10.9.2 inc. de SSL fix komt deze week. Gezien de snelle releases achter elkaar de afgelopen weken.
[ Voor 36% gewijzigd door Daedalus op 25-02-2014 18:38 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Daedalus op 25-02-2014 18:38 ]
Ik mag toch hopen dat ze vandaag bedoelen.PBP schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:42:
10.9.2 inc. de SSL fix komt deze week. Gezien de snelle releases achter elkaar de afgelopen weken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Het is 1 regel code, 1 regel.CyBeR schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:34:
Ik heb toch al eerder aan je uitgelegd dat je een OS release niet even zomaar de wereld in kan sturen?
[ Voor 33% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 01:19 ]
Zelfs dat soort dingen moet getest worden. Je wilt gewoon niet dat die ene regel code ergens een of ander neveneffect heeft wat de boel erger maakt. Daarom duurt dit soort dingen even.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:54:
[...]
Het is 1 regel code, 1 regel.
Je brengt daar zo snel mogelijk een noodpatch voor uit, 10.9.2 kun je later aan verder werken.
Simpele kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn nou eenmaal vele malen meer IOS devices dan OSX devices. Daarnaast zijn alle IOS devices draagbaar en worden veel buitenhuis gebruikt. En dat is juist waar deze kwetsbaarheid misbruikt kan worden: op open WIFI netwerken (buitenshuis dus). In dat licht bezien valt Apples keuze voor het prioriteit geven aan IOS prima te begrijpen.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:32:
[...]
Ik mag toch hopen dat ze vandaag bedoelen.
Inmiddels laat Apple al 4 dagen lang weten aan OSX gebruikers dat ze wat Apple betreft tweederangs zijn en dat het voor hun inmiddels alleen nog maar gaat om iOS.
Je snapt wel dat jouw uitleg precies de definitie is van tweederangs he?Tjoekie schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:40:
[...]
Simpele kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn nou eenmaal vele malen meer IOS devices dan OSX devices. Daarnaast zijn alle IOS devices draagbaar en worden veel buitenhuis gebruikt. En dat is juist waar deze kwetsbaarheid misbruikt kan worden: op open WIFI netwerken (buitenshuis dus). In dat licht bezien valt Apples keuze voor het prioriteit geven aan IOS prima te begrijpen.
Maar gezien je stellige bewoordingen ("tweederangs") hier, maar ook in eerdere berichten verwacht ik niet dat jij hier begrip voor kunt opbrengen.
[ Voor 14% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 12:08 ]
tweederangsPyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:06:
[...]
Je snapt wel dat jouw uitleg precies de definitie is van tweederangs he?
En dat ze dus hadden moeten wachten tot ze een fix hadden voor zowel OSX als iOS? Het bestond al sinds 2012, die paar extra dagen konden ook nog wel. Maar nee, laten we asymmetrisch een fix uitbrengen en daarmee een enorm probleem creëren.
Lees anders gewoon effe 9to5Mac, Apple Insider, de reacties van notabene de voormalig Apple Security Officer. Ik ben het zat om te moeten reageren op persoonlijke aanvallen van mensen die overduidelijk een extreem misplaatst loyaliteitsgevoel hebben naar een leverancier van hun spullen hebben en echt werkelijk waar alles goed praten.Tjoekie schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:29:
[...]
tweederangs
tweederangs bijv.naamw.Uitspraak: [twedəˈrɑŋs] van mindere kwaliteit Voorbeeld: `een tweederangs hotel` ...
![]()
Je hoort mij niet beweren dat OSX van mindere kwaliteit is vergeleken met IOS. De één heeft nog wel een bug en de andere niet meer. Daarnaast vind ik het wel prettig dat men een fix voor een platform meteen uitrolt als deze gereed is en niet gaat wachten tot alle fixes voor andere platformen ook klaar zijn.
Ik zie trouwens het enorme probleem niet dat nu volgens jouw gecreëerd is. Was het probleem minder groot geweest als de bug simultaan was gefixed voor beide platformen? Of had het probleem dan helemaal niet bestaan? Of hadden ze de fix eerst moeten uitbrengen voor de veel kleinere userbase (OSX) die ook nog eens minder risico liep op misbruik zodat jij had kunnen schreeuwen dat IOS gebruikers "tweederangs" zijn? Of was het bestaan van de bug anders nooit aan het ligt gekomen?
Zo veel vragen.... zo weinig antwoorden.
[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 12:45 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
In de eerste plaats ben ik niets aan het goed praten. Ik probeer jou alleen duidelijk te maken waarom er waarschijnlijk een paar dagen zit tussen het uitbrengen van een fix voor IOS en voor OSX. Dat is waar onze discussie over gaat. Het doel is daarbij om jou vooral te laten inzien dat dit niets te maken heeft met meer belang hechten aan een bepaald platform of userbase, maar meer met praktische zaken als resources en prioriteiten stellen.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:33:
[...]
Lees anders gewoon effe 9to5Mac, Apple Insider, de reacties van notabene de voormalig Apple Security Officer. Ik ben het zat om te moeten reageren op persoonlijke aanvallen van mensen die overduidelijk een extreem misplaatst loyaliteitsgevoel hebben naar een leverancier van hun spullen hebben en echt werkelijk waar alles goed praten.
Op je vraag hoe erg deze bug is: https://www.imperialviolet.org/2014/02/22/applebug.html
Daarnaast raad ik je aan om vandaag met een MacBook vooral veel openbare Wifi-netwerken te bezoeken waarvan iedere Jan de Hekker nu weet hoe deze te misbruiken doordat Apple na anderhalf jaar besloot een bug te fixen en dus de fout bekend te maken zonder deze te fixen voor hun andere platform (een doodzonde). En dat mijn mede-tweaker is het tweederangs behandelen van klanten van het laatst genoemde platform.
Met een grote lijst aan gevolgen en dus kun je die niet zomaar even veranderen. Meer info: http://www.macrumors.com/...-bug-other-apps-affected/Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:54:
Het is 1 regel code, 1 regel.
Zo snel mogelijk betekent niet halsoverkopJe brengt daar zo snel mogelijk een noodpatch voor uit, 10.9.2 kun je later aan verder werken.
Zoals ik net al heb uitgelegd doet dat bedrijf het dus helemaal niet goed. Ze komen met een update en vervolgens wordt ie weer ingetrokken omdat ie heel veel stuk maakt. Daarna fixen ze het en komt ie weer beschikbaar. Of ze pushen een nieuwe update waar weer een update voor nodig is omdat er wederom iets stuk gaat.Crue genoeg doet het bedrijf dat telkens door Apple zo als pispaaltje wordt gebruikt dit wel goed: ze komen meteen met een update en gaan niet eerst rustig weekend vieren (de overige blunders maken ze ook, maar die tenminste niet).
En zoals iedere hulpverlener als eerste aangeleerd krijgt: blijf ten alle tijden kalm en werk zorgvuldig. Als je als een gek gaat lopen rennen en je valt ben je slachtoffer nummer zoveel en ben je niet meer in staat om een ander te helpen. De andere slachtoffers hebben hier dus niets aan. Dit soort security issues zijn geen haar anders. Haastige spoed is nooit goed.Daarbij is dit een noodsituatie.
Dat hebben anderen hier ook van jou. Je reageert heel fel op dingen waar je totaal geen verstand van hebt en presenteert bepaalde zaken als absolute waarheid. Zoals nu al diverse malen is aangegeven: software zit heel anders in elkaar dan jij denkt. Je denkt er veel te licht over, software en met name security is ontzettend complexe materie. Het is niet voor niets dat er nu op universitair niveau onderzoek wordt gedaan naar dit soort zaken en we daar op het moment zelf weinig van begrijpen. Probeer de vragen die ik een stukje hierboven heb gesteld over UNIX systemen maar eens te beantwoorden. Uiteraard op technisch niveau. Van mij part citeer je stukken van Tanenbaum of Schneier.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:33:
Ik ben het zat om te moeten reageren op persoonlijke aanvallen van mensen die overduidelijk een extreem misplaatst loyaliteitsgevoel hebben naar een leverancier van hun spullen hebben en echt werkelijk waar alles goed praten.
[ Voor 89% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 16:02 ]
Dat heb ik wel gedaan:Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:52:
Je kunt aankomen met allerlei zaken als 'het is complex' en er nog een lading persoonlijke aanvallen bovenop gooien (die echt helemaal nergens op gebaseerd zijn) maar zie nergens iemand ingaan op het feit dat ze dus de patch op twee momenten uitbrengen, en DAT is waar de crux ligt.
Wacht dan met de patch tot je ook de patch voor je andere platformen klaar hebt. Het zat er al sinds 2012 in. Dus waarom nu halsoverkop deze blunder maken?
Daar is helemaal niks complex aan, het is een kinderlijke blunder.
Wat wederom niet verklaard waarom je dan niet even een paar dagen extra wacht maar ervoor kiest om 1 van je platformen onder de bus te gooien om de ander te redden van een probleem wat tot dusver niet in de publiciteit was gekomen. Let op: het was een probleem dat niet bestaat uit een slimme truc maar simpelweg het daadwerkelijk niet versleutelen, al sinds 2012. Je hoefde als aanvaller niks extra uit te vinden, het was letterlijk een open deur (wat dan dus in jouw case een paar weken geleden zou zijn gelukt net zoals jailbreaks een tijd nodig hebben om slimme trucs te vinden om het uberhaupt mogelijk te maken).Tjoekie schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:02:
[...]
Dat heb ik wel gedaan:
Zoals je zelf al zegt "vooral veel openbare Wifi-netwerken te bezoeken" is een use case die vooral geld voor mobiele devices, IOS dus. Met meer dan 700 miljoen devices is dat een grote groep om verantwoordelijk voor te zijn. De combinatie van het grote aantal devices en de zeer waarschijnlijke use case van het verbinden met een onbekend WIFI netwerk maakt dat IOS de nummer 1 kandidaat was om als eerste een update te ontvangen
Het feit dat de bug al sinds 2012 in de software zit betekend niet dat men er ook al sinds 2012 vanaf weet. Wat veel waarschijnlijker is, is dat dit hooguit een paar weken geleden naar boven kwam en er toen snel geschakeld moest worden. Met als gevolg eerst een patch voor IOS en binnenkort een patch voor OSX omdat ook Apple maar beperkte resources heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 16:08 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 16:31 ]
Ofwel lees je er overheen, ofwel wil je het niet zien maar feit blijft dat meerdere mensen dit hebben uitgelegd. Nogmaals: het gaat hier om twee verschillende systemen die hoogstens een basis met elkaar delen maar dat maakt ze nog niet eenvoudig vergelijkbaar. Zie ook mijn andere reactie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41822197Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:52:
Je kunt aankomen met allerlei zaken als 'het is complex' en er nog een lading persoonlijke aanvallen bovenop gooien (die echt helemaal nergens op gebaseerd zijn) maar zie nergens iemand ingaan op het feit dat ze dus de patch op twee momenten uitbrengen, en DAT is waar de crux ligt.
Het gaat erom dat je begrijpt hoe de materie in elkaar steekt want dat doe je gewoonweg niet en dat is niet handig (vooral niet voor jezelf). Dat is wat anderen je ook proberen te vertellen. Het is niet een kwestie van eventjes een patchje schrijven en uitbrengen. Het gaat erom dat je EN het probleem oplost EN geen nieuwe problemen creëert. Daardoor duurt het vaak een tijdje voordat patches uitgegeven worden. Browse eens wat bugs van Firefox door in hun bugtracker. Je zult heel vaak zien dat ze met een patch komen en dat die diverse malen herschreven wordt omdat andere dingen ineens stuk gaan. Het helpt je beter om het proces te begrijpen.Daar is helemaal niks complex aan, het is een kinderlijke blunder. Je kunt dus aankomen met allerlei drogredenen en je verstoppen achter universitaire onderzoekjes, maar die zijn totaal niet relevant. Het gaat heel simpel om dit: ze hebben de patch niet tegelijk uitgebracht en daarmee een enorm probleem gecreëerd.
Hier spreek je jezelf compleet tegen. Je had het daarnet nog over "zo snel mogelijk uitbrengen" en nu mogen ze dat niet meer doen. De reden dat ze voor iOS eerder zijn is dat "zo snel mogelijk uitbrengen".Wacht dan met de patch tot je ook de patch voor je andere platformen klaar hebt. Het zat er al sinds 2012 in. Dus waarom nu halsoverkop deze blunder maken (om het te betrekken op je eigen voorbeeld van de hulpverlener)?
Dat zal de meesten hier ook wel verbazen maar dat is nou eenmaal onderdeel van marketing. Wij techneuten denken daar heel anders over omdat wij wel weten dat zoiets eenieder kan overkomen. Hebben we ook historische data van. Om diezelfde reden verbaas ik mij ook enorm over de massale overstap van WhatsApp naar Telegram en dan vooral wanneer men als argument "privacy" geeft (als je dat echt belangrijk vindt gebruik je deze diensten niet).Zeker wanneer je als bedrijf de concurrentie aanvalt op securitygebreken (Android en Windows) kun je niet zelf zo'n extreme blunder maken (ik kan me voorstellen dat Phil Schiller zich voorlopig koest houdt met zijn uitspraken).
...we weten inmiddels allemaal wel dat Apple een blackbox bedrijf is en dat we op dit vlak niet verder zullen komen dan giswerk. Voor wie bekend is met de techniek/technologie is dat gissen makkelijker vanwege het grote inzicht in dit soort materie.Wat wederom niet verklaard waarom je dan niet even een paar dagen extra wacht maar ervoor kiest om 1 van je platformen onder de bus te gooien om de ander te redden van een probleem wat tot dusver niet in de publiciteit was gekomen.
Schot voor open doel. Alle informatie was al bekend, dan is het maken van een exploit ook niet zo moeilijk meer. Dat het een groot probleem was wisten we ook al. Brengt ons tevens bij een ander punt waar je volledig aan voorbij gaat: uiteindelijk ligt de bal bij de gebruiker. Je kunt zoveel patches uitbrengen als je wilt maar de user moet ze wel installeren. Helaas is dat iets wat men massaal weigert. Het is niet voor niets dat wij systeembeheerders updates forceren.Pyrone89 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:30:
Voila: http://9to5mac.com/2014/0...-capture-all-ssl-traffic/
"It’s difficult to over-state the seriousness of this issue"
[ Voor 33% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2014 18:50 ]
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2014 18:57 ]
Ik ga niet happen als je het niet erg vind.
Lekker kort.
Het punt was niet hoe lang het heeft geduurd, het punt was dat ze de patch niet tegelijk uitbrachten, wat de ongeschreven grondregel is bij 0 day patches.Hoite schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:30:
En ook geüpdatet, speciaal even m'n andere Macs gescreenshared om de patch ook daar te installeren aangezien ik donderdagavond pas weer thuis ben.
Het heeft nu een week ofzo geduurd voordat er een patch was? is dat echt heel lang? Lijkt me dat ze zoiets toch gewoon goed moeten testen, als je met je quick-fix de boel nog verder sloopt is de wereld helemaal te klein.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq