Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:47
Startpost in aanbouw

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/de/Osx-mavericks-screenshot.jpg

OS X Mavericks 10.9

Op 10 Juni 2013 is OS X Mavericks geïntroduceerd tijdens het jaarlijkse WWDC. Deze versie is de nieuwe major release die OS X Mountain Lion opvolgt.
Features uitgelicht
De volgende features zijn reeds bekend:
  • Improved multiple display support: The menu bar and the Dock can be accessed on secondary displays; Apple TV can be used as an external display
  • Mission Control has been updated to organize and switch between Desktop workspaces independently between multiple displays
  • Finder enhancements, including tabs, fullscreen support and document tags
  • Added new iBooks and Maps applications
  • Calendar enhancements
  • Safari enhancements
  • iCloud Keychain
  • Notification Center enhancements
  • Timer Coalescing
  • App Nap
  • Compressed Memory
  • OpenGL 4.1 Core Profile
  • OpenCL 1.2
  • Server Message Block version 2 (SMB2) is now the default protocol for sharing files
  • Linkedin sharing integration
Multi display support
eindelijk... kan er fatsoenlijk gewerkt worden met meerdere schermen _/-\o_ . En de rest:
  • Je menubalk en dock op meerdere schermen
  • Je AppleTV gebruiken als volwaardig extra scherm
  • Mission control is nu beschikbaar op meerdere schermen
Finder tabs
Tabs in Finder waren voor menigeen een enorm gemis. Natuurlijk hadden we Totalfinder al, maar nu ziet ook Apple in dat tabs toch echt wel een 'must-have' is in 2013. In combinatie met Fullscreen, Tags en drag & drop een grote verbetering.
iBooks & Maps
Het zat er aan te komen, iBooks en Maps voor OS X! Maps heeft daarnaast als extra handige feature dat je de reis op je Mac kan plannen en daarna doorstuurt naar je iPhone of iPad!
Calendar
De agenda is verbeterd, 'slim' en gelijk getrokken met die van iOS7. Je agenda weet namelijk precies hoe lang je moet reizen om van A naar B te komen en plant dit automatisch voor je in. Je moet weer op tijd terug zijn voor je volgende afspraak? No problem! Want je krijgt een melding als je weer terug moet reizen.
Safari
Safari is uitgebreid met Twitter en LinkedIn feeds, een verbeterde bookmarkingtool en iCloud keychain. De vraag is alleen als je je wachtwoorden wel in iCloud wilt opslaan...
Notification center
Het is mogelijk om nu direct op een notificatie te reageren, mits deze dat ondersteund (zoals iMessage). Nu iOS nog!
Timer coalescing
Een duur woord voor het beter beheren van de processor zodat er minder power nodig is om applicaties te draaien. Meer uitleg vindt je hier.
App Nap
App Nap is ook gericht op stroombesparing. Een app wordt namelijk op 'pauze' gezet al deze niet zichtbaar is op je beeldscherm. Meer uitleg vindt je hier.
Compressed Memory
Compressed Memory zorgt ervoor dat je apps nog sneller opstarten door geheugen te comprimeren. Meer uitleg vindt je hier.
Bronvermelding
http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X_Mavericks
http://www.iphoneclub.nl/...-os-x-10-9-mavericks-aan/
Media
Hands-on
Youtube!
OS X 10.9 wallpaper
Linkje!

[ Voor 142% gewijzigd door _Piwi_ op 23-10-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Vanavond de beta installeren. Ben benieuwd hoe dit gaat werken. Ik kijk vooral uit naar de energie besparende mogelijkheden. Vroegah, OSX 10.6.x kon ik 8-12 uur op 1 accu werken (scherm contrast heel laag zetten) en nu ongeveer 4-5 uur. Ik zou graag weer zien dat ik wat langer op 1 accu kan werken.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 11:06

BombaAriba

Ondertitel

Ultimation schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:10:
Vanavond de beta installeren. Ben benieuwd hoe dit gaat werken. Ik kijk vooral uit naar de energie besparende mogelijkheden. Vroegah, OSX 10.6.x kon ik 8-12 uur op 1 accu werken (scherm contrast heel laag zetten) en nu ongeveer 4-5 uur. Ik zou graag weer zien dat ik wat langer op 1 accu kan werken.
ICM met Haswell zal de accuduur denk ik helemaal verbeteren. En software die op accuverbetering gericht is en hardware die daarop gericht is. Maar ik twijfel nu toch echt of ik niet van Chrome weer moet overstappen naar Safari aangezien Chrome het vast niet zo goed gaat implementeren als Safari dat kan(wat natuurlijk ook logisch is).

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

ben nu test aan doen op 2008 24 inch imac.
upgrade van mt lion 10.8.4 naar de DP1 van 10.9.
Eens kijken hoe dat process loopt voordat ik mijn macbook upgrade:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:19
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/4905/schermafbeelding.png

De activiteitenweergave heeft wat kleine leuke veranderingen.
Het laat bijvoorbeeld zien welk programma relatief veel impact heeft op de accu.
Tot dusver lijkt de accuduur niet slechter, noch beter. Dat is best begrijpelijk voor een preview versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 11:41

BKJ

Ik heb al een aantal programma's die crashen:

- Skype (crash na klikken op naam)
- IntelliJ IDEA 12 (start niet eens op)
- MacRabbit Espresso (crasht na openen file in viewer)

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 448322

Zat al te wachten tot iemand een topic zou open!

Heb hem sinds 12uur op me macbook pro staan, Tot nu toe bevalt die prima ben wel tegen wat kleine bugs aangelopen maar goed wat verwacht je van een eerste versie van een developer preview.

Bugs tot nu toe;

* Software update (via App Store)
Na het accepteren van de update ging die hem installeren en zou die herstart worden echter
Doet die alles goed alleen ipv herstarten sluit die zich gewoon af.

* Safari
Filmpjes kijken in full screen mode doet het niet, Hij speelt het filmpje wel af maar niet full sereen.
Hij geeft wel aan dat die in full screen mode zit en door esc te drukken uit full screen mode gaat.
Maar hij blijft gewoon in zijn normale formaat afspelen.

* Xbmc [Start niet op]
Installatie ging prima niks mis, Maar dan wil je hem openen maar hij stuitert dan een keer op het dock (net als of die hem wilt openen) maar dan verdwijnt die en opent die niks.

* Microsoft office [Melding]
Doet het prima & installeren geen probleem, Alles werkt voor zover ik het heb getest.
Alleen bij het openen van de programma's krijg je iedere keer deze melding
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/1875/20867680.pnghttp://img526.imageshack.us/img526/6042/72282424.png

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 448322 op 11-06-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm, de rare crashes doen mij beslissen dat ik even op de volgende build wacht :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Welke Microsoft Office versie gebruik je? Ik ben daar aardig van afhankelijk namelijk.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microsoft office 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ultimation schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:10:
Welke Microsoft Office versie gebruik je? Ik ben daar aardig van afhankelijk namelijk.
Ik draai 2011 met de meest recente updates en die geeft geen foutmeldingen.

Wat bij mij niet werkt is Airdrop, de iphone (iOS 7) en mac willen elkaar niet zien :? de mac en m;n airbook vinden elkaar wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Fietsbel op 11-06-2013 16:13 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fietsbel schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:12:
[...]

Ik draai 2011 met de meest recente updates en die geeft geen foutmeldingen.
same here 2011 met 14.3.4 update werkt prima.
upgraded vanaf 10.8.4 ging prima op 2008 imac.
op mijn "productie" macbook wacht ik nog even op een paar revisies verder, eerst alle software testen die nu draai op mijn macbook.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 11-06-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

apart, krijg hem alleen bij het opstarten van de office programma's.
Omdat die mogelijk geen connectie met de database kan maken.
Maar volgens de melding heeft dat alleen invloed op scrapbook en dat soort functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Iemand die OSX 10.9 ook daadwerkelijk geïnstalleerd heeft mag de startpost van mij uitbreiden, stuur dan even een PM.

Ik heb de Developer versie ook in mijn bezit. iOS7 wel geïnstalleerd maar OSX10.9 durf ik nog niet zo goed gezien ik van mijn macbook afhankelijk ben (werk / studie). Benieuwd welke bugs allemaal naar voren komen en dan beslis ik pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas is de dev versie niet te installeren in vmware fusion, nog aan kijken hoe ik de image geboot krijg, lijkt locked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

superbig91 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:19:
Iemand die OSX 10.9 ook daadwerkelijk geïnstalleerd heeft mag de startpost van mij uitbreiden, stuur dan even een PM.

Ik heb de Developer versie ook in mijn bezit. iOS7 wel geïnstalleerd maar OSX10.9 durf ik nog niet zo goed gezien ik van mijn macbook afhankelijk ben (werk / studie). Benieuwd welke bugs allemaal naar voren komen en dan beslis ik pas.
Partitioneer je schijf en installeer hem naast je huidige os. Dat heb ik ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probleem van de fout melding opgelost met Microsoft Database Utility.
Zat een fout in zijn Identity 8)7, nieuwe toegevoegd en was probleem opgelost. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een 27" iMac (late 2012) en voor mij is het hele accugebeuren niet interessant dus. Wel super natuurlijk voor de macbook users. Multiple displays en mission control wat hiermee samen hangt is ook fijn maar niet op mij van toepassing. Enige interessante vond ik de nieuwe Maps en de veranderingen in Safari. En ohja, de finder tabs en de tags kunnen misschien ook wel handig zijn. Kopen zal ik hem zeker wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door remzor op 11-06-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Hackintosh scene is aardig op weg! Gaat goedkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372084

Leuke nieuwe features, dat is mijn eerste mening na het zien van de presentatie. Vooral de vernieuwingen in de finder spreken mij zeer aan, dat vind ik (ondanks dat ik al bijna 2 jaar werk op een Mac) nog steeds niet fijn werken momenteel. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de veranderingen in Mavericks zullen werken in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand anders ook het probleem met Divx installeren? bij mij stopt de installatie bij het scherm met de keuze om bing als std zoek machine te gebruiken.. meerdere keren geprobeerd, maar loopt iedere keer vast.

[edit] Uit eindelijk een andere gevonden (Ook Divx versie9) die wel kunnen installeren.
Bug;

*Safari lukt het niet om bestanden af te spelen waar bij Divx nodig is.
(In Chrome werkt die prima)
Anoniem: 372084 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:08:
Leuke nieuwe features, dat is mijn eerste mening na het zien van de presentatie. Vooral de vernieuwingen in de finder spreken mij zeer aan, dat vind ik (ondanks dat ik al bijna 2 jaar werk op een Mac) nog steeds niet fijn werken momenteel. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de veranderingen in Mavericks zullen werken in de praktijk.
Gebruik op me andere os XtraFinder omdat ik altijd tabs miste, is niet echt wat nieuws. ;). tags zijn wel een leuke toevoeging.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 448322 op 11-06-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zit er nu naast tabbladen in Finder ook dubbele kolommen zoals in TotalFinder ?

Dit is voor mij echt een must aangezien ik met regelmaat bestanden verplaats.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-QZ08lZvYd4Q/UbdHOjX4C5I/AAAAAAAAByg/sko7ogkox8Y/s550/Total%2520Finder%2520copy.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:02
Zijn er mensen die Mavericks op een 15'' rMBP draaien?
Ik kan zelf Mavericks vrijdag pas installeren, maar ik ben wel erg nieuwsgierig: hoe is de performance van de UI en scrollen in Safari / andere applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TS, Een link naar de nieuwe Wallpaper mag wat mij betreft ook wel in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RnB schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:53:
Zijn er mensen die Mavericks op een 15'' rMBP draaien?
Ik kan zelf Mavericks vrijdag pas installeren, maar ik ben wel erg nieuwsgierig: hoe is de performance van de UI en scrollen in Safari / andere applicaties?
Ik ben nu aan het installeren, dual boot naast 10.8.
Gewoon via diskutil een partition maken van 50gb en daarop mav installeren, dan kan je tijden boot kiezen welke osx je wilt starten zonder je huidige installatie te verklooien:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Destianto schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:52:
Zit er nu naast tabbladen in Finder ook dubbele kolommen zoals in TotalFinder ?

Dit is voor mij echt een must aangezien ik met regelmaat bestanden verplaats.

[afbeelding]
Ik ben al de hele dag bezig met 10.9 Mavericks maar dubbele sidebars heb ik nog niet gezien.
Waar zou je dat in kunnen stellen dan? ik heb nu gewoon bijna het zelfde als XtraFinder alleen met tag mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/3863/xtra.pngAfbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/2622/screenshot20130611at184.png
Links Lion met xtrafinder / Rechts Mavericks

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 448322 op 11-06-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Anoniem: 151407 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:26:
[...]

Ik ben nu aan het installeren, dual boot naast 10.8.
Gewoon via diskutil een partition maken van 50gb en daarop mav installeren, dan kan je tijden boot kiezen welke osx je wilt starten zonder je huidige installatie te verklooien:)
Graag hoor ik jouw bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:20
RnB schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:44:
[...]

Hier ook 10.9 op een rMBP 15'' 8GB 256GB, vanzelfsprekend is ie aan het indexeren dus dat is altijd wat lastig, maar ik zie desondanks vloeiende animaties, vergelijkbaar met Mountain Lion. Facebook.com lijkt wel een heel stuk soepeler met het scrollen door de pagina, dat stemt me positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RnB schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:44:
[...]

Werkt best goed, je merkt wel af en toe een hapering maar dat verwijt ik maar aan de beta:)
helaas werken een hoop apps niet, of worden blocked met install(wat weer te unblocken is)

tot nu toe wat niet werkt:

Royal TSX, crash bij installeren rdp plugin. (nodig voor werk dus bummer)
iStat Menus werkt niet, menucracker wat nodig is werkt niet op 10.9 (niet nodig maar gewoon handig)

Kan in iedergeval mooi de boel om booten als ik wil spelen met 10.9 beta, als ik het zat ben dan dump ik de partitie en is alles weer clean.
Zal hem zeker bijhouden kwa updates en blijven testen met apps.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 11-06-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youp.c
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik heb nu dik een uur de beta draaien op mijn externe hdd en moet zeggen dat het OS (en Safari) merkbaar sneller is, maar het is natuurlijk ook een clean install. De Maps app werkt wel fijn en overzichtelijk, de iBooks app kan ik niet tevoorschijn toveren. De Calendar en Contacts apps zijn ontdaan van alle franjes, de reminders/herinneringen nog niet en iTunes geeft aan dat er een update klaar staat (11.0.4) (van 5 juni).
Wel al enkele bugs gezien, bijvoorbeeld Flash Player krijg ik niet aan de praat in Safari. Ik heb het succesvol geïnstalleerd en het staat in de SystemPrefs, maar Safari geeft nog steeds een ontbrekende plugin-melding.

Rare is wel dat ik nu ik mijn iCloud account in de Mavericks beta SystemPrefs heb ingevuld ik wel kan inloggen op beta.icloud.com. Alleen het het is precies zoals de originele iCloud, want de iWork apps staan er niet bij. Heeft iemand iWork for iCloud wel aan de praat?

[ Voor 9% gewijzigd door youp.c op 11-06-2013 19:51 ]

PSN: youpey - Friendcode 3DS: 2895-6771-2678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
youp.c schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:45:
Ik heb nu dik een uur de beta draaien op mijn externe hdd en moet zeggen dat het OS (en Safari) merkbaar sneller is, maar het is natuurlijk ook een clean install. De Maps app werkt wel fijn en overzichtelijk, de iBooks app kan ik niet tevoorschijn toveren. De Calendar en Contacts apps zijn ontdaan van alle franjes, de reminders/herinneringen nog niet en iTunes geeft aan dat er een update klaar staat (11.0.4) (van 5 juni).
Wel al enkele bugs gezien, bijvoorbeeld Flash Player krijg ik niet aan de praat in Safari. Ik heb het succesvol geïnstalleerd en het staat in de SystemPrefs, maar Safari geeft nog steeds een ontbrekende plugin-melding.

Rare is wel dat ik nu ik mijn iCloud account in de Mavericks beta SystemPrefs heb ingevuld ik wel kan inloggen op beta.icloud.com. Alleen het het is precies zoals de originele iCloud, want de iWork apps staan er niet bij. Heeft iemand iWork for iCloud wel aan de praat?
Ik heb geen clean install, de overige previews werkten namelijk vanaf dag 1 ook al prima en het verschil is echt enorm. Chrome gaat bij mij de deur uit in ieder geval, want smooth-scroll is echt een genot. Verder werkt alles prima, ook Office 2011. Apple heeft mij in ieder geval weer overtuigen met iOS 7 en OSX 10.9. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
Zoals hier eerder al aangegeven, flash werkt niet.
Het installeert prima, Safari labelt Flash als verouderd, terwijl ik toch echt de laatste versie heb.
Waarschijnlijk is het uitgeschakeld door Apple omdat het nog niet lekker werkt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Stef42 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:21:
Het installeert prima, Safari labelt Flash als verouderd, terwijl ik toch echt de laatste versie heb.
Waarschijnlijk is het uitgeschakeld door Apple omdat het nog niet lekker werkt?!
Heeft Flash ooit lekker gewerkt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Stef42 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:21:
Flash werkt hier prima, dus ik weet niet waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
Kleine kanttekening, het bleek niet de laatste versie te zijn.
Standaard brengt de Adobe website via Safari mij naar versie 10.3.
De Adobe website ziet de Mac OS X versie als ergens tussen 10.4-10.5.
Na handmatig de juiste versie (11.7) te installeren via de website, lukt het wel.
Flash werkt iid gewoon :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef42 op 11-06-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Werkt aardig, nog geen vastlopers tegengekomen of apps die niet werken. Alles loopt een stuk vlotter naar mijn idee, Chrome de deur uit gedaan want Safari is echt geweldig snel en zuinig.

Toch lukken mij een paar dingen niet;
- iBooks staat er niet op?
- AirDrop met iOS 7 lukt niet
- Mijn iMac (ML) ziet mijn MBP (Mavericks) wel maar andersom niet met AirDrop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan ik ook gewoon een 'upgrade' uitvoeren van mijn Mointain Lion installatie en al mijn bestanden en instellingen behouden met deze DP? Ik heb niet zo'n izn om de hele avond bezig te zijn met alles opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Kurkentrekker schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:10:
Kan ik ook gewoon een 'upgrade' uitvoeren van mijn Mointain Lion installatie en al mijn bestanden en instellingen behouden met deze DP? Ik heb niet zo'n izn om de hele avond bezig te zijn met alles opnieuw in te stellen.
Kan, heb ik ook gedaan, DP1 is prima voor dagelijks gebruik (in mijn ogen dan - browsen/tekstverwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Allereerst: ik twijfel of dit wellicht iets teveel off-topic is, maar ik kon niet zo snel een ander actief topic vinden voor mijn vraag.

In aanloop naar OS X Mavericks, wil ik graag mijn iMac 27" medio 2010 een verse installatie geven. Reden hiervoor is dat ik in eerste instantie begonnen ben met de standaardinstallatie, daar heel veel software op uitgeprobeerd (en weer verwijderd) heb, in de tussentijd een SSD geplaatst heb (120 GB + 1 TB HDD los van elkaar) waarna ik mijn startup disk verplaatst heb naar de SSD en ook veelvuldig met virtual machines aan de slag ben geweest zonder eenvoudig over te kunnen schakelen naar Bootcamp.

Ik heb al Mountain Lion draaien en daarvoor de image vanuit de App Store gedownload om zo een bootable disk ervan te kunnen maken, dat zal geen probleem vormen.

Wel vraag ik me het volgende af: De laatste generatie iMacs kunnen met een Fusion Drive uitgevoerd worden. Ik heb een groot artikel bij AnandTech gelezen waarin ik de voordelen wel zie van deze setup.
  • Kan ik dit ook met mijn eigen bouwsel doen? Ik heb een Intel 330-series SSD.
  • Heeft dit nut bij mijn werkzaamheden in Lightroom en Pixelmator? Ik gebruik RAW+JPEG bestanden die flink op kunnen lopen. Daarnaast gebruik ik in mindere mate iMovie en Xcode.
Omwille van mijn werk moet ik regelmatig Windows testen en netwerken opzetten in een virtuele omgeving, ik gebruik hiervoor VMware Fusion (vandaar ook de SSD en 12 GB werkgeheugen). Nu begreep ik dat als ik een Bootcamp partitie aanmaak, ik die tevens als Virtual Machine kan benaderen.
  • Klopt het dat VMware Fusion de Bootcamp partitie kan gebruiken?
  • Is het mogelijk om meerdere Bootcamp partities te maken, dus een Windows 8 en een Windows 2012 Server bijvoorbeeld?
  • Hoe zit het met herinstallaties op die Bootcamp partitie(s)? Heeft dat nog gevolgen voor de rest van het systeem?
Aangezien dit de eerste keer wordt dat ik een Mac opnieuw moet installeren (ja, zo goed draait het nog steeds), ben ik ook benieuwd of mijn tweede schijf (de 1 TB HDD) onaangetast blijft als ik niet voor Fusion Drive kies en puur de SSD als opstartschijf gebruik. Kan iemand dit bevestigen?

Wat ik me als laatste afvraag is of ik straks Mavericks kan kopen, downloaden, maar niet installeren en daar direct een bootable disk van kan maken om daar een versie installatie mee te starten. Als dat zo is, kan ik met bovenstaande het beste wachten tot Mavericks uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 15:54
Tim.k schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:49:
Werkt aardig, nog geen vastlopers tegengekomen of apps die niet werken. Alles loopt een stuk vlotter naar mijn idee, Chrome de deur uit gedaan want Safari is echt geweldig snel en zuinig.

Toch lukken mij een paar dingen niet;
- iBooks staat er niet op?
vreemd, staat er bij mij wel standaard op, als je de appstore opent krijg je dan niet een popup voor apple apps?
daar staat ibooks dan ook tussen iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In safari doet mijn divx player het niet, chrome wel iemand anders daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:26
Ik heb hem net getest. en WAUW wat draait dit super snel.

Wat mij meteen opviel:
- In safari hapert Facebook niet meer
- IGN werkt zeer soepel in safari
- Mail hapert niet meer (als je het leest met meerdere bericht eraan gekoppeld)
- Appstore loopt duidelijk een stuk vloeiender
- Kaarten app is cool, maar op de magic mouse kun je niet noemen :(
- Tabs in finder werkt geweldig :D
- Hele interface loopt duidelijk een stuk vloeiender

Enkele bugs:
- In safari werkt de back-touch met de magic mouse niet
- scrollbars hangen soms vast of stotteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:54:
Omwille van mijn werk moet ik regelmatig Windows testen en netwerken opzetten in een virtuele omgeving, ik gebruik hiervoor VMware Fusion (vandaar ook de SSD en 12 GB werkgeheugen). Nu begreep ik dat als ik een Bootcamp partitie aanmaak, ik die tevens als Virtual Machine kan benaderen.
  • Klopt het dat VMware Fusion de Bootcamp partitie kan gebruiken?
Ja. Eerst je installatie afronden met bootcamp, daarna kun je in VMWare Fusion je Bootcamp partitie importeren als Virtual Machine. En vervolgens nog steeds als beide gebruiken.
  • Is het mogelijk om meerdere Bootcamp partities te maken, dus een Windows 8 en een Windows 2012 Server bijvoorbeeld?
Je kunt maar één bootcamp partitie aanmaken. Mogelijk kun je deze nog opsplitsen voor Windows 8 en Windows 2012 Server, maar dat weet ik niet.
  • Hoe zit het met herinstallaties op die Bootcamp partitie(s)? Heeft dat nog gevolgen voor de rest van het systeem?
Bootcamp maakt gewoon een partitie aan waar je Windows of iets anders op kun installeren. Je kunt hier verder mee doen wat je wilt. Als je de bootcamp partitie wilt verwijderen, start je vanuit OSX gewoon de Boot Camp Utility op, en kun je de partitie verwijderen en krijgt OSX de ruimte terug. Je kunt het ook met een andere tool doen, maar dat is sterk af te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:42
Zo, Mavericks even op een externe HDD met FireWire 800 geïnstalleerd. Loopt aardig goed! Ga er m'n Retina MacBook Pro nog niet mee belasten. Kan me voor m'n werk geen wacky laptop permitteren. :+

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Anoniem: 448322 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:24:
[...]

Partitioneer je schijf en installeer hem naast je huidige os. Dat heb ik ook gedaan
Ja, maar mijn macbook retina heeft maar 256 GB schijfje en er staat ook al windows op (die wel opnieuw geïnstalleerd moet worden trouwens...). Kan je 2 x OS X + 1 x Windows installeren dan?
Destianto schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:55:
@TS, Een link naar de nieuwe Wallpaper mag wat mij betreft ook wel in de OP.
Done! :)
Rivanov schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:18:
Zo, Mavericks even op een externe HDD met FireWire 800 geïnstalleerd. Loopt aardig goed! Ga er m'n Retina MacBook Pro nog niet mee belasten. Kan me voor m'n werk geen wacky laptop permitteren. :+
Hmm, vanaf wanneer kan je extern een OS mounten? Met windows is mij dat nog nooit gelukt in ieder geval...

[ Voor 24% gewijzigd door _Piwi_ op 11-06-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:17

3DDude

I void warranty's

Externe hdd en Mac os x doet het prima hoor? :)

Command R -> aangeven waarvan je wilt booten? ;)

*edit zijn jullie allemaal dev'ers ? vooral het Multiscreen, ondersteuning wil ik proberen..

Maarja ik wacht wel op de final release.. heb hem te hard nodig voor studie enz.

[ Voor 75% gewijzigd door 3DDude op 12-06-2013 00:10 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

superbig91 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:38:
[...]

Ja, maar mijn macbook retina heeft maar 256 GB schijfje en er staat ook al windows op (die wel opnieuw geïnstalleerd moet worden trouwens...). Kan je 2 x OS X + 1 x Windows installeren dan?
Je hebt kans dat windows niet meer boot in die combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Anoniem: 151407 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 07:39:
[...]

Was ik al bang voor... Niet dat ik het nog veel gebruik trouwens ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe Keychain?

Hoop dat dit een goede vervanger voor 1password....scheelt weer 'n app en € :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 20:27
Daar ben ik ook benieuwd naar. En de ervaringen met Time Machine.
Die was al enorm verbeterd in ML (verschillende opslagmedia zonder steeds de verwijzing te hoeven aanpassen, echt handig).
Maar gisteravond had ik weer waar ik me altijd enorm aan stoor (gebeurd gelukkig niet vaak): ik wil naar bed en er loopt net een back up naar de nas, 4,35 van de 4,8gb te gaan. Goed, dan maar iets later gaan pitten. Maar als ik bijna bij de 4,8 ben is het ineens nog 5,1 te gaan, en daarna nog 5,5...
De boel maar afgebroken, want zo duurt de nacht me te lang :)

Zoals gezegd, gebeurd niet vaak, maar wel altijd net als ik naar bed wil (dan valt het op natuurlijk).
Als de "voorspelling" van TM direct 5,5gb was geweest had ik de boel al eerder afgebroken. Hopelijk is dit dan verbeterd in Maverick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
dcl! schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:10:
Daar ben ik ook benieuwd naar. En de ervaringen met Time Machine.
Die was al enorm verbeterd in ML (verschillende opslagmedia zonder steeds de verwijzing te hoeven aanpassen, echt handig).
Maar gisteravond had ik weer waar ik me altijd enorm aan stoor (gebeurd gelukkig niet vaak): ik wil naar bed en er loopt net een back up naar de nas, 4,35 van de 4,8gb te gaan. Goed, dan maar iets later gaan pitten. Maar als ik bijna bij de 4,8 ben is het ineens nog 5,1 te gaan, en daarna nog 5,5...
De boel maar afgebroken, want zo duurt de nacht me te lang :)

Zoals gezegd, gebeurd niet vaak, maar wel altijd net als ik naar bed wil (dan valt het op natuurlijk).
Als de "voorspelling" van TM direct 5,5gb was geweest had ik de boel al eerder afgebroken. Hopelijk is dit dan verbeterd in Maverick.
Is de bedoeling niet juist dat je de Time Machine back-up 's nachts kan runnen, als je MacBook dicht geklapt ligt? Waarom zou je hem dan onderbreken om te gaan slapen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Hij gaat van de stroom af, en mee naar boven als ik ga slapen. Leg 's nachts dat soort spullen altijd naast me mocht er inbraak zijn beneden.

Ah je bedoeld power nap. Dat zit niet op die van mij (2010), hij stopt iig met back up als ik 'm dichtklap.

[ Voor 28% gewijzigd door dcl! op 12-06-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
3DDude schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:09:
Externe hdd en Mac os x doet het prima hoor? :)

Command R -> aangeven waarvan je wilt booten? ;)

*edit zijn jullie allemaal dev'ers ? vooral het Multiscreen, ondersteuning wil ik proberen..

Maarja ik wacht wel op de final release.. heb hem te hard nodig voor studie enz.
Multiscreen support is echt super. Fullscreen modus op het ene scherm en gewoon doorwerken op het andere. Eindelijk zoals het hoort! En ook de combinatie met de Apple TV is super! Triplescreen. 8)

En OS X kun je gewoon perfect booten vanaf een externe HDD. Doe dat zo vaak met Beta's. Werkt heerlijk.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kan gewoon time machine backups maken in power nap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Anoniem: 151407 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:12:
je kan gewoon time machine backups maken in power nap.
Nee. http://support.apple.com/kb/ht5394
Ik heb pro uit 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja ik een retina dus verschilt per model. shit happens:)

Power Nap does more when your Mac is plugged in to an AC outlet

When your portable Mac is connected to a power source, it also downloads software updates, makes backups with Time Machine, performs Spotlight indexing, and can continue Mac App Store downloads. It also updates Help Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20
dcl! schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:39:
Hij gaat van de stroom af, en mee naar boven als ik ga slapen. Leg 's nachts dat soort spullen altijd naast me mocht er inbraak zijn beneden.
Laat je hem toch even open en aan de stroom naast je bed liggen als je echt dan die backup wilt maken?

En anders gaat ie de volgende keer wel weer verder hoor :)

Wachten op een backup is wel een beetje ouderwets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik merk een flinke verbetering qua performance op een Retina MacBook Pro. Vooral op de Intel HD Graphics 4000 merk ik dat het wisselen tussen fullscreen apps veel soepeler is geworden, voornamelijk tijdens het draaien van meerdere zware programma's. Wat natuurlijk weer beter is voor de batterij, omdat je bij zwaar werk niet hoeft te schakelen naar de 650M.

Op wat kleine schoonheidsfoutjes na, zoals dat de menubar soms ineens een transparante achtergrond heeft, ben ik er wel tevreden over. Er zijn een aantal programma's die niet helemaal goed meer werken, sommige crashen meteen bij het opstarten, maar dat viel wel te verwachten. Ik heb het dan over programma's als MPlayerX en VLC, die toch afhankelijk zijn van bepaalde APIs die zeer waarschijnlijk aangepast zijn. Heb alles netjes ge-report.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
ThomasG schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:08:
Ik merk een flinke verbetering qua performance op een Retina MacBook Pro. Vooral op de Intel HD Graphics 4000 merk ik dat het wisselen tussen fullscreen apps veel soepeler is geworden, voornamelijk tijdens het draaien van meerdere zware programma's. Wat natuurlijk weer beter is voor de batterij, omdat je bij zwaar werk niet hoeft te schakelen naar de 650M.

Op wat kleine schoonheidsfoutjes na, zoals dat de menubar soms ineens een transparante achtergrond heeft, ben ik er wel tevreden over. Er zijn een aantal programma's die niet helemaal goed meer werken, sommige crashen meteen bij het opstarten, maar dat viel wel te verwachten. Ik heb het dan over programma's als MPlayerX en VLC, die toch afhankelijk zijn van bepaalde APIs die zeer waarschijnlijk aangepast zijn. Heb alles netjes ge-report.
De menubar wordt bij mij transparant zodra ik wissel naar een tweede beeldscherm. Dit lijkt mij normaal gedrag?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Bosmonster schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:56:
[...]

Laat je hem toch even open en aan de stroom naast je bed liggen als je echt dan die backup wilt maken?

En anders gaat ie de volgende keer wel weer verder hoor :)

Wachten op een backup is wel een beetje ouderwets :P
Nah ja, ik heb ook nog het bekende feestje (bij netgear nas in elk geval berucht) van de "Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you." melding.
Wat het triggered is nog steeds niet helemaal duidelijk, sommige mensen hebben het dagelijks (! moet er niet aan denken...) ik vaak maanden geen probleem, maar juist onlangs was hij weer 1,5 dag(!) bezig omdat de hele back up op nieuw moest... daar heb ik weinig trek in.

Alles wat dit gedrag ook maar een beetje kan triggeren laat ik dus wel achterwege.

EDIT: fijn, de groeiende back up ( op dit moment weer hetzelfde gedrag, terwijl TM loopt wordt niet alleen de back up zelf maar ook de schatting steeds hoger) blijkt een ML bug te zijn:
https://discussions.apple...5080333?start=30&tstart=0
https://discussions.apple...4191887?start=30&tstart=0

En dus nu maar hopen dat Mavericks dit gedrag niet gaat vertonen :'(

[ Voor 17% gewijzigd door dcl! op 13-06-2013 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57

spartacusNLD

This is Sparta!!

als je naar 10.9 gaat blijven je files dan ongewijzigd? (dus geen fresh install maar een update?)
vinden jullie 10.9 stabiel genoeg voor dagelijks gebruik?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
spartacusNLD schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 00:41:
als je naar 10.9 gaat blijven je files dan ongewijzigd? (dus geen fresh install maar een update?)
vinden jullie 10.9 stabiel genoeg voor dagelijks gebruik?
Sommige software werkt niet, zoals ook wel te verwachten is van een Beta. Office werkt in ieder geval wel, Skype en VLC blijkbaar niet. Je zal daar een eigen keuze in moeten maken. Je kan altijd met een tweede partitie beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

Quakie

quakelen

Zo ook maar even erop gezet op mijn macbook air 2011 versie (twee partitie).
Uiteraard even laten staan zodat alles gesynct en geindexeerd kon worden. Vanochtend even lopen spelen ermee. Hier en een strandbal en hangende finder screens. Wisselen tussen full screen apps stottert ook redelijk vaak. Is het erger dan mountain lion? Ja iets, ik merk geen snelheidswinst zoals sommige behalve dat facebook iets sneller lijkt te laden.

Vanavond even impact zien op mijn batterij.
Daarna even kijken of het mijn main os kan worden:)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Royal TSX is al updated voor 10.9:) nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Anoniem: 151407 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 07:39:
[...]

Hm, echt waar? Heb je daar een bron van?
Ik ga straks Mavericks erop gooien, naast mijn ML en W7 partitie.
Ik zal het wel even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:08:
[...]

Hm, echt waar? Heb je daar een bron van?
Ik ga straks Mavericks erop gooien, naast mijn ML en W7 partitie.
Ik zal het wel even testen.
Bron ben ik want ik heb dat toen gehad destijds met lion en mt lion + win7 bootcamp ernaast.
Win7 deed toen niets meer.
kon toen bootcamp verwijderen en opnieuw daar naast weer zetten om werkend te krijgen in triple boot.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 13-06-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:10:
[...]

Bron ben ik want ik heb dat toen gehad destijds met lion en mt lion + win7 bootcamp ernaast.
kon toen bootcamp verwijderen en opnieuw daar naast weer zetten om werkend te krijgen in triple boot.
Dat kan je achteraf nog fixen door vanuit OSX je BIOS aan te passen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:10:
[...]

Oké, dat is minder.
Ik zal eens even rondkijken naar een fix, wat superbig91 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 23:10
Benieuwd hoe druk ze het de komende tijd krijgen bij apple bug report :)
Hebben jullie al "veel" bugs gemeld?

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:39
Krijgen jullie ook deze melding?
"Het Installeer OS X 10.9 Developer Previewprogramma kan niet worden gebruikt vanaf deze schijf.
Kopieer dit programma naar een beschrijfbare schijf met de structuur 'Mac OS Uitgebreid' en open het opnieuw om te installatie voort te zetten."

Heb met lion en mountain lion altijd gewoon geïnstalleerd vanaf de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

kreeg deze melding ook. Op een nieuwe partitie werkt het wel.

Eventueel moet je dan wel kunnen installeren op je default partition... ik heb gekozen om hem er naast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:39
Quakie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:35:
kreeg deze melding ook. Op een nieuwe partitie werkt het wel.

Eventueel moet je dan wel kunnen installeren op je default partition... ik heb gekozen om hem er naast te zetten.
Kopieer je het bestand dan naar de nieuwe partitie en start je het vanaf daar dan op? Nieuwe partitie is al wel aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Sebusta schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:38:
[...]

Kopieer je het bestand dan naar de nieuwe partitie en start je het vanaf daar dan op? Nieuwe partitie is al wel aangemaakt.
Hoeft niet naar een nieuwe partitie. Je moet enkel de Installeer app uit de DMG slepen. Je kunt hem niet direct vanuit de DMG runnen, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Wow, het scrollen, wow...

Het heeft lang moeten duren, maar liever laat dan nooit! Ik zal alleen al om het scrollen 10.9 kopen. Laat de herfst maar snel komen! :P

Je merkt met bepaalde dingen nog wel dat het een eerste bèta is (glitches, strandballetjes, etc), maar ik vind het nu al een flinke verbetering tov Mountain Lion! En ik vond ML al heel erg lekker werken, vooral qua stabiliteit. Maarja, dat scrollen en andere animaties binnen ML, dat was niks.

Ik zit echter met een klein probleempje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/81lDpxYSDiLsE9v6z8bnxKCy/thumb.png

Ik had een triple boot, maar Mavericks heeft me overtuigd om deze de komende tijd als primair OS te gebruiken. Ik krijg het echter niet voor elkaar om die vrije ruimte die ik heb gekregen door de ML partitie te verwijderen, aan Mavericks te geven.
Is dit simpelweg niet mogelijk of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik denk dat je dit met Disk Utility niet kunt doen, dus even opzoek gaan naar een andere tool. Waarom had je niet gewoon Mavericks verwijderd, en vervolgens opnieuw over je Mountain Lion heen geïnstalleerd? Was gemakkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:06:

Het heeft lang moeten duren, maar liever laat dan nooit! Ik zal alleen al om het scrollen 10.9 kopen. Laat de herfst maar snel komen! :P

Je merkt met bepaalde dingen nog wel dat het een eerste bèta is (glitches, strandballetjes, etc), maar ik vind het nu al een flinke verbetering tov Mountain Lion! En ik vond ML al heel erg lekker werken, vooral qua stabiliteit. Maarja, dat scrollen en andere animaties binnen ML, dat was niks.

[afbeelding]

Ik had een triple boot, maar Mavericks heeft me overtuigd om deze de komende tijd als primair OS te gebruiken. Ik krijg het echter niet voor elkaar om die vrije ruimte die ik heb gekregen door de ML partitie te verwijderen, aan Mavericks te geven.
Via de terminal met diskutil? zie bijv. http://ideasarehere.net/2...-x-disk-utility-terminal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nou lekker dan, nu heb ik mijn Bootcamp partitie gemerged. Poef, weg Bootcamp partitie.... :/

Ik heb toch echt de goede disks getypt. Geef ik nu weer de goede disks op, krijg ik de melding dat ie disk0s3 niet kan vinden, terwijl ie er toch echt staat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9y0UBNS4imP01hlhs9meCrxr/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:34:
Nou lekker dan, nu heb ik mijn Bootcamp partitie gemerged. Poef, weg Bootcamp partitie.... :/

Ik heb toch echt de goede disks getypt. Geef ik nu weer de goede disks op, krijg ik de melding dat ie disk0s3 niet kan vinden, terwijl ie er toch echt staat.

[afbeelding]
En waar in je screenshot zie jij disk0s3? Ik zie alleen disk0s1, disk0s5 en disk0s2

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Stupid me. Je hebt gelijk, ik zie het. Een gevalletje niet verder kijken dan mijn neus...
Ik keek alleen maar daar de disk en #, dus ik dacht even mooi dat #3 gewoon disk0s3 was. Harde les, maar ik zal het nooit meer verkeerd doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

[afbeelding]

Als ik screenshot moet geloven kan het wel.. Je ziet rechtsonder van partitie strepen staan om je partitie te vergroten. Dit ontbreekt bij de bootcamp partitie. Heb je daar al aan getrokken om het vrije gedeelte toe te wijzen?

Heerlijke externe discs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat heb ik uiteraard geprobeerd, maar er gebeurde maar weinig.
Via de terminal command is het trouwens gelukt, thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet ook wel zeggen dat ondanks de glitches 10.9 al in huidige beta stand best lekker werkt.
vooral met 2 externe monitoren eraan geknoopt is het nu echt een genot met fullscreen apps.
Nu Royal TSX al werkt in 10.9 ben ik geneigd te upgraden:) ik laat hem nog even een paar beta's door groeien en speel op mijn secundare partitie.
Misschien een idee om in main topic een lijstje bij te houden met applicaties die het niet doen in 10.9?

Royal TSX is sinds vandaag gepatched door de makers en werkt perfect nu.
Ben nog meer aan het testen.

Werkt niet:
Menucracker

Werkt wel:
Royal TSX B7
Office 2011
twitter
NetExtender
Synology Cloudstation
iStat menu (4.05)

Iemand al clean install van Mav gedaan en toen timemachine backup terug geplaatst welke met ML is gemaakt?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 13-06-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:09:
Werkt niet:
iStat menu's omdat menucracker niet meer werkt.
Gebruik jij een verouderde versie toevallig? iStat menus 4 werkt prima op Mavericks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThomasG schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:16:
[...]
Gebruik jij een verouderde versie toevallig? iStat menus 4 werkt prima op Mavericks.
ik gebruik ook de laatste versie, 4.05? maar heb altijd begrepen dat menu cracker nodig is want ik krijg die niet geinstalleerd en als ik switches aanzet in istat menu dan flippen die gelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:18:
[...]

ik gebruik ook de laatste versie, 4.05? maar heb altijd begrepen dat menu cracker nodig is want ik krijg die niet geinstalleerd en als ik switches aanzet in istat menu dan flippen die gelijk terug.
Ik heb dan wel gewoon over Mountain Lion heen geïnstalleerd, waar iStat menus al geïnstalleerd stond. En menucrackers heb ik daar nooit voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het nu ook werkend, ik had install op disk van 4.0 en via updater naar 4.05 gedaan en dat werkt niet.
clean install van istat menu direct van 4.05 werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Allright, ik heb Mavericks inmiddels ingericht voor zover dat kon en uiteraard gelijk van alles uitgetest.
Beetje zelfde verhaal als van XennOX, ondanks de glitches is het een heerlijk OS.
Ik sta nog steeds versteld van hoe smooth alle animaties en vooral hoe smooth het scrollen in alle windows gaat op mijn rMBP.
Ik had me met 10.8.4 al erbij neergelegd dat het waarschijnlijk gewoon teveel gevraagd is voor mijn systeem om alles lekker smooth te laten zien (hoewel ik zeker een stijgende lijn qua performance per update heb gezien), maar met Mavericks is Apple een hele andere weg ingeslagen. HET KAN GEWOON! :)
Ik hoef niet mijn dedicated graka te forceren om half soepele animaties te krijgen, ik kan het nu gewoon aan OS X overlaten om automatisch te switchen tussen de graka's en me gewoon lekkere, vloeiende animaties te laten zien.

De applicaties die bij mij niet werken zijn:
- Popclip
- Bartender (heel jammer)
- Little Snitch (alleen Nightly)

Wel werkend:
- Adobe Lightroom v5
- Adobe Photoshop CS6
- MSO 2011
- Growl en HardwareGrowler
- iStat Pro en iStat menus
- Adobe Flash Player for Safari (geen idee wie het aangaf, maar bij iemand werkte het niet)
- Spotify

Wat me verder is opgevallen:
- Het unmounten van virtuele disks gaat ontzettend langzaam
- Een soort hik in Finder wanneer ik naar andere folders ga, de folder wordt namelijk niet gelijk weergegeven, maar het lijkt alsof er eerst een grijs scherm binnen de Finder window wordt weergegeven en dan pas de daadwerkelijk folder. Dit gebeurd wel in een split second, vandaar dat ik het hikken noem.
- Een restart gaat ontzettend langzaam, maar ik denk dat dit te wijten is aan het unmounten van het één en ander
- Dock icon van Activity bar doet helemaal niets

Voor de rest ben ik niets noemenswaardig tegen gekomen. Hebben meer mensen last van het langzame unmounten? Want dat is toch best wel vervelend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Wat is er met dat scrollen dan?

Smooth scroll zat er toch altijd al in? Iets wat ik overigens niet gebruik :P

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 13-06-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Er zit geen verschrikkelijke lag of hick-up meer in OS 10.9 op een rMBP. Wat een openbaring. :P

Er is me trouwens weer wat opgevallen, ik kan het inactieve geheugen niet meer flushen dmv de terminal command ''purge''. Ik heb een leuke workflow van Alfred ervan, maar toen kreeg ik een -1MB flush, dat leek me niet goed. Terminal geopend en kreeg toen de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VbDnB88BaVWQ5EQ2JhF42VBO/thumb.png

Zou Apple dat met een reden gedaan hebben?

[ Voor 71% gewijzigd door RnB op 13-06-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb gisterenavond ook even kwartiertje gespeeld met de Beta versie, maar nog niet echt de meerwaarde kunnen ontdekken van dit OS.

Zijn er features e.d. waar jullie nu al echt laaiend enthousiast over zijn ?

* Tabs in finder ( Leuk, maar ik ben te gewend aan TotalFinder ( 2 navigatie kolomen )
* Maps ( Niet echt wat ik nu mis )
* iBooks ( ik lees geen boeken op m'n Mac )
* iCal ( Het aanmaken van nieuwe activiteiten bij weekoverzicht ziet er goed en gedetaileerd uit )
* Activiteitenweergave zag er goed uit ( ik heb begrepen dat er onder de motorkap flink is gesleuteld waardoor er veel prestatiewinst valt te halen accuduur, beschikbaar ram geheugen etc.)

@ Superbig91,

Wellicht dat je de OP grafisch iets kan uitbreiden, zie ook de OSX Mavericks pagina.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Destianto schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 17:32:
@ Superbig91,

Wellicht dat je de OP grafisch iets kan uitbreiden, zie ook de OSX Mavericks pagina.
Zal ik zeker ook doen, maar doordeweeks niet zoveel tijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb zojuist mijn lion upgraded naar de beta.. alleen de scrollagg die al weg is vervaagt elke andere bug:)
alles lijkt te werken, alleen Apple remote desktop werkt niet. versie 3.6.1
The Remote Desktop administrator software does not match the installed clients software version.

Vmware fusion werkt overigs ook prima:)

overall lijkt er geen lagg meer in te zitten en werkt als een speer.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 13-06-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 17:29:
Er zit geen verschrikkelijke lag of hick-up meer in OS 10.9 op een rMBP. Wat een openbaring. :P

Er is me trouwens weer wat opgevallen, ik kan het inactieve geheugen niet meer flushen dmv de terminal command ''purge''. Ik heb een leuke workflow van Alfred ervan, maar toen kreeg ik een -1MB flush, dat leek me niet goed. Terminal geopend en kreeg toen de volgende melding:

[afbeelding]

Zou Apple dat met een reden gedaan hebben?
Ik geloof dat het mem management aardig is aangepast, dat zal de reden wel zijn.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
O ja, dat zou wel heel goed kunnen inderdaad. Aangezien ze ook zoiets hebben als memory compress, is het misschien niet handig om dat dan te flushen.
Ik vraag me trouwens af of die memory compression een beetje werkt, want bij mij heeft ie al wat weggeschreven naar mijn SSD (met 16GB werkgeheugen). Je zou toch zeggen dat ie zelfs met weinig werkgeheugen niks wegschrijft naar de harde schijf, met die feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:12
Hier net succesvol virtueel geïnstalleerd via VMware Fusion. Update gedaan vanuit Mountain Lion. Werkt prima, behalve de Kaarten App. Verwacht dat het iets met de (virtuele) grafische kaart te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Orii schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:00:
[...]

vreemd, staat er bij mij wel standaard op, als je de appstore opent krijg je dan niet een popup voor apple apps?
daar staat ibooks dan ook tussen iig
Bij mij toch niet!? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

minor detail, timemachine icoontje beweegt niet meer?:)
Multi monitor, kan op 2e en 3e scherm geen wallpaper zetten, blijft een grijs vlak. (na reboot met schermen eraan gaat het wel goed)

http://community.skype.co...ricks/td-p/1682025/page/2
Skype crashes zijn op te lossen door oudere versie te installeren:
http://www.oldapps.com/mac/skype.php?old_skype=10001
Skype 6.0.0.2946

apple remote desktop 3.7 is ook via de portal te krijgen, update werkt nu wel waar 3.6.1 melding gaf.

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 14-06-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Laatst online: 28-04 13:14
Kunnen jullie me misschien wat meer zeggen over de batterijduur? :)
In een review van 9to5mac (geloof ik) zei de schrijver de batterijduur bijna was verdubbeld? Dit lijkt me iets te veel van het goede? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Die is voor mijn gevoel niet veranderd.
Ik haal met normaal gebruik 6u op de accu, net als op 10.8.4. Dan surf ik een beetje, mail wat, Spotify op de achtergrond, wat foto bewerking, zulk gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Same old, same old met accu. maar ja werk meeste tijd op stroom overdag.
meeste apps waar ik last van had die het niet deden heb ik onderhand kunnen oplossen.
Tot op heden nog zeer blij met Mav
Pagina: 1 2 ... 21 Laatste