Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Misschien oud nieuws en al lang bekend, maar ik wil het toch even delen.
Ik maak sindskort gebruik van de "nieuwe" x-app van fujifilm. Voorheen wat foto's gedeeld met de tablet en vandaag wilde ik mijn telefoon weer verbinden, maar dat lukte keer op keer niet.

Wat bleek, de camera is gekoppeld aan een specifiek device en verwacht bij een bluetooth verbinding ook dat specifieke device. Door naar het menu te gaan en dan naar "Installatie" (de steeksleutel) -> "Verbinding instellen" -> "Bluetooth-/SMARTPHONE-inst." -> "Selecteer Koppelbestemming" te gaan, krijg je een lijstje van gekoppelde apparaten. Hier selecteer je het apparaat wat je wenst te koppelen en daarna maakt de app probleemloos verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-06 09:44
LA-384 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:40:
Misschien oud nieuws en al lang bekend, maar ik wil het toch even delen.
Ik maak sindskort gebruik van de "nieuwe" x-app van fujifilm. Voorheen wat foto's gedeeld met de tablet en vandaag wilde ik mijn telefoon weer verbinden, maar dat lukte keer op keer niet.

Wat bleek, de camera is gekoppeld aan een specifiek device en verwacht bij een bluetooth verbinding ook dat specifieke device. Door naar het menu te gaan en dan naar "Installatie" (de steeksleutel) -> "Verbinding instellen" -> "Bluetooth-/SMARTPHONE-inst." -> "Selecteer Koppelbestemming" te gaan, krijg je een lijstje van gekoppelde apparaten. Hier selecteer je het apparaat wat je wenst te koppelen en daarna maakt de app probleemloos verbinding.
Ik had hetzelfde probleem. Niet heel erg intuïtief... De namen van de telefoons maakt het er ook niet makkelijker op.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 14:59
[quote]Tsurany schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:19:
Na lang tobben toch de 10-24mm occasion opgehaald, de video van Andy Mumford was hier toch wel overtuigend in. Hij gebruikt deze lens zeer frequent en maakt er prachtige foto's mee. De lens zal voor mij denk ik niet de beperkende factor zijn in de kwaliteit van de foto's die ik er mee maak.
YouTube: What's In My Bag For A Landscape Photography Trip - 2023 Edition

Gefeliciteerd met deze fijne lens. Ik gebruik, net als Mumford, deze lens icm de 55-200. Als ik slechts 1 lens zou mogen gebruiken, dan zou het deze zijn. Ideaal voor landschappen en in steden.

Foto's zien er prima uit. Vergeet ook niet dat wanneer je Photolab 6 gaat gebruiken, Fuji RAW's door de uitmuntende demosaicing, er nog nooit zo goed uit hebben gezien!

YouTube: These are the best Fujifilm files I've ever seen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Chris79 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:03:
Gefeliciteerd met deze fijne lens. Ik gebruik, net als Mumford, deze lens icm de 55-200. Als ik slechts 1 lens zou mogen gebruiken, dan zou het deze zijn. Ideaal voor landschappen en in steden.
Gisteren mee door Stavanger gelopen en daar is het al ideaal inderdaad met zo'n groothoek, kan fotos maken die normaal niet zouden passen. Een mooie telezoom komt hierna als ik weer wat geld heb.
Foto's zien er prima uit. Vergeet ook niet dat wanneer je Photolab 6 gaat gebruiken, Fuji RAW's door de uitmuntende demosaicing, er nog nooit zo goed uit hebben gezien!

YouTube: These are the best Fujifilm files I've ever seen!!
Ga ik zeker naar kijken als ik terug ben, thnx.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Is er hier iemand die van een Sony Axxx camera naar een Fuji (XT-3 of XS10) is gegaan?

Heb de A6100 nu een maand in bezit, maar vind de ergenomie niet heel super (geen goede grip voor mijn hand) en ik ben erg gecharmeerd van de Fuji camera's kwa looks. Ook mis ik een draaiend scherm wat bijv de XS10 heeft.

Filmen doe ik haast nooit, dus dat is zeker geen must.

Hoor graag jullie ervaringen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Knamix op 29-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nou, als je dan tussen een X-S10 en een X-T3 twijfelt maar voor meer houvast wilt gaan, neem dan de X-S10. Standaard heeft de X-T3 behoorlijk weinig grip. Daar zijn uiteraard wel losse grips voor te koop. Probeer ze eerst eens fysiek vast te houden. Dan weet je meer.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:29
X-S10 bevalt me (na een X-T20) ook beter als ex-Nikon gebruiker omdat ik PASM-keuzes gemakkelijker vind werken dan de standaard Fuji-stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sjaak_Afhaak schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:35:
Nou, als je dan tussen een X-S10 en een X-T3 twijfelt maar voor meer houvast wilt gaan, neem dan de X-S10. Standaard heeft de X-T3 behoorlijk weinig grip. Daar zijn uiteraard wel losse grips voor te koop. Probeer ze eerst eens fysiek vast te houden. Dan weet je meer.
Ik ben van een x-t20 naar een x-t3 gegaan en de grip van de x-t3 is vergelijkbaar met die van de x-t20 mét grip-extender. Persoonlijk vind ik het prima, zeker niet "behoorlijk weinig", maar idd niet vergelijkbaar met dslr en x-s10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 20:31
Hallo, na jarenlang een grote Canon 6D met allerlei lenzen meegesleept te hebben (en ik daardoor eigenlijk steeds meer naar de iPhone greep) heb ik besloten een X100V aan te schaffen.

Uiteraard ben ik ermee bekend dat dit niet een gevalletje is van even snel naar Coolblue.nl en morgen is 'ie in huis.

Wat is volgens jullie de beste mogelijkheid om 'm een beetje snel in huis te krijgen (nieuw)? Zijn er verborgen wachtlijsten bij Cameranu.nl en vergelijkbare websites, of moet ik gewoon de F5 knop zoveel mogelijk gebruiken en snel reageren bij voorraadmails?

Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:10
Ik ben destijds bij een fysieke zaak langsgegaan om de X-S20 op tijd te krijgen, is mij wel goed bevallen.
Qua prijs was die hetzelfde als online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-06 09:43
thomas-x-1982 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:39:
Hallo, na jarenlang een grote Canon 6D met allerlei lenzen meegesleept te hebben (en ik daardoor eigenlijk steeds meer naar de iPhone greep) heb ik besloten een X100V aan te schaffen.

Uiteraard ben ik ermee bekend dat dit niet een gevalletje is van even snel naar Coolblue.nl en morgen is 'ie in huis.

Wat is volgens jullie de beste mogelijkheid om 'm een beetje snel in huis te krijgen (nieuw)? Zijn er verborgen wachtlijsten bij Cameranu.nl en vergelijkbare websites, of moet ik gewoon de F5 knop zoveel mogelijk gebruiken en snel reageren bij voorraadmails?

Hoor graag!
Eventueel kijken naar een X-E model of X-T30? Kan je in de toekomst nog andere lenzen er op zetten. Vaste lens alternatief is misschien een Rico GR serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25

Hoor graag!
Wachten totdat een X100V vrij op voorraad is, is bijna zinloos. Reserveren is het minste wat je moet doen, dan sta je iig op een lijst. Maar er zijn ook mensen die volledig al hebben betaald en die gaan simpelweg weg. Dus als er dan een paar X100V's binnenkomen, dan gaan die eerst naar de klanten die volledig betaald hebben, daarna pas naar reserveringen. En als die allemaal een camera hebben, dan pas komen ze vrij op voorraad.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29
Universal Creations schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Wachten totdat een X100V vrij op voorraad is, is bijna zinloos. Reserveren is het minste wat je moet doen, dan sta je iig op een lijst. Maar er zijn ook mensen die volledig al hebben betaald en die gaan simpelweg weg. Dus als er dan een paar X100V's binnenkomen, dan gaan die eerst naar de klanten die volledig betaald hebben, daarna pas naar reserveringen. En als die allemaal een camera hebben, dan pas komen ze vrij op voorraad.
Waar komen die tekorten vandaan? Is de X100 opeens zó populair of zijn er productieproblemen? Ik ben ook al maanden aan het neuzen naar een X100V maar omdat ze nooit op voorraad zijn hoef ik er ondertussen geen meer.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:22
Ik heb ooit de originele X100 gehad voor erbij. Was een leuk toestel met tekortkomingen. Maar eigenlijk vond ik hem toch nog te groot en te zwaar en weer weg gedaan. Heb nu een Ricoh GR3x voor erbij, en die kun je wèl in je broekzak stoppen. Mis de zoeker soms, maar echt een tof cameraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:33

Shrien

frequent snoozer

Hoor graag!
Niet te doen. Ik ben uiteindelijk gezwicht voor een zo goed als nieuwe X100F voor een aantrekkelijke prijs. Bevalt me erg goed, hobbymatig.

Ik zag trouwens op marktplaats dat fotokarin er soms eentje op voorraad heeft, wellicht dat het loont om daar even aan te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:05

amphora

Websites & Fotografie

sapphire schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Waar komen die tekorten vandaan? Is de X100 opeens zó populair of zijn er productieproblemen? Ik ben ook al maanden aan het neuzen naar een X100V maar omdat ze nooit op voorraad zijn hoef ik er ondertussen geen meer.
Dankzij TikTok blijkbaar... https://www.digitalcamera...era-ever-thanks-to-tiktok

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:08
Tsurany schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:19:
Voor zo ver ik kan zien geen rare afwijkingen. Iemand anders die toevallig iets spot dat ik niet zie?
Je kan best vergelijken of de hoek/rand(on)scherpte consistent is aan beide extremen van het focaal bereik, dus enkele testfoto's maken op 10-14mm en dan op 20-24mm.

Mijn exemplaar was eerst heel erg gedecentreerd op 10mm waarbij vlekken van onscherpte optraden, op 24mm was alles prima. Na de pogingen tot herstelling was de wijde kant erg scherp maar had ik serieuze issues op 24mm, vooral in de randen met steeds één kant die merkbaar onscherp was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29
CrocoDuck schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:02:
Ik heb ooit de originele X100 gehad voor erbij. Was een leuk toestel met tekortkomingen. Maar eigenlijk vond ik hem toch nog te groot en te zwaar en weer weg gedaan. Heb nu een Ricoh GR3x voor erbij, en die kun je wèl in je broekzak stoppen. Mis de zoeker soms, maar echt een tof cameraatje.
Bij mij is het meer dat ik mijn X-T2 voornamelijk gebruik met mijn 23mm en eigenlijk voornamelijk foto's van de kinderen er mee maak dus leek het me wel een idee om die eens weg te doen en naar een X100 te kijken :+
Marja ding is niet te krijgen dus na een paar maanden was ik er wel klaar mee, dan blijft de X-T2 nog maar even want die doet het in principe gewoon perfect.

Ondertussen maar de 'grote' fototas weggedaan aangezien die niet meer nodig is en een kleine gekocht en dat resulteerde in het gewenste resultaat dat ik afgelopen weken de camera weer vaak meegenomen heb naar dingen ipv thuis liet liggen :)

@amphora Thanx, bijzonder zeg :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Universal Creations schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Thanks, idd even met Kamera-Express gesproken en zij zeiden dat ze er soms in een week 10 stuks krijgen, soms maar 2, en soms helemaal niet. Ik heb nu gewoon bij ze besteld en volledig betaald, en ik zie het wel verschijnen. Als het een maandje duurt, so be it. Mocht het dan niet gelukt zijn vraag ik wel weer even na hoe hoog ik op de lijst sta.

Heb inderdaad ook naar andere 'oplossingen' voor mijn probleem gekeken, zoals een XT met losse lens (of lenzen), maar dan begin ik weer met slepen en allerlei lenzen meenemen. Wil gewoon een handige top camera in de hand, net zoals mijn iPhone - maar dan wel met ietwat meer kwaliteit dan Apple tot nu toe kan bieden. Had ook de Ricoh GRIIIx bekeken, maar die kwaliteit schijn een beetje hit-or-miss te zijn (en alhoewel goedkoper, nog steeds aan de prijs).

We gaan het zien. Iemand al een X100V in bezit en wat waardevolle ervaringen om te delen? Hoor graag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Nou, de eerste vakantie zit er op. Ik had nog geen tijd om de hele handleiding van de X-S10 door te pluizen, dus de meeste foto's geschoten op de A stand. ISO onder de linker draaiknop geprogrammeerd, diafragma handmatig instellen en de sluitertijd bepaalt de camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkP4wnx8CDpZL7i-BlJT_D39yTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFc3c6t7cbUnwOn4yZbHCI74.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt4uOkCgzkg3-BDbdSBu6otv8JY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rL253hoH2ESSFOM4o206N4z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_om7UI-HjYhUeSqs20jAcg9tioI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evcRHfGMHlKyKzl9hmNiTxuV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPdN9jazWD599COyOh2usv0t5HU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKJZv3D3PAmZtCQRg8zAt6Pr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yrSJ-LEaYXOyTKje4AVvq_pfg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ0y1afid9frei9axHuIuJoj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn87zzwqOSe11YuyPfwiNrB2-FE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70i5AZP2jiqNjKaM2n1cZBWs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jBOkN-AW_du2ebberGmjuoLZRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zE1d4vwHynxjqcrDltBhwLS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BC766W6ij8FiL89K1vUaRqf32M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U3lEkkvpbFgGD1vg90Vq84t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxZuojr6m7F-hTaiLh9h4FjpoZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJqp4ftR5Hlpz2O7dtgR0tXD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de veelzijdigheid van deze camera. Alle plaatjes hierboven zijn de jpg's direct uit de camera. Alleen het kenteken is even geshopt en hier en daar heb ik wat plaatjes gecropt. Alle foto's zijn gemaakt met de kit-lenzen van de X-A1 en de X-S10.

XC 15-45 F3.5-5.6
XC 16-50 F3.5-5.6
XC 50-230 F4.5-6.7

De foto's met veel contrast komen in Lightroom pas echt goed uit de verf, daar moet ik nog wat handigheid in krijgen om die direct goed uit de camera te krijgen. Zit vast ergens in de instellingen.

Over het formaat en gewicht ben ik heel erg te spreken. Ik ben blij dat ik niet voor de X-T3 ben gegaan. De X-S10 ligt heerlijk in de hand en ik had meestal aan 1 accu genoeg voor een dag (ca 100/200 foto's). 's Avonds opladen via USB en de volgende dag weer verder.

Ik was vooral onder de indruk hoe goed de foto's bij weinig licht nog zijn. Die foto in het Lego huis was me nooit gelukt met de X-A1.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:01
Zo net een XC 35mm f2 besteld voor de vakantie naar Noorwegen. (Y)

Ben heel benieuwd, als ik zo de review van Christopher Frost op youtube zie en de vele positieve berichten en mooie foto's heb ik denk ik toch wel een van de beste prijs/prestatie zaken op het platform aangeschaft. Ik mis bij de standaard XC 15-45 de mogelijkheid om met weinig scherptediepte zaken uit te 'lichten'

Ben heel benieuwd!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik ben benieuwd naar de resultaten. Post maar wat plaatjes en ik hoop dat je net zo'n mooi weer hebt als wij daar troffen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48

B64

wsn1979 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:57:
Zo net een XC 35mm f2 besteld voor de vakantie naar Noorwegen. (Y)

Ben heel benieuwd, als ik zo de review van Christopher Frost op youtube zie en de vele positieve berichten en mooie foto's heb ik denk ik toch wel een van de beste prijs/prestatie zaken op het platform aangeschaft. Ik mis bij de standaard XC 15-45 de mogelijkheid om met weinig scherptediepte zaken uit te 'lichten'

Ben heel benieuwd!
Fijn lensje hoor! Ik heb 'm ook, de reden dat-ie bij mij niet zo veel uit de tas komt is dat daar ook een XF 50/2 in zit, voor isoleren mij weinig dof is die nog net wat lekkerder. Enige nadeel van de XC 35/2 is wmb dat de camera (X-T30) na een lenswissel de diafragma-instelling niet onthoudt, en de default A instelt. Kost dus steeds even een beetje tijd om 'm vast te zetten op een groot diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
ik heb nu een tijdje de Tamron 150-500mm, en ik moet zeggen: bevalt erg goed
en nog geen eens om het bereik, das natuurlijk mooi, maar vooral ook macro gaat lekker.

Ter info: hij staat nu bij amazon.nl voor 1199!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNaEztyJTNr0e-44McE6jVNHkmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC2OCZ4Hh06BbgZ4QTW5WGeV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:16
bor7 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:44:
en nog geen eens om het bereik, das natuurlijk mooi, maar vooral ook macro gaat lekker.

[Afbeelding]
Hoe is deze qua scherpte / qua range voor wildlife?

Ik heb momenteel een 16-55 met 70-300. Heel tevreden over laatst genoemde maar merk dat hij aan het uiterste eind wel ietsje inlevert qua scherpte. Goed genoeg voor de gemiddelde foto, maar een beetje beperkt voor een wildlife/bird crop.

Zat zelf te denken aan de 150-500 als toevoeging (gezien de XF100-400 wellicht maar minimaal extra range geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-06 09:43
bor7 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:44:

[Afbeelding]
Ik heb deze lens 2x gehad met 2x dezelfde fout uit 2 verschillende batches helaas. Het scherpstellen op objecten verder dan zeg 10-15 meter was altijd uit focus, ongeacht of de camera groen aangaf.

(Please check shooting at the wide end (focal length 150mm) at infinity)

Meerdere fora spreken er over, maar niet genoeg omdat de lens voor fuji niet de populairste is https://www.dpreview.com/forums/thread/4695435

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Quakie

quakelen

Tijdens vakantie weer eens foto’s genomen met mijn x-e2 en een xf 27. Dit blijft toch wel een mooie combinatie. Toch maar weer eens tijd in fotografie steken. Ik neem nu gewoon de foto’s met mijn iPhone en vaak teleurgesteld (behalve bij heel veel licht).

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 11-08-2023 11:57 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Woohoooo, kom ik gisteren thuis van werk. Staat daar een ingepakte doos op tafel.
Heeft mijn vriendin een X-H2S voor mij gekocht :D Alvast voor mijn verjaardag.
(wilde deze al heel lang, maar heb vorige week eerst een nieuwe macbook pro met de m1 max gekocht).

Echt heel blij mee. Fotograferen doe ik niet meer zo heel veel. Maar videografie juist des te meer. En mijn oude X-T3 heeft geen IBIS. Dus altijd zeulen met gimbal of beperkt zijn tot de 18-55mm kitlens (want OIS). Met de X-H2s kan ik er nu weer helemaal tegenaan :)

Ik zet mijn X-T3 dit weekend op Marktplaats en in Tweakers V&A. Maar mocht iemand van hier interesse hebben, *knip*

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 16-08-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
... dan zullen ze braaf de V&A in de gaten houden tot de advertentie er is want die gaat hier niet gepost worden. :>

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:19
thomas-x-1982 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Thanks, idd even met Kamera-Express gesproken en zij zeiden dat ze er soms in een week 10 stuks krijgen, soms maar 2, en soms helemaal niet. Ik heb nu gewoon bij ze besteld en volledig betaald, en ik zie het wel verschijnen. Als het een maandje duurt, so be it. Mocht het dan niet gelukt zijn vraag ik wel weer even na hoe hoog ik op de lijst sta.

Heb inderdaad ook naar andere 'oplossingen' voor mijn probleem gekeken, zoals een XT met losse lens (of lenzen), maar dan begin ik weer met slepen en allerlei lenzen meenemen. Wil gewoon een handige top camera in de hand, net zoals mijn iPhone - maar dan wel met ietwat meer kwaliteit dan Apple tot nu toe kan bieden. Had ook de Ricoh GRIIIx bekeken, maar die kwaliteit schijn een beetje hit-or-miss te zijn (en alhoewel goedkoper, nog steeds aan de prijs).

We gaan het zien. Iemand al een X100V in bezit en wat waardevolle ervaringen om te delen? Hoor graag!
Ik ben erg benieuwd wanneer je hem binnenkrijgt. Ik loop nu alweer +-8 jaar rond met een X100 van de eerste generatie maar de traagheid en gedateerde technologie beginnen me nu wel echt op te breken. De lens en het resultaat als je raak schiet vervelen nooit. Kijk ook al heel lang naar de X100V maar die is eigenlijk nooit fatsoenlijk verkrijgbaar geweest. Laatst weer alle alternatieven afgegaan maar het complete pakket dat de X100V biedt is gewoon zo moeilijk te matchen.. Dus kijk uit naar je update als je hem binnen hebt en wellicht ga ik er ook gewoon voor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Jean-Bob schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:13:
[...]

Ik ben erg benieuwd wanneer je hem binnenkrijgt. Ik loop nu alweer +-8 jaar rond met een X100 van de eerste generatie maar de traagheid en gedateerde technologie beginnen me nu wel echt op te breken. De lens en het resultaat als je raak schiet vervelen nooit. Kijk ook al heel lang naar de X100V maar die is eigenlijk nooit fatsoenlijk verkrijgbaar geweest. Laatst weer alle alternatieven afgegaan maar het complete pakket dat de X100V biedt is gewoon zo moeilijk te matchen.. Dus kijk uit naar je update als je hem binnen hebt en wellicht ga ik er ook gewoon voor!
Zeker, ik houd je op de hoogte! Ik kreeg als eerste verwachte week van levering deze lopende week doorgestuurd, maar helaas gaat het deze week niet lukken heb ik inmiddels begrepen. Ze zijn natuurlijk ook volledig afhankelijk van de leverancier.

Zodra 'ie binnen is laat ik dat weten, dan hebben de meeste mensen ook een beetje een gevoel van hoe lang het duurt van betaling tot levering.

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 10:25
Heb een xt4 en had een nissin i60 flitser, nu ben ik gevallen en is mn flitser kaduuk.
De nissin bevalt me prima maar die is niet meer te koop.
Nu zit ik te kijken bij een godox speedlite tt685, ziet er wel goed uit, iemand ervaring mee?
Of kan iemand een andere aanbevelen?
Gaat vooral om trouwerijen en feesten waar foto’s gemaakt worden

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
beebie121 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:21:
....
Nu zit ik te kijken bij een godox speedlite tt685, ziet er wel goed uit, iemand ervaring mee?
Of kan iemand een andere aanbevelen?
...
Niet exact dat model, maar meer in het algemeen (ik heb een Godox V1 voor Fujifilm): echt prima flitser, zeker voor die prijs. In het verleden, toen ik nog een Nikon systeem had, alleen maar Nikon flitsers gebruikt. Het enige echte verschil vind ik dat daarvan de knoppen wat steviger aanvoelden. De Fujifilm flitsers heb ik nooit gevoeld. Ik gebruik de flitser ook te weinig om er meer aan uit te geven. Bovendien heeft Godox wel een goed eco-systeem. Profoto kan natuurlijk/bijvoorbeeld ook en met die kwalitet komt ook de navenante prijs.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een beetje vroeger dan verwacht is net een Viltrox AF 27/1.2 XF gebracht. Ben benieuwd…

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 16-09-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12
begintmeta schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:25:
Een beetje vroeger dan verwacht is net een Viltrox AF 27/1.2 XF gebracht. Ben benieuwd…
Die lens laat mijn GAS ook weer wat opspelen.. Zeer benieuwd naar je bevindingen!

Waar heb je de lens gekocht als ik vragen mag? Ik zie dat de pre-order prijzen in NL vrij hoog liggen ten opzichte van de prijs in de viltrox store al vraag ik mij dan wel af hoe het qua garantie geregeld is..

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het schijnt een erg mooi objectief te zijn! Vergeleken met de originele objectieven mooi lichtsterk.

Ik krijg er trouwens geen GAS van want de brandpuntsafstand is in mijn beleving niet echt aantrekkelijk (te weinig of teveel) en de 27 mm F2,8 gebruik ik ook nauwelijks, het objectief is erg fors dus... Los daarvan heb je een enorme keuzestress als je veel spul hebt en nog meer is niet beter... Maar het is erg mooi om te zien dat je zulke mooie objectieven kunt maken en kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
Sodela schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:59:
Ik krijg er trouwens geen GAS van want de brandpuntsafstand is in mijn beleving niet echt aantrekkelijk (te weinig of teveel) en de 27 mm F2,8 gebruik ik ook nauwelijks, het objectief is erg fors dus... Los daarvan heb je een enorme keuzestress als je veel spul hebt en nog meer is niet beter... Maar het is erg mooi om te zien dat je zulke mooie objectieven kunt maken en kopen.
Ja deze snap ik wel. Zelf ben ik wel fan van de Fuji 16mm 1.4 en de 35mm F2 en ik zoek nog iets wat daar tussenin valt. Een tijd terug heb ik een 23mm f1.4 gehad maar deze vond ik erg tegenvallen.23mm was net wat teveel groothoek en optisch was het ook niks speciaals; zowel de 16 en 35 waren stukken scherper met meer contrast.
Over de Viltrox heb ik eigenlijk alleen nog maar goede verhalen gehoord al zaten daar nog weinig niet gesponsorde reviews bij.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 12:52

Major_ton

Shoot!

InGen10 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:56:
[...]

Ja deze snap ik wel. Zelf ben ik wel fan van de Fuji 16mm 1.4 en de 35mm F2 en ik zoek nog iets wat daar tussenin valt. Een tijd terug heb ik een 23mm f1.4 gehad maar deze vond ik erg tegenvallen.23mm was net wat teveel groothoek en optisch was het ook niks speciaals; zowel de 16 en 35 waren stukken scherper met meer contrast.
Over de Viltrox heb ik eigenlijk alleen nog maar goede verhalen gehoord al zaten daar nog weinig niet gesponsorde reviews bij.
Dan zal je de ouwe 23/1.4 bedoelen, want de nieuwe WR versie is een rete straks objectief. De oude kon mij ook niet bekoren op de nieuwere bodies, op een X-Pro1 had die nog wel z'n charmes.. 23mm (35mm FF) is inderdaad soms wel een lastige brandpuntsafstand om mee te werken, je moet vaak een stuk dichterbij komen naar je onderwerp om het te laten werken, maar als je het eenmaal doorhebt zorgt het voor fraaie resultaten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
Major_ton schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:10:
[...]
Dan zal je de ouwe 23/1.4 bedoelen, want de nieuwe WR versie is een rete straks objectief. De oude kon mij ook niet bekoren op de nieuwere bodies, op een X-Pro1 had die nog wel z'n charmes.. 23mm (35mm FF) is inderdaad soms wel een lastige brandpuntsafstand om mee te werken, je moet vaak een stuk dichterbij komen naar je onderwerp om het te laten werken, maar als je het eenmaal doorhebt zorgt het voor fraaie resultaten.
Klopt, ik had de oude versie zonder WR. Hoor inderdaad veel goede verhalen over de WR versies.

Wat je zegt over het dichtbij het onderwerp moeten komen herken ik ook wel van de 16mm 1.4; dat kan de mooiste plaatjes opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Gonadan op 03-10-2023 13:05 . Reden: geen V&A op het forum ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thomas-x-1982
thomas-x-1982 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Zeker, ik houd je op de hoogte! Ik kreeg als eerste verwachte week van levering deze lopende week doorgestuurd, maar helaas gaat het deze week niet lukken heb ik inmiddels begrepen. Ze zijn natuurlijk ook volledig afhankelijk van de leverancier.

Zodra 'ie binnen is laat ik dat weten, dan hebben de meeste mensen ook een beetje een gevoel van hoe lang het duurt van betaling tot levering.
Even een update over mijn bestelling van begin augustus voor de X100V: we zijn nu bijna 2,5 maand verder en KameraExpress heeft 'm helaas nog niet kunnen leveren. Ik heb al wel EUR 1.599 direct afgetikt, dus geen 'reservering' oid.

Niet dat het aan hun ligt uiteraard, maar dat dus. Er zit dus helaas een fikse wachttijd aan verbonden. Ik weet ook niet hoe hoog ik op de lijst sta. Op die vraag kreeg ik een redelijk vaag antwoord: 'als we weer een levering krijgen gaan we ervan uit dat jij ook eentje krijgt'; wat eigenlijk vrij weinig tot niets zegt, maar goed.

We gaan het zien, maar ter informatie dus! Ik ga 25 oktober een maand op vakantie, dus zou 'm heel graag willen meenemen, dus hopelijk op de valreep!
EDIT: hahahaha ik zet dit berichtje op Tweakers en echt letterlijk 45 minuten later krijg ik de verzendbevestiging :+ :+

Ok het duurt dus 2,5 maand

Dank Kamera-Express :)

[ Voor 11% gewijzigd door thomas-x-1982 op 10-10-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Veel plezier armee @thomas-x-1982

Iemand een idee waarom vele modellen continue niet direct leverbaar zijn?

Ik ben niet direct op zoek, maar kijk zo nu en dan (heb een x-e2) en ik vind dat er weinig op voorraad is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:59
Fujifilm heeft al een hele tijd problemen met voorraad.
Bepaalde lenzen die moeilijk leverbaar zijn zelfs een jaar na de release, bepaalde body's ook, en dan vooral de X100V sinds die compleet "hype" geworden is via tiktok.
Ik had m'n X100V na één week ofzo, maar dat was in 2022 nog net voor de tiktok rage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

ik word oud,.. heb geen tik tok en kan geen vooronderstelling maken van hoe een camera een hype kan worden haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas-x-1982
Quakie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:04:
ik word oud,.. heb geen tik tok en kan geen vooronderstelling maken van hoe een camera een hype kan worden haha.
Ik ook niet, maar ik denk dat het iets te maken heeft met de film aesthetic die de X100V heel goed kan nabootsen, en de jeugd van tegenwoordig is natuurlijk helemaal verzot op 90s en 80s vibes dus zodoende.

Trek de oude kleding van je ouders aan uit begin jaren 90 en loop met de X100V (die behalve de foto's ook nog een aardige 'classic' look heeft) helemaal trendy door de de straten van Amsterdam 8)
Thanks! Ik vind het nog steeds zo grappig. Ik denk van 'goh duurt wel echt lang die X100V, zal het iig even op Tweakers laten weten dat men weet hoe lang zoiets duurt' - stiekem ook hopende dat ik wat reacties zou krijgen met 'oh ik heb 'm vorige week binnen gekregen, dus het kan niet meer lang duren'

... krijg ik drie kwartier later de verzendbevestiging... 8)7 na 2,5 maand wachten.

Vanavond is 'ie binnen, dan even goed oefenen voor de grote reis in november 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:19
Dat is inderdaad wel erg toevallig, mooi dat je em voor je vakantie nog binnen hebt! 2,5 maand is op zich te overzien.. Veel plezier ermee iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Toch jammer dat we hier in Europa weer moeten wachten op cashback en kortingsacties. In Amerika zijn de acties al een paar dagen bezig. Hopelijk krijgen we hier in NL uiteindelijk dan wel dezelfde kortingen.

https://www.fujirumors.co...d-gfx-cameras-and-lenses/

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 07:13
Major_ton schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:03:
Toch jammer dat we hier in Europa weer moeten wachten op cashback en kortingsacties. In Amerika zijn de acties al een paar dagen bezig. Hopelijk krijgen we hier in NL uiteindelijk dan wel dezelfde kortingen.

Ik heb een stille hoop voor Blackfriday de dag zelf, zou wel leuk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Martin Voogt schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb een stille hoop voor Blackfriday de dag zelf, zou wel leuk zijn :)
Black Friday 2017 was pas echt leuk. Toen had Fuji dubbele cashback en kocht ik één klap een X-Pro2, 16-55mm f/2.8, 50-140mm f/2.8, 56mm f/1.2 R en een 35mm f/2 met € 1.400,- cashback oOo Dat waren nog eens tijden.. Met name de afgelopen 2 jaar waren heel karig en nu begint het ook weer lekker laat. De meeste andere merken hebben al leuke acties lopen en in de herfst trekken veel mensen erop uit om te gaan fotograferen. Zometeen is dat weer voorbij en is Fuji eigenlijk alweer te laat. Maar what do I know?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:43

djfrankel

It's a trap!

Major_ton schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:55:
[...]

Black Friday 2017 was pas echt leuk. Toen had Fuji dubbele cashback en kocht ik één klap een X-Pro2, 16-55mm f/2.8, 50-140mm f/2.8, 56mm f/1.2 R en een 35mm f/2 met € 1.400,- cashback oOo Dat waren nog eens tijden.. Met name de afgelopen 2 jaar waren heel karig en nu begint het ook weer lekker laat. De meeste andere merken hebben al leuke acties lopen en in de herfst trekken veel mensen erop uit om te gaan fotograferen. Zometeen is dat weer voorbij en is Fuji eigenlijk alweer te laat. Maar what do I know?
Dat niet alleen, als je kijkt dat je $150 korting krijgt op een X-H2 body, dan is dat zo'n 7% korting. Dat zou mij niet naar de winkel doen rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:59
Vaak zijn de kortingen trouwens zinloos want de prijzen gaan in de weken vooraf naar omhoog.
Heb zo eens een tijdje de prijzen van diverse Fujifilm lenzen en bodies bijgehouden, en of je nu met of zonder "korting" kocht, maakte weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
Wie kan helpen? Ben op reis na lange tijd weer camera mee, X-S10. Maar ik ben vergeten hoe ik kan instellen dat ik zowel autofocus als manuele focus wil..
Ik heb al AF+MF ingesteld en S-AF. Maar ik kan me herinneren dat als ik gewoon shutter half indruk > autofocus, maar ik kon ook de ring gebruiken.

Met de XF55-200mm lens werkt dit helaas niet..
Lastig als je een leuk dier tussen bladeren wil fotograferen en autofocus juist de blaadjes pakt..

Edit:
https://fujifilm-dsc.com/...ofocus_setting/index.html
Vergeten dat dit al goed was ingesteld voor SP modus en dat je wel de sluiterknop half moet indrukken. In de AUTO stand is het niet mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 02-11-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
phobosdeimos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:14:
Vaak zijn de kortingen trouwens zinloos want de prijzen gaan in de weken vooraf naar omhoog.
Heb zo eens een tijdje de prijzen van diverse Fujifilm lenzen en bodies bijgehouden, en of je nu met of zonder "korting" kocht, maakte weinig verschil.
Daar is de pricewatch voor. Maar over het algemeen klopt dit niet. De prijzen bij ons (KE) blijven redelijk stabiel, dus korting en/of cashback hebben geen invloed op de basisprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Jazco2nd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:20:
Wie kan helpen? Ben op reis na lange tijd weer camera mee, X-S10. Maar ik ben vergeten hoe ik kan instellen dat ik zowel autofocus als manuele focus wil..
Ik heb al AF+MF ingesteld en S-AF. Maar ik kan me herinneren dat als ik gewoon shutter half indruk > autofocus, maar ik kon ook de ring gebruiken.

Met de XF55-200mm lens werkt dit helaas niet..
Lastig als je een leuk dier tussen bladeren wil fotograferen en autofocus juist de blaadjes pakt..
Je kan ook je scherpstel punt vast zetten op het midden. Stel je scherp op je onderwerp en bepaal je daarna je compositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:16:
[...]

Daar is de pricewatch voor. Maar over het algemeen klopt dit niet. De prijzen bij ons (KE) blijven redelijk stabiel, dus korting en/of cashback hebben geen invloed op de basisprijs).
In de PW grafiek van de Canon R5 kan je keurig zien wanneer de cashback deze week begon. En ja, KE doet daar net zo hard aan mee als de rest helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:42:
[...]

In de PW grafiek van de Canon R5 kan je keurig zien wanneer de cashback deze week begon. En ja, KE doet daar net zo hard aan mee als de rest helaas.
Ik zal het morgen eens controleren wat de KE basisprijs was de afgelopen week

Edit: om er nog even op terug te komen. Ik heb even bij de Canon R5 en Fuji X-T5 en X-H2 gekeken. Bij beiden zie je dat de prijs tussen de acties door gewoon naar hun basisprijs gaan (die bij de R5 wel €50 meer dan eerder dit jaar). Het punt is dat bepaalde acties de verkoopprijs tijdelijk direct kunnen verlagen, zonder cashback. Daarnaast hangt de verkoopprijs voor een groot deel af van de inkoopprijs (je mag namelijk niet met verlies iets verkopen).

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 03-11-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Van wie mag je (in Nederland) niet met verlies verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
In België is het verboden. Ik werk in België (en KE heeft hier ook 9 winkels zitten), dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Vandaar ook mijn landvermelding.
Bij fotoapparatuur blijkbaar weinig verschil.
In topics over auto's i s het niet vermelden van het land vaak lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:04
Heeft iemand (hoi @GrowMyHair 👋🏻) ervaring met de Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO? Weegt het “nadeel” van het manuele (of eigenlijk vooral geen electronische contacten) op tegen de prijsverschillen met de Fuji macrolenzen? Zou je deze lens weer kopen of toch iets anders?

(ik heb een XT-5 waar deze lens op geschroefd zal worden)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 08:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

iamerwin schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:19:
Heeft iemand (hoi @GrowMyHair 👋🏻) ervaring met de Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO? Weegt het “nadeel” van het manuele (of eigenlijk vooral geen electronische contacten) op tegen de prijsverschillen met de Fuji macrolenzen? Zou je deze lens weer kopen of toch iets anders?

Het is afhankelijk wat voor macro's je schiet. Ik heb jaren manual focus geschoten maar dat was voornamelijk vanaf statief. Macro uit de hand schieten met open diafragma kan een uitdaging zijn.
Ik heb nu ook de 80mm macro van fuji. Pracht objectief, maar ook behoorlijk zwaar.
Dus wat is belangrijk voor jou?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:03
Ter aanvulling op bovenstaande. De 30mm macro van Fuji is ook een heel fijne lens die i.t.t. de 80mm niet zwaar en groot is. Je kan die bovendien ook mooi als standaard lens gebruiken. Bij mij vervangt deze met regelmaat de 35mm f/2 bijvoorbeeld. Voor mij vooral interessant omdat ik niet perse macro-fotografie doe, maar wel eens echt dichtbij wil kunnen focussen. Dus niet echt een antwoord op jouw vraag hiermee, maar wel een aanvulling op de Fuji line-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 06:11
CAD_Allard schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:09:
Ter aanvulling op bovenstaande. De 30mm macro van Fuji is ook een heel fijne lens die i.t.t. de 80mm niet zwaar en groot is. Je kan die bovendien ook mooi als standaard lens gebruiken. Bij mij vervangt deze met regelmaat de 35mm f/2 bijvoorbeeld. Voor mij vooral interessant omdat ik niet perse macro-fotografie doe, maar wel eens echt dichtbij wil kunnen focussen. Dus niet echt een antwoord op jouw vraag hiermee, maar wel een aanvulling op de Fuji line-up.
Als je de lens wilt gebruiken voor het fotograferen van o.a. insecten, moet je niet met een 30mm aankomen, dan moet je veel te dicht op het onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
iamerwin schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:19:

Ik heb inderdaad een Laowa 65mm, maar gebruik 'm op een Canon M50. Ben er blij mee en voor op de Canon is er native ook niet echt een veel beter alternatief. Ik weet niet hoe dat bij Fuji is.

Ik mis door het manual vooral het electronische diafragma, waardoor je minder goed ziet waar je focus precies ligt, terwijl dat wel best belangrijk is. Verder vind ik het eigenlijk juist leuk om zonder interventie van electronica foto's te maken.
Met een moderne lens/camera met stabilistatie en automatische focus bracketing kun je natuurlijk wel heel veel makkelijker mooie plaatjes schieten, maar makkelijk vind ik niet zo belangrijk. De uitdaging is ook wel leuk. Een beetje zoals sommigen het leuker vinden om over een bergpas te rijden, terwijl je door de tunnel veel makkelijker aan de andere kant komt.
De 2x vergroting van de Laowa vind ik zelf trouwens ook wel echt een meerwaarde tov veel andere lenzen.

Een 30mm lens lijkt me zoals @Hilliebillie al zei inderdaad erg kort als je beestjes op de foto wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Weet iemand waar ik een Fujifilm Zonnekap voor XF 18-135mm kan vinden?
Bij Kamera-Express kost ie €89,- lijkt mij wat veel voor een stukje plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48

B64

procaliber schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:37:
Heb je Google al geprobeerd? Met name Amazon en Ali hebben meestal wel goedkope knock-offs in de aanbieding (al weet ik niet of dat voor deze lens ook zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
B64 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:17:
[...]

Heb je Google al geprobeerd? Met name Amazon en Ali hebben meestal wel goedkope knock-offs in de aanbieding (al weet ik niet of dat voor deze lens ook zo is)
Ja, maar helaas niets wat leverbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Mail eens naar FujiFilm zelf
service_feie@fujifilm.com

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

procaliber schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:37:
Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
Die zou ik niet nemen, die zal minder goed werken, zeker bij 18 mm.
De originele kap is groter met tulpvorm

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel Br op 07-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Montana schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:47:
Mail eens naar FujiFilm zelf
service_feie@fujifilm.com
Zojuist mail terug gehad dat ze deze kunnen leveren voor 49,-
Nog niet goedkoop, maar dan heb ik er weer eentje.

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik heb mijn hele Fuji systeem ingeruild en ben overgestapt op Panasonic Lumix S5ii.

subjectief voordeel tov mijn oude X-T4 setup (14/2.8,18/1.4, 23/2.0, 33/1.4, 90/2.0, XF16-80, XC50-230)
- (veel) minder ruis op S5ii
- veel meer dynamic range
- betere AF
- video instellingen werken voor mij handiger
- WR 1.4 prime lenzen van Fuji zijn en duur, en zwaar(der dan Lumix 1.8 lenzen).
- 20-60 van "kit" lens is voor mij handiger dan 18mm of 16mm startpunt van de XF zoom lenzen, en echt scherp! Qua scherpte diepte is die hetzelfde of beter dan de 16-80 en mooiere rendering
- betere grip
- betere evf
- weer PASM dial! :-)
nadeel
- geen 28/2 (18/1.4) in l-mount
- weinig 2e hands lenzen l-mount
- misschien accu duur?
- 70-300 is een stuk zwaarder dan de XC en XF70-300 of XF55-200 opties.

Neutraal: L-mount wordt native gedragen door 3 fabrikanten (Panasonic, Sigma en Leica) ipv 1 dat lijkt daardoor redelijk toekomst bestendig.

Heb nu alleen nog de 20-60, de 70-300 heb ik in bestelling. De 35/1.8 en 85/1.8 komen er binnenkort ook bij.

De 500€ winter cashback van Panasonic heeft me deels wel over de streep getrokken.

Bekeken alternatieven:
- Nikon z5, z6ii: s5ii betere video, AF. Nikon z 24-200 leek me wel aardig voor familitrips.
- Nikon Zf : verplicht extra grip op monteren, pasm en draaiknoppen??? geen joystick... en prijzig
- Sony A7iv: in combo met 20-70mm lens erg prijzig

Ik wil(de) geen hogere resolutie sensor. Als ik het een keer nodig heb dan kan ik met de pixelshift technologie 96mp foto's maken. 24mp is prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
Ik heb geen idee over de Panasonic maar dat ik weer PASM heb bij overstap van X-T20 naar X-S10 is wat mij betreft een voordeel.
Ook diafragma op de camera ingesteld ipv op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Gisteravond bij Foto Semeins een XS-20 gehaald Icm statief, UV filter, Polarisatiefilter en 128GB SD kaartje voor 1299.-.

Zat te twijfelen tussen de XH2 en de XT-5, maar omdat alles op social media wordt gedeeld zou ik een dief van mijn eigen portemonnee zijn..

Paar maanden terug de XS-10 gehad, maar de accu was dramatisch. Dat zou met dit nu opgelost moeten zijn.

Ook voor een leuk prijsje de XC 35mm F2 gekocht bij Coolblue.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik heb jaren de x-s10 gebruikt, x-s20 is een stuk beter qua AF en batterij. Je zult er veel plezier van hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:30
Major_ton schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:03:

Ondertussen zijn er wel een aantal cashbacks op Fujifilm spul. Veel 100 en 200 euro op items die je anders met wisselende prijzen ook wel eens voor die prijs tegenkomt. Maar ook een paar 400 tot 800 euro cashbacks die misschien de moeite waard zijn.
Bijvoorbeeld de uitvoering: Fujifilm Fujinon XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR
heeft nu 400eu cashback. 1379,- is niet historisch de beste deal, zie december 2022, maar toch een goede korting op de prijs van de afgelopen maanden.

Of de uitvoering: Fujifilm XF150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR nu met 400 cashback, 1589,-

[ Voor 9% gewijzigd door Propheticus op 17-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
https://fotosemeins.nl/sh...film-x-t5-xf18-55-silver/

Wie heeft een glazen bol? Veel beter dan dit (xt5 zilver + kitlens + wat accessoires, voor €2050 na aftrek cashback) gaat het waarschijnlijk niet worden dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Kreeg mailtje van Ringfoto Meppel en zag daar de xf 150-600 voor €1499,-
Ik ben er helemaal uit, maar FOMO en GAS draaien volle toeren nu.

Ik twijfel of ik er wel wat aan heb op m'n xt3. Las dat de lens stuk beter presteert op de xh2 bijvoorbeeld.

Maar aan de andere kant. 1499 is bijna gratis, met 2e hands verkoop in gedachte, mocht het niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
LA-384 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:30:
Ik twijfel of ik er wel wat aan heb
Mag toch hopen dat je al wel weet dat je iets zult hebben aan de lens of niet.
Gegeven het zeer grote bereik, maar ook beperkte lichtsterkte zal dat moeten vallen in de niche: buiten vogels of andere dieren fotograferen. Misschien een veraf landschap of detail.
Met dit bereik is het al snel te krap binnen. Voor binnen en sport is de lens ook niet lichtsterk genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Propheticus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:55:
Mag toch hopen dat je al wel weet dat je iets zult hebben aan de lens of niet.
Gegeven het zeer grote bereik, maar ook beperkte lichtsterkte zal dat moeten vallen in de niche: buiten vogels of andere dieren fotograferen. Misschien een veraf landschap of detail.
Met dit bereik is het al snel te krap binnen. Voor binnen en sport is de lens ook niet lichtsterk genoeg.
Ik heb altijd het gevoel gehad lengte tekort te komen (qua lenzen), zeker wanneer ik op een blauwe maandag eens vogeltjes wil fotograferen. Ook in de dierentuin lijken de beesten altijd net te ver weg te zitten en ontkom ik niet aan croppen.

Echter weet ik niet of een dergelijke lens wel bij mijn manier van fotograferen past. Ik schiet vrijwel altijd uit de hand, omdat ik een statief maar lastig vind om mee te nemen. Ook fotografeer ik meestal tijdens een wandeltocht. Ik ben niet iemand die langere tijd op dezelfde plek blijft wachten tot er wat tevoorschijn komt. Vandaar de twijfel. Mijn hoofdonderwerp is natuurfotografie/landschap, niet zozeer dieren.

Ik heb ook de 70-300, waar ik deze foto mee gemaakt heb, op 300mm incl 1.4 tc en nóg heb ik iets mogen croppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn96WJP3ssnt_udl-E2SEu704-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O4QOeWAaquDD87gCmM9bZef.jpg?f=fotoalbum_tile

De gunstige prijs ivm blackfriday korting icm cashback, verlaagt de drempel tot aankoop aanzienlijk. Je weet dat je het eigenlijk voor de aankoopprijs weer kunt verkopen, mocht het echt niet bevallen. Maar het is ook een nichelens, waardoor de markt voor eventuele verkoop weer klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 12:20
Laatst heb ik voor mijn X-T5 een Godox TT685II en een X2T trigger gekocht en nu lukt het me niet om de X2T goed werkend te krijgen op mijn X-T5. Na wat zoekwerk op internet gedaan te hebben zie ik dat meerdere mensen moeite hebben om deze combinatie te laten werken. Gelukkig werkt de TT685II wel gewoon goed op de X-T5.

De firmware van de X2T is up-to-date en ik ben bang dat de X-T5 simpelweg gewoon niet ondersteund wordt op dit moment. Nu is er ook een andere optie namelijk de XproII trigger van Godox. Heeft er iemand hier ervaring met deze trigger i.c.m. de X-T5? Of heeft iemand wellicht een oplossing voor dit problem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
Ik voeg me ook toe aan de Fuji gang met een X100V. Nu de kleine begint te lopen en we vaker op pad zijn wil ik niet meer sleuren met mijn Lumix S5 en iets subtielers bij me hebben. Daarnaast had ook de wens voor een 2e body/camera om iets van backup te hebben als ik wat betaalde klusjes doe.

Genoeg afwegingen gemaakt voor alternatieven maar dit was gewoon de beste en ook leukste oplossing. Na wat mail contact heb ik heb binnen een week kunnen regelen via Cameranu.

Vorig jaar van opa nog een paar Ilford medium format rolletjes gekregen (of ik daar nog iets mee kon O+ ). Leuk dat ik nu alsnog het recipe van het rolletje kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4vDpHlE-VImjbakOdvCdaDJVOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CRRvHKKDIz4xYeXad7DrjRx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
LA-384 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:00:
[...]

Ik heb altijd het gevoel gehad lengte tekort te komen (qua lenzen), zeker wanneer ik op een blauwe maandag eens vogeltjes wil fotograferen. Ook in de dierentuin lijken de beesten altijd net te ver weg te zitten en ontkom ik niet aan croppen.

Echter weet ik niet of een dergelijke lens wel bij mijn manier van fotograferen past. Ik schiet vrijwel altijd uit de hand, omdat ik een statief maar lastig vind om mee te nemen. Ook fotografeer ik meestal tijdens een wandeltocht. Ik ben niet iemand die langere tijd op dezelfde plek blijft wachten tot er wat tevoorschijn komt. Vandaar de twijfel. Mijn hoofdonderwerp is natuurfotografie/landschap, niet zozeer dieren.

...
Dan snap ik je twijfel en moeite van de keuze! Vooral het draagbaarheidsaspect zou ik ook mee zitten. Het meedragen van een statief bij het wandelen lijkt mij ook geen pretje, maar of je er met supertelelens op 912mm (600x1.52) F/8 nog aan ontkomt... zelfs OIS heeft grenzen.

Vanuit eenzelfde soort overweging heb ik de XF 70-300mm besteld (komt vandaag binnen *O* ). Ben ooit mede voor Fuji APS-C gegaan vanwege de compactheid. De meeste foto's maak ik op vakantie of tijdens een wandeling. Heb daarom niet voor de Sigma 100-400mm gekozen. Ik denk dat deze door het formaat en gewicht uiteindelijk weinig mee zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Propheticus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:13:
[...]
Vanuit eenzelfde soort overweging heb ik de XF 70-300mm besteld (komt vandaag binnen *O* ). Ben ooit mede voor Fuji APS-C gegaan vanwege de compactheid. De meeste foto's maak ik op vakantie of tijdens een wandeling. Heb daarom niet voor de Sigma 100-400mm gekozen. Ik denk dat deze door het formaat en gewicht uiteindelijk weinig mee zou gaan.
Is denk ik een goede keus, ik wandel regelmatig met de 70-300 en is qua gewicht goed mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
mdoos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:00:
Ik voeg me ook toe aan de Fuji gang met een X100V. Nu de kleine begint te lopen en we vaker op pad zijn wil ik niet meer sleuren met mijn Lumix S5 en iets subtielers bij me hebben. Daarnaast had ook de wens voor een 2e body/camera om iets van backup te hebben als ik wat betaalde klusjes doe.

Genoeg afwegingen gemaakt voor alternatieven maar dit was gewoon de beste en ook leukste oplossing. Na wat mail contact heb ik heb binnen een week kunnen regelen via Cameranu.

Vorig jaar van opa nog een paar Ilford medium format rolletjes gekregen (of ik daar nog iets mee kon O+ ). Leuk dat ik nu alsnog het recipe van het rolletje kan gebruiken.

[Afbeelding]
Ja, ook nog een tijd overwogen als tweede camera. Echter het feit dat je de lens niet kan verwisselen is natuurlijk een voordeel voor de compactheid, maar voor een 2de camera voor mij niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Propheticus De 70-300 is een leuke lens. Zowel tele als close-up en makkelijk mee te nemen.

Ik twijfel nog wel over de 150-600. Ik wil em graag hebben/proberen, maar ik denk dat ik er in de praktijk weinig gebruik van ga maken.

Ik heb hetzelfde met de 50-140 meegemaakt. Fantastische lens, mooi voor actie en voor portret, maar te kort of juist te lang in veel gevallen, waardoor deze al een tijd in de kast staat. Ik wil em ook niet verkopen, omdat het zo'n kwalitatief goede lens is. Ik heb er ook mijn mooiste foto mee gemaakt. Dus lastige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:56:
@Propheticus De 70-300 is een leuke lens. Zowel tele als close-up en makkelijk mee te nemen.

Ik twijfel nog wel over de 150-600. Ik wil em graag hebben/proberen, maar ik denk dat ik er in de praktijk weinig gebruik van ga maken.

Ik heb hetzelfde met de 50-140 meegemaakt. Fantastische lens, mooi voor actie en voor portret, maar te kort of juist te lang in veel gevallen, waardoor deze al een tijd in de kast staat. Ik wil em ook niet verkopen, omdat het zo'n kwalitatief goede lens is. Ik heb er ook mijn mooiste foto mee gemaakt. Dus lastige situatie.
Dilemma's te over. Heb ook de 50-140 en ondanks dat het geweldig objectief is blijft die meestal thuis en in de koker terwijl die in het verleden toch wel vaker mee ging. Sinds de 70-300 is er (op het diafragma na) een mooi / praktischer/ flexibeler alternatief dat ook nog eens lichter is. Hetzelfde geldt overigens voor de 100-400 die te onpraktisch is om altijd even mee te hebben.
De 150-600 is misschien wel leuk maar zal eenzelfde probleem hebben van te weinig praktisch en teveel niche. Als je immers op pad bent kun je niet alles meenemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sodela schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:41:
Dilemma's te over. Heb ook de 50-140 en ondanks dat het geweldig objectief is blijft die meestal thuis en in de koker terwijl die in het verleden toch wel vaker mee ging. Sinds de 70-300 is er (op het diafragma na) een mooi / praktischer/ flexibeler alternatief dat ook nog eens lichter is. Hetzelfde geldt overigens voor de 100-400 die te onpraktisch is om altijd even mee te hebben.
De 150-600 is misschien wel leuk maar zal eenzelfde probleem hebben van te weinig praktisch en teveel niche. Als je immers op pad bent kun je niet alles meenemen..
Ik heb zo'n tenba DNA 11, waar ik meestal 2 lenzen en wat proviand in meeneem. Die heeft zo'n band voor om je heupen, dat scheelt wel veel moet ik zeggen. Maar je kunt je afvragen in hoeverre die 150-600 daar lekker in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Wat hier boven wordt beschreven, die keuze stres hebben we natuurlijk allemaal op een gegeven moment.

Ga ik licht op reis, fietsen of simpel de natuur in of een citytrip. Dan heb ik het volgende bij mij. Meestal 2 lenzen soms drie.
XF16-80 | XF70-300 | soms een van mijn sigma lenzen. In mijn rugzak.

Ga ik bewust op pad in opdracht of voor mij zelf de natuur in of naar een dierenpark etc.
XF80 | XF150-600 en de XF200 In mijn trolley. Dan bewust de XF70-300 niet die legt het af tegen de andere 2.

Ik woon in Apeldoorn en ga zomers naar de Apenheul, dan bewust de XF150-600 en de XF200 (rugzak)

Voor mij is het eenvoudig de keuze maak ik vooraf, en speelt de kwaliteit van de lens de doorslag.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

mdoos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:00:

[Afbeelding]
Het blijft een supermooi apparaat.

Ik heb na iets te lang de iPhone als primaire camera gebruikt te hebben de X100F gekocht, ook om de kleine mee vast te leggen. Het was erg leuk om weer met een echte camera te schieten, zeker in zo’n compacte body, maar ik merkte al snel dat ik 23mm te wijd vond en moeite had om dochterlief te isoleren.

Ben toen overgegaan op een tweedehands X-E2 met de XF 35mm f1.4 en dat bevalt erg goed. Ik mis hier en daar nog focus als ik bij laag licht fotografeer, maar de foto’s die daadwerkelijk lukken zijn prachtig.

Ik overweeg nu de X-E3 in huis te halen als ik een goede deal tegenkom. Deze heeft dezelfde front dial als de X100F en ook de nieuwerwetse menustructuur die ik van mijn X100F ken. Hopelijk ook iets betere auto-focus en performance in laag licht. :9

Veel plezier met schieten, en natuurlijk lekker apenkooien met de simulaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
Shrien schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:09:
[...]

Het blijft een supermooi apparaat.

Ik heb na iets te lang de iPhone als primaire camera gebruikt te hebben de X100F gekocht, ook om de kleine mee vast te leggen. Het was erg leuk om weer met een echte camera te schieten, zeker in zo’n compacte body, maar ik merkte al snel dat ik 23mm te wijd vond en moeite had om dochterlief te isoleren.

Ben toen overgegaan op een tweedehands X-E2 met de XF 35mm f1.4 en dat bevalt erg goed. Ik mis hier en daar nog focus als ik bij laag licht fotografeer, maar de foto’s die daadwerkelijk lukken zijn prachtig.

Ik overweeg nu de X-E3 in huis te halen als ik een goede deal tegenkom. Deze heeft dezelfde front dial als de X100F en ook de nieuwerwetse menustructuur die ik van mijn X100F ken. Hopelijk ook iets betere auto-focus en performance in laag licht. :9

Veel plezier met schieten, en natuurlijk lekker apenkooien met de simulaties.
Ik heb een 35mm die leeft op mijn S5 dus de focal length ben ik heel gewent. Ik heb ook nog wel een xt-30ii overwogen met de 27mm 2.8 maar X100V blijft kleiner en compacter. Past in een jaszak, onder je jas dragen of bij de vrouw in de handtas 35mm 1.4 steekt toch wel stukje uit met lens. Ik heb een plank vol L-mount lenzen staan dus behoefte voor een 2e mount systeem lenzen te sparen is er niet. Sterker nog vaste lens voorkomt dat ik dat ga doen.

Wel weer even wennen weer terug naar APC dat low-light toch wel een issue is. Full-frame, iso 6400, F1.4 bestaat te donker niet >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

vandaag een square hood binnengekregen voor m'n nieuwe (oude versie van) de 56mm f/1.2. Al m'n fuji primes zijn nu voorzien van square hoods O+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHeHjtzYI9ooAhs_n4ICNKRN7PYPKFAfHEHoZWU0HOGSuggg158s5ZhpSyAFsDk1aCB6vsIpnmECCYyLnYmn4GHRHUWyAtcG80u1uNUFiu_I1AY9EmNe=w800

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Zo zie je maar. Ik had bij mijn XF35/1.4 een metalen ventilated zonnekapje (op de filter schroefdraad) met eigen dop. De vierkante was veel te groot, kon niet omgedraaid en dat rubberen rechthoekige ding lag elke keer los op de bodem van de tas ;-)

Maar vind de rechthoekige wel mooier. Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik laat lensdoppen nu eigenlijk altijd achterwege. De lenzen zitten nu met (square) hood in de tas met de achterdop er op. Zolang er niets anders in het vak van de tas zit, zie ik geen reden om met lenskappen te gaan klooien. In mijn geval hoef ik dus geen hood reverse te draaien en de lenskap erop te zetten. Scheelt me dus 2 handelingen bij een lenswissel.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Sjaak_Afhaak Heeft dat nog een specifiek doel zo'n square hood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

LA-384 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:17:
Nee, voor mij persoonlijk is dit puur esthetisch, en bijkomend voordeel is dat het frontelement dan best diep verzonken zit, dus daarom maar ik geen gebruik van een lenskap meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-11-2023 20:27 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LA-384 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:17:
Eigenlijk is het logischer, want wat van de beeldcirkel gebruikt wordt is ook niet rond. :P

Je ziet ze niet voor niets ook vaak met variatie in lengte van de kap om zoveel mogelijk te blokkeren zonder in het beeld te zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2023 23:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Iemand hier recent nog de xApp gebruikt? Bij mij lijkt het (al lange tijd) niet meer te werken. Bluetooth maakt wel verbinding, maar als ik foto's over wil zetten krijg ik na een tijdje connecten een error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF5XDQUXsPtjUBZWqEZYMCRW65Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIj1PkJSdqZxTBUm0utWkvpV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvSdLGcTM6Bj_ITgz2MWH3qezbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XH6qQVrS2DV9aBlpWBxTzaFq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVjueJIV9BPRaKoda4yeKhs31dI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UBh6LG1peywrMaVKI2eblhz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door LA-384 op 25-11-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 07:48
LA-384 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:26:
Iemand hier recent nog de xApp gebruikt? Bij mij lijkt het (al lange tijd) niet meer te werken. Bluetooth maakt wel verbinding, maar als ik foto's over wil zetten krijg ik na een tijdje connecten een error.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gisteren gebruikt en werkt als een zonnetje!
X-T4 met iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
chou3 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:56:
Gisteren gebruikt en werkt als een zonnetje!
X-T4 met iPhone
Hmm, ik heb de camera en telefoon al meermaals uit het geheugen verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar dus zonder resultaat. Gaat op voor zowel telefoon als tablet, beiden Android.

Zijn er hier nog Android gebruikers die géén problemen met de app hebben?
Ik kan nog eens proberen om de app ook opnieuw te installeren.

Overigens werkt de camera remote app ook niet, die krijg ik niet gekoppeld.

De xApp probeert telkens verbinding te maken met WiFi, maar dat houdt dus geen stand. Ik heb ook al geprobeerd om via de WiFi instellingen het echte Mac-adres van de telefoon te gebruiken (standaard staat dat op "use randomized MAC"), maar dat maakt geen verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 26-11-2023 18:44 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic