Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 20:38
Misschien moet je je juist andersom concentreren? Welke lenzen zou je graag willen, en kies daar een body bij. Bodies komen en gaan, techniek wordt over het algemeen beter. Kies de mooiste lens die je het liefst wil hebben, en koop dan van het geld wat over is een body waarmee je die lens kunt gebruiken. Fotografeer er een jaar mee en spaar, en koop dan een betere (occasion) body bij je lens. Die lens gaat veel langer mee. Staar je niet te veel blind op kleine features, hoe heb ik afgelopen 20 jaar zonder eye-af kunnen fotograferen... :+

Ik snap wel dat het vanuit een body redeneren makkelijker is. Maar de lenzen en het systeem waar je in stapt zijn denk ik belangrijker. Destijds heb ik Fujifilm gekozen vanwege het gewicht, compact, x-trans en mooie prime lenzen... begonnen met een X-T30, geupgrade naar X-S10 en nu een X-T4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:46
CrocoDuck schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:25:
... Destijds heb ik Fujifilm gekozen vanwege het gewicht, compact, x-trans en mooie prime lenzen... begonnen met een X-T30, geupgrade naar X-S10 en nu een X-T4.
Wat was de reden om naar de X-T4 te gaan tov de X-S10. Weersbestendig en dedicated dials. Maar geen IBIS. Natuurlijk een afweging voor jezelf, wat je belangrijker vind. Wel nieuwsgierig 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:58
@bsmpower
De X-T4 heeft wel IBIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:03
bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:35:
[...]

Mag ik vragen waarom je een Sony wil? Bij mij komt ie ook elke keer naar voren, maar vooral obv specs, waaronder de beste face/eye AF. Lijkt me ideaal om fotos van mijn kinderen te maken. Maar je leest ook veel over de onlogische menu structuur en de soms wat digitale look (wat overscherpte?). Fuji staat er om bekend een wat meer filmlook te hebben qua kleuren en scherpte. Dat spreekt mij persoonlijk erg aan.

Kijk ook eens op het YouTube kanaal van Xing Liu. Die doet vaak blinde testen, kijk voor jezelf welke fotos je het meeste doen? Als voorbeeld dit filmpje tussen een X-T4 en Sony A7 IV:
YouTube: Blind Test: Sony A7IV vs Fujifilm X-T4 (Can you guess all correctly?)

Ditzelfde doe ik ook op Flickr. Ik zoek op het model toestel en ga door de fotos heen. Ook al zijn sommige fotos daar vast bewerkt, het geeft wel een beeld.
Goed punt hoor. Die vergelijkingen heb ik nu ook al tig keer gedaan. Het zijn vooral de filmsimulaties van Fuji die mij aanspreken en de kleuren zijn over het algemeen wat warmer. Maar dat verschil zie je als je de foto's naast elkaar houdt. Zonder vergelijking maak je met Sony ook prachtige foto's. Zelfs als ik naar de foto's kijk die ik met mijn oude 650D zijn die al prachtig, al was met die camera vooral de AF soms redelijk problematisch.

Die overscherpte lees ik inderdaad ook over. Gisteren nog keek ik een vergelijking tussen de A7III en de A7C (en de ZVE1) en daarbij bleek de A7C juist geen last van overscherpte te hebben.

Uiteindelijk is het de vraag of je in deze beter een objectieve of subjectieve keuze moet maken en ook dan lees je legio review van fotografen die aanraden een subjectieve keuze te maken voor de camera die je het liefst in de hand houdt. In dat opzicht vind ik de A7C een leuk hebbeding. Een beetje een vreemde eend in de bijt, maar de SX20 zal op de meeste vlakken objectief een betere camera zijn.

Ik zal nog eens naar dat kanaal van Xing Liu kijken. Bedankt voor de tip.
CrocoDuck schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:25:
Misschien moet je je juist andersom concentreren? Welke lenzen zou je graag willen, en kies daar een body bij. Bodies komen en gaan, techniek wordt over het algemeen beter. Kies de mooiste lens die je het liefst wil hebben, en koop dan van het geld wat over is een body waarmee je die lens kunt gebruiken. Fotografeer er een jaar mee en spaar, en koop dan een betere (occasion) body bij je lens. Die lens gaat veel langer mee. Staar je niet te veel blind op kleine features, hoe heb ik afgelopen 20 jaar zonder eye-af kunnen fotograferen... :+

Ik snap wel dat het vanuit een body redeneren makkelijker is. Maar de lenzen en het systeem waar je in stapt zijn denk ik belangrijker. Destijds heb ik Fujifilm gekozen vanwege het gewicht, compact, x-trans en mooie prime lenzen... begonnen met een X-T30, geupgrade naar X-S10 en nu een X-T4.
Redeneer ik vanuit de lens, dan is de FE 24-105 F4 een heel goed all-round objectief dat icm een A7C nu heel scherp geprijsd is. Kijk ik naar mijn 650D, dan gebruikte ik vrijwel altijd de 18-135 voor dagjes uit, vakanties etc. en nam ik een 50mm mee voor shoots. Icm met de A7C zou ik op een later moment enkel nog een 85mm met groot diafragma kunnen kopen en ben ik qua glas redelijk voorzien.

Hoe dan ook, ik wacht in elk geval nog even tot later deze week wat er met de XS20 gebeurt. Als hij gewoon geleverd wordt, heeft Fuji voor mij gekozen. Wordt hij niet geleverd, dan ga ik nog eens afwegen of ik voor een XT5 aps-c of een A7C full frame ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Wat was de reden om naar de X-T4 te gaan tov de X-S10. Weersbestendig en dedicated dials. Maar geen IBIS. Natuurlijk een afweging voor jezelf, wat je belangrijker vind. Wel nieuwsgierig 🙂
Wat velen hier blijkbaar telkens over het hoofd zien: de EVF.
De EVF van een X-T2 / 3 / 4 / 5 is een verademing ten opzichte van de lagere modellen zoals de X-T30 / X-S10 / X-S20 / X-E4.

Ik zou knettergek worden van zo'n kleine EVF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

phobosdeimos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:06:
[...]
Ik zou knettergek worden van zo'n kleine EVF.
Eensch met m'n bovenbuurman. Ik heb uit frustratie met de EVF van m'n X-T20 (ook in diezelfde league) een upgrade gedaan naar de X-T4. Dat was echt een mega-verschil.

Ik ben trouwens in dubio om een tweede body te nemen. Mede omdat ik primes schiet (op een 100-400 na). Ik ben op zich wel gecharmeerd van de X-Pro1 of X-Pro2 (de 3 is me nog veel te duur). Zijn er mensen hier in dit topic die een dergelijk toestel hebben, maar ook een X-Tx hebben? Ik ben nu control-technisch helemaal vastgeroest in de X-T4, dat ik bang ben dat ik niet kan wennen aan een X-Pro1/2 als ik die zo nu en dan eens vast pak.

[ Voor 39% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 27-06-2023 09:15 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
KlaasjeNL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Redeneer ik vanuit de lens, dan is de FE 24-105 F4 een heel goed all-round objectief dat icm een A7C nu heel scherp geprijsd is. Kijk ik naar mijn 650D, dan gebruikte ik vrijwel altijd de 18-135 voor dagjes uit, vakanties etc. en nam ik een 50mm mee voor shoots. Icm met de A7C zou ik op een later moment enkel nog een 85mm met groot diafragma kunnen kopen en ben ik qua glas redelijk voorzien.
Heeft de 650D geen crop sensor en was je lens dus x1.6 = 29-216mm full-frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Dat klopt helemaal ja.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:00:
[...]

- WR
- Zoeker
- dubbele cardslot
- batterij

Ga over een paar weken voor een maand naar Zuid Amerika, oa de Amazone, Andes en woestijnachtige gebieden. WR was belangrijk voor me. Anders was ik mogelijk nog wel een tijdje bij de X-S10 gebleven.

Voor de niet toeristische plekken heb een Ricoh GR 3x

X-T4 is duidelijk een stap boven de X-S10. Veel meer dan ik had gedacht. De dials zijn handiger en de extra 4-way knoppen achterop zijn ook veel fijner.

[ Voor 11% gewijzigd door CrocoDuck op 27-06-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Ok interessant. Toch ook maar weer eens even verdiepen in de X-T4 dan 😅. Hopelijk komt de X-S20 snel uit en zien we veel (vergelijkende) reviews online komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:39:
Ok interessant. Toch ook maar weer eens even verdiepen in de X-T4 dan 😅. Hopelijk komt de X-S20 snel uit en zien we veel (vergelijkende) reviews online komen.
Ik twijfelde destijds tussen een X-T3 occasion of een nieuwe X-S10. Heb toen niet de X-T3 in de handen gehad. Dus nooit zoeker verschil gezien en kwaliteitsverschil gevoeld :-)

Ik weet niet of dat op dat moment een verschil zou hebben gemaakt. Omdat ik wel graag IBIS wilde. .. maar was misschien de keuze wel moeilijker geweest.

X-T4 heeft wel 1 nadeel tov X-Sxx en X-Tx0 en dat is gewicht. Maar elk nadeel heeft z’n voordeel :-) betere balans met 16-80 en 1.4 WR primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb met mijn X-T3 de laatste tijd regelmatig dat alle instellingen weg zijn. Na tijdje niet gebruiken zet ik de camera weer aan en dan moet ik weer taal en tijd instellen etc. Vet irritant. Ik weet dat er in sommige camera een losse batterij (knoopcel vaak) die je dan moet vervangen maar bij Fuji werkt het volgens mij anders. Iemand een idee?

Maar ik heb ook afgelopen zaterdag de camera nog gebruikt. De gewone accu er in laten zitten en die was toen ik zojuist de camera weer aanzette nog niet leeg en toch instellingen weer gereset...

[ Voor 21% gewijzigd door amphora op 27-06-2023 10:28 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
amphora schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:26:
Ik heb met mijn X-T3 de laatste tijd regelmatig dat alle instellingen weg zijn.
Kijk hier eens?
https://www.dpreview.com/forums/thread/4641271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Dus het hele moederbord moet worden vervangen voor een batterijtje? Sjesus hoe slecht is dat...

Overigens is mijn probleem zelfs erger dan ik dacht. Was net de camera opnieuw aan het instellen, ga even naar de wc, kom terug, kan weer op nieuw beginnen.... Met volle originele accu.

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 27-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:42
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Eensch met m'n bovenbuurman. Ik heb uit frustratie met de EVF van m'n X-T20 (ook in diezelfde league) een upgrade gedaan naar de X-T4. Dat was echt een mega-verschil.

Ik ben trouwens in dubio om een tweede body te nemen. Mede omdat ik primes schiet (op een 100-400 na). Ik ben op zich wel gecharmeerd van de X-Pro1 of X-Pro2 (de 3 is me nog veel te duur). Zijn er mensen hier in dit topic die een dergelijk toestel hebben, maar ook een X-Tx hebben? Ik ben nu control-technisch helemaal vastgeroest in de X-T4, dat ik bang ben dat ik niet kan wennen aan een X-Pro1/2 als ik die zo nu en dan eens vast pak.
Heb zelf de X-Pro2 gekocht nadat ik de X-T2 had (qua bediening redelijk gelijk aan de X-T4 denk ik, behalve touch). Vooral omdat de X-Pro2 mij meer inspireert qua model. Wat betreft de bediening is het verschil niet echt groot, tenzij je vaak de ISO wijzigt. Die heb ikzelf veelal vast staan, helemaal op dit moment nu ik mij de Sunny16 probeer aan te leren. Ook de EV bediening is makkelijker te doen omdat deze knop tot de rand van de camera doorloopt, die kan je dus blind draaien. (nadeel is dat je deze dus ook makkelijk draait). EVF is wel wat kleiner, zit een beetje tussen de X-T$ en X-T$$ in. Maar die OVF is wel gaaf, die gebruik ik ongeveer 75% van de tijd. Wat ikzelf verder nog fijn vind is dat het OVF aan de zijkant van de camera zit en niet in het midden, zit je niet met je neus op de camera te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:08:
Zelf heb ik een X-T3 en heb er later een X-Pro2 bij gekocht. Nu had ik de X-T3 nog niet zo heel lang dus ik kan nog niet zeggen dat ik al vastgeroest zit aan deze control layout. Wat mij wel opvalt is hoe relatief makkelijk de omschakeling tussen de verschillende body's gaat, ook al zitten de knoppen op verschillende plaatsen. Misschien vind ik de X-Pro2 wel makkelijker te bedienen omdat daar echt álle knoppen aan de rechterkant zitten. Omdat het ook echt daadwerkelijk verschillende apparaten zijn als je ze in de hand hebt denk ik ook niet dat je snel op de automatische piloot misgrijpt.

Dat gezegd hebbende; hoewel ik de X-Pro2 een ontzettend mooie camera vind om te zien welke ook nog eens interessant is om te gebruiken ben ik erover na aan het denken om de camera te verkopen. Ik merk dat ik eigenlijk geen 2 body's nodig heb omdat als ik in een situatie kom waarop ik moet vertrouwen dat de focus goed is ik liever de betere EVF en AF van de X-T3 gebruik en de lens wissel...

Ook merk ik bij mijzelf dat ik in de praktijk de OVF niet gebruik en de EVF van de X-Pro2 is niet bepaald om over naar huis te schrijven. En als ik dan beredeneer dat als de X-T3, X-Pro2 en een ongebruikte 23mm 1.4 in de verkoop gaan een X-T5 óók in de buurt komt... hoi GAS..

Fujifilm X-T5 | XF16mm f1.4 | XF35mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Tamron 28-70 F2.8 v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

X-T3 in de aanbieding? Die staat nu bovenaan de shortlist. :+

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
bsmpower schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Klopt. Daardoor beslaat die 24-105 een groot deel van de vocal range van de 18-135 die ik op de crop sensor van mijn 650D. Maar dan met een wat grotere hoek en minder zoom. Nou gebruikte ik de volledige 135 mm al niet heel vaak en was 18 mm in sommige situaties net wat te krap. Die 135 mm gebruikte ik voornamelijk om een kleinere scherpte-diepte te krijgen bij F5.6. De Sony FE 24-105 zit over het hele zoombereik op een vaste F4 en dat icm een full frame sensor zou dan op 105 mm ook al voldoende moeten zijn voor een kleinere scherpte/diepte. Voor mijn gebruik verwacht ik dus dat die 24-105 icm een full frame sensor heel goed bruikbaar is. Daar zou ik later dan nog een telezoom aan kunnen toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
GA!S schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:09:
X-T3 in de aanbieding? Die staat nu bovenaan de shortlist. :+
Als ik dat zo beredeneer lijkt mij dat nog niet eens zo'n gek idee. Op dit moment zijn de occasionprijzen ook nog eens verbazingwekkend hoog. Ik zag alleen dat de cashback actie voor de X-T5 aanstaande vrijdag al afloopt..

Nu levert zo'n X-T5 natuurlijk ook weer extra vragen op; ik las bijvoorbeeld dat deze sensor wat meer ruis geeft op hoge ISO's en dat niet alle lenzen gebruik maken van de volle 40MP waardoor de upgrade misschien niet eens zo groot is met mijn lenzen. Eerst maar eens wat vergelijkend warenonderzoek gaan doen :)

Trouwens; weet iemand zo of er een globale planning is voor Fuji's cashback acties? Ze lijken namelijk best vaak terug te komen.

Fujifilm X-T5 | XF16mm f1.4 | XF35mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Tamron 28-70 F2.8 v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:03
InGen10 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:56:
[...]
Nu levert zo'n X-T5 natuurlijk ook weer extra vragen op; ik las bijvoorbeeld dat deze sensor wat meer ruis geeft op hoge ISO's en dat niet alle lenzen gebruik maken van de volle 40MP waardoor de upgrade misschien niet eens zo groot is met mijn lenzen. Eerst maar eens wat vergelijkend warenonderzoek gaan doen :)
De verschillen zijn in de praktijk zo minimaal, dat ik beeldkwaliteit sowieso niet mee zou laten wegen in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
wappiewappie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:40:
[...]

De verschillen zijn in de praktijk zo minimaal, dat ik beeldkwaliteit sowieso niet mee zou laten wegen in je keuze.
Ja daar lijkt het wel op inderdaad. En eigenlijk lijkt de vooruitgang qua beeldkwaliteit in de fotografie al best een aardige tijd op een lager pitje te staan..

Dan blijven voornamelijk de IBIS, betere AF en de grotere accu als verbeteringen over als ik dat zo snel zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb de X-T4, en de accu is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de X-T2. Ik zou me om de hogere ruis bij hoge ISO niet zo’n zorgen maken met de nieuwe Lightroom AI ruisreductie. De X-T5 is een grote stap ten opzichte van de X-T3.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Vandaag nog eens gevraagd naar de levertijd en beschikbaarheid van de S-X20 bij Cameranu. Vanaf 29 zou hij geleverd moeten kunnen worden, dus zouden winkels al enig zicht moeten hebben op beschikbare units. De reactie van Cameranu stemt weinig hoopvol dat de camera op korte termijn geleverd kan worden als je niet vroeg een pre-order hebt geplaatst:

Beste Klaas,

voor uw bestelling met nummer xxxxxxxxxxxx hebben we nog geen voorraad. Het is nog niet bekend wanneer dat wel het geval gaat zijn. we krijgen mondjesmaat af en toe wat binnen wat dan geleverd wordt aan de eerst genoteerden op de wachtlijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:28
Ik heb hem net afgehaald met de 18-55 bij foto kino linders te Venlo, toen ik op hun website zag dat ze hem op voorraad hadden. Zonder pre-order dus wellicht geluk gehad. Ik zag dat ze nog een body hadden liggen in de vitrine, voor iemand die geïnteresseerd is! In ieder geval ontzettend veel zin om met deze camera aan de slag te gaan😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
@rhjgiesen
Laat maar weten hoe die bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
rhjgiesen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:37:
Ik heb hem net afgehaald met de 18-55 bij foto kino linders te Venlo, toen ik op hun website zag dat ze hem op voorraad hadden. Zonder pre-order dus wellicht geluk gehad. Ik zag dat ze nog een body hadden liggen in de vitrine, voor iemand die geïnteresseerd is! In ieder geval ontzettend veel zin om met deze camera aan de slag te gaan😃
Kreeg ook al een mail van cameranu dat de X-S20 met XF 18-55mm beschikbaar is en te bestellen. Dus (nog) geen tekorten lijkt me. Ben ook erg benieuwd hoe die bevalt!

Maar twijfel nu zelf steeds meer om alsnog te gaan voor een Sony A6400 + 18-135mm lens voor 1200,-. De X-S20 met 18-55mm is toch 600,- duurder... :/

[ Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 28-06-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
rhjgiesen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:37:
Ik zie die bundel bij Cameranu.nl ook beschikbaar met levering morgen. De bundel met de 15-45 staat echter nog met een levertijd van "eind juni".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
bsmpower schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Kreeg ook al een mail van cameranu dat de X-S20 met XF 18-55mm beschikbaar is en te bestellen. Dus (nog) geen tekorten lijkt me. Ben ook erg benieuwd hoe die bevalt!

Maar twijfel nu zelf steeds meer om alsnog te gaan voor een Sony A6400 + 18-135mm lens voor 1200,-. De X-S20 met 18-55mm is toch 600,- duurder... :/
Snap ik! Maar dan zou ik als ik jou was even de aankondiging van sony begin juli afwachten. Naar verwachting gaan ze daar de opvolgers van de 6000 serie aankondigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
bsmpower schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Ik weet niet wat je precies in een camera zoekt, maar voor mij was het ontbreken van USB-C toch wel een dealbreaker voor de A6400. Ik wil niet steeds aparte kabeltjes of laders in huis hebben liggen voor enkel 1 apparaat. Dat neemt toch een groot deel van het gebruiksgemak weg en dat gebruiksgemak is deels bepalend voor de frequentie waarmee je een apparaat/camera gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
KlaasjeNL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:33:
[...]
Ik weet niet wat je precies in een camera zoekt, maar voor mij was het ontbreken van USB-C toch wel een dealbreaker voor de A6400. Ik wil niet steeds aparte kabeltjes of laders in huis hebben liggen voor enkel 1 apparaat. Dat neemt toch een groot deel van het gebruiksgemak weg en dat gebruiksgemak is deels bepalend voor de frequentie waarmee je een apparaat/camera gebruikt.
Ik merk dat ik vooral geïnspireerd en enthousiast wordt van straatfotografie. Fotos maken van objecten en gebouwen in de stad, maar ook mensen. Zoals dit: https://www.youtube.com/@CurtisPadley/search?query=a6400

Dan lijkt een camera met snelle en betrouwbare autofocus mij erg belangrijk. En om alle kanten op te kunnen lijkt een allround lens me wel wat. Maar daar lever je dan wel lichtsterkte voor in... Eventueel de keuze voor een lens met minder bereik maar wel lichtsterkte, en daarbij nog een primelens, maar dat gaat nooit lukken voor 1200,- 😅

Maar goed, dit is een Fuji topic. Ik lees nog steeds mee en aan het bekijken welke Fuji set hier mogelijk ook aan voldoet rond het budget van 1200,-.

[ Voor 10% gewijzigd door bsmpower op 28-06-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Vandaag ff in Capelle geweest en een (gebruikte) X-T3 en een (nieuwe) X-S10 vergeleken... Begin nu toch te twijfelen of ik niet gewoon een nieuwe X-S10 pak. Ben wel gecharmeerd van de compacte body, toch de essentie van een mirrorless systeem. Enige echte pluspunt van de X--T3 is de EVF, die is echt een stuk beter. Kitlens van de X-S10 is een twijfelgeval, 100 euro extra is niet veel, maar ik hou niet van die electronische zoom.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
rhjgiesen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:43:
[...]
Snap ik! Maar dan zou ik als ik jou was even de aankondiging van sony begin juli afwachten. Naar verwachting gaan ze daar de opvolgers van de 6000 serie aankondigen...
Begreep dat het eerder een update wordt van de A6600 en daarmee ook een stuk hoger geprijsd. Dan komt het qua prijs eerder in de buurt van de X-T4/5, X-S20, ... terwijl ik liever wat minder uitgeef. De planning komt ook niet helemaal lekker uit, want aankondiging in Juli en waarschijnlijk pas te koop ergens in Augustus. Te laat voor mijn vakantie iig, en lijkt me leuk om dan al een camera in bezit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
bsmpower schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Begreep dat het eerder een update wordt van de A6600 en daarmee ook een stuk hoger geprijsd. Dan komt het qua prijs eerder in de buurt van de X-T4/5, X-S20, ... terwijl ik liever wat minder uitgeef. De planning komt ook niet helemaal lekker uit, want aankondiging in Juli en waarschijnlijk pas te koop ergens in Augustus. Te laat voor mijn vakantie iig, en lijkt me leuk om dan al een camera in bezit te hebben.
Wellicht is de Fuji X-T30 II dan iets voor je? Of anders de Sony ZV-E10? Beide hebben geen ibis, maar de ZV-E10 heeft wel elektronische stabilisatie en slaat gyroscopische data op waardoor je in post een en ander vrij eenvoudig kan verbeteren. Daardoor is de Sony wat geschikter voor video. De Sony heeft echter geen EVF en de Fuji wel. Dat maakt de Fuji geschikter voor fotografie, ook omdat deze flink wat (draai)knoppen op de body heeft. De Sony is echter wat compacter en heeft een wat betere batterij en een betere AF.

Ga je voor compact met een focus op video (wat niet wil zeggen dat je er niet prima mee kan fotograferen), dan is de Sony ZV-E10 een prima optie, ook omdat deze een stuk voordeliger is en je daardoor budget overhoudt voor een goede lens. Hij is ook voordeliger en nieuwer dan de A6400. Daarvoor lever je vooral de EVF en bouwkwaliteit in, maar krijg je bijvoorbeeld USB-C terug.

Ga je voor iets minder compact, maar alsnog compact, met een flinke focus op fotografie (wat niet wil zeggen dat je hier niet prima films mee kan schieten), dan is de Fujifilm X-T30 II een goede optie.

[ Voor 54% gewijzigd door KlaasjeNL op 29-06-2023 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procaliber
Ik kan mijn X-S20 zaterdag ophalen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
GA!S schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:34:
Vandaag ff in Capelle geweest en een (gebruikte) X-T3 en een (nieuwe) X-S10 vergeleken... Begin nu toch te twijfelen of ik niet gewoon een nieuwe X-S10 pak. Ben wel gecharmeerd van de compacte body, toch de essentie van een mirrorless systeem. Enige echte pluspunt van de X--T3 is de EVF, die is echt een stuk beter. Kitlens van de X-S10 is een twijfelgeval, 100 euro extra is niet veel, maar ik hou niet van die electronische zoom.
Volgens mij is het grootste verschil tussen de X-S10 en de X-T3 toch de soort bediening? Dan is de keus meer tussen de tegenwoordig standaard PASM modi in tegenstelling tot de iso/sluitertijd dials van de X-T serie.

Ik ben vandaag in Apeldoorn geweest en heb per ongeluk een X-T5 mee terug genomen.. Dit weekend naar even alle settings doorlopen en dan afscheid nemen van de X-Pro2 en X-T3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Denk dat het grootste verschil is dat de X-T3 geen ibis heeft en meer fn buttons, grotere evf. En de x-s10 pasm knop met handgrip ipv retro dials. X-S10 heeft een volledig draaibaar scherm en ibis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

CrocoDuck schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:35:
Denk dat het grootste verschil is dat de X-T3 geen ibis heeft en meer fn buttons, grotere evf. En de x-s10 pasm knop met handgrip ipv retro dials. X-S10 heeft een volledig draaibaar scherm en ibis.
Vergeet weather sealing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
amphora schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Vergeet weather sealing niet.
En twee card slots ipv één.
De X-T2 / X-T3 / X-T4 / X-T5 zijn altijd het flagship geweest van Fujifilm.
Nu hebben misschien de X-H2 en X-H2s de flagship status overgenomen, maar de X-T reeks blijft het high-end model voor liefhebbers van analoge controls (zoals ik).

De meest hoogwaardige constructie & kwaliteit voor een "pro" body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

phobosdeimos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:50:
[...]

En twee card slots ipv één.

Nu hebben misschien de X-H2 en X-H2s de flagship status overgenomen,
Alleen voor video wellicht. Puur voor fotografie zal ik toch echt de X-T5 kiezen.
En die tweede cardslot gebruik ik ook. 1 voor RAW, 2 voor jpeg maar meer als backup.

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 29-06-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

InGen10 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is het grootste verschil tussen de X-S10 en de X-T3 toch de soort bediening? Dan is de keus meer tussen de tegenwoordig standaard PASM modi in tegenstelling tot de iso/sluitertijd dials van de X-T serie.

Ik ben vandaag in Apeldoorn geweest en heb per ongeluk een X-T5 mee terug genomen.. Dit weekend naar even alle settings doorlopen en dan afscheid nemen van de X-Pro2 en X-T3.
Ja, klopt. Maar als je van een X-A1 komt zoals ik dan is de bediening en instelbaarheid sowieso stukken beter. Ik ben wel afgestapt van het idee van de gebruikte X-T1 of X-T2. Voor 600 euro koop je toch verouderde techniek, een camera met >10k clicks en garantie tot de deur.

De XT voelt zeker een stuk degelijker, maar als ik nu moet kiezen tussen een gebruikte X-T3, een nieuwe X-T30 of een nieuwe X-S10 dan kies ik voor de laatste. X-T4 of 5 vind ik niet te verantwoorden voor mijn casual gebruik.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
>10k clicks is niet veel voor bijv een X-T4. Rated mtbf voor de sluiter is 400.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
amphora schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Alleen voor video wellicht. Puur voor fotografie zal ik toch echt de X-T5 kiezen.
En die tweede cardslot gebruik ik ook. 1 voor RAW, 2 voor jpeg maar meer als backup.
Klopt, ik doe ook helemaal niks met video, dus wanneer mijn X-T3 de geest geeft zou ik een X-T5 (of opvolger) in huis halen.
Ben helemaal tevreden met de richting die Fuji inging met de 5 tov de 4. Lichter gewicht, compactere body en een tilt scherm. Focus op fotografie, exact wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ik zou wel een x-t5 light willen. x-t5 as-is, maar dan met 26mp alhoewel bijna al m’n lenzen in de recommended staan voor 40mp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
CrocoDuck schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:23:
Ik zou wel een x-t5 light willen. x-t5 as-is, maar dan met 26mp alhoewel bijna al m’n lenzen in de recommended staan voor 40mp
Helemaal akkoord.
De X-T5 zoals die nu is, maar dan met de 26mp sensor van de X-T3 /4 zou perfect zijn.
40mp brengt voor mij geen voordeel, misschien zelfs wat nadelen.
En doe eventueel de hogere resolutie EVF van de X-H2 er bij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

CrocoDuck schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:16:
>10k clicks is niet veel voor bijv een X-T4. Rated mtbf voor de sluiter is 400.000.
X-T4 heb ik nog niet gevonden voor die prijs met garantie. De X-T3 zit rond de 850 gebruikt met 6 maanden garantie. Dan heb ik voor 150 meer toch liever een nieuwe X-S10 met 5 jaar garantie en IBIS en neem ik de mindere EVF voor lief. WR en dual card slots zijn voor mij niet relevant. Ten opzichte van mijn X-A1 ga ik er al zoveel op vooruit dat ik die betere EVF niet ga missen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
GA!S schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:29:
[...]

X-T4 heb ik nog niet gevonden voor die prijs met garantie. De X-T3 zit rond de 850 gebruikt met 6 maanden garantie. Dan heb ik voor 150 meer toch liever een nieuwe X-S10 met 5 jaar garantie en IBIS en neem ik de mindere EVF voor lief. WR en dual card slots zijn voor mij niet relevant. Ten opzichte van mijn X-A1 ga ik er al zoveel op vooruit dat ik die betere EVF niet ga missen.
Goede keuze! Dat is wat ik ook gedaan heb destijds. De X-S10 was (is) zo'n goede aanbieding voor de prijs. Heb er veel plezier mee gehad! EVF van de X-T30 was hetzelfde,..

De X-T30 +18-55 had ik voor 700 op mp gekocht om Fujifilm te proberen naast mijn m43 set. Dat beviel zo goed dat ik mijn m43 set heb verkocht, de X-T30 ingeruild op de X-S10, en wat ik over hield aan leuke lenzen besteed.De X-T3 occasion was toen even duur als een nieuwe X-S10. Wilde perse ibis voor de primes, dus was snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 18:25
Iemand ervaring met de XC15-45? Ik lees op de handling na uitstekende verhalen op internet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AlfaMan
  • Laatst online: 15-09 21:04
Afgelopen woensdag de X-S20 met XF 18-55mm lens bij Cameranu besteld en donderdag ontvangen.
Geen aanbetaling vooraf gedaan. Nu wachten op goed weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2-pnP1bnMSJQ4PexptJ0j82_hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnjLE69cEnK6d1RdGymQ6znV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqeULlj109R3O4RYmJjp6lX8Ysw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRHchZPFhDJFTP2t4PZzbItc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
“Bad weather makes for good photography,”, Ansel Adams :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
CrocoDuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:21:
“Bad weather makes for good photography,”, Ansel Adams :)
Moet de camera wel weather sealing hebben. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
KlaasjeNL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Moet de camera wel weather sealing hebben. 😅
Ik ben er vrij zeker dat die van Ansel Adams dat ook niet waren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Misschien stomme vraag, maar kan ik mijn xs20 opladen met een laptopcharger van 60w? Risico's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris79
  • Laatst online: 10-09 18:25
AlfaMan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:32:
Afgelopen woensdag de X-S20 met XF 18-55mm lens bij Cameranu besteld en donderdag ontvangen.
Geen aanbetaling vooraf gedaan. Nu wachten op goed weer.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooi toestel met mooie specs! Ik denk er ook wel eens aan. Ik heb een X-H1 voor op pad, en een X-T20 altijd elke dag bij me in de tas. Maar man, deze grip + IBIS + goede AF... wat meer heb je nog nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
rhjgiesen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:54:
Misschien stomme vraag, maar kan ik mijn xs20 opladen met een laptopcharger van 60w? Risico's?
Zou bij USB C geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb hem gister opgehaald en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het gemak en de snelheid waarmee hij op een vogeloog scherpstelt is super.

Enige wat mij tegenvalt is geen losse oplader, de te smalle camerariem en er zit geen plaatje bij waar de externe flitser komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

CrocoDuck schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:25:
Foto Sipkes in Groningen heeft mijn ingeruilde x-s10 nog beschikbaar 😀 ze vragen 849 voor de body.
Hey, die lees ik nu pas. Weet je ook hoeveel opnames deze gemaakt heeft en of er nog garantie van Fuji op zit?

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
procaliber schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:29:
Ik heb hem gister opgehaald en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het gemak en de snelheid waarmee hij op een vogeloog scherpstelt is super.

Enige wat mij tegenvalt is geen losse oplader, de te smalle camerariem en er zit geen plaatje bij waar de externe flitser komt.
De meegeleverde camerariem stelt zelden iets voor. Bij mijn oude dslr gebruikte ik altijd een Blackrapid sport. Erg comfortabel (en ook wel noodzaak met zwaardere lens, flitser en batterygrip), maar die strap zelf was ook vrij "bulky". Nu bij mijn Sony A7C gebruik ik een Peak Design slide lite. Eigenlijk heel simpel, maar doeltreffend. Zou ook prima zijn voor een S-X20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
KlaasjeNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:28:
[...]

De meegeleverde camerariem stelt zelden iets voor.
Haha ja kwam ik ook achter toen ik de originele riem van de X-T1 erbij pakte.
Destijds voor de X-T1 al een andere gekocht, deze heb ik nu op de X-S20 gezet.
Het gaat om deze:

https://www.uwcamera.nl/D...em-Type-Cowboy-Olijfgroen

Na 3 jaar ziet ie er nog steeds goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
GA!S schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Hey, die lees ik nu pas. Weet je ook hoeveel opnames deze gemaakt heeft en of er nog garantie van Fuji op zit?
Iets meer dan 6000 clicks (<6500), Is uit de fabrieks garantie. De factuur heb ik nog wel digitaal, zat 5 jaar garantie op maar niet overdraagbaar. Sipkes geeft zelf ook een jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

CrocoDuck schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Iets meer dan 6000 clicks (<6500), Is uit de fabrieks garantie. De factuur heb ik nog wel digitaal, zat 5 jaar garantie op maar niet overdraagbaar. Sipkes geeft zelf ook een jaar garantie.
Dan pak ik hem voor +100 euro liever nieuw. Die Fuji camera's schrijven niet hard af zeg. :)

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27
phobosdeimos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:50:

De meest hoogwaardige constructie & kwaliteit voor een "pro" body.
Ik vrees dat ik een andere definitie heb van 'Pro body' Dan Fuji.

Jaren Canon FF gebruikt en die dingen hebben heul wat meegemaakt (vrij extreem zelfs) zonder noemenswaardige schade. Mijn 5 jaar oude X-T2 valt letterlijk uit elkaar en is zo ongeveer met fluwelen handschoentjes behandeld (tov de Canons). Toestel werkt perfect maar aan de onderzijde mis een ik hele rits schroeven waardoor de behuizing nu wijkt en de statiefmount los zit in de behuizing :X
Bekend euvel als ik online kijk maar op een bericht naar de klantenservice van Fuji krijg ik geen reactie dus ga nu zelf maar schroefjes bestellen :(

Het is dat ik het momenteel te weinig gebruik om flinke aanschaffen te veroorloven maar heb serieus overwogen om niet iets heel anders te kopen.

Ik heb afgelopen jaren eigenlijk gewoon niet gekeken naar andere apparatuur maar wat is er gebeurd bij Fuji? X100V lijkt amper te krijgen, nog steeds een bejaarde X-T30 II en geen opvolger (dacht ik kijk eens naar iets van een X-T40 of 50 als vervanger) en de X-T5 is net zo duur als body als mijn X-T2 was als kit met lens :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

sapphire schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:06:
[...]

.... en de X-T5 is net zo duur als body als mijn X-T2 was als kit met lens :+
Mijn X-A1 met XC 16-50mm én XC 50-230mm kocht destijds ik voor nog geen € 500,-...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Nou, voordat ik de knoop doorhak nog één keer de vraag. Wat zouden jullie doen: Voor €850,- een gebruikte X-T3 met ca. 5000 clicks en 6 maanden garantie of voor €950,- een nieuwe X-S10 met 5 jaar garantie.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
GA!S schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:23:
Nou, voordat ik de knoop doorhak nog één keer de vraag. Wat zouden jullie doen: Voor €850,- een gebruikte X-T3 met ca. 5000 clicks en 6 maanden garantie of voor €950,- een nieuwe X-S10 met 5 jaar garantie.
Vind je garantie en ibis belangrijk, en WR en zoeker niet interessant of doorslaggevend: X-S10

Gebruik je alleen zooms met ois en hou je van dials: X-T3. Primes kan natuurlijk ook prima zonder ibis, alleen meer kans op onscherpte uit de hand. Dus rekening houden met sluitertijd.

Die clicks zijn zo laag dat het niet uitmaakt. mtbf is iets van 400.000.

Maar vooral, wat voor lenzen wil je gaan gebruiken, wat wil je fotograferen en waar twijfel je zo over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Hoe goed zijn de NP-W235 accu's van een ander merk? Welke zijn aan te raden? Of zijn de originele de besten?

Geldt dit ook voor de externe opladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

CrocoDuck schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Vind je garantie en ibis belangrijk, en WR en zoeker niet interessant of doorslaggevend: X-S10

Gebruik je alleen zooms met ois en hou je van dials: X-T3. Primes kan natuurlijk ook prima zonder ibis, alleen meer kans op onscherpte uit de hand. Dus rekening houden met sluitertijd.

Die clicks zijn zo laag dat het niet uitmaakt. mtbf is iets van 400.000.

Maar vooral, wat voor lenzen wil je gaan gebruiken, wat wil je fotograferen en waar twijfel je zo over.
Ik twijfel vooral over de EVF en build quality van de X-T3. Ik ga voorlopig mijn oude kitlenzen van de X-A1 gebruiken.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Heb je ze allebei al eens in de hand gehad? Gewicht en grip is ook heel anders. X-T3 = 539gr, X-S10= 465,
X-A1 = 330g

[ Voor 19% gewijzigd door CrocoDuck op 04-07-2023 11:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Knoop doorgehakt en de X-S10 besteld. Was toch mijn eerste keuze nadat ik ze beide vast had gehouden. Stond vanochtend een set met kitlens bij Coolblue met open doos voor 1000,-. Mocht de kitlens niet bevallen dan gaat ie op marktplaats en heb ik voor de prijs van een gebruikte X-T3 een nieuwe X-S10. Dat maakt de keuze weer wat makkelijker.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

procaliber schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:06:
Hoe goed zijn de NP-W235 accu's van een ander merk? Welke zijn aan te raden? Of zijn de originele de besten?

Niet met de w235 wel de w126 van de xt-3. Ik heb een originele en een Hahnel. Wel ca. vier jaar oud ondertussen. De laatste is opgezwollen en past niet meer goed (kreeg 'm er met moeite uit) dus die gebruik ik niet meer. Ook heb ik het idee dat de gewiste settings (zie eerder in dit topic) ook door deze accu kwamen want met de originele blijft alles gewoon goed werken. Heb zojuist een nieuwe originele w126s als vervanger gekocht, geen imitatie meer voor mij ook al lees ik wel goede verhalen maar voor die paar euro verschil neem ik het risico niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
amphora schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Niet met de w235 wel de w126 van de xt-3. Ik heb een originele en een Hahnel. Wel ca. vier jaar oud ondertussen. De laatste is opgezwollen en past niet meer goed (kreeg 'm er met moeite uit) dus die gebruik ik niet meer. Ook heb ik het idee dat de gewiste settings (zie eerder in dit topic) ook door deze accu kwamen want met de originele blijft alles gewoon goed werken. Heb zojuist een nieuwe originele w126s als vervanger gekocht, geen imitatie meer voor mij ook al lees ik wel goede verhalen maar voor die paar euro verschil neem ik het risico niet meer.
Al erg vaak vergelijkbare verhalen gelezen.
Ik gebruik enkel originele Fuji batterijen, geen risico op problemen om enkele euro's te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
Hier heb ik de afgelopen dagen afscheid genomen van de X-Pro2 en 23mm 1.4. Voor de X-Pro2 had ik binnen 10 minuten al een serieuze koper en voor de 23mm de volgende dag. Zodra ik de uitgeleende X-T3 weer terug heb is die de volgende..

Dit had ik van tevoren trouwens nooit gedacht; vooral als je bij elk nieuwsbericht over camera gear in de reacties moet lezen hoe ouderwets wij wel niet zijn met onze dedicated camera's... Het Fuji X systeem is gelukkig springlevend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
procaliber schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:06:

Al mijn W216's accu's die niet origineel waren (Patona, duurste versie, had destijds zeer goede reviews) zijn inmiddels opgezwollen zodat ik ze niet meer uit de camera krijg zonder heel veel gedoe.
Alle originele Fuji accu's werken nog perfect en zijn meer gebruikt.
Allemaal aangeschaft in 2017

Andre accu maar ik vind het wel opvallend :p
InGen10 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:00:
Hier heb ik de afgelopen dagen afscheid genomen van de X-Pro2 en 23mm 1.4. Voor de X-Pro2 had ik binnen 10 minuten al een serieuze koper en voor de 23mm de volgende dag. Zodra ik de uitgeleende X-T3 weer terug heb is die de volgende..

Dit had ik van tevoren trouwens nooit gedacht; vooral als je bij elk nieuwsbericht over camera gear in de reacties moet lezen hoe ouderwets wij wel niet zijn met onze dedicated camera's... Het Fuji X systeem is gelukkig springlevend!
Ga je weg bij Fuji of heb je al wat moois gekocht?

Tja wbt dedicated camera's heb ik het voorbeeld van mijn vrouw vaker gepost.
Die heeft namelijk vrijwel niets met fotografie in zoverre dat zij degene is die de familie foto's afdrukt. Toch vraagt ze heel vaak of ik de camera mee wil nemen op familie uitjes omdat de foto's van mijn bejaarde Fuji veel 'mooier' zijn dan die van onze recente iPhones. En dan heb ik het over SooC met preset Velvia of Astia.

Ze vind de foto's natuurlijker ogen, kleuren realistischer en met afdrukken (gewoon print of boeken) is het verschil helemaal bizar goed te zien zegt. Ze haalt feilloos de Fuji foto's en iPhone foto's uit elkaar.

Zelf deze week een Thinktank retrospective 5 V2 gekocht omdat ik de camera weer wat vaker mee wil nemen. Andere tassen zijn te groot en wat kleiners voor onder in de kinderwagen of achterin de auto was wel fijn.
Even snel wat in gegooid en de X-T2 met 18-55 past mooi, 23/1.5 en 50/2 zouden er nog in kunnen en wat klein grut maar dan is het wel vol. Dat is prima want het zal vooral de 23/1.4 mounted wordne en evnetueel een andere lens voor de enkele keer dat ik wissel :p

Gemengde indruk tov de Retrospective 20 en 7 V1 en weet niet of dat is omdat ze dingen aangepast hebben omdat deze zo klein is of verschil V1~V2. Ik mos toch kleine dingetjes.

[ Voor 66% gewijzigd door sapphire op 06-07-2023 12:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
sapphire schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Al mijn W216's accu's die niet origineel waren (Patona, duurste versie, had destijds zeer goede reviews) zijn inmiddels opgezwollen zodat ik ze niet meer uit de camera krijg zonder heel veel gedoe.
Alle originele Fuji accu's werken nog perfect en zijn meer gebruikt.
Allemaal aangeschaft in 2017

Andre accu maar ik vind het wel opvallend :p
Het prijsverschil tussen een originele en een Patona valt ook wel mee.
Ik denk dat ik gewoon een originele accu ga aanschaffen.

Heb ondertussen via MP een Fuji lader gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
[...]

Ga je weg bij Fuji of heb je al wat moois gekocht?
Nee, Fuji wordt niet verlaten. Ze hebben beiden plaats moeten maken na aanschaf van een X-T5. Kon het mij niet veroorloven om vervolgens 2 goede body's op de plank te laten liggen.
[...]

Zelf deze week een Thinktank retrospective 5 V2 gekocht omdat ik de camera weer wat vaker mee wil nemen. Andere tassen zijn te groot en wat kleiners voor onder in de kinderwagen of achterin de auto was wel fijn.
Even snel wat in gegooid en de X-T2 met 18-55 past mooi, 23/1.5 en 50/2 zouden er nog in kunnen en wat klein grut maar dan is het wel vol. Dat is prima want het zal vooral de 23/1.4 mounted wordne en evnetueel een andere lens voor de enkele keer dat ik wissel :p

Gemengde indruk tov de Retrospective 20 en 7 V1 en weet niet of dat is omdat ze dingen aangepast hebben omdat deze zo klein is of verschil V1~V2. Ik mos toch kleine dingetjes.
Hier ook een Retrospective 5 V2 en 7 in bezit. Erg fijne tassen die niet al teveel uitstralen wat de inhoud is. De 5 is er hier ook later bijgekomen omdat de 7 toch wel wat aan de grote kant is om altijd mee te nemen. Ik weet niet of ik persé iets van de 7 in de 5 mis maar vind de V1 toch een wat subtieler uiterlijk hebben wat mij beter bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
InGen10 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Nee, Fuji wordt niet verlaten. Ze hebben beiden plaats moeten maken na aanschaf van een X-T5. Kon het mij niet veroorloven om vervolgens 2 goede body's op de plank te laten liggen.

[...]

Hier ook een Retrospective 5 V2 en 7 in bezit. Erg fijne tassen die niet al teveel uitstralen wat de inhoud is. De 5 is er hier ook later bijgekomen omdat de 7 toch wel wat aan de grote kant is om altijd mee te nemen. Ik weet niet of ik persé iets van de 7 in de 5 mis maar vind de V1 toch een wat subtieler uiterlijk hebben wat mij beter bevalt.
Ik zit het verkeerd te zeggen, ik heb een 4 V2 gekocht, nog kleiner dus :p

Ik mis nu al de soort flapjes aan de zijkant-binnen zodat je niet direct de tas in kijkt wat er in zit. En iets van een lus aan de zijkant en mogelijkheid om de band er helemaal af te halen.
De V2 vind ik ook iets minder subtiel inderdaad maar nog steeds schreeuwt het minder “camera!!!!!!” dan vee andere tassen al zie je het aan de vorm toch wel.
Sowieso beter dan de camera los in de kinderwagen gooien wat ik nu doe :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
sapphire schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Ik zit het verkeerd te zeggen, ik heb een 4 V2 gekocht, nog kleiner dus :p

Ik mis nu al de soort flapjes aan de zijkant-binnen zodat je niet direct de tas in kijkt wat er in zit. En iets van een lus aan de zijkant en mogelijkheid om de band er helemaal af te halen.
De V2 vind ik ook iets minder subtiel inderdaad maar nog steeds schreeuwt het minder “camera!!!!!!” dan vee andere tassen al zie je het aan de vorm toch wel.
Sowieso beter dan de camera los in de kinderwagen gooien wat ik nu doe :X
Dat kan wel het een en ander verklaren denk ik; was de 4 ook niet de variant met een afwijkende (smallere) schouderband?

Ik zat indertijd erg te twijfelen tussen de 4 en 5. De 4 leek toch wel wat sterker van de rest van de lineup af te wijken. De 5 heeft in tegenstelling tot de 7 zelfs nog een extra flap met een rits rondom om de bovenkant van de inhoud compleet af te schermen. De compactheid van de 4 trok mij wel sterk aan maar was toch een beetje huiverig vanwege bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 14:42
Mensen die nog toevallig geïnteresseerd zijn in de X-H2. Hij is mij te groot gebleken helaas, dus ik zoek nu een ruil naar een X-T5 zilver of verkoop 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
DQmanglocQ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:40:
Mensen die nog toevallig geïnteresseerd zijn in de X-H2. Hij is mij te groot gebleken helaas, dus ik zoek nu een ruil naar een X-T5 zilver of verkoop 😄
Daar hebben we Vraag & Aanbod voor, maar niet hier. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Viltrox 56mm f/1.4 i.c.m. een X-T5 of X-H2? Is ie goed genoeg om 40 megapixels scherp te vullen?

Maar ik lees/zie ook goede reviews van de Sigma 56/1.4. Misschien die toch ook maar overwegen. Al ben ik bang dat ik de diafragma ring zal missen.

[ Voor 35% gewijzigd door amphora op 07-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYImkSXFI2sAZSXP-HsCJCIrMTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvMXkL8GZOeadhArtfcUr9r5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnKHNbWjuZs5RFImSGlPLjKkcps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSHJqtIEeP7kUXfkT7lojkol.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend ff wat plaatjes lopen schieten met de X-S10. Fijn toestel, beetje wennen nog aan de combinatie en zoeken naar de juiste instellingen. Had deze keer Lightroom nog nodig om het maximale uit het plaatje te halen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 19-09 08:58
Hai iedereen,

Redelijk nieuw hier op het forum. Ik heb nu zelf een XT-20 die een aantal jaar oud is samen met de kitlens (18-55 XF) en een zoomlens 55-200. Nu sta ik op het punt om een 35 mm 1.4 te kopen maar het ziet er ook aantrekkelijk uit om een nieuw body te kopen.

Ik merk namelijk dat deze toch wel iets achterloopt en het nieuwe spul (zoals hierboven de X-S10) lijkt me ook erg interessant. Nu ben ik de laatste tijd niet echt meer verdiept in de camera's en zou ik graag wat advies willen hebben om als upgrade te kopen.

Ik weet niet wat de inruil van een X-T20 tegenwoordig doet, Ik zou er denk ik ongeveer 400 euro willen bijleggen. Ik zou er praktisch alleen foto's mee maken en geen video's. Daarnaast is het vooral voor vakantie's en dagjes weg. Het lijkt me dus goed om niet veel zwaarder te gaan dan de X-T20.

Alvast enorm bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Puntje-NL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:37:
Ik weet niet wat de inruil van een X-T20 tegenwoordig doet, Ik zou er denk ik ongeveer 400 euro willen bijleggen. Ik zou er praktisch alleen foto's mee maken en geen video's. Daarnaast is het vooral voor vakantie's en dagjes weg. Het lijkt me dus goed om niet veel zwaarder te gaan dan de X-T20.
Hoi.

Op KE kost een 2e hands XT-20 689 euro, dus kan je er vanuit gaan dat zij voor jouw XT-20 zo'n 340 euro neerleggen. Dat zal bij andere kamera zaken niet veel schelen (of je moet geluk hebben of een deal sluiten).

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Nieuw is er eigenlijk niets te krijgen onder de €1.000,- Voor dat bedrag heb je een nieuwe X-S10 of een nieuwe X-T30. Daarna loopt het snel op en krijg je een X-S20 (ca. €1.400) of een X-T5 (ca €1.700)

De marges op nieuwe camera's zijn erg klein, wellicht dat je met inruil op een gebruikte wat meer speelruimte hebt. Een nieuwe X-S10 of X-T30 ga denk ik niet halen met 400 euro budget. Met een beetje onderhandelen krijg je wellicht een gebruikte X-T3, dat is de oudste camera die je kunt krijgen met een processor die nieuwer is dan je X-T20. Een X-T2 is zeker haalbaar, maar daar schiet je waarschijnlijk niet veel mee op wat betreft technologie.

Ik vond zelf de wiki van de Fuji-X erg behulpzaam om grip te krijgen op de camera's en de verschillen in sensor, functionaliteit en doelgroep: Wikipedia: Fujifilm X series
Je ziet al snel de overeenkomsten in sensor en processor. De verschillen zitten vooral in de doelgroep die Fuji met dezelfde technologie wil bereiken. Een X-Pro3, X-E4, X-T3, X-T4, X-T30 en een X-S10 zijn allemaal gebaseerd op dezelfde X-Trans III processor, maar zitten in een ander jasje en verschillen in features en functionaliteit. De beelden die ze schieten zullen onderling niet veel verschillen. Het is vooral hoe je de camera wil gebruiken wat een X-E4 compleet anders maakt dan een X-T4 of X-S10.

[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 17-07-2023 12:22 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 19-09 08:58
GA!S schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:19:
Nieuw is er eigenlijk niets te krijgen onder de €1.000,- Voor dat bedrag heb je een nieuwe X-S10 of een nieuwe X-T30. Daarna loopt het snel op en krijg je een X-S20 (ca. €1.400) of een X-T5 (ca €1.700)

De marges op nieuwe camera's zijn erg klein, wellicht dat je met inruil op een gebruikte wat meer speelruimte hebt. Een nieuwe X-S10 of X-T30 ga denk ik niet halen met 400 euro budget. Met een beetje onderhandelen krijg je wellicht een gebruikte X-T3, dat is de oudste camera die je kunt krijgen met een processor die nieuwer is dan je X-T20. Een X-T2 is zeker haalbaar, maar daar schiet je waarschijnlijk niet veel mee op wat betreft technologie.

Ik vond zelf de wiki van de Fuji-X erg behulpzaam om grip te krijgen op de camera's en de verschillen in sensor, functionaliteit en doelgroep: Wikipedia: Fujifilm X series
Je ziet al snel de overeenkomsten in sensor en processor. De verschillen zitten vooral in de doelgroep die Fuji met dezelfde technologie wil bereiken. Een X-Pro3, X-E4, X-T3, X-T4, X-T30 en een X-S10 zijn allemaal gebaseerd op dezelfde X-Trans III processor, maar zitten in een ander jasje en verschillen in features en functionaliteit. De beelden die ze schieten zullen onderling niet veel verschillen. Het is vooral hoe je de camera wil gebruiken wat een X-E4 compleet anders maakt dan een X-T4 of X-S10.
Bedankt voor de link, is erg nuttig geweest. Toch maar besloten om te wachten en eventueel later een X-T30 II te kopen. Voor nu dan toch maar opzoek naar een tweedehands 35 mm 1.4 :9~ (om de mijzelf toch een cadeautje te doen). Mocht iemand dus nog een leuk adresje weten hiervoor, ik hou me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:23

Shrien

frequent snoozer

Puntje-NL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de link, is erg nuttig geweest. Toch maar besloten om te wachten en eventueel later een X-T30 II te kopen. Voor nu dan toch maar opzoek naar een tweedehands 35 mm 1.4 :9~ (om de mijzelf toch een cadeautje te doen). Mocht iemand dus nog een leuk adresje weten hiervoor, ik hou me aanbevolen :)
Ik kwam net de nieuwere 33mm 1.4 tegen op marktplaats. Misschien interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb de X-S10 en ben er tot op heden zeer tevreden mee. Altijd de 16-80mm lens mee op vakantie en dat bevalt goed. Nu vertrek ik echter volgende week naar Noorwegen en zit ik te denken of ik niet toch wat meer bereik wil hebben aan de brede kant. Met 16mm op een APS-C zit je op een FF equivalent van 24mm en dat is wellicht toch wat beperkend.

Ik heb een aantal opties gezien:
XF 8-16mm
XF 10-24mm
Samyang 12mm
Tamron 11-20mm

Gezien de prijs valt de eerste optie eigenlijk al af, dat wordt me echt te gortig. Over de XF 10-24mm hoor ik wisselende verhalen qua kwaliteit, dat houd me wel tegen. Ik zie wel wat tweedehands opties voor aardige prijsjes maar dan moet je dus maar net hopen dat het een goed exemplaar is. De Samyang 12mm wordt goed beoordeeld en is goedkoop, dat maakt hem heel interessant. De AF optie is ook niet heel veel duurder dan de oudere dus dat is dan wel een logische keuze. De 11-20mm is een stukje duurder weer maar heeft wel als voordeel dat je net wat meer breedte hebt voor landschappen.

Wat zouden jullie adviseren?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:07:
Ik heb de X-S10 en ben er tot op heden zeer tevreden mee. Altijd de 16-80mm lens mee op vakantie en dat bevalt goed. Nu vertrek ik echter volgende week naar Noorwegen en zit ik te denken of ik niet toch wat meer bereik wil hebben aan de brede kant. Met 16mm op een APS-C zit je op een FF equivalent van 24mm en dat is wellicht toch wat beperkend.

XF 8-16mm
XF 10-24mm
Samyang 12mm
Tamron 11-20mm

Gezien de prijs valt de eerste optie eigenlijk al af, dat wordt me echt te gortig. Over de XF 10-24mm hoor ik wisselende verhalen qua kwaliteit, dat houd me wel tegen. Ik zie wel wat tweedehands opties voor aardige prijsjes maar dan moet je dus maar net hopen dat het een goed exemplaar is. De Samyang 12mm wordt goed beoordeeld en is goedkoop, dat maakt hem heel interessant. De AF optie is ook niet heel veel duurder dan de oudere dus dat is dan wel een logische keuze. De 11-20mm is een stukje duurder weer maar heeft wel als voordeel dat je net wat meer breedte hebt voor landschappen.

Als je het hebt over "wat" meer bereik, waar denk je dan aan? Hou er rekening mee dat brandpuntsafstanden van rond de 10mm een flinke leercurve vergen, dat is echt heel veel meer beeldhoek dan 16mm.

Ik heb sinds vorig jaar een Viltrox 13mm f/1.4 AF, die lens is echt geweldig. Haarscherp, mooi contrast, geen vervorming, beperkte lichtafval en gebouwd als een tank. Helaas ook met het formaat en het gewicht van een tank, als dat een probleem is valt-ie af.
Het is ook geen hele goedkope lens, maar in mijn optiek de meerprijs tov de Samyang 12mm waard. Bij Rollei.de is-tie een paar tientjes minder duur.

Persoonlijk vind ik die 13mm meer dan zat voor mooie weidse landschapsfoto's. Ik heb ook een Laowa 9mm, prachtig compact lensje, maar daar moet je echt mee leren omgaan - vooral omdat objecten aan de randen en in de hoeken behoorlijk irritant kunnen vertekenen (uitrekken richting zijkant en hoeken). Die vertekening is iets waar alle non-fisheye ultragroothoeken last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B64 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:50:
[...]

Als je het hebt over "wat" meer bereik, waar denk je dan aan? Hou er rekening mee dat brandpuntsafstanden van rond de 10mm een flinke leercurve vergen, dat is echt heel veel meer beeldhoek dan 16mm.

Ik heb sinds vorig jaar een Viltrox 13mm f/1.4 AF, die lens is echt geweldig. Haarscherp, mooi contrast, geen vervorming, beperkte lichtafval en gebouwd als een tank. Helaas ook met het formaat en het gewicht van een tank, als dat een probleem is valt-ie af.
Het is ook geen hele goedkope lens, maar in mijn optiek de meerprijs tov de Samyang 12mm waard. Bij Rollei.de is-tie een paar tientjes minder duur.

Persoonlijk vind ik die 13mm meer dan zat voor mooie weidse landschapsfoto's. Ik heb ook een Laowa 9mm, prachtig compact lensje, maar daar moet je echt mee leren omgaan - vooral omdat objecten aan de randen en in de hoeken behoorlijk irritant kunnen vertekenen (uitrekken richting zijkant en hoeken). Die vertekening is iets waar alle non-fisheye ultragroothoeken last van hebben.
Wat ik merk is dat ik op sommige momenten liever fotos maak met mn telefoon omdat die een veel wijdere lens heeft. Met mn 16-80mm krijg ik dan niet het geheel op beeld vastgelegd. Dan hebben we het over interieur (kerken, ruïnes,...) maar ook architectuur in steden en landschappen in de Ardennen.

Die Viltrox klinkt als een mooie lens, reviews zijn ook zeer lovend, maar ik vraag me af of de stap van 16mm naar 13mm niet te klein is? Ga ik dan niet alsnog tegen hetzelfde probleem aanlopen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is erg persoonlijk. Ik heb lang 10mm gehad op aps-c en vond dat meestal te wijd, slechts incidenteel had ik dat nodig. Nu heb ik 21mm op ff met een erg mooi beeld en dat bevalt meestal heel goed.
Wanneer ik wijder wil schiet ik dan meerdere fotos en maak er achteraf een panorama van. Vaak wil ik dan namelijk toch een andere uitsnede.
Is dat voor jou geen optie?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
Tsurany schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:13:
[...]

Wat ik merk is dat ik op sommige momenten liever fotos maak met mn telefoon omdat die een veel wijdere lens heeft. Met mn 16-80mm krijg ik dan niet het geheel op beeld vastgelegd. Dan hebben we het over interieur (kerken, ruïnes,...) maar ook architectuur in steden en landschappen in de Ardennen.

Die Viltrox klinkt als een mooie lens, reviews zijn ook zeer lovend, maar ik vraag me af of de stap van 16mm naar 13mm niet te klein is? Ga ik dan niet alsnog tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Ik heb zelf sinds kort een Laowa 10mm F4 Cookie lens besteld. Wat me meteen opviel, is dat het een uitzonderlijk krachtige lens is voor incidenteel gebruik binnen zijn categorie. Het is een lichtgewicht en compact objectief, en tussen f/5.6 en f/11 levert het uitstekende scherpte en contrast. Voorheen gebruikte ik soms mijn iPhone voor sporadische groothoekopnamen, maar nu zal ik dat doen met deze Cookie-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gonadan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:12:
Dat is erg persoonlijk. Ik heb lang 10mm gehad op aps-c en vond dat meestal te wijd, slechts incidenteel had ik dat nodig. Nu heb ik 21mm op ff met een erg mooi beeld en dat bevalt meestal heel goed.
Wanneer ik wijder wil schiet ik dan meerdere fotos en maak er achteraf een panorama van. Vaak wil ik dan namelijk toch een andere uitsnede.
Is dat voor jou geen optie?
Dat zal voor mij geen optie zijn, ik heb liever een lens waarmee ik in een keer de juiste foto maak dan dat ik moet gaan stitchen.
DQmanglocQ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:59:

Ik heb zelf sinds kort een Laowa 10mm F4 Cookie lens besteld. Wat me meteen opviel, is dat het een uitzonderlijk krachtige lens is voor incidenteel gebruik binnen zijn categorie. Het is een lichtgewicht en compact objectief, en tussen f/5.6 en f/11 levert het uitstekende scherpte en contrast. Voorheen gebruikte ik soms mijn iPhone voor sporadische groothoekopnamen, maar nu zal ik dat doen met deze Cookie-lens.
Die ziet er interessant uit maar het is wel een manual focus. Ik heb daar in het verleden wat issues mee gehad omdat ik net niet goed genoeg zicht heb om echt scherpe foto's te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Tsurany schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:13:
[...]
maar ik vraag me af of de stap van 16mm naar 13mm niet te klein is? Ga ik dan niet alsnog tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Bij groothoek maakt elke millimeter best wel verschil. Vergelijk het maar eens in beeldhoek (view angle)

16 2.8 = 83 graden
14 2.8 = 90 graden
Vilteox 13 = 94 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
Tsurany schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Dat zal voor mij geen optie zijn, ik heb liever een lens waarmee ik in een keer de juiste foto maak dan dat ik moet gaan stitchen.

[...]

Die ziet er interessant uit maar het is wel een manual focus. Ik heb daar in het verleden wat issues mee gehad omdat ik net niet goed genoeg zicht heb om echt scherpe foto's te krijgen.
eventueel de Samyang 12mm AF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyman2008
  • Laatst online: 17:07
Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:07:

XF 8-16mm
XF 10-24mm
Samyang 12mm
Tamron 11-20mm

Of de nieuwe Fuji xf8, dat lijkt me ook wel een mooie.

Heeft iemand al ervaring met deze lens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Tsurany schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Bij dat soort brandpuntsafstanden is scherpstellen geen issue. Scherpstellen op een meter, diafragma op f/5.6 en alles is scherp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Na lang tobben toch de 10-24mm occasion opgehaald, de video van Andy Mumford was hier toch wel overtuigend in. Hij gebruikt deze lens zeer frequent en maakt er prachtige foto's mee. De lens zal voor mij denk ik niet de beperkende factor zijn in de kwaliteit van de foto's die ik er mee maak.
YouTube: What's In My Bag For A Landscape Photography Trip - 2023 Edition

Even een snelle testfoto gemaakt in de tuin en die ziet er, voor zover ik kan beoordelen, goed uit. Genomen op f/7.1 op 10mm. Zeker in zo'n foto zit je denk ik vooral met focus issues, moet nog even in een wat weidsere omgeving testen vanmiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9NOH4xyNKr0jQUDhX7AL5LV1Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHV0wUsn1uiGzbluw9XjToS5.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-USYlP9slEecRWkCiUWRFEoklL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAyFmiReA7J7k47lLZv1CzcL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3benOPRgjlr4e5K9j_gkGMXrMY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xed4ei1Od99Y5BthYd05kCed.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPn77apoGts1SQe8wxkTjE2glIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uiFppAG1H90iDwu5dAfFKIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAARK_hqo7795j2ytbbauqsGH_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PA7exD7pMFAJ5RkiN79ZkWFX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zo ver ik kan zien geen rare afwijkingen. Iemand anders die toevallig iets spot dat ik niet zie?

[ Voor 55% gewijzigd door Tsurany op 23-07-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:41
Tsurany schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:19:
Voor zo ver ik kan zien geen rare afwijkingen. Iemand anders die toevallig iets spot dat ik niet zie?
Zolang je zelf niets ziet is ie toch prima? Ik zie in ieder geval geen gekke dingen in de hoeken oid.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28

JTfoto

Work hard

Tsurany schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:19:
Na lang tobben toch de 10-24mm occasion opgehaald, de video van Andy Mumford was hier toch wel overtuigend in. Hij gebruikt deze lens zeer frequent en maakt er prachtige foto's mee. De lens zal voor mij denk ik niet de beperkende factor zijn in de kwaliteit van de foto's die ik er mee maak.
YouTube: What's In My Bag For A Landscape Photography Trip - 2023 Edition

Even een snelle testfoto gemaakt in de tuin en die ziet er, voor zover ik kan beoordelen, goed uit. Genomen op f/7.1 op 10mm. Zeker in zo'n foto zit je denk ik vooral met focus issues, moet nog even in een wat weidsere omgeving testen vanmiddag.
[Afbeelding]

Update:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tip: mocht je bang zijn voor DoF bij het bepalen vd scherpte van de lens kan je de foto altijd 45 graden scheef maken, zodat 2 hoeken op de horizon komen. Vervolgens ook de andere kant op 45 graden (voor de overige 2 hoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Zijn er hier ook fuji gebruikers die de telelenzen gebruiken voor natuur/vogel fotografie? Ik twijfel een beetje tussen de XT4 en de Canon R7. Ik heb in het verleden een X70 gehad dus ik nijg naar Fuji maar ik maak mij een beetje zorgen om de AF en IBIS kwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:56:
Zijn er hier ook fuji gebruikers die de telelenzen gebruiken voor natuur/vogel fotografie? Ik twijfel een beetje tussen de XT4 en de Canon R7. Ik heb in het verleden een X70 gehad dus ik nijg naar Fuji maar ik maak mij een beetje zorgen om de AF en IBIS kwaliteit.
Je zult ongetwijfeld met Fuji uit de voeten kunnen waarbij ook daar geldt dat hoe nieuwer hoe beter (T5, S20 etc). Dat is bij Canon niet anders.
Forumlid Montana doet erg veel en erg mooie dingen met dieren (vooral apen trouwens), het kan dus wel.

Wat eerder een aandachtspunt is lijkt bij het punt van de objectieven. Fuji is nooit heel erg van de teleobjectieven geweest en heeft vergeleken bij Canon een beperkter aanbod. Canon heeft vanouds een geweldige portfolio qua telespul, wel aan de prijs, maar dat is een kwestie van kiezen/ betalen maar je hebt wel de keuze, ook al zijn het de objectieven voor FF.

Dus in dit gedeelte van het forum even vloeken, bij Canon zit je qua "wildlife" waarschijnlijk beter.
Pagina: 1 ... 113 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic