Hallo Bor,
Allereerst zoals verzocht heb ik de FAQ opnieuw gelezen.
Dit n.a.v. je bericht mijn moderatierechten (tijdelijk?) zijn geblokkeerd. Ik wil graag inhoudelijk reageren op een aantal moderaties die waarschijnlijk aanleiding hebben gegeven tot deze blokkade.
Meg in 'X klaagt start-up aan die Twitter-naam wil gebruiken voor nieuw sociaal medium'
"Elon Musk is zeker bang dat hij met X verlies gaat draaien en wilt dat voorkomen door een nieuwe Twitter te verbieden?"
Hier heb ik een -1 gegeven omdat de stelling niet wordt onderbouwd. Of X winst maakt, is voor Musk niet relevant; bij de overname van Twitter heeft hij vooral een enorme dataset verworven voor training van xAI-modellen. Dat is een bekende drijfveer en publiekelijk bekend. De opmerking over winstgevendheid voegt daarom weinig toe aan de discussie, zeker voor iemand met een netto vermogen van honderden miljarden. Na het herlezen van de FAQ denk ik dat een 0 hier passender was geweest.
dr86 in 'Ombudsvrouw onderzoekt verdwijnende Signal-berichten van Europese Commissie'
"Alsof von der Leyen zich daar uberhaupt aan zal houden mocht er bewaarplicht zijn. Deze vrouw heeft een geschiedenis van on-transparantie waarbij Rutte in het niet valt"
Ik heb hier een +2 gegeven, maar achteraf gezien was een +1 wellicht beter geweest, de +2 was mogelijk (nu met de FAW vers in het achterhoofd) wat overdreven. Ik vond dat de reageerder (dr86) een valide punt maakte over transparantie, wat een belangrijk principe is. Dit sluit aan bij eerdere affaires, zoals de sms-berichten rond de VVD en Rutte.
DamirB in 'Paramount overbiedt Netflix met bod van 108 miljard dollar op Warner Bros.'
Ik heb hier een 0 gegeven omdat de reactie naar mijn mening niet goed onderbouwd is en vooral op onderbuikgevoelens en open deuren leunt. Het is uiteindelijk aan mededingingsautoriteiten om zulke afwegingen te maken. Bovendien heeft Netflix zelf al een sterke marktpositie. Ik begrijp daarom niet helemaal waarom deze moderatie als problematisch wordt gezien. In mijn beleving is hier de grens tussen 0 en in positieve zin een +1 wat grijzer.
In het vervolg zal ik bij mijn moderaties een reply toevoegen met mijn argumentatie, voor meer context.
Vorige week had ik daar helaas geen tijd voor, maar dat had waarschijnlijk veel duidelijk gemaakt.
Hopelijk krijg ik weer een nieuwe kans nu ik de richtlijnen opnieuw doorgenomen heb?
Alvast bedankt voor je tijd en feedback!