Helaas zit het weekend er weer op. Wellicht dat we nog een dag verlenging krijgen, maar ik moet toch werken.
Ik moet zeggen dat de open beta als een verbetering voelt ten opzichte van de closed beta. Met name de Dark Zone is wat meer gevuld. Bovendien heeft het nu ook zin om op zoek te gaan naar de kistjes.
Nog steeds ben ik aangenaam verrast door de sfeer van de game. Het voelt goed aan, ook al zijn enkele delen van de stad erg leeg. Pas bij de release kan je dat echt beoordelen. Ik moet wel zeggen dat de NPC's nog steeds over een klein vocabulaire beschikken. Civilians reageren doorgaans allemaal hetzelfde, maar als je eentje kunt helpen (flesje water geven bijvoorbeeld) dan hoor ik ze daar echter niet om vragen. Thugs heten kennelijk allemaal Alex. Ik hoop dat dit straks wel gefixed wordt.
De Base of Operations ziet er ook gaaf uit. Het idee dat je perks en skills vrijspeelt door wings te unlocken/upgraden is mooi gemaakt. Ik vraag me af in hoeverre er variate is in het verkrijgen van wing supplies. Ik snap dat er een belangrijk persoon eerst gered moet worden (kennelijk zijn ze allemaal ontvoerd?). Anyways, nadat je enkele delen geupgrade hebt, zie je die wing ook veranderen. Erg mooi.
Verder vindt ik het live-menu leuk, maar soms onhandig. Bijvoorbeeld als je een nieuw cosmetisch item aan het checken bent, maar je staat in de subway (donker). Dan zie je gewoon niet wat je aan het doen bent en hoe het eruit ziet. Bovendien is de appearance menu wel aan een make-over toe. Het makkelijk kunnen scrollen per categorie zou bijvoorbeeld wel handig zijn. Of een indicator dat een item nieuw is, heb ik ook niet gezien. De rest van de menu's zijn goed uitgewerkt, daar kon ik mijn weg wel goed in vinden.
Ik ben erg benieuwd hoe het craften gaat werken. Ik heb doorgaans al verschillende soorten materialen weten te vinden. Jammer dat dit niet uit te proberen was (wel begrijpelijk overigens). Het modden van een wapen is ook mooi gedaan. Het enige punt waar ik me aan stoor is het hebben van gekleurde mods. Soms heeft mijn hand-grip een tan kleur, terwijl de rest van het wapen zwart is. Ik had liever ongekleurde mods/wapens gezien, waarbij je zelf met een weapon skin kunt bepalen wat de kleur gaat zijn. In de closed beta had ik overigens een cyan weaponskin bemachtigd met een side-mission, dit keer helaas niet gelukt. ;p
Er zijn ook verschillende soorten intel te vinden in de PvE areas. Ik heb ze, wanneer ik ze zag, allemaal opgepakt en bekeken via het intel-overzicht menu. De voice-recordings daar klonken wel realistisch, ben benieuwd hoe dit uiteindelijk een goed beeld gaat vormen van de situatie voor, tijdens en na de outbreak. Altijd een leuke toevoeging.
De graphics vindt ik er eigenlijk wel goed uitzien. Vooral het dynamische weer-cyclus dwingt je soms zelfs je tactiek aan te passen. Bijvoorbeeld bij dichte mist moet je toch echt wat dichterbij zien te komen.

Erg gaaf. De manier waarop objecten (ramen, stukken hout, reclameborden) stukgemaakt kunnen worden is ook erg gedetailleerd. Wat ik wel jammer vindt is dat er schijnbaar geen bullet penetration is. Ik kan wel door een autoruit een thug neerschieten, maar niet door een doek heen. Wellicht dat dit uitgezet is, maar lijkt me toch echt een goede toevoeging aan het realisme van het spel. Grafische downgrade zal er, vergeleken met de trailer van e3 2013, zeker zijn geweest, maar het spel ziet er zeer zeker gaaf uit. Wel had ik soms last van gebouwen die 'ineens' scherp leken te worden. Beetje jammer, maar het stoort mij niet. Gameplay > beauty.
Dan de gameplay. Man man man, wat gaaf. I.c.m. de ambiance van het spel is dit de reden van mijn pre-order. Het spel speelt erg lekker. Coversysteem werkt naar mijn mening ook dikke prima. Het is even wennen dat (op PS4) X cover is en O klimmen. Hopelijk kun je dit aanpassen in het spel later, heb dit nog niet gezien in de settings namelijk. Bulletsponge, tja, je houdt er van, of je houdt er niet van. Het is voor mij geen probleem. Ik had er zelfs geen moeite mee om met 1 magazine meerdere thugs neer te halen. Het is gewoon een RPG-dingetje.

Ik heb dit weekend momenten alleen gespeeld en momenten samen gespeeld. Samen spelen blijft toch vele malen leuker, maar alleen is het ook zeer zeker goed te doen. Wat ik wel jammer vindt is dat ik van de radio-chat tijdens missies niet veel mee krijg. Op dat moment ben ik vaak te druk met de vijanden. Of het met cutscenes beter was gegaan? Wellicht, maar verlies je veel van de
seamless-experience.
Dit spel zit vol met kleine details, die best indrukwekkend zijn. Het seamless overgaan van de BoO naar de PvE zone, of van PvE naar Dark Zone, etc. Er is geen laadscherm. Dichtbij de muren van de DZ hoor je soms zelfs de helikopter aankomen, of dat iemand een lichtsignaal afvuurt (naast het geschreeuw van de vuurgevechten). Daarnaast het inzakken van de autovering als je erop springt. Ramen die erg gedetailleerd stuk gaan. Het gemakkelijk klimmen van een ladder, het zijn geen houterige animaties. Er zijn daarnaast nog wel meer kleine details op te merken.
De Dark Zone. Zorgt voor veel aangename, maar ook erg spannende momenten. Van het bij het bemachtigen van goede loot, bij het extraction point te lopen zweten om niet afgemaakt te worden, naar het afmaken van andere spelers (vaak outnumbered) om vervolgens met hun loot ervandoor te gaan en achterna gezeten te worden. Soms heb ik lopen vloeken naar het scherm, omdat een klojo net me afgeschoten heeft, terwijl ik mijn kostbare loot aan het vastknopen was aan het touw. Geweldig!
Toch zijn er nog wel wat zaken die verbeterd kunnen worden. NPC's lijken gewoon vol in je gezicht te spawnen. Werkt niet echt mee als je tegen andere spelers vecht tijdens extraction. Mocht je doodgaan, om wat voor reden dan ook, drop je erg veel Dark Zone keys en currency. Dat je contaminated items en daarnaast wat experience verloren gaat, dat is logischer. Liever zou ik een soort kluis willen hebben waarin ik wat currency in op kan slaan, dat ik niet altijd met max currency rondloop. Hoe meer je hebt, hoe meer je ook dropped on death. De DZ keys die droppen zijn gewoon te veel. Bij 3 keys drop ik er soms 2. Verder zijn turrets op dit moment totaal niet geschikt voor de DZ. Dat kreng target zelfs non-hostile spelers, waardoor je rogue gaat. Het is ook erg gemakkelijk om iemand rogue te laten gaan, door opzettelijk voor zijn turret te gaan staan.
Ach ja. Er is nog veel meer om over te praten, maar voor mij is het sowieso duidelijk: mijn pre-order is dik verdiend.

Ik kan niet wachten!
Edit: oeps, het is een beetje een lang verhaal geworden.