Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 14:23
Als iemand ooit zou overwegen om een 200 f/2 te kopen, hier wat nuttige informatie die je niet in de reviews zal lezen (helaas...).

Het gedeelte van de zonnekap waar de draaiknop aan vastgemaakt is, is enorm fragiel/kwetsbaar. Wanneer de knop te ver aangespannen wordt is de druk op dit punt zo groot dat er een ruptuur ontstaat. Ik mocht dit tot mijn grote verbazing zelf ervaren enkele dagen geleden:

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-n4JW8Gf/0/652975a6/L/i-n4JW8Gf-L.jpg

Je voelt ook helemaal geen weerstand wanneer je "te ver" aanspant. Fujfilm stelt vervolgens doorleuk voor dat ik een nieuwe zonnekap bestel. Aan de voordelige prijs van 199 EUR.

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk een onaanvaardbare bouwkwaliteit voor iets wat deel uitmaakt van een lens die 6000 EUR kost. Na even rondzoeken op 2e hands sites zag ik dat ik vast niet de eerste ben die dit heeft meegemaakt. Fujifilm weet dus heel goed dat dit een probleem is.

Er zullen vast niet zo heel veel mensen zijn met concrete plannen voor aanschaf van dit objectief maar wilde het toch even delen. Best meteen ook goede lijm meebestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe vast wilde je die zonnekap dan hebben joh? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Haha, het gekke is dat ik eigenlijk totaal niet weet wanneer het stuk afgebroken is. Bovendien heb ik nooit het gevoel gehad iets te hard aan te spannen of te forceren. Het viel me pas op toen ik er enkele dagen geleden een lenscoat wilde opschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:02
@FLuKee Nou weet ik niet hoe het recht is in België, maar naar mijn idee hoort dit onder garantie te vallen. Van een lens van dit kaliber mag je wel wat kwaliteit verwachten en niet dat de boel afbreekt als je een schroefje aandraait.

Je moet je recht dan wel halen via de winkel waar je de lens gekocht hebt. Fujifilm zelf is voor jou een derde, daar heb je geen koopovereenkomst mee, die zullen je dus niet kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Ben inderdaad via de winkel gegaan - die ondertussen (helaas) is overgenomen door Kamera Express. Zij hebben van FujiFilm vernomen dat het niet onder garantie zou vallen. Ik wil de lenskap ook geen weken kwijt zijn om tot die conclusie te komen dus had ik een aantal foto's met KE gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
FLuKee schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:51:
Ben inderdaad via de winkel gegaan - die ondertussen (helaas) is overgenomen door Kamera Express. Zij hebben van FujiFilm vernomen dat het niet onder garantie zou vallen. Ik wil de lenskap ook geen weken kwijt zijn om tot die conclusie te komen dus had ik een aantal foto's met KE gedeeld.
Volgens mij heb je best een kans van slagen als je er een zaak van zou maken en misschien hoeft het niet eens zo ver te komen. Zeker wanneer er meer gevallen zijn, is er gewoon sprake van slecht ontwerp.

Als je je er niet zomaar bij neer wil leggen, kan ik je adviseren een topic aan te maken in het shopping gedeelte van het forum. Benadruk dan wel dat het om Belgisch recht gaat, tenzij je de lens in Nederland gekocht hebt.

Toevallig wordt het in een ander topic benoemd. Men verwijst naar het zogenaamde "Quelle arrest" en het schijnt om Europese wetgeving te gaan.

https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 05-01-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FLuKee schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:32:
Haha, het gekke is dat ik eigenlijk totaal niet weet wanneer het stuk afgebroken is. Bovendien heb ik nooit het gevoel gehad iets te hard aan te spannen of te forceren. Het viel me pas op toen ik er enkele dagen geleden een lenscoat wilde opschuiven.
Dan kan het dus ook een andere oorzaak hebben gehad. Als iets tegen die schroef stoot kan je ook zo'n effect hebben lijkt het zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
@Gonadan dat snap ik, en ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de lenskap tijdens gebruik nooit een klein stootje heeft gehad. Maar zelfs dan: Fujifilm geeft aan dat dit een objectief is voor professioneel gebruik, en die bewering lijkt mij geheel incompatibel met de kwetsbaarheid van die knop.

Het materiaal van een pro natuurfotograaf of sportfotograaf krijgt echt wel een hele hoop meer te verduren. In mijn 16 jaar als hobbyfotograaf heb ik nog nooit schade gehad aan iets van materiaal door gewoon gebruik. Tot nu dan…

@LA-384 heel erg bedankt voor de nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@FLuKee dat gevoel snap ik helemaal hoor, een professionele lens mag gewoon nooit stuk gaan. Maar da's natuurlijk niet helemaal waar, want er kan altijd wat gebeuren. Stel nou dat hij echt een heel flinke klap zijwaarts op die knop gehad heeft, dan zou ik het niet gek vinden als je het daarmee wel stuk krijgt. Dat weet je nu gewoon niet.
Neemt niet weg dat ik de reactie ook wel wat makkelijk vind om eerlijk te zijn. Ik zou het juridische verhaal nog even laten voor wat het is en gewoon Fujifilm zelf eens vragen wat die ervan vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 17:31
Isniedood schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:03:
Ik ben al jarenlang fanatiek Fuji gebruiken maar enkel nog voor foto's. Binnenkort gaan mijn vriendin en ik naar Lapland en zijn we in verwachting van een kind. Daardoor begint het te kriebelen dat videomateriaal een leuke toevoeging zou zijn. Ik maak nu gebruik van de X-T3, maar mis daarin stabilisatie. Sowieso zou ik graag een tweede body willen en heb ik mijn oog laten vallen op een X-S10 met 16-80mm. Een mooi bereik voor het hybride (foto + video) werk.

Nu heb ik al een beetje met de X-T3 lopen experimenteren en vindt het maar een doolhof aan settings.

Zoals ik nu uitkom denk ik dan een 4K resolutie met een bitrate van 100 of 200 afdoende is. Waarschijnlijk met GLOG (was dat de naam?). Van wat ik begreep is Intra met name interessant voor wanneer er geflitst wordt of als de omgeving snel veranderd, met als nadeel dat het heel heftig is voor de pc om te verwerken.

Verder denk ik dat ik voorlopig mij ga beperken tot de filmsimulaties (eterna of classic chrome).

Het eeuwige framerate debat kom ik alleen niet uit. Paar vragen die ik daar over heb.

Over het algemeen is men van mening dat wanneer je met een hogere sluitertijd filmt de beelden schokkerig zijn. Daarom zijn veel mensen voorstander van 24p met een sluitertijd van 1/50s.

Nu denk ik dat in lapland dit sowieso een goede keus is aangezien het relatief donker zal zijn en ik dan de ISO het laagste kan houden. Echter gaan we ook overdag op oa sneeuwscooters zitten. Dan zou wellicht 60p of misschien hoger een mooiere oplossing zijn.

Kom ik in de problemen als ik mijn video's in een 24p timeline wil gaan verwerken en ik tussendoor 60p materiaal gebruik? Kan dat? En als dat kan, krijg ik dan een hele andere sfeer qua motion blur?
Ik film voornamelijk (no budget hobby filmmaker 7(8)7 ). Ik gebruik een xt4. De IBIS doet geen wonderen en niet zo heel veel als je ook stabilisatie in de lens hebt. Sterker, soms doet het meer kwaad dan goed door de randen te vervormen.

Wat framerate betreft is het ook een kwestie van artistieke keuze. 24fps (xt3 kan je de sluitertijd op 1/48 zetten om 180 graden te zitten) is een artistieke keuze is. Het is de standaard die voor film. Je kan daar ook van afwijken (idem voor de 180 graden). Motion blur "hoort" bij het filmische beeld. Wat weer anders kan zijn voor een documentaire of registraties, waarbij een realistischer beeld gewenst is.

Omdat de sluitertijd bij film in beginsel vast staat, blijft iso en diafragma over. Wederom artistieke keuzes (wat wil je in focus hebben en wat niet). Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en zal je je beeld moeten bijstellen om neutrale belichting van je object te bereiken.

Als je 60fps wilt filmen staat je sluitertijd op 1/120s wat bij een gelijke ISO en F-stop een (2,5x) donkerder beeld oplevert dan bij 24fps. Overdag (ik doe een aanname dat er veel licht is) is dat wellicht genoeg om geen ND filter nodig te hebben. Zodra het gaat schemeren wordt het al lastig als je geen lichtsterke lens hebt, zoals de 16-80 F4.

Als je niet voor een productie schiet is het echt geen ramp om frame rates te mixen. Zeker niet als ze dicht bij elkaar liggen. Vakantie en verloop vancan de zwangerschap gaat om de herinneringen (gokje). Waarschijnlijk zal het je dan niet eens opvallen. Maar probeer het maar eens, dan kan je zelf bepalen of je je eraan stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 18:55
Ik heb een vraagje over het pop-up schermpje van mijn X100V in de OVF. Deze kan ik alleen naar boven toveren in de M-stand. Zowel in S als C verdwijnt deze. Geen idee of ik hier iets verkeerd heb ingesteld of dat het gewoon niet kan. Omdat deze in de M-stand zowel omhoog als omlaag kan is het niet defect dus is het waarschijnlijk een instelling. Iemand die weet wat ik kan doen om deze wel zichtbaar te krijgen in de andere twee focus modi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:19
CAD_Allard schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:
Ik heb een vraagje over het pop-up schermpje van mijn X100V in de OVF. Deze kan ik alleen naar boven toveren in de M-stand. Zowel in S als C verdwijnt deze. Geen idee of ik hier iets verkeerd heb ingesteld of dat het gewoon niet kan. Omdat deze in de M-stand zowel omhoog als omlaag kan is het niet defect dus is het waarschijnlijk een instelling. Iemand die weet wat ik kan doen om deze wel zichtbaar te krijgen in de andere twee focus modi?
Werkt dat niet alleen met single af mode? Heb je dat aanstaan in S en C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
Goeie. Sinds kort ben ik is wat anders gaan schieten met de af-modes. Ga dat zo direct is proberen. Wel apart dat het daar aan zou liggen trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAD_Allard
Tomas_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Werkt dat niet alleen met single af mode? Heb je dat aanstaan in S en C?
Dit is inderdaad de oplossing! Hartelijk dank :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 15:27
Ik heb op Etsy een polsband gekocht die ook op een peak design anchor past voor bij m'n X-T3, super fijn! Sinds vorig weekend ook een Peak Design Everyday Sling 3L dus nu echt een compacte set die ik makkelijk mee kan nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds-0hZEgkXWx5ZmvzGrj0WCD480=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/27JiR5oAUrO1jp0CRJbiHUJs.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door ndonkersloot op 09-01-2022 12:32 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19
Ik heb een Xt 20 en mocht het door kunnen gaan hoop ik dit jaar naar Tanzania te kunnen.
Momenteel heb ik 2 lenzen de 16mm f2.8 en een 16-80mm f4.0

Voor de safari,s wil ik er een telelens bij hebben, zelf dacht ik aan een XF 55-200mm f/3.5 lens waarschijnlijk een 2e hands ivm weinig gebruik in NL, is dit een goed combi met de Xt 20, iemand ervaring mee?

Eventueel nog een alternatief wat ik ander zou kunnen overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De combi met de 55-200 lijkt mij geen probleem.

Ik zou zelf ondertussen de 70-300 adviseren. Optisch erg mooi (beter), betere stabilisatie, stofdicht (handig in de savanne...) compact (nauwelijks groter en zwaarder dan de 55-200) en als je wilt kun je er ook nog een teleconverter tegenaan gooien. Met of zonder converter kun je de wilde beesten net even dieper in de ogen kijken...
Belangrijkste nadelen zijn natuurlijk de prijs en de beperkte beschikbaarheid (nieuw EN 2e hands...).

Heb je behoorlijk meer tele en je 16-80 kent er voldoende overlap mee, dus ook een mooie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19
Ja inderdaad , die had ik nog niet gezien, staat ook niet als 2e hands op MP, is een zeer goede optie als ik die als 2e hands zou kunnen kopen. MP maar eens blijven volgen.

Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FLuKee
Nog even een update van het FujiFilm zonnekap-debacle...

Kamera Express is formeel dat ze geen garantie kunnen aanbieden omdat FujiFilm dit weigert. Ik ga er verder geen zaak van maken.

Wat ik wel wilde doen is formeel een "product complaint" melden bij FujiFilm zelf. Ik heb dit gedaan door ze te contacteren via een email adres op hun website en ook via sociale media. Helaas kiest men daar om mij te negeren.

Ondertussen heb ik na wat zoeken een Amerikaanse ingenieur/fotograaf gevonden die zelf zonnekappen maakt en verkoopt, na wellicht een gelijkaardige ervaring als deze die ik had (doch met een ander merk):
When I wasn't satisfied with the accessories Nikon provided with my big lens I decided to come up with something better. It quickly became clear that other photographers liked my stuff, so I adapted the concepts to make them work on other lenses.
Ondertussen heb ik deze zonnekap besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
FLuKee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:57:
Een heel naar verhaal... toch echt iets wat niet hoort bij een lens in die categorie. Het klinkt ook echt alsof KE hun 'pro support' niet op orde heeft. Dat is toch wel echt even iets wat bij mij geland is althans.
Ik heb zelf in het verleden met de zonnekap van mijn Canon 300/2.8 problemen gehad en hun gaat de zonnekap daarvan eigenlijk ook niet meer mee (tenzij ik ook het setje minischroevendraaiers mee neem). Voor mij minder een issue aangezien het allemaal tweedehands en veertig jaar oud is.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_

Kamera Express is formeel dat ze geen garantie kunnen aanbieden omdat FujiFilm dit weigert. Ik ga er verder geen zaak van maken.
Vraagje over de formaliteit van Kamera Express, wat was hun oordeel over wat jij vertelde?
Je toont toch aan dat er geen weerstand wordt gevoeld bij het aandraaien waardoor het stuk gaat.

De reden die KE aangeeft is onjuist, dat fuji het weigert is niet jou probleem.

Ik ben dus benieuwd wat Kamera Express er zelf van vond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
Tomas_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Vraagje over de formaliteit van Kamera Express, wat was hun oordeel over wat jij vertelde?
Je toont toch aan dat er geen weerstand wordt gevoeld bij het aandraaien waardoor het stuk gaat.
Ik was eerlijk gezegd niet verder ingegaan op het bericht van KE en zij hadden enkel aangegeven dat Fuji de zonnekap niet wil vervangen. Je hebt gelijk - ik heb hen nogmaals gecontacteerd, met verdere uitleg en het voorstel om dit samen te bekijken in de winkel waar het objectief gekocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
FLuKee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Ik was eerlijk gezegd niet verder ingegaan op het bericht van KE en zij hadden enkel aangegeven dat Fuji de zonnekap niet wil vervangen. Je hebt gelijk - ik heb hen nogmaals gecontacteerd, met verdere uitleg en het voorstel om dit samen te bekijken in de winkel waar het objectief gekocht is.
In de winkel bekijken is altijd beter. Ik had dit een keer met een playstation 4, ding was defect en Sony wilde niet meewerken. Medimarkt vond dat niet netjes, ze gaven mij garantie en gingen het zelf met sony oplossen.

Als ik jou foto zo zie (erg fragiel) met het verhaal erbij van de weerstand die je niet voelt, lijkt het mij klip en klaar.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat je er geen halszaak van wil maken, kost ook veel energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384

Dat Fujifilm geen garantie biedt, heb jij volgens mij niets mee te maken, dat is dan het probleem van kamera express. Jij hebt een overeenkomst met kamera express en die verhalen het dan weer op Fujifilm.

M'n gevoel zegt dat je een grote kans van slagen hebt en dat het echt niet tot aan de rechter hoeft te komen.

Dat er wat tijd en energie in gaat zitten, is een feit. Het zal een afweging zijn of de waardevermindering opweegt tegen die tijd en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
LA-384 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Dat Fujifilm geen garantie biedt, heb jij volgens mij niets mee te maken, dat is dan het probleem van kamera express. Jij hebt een overeenkomst met kamera express en die verhalen het dan weer op Fujifilm.
Inderdaad. Daar lopen al meerdere draadjes over op dit forum. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als ik het zo bekijk is het een materiaalfout, wellicht in combinatie met een constructiefout (onvoldoende materiaaldikte) tenzij er een maximaal aantal Nm genoemd zijn voor het aandraaien of als er extreme kracht op uitgeoefend is. Fuji maakt hier een hele slechte beurt en had hier makkelijk kunnen scoren.

Het zal er misschien mee te maken hebben dat er maar een handjevol van deze objectieven verkocht worden en dat de productiekosten hierdoor fors zijn. De productielijn is vermoedelijk al lang gestopt nadat ze een handjevol ervan gemaakt hebben. De imagoschade is echter in mijn ogen veel groter.

Natuurlijk erg sneu dat KE zich zo van de meest kneuterige kant laat zien. Service wordt alleen verleend als het ze nix kost en het dus de service van anderen is. Zo kennen we ze weer, nog eens 0 sterren gescoord en er niets meer kopen als dat kan, KE weg ermee....

Formeel zijn zij het aanspreekpunt voor productaansprakelijkheid maar is de fabrikant aansprakelijk voor het product. De afhandeling gaat dan via KE. Misschien moeten zij gekieteld worden Fuji iets meer te kietelen met imagoschade. Begin maar even met een vernietigende review over de case, je spreekt immer uit de slechte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Het is vooral erg zuur omdat ik dit objectief bij een "kleinere" winkel heb gekocht - 3 maanden later werden ze opgeslokt door KE :(

Verder helemaal eens met wat je schrijft, @Sodela, er is gewoon een veel te dunne laag kunststof gebruikt op een punt waar sowieso druk op komt te staan. Een waarschuwing in de handleiding had een hele hoop problemen kunnen vermijden. Ik probeer Fuji inderdaad te kietelen via verschillende kanalen, maar ze lijken heel goed in het negeren van mijn berichten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FLuKee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:11:
Het is vooral erg zuur omdat ik dit objectief bij een "kleinere" winkel heb gekocht - 3 maanden later werden ze opgeslokt door KE :(

Verder helemaal eens met wat je schrijft, @Sodela, er is gewoon een veel te dunne laag kunststof gebruikt op een punt waar sowieso druk op komt te staan. Een waarschuwing in de handleiding had een hele hoop problemen kunnen vermijden. Ik probeer Fuji inderdaad te kietelen via verschillende kanalen, maar ze lijken heel goed in het negeren van mijn berichten :D
Je hebt 3 opties.
1. Accepteren, niet meer over hebben en doorgaan.
2. Publiekelijk aan de schandpaal nagelen via Social media (e-mailen heeft geen enkele zin, blaffende honden bijten niet, je moet bijten, niet blaffen).
3. De gerechtelijke weg, maar dan adviseer ik je het shopping forum door te nemen, of een topic te maken.

Optie 1 zou jammer zijn. Optie 2 krijg je dat ze mogelijk "een uitzondering" maken. Optie 3 dwing je ze aan de wet te houden. Maar je moet waarschijnlijk wel hard kunnen maken dat de fout niet in het gebruik ligt. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar daar kunnen Tweakers met wat meer ervaring wel mee helpen gok ik.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 12-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16

MM99

That is the way I am!

Hier iemand ervaring met de 33mm f1.4 en de 35mm f1.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 20:07
Ik heb sinds kort een 35mm 1.4. Ik heb deze (gebruikt) aangeschaft op basis van de vele online te vinden positieve reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:23
MM99 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:46:
Hier iemand ervaring met de 33mm f1.4 en de 35mm f1.4?
Ik heb de 35mm f1.4, pracht lens.
De 33mm f1.4 is natuurlijk beter (minder CA, iets scherper) maar ook een pak duurder, en dubbel zo groot en zwaar.
Dus ik blijf bij degene die ik heb.
Zit wel te kijken naar de toekomstige 23mm f1.4 R LM WR, volgens Jonas Rask zou dat de beste van de twee (23 / 33) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

phobosdeimos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Ik heb de 35mm f1.4, pracht lens.
De 33mm f1.4 is natuurlijk beter (minder CA, iets scherper) maar ook een pak duurder, en dubbel zo groot en zwaar.
Dus ik blijf bij degene die ik heb.
Zit wel te kijken naar de toekomstige 23mm f1.4 R LM WR, volgens Jonas Rask zou dat de beste van de twee (23 / 33) zijn.
Ik las wat reviews online. En meeste vinden de 33mm wel beter inderdaad, maar dan ligt het vooral aan de kleur samenstelling. Qua scherpte zijn ze gelijk. Gezien ik bijna alle foto's achter af bewerk in lightroom/photoshop, maakt voor mij de kleur samenstelling niet erg veel uit. AF van 33mm is natuurlijk beter, maar 35mm is niet slecht.

Waterdichtheid heb ik niet veel aan, omdat mijn X-S10 ook niet waterbestendig is. (ik snap sowieso niet hoe mensen in regen fotos kunnen nemen. Druppels op je lens hou je toch niet tegen?)

Formaat van 35mm is voor mij echt een plus punt. Ik ga dan denk ik op zoek naar 35mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
MM99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:29:
[...]
Ik snap sowieso niet hoe mensen in regen fotos kunnen nemen. Druppels op je lens hou je toch niet tegen?
Een klein blowertje kan daar enorm helpen. Gelukkig zijn de meeste lenzen ook niet zo gemaakt dat je front element van je lens uitsteekt en dus met de kop in de regen zit.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
MM99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Ik las wat reviews online. En meeste vinden de 33mm wel beter inderdaad, maar dan ligt het vooral aan de kleur samenstelling. Qua scherpte zijn ze gelijk. Gezien ik bijna alle foto's achter af bewerk in lightroom/photoshop, maakt voor mij de kleur samenstelling niet erg veel uit. AF van 33mm is natuurlijk beter, maar 35mm is niet slecht.

Waterdichtheid heb ik niet veel aan, omdat mijn X-S10 ook niet waterbestendig is. (ik snap sowieso niet hoe mensen in regen fotos kunnen nemen. Druppels op je lens hou je toch niet tegen?)

Formaat van 35mm is voor mij echt een plus punt. Ik ga dan denk ik op zoek naar 35mm.
ik was even benieuwd wat er dan beter was, en vroeg mij af of de "magic" van de 35 ook op de 33 aanwezig is.

van fujiaddicts:

The Fujifilm XF33mm f/1.4 is an interesting lens that is selling well according to Fujifilm, but which lens is the better lens? If you depend on autofocus then the Fujifilm XF33mm f/1.4 is probably for you, but if you’re used to working around slow lenses or working with manual focus lenses the character of the XF35mm f/1.4 is still unmatched.

Read more: https://fujiaddict.com/20...-character/#ixzz7Je7PGdgB
.

antwoord is dus nee. 33 lens is beter, maar heeft niet de "magic" van de 35.

Het is de enige lens die ik niet snel weg zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Tomas_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
[...]

ik was even benieuwd wat er dan beter was, en vroeg mij af of de "magic" van de 35 ook op de 33 aanwezig is.

van fujiaddicts:

The Fujifilm XF33mm f/1.4 is an interesting lens that is selling well according to Fujifilm, but which lens is the better lens? If you depend on autofocus then the Fujifilm XF33mm f/1.4 is probably for you, but if you’re used to working around slow lenses or working with manual focus lenses the character of the XF35mm f/1.4 is still unmatched.

Read more: https://fujiaddict.com/20...-character/#ixzz7Je7PGdgB
.

antwoord is dus nee. 33 lens is beter, maar heeft niet de "magic" van de 35.

Het is de enige lens die ik niet snel weg zal doen.
Ik kan het tweede hands voor 330 euro overnemen van iemand. Is dat een beetje mooie prijs? Het schijn in een goede staat te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Sorry voor de n00b vraag.
Ik heb vandaag de XF 33mm f/1.4 binnen gekregen. Ik heb hem nog niet geprobeerd, omdat het vastpakken en kantelen van de lens het lijkt alsof het binnenwerk los in zit en in de behuizing schuift. Je hoort ook een zacht bonk geluid. Ik heb mijn XF 16-80mm F4, XF 55-200mm f3.5-4.8 en XF 16-55mm f2.8 erbij gepakt en die hebben dat niet (55-200 heeft een zacht tikje bij het kantelen). Is dat normaal?

Even verplaatst naar het algemene Fuji topic, waar ie beter thuis hoort

[ Voor 8% gewijzigd door sys64738 op 04-02-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
chou3 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:18:
Ik heb vandaag de XF 33mm f/1.4 binnen gekregen. Ik heb hem nog niet geprobeerd, omdat het vastpakken en kantelen van de lens het lijkt alsof het binnenwerk los in zit en in de behuizing schuift. Je hoort ook een zacht bonk geluid. Ik heb mijn XF 16-80mm F4, XF 55-200mm f3.5-4.8 en XF 16-55mm f2.8 erbij gepakt en die hebben dat niet (55-200 heeft een zacht tikje bij het kantelen). Is dat normaal?

[mbr]Even verplaatst naar het algemene Fuji topic, waar ie beter thuis hoort[/]
Zou door de AF-aandrijving kunnen komen (linear motor), mijn XF90 heeft dat ook, of dat bij alle zo hoort te zijn zou ik niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD_Allard
MM99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Ik kan het tweede hands voor 330 euro overnemen van iemand. Is dat een beetje mooie prijs? Het schijn in een goede staat te zijn.
Die prijs lijkt mij erg goed. Helemaal als de staat in goede orde is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
chou3 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:18:

[mbr]Even verplaatst naar het algemene Fuji topic, waar ie beter thuis hoort[/]
Een aantal lenzen hebben bewegende onderdelen intern, welke je kunt horen bij heen-en-weer bewegen van de lens.

Ken Rockwell besteed daar zelfs wat aandacht aan in zijn reviews (zo vind ik nu).
https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/35mm-f14.htm
Noises When Shaken
Mild clunking.

Ik heb zelf de 80mm macro en 50-140 waar dat een stukje erger is;
https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/80mm-f28.htm
Noises When Shaken
Enough clunking of the focus groups sliding around on their ceramic bearings to make you think something is broken.

https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/50-140mm.htm
Noises When Shaken
Strong clunking from the uncaged OIS system flopping around.

Het geluid wat er bedoeld wordt:

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 04-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
LA-384 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:51:
[...]

Een aantal lenzen hebben bewegende onderdelen intern, welke je kunt horen bij heen-en-weer bewegen van de lens.

Ken Rockwell besteed daar zelfs wat aandacht aan in zijn reviews (zo vind ik nu).
https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/35mm-f14.htm
Noises When Shaken
Mild clunking.

Ik heb zelf de 80mm macro en 50-140 waar dat een stukje erger is;
https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/80mm-f28.htm
Noises When Shaken
Enough clunking of the focus groups sliding around on their ceramic bearings to make you think something is broken.

https://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/50-140mm.htm
Noises When Shaken
Strong clunking from the uncaged OIS system flopping around.

Het geluid wat er bedoeld wordt:
[YouTube: What is the 'Clanking' sound from your FUJIFILM lens?]
Dankjewel. Had wel de reviews gezien, maar daar werd geen aandacht aan besteed. Nu durf ik hem uit het plastic te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Heeft iemand hier ook de overstap gemaakt van de X-T20 naar de X-S10?
Ik wil graag een upgrade naar een Xmount met IBIS. De X-H1 is niet nieuw meer te krijgen maar heeft ook de oude 24mb sensor, de X-S10 is qua prijs prima te doen, maar nu de X-T4 200 korting heeft en 500 euro duurder is dan de X-S10 ipv 700,- ben ik in dubio. Ik ken de rumors van de X-H2, maar dat wordt hier en daar ook tegengesproken, en de vraag is wat die gaat kosten. Met de PASM dial kan ik ws wel leven,

Maar is er iemand die ook de overweging.overstap heeft gemaakt?, ben benieuwd naar de ervaringen.

Het voordeel wat ik wil behalen met IBIS is beter lowlight fotografie te kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomas_ op 14-02-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:02
Geen overstap, maar misschien relevante gebruikservaring. Handheld met de xf16mm f/1.4 lens lukt het me (stilleven) scherp te schieten tot 1/8 seconde sluitertijd. Met een IS lens (16-80 f/4) tot 1/4 seconde.
Dit is wel zittend/met steun en natuurlijk niet met bewogen onderwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Met een groothoek is dat natuurlijk ook makkelijker dan met een tele :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 11:36
@Tomas_ De X-H2 zal prijstechnisch nog weer boven de X-T4 komen verwacht ik. Dat was met de X-H1 althans wel zo ten opzichte van destijds de X-T2, de X-Hx is het topmodel van Fuji.

Het is denk ik vooral een persoonlijke keuze. Welke extra’s biedt de X-T4 voor jou die de hogere prijs de moeite waard maken? Qua sensor en IBIS zijn ze gelijkwaardig, dus dan moet het in zaken als weather resistance, betere EVF, betere videospecs etc. zitten. Als je aan de X-T20 nu alleen IBIS echt mist, dan zou de X-S10 moeten voldoen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De XT4 is inderdaad erg (te!) duur. De XT3 gaat er uit en dus een beetje in de ramsch maar die heeft geen IBIS wat wel erg prettig kan zijn. Over een paar maanden gaat de XT4 er uit en dan gaat daar ook weer iets van €400 vanaf (en een cashback). Dat is immer altijd het idee achter de cashback, het is op leeftijd en staat binnenkort op de EOS/ EOL lijst en dus moeten de voorraden gereduceerd worden. Technisch wordt het er trouwens niet minder om, de opvolger is hooguit een fractie beter.

Het belangrijkste verschil is de "WR", dus het tegen een stootje/ regenbuitje kunnen. Dat kan erg prettig zijn (vandaag nog een half uurtje met mijn H1 aan de rugzak met de PD capture in een hoosbui met 6 BF op Vlieland gelopen zonder enige vorm van zenuwen, dus ik ben een sukkel...). Als je een beetje voorzichtig bent heb je aan een SX10 een hele mooie camera die ook nog eens prettiger in de hand ligt dan de XT-serie.

De "oude" generatie 24 is eigenlijk net zo goed als de binnenkort "oude" 26. Het belangrijkste voordeel is bij mijn weten de snellere processor en dito AF. Qua beeldkwaliteit is het echt marginaal en in de praktijk niet relevant ook al wil de marketing ons anders doen geloven. Of de nieuwe sensor echt het verschil zal maken valt nog af te wachten en is sterk afhankelijk van het onderwerp dat je fotografeert.

Dus vooral niet gek laten maken dat iets "duidelijk" beter is. In alle Fuji's zit eigenlijk dezelfde kwaliteit maar de verpakking is het verschil en met de generaties sensor de snelheid mits relevant.

Een mooie 2e handse H1 is in dat opzichte een alternatief. Ja, de camera heeft een eerste generatie IBIS maar die is wel al behoorlijk effectief, ja het is een fors / zwaarder toestel, zeker vergeleken met de SX10, maar is wel oerdegelijk en zeker beter dan de XT3/4. Ergonomisch misschien wel beter dan de misschien wel "te kleine" SX10. Zeker beter dan de XT3/4 want daar heb je al heel snel een extra grip bij nodig (ikke althans gevoelsmatig). Het enige "minpuntje" is het ontbreken van een aantal Fuji-knoppen, maar dat is in the eye of the beholder... Daarvoor heb je bijvoorbeeld wel een mooiere zoeker en een dubbel SD-slot en iets waar je mee van je af kunt meppen als je overvallen wordt met als risico dat je dan voor moord achter de tralies komt. Maar goed, een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Sodela schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:38:
De XT4 is inderdaad erg (te!) duur. De XT3 gaat er uit en dus een beetje in de ramsch maar die heeft geen IBIS wat wel erg prettig kan zijn. Over een paar maanden gaat de XT4 er uit en dan gaat daar ook weer iets van €400 vanaf (en een cashback). Dat is immer altijd het idee achter de cashback, het is op leeftijd en staat binnenkort op de EOS/ EOL lijst en dus moeten de voorraden gereduceerd worden. Technisch wordt het er trouwens niet minder om, de opvolger is hooguit een fractie beter.

Het belangrijkste verschil is de "WR", dus het tegen een stootje/ regenbuitje kunnen. Dat kan erg prettig zijn (vandaag nog een half uurtje met mijn H1 aan de rugzak met de PD capture in een hoosbui met 6 BF op Vlieland gelopen zonder enige vorm van zenuwen, dus ik ben een sukkel...). Als je een beetje voorzichtig bent heb je aan een SX10 een hele mooie camera die ook nog eens prettiger in de hand ligt dan de XT-serie.

De "oude" generatie 24 is eigenlijk net zo goed als de binnenkort "oude" 26. Het belangrijkste voordeel is bij mijn weten de snellere processor en dito AF. Qua beeldkwaliteit is het echt marginaal en in de praktijk niet relevant ook al wil de marketing ons anders doen geloven. Of de nieuwe sensor echt het verschil zal maken valt nog af te wachten en is sterk afhankelijk van het onderwerp dat je fotografeert.

Dus vooral niet gek laten maken dat iets "duidelijk" beter is. In alle Fuji's zit eigenlijk dezelfde kwaliteit maar de verpakking is het verschil en met de generaties sensor de snelheid mits relevant.

Een mooie 2e handse H1 is in dat opzichte een alternatief. Ja, de camera heeft een eerste generatie IBIS maar die is wel al behoorlijk effectief, ja het is een fors / zwaarder toestel, zeker vergeleken met de SX10, maar is wel oerdegelijk en zeker beter dan de XT3/4. Ergonomisch misschien wel beter dan de misschien wel "te kleine" SX10. Zeker beter dan de XT3/4 want daar heb je al heel snel een extra grip bij nodig (ikke althans gevoelsmatig). Het enige "minpuntje" is het ontbreken van een aantal Fuji-knoppen, maar dat is in the eye of the beholder... Daarvoor heb je bijvoorbeeld wel een mooiere zoeker en een dubbel SD-slot en iets waar je mee van je af kunt meppen als je overvallen wordt met als risico dat je dan voor moord achter de tralies komt. Maar goed, een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd....
Dank voor dit mooie essay! Die WR is inderdaad wel een pluspunt, het geeft in ieder geval ruimte om te fotograferen met wat meer risico op natte voeten, kortom meer vrijheid. Die 400 euro die jij voorspelt is ook wel interessant, dat is toch wel een halve 70-300. Iets wat ook op mijn lijstje staat. Nou ja, de 1.4 converter moet er dan wel bij. Ik wacht nog wel even dan. Tenzij de inruil meer oplevert dan verwacht. Iemand nog tips waar ze goede inruilprijzen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
Sigma heeft z'n bekende F1.4 prime trio aangekondigd voor Fuji: https://www.dpreview.com/...-fujifilm-x-mount-cameras

Lijkt me een mooie uitbreiding voor Fuji! Voor Sony en Canon worden deze lenzen in ieder geval goed beoordeeld. Ik had zelf ook graag direct de 18-50 F2.8 gezien, dat is echt een mooie lichtgewicht en lichtsterke standaardzoom, maar die staat gelukkig wel op de planning.

Ik ben zelf wel erg geïnteresseerd in de 56mm F1.4. De 56mm van Fuji vind ik te prijzig voor mijn gebruik en de tragere AF is met kleine kinderen ook niet ideaal. Ik ben wel benieuwd hoe de Sigma zich verhoudt tot de Viltrox 56mm. Beide F1.4 en prijstechnisch redelijk bij elkaar in de buurt. Sigma staat bij mij wel iets hoger op de ladder, hoewel dat misschien meer gevoel is.

[ Voor 30% gewijzigd door Erwin186 op 21-02-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Geen diafragma-control op de lenzen :/ . Ik heb sinds kort een viltrox 85mm f/1.8 II (waar die ring ook ontbreekt), en ik raak maar niet aan die vorm van bediening gewend.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 10:47
Och... Dat is voor mij ook direct een show-stopper...
Dat zit zo in mijn systeem van snel fotograferen op een bruiloft, de F-ring is een must.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Dat is inderdaad wel een minpuntje. Ik vind het zelf niet zo heel problematisch, maar dat zal per persoon verschillen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor professioneel werk wel lastig is, zeker als je vaak wisselt van lens en snel dingen moet aanpassen. Dan wordt het wel irritant als je steeds eerst moet bedenken welke lens je erop hebt voor de juiste bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18

amphora

Websites & Fotografie

Hmm.. Ik werd in eerste instantie ook blij van de sigma aankondiging. Ben nog steeds in de markt voor een 50/56 1.2/1.4 achtige lens. Fuji vind ik eigenlijk te duur, maar gebrek aan diafragma ring is toch wel een dealbreaker. Toch maar Viltrox dan denk ik...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Al ruim 3 jaar fotografeer ik met een X-T3

Als ik een serie foto's maak met 1 druk op de sluiter, dan heeft de camera even tijd nodig om alles op te slaan.
Als ik dan op het scherm kijk, staat er tijdens het opslaan vd foto's 'Storing', hetgeen ik altijd vreemd vond want alles werkt perfect. Nergens last van.

Twee weken geleden een X100V aangeschaft :) en ook hier weer die melding...'Storing'
Ik dacht: "raar, want ik heb de taal op Engels staan"...dus dat nog even gecontroleerd.
En ja, menu staat op 'English'

En toen ging het lampje bij mij aan...'Storing'...betekent 'Aan het opslaan...' en niet storing ('malfunction')

3 jaar nodig gehad om het door te hebben 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Yes, you were a little bit in the war (wat tegenwoordig een enorm nare bijsmaak heeft, excuses hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
amphora schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:36:
Hmm.. Ik werd in eerste instantie ook blij van de sigma aankondiging. Ben nog steeds in de markt voor een 50/56 1.2/1.4 achtige lens. Fuji vind ik eigenlijk te duur, maar gebrek aan diafragma ring is toch wel een dealbreaker. Toch maar Viltrox dan denk ik...
Ik heb de Viltrox 56 1.4 en vind hem top.
Autofocus is niet altijd even snel en dan vooral bewegende objecten kan hij nog wel eens moeite mee hebben (mijn dochter van 3 die niet stil zit bijvoorbeeld), maar qua beeld is hij top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-05 16:42
Ik heb een probleempje met met 'exposure compensation' wieltje op de x-t3. Hij heeft een aantal standen die niet goed gedetecteerd worden en verschiet wel eens een stap.

Gelukkig heb ik een workaround door de commanddail aan de voorkant hiervoor te gebruiken, deed ik eigenlijk altijd al.

Ik wil dit laten repareren, maar in verband met een aanstaande vakantie ben ik er niet zeker van dat het spul weer op tijd terug is. In de fotozaak konden ze wel verzenden naar het Fuji kantoor, maar de indicatie was eigenlijk niet te geven, vandaar mijn vragen:
Heeft hier iemand ervaring met reparatie, en de doorlooptijd daarvan?
Wat is de beste/handigste manier, zelf of via een winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD_Allard
Zelf heb ik vorig jaar mijn Fujifilm x-t2 onder garantie via MediaMarkt laten repareren. De sluiterknop deed het niet goed meer. Met drie weken kon ik de camera weer ophalen. De gehele topplate is toen vervangen, en dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn voor jou. Ik heb geen idee hoeveel zoiets buiten garantie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 16:53
Ik had een aantal weken geleden mijn X-E3 ontvangen waarvan ook de topplate vervangen was (€198,-)
De ON/OFF switch was doorgedraaid door een vastgelijmde soft shutter button.

De camera was eerst naar Duitsland verzonden, waarna deze naar de UK gestuurd is ter reparatie. Het hele voorval heeft het met customs erbij 8 weken geduurd.

Ook andere hadden dezelfde ervaring als ik als ik het zo opgoogle destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Officier
Dank voor jullie reactiea, ik ga er mee aan de slag na m'n vakantie.

@CAD_Allard Denk inderdaad dat de topplate is, zo jammer, want de rest werkt nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
CAD_Allard schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:50:
Zelf heb ik vorig jaar mijn Fujifilm x-t2 onder garantie via MediaMarkt laten repareren. De sluiterknop deed het niet goed meer. Met drie weken kon ik de camera weer ophalen. De gehele topplate is toen vervangen, en dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn voor jou. Ik heb geen idee hoeveel zoiets buiten garantie kost.
Hoe lang na aankoop heb je dat onder garantie nog kunnen laten oplossen door MM?
Bij mijn X-T3 is het draaiwiel aan de achterkant erg 'sticky' en draait lastig zonder veel druk uit te oefenen. Die heb ik nu net iets meer dan 3j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
iemand deze al opgemerkt

https://ttartisan.myshopify.com/products/aps-c-trio-lens-set

De aps-c trio voor 309$

50mm 1.2
35mm 1.4
17mm 1.4

Manual uiteraard, maar de reviews zijn redelijk lovend. Ik las zelfs dat iemand zijn leica lens verkocht voor deze (lol)

-edit- zie nu ook een x-t4 voor 1400 op amazon.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 14-03-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD_Allard
jkrol schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Hoe lang na aankoop heb je dat onder garantie nog kunnen laten oplossen door MM?
Bij mijn X-T3 is het draaiwiel aan de achterkant erg 'sticky' en draait lastig zonder veel druk uit te oefenen. Die heb ik nu net iets meer dan 3j.
Dat was bij nog net binnen de twee jaar na aankoop, langer geeft MM geen garantie volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38
Ik blijf het maar een lastige puzzel vinden wat nou het beste is voor allround. Ik heb de XF 18-55mm. Mis bereik en zal daarom vrijdag 2ehands de XF 18-135mm ophalen, met als idee om mijn huidige lens te vervangen/verkopen. Ideaal voor safari trips of een alligator spotten in een rivier.
Grotere/zwaardere lenzen tot 300mm gaan mij echt te ver. Voor tele ben ik met 135mm dus wel tevreden.

Maar voor gewoon point en shoot wanneer ik wandel door een vreemde stad of bos of in een museum ben of op een verjaardag in een zaaltje is de 18-135mm minder praktisch (groot, zwaar).
De 18-55mm vind ik al best van formaat voor deze doelen en heeft dan ook wat overbodig bereik.
Dan is een leuke pancake (maar welke??) handig om mee te nemen op reis icm de 18-135.

Dit icm de X-T30.
Al hoop ik deze te verkopen en de X-S10 (evt 2ehands) te kopen: net wat meer grip. Maar het aanbod is beperkt.

Ik ben totaal geen pro, nauwelijks hobbyfotograaf. Alleen op reis wordt ik "wakker" en maak ik graag foto's en puzzel ik met de instellingen om tot leuke resultaten te komen. Moet misschien ook gewoon eens een cursus gaan doen om wat serieuzer aan de slag te gaan O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De 18-135 is een mooie allrounder, niet het beste beste objectief van Fuji maar zo lang je de geen afdruk van 2 bij 3 meter wilt hebben... Best wel aardig voor op safari.
Een alternatief zou de Tamron 18-300 kunnen zijn. Ken hem niet en weet ook niet hoe briljant die is, maar hij schijnt niet slecht te zijn en biedt heel veel mogelijkheden als het om tele gaat. Qua bouwkwaliteit en AF natuurlijk een grote onbekende. Ook qua prijs een alternatief trouwens want de 18-135 is behoorlijk aan de prijs, maar 2e hands misschien nog wel acceptabel en dus wellicht/ allicht een goede keuze die je al gemaakt hebt.

Nadeel van beide objectieven is natuurlijk de lichtsterkte. Leuk voor buiten en de zomer-met-zonnig-weer, maar binnen of bij schemer zal het een stukje lastiger worden, is het niet qua beweging dan is het misschien wel de AF snelheid/ nauwkeurigheid.

De genoemde en reeds in je bezit zijnde 18-55 is een gouwe ouwe, redelijk compact, optisch heel goed, zeker voor een kit-objectief en een mooi diafragma waar je veel mee kunt. De OIS is wat beperkt, maar een objectief voor er altijd bij. Zou die niet zomaar weg doen of inruilen, temeer omdat je niet altijd de "tele" van de 18-135 nodig hebt en dat objectief duidelijk meer weegt en groter is.

Als pancacke heb je niet zoveel keuze. Echt pancake is eigenlijk alleen de 27 mm (met of zonder diafragmaring), Maar de brandpuntsafstand... Geen "normaal", geen "groothoek"... en met F2.8 is het ook niet lichtsterk te noemen en schiet je er vergeleken met de 18-55 niets mee op en doe je het alleen voor de afmetingen.

Zelf zou ik voorlopig de 18-55 erbij houden en dan in de exif gegevens eens kijken welk brandpuntsafstand je veel gebruikt en dan in de F2-serie 23/35/16 (ok, F2.8) een kijken of eventueel naar de oude 18 mm F2 als je echt iets kleiner zoekt, als je tenminste in het groothoekbereik werkt.. Maar pancacke teleobjectieven zijn er (eigenlijk) niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Die 18-135 wisselt nogal wat betreft IQ, dat is overigens ook bekend. Ik heb er een gehad die was echt slecht maar daarna eentje die was best OK, niet zo goed als de 18-55 maar scheelde ook weer niet zó veel. Alles bij elkaar zou ik het geen toplens willen noemen, ook niet als je een heel goed exemplaar weet te bemachtigen, maar gebruik 'm vanaf F8 en het is alleszins acceptabel. Op Flickr heb ik al eens eerder een albumpje gemaakt met foto's van de X-T1 en de 18-135, krijg je een idee: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157718830560956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 16:53
Walker78 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:30:
Die 18-135 wisselt nogal wat betreft IQ, dat is overigens ook bekend. Ik heb er een gehad die was echt slecht maar daarna eentje die was best OK, niet zo goed als de 18-55 maar scheelde ook weer niet zó veel. Alles bij elkaar zou ik het geen toplens willen noemen, ook niet als je een heel goed exemplaar weet te bemachtigen, maar gebruik 'm vanaf F8 en het is alleszins acceptabel. Op Flickr heb ik al eens eerder een albumpje gemaakt met foto's van de X-T1 en de 18-135, krijg je een idee: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157718830560956
mooie foto's in je album! Je maakt mooi gebruik van open space aan de bovenzijdes, daar houd ik van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Sodela dank! Ik heb inmiddels de 18-135mm voor €400 tweedehands
gescoord en de 18-55mm houd ik zeker.
Ik overweeg de 16mm of 23mm te kopen voor erbij. De 16mm is misschien wel prima: zowel voor mooie landschappen als "straat" fotografie en voor binnenshuis.

@Walker78 als ik meer foto's online bekijk en van reviews, snap ik niet waarom er 1 verschrikkelijk negatieve review bestaat. De foto's zien er gewoon geweldig uit.

Positief en real life reviews met hele mooie foto's:
https://www.5050travelog....s/fuji-xf-18-135mm-review
https://www.jmpeltier.com/review-fujifilm-18-135mm-lens/ --> handige tip ivm de trage focus:
For what I do, I usually keep the lens in MF and use the AF-L button for quick focus. For backpacking trips I find I like to use the focus peaking assist to confirm the AF-L focus and help with manual focus.
https://shotkit.com/fujifilm-18-135mm-review/ --> gemixed, klaagt over te zachte randen en te weinig lichtsterk naast trage focus.

En dan een heel negatieve, maar deze komt met allerlei professionele metingen/analyses:
https://www.opticallimits.com/fuji_x/888-fuji18135f3556 op basis hiervan is deze lens een no-go.

Maar dan zou dit echt niet mogelijk moeten zijn, zulke mooie fotos! 8)7
https://500px.com/gear/le...5mm-f-3-5-5-6-r-lm-ois-wr
Of ligt dit meer aan de sublieme skills van de fotografen?

EDIT:
Nu ik dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywr4eYOO8jpCm0MpRwd8uJhFZDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jrgTEU4wBlwGiJiCP04Ffxq.png?f=fotoalbum_large
18-55, 16-80, 18-135, 55-200
Wat betreft formaat is de 55-200 een no brainer ipv de 18-135, zeker nu ik toch de 18-55mm heb gehouden. Wel weer het gedoe van lensen omwisselen. Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik voor de 18-135 ging..

Wellicht dat ik de 18-135 weer doorverkoop, de 55-200 2ehands probeer te vinden en deze naast de 18-55 ga gebruiken. Dat er ook een 16-80mm bestaat die de 18-55mm kan vervangen negeer ik dan, want in dit topic lees ik dat je juist bij de winst (16-18mm en 55-80mm) een paar stappen achteruit gaat qua licht en kwaliteit.

Dan wordt het dus de 18-55mm, 55-200mm en voor binnen/donker of gewoon zomaar de 16mm als ik die ooit betaalbaar vind :)

[ Voor 83% gewijzigd door Jazco2nd op 25-03-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ga komende juni een 4 daagse huttentocht lopen in Oostenrijkse alpen en wil m'n xt-3 meenemen. Er gaat zeker de 16mm F2.8 prime op. Twijfel nog aan een 2e prime meenemen, de 35mm 1.4. Weegt niets en dan heb je toch weer flink meer mogelijkheden... Mensen hier ervaring met rugzakken tocht en camera's? M'n DJI Mini2 moet eigenlijk ook mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
In het geval van een 'gewone' vakantie met partner is mijn ervaring:
Ik neem (of krijg) de tijd niet om onderweg de hele tijd lenzen te wisselen. In een winderige en/of stoffige omgeving lenzen wisselen doe ik liever ook niet te vaak. Dus de lens wissel ik op de hotelkamer/basecamp'. Maar ja, dan ben je die dag beperkt tot die lens.
Voor reizen kom ik dan ook uit bij een goede zoomlens. Omdat je op vakantie ook niet overal een tri-/monopod mee naartoe zeult, is een lens met OIS ook wel handig. Zeker omdat de XT-3 geen IBIS heeft.

Zo had ik naar Chili een 16mm F1.4 mee, die welgeteld 2 keer is gebruikt. De rest van de vakantie is geschoten met een 16-80mmF4 OIS.

Als ik naar de foto's die ik daar in de natuur nam kijk, zie ik vooral 16-20mm en 30-40mm met slechts een enkele 50mm+. Het extra zoombereik is vooral gebruikt voor dieren en objecten waar je niet dichtbij kan komen.
De twee lenzen die je voorstelt lijken me dan ook prima voor een Alpentocht. Alleen fauna wordt misschien een issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
vandermark schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:37:
Twijfel nog aan een 2e prime meenemen, de 35mm 1.4. Weegt niets en dan heb je toch weer flink meer mogelijkheden... Mensen hier ervaring met rugzakken tocht en camera's?
Ik heb zelf sinds een tijdje een Peak Design Capture Clip. Daarmee hang je je camera als het ware op aan je rugzak en heb je je handen vrij. Bijkomend voordeel is dat je daarbij dus lenzen kunt wisselen zonder de je de camera of lenzen hoeft neer te zetten.
Ik heb dus de camera met prime eraan aan de rugzak hangen en een prime in de binnenjak van een windjack. Als ik even wil wisselen dan is het gewoon een kwestie van de lensdrop losdraaien, en snel de lens wisselen, lensdrop naar de andere lens overzetten en weer verder. Kind kan de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Jazco2nd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:32:

Wellicht dat ik de 18-135 weer doorverkoop, de 55-200 2ehands probeer te vinden en deze naast de 18-55 ga gebruiken.
Dag, mocht je op zoek zijn naar een XF 55-200mm, ik heb deze beschikbaar (in doos, met zonnekap, beide doppen en documentatie) nadat ik begin dit jaar de XF 70-300mm in ontvangst mocht nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vandermark schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:37:
Ik ga komende juni een 4 daagse huttentocht lopen in Oostenrijkse alpen en wil m'n xt-3 meenemen. Er gaat zeker de 16mm F2.8 prime op. Twijfel nog aan een 2e prime meenemen, de 35mm 1.4. Weegt niets en dan heb je toch weer flink meer mogelijkheden... Mensen hier ervaring met rugzakken tocht en camera's? M'n DJI Mini2 moet eigenlijk ook mee...
Ik maak ook ieder jaar een 6 daagse huttentocht met een stel vrienden en het is ieder jaar weer een puzzel wat ik moet meenemen >:) ... Welk gebied ga je?
De Peak design clip is in ieder geval een aanrader. Een hoesje er omheen kan geen kwaad, een beetje huttentocht kent namelijk ook klauterpassages waar je vroeg of laat achterstevoren naar beneden moet er minder controle over de beschikbare ruimte hebt. De kans is dan aanwezig dat je met de camera aan de clip ergens tegenaan stoot.
Een ruim zittende draagriem om je nek als extra zekerheid kan geen kwaad voor het geval de clip/ camera toch losschiet.
Op de hut (beter gezegd in de hut) kan het soms best wel donker zijn aangezien ze meestal kleine raampjes hebben vanwege het soms gure weer. De verlichting in de hut is vaak ook eerder spartaans om stroom te sparen. Een lichtsterker objectief kan geen kwaad. Tijdens het wandelen en met name met mooi weer heb je licht genoeg
Je hebt voor de huttentocht zelf al een wat grotere rugzak nodig. Kan niet groot genoeg zijn en je kunt ze altijd nog wat kleiner maken. Groter is natuurlijk wel wat zwaarder. Een extra rugzak of tas is niet nodig en vaak alleen maar onhandig. De genoemde clip is in principe voldoende.
Mocht je de camera en/ of extra objectieven in de rugzak willen bewaren kun je er een extra (hand) doek omheen doen ter bescherming als je tegen een rots aan komt. Zoveel mogelijk opbergen binnen de rugzak opbergen is dan handig (niet aan de buitenkant van de rugzak). Als een paar keer meegemaakt dat iemand spontaan uitglijdt over de blubberpaadjes of gladde rotsen als het geregend heeft en vervolgens een paar meter koppeltje duikelend naar beneden gaat. Tot nu toe heeft iedereen van de groep dat trouwens overleefd.

Voor de huttentocht zelf misschien nog wat tips?
Wordt lid van een sectie van de Alpenverein. Je hebt dan korting op de hutten en voorrang bij het overnachten. Daarnaast heb je meteen een extra verzekering voor het geval je "gered" moet worden (een helicopterredding van een van de wandelvrienden leverde een rekening op van € 10k....)

Reserveer de hutten vooraf, dan weet je wat voor een slaapplaats je krijgt. Anders loop je het risico op "vol" of alleen een "rest-slaapplek"..

Neem voldoende water mee als je gaat wandelen. Neem bijvoorbeeld een waterzak mee met 1 of 2 extra flessen. Soms moet je namelijk een andere route nemen en dan past de tijd niet meer en je optimistisch ingeschatte watervoorraad. Ook als eens meegemaakt dat we een andere route namen omdat iemand in de groep niet onnodig veel "eng" wilde klauteren en toen bleek de alternatieven route na 5 km "verdwenen" door het noodweer 2 weken eerder. Enkelen hadden het water echter op en hadden het geluk dat er een beekje was waar er water kon worden getapt dat met een ontsmettingstablet geschikt kon worden gemaakt anders hadden ze die extra 3 uur in de brandende zon maar moeilijk doorstaan.

Praat op de hut met anderen en/of de Hüttenwirt over de route van de komende dag, Dan hoor je snel genoeg hoe die is in te schatten.Daarnaast is het altijd verstandig om de Hüttenwirt te vertellen waar je naartoe gaat. Zij hebben onderling contact, en met name als jij niet gereserveerd hebt kunnen zij dan afstemmen of je "vermist bent".

Afhankelijk van het land kunnen de aangegeven tijden soms flink afwijken van de realiteit. In Zwitserland zijn ze bijvoorbeeld altijd erg optimistisch en doet de "normale" Nederlander / Belg er anderhalf tot 2 keer zo lang over. Dat kan van belang zijn als jij denkt meer dan genoeg tijd te hebben voor een leuke fotoshoot en dan toch om 20 uur op de hut aankomen en te horen krijgen dat de keuken gesloten is of dat je alleen nog kunt kiezen uit soep en soep met ballen.

Een aantal zaken met betrekking tot Covid, misschien dit jaar niet meer nodig maar wel even om te toetsen:
je moet een eigen slaapzak meenemen en de ouderwetse Hüttenschlafsack is niet voldoende omdat er eigenlijk nooit meer dekens liggen zoals in het verleden en het boven de 2000 meter best wel fris kan worden.
Met name in Duitsland en Oostenrijk kwam je veel hutten niet in zonder QR-code en FFP2 masker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
zzzzz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb zelf sinds een tijdje een Peak Design Capture Clip. Daarmee hang je je camera als het ware op aan je rugzak en heb je je handen vrij. Bijkomend voordeel is dat je daarbij dus lenzen kunt wisselen zonder de je de camera of lenzen hoeft neer te zetten.
Ik heb dus de camera met prime eraan aan de rugzak hangen en een prime in de binnenjak van een windjack. Als ik even wil wisselen dan is het gewoon een kwestie van de lensdrop losdraaien, en snel de lens wisselen, lensdrop naar de andere lens overzetten en weer verder. Kind kan de was doen.
Ja, die heb ik ook (de variant van Polar met bijpassend statiefje) en lijkt me erg handig tijdens zo'n tocht.
Sodela schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Ik maak ook ieder jaar een 6 daagse huttentocht met een stel vrienden en het is ieder jaar weer een puzzel wat ik moet meenemen >:) ... Welk gebied ga je?
De Peak design clip is in ieder geval een aanrader. Een hoesje er omheen kan geen kwaad, een beetje huttentocht kent namelijk ook klauterpassages waar je vroeg of laat achterstevoren naar beneden moet er minder controle over de beschikbare ruimte hebt. De kans is dan aanwezig dat je met de camera aan de clip ergens tegenaan stoot.
Een ruim zittende draagriem om je nek als extra zekerheid kan geen kwaad voor het geval de clip/ camera toch losschiet.
Op de hut (beter gezegd in de hut) kan het soms best wel donker zijn aangezien ze meestal kleine raampjes hebben vanwege het soms gure weer. De verlichting in de hut is vaak ook eerder spartaans om stroom te sparen. Een lichtsterker objectief kan geen kwaad. Tijdens het wandelen en met name met mooi weer heb je licht genoeg
Je hebt voor de huttentocht zelf al een wat grotere rugzak nodig. Kan niet groot genoeg zijn en je kunt ze altijd nog wat kleiner maken. Groter is natuurlijk wel wat zwaarder. Een extra rugzak of tas is niet nodig en vaak alleen maar onhandig. De genoemde clip is in principe voldoende.
Mocht je de camera en/ of extra objectieven in de rugzak willen bewaren kun je er een extra (hand) doek omheen doen ter bescherming als je tegen een rots aan komt. Zoveel mogelijk opbergen binnen de rugzak opbergen is dan handig (niet aan de buitenkant van de rugzak). Als een paar keer meegemaakt dat iemand spontaan uitglijdt over de blubberpaadjes of gladde rotsen als het geregend heeft en vervolgens een paar meter koppeltje duikelend naar beneden gaat. Tot nu toe heeft iedereen van de groep dat trouwens overleefd.

Voor de huttentocht zelf misschien nog wat tips?
Wordt lid van een sectie van de Alpenverein. Je hebt dan korting op de hutten en voorrang bij het overnachten. Daarnaast heb je meteen een extra verzekering voor het geval je "gered" moet worden (een helicopterredding van een van de wandelvrienden leverde een rekening op van € 10k....)

Reserveer de hutten vooraf, dan weet je wat voor een slaapplaats je krijgt. Anders loop je het risico op "vol" of alleen een "rest-slaapplek"..

Neem voldoende water mee als je gaat wandelen. Neem bijvoorbeeld een waterzak mee met 1 of 2 extra flessen. Soms moet je namelijk een andere route nemen en dan past de tijd niet meer en je optimistisch ingeschatte watervoorraad. Ook als eens meegemaakt dat we een andere route namen omdat iemand in de groep niet onnodig veel "eng" wilde klauteren en toen bleek de alternatieven route na 5 km "verdwenen" door het noodweer 2 weken eerder. Enkelen hadden het water echter op en hadden het geluk dat er een beekje was waar er water kon worden getapt dat met een ontsmettingstablet geschikt kon worden gemaakt anders hadden ze die extra 3 uur in de brandende zon maar moeilijk doorstaan.

Praat op de hut met anderen en/of de Hüttenwirt over de route van de komende dag, Dan hoor je snel genoeg hoe die is in te schatten.Daarnaast is het altijd verstandig om de Hüttenwirt te vertellen waar je naartoe gaat. Zij hebben onderling contact, en met name als jij niet gereserveerd hebt kunnen zij dan afstemmen of je "vermist bent".

Afhankelijk van het land kunnen de aangegeven tijden soms flink afwijken van de realiteit. In Zwitserland zijn ze bijvoorbeeld altijd erg optimistisch en doet de "normale" Nederlander / Belg er anderhalf tot 2 keer zo lang over. Dat kan van belang zijn als jij denkt meer dan genoeg tijd te hebben voor een leuke fotoshoot en dan toch om 20 uur op de hut aankomen en te horen krijgen dat de keuken gesloten is of dat je alleen nog kunt kiezen uit soep en soep met ballen.

Een aantal zaken met betrekking tot Covid, misschien dit jaar niet meer nodig maar wel even om te toetsen:
je moet een eigen slaapzak meenemen en de ouderwetse Hüttenschlafsack is niet voldoende omdat er eigenlijk nooit meer dekens liggen zoals in het verleden en het boven de 2000 meter best wel fris kan worden.
Met name in Duitsland en Oostenrijk kwam je veel hutten niet in zonder QR-code en FFP2 masker.
Bedankt voor je uitvoerige reactie!
We gaan dit voor de eerste keer doen. Goede conditie & hardloop en wandelervaring. We gaan een deel van de stubaier höhenroute lopen, zuidelijke kant van het dal. Route in 4 dagen is circa 45 km met genoeg mogelijkheden om te variëren/wijzigen.

Hutten zijn gereserveerd en zoals het er nu uitziet gaat de slaapzak ook mee.

Ik heb nu een 48L rugzak, zou genoeg moeten zijn voor deze tocht ga ik vanuit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:35:
[...]

Ja, die heb ik ook (de variant van Polar met bijpassend statiefje) en lijkt me erg handig tijdens zo'n tocht.

[...]

We gaan een deel van de stubaier höhenroute lopen, zuidelijke kant van het dal. Route in 4 dagen is circa 45 km met genoeg mogelijkheden om te variëren/wijzigen.

Hutten zijn gereserveerd en zoals het er nu uitziet gaat de slaapzak ook mee.

Ik heb nu een 48L rugzak, zou genoeg moeten zijn voor deze tocht ga ik vanuit...
Natuurlijk helemaal off-topic maar toch...

Mooie Höhenweg! Wel wat lastige passages zeker afhankelijk van het weer.
48 Liter zou moeten lukken maar je hebt natuurlijk een camera en een drone bij je. Gewoon je onderbroek en T-shirt iedere dag binnenste buiten draaien...
Wasknijper mee voor op je neus als je in de trockenraum gaat om je schoenen/ natte kleren te drogen, ruikt meestal het voorportaal van de hel......

Neem trouwens voor de zekerheid extra accu's mee want op de hutten zijn er vaak maar een beperkt aantal stopcontacten waar er filevorming gaat plaatsvinden. Op sommige hutten was het in het verleden in ieder geval zo dat je moest betalen voor het laden en dat kon/ mocht ook alleen maar 1 uurtje. Misschien dat het tegenwoordig makkelijker is. Anders een lader meenemen met meerdere aansluitingen zodat je verschillende apparaten tegelijk kunt laden...

Neem ook voldoende contant geld mee, pinnen kan maar beperkt. Reken voor het gemak even met minimaal € 75,= per hut voor de overnachting / halbpension (circa € 60,=) en wat consumpties als je AV-lid bent, als je geen lid bent komt daar iets van € 20 per dag bij.
Mocht er een douche zijn (!) die je wilt gebruiken iets meer geld meenemen (pak hem beet €5,= per keer) en thuis oefenen om in 2-3 minuten te douchen (wassen, inzepen en afspoelen), daarna stopt het (warme) water meestal (nee, de kraan even uitzetten heeft geen invloed op de maximale tijd...). Kleine tip: probeer niet de bikkel uit te hangen en ga dus niet als eerste douchen want dan heb je hooguit de helft van de tijd warm water... Wees galant en laat iemand anders voorgaan om voor jou het water op temperatuur te brengen >:) en laat iemand het muntje er in gooien zodat jij een maximaal plezier van je "varkentje wassen" hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Zijn hier mensen met een X-S10?
We kunnen wel een beetje hulp gebruiken...

Wij hebben op de valreep voor vakantie een X-S10 gekocht. Maar wij zijn redelijke noobs, met de oude X-T30 hebben we nooit de moeite genomen om alle knoppen en dials naar wens in te stellen.

De X-S10 heeft blanco dials en dat is eigenlijk ideaal. Heeft iemand tips welke functies je als beginnende fotograaf het beste aan de knoppen en dials kan toewijzen?

Wat we graag doen:
- focussen met de lensring, manueel dus (XF 18-55 en XF 55-200).
- liefst een makkelijke manier om snel te autofocussen.
- een manier om wellicht met een combi van bovenstaande op een object op de voorgrond te focussen.
- zelf tikte ik bij de X-T30 ook weleens op het scherm om op iets specifieke te focussen, vervolgens keek ik wel in de zoeker om het juiste frame te vinden.
- witbalans, soms beetje aanpassen. Maar niet heel vaak.
- juist spelen met zaken als exposure en aperture deden we nooit, beetje kennisgebrek ook.

Maar ik ben dus een beetje overweldigd door de verschillende opties die ik kan toewijzen.. mocht iemand tips hebben? We maken dus vooral reisfotos, soms gewoon als bezigheid tijdens de reis en soms echt omdat we wat moois zien of voor het zoom bereik.

Zelf heb ik ook wat tips, voor accesoires!

1. Tank Digital Holster 5 - tasje of case voor de X-S10 met XF18-55, past hier precies in.
2. Peak Design Leash (ipv de Slide Lite, die is eigenlijk te breed voor deze setup) is de ideale strap.
3. Peak Design Cuff is ook heel prettig. De Clutch minder want je kan dan niet meer goed bij de knoppen. Clutch is ook niet nodig dankzij de vergrote grip van de X-S10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Als je wilt focussen met de hand, maar toch ook een manier wilt hebben voor snelle autofocus:
de AF on knop rechts boven (duim) doet automatisch focussen, ook als je camera op manual focus staat.
Daarnaast is er de M+F optie waarmee je terwijl je sluiter half is ingedrukt met auto-focus alsnog met de hand kunt bijstellen.

Zelf heb ik de C1 en C2 knoppen zo in gebruik:

-C1 voor landschap, stad, stilstaande onderwerpen: Aperture priority, AF-s (single af) met een single-point focus op vrij kleine stand voor precies focus bepalen. Dit punt is te sturen met het joystickje. iets op de voorgrond scherp is dus een kwestie van het vierkant daar op plaatsen...of focus vierkant laten staan in het midden en mikken op het onderwerp, sluiterknop half indrukken, compositie aanpassen en dan sluiter pas volledig indrukken

Met het diagfragma bepaal je de scherptediepte, de rest wordt geregeld. Met het drietal auto ISO instellingen met verschillende minimum sluitertijden (bijv. auto, min 1/125, min 1/500) kun je nog inspelen op enige beweging.

-C2 voor dieren, bewegende onderwerpen: Shutter priority, AF-c (continuous af), zone focus op de middelste grootte (5x5 grid), en high speed burst mode (8fps). De sluitertijd stel je af op hoe snel je onderwerp is. Veilig startpunt bij dieren is 1/1000, maar een straaljager of raceauto die vlakbij voorbijkomt zal nog iets snellers nodig hebben.
Ik gebruik AF-C custom setting 6 met tracking sensitivity 4, speed tracking 1 en zone area center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Propheticus thanks!
Ik heb dit nu inderdaad zo kunnen instellen. Enige wat mij niet duidelijk is:
Met het drietal auto ISO instellingen met verschillende minimum sluitertijden (bijv. auto, min 1/125, min 1/500) kun je nog inspelen op enige beweging.
Ik heb de minimale sluitertijden van Auto1, Auto2 en Auto3 kunnen aanpassen, maar hoe schakel je dan tussen deze 3 standen?

Edit: nvm, daarvoor is de aparte ISO knop, duh!

Nu wil ik alleen nog een Custom mode (C4) instellen voor selfies met het scherm ingeklapt. Mocht iemand daar nog tips voor hebben O-) dan heb ik mijn telefoon helemaal niet meer nodig.

Edit2: nou dat heb ik ook wel kunnen uitvinden. Nu nog iets voor foto's met sfeerverlichting, zowel van gezichten als (lastiger) met beweging/dansen.

[ Voor 36% gewijzigd door Jazco2nd op 19-04-2022 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
FLuKee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:38:
Ik heb een vermoeden dat er een probleem(pje) is met mijn nieuwe 10-24mm (mkII). Het objectief lijkt niet helemaal goed gecentreerd waardoor er op sommige foto's tussen 10-12mm aan de linkse rand van mijn beeld onscherpte optreedt, die merkbaar is wanneer je er op let.

Na wat experimenteren thuis lijkt het erop dat ik dit probleem kan vermijden door het scherpstelpunt te verschuiven (het is echter geen probleem van DOF/misfocus...)

Een aantal voorbeelden van foto's waar het probleem zich voordoet aan de linkse rand:
voorbeeld 1
voorbeeld 2

Hier is dan weer een voorbeeld op 10mm waar het probleem zich niet voordoet...

Vanaf 13mm is er geen probleem meer. Ter illustratie/vergelijking een beeld op 24 waar duidelijk veel minder onscherpte is aan de linkse rand.

In reviews las ik dat de lens op z'n scherpste is aan de wijdste kant terwijl mijn exemplaar toch scherper lijkt op 24mm. Anderzijds zag ik ook dat de mkI versie van deze lens ook wel eens problemen had met incorrecte centrering...

Zijn hier andere 10-24mm eigenaars die hun ervaring kunnen delen? Mag ik meer verwachten en de lens opsturen voor herstelling?
Even een update hierover... In september vorig jaar het objectief alsnog opgestuurd naar de verkoper voor herstelling onder garantie. Op basis van een aantal testfoto's leek alles in orde: beelden op 10-12mm hebben uitstekende scherpte in de randen. Na verder gebruik op reis vorige week merk ik dat er nu een probleem is tussen 18-24mm :(

Het is zelfs iets erger tov. het initiele probleem, op sommige beelden rond 20mm echt enorm onscherpe zones in de linkerhelft van het beeld, in het midden nog net acceptabel.

Heel erg vervelend dat Fujifilm zelf niet in staat lijkt om het probleem grondig op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door FLuKee op 19-04-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Het rare is dat ik nogal vaak negatieve berichten over de 10-24 heb gelezen over de jaren heen op dpreview.
Schijnt een fragiele lens te zijn die makkelijk uit calibratie gaat ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
phobosdeimos schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:23:
Het rare is dat ik nogal vaak negatieve berichten over de 10-24 heb gelezen over de jaren heen op dpreview.
Schijnt een fragiele lens te zijn die makkelijk uit calibratie gaat ofzoiets?
Ik had ook gelezen dat het eerder exemplarisch was - en hoopte dat Fuji dit probleem verholpen zou hebben bij deze WR versie. Niet dus... Ook het feit dat ze het probleem niet opgelost kregen zonder een nieuw probleem te introduceren baart me wat zorgen.

Ondertussen reactie ontvangen van de winkel, de lens gaat opnieuw retour...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is het normaal dat de XF55-200 lens erg makkelijk uitrolt? Ik draag een Peak Design Leash, waarbij de camera schuin omlaag is gericht, ofwel op m'n rug of voor.

Tijdens een wandeling ontdek ik ineens dat de lens helemaal is uitgezoomd.

Zou er niet een soort klik systeem moeten zijn zodat de lens ingevouwen blijft? Ik wil bijna terug naar de winkel maar de lens doet het verder perfect en de zoomring werkt verder juist lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-05 08:22
De XF55-200 lijkt bij het ouder worden steeds gemakkelijker uit te zoomen.
Die van mij, gebruikt gekocht, doet het ook. En in reviews van nieuwe exemplaren wordt juist gemeld dat de zoomfunctie zwaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 10:44
Jazco2nd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:46:
Is het normaal dat de XF55-200 lens erg makkelijk uitrolt? ...
Ik heb een Peak Design Capture Camera Clip waar ik mijn X-S10 met de XF55-200 geregeld aan heb hangen en bij mij blijft deze netjes ingezoomd. Ik heb de lens nu een aantal maanden (nieuw gekocht).

[ Voor 8% gewijzigd door ImLegenJerry op 26-04-2022 22:49 ]

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Officier
Is het normaal dat de XF55-200 lens erg makkelijk uitrolt? Ik draag een Peak Design Leash, waarbij de camera schuin omlaag is gericht, ofwel op m'n rug of voor.

Zou er niet een soort klik systeem moeten zijn zodat de lens ingevouwen blijft? Ik wil bijna terug naar de winkel maar de lens doet het verder perfect en de zoomring werkt verder juist lekker.
Hiervan had ik ook last met mijn 18-135, vooral omdat ik mijn T3 hem in een capture clip draag met de lens naar beneden. Ik gebruik al een aantal jaar een Lensband (https://lensband.com/) en dit werkt voor mij nu goed. Is ook via de grote online winkels te bestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door M.Officier op 27-04-2022 01:57 . Reden: spelvoudt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

Dat is lenscreep. M'n 50-230 had dit ook heel sterk, ik heb mezelf toen aangeleerd de lens vast te houden aan de lens hood tijdens wandelingen.

Bij de 70-300 heeft fuji een knopje toegevoegd die de lens vastzet op 70mm om dit te voorkomen. Het is volgens mij een veelvuldig voorkomend probleem bij (tele-)zoomlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo'n knopje maakt het alleen maar erger. Dan wil je wat schieten zit je lens ineens vast op 70mm, dan maar gewoon uitschuiven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Dat knopje schiet vanzelf los zodra je draait aan de zoomring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Propheticus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:38:
Da's nog eens een gouden uitvinding, de meesten doen dat niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Propheticus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:38:
Hmm, toen ik de 70-300 net had en ik aan de zoomring draaide, schoot inderdaad de vergrendeling los. Maar ik schrok hier wel van. Dacht dat ik hem sloopte. Maar alles deed net nadien nog. Ik wist niet dat het systeem hierop gebouwd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Nog meer mensen hier helemaal hyped voor de aankomende X-H2S en X-H2?

Ben zelf aan het rondkijken voor een nieuwe camera. Zal primair gebruikt worden voor video. Ben erg benieuwd wat de specs worden, en met name ook de prijs. Hopelijk weten ze de autofocus verder te verbeteren. Ook de IBIS mag nog een tandje beter (met name minder sticky).

Dus hopelijk binnenkort een XH2S, en anders wellicht toch gewoon de X-T4.
Want wil het liefst bij Fujifilm blijven. Want heb al tal van objectieven daarvoor.

If not, dan is mogelijk de Sony A7 IV ook nog een optie (ondanks dat 4k60 enkel mogelijk is met crop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Dacide schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:15:
Nog meer mensen hier helemaal hyped voor de aankomende X-H2S en X-H2?

Ben zelf aan het rondkijken voor een nieuwe camera. Zal primair gebruikt worden voor video. Ben erg benieuwd wat de specs worden, en met name ook de prijs. Hopelijk weten ze de autofocus verder te verbeteren. Ook de IBIS mag nog een tandje beter (met name minder sticky).

Dus hopelijk binnenkort een XH2S, en anders wellicht toch gewoon de X-T4.
Want wil het liefst bij Fujifilm blijven. Want heb al tal van objectieven daarvoor.

If not, dan is mogelijk de Sony A7 IV ook nog een optie (ondanks dat 4k60 enkel mogelijk is met crop).
ik hoop dat de X-T4 dan flink in prijs daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Geen idee of dat zal gebeuren. De X-H2(s) zit toch in een ander segment zou je denken. Volgens mij zijn de geruchten dat deze richting de 2500 euro gaan.

Ik zie de x-t4 in ieder geval niet direct honderden euro’s dalen. Maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
Dacide schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:15:
Nog meer mensen hier helemaal hyped voor de aankomende X-H2S en X-H2?.
Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe generatie camera's van FujiFilm, en hoop vooral dat ze echt werk gemaakt hebben van een performant AF-systeem.

In mijn ervaring is dat toch het allergrootste pijnpunt van de X-T4: bij het gebruik van dure objectieven als de 200 f/2 en de 50 f/1 is het duidelijk dat het potentiëel van dat glas onderbenut blijft omdat het AF-C systeem consistent slecht presteert.

Ik was ook heel erg benieuwd naar de 150-600 maar geruchten lijken aan te geven dat die f/8 wordt op het lange eind. Daarmee lijkt de lens quasi onbruikbaar voor natuurfotografie en dat zou echt heel teleurstellend zijn.

Dus, al bij al een beetje "make or break" voor mij als Fuji X gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
FLuKee schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe generatie camera's van FujiFilm, en hoop vooral dat ze echt werk gemaakt hebben van een performant AF-systeem.
De AF krijgt in ieder geval een 'animal' update.
https://www.fujirumors.co...bject-autofocus-tracking/

[edit]
Zojuist bekend geworden dat ie naast 6K ook 4K/120p kan schieten. Lekker :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dacide op 12-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas_
Zojuist een Viltrox 13mm 1.4 besteld op rollei.de. voor 369. Bij KE gaat hij voor 570.

Alle Viltrox lenzen zijn daar in de aanbieding momenteel.

23mm 1.4 en de 56mm 1.4 voor 288,-
De 33 1.4 voor 244,- en de 85 1.4 voor 349.

mooie prijzen, zeker in deze tijd ;-)

Ik had de 12mm Samyang manual. mooie lens en ik hou van het brede beeld, maar blij nu met de AF.
De Viltrox 13mm heeft behoorlijk goede reviews op YT.

Zal wat plaatjes posten als ik hem binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Ik vlieg binnenkort naar Curaçao en ik kreeg een e-mail van KLM dat er aangeraden wordt om geen handbagage mee te nemen en dat er een grote kans is dat als ik het wel doe, dat het als ruimbagage mee moet. Laat ik nou net met X-T4 met lensjes en pretpakket mee willen nemen als handbagage. (Oma wordt 85 en we gaan met de familie. Wil daardoor wat uitgebreider uitgerust zijn).
Heeft er iemand ervaring met het vervoeren van je kit als ruimbagage? Het stevigste wat ik nu heb is een lowePro Pro Trekker BP 550 AW II om het in te stoppen. Ik heb daar niet zo een goed gevoel bij, om dat het ruim in te doen. Er kan een slotje op maar dat slotje moet ik dan nog even kopen en dat is zo klein en dun dat je het voor mijn gevoel met een nagelknipper kan openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjeetje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-01 12:09
chou3 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:08:
Ik vlieg binnenkort naar Curaçao en ik kreeg een e-mail van KLM dat er aangeraden wordt om geen handbagage mee te nemen en dat er een grote kans is dat als ik het wel doe, dat het als ruimbagage mee moet. Laat ik nou net met X-T4 met lensjes en pretpakket mee willen nemen als handbagage. (Oma wordt 85 en we gaan met de familie. Wil daardoor wat uitgebreider uitgerust zijn).
Heeft er iemand ervaring met het vervoeren van je kit als ruimbagage? Het stevigste wat ik nu heb is een lowePro Pro Trekker BP 550 AW II om het in te stoppen. Ik heb daar niet zo een goed gevoel bij, om dat het ruim in te doen. Er kan een slotje op maar dat slotje moet ik dan nog even kopen en dat is zo klein en dun dat je het voor mijn gevoel met een nagelknipper kan openen.
Ik zou sowieso de lens en de body los van elkaar vervoeren en allebei goed inpakken. Liefst als handbagage mee en anders dus goed beschermd in de ruimbagage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 11:46

Lapras

Ice beam

Doe het in een rugzak die onder de stoel voor je past? Zo vervoer ik mijn camera altijd, zelfs als de rolkoffer ineens toch bij de ruimbagage moet.

Zeker na het lezen van die reportage in de Volkskrant over hoe er gesmeten wordt met ruimbagage.

[ Voor 4% gewijzigd door Lapras op 27-05-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Bedankt voor de tips! De rugzak zou best wat stootjes moeten kunnen opvangen. Maar inderdaad het smijten is de inhoud niet tegen bestendigd. Ik zal voor de zekerheid een kleine schoudertas meenemen en daar twee lenzen in doen met de body (los van elkaar) en de andere lenzen in de binnenzakken van mijn jas proppen als blijkt dat het toch het ruim in moet.
Mijn reisverzekering dekt ook maar tot €2.500. Dat helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik persoonlijk zou camera of lenzen nooit in de ruimbagage doen. Kans dat je lens niet meer scherp is na een rondje "gooien" is reëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Lapras schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Doe het in een rugzak die onder de stoel voor je past? Zo vervoer ik mijn camera altijd, zelfs als de rolkoffer ineens toch bij de ruimbagage moet.
Zeker na het lezen van die reportage in de Volkskrant over hoe er gesmeten wordt met ruimbagage.
Ik gebruik een Lowepro BP 150 AW II Foto hatchback (kleine rugzak) voor het vervoeren in het vliegtuig. Body + 3 a 4 lensjes passen daar in (body unmounted past beter). Daarnaast zijn er ruimtes voor een klein jack, en dingen zoals een powerbank (of een extra lens in pouch). Er kan een tablet in en aan de zijkanten flesjes drinken. Daarnaast een plat voorvak met rits voor reis documenten. Past onder de stoel, dus ideaal. De rest gooi ik dan in de normale koffer. De Lowepro BP 150 AW II Foto hatchback is nu ca 70 euro op amazon.nl worden ook aangeboden op marktplaats.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 31-05-2022 11:22 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic