Heb inderdaad een paar weken geleden "gek gedaan" en een H2 aangeschaft als opvolger van mijn H1 en mijn nog wat oudere X-T2. Die 26 MP-stap bewust overgeslagen aangezien die misschien qua snelheid wat brengt maar qua beeldkwaliteit niets/ nauwelijks.
De beeldkwaliteit is gewoon erg goed en "zichtbaar" beter dan de 24 MP serie. Dat is tussen haakjes omdat je wel flink moet inzoomen of een goed scherm / goede printer moet hebben om tegen de grenzen van de oude sensoren aan te lopen. Ja, de foto's zijn dus scherper met de nieuwe sensor. De ruis valt overigens reuze mee, dus een aanwinst. Vergeleken bij de X-T2/ H1 is de nieuwe serie gewoon een stuk sneller en de EVF (bij de H2!) is gewoon nog beter. PASM is wennen...
Met andere woorden, bij een 10x15 afdrukje of een 1080 scherm merk je het niet, bij een 4K en A2 print merk je het wel. Ik druk nogal eens wat op A2 af en gebruikte soms Gigapixel om de boel eerst wat op te blazen om extra crispy afdrukken te krijgen. Met de H2 worden de bestanden dan wel erg groot maar voegen niets meer toe. Ben dus op dat gebied meteen klaar zonder de nadelen van Gigapixel.
Ik heb overigens geen wetenschappelijke tests uitgevoerd en pixelpeep metingen uitgevoerd. Ik heb een redelijk aantal objectieven en daar moet ik het mee doen. Ik wil hooguit weten waar ik blij van wordt en welke ik niet hoef mee te nemen.
De gevraagde objectieven doen het gewoon erg goed met de sensor. Ik heb ze alle 3 en moet zeggen dat ik nog meer onder de indruk van ze ben dat ze "er klaar voor zijn". Ze leggen het trouwens wel af tegen de 18 F1.4 (de 16-55 dus) want die prime is gewoon duidelijk scherper / beter als je rond e F4/ F5.6 zit. Maar zoom is natuurlijk altijd een compromis dat je aangaat om flexibiliteit te krijgen. De 18mm kan nog zo goed zijn maar als je moet flink croppen kun je beter een zoom hebben die "maar 80-90%" levert maar wel een tig voudige vergroting levert. Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd. Het antwoord is dus: erg mooie zooms die de nieuwe sensor aan kunnen! Te tekortkomingen met de oude sensoren blijf je natuurlijk houden en worden niet beter. Veel nieuwe tekortkomingen lijken er echter niet bij te komen.
Met name de 70-300 is een uitermate prettige verrassing. Geen red-badge maar in mijn beleving wel het objectief dat relatief het beste meegaat met de upgrade. Anders gezegd, qua prijs en specs de minste verwachtingen en daarmee de grootse "performance".
Het gaat er dan overigens niet zozeer om de vraag of de gevraagde objectieven mee kunnen maar wanneer de andere objectieven het laten afweten. Ik heb bijvoorbeeld ook een 16-50 XC (versie I) en die is qua prijs prestatie wel redelijk goed maar valt met de H2/ X-T5 we door de mand. De gouwe ouwe 18-55 lijkt wel een beetje aan zijn grenzen te komen maar is wel een stuk beter dan bij de oude sensoren. Onwetenschappelijk: 80% performance van de 100% verbetering en dus nog steeds de moeite waarde om mee te nemen als je kwaliteit wilt zonder gewicht en dergelijke.
Zo zul je misschien ook wel de opmerking van Fuji zelf moeten zien. Sommige objectieven kunnen bijna 100% mee met de sensoren en anderen halen die bijna 100% misschien niet maar gaan wel over die "oude" 24-26 MP 100% heen die ze daarmee leverden. Beter maar niet zo goed als ze waren.
Ja, de, je hoeft je niet te schamen voor de oude objectieven en de nieuwe sensor levert een behoorlijke verbetering tegen een flinke prijs trouwens. Mocht je daar tegenaan hikken (de prijs) kun je je inderdaad afvragen of je het "meer" aan pixel echt wel nodig hebt. De XT-2/3/4 (met of zonder 0 erbij) voldoen waarschijnlijk errug vaak, dus je bent geen sukkel als je niet "upgrade". Misschien ben ik de (tevreden) sukkel..