Ah, sorryMajor_ton schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:18:
[...]
Ik kan je foto's niet in groot formaat bekijken, want ze zitten achter een inlogscherm.
Zal vanavond enkele crops plaatsen die wel toegankelijk zijn.
Ah, sorryMajor_ton schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:18:
[...]
Ik kan je foto's niet in groot formaat bekijken, want ze zitten achter een inlogscherm.
Doe het niet. Als je blij bent met de foto's die je maakt, dan is het goed.RicoK schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:14:
Ik ben bang dat ik of minder kritisch ben of mijn 10-24mm heeft niet de verschijnselen die o.a. hier worden besproken.
*Struisvogelmodus aan* Ik weet ook niet of ik dit zou willen weten/testen.
*Struisvogelmodus uit* Hoe kan ik dit testen?
Ik ben het hier mee eens, de test foto's kan ik niets mee. Wie wil er nu een lege tuin fotograferen met een 10-24? Is het echt zo moeilijk om een paar goede voorbeeldfoto's te presenteren? Het lijkt wel alsof wij moeite moeten doen om te mogen helpen.Major_ton schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:02:
@FLuKee Ik heb nog even je voorbeelden (aandachtig) bekeken en zonder gelijk in absoluten te willen vervallen, ik kan immers alleen beoordelen wat ik hier zie en lees, valt mij het volgende op
En dan heb je altijd wel iemand die wil suggereren dat ik niet weet waar ik mee bezig ben. Beetje jammer dat het zo denigrerend en onrespectvol moet. Ik vrees dat je mijn technische kennis nogal onderschat, bekijk gerust wat van mijn werk hier voor je tot de conclusie komt dat ik een cursus nodig heb:Johan1995 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:43:
[...]
Dus ik adviseer een foto-cursus gericht op techniek. En als je alles scherp wilt, neem een compact/action-cam/smartphone of zelfs mFT.
[ Voor 9% gewijzigd door FLuKee op 29-09-2022 11:19 ]
Ik ben vrij zeker dat de meeste 10-24mm objectieven van Fuji gewoon beter presterenRicoK schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:14:
Ik ben bang dat ik of minder kritisch ben of mijn 10-24mm heeft niet de verschijnselen die o.a. hier worden besproken.
*Struisvogelmodus aan* Ik weet ook niet of ik dit zou willen weten/testen.
*Struisvogelmodus uit* Hoe kan ik dit testen?
NB De door @teunijff aangehaalde Samyang 12mm heb ik ook. Dat is ook een erg prettig lensje. Ik ervaar deze als erg scherp.
[ Voor 9% gewijzigd door FLuKee op 29-09-2022 11:14 ]
Ja, die heeft hij zeker en vast ook op hyperfocal instelling gemaakt (of de gouden 4 meter regel).teunijff schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:11:
@FLuKee Prachtige macro foto’s !! En macro fotografie is iets waar je techniek en natuurlijk ook een goed glas (lens ) heel belangrijk zijn. Als ik jouw foto’s zo zie heb ik zeker nog wat te leren !
Wat een niveau, dit... Het punt is dat ik geen beginneling ben en heus wel weet hoe je een scherpe foto neemt op 24mm. Mijn voorbeelden waren bedoeld om aan te tonen dat het scherpteveld zich onvoorspelbaar gedraagt als je (binnen de hyperfocale range) het scherpstelpunt verschuift. Dat gebeurt enkel als een lens gedecentreerd is of uitgesproken field curvature heeft.Johan1995 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:12:
[...]
Ja, die heeft hij zeker en vast ook op hyperfocal instelling gemaakt (of de gouden 4 meter regel).
Zonder statief en IBIS natuurlijk, dat is voor watjes.
Dat kan ook gebeuren als je de IBIS vergeet uit te schakelen. Het met elkaar oneens zijn mag, elkaar aanvallen niet.FLuKee schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:00:
[...]
Wat een niveau, dit... Het punt is dat ik geen beginneling ben en heus wel weet hoe je een scherpe foto neemt op 24mm. Mijn voorbeelden waren bedoeld om aan te tonen dat het scherpteveld zich onvoorspelbaar gedraagt als je (binnen de hyperfocale range) het scherpstelpunt verschuift. Dat gebeurt enkel als een lens gedecentreerd is of uitgesproken field curvature heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 30-09-2022 13:23 ]
Dus door IBIS in te schakelen kan je onscherpte veroorzaken aan één kant van je beeld, terwijl andere kanten perfect scherp zijn? Really? Kan je dat verder toelichten?Johan1995 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:54:
[...]
Dat kan ook gebeuren als je de IBIS vergeet uit te schakelen. Maar om dat te beseffen moet je naar jezelf durven te kijken en structuur aanbrengen, dat zit er bij jou niet in...
En waarvoor mijn dank!FLuKee schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:38:
..... Dat ik dit omschrijf op een forum lijkt me nuttig voor mensen die dit objectief nieuw of tweedehands willen kopen.
[ Voor 33% gewijzigd door FLuKee op 30-09-2022 13:24 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Wormaap op 30-09-2022 14:47 ]
[ Voor 22% gewijzigd door FLuKee op 30-09-2022 13:48 ]
Oh? Wow, dat is wel erg duidelijk.FLuKee schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:54:
Kijk even naar deze boom (doorklikken naar full res):
[ Voor 4% gewijzigd door RicoK op 30-09-2022 14:02 ]
Ik zou zeker adviseren om een test buiten te doen, in een situatie zoals je de lens zou gebruiken (geen muur, een bomenrij is ideaal, dan kan je de scherpte in de bladeren/takken beoordelen over het hele beeld). Je output ook zeker op een groter scherm evalueren. Succes! Nogmaals, ik ben er zeker van dat er veel aanvaardbare exemplaren zijn.RicoK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:00:
[...]
Oh? Wow, dat is wel erg duidelijk.
Ook al kreeg ik deze week het advies om het niet te gaan doen, omdat ik wel nieuwsgierig ben, wil ik binnenkort toch ook eens mijn 10-24mm (eerste versie, zonder WR) gaan testen.
De Viltrox 13mm is vandaag 398 bij Rollei.deFLuKee schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:15:
Bedankt @Erwin186! Op sommige momenten noopt dit probleem inderdaad tot enige paranoia…
Hmmmzzz, ik heb nu toch wel een paar voorbeelden van je gezien waarvan ik zeg; yup, die lens is f*cked. 'Gelukkig', want de meeste voorbeelden vallen binnen de wondere aspecten van de Fuji 10-24 en al zijn nukken. Het ís een lens met eigenaardigheden en vooral een lens met een soms onbegrijpelijke handleiding. Ook ik heb een enorme haat/liefde verhouding met dat ding. De prestaties zijn veelal ondermaats, met af en toe een heel erg positieve uitschieter. De AF is op mijn X-H1 hoogst onbetrouwbaar, al gaat het op de X-T3 een stuk beter (de X-H1 is in dat opzicht ook gewoon een apart geval...). Toch is de 10-24 goed voor 70% van mijn omzet en heb ik eigenlijk geen zin om over te stappen naar de 8-16mm om meerdere redenen. Ik heb ermee leren werken en ik kan de eigenaardigheden voor zo'n 80% omzeilen door goed het focuspunt uit te kiezen. Het zijn vooral de momenten waarop je haast hebt of wanneer je even niet goed nadenkt dat deze lens je weer genadeloos in je kont bijt.FLuKee schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:15:
Bedankt @Erwin186! Op sommige momenten noopt dit probleem inderdaad tot enige paranoia…
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik had hetzelfde met de 18-55 5 jaar geleden. Ding voor het eerst mee naar de dierentuin met de kids, prima sluitertijden, maar onscherpe foto’s. Focus punt lag goed. Ik ben er nooit vriendjes mee geworden. Zijn ook wel meer topics over te vinden. Ik begon ooit met de xf 16-50, budget lens, maar wat een toplens is dat, ondanks de f3.5.teunijff schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:29:
@FLuKee ik had in het begin ook een fuji XT-1 en kocht een 2e hands 15-55mm 2.8 lens.
Ik foto’s maken in de polder en er waren ook bomen. Ik schrok me dood toen ik thuis de foto’s op mijn monitor zag, veel foto’s waren onscherp, en met best een redelijke sluitertijd, zodat je geen onscherpte zou verwachten.
Blijkt dat het probleem vaker voorkomt. Zoek er maar eens op.
https://www.fuji-x-forum....-xf-18-55-mm-motion-blur/
Mijn lens had het probleem ook, met OIS aan onscherpe foto’s ( vaak, niet altijd ) en met OIS uit waren ze scherper. Dus dit probleem is al een tijdje bekend. Heb de lens teruggebracht.
Ik kwam van Olympus MFT af, uitstekende IBIS en geen onscherpte, dus was gelijk gedesillusioneerd.
Dus jouw 10-24mm lens heeft hier ook last van denk ik. En zoals hier ook iemand schreef, de 10-24mm is een aparte lens met zijn nukken. Ik ben toch wel redelijk tevreden met mijn exemplaar. Ik zal eens wat foto’s posten als ik weer thuis ben. Maar erg jammer dat fuji het toch niet kan fixen bij je lens.
Ik kan mij voorstellen dat je er een hopeloos gevoel van krijgt.
Ik heb ook een nieuwe fuji 80mm macro gekocht, waarvan de schroeven op de lensmount gewoon los zaten !
Ik hoor wel van meer mensen dat de kwaliteitscontrole van fuji soms toch niet zo super is.
Je foto’s en zeker die laatste van de boom laten gewoon zien dat je lens echt niet oké is.
Ja, de nieuwe f/1.4 WR objectieven zijn een enorme stap voorwaarts als het gaat om scherpte en verbeteringen t.a.v. chromatische abberatie e.d. Een vriend van me heeft de 33mm en ik sta er echt versteld van. Desondanks ruil ik er mijn oude 35mm f/1.4 toch niet graag voor in. Dat speciale waarvoor hij geroemd wordt ervaar ik ook in de foto's die ik ermee maak.phobosdeimos schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:37:
Ben de XF 23mm f1.4 R LM WR aan het testen. Damn die is goed. Scherper op f1.4 dan mijn andere lenzen op f2.8.
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Klopt de 35mm f1.4 heb ik zelf ook en die doe ik niet weg, enkel en alleen al voor zo'n super lage gewicht en compacte afmetingen!jelbo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Ja, de nieuwe f/1.4 WR objectieven zijn een enorme stap voorwaarts als het gaat om scherpte en verbeteringen t.a.v. chromatische abberatie e.d. Een vriend van me heeft de 33mm en ik sta er echt versteld van. Desondanks ruil ik er mijn oude 35mm f/1.4 toch niet graag voor in. Dat speciale waarvoor hij geroemd wordt ervaar ik ook in de foto's die ik ermee maak.
[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 02-10-2022 13:11 ]
Goede vraag of het echt wel nodig is. Mijn ervaring tot nu toe met de 23 1.4 lm wr op de X-S10 is positief.phobosdeimos schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Maar nu met de 23mm f1.4 is het echt wel héél cool om gewoon op f1.4 te kunnen fotograferen en dan toch nog heel scherpe foto's met ontzettend hoog niveau van details te krijgen.
Nu is de vraag: is dat echt wel nodig... Want het is geen goedkope lens, en ook best wel zwaarder en groter dan ik gewend ben.
Herkenbaar! Op de 10-24mm kan je de OIS niet uitschakelen - is dus moeilijk te testen of die er voor iets tussen zit. Het is vooral heel jammer dat Fuji het probleem niet heeft opgelost bij de tweede versie van de 10-24 reeks, alles wijst er dus op dat Fujifilm het zelf aanvaardbaar vindt dat er problematische exemplaren verkocht worden.teunijff schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:29:
@FLuKee ik had in het begin ook een fuji XT-1 en kocht een 2e hands 18-55mm 2.8 lens.
Ik foto’s maken in de polder en er waren ook bomen. Ik schrok me dood toen ik thuis de foto’s op mijn monitor zag, veel foto’s waren onscherp, en met best een redelijke sluitertijd, zodat je geen onscherpte zou verwachten.
Blijkt dat het probleem vaker voorkomt. Zoek er maar eens op.
https://www.fuji-x-forum....-xf-18-55-mm-motion-blur/
Mijn lens had het probleem ook, met OIS aan onscherpe foto’s ( vaak, niet altijd ) en met OIS uit waren ze scherper. Dus dit probleem is al een tijdje bekend. Heb de lens teruggebracht.
Ik kwam van Olympus MFT af, uitstekende IBIS en geen onscherpte, dus was gelijk gedesillusioneerd.
Dus jouw 10-24mm lens heeft hier ook last van denk ik. En zoals hier ook iemand schreef, de 10-24mm is een aparte lens met zijn nukken. Ik ben toch wel redelijk tevreden met mijn exemplaar. Ik zal eens wat foto’s posten als ik weer thuis ben. Maar erg jammer dat fuji het toch niet kan fixen bij je lens.
Ik kan mij voorstellen dat je er een hopeloos gevoel van krijgt.
Ik heb ook een nieuwe fuji 80mm macro gekocht, waarvan de schroeven op de lensmount gewoon los zaten !
Ik hoor wel van meer mensen dat de kwaliteitscontrole van fuji soms toch niet zo super is.
Je foto’s en zeker die laatste van de boom laten gewoon zien dat je lens echt niet oké is.
Nee, je kunt een jpg nog net zo slecht bewerken als vroeger. De compressiemethode en de bitdiepte is nog steeds even slecht als vroeger. Je hebt enkel meer resolutie om mee te spelen.teunijff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:35:
@Johan1995
Nu haal ik veel kritiek op mijn hals denk ik.
Vroeger kon je jpeg lastig bewerken, ook omdat de bestandsgrootte te klein was ( minder info in de foto door compressie ), tegenwoordig is het een stuk beter.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Er zijn ook wel genoeg profs die alleen in jpg schieten, als ik de verhalen zo lees. Het is soms belangrijker dat je zo snel mogelijk je foto uit kunt sturen, belangrijker dan dat de kleuren of lichtbalans helemaal perfect is. Daarnaast geldt ook voor profs wat in dat artikel staat. Time is money, dus als ze minder tijd hoeven te besteden aan het bewerken van RAWs en in plaats daarvan gewoon de jpg kunnen gebruiken, zal dat voor hun ook de voorkeur hebben, neem ik aan.teunijff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:35:
@Johan1995
Het ligt er aan of iets je hobby is, of dat je professioneel bezig bent.
Tegenwoordig is de jpeg engine zoveel beter geworden.
https://danbaileyphoto.co...hoot-jpeg-instead-of-raw/
Ik heb met Nikon altijd in RAW gewerkt, momenteel doe ik met Fuji 95% JPG.teunijff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:35:
De macro foto’s van Flukee , ik zie niet of ze in RAW zijn geschoten of dat het JPEG’s zijn zo uit de camera.
Wat een onzin.Johan1995 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:26:
Als je niet in RAW fotografeert, dan blijft het toch rommelen in de marge, zul je nooit het maximale uit je foto's halen. Kan je net zo goed een 100 MP telefoon gebruiken...
[ Voor 9% gewijzigd door FLuKee op 10-10-2022 09:43 ]
Hier staat tekst
RAW gebruik je omdat je zelf significante invloed uit wilt kunnen oefenen. Wanneer je op het standaard kleurprofiel leunt en daar verder niets aan doet kan het inderdaad best zijn dat een ander profiel (bijv. de ingebouwde van Fuji) je beter bevalt. Maar dat betekent dan feitelijk dat je workflow gewoon nog niet op orde is.FLuKee schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:40:
Omdat het nooit kwaad kan om eigen aannames in vraag te stellen heb ik m'n laatste foto-uitstap alles JPG+RAW geschoten
Mijn (persoonlijke!) conclusie blijft wel dat ik de Fuji jpg kleuren gewoon beter vind. Bij de RAF files heb ik het gevoel dat Lightroom een magenta zweem in de neutrale grijstinten lijkt toe te voegen, maar het verschil is redelijk marginaal.
Foto is gemaakt met m'n nieuwe Viltrox 13mm, aan een goede prijs kunnen kopen dankzij de tip van @Tomas_
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mooi zo, loopt het met een sisser en een kleine kater af.FLuKee schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:44:
Goed nieuws trouwens - er is een deal met de verkoper (die dan vermoedelijk een deal heeft met Fuji). Ik mag de 10-24mm terug brengen en het aankoopbudget aan iets anders spenderen. Ik twijfel tussen een 24mm 1.4 of een X-H2s
Oei ja de 23mm...Sodela schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:05:
[...]
Mooi zo, loopt het met een sisser en een kleine kater af.
Dat wordt dus een H2 met een 18 mm 1.4😈. Super combinatie… wel “iets” duurder… Want welke 24 mm met 1.4 heb je op het oog (23 mm??)?
Mooi, dat heeft ook lang genoeg geduurd. Fijn dat het eindelijk wordt opgelost.FLuKee schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:44:
@Sjaak_Afhaak
Goed nieuws trouwens - er is een deal met de verkoper (die dan vermoedelijk een deal heeft met Fuji). Ik mag de 10-24mm terug brengen en het aankoopbudget aan iets anders spenderen. Ik twijfel tussen een 24mm 1.4 of een X-H2s
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Hier ook nieuw speelgoed: de 10-24 binnen gedaan en buiten gewandeld met de X-H2s + gripMajor_ton schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:16:
G.A.S. heeft weer zijn intrede gedaan. De afgelopen week heb ik een Laowa Argus 33mm f/0.95 en een Viltrox 13mm f/1.4 aan mijn arsenaal toegevoegd en morgen komt er een Fujifilm X-H2 binnen. Die kan ik vanaf woensdag eens uit gaan testen in Allgaü, Duitsland. Ik heb lang getwijfeld of ik mijn X-H1 of X-T3 in zou ruilen, maar die paar honderd € is het mij niet waard en dus blijven ze samen met de X-Pro1 in gebruik
Bij verschillende zaken is die rond dat bedrag te krijgen, zelfs voor een euro minderMajor_ton schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:19:
Aan de andere kant kost de nieuwe 23mm f/1.4 WR na maar 1 Euro meer dan de oude variant. Voor € 790,- heeft Kamera Express nu best een leuke aanbieding. Doe er je voordeel mee als je er naar opzoek bent.
Ik denk dat het komt dat hij veel later leverbaar was dan de nieuwe 18mm 1.4 en de goede reviews daarvan.Sodela schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:37:
[...]
Bij verschillende zaken is die rond dat bedrag te krijgen, zelfs voor een euro minder. Op een of andere manier hebben ze er of teveel van of de andere winkels doen lekker mee met die actie. Misschien zijn ze er achter gekomen dat het net even te duur was om over te stappen/ het aan te schaffen. Ze lijken het objectief in ieder geval te "dumpen" met € 150,= "korting".
Ik moet trouwens wel zeggen dat het een prettig objectief is, op de vertekening na een verbetering ten opzichte van de voorganger. Ben in het diepe gesprongen en de financiële pijn geleden van de overstap (voor die zachtere prijs -€1..).
Het objectief is zeker sneller, stiller, ook een beetje scherper en ook een kleinere filtermaat. Van JJC kun je trouwens een alternatieve rechthoekige zonnenkap kopen die niet onderdoet van die te dure originele.
Goede vraag - ik heb echt beslist op basis van specs op papier en de beperkte user reviews van de X-H2(s). Tot nu toe had ik een X-T1 als backup voor het tragere werk, en de X-T4 als "allrounder".Tomas_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
@FLuKee Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ben wel benieuwd waarom je niet voor de X-H2 bent gegaan.
Het kan inderdaad zijn dat de uitstekende 18 mm de vraag en behoefte aan de 23 mm heeft doen verdampen. Beide objectieven hebben hun eigen karakteristieken (perspectief etc). Ik moet wel toegeven dat de 18 en 23 mm wel behoorlijk dicht bij elkaar liggen.Tomas_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
Ik denk dat het komt dat hij veel later leverbaar was dan de nieuwe 18mm 1.4 en de goede reviews daarvan.
Zo te lezen zijn veel mensen voor de nieuwe 18 gegaan met als argument dat je kunt croppen. Ik vind de JJC ook nog wel relatief duur trouwens met 55,- tegen 69,- voor de fuji scheelt het "slechts" 14 euro.
Auw dat doet zeer, net de Fujifilm hood gekocht, maar ook wel een beetje cool (om de pijn te verachten) dat ik alles Fujifilm heb. Ik kan hem overigens (nog steeds niet) vinden op amazon, wel de hood voor de eerste 23mm versie.Sodela schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Het kan inderdaad zijn dat de uitstekende 18 mm de vraag en behoefte aan de 23 mm heeft doen verdampen. Beide objectieven hebben hun eigen karakteristieken (perspectief etc). Ik moet wel toegeven dat de 18 en 23 mm wel behoorlijk dicht bij elkaar liggen.
Of het croppen een directe reden is kan ik niet bepalen, croppen is een escape maar geen perfecte oplossing. Soms krijg je immers ook een wat andere belichting als je "teveel" opneemt bij bevoorbeeld landschappen (lucht) en moet je bij de opname al compenseren voor het te croppen gedeelte. Anders zou je bijvoorbeeld een 14 of nog meer mm gebruiken en alleen nog maar croppen ook als je tele wilt.
De JJC is overigens €35,= (58 mm) bij Amazon, dus ongeveer de helft van het origineel. Now we are talking.
Als je wilt kan je het volgende doen, om de joystick iets makkelijke te maken samen met de "selector Buttons"FLuKee schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:57:
[...]
Tot nu toe kleine minpuntjes, of zaken waar ik aan moet wennen: de focus selector "joystick" vind ik minder intuitief werken dan op de X-T4 en is niet instelbaar zoals op die camera.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
[ Voor 60% gewijzigd door Tomas_ op 17-10-2022 19:24 ]
[ Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 26-10-2022 20:08 . Reden: Aanvulling ]
[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 27-10-2022 10:31 ]
Ik heb geprobeerd die vraag te beantwoorden. Helaas zijn de exifs van de HDR-RAF en de drie geëxtraheerde RAFs identiek, ook de extended exif-waarden. Zelfs geen verschil in ISO of diafragma of sluitertijdenwaarden...Propheticus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:13:
Men stelt dat de Fuji HDR modus in 200% stand 3 exposures maakt met 1 stop er tussen en op 400% met 2 stops er tussen. Ik hoor echter maar 1 sluiterklik. Zijn de under- en overexposure shots puur electronic shutter?
[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 28-10-2022 14:16 . Reden: domme typo ]
Bij Fuji zijn binnen een "processor-serie" alle sensoren gelijk aan elkaar en ook best wel veel van de mogelijkheden. De H1, T2, en T20 als voorbeeld hebben dezelfde basis. De camera's verschillen echter qua bouw ("degelijkheid", WR, zoeker) waardoor je tegen een schappelijke prijs dezelfde sensor kunt krijgen mits je tevreden bent met de eigenschappen van de body. Bij de genoemde 3 camera's zie je bijvoorbeeld een afnemende degelijkheid en een bij de H1 afwijkende vorm (en IBIS).FLuKee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:15:
Maar qua capaciteiten zal een X-T5 toch heel dicht aanleunen bij een X-H2, of zie ik dat verkeerd? Dan heb je die (schijnbaar uitmuntende) sensor voor een iets betere prijs...
De X-H2s is nog niet op niveau van Sony dus zal de X-T5 dat zeker niet zijn 😊lapino schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:48:
Ben wel benieuwd naar de XT5. Heb jaren met Fuji gewerkt (XT2, XT3) maar sinds paar maand met de Sony A7IV bezig (daarvoor de A7III gehad). Fantastische camera maar mis het Fuji-gevoel wel beetje. En ook de mogelijkheid om het toch heel licht/compact te houden. Maar de AF zal toch op zijn minst zo snel moeten zijn als de A7IV als ik wil omschakelen, dat ding is gewoon fenomenaal snel op dat vlak.
Waarvoor dankAlterEgo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb geprobeerd die vraag te beantwoorden. Helaas zijn de exifs van de HDR-RAF en de drie geëxtraheerde RAFs identiek, ook de extended exif-waarden. Zelfs geen verschil in IOS of diafragma of sluitertijdenwaarden...
Tsja keuzes, keuzes...Propheticus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:11:
[...]
Waarvoor dankAls ik de vele posts over het onderwerp op o.a. DPreview lees dan is mijn conclusie dat de HDR modus vooral interessant is voor mensen die "straight out of camera" (SOOC) JPEG schieten. Het lijkt inderdaad om meerdere ISO-varianten van hetzelfde shot te gaan. Als je RAW schiet kun je dus net zo goed zélf in de nabewerking spelen met exposure en HDR sliders. Wel oppassen dat je de highlights in de foto niet te erg overbelicht. (je werkt als het ware vanaf het -1 of -2 shot en verhoogt selectief de schaduwgebieden).
...of dus bij echt hoge DR een exposure-bracketing shot.
To do or not to do...
Ik vraag me vooral af waarom iemand met nog geen 500 abonnees op YouTube een test exemplaar krijgt.Tomas_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:20:
Oops iemand post perongeluk een video van de X-T5 YouTube: First Look at the Brand New Fujifilm X-T5
Het is een winkel.LA-384 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:14:
[...]
Ik vraag me vooral af waarom iemand met nog geen 500 abonnees op YouTube een test exemplaar krijgt.
Ah ok, dat had ik niet door. Maar wat heeft hij dan voor model in zn hand? Aan het einde zegt hij "I can't wait to get my hands on a productionmodel".
pre-production zegt hij, maar inderdaad, het blijft vaag. Je zou bijna denken een stunt voor de viewsLA-384 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:43:
[...]
Ah ok, dat had ik niet door. Maar wat heeft hij dan voor model in zn hand? Aan het einde zegt hij "I can't wait to get my hands on a productionmodel".
[ Voor 13% gewijzigd door Erwin186 op 02-11-2022 15:30 ]
Hij is behoorlijk gericht op de fotograaf wat ik zelf wel goed vind. EVF is jammer maar geen dealbreaker voor mij, de EVF van mijn x-t3 vind ik prima en nu blijft de camera nog enigszins "betaalbaar".Erwin186 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:26:
Weinig verrassingen meer, maar de X-T5 is officieel: https://www.dpreview.com/...ifilm-x-t5-initial-review
Het lijkt, zoals verwacht, een X-H2 light. Zelfde sensor e.d., maar op details wat mindere specs. Meest in het oog springende is volgens mij: 6K ipv 8K video, minder grote buffer en EVF met lagere resolutie (maar zelfde als de X-T3 en 4).
Ik vind persoonlijk de EVF wel jammer. Volgens mij is die als sinds de X-T3 ongewijzigd, dus een upgrade was daar wel fijn geweest. Positief vind ik (als iemand die weinig met video doet) wel dat de camera weer het kantelbare scherm van de X-T3 heeft ipv de volledig draaibare van de X-T4.
Daarnaast is ook nog de 30mm F2.8 macro onthuld, maar ook dat was niet echt meer een verrassing: https://www.fujifilm.com/...s-new-fujinon-xf33mm-lens
Ja een dealbreaker zou het voor mij ook niet zijn. Ze moeten ook ergens onderscheid maken met de X-H2 natuurlijk.mjeetje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:07:
[...]
Hij is behoorlijk gericht op de fotograaf wat ik zelf wel goed vind. EVF is jammer maar geen dealbreaker voor mij, de EVF van mijn x-t3 vind ik prima en nu blijft de camera nog enigszins "betaalbaar".
Ik vind het zelf wel een goede upgrade voor mijn X-T3. IBIS, betere AF, grotere batterij en nog handzaam. Meer megapixels is wel fijn met het croppen, maar zal ook weer wat van mijn opslag claimen helaas.
Wel stevig aan de prijs, in de VS is de prijs $1.699 en de wisselkoers met de euro is momenteel vrijwel gelijk. Het verschil met de X-H2 is idd gering…Erwin186 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:34:
[...]
Pre-order bij CameraNu is € 1.999 voor body en € 2.499 met 16-80. Das 250 euro verschil met de X-H2.
Sodela schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:41:
Eigenlijk de doodsteek voor de T5 want die wordt nu naar een (mooi) eiland verbannen van de fotografen only.
The X-T5 will be a perfect companion to cover a wide variety of photographic genres from snapshots / documentary photography, in which its portability is a major asset, to landscape photography and portraiture, which demands superior image quality. (hier)
Hello. Is it me you're looking for?
1999 is ex btw 1652 dus in EU eigenlijk goedkoper.mjeetje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:37:
[...]
Wel stevig aan de prijs, in de VS is de prijs $1.699 en de wisselkoers met de euro is momenteel vrijwel gelijk. Het verschil met de X-H2 is idd gering…
Hopelijk komen er nog interessante acties. Met de Black Friday/ Kerst zijn het waarschijnlijk alleen de oudere series (x-t4 enz)
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Waarom dat laatste? Ben je niet tevreden over je camera? Wat denk je meer te kunnen of te bereiken door een ander systeem te kiezen?phobosdeimos schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:47:
2399 euro voor de X-T5 met 18-55mm.
M'n X-T3 met dezelfde lens was 1899 euro.
Ik blijf lekker bij m'n X-T3.
Moest ik vandaag opnieuw kopen kocht ik de toekomstige Nikon Z6 iii.
Ben tevreden met de X-T3, aan de prijzen van toen, omdat er toen een mooi prijsverschil zat tussen Fuji en een full frame van Sony of Nikon.Retrospect schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:03:
[...]
Waarom dat laatste? Ben je niet tevreden over je camera? Wat denk je meer te kunnen of te bereiken door een ander systeem te kiezen?
Toen ik 1,5 a 2 jaar geleden het plaatje maakte wat een overstap van systeem x naar systeem y mij zou kosten kwam Fuji gunstiger uit dan de FF aanbieders. Denk eigenlijk dat dat nog steeds zo is aangezien die ook elke model upgrade de prijs verhogen.phobosdeimos schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:55:
[...]
Ben tevreden met de X-T3, aan de prijzen van toen, omdat er toen een mooi prijsverschil zat tussen Fuji en een full frame van Sony of Nikon.
Bij de X-T5 (en X-H2) is dat prijsverschil nagenoeg verdwenen.
In die context zou ik dan misschien eerder gaan voor een Nikon ja
De nieuwe concurrenten gaan ook weer een stuk duurder worden. Inflatie in combinatie met de euro die 20% t.o.v. de dollar is gezakt. Kijk maar naar de Canon R6 mark II bijvoorbeeld. Maar het klopt dat daardoor bestaande modellen eigenlijk de grootste concurrenten zijn. De X-T3 is een tijd lang 1000 euro geweest, was ook een geweldige prijs toen en dat is ook voorbij.phobosdeimos schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:55:
[...]
Ben tevreden met de X-T3, aan de prijzen van toen, omdat er toen een mooi prijsverschil zat tussen Fuji en een full frame van Sony of Nikon.
Bij de X-T5 (en X-H2) is dat prijsverschil nagenoeg verdwenen.
In die context zou ik dan misschien eerder gaan voor een Nikon ja
[ Voor 9% gewijzigd door Thmz159 op 03-11-2022 15:53 ]
Die is meer voor bloemetjes en plantjes denk ik, niet voor insecten. Dat gezegd hebbende, met een macro tussenring van een paar tientjes en een 1.4 of 2.0 prime heb je grosso modo hetzelfde resultaat, daar zou ik geen extra macrolens voor kopen.Thmz159 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:49:
[...]
De doelgroep voor die 30mm f2.8 macro begrijp ik niet echt. Misschien voor de hardcore macro-fotograaf die tot op 1.5 cm van z'n onderwerp komt, maar bij de meeste (levende) insecten kan je toch niet dicht genoeg komen.
Als het eerder een casual do-it-all walk around lens is, is F2.8 is maar matig en het ding is ook weer niet exceptioneel klein.
In Zwitserland omgerekend zo’n € 1.800 en wie woont er dichtbij Zwitserland…amphora schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:51:
[...]
1999 is ex btw 1652 dus in EU eigenlijk goedkoper.
Hello. Is it me you're looking for?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
[ Voor 77% gewijzigd door sys64738 op 04-11-2022 13:09 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq