http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Maar hoe krijg jij je finder in beeld? Heb je daar een add-on voor geïnstalleerd?
/edit: ok, Cornerclick doet dat. Even kijken of dit een blijvertje wordt
[ Voor 29% gewijzigd door page404 op 01-02-2014 10:44 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Je kan toch gewoon op het finder icoon in de dock drukken? Daardoor breng je de focus op alle finder vensters.Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:55:
Wat is mis in Maverick is een shortcut om de Finder in focus te brengen. Die vensters verdwijnen altijd achter de grote progamma's zoals iTunes en safari. Ook jammer dat je niet standaard in de Finder heen en terug kan swipen zoals in Safari (maar dat schijnt een bug te zijn?).
NOSIG
Nee sorry, ik was in de war, ik heb launcher in de links onder hoek.page404 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:40:
systeeminstellingen -> Bureaublad en Schermbeveiliging -> knop interactieve hoeken.
Maar hoe krijg jij je finder in beeld? Heb je daar een add-on voor geïnstalleerd?
/edit: ok, Cornerclick doet dat. Even kijken of dit een blijvertje wordt
En ik denk dat ik ooit een full screen finder opende en die nadien gewoon met 'alt tab' selecteer.
Ik vond m.b.t. finder wel dit:
"Ook kun je met behulp van een toetscombinatie snel switchen tussen de verschillende geopende Finder vensters.
Gebruik hiervoor de toetscombinatie cmd⌘ + ` " die ` zit meestal onder de ~ toets.
Ik hoop dat ze fullscreen gemaakt, dat ook blijven nadien. Dus als je ze weer oproept.
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
[ Voor 95% gewijzigd door Quakie op 03-02-2014 20:16 . Reden: shit had in macbook pro ervaringen gemoeten ]
Ik teken nergens meer voor
You don't need eyes to see, you need vision
Ik deel namelijk een aantal mappen vanaf mijn Mac via het netwerk naar de Apple TV. Als ik inlog op de Apple Tv om de AFP verbinding tot stand te brengen, zie ik alle schijven en mappen van mijn Mac. Dit is niet de bedoeling. Ik wil alleen de "films" mappen delen namelijk. Hoe kan ik dit het beste inregelen?
[ Voor 7% gewijzigd door BillSpaarbank op 18-02-2014 22:48 ]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Is er een reden dat jullie geen flash hebben geinstalleerd?smeerbartje schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:58:
Ik weet niet of het Mavericks gerelateerd is, maar elke keer als ik in Safari een Youtube filmpje "vooruitspoel", dan moet ik daarna expliciet weer op "play" drukken. Dit is sinds kort volgens mij. Ik gebruik dus Safari en heb flash NIET geïnstalleerd. Het betreft dus de HTML5 filmpjes. Jullie ook last van?
Youtube werkt bij mij perfect met flash namelijk.
Ik gok dat de reden batterij verbruik is? Natuurlijk iets wat niet van toepassing is op mijn Mac Mini.
Zelfde dat ik silverlight ook niet heb.. tot nu toe kan ik zonder. Ik vind het alleen jammer dat Netflix dit helaas nog steeds gebruikt.
- slechte wifi verbinding op plaatsen waar ik er nog nooit last van heb gehad, valt vaak uit soms blijft de verbinding weg soms komt deze weer terug.
- niet detecteren van de webcam bij skype, webcam werkt dan ook niet in Photo Booth. Opnieuw opstarten lost dit probleem op.
- vastlopers zonder aanleiding, tijdens skypen, gebruik van safari of openen van de finder of gebruik van pages.
- tijdens opnieuw opstarten bij een vastloper dat er een mapje met vraagteken knipper. Nog een keer opnieuw opstarten en het werkt wel weer.
Vooral het wifi probleem en de vastlopers zijn erg irritant en gebeuren veel te vaak..
Dit is mijn eerste macbook en tot nu toe is het een hele grote tegenvaller. Had nog nooit problemen gehad met het windows besturingssysteem maar toch de overstap gemaakt omdat de hardware zo goed zou zijn. Tot nu toe is mijn eerste mac ervaring een erg grote tegenvaller...
[ Voor 86% gewijzigd door --_-- op 22-02-2014 16:45 ]
Je systeembestanden kunnen niet gevonden worden. Kan een NVRAM probleem zijn, of een probleem met je opslag. Zomaar wat software veranderen/terugzetten is dan niet de beste course of action.mapje met vraagteken knipper
Ik zou even kijken of je met een SMART Utility wat problemen kan identificeren. Kijk ook in je systeemlogboek voor dat je conclusies trekt, het kan ook zijn dat er problemen zijn die er al waren maar door ML niet opgemerkt worden en door M wel. Dat je dan niet lekker kan werken is natuurlijk niet fijn, maar als je onder ML de problemen even niet hebt tot je compleet hardware falen krijgt is een stuk minder prettig.
is er al iemand die het op een macbook medio 2009 met 4 gig ram. heeft draaien
ik durf de stap nog niet te maken
mvg remco
PSN: gupkillzone
Een voorbeeldje wat ik nog niet eerder heb laten zien:

De voortgangsbalk gaat dus niet meer weg. Ik moet de Downloads map uit mijn dock halen en opnieuw invoegen, maar dit is natuurlijk niet te doen.
Hoe zit het met 10.9.2? Is er iemand die zich aan dezelfde onnozele bugs (Finder bugs, UI bugs, animaties) ergert als ik en nu 10.9.2 heeft draaien en zich opgelucht voelt?
Bij mij loopt het prima op een MB 2010 C2D 2.4Ghz / 8GB RAM.remcoverhoeven schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 18:22:
beste iedereen
is er al iemand die het op een macbook medio 2009 met 4 gig ram. heeft draaien
ik durf de stap nog niet te maken
mvg remco
Ik had iets dergelijks na het niet volledig kopiëren van bestanden tussen de iMac en de MB alhier via Airdrop. Oplossing was naar Airdrop te gaan en de kopieer slag te beëindigen, toen was het over.RnB schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 20:51:
De voortgangsbalk gaat dus niet meer weg. Ik moet de Downloads map uit mijn dock halen en opnieuw invoegen, maar dit is natuurlijk niet te doen.
Volgens mij is dit geen bug, maar een soort indicatie van een pending transactie.
Ik download iets in Safari, ik zie dat de download succesvol is afgerond en toch blijft die balk staan.
Ik heb het ook regelmatig. (Soms wel, soms niet, moeilijk te reproduceren)RnB schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 21:53:
Maar als er geen pending transacties zijn, is het naar mijn mening gewoon een bug.
Ik download iets in Safari, ik zie dat de download succesvol is afgerond en toch blijft die balk staan.
Maar ik stoor me er niet echt aan, vooral omdat ik mijn dock zelden zie/gebruik. (Dock is altijd verborgen en Quicksilver is mijn grote vriend
Het dock restarten vanuit de terminal ("killall Dock") verhelpt het.
Mijns inziens is het ook een bug(je). Wel slordig en jammer. Hopelijk is het idd in 10.9.2 verholpen.
My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)
dat is het juist de 8 gig ram als ik dat er in had zitten deed ik het gelijk
ik heb 4 gig ram
Zijn inderdaad slordige zaken. Heb het ook zelf gehad en kon het alleen verhelpen door de map van mijn dock te halen en weer terug te plaatsen. Gezien de andere grotere problemen is dit wss onderaan het fixlijstje van Apple.RnB schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 21:53:
Maar als er geen pending transacties zijn, is het naar mijn mening gewoon een bug.
Vraag me overigens af wie bij Apple het in vredesnaam normaal vind dat een OS halverwege zijn cyclus nog niet goed werkt en vele kinderziektes heeft (iOS en OSX). Was bij Lion en iOS 5 ook al zo. Het begint erop te lijken dat Apple niet in staat is om een jaarlijkse cyclus aan te houden en ze dus misschien beter zich kunnen richten op een 2-jaarlijkse cyclus of hun organisatie verbeteren.
[ Voor 27% gewijzigd door Pyrone89 op 23-02-2014 13:44 ]
+1 !Pyrone89 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:42:
[...]
Het begint erop te lijken dat Apple niet in staat is om een jaarlijkse cyclus aan te houden en ze dus misschien beter zich kunnen richten op een 2-jaarlijkse cyclus of hun organisatie verbeteren.
Ik zie ook liever dat ze met kleine updates de userland van de UNIX laag wat meer up to date brengen en dat de cli tools die je nu middels Xcode moet installeren er gewoon standaard in zouden zitten. Dan heeft dat eerste ook weer meer zin (gewoon de hele userland ipv alleen de beperkte set cli tools updaten).
Maar goed, ik denk dat het nu nog iets te vroeg is want je schakelt niet zomaar even om van ontwikkelmodel. Afgelopen jaar hebben we al wat wijzigingen gezien in bijv. de managementlaag van Apple. Het lijkt erop dat ze druk bezig zijn om de structuur te veranderen zodat jaarlijkse releases wel een groot succes kunnen zijn. Echter, het probleem blijft voornamelijk de consument zelf want die verwacht dat iedere release weer compleet anders is dan de vorige. Een verwachting die niemand hier op Aarde waar kan maken en dus totaal onrealistisch is. Dat verwachtingspatroon beperkt zich overigens niet tot Apple of tot ICT, je ziet het ook in wat de consument "eist" van een winkelier.
Nou Mavericks heeft juist wel enorm veel wijzigingen gehad, maar allemaal onder de motorkap, terwijl juist iOS7 wat iedereen als een compleet nieuw OS ziet niet heel veel meer is dan een user interface verandering.ppl schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:02:
Zo'n jaarlijkse release kan prima maar dan moet men niet gaan denken dat ze een groot aantal nieuwe features en wijzigingen kunnen aanbrengen. Volgens mij lijken ze zich dat ook wel enigszins te beseffen want sinds Mavericks is OS X gratis. Dat moet ook wel als je een kleine feature set/hoeveelheid wijzigingen uit gaat geven als zijnde een nieuwe release omdat anders niemand de upgrade zal doen. In de open source wereld zie je dit ook waarbij ze overigens wel vaak tussenreleases hebben die als stable of long term support worden gezien.
Ik zie ook liever dat ze met kleine updates de userland van de UNIX laag wat meer up to date brengen en dat de cli tools die je nu middels Xcode moet installeren er gewoon standaard in zouden zitten. Dan heeft dat eerste ook weer meer zin (gewoon de hele userland ipv alleen de beperkte set cli tools updaten).
Maar goed, ik denk dat het nu nog iets te vroeg is want je schakelt niet zomaar even om van ontwikkelmodel. Afgelopen jaar hebben we al wat wijzigingen gezien in bijv. de managementlaag van Apple. Het lijkt erop dat ze druk bezig zijn om de structuur te veranderen zodat jaarlijkse releases wel een groot succes kunnen zijn. Echter, het probleem blijft voornamelijk de consument zelf want die verwacht dat iedere release weer compleet anders is dan de vorige. Een verwachting die niemand hier op Aarde waar kan maken en dus totaal onrealistisch is. Dat verwachtingspatroon beperkt zich overigens niet tot Apple of tot ICT, je ziet het ook in wat de consument "eist" van een winkelier.
Het punt is meer dat ze misschien beter sommige dingen voor OSX 10.10 hadden kunnen bewaren, nu proberen ze een te grote stap ineens te zetten en wachten ze vervolgens een half jaar met updates van betekenis. Dat kan simpelweg niet. Doe dan wat meer tussenupdates of wacht met het releasen totdat het product echt af is.
Om het in actuele Formule 1 termen te zetten: het is als Renault die gaat proberen hun motor krachtiger te maken terwijl ze eerst eens moeten zorgen dat de motor fatsoenlijk draait.
Verder, deze blunder toont twee dingen aan:
1. Apple beschouwt OSX als ondergeschikt aan iOS (zie ook http://www.zdnet.com/appl...pen-questions-7000026628/)
2. Apple wordt steeds slordiger gezien alle fouten die we de laatste jaren hebben gezien in met name software (de SSL bug zit bijv. niet in ML) en ook deels hardware (death grip, krassen, rammelende knoppen, problemen met schermen van bepaalde leveranciers etc etc).
Ik heb inmiddels op 9to5Mac al reacties voorbij zien komen van mensen die het mijn inziens goed samenvatten: Apple is aan het veranderen van een technologiebedrijf naar een modebedrijf.
PS: iedereen met een Mac wordt aangeraden geen wifi-netwerk te gebruiken buiten kantoor / huis totdat er een patch is voor OSX.
[ Voor 16% gewijzigd door Pyrone89 op 23-02-2014 18:15 ]
Normaal zal het prima lopen met die 4GB en het draaien van de gebruikelijke programma's. Behalve aan het OS met een verbeterd geheugen beheer, krijg je er ook een geoptimaliseerde browser (safari 7) bij, die beter met je resources omgaat. Waar je wel rekening mee moet houden is dat iMovie en consorten wat meer geheugen willen, maar het kan wel. Mocht je iWork's hebben, dan worden die ook mee bijgewerkt naar de laatste versies, en dat allemaal gratis. Nog niet te vergeten, het verbeterde energiebeheer, waardoor je langer met je batterij zal doen.remcoverhoeven schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:28:
@satya
dat is het juist de 8 gig ram als ik dat er in had zitten deed ik het gelijk
ik heb 4 gig ram
In principe zou ik de update naar 10.9.2 afwachten, ik vermoed dat de meeste problemen die er nu zijn met Mavericks dan opgelost zullen zijn.
Als het eenmaal goed loopt, kan je altijd nog overwegen er geheugen bij te stoppen. 8GB zal nu zo'n 100€ kosten, en de waarde van je MB gaat er ook mee omhoog.
[ Voor 4% gewijzigd door satya op 23-02-2014 19:35 ]
bedankt weer voor je antwoordsatya schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:29:
[...]
Normaal zal het prima lopen met die 4GB en het draaien van de gebruikelijke programma's. Behalve aan het OS met een verbeterd geheugen beheer, krijg je er ook een geoptimaliseerde browser (safari 7) bij, die beter met je resources omgaat. Waar je wel rekening mee moet houden is dat iMovie en consorten wat meer geheugen willen, maar het kan wel. Mocht je iWork's hebben, dan worden die ook mee bijgewerkt naar de laatste versies, en dat allemaal gratis. Nog niet te vergeten, het verbeterde energiebeheer, waardoor je langer met je batterij zal doen.
In principe zou ik de update naar 10.9.2 afwachten, ik vermoed dat de meeste problemen die er nu zijn met Mavericks dan opgelost zullen zijn.
Als het eenmaal goed loopt, kan je altijd nog overwegen er geheugen bij te stoppen. 8GB zal nu zo'n 100€ kosten, en de waarde van je MB gaat er ook mee omhoog.
ik ga hem niet meer upgraden 8 lukt niet meer in deze macbook medio 2009 max 6 gig
omdat ik binnen nu een paar maanden een mac mini ga kopen
en de macbook gewoon op 10,8 laat draaien
dit heb ik vandaag besloten
maar toch bedankt voor je antwoorden
mvg remco
Dat klopt niet geheel. iOS 7 is een compleet nieuwe interface waarbij de workflow ook is aangepast. Het swipen over een item om 'm te verwijderen is bijv. nu beperkt tot eentje van rechts naar links ipv beide kanten op. Dit omdat er nu een back functie in zit (swipen van links naar rechts). En zo zijn er nog veel meer zaken. Je moet niet gek op staan te kijken als Mavericks en iOS 7 eenzelfde hoeveelheid wijzigingen kennen.Pyrone89 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 17:50:
Nou Mavericks heeft juist wel enorm veel wijzigingen gehad, maar allemaal onder de motorkap, terwijl juist iOS7 wat iedereen als een compleet nieuw OS ziet niet heel veel meer is dan een user interface verandering.
Het grote probleem is het verwachtingspatroon van het publiek. Het is net als met ziek zijn. Mensen hebben pas medelijden als ze het kunnen zien. Iemand die iets psychisch heeft kan op vrijwel geen medelijden rekenen terwijl iemand die met krukken rondloopt ermee overstelpt wordt. Zo is het ook met wijzigingen. Zolang dit maar visueel is wordt het geaccepteerd. De wijzigingen die onder de motorkap plaatsvinden zegt men helemaal niets.
Dat kun je dus niet zonder meer doen vanwege dat verwachtingspatroon en je organisatiestructuur zal er ook op gericht moeten zijn. Die dingen zul je eerst moeten veranderen en dat kan erg lastig zijn. Zo'n wijziging alleen al kan een jaar of 2 duren en dan wordt dat gezien als "snel". Iedereen die een reorganisatie heeft meegemaakt kan dit wel beamen.Om het in actuele Formule 1 termen te zetten: het is als Renault die gaat proberen hun motor krachtiger te maken terwijl ze eerst eens moeten zorgen dat de motor fatsoenlijk draait.
Dat artikel gaat over de ssl bug die in iOS zit en kennelijk ook in OS X. Het is ook wel eens een keer andersom geweest. Hoe dan ook, dit is puur giswerk. Mogelijk moeten ze veel meer testwerk doen met OS X omdat ze dat niet zo hard hebben dichtgespijkerd als iOS en ze dus kans hebben dat er veel meer stuk gaat. Het enige wat je daarvan zou kunnen zeggen is dat ze een beter overzicht van iOS dan van OS X hebben. Wat dan weer door van alles en nog wat kan komen.1. Apple beschouwt OSX als ondergeschikt aan iOS (zie ook http://www.zdnet.com/appl...pen-questions-7000026628/)
Andere mogelijkheid die iets meer voor de hand ligt: de fix wordt in 10.9.2 gemerged waardoor we nu iets langer moeten wachten.
Menig Apple gebruiker van het eerste uur kan je een waslijst aan problemen geven vanaf het prille begin tot nu. Er zijn altijd dit soort problemen geweest. Sterker nog, in de jaren 90 waren ze zo gruwelijk groot dat het ze bijna de kop heeft gekost.2. Apple wordt steeds slordiger gezien alle fouten die we de laatste jaren hebben gezien in met name software (de SSL bug zit bijv. niet in ML) en ook deels hardware (death grip, krassen, rammelende knoppen, problemen met schermen van bepaalde leveranciers etc etc).
Muizen maken is iets wat Apple bijv. nog nooit heeft gekund (die puck muis....wat een gigantisch vreselijk ding qua ergonomie, is puur en alleen maar looks).
Het niet verbinden met een netwerk dat je niet of nauwelijks kent en/of niet vertrouwd is standaard advies. Al decennia lang. Zelfs voordat wifi bestond werd dit advies gegeven. Het is dan ook niet toegespitst op een bepaalde techniek, OS en zal ook niet ineens ophouden als Apple met een fix komt. Waarom niet? Omdat het verbinden met een netwerk die je niet of nauwelijks kent en/of niet vertrouwd nooit en te nimmer een slim idee is. Doe dat dan ook niet.PS: iedereen met een Mac wordt aangeraden geen wifi-netwerk te gebruiken buiten kantoor / huis totdat er een patch is voor OSX.
Daarnaast geldt er nog een advies: als het een netwerk is waar veel mensen verbinding mee maken vertrouw het dan niet zoals thuis, wees wat argwanend. Met andere woorden: verbindt maar doe de belangrijke dingen, zoals bankzaken, gewoon thuis op je eigen netwerk.
Dit is wat je noemt: verantwoord omgaan met netwerken. Daar zullen iOS 7.0.6 en de OS X patch geen verandering in brengen. Sterker nog, met al die iBeacons en die ongein die iCentre toepast om te spioneren mag dat advies wel aangescherpt worden: zet je wifi/bluetooth alleen aan wanneer dat ook echt nodig is en laat het voor de rest uit.
Zeker dit gaat steeds belangrijker worden, nu Teeven al heeft aangegeven dat 'wij' maar onze Wifi uit moeten zetten ipv dat hij zijn taak doet als volksvertegenwoordiger.ppl schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:40:
Daarnaast geldt er nog een advies: als het een netwerk is waar veel mensen verbinding mee maken vertrouw het dan niet zoals thuis, wees wat argwanend. Met andere woorden: verbindt maar doe de belangrijke dingen, zoals bankzaken, gewoon thuis op je eigen netwerk.
Dit is wat je noemt: verantwoord omgaan met netwerken. Daar zullen iOS 7.0.6 en de OS X patch geen verandering in brengen. Sterker nog, met al die iBeacons en die ongein die iCentre toepast om te spioneren mag dat advies wel aangescherpt worden: zet je wifi/bluetooth alleen aan wanneer dat ook echt nodig is en laat het voor de rest uit.
Verwijderd
Ik neem aan dat je een van de beta seeds bedoelt. 10.9.2 is namelijk nog niet uit.Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:19:
Ik heb sinds kort OSX 10.9.2 geïnstalleerd en een paar dagen getest om mijn rMbp 13 inch. Sinds deze installatie heb ik geen last meer gehad van UI lag. alles loopt nu soepeler.
Het zou mooi zijn als 10.9.2 sneller was dan 10.9.1. Kan niet wachten tot ie uitkomt. Vooral inloggen na sluimeren is een drama, ben als OS X gebruiker niet gewend om 2-3 seconden te wachtenVerwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:19:
Ik heb sinds kort OSX 10.9.2 geïnstalleerd en een paar dagen getest om mijn rMbp 13 inch. Sinds deze installatie heb ik geen last meer gehad van UI lag. alles loopt nu soepeler.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
dat klinkt mooi! Ook bij javascript / scroll heavy sites zoals bijv http://kitkat.com/android?Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:19:
Verwijderd
Jazeker. Het is een beta maar hij draait als een zonnetje.Negaiido schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:51:
[...]
Ik neem aan dat je een van de beta seeds bedoelt. 10.9.2 is namelijk nog niet uit.
Ik draai nog op 10.9.1 en bij mij draait die site net zo soepel als alle anderen op een 13" late 2013 rMBP...Nedra schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:03:
[...]
dat klinkt mooi! Ook bij javascript / scroll heavy sites zoals bijv http://kitkat.com/android?
Hier ook soepeltjes (rMBP late 2013 i7 16GB met 10.9.1)Nedra schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:03:
[...]
dat klinkt mooi! Ook bij javascript / scroll heavy sites zoals bijv http://kitkat.com/android?
Verwijderd
Met Diskmaker XAsprine schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:05:
Nu de vraag hoe je een clean install doet ipv een update.
Soms lijkt het of hij vastloopt, dit is niet het geval. Je moet 'even' geduld hebben
Grappig, het lijkt wel beter geworden. Ik kan me herinneren dat ie redelijk schokte een paar maanden terug.Tio Nordin schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:34:
[...]
Hier ook soepeltjes (rMBP late 2013 i7 16GB met 10.9.1)
Ook deze: http://17grad.com/ lijkt het nu goed te doen, toen ik die testte op 24dec was het geheel choppy in chrome. Nou moet ik zeggen dat het op de hoogste resolutie (als 1920x1050) nog steeds niet helemaal vloeiend gaat (de android kitkat pagina wel).
Vreemd. Zat je toen misschien nog niet op 10.9.1?Nedra schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:02:
[...]
Grappig, het lijkt wel beter geworden. Ik kan me herinneren dat ie redelijk schokte een paar maanden terug.
Ook deze: http://17grad.com/ lijkt het nu goed te doen, toen ik die testte op 24dec was het geheel choppy in chrome. Nou moet ik zeggen dat het op de hoogste resolutie (als 1920x1050) nog steeds niet helemaal vloeiend gaat (de android kitkat pagina wel).
Grappige site trouwens (vooral als je helemaal naar beneden scrollt)
Want ik denk steeds...... Ha! Er is een update van OS X of iets interessant te melden over Mavericks.
Maar nee het gaat al posts lang over .......
Nou ja, ik zou het fijn vinden als de boel on-topic gaat.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Daar ben ik eigenlijk ook wel voor!!!JoepW schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:54:
Misschien kan dit 'ik weet er geen naam voor' verder doen een in DM-draadje of apart topic.
Want ik denk steeds...... Ha! Er is een update van OS X of iets interessant te melden over Mavericks.
Maar nee het gaat al posts lang over .......
Nou ja, ik zou het fijn vinden als de boel on-topic gaat.
Have Fun Funske
[ Voor 91% gewijzigd door Negaiido op 25-02-2014 17:46 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Daedalus op 25-02-2014 18:40 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Heb zelf eigenlijk geen problemen met 10.9.1, maar mogelijk voor sommigen hier de oplossing van hun problemen.
De pagina met meer update info is (nog) niet bijgewerkt: http://support.apple.com/kb/HT6114Smultie schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:06:
Speaking of which: 10.9.2 is uit.
Heb zelf eigenlijk geen problemen met 10.9.1, maar mogelijk voor sommigen hier de oplossing van hun problemen.
Ook de securityupdatepagina (nog) niet: http://support.apple.com/kb/HT1222
Ben wel benieuwd of de SSL-bug nu gefixt is.
[ Voor 0% gewijzigd door Tio Nordin op 25-02-2014 19:27 . Reden: Oeps, iets te snel gepiept. ]
Ben even snel alle pijnpunten langsgelopen en ze zijn stuk voor stuk dus nog aanwezig (ook het niet in slaapmodus gaan van externe FW drives)
[ Voor 44% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 19:53 ]
Pyrone, welke pijnpunten bedoel je? De punten die genoemd worden in de update of de punten waar jij last van hebt?Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:50:
Ben even snel alle pijnpunten langsgelopen en ze zijn stuk voor stuk dus nog aanwezig (ook het niet in slaapmodus gaan van externe FW drives)
http://support.apple.com/...ocale=en_US&locale=en_US:
About the update
The OS X Mavericks v10.9.2 Update is recommended for all OS X Mavericks users. It improves the stability, compatibility, and security of your Mac. This update:
Adds the ability to make and receive FaceTime audio calls
Adds call waiting support for FaceTime audio and video calls
Adds the ability to block incoming iMessages from individual senders
Includes general improvements to the stability and compatibility of Mail
Improves the accuracy of unread counts in Mail
Resolves an issue that prevented Mail from receiving new messages from certain providers
Improves AutoFill compatibility in Safari
Fixes an issue that may cause audio distortion on certain Macs
Improves reliability when connecting to a file server using SMB2
Fixes an issue that may cause VPN connections to disconnect
Improves VoiceOver navigation in Mail and Finder
Improves VoiceOver reliability when navigating websites
Improves compatibility with Gmail Archive mailboxes
Includes improvements to Gmail labels
Improves Safari browsing and Software Update installation when using an authenticated web proxy
Fixes an issue that could cause the Mac App Store to offer updates for apps that are already up to date
Improves the reliability of diskless NetBoot service in OS X Server
Fixes braille driver support for specific HandyTech displays
Resolves an issue when using Safe Boot with some systems
Improves ExpressCard compatibility for some MacBook Pro 2010 models
Resolves an issue which prevented printing to printers shared by Windows XP
Resolves an issue with Keychain that could cause repeated prompts to unlock the Local Items keychain
Fixes an issue that could prevent certain preference panes from opening in System Preferences
Fixes an issue that may prevent migration from completing while in Setup Assistant
[ Voor 70% gewijzigd door RobV op 25-02-2014 20:03 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Nou, ik ben tot nu toe wel blij hoor (na kwartiertje gebruikPyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:50:
Nog steeds de UI lag. Wederom een teleurstellende update qua gebruikersinterface smoothness.
De enige lag die ik ondervond bij 10.9.1 was tijden het wisselen via swipen tussen de launchpad-pagina's. Maar Launchpad gebruik ik toch eigenlijk nooit. Maar dat is bij mij iig wel opgelost met deze update.
[ Voor 10% gewijzigd door monnick op 25-02-2014 20:57 ]
Dit icm een Windows Server 2012R2, echt dramatisch mappen openen op shares gaat nu zelfs bijna niet meer.
|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Van de lijst deze: Resolves an issue with Keychain that could cause repeated prompts to unlock the Local Items keychainRobV schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:01:
[...]
Pyrone, welke pijnpunten bedoel je? De punten die genoemd worden in de update of de punten waar jij last van hebt?
http://support.apple.com/...ocale=en_US&locale=en_US:
[...]
Van de zaken die überhaupt niet in de lijst staan ondanks dat ze uitgebreid op hun eigen forums worden besproken. Allemaal zaken die in OSX 10.8 wel goed werken:
- Agenda stopt na een tijdje met syncen als je hem open laat staan
-Opslaan van bepaalde bestanden duurt heel lang (beach ball komt, zie voor een voorbeeld het opslaan van een Agenda archief)
-Harde schijven worden niet in slaapstand gezet als je de Mac uit zet of in slaapstand zet (sowieso FireWire schijven)
-De schermanimatie hapert af en toe (beste voorbeeld: open maar eens Schijfbeheer, hij opent maar halverwege de animatie hangt hij en gaat na een paar seconden verder met de animatie)
-Duurt ongeveer 30 seconden tot een minuut voor de Mac in slaapstand gaat als je het commando geeft
-Sommige applicaties duren heel lang om te starten eerste keer en blijven bouncen (Skype, iPhoto, iTunes), dit gebeurt sowieso altijd als je een app nog toestemming moet geven (bijv. na een update) omdat het een tijd duurt voordat het scherm 'deze app komt uit een onbekende bron' verschijnt. Dit ondanks een SSD.
-Er zit een tijd tussen de visuele notificatie en de geluidsnotificatie (15 seconden of meer)
-Safari hangt regelmatig halverwege het laden van een pagina.
-Finder schermvenster voorkeuren worden niet bewaard. Je zit telkens met een enorme kolom naam en alle andere kolommen worden telkens verdrongen.
Wel blij dat FaceTime Audio nu ook voor de Mac is. Snapte niet zo goed waarom dit er nog niet in zat (OSX 10.9 kwam uit na de release van iOS 7 die het al had). Is een groot voordeel. Zaken zoals Skype en Hangouts via Chrome moet je immers actief draaien om gebeld te kunnen worden, FaceTime werkt via Push ook op OSX zonder dat je de applicatie open hebt, anders moet je maar hopen dat de ander net de applicatie open heeft anders moet je alsnog bellen via het ouderwetse telefonienetwerk. Ook heb ik het idee dat QuickLook nu wat soepeler werkt. Dat was ook een enorme ergernis. Al met al dus zeker een nuttige update, maar toch hoop ik dat ze nu als een malle met 10.9.3 aan de slag gaan want er is nog genoeg te fixen zoals je ziet (en bij voorkeur de harde schijven kwestie aangezien dat nogal wat stroom kost als je HDD blijft draaien).
[ Voor 21% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 22:01 ]
Inderaad. Ik kan daar met de beste wil van de wereld ook geen verklaring voor verzinnen.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:33:
[...]
Wel blij dat FaceTime Audio nu ook voor de Mac is. Snapte niet zo goed waarom dit er nog niet in zat (OSX 10.9 kwam uit na de release van iOS 7 die het al had).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik snap hem aan de ene kant wel, tijdens het werken heb ik zelf dat ik soms per ongeluk op die knop druk.monnick schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:21:
Leuk, nu hebben ze weer iets veranderd aan het gedrag van de Power knopEen tik op de knop geven om je scherm uit te zetten werkt niet meer. Je moet hem nu heel even ingedrukt houden. Waar deze wijziging nou weer voor nodig is?! Heel erg jammer.
Volgens mij hadden wel meer mensen daar last van.
Heel simpel: omdat de power button op de laptops gewoon een toets op het toetsenbord is en men steen en been klaagde over het feit dat ze vrij regelmatig de machine in slaapstand wisten te zetten omdat ze per ongeluk die toets raakten. Zo te horen hebben ze eenzelfde trucje als bij de capslock toets toegepast om dit soort dingen te voorkomen. Probleem had je natuurlijk niet op een Mac mini, iMac en Mac Pro.monnick schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:21:
Leuk, nu hebben ze weer iets veranderd aan het gedrag van de Power knopEen tik op de knop geven om je scherm uit te zetten werkt niet meer. Je moet hem nu heel even ingedrukt houden. Waar deze wijziging nou weer voor nodig is?! Heel erg jammer.
Edit: en natuurlijk ook niet op de wat oudere laptops die nog een ouderwetse powerbutton hadden die elders op de behuizing gepositioneerd is; zoals het model dat CyBeR klaarblijkelijk heeft
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 25-02-2014 23:35 ]
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2014 23:30 ]
[ Voor 86% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2014 23:59 ]
Ik lees hier en daar het volgende qua powerknop en 10.9.2:
As I understand it, the behaviour of the power button depends on how long you hold it down for:
(1) < 0.5 seconds - does nothing (so prevents accidental use)
(2) Between 0.5 and 1.5 seconds - sleep mode
(3) Between 1.5 and 4 seconds - dialogue box (sleep, restart, shutdown, cancel)
(4) > 4 seconds - forced shutdown
[ Voor 88% gewijzigd door Quakie op 26-02-2014 10:15 ]
http://steamcommunity.com/id/nijn
Is dit na je reboot? Dus je ziet Mavericks logo? en daar de installatie balk? of ervoor nog?
Weddings are basically funerals with cake.
http://steamcommunity.com/id/nijn
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Het officiële hulp-document: http://support.apple.com/kb/HT5869Quakie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:09:
haha scherp Bierbraker...
Ik lees hier en daar het volgende qua powerknop en 10.9.2:
As I understand it, the behaviour of the power button depends on how long you hold it down for:
(1) < 0.5 seconds - does nothing (so prevents accidental use)
(2) Between 0.5 and 1.5 seconds - sleep mode
(3) Between 1.5 and 4 seconds - dialogue box (sleep, restart, shutdown, cancel)
(4) > 4 seconds - forced shutdown
Vind het gedrag op zich heel goed. Ik mistte m'n lampje aan de voorkant van mijn nieuwe rMBP. Ik wachtte altijd tot het lampje ging pulseren voordat ik hem in m'n tas deed. Nu wen ik mezelf aan om dus op de powerknop te drukken voordat ik hem dichtklap. Dan weet ik ook zeker dat hij slaapt.
Vanochtend na update moest ik wel 5 keer op knop tikken voordat er iets gebeurde. Dacht dat het aan mij lag.. blijkt dat ik iets langer knop ingedrukt moest houden
Je kan het ook zien als je je power adapter uit het stopcontact haalt terwijl je macbook slaapt, blijft het groene lampje langer nagloeien als je mac slaapt
NOSIG
Op zich niet irritant.. wel irritanter dan eerst_Christiaan_ schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:41:
Vind je dat niet irritant? Ik klap em altijd gewoon dicht, heb nog nooit gehad dat hij aan bleef staan.
Je kan het ook zien als je je power adapter uit het stopcontact haalt terwijl je macbook slaapt, blijft het groene lampje langer nagloeien als je mac slaapt
Klap hem liever ook gewoon dicht, maar vind het toch fijn om zeker te weten en powerknop in te drukken.
Heb in anderhalf jaar misschien 1 keer meegemaakt dat ie na openklappen toch niet helemaal in slaapstand stond omdat er iets vastgelopen was wat de slaapstand blokkeerde, maar verder...
Het is ook niet alsof de powerknop dat gaat behoeden. Als je iets hebt draaien wat de slaapstand blokkeert gaat het scherm alsnog wel uit (net als met dichtklappen), maar kan hij toch nog doorwerken.
AFAIK; dichtklappen == power knop kort indrukken.
[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-02-2014 13:04 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Nu met rMBP en SSD is het eigenlijk allemaal instant. Maar het is voor mij even wennen omdat ik het niet kan controleren aan het lampje. Heb me nu dit even aangewend, maar misschien ben ik er snel weer van af
Alleen daarna had m'n MacBook problemen met een extern scherm en dichtklappen->openklappen van het scherm. Het scherm op de MacBook was bevroren, op het externe scherm niet, daar kon ik mijn muis gewoon bewegen, pas na een seconde of 6 ontdooide het op m'n MacBook en kon ik mijn wachtwoord intikken. Dit had ik niet voor de update, iemand anders die dit kan bevestigen?
Kan het nu niet onderbouwen met artikelen maar bij mij lijkt het er op dat alleen scherm uit gaat als je scherm dicht klapt.--MeAngry-- schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:03:
Snap niet waarom je dat zou doen. Ik klap de mijne elke dag gewoon dicht en steek hem direct in m'n tas.
Heb in anderhalf jaar misschien 1 keer meegemaakt dat ie na openklappen toch niet helemaal in slaapstand stond omdat er iets vastgelopen was wat de slaapstand blokkeerde, maar verder...
Het is ook niet alsof de powerknop dat gaat behoeden. Als je iets hebt draaien wat de slaapstand blokkeert gaat het scherm alsnog wel uit (net als met dichtklappen), maar kan hij toch nog doorwerken.
AFAIK; dichtklappen == power knop kort indrukken.
"vroeger" onder snow leopard tijdens het nieuwe deep sleep duurde het geloof ik 4200 seconden voor dat je Mac echt ging slapen. Ervoor stond alles gewoon in het geheugen om je snelheidsgevoel te geven. Als je dezelfde terminal command line erin gooit komt er een bizar hoog getal uit. Dit kan dus ook kloppen waarom ik bijv 20% verlies in 24 uur slapen.. Hij zou 30 dagen standby moeten halen. Dit was onder 10.9.1. Dit is voor mij een reden om hem altijd uit te zetten. Het lijkt er op dat alleen scherm uit gaat. Ik ga nu dus de powerbutton proberen te gebruiken. Ik vind zelf afsluiten niet zo erg omdat hij snel boot..
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Aye... Had al me in ear headset terug gestuurd voor garantie.....Erulezz schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 17:58:
Ik zie na de update totaal geen kleine strandballen meer, dus dat probleem ik gelukkig opgelost. Heb wel wat last van kleine bugs na de update, onder andere dat de balance nu vaak naar rechts staat telkens als ik een headset of speakers inplug. Meer mensen last van?
Verwijderd
Wow. Lees anders even 10 posts terug....Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:17:
Mijn imac gaat sinds de update naar 10.9.2 niet meer in sluimer door middel van de aan/uit knop. Hebben hier meer gebruikers last van?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Verwijderd
Sorry, maar wel bedankt voor je antwoordSmultie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:24:
[...]
Wow. Lees anders even 10 posts terug....
Verwijderd
Na het afscheid van onze Windows tijdperk, en de aanschaf van de iMac's is onze energie-rekenig 'gekelderd' en ook hier gaan ze nooit uit.
als je de Apple TV vaak gebruik met Netflix (dagelijks hier) moet je hem vaak genoeg opnieuw opstarten... (klinkt windows achtig)
scherm dichtklappen zou goed moeten gaan, maar bij diverse mensen gaat alleen scherm uit en gaat apparaat niet in deep sleep..
en er zijn diverse issues met imacs en bluetooth toetsenborden en muizen. dat ze continue uit slaap worden gehaald.
Als ik naar mijn eigen geschiedenis kijk vind ik dat ik steeds meer technisch moet nadenken / forums moet raadplegen omdat ik tegen iets aanloop.
(macbook, 08, imac 10 air 11, macbook retina 13,
Alleen de macbook met 10.5 en later 10.6 had bij mij het minst last van problemen...
Is ook een reden dat voor velen 10.6 nog als meest stabiele versie wordt gezien.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2014 09:46 ]
[ Voor 77% gewijzigd door Daedalus op 27-02-2014 11:13 ]
Die handleiding is ook gewoon voor OSX... Heb heus wel gezocht hoor, maar lijkt redelijk onmogelijk. Dan misschien maar even iemand in de buurt met een Mac vragen...
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2014 09:54 ]
Kun je niet gewoon internet recovery gebruiken? Die zou het automatisch moeten overnemen zodra er een lege HD wordt aangetroffen.ThinkPadd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:44:
Weet iemand hoe je een Mavericks install stick kan maken vanuit Windows? Heb een Mac Mini gekocht zonder hardeschijf, en ga er een SSD instoppen, en wil Mavericks dan installeren met USB stick (DVD kan niet, aangezien daar een tweede hardeschijf komt).
Nee, deze:ThinkPadd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:53:
Deze link bedoel je: http://macs.about.com/od/...n-A-Usb-Flash-Drive_3.htm ? (lmgtfy doet het hier niet ivm javascript).
http://www.tonymacx86.com...le-usb-windows-8-1-a.html
En hoe wil je dit doen op een lege hardeschrijf?Tjoekie schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:09:
[...]
Kun je niet gewoon internet recovery gebruiken? Die zou het automatisch moeten overnemen zodra er een lege HD wordt aangetroffen.
Recovery staat op een hidden partitie..
Er staat me iets bij dat je er een speciale recovery disc app ervoor had. Tenminste onder mountain lion.. die zorgde dat de herstel partitie op een usb geschreven werd zodat je via de usb de recovery mode kon gebruiken om zo mac os te installeren.
Ik vind dit heel gauw... ook staat er niet helemaal zo maar zou wel denk ik werken...
http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL
Daarom heb ik het ook over internet recovery. Daarbij heb je geen recovery partitie nodig op je harde schijf. Er word een kopie van OSX van de Apple servers gedownload die daarna geïnstalleerd wordt. Geen gedoe dus met bootable USB sticks en weet ik wat. Zie ook hier ongeveer halverwege de pagina...Quakie schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:19:
[...]
En hoe wil je dit doen op een lege hardeschrijf?
Recovery staat op een hidden partitie..
Er staat me iets bij dat je er een speciale recovery disc app ervoor had. Tenminste onder mountain lion.. die zorgde dat de herstel partitie op een usb geschreven werd zodat je via de usb de recovery mode kon gebruiken om zo mac os te installeren.
Ik vind dit heel gauw... ook staat er niet helemaal zo maar zou wel denk ik werken...
http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL
"If your Mac problem is a little less common — your hard drive has failed or you’ve installed a hard drive without OS X, for example — Internet Recovery takes over automatically."
dit is een mooie volgende stap inderdaad..Thx Tjoekkie.
Toch een kleine aanvulling, ik had een paar weken super grote problemen met Mavericks.. hierdoor werkte niks.. ook recovery niet.. een mountain lion usb stick heeft me toen gered.. Ik raad toch aan om een usb installer te maken.. Soms kan die boot via usb net helpen!!
[ Voor 32% gewijzigd door Quakie op 27-02-2014 13:08 ]
Dit hangt niet van je Apple ID af. Als je Mac met Lion of een nieuwere versie verscheept is dan kun je gebruik maken van internet recovery. Volgens mij werd de early 2009 Mac Mini verscheept met Leopard (10.5). Ik ben bang dat het voor jouw dus niet gaat werken op deze manier.ThinkPadd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:34:
Werkt internet recovery ook als je Mavericks nog niet hebt gekocht? Ik neem aan dat je je Apple ID moet ingeven bij het installeren? Zonder dat er OSX opstaat kan ik Mavericks natuurlijk niet aanschaffen via de Apple Store
En ze zeggen op die Apple pagina:
[...]
Geldt dat ook voor een Mac Mini early 2009?