RoD schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:32:
@
Rataplan_ even voor mijn beeldvorming... je bent het niet eens met de regels, maar je wil wel graag met inachtneming van de regels modereren. Nu mag je natuurlijk gewoon je eigen mening hebben over hoe de regels zijn vormgegeven, maar waarom wil je graag modereren als je je niet in het systeem kan vinden?
Dit is niet vervelend bedoeld, het is een oprechte vraag.
Als eerste, ik bedoel mijn communicatie ook niet vervelend, maar zeg wel waar het op staat. Derhalve nog een voorbeeld: wellicht ben of was jij het ook niet eens met dat we naar 110 KM/u zijn gegaan op de snelweg. Maar tòch doen we dat netjes (ik althans wel). Regels zijn er om opgevolgd te worden, of je er nou wat van vindt of niet. Dat geldt op heel veel plaatsen maar ook op internet / fora. Wat me dwars zit op 't moment, is dat je op andere plaatsen goed is zolang je je maar aan die regels houdt (of je het er mee eens bent of niet), maar hier ligt dat schijnbaar anders.
Maar zoals ik al eerder aangaf, ik ben het niet persé oneens met de regels. Ik heb een discussie gehad (of proberen te hebben) over de FAQ waarin staat dat ongewenste reacties met -1 gewaardeerd kunnen worden, en ik quote:
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.
Ik gaf een (of meerdere wellicht) reacties een -1 omdat 'ik liever had gezien dat ze niet geplaatst waren'. En dat overigens met in achtneming van de context van de post. Er zit altijd een stuk subjectiviteit in modereren (we zijn nou eenmaal niet allemaal gelijk geprogrammeerde robots), maar ik probeer altijd objectief te reageren en ook te modereren. Maar er zijn nou eenmaal posts bij die kant noch wal raken, of waarin scheldwoorden staan, of zo dramatisch nederlandsch dat je ze liever niet had gezien. Terwijl ze soms weliicht wél enigszins in context van de thread zijn. In geval van de -1 is de FAQ daarin echter tamelijk duidelijk. En als jullie dat anders willen, lijkt het me nodig vooral het eerste stukje van de -1 in de FAQ te herschrijven.
Hier ging mijn discussie met Bor over, waardoor ik denk ik al met 1:0 achterstond want 'ik zou in de gaten worden gehouden' na de eerste pushmessage.
Bij +2 / +3 staat er echter wat anders in de FAQ, daar staat bv wat concreter genoemd dat het ontopic moet zijn. Ik kreeg 4 reacties mee in mn push-message:
MrFax in 'nieuws: Klant klaagt Canon aan voor uitschakelen scanfunctie wannee... --> +3, die is inderdaad subjectief. Die post had daar niet moeten staan, maar had ergens in een forum moeten staan. Die had ik niet mogen +3'en.
Gelunox in 'reviews: Windows' gebreken - Vallen en opstaan in aanloop naar Wi... --> +3, had wellicht beter een +2 of heel misschien een +1 moeten zijn maar is verder wel volledig ontopic. De taakbalk in W11 is mondiaal... laat ik het dan netjes zeggen 'veelbesproken'. Ik ben ik wel van mening dat iedereen mag gewezen worden op het feit dat deze taakbalk een stuk minder productief is en het belangrijk is mensen hierop te wijzen voor ze 'zomaar' (of door MS gepusht) gaan updaten.
Xfade in 'nieuws: Apple introduceert MacBook Pro's met M1 Pro- en Max-socs, n... --> +3, subjectief had niet gemogen, ondanks dat ik me kapot erger aan zulks verloedering van NL taalgebruik.
DePruus in 'nieuws: Apple toont M1 Pro- en M1 Max-chips met maximaal 10 cpu-c... --> +2, eerlijk gezegd zie ik hier het probleem niet zo. Wellicht is die post zelf niet zo inhoudelijk, de onderliggende gedachte (althans voor mij) is dat praktisch alle fabrikanten laten zien dat het ook zonder notch kan in een laptop. En dat is wel een behoorlijk ontopic en ook veelbesproken probleem / ding met de nieuwe MacBooks. Dat mag dan toch wel onder de aandacht gebracht, en vond ik wel een positieve toevoeging ook voor anderen. Want zo'n notch zit wel echt in de weg. En om in +2 FAQ termen te blijven: dat is toch wel nuttig voor het grote publiek.
Zoals ik al aangaf kan ik me echter wel vinden in de punten die hier zijn aangegeven, zeker de 1e en de 3e, die waren gewoon zonder discussie verkeerd gemodereerd. Ik denk echter ook dat met name de FAQ over -1 voor interpretatie vatbaar is, en zolang dat zo is moet of kan je daar mensen ook niet afstraffen. En ik snap ook dat je niet met iedereen een welles nietes discussie kunt hebben, daar zijn er teveel members voor. Maar een beetje twee-richtingsverkeer zou toch wel mooi zijn. Ik doe ook een hoop dingen (ook moderaties) wél goed.