en eerst weer de verbinding moet verbreken. Of ik mis iets, heb 'm natuurijk pas net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:58
LA-384 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:41:
[...]

Hmm, ik heb de camera en telefoon al meermaals uit het geheugen verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar dus zonder resultaat. Gaat op voor zowel telefoon als tablet, beiden Android.

Zijn er hier nog Android gebruikers die géén problemen met de app hebben?
Ik kan nog eens proberen om de app ook opnieuw te installeren.

Overigens werkt de camera remote app ook niet, die krijg ik niet gekoppeld.

De xApp probeert telkens verbinding te maken met WiFi, maar dat houdt dus geen stand. Ik heb ook al geprobeerd om via de WiFi instellingen het echte Mac-adres van de telefoon te gebruiken (standaard staat dat op "use randomized MAC"), maar dat maakt geen verschil.
Mijn ervaring (icm Android) met de Camera Remote is verbinding niet altijd stabiel is, vooral als je veel bestanden wilt over zetten.
De XApp veel stabieler tijdens de overdracht maar af en toe kan ik geen verbinding maken.

De firmware is ook up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 11:04
Propheticus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:13:
[...]
Vanuit eenzelfde soort overweging heb ik de XF 70-300mm besteld (komt vandaag binnen *O* ).
Heb je 'm nieuw gekocht of ergens tweedehands kunnen scoren? Hoe bevalt 'ie tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Dat is een goeie, waarschijnlijk niet. Ook maar eens kijken of dat nog gaat met een sd kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

LA-384 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:09:
[...]

Dat is een goeie, waarschijnlijk niet. Ook maar eens kijken of dat nog gaat met een sd kaartje.
Dat gaat ook nog prima via een sdkaart.
Kopieren, disp/back knopje indrukken en camera aanzetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LA-384
Helaas, firmware was al up to date. Zojuist alle koppelingen in camera en app verwijderd. De app van de telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Alle noodzakelijke rechten geaccepteerd. Camera opnieuw gekoppeld. Dat werkt allemaal prima, maar zodra ik met WiFi wil verbinden (wanneer ik bijvoorbeeld foto's wil overzetten) krijg ik weer de foutmelding van eerder.

Edit:
Ok, de oorzaak van het probleem is gevonden en beetje van het kaliber "oh ja stom! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht..."

Het feit wil dat ik op zowel m'n tablet als m'n telefoon de duckduckgo browser app gebruik. Deze blijft in de achtergrond draaien en één van de features is een VPN. Door die VPN zijn er verbindingsproblemen met de camera. Sluit ik de ddgapp, heb ik geen vpn en geen problemen... :F

[ Voor 44% gewijzigd door LA-384 op 27-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik was al langere tijd op zoek naar een nieuw objectief voor mijn X-H2s. Deze gebruik ik primair voor video. Heb al diverse (foto) objectieven. Maar was nu specifiek op zoek naar een lichtsterk video objectief.
Zojuist besteld: De Sirui Nightwalker 24mm T1.2 :)
Ben benieuwd hoe manueel focussen mij zal bevallen. Ik had vorige week ook al een Follow Focus gekocht. Maar die werkt niet fijn met de Fujifilm 16-55 f2.8 (focus by wire). Maar deze Sirui heeft harde stops qua focusring. Dus dat zal een stuk beter gaan als het goed is.

Nu nog een on-camera monitor voor kerst. En dan is de basis kit gereed :)
Zit te denken om de Atomos Shinobi te kopen. Maar nu eerst nog even de alternatieven bekijken.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:18:
Helaas, firmware was al up to date. Zojuist alle koppelingen in camera en app verwijderd. De app van de telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Alle noodzakelijke rechten geaccepteerd. Camera opnieuw gekoppeld. Dat werkt allemaal prima, maar zodra ik met WiFi wil verbinden (wanneer ik bijvoorbeeld foto's wil overzetten) krijg ik weer de foutmelding van eerder.

Edit:
Ok, de oorzaak van het probleem is gevonden en beetje van het kaliber "oh ja stom! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht..."

Het feit wil dat ik op zowel m'n tablet als m'n telefoon de duckduckgo browser app gebruik. Deze blijft in de achtergrond draaien en één van de features is een VPN. Door die VPN zijn er verbindingsproblemen met de camera. Sluit ik de ddgapp, heb ik geen vpn en geen problemen... :F
Om nog even hier op terug te komen, de oorzaak ligt bij de "bescherming tegen app-tracking" wat ingebakken zit in de duckduckgo app. Op mijn tablet draait die functie ook niet op de achtergrond wanneer de duckduckgo app helemaal is gesloten, maar op mijn telefoon blijft die functie wél actief. Je kunt gelukkig via de instellingen van duckduckgo per app bepalen of bescherming tegen app-tracking voor die app actief moet zijn.

Als ik het uitschakel voor Fuji Xapp, dan kan ik gewoon verbinding maken met mijn camera, ook als duckduckgo actief op de achtergrond draait.

Ik heb geen idee of andere browserapps of apps die tracking blokkeren op dezelfde manier werken, maar mocht je dezelfde issues hebben en een dergelijke app hebben draaien, kun je daar beginnen met het vinden van een mogelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:28
Knip. Het is niet de bedoeling hier je gear aan te bieden. Doe dat graag alleen via Vraag & Aanbod.

[ Voor 77% gewijzigd door sys64738 op 24-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
20 februari wordt waarschijnlijk de X100VI aangekondigd met de laatste 40MP sensor volgens fujirumors. (https://www.fujirumors.co...r-of-the-fujifilm-x100vi/)

Zijn hier nog meer mensen geïnteresseerd? Ik als jarenlange fuji en Ricoh GR gebruiker kijk altijd geïnteresseerd naar de X100 serie, maar de prijs weerhoud mij er altijd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat denk je zelf wat die prijs gaat doen dan? :+

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vast meer dan de huidige.
Ik heb wel interesse, vooral om gewoon altijd bij te hebben. XT5+23mm f1.4 WR LM is daar toch wat lomp voor.
Hoewel een WR pancake lens ook interessant zou zijn. Liefst ook 23mm en minimaal f2. De 27mm 2.8 is het toch net niet. Iets te krap voor binnen, en maak graag nachtfotos en vaak binnen met minder optimaal licht van onze rondrennende kinderen (dus snelle sluitertijden).
Een update van de 18mm f2 pancake (met snelle autofocus) zou ook een oplossing kunnen zijn.

Hoop wel op IBIS...

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 24-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:58
X100VI zal als voornaamste upgrade de 40mp sensor krijgen.
Zelfde lens als de X100V, en geen OIS.
Vermoedelijk ook geen IBIS, maar dat is nog niet 100% zeker.

Ik persoonlijk ben daarom blij dat ik de X100V heb :)
40mp kan ik missen als kiespijn (meer storage, trager in lightroom en iets meer noise in hogere ISO).
De lens van de X100V is ook best goed, maar betwijfel of die helemaal mee kan op 40mp.
Fujifilm heeft ook de vervelende eigenschap dat ze voor "minimalisme" gaan, stijl boven functie, waardoor ze bijvoorbeeld van de X100F naar de X100V de d-pad overboord gegooid hebben, wat volgens mij een dikke stap achteruit was. Kans bestaat dat ze bij de X100VI nog verder in die richting gaan, minder knoppen, meer touchscreen onzin.

De prijs van de X100VI zal allicht een pak hoger worden dan de vorige versie.

[ Voor 25% gewijzigd door phobosdeimos op 24-01-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik benieuwd ben of er een X-Pro4 komt - en of de IMHO wat onnodige capriolen van de X-Pro3 teruggedraaid worden (van mij mag een achterschermpje worden vervangen door een D-pad). Ik ben nog steeds heel blij met mijn X-Pro2, alleen wil ik misschien nog eens mijn ouder 27f 2.8 inwisselen tegen een nieuw R WR-exemplaar.

De Viltrox 27f1.2 bevalt trouwens ook prima - scherp en plezierige onscherpte - alleen is het ding toch behoorlijk groot en zwaar... daarom gebruik ik hem alleen op de X-H1. Met de X-Pro2 worden de framelines ervan ook niet goed geselecteerd, maar ik geloof niet dat het aanpassen van de benodigde datatransmissie grote prioriteit heeft bij Viltrox (misschien dat het met de X-Pro3 wel werkt, ik heb het idee dat het protocol daarvoor verschilt tussen X-Pro2 en X-Pro3 (omdat ook de Voiglander lenzen bijvoorbeeld onderscheid maken tussen camerageneraties/firmware-versies voor datacommunicatie)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
defusion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:16:
Vast meer dan de huidige.
Ik heb wel interesse, vooral om gewoon altijd bij te hebben. XT5+23mm f1.4 WR LM is daar toch wat lomp voor.
Hoewel een WR pancake lens ook interessant zou zijn. Liefst ook 23mm en minimaal f2. De 27mm 2.8 is het toch net niet. Iets te krap voor binnen, en maak graag nachtfotos en vaak binnen met minder optimaal licht van onze rondrennende kinderen (dus snelle sluitertijden).
Een update van de 18mm f2 pancake (met snelle autofocus) zou ook een oplossing kunnen zijn.

Hoop wel op IBIS...
Zit in hetzelfde schuitje. Gebruik nu een X-S10 met 23 1.4LM WR. Zou wel een kleinere setup willen, maar ben wel gehecht aan de IBIS. Vooral in donkere situaties echt een lifesaver. Heb de Ricoh na 5 camera’s (2 x GR, 2 x GRII EN 1 x GR3) uiteindelijk de deur uitgedaan. Mis vooral de EVF en vind het fragiele lens ontwerp wat betreft build en stofaantrekking uiteindelijk niet fijn.

De X100 series is qua grootte hetzelfde als de X-E series, en hoor dat de OVF niet vaak gebruikt wordt. Ik las laatst dat bij een onderzoek de meesten toch EVF gebruiken.

Blijft eigenlijk de kleine lens over als voordeel. IBIS zou mij over de streep trekken, maar het lijkt er niet op dat dat gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tomas_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:30:
[...]
IBIS zou mij over de streep trekken, maar het lijkt er niet op dat dat gebeurd.
YouTube: Fujifilm X100VI with IBIS? Here is the Answer!
Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Over een paar maandjes ga ik op vakantie naar Japan, op de planning staat om steden en natuur te bezoeken. Alleen twijfel ik welke lenzen ik mee zal nemen. In verband met het hele reizen wil ik maar 2 lenzen meenemen, ik heb deze lenzen tot mij beschikking:
  • 18-135mm
  • 70-300mm
  • 56mm
  • 18-55mm
  • 55-200mm
Ik neig naar de 18-55 met de 70-300, of is de 18-135 de betere keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 20:38
Oe ik heb de 18-135 weg gedaan destijds nadat die op 135 op oneindig zelfs op f11 vanaf 1/3 uit de rand zeer soft was. Echt een aantal geruïneerde foto’s.

Mijn laatste vakantie had ik enkel de 16-80 mee en de 18/1.4 prime. Die 16-80 (die ik had) was veel beter dan zowel de 18-135 als de 18-55. Ik zou die 2 zoomlenzen verkopen en een 16-80/4 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
De 18-55mm is niet mijn eigen lens, dus verkopen zit er niet in :P

Heb destijds de 18-135 aangeschaft omdat een goede allround lens zou zijn, maar de 16-80 is dan beter geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
De reviews van de 16-80 zijn het nochtans eens dat het maar een middelmatige lens is.
Redelijk zwak op 16mm, en ronduit slecht op 80mm.
Ik zie het voordeel niet tov de 18-55, die een pak kleiner en lichter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je kunt zelf denk ik de kwaliteit het beste beoordelen.
Het gat tussen 55 en 70 overleef je wel denk ik, dus als de 18-55 beter presteert zou ik die doen + 70-300 dus.

18-55 is m.i. best oké.
16-80 geen ervaring mee, maar WR zou een voordeel kunnen zijn, constant f4 zowel voordeel als nadeel tov 2.8-4. Of het de moeite is te upgraden? Voor mij niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:43
Moet wel bij gezegd worden dat die zwakte met name langs de randen zit. Bij 16mm landschap is het vervelend als je voorgrond lelijk wordt door te sterke lensvervormingscorrectie. Bij 80mm zal het je vaker om het midden van de foto te doen zijn; een subject zoals dier of een detail. Daarbij is het minder storend als de randen iets minder zijn.

Ik heb de 16-80mm en vind het vooral een ideale vakantielens. Ja het is een compromis, maar wel een groot bereik met OIS en constant f/4. Van 18-60mm vind ik hem goed, 16-18 en 60-80 is bonus. Toch handig om te hebben zonder tijdens de berg-, bos-, stadswandeling van lens te moeten wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
defusion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:08:
Je kunt zelf denk ik de kwaliteit het beste beoordelen.
Het gat tussen 55 en 70 overleef je wel denk ik, dus als de 18-55 beter presteert zou ik die doen + 70-300 dus.

18-55 is m.i. best oké.
16-80 geen ervaring mee, maar WR zou een voordeel kunnen zijn, constant f4 zowel voordeel als nadeel tov 2.8-4. Of het de moeite is te upgraden? Voor mij niet.
In welke zin heeft een constant f/4 t.o.v. van een f/2.8-4? Een f/2.8-4 kun je ook gewoon op f/4 instellen en het diafragma verloopt dan ook niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Universal Creations schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:16:
[...]

In welke zin heeft een constant f/4 t.o.v. van een f/2.8-4? Een f/2.8-4 kun je ook gewoon op f/4 instellen en het diafragma verloopt dan ook niet.
Ik meen vooral bij inzoomen tijdens video dat het verspringt, maar eerlijk gezegd nog niet geprobeerd of die gewoon vast blijft staan als je 'm op 4 of hoger zet.
Voor mijn gebruik niet heel relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 14:20
procaliber schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:29:
Over een paar maandjes ga ik op vakantie naar Japan, op de planning staat om steden en natuur te ....
Ik maak al ongeveer 5 jaar gebruik van de 18-135, heb misschien geluk, want voor mij is het een ideale lens, WR, stabilisatie en prima bereik. Omdat hij niet echt lichtsterk is zou ik een prime meenemen voor de avonden, vanuit het bovenstaande de 56mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 18-135 is de rubberen robbie van Fuji, ook al wat ouder. Optisch en mechanisch redelijk maar niet superieur, OIS is een van de beteren en WR is ook mooi meegenomen. De prijs is (was) fors. Diafragma kan een beperkende factor zijn maar met veel licht is ook dat niet het probleem. Als je op "wereldreis" bent en niet een hele tas met objectieven wilt meeslepen is het een aardig compromis.

Soms is het handig een objectief op de camera te hebben dat je niet in regen, sneeuw of zandstorm hoeft te wisselen en je dus wel de opname kunt maken die je anders zou missen. Een gemaakte opname met een gemiddeld objectief is in de praktijk natuurlijk 100% meer dan een geweldige opname met een top-objectief die je niet hebt kunnen maken omdat je er niet klaar voor was omdat je wisselen maar dat niet (op tijd) kon.
Anders geformuleerd, als het een hele mooie opname is (het perfecte plaatje) dan zie je vaak een aantal technische onvolkomenheden door de vingers. Daarom zijn foto's van mobieltjes ook zo populair, meestal niet perfect maar in ieder geval gemaakt..

Natuurlijk zijn er betere zoom-objectieven en die zou je natuurlijk altijd kunnen overwegen, maar soms is een redelijk objectief dat je bij je hebt beter dan het beste objectief dat niet niet past qua bereik of beschikbaarheid.

In dezelfde categorie (een beetje extremer) valt overigens de Tamron 18-300, niet top maar wel bruikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 20:27
Sprak gisteren een fotograaf die de nieuwe X100 camera al test. Hij bevestigd de 40Mp sensor en de 6 stops IBIS die in de nieuwe versie komt. De naam wilde hij niet zeggen, behalve dat het niet X100X zou worden.

Niet echt nieuws misschien voor de meesten. Ik kijk er in ieder geval naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
16-80 was voor mij stukken beter dan de 18-55 kit, en helemaal de 18-135. Had mijn 16-80 in 2023 nieuw gekocht, Denk dat er in het begin misschien wat mindere exemplaren tussen zaten. Heb er uiteindelijk prima vakantiefoto’s mee gemaakt, ook op 80mm. Doel was zo min mogelijk lens wisselen + WR vanwege stoffig/woestijn/jungle.

Maar ben sowieso niet zo onder de indruk van de standaardzooms van Fuji. Ben al weg bij Fuji, overgestapt naar Panasonic s5ii full frame.

20-60mm is een stuk beter dan de 18-55 en de 16-80. Er staat een 28-200 op de Lumix roadmap hopelijk is die goed, staat hoog op verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
CrocoDuck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:54:
16-80 was voor mij stukken beter dan de 18-55 kit, en helemaal de 18-135. Had mijn 16-80 in 2023 nieuw gekocht, Denk dat er in het begin misschien wat mindere exemplaren tussen zaten. Heb er uiteindelijk prima vakantiefoto’s mee gemaakt, ook op 80mm. Doel was zo min mogelijk lens wisselen + WR vanwege stoffig/woestijn/jungle.

Maar ben sowieso niet zo onder de indruk van de standaardzooms van Fuji. Ben al weg bij Fuji, overgestapt naar Panasonic s5ii full frame.

20-60mm is een stuk beter dan de 18-55 en de 16-80. Er staat een 28-200 op de Lumix roadmap hopelijk is die goed, staat hoog op verlanglijstje.
Als ik je verhaal zo lees had je vooral het idee dat je met fullframe meer uit de voeten zou kunnen. Je geeft nu de schuld aan de zooms van Fujifilm, maar heel wat mensen kunnen daar de prachtigste beelden mee maken. Dus stellen dat die zoons niet goed zijn is wat mij betreft wat kort door de bocht. Jij hebt gewoon een ander materiaal nodig, en die heb je blijkbaar gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik geef helemaal geen schuld aan Fujifilm, en was prima tevreden met de 16-80, maar ik was wel toe aan een step-up. Heb goede herinneringen aan mijn Fuji tijd, maar voornamelijk aan de primes. De 14/2.8, 18/1.4, 33/1.4, 90/2.

De 16-80 is niet goed genoeg voor de 40mp van de x-t5 en x-h2, wel voor de 26mp bodies.

Had lang de x-s10, maar voor WR overgestapt en ingeruild op de X-T4. Vond zelf de pasm van de x-s10 achteraf fijner, maar terug naar de kleine zoeker van de x-s20 wilde ik ook niet. 40mp van de x-h2 + grote 16-55 was en duur en niet wat ik wil, heb niet meer megapixels nodig.

Met wat zoeken kwam ik op 24mp fullframe s5ii uit, betere zoeker dan x-t4, en veel beter AF, met 20-60 lens even zwaar als x-t4 met 16-80, en betaalbare 1.8 primes. allemaal WR. Kwam financieel ook net goed uit met De grote wintercashback van in totaal 500€ hielp ook.

Heb veel plezier gehad met Fuji en achteraf vond ik alleen de standaard zooms wat minder en vooral de primes geweldig, waarbij de 16-80 beste standaard zoom is van de 3 als je alle voors en tegens mee weegt. En je moet "minder" lezen in vergelijk tot de fuji primes, maar gewoon als lens wel meer dan goed genoeg!

Volg het topic voor af en toe advies geven, niet om fuji af te kraken. Maar als mijn mening niet gewenst is kan ik daar ook wel mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
CrocoDuck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:54:
Ik geef helemaal geen schuld aan Fujifilm, en was prima tevreden met de 16-80, maar ik was wel toe aan een step-up. Heb goede herinneringen aan mijn Fuji tijd, maar voornamelijk aan de primes. De 14/2.8, 18/1.4, 33/1.4, 90/2.

De 16-80 is niet goed genoeg voor de 40mp van de x-t5 en x-h2, wel voor de 26mp bodies.

Had lang de x-s10, maar voor WR overgestapt en ingeruild op de X-T4. Vond zelf de pasm van de x-s10 achteraf fijner, maar terug naar de kleine zoeker van de x-s20 wilde ik ook niet. 40mp van de x-h2 + grote 16-55 was en duur en niet wat ik wil, heb niet meer megapixels nodig.

Met wat zoeken kwam ik op 24mp fullframe s5ii uit, betere zoeker dan x-t4, en veel beter AF, met 20-60 lens even zwaar als x-t4 met 16-80, en betaalbare 1.8 primes. allemaal WR. Kwam financieel ook net goed uit met De grote wintercashback van in totaal 500€ hielp ook.

Heb veel plezier gehad met Fuji en achteraf vond ik alleen de standaard zooms wat minder en vooral de primes geweldig, waarbij de 16-80 beste standaard zoom is van de 3 als je alle voors en tegens mee weegt. En je moet "minder" lezen in vergelijk tot de fuji primes, maar gewoon als lens wel meer dan goed genoeg!

Volg het topic voor af en toe advies geven, niet om fuji af te kraken. Maar als mijn mening niet gewenst is kan ik daar ook wel mee stoppen.
Dit is in ieder geval een veel beter verhaal dan hiervoor, dus blijf vooral doorgaan met reageren in dit topic. Ben nog wel even benieuwd waarom de 16-80 niet goed genoeg is voor de X-T5. Heb ze beide (nog) niet, maar ben wel even benieuwd. Heeft dat met de scherpte van de eens te maken? Chromatische aberraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

De XF16-80 werkt prima met mijn X-H2.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53226106617_087a0b305f_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53325682370_fce99855c7_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naja, op 24MP haalt de 16-80 op 80mm slechts 60 lpmm in het centrum en 40lpmm in de hoeken. Dat geeft niet veel vertrouwen voor een 40MP sensor. Voor dergelijke sensoren heb je echt lenzen nodig die op 24MP al richting 80 lpmm gaan. De 56mm f/1.2 WR haalt dat bijvoorbeeld in de hoeken (93 lpmm in de hoeken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:49:
Naja, op 24MP haalt de 16-80 op 80mm slechts 60 lpmm in het centrum en 40lpmm in de hoeken. Dat geeft niet veel vertrouwen voor een 40MP sensor. Voor dergelijke sensoren heb je echt lenzen nodig die op 24MP al richting 80 lpmm gaan. De 56mm f/1.2 WR haalt dat bijvoorbeeld in de hoeken (93 lpmm in de hoeken).
Dat ligt wel wat genuanceerder, denk ik. Met de 16-80 haal je misschien niet het optimale uit de sensor qua resolutie, maar "heb je echt nodig" als stelregel vind ik overdreven. Foto's zijn toch niet ineens onbruikbaar? Niet iedereen bekijkt foto's op pixelniveau en fotografeert met statief om bewegingsonscherpte door zijn/haar eigen handen te voorkómen.

In de 5D mark 2-tijden heb ik in 't begin gefotografeerd met een oude 28-70 f2.8-zoom. Scherp in de hoeken? Absoluut niet. Maar prachtige foto's mee gemaakt. Ligt denk ik vooral aan je use-case of je die scherpte daadwerkelijk nodig hebt.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Niet gek laten maken. Dat objectief is best wel behoorlijk en er zullen altijd wel objectieven zijn die iets/ veel beter zijn. Technisch perfecte foto's zijn niet altijd mooie foto's..

It's the moment that counts...

Beter a perfect moment caputered than a moment well missed but perfectly captured...

Alle grote fotografen in het verleden die "actie" vast mochten leggen (Frank Capa en dergelijke!) hadden misschien niet altijd het technisch perfecte plaatje maar wel een mooi/ perfect moment te pakken en wij herinneren ons aan deze kanjers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
William_H schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Dit is in ieder geval een veel beter verhaal dan hiervoor, dus blijf vooral doorgaan met reageren in dit topic. Ben nog wel even benieuwd waarom de 16-80 niet goed genoeg is voor de X-T5. Heb ze beide (nog) niet, maar ben wel even benieuwd. Heeft dat met de scherpte van de eens te maken? Chromatische aberraties?
Bij 40mp is er een groter verschil in rand en centrum scherpte omdat het centrum meer kan resolven dan de rand. Stel dat de rand 20mp aan kan en centrum 45 dan heb je bij een 26mp sensor maar een klein verschil van 6mp. Bij 40mp veel groter. Daardoor zal het “probleem” meer uitvergroot worden.

Het is niet dat de lens ineens bagger wordt maar wanneer je een vlak object fotografeert zul je op 40mp een groter verschil zien tussen centrum en rand.

Maar zodra je real world 3D objecten hebt zal een deel van het onderwerp al door scherpte diepte toch al onscherp zijn dus is het geen ramp.

De 18-135 had dat dus ook in veel sterkere mate op 135mm, ik heb foto’s gemaakt, ingezoomd vanaf de Alhambra op de stadsmuur van Granada van een afstand. En die waren door dit effect achteraf “onbruikbaar” voor grote afdruk ondanks f11. Terug geschaald naar web formaat valt alles wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
Als uitbreiding over mijn 18-135 comment: X-S10, 18-135@135mm F8 (niet F11). Volledige foto (1920px), en center crop (100%) en rechts crop (100%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxgghLHmvYDE17hRhH4iMKKpaQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NZnLDrWgohf7iKZlLO0xVOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNYhY4MJDGgAPAOOiWqadHhxzrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Djx2v8rgrrcYZcBo1jzaj0U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsB1tgbOQrWKFd8kbt8iSv3r--g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhHB6O5v8PsZufOk5blWMQEO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
XT4 16-80@20mm, F7.1 - 1/250, hele foto, 100% crop focus, 100% crop rechts onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiqxmO4_9-WiclQXJl_XD0o-NP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlO0yN1WVL6OLWZGQBTjV2FQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1buFTr-CUVVZGfUT47Xfoiliog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhSxSucf63ejqXD1VWu59Ad7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG8JZCThByGbA5V2Uh8fUw3Fbvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UsxQ86iNKifuw4o1anrb1lwu.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door CrocoDuck op 09-02-2024 12:40 . Reden: Had van zelfde punt nog een betere foto, verkeerde gepakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
20mm hierboven is denk ik 1 worst case scenario van al mijn foto's., in ieder geval op oneindig focus.

Hier 16mm f7.1, heel, center en rechts. Zodra je dichterbij focust is hij sowieso al een stuk beter. Die eerste Machu Picchu foto was zo'n bete worst case scenario van alle foto's.... zo onder de indruk van de site dat ik niet ff gewisseld had naar mijn briljante 18mm, je zit in een groepje met een gids die ook niet zo geduldig is als dat je zou willen, maar ja :-) was er voor de ervaring en de foto's zijn mooi meegenomen.

Zou ik weer naar Fuji terug gaan dan zou denk ik toch de 16-80 de voorkeur hebben op 26mp, en 16-55 of 3rd party op X-T5 of XH-2. Vanwege gewicht/omvang/balans de 16-55 niet geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2ju2UI7u5aXp-WnouyvkJKbzbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goVnEulFOj1P7XarfHTBBdUo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBc8bDtNkr-w8iY96HhfMoYdSdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1lZHle4J51Bj5MF4jOJGUUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zGXNG5-8AvoAmKywpOzz9_QDsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoudOkhzOtNf0z6X9gvTmp4U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door CrocoDuck op 09-02-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ok... bij deze nog 1 van 80mm 1920px :-) geen 100% crops. Dit is Sacsayhuamán, mooie site vlakbij Cusco deze stenen zijn immens groot (denk 3m+ in hoogte) en on-site op maat gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6FMBm05sCrcb2ecGl8ZUAtSY3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEBEo0mTx4ooxoG5ZZhKou37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tobiasvs schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Dat ligt wel wat genuanceerder, denk ik. Met de 16-80 haal je misschien niet het optimale uit de sensor qua resolutie, maar "heb je echt nodig" als stelregel vind ik overdreven. Foto's zijn toch niet ineens onbruikbaar? Niet iedereen bekijkt foto's op pixelniveau en fotografeert met statief om bewegingsonscherpte door zijn/haar eigen handen te voorkómen.

In de 5D mark 2-tijden heb ik in 't begin gefotografeerd met een oude 28-70 f2.8-zoom. Scherp in de hoeken? Absoluut niet. Maar prachtige foto's mee gemaakt. Ligt denk ik vooral aan je use-case of je die scherpte daadwerkelijk nodig hebt.
Allemaal waar, maar.... daar koop je geen 40MP (en vooral op aps-c) voor als je geen lenzen gebruikt die het tot zijn recht laten komen.
Net zoals die vele fotografen die een full frame camera moeten hebben en er alleen een kitlens zonder lichtsterkte op gebruiken. Dan gooi je de full frame voordelen de vuilnisbak in.
Een 16-80, 18-135, 18-300, etc kopen naast glas dat die 40MP sensor tot zijn recht laten komen, is een ander verhaal.
Naast onze dikke camera's met wisselbare lenzen gebruiken we vaak ook onze telefoon om foto's te maken. Niet omdat dat zo geweldig is, maar omdat het handig is. Zo ook met een groot zoombereiklens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

procaliber schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:29:
Over een paar maandjes ga ik op vakantie naar Japan, op de planning staat om steden en natuur te bezoeken. Alleen twijfel ik welke lenzen ik mee zal nemen. In verband met het hele reizen wil ik maar 2 lenzen meenemen, ik heb deze lenzen tot mij beschikking:
  • 18-135mm
  • 70-300mm
  • 56mm
  • 18-55mm
  • 55-200mm
Ik neig naar de 18-55 met de 70-300, of is de 18-135 de betere keuze?
Ik ga volgende maand ook een kleine 4 weken naar Japan. Ik neem alleen de X-T5, Fuji 16mm f/1.4 en 35mm f/2 primes mee (Heb ik besloten. Denk ik). Ik gebruik zelf weinig tot geen tele, dus voor die ene keer dat ik misschien wat meer tele nodig heb kan ik dat nog wel croppen (40Mpix op de X-T5 geeft wel wat ruimte).
Kans is groot dat die 35mm gewoon heel de vakantie in de tas blijft. Totale gewicht is ~1250gr (incl volle accu :+ ), dus qua gewicht valt het nog wel mee.

Overigens heb ik die 18-55 en 55-200 ook, maar gebruik die maar zeer sporadisch.

[ Voor 3% gewijzigd door BlaTieBla op 13-02-2024 14:03 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
BlaTieBla schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik ga volgende maand ook een kleine 4 weken naar Japan. Ik neem alleen de X-T5, Fuji 16mm f/1.4 en 35mm f/2 primes mee (Heb ik besloten. Denk ik). Ik gebruik zelf weinig tot geen tele, dus voor die ene keer dat ik misschien wat meer tele nodig heb kan ik dat nog wel croppen (40Mpix op de X-T5 geeft wel wat ruimte).
Kans is groot dat die 35mm gewoon heel de vakantie in de tas blijft. Totale gewicht is ~1250gr (incl volle accu :+ ), dus qua gewicht valt het nog wel mee.

Overigens heb ik die 18-55 en 55-200 ook, maar gebruik die maar zeer sporadisch.
De 18-55 en de 55-200 zijn niet van mijzelf, maar kan ik wel tijdelijk gebruiken.

Ik denk dat ik in het donker en binnen beter wegkom met de 18-55 dan de 18-135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
1799 in nederland voor de nieuwe x100vi. Was te verwachten, maar wel een kleine tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Ik vind het wel knap dat ze het er allemaal erin hebben weten te krijgen met zowat dezelfde afmetingen.

Helaas boven budget maar kwijlen mag...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik ben opgelucht ivm de X100VI, had verwacht dat ik jaloers zou worden, maar eigenlijk helemaal niet :)
Erg blij met m'n X100V die ik destijds voor 1349 euro nieuw gekocht heb. IBIS en 40mp boeit me niks.
De nieuwe is ook iets dikker, iets zwaarder, een heel stuk duurder en gemaakt in China ipv Japan.

[ Voor 19% gewijzigd door phobosdeimos op 20-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:43

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik heb nog een X100. Gebruik ik soms maanden (jaren) niet, en dan ineens weer wel. Afgelopen zomer en najaar weer eens mee op pad geweest en ik was werkelijk vergeten hoe leuk het is om ermee te schieten onderweg. De vormfactor, het gebruik, de lens. Was écht leuk weer. Toch maar eens kijken of ik een X100VI als upgrade zou willen.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:09

Shrien

frequent snoozer

Ik wacht wel even. OIS en 40mp heb ik niet nodig. Als de VI enigszins leverbaar is zullen de occasion prijzen van de F en V ook wel een hondertje of twee in prijs zakken. Reden genoeg om die generaties weer eens op te pakken als secondary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Mijn favoriete lens de XF27 (mark1) hapert.

Het lijkt erop dat lens focus mechanisme vuil is ofzo. Ik krijg vaak een error en als ik dan zelf focus ringen weer in behuizing drukt gaat hij na zoveel keer een keer normaal aan. Dan kan ik ook gewoon fotos maken en focust hij gewoon goed. Totdat ik hem zeg maar weer standby of uit zet.

Weet iemand of dit te herstellen valt? en of het beetje betaalbaar is?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Tomas_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:41:
1799 in nederland voor de nieuwe x100vi. Was te verwachten, maar wel een kleine tegenvaller.
Staat nu ook in de Pricewatch voor dat bedrag:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
BlaTieBla schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Denk dat de 18/1.4 echt een ultra goede match zou zijn met de x-t5.

Lang weekend naar D-Day beaches in Normandië heb ik 80%+ van de foto’s met de 18/1.4 rest met XF33/1.4, XF90, XF14

Had toen nog X-S10, maar totaal gewicht was, ehm, net dragelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
https://www.dpreview.com/...lm-x100vi-sample-gallery/

Ben er niet direct van onder de indruk... zeker niet voor 1800 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
En daar heeft FujiXWeekly dan ook weer een reactie op gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
jkrol schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:18:
[...]

En daar heeft FujiXWeekly dan ook weer een reactie op gegeven.
Had ik gelezen inderdaad. Ik vind het wel grappig. Ik vind eigenlijk wel dat de eerste blogger een beetje gelijk heeft, maar in deze wereld mag je niet te negatief zijn. Ik vind het zelf een gave camera, maar ook een beetje overrated. Van mij mag hij zijn eigen mening hebben. Schijnbaar doet dat een beetje pijn bij de liefhebbers.

Daarnaast is een beetje tegengas tegen de door Fuji-film gesponsorde (ze kregen de camera opgestuurd) reviewers wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De camera is (nog steeds) een nogal gehyped dingetje.

Ja het is leuk en je kunt met een x100 serie aardige foto's mee maken maar de camera moet wel bij je passen met al zijn beperkingen, want die zijn er.

Afhankelijk van jezelf loop je tegen het hebben van maar 1 objectief aan (ja, met te grote en te dure opzetdingen heb je een minimum aan variatie) maar je bent niet flexibel. Je moet ook ontzettend goed oppassen de deksel niet kwijt te raken want die is waardeloos (althams bij de F die ik heb liggen en eerlijk gezegd nauwelijk gebruik...)...

Daarnaast is de OVF wennen en zal een groot aantal gebruikers niet of nauwelijk aanspreken, in de rpaktijk zullen dan ook velen de tussenoplossing (een klein LCD scherm om te controleren of iets ook een beetje scherp is..) of helemaal op EVF overgaan.

De OVF maakt het dingetje ook erg complex en storingsgevoelig naar het schijnt... Daardoor is het toestel ook best wel groot en stop je hem zeker niet makkelijk in een normale broekzak. Of een grote broek aantrekken of toch maar een extra tasje..

Dan heb je nog de uitdaging van de kwaliteit van het objectief. Dit is de tweede versie aangezien de oorspronkelijke versie de 24 MP eigenlijk niet aankon. Ook is het nogal zacht bij dichtbij. De tweede versie komt waarschijnlijk ook aan zijn grenzen bij de nieuwe sensor en de versie VII zal dan misschien een derde versie hebben die dat probleem oplost. Zacht schijnen ze allemaal te zijn als je dichterbij komt.

Last but nog least is het een nicheproduct waar misschien veel vraag naar lijkt te zijn omdat die "moeilijk leverbaar is" maar er er zullen ook maar heel weinig van worden geproduceert en de aantallen stellen, vergeleken met de andere modellen weinig tot nix voor. Dat, samen met de complexiteit zorgt er natuurlijk ook voor dat het ding retteduur is, ondanks dat die in China geproduceert gaat worden.

Er zullen vast wel mensen zijn die er geweldig mee uit de voeten kunnen, hem geweldig vinden en het geld er voor over hebben. Het toestel is ze gegund! Maar we moeten niet doen alsof dit de heilige graal der fotografie is waar je niets over mag zeggen of kanttekeningen bij mag zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik denk dat het de beste uit de X100 serie is, al schijnt hij weer zwaarder en groter geworden. Maar nu door ibis kun je er ook makkelijker uit de hand mee filmen. En een veel betere AF.

Maar ik denk dat 90% van de gebruikers liever de x-s20 binnenkant hadden gezien, 26mp was prima geweest. En dan 1499.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik twijfel vooral nog of ik de lens en autofocus goed genoeg ga vinden.
Super tevreden met XT-5 en 23mm 1.4 WR. Maar ik laat 'm vaak thuis voor korte gezins-uitstapjes, waar een kortere lens prima in m'n jaszak had gepast.

Zou eigenlijk wel een directe vergelijking tussen die exacte combinatie, en X100VI willen zien (full-res sample shots)
Of ik moet 'm zelf eens goed kunnen testen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Nou… ik had nog geen review gelezen alleen door dpreview samples gebladerd. Maar die phoblographer review… lijkt meer van het type negatieve aandacht door clickbait is ook aandacht… 1 ster lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
CrocoDuck schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:43:
Ik denk dat het de beste uit de X100 serie is, al schijnt hij weer zwaarder en groter geworden. Maar nu door ibis kun je er ook makkelijker uit de hand mee filmen. En een veel betere AF.

Maar ik denk dat 90% van de gebruikers liever de x-s20 binnenkant hadden gezien, 26mp was prima geweest. En dan 1499.
Betere AF: vergeet het maar.
De AF bij de X100 reeks staat stil sinds de X100F.
Want ze kunnen de cpu en algoritmes nog zo snel en slim maken als je wil, de beperkende factor is de lensmotor. En die is nog altijd dezelfde. Erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
defusion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:54:
Super tevreden met XT-5 en 23mm 1.4 WR. Maar ik laat 'm vaak thuis voor korte gezins-uitstapjes, waar een kortere lens prima in m'n jaszak had gepast.

Zou eigenlijk wel een directe vergelijking tussen die exacte combinatie, en X100VI willen zien (full-res sample shots)
Ik heb de X100V en de X-T3 met 23mm f1.4 WR.
De lens en AF van de X100V zijn prima op zichzelf, maar beide wel van een stuk lager niveau dan de 23mm f1.4 WR. De 1.4 op 1.4 is scherper dan de X100VI op F4. En de focus natuurlijk ook een wereld van verschil.

De X100 blijft wel een heerlijk toestel, gebruik het met veel plezier.
Maar je moet je verwachtingen wel bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
defusion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:54:

Om deze reden ben ik voor een Ricoh GR3 gegaan. Past zelfs in een spijkerbroek of korte broek. Echt klein en super mooie foto’s. Vooral wanneer je op niet toeristische plekken bent in een wat gevaarlijker gebied trek je er niet meteen de aandacht mee.

Compactheid maakt voor mij de missende zoeker het wel waard. X100 serie is eigenlijk net te groot voor dat doel. Heb ooit vroegah de X100 limited edition tijd gehad (zwart!!), ken het formaat.

Zou voor de lol nog wel een X100F willen. Echt niet nodig 🤣. Heb ook een 35/1.8 bij m’n fullframe camera.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:01
Toch wel bijzonder dat de algehele toon negatief is over de x100vi.
Gister kreeg ik mijn X100VI.

Dit terwijl ik verschillende pro Sony bodies bezit met prachtig prime lens spul.
Reden om de X100vi aan te schaffen is juist de eenvoud, het speelse karakter en de limitaties van de vaste lens.

Ik zal niet snel kiezen voor opzet stukken. Dit zal ongetwijfeld de kwaliteit verminderen.
Waarom ik wel voor de fuji ben gegaan is.

- Uit de comfortzone en weer echt fotograferen.
- De kleuren die zoveel mooier zijn dan uit de sony
- Sony voelt te veel als werk camera. zelfs een blinde kan er mooie scherpe fotos mee maken.
- Het speelse idee van de profiles om zo 90% onbewerkt te gebruiken.

Autofocus is van wat ik heb gemerkt mooi en snel (sneller dan een x-e4 met 1.4 lens die ik had)
Wel is de limitaties de lens merk ik die is niet mega snel en maakt nogal wat geluid.

Van wat ik tot nu toe heb gemerkt is de beeld kwaliteit echt geweldig is (voor aps-c) En ik heb gewoon zin om te fotograferen daar waar ik mijn sonys nooit meer meeneem ergens naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Tomas_ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Had ik gelezen inderdaad. Ik vind het wel grappig. Ik vind eigenlijk wel dat de eerste blogger een beetje gelijk heeft, maar in deze wereld mag je niet te negatief zijn. Ik vind het zelf een gave camera, maar ook een beetje overrated. Van mij mag hij zijn eigen mening hebben. Schijnbaar doet dat een beetje pijn bij de liefhebbers.

Daarnaast is een beetje tegengas tegen de door Fuji-film gesponsorde (ze kregen de camera opgestuurd) reviewers wel goed.
Ik ben al een tijdje geleden gestopt met het lezen van thePhoblographer, juist omdat ik de reviews weinig consequent vond. Camera's die de grond in werden geboord vanwege een minor issue, of die juist opgehemeld werden omdat er een knopje op de juiste plek zat (en waar tegenvallende fotografische kwaliteiten dan maar even naar het tweede plan werden geschoven).

Een aantal kritiekpunten die ze hebben op de X100VI zijn zeker terecht (prijs, batterij, kwetsbaarheid van het scherm, weatherproofing) maar die kunnen er op zich niet voor zorgen dat de camera maar één ster waard is. Dat de X100V populair was onder Tiktokkers kan niet als veroordeling gebruikt worden op de kwaliteit van die camera, en al helemaal niet op die van z'n opvolger.
Waar thePhoblographer helemaal niet op in gaat is hoe het is om met het toestel in de weer te zijn. Layout van knoppen, bedieningsgemak, kwaliteit van de beelden... Dáár gaat het toch om bij fotograferen? Dus, wederom: een review die je niet echt serieus kunt nemen.

Echt een site waarvan ik me serieus afvraag door wie ze betaald worden...

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 09:52
mr3000 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:16:
Fijn dat je ‘m al zo snel hebt zeg! Waar heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
mr3000 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:16:

Dit terwijl ik verschillende pro Sony bodies bezit met prachtig prime lens spul.
Reden om de X100vi aan te schaffen is juist de eenvoud, het speelse karakter en de limitaties van de vaste lens.

Ik zal niet snel kiezen voor opzet stukken. Dit zal ongetwijfeld de kwaliteit verminderen.
Waarom ik wel voor de fuji ben gegaan is.

- Uit de comfortzone en weer echt fotograferen.
- De kleuren die zoveel mooier zijn dan uit de sony
- Sony voelt te veel als werk camera. zelfs een blinde kan er mooie scherpe fotos mee maken.
- Het speelse idee van de profiles om zo 90% onbewerkt te gebruiken.

Autofocus is van wat ik heb gemerkt mooi en snel (sneller dan een x-e4 met 1.4 lens die ik had)
Wel is de limitaties de lens merk ik die is niet mega snel en maakt nogal wat geluid.

Van wat ik tot nu toe heb gemerkt is de beeld kwaliteit echt geweldig is (voor aps-c) En ik heb gewoon zin om te fotograferen daar waar ik mijn sonys nooit meer meeneem ergens naartoe.
Je beschrijft precies waarvoor hij bedoeld is, en de reden waarom de meeste mensen er zoveel plezier aan beleven. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SwaggyEggs
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 11:39
phobosdeimos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Betere AF: vergeet het maar.
De AF bij de X100 reeks staat stil sinds de X100F.
Want ze kunnen de cpu en algoritmes nog zo snel en slim maken als je wil, de beperkende factor is de lensmotor. En die is nog altijd dezelfde. Erg traag.
Ik heb hem ook binnen. De lensmotor is super noisy en best traag... Dat terwijl youtube best positief is: YouTube: Fujifilm X100VI: Features, Improvements and Performance. Ik kan er verder wel mee leven, maar de lens motor is toch wel duidelijk het zwakste punt zover.

• thomas-x-1982
SwaggyEggs schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb hem ook binnen. De lensmotor is super noisy en best traag... Dat terwijl youtube best positief is: YouTube: Fujifilm X100VI: Features, Improvements and Performance. Ik kan er verder wel mee leven, maar de lens motor is toch wel duidelijk het zwakste punt zover.
Mag ik vragen waar je hebt besteld en wanneer? Ben benieuwd wanneer de mijne komt.

Mijn X100V was stuk (volledig defect en onrepareerbaar) dus ik wacht al een tijdje op de release van de nieuwe. Als er geen verbetering is qua lensmotor snelheid en geluid ten opzichte van de X100V dan vind ik dat prima.

• Cirolf
  • Laatst online: 15-09 14:45
Ik heb op 20/02 8:43 besteld bij Kamera-Express. Ik heb hen gisteren eens gestuurd maar ze hebben geen zicht op een mogelijke leverdatum blijkbaar. Beetje vreemd aangezien veel andere winkels gisteren zijn begonnen met uitleveren (voorbeelden gezien van Grobet en CameraNu).

Nuja, geduld is een schone deugd ;)

• phobosdeimos
thomas-x-1982 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Mag ik vragen waar je hebt besteld en wanneer? Ben benieuwd wanneer de mijne komt.

Mijn X100V was stuk (volledig defect en onrepareerbaar) dus ik wacht al een tijdje op de release van de nieuwe. Als er geen verbetering is qua lensmotor snelheid en geluid ten opzichte van de X100V dan vind ik dat prima.
Wat is er gebeurd met je X100V? Laten vallen? Of gewoon spontaan volledig kaputt gegaan? :'(

• SwaggyEggs
  • Laatst online: 15-09 11:39
thomas-x-1982 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Bij ringfoto Meppel was hij op 26 feb voorradig, toen besteld en 28 feb geleverd.

• thomas-x-1982
phobosdeimos schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Wat is er gebeurd met je X100V? Laten vallen? Of gewoon spontaan volledig kaputt gegaan? :'(
Een uit de hand gelopen golf met zoutwater en zand deed het touchscreen de nek om. Fujifilm weigerde te repareren, want geen vervangende units (dit was 1,5 mnd voor aankondiging X100VI) en geen vervangende onderdelen op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cirolf schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:00:
Ik heb op 20/02 8:43 besteld bij Kamera-Express. Ik heb hen gisteren eens gestuurd maar ze hebben geen zicht op een mogelijke leverdatum blijkbaar. Beetje vreemd aangezien veel andere winkels gisteren zijn begonnen met uitleveren (voorbeelden gezien van Grobet en CameraNu).

Nuja, geduld is een schone deugd ;)
Dat er nog geen leverdatum is voor jouw toestel staat los van het feit er wel degelijk toestellen uitgeleverd worden. De vraag is zoals gebruikelijk weer groter dan het aanbod, dus zal niet iedereen die er 1 besteld heeft, die ook direct bij de eerste levering krijgen. Ik hoop wel dat Fuji geleerd heeft van de fouten met de X100V, want die is nog altijd slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Universal Creations schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 00:21:
[...]

Dat er nog geen leverdatum is voor jouw toestel staat los van het feit er wel degelijk toestellen uitgeleverd worden. De vraag is zoals gebruikelijk weer groter dan het aanbod, dus zal niet iedereen die er 1 besteld heeft, die ook direct bij de eerste levering krijgen. Ik hoop wel dat Fuji geleerd heeft van de fouten met de X100V, want die is nog altijd slecht leverbaar.
Zelf ook bij Kamera Express besteld, maar wel wat later op de dag (10:45) - ben benieuwd hoe snel die rij groeide op 10 februari haha. Dacht ik ben nog wel redelijk op tijd door ongeveer 4 uur na aankondiging te bestellen, maar zo te zien ben je zelfs met een bestelling van 2 uur eerder nog niet bij de eerste uitlevering.

We gaan het weer zien, maar zal me alsnog niet verbazen als ‘ie pas eind maart of april komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hier bij Cameranu pre-order.
Krijg net bericht:
We hebben de eerste batch van de "Fujifilm X100VI compact camera" ontvangen.
Helaas is dit bij lange na niet genoeg om onze backorders te dekken.
We verwachten dat de camera's maandelijks komen binnendruppelen, maar verder is het nog niet bekend wanneer we kunnen uitleveren.
We houden de levertijd voor je in de gaten en zullen je medio april verder informeren.

Vind het niet erg. Geeft me tijd om er nog even over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 23:07
Helaas op MP al te koop voor 1900-2000... Ik had niet verwacht dat het zo storm zou lopen... Maar even wachten dan maar, op mijn order bij CameraNU :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icr500
  • Laatst online: 25-09-2024
Voor wie niet kan wachten: bij Foto-Radio Janssen op de haarlemmerstraat 81, Amsterdam is er nog een zwarte op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas-x-1982
defusion schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:01:
Hier bij Cameranu pre-order.
Krijg net bericht:
We hebben de eerste batch van de "Fujifilm X100VI compact camera" ontvangen.
Helaas is dit bij lange na niet genoeg om onze backorders te dekken.
We verwachten dat de camera's maandelijks komen binnendruppelen, maar verder is het nog niet bekend wanneer we kunnen uitleveren.
We houden de levertijd voor je in de gaten en zullen je medio april verder informeren.

Vind het niet erg. Geeft me tijd om er nog even over na te denken.
Deze kreeg ik vanochtend ook maar net alsnog mail gekregen dat ik mag betalen en nu track & trace in handen! Top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

icr500 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:46:
Voor wie niet kan wachten: bij Foto-Radio Janssen op de haarlemmerstraat 81, Amsterdam is er nog een zwarte op voorraad.
Ik ben al sinds 28 februari mijn mailbox dagelijks meermalen per uur in de gaten aan het houden (pre-orders bij oa. kamera express en cameranu) en ik lees nu pas je bericht, dacht: shit deze is zeker al weg! Maar niet geschoten is mis, dus heb direct gebeld en opgehaald (alles nog geen 10 minuten bij elkaar). Foto-Radio Janssen is nog geen 1km van mij vandaan.

TLDR: zwart heeft hij niet meer, die heb ik, maar hij heeft nog wel 1 zilveren op voorraad.

Hoe ben jij bij deze zaak gekomen? Gewoon kwestie van rondbellen?
En grote dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dezeppo
randje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Ik ben al sinds 28 februari mijn mailbox dagelijks meermalen per uur in de gaten aan het houden (pre-orders bij oa. kamera express en cameranu) en ik lees nu pas je bericht, dacht: shit deze is zeker al weg! Maar niet geschoten is mis, dus heb direct gebeld en opgehaald (alles nog geen 10 minuten bij elkaar). Foto-Radio Janssen is nog geen 1km van mij vandaan.

TLDR: zwart heeft hij niet meer, die heb ik, maar hij heeft nog wel 1 zilveren op voorraad.

Hoe ben jij bij deze zaak gekomen? Gewoon kwestie van rondbellen?
En grote dank!
Goed bezig! Voor mij zal het wachten blijven, wil na een paar zilveren x100 modellen ook wel eens een zwarte...

Ik peins er een te hebben ergens rond kerst 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezeppo
Coolblue heeft er nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
https://www.coolblue.nl/p...jifilm-x100vi-zilver.html

zilver en zwart op voorraad per nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Zwart is uitverkocht :)

[ Voor 42% gewijzigd door dezeppo op 05-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Zilver ook weg nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Wat een rollercoaster @dezeppo 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dezeppo
😂 tja, ik dacht ik help de andere tweakers...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:32
Ik had mij bij diverse shops ingeschreven voor een voorraad alert en kreeg gisteren van Coolblue een bericht dat de zwarte op voorraad was. Meteen gekocht, was er blijkbaar maar één want daarna direct uitverkocht. Wordt vanmiddag bezorgd :)

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
remoss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:36:
Ik had mij bij diverse shops ingeschreven voor een voorraad alert en kreeg gisteren van Coolblue een bericht dat de zwarte op voorraad was. Meteen gekocht, was er blijkbaar maar één want daarna direct uitverkocht. Wordt vanmiddag bezorgd :)
Ik weet dat ik mij voor beide had ingeschreven, maar had geen melding ontvangen gisteren. Dus die voorraad alert werkt niet zo goed blijkbaar.

Gelukkig had ik 'm al binnen, maar had dat wel jammer gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:25

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de Dynamic Range 100%/200%/400% en "D-Range priority" instellingen van m'n X-T3 en nu vraag ik me af of er een reden is om dit niet gewoon altijd op AUTO te zetten als je toch altijd RAW schiet en achteraf foto's bewerkt in Lightroom. Zijn er hier mensen die veel met deze opties spelen en ervaring hebben?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 14:42
amphora schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:30:
Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de Dynamic Range 100%/200%/400% en "D-Range priority" instellingen van m'n X-T3 en nu vraag ik me af of er een reden is om dit niet gewoon altijd op AUTO te zetten als je toch altijd RAW schiet en achteraf foto's bewerkt in Lightroom. Zijn er hier mensen die veel met deze opties spelen en ervaring hebben?
Naar mijn weten geldt dit voornamelijk voor mensen die vooral JPEGs gebruiken. Als je in RAW fotografeert, kun je de dynamische range zelf herstellen in programma's zoals Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

DQmanglocQ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Naar mijn weten geldt dit voornamelijk voor mensen die vooral JPEGs gebruiken. Als je in RAW fotografeert, kun je de dynamische range zelf herstellen in programma's zoals Lightroom.
Ik meen mij te herinneren dat het wel degelijk uitmaakt voor RAW. Zie deze pal2tech video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Shrien schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat het wel degelijk uitmaakt voor RAW. Zie deze pal2tech video.
Klopt, het maakt wel uit voor RAW. Staat bij mij sinds het begin op DR100, beste optie als je zelf je raw beelden nabewerkt in Lightroom oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Laatst online: 16-09 21:28
Misschien kunnen jullie me helpen met deze twijfel...

Ik ben best wel een fan van de x100vi, het lijkt me tenminste een ideale point and shoot / vakantie camera. Ik wil geen grote body. Toch twijfel ik of ik in de toekomst niet wellicht andere lenzen nodig ga hebben. Ben daarom aan het denken om een xt-5 aan te schaffen, samen met de 33mm 2.0. Ik weet dat dit me 500 euro meer gaat kosten, maar vraag me af of ik hier niet ook een soort 'iets grotere' x100vi mee kan ' imiteren'. Hij heeft immers dezelfde ' binnenkant ' maar uiteindelijk met meer mogelijkheden. Hoe kijken jullie tegen dit dilemma aan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

rhjgiesen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:52:

Ik ben best wel een fan van de x100vi, het lijkt me tenminste een ideale point and shoot / vakantie camera. Ik wil geen grote body. Toch twijfel ik of ik in de toekomst niet wellicht andere lenzen nodig ga hebben. Ben daarom aan het denken om een xt-5 aan te schaffen, samen met de 33mm 2.0. Ik weet dat dit me 500 euro meer gaat kosten, maar vraag me af of ik hier niet ook een soort 'iets grotere' x100vi mee kan ' imiteren'. Hij heeft immers dezelfde ' binnenkant ' maar uiteindelijk met meer mogelijkheden. Hoe kijken jullie tegen dit dilemma aan?

De X-S10 of X-S20 is compacter dan de X-T5 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

X-T5 lijkt me overkill voor je doeleinden. Kijk eens naar een X-E4 i.c.m. 27mm of 35mm f2 / f1.4 en je bent bijna even compact uit. Niet de nieuwste snufjes, maar kun je prima mee uit de voeten lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Zie vergelijking qua grootte - X100VI - X-T30 (II) - X-S20 - X-T5 met 27mm f/2.8 - 23mm f/2 - 18-55mm f/2.8-4

De X-S20 en X-T30II hebben een lagere resolutie maar zijn met 26MP meer dan genoeg voor de meeste mensen. De 27mm f/2.8 is qua formaat vergelijkbaar met de 23mm f/2 van de X100VI, maar heeft een andere beeldhoek en is minder lichtsterk. Eventueel heeft Voigtländer nog een hele mooie 27mm f/2 pancake, maar die heeft geen autofocus.

De combi X-T30II met 27mm f/2.8 is compacter, lichter en een stuk goedkoper dan de X100VI, maar heeft geen stabilisatie. Mocht dat een vereiste zijn, kijk dan eens naar de X-S20 met die lens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vooral de brandpuntsafstand moet je aanstaan denk ik...
23mm is wat mij betreft ideaal dat het óók binnen nog bruikbaar blijft, en zie de 27mm pancake niet als voldoende alternatief.

Maar als formaat lens verder geen bezwaar vormt kun je beter iets anders kiezen. Genoeg andere lenzen om uit te kiezen. De meeste fuji camera's zijn best compact, maar alleen met een pancake lens vind ik het klein genoeg om in m'n jaszak mee te nemen. Ben je bereid altijd een tasje mee te nemen, dan kun je met zowat elke fuji X-serie camera prima uit de voeten, en komt het wat meer aan op features als IBIS en 26 vs 40mp, en of je WR wil of dat kunt missen.

Persoonlijk zou ik m'n xt-5 er niet voor willen missen. X100 serie zie ik meer als iets voor erbij, doordat het wat beperkt is door de vaste lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 21:53
defusion schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:25:
....
Persoonlijk zou ik m'n xt-5 er niet voor willen missen. X100 serie zie ik meer als iets voor erbij, doordat het wat beperkt is door de vaste lens.
Ik heb exact hetzelfde, wilde de x100v vanwege die zelfde compactheid, maar was niet te krijgen, toch besloten te gaan voor de xt-5, geen seconde spijt van gehad. Is iets minder compact, maar merk er weinig van. En je hebt toch net even wat meer mogelijkheden.
Pagina: 1 ... 115 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic