Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:49:
Mijn ervaring met Tom Clancy’s The Division
Achtergrond
Hierbij eerst wat achtergrond informatie mbt hoever ik ben met The Division (vanaf hierna TD genoemd), aantal uren gespeeld en wat mijn beweegredenen zijn voor de hoeveelheid tijd er in gestopt.
Op het moment van schrijven heb ik inmiddels 126 uur in TD gestopt sinds het moment van de Launch van 8 maart om 00:01. Inmiddels ben ik volledig in High End gear (verschillende HE wapens, mods etc), Dark Zone rank 50 en alle Challenges, Hard Modes voltooid. Mijn beweegredenen om zo snel mogelijk level 30 te zijn had te maken met het feit dat ik eind maart voor 3 weken op vakantie ga en on par wilde zijn met de groep mensen waar ik mee speel voor de Incursions. Vandaar dat ik mezelf gepushed heb om er klaar voor te zijn voor ik op vakantie ga. Voor de rest zit ik in de ploegendienst en door speling van het lot heb ik 2 dagen vrij genomen voor 1.5 weken vrij. Maar, genoeg hierover en over mij, tijd om mijn ervaring mbt TD te vertellen.
Ik speel het spel op de PC (hardcore) en op de PS4 casual.
Speel ervaring
TD is een pareltje voor het oog, ik heb nog steeds meerdere malen een moment dat ik weer iets nieuws zie en even stil sta om om me heen te kijken. De wereld ziet er prachtig uit en je hebt helemaal het gevoel dat de wereld veranderd is. Op het moment dat je begint tot het laatste gevecht voelt het voor mij persoonlijk heerlijk aan. De Cover Mechanics werken goed en je hebt op sommige momenten het gevoel dat je onder vuur ligt. De story line zoals hij verteld wordt dmv. De missies, intel etc geeft een goed doem scenario waar. Het is een einde wat open is en wat de mogelijkheden geeft voor uitbreidingen en een vervolg.
Het is ook fijn dat je met mensen van over de wereld kan spelen, samen met amerikanen een Daily Mission doen? Geen probleem, met vrienden uit Australie een missie doen? Ook geen probleem!
Natuurlijk zitten er ook minpunten aan, de encounters (om je resources voor je Base of Operations te halen) voelen op den duur aan als zijnde vervelend en flauw aangezien je ze al een x aantal keer hebt gedaan en er dus niks vernieuwends is. Er zit qua mobs weinig variatie in (behalve dan hoe ze er uit zijn, maar game mechanics zijn hetzelfde).
Overal: ik ben er zeer tevreden over en de paar minpunten die ik aankaart kan ik voorbij kijken, hoewel het lvl’en van alts wel iets minder wordt.
Missions (Normal, Hard Mode en Challenge)
De missies vertellen het verhaal van het moment dat je in Manhattan aankomt tot de laatste missie. Ze zijn allemaal te spelen op Normal en Hard Mode. 4 ervan worden uiteindelijk Challenge mode. De Normal en Hard Mode zijn allemaal goed te doen en je hoeft er niet extreem goed gegeared voor te zijn. Je kan ze uiteindelijk solo, met een groep of via Matchmaking doen, wat zeer goed werkt.
Op het moment dat je aankomt voor je Challenge mode dan is het een aanrader om te zorgen dat je redelijk tot goede gear hebt omdat het anders een groot probleem gaat worden (1-shot shotgun rushers!). De Missies zitten goed in elkaar, je merkt alleen dat als je eenmaal goede gear krijgt de Harde mode ook geen hard mode meer is maar dat het allemaal heel makkelijk gaat. Dit verandert op het moment dat je Challenge Mode gaat doen, hierbij merk je dat je goed moet opletten en dat je moet communiceren met elkaar.
Overal: Missies zitten goed in elkaar en de moeilijkheids graad is wel te merken, dat maakt het wel een stuk leuker en moeilijker.
End Game:
Wat is de huidige endgame van TD? Op dit moment is het de Challenge modes, Dark Zone (PvX), dailies en het vergaren van Phoenix Credits voor het verkrijgen van je HE crafting blue prints. Ik ga ze even allemaal af.
Challenge Modes, hier zijn er op het moment 4 van. Dit zijn inderdaad challenge modes en het is ook een redelijke gear check om te kijken hoe ver je kan komen. De rewards zijn HE items, crafting items en phoenix credits. Overall moet je hier wel een goede set aan gear (DPS, HP) hebben om zonder problemen mee te komen. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt zijn het loot pinata’s.
Dailies, Er zijn op dit moment 3 dailies per dag. 2x Hard Mode dailies en 1x Challenge. Deze dailies geven je als uiteindelijke reward Phoenix Credits (PC) (totaal van 50 per dag). De Missions zijn al beschreven en zal ik niet verder op ingaan. Voor dat er een PC nerf was dropte de laatste 2 bosses (op Hard Mode) tussen de 7 en 10 PC en werden ze dus goed gefarmed. Massive heeft dit terug gebracht naar 1 – 3 per kill dit ivm de snelheid waar mee men hun HE crafting plans haalde.
Dark Zone, wat men hier doet is eigenlijk simpel, loot farmen, dark zone rank halen en evt rogue gaan, niks meer en minder. De Named boss mobs droppen ook hier tussen de 1 – 3 PC (was ook tussen de 7 en 10 voor de nerf). Je wilt eigenlijk je DZ rank op 50 hebben zodat je ook hier weer je HE crafting plans kan halen en je nog meer HE gear kan gaan dragen. Nadeel is wel dat je ook HE Division Tech nodig hebt, iets wat redelijk rare is.
Overall mening:
Dailies + Challenges zijn goed en makkelijk te doen voor de extra credits (als je ze alle 3 hebt gedaan is het 80 PC die je binnenhaalt). Hierna kan je de Challenge mode blijven doen voor PC of kijken waar je het uit aan kan geven. Of je HE gear kan gaan hercalibreren zodat je de perfekte gear hebt (dit kost wel meer en meer).
Dark Zone is op dit moment een Cluster fuck, ander woord heb ik er niet voor. Het is op dit moment een groot farm feest waarbij bijna niemand rogue gaat ivm de xp / dz credits loss die je krijgt als je Rogue gaat. Dit maakt het niet aantrekkelijk en men is alleen maar geïnteresseerd in rank 50 voor de HE items. Dit maakt het dus extra pijnlijk als je dood gaat en ziet hoeveel je kwijt raakt. Ik verwacht dat er in de DZ + rogue nog dingen gaan veranderen, dit is op het moment een van de grootste issues met de game naar mijn mening.
Ik verwacht dat er met de aankomende content drop (incurssions) en evt veranderingen dat men nog ver kan komen met TD. Hoewel op dit moment het meer een farm game is dan iets anders, er wordt regelmatig gezegd dat het een Diablo 3 clone is, ben ik het van de ene kant mee eens, andere kant niet aangezien er toch wel een verschil in zit.
Score: 7,5 / 10