Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Nice @Montana, die pixel shift is toch iets leuks voor stillevens en ook de "basic" 40mp output vind ik toch best indrukwekkend.

Over die aangekondigde 30mm macro: ik denk dat niemand die gaat kopen als primaire macrolens, maar het is wel een interessant objectief vanuit het oogpunt van versatiliteit en compactheid, vergeleken met de 80mm macro. De USP lijkt me hier dat het een leuke wandel-prime is die ook macro werk aankan als het nodig is.

En in héél specifieke niches is een korte werkafstand net handig (bv. macroshots vanuit kikvorsperspectief).

Ik zag gisteren een promofilmpje voor deze lens en daarin werd door een FujiFilm employee vermeld dat het bijkomend handig was dat de kortere focal length voor een grotere DOF zorgt. Jammer, want dat lijkt me gewoon feitelijk onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
FLuKee schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:30:
Ik zag gisteren een promofilmpje voor deze lens en daarin werd door een FujiFilm employee vermeld dat het bijkomend handig was dat de kortere focal length voor een grotere DOF zorgt. Jammer, want dat lijkt me gewoon feitelijk onjuist.
Euhm, klopt volgens mij wel hoor. Een 30mm lens heeft een grotere DOF op dezelfde afstand dan een 80mm lens. Daarom is focussen vaak makkelijker met een 24 / 28 / 35mm dan met een 200mm, je hebt namellijk een grotere DOF ;)

Zie oa https://planetphotoshop.c...ld-wide-angle-lenses.html voor een uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 04-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Je geeft het zelf aan: op dezelfde afstand. Dat klopt maar dan is je vergrotingsfactor met de 30mm vele malen kleiner.

Op 1:1 maakt het niet uit, bij gelijke instellingen is DOF zelfde bij 30mm vs 200mm - toch voor conventionele objectieven. Wat wel verandert is hoe de achtergrond in beeld gebracht wordt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Erwin186 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:41:
@Montana
Mooie foto's, bedankt voor het delen! Merk je tussen de verschillende lenzen ook nog veel verschil in hoeverre ze profiteren van de hogere resolutie van de X-H2? Ik ben wel benieuwd of bij lenzen als de 16-80 (wat in zijn algemeenheid niet als de scherpste lens wordt gezien) je echt volledig kunt profiteren van die 40MP of dat er relatief weinig verschil is met de oude 26MP sensor.
Dat vind ik een lastige.

Alle lenzen die ik heb van Fujifilm zijn volgens Fujifilm geschik voor de hogere resolutie. Behalve de XF16-80 En van die vindt ik zelf dat het beter doet dan voorheen bij mijn X-T4.

De Sigma lenzen doen het ook zeer goed na de firmware update.

Natuurlijk merk je heel goed dat je meer pixels hebt. En een hele klein toename van ruis. Bij de hogere iso's maar dat is zo eenvoudig weg te halen zonder kwaliteitsverlies.

Een uitschieter is wel de XF150-600 die doet het duidelijk beter op de X-H2 dan op de X-T4 daarvan heb ik echt het idee dat die scherper is.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Die 150-600 is echt indrukwekkend goed. Wist dat Fuji best wist hoe je lenzen moet maken maar dit is weer echt een juweeltje.

Kom je een beetje weg met f8 op 600mm? Snap dat je hier geen zaalsporten mee gaat schieten maar is het beetje te doen bij normale omstandigheden (daglicht, bewolkte dag)?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
FLuKee schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:42:
Je geeft het zelf aan: op dezelfde afstand. Dat klopt maar dan is je vergrotingsfactor met de 30mm vele malen kleiner.

Op 1:1 maakt het niet uit, bij gelijke instellingen is DOF zelfde bij 30mm vs 200mm - toch voor conventionele objectieven. Wat wel verandert is hoe de achtergrond in beeld gebracht wordt natuurlijk.
Euh ja, dus de uitspraak van de Fujifilm video klopt wel degelijk, jouw interpretatie is gewoon een beetje speciaal ;)

Als ik op een plek sta, en ik gebruik m'n 23mm op Fuji, dan heb ik meer DOF dan wanneer ik op diezelfde plek sta en m'n 35mm gebruik. Dat is hoe je zo'n uitspraak doorgaans zou begrijpen. Ga je dan met die 35mm je positie veranderen ja dan gaat de vergelijking niet meer op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

sys64738 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:27:
@Montana Die 150-600 is echt indrukwekkend goed. Wist dat Fuji best wist hoe je lenzen moet maken maar dit is weer echt een juweeltje.

Kom je een beetje weg met f8 op 600mm? Snap dat je hier geen zaalsporten mee gaat schieten maar is het beetje te doen bij normale omstandigheden (daglicht, bewolkte dag)?
Eigenlijk best wel goed. Zoals de meeste vooraf had ik ook licht mijn twijfels over de F8. Maar die zijn volledig weg.
Je gaat wel snel hoger in je ISO, daarin kan je wat inleveren. Maar eerlijk gezegd merk ik niet zoveel van.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
phobosdeimos schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:32:
[...]

Euh ja, dus de uitspraak van de Fujifilm video klopt wel degelijk, jouw interpretatie is gewoon een beetje speciaal ;)

Als ik op een plek sta, en ik gebruik m'n 23mm op Fuji, dan heb ik meer DOF dan wanneer ik op diezelfde plek sta en m'n 35mm gebruik. Dat is hoe je zo'n uitspraak doorgaans zou begrijpen. Ga je dan met die 35mm je positie veranderen ja dan gaat de vergelijking niet meer op natuurlijk.
Het gaat hier om de specifieke context van macro vergroting he, dat was misschien niet duidelijk. Als je niet over dezelfde vergroting spreekt is de vergelijking ook niet relevant want je krijgt 2 heel verschillende beelden van 1 onderwerp.

Los daarvan is DOF gewoonweg niet inherent gelinkt aan de beeldhoek (wat wel gesuggereerd wordt in het artikel dat je deelde), wel aan de vergroting + diafragma bij een gegeven sensorgrootte & COC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Ik begrijp dat het een semantische discussie lijkt, maar dat is het niet. De beeldhoek van een lens heeft op zich geen enkele bepalende impact op de grootte van het scherpteveld. Om verdere off topic discussie te vermijden wil ik nog even dit uitstekende artikel delen: https://damienfournier.co/dof-and-subject-magnification/

Samenvattend kan het volgende gesteld worden:
  • The subject magnification is a function of the focal length and the distance to subject
  • The subject magnification has more impact on the DoF than the aperture. The DoF varies with the square of the magnification, and proportionally with the aperture.
  • The subject magnification has more impact on the DoF than the aperture. The DoF varies with the square of the magnification, and proportionally with the aperture.
    To keep the same aperture and the same subject magnification keeps the same DoF. There is no need to know the focal length and the distance to subject to know the DoF, it is enough to look at the magnification while composing the photograph.
Dus wanneer iemand bij Fuji zegt dat je met een 30mm minder foto's nodig hebt om een macro opname te stacken tov. een langere lens dan klopt dat helaas niet. Het filmpje kan je hier zien: YouTube: FUJINON XF30mmF2.8 R LM WR Macro Promotional Video / FUJIFILM met de foute statements vanaf 1:55.

Heel jammer trouwens, van Fuji verwacht ik dat deze materie gekend is...

[ Voor 10% gewijzigd door FLuKee op 05-11-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
phobosdeimos schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:32:
[...]
Ik weet wel dat het meestal ingewikkelder is dan de meeste (niet technisch geschoolde) mensen denken.
Bijvoorbeeld: er komt ook verstrooingscirkel en vergrotingsmaatstaf bij kijken. "Scherp" blijkt arbitrair te zijn.
Wat is de definitie van hetzelfde? Zelfde F-getal of zelfde afmeting van het diafragma?
Zelfs doorgewinterde fotografen gaan er nog de mist mee in, hoe vaak je het ook uitlegt.
Is het nodig om de theoretische DOF te berekenen voor het maken van een macro-foto.
Hoort deze discussie niet in het grote DOF topic thuis? :)
FLuKee schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:02:
To keep the same aperture and the same subject magnification keeps the same DoF.
Met same aperture bedoelt hij/zij dus F-getal. Dus f/5,6 daar zit de focal length (f) al in verrekend. Dus die speelt wel degelijk een rol, maar je camera+lens neemt dit uit handen. Als je ooit een lens uit elkaar genomen hebt, dan weet je dat een diafragma 200mm/2,8 niet hetzelfde is als een 35mm/2,8... En wanneer je ze eens op een weegschaal gelegd hebt ook... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Johan1995 op 05-11-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
Montana schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:56:
[...]

Dat vind ik een lastige.

Alle lenzen die ik heb van Fujifilm zijn volgens Fujifilm geschik voor de hogere resolutie. Behalve de XF16-80 En van die vindt ik zelf dat het beter doet dan voorheen bij mijn X-T4.

De Sigma lenzen doen het ook zeer goed na de firmware update.

Natuurlijk merk je heel goed dat je meer pixels hebt. En een hele klein toename van ruis. Bij de hogere iso's maar dat is zo eenvoudig weg te halen zonder kwaliteitsverlies.

Een uitschieter is wel de XF150-600 die doet het duidelijk beter op de X-H2 dan op de X-T4 daarvan heb ik echt het idee dat die scherper is.
Dat klinkt in ieder geval positief. Als ook een XF 16-80 het beter doet dan op een X-T4, dan profiteren de meeste lenzen dus wel van de hogere resolutie. Wellicht dat een 16-80 dan nog steeds niet de volledig 40MP weet te resolven, maar in ieder geval wel meer dan 26MP die het voorheen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
Christopher test de nieuwe XF 56 1.2 WR (ook op de X-H2) YouTube: Fuji XF 56mm f/1.2 R WR (New version) lens review with samples...fea...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:42
Just curious: is er een vaag vermoeden dat retailers nog gaan stunten met prijzen van de X-H2 en de 56 F1.2 WR? Ik vrees van niet, maar ben ook niet op de hoogte van hoe dat eerdere jaren ging.

Sta namelijk op het punt om m'n X-T3 en oude 56 mm in te ruilen maar anders kan ik daar beter even mee wachten. Mocht iemand daar trouwens interesse in hebben: laat het gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Sigma heeft hun 18-50 F2.8 aangekondigd voor Fuji: https://www.sigma-global.com/en/news/2022/11/14/19300/

Voor een F2.8 is dit wel een hele compacte lens. Dit gaat een flinke concurrent voor de 18-55 van Fuji worden denk ik. Nadeel is wel dat ie OIS mist (en een diafragmaring), maar daar staat wel F2.8 over het hele bereik tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:09
MacArnold schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:43:
Just curious: is er een vaag vermoeden dat retailers nog gaan stunten met prijzen van de X-H2 en de 56 F1.2 WR? Ik vrees van niet, maar ben ook niet op de hoogte van hoe dat eerdere jaren ging.

Sta namelijk op het punt om m'n X-T3 en oude 56 mm in te ruilen maar anders kan ik daar beter even mee wachten. Mocht iemand daar trouwens interesse in hebben: laat het gerust weten.
De 56 mm F1.2 was gisteren voor €699 te koop bij foto de vakman. Nu weer de normale prijs. Dus of die €699 was een prijsfout of een te vroege BF deal. Er waren wel meerdere lenzen die stuk goedkoper waren bij foto de vakman, bijvoorbeeld 16-55 mm F2.8 voor €826.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

MacArnold schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:43:

Black Friday aanbiedingen zijn toch meestal vooral wat ouder assortiment. Daar verwacht ik dus niet veel van. Maar Fuji heeft vaak een cashback actief aan het eind van het jaar, dus wellicht dat er nog wat leuks komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Erwin186 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:34:
Sigma heeft hun 18-50 F2.8 aangekondigd voor Fuji: https://www.sigma-global.com/en/news/2022/11/14/19300/

Voor een F2.8 is dit wel een hele compacte lens. Dit gaat een flinke concurrent voor de 18-55 van Fuji worden denk ik. Nadeel is wel dat ie OIS mist (en een diafragmaring), maar daar staat wel F2.8 over het hele bereik tegenover.
Die diafragmaring is wel heel jammer hoor. Zelfde met de Tamron 17-70 2.8 overigens, en de Sigma primes. Voor mij is dat een reden om deze te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
B64 schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:02:
[...]

Die diafragmaring is wel heel jammer hoor. Zelfde met de Tamron 17-70 2.8 overigens, en de Sigma primes. Voor mij is dat een reden om deze te laten liggen.
Ja dat blijft jammer bij die 3rd party lenzen voor Fuji. Op zich wel begrijpelijk, ze hebben die lenzen al op de plank liggen, dus vanuit oogpunt van de fabrikant snap ik wel dat ze dat niet speciaal gaan aanpassen, maar het blijft jammer.

Ik heb zelf de Sigma 56mm F1.4 en daar ben ik er inmiddels wel al aan gewend. Wat me bij de Sigma zooms misschien wel storender lijkt is de tegengestelde draairichting van de zoomring. Die is tegen de klok in, terwijl alle Fuji zooms met de klok mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Erwin186 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ja dat blijft jammer bij die 3rd party lenzen voor Fuji. Op zich wel begrijpelijk, ze hebben die lenzen al op de plank liggen, dus vanuit oogpunt van de fabrikant snap ik wel dat ze dat niet speciaal gaan aanpassen, maar het blijft jammer.

Ik heb zelf de Sigma 56mm F1.4 en daar ben ik er inmiddels wel al aan gewend. Wat me bij de Sigma zooms misschien wel storender lijkt is de tegengestelde draairichting van de zoomring. Die is tegen de klok in, terwijl alle Fuji zooms met de klok mee gaan.
Het ligt er waarschijnlijk ook aan welke body je hebt. Op een X-S10 zal het niet veel verschil maken, maar op mijn X-T30 moet je dus (na een lenswissel of inschakeling van de camera) altijd eerst het voorste wieltje indrukken voordat je het diafragma kunt instellen. En nog irritanter is dat de camera dus niet onthoudt wat je laatste instelling was, hij default altijd naar A; om dan handmatig naar het grootste diafragma te scrollen moet je langs alle waarden... Juist dat gedrag zorgt ervoor dat ik m'n XC35/2 maar zelden uit mijn tas haal en dat is toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
B64 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:46:
[...]

Het ligt er waarschijnlijk ook aan welke body je hebt. Op een X-S10 zal het niet veel verschil maken, maar op mijn X-T30 moet je dus (na een lenswissel of inschakeling van de camera) altijd eerst het voorste wieltje indrukken voordat je het diafragma kunt instellen. En nog irritanter is dat de camera dus niet onthoudt wat je laatste instelling was, hij default altijd naar A; om dan handmatig naar het grootste diafragma te scrollen moet je langs alle waarden... Juist dat gedrag zorgt ervoor dat ik m'n XC35/2 maar zelden uit mijn tas haal en dat is toch zonde.
Dat heb ik inderdaad ook op de X-T3, maar alleen na een lenswisseling. Zolang ik de lens erop laat zitten onthoudt hij de laatste instellingen wel, ook na opnieuw inschakelen. Wellicht dat dat nog verschilt tussen de Sigma en de XC lenzen van Fuji. Ideaal is het niet, maar voor mij woog dit nadeel minder zwaar dan het prijsvoordeel t.o.v. de 56mm van Fuji zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas_
Vanaf vandaag weer een nieuwe cashback tot 22 januari 2023:

-edit- geen cashback, maar directe korting bij aanschaf

https://fujifilm-x.com/nl...s/directe-korting-xf-mkx/

Wellicht nog een extra korting op blackfriday? Dat is wel eens eerder geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QuUpQjkw8P80F2v4kX5sdN3qzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ak606Ss7XOiPAGlUWXneA3nS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tomas_ op 17-11-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik kreeg een mailtje van ringfoto Meppel;

Lenzenproeverij van Sigma
Donderdag 24, Vrijdag 25 & Zaterdag 26 november

Ringfoto Meppel organiseert in samenwerking met Sigma Benelux een lenzenproeverij. Deze dagen kun je een ruim assortiment Sigma objectieven in bruikleen krijgen en op jouw eigen favoriete locatie uitproberen. Meld je aan, selecteer de lens van jouw keuze en in welk tijdvak je deze lens wilt uitproberen. Je mag de lens uittesten op jouw eigen favoriete locatie.

Met een primeur!
De Sigma 18-50mm f/2.8 voor Fujifilm X is aanwezig. Nog maar net aangekondigd en pas in december te koop. Maar nu al uit te proberen tijdens onze lenzenproeverij!

Daarnaast zijn de Sigma 16mm, 30mm en 56mm voor Fujifilm ook aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik vrees dat ik een probleempje heb met mijn X-T4. Ik ben net teruggekomen van een reis waar ik veel foto's heb gemaakt, en het lijkt erop dat er een probleem met de metering is. Alle foto's zijn zo ongeveer 1 stop overbelicht. Ik schiet alleen maar in RAW. Daarnaast lijkt het alsof er erg veel contrast in de RAW foto's zit waardoor de dynamic range volledig om zeep lijkt.

Gelukkig heb ik een deel van de foto's weten te redden maar helaas een deel ook niet door de zwaar overbelichtte lucht. :/

Heb de camera inmiddels al gereset zonder verbetering. Als ik een testje doe in spot metering dan heb ik bij iedere foto een totaal andere belichting ondanks dat het subject exact hetzelfde blijft.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Heb persoonlijk nog nooit gehoord van falende lichtmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Voordat we gaan alle scenario's (onnodig)gaan raden, wat zijn je settings?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Mijn glazen bol zegt: kalm blijven en de klantenservice van Fujifilm bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:43:
Voordat we gaan alle scenario's (onnodig)gaan raden, wat zijn je settings?
Ik had mijn vraag misschien beter moeten formulieren. Wat zou het wellicht anders kunnen zijn behalve de sensor en/of metering?

De camera is gereset dus alles op default, 0, AutoISO2 en manuele aperture. Het euvel doet zich voor met allerlei verschillende lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Derek S. schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ik had mijn vraag misschien beter moeten formulieren. Wat zou het wellicht anders kunnen zijn behalve de sensor en/of metering?

De camera is gereset dus alles op default, 0, AutoISO2 en manuele aperture. Het euvel doet zich voor met allerlei verschillende lenzen.
Heb wel eens gehoord over mensen bij wie de exposure compensation knop stuk was die stond "vast" op EC+2 wat dan overbelichte foto's als resultaat heeft.
Is het je tijdens de reis niet opgevallen dat je foto's overbelicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
phobosdeimos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:08:
[...]

Heb wel eens gehoord over mensen bij wie de exposure compensation knop stuk was die stond "vast" op EC+2 wat dan overbelichte foto's als resultaat heeft.
Is het je tijdens de reis niet opgevallen dat je foto's overbelicht zijn?
Het is mij helaas niet opgevallen tijdens de reis omdat ik altijd de 'natural view' gebruikte, hoewel ik dat nu zeg ik ineens twijfel of exposure compensation dan wel of niet zichtbaar is in de EVF. Op het moment zelf is het mij in ieder geval niet opgevallen.

De camera heb ik inmiddels ingeleverd bij een service center. Mocht er nog iets boeiends uit voortkomen behalve wellicht mijn eigen onkunde zal ik nog een update posten. Nu eens opzoek gaan naar een leuke tweedehands body, want ik ben de camera wel een tijdje kwijt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
Derek S. schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:46:
[...]

Het is mij helaas niet opgevallen tijdens de reis omdat ik altijd de 'natural view' gebruikte, hoewel ik dat nu zeg ik ineens twijfel of exposure compensation dan wel of niet zichtbaar is in de EVF. Op het moment zelf is het mij in ieder geval niet opgevallen.

De camera heb ik inmiddels ingeleverd bij een service center. Mocht er nog iets boeiends uit voortkomen behalve wellicht mijn eigen onkunde zal ik nog een update posten. Nu eens opzoek gaan naar een leuke tweedehands body, want ik ben de camera wel een tijdje kwijt blijkbaar.
Het lijkt me sterk dat het een hardware probleem is, want er is geen metering sensor of iets dergelijks, dat is gewoon de sensor-data. Zelf gebruik ik amper spot-metering, maar dat lijkt me ook niet de meest betrouwbare metering. Natural live view gaat inderdaad de ingestelde belichting niet tonen (en ook niet de film sims en sommige andere instellingen), daarom gebruik ik natural live view niet. Er is ook nog een andere instelling waar je kan aangeven of de exposure en white balance moeten getoond worden (wat ik aan iedereen zou aanraden in de meeste gevallen).
Bij face detection gaat de belichting volgens mij aanpassen op het gezicht, dan kan je bij tegenlicht misschien wel eens een overbelichte lucht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@Derek S. Heb je misschien een voorbeeld foto? Mogelijk dat dat wat meer aan het licht kan brengen. Nou ben ik zelf niet het meest heldere licht bij dit soort kwesties, maar er zal ongetwijfeld een tweaker zijn bij wie er een lampje kan gaan branden en zo licht in de duisternis kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 14:20
@Derek S.

Het artikel is in het Engels, maar geeft aan wat natural view doet. Grote kans dat het ligt aan het feit dat je niet ziet hoe de uiteindelijke foto en uit komt te zien en daarmee op het verkeerde been wordt gezet mbt de belichting.

https://fujiframe.com/articles/natural-live-view/

[ Voor 0% gewijzigd door M.Officier op 20-11-2022 08:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Een paar dagen geleden een X-S10 met 18-55 opgehaald. Tweedehands, maar in topstaat. Even wennen aan de menu's en controls, maar erg fijne cam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mw1E-w0-XVRnbR38YiY219Ikak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ8HzB0zTr5iHNA5CAT3mUtW.jpg?f=fotoalbum_large

Qua formaat een flinke stap kleiner dan m'n 'regular' cam, de Nikon D750 (scheelt bijna de helft van het gewicht): om over de D3 maar te zwijgen ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEBhlz4-Tg4oexaBjCe0fHhitVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4QWNS3dMwQKADNMoM3IW1oM.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn apparaat, die X-S10! O+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Oh wow, zijn ze er nu al tweedehands?

Mag ik weten wat je er voor hebt betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
Raymond schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:51:
De X-S10 is twee jaar geleden uitgekomen :9
(wel niet zo vaak tweedehands te vinden, het blijft een van de beste cameras op dat prijspunt)

[ Voor 19% gewijzigd door Thmz159 op 20-11-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy

Remy

Raymond schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:51:
Sure, gewoon Marktplaats in de gaten houden, komen ze wel eens langs. Nu bijna 2 jaar op de markt, dus ze beginnen meer te verschijnen.
Mag ik weten wat je er voor hebt betaald?
Ja hoor, 1000 eur inclusief de 18-55, geheugenkaartje en extra garantie. Cam zelf is van juni vorig jaar, de lens uit 2019. Met een paar duizend kliks erop in nieuwstaat - lens geldt eigenlijk zelfde voor :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Remy schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:03:
Een paar dagen geleden een X-S10 met 18-55 opgehaald. Tweedehands, maar in topstaat. Even wennen aan de menu's en controls, maar erg fijne cam.

[Afbeelding]

Qua formaat een flinke stap kleiner dan m'n 'regular' cam, de Nikon D750 (scheelt bijna de helft van het gewicht): om over de D3 maar te zwijgen ;) :

[Afbeelding]

Fijn apparaat, die X-S10! O+
Ik heb hem nu 3 maand, erg blij mee. Waar ik mij over verbaasd heb is dat je de linker draaiknop kunt configureren voor ISO, maar dat dat overal wat onderbelicht is. Vind dat erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Is er iemans hier die de Godox ad200pro gebruikt met Fujifilm voor offcamera flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

Tomas_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:11:
Is er iemans hier die de Godox ad200pro gebruikt met Fujifilm voor offcamera flash?
Ja ik! Blij mee. Met Godox XPro-f trigger.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
amphora schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:06:
[...]

Ja ik! Blij mee. Met Godox XPro-f trigger.
Goed om te horen! Gebruik je er 1, ook voor portretten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

Tomas_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:56:
[...]

Goed om te horen! Gebruik je er 1, ook voor portretten?
Eentje en een v1 als invul flits

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Ongeveer anderhalve maand geleden mijn X-S10 met 16-80 F/4.0 lens gekocht en intussen nog een paar kekke prime lenzen er bij. Heel erg blij mee, behalve dat-ie gejat is op vakantie in Thailand. :/ Godzijdank aan het begin van de dag, waardoor ik nog geen foto's op de kaart had staan (heb de goede gewoonte om direct aan het eind van de dag de camera leeg te trekken naar mijn Macbook + een extra kopie naar een externe SSD).

Nou heb ik uiteraard wel een reisverzekering en ben ik ook niet zo bang dat de boel niet vergoed wordt, maar is meer mijn vraag: Ga ik weer voor een X-S10 of kan ik beter een losse X-T4 kopen? Ik heb natuurlijk de prime lenzen nog wel waar ik me eerst wel mee red en zit toch al een beetje te loeren naar de nieuwe Sigma F/2.8 zoomlens die in december uit komt. Ik zie dat je op het moment een X-T4 body voor rond de 1500 euro kunt krijgen, dat is ook wat ik voor de X-S10 + 16-80 lens heb betaald en verwacht terug te krijgen van de verzekering.

De X-T5 wordt me trouwens te gek qua prijs, daar gaan we niet aan beginnen :P

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Bedienings-gewijs zitten er best grote verschillen tussen een X-S10 en een X-T4; namelijk het wel of niet hebben van een PASM dial. En welke stijl van bediening jij fijn vindt, moet je toch echt zelf beslissen.
Voor de beeldkwaliteit en IBIS hoef je het niet te doen, die zijn identiek. Ik vermoed dat de AF ook redelijk hetzelfde zal presteren.

/edit: ik vergeet ergonomie. De X-S10 heeft meer grip dan een X-T4. ik heb mijn X-T4 voorzien van een L-bracket van Smallrig voor meer houvast.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 23-11-2022 08:45 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
@Benedykt
Dat is denk ik een persoonlijke keuze. De bediening verschilt tussen beide en de X-T4 heeft wat extra zaken zoals weather sealing, betere EVF, betere video specs en dubbel geheugenkaartslot. Het is een persoonlijke afweging of je die zaken de meerprijs waard vindt. Je zult denk ik destijds ook bewust voor een X-S10 gekozen hebben t.o.v. de X-T4? Hoewel het prijsverschil toen nog wat groter geweest zal zijn natuurlijk.

Voor het geld dat je van de verzekering krijgt heb je de X-S10 met Sigma 18-50, dus dan kost het je verder niets extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Erwin186 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:54:
@Benedykt
Dat is denk ik een persoonlijke keuze. De bediening verschilt tussen beide en de X-T4 heeft wat extra zaken zoals weather sealing, betere EVF, betere video specs en dubbel geheugenkaartslot. Het is een persoonlijke afweging of je die zaken de meerprijs waard vindt. Je zult denk ik destijds ook bewust voor een X-S10 gekozen hebben t.o.v. de X-T4? Hoewel het prijsverschil toen nog wat groter geweest zal zijn natuurlijk.

Voor het geld dat je van de verzekering krijgt heb je de X-S10 met Sigma 18-50, dus dan kost het je verder niets extra.
Ja vooral prijs; kale X-S10 was 1000, X-T4 2000. Uiteindelijk was een setje van body + 16-80 lens + 64 GB kaart + tas + extra accu iets van 1500 euro, dat verwacht ik nu ook weer terug te krijgen. Nu de X-T4 los 1500 euro kost (en ik toch al wat lenzen heb) valt die ineens ook binnen prijsbereik.

Ik lees niet direct een duidelijk argument om voor de duurdere X-T4 te gaan, zal er nog eens een nachtje over slapen :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 07:41
Zijn er hier al mensen met een XH2 of XT5? Benieuwd naar de voordelen van de nieuwe sensor gebruik makende van de zooms 16-55, 50-140 en 70-300, is er zichtbaar verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
De Black Friday kassakorting was toch weer iets te verleidelijk dit jaar (of iets teveel G.A.S. O-) )… Beide stonden al een tijd op mijn verlanglijst. De 16-80 komt als vervanger van de 18-135 die ik heel gunstig kon inruilen. De 70-300 komt als aanvulling op de 100-400. Sinds de geboorte van onze nu 1-jarige dochter neem ik de 100-400 zelden mee vanwege het gewicht. De 70-300 is een flink stuk lichter en compacter, terwijl het verschil in bereik beperkt is. Voorlopig hou ik de 100-400 nog.. maar ik sluit niet uit dat die t.z.t. op zoek mag naar een ander baasje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGUnMgmpz3MV82Kc3gYqe45H8Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sPQ5WEgTSezEhAYMRdis7U2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Benedykt schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:21:
[...]
Ja vooral prijs; kale X-S10 was 1000, X-T4 2000. Uiteindelijk was een setje van body + 16-80 lens + 64 GB kaart + tas + extra accu iets van 1500 euro, dat verwacht ik nu ook weer terug te krijgen. Nu de X-T4 los 1500 euro kost (en ik toch al wat lenzen heb) valt die ineens ook binnen prijsbereik.

Ik lees niet direct een duidelijk argument om voor de duurdere X-T4 te gaan, zal er nog eens een nachtje over slapen :)
Ik heb ook net een X-S10 in bezit (kwam van een X-T20 en had ook een X-PRO1 en een X-M1).
Met de nieuwe modellen was ik ook gebrand om te upgraden naar een X-T4 of X-T5. Ik kan het geld wel missen, maar kan er ook andere leuke dingen mee doen. Nu de rust op GAS weer een beetje teruggekeerd is kom ik tot de conclusie dat ik eerst meer tijd moet steken in het leren kennen van de X-S10. Eigenlijk weet ik nog lang niet alle instellingen en wil ik de custom modes beter gaan instellen. Ook het PASM stoor ik mij niet aan, het customizen van alle knoppen werkt perfect en je leert er snel mee werken. Ik schiet meestal op AF-S op Aperture. Ik ga nu eerst maar eens verdiepen in alle settings. Heb ook net een tweedehands DJI Ronin SC gimbal gekocht die compatible is met de X-S10 om met video te klooien. Genoeg te doen ipv weer een nieuwe camera te kopen ;-)

-edit- nog een paar overwegingen tov de X-T4:
  • X-S10 is een stuk kleiner en heeft een fijne grip
  • X-T4 heeft een betere batterij, maar boeie ik heb er drie
  • X-S10 zelfde eindresultaat kwaliteit foto
  • X-T4 betere video specs, als ik meer met video ga doen wellicht een overweging. 4K 24 voldoende op X-S10, alleen geen 4K 60 wat jammer is voor slowmo
  • X-T4 heeft een betere EVF, maakt mij niets uit aangezien resultaat foto hetzelfde is
dan nog een cliche: geef die 500 uit een een vette trip ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 26-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Limbo92 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:27:
Zijn er hier al mensen met een XH2 of XT5? Benieuwd naar de voordelen van de nieuwe sensor gebruik makende van de zooms 16-55, 50-140 en 70-300, is er zichtbaar verschil?
Heb inderdaad een paar weken geleden "gek gedaan" en een H2 aangeschaft als opvolger van mijn H1 en mijn nog wat oudere X-T2. Die 26 MP-stap bewust overgeslagen aangezien die misschien qua snelheid wat brengt maar qua beeldkwaliteit niets/ nauwelijks.

De beeldkwaliteit is gewoon erg goed en "zichtbaar" beter dan de 24 MP serie. Dat is tussen haakjes omdat je wel flink moet inzoomen of een goed scherm / goede printer moet hebben om tegen de grenzen van de oude sensoren aan te lopen. Ja, de foto's zijn dus scherper met de nieuwe sensor. De ruis valt overigens reuze mee, dus een aanwinst. Vergeleken bij de X-T2/ H1 is de nieuwe serie gewoon een stuk sneller en de EVF (bij de H2!) is gewoon nog beter. PASM is wennen...

Met andere woorden, bij een 10x15 afdrukje of een 1080 scherm merk je het niet, bij een 4K en A2 print merk je het wel. Ik druk nogal eens wat op A2 af en gebruikte soms Gigapixel om de boel eerst wat op te blazen om extra crispy afdrukken te krijgen. Met de H2 worden de bestanden dan wel erg groot maar voegen niets meer toe. Ben dus op dat gebied meteen klaar zonder de nadelen van Gigapixel.

Ik heb overigens geen wetenschappelijke tests uitgevoerd en pixelpeep metingen uitgevoerd. Ik heb een redelijk aantal objectieven en daar moet ik het mee doen. Ik wil hooguit weten waar ik blij van wordt en welke ik niet hoef mee te nemen.

De gevraagde objectieven doen het gewoon erg goed met de sensor. Ik heb ze alle 3 en moet zeggen dat ik nog meer onder de indruk van ze ben dat ze "er klaar voor zijn". Ze leggen het trouwens wel af tegen de 18 F1.4 (de 16-55 dus) want die prime is gewoon duidelijk scherper / beter als je rond e F4/ F5.6 zit. Maar zoom is natuurlijk altijd een compromis dat je aangaat om flexibiliteit te krijgen. De 18mm kan nog zo goed zijn maar als je moet flink croppen kun je beter een zoom hebben die "maar 80-90%" levert maar wel een tig voudige vergroting levert. Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd. Het antwoord is dus: erg mooie zooms die de nieuwe sensor aan kunnen! Te tekortkomingen met de oude sensoren blijf je natuurlijk houden en worden niet beter. Veel nieuwe tekortkomingen lijken er echter niet bij te komen.

Met name de 70-300 is een uitermate prettige verrassing. Geen red-badge maar in mijn beleving wel het objectief dat relatief het beste meegaat met de upgrade. Anders gezegd, qua prijs en specs de minste verwachtingen en daarmee de grootse "performance".

Het gaat er dan overigens niet zozeer om de vraag of de gevraagde objectieven mee kunnen maar wanneer de andere objectieven het laten afweten. Ik heb bijvoorbeeld ook een 16-50 XC (versie I) en die is qua prijs prestatie wel redelijk goed maar valt met de H2/ X-T5 we door de mand. De gouwe ouwe 18-55 lijkt wel een beetje aan zijn grenzen te komen maar is wel een stuk beter dan bij de oude sensoren. Onwetenschappelijk: 80% performance van de 100% verbetering en dus nog steeds de moeite waarde om mee te nemen als je kwaliteit wilt zonder gewicht en dergelijke.

Zo zul je misschien ook wel de opmerking van Fuji zelf moeten zien. Sommige objectieven kunnen bijna 100% mee met de sensoren en anderen halen die bijna 100% misschien niet maar gaan wel over die "oude" 24-26 MP 100% heen die ze daarmee leverden. Beter maar niet zo goed als ze waren.

Ja, de, je hoeft je niet te schamen voor de oude objectieven en de nieuwe sensor levert een behoorlijke verbetering tegen een flinke prijs trouwens. Mocht je daar tegenaan hikken (de prijs) kun je je inderdaad afvragen of je het "meer" aan pixel echt wel nodig hebt. De XT-2/3/4 (met of zonder 0 erbij) voldoen waarschijnlijk errug vaak, dus je bent geen sukkel als je niet "upgrade". Misschien ben ik de (tevreden) sukkel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Weetje: scherpte van een foto is volledig afhankelijk van de lens. Daar heeft een sensor quasi geen invloed op.

Ik vind de nieuwe sensors een beetje een vervelende evolutie, voor mij is 26mp ruim voldoende, heb geen zin in veel grotere raw files, tragere bewerking in Lightroom en licht verlies van DR en ietsje meer ruis.

[ Voor 49% gewijzigd door phobosdeimos op 27-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Sodela schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:27:
[...]
dus je bent geen sukkel als je niet "upgrade". Misschien ben ik de (tevreden) sukkel..
Beide geen sukkel uiteraard, ondanks alle overwegingen is er natuurlijk niets gaver dan een nieuwe body kopen net de nieuwste snufjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Modbreak:Voor slechte reacties hebben we nog steeds de Topic Report knop, mensen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
Tempting: Fujifilm XF50mmF1.0 R WR MILC/SLR Standaardlens Zwart van 1389,- voor 999 op bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 07:41
phobosdeimos schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:06:
Weetje: scherpte van een foto is volledig afhankelijk van de lens. Daar heeft een sensor quasi geen invloed op.

Ik vind de nieuwe sensors een beetje een vervelende evolutie, voor mij is 26mp ruim voldoende, heb geen zin in veel grotere raw files, tragere bewerking in Lightroom en licht verlies van DR en ietsje meer ruis.
Klopt. Maar een lens moet van veel hogere kwaliteit zijn om op APSC 40mp te resolven dan op FF (lees: het volledige voordeel te benutten). Daarom vroeg ik me af hoe groot de voordelen zijn in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 10:05
Vorige week een X-S10 aangeschaft na de geboorte van mijn zoontje. Hebben jullie een idee wat de beste AF stand is om meerdere gezichten scherp te krijgen? Ik heb face detect aanstaan maar merk dat die dan steeds scherp stelt op 1 gezicht waardoor de rest van de gezichten wazig is. Heb gigantisch lang lopen klieren maar kreeg het maar niet scherp. Vooral niet handig als een paar mensen op de foto zitten te wachten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
Kungfukip schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:21:
Vorige week een X-S10 aangeschaft na de geboorte van mijn zoontje. Hebben jullie een idee wat de beste AF stand is om meerdere gezichten scherp te krijgen? Ik heb face detect aanstaan maar merk dat die dan steeds scherp stelt op 1 gezicht waardoor de rest van de gezichten wazig is. Heb gigantisch lang lopen klieren maar kreeg het maar niet scherp. Vooral niet handig als een paar mensen op de foto zitten te wachten. :'(
Gefeliciteerd!
Je zou de scherptediepte kunnen verhogen, door een hoger diafragma te kiezen. Dan moet je uiteraard wel de sluitertijd verlagen (met het risico op bewegingsonscherpte), of een hogere ISO nemen. En hou er wel rekening mee dat je misschien minder aantrekkelijke foto's krijgt, omdat behalve alle gezichten ook andere mogelijk storende elementen in de voor- of achtergrond van je foto scherper worden.
Of zorg dat alle gezichten op ongeveer dezelfde afstand van de lens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Kungfukip schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:21:
Stuur het scherpstelpunt naar het middelste gezicht (qua afstand tot de sensor), volgens mij kan dat met de joystick op de X-S10. En anders face detect uitzetten. Vervolgens inderdaad een kleiner diafragma kiezen, dus een hoger getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
B64 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:32:
[...]

Stuur het scherpstelpunt naar het middelste gezicht (qua afstand tot de sensor), volgens mij kan dat met de joystick op de X-S10. En anders face detect uitzetten. Vervolgens inderdaad een kleiner diafragma kiezen, dus een hoger getal.
Dit - je kan dit ook oplossen door je onderwerpen kleiner in beeld te laten komen (dus grotere afstand tot onderwerp en/of bredere beeldhoek gebruiken). Een kleinere vergrotingsfactor leidt tot meer scherptediepte.

Ten slotte kan je ook trachten om (de gezichten van) je onderwerpen zoveel mogelijk in één vlak te krijgen, dan heb je minder DoF nodig.

Alles samen genomen is het een kwestie van fotografische ervaring om in te schatten hoe je dit oplost.

PS op kleine prints is de perceptie van scherpte anders dan wanneer je gaat pixelpeepen, als een onderwerp dus een klein beetje buiten het scherpteveld valt is dat niet altijd een probleem (afhankelijk van hoe je de foto gaat gebruiken dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 10:05
Bedankt voor de tips! Ik gebruik de 35mm F1.4, en maakte de foto's ook op F1.4. Zal hem van het weekend meer dicht zetten als ik mensen over de vloer heb. In een ver verleden de Canon 300D gehad die ik al een hele lange tijd niet hebt gebruikt. Merk dat het met de X-S10 wel lijkt alsof ik opnieuw het fotograferen aan het leren ben, na zoveel jaren met een mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Kungfukip schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
Bedankt voor de tips! Ik gebruik de 35mm F1.4, en maakte de foto's ook op F1.4. Zal hem van het weekend meer dicht zetten als ik mensen over de vloer heb. In een ver verleden de Canon 300D gehad die ik al een hele lange tijd niet hebt gebruikt. Merk dat het met de X-S10 wel lijkt alsof ik opnieuw het fotograferen aan het leren ben, na zoveel jaren met een mobiele telefoon.
Hier een tip gevonden op google: https://mhilarius.nl/welk...p%20scherp%20te%20stellen.

Te weinig licht, dan gewoon flitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy

Remy

Kungfukip schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:27:
De lens een paar stops dichtgooien richting f/5.6 kan wonderen doen voor de scherptediepte: je komt al een heel eind dan :)
Tomas_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:33:
[...]

Hier een tip gevonden op google: https://mhilarius.nl/welk...p%20scherp%20te%20stellen.

Te weinig licht, dan gewoon flitsen.
Te weinig licht, dan gewoon ISO omhoog gooien. De onboard flitser is leuk, maar kan, zeker bij meerdere personen, het nogal 'plat' maken, danwel schaduwen van mensen op de voorgrond op degenen daarachter gooien.

Ik heb de X-S10 nu bijna 2 weken en ook ISO 3200 en 6400 zijn prima bruikbaar. Ik gok dat hij ongeveer een stop 'slechter' is qua noise dan mijn full frame cams, wat ik een flinke prestatie vind gezien de hogere MP-rate (26MP vs 24 van de D750).

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Voogt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 21:53
Beste Fuji mensen, hier een Canon shooter. Maat ik sta op het punt de Canon de deur uit te doen, en over te stappen naar Fuji, maar daar komen gelijk een boel twijfels bij kijken 8)7.

De hoofdreden waarom ik wil switchen is vooral omdat ik wat compacter wil, ik laat de Canon nu vaak thuis.. De Canon die ik nu heb, heeft een boel glas en ook zwaar, en dit gaat mee in een grote tas.

Ik ben geen video man, al is het wel nice to have. Dus na wat onderzoek gedaan te hebben heb ik mijn oog laten vallen op de XT-4 of XT-5 … Beide passen binnen het budget, en als ik voor de XT-4 zou gaan, heb ik nog wat ruimte voor glas. De XT-5 is natuurlijk super nieuw, die blijft ook waarschijnlijk langer relevant. En is ook weer iets compacter dan de XT-4.

Qua glas vind ik het ook nog wel lastig, ik heb nu (Canon) de hele range van 10mm tot 200mm. Mij lijkt het mooi om met deze te beginnen: XF 23mm f/2 R WR Lens. Maar kon niet zo snel vinden of deze ook wel helemaal goed werkt op de XT-5.

Mijn vraag is eigenlijk wat zouden jullie nu doen, gaan voor XT-4 of toch voor de nieuwere XT-5, of misschien wel een hele andere camera gaan? Alvast dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
@Martin Voogt welke stijl van fotografie beoefen je voornamelijk? Lijkt me niet onbelangrijk voor een aantal nuances bij het geven van advies :)

Algemeen: de X-T4 blijft nog steeds een enorm capabele camera. Ik zou 'm eens in een winkel bekijken naast een X-T5 en als het iets groter formaat je niet stoort zou ik persoonlijk voor een X-T4 gaan met iets meer budget voor dan evt een 23 1.4. Iets meer uitgeven aan glas loont m.i. wel bij Fuji.

PS alle Fuji XF lenzen zullen prima werken op de X-T5, alleen "benutten" ze niet allemaal het volle potentieel van de sensor (dat is althans wat Fuji zelf zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin Voogt
[quote]FLuKee schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:50:
@Martin Voogt welke stijl van fotografie beoefen je voornamelijk? Lijkt me niet onbelangrijk voor een aantal nuances bij het geven van advies :)

@FLuKee Dank voor de reactie, ik schiet vooral landschap en een beetje documentary. Voor landschap zou je eerder gaan voor een echte wide angle. Maar dat vind ik in overige situatie's niet zo werkbaar. Vandaar de keuze 23mm. Ik ga beide camera's bekijken en even vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
In dat geval zou ik persoonlijk voor de X-T4 gaan, tenzij je heel vaak grote prints maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
Geen geweldige lens trouwens de 23mm f2. Onscherp op f2 op kortere afstanden. Heb hem een paar dagen getest maar zelfs m'n 18-55mm was beter op 23mm dus retour.
Heb nu de XF 23mm f1.4 R LM WR, die is daarentegen beestig scherp, vanaf f1.4, op eender welke afstand.
Voor de prijs in een kit vind ik de 18-55mm trouwens een top lensje. Compact, scherp, handige OIS.

[ Voor 15% gewijzigd door phobosdeimos op 04-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Als WR geen must is zou je ook nog kunnen kijken naar de oude 23mm F1.4. Die is nu voor 489 euro te koop (als je hem nog ergens kunt vinden tenminste…), dus maar 100 euro meer dan de F2. De nieuwe F1.4 is nog weer een stuk beter, maar ook aanzienlijk duurder.

Qua keuze tussen de X-T4 en X-T5, beide zijn meer dan prima camera’s. Het is denk ik vooral de vraag in hoeverre de extra’s van de X-T5 onmisbaar voor je zijn. Dus ga je de extra resolutie en verbeterde AF daadwerkelijk nodig hebben? Als je dat niet nodig hebt is de X-T4 nog steeds uitstekend en hou je inderdaad geld over voor mooi glas (en dat heeft Fuji genoeg :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 14:20
Gisteren een X-T5 kunnen proberen in de winkel.
Ik heb geen echte foto's kunnen nemen (want in winkel) maar wat mij opviel is hoe fijn het "oldscool X-T3" achtige schermpje op de X-T5 ten opzichte van het selfie scherm van de X-T4.
Ben blij dat die weer terug is.
@Martin Voogt voor iemand die van Canon komt is dat wel iets om mee te nemen in de afweging.
voor het duidelijke verschil zie: https://mirrorlesscompari...m-vs-fujifilm/xt4-vs-xt5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Omdat je al Canon lenzen hebt, zou ik een Canon R7 of R10 adviseren. Dan kan je die lenzen met een adapter blijven gebruiken. Een native RF18-45 er bij (of beter: een 18-150) en je kan het lichtgewicht houden wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Voogt
Dank voor alle feedback.

Ik ga het even allemaal na pluizen.

@phobosdeimos Ik heb de 1.4 versie ook gezien, maar die is wel echt wat duurder. De kitlens klinkt altijd een beetje ... meh ... dat hoeft natuurlijk niets te zeggen. Ik ga hier ook nog even naar kijken.

@M.Officier Thanks, ik ga dat artikel even lezen.

@Johan1995 Daar heb ik ook over nagedacht, maar de lenzen die ik nu al heb zijn groot en zwaar... en dan moet je weer een adapter er tussen hebben, voelt dan weer als net niet. Ik weet niet wat het is met Canon maar ik wordt er niet zo warm van. Ik heb ook het idee dat lineup qua lenzen bij Fuji wat vriendelijker is voor je portomonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Martin Voogt schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:13:
@Johan1995 Ik heb ook het idee dat lineup qua lenzen bij Fuji wat vriendelijker is voor je portomonee.
Nee, bij Fujifilm ben je relatief veel geld kwijt aan de lenzen. Dat komt doordat er weinig 3rd party support is. De eigen lenzen zijn vaak ook een beetje verouderd (=niet de nieuwste features). Zoals snelle en stille AF, oplossend vermogen niet voldoende voor nieuwste sensors. De voordelen, zoals WR en diafragma-ring zijn dubieus en alleen voor de foto-opa's interessant. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Johan1995 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:19:
[...]

Nee, bij Fujifilm ben je relatief veel geld kwijt aan de lenzen. Dat komt doordat er weinig 3rd party support is. De eigen lenzen zijn vaak ook een beetje verouderd (=niet de nieuwste features). Zoals snelle en stille AF, oplossend vermogen niet voldoende voor nieuwste sensors. De voordelen, zoals WR en diafragma-ring zijn dubieus en alleen voor de foto-opa's interessant. ;)
Ik weet niet onder welke steen jij hebt geleefd, maar er zijn redelijk wat nieuwe/vernieuwde Fuji lenzen op de markt, ook leveren Tamron en Sigma een aantal zeer interessante lenzen met een X-mount (16mm f/1.4 30mm f/1.4, 56mm f/1.4, 18-50mm f/2.8, 17-70mm f/2.8, 18-300mm, 150-500mm). Daarnaast ook interessante Samyang en Viltrox lenzen.
WR enkel voor foto-opa's??? Voor iedereen die niet alleen als het zonnig is buiten fotografeert, is weathersealing interessant. Ok, het blijft een marketing term, maar beter met dan zonder in de regen staan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Johan1995 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:19:
[...]
Bij dit soort berichten mis ik toch altijd de optie om een duimpje omlaag te geven...

Op dit moment is er maar 1 merk dat het onmogelijk maakt voor derden om er objectieven voor te maken en dat is Canon.
Daarnaast is het nog maar de vraag of Canon zelf met fatsoenlijk APS-C-glas gaat komen. Op dit moment hebben ze dat nog niet voor hun RF-mount. En als Canons verleden enige indicatie is, verwacht ik ook geen serieuze APS-C-objectieven.

Fujfilm daarentegen zet zich volledig in op APS-C en op MF. Voor beide sensorformaten produceren ze mooi en professioneel glas.

WR is een fijne toevoeging, beter iets dan niets (al is een IP-rating mooier) en het is niet voor niks dat Sony de diafragmaring weer invoert op zijn GM-objectieven en dat Nikon en Canon extra controlringen op hun objectieven zetten zodat men die kan instellen als diafragmaring.

@Martin Voogt Als het kan: huur dan even de set die je voor ogen hebt. Dan kun je testen of het bevalt. Het is natuurlijk nogal een switch van Canon DSLR naar Fujilm mirrorless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
*knip* op de man, maak liever een TR.

[ Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 05-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20
*knip* op de man, maak liever een TR.

[ Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 05-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Martin Voogt schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:56:
Mijn vraag is eigenlijk wat zouden jullie nu doen, gaan voor XT-4 of toch voor de nieuwere XT-5, of misschien wel een hele andere camera gaan? Alvast dank _/-\o_
Ik zou voor de XF23 1.4 LMWR gaan, superscherp maar wel iets groter dan de oude 1.4 en een stuk groter dan de F2. (ik heb hem zelf ook ;-)). Ik hoor veel goede dingen over de X-T5 (kleiner)
maar uiteraard wel grotere bestanden. Daarnaast zeggen ze dat de X-T5 iets meer kleurruis heeft.

De X-T4 is ook iets beter in video.

[ Voor 65% gewijzigd door Tomas_ op 05-12-2022 17:12 . Reden: dont feed the troll ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Kwintessens schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:18:
[...]

Bij dit soort berichten mis ik toch altijd de optie om een duimpje omlaag te geven...

Op dit moment is er maar 1 merk dat het onmogelijk maakt voor derden om er objectieven voor te maken en dat is Canon.
Daarnaast is het nog maar de vraag of Canon zelf met fatsoenlijk APS-C-glas gaat komen. Op dit moment hebben ze dat nog niet voor hun RF-mount. En als Canons verleden enige indicatie is, verwacht ik ook geen serieuze APS-C-objectieven.

Fujfilm daarentegen zet zich volledig in op APS-C en op MF. Voor beide sensorformaten produceren ze mooi en professioneel glas.

WR is een fijne toevoeging, beter iets dan niets (al is een IP-rating mooier) en het is niet voor niks dat Sony de diafragmaring weer invoert op zijn GM-objectieven en dat Nikon en Canon extra controlringen op hun objectieven zetten zodat men die kan instellen als diafragmaring.

@Martin Voogt Als het kan: huur dan even de set die je voor ogen hebt. Dan kun je testen of het bevalt. Het is natuurlijk nogal een switch van Canon DSLR naar Fujilm mirrorless.
Klopt, ik heb geconstateerd dat Fujifilm 7 jaar achter loopt op de concurrentie, wat camera bodies betreft.

Goed dat je de Fuji GFX (MF) ter sprake brengt: Fuji is zo druk bezig met updates (v2) van enkele lenzen. Samen met de noodzaak om ook "iets" met MF te doen, betekent dat er geen resources over zijn voor verdere ontwikkeling van X-mount lenzen. De laatste interessante en redelijk geprijsde nieuwe lens voor X-mount was jaren geleden.

Niet voor niks heeft Fuji officieel een lijst gepresenteerd met lenzen die wel/niet geschikt zijn voor de nieuwste high-res body.

Het marktaandeel van Fuji is zo klein dat third-party manufacturers geen interesse in de mount hebben. Dat ze 2-4 jaar later lensontwerpen (oorspronkelijk voor andere mounts), ook beschikbaar maken voor Fuji door er een X-mount op te plakken. Hoe moet ik dat positief uitleggen?

Mooi glas is prima, maar ik ga er geen full-frame prijzen voor betalen. Al helemaal niet als de AF gebrekkig is. Gelukkig is er concurrentie dus ik heb geen probleem. :*)

Sorry dat ik een inhoudelijk, ontopic en goed onderbouwd antwoord geef! ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
Johan1995 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:14:
Het marktaandeel van Fuji is zo klein dat third-party manufacturers geen interesse in de mount hebben. Dat ze 2-4 jaar later lensontwerpen (oorspronkelijk voor andere mounts), ook beschikbaar maken voor Fuji door er een X-mount op te plakken. Hoe moet ik dat positief uitleggen?
Waarschijnlijk heb je het gemist, maar fujifilm heeft pas in april 2020 aangekondigd dat het zijn x-mount specificaties openbaar zou maken, zodat third party manufacturers hun lenzen geschikt konden maken voor fujifilm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy

Remy

^^ Ja idd, en er zijn in de tussentijd al heel veel third party lenzen beschikbaar gekomen in alle soorten en maten!

Een mooi overzicht van alle X-mount-lenzen, Fujifilm en andere merken: https://lesdeuxpiedsdehor...film-x-mount-lenses-list/

De tip van Kwintessens aan @Martin Voogt is een goeie: even huren/lenen en testen, dan weet je of en zoja, wat er wel of niet bevalt :) Voor een paar tientjes per lens kom je al een heel eind. Beter dan kopen en spijt hebben later.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het verleden waren er ook al x- mount objectieven van derden (Zeiss), die waren goed maar vergeleken met Fuji kennelijk niet goed genoeg om een deuk in een pakje boter te slaan. Dat zal misschien ook wel een reden geweest zijn om hier veel aandacht als objectievenfabrikant aan te besteden. Dit vermoedelijk ook omdat Fuji met de X-mount relatief nieuw was.

Ondertussen is Fuji gesetteld en is best wel interessant geworden. Zeker voor APS-c het meest consequent en dus interessant.

Dat Sigma en Tamron nu ook Fuji gaan leveren is alleen maar mooi, vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!

Dat Fuji „jaren“ achterloopt is volgens Jacobse en Van Es gel*l van een dronken aardbei. Fuji is misschien lang niet op alle gebieden de beste, maar dat is geen enkel merk…. Los daarvan gaat het erom of wij er tevreden mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Erwin186 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:28:
Als WR geen must is zou je ook nog kunnen kijken naar de oude 23mm F1.4. Die is nu voor 489 euro te koop (als je hem nog ergens kunt vinden tenminste…), dus maar 100 euro meer dan de F2. De nieuwe F1.4 is nog weer een stuk beter, maar ook aanzienlijk duurder.
En ook even kijken naar de Viltrox 23 mm F/1.4 XF.
Scherp en solide, maar geen WR. AF is prima (misschien iets meer geluid dan de Fuji). Ca 330 €.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor wie deze gemist hadden:
Wormaap schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:26:
Modbreak:Voor slechte reacties hebben we nog steeds de Topic Report knop, mensen :)
Wanneer iemand overduidelijk op reacties uit is ga er dan dus niet op reageren en maak een TR. Dan doen wij achter de schermen ons werk wel.
Reageren is net zo goed slecht voor de sfeer en maakt het niet beter. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin Voogt
Dank voor het meedenken allen.

Ik ga morgen even bellen, om te kijken of ik dit weekend misschien een dagje kan schieten met de X-T4, in combinatie met die XF23 1.4 LMWR. Als ik footage en shots zie, wordt ik daar wel blij van :).

Is er iemand die mij kan vertellen of de XF 16-55mm F2.8 een beetje in de buurt komt qua scherpte als de 23mm? Hij is wel wat groter, en niet het eerste waar ik aandacht. Maar hij zal vast niet zwaarder zijn dan mijn 24mm - 70mm Canon L toeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Het scheelt 300 gram ruwweg: 950 voor de Canon vs ruim 650 voor de Fujifilm. Die 16-55 is wel top of the line, een pro-level lens: degene waarvan ik de X-S10 heb overgenomen, heeft hem op zijn X-H2 en is er erg goed over te spreken.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
Martin Voogt schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:22:
Dank voor het meedenken allen.

Ik ga morgen even bellen, om te kijken of ik dit weekend misschien een dagje kan schieten met de X-T4, in combinatie met die XF23 1.4 LMWR. Als ik footage en shots zie, wordt ik daar wel blij van :).

Is er iemand die mij kan vertellen of de XF 16-55mm F2.8 een beetje in de buurt komt qua scherpte als de 23mm? Hij is wel wat groter, en niet het eerste waar ik aandacht. Maar hij zal vast niet zwaarder zijn dan mijn 24mm - 70mm Canon L toeter.
Kijk ook eens naar de nieuwe Sigma 18-50 2.8 voor Fuji. Die schijnt de 16-55 redelijk te evenaren. Een flink stuk kleiner en goedkoper. Helaas geen aperture ring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwintessens
Johan1995 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:14:
[...]

Klopt, ik heb geconstateerd dat Fujifilm 7 jaar achter loopt op de concurrentie, wat camera bodies betreft.
Waarop baseer je dat Fujifilm 7 jaar achterloopt op de concurrentie? Kun je dit onderbouwen met feiten?
Goed dat je de Fuji GFX (MF) ter sprake brengt: Fuji is zo druk bezig met updates (v2) van enkele lenzen. Samen met de noodzaak om ook "iets" met MF te doen, betekent dat er geen resources over zijn voor verdere ontwikkeling van X-mount lenzen. De laatste interessante en redelijk geprijsde nieuwe lens voor X-mount was jaren geleden.
Bijzonder dat je in dezelfde alinea claimt dat ze geen resources hebben voor de ontwikkeling van X-mount lenzen en dat ze druk bezig zijn met updates van enkele lenzen.
Ze ontwikkelen dus wel door, je zegt het zelf.

In 2022 bracht Fujifilm 4 nieuwe XF-objectieven op de markt, waarvan 1 update (56mm):
  • 30mm f2.8 macro WR
  • 56mm f1.2 WR
  • 18-120mm f4 PZ WR
  • 150-600mm f5.6-8 OIS WR
In datzelfde jaar bracht Canon 2 RFS-objectieven uit:
  • 18-45mm f4.5-6.3 IS
  • 18-150mm f3.5-6.3 IS
Welke zijn interessanter?
Niet voor niks heeft Fuji officieel een lijst gepresenteerd met lenzen die wel/niet geschikt zijn voor de nieuwste high-res body.
Heb je de lijst bekeken? Ook de opmerking gezien die eronder staat?

*The list specifies our selection of lenses that have high resolution performance from edge to edge at maximum aperture, allowing you to fully experience all that the 40MP sensor has to offer. Lenses not listed will also allow you to experience the improved resolution performance of the 40MP sensor.

M.a.w: de lijst toont de objectieven die Fujfilm aanraadt omdat ze al bij het grootste diafragma goed presteren met de nieuwe sensor. Ze zeggen dus niet dat de andere objectieven ongeschikt zijn.

De lijst met objectieven de Fujifilm aanraadt bevat 21 objectieven.
Dat is altijd nog 19 objectieven meer dan Canon nu heeft voor de R7 en R10.
Weer fout. Ik dacht nog ik tel ze wel even, maar dat is me teveel werk. Kijk zelf maar.
Mooi glas is prima, maar ik ga er geen full-frame prijzen voor betalen. Al helemaal niet als de AF gebrekkig is. Gelukkig is er concurrentie dus ik heb geen probleem. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Kwintessens op 06-12-2022 12:57 . Reden: Verzoek van Mod ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Gonadan schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:59:
Voor wie deze gemist hadden:
[...]
Wanneer iemand overduidelijk op reacties uit is ga er dan dus niet op reageren en maak een TR. Dan doen wij achter de schermen ons werk wel.
Reageren is net zo goed slecht voor de sfeer en maakt het niet beter. :)
Ja, je hebt gelijk. Heb mijn volledige post al geplaatst en nu zie ik jouw bericht.
Hopelijk bevat mijn bericht nog inhoudelijk interessante informatie voor @Martin Voogt en anderen. Ik ga in ieder geval niet meer reageren op de aanstichter van de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Kwintessens schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:42:
Weer fout. Ik dacht nog ik tel ze wel even, maar dat is me teveel werk. Kijk zelf maar.
Je kunt heel makkelijk camera webwinkels gebruiken om de aantallen te bekijken per merk door te selecteren in je webwinkel.

Neem je bijvoorbeeld B&H dan kun je selecteren op mirrorless en merk

dan zie je.

Fujifilm X. 92 lenzen
Canon RF 31 Lenzen

Kijk je dan naar merkonafhankelijk maar naar mount only dan zie je:

Fujifilm X = 248 lenzen
Canon RF = 114 Lenzen

Wel een beetje gechargeerd wat er zitten sommige dubbele in met een ander kleurtje, maar toch.
aan de andere kant heb je bij RF 4 lensen die van 9000 tot 16000 dollar kosten dus die moeten er eigenlijk nog af want die koopt niemand.

Grappig dat je dan op het onderzoekspad wordt gezet door zo'n opmerking en je dan realiseert hoe erg Canon eigenlijk achterloopt met mirrorless. Maar vooral hoe stevig fujifilm in het zadel zit wat betreft lens aanbod.

10 jaar geleden voor Fujifilm gekozen en ik moet zeggen dat de ontwikkelingen mij niet zijn tegengevallen.
Met name third party lenzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomas_ op 06-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Tomas_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:20:
[...]

Je kunt heel makkelijk camera webwinkels gebruiken om de aantallen te bekijken per merk door te selecteren in je webwinkel.

Neem je bijvoorbeeld B&H dan kun je selecteren op mirrorless en merk

dan zie je.

Fujifilm X. 92 lenzen
Canon RF 31 Lenzen

Kijk je dan naar merkonafhankelijk maar naar mount only dan zie je:

Fujifilm X = 248 lenzen
Canon RF = 114 Lenzen

Wel een beetje gechargeerd wat er zitten sommige dubbele in met een ander kleurtje, maar toch.
aan de andere kant heb je bij RF 4 lensen die van 9000 tot 16000 dollar kosten dus die moeten er eigenlijk nog af want die koopt niemand.

Grappig dat je dan op het onderzoekspad wordt gezet door zo'n opmerking en je dan realiseert hoe erg Canon eigenlijk achterloopt met mirrorless. Maar vooral hoe stevig fujifilm in het zadel zit wat betreft lens aanbod.

10 jaar geleden voor Fujifilm gekozen en ik moet zeggen dat de ontwikkelingen mij niet zijn tegengevallen.
Met name third party lenzen.
Dat wilde ik eerst ook doen maar toen bedacht ik me dat lang niet alle winkels ook alle opties in het assortiment hebben. :-)
De uitkomst is hetzelfde: Fujifilm doet het erg goed en Canon loopt nog achter. Op APS-C gebied dan. Want hun fullframe spul vind ik erg mooi. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kwintessens schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:42:
In datzelfde jaar bracht Canon 2 RFS-objectieven uit:
  • 18-45mm f4.5-6.3 IS
  • 18-150mm f3.5-6.3 IS
En de 18-150 is gewoon een EF-M 18-150 met een andere mount....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En daarbij past EF (en EF-S) ook gewoon op RF mount camera's met de adapter, beetje loze vergelijking dus. Maar goed, je kan rustig zeggen dat er geen gebrek is aan lenzen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sowieso is het vergelijken welk systeem beter zou zijn nogal onzinnig. Het belangrijkste is of het de lenzen biedt die je nodig hebt en of je het fijn vindt werken, en dat is persoonlijk.

Zullen we het nu maar weer gewoon over Fuji hebben? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zou bijna vergeten dat dit het Fuji topic was, excuus :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Als het over Fuji-optiek gaat: er zijn hier vast mensen die werken met de Tamron 17-70. Ik heb de Fuji 18-55 en ben daar gewoon tevreden over. Voor fietstochten b.v. neem ik om praktische redenen vaak m'n Fuji 18-135 mee, maar het gebeurt toch ook wel vaak dat ik niet echt blij word van die lens.

Nu zit ik te denken aan de Fuji 16-80 of die Tamron 17-70. Toen de 16-80 net uit was heb ik er een paar dagen mee gewerkt en 'm toen snel teruggebracht; ik vond 'm niet beter dan de 18-135. Later las ik dat een firmware update de kwaliteit sterk verbeterd had. Maar toch lees ik ook hier en daar dat de lens qua bruikbaarheid meer een 18-60 objectief is omdat de rest nogal tegenvalt, nog steeds dus. Lijkt weer een beetje op het verhaal van de 18-135. Dan kun je dus, als je net iets meer bereik dan 18-55 wilt hebben, beter de Tamron 17-70 nemen. Is mijn redenering tenminste, want wat ik ervan zie ziet er over het hele bereik verrassend goed uit.

Wat zou jullie keuze zijn? De 17-70 of toch de 16-80 nog eens proberen? (bij dit alles verbaast het me toch wel dat Fuji, met al z'n prima optiek, kennelijk niet in staat is een fatsoenlijk zoom-objectief te produceren waarvan het bereik groter is dan 4x, zoals b.v. de Olympus 12-100 of Nikon 24-200 voor FF).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Walker78 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:48:
Als het over Fuji-optiek gaat: er zijn hier vast mensen die werken met de Tamron 17-70. Ik heb de Fuji 18-55 en ben daar gewoon tevreden over. Voor fietstochten b.v. neem ik om praktische redenen vaak m'n Fuji 18-135 mee, maar het gebeurt toch ook wel vaak dat ik niet echt blij word van die lens.

Nu zit ik te denken aan de Fuji 16-80 of die Tamron 17-70. Toen de 16-80 net uit was heb ik er een paar dagen mee gewerkt en 'm toen snel teruggebracht; ik vond 'm niet beter dan de 18-135. Later las ik dat een firmware update de kwaliteit sterk verbeterd had. Maar toch lees ik ook hier en daar dat de lens qua bruikbaarheid meer een 18-60 objectief is omdat de rest nogal tegenvalt, nog steeds dus. Lijkt weer een beetje op het verhaal van de 18-135. Dan kun je dus, als je net iets meer bereik dan 18-55 wilt hebben, beter de Tamron 17-70 nemen. Is mijn redenering tenminste, want wat ik ervan zie ziet er over het hele bereik verrassend goed uit.

Wat zou jullie keuze zijn? De 17-70 of toch de 16-80 nog eens proberen? (bij dit alles verbaast het me toch wel dat Fuji, met al z'n prima optiek, kennelijk niet in staat is een fatsoenlijk zoom-objectief te produceren waarvan het bereik groter is dan 4x, zoals b.v. de Olympus 12-100 of Nikon 24-200 voor FF).
De 16-80mm heeft heel veel last van vervorming in het groothoek- en telebereik. Een firmware update lost de optische problemen niet op, daarmee kan wel het ingebouwde lensprofiel worden ge-optimaliseerd waarmee de camera de vervorming en lichtafval corrigeert. Maar die correcties gaan onherroepelijk ten koste van scherpte en contrast, daar is niet zoveel aan te doen.

De Tamron 17-70 is zeker een waardig alternatief, mits je het ontbreken van een diafragma-ring geen probleem vindt. Zeker qua prijs-kwaliteit is de 17-70 m.i. stukken beter dan de 16-80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
Walker78 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:48:

Ik heb heel lang over dezelfde twee lenzen getwijfeld (en deels nog de 16-55, maar die vond ik echt te groot/zwaar) en uiteindelijk voor de 16-80 gekozen. Belangrijkste overwegingen waren voor mij:
- prijs: ik kon de 16-80 met BF voor 600 euro kopen versus 950 voor de Tamron;
- formaat: de Tamron is vooral een stuk langer dan de 16-80, ik vond de Tamron voor een allround lens net wat te groot (maar dat is persoonlijk);
- bouwkwaliteit: de afwerking van de Fuji is mooier en degelijker (minder plastic achtig).

Dat gezegd hebbende... met de normale prijzen (850 voor de Fuji) was de keuze een stuk lastiger geworden. De Tamron is over het hele bereik scherper, vooral in de hoeken (center scheelt weinig) en is natuurlijk F2.8 vs F4 voor de Fuji.

Ik ben overigens wel zeer te spreken over mijn exemplaar van de Fuji 16-80. Als je gaat pixel peepen zijn de hoeken op de uitersten van het bereik minder. Maar in de dagelijkse praktijk vind ik het nog steeds voldoende. Ik heb een 18-135 ingeruild op de 16-80 en de 16-80 is in mijn geval overall duidelijk de betere en scherpere. Enkel vanaf 70mm wint de 18-135, maar op de andere brandpunten is de 16-80 beter. Ik heb ook nog een 18-55 en ook die is volgens mij iets minder scherp dan de 16-80 (ik heb ze niet naast elkaar gelegd nog).

Het kan natuurlijk aan het exemplaar liggen. Alle 3 lenzen zijn wel een beetje berucht om de sample variation. Wellicht heb ik nu een goede 16-80 en had ik een gemiddelde 18-55 en 18-135. Ik weet sowieso dat de 18-135 daar aan het begin nogal veel last van had. Bij latere exemplaren was dat veel minder en was de kritiek op dat model ook minder. Wellicht is dat bij de 16-80 ook aan de hand (samen met wat firmware verbeteringen).

Ik zou sowieso de Tamron wel even gaan proberen, zeker ook voor het formaat. Qua gewicht is het wel te doen, maar het formaat vond ik wel vrij fors voor een standaard lens.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 07-12-2022 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@B64 Wat betreft de Tamron: het ontbreken van de diafragmaring is iets wat ik in de winkel even moet bekijken/ervaren (en ook het formaat natuurlijk), ik wil de lens in ieder geval even uitproberen.

@Erwin186 Als het gaat om bouwkwaliteit, bereik (vooral 16 vs 17) en formaat zou ik ook voor de Fuji 16-80 gaan, maar je noemt zelf ook al de sterke punten van de Tamron. Moeilijke keuze. Goed te horen dat jouw 16-80 in ieder geval beter is dan de 18-135. Ik ga ermee aan de slag, zoals dat heet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

Erwin186 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:50:
De Black Friday kassakorting was toch weer iets te verleidelijk dit jaar (of iets teveel G.A.S. O-) )… Beide stonden al een tijd op mijn verlanglijst. De 16-80 komt als vervanger van de 18-135 die ik heel gunstig kon inruilen. De 70-300 komt als aanvulling op de 100-400. Sinds de geboorte van onze nu 1-jarige dochter neem ik de 100-400 zelden mee vanwege het gewicht. De 70-300 is een flink stuk lichter en compacter, terwijl het verschil in bereik beperkt is. Voorlopig hou ik de 100-400 nog.. maar ik sluit niet uit dat die t.z.t. op zoek mag naar een ander baasje.

[Afbeelding]
Ik heb destijds de 100-400mm ook weg gedaan vanwege het gewicht, toch is en blijft het een mooie lens.
Ook heb ik gelijk mijn GAS weg gedaan, ik bezit de Fuji X-E1, X-T1 en sinds vorige zomer de X-H1.

De enige Fuji lens die ik nog heb is de 23mm F/2.0, Ik fotografeer alleen nog met vintage lenzen, vind het gewoon ook veel leuker om alles handmatig te moeten doen.
Ik gebruik meestal maar 3 lenzen die ook altijd in mijn foto tas zitten, Een 58mm helios m4 F/2.0 (of de M2 want die heb ik ook nog) een Leica R 135mm F/2.8 en een 200mm F/4.0 Meyer optik orestegor.

Het is voor mij gewoon niets meer dan hobby, wel heb ik nog meer 'oud glas' toch gebruik ik eigenlijk bijna altijd de drie bovengenoemde lenzen.
Voor mij is telkens upgraden naar de nieuwste modellen camera's niet echt zinvol.

Dat geld steek ik nu aan foto uitstapjes/reizen ipv aan GAS hahahah ;) en dan wil je het gewicht van de 100-400mm niet meesjouwen, ik in ieder geval niet !

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
iew schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:38:
[...]

Ik heb destijds de 100-400mm ook weg gedaan vanwege het gewicht, toch is en blijft het een mooie lens.
Ook heb ik gelijk mijn GAS weg gedaan,

-knip-

Dat geld steek ik nu aan foto uitstapjes/reizen ipv aan GAS hahahah ;) en dan wil je het gewicht van de 100-400mm niet meesjouwen, ik in ieder geval niet !
Je hebt dus geen GAS, maar TAS (travel acquisition syndrome).

overigens houd het gewicht mij dat ook weg van de 100 400.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 09-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FLuKee
Ik kan iedereen hier aanraden om eens een uitje te maken met de 200mm f/2, nadien zal die 100-400 een heel draagbare en handzame lens lijken :D
Pagina: 1 ... 110 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic