Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IBIS heeft overigens niet heel veel met een snellere sluiter te maken. Je kunt er juist langere sluitertijden mee bereiken zonder dat er teveel onscherpte door camerabewegingen ontstaat.

Het werkt dus redelijk bij statische onderwerpen maar snel bewegende voorwerpen hebben een eigen snelheid en die kun je niet door IBIS beïnvloeden.

Een upgrade van 16 MP naar 26 is natuurlijk wel aardig. Het zal echter vooral een snellere AF bieden en sowieso snellere camera bieden.

OIS is en blijft handig aangezien de camera (>= X-T4) die ook gebruikt en dus nog een slagje effectiever wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 20:38
Met de hoge resolutie sensoren van nu krijg je zonder ibis of ois al heel snel bewegingsonscherpte door je eigen hand/toedoen.

Denk dat ongeacht of het onderwerp statisch is of niet je veel baat hebt bij stabilisatie. Ik wil niet meer zonder ibis. (heb voornamelijk primes).

Voor een bewegend onderwerp heb je een hogere sluitertijd nodig, met of zonder ibis. Maar bijv een waterval fotograferen met lange sluitertijd uit de hand dan is het zeker een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-09 18:58
Bedankt voor jullie antwoorden en uitleg.
Doordat ik toch graag aan het experimenteren wil gaan, lijkt het wel een goede X-T4. Ik denk dat ik dan toch water bij de wijn moet doen en meer budget uittrekken.
Helemaal als de prijs voor een tweede hands onder de 1000 euro gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@procaliber Zag deze toevallig voorbij komen, misschien iets voor je? https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 11:04
Ik heb een tijdje geleden ook op een dergelijke advertentie gereageerd, met exact dezelfde beschrijving. De vraagprijs was toen € 855 en heb direct deze prijs geboden maar er nooit meer iets van gehoord. Ik wil de pret niet bederven, maar ik krijg hier zelf geen vertrouwd gevoel bij. Ik heb uiteindelijk een tweedehands XT-4 bij Cameraland voor € 1199 gekocht. Wel een pak duurder uiteraard, maar wel inclusief een jaar garantie en een betrouwbare partij. Overigens heb ik wel een aantal lenzen tweedehands via Marktplaats gekocht en die ervaringen zijn absoluut positief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Het blijft een risico, mee eens. In de advertentie zag ik staan 'ophalen of verzenden' en 'kopersbescherming beschikbaar', dus je zou eerst eens kunnen informeren en kijken wat voor reacties je krijgt, if any (en bij twijfel niet doen natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door Walker78 op 29-03-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:54
Altijd ophalen en zelf een lens meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Thanks voor het meedenken! Maar koop hem dan liever via een webshop met enige vorm van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Djurbus schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb een tijdje geleden ook op een dergelijke advertentie gereageerd, met exact dezelfde beschrijving. De vraagprijs was toen € 855 en heb direct deze prijs geboden maar er nooit meer iets van gehoord. Ik wil de pret niet bederven, maar ik krijg hier zelf geen vertrouwd gevoel bij. Ik heb uiteindelijk een tweedehands XT-4 bij Cameraland voor € 1199 gekocht. Wel een pak duurder uiteraard, maar wel inclusief een jaar garantie en een betrouwbare partij. Overigens heb ik wel een aantal lenzen tweedehands via Marktplaats gekocht en die ervaringen zijn absoluut positief geweest.
Te mooi om waar te zijn is ook altijd een goede om te onthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Djurbus schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:44:
Overigens heb ik wel een aantal lenzen tweedehands via Marktplaats gekocht en die ervaringen zijn absoluut positief geweest.
Heb zelf van de 7 lenzen die ik had, er 5 tweedehands gekocht, waarvan 4 blind. 1 via V&A van een ogenschijnlijk betrouwbare tweaker, 1 via webshop en 2 via marktplaats van een gebruiker die al vaker advertenties had staan (ik hield marktplaats al enkele weken/maanden in de gaten). Het is een gok, maar het is er een die ik wegens succes, steeds makkelijker heb kunnen maken. Natuurlijk rijd ik liever op en neer, maar ik woon zelf niet centraal en als het meer dan een uur reistijd wordt, moet het wel een heel interessante prijs zijn.

25-40% korting op nieuwprijs is wat mijn tweedehands lenzen hebben opgebracht. Ik heb een kleine €1600,- uitgespaard. Dus kan tweedehands zeker aanraden. Enige nadeel is dat Fujifilm er niets aan heeft en het jammer zou zijn als ze het bijltje er bij neer zouden moeten leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 29-03-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:54
Fujifilm heeft wel degelijk belang bij een gezonde tweedehands markt. Overigens maakt het mij niets uit wat er mee gebeurd, ik heb er geen aandelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Iemand de Fuji XT5 met een screenprotector? Welke gebruiken jullie? ik lees dat de XT3 dezelfde formaat scherm heeft maar dat de pasvorm toch niet helemaal goed is

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Wie heeft er nog meer zin in de nieuwe 8mm?

Er zijn inmiddels wat plaatjes gelekt: https://www.fujirumors.co...-xf8mm-f-3-5-r-wr-images/

Afbeeldingslocatie: https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/2023/04/XF8mmF3.5-3.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Bio schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:53:
Wie heeft er nog meer zin in de nieuwe 8mm?

Er zijn inmiddels wat plaatjes gelekt: https://www.fujirumors.co...-xf8mm-f-3-5-r-wr-images/

[Afbeelding]
Wat zie jij als gebruiksdoel voor een dergelijke lens? Afgezien van wat abstracte dingen of interieurfoto's tbv huisverkoop, zie ik zelf niet direct iets bruikbaars ivm de vertekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 16:17

B64

LA-384 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:21:
[...]

Wat zie jij als gebruiksdoel voor een dergelijke lens? Afgezien van wat abstracte dingen of interieurfoto's tbv huisverkoop, zie ik zelf niet direct iets bruikbaars ivm de vertekening.
Inderdaad zullen makelaars dit een prima objectief vinden.

Ik heb zelf de Venus Laowa 9mm die ik voornamelijk voor landschappen gebruik. Dat vergt wat oefening omdat het beeld met name in de hoeken behoorlijk wordt uitgerekt, maar met wat geduld en zorgvuldig kadreren kun je er hele fraaie platen mee schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

LA-384 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:21:
[...]

Vooral een compacter alternatief voor de 10-24mm. Ik weet op papier dat 8mm een stuk wijder is dan 10mm, en voor mij hoeft dit eigenlijk niet. Maar mis de praktijkervaring hiermee, en kan altijd nog wat croppen. Het lijkt me in elk geval een lens om mezelf mee uit te dagen wat betreft landschapsfotografie, en het zoeken van combinaties van interessante voor- en achtergronden. Ook voor indoor/interieur is het natuurlijk handig.

Denk ook dat we meer en meer gewend raken aan dit perspectief, nu iedere willekeurige persoon met een iPhone en menig ander toestel, een 13mm equivalent op zak heeft.

Het zal ook een beetje van de prijs afhangen, moeilijk in te schatten waar het heen gaat.Maar gezien de 14mm f2.8 ook nog 700 euro kost vrees ik dat het niet veel minder dan dat gaat zijn, en dan is het voor mij teveel aan de prijs voor een minder essentiele lens.

[ Voor 12% gewijzigd door Bio op 12-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:22
Ik was al een poosje aan het kijken naar een telezoom met groot bereik, de Tamron 150-500 was helaas voor fuji vatting veel duurder dan de andere vattingen (1500 i.p.v.1200), en daar had je ook een gebruikte fuji 100-400 voor.

Maar er is nu een Tamron actie met 200 korting en bij kamera express heb ik hem nu zelfs voor 1149.
Toch maar gedaan... hopelijk vind ik hem niet te zwaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 14:42
bor7 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:48:
Ik was al een poosje aan het kijken naar een telezoom met groot bereik, de Tamron 150-500 was helaas voor fuji vatting veel duurder dan de andere vattingen (1500 i.p.v.1200), en daar had je ook een gebruikte fuji 100-400 voor.

Maar er is nu een Tamron actie met 200 korting en bij kamera express heb ik hem nu zelfs voor 1149.
Toch maar gedaan... hopelijk vind ik hem niet te zwaar ;-)
Ik hield het in de gaten en helaas, hij staat weer naar 1299 met de zogeheten kassakorting :+ Ze hebben het na 2 dagen alweer aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:22
DQmanglocQ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Ik hield het in de gaten en helaas, hij staat weer naar 1299 met de zogeheten kassakorting :+ Ze hebben het na 2 dagen alweer aangepast
ja ik dacht al wel dat het "foutje" was.
Ik heb hem inmiddels binnen, en ja, hij is zwaar....

Toch leuk dat je dit ermee kunt bijvoorbeeld, maar statief is echt wel nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA7Odge9TDEjIt3iyFN2OM3_c0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6ctZP2fOSXACF55iSYdcbIB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:28
Ben benieuwd naar jullie mening over de net aangekondigde xs20... Lijkt me qua specs een mooie stap en nu echt een soort mini xh2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:35

Quakie

quakelen

Serieuze prijsstijging tov voorganger. Ziet er uit dat focus meer op video / vloggen ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 24-05-2023 21:46 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandamo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 20:33
Ik ben in januari overgestapt van een X-T30 naar een X-T4 wegens de betere videomogelijkheden en baal nu wel een beetje dat ik niet heb gewacht tot de X-S20. Voor ongeveer dezelfde prijs 10bit 4:2:2 internal, betere AF en iets betere IBIS. De X-T4 is echt een prima camera voor wat ik doe, maar toch. Het enige gemis bij de X-S20 is dat er geen WR is.

Ook benieuwd naar de nieuwe app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 18:41
Mandamo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:45:
Ik heb de app nu op mijn mobiel staan. Het werkt een stuk beter dan de 'Camera remote app', maar die lat lag niet erg hoog. Connecten gaat nu een stuk makkelijker. De andere zaken werken gewoon zoals ze horen, daar zit niet zoveel verschil in. Erg tevreden in ieder geval. :)

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 22:20
In de play store is die voor mij helaas nog niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 11:23
Murc1elag0 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:30:
In de app store zie ik hem ook niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 14:25
Ben sinds gisteren aan het spelen met de app. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Ik heb een X-T4 en gebruik het heel vaak om foto’s over te zetten naar mijn iPhone. Nu doet hij het terwijl ik verder kan gaan met fotograferen. Live view werk nu vlotter. De vertraging was een stuk minder dan met de oude app.
Backups van je instellingen maken werkt bij mij ook goed. Nu hoeft hij niet meer aan de laptop.
Helemaal blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Murc1elag0 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:30:
Werk deze link:
https://play.google.com/s...ails?id=com.fujifilm.xapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
ballgame schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:36:
[...]

In de app store zie ik hem ook niet staan.
https://apps.apple.com/us...586089681?platform=iphone

Probeer deze link
En anders deze
https://apps.apple.com/app/id1586089681

[ Voor 10% gewijzigd door chou3 op 25-05-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 22:20
"Er is iets misgegaan"

Dan nog maar even wachten, bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik ben in januari overgestapt van een X-T30 naar een X-T4 wegens de betere videomogelijkheden en baal nu wel een beetje dat ik niet heb gewacht tot de X-S20. Voor ongeveer dezelfde prijs 10bit 4:2:2 internal, betere AF en iets betere IBIS. De X-T4 is echt een prima camera voor wat ik doe, maar toch. Het enige gemis bij de X-S20 is dat er geen WR is.

De EVF van een X-T3 / X-T4 is wel een groot verschil ten opzichte van een X-S20.
Ik heb eens een X-T20/X-T30 in handen gehad na jarenlang een X-T3 te gebruiken, qua EVF is dat echt wel een beetje "back to the 1990's".

Ik ben wel te spreken over de laatste releases van Fuji.
Met de X-T5 zijn ze eindelijk terug in de richting gegaan die ik wilde (tilt screen, kleiner, lichter, meer de focus op fotografie) en ook de X-S20 gaat een succes worden vermoed ik.

Voor mij hadden ze de X-T5 ook gewoon de 26mp sensor mogen blijven gebruiken, voor snellere AF, minder rolling shutter, betere high iso resultaten en lagere prijs.
Ik heb niks aan 40mp.

[ Voor 22% gewijzigd door phobosdeimos op 25-05-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

Murc1elag0 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:28:
[...]

"Er is iets misgegaan"

Dan nog maar even wachten, bedankt iig!
Vreemd, gisterenavond via de links op https://www.fujirumors.com de app geïnstalleerd en die links werken nu ook niet meer. Heeft Fuji de app ingetrokken vanwege problemen wellicht?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De X-T4 is ook een mooie camera en in tegenstelling tot de S20 heb je die nu al kunnen gebruiken. Ieder nadeel heb zijn voordeel zoals de bekende volksfilosoof reeds zei.

Dat is het nadeel van vooruitgang, Spullen worden over het algemeen steeds beter (niet altijd natuurlijk) maar als jij nu wacht op de Petapixel-camera van over 10 jaar heb je nu nix en moet je ook nog eens 10 jaar geduld hebben. Misschien als je wachten als hobby hebt leuk maar niets voor de fotograaf die nu wat wil of denkt te moeten...

Probeerde trouwens net de app te downloaden maar kreeg de mededeling dat die in dit land niet te downloaden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
amphora schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Vreemd, gisterenavond via de links op https://www.fujirumors.com de app geïnstalleerd en die links werken nu ook niet meer. Heeft Fuji de app ingetrokken vanwege problemen wellicht?
Voor iOs is hij ook weg. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 21:53
De app is inderdaad teruggetrokken, staat op de site van Fujifilm zelf, met de nodige excuses. Even wachten nog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Ik had 'm wel al gedownload en geïnstalleerd, maar er verder niks mee gedaan.

Moet zeggen dat ik het wel een behoorlijk corpulente app vind (op Android):
Canon Camera Connect: 27,01 MB geïnstalleerd + 4,5 MB gegevens
Fuji Camera Remote: 23,07 MB geïnstalleerd + 56,42 MB gegevens
Fuji XApp: 231 MB geïnstalleerd + 152 MB 'gegevens' zonder dat ik iets met de app gedaan heb

Da's een hele hoop code...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
In de Play store is die te vinden onder FUJIFILM XApp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
procaliber schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:39:
In de Play store is die te vinden onder FUJIFILM XApp
Ik zag net dat er een update is voor iOS dus dat is hij weer te downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft iemand al uitgevonden waar XApp de camera configuratie backup file opslaat onder Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 12:20
Mbt XApp, werkt deze alleen met BlueTooth en niet via WiFi zoals Cam Remote?
Anders heeft deze app geen nut voor een Fuji camera zonder BT zoals mijn X-T3.
Verder zou het handig zijn om bij het gebruik van XApp als remote control dat je het scherpstelpunt op je smartphone kunt selecteren zoals dit bijvoorbeeld voor een Canon R serie systeem camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:35

Quakie

quakelen

🤣 staat letterlijk allemaal in eerste alinea als je x app op zoek in App Store.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 14:20
@sv7088 Mijn xt3 werkt prima met de x-app, ik heb het idee dat deze nieuwe app een verbetering is ten opzichte van de vorige.
Overigens heeft de xt3 wel bluetooth. In combinatie met de app maakt hij iig eerst verbinding via bluetooth, voor het overzetten van fotos gaat hij over op wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
sv7088 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:50:
Mbt XApp, werkt deze alleen met BlueTooth en niet via WiFi zoals Cam Remote?
Anders heeft deze app geen nut voor een Fuji camera zonder BT zoals mijn X-T3.
Verder zou het handig zijn om bij het gebruik van XApp als remote control dat je het scherpstelpunt op je smartphone kunt selecteren zoals dit bijvoorbeeld voor een Canon R serie systeem camera
X-T3 werkt prima met deze app; voor deze app heeft een camera BT nodig, naders werkt de initiele 'handshake' niet, alvorens de communicatie ovestapt naar WiFi

Als je alleen de Remote Control functie gebruikt dan is het alleen maar dat: op de ontspan konop drukken, maar dan remote.
Als je Image Acquisition/Photography kiest dan kun je remote fotoraferen met beeld en alles is in te stellen, ook je scherpstel punt.

Met deze app werkt bij mij de connectie altijd, daar waar de oude app nog wel een wilde weigeren. Wat met die oude app belangrijk was dat je op camera en je device ofwel BT op beide aan hebt ofwel op beide uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck

Ik ga vandaag waarschijnlijk na 2 jaar mijn X-S10 upgraden naar een X-T4, onder andere vanwege WR, maar ook zoeker, batterij, dubbele cardslot, still/movie switch. Binnenkort ga ik naar het oerwoud/woestijn/hooggebergte. Opzich ga ik er vanuit dat de X-S10 dat waarschijnlijk prima zou overleven hoor, meer voor mijn eigen gemoedsrust :-). Denk ook dat voor mij de algehele ergonomie met dials een upgrade is ipv pasm wiel.

Heel misschien doe ik toch een X-T5, maar veel hogere prijs dan x-t4 occasion, en ik weet niet of ik wel 40Mp wil. Heb er wel de lenzen voor (oa 18/1.4, 33/1.4, 90/2) en een lager gewicht dan x-t4 is ook mooi. AF en video verbeteringen doen mij niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrocoDuck schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Ik ga vandaag waarschijnlijk na 2 jaar mijn X-S10 upgraden naar een X-T4, onder andere vanwege WR, maar ook zoeker, batterij, dubbele cardslot, still/movie switch. Binnenkort ga ik naar het oerwoud/woestijn/hooggebergte. Opzich ga ik er vanuit dat de X-S10 dat waarschijnlijk prima zou overleven hoor, meer voor mijn eigen gemoedsrust :-). Denk ook dat voor mij de algehele ergonomie met dials een upgrade is ipv pasm wiel.

Heel misschien doe ik toch een X-T5, maar veel hogere prijs dan x-t4 occasion, en ik weet niet of ik wel 40Mp wil. Heb er wel de lenzen voor (oa 18/1.4, 33/1.4, 90/2) en een lager gewicht dan x-t4 is ook mooi. AF en video verbeteringen doen mij niet zo veel.
Gefeliciteerd met je upgrade!

Als je voorzichtig bent met je spullen zul je WR niet bitter nodig hebben, maar het levert met name in de woestijn en bij regen minder stress op. Het wisselen van objectieven onder barre omstandigheden blijft natuurlijk een aandachtspunt (afschermen!).

Je zult een stuk langer met de accu gaan doen en dat alleen al is een mooi pluspunt op vakantie. Voor de rest blijft vermoedelijk bijna alles bij het oude qua snelheid. De bediening van de T4 is een beetje anders (maar wel lekker volgens de oude reclame van Rivella >:) ...). De afwerking zal wat beter zijn met een uopgrade van de zoeker en dergelijke.

De T5 vs T4 is natuurlijk een lastige.Je wint snelheid en resolutie hoewel je van dat laatste in de praktijk bij afdruk(jes) weinig zal merken. Pas bij flinke vergrotingen en/ of croppen zal het een verschil maken.
De snelheid zal toenemen door een andere processor maar en de bestanden kunnen wat groter zijn. Het wordt natuurlijk ook een tikkeltje duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Om die reden had ik vorige maand toch maar een 16-80 WR gekocht, om minder te hoeven te wisselen. En ik was aangenaam verrast, mooie scherpe platen. Mooie bokeh en verrassend hoog micro contrast. Natuurlijk niet zoals de 18/1.4 oid maar dat was mijn verwachting ook niet. Stuk beter dan de 18-55 of 18-135 (beide een tijd gehad)

Vooralsnog is het plan om de zoom en de 23/2 mee te nemen.

Laatst naar Normandië had ik de 14/2.8, 18/1.4, 33/1.4 en 90/2 mee. Maar dan sjouw je je ook een breuk. Maar met een auto valt het wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 07:41
Wat zijn jullie ervaringen met groothoek voor Fuji? Ik ben op zoek naar een aanvulling op mijn 16-55.

Opties zijn de 10-24 van Fuji of de 11-20 van Tamron. Eerstgenoemde hoor ik hele wisselende verhalen over en de tweede zijn vrijwel geen reviews over te vinden. Hebben jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
Iedereen bedankt, XApp is prima, veel meer functionaliteit tov de oude Fujifilm Cam Remote app.
Op de X-T3 wel eerst de firmware mbv een SD kaart naar versie 5.00 opwaarderen anders werkt het niet.
jkrol schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:51:
[...]

X-T3 werkt prima met deze app; voor deze app heeft een camera BT nodig, naders werkt de initiele 'handshake' niet, alvorens de communicatie ovestapt naar WiFi

Als je alleen de Remote Control functie gebruikt dan is het alleen maar dat: op de ontspan konop drukken, maar dan remote.
Als je Image Acquisition/Photography kiest dan kun je remote fotoraferen met beeld en alles is in te stellen, ook je scherpstel punt.

Met deze app werkt bij mij de connectie altijd, daar waar de oude app nog wel een wilde weigeren. Wat met die oude app belangrijk was dat je op camera en je device ofwel BT op beide aan hebt ofwel op beide uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
CrocoDuck schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Ik zat juist te kijken naar een X-T4, maar zoals het er nu naar uitziet komt er een X-S20. Maar voor mij een betere keuze zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Ik begrijp inderdaad ook niet goed waarom je nu nog voor een XT4 zou willen gaan. De XS20 heeft dezelfde sensor, betere autofocus en is goedkoper. De XT4 heeft daarnaast natuurlijk wel nog de old skool dials, en is wat meer op fotografie gericht, maar toch lijkt me dit een no brainer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 18:41
Limbo92 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:14:
Wat zijn jullie ervaringen met groothoek voor Fuji? Ik ben op zoek naar een aanvulling op mijn 16-55.

Opties zijn de 10-24 van Fuji of de 11-20 van Tamron. Eerstgenoemde hoor ik hele wisselende verhalen over en de tweede zijn vrijwel geen reviews over te vinden. Hebben jullie ervaring?
Ik ben zelf erg tevreden over mijn 10-24. Maakt erg scherpe foto's. Je moet inderdaad wel goed kijken of je een goed exemplaar hebt.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
rhjgiesen schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:45:
Ik begrijp inderdaad ook niet goed waarom je nu nog voor een XT4 zou willen gaan. De XS20 heeft dezelfde sensor, betere autofocus en is goedkoper. De XT4 heeft daarnaast natuurlijk wel nog de old skool dials, en is wat meer op fotografie gericht, maar toch lijkt me dit een no brainer...
X-S20 heeft een lage kwaliteit EVF (resolutie, fps en vergroting), voor mij redelijk essentieel gezien ik 95% van m'n foto's maak wanneer ik door de EVF kijk.
Dan ook nog WR, dual card slots, meer robuuste body... X-T reeks is gewoon een paar stappen boven de X-S.

[ Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 03-06-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Xt 5, snap ik... Maar een xt4 die al bijna 3 jaar oud is? Zou ik niet doen met het oog op de net vernieuwde xs20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
rhjgiesen schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:30:
Xt 5, snap ik... Maar een xt4 die al bijna 3 jaar oud is? Zou ik niet doen met het oog op de net vernieuwde xs20.
Ik persoonlijk zou geen X-T4 kopen nee, heb een hekel aan dat floppy scherm en de extra dikte & gewicht ten opzichte van de X-T3. Daarom vind ik de X-T5 terug de goeie richting uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Voor mij was een x-t4 een nobrainer.. en nu ik hem heb… het is echt wel een klasse boven de x-s10.

Alleen al het verschil van de sluiter. Bij de x-t4 zacht geluid en prachtig gedempt. Bij de x-s10 hoor je èn voel je de mechanische sluiter. Ze hebben misschien dezelfde de sensor en beeldprocessor, maar de sluiter en de complete rest van de camera op misschien het beeldscherm na is anders dan de x-s10.

X-T5 is een mooie camera. Maar ik heb de extra’s tov T4 nog (lang) niet nodig. Deze upgrade was maar een paar honderd euro. een x-t5 1000+ bijleggen. Een x-s20 heeft dezelfde nadelen voor mij als de x-s10 had, op de batterij na. Maar de x-s20 is ook een hele mooie camera. Lekker licht en compact. Mini X-H2 met minder pixels.

Had de x-t3 destijds (begon 2021) ibis gehad, had ik die genomen ipv de x-s10, de x-h1 was te lomp. x-t4 te duur.

Ik heb de afgelopen jaren met veel plezier mijn x-s10 gebruikt, maar het verschil met de x-t4 qua brouwkwaliteit en camera blijkt nu groter dan ik zelfs had gedacht. Juist omdat ik zo tevreden was over de x-s10 ben ik voor “dezelfde” camera gegaan, maar dan robuuster en extra pro features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
rhjgiesen schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:45:
Of de X-T4 moet tweedehands erg zakken in waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Ik kan voor een leuk bedrag een Fujifilm X-T20 kopen, maar die heeft in het frame (schermpje) een scheur zitten.

Weet iemand of dit te repareren valt en wat dan de kosten ongeveer zullen zijn? Scherm is verder intact, maar de behuizing rondom het schermpje heeft een kleine scheur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNAuyDay7k41aQPzjITrbYFRYe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrnrAnHOFTBufSM9HL33N5XE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkjBYtDBVP4TuK7UBzXH8fY-PgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/060Yq9acvarVOpK8xpUp9dM7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door Knamix op 06-06-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sv7088
Ik heb vorig jaar het scherm op een X-T2 laten vervangen en dat was €149 via
CameraNu.nl
Ik verwacht dat de vervanging van het scherm voor een X-T20 in dezelfde grootte orde ligt.
Knamix schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:25:
Ik kan voor een leuk bedrag een Fujifilm X-T20 kopen, maar die heeft in het frame (schermpje) een scheur zitten.

Weet iemand of dit te repareren valt en wat dan de kosten ongeveer zullen zijn? Scherm is verder intact, maar de behuizing rondom het schermpje heeft een kleine scheur.

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 18:25
Knamix schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:25:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wellicht gewoon een beetje gaffer tape erop? Ik weet niet of ik zo gauw 149 euro aan een ouder 2ehands model zou uitgeven. Ziet er ook niet heel kritiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Kan je het niet uit elkaar schroeven en aan elkaar lijmen?

Volgens mij is dat best prima te doen als ik dit filmpje zie:
YouTube: Fuji XT-2 XT-3 Replacing Screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Ik weet niet of ik er iemand blij mee maak, maar er staat een x100v zilver te koop bij camera nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
Kleine firmware upgrade voor de X-H2S, X-H2, X-T5, S10 en X-E4:
https://fujifilm-x.com/nl-nl/global-news/2023/0615_4226402/

[ Voor 3% gewijzigd door Bombarde32 op 21-06-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 15:03
Meer mensen hier die een X-S20 in pre-order hebben staan?

Ik kom zelf van een bejaarde Canon 650D waarmee een hobby enigszins uit de hand begon te lopen en ik uiteindelijk ook wat opdrachten schoot van familieshoots en een bedrijfsreportage tot een tweetal bruiloften en drie begrafenissen. Meestal leende ik dan een 5D van een kennis.

Hoe dan ook, zelfs de 650D vond ik vaak te log om overal mee naar toe te slepen, dus fotografeerde ik steeds minder en maakte steeds vaker "kiekjes" met mijn Pixel-telefoon(s).

Nu wilde ik toch weer meer "serieus" fotograferen en filmen in 24p, zonder steeds een ton aan apparatuur mee te slepen. Verder wilde ik een camera die enigszins future-proof was, dus USB-C, ibis, goede AF en 4k10bit film. En een relatief goede batterij.

De zoektocht begon bij o.a. de Sony A6400 en via de Fujifilm X-T30 (ii) kwam ik bij de X-S20 uit, die eigenlijk alle hokjes aanvinkt van wat ik in een camera zoek. Verder overigens geen ervaring met Fujifilm, maar de film simulaties lijken erg interessant. Nu nog een weekje aftellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhjgiesen
Ik heb hem niet in pre-order, maar ben wel van plan hem op release te gaan bestellen. Het wordt mijn eerste 'echte' camera in jaren. Toevallig ook met mijn pixel de laatste jaren gefotografeerd, maar bleef geïnteresseerd in de systeemcamera. Mij lijkt het compacte formaat idd ook erg prettig. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb hem ook in pre-order staan, heb momenteel een X-T1. Was aan het kijken naar een tweede hands X-T4, maar deze is beter, nieuwer en een fractie duurder. Prijs / kwaliteit een goede set van Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik was aan het kijken voor een vervanger van mijn X-A1. Ik heb ooit de kit gekocht met de XC 16-50mm en de XC 50-230mm. Tot nu toe heel veel plezier mee gehad, maar ik zoek iets met wat meer instelmogelijkheden en een betere autofocus.

Fuji heeft op dit moment alleen de X-T30 als "instapper" en met bijna 900 euro voor alleen de body is me dat net ff te prijzig. Ik zit nu te kijken naar een gebruikte X-T2 met garantie. Die zijn tussen de 500/600 volop te vinden. Hier en daar zie ik ook een verdwaalde X-T1 voor de helft van die prijs of een X-T3 voor ca. 800.

Ik gebruik de camera sporadisch (vakantie, auto, etc), maar dan wil ik wel mooie foto's kunnen maken. Schiet jpg+RAW waarbij ik de mooiste foto's wil nabewerken in Lightroom. Ik ben erg tevreden over de combinatie van de twee XC lenzen, overweeg wel om ooit betere lenzen aan te schaffen, maar met de XA-1 was dat in mijn beleving overkill.

Wat zouden jullie doen? Gebruikte X-T2 of een goedkope X-T1? Of toch doorsparen voor een gebruikte X-T3 of nieuwe X-T30.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Dan zou ik kiezen voor een x-t30. Je zou ook de xs10 kunnen overwegen, maar wellicht is dat iets boven budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
@GA!S
Ligt erg aan je budget, en ligt er aan wat je wilt fotograferen. Vakantie- en autokiekjes zijn goed te maken met een X-T1 of 2.

Misschien dat de X-T serie nog wat goedkoper wordt als de X-S20 uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Budget is erg opportunistisch. Ik zoek de beste prijs/kwaliteitsverbetering in vergelijking met de X-A1 tot max. ca. 600 euro. Ik zag nu ook een X-T20 voor nog geen 300.

[ Voor 77% gewijzigd door GA!S op 24-06-2023 11:53 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ga er even vanuit dat de actuele T serie niet echt goedkoper zal worden qua adviesprijs. Misschien eerder in de verborgen afprijzingen die dan cashback heten.
De "oude" modellen (niet meer op de officiële prijslijst) zullen misschien wat in prijs dalen. Aangezien de voorraden bij veel winkels weg zijn is de kans op dit soort "winkeldochters" minimaal. Misschien kun je nog ergens een demo model vinden of de handelaar ompraten zijn laatste model als demo van de hand te doen.

Alles is natuurlijk uitermate persoonlijk en afhankelijk van je budget.

Wat de keuze betreft is een T2 een mooi compromis. Degelijke camera (WR) met een aardige sensor. De T3 is sneller, dat kan bepalend zijn als je snelle onderwerpen wilt/ moet fotograferen. Dit is vermoedelijk het beste compromis tussen prijs/ prestatie en een (misschie qua snelheid beperkte) upgrade

Bij de keuze tussen een T3 voor €800 of een T30 voor €900 zou ik zelf kiezen voor de T3 mits de er netjes uitziet en niet zoveel opnames achter de rug heeft. Is degelijker en heeft een betere zoeker, grip, WR en dubbele kaartensleuf.

Het verschil tussen een T20 en een T2 is overigens hetzelfde als de T30 vs T3.

Zoals gezegd, alles is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
rhjgiesen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:36:
Ik heb hem niet in pre-order, maar ben wel van plan hem op release te gaan bestellen. Het wordt mijn eerste 'echte' camera in jaren. Toevallig ook met mijn pixel de laatste jaren gefotografeerd, maar bleef geïnteresseerd in de systeemcamera. Mij lijkt het compacte formaat idd ook erg prettig. Ben erg benieuwd!
Je vroeg mij eerder bij een nieuwsitem welke lens ik erbij bestelde. Was er toen nog niet uit, maar heb nu de XC 15-45 erbij besteld als kitlens. Kun je voor 100 euro extra volgens mij geen buil aan vallen. Diafragma is niet je van het, maar recensies zijn overwegend positief en de 15mm is een mooie groothoek. Lijkt mij al met al een prima compacte lens voor vakanties. Heb er daarnaast nog een 35mm 2.0 bij besteld voor voornamelijk portretten. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
KlaasjeNL schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Je vroeg mij eerder bij een nieuwsitem welke lens ik erbij bestelde. Was er toen nog niet uit, maar heb nu de XC 15-45 erbij besteld als kitlens. Kun je voor 100 euro extra volgens mij geen buil aan vallen. Diafragma is niet je van het, maar recensies zijn overwegend positief en de 15mm is een mooie groothoek. Lijkt mij al met al een prima compacte lens voor vakanties. Heb er daarnaast nog een 35mm 2.0 bij besteld voor voornamelijk portretten. ☺️
Ah top, bedankt voor je reactie. Ik twijfel nog tussen die lens of de 18-55 van fuji. Is wel meteen n stuk duurder, maar wat meer zoom en een iets betere beeldkwaliteit. Toch lees ik inderdaad ook beel goede dingen over de lens die jij noemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
rhjgiesen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Ah top, bedankt voor je reactie. Ik twijfel nog tussen die lens of de 18-55 van fuji. Is wel meteen n stuk duurder, maar wat meer zoom en een iets betere beeldkwaliteit. Toch lees ik inderdaad ook beel goede dingen over de lens die jij noemt!
Ik vond het prijsverschil nogal flink tussen die 2, dus voor "slechts €100" voor de 15-45 gekozen. Ook omdat ik uit ervaring weet dat ik meer heb aan een grotere hoek in bepaalde situaties dan het verschil tussen 45 en 55. De 18-55 op mijn Canon gebruikte ik bijvoorbeeld bijna nooit. Ik kocht al vrij snel een groothoek omdat ik 18mm te krap vond en een 18-135 omdat ik 55 te kort vond. Dus dan maar beginnen met een 15-45 als aardige "walk around lens" voor bijna niks, een dedicated 35 mm prime voor portretten en later kijk ik dan wel verder naar evt extra glas, zoals de relatief goedkope 50-230 telelens die ook vrij goed lijkt te zijn.

Sowieso valt mij op dat Fuji-lenzen vaak goed worden gewaardeerd, terwijl het bij goedkopere Canon-lenzen toch vaak hit or miss was. Ik ben benieuwd naar de praktijk. ☺️

[ Voor 11% gewijzigd door KlaasjeNL op 24-06-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel plezier met je keuze en dat zonder cynisme!

De 15-45 is inderdaad een "aardig" objectief voor de (zeer) bescheiden meerprijs. Het is echter wel een objectief met wat beperkingen die je moet kennen. Voor de meerprijs val je je waarschijnlijk geen buil en je kunt altijd daarna even doorsparen voor iets extra's. Het is net zoiets als de Sony 16-50, standaard en goedkoop maar dan heb je het eigenlijk ook al gehad qua voordelen. Het lijkt er overigens op dat jij de beperkingen kent (voor "bijna niks" krijg je ook niet meer dan dat).

Het is een powerzoom, soms leuk, maar soms/ vaak ook lastig. Het diafragma is niet bijzonder en de optische kwaliteit is "een beetje aan de onderkant" maar wel lekker compact. Bij vertekening 15mm (en een paar millimeter meer) is extreem fors. Dat wordt er softwarematig misschien uitgerekend, maar dat gaat altijd ten koste van de beeldkwaliteit.

Probeer hem gewoon maar realiseer je dat de camera misschien wel meer kan dan (scherpte, bite etc.) wat je te zien krijgt en dat ligt dus niet aan de camera maar aan het objectief.

Je noemt de 50-230 XC als een aardig objectief en dat is qua prijs/ prestatie ook zeker een mooi objectief, maar realiseer je dat de 16-50 XC wel een klasse beter is dan de 15-45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Sodela schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:08:
Veel plezier met je keuze en dat zonder cynisme!

De 15-45 is inderdaad een "aardig" objectief voor de (zeer) bescheiden meerprijs. Het is echter wel een objectief met wat beperkingen die je moet kennen. Voor de meerprijs val je je waarschijnlijk geen buil en je kunt altijd daarna even doorsparen voor iets extra's. Het is net zoiets als de Sony 16-50, standaard en goedkoop maar dan heb je het eigenlijk ook al gehad qua voordelen. Het lijkt er overigens op dat jij de beperkingen kent (voor "bijna niks" krijg je ook niet meer dan dat).

Het is een powerzoom, soms leuk, maar soms/ vaak ook lastig. Het diafragma is niet bijzonder en de optische kwaliteit is "een beetje aan de onderkant" maar wel lekker compact. Bij vertekening 15mm (en een paar millimeter meer) is extreem fors. Dat wordt er softwarematig misschien uitgerekend, maar dat gaat altijd ten koste van de beeldkwaliteit.

Probeer hem gewoon maar realiseer je dat de camera misschien wel meer kan dan (scherpte, bite etc.) wat je te zien krijgt en dat ligt dus niet aan de camera maar aan het objectief.

Je noemt de 50-230 XC als een aardig objectief en dat is qua prijs/ prestatie ook zeker een mooi objectief, maar realiseer je dat de 16-50 XC wel een klasse beter is dan de 15-45.
Dank voor de tip. Ik ben nog niet helemaal thuis in de objectieven van Fuji, dus alle info is welkom. Die XC 16-50 klinkt ook interessant en is ook prima geprijsd. Van de 15-45 verwacht ik overigens geen wonderen, maar wel dat hij beter presteert dan de oude Canon 18-55.

Een bericht waar ik overigens minder blij van wordt:

Dear Customer,

Thank you for your continued patronage of Fujifilm products.

The mirrorless digital camera “FUJIFILM X-S20” released on June 29th (Thursday) has received more reservations than expected, and it may take some time to deliver the product.

We will do our best to deliver it as soon as possible, so we appreciate your understanding.

Fujifilm zou 15.000 units per maand kunnen produceren, maar de interesse in de XS20 lijkt vele malen groter, waardoor vertragingen van enkele weken tot mogelijk zelfs maanden zouden kunnen optreden. Nou hield ik er rekening mee dat 29 juni mogelijk niet zou lukken, maar het zou wel heel zuur zijn als hij begin augustus ook nog niet binnen is zodra ik op vakantie ga. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
KlaasjeNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Dank voor de tip. Ik ben nog niet helemaal thuis in de objectieven van Fuji, dus alle info is welkom. Die XC 16-50 klinkt ook interessant en is ook prima geprijsd. Van de 15-45 verwacht ik overigens geen wonderen, maar wel dat hij beter presteert dan de oude Canon 18-55.

Een bericht waar ik overigens minder blij van wordt:

Dear Customer,

Thank you for your continued patronage of Fujifilm products.

The mirrorless digital camera “FUJIFILM X-S20” released on June 29th (Thursday) has received more reservations than expected, and it may take some time to deliver the product.

We will do our best to deliver it as soon as possible, so we appreciate your understanding.

Fujifilm zou 15.000 units per maand kunnen produceren, maar de interesse in de XS20 lijkt vele malen groter, waardoor vertragingen van enkele weken tot mogelijk zelfs maanden zouden kunnen optreden. Nou hield ik er rekening mee dat 29 juni mogelijk niet zou lukken, maar het zou wel heel zuur zijn als hij begin augustus ook nog niet binnen is zodra ik op vakantie ga. :-(
Daar baal ik ook wel van... Al helemaal omdat ik geen pre order heb... Komt dit bericht van de winkel waar je hem besteld hebt? Ik hoop dat er toch nog genoeg 'vrije' exemplaren te koop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
rhjgiesen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Daar baal ik ook wel van... Al helemaal omdat ik geen pre order heb... Komt dit bericht van de winkel waar je hem besteld hebt? Ik hoop dat er toch nog genoeg 'vrije' exemplaren te koop zijn...
Dit bericht staat onder andere op fujirumors. Het komt van de Japanse website van Fujifilm.

https://www.fujirumors.co...al-camera-fujifilm-x-s20/

Het bericht is zelfs al van 31-05. Hopelijk is het enkel om een hype te creëren.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weinig ervaring heb met de beschikbaarheid van camera's bij de release. Ik ken dit soort tekorten eigenlijk alleen van console releases en ging ervan uit dat camera's "gewoon beschikbaar zijn". Mogelijk een beetje naïef.

Dat de X100V nog steeds nauwelijks beschikbaar is, stemt overigens ook niet hoopvol. We wachten het af...

Voor jou kan het sowieso geen kwaad om hem alvast te bestellen. Ik heb hem bijvoorbeeld bij Cameranu en betaald met Klarna. Dan wordt het bedrag pas in rekening gebracht zodra de camera verzonden is.

[ Voor 50% gewijzigd door KlaasjeNL op 25-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Misschien toch nog even wachten tot de S20 uit is, wellicht komen er dan leuke inruilers beschikbaar.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Foto Sipkes in Groningen heeft mijn ingeruilde x-s10 nog beschikbaar 😀 ze vragen 849 voor de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
KlaasjeNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:51:

Ik kom zelf van een bejaarde Canon 650D waarmee een hobby enigszins uit de hand begon te lopen en ik uiteindelijk ook wat opdrachten schoot van familieshoots en een bedrijfsreportage tot een tweetal bruiloften en drie begrafenissen. Meestal leende ik dan een 5D van een kennis.

Hoe dan ook, zelfs de 650D vond ik vaak te log om overal mee naar toe te slepen, dus fotografeerde ik steeds minder en maakte steeds vaker "kiekjes" met mijn Pixel-telefoon(s).

Nu wilde ik toch weer meer "serieus" fotograferen en filmen in 24p, zonder steeds een ton aan apparatuur mee te slepen. Verder wilde ik een camera die enigszins future-proof was, dus USB-C, ibis, goede AF en 4k10bit film. En een relatief goede batterij.

De zoektocht begon bij o.a. de Sony A6400 en via de Fujifilm X-T30 (ii) kwam ik bij de X-S20 uit, die eigenlijk alle hokjes aanvinkt van wat ik in een camera zoek. Verder overigens geen ervaring met Fujifilm, maar de film simulaties lijken erg interessant. Nu nog een weekje aftellen...
Zomaar een vraagje over jou keuze voor 4K10bit. Ga je echt zelf color graden? Met andere woorden veel nabewerking en dus veel tijd? Ik heb zelf een X-S10 en wil ook alle nieuwe features, maar kom tot de conclusie dat ik eerst maar eens mijn X-S10 ten volle ga benutten. filmen op 24 frames met eterna werkt eigenlijk al super. Ik heb een variabele ND filter aangeschaft en moet zeggen dat het zeer goed werkt op de X-S10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Tomas_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Zomaar een vraagje over jou keuze voor 4K10bit. Ga je echt zelf color graden? Met andere woorden veel nabewerking en dus veel tijd? Ik heb zelf een X-S10 en wil ook alle nieuwe features, maar kom tot de conclusie dat ik eerst maar eens mijn X-S10 ten volle ga benutten. filmen op 24 frames met eterna werkt eigenlijk al super. Ik heb een variabele ND filter aangeschaft en moet zeggen dat het zeer goed werkt op de X-S10.
Eerlijk gezegd weet ik dat nu nog niet, maar wanneer ik dat wel wil gaan doen, wil ik niet tegen de beperkingen van de camera aan lopen.

Als ik nu een camera koop, wil ik de komende 5 jaar en mogelijk zelfs 10 jaar geen nieuwe camera kopen. Daarom wil ik min of meer het beste wat ik binnen mijn budget kan krijgen. Zou ik al een X-S10 hebben, dan zou ik nu vermoedelijk ook niet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 14:13
KlaasjeNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:51:
[...] Nu nog een weekje aftellen...
Waar heb jij hem in bestelling staan als ik vragen mag? Ik kreeg net bericht van Kamera-Express dat de X-S20 een onbekende levertijd heeft.

Zit zelf met het dilemma dat ik over precies 2 weken op vakantie ga, en wil gaan voor een tweedehands X-T4 of een X-S20. Heb iets liever de X-S20 maar ik ben bang dat ik die niet op tijd binnen ga krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb dat 2 jaar geleden met de Fuji 70-300 lens gehad. Heel Nederland afgebeld omdat ik de lens graag wou gebruiken op vakantie. Toen via eBay in Italië de lens maar gekocht.

Hopelijk valt het mee en kan ik in juli de X-S20 ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
asvdveen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Waar heb jij hem in bestelling staan als ik vragen mag? Ik kreeg net bericht van Kamera-Express dat de X-S20 een onbekende levertijd heeft.

Zit zelf met het dilemma dat ik over precies 2 weken op vakantie ga, en wil gaan voor een tweedehands X-T4 of een X-S20. Heb iets liever de X-S20 maar ik ben bang dat ik die niet op tijd binnen ga krijgen...
Ik heb hem bij Cameranu besteld, maar ook daar kunnen ze geen duidelijkheid geven over de levertijd. Die 2 weken wordt dan misschien wel krap. Ik heb nog 6 weken en over 2 weken een shoot van een stelletje dat ik 10 jaar geleden fotografeerde en dat per se weer wilde dat ik foto's maakte, ook al gaf aan al een tijd niet meer zoveel te fotograferen en dat mijn camera inmiddels sterk verouderd is. Zou leuk zijn als de SX20 voor die tijd binnen is.

Als het een verhaal met wachtlijsten en onbekende levertijden van meerdere weken tot maanden dreigt te worden, ga ik mogelijk toch nog verder kijken naar andere opties. Wellicht toch het budget oprekken naar een XT5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhjgiesen
KlaasjeNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb hem bij Cameranu besteld, maar ook daar kunnen ze geen duidelijkheid geven over de levertijd. Die 2 weken wordt dan misschien wel krap. Ik heb nog 6 weken en over 2 weken een shoot van een stelletje dat ik 10 jaar geleden fotografeerde en dat per se weer wilde dat ik foto's maakte, ook al gaf aan al een tijd niet meer zoveel te fotograferen en dat mijn camera inmiddels sterk verouderd is. Zou leuk zijn als de SX20 voor die tijd binnen is.

Als het een verhaal met wachtlijsten en onbekende levertijden van meerdere weken tot maanden dreigt te worden, ga ik mogelijk toch nog verder kijken naar andere opties. Wellicht toch het budget oprekken naar een XT5.
XT-5 heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar ik persoonlijk heb niks aan het scherm dat niet naar buiten kan klappen... En om nu nog een xt4 te kopen zie ik niet zo zitten. Een XH2 is dan weer ver boven budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjabe
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 18:26
Vraagje, ik heb een XT1, met een kitlens en een 55-200 lens en fotografeer eigenlijk alleen met die laatste lens voornamelijk mijn eigen paarden en honden.
Maar vooral bij beweging heb ik ± 50% onscherp helaas.... ook al oefen ik me een slag in de rondte :D

Ik kan me voorstellen dat de cameras van nu 9 jaar later daarin toch wel verbeterd zijn? Of heb ik het mis?

Ik vind dat ik na bijna 10 jaar wel een nieuwe camera verdiend heb, yolo, en welke zouden jullie dan adviseren? is de X-S20 een (grote) stap vooruit?

[ Voor 0% gewijzigd door marjabe op 26-06-2023 15:30 . Reden: foutje in tekst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 17:03
marjabe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:05:
Maar vooral bij beweging heb ik ± 50% onscherp helaas.... ook al oefen ik me een slag in de rondte :D
Dan heb je de sluitertijd te lang. Gaat een nieuwe camera niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan me voorstellen dat de cameras van nu 9 jaar later daarin toch wel verbeterd zijn? Of heb ik het mis?

Ik vind dat ik na bijna 10 jaar wel een nieuwe camera verdiend heb, yolo, en welke zouden jullie dan adviseren? is de X-S20 een (grote) stap vooruit?
De techniek is zeker beter geworden, meer pixels, betere AF, betere video, meer snelheid, zoeker en nog wat andere voordelen.

De X-20 zal een flinke stap vooruit zijn, is qua bediening echter ook flink anders.

Gun jezelf iets >:) en sluit aan bij de wachtrij die kennelijk aan het ontstaan is. :| .

Zonder gekheid, het zal een forse verbetering zijn qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Vraagje, ik heb een XT1, met een kitlens en een 90-200 lens en fotografeer eigenlijk alleen met die laatste lens voornamelijk mijn eigen paarden en honden.

Lijkt mij inderdaad een te lange sluitertijd. Op bijv. 200mm zou je een sluitertijd van minstens 1/400 moeten gebruiken of korter. Dat verandert niet met nieuwere camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjabe
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 18:26
wappiewappie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Dan heb je de sluitertijd te lang. Gaat een nieuwe camera niet oplossen.
Nee ook met kortere sluitertijd, één foto hartstikke scherp en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 17:03
marjabe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Nee ook met kortere sluitertijd, één foto hartstikke scherp en de ander niet.
Oh, ja bedoelt dat die niet in focus is.
Daarin zijn de oudere camera's van Fujifilm inderdaad niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Vraagje, ik heb een XT1, met een kitlens en een 90-200 lens en fotografeer eigenlijk alleen met die laatste lens voornamelijk mijn eigen paarden en honden.

Ik heb hetzelfde probleem met een X-T1 en 70-300 lens.
Momenteel heb ik een X-S20 in pre-order staan, die is qua prijs / kwaliteit een aanrader. De bediening is wel wat anders dan de X-T serie.
Als je hem gaat vergelijken met de X-T4 dan is deze al wat verouderd en de X-T5 is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
KlaasjeNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Mocht het budget het toelaten is de X-T5 wel een erg leuke camera, er zit nu ook nog 100 euro cashback op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:46
Ben al een tijdje aan het twijfelen over een nieuwe camera. Full-frame, crop, MFT en alle merken en modellen zijn voorbij gekomen en vergeleken de afgelopen weken. Omdat ik al goeie ervaringen had met Fuji, en wat ik er mee wil, kom ik nu steeds uit op de X-S10 als tweedehands of de nieuwe X-S20. Die laatste heeft de nieuwste processor en verbeteringen, maar natuurlijk wel een stuk duurder...

Nu was ik een beetje aan het kijken bij CameraNU en nu heb ik per ongeluk een pre-order gedaan op de X-S20 + 15-45mm lens 😅. Ik dacht dat er nog een stap na de "Pre-order zonder aanbetaling" zou komen. Zou het een teken zijn dat ik voor deze set moet gaan ipv de X-S10 🤔

(P.s. net als de discussies hierboven. Ik weet dat de XC lenzen minder zijn dan de XF, maar het scheelt wel 300,-...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

bsmpower schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:28:
Ben al een tijdje aan het twijfelen over een nieuwe camera. Full-frame, crop, MFT en alle merken en modellen zijn voorbij gekomen en vergeleken de afgelopen weken. Omdat ik al goeie ervaringen had met Fuji, en wat ik er mee wil, kom ik nu steeds uit op de X-S10 als tweedehands of de nieuwe X-S20. Die laatste heeft de nieuwste processor en verbeteringen, maar natuurlijk wel een stuk duurder...

Nu was ik een beetje aan het kijken bij CameraNU en nu heb ik per ongeluk een pre-order gedaan op de X-S20 + 15-45mm lens 😅. Ik dacht dat er nog een stap na de "Pre-order zonder aanbetaling" zou komen. Zou het een teken zijn dat ik voor deze set moet gaan ipv de X-S10 🤔

(P.s. net als de discussies hierboven. Ik weet dat de XC lenzen minder zijn dan de XF, maar het scheelt wel 300,-...).
300 Euro tussen een XC en een XF lens - maar het verschil tussen een X-S10 en een X-S20 is ook zoiets. Dus dan wordt het een afweging of de verbeteringen aan de X-S20 zwaarder wegen dan het optische verschil tussen de objectieven. En dat hangt af van hoe je de camera gast gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
bsmpower schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:28:
Haha, zo ging het bij mij ook op Cameranu.nl. Ik verwachtte ook nog een laatste stap om te bevestigen... De order maar laten staan omdat ik hem ook wilde hebben.

Overigens ben ik nog steeds aan het bekijken wat ik ga doen als hij deze week niet geleverd wordt en de levertijd daarna onzeker is. De X-T5 is interessant, maar een oudere instap Sony A7C heeft ook mijn aandacht als compacte FF-instapper. Keuzes... 🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28

JTfoto

Work hard

KlaasjeNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Haha, zo ging het bij mij ook op Cameranu.nl. Ik verwachtte ook nog een laatste stap om te bevestigen... De order maar laten staan omdat ik hem ook wilde hebben.

Overigens ben ik nog steeds aan het bekijken wat ik ga doen als hij deze week niet geleverd wordt en de levertijd daarna onzeker is. De X-T5 is interessant, maar een oudere instap Sony A7C heeft ook mijn aandacht als compacte FF-instapper. Keuzes... 🙄
Zeer waarschijnlijk komen dit jaar nog de A7Cii en A6700 uit. Allicht dat je dat nog in de gaten kan houden mocht je nog iets geduld hebben. Ik vind persoonlijk het verschil tussen X-S20 en X-T5 ten eerste dat de bediening vrij anders is, dat zou ik zeker in de voorkeur meenemen. Daarnaast moet je bij de X-T5 hoe dan ook voor erg goede objectieven gaan om recht te doen aan de 40MP sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
B64 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:19:
[...]
300 Euro tussen een XC en een XF lens - maar het verschil tussen een X-S10 en een X-S20 is ook zoiets. Dus dan wordt het een afweging of de verbeteringen aan de X-S20 zwaarder wegen dan het optische verschil tussen de objectieven. En dat hangt af van hoe je de camera gast gebruiken.
Ik vergelijk zelf met een 2e hands X-S10. Dan wordt het prijsverschil best groot en weet ik niet of de X-S20 nou zoveel beter is. We hebben het dan over 700,- prijsverschil (icm de XF 18-55mm lens).
KlaasjeNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Begreep via de chat dat het een vrijblijvende order is, dus laat hem sowieso maar ff staan.

Een X-T5 is nog weer veel duurder. Voor dat je het weet kijk je naar nog weer duurdere modellen 😅

De tip die ik vaak meekrijg is niet teveel kijken naar specs en/of altijd het nieuwste willen. Het maakt het fotograferen wel makkelijker, maar met een camera van 6 jaar of ouder maak je ook mooie foto's. Ik zag laatst nog oude fotos gemaakt met mijn Canon 550D, echt niks mis mee.

[ Voor 48% gewijzigd door bsmpower op 26-06-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Sodela schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:01:
Ga er even vanuit dat de actuele T serie niet echt goedkoper zal worden qua adviesprijs. Misschien eerder in de verborgen afprijzingen die dan cashback heten.
De "oude" modellen (niet meer op de officiële prijslijst) zullen misschien wat in prijs dalen. Aangezien de voorraden bij veel winkels weg zijn is de kans op dit soort "winkeldochters" minimaal. Misschien kun je nog ergens een demo model vinden of de handelaar ompraten zijn laatste model als demo van de hand te doen.

Alles is natuurlijk uitermate persoonlijk en afhankelijk van je budget.

Wat de keuze betreft is een T2 een mooi compromis. Degelijke camera (WR) met een aardige sensor. De T3 is sneller, dat kan bepalend zijn als je snelle onderwerpen wilt/ moet fotograferen. Dit is vermoedelijk het beste compromis tussen prijs/ prestatie en een (misschie qua snelheid beperkte) upgrade

Bij de keuze tussen een T3 voor €800 of een T30 voor €900 zou ik zelf kiezen voor de T3 mits de er netjes uitziet en niet zoveel opnames achter de rug heeft. Is degelijker en heeft een betere zoeker, grip, WR en dubbele kaartensleuf.

Het verschil tussen een T20 en een T2 is overigens hetzelfde als de T30 vs T3.

Zoals gezegd, alles is persoonlijk.
Thanks! Hele weekend eens verder down the rabbit hole gegaan. Ik heb de X-S10 even bekeken, maar dat is toch niet helemaal wat ik zoek. Het moet toch een X-T worden.

Ik moet wel zeggen dat je snel moet zijn bij de occasions. Bij Cameranu kwam een X-T20 voor 279,- voorbij, maar die was binnen 10 minuten weer van de site af en van de 5 X-T2's die ik had gebookmarked zijn er 3 al weer verkocht. De X-T1 stonden er nog twee voor 279, maar ook die zijn niet meer te vinden. Ik krijg het idee dat Cameranu een paar prijsfouten hersteld heeft na het weekend. :)

Kortom, shortlist van wat redelijk goed verkrijgbaar is:

Voor ca. 450: gebruikte X-T1 met garantie
Voor ca. 600: gebruikte X-T2 met garantie en booster grip
Voor ca. 800: gebruikte X-T3 met garantie

Gebruikte X-T2 zitten >25.000 shots, de X-T3 allemaal onder de 10.000. Vanmiddag even een T3 in handen gehad en dat was wel echt een lekker toestel. Ik denk dat ik die 200 extra maar gewoon moet ophoesten voor die nieuwere sensor en betere AF. Daar ga ik anders vast spijt van krijgen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
JTfoto schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Zeer waarschijnlijk komen dit jaar nog de A7Cii en A6700 uit. Allicht dat je dat nog in de gaten kan houden mocht je nog iets geduld hebben. Ik vind persoonlijk het verschil tussen X-S20 en X-T5 ten eerste dat de bediening vrij anders is, dat zou ik zeker in de voorkeur meenemen. Daarnaast moet je bij de X-T5 hoe dan ook voor erg goede objectieven gaan om recht te doen aan de 40MP sensor.
Geduld is niet mijn sterkste eigenschap. Die A7CII en A6700 worden ook niet eerder dan in het najaar verwacht en zullen meteen weer een stuk duurder zijn terwijl de A7C nu relatief gunstig geprijsd is icm een veelzijdige 24-105 G-lens.

Die T5 is met XF 16-80 lens interessant, maar de zilveren versie is dan weer €200 duurde dan de zwarte, terwijl ik de zilveren versie eigenlijk mooier vind, dus wil ik daar concessies op doen? Komt bij dat de bedieningsmogelijkheden van de XT5 met veel dials enerzijds een voordeel zijn, maar 40mp vind ik dan weer overkill en kost vooral meer data en verwerkingstijd in de nabewerking. Daarom is die XS20 juist interessant met een oudere sensor icm nieuwe processor.

Uiteindelijk kun je alle specificaties naast elkaar zetten en dan de beste camera kopen en volgens mij is de SX20 dan een heel goede deal. De XT5 is dan mogelijk een duurdere maar ook betere camera. Maar uiteindelijk moet je ook een bepaald gevoel hebben bij een camera en begon mijn zoektocht bij de Sony A6000-serie omdat ik dat uiterlijk aantrekkelijke camera's vond (die helaas allemaal afvielen door het ontbreken van USB-C). De A7C heeft dat dan wel...

Kies ik met mijn verstand, dan ga ik voor de XS20. Maar de A7C maar ondanks alle beperkingen wel wat gevoelens los. 8)7 |:( Zoals @bsmpower hierboven ook zegt, moet je niet alleen naar specs kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
KlaasjeNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Geduld is niet mijn sterkste eigenschap. Die A7CII en A6700 worden ook niet eerder dan in het najaar verwacht en zullen meteen weer een stuk duurder zijn terwijl de A7C nu relatief gunstig geprijsd is icm een veelzijdige 24-105 G-lens.

Die T5 is met XF 16-80 lens interessant, maar de zilveren versie is dan weer €200 duurde dan de zwarte, terwijl ik de zilveren versie eigenlijk mooier vind, dus wil ik daar concessies op doen? Komt bij dat de bedieningsmogelijkheden van de XT5 met veel dials enerzijds een voordeel zijn, maar 40mp vind ik dan weer overkill en kost vooral meer data en verwerkingstijd in de nabewerking. Daarom is die XS20 juist interessant met een oudere sensor icm nieuwe processor.

Uiteindelijk kun je alle specificaties naast elkaar zetten en dan de beste camera kopen en volgens mij is de SX20 dan een heel goede deal. De XT5 is dan mogelijk een duurdere maar ook betere camera. Maar uiteindelijk moet je ook een bepaald gevoel hebben bij een camera en begon mijn zoektocht bij de Sony A6000-serie omdat ik dat uiterlijk aantrekkelijke camera's vond (die helaas allemaal afvielen door het ontbreken van USB-C). De A7C heeft dat dan wel...

Kies ik met mijn verstand, dan ga ik voor de XS20. Maar de A7C maar ondanks alle beperkingen wel wat gevoelens los. 8)7 |:( Zoals @bsmpower hierboven ook zegt, moet je niet alleen naar specs kijken...
Mag ik vragen waarom je een Sony wil? Bij mij komt ie ook elke keer naar voren, maar vooral obv specs, waaronder de beste face/eye AF. Lijkt me ideaal om fotos van mijn kinderen te maken. Maar je leest ook veel over de onlogische menu structuur en de soms wat digitale look (wat overscherpte?). Fuji staat er om bekend een wat meer filmlook te hebben qua kleuren en scherpte. Dat spreekt mij persoonlijk erg aan.

Kijk ook eens op het YouTube kanaal van Xing Liu. Die doet vaak blinde testen, kijk voor jezelf welke fotos je het meeste doen? Als voorbeeld dit filmpje tussen een X-T4 en Sony A7 IV:
YouTube: Blind Test: Sony A7IV vs Fujifilm X-T4 (Can you guess all correctly?)

Ditzelfde doe ik ook op Flickr. Ik zoek op het model toestel en ga door de fotos heen. Ook al zijn sommige fotos daar vast bewerkt, het geeft wel een beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 27-06-2023 07:38 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic