Sodela schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:01:
Ga er even vanuit dat de actuele T serie niet echt goedkoper zal worden qua adviesprijs. Misschien eerder in de verborgen afprijzingen die dan cashback heten.
De "oude" modellen (niet meer op de officiële prijslijst) zullen misschien wat in prijs dalen. Aangezien de voorraden bij veel winkels weg zijn is de kans op dit soort "winkeldochters" minimaal. Misschien kun je nog ergens een demo model vinden of de handelaar ompraten zijn laatste model als demo van de hand te doen.
Alles is natuurlijk uitermate persoonlijk en afhankelijk van je budget.
Wat de keuze betreft is een T2 een mooi compromis. Degelijke camera (WR) met een aardige sensor. De T3 is sneller, dat kan bepalend zijn als je snelle onderwerpen wilt/ moet fotograferen. Dit is vermoedelijk het beste compromis tussen prijs/ prestatie en een (misschie qua snelheid beperkte) upgrade
Bij de keuze tussen een T3 voor €800 of een T30 voor €900 zou ik zelf kiezen voor de T3 mits de er netjes uitziet en niet zoveel opnames achter de rug heeft. Is degelijker en heeft een betere zoeker, grip, WR en dubbele kaartensleuf.
Het verschil tussen een T20 en een T2 is overigens hetzelfde als de T30 vs T3.
Zoals gezegd, alles is persoonlijk.
Thanks! Hele weekend eens verder down the rabbit hole gegaan. Ik heb de X-S10 even bekeken, maar dat is toch niet helemaal wat ik zoek. Het moet toch een X-T worden.
Ik moet wel zeggen dat je snel moet zijn bij de occasions. Bij Cameranu kwam een X-T20 voor 279,- voorbij, maar die was binnen 10 minuten weer van de site af en van de 5 X-T2's die ik had gebookmarked zijn er 3 al weer verkocht. De X-T1 stonden er nog twee voor 279, maar ook die zijn niet meer te vinden. Ik krijg het idee dat Cameranu een paar prijsfouten hersteld heeft na het weekend.
Kortom, shortlist van wat redelijk goed verkrijgbaar is:
Voor ca. 450: gebruikte X-T1 met garantie
Voor ca. 600: gebruikte X-T2 met garantie en booster grip
Voor ca. 800: gebruikte X-T3 met garantie
Gebruikte X-T2 zitten >25.000 shots, de X-T3 allemaal onder de 10.000. Vanmiddag even een T3 in handen gehad en dat was wel echt een lekker toestel. Ik denk dat ik die 200 extra maar gewoon moet ophoesten voor die nieuwere sensor en betere AF. Daar ga ik anders vast spijt van krijgen.