Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Ja heel leuk maar nee. Zo werkt stroom niet. Je parkeert het niet. Je produceert en verkoopt het.

Een gewone producent krijgt 5 cent, jij 21 omdat je het mag verrekenen tegen consumentenprijzen en daar zit belasting bij. Die belasting is de subsidie op je productie. Zo moeilijk is het niet.

Als er geen energiebelasting zou zijn en geen BTW dan zou je voor je verbruik en je productie nog maar 5 cent betalen/krijgen en dan plaatst bijna niemand nog panelen met een salderingsregeling. Dat toont aan dat de salderingsregeling ervoor zorgt dat je subsidie op je productie ontvangt ter waarde van de energiebelasting plus btw, ongeveer 16 cent.

Ik ben het echt zo zat dat mensen denken dat ze 'hun eigen' stroom opwekken alsof ze aardappelen eten uit eigen moestuin. Zo werkt stroom niet en ik mag hopen dat iedereen die onderwijs heeft gevolgd dit begrijpt. Je produceert EN je consumeert. En je krijgt voor je productie niet de gewone producentenprijzen van pakweg 5 cent maar door saldering krijg je de producentenprijs plus belasting. Dat is subsidie.

Het is echt niet zo moeilijk en voor alle mensen die denken dat ze hun eigen stroom produceren: hak je kabels maar eens door en kijk hoe lang je het volhoudt. Ik denk nog geen dag. En zelfs met 10 Tesla packs red je het einde van de winter niet. En dan mag je dus heel blij zijn dat jij je zonnestroom mag verrekenen met je productie, ongeacht wanneer je deze verbruikt/geproduceerd hebt.

Er word hier gedaan alsof het net een soort magische entiteit is, waar je stroom kan 'parkeren'. Wat een niveau zeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Tomm13 op 15-12-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.sherv.net/cm/emoticons/eating/eating-popcorn-smiley-emoticon-1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:07:
[...]
Je wekt stroom op en levert dat aan het net. Voor iedereen. Je bent producent EN consument, en niet zelfvoorzienend.
...en? Je herhaalt dit een paar keer maar niemand betwist dit.

Ik probeer je te begrijpen, wat is precies je standpunt? Eerder noemde je het feit dat vooral rijke mensen hiervan profiteren, maar waarom is dat slecht? Het doel van de salderingsregeling is niet: nivelleren. Het is: kleinschalige duurzame energieopwekking interessant maken.

Dus: het stimuleert particulieren om een hoop geld uit te geven.
Dat vooral rijke mensen een hoop geld hebben mag geen verbazing wekken.
In die zin werkt de salderingsregeling (op de korte termijn) juist nivellerend, dus ik begrijp niet hoe dat een argument tegen salderen vormt.

Overigens heb ik een dag in eilandbedrijf gedraaid, daar was eigenlijk niets bijzonders aan.
Dit noodgedwongen omdat de netbeheerder zijn net aan het beheren was.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
Ik probeer uit te leggen dat de salderingsregeling subsidie is ter grootte van de energiebelasting+btw. Dat leek men niet te begrijpen.

En als het zo makkelijk is: hak je kabels door. Veel plezier.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomm13 op 15-12-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:50:
Ja heel leuk maar nee. Zo werkt stroom niet. Je parkeert het niet. Je produceert en verkoopt het.

Een gewone producent krijgt 5 cent, jij 21 omdat je het mag verrekenen tegen consumentenprijzen en daar zit belasting bij. Die belasting is de subsidie op je productie. Zo moeilijk is het niet.

Als er geen energiebelasting zou zijn en geen BTW dan zou je voor je verbruik en je productie nog maar 5 cent betalen/krijgen en dan plaatst bijna niemand nog panelen met een salderingsregeling. Dat toont aan dat de salderingsregeling ervoor zorgt dat je subsidie op je productie ontvangt ter waarde van de energiebelasting plus btw, ongeveer 16 cent.

Ik ben het echt zo zat dat mensen denken dat ze 'hun eigen' stroom opwekken alsof ze aardappelen eten uit eigen moestuin. Zo werkt stroom niet en ik mag hopen dat iedereen die onderwijs heeft gevolgd dit begrijpt. Je produceert EN je consumeert. En je krijgt voor je productie niet de gewone producentenprijzen van pakweg 5 cent maar door saldering krijg je de producentenprijs plus belasting. Dat is subsidie.

Het is echt niet zo moeilijk en voor alle mensen die denken dat ze hun eigen stroom produceren: hak je kabels maar eens door en kijk hoe lang je het volhoudt. Ik denk nog geen dag. En zelfs met 10 Tesla packs red je het einde van de winter niet. En dan mag je dus heel blij zijn dat jij je zonnestroom mag verrekenen met je productie, ongeacht wanneer je deze verbruikt/geproduceerd hebt.

Er word hier gedaan alsof het net een soort magische entiteit is, waar je stroom kan 'parkeren'. Wat een niveau zeg.
Snap jij uberhaupt wel hoe het werkt? Dat leveren van stroom wat jij bedoeld is echt een heel klein deel, alleen als de opwek hoger is dan het verbruik en daar het verschil van. Dat is echt maar een klein deel op jaarbasis en gaat alleen op bij systemen net zo groot of groter dan het standby verbruik, maar er zijn er ook kleiner.

Ik verkoop mijn over stroom aan de buren, ik heb 21 cent met ze afgesproken en vonden ze goed, tegen mijn metkast heb ik gezegt dat het naar de buren moet, of hij dat doet weet ik niet, misschien moet je dat anders even komen controleren! :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
Dan mogen jij en je buren samen los van het net.
Reageer maar als je dat geprobeerd hebt.

Serieus hak samen je kabels door en zet het op youtube. Maak een vlog.

Ik eet een schoen op als jij en je buren samen volgende week off grid gaan en het een jaartje samen volhouden.

Wel een verse met soepel leer dat is lekkerder.

[ Voor 63% gewijzigd door Tomm13 op 15-12-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Off-grid heeft momenteel nadelen qua prijs en is daarbij extra belastend voor het milieu. Het lijkt me niet dat Rol-Co en onze maatschappij die kant op willen gaan. Ik zie de voordelen niet.

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 15-12-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
Nou dan moet Rol-Co eens ophouden met zijn gezwets dat hij aan zijn buren verkoopt, hij verkoopt aan het net.

En als je per jaar 3000 kWh opwekt en 2900 kWh verbruikt, dan lever je niet 100 kWh aan het net. Je levert 3000 en je koopt 2900. ( of waarschijnlijk 2100 en 2000 oid omdat een deel van je verbruik en productie samenvallen).

En het alternatief is een belasting op vervuiling door NOx, SOx en CO2.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomm13 op 15-12-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:57:
Ik probeer uit te leggen dat de salderingsregeling subsidie is ter grootte van de energiebelasting+btw. Dat leek men niet te begrijpen.
Dat is een semantische discussie. Is de HRA subsidie? De lagere bijtelling voor Tesla's? Dat fietsers geen wegenbelasting betalen?
Los daarvan: so what?
En als het zo makkelijk is: hak je kabels door. Veel plezier.
Dat wil ik niet. Het zou voor iedereen een slechtere situatie zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
Het is geen semantische discussie. Subsidie betekent dat je harde euros ontvangt. Jij krijgt 21 cent en een andere producent 5 cent. Daar is niets semantisch aan.

En als je de kabels niet door wilt hakken, doe dan niet alsof je aan de buren verkoopt zoals in je vorige post of je eigen stroom verbruikt. Je verkoopt aan het net, tegen gesubsidieerde prijzen. Andere verkopers ontvangen 5, jij 21. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomm13 op 15-12-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:19:
Subsidie betekent dat je harde euros ontvangt.
OK, dan is de semantische discussie klaar: het is volgens jouw definitie geen subsidie.
Ik krijg geen euro voor mijn teruggeleverde stroom, maar een gelijke hoeveelheid kWh.
Wat ik al eerder zei in een ander topic (denk ik): met salderen kan je geen broodje pinnen.

Edit:
Wijs anders de harde gesubsidieerde euro's maar aan op mijn energierekening:
Afrekening 2014

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 15-12-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:07:
Als je je eigen stroom produceert dan nodig ik je uit om je laten af te sluiten.
Je mijmert maar constant over je af laten sluiten maar dat heeft er toch werkelijk he-le-maal niks (maar dan ook echt niks) mee te maken?

Als jij zelf je eigen eten klaar maakt, moet je volgens jouw logica dan ook een restaurant en thuisbezorg verbod krijgen.
Je produceert EN je consumeert; allebei.
Zie je wel dat je het snapt?

Nou nog even snappen dat ik zowel het produceren als het consumeren uitsluitend voor eigen gebruik (en voor eigen rekening!) doe.
En voor je productie krijg je consumentenprijzen.
Ik verkoop niks, ik leen het even uit. Dat de staat daar nog even 14,xx cent mee verdient zal me worst zijn, ze doen maar. Maar ik wil WEL mijn kWh terug. Uiteraard.
Je bent producent EN consument, en niet zelfvoorzienend.
Zelfvoorzienend zijn heeft dan ook werkelijk niks met de energiebelasting te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door AllesKan op 15-12-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ach er zit zoveel onrechtvaardigheid in de verdeling van de lasten van de energietransitie waarbij de kleinverbruiker eigenlijk altijd aan het kortste eind trekt. Ik snap daarom die "weg met ons" mentaliteit nooit zo als het om salderen gaat. Ik hoor nooit een zakelijk grootverbruiker klagen dat hij maar vijf honderdste cent EB per kWh betaalt en dat er toch nodig een eind moet komen aan een dergelijke verkapte subsidie van energieverspilling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:30:
[...]

Beetje raar dat je excuses wil aanbieden als je het mis hebt. Alsof het uitmaakt voor het argument tot welke groep ik behoor.

En nee, ik heb geen statistiek die aantoont dat de saldering vooral bij de rijkere helft terecht komt. Wel een duidelijke redenatie. Grootste deel zal toch terecht komen bij mensen met een koopwoning en dat zijn voornamelijk rijkere mensen.
Dan zijn we toch klaar? Ik vind je redenatie niet valide en niet gestaafd door cijfers of andere bronnen. Het hebben van zonnepanelen staat los van huur, koop, arm of rijk. Het hang af van prioriteiten waar je geld aan uitgeeft en de mogelijkheid (denk aan ligging en ruimte) of je panelen kan plaatsen. Dat mensen met meer geld waarschijnlijk meer panelen kunnen plaatsen lijkt mij logisch. Die kunnen vaak ook een grotere auto rijden, duurdere biefstuk eten en 90 uur per week werken....

En ik bied mijn excuses aan dat ik me vergiste in hoe je overkwam op mij en je daarop aansprak. Dat was niet de bedoeling. Jammer dat je dat niet begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:05:
Dan mogen jij en je buren samen los van het net.
Reageer maar als je dat geprobeerd hebt.

Serieus hak samen je kabels door en zet het op youtube. Maak een vlog.

Ik eet een schoen op als jij en je buren samen volgende week off grid gaan en het een jaartje samen volhouden.

Wel een verse met soepel leer dat is lekkerder.
Waarom off-grid ? Het is veel makkelijker om er voor te zorgen dat ik niets terug lever aan het net, dan heb ik ook geen last van jou zogenaamde " subsidie"
Dat was toch waar je zo'n probleem mee hebt? Of mag ik ook gelijk niet meer afnemen/inkopen als ik panelen heb?
Ik heb het idee dat jij denkt dat het 2 apparte lijntjes zijn, klopt dat?
Maar het zit in de meterkast allemaal aan elkaar geknoopt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
marcel3 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:36:
Ach er zit zoveel onrechtvaardigheid in de verdeling van de lasten van de energietransitie waarbij de kleinverbruiker eigenlijk altijd aan het kortste eind trekt. Ik snap daarom die "weg met ons" mentaliteit nooit zo als het om salderen gaat. Ik hoor nooit een zakelijk grootverbruiker klagen dat hij maar vijf honderdste cent EB per kWh betaalt en dat er toch nodig een eind moet komen aan een dergelijke verkapte subsidie van energieverspilling...
Als je het strict bekijkt gebruik je, bij salderen, het elektriciteitsnetwerk als opslag. Of zoals AllesKan het zij "ik leen het even uit". Het elektriciteitsnetwerk kan echter helemaal niets opslaan. Er moeten op dat moment gewoon centrales harder of zachter draaien. En voor die dienst betaald iemand die saldeert niets extra's.

Maar zoals een energiejurist dit jaar op de energievakbeurs zij: Zolang kleinverbruikers minder rechten hebben dan grootverbruikers, moet de salderingsregeling in stand worden gehouden. En dat lijkt me geheel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Skyaero schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:00:
[...]

Als je het strict bekijkt gebruik je, bij salderen, het elektriciteitsnetwerk als opslag. Of zoals AllesKan het zij "ik leen het even uit". Het elektriciteitsnetwerk kan echter helemaal niets opslaan. Er moeten op dat moment gewoon centrales harder of zachter draaien. En voor die dienst betaald iemand die saldeert niets extra's.
Daar betaal ik toch transport kosten voor? Als jij je oven aan zet, of even een piek vermogen trekt moet die kolencentrale ook harder werken, betaal jij dan ook niets extra voor.

@algemeen
Dit is zo bs praat allemaal imho, wat een particulier aan vermogen terug het net op stuurt (en dat is dan ook nog min zijn verbruik) is bij het dichtbij zijnde trafo huisje al niet eens meer merkbaar. We hebben het in het slechtste geval over een paar duizend Watt vermogen midden op de dag, en om half 6 trekt een wijk 400kVa maar daar hoor je niemand over.......hou toch op, gewoon vervelende pipo"s zonder zonnepanelen die anderen het licht in de ogen niet gunnen. Ga alsjeblieft iemand anders vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Misschien nog interessant hoe dat ligt in de politiek "Kamerleden spreken zich voor én tegen afbouw van salderen uit" Solarmagazine pagina 31

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:50:
Een gewone producent krijgt 5 cent, jij 21 omdat je het mag verrekenen tegen consumentenprijzen en daar zit belasting bij.
Vandebron geeft je 10,5 cent per kWh
https://vandebron.nl/#!/f...energie-die-ik-zelf-opwek

Als ze het voor 5 cent elders hadden kunnen inkopen, waarom geven ze dan 10,5 cent?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Als je lid bent van het zonnecollectief en je wekt minder op dan je verbruikt betaal je ook 10.5 cent per kwh. Daarnaast betaal je blijkbaar abbonnements kosten voor het lidmaatschap aan het collectief.

Staat op de website van het zonnecollectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Tomm13 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:16:
Nou dan moet Rol-Co eens ophouden met zijn gezwets dat hij aan zijn buren verkoopt, hij verkoopt aan het net.
[...]
Mag de discussie iets minder fel?
En laat dit soort dingen achterwege, voegt niks toe :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Vanmorgen brief ontvangen van Green Choice.
De nieuwe terugleververgoeding van Green Choice per 2016:
11 cent (excl. btw) vergoeding per netto teruggeleverde kilowattuur- tot een max. van 10.000 kilowattuur netto per jaar.
Bij netto teruglevering hoger dan 10.000 kilowattuur per jaar wordt de vergoeding over het geheel aan netto teruglevering gelijk aan het kale leveringstarief.
Dit geldt zowel voor klanten met een analoge als digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 16:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@special roof,

ik ben zeer benieuwd of ik ook zo'n brief ga ontvangen.
Ik ben in ieder geval bij Green Choice bekend als huishouden met zonnepanelen (en ferrarismeter)
zonder registratie bij energieleveren.nl ;).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
special roof schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:21:
Vanmorgen brief ontvangen van Green Choice.
* AlterEgo ook.

Ik lever < 1000 kWh per jaar terug. Mijn terugleververgoeding gaat dus van 0.22 €/kWh naar 0.11 €/kWh, als ik het goed begrijp. Dat is een halvering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Na salderen denk ik, dus na 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Greenchoice heeft het in de brief over netto teruglevering, dus het lijkt me dat ze bedoelen dat als je bijvoorbeeld 3500 KWh afneemt en 3000 KWh levert dat er niet eens sprake is van een netto teruglevering. Er is, zoals ik die brief interpreteer, alleen sprake van netto teruglevering als je je meer opwerkt dan zelf gebruikt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Laatst online: 09-12-2024
Ze spreken over "netto teruggeleverde kilowattuur", is lijkt mij gelijk aan de margeregel die tot 1 jan. aanstaande geldt. Dus € 0,11 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
mrmrmr schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:14:
OT: De "rijkere helft" betaald relatief weinig belasting doordat precies deze mensen veelal een overgesubsidieerde hypotheek hebben. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als dat morgen wordt afgeschaft of beperkt tot bijvoorbeeld 100k, ook al leidt dat op korte termijn tot aanzienlijke problemen. Mensen doen ook maar voort alsof ze straks geen last hebben van de beperkende maatregelen, zoals de beperkte looptijd, bijleenregeling en aftrekpercentagebeperkingen. Nu het weer wat beter gaat met de woningmarkt en er een lage rente is, is het tijd voor maatregelen die mensen direct voelen. Ze moeten niet worden verleid tot het in de schulden steken die ze straks niet meer kunnen betalen. De huizenprijzen zijn nog steeds veel te hoog in vergelijking met onze buurlanden. Ik ben dan ook voorstander van het Duitse systeem: sparen, eigen geld erin steken, de lening beperken en een realistische ongesubsidieerde lage rente betalen.
Neen.

Klein voorbeeld, mensen met lagere opleiding (en daardoor gemiddeld genomen lager inkomen) betalen alleen voor de zorg al minder dan dat zij gebruiken (tot een factor 3!). Hogere inkomens betalen bijna 3x zoveel dan dat zij gebruiken. Bron: CBS, zoek zelf maar.

Hogere inkomens betalen nog steeds de meeste belasting in Nederland. Dat er wat aftrekposten zijn doet daar niets aan af. De lagere inkomens krijgen huursubsidie en zorgsubsidie. Die worden mede betaald door de hogere inkomens.

Zie ook http://statline.cbs.nl/St...=1&D2=a&D3=0-18&D4=l&VW=T

Daar zie je heel duidelijk de verdeling van de belastingdruk. Let op, sommige groepen hebben in zijn geheel een lager inkomen zoals 65+ en alleenstaande vrouwen met kinderen bijv. Dat geeft een vertekend beeld.

Maar over de grote groepen, paar met kids, paar zonder, zie je toch echt dat de laagste 25% het niet zwaarder heeft dan de rest qua belastingdruk, vooral paren zonder kinderen betalen voor de rest. Mogelijk is het krijgen van kinderen een oorzaak voor een lager inkomen, of hebben mensen met lagere inkomens meer kinderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
dunklefaser schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:27:
@special roof,

ik ben zeer benieuwd of ik ook zo'n brief ga ontvangen.
Ik ben in ieder geval bij Green Choice bekend als huishouden met zonnepanelen (en ferrarismeter)
zonder registratie bij energieleveren.nl ;).
.... Die registratie zal zo wel geschieden door je netbeheerder, goedschiks danwel kwaadschiks. Ik heb nooit iets ingevuld en toch plempt Enexis fictieve data in hun website energieleveren.nl

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tasma schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:38:
[...]

Neen.

Klein voorbeeld, mensen met lagere opleiding (en daardoor gemiddeld genomen lager inkomen) betalen alleen voor de zorg al minder dan dat zij gebruiken (tot een factor 3!). Hogere inkomens betalen bijna 3x zoveel dan dat zij gebruiken. Bron: CBS, zoek zelf maar.

Hogere inkomens betalen nog steeds de meeste belasting in Nederland. Dat er wat aftrekposten zijn doet daar niets aan af. De lagere inkomens krijgen huursubsidie en zorgsubsidie. Die worden mede betaald door de hogere inkomens.
Even wat perspectief:
Kosten voor overheid hypotheekrenteaftrek: 14.2 miljard/jaar
Kosten voor overheid huurtoeslag: 3 miljard/jaar
Kosten voor overheid zorgtoeslag: 6 miljard/jaar
Met name de hoogopgeleide veelverdienende profiteert van de toeslagen. Hooguit heet het anders ("aftrek" in plaats van "toeslag").
Algemene aanname: door de hypotheekrenteaftrek zijn de huizenprijzen gemiddeld 30% te hoog (bron IMF, WEO). Wanneer de huizenprijzen met 30% zouden dalen zijn koopwoningen ook voor de lage en middenklasse beter beschikbaar. Resultaat => minder geld nodig voor huurtoeslag.
Vergelijk maar eens wat een gezin (30k gezinsinkomen) in een sociale huurwoning betaalt aan huur (710 euro per maand, geen huurtoeslag) ten opzichte van een gezin die 100k per jaar verdient en een koophuis met dezelfde waarde bewoont. Het gezin met de lage inkomsten betaalt aanzienlijk meer dan het rijkere gezin met een koopwoning.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
wcduck schreef op zondag 20 december 2015 @ 08:37:
[...]
Even wat perspectief:
Met name de hoogopgeleide veelverdienende profiteert van de toeslagen. Hooguit heet het anders ("aftrek" in plaats van "toeslag").
Je kunt niet zomaar wat getallen naast elkaar leggen en denken dat je een goede vergelijking maakt. Het grote verschil tussen een aftrek en een toeslag is dat een aftrek een korting is op wat je moet betalen terwijl een toeslag iets is wat je krijgt. Als ik tegen jou zeg dat je 100 euro krijgt is dat heel wat anders dan dat ik zeg dat je ipv 200 euro te betalen nu nog maar 100 euro hoeft te betalen.

En ja, als je alleen naar de woningmarkt kijkt zitten daar wat rare dingen in, maar algemeen genomen betalen hogere inkomens ook relatief gezien toch echt meer belasting (klik maar op de link die in je quote staat)

En ontopic, voorlopig ziet het er dus naar uit dat het nog altijd om netto-terugleveringen gaat waarvan de opbrengst omlaag gaat. Ik ben van plan om ook zonnepanelen te gaan leggen, alleen de opbrengst daarvan zal voorlopig wel binnen wat ik verbuik blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
En daarbij val je als je tussen de 30k en 35k verdiend tussen het zgn. Wal en schip.
Je verdiend teveel voor huurtoeslag en te weinig voor een koophuis.

Maar goed dat is een discussie die teveel of-topic gaat ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MdO82 op 20-12-2015 09:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 16:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@NielsTn,

Dat wil ik wel eens zien op de website van energieleveren.nl.
Helaas is de website vanochtend niet bereikbar:

"Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later."

Ik blijf dus ook hier benieuwd :O

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dunklefaser schreef op zondag 20 december 2015 @ 09:54:
@NielsTn,

Dat wil ik wel eens zien op de website van energieleveren.nl.
Helaas is de website vanochtend niet bereikbar:

"Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later."

Ik blijf dus ook hier benieuwd :O
Daar krijg je vanzelf per post bericht over. Ik heb rechtsbijstand er op gezet met second opinion, maar linksom of rechtsom you/we are screwed. De elektticiteitswet is zo stil gewijzigd dat het PIR via de website er doorgedrukt is... Ten faveure van netbeheerders. En van de zonnestroomproducentenvereniging (ZPV)! hoef je geen actie/steun te verwachten...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Net even een vergelijking gemaakt tussen verschillende aanbieders:

Verbruiksprofiel #1
  • 1 kWh verbruik
  • 1 m3 gas verbruik
  • 0 kWh opwek
€ -87,78 Eneco
€ 48,77 Greenchoice
€ 123,16 Vandebron

Verbruiksprofiel #2
  • 1 kWh verbruik
  • 1 m3 gas verbruik
  • 1000 kWh opwek
€ -179,89 Eneco
€ -4,52 Greenchoice
€ 73,41 Vandebron

Elke opgewekte kWh is blijkbaar 9,2 cent waard bij de goedkoopste aanbieder. Gas kost 58,56 cent per m3 bij diezelfde aanbieder, oftewel 7,32 cent per kWh. Gas stoken (CV-verwarming) met een HR-ketel is dan goedkoper en beter voor het milieu dan elektrische verwarming met COP=1, toch?

Vandebron is 211 tot 253 euro per jaar duurder dan Eneco. Toch weer ~350 Wp die elk jaar niet gefinancierd kan worden :+

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 20-12-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:07:
Elke opgewekte kWh is blijkbaar 9,2 cent waard bij de goedkoopste aanbieder. Gas kost 58,56 cent per m3 bij diezelfde aanbieder, oftewel 7,32 cent per kWh. Gas stoken (CV-verwarming) met een HR-ketel is dan goedkoper en beter voor het milieu dan elektrische verwarming met COP=1, toch?

Vandebron is 211 tot 253 euro per jaar duurder dan Eneco. Toch weer ~350 Wp die elk jaar niet gefinancierd kan worden :+
gas vs elektrisch met cop=1.
gas is goedkoper, elektrisch is duurder.
beter voor het milieu, is moeilijker te bepalen het is maar net hoe groen je de stroom kunt krijgen.
(en je persoonlijke visie er op. ;) )
met een cop van 1 is het wel erg lastig, maar niet onmogenlijk om toch beter te zijn voor het milieu. ;)

heb je al rekening gehouden met de 5ct belasting verhoging op gas en de 2ct belasting verlaging op elektrisch ?
(die misschien komende week door de 1st kamer gaat voor 2016?)

hou je al rekening met de welkoms bonus( of betreffende variant)?
(en met de kleine lettertjes van die bonus, zoals minimaal een jaar blijven + een 2 weken.
of te wel het moment waarop je de bonus krijgt? )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-12-2015 12:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

Verbruiksprofiel #1
  • 1 kWh verbruik
  • 1 m3 gas verbruik
  • 0 kWh opwek
€ -87,78 Eneco
€ 48,77 Greenchoice
€ 123,16 Vandebron

Verbruiksprofiel #2
  • 1 kWh verbruik
  • 1 m3 gas verbruik
  • 1000 kWh opwek
€ -179,89 Eneco
€ -4,52 Greenchoice
€ 73,41 Vandebron

Ik heb het nog niet onderzocht, maar had in mijn hoofd om over te stappen naar vandebron, dat leek mij vanuit het oogpunt van pv bezitter goed. Nu toch wat twijfels, principe kost dan wel veel geld -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Waar heb je de informatie vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jep, en dat geeft een zeer vervormd beeld van de echte situatie. ;)

check bij eneco de regels voor de welkoms bonus. (te minste ik denk dat je die hebt mee genomen.)
afhankelijk van de visie daar op komt het dan anders uit. ;)

greenchoise wil 11ct per overige kWh gaan bieden, dus dat veranderd het verhaal ook nog.
(heb ik geen onafhankelijk uitleg van gehad, dus vaar daar een beetje blind op geruchten.
ik zoek nog de juiste info.)

gaslicht heeft van vandebron geen zonnecollectief in het systeem zitten.
dat betekend dat je maar de 1/2 van het vast recht hoeft te betalen die gaslicht niet rekend.
en ze geven 10,5ct per kWh. (maar dat kan wel eens anders zijn, hangt van je regeling af die je daar wil, heb al meer als 11,5ct gezien per overige kWh. ;) )

(ik zou ook nog even qurrent mee nemen eigenlijk, is ook wel iets om naar te kijken. ;) )

dus als je het met deze gegevens uit rekent dan kom je op totaal iets anders uit als wat gaslicht geeft.
vergelijkings-sites werken niet voor flinke pv bezitters. (en als alle wetten door gaan, kan het ook wel eens anders worden voor "gewone" gebruikers.)
en gaslicht is geen verantwoordelijke voor de eind afrekening, als de club waar je lid van bent geworden je doodleuk een ander bedrag voor schotelt aan het eind van het jaar, dan is gaslicht geen partij waar je moet klagen. (en ik weet nu al dat de prijzen gaan veranderen, maar wat doet de leverancier daar mee, is de vraag.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dus als je het met deze gegevens uit rekent dan kom je op totaal iets anders uit als wat gaslicht geeft.
vergelijkings-sites werken niet voor flinke pv bezitters.
Maar welke is dan het voordeligste voor mij aan de hand van deze twee verbruiksprofielen?

Volgens mij blijft Vandebron de duurste, ook met 50% 'korting' op "Vaste leveringskosten". (€72 Gas + €72 Elektra * 50% = € 72). 1000 kWh × 10,5-9,2 cent = 13 euro. 72+13 maakt nog geen 253 euro.

Volgens de website van Greenchoice kost 1 kWh + 1m3 + 0 kWh zelfs € 183,15 per jaar. Wel grappig om te zien dat Greenchoice en Vandebron geen rekenmodule op hun eigen website hebben voor terugleverning, maar Eneco wel. Is de PV bezitter dan beter uit bij Greenchoice of Vandebron?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-12-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik erger me aan deze site, omdat die zomaar een gasstand verzint als ik niks opgeef, nul lust hij niet, ook niet bij de meterstand.

In ieder geval kloppen de cijfers niet voor iedereen omdat de netbeheerkosten en vaste leveringskosten van het gas zijn meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:46:
[...]

Maar welke is dan het voordeligste voor mij aan de hand van deze twee verbruiksprofielen?

Volgens mij blijft Vandebron de duurste, ook met 50% 'korting' op "Vaste leveringskosten". (€72 Gas + €72 Elektra * 50% = € 72). 1000 kWh × 10,5-9,2 cent = 13 euro. 72+13 maakt nog geen 253 euro.

Volgens de website van Greenchoice kost 1 kWh + 1m3 + 0 kWh zelfs € 183,15 per jaar. Wel grappig om te zien dat Greenchoice en Vandebron geen rekenmodule op hun eigen website hebben voor terugleverning, maar Eneco wel. Is de PV bezitter dan beter uit bij Greenchoice of Vandebron?
ik denk niet dat vandebron goedkoper word als de andere 2 met zo weinig overschot. :?
maar zelf na rekenen is het device.

neem alle vaste kosten die bij iedere leverancier het zelfde zijn.
(netbeheerder kosten - heffingskorting)
die hoef je niet te vergelijken.

en dan pak je de variabele(die wisselen per leverancier.) vaste kosten.
(leveringskosten + betaal kosten(ja sommige clubs hebben dat, dat je moet betalen om te mogen betalen).)

en dan de variabele kosten.
(aantal m3 + kWh, en dus ook hoever je negatief uit komt.
misschien gaat er een aardige verandering zijn op dit vlak, komende week meer info er over.)

en dan pas de welkoms bonus, maar pas op met kleine regeltjes.
je krijgt echt geen kadotjes, ze verdienen het links of recht om toch wel terug. ;)

en als je dat gehad hebt.
vraag voorstellen en je kunt het nog een keer uitrekenen, want dan kun je best wel eens een beter voorstel krijgen als je dacht. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 20-12-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn vorige energieleverancier kon nieuwe klanten wel korting geven, maar mij als bestaande klant absoluut niet zei men per e-mail. Een paar weken nadat ik ben overgestapt werd ik gebeld door een dame die bijna in tranen was dat ik ben weggegaan bij ze. Ze kon mij als netto 0-verbruiker een supergoeie korting geven per verbruikte kWh.....nou bedankt
migjes schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:02:
[...]
en dan pas de welkoms bonus, maar pas op met kleine regeltjes.
je krijgt echt geen kadotjes, ze verdienen het links of recht om toch wel terug. ;)
Mijn gevoel is dat bestaande trouwe klanten uitgemolken worden en dat welkomstpremies door de bestaande trouwe klanten betaald worden. Het jaarlijks overstappen gaat bij mij altijd goed.

Heb jij slechte ervaringen met jaarlijks overstappen migjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En altijd je bonus voor een 100% ontvangen Dre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Yep. Soms zelfs aan het begin van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:18:
Mijn vorige energieleverancier kon nieuwe klanten wel korting geven, maar mij als bestaande klant absoluut niet zei men per e-mail. Een paar weken nadat ik ben overgestapt werd ik gebeld door een dame die bijna in tranen was dat ik ben weggegaan bij ze. Ze kon mij als netto 0-verbruiker een supergoeie korting geven per verbruikte kWh.....nou bedankt
Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde. Voor einde contract heb ik gebeld voor goed aanbod bij verlenging na eerste jaar. Zat er niet in. Ik ging zelfs flink meer betalen. Na het overstappen werd ik gebeld met vraag waarom ik was weggegaan, en of ik niet met goed aanbod wilde terugkomen. 8)7 Zinloos telefoontje, ze hebben hun kans gehad en die niet gepakt.
Nieuwe klanten komen zo te voet, en gaan te paard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:29:
En altijd je bonus voor een 100% ontvangen Dre?
Waarom die argwaan voor bonussen?
Hier al 5 jaar op rij overgestapt met bonus en altijd volgens afspraak uitbetaald.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Heeft er niet iemand misschien een mooi excel voorbeeld die hij of zij beschikbaar wil stellen ?
Het is wellicht makkelijk in elkaar te zetten, maar als iemand al wat heeft (wiel verhaal ;)) dan kan het misschien gedeeld worden als diegene dat wil doen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:54:
[...]

Waarom die argwaan voor bonussen?
Hier al 5 jaar op rij overgestapt met bonus en altijd volgens afspraak uitbetaald.
Nou wat denk je?

Ik meld mij aan als nieuwe klant met een jaarlijks verbruik van 0 kWh en 200 m3 gas
Dan met een bonus van 200-250,- en na een jaar stap ik weer over.
Dus dan hebben ze verdiend? Ze zijn nog steeds geen sinterklaas.
Iets zegt me dat het gewoon niet klopt maar misschien moet ik het eens proberen in aug.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Als je overstapt krijg je netjes alles op papier.
Vaste kosten, tarieven, bonus en de voorwaarden behorende bij die bonus.
Of ze er iets op verdienen zal mij een worst wezen.
Iemand zal het betalen maar ik niet, ik krijg het.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De trouwe bestaande klanten betalen het waarschijnlijk, ik vind het een geweldig goed systeem :+ Maareh, niet doorvertellen he.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 20-12-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:37:
De trouwe bestaande klanten betalen het waarschijnlijk, ik vind het een geweldig goed systeem :+ Maareh, niet doorvertellen he.
Ik denk eerder dat ze bij overstappende klanten nog steeds winst maken alleen dan 200 euro per jaar minder. Feit is wel dat je gewoon ieder jaar moet overstappen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stap al jaren over, vanaf het moment dat het kon. Levert wisselende resultaten op, zo was het 2 jaar geleden huilen met de pet op en kreeg je max 5 tientjes per product. Nu is het weer lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:16:
[...]
greenchoice wil 11ct per overige kWh gaan bieden, dus dat veranderd het verhaal ook nog.
(heb ik geen onafhankelijk uitleg van gehad, dus vaar daar een beetje blind op geruchten.
ik zoek nog de juiste info.)
Onafhankelijk genoeg? ;)

Greenchoice brief

Volgens mij komt dat neer op (bedragen excl. btw):
Greenchoice terugleververgoeding

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 21-12-2015 11:36 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
De vraag is hoe Greenchoice omgaat met salderen 2015 en 2016...
tot 31-12-2015 het oude tarief, daarna het nieuwe?
In elk geval heb ik dit doorgegeven, en kreeg als oplossing: per 1-1-2016 de standen van teruglevering doorgeven, dan kan een voorlopige nota aangevraagd worden tm 31-12-2015 (oude regeling),
en vanaf daarna de nieuwe regeling. (dit ivm het verreken moment per September... dus ik overschrijd de jaarwisseling)

Communicatie is lastig.....

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NielsTn schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:38:
In elk geval heb ik dit doorgegeven, en kreeg als oplossing: per 1-1-2016 de standen van teruglevering doorgeven, dan kan een voorlopige nota aangevraagd worden tm 31-12-2015 (oude regeling),
en vanaf daarna de nieuwe regeling. (dit ivm het verreken moment per September... dus ik overschrijd de jaarwisseling)

Bedankt voor de nuttige aanvulling, maar... salderen =! netto terugleververgoeding
Salderen wordt pas vanaf 2020 gewijzigd. Het echte salderen (teruglevering wegstrepen tegen verbruik) moet Greenchoice (net zoals elke leverancier) nog steeds doen. Heb je alleen meer teruggeleverd dan verbruikt, dan kun je het netto overschot niet meer salderen. Daarvoor heeft Greenchoice nu dus de netto terugleververgoeding. Communicatie is lastig ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Thanks Anton! in elk geval: maak maar een notitie dat je in je dossier per 1-1-2016 ff de standen inschiet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:18:
Mijn gevoel is dat bestaande trouwe klanten uitgemolken worden en dat welkomstpremies door de bestaande trouwe klanten betaald worden. Het jaarlijks overstappen gaat bij mij altijd goed.

Heb jij slechte ervaringen met jaarlijks overstappen migjes?
nop, ik heb hele goede ervaringen met overstappen.
ongeveer 15% van mijn salaris bestaat uit mensen/sukkels die denken dat overstappen geld oplevert. >:)

maar ik geef je een houw vast voor het berekenen, is dit alles wat je er uit kunt halen :?
antonboonstra schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:34:
[...]

Onafhankelijk genoeg? ;)

[afbeelding]

Volgens mij komt dat neer op (bedragen excl. btw):
[afbeelding]
jep, dat is wat ik wilde weten.
(ik ben gewend dat er gerekend word met 4cijfers achter de komma.
dus had een getal verwacht van 0,1331€ inc BTW of 0,1100€ ex BTW, dan had het wat betrouwbaarder geklonken ;) )
ben wel benieuwd hoe ze het allemaal willen gaan doen.
basis prijs is wel 0,0533€, nu de brend olie naar de 36$ zakt per barrel. (oke als het echt moet kan hij naar de 20$)
kan de elektra prijs wel eens gaan zakken komend jaar naar de 0,0500€.
de bodem is in ieder geval nog niet in zicht en dan zijn er ook nog de wijzigingen in de energie belasting.
kan weer een vreemd jaar worden met de energie prijzen, die durf ik wel te voorspellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:57:
[...]

nop, ik heb hele goede ervaringen met overstappen.
ongeveer 15% van mijn salaris bestaat uit mensen/sukkels die denken dat overstappen geld oplevert. >:)
Wat wil je precies te zeggen migjes?
maar ik geef je een houw vast voor het berekenen, is dit alles wat je er uit kunt halen :?
Greenchoice heeft een hogere vergoeding per kWh dan Eneco. Het omslagpunt ligt op 7586 kWh per jaar, daaronder is Greenchoice duurder dan Eneco. In mijn geval is Greenchoice duurder.

Vandebron zijn "Vaste leveringskosten" is een factor 2 hoger dan marktconform. Het zoncollectief zorgt ervoor dat het marktconform wordt, raar maar waar.

Wat betaal jij eigenlijk per jaar migjes voor welk verbruiksprofiel?

[Edit]
Zijn er eigenlijk mensen hier die slechte ervaringen hebben met overstappen. Ik lees hier op dit forum een hoop angst namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 21-12-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:23:
[...]

Wat wil je precies te zeggen migjes?
precies wat ik schrijf, lol.
ik verdien geld omdat andere overstappen ;)
Greenchoice heeft een hogere vergoeding per kWh dan Eneco. Het omslagpunt ligt op 7586 kWh per jaar, daaronder is Greenchoice duurder dan Eneco. In mijn geval is Greenchoice duurder.

Vandebron zijn "Vaste leveringskosten" is een factor 2 hoger dan marktconform. Het zoncollectief zorgt ervoor dat het marktconform wordt, raar maar waar.
daarom geef ik hem in 3(misschien 4) losse stukken, dan is er te kijken naar waar het verschil zit.

neem alle vaste kosten die bij iedere leverancier het zelfde zijn.
(netbeheerder kosten - heffingskorting)
die hoef je niet te vergelijken, maar verschillen wel waar je woont.

en dan pak je de variabele(die wisselen per leverancier.) vaste kosten.
(leveringskosten + betaal kosten(ja sommige clubs hebben dat, dat je moet betalen om te mogen betalen).)

en dan de variabele kosten.
(aantal m3 + kWh, en dus ook hoever je negatief uit komt.
misschien gaat er een aardige verandering zijn op dit vlak, komende week meer info er over.)

en dan pas de welkoms bonus.
(en daar na kijk je ook nog wat je als aanbieding kunt krijgen, soms is dat bonus, soms een andere prijs.)

dan zien we te minste waar het over gaat en valt er iets over te zeggen, anders is het alleen maar onbedoeld roepen wat voor een bepaalde situatie zo is, maar hoeft niet algemeen zo te zijn. ;)
eerder kun je er niet over iets fatsoenlijks over zeggen. ;)

dat probeert gaslicht ook te doen, maar ze slagen daar erg slecht in.
de markt veranderd en ze kunnen het maar slecht bij houden. ;)
wat betaal jij eigenlijk per jaar migjes voor welk verbruiksprofiel?
oei, die is niet zo heel mooi, lol.
(groot gedeelte komt doordat mijn gebruik net zo hard omhoog en omlaag gaat als de olie prijs.
een 2000kWh extra gebruik per jaar is niet vreemd in mijn huis per jaar :-(
ik heb hem expres even in een duur stuk staan, dan kan ik iets echt veranderen aan het afreken moment. ;) )
maar ik kan niet zomaar naar iedere partij stappen helaas.
bij een aantal van die leveranciers kan ik mijn eigen gegevens aanpassen ;) .
(een reden dat ik nu dus echt moet gaan over stappen, komt een nieuwe leverancier er bij dus ik moet/wil daar weg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
migjes, je hangt echt een onduidelijk verhaal op.

Op de verschillende energie-vergelijkingssites kun je precies zien wat wat kost. Je ziet vaste kosten, kWh en m3 tarieven, en overstapbonussen. Je kunt je verbruik invoeren en dan zie je wie het goedkoopst is.

Vaak is het hoe minder je verbruikt, hoe belangrijker de bonus. Enige adder onder het gras is dat je soms alleen een bonus krijgt als je ook iets verbruikt.

Maar wat beweer jij nu precies? Dat je goedkoper uit bent door niet over te stappen? Dat de leveranciers op hun eigen sites goedkopere deals bieden, dan "verouderde" data op die vergelijkers? Geen van beiden is namelijk waar.

Dat de premies een stomme manier zijn om selectief korting te geven ben ik verder met je eens. Maar als consument blijven zitten helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Terpen Tijn schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:38:
Maar wat beweer jij nu precies? Dat je goedkoper uit bent door niet over te stappen? Dat de leveranciers op hun eigen sites goedkopere deals bieden, dan "verouderde" data op die vergelijkers? Geen van beiden is namelijk waar.
Ik haal eruit, contractvrije periode, variabel tarief om te kunnen shiften naar nieuw jaarnota moment aan begin van het jaar.

Als je in laatste kwartaal van jaar zit met jaarnota kun je onvoldoende reageren op jaarlijkse tarief veranderingen en shift naar 1e kwartaal hebt je gelijk meer tijd om het zomeroverschot het nuttigst te besteden.
ik vond 4 mnd shift wat groot, maar of nu 2mnd een handig tussenstap was, als ik naar buiten kijk december pas 188 gew. graaddagen dat is de helft van verwachting om voor maar 2maanden te kiezen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
wcduck schreef op zondag 20 december 2015 @ 08:37:
[...]

Even wat perspectief:
Algemene aanname: door de hypotheekrenteaftrek zijn de huizenprijzen gemiddeld 30% te hoog (bron IMF, WEO). Wanneer de huizenprijzen met 30% zouden dalen zijn koopwoningen ook voor de lage en middenklasse beter beschikbaar. Resultaat => minder geld nodig voor huurtoeslag.
Vergelijk maar eens wat een gezin (30k gezinsinkomen) in een sociale huurwoning betaalt aan huur (710 euro per maand, geen huurtoeslag) ten opzichte van een gezin die 100k per jaar verdient en een koophuis met dezelfde waarde bewoont. Het gezin met de lage inkomsten betaalt aanzienlijk meer dan het rijkere gezin met een koopwoning.
Herperspectief:
Zowel de hypotheekrenteaftrek als het merendeel van de huur en zorgtoeslag zijn verdiend door de niet minima. Dat geld komt niet uit de lucht vallen maar wordt betaald door de belastingbetaler. Overigens is er -meer- dan huurtoeslag en zorgtoeslag dat er naar de minima van NL gaat.

Bij dezen dan even wat eigen ervaring, ik kom uit een gezin dat een groot deel van mijn jeugd onder de armoede grens heeft geleefd, de absolute minima. Shit die mensen hier niet kunnen voorstellen, als in op sommige dagen gewoon totaal niet eten. Of 9 maanden zonder aardgas zitten, de deurwaarders bij naam kennen en mijn ouders kwamen bij mij vragen om geld omdat ik immers iets verdiende met mijn krantenwijk. Uit je huis gezet worden en op straat staan met een compleet gezin. Uit een gezin van 8(!) ben ik de enige die nu een inkomen heeft dat 'prima' genoemd mag worden. Grofweg 1,5x modaal. Ik help dagelijks mijn broers die dat niet gelukt is met hun financiën, en heb een schoonfamilie die in de laagste inkomendgroep valt.

En dan nu de praktijk;
Woonhuis groter dan dat van mij, via de sociale huur: € 640,-. Huursubsidie bijna 200,-. Netto huur € 440 en let op, dit is belangrijk, GEEN onderhoudskosten of WOZ belasting.

Mijn huis, hoekwoning die net iets kleiner is dan die sociale huur woning in een vergelijkbare wijk en ook in een dorp. Hypotheekkosten per maand: € 1100,- HRA per maand: 410,-. Netto maandlasten € 890,-. Daar komen de onderhoudskosten van makkelijk een 100-150 per maand en de WOZ belasting nog bij. En ik heb een schuld staan die bij verhuizen niet ineens verdwijnt. Huurders zijn vrij. Dat dat gezin met 30k minder kan -lenen- lijkt mij nogal wiedes, een koophuis brengt extra lasten met zich mee. Overigens zie ik dat je met 30k nog steeds ~140k kan lenen. Voor dat bedrag staan genoeg woonhuizen te koop. Funda link. Kopen is een mogelijkheid, een optie, geen recht. Die huurder met 30k inkomen is ook nog steeds vrij om te sparen en dan alsnog een huis van 2 ton te kopen.

Dat je qua netto huur en netto hypotheek op een vergelijkbaar bedrag -kan- voorkomen als je een zeer goedkoop huis koopt klopt, maar iedereen die dan roept 'zie! niet eerlijk!' vergeet voor het gemak even de bijkomende kosten zoals het onderhoud, en de WOZ. Sinds wanneer is het trouwens een recht om bijvoorbeeld in hetzelfde huis te wonen als iemand met meer geld?

En als persoon die in beide werelden heeft geleefd en nog dagelijks in m'n oude wereld zit (fam) vind ik het altijd bijzonder om te zien dat de personen die het hardst klagen vaak het minst doen om hun situatie te verbeteren. De gedachtengang dat ze altijd maar 'gepakt' worden, zonder daarbij even stil te staan bij wat je allemaal wel niet krijgt in NL. Schoppen tegen de personen die een paar euro meer verdienen terwijl het die mensen zijn die netto voor hun betalen. Kortzichtigheid.

OT:
Dit jaar een schokkende terugleververgoeding van wel 105 euro 8)
4535kWh opgewekt, en niet alles gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:03:
[...]

Ik haal eruit, contractvrije periode, variabel tarief om te kunnen shiften naar nieuw jaarnota moment aan begin van het jaar.

Als je in laatste kwartaal van jaar zit met jaarnota kun je onvoldoende reageren op jaarlijkse tarief veranderingen en shift naar 1e kwartaal hebt je gelijk meer tijd om het zomeroverschot het nuttigst te besteden.
ik vond 4 mnd shift wat groot, maar of nu 2mnd een handig tussenstap was, als ik naar buiten kijk december pas 188 gew. graaddagen dat is de helft van verwachting om voor maar 2maanden te kiezen
T
Ik probeer je te snappen maar ik doe het niet. :) tarieven? Wat moet je daar mee met 0 verbruik en bijna geen of geen gas?
0-1000 kWh in de min moet je gewoon niet opgeven, lekker laten staan voor het geval het eens een jaartje wat meer verbruik word, dat is zo relaxed.....beter dan 110,- in de knip iedergeval.

Mijn rekening komt altijd 1 aug, ik sta nu een klein plusje maar race dat in volle vaart terug in de eerste 7 maanden volgend jaar, en ik weet nu al dat dat precies 11 kWh in de plus word, ongeacht de opbrengst van de panelen. ;)
Waarom moet ik dan begin van het jaar de afrekening hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:50:
0-1000 kWh in de min moet je gewoon niet opgeven, lekker laten staan voor het geval het eens een jaartje wat meer verbruik word, dat is zo relaxed.....beter dan 110,- in de knip iedergeval.
Tot de meteropnemer een keer langs komt (schijnt verplicht te zijn eens in de zoveel jaar, ik heb hem al 10 jaar niet gezien). Dan kan je mooi op het matje voor fraude met een beetje pech :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tasma schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:30:
[...]

Herperspectief:
Zowel de hypotheekrenteaftrek als het merendeel van de huur en zorgtoeslag zijn verdiend door de niet minima. Dat geld komt niet uit de lucht vallen maar wordt betaald door de belastingbetaler. Overigens is er -meer- dan huurtoeslag en zorgtoeslag dat er naar de minima van NL gaat.

Bij dezen dan even wat eigen ervaring, ik kom uit een gezin dat een groot deel van mijn jeugd onder de armoede grens heeft geleefd, de absolute minima. Shit die mensen hier niet kunnen voorstellen, als in op sommige dagen gewoon totaal niet eten. Of 9 maanden zonder aardgas zitten, de deurwaarders bij naam kennen en mijn ouders kwamen bij mij vragen om geld omdat ik immers iets verdiende met mijn krantenwijk. Uit je huis gezet worden en op straat staan met een compleet gezin. Uit een gezin van 8(!) ben ik de enige die nu een inkomen heeft dat 'prima' genoemd mag worden. Grofweg 1,5x modaal. Ik help dagelijks mijn broers die dat niet gelukt is met hun financiën, en heb een schoonfamilie die in de laagste inkomendgroep valt.

En dan nu de praktijk;
Woonhuis groter dan dat van mij, via de sociale huur: € 640,-. Huursubsidie bijna 200,-. Netto huur € 440 en let op, dit is belangrijk, GEEN onderhoudskosten of WOZ belasting.

Mijn huis, hoekwoning die net iets kleiner is dan die sociale huur woning in een vergelijkbare wijk en ook in een dorp. Hypotheekkosten per maand: € 1100,- HRA per maand: 410,-. Netto maandlasten € 890,-. Daar komen de onderhoudskosten van makkelijk een 100-150 per maand en de WOZ belasting nog bij. En ik heb een schuld staan die bij verhuizen niet ineens verdwijnt. Huurders zijn vrij. Dat dat gezin met 30k minder kan -lenen- lijkt mij nogal wiedes, een koophuis brengt extra lasten met zich mee. Overigens zie ik dat je met 30k nog steeds ~140k kan lenen. Voor dat bedrag staan genoeg woonhuizen te koop. Funda link. Kopen is een mogelijkheid, een optie, geen recht. Die huurder met 30k inkomen is ook nog steeds vrij om te sparen en dan alsnog een huis van 2 ton te kopen.

Dat je qua netto huur en netto hypotheek op een vergelijkbaar bedrag -kan- voorkomen als je een zeer goedkoop huis koopt klopt, maar iedereen die dan roept 'zie! niet eerlijk!' vergeet voor het gemak even de bijkomende kosten zoals het onderhoud, en de WOZ. Sinds wanneer is het trouwens een recht om bijvoorbeeld in hetzelfde huis te wonen als iemand met meer geld?

En als persoon die in beide werelden heeft geleefd en nog dagelijks in m'n oude wereld zit (fam) vind ik het altijd bijzonder om te zien dat de personen die het hardst klagen vaak het minst doen om hun situatie te verbeteren. De gedachtengang dat ze altijd maar 'gepakt' worden, zonder daarbij even stil te staan bij wat je allemaal wel niet krijgt in NL. Schoppen tegen de personen die een paar euro meer verdienen terwijl het die mensen zijn die netto voor hun betalen. Kortzichtigheid.
Het is mij niet helemaal duidelijk aan wie je dit relaas richt. Je laatste alinea in combinatie met het quoten van mij doet vermoeden dat ik mij aangesproken dien te voelen. Als reactie hierop kan ik hooguit zeggen dat je beeld van de wereld voorkomt uit het perspectief wat je hebt opgedaan uit je omgeving. Wanneer ik om mij heen kijk zie ik iets anders: het is erg lastig om uit een situatie te komen van weinig inkomen. Er is simpelweg geen tijd en energie om te streven naar iets beters. Het heeft dan ook weinig te maken met schoppen tegen personen die een paar euro meer verdienen.

Verder inhoudelijk: je noemt een voorbeeld uit jouw directe omgeving. Prachtig, maar niet helemaal de meest voorkomende situatie. Meest voorkomende situatie:
- modaal inkomen (32k per gezin/jaar)
- (afgerond) 2 kinderen
- sociale huurwoning, waarvan de huur 710 euro per maand is (dankzij huurdersverheffing)
- woonachtig in de randstad
Wanneer je dit bekijkt, hebben deze mensen echt weinig te sparen. Ze komen vrijwel niet in aanmerking voor toeslagen, en geven ongeveer de helft van het inkomen uit aan huur. De hypotheek die men kan krijgen (als dit al mogelijk is) is niet voldoende om een woning te kopen waar het hele gezin in past.

Het feit blijft dat de huizenprijzen in NL te hoog zijn, juist DOOR de HRA. Dit veroorzaakt aan de onderkant van onze samenleving voor problemen, waardoor er nog meer geld uitgegeven moet worden om het wonen betaalbaar te maken (dus zowel HRA als huurtoeslag). Het is niet voor niets dat in alle landen om ons heen waar HRA ooit aanwezig was, deze is afgeschaft. Kijk naar Duitsland: een enorm aanbod aan betaalbare woningen (<700 euro per maand). Sociale woningen zijn daar een stuk zeldzamer. Meer gefortuneerden kopen daar een extra huis en verhuren deze. Dit is mogelijk omdat de huizenprijzen daar niet door de overheid 30% omhoog zijn gestuwd.

Als ik dit zo bekijk dan verdient dit onderwerp een eigen topic :D.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:53:
[...]

Tot de meteropnemer een keer langs komt (schijnt verplicht te zijn eens in de zoveel jaar, ik heb hem al 10 jaar niet gezien). Dan kan je mooi op het matje voor fraude met een beetje pech :(
Eenvoudiger, energieleverancier vraagt foto met krant voor datering als validatie-bevesting voor analoge meterstanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:53:
[...]

1x in de 3 jaar, pas nog geweest en enige wat hij zei was goedemiddag, die meterstand klopt toch nooit! Hij draait voor en achter uit dus 2-3 maanden in de zomer is zomaar 1000 achteruit.
GC deed het zelf ook toen ik het eerste jaar 200 in de min op gaf (bijna echte stand na salderen), er stond gewoon andere standen op de rekening zodat het precies op 0 uit kwam.
Greenchoice ook op het matje ?
met krant voor datering als validatie-bevesting voor analoge meterstanden ;)
In het eerste jaar wel ja, ze dachten dat ik de gas of watermeter had opgenomen.
Niet heel gek natuurlijk in 1 jaar van 8000 naar 0 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 21-12-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:22:
In het eerste jaar wel ja, ze dachten dat ik de gas of watermeter had opgenomen.
Niet heel gek natuurlijk in 1 jaar van 8000 naar 0 :)
Ook na 3 jaar, omdat de meterstanden standaard uit de validatie vallen en energieleverancier een extra verificatie dient te vragen
Daar het mijn netwerkbeheerder Enexis lukt om uit 10kWh netto jaarverbruik nog een SJV (standaard jaarverbruik) van 2243kWh te krijgen voor de meterstandvalidatie
Zelfs uit een analoge meterstand van -1469kWh krijgen ze een positieve SJV van 396kWh of wel dat de volgende meterstand ongeveer zoveel hoger dient te liggen een jaar later om door die validatie te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:22:
[...]

1x in de 3 jaar, pas nog geweest en enige wat hij zei was goedemiddag, die meterstand klopt toch nooit! Hij draait voor en achter uit dus 2-3 maanden in de zomer is zomaar 1000 achteruit.
GC deed het zelf ook toen ik het eerste jaar 200 in de min op gaf (bijna echte stand na salderen), er stond gewoon andere standen op de rekening zodat het precies op 0 uit kwam.
Greenchoice ook op het matje ?
Als ik in de sloot spring, doe jij dat dan ook?

Je moet het zelf weten, maar je moet niet vergeten dat je bewust aan het frauderen bent. En als je de risico's accepteert is het prima, maar niet achteraf komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee niet in de sloot :)
Maar als MIJN leverancier dat doet geeft hij wel het "goede" voorbeeld.
Ik denk dat er veel meer mensen met een ferarris zijn die dit zo doen dat jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:14:
[...]

Als ik in de sloot spring, doe jij dat dan ook?

Je moet het zelf weten, maar je moet niet vergeten dat je bewust aan het frauderen bent. En als je de risico's accepteert is het prima, maar niet achteraf komen.
met een feraris is dit echt geen probleem hoor. ;)

je moet wel binnen acceptabele grenzen blijven.
en niet elk jaar je overschot laten oplopen anders loop je buiten de acceptabele grenzen na een aantal jaar.

wat nu de grens is geen idee, maar eigenlijk is het heel normaal dat het gebeurd.
als je afrekent in de lente, en in de herfst komt de meter opnemer langs.
ik kan dan goed een 1500kwh lagere stand hebben en dan valt een 500kWh extra totaal niet meer op. ;)
dat is dit de normaalste zaak van de wereld in feraris land.

mijn leverancier gebruikt gewoon mijn standen die ik door geef en negeert de netbeheerder.
ik geef dan ook 2x per jaar mijn standen door, en dat is voor de prijs wijzigingen die hun hebben.
dan kan ik het te minste na rekenen of het klopt.
voor hun makkelijker en voor mij ook, een beetje schuiven met de marge. no prob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
NielsTn schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:38:

Zou dit niet heel vreemd zijn? Ik heb een contract waarin ze E0.20/kWh betalen. Vervolgens wordt halverwege een jaar dat gewijzigd, prima, kan, staat in de voorwaarden. Maar dat kun je dan toch niet redelijkerwijs met terugwerkende kracht doen voor al geleverde stroom? Het lijkt erop dat ze dat volgens de voorwaarden wel kunnen doen, maar voor de gemiddelde Nederlander kom je dan toch al aardig in de buurt van oplichting en voor je het weet zit je bij Kassa en Radar aan tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Bij een lopend contract kan een overgang per 1 januari gelijk zijn aan terug werkende kracht namelijk wat is werkelijk verbruiksprofiel en wanneer wek je je overschot op, dit is voor iedereen anders
Geef je houvast je op 31-12 of ga je voor een schatting voor de verdeling?

stroom balans
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/E-profiel-december2016.jpg

Edit Is je jaarperiode tot februari of maart dan ben je overschot afbouwen, vraag je een rekening op 31-12 goede kans dat je nog boven 1000kWh grens zit voor oude marge regeling vanwege 1-3 mnd verbruik die gewoonlijk eraf zouden zijn bij einde jaarcontractperiode

Teruglevergoeding voor analoge meter is sprake van echter 15 januari in E-mail ( pdf )

[ Voor 36% gewijzigd door Domba op 24-12-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:51:
De eindafrekening van stroom van de afgelopen periode van Nuon klopt niet. Heb netjes de standen doorgegeven bij mijn oude leverancier (Nuon) en nieuwe leverancier (Eneco). Van beide heb ik een terugmelding via mail gehad.

Email bevestiging opgegeven meterstanden Nuon 16 oktober 2015: 107246
Email bevestiging opgegeven meterstanden Eneco 22 oktober 2015: 107257

Nuon eindafrekening stoom:

Beginstand (2 november 2014) : 107235
Eindstand (30 september 2015): 109137*
Eindstand (22 oktober 2015) : 109257

Oftewel, ze hebben 2000 kWh teveel berekend. Daarnaast is per maart 2015 door de netbeheerder de meterstand opgenomen, stand 109232. De maanden maart tot en met oktober wek ik natuurlijk het meeste op, maar eind oktober kwam ik bijna op nul verbruik uit. Zouden ze daarom maar eigenhandig de opgave met 2000 kWh verhoogd hebben, omdat in maart de stand ook al in die buurt was?

Van salderen hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord :(
En ja, ik heb mijn terugdraaiende ferrarismeter met maar 1 telwerk nooit aangemeld op energieleveren.nl, omdat daar geen wettelijke grondslag voor is. Maar men wist wel dat ik zonnepanelen had, want met Nuon is telefonisch contact geweest om het voorschot al drastisch te verlagen.

Heb een klacht ingediend bij Nuon, maar die hebben nog niet gereageerd (trouwens ook niet dat via de site de eindafrekening meer dan een week niet te downloaden was).

Kan ik het beste de eindafrekening storneren (ik moest iets van 100 euro betalen, terwijl ik juist 300 euro moet terugkrijgen)?

Zal wel weer een gevecht worden tussen mij, Nuon, Eneco en Enexis.
Met veel geduld is het uiteindelijk opgelost. Aangezien Enexis in maart een hogere stand had opgenomen, heeft Eneco zonder overleg de stand met 2000 kWh verhoogd, zodat er weer een positief verbruik kwam t.o.v. maart. En hiermee heeft Nuon de eindafrekening opgemaakt.

Wat heb ik moeten doen, om het teveel gerekende verbruik ongedaan te krijgen.
  • foto van de huidige meterstand met krant, zodat de datum duidelijk zichtbaar is
  • Nuon via contact formulier klacht indienen dat eindafrekening incorrect zijn (verkeerde meterstanden) en bedrag storneren. Foto van meterstand meesturen.
  • Eneco via contact formulier klacht indienen dat meterstanden incorrect door Eneco doorgegeven zijn en foto van meterstand meesturen
  • Eneco opent dispuut en geeft dit door aan Nuon, die dan de juiste eindafrekening kan opmaken en uitbetalen.
In eerste instantie werd het verzoek van de Nuon voor de lagere stand niet door Eneco/Enexis geaccepteerd, omdat maart de opgenomen meterstand hoger was dan nu. Pas na sturen van foto werd dit als geldig bewijs gezien en een dispuut geopend.

Nuon bleef aanmaningen sturen voor het storneren, terwijl men telefonisch naar mij aangegeven hadden een notitie te maken dat dit niet zou gebeuren. Na ook hier een klacht via de website ingediend te hebben is het probleem opgelost.

Maar ja, dus pas 3 maanden na overstap geld terug (343 euro) 8)7 Bij Eneco heb ik het voorschot bedrag al zo laag mogelijk gezet (24 euro per maand) en de overstapkorting (190 euro) al uitbetaald gekregen.

Ik heb uitgerekend dat ik uiteindelijk 18 euro uitgegeven heb aan energie over de hele periode (verbruik stroom 20 kWh, gas 178 m3). Dus geen nul op de meter, maar wel bijna nul energie rekening.

P.S. Overstapkorting van 190 euro helpt bij weinig verbruik aardig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vandaag de eindnota van Qurrent gekregen, opname meterstand 2 jan. via slimme meter
Alles in 1 keer op de nota, verbruik, opwek ,gas, teruglevering en overstapkorting.
Klopt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor ik zonnepanelen had was mijn vebruik 5000 kwh per jaar
toen de 1e set kwam ben ik tegelijk overgestapt naar andere leverancier.

mijn verbruik 1 jaar later was nog maar 2000 kwh bij invullen meterstand aangegeven dat ik zonnepanelen had .geen problemen gehad
nadien uitbreiding gedaan .
hierna was mijn verbruik nog maar 360kwh op nacht/weekend tarief. ( er was al het negatieve van dagtarief verrekend hierin ) wederom reden zonnepanelen en wederom geen problemen met jaarnota.

inmiddels mijn vebruiker in huis ook aangepakt dus die laatste 360kwh verbruik zal naar verwachting dit jaar ook op 0 uitkomen.

ik ga niet ieder jaar overstappen maar dat is omdat heel veel toko's stunten met electra ( heb geen nut ) maar qua gas aardig gelijk liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Veel toko's geven ook een overstapkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
klump4u schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:05:
Veel toko's geven ook een overstapkorting.
Ik zag bij EnergieDirect zelfs een verleng-korting (verlengpremie).
Je zit dan weer een jaar vast maar het levert een paar honderd euro op als je toch niet van plan bent om over te stappen. :)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Ik zag bij EnergieDirect zelfs een verleng-korting (verlengpremie).
Je zit dan weer een jaar vast maar het levert een paar honderd euro op als je toch niet van plan bent om over te stappen. :)
Heb net verlengd bij EnergieDirect door die verleng bonus. 230 euro. Meer dan elke andere overstap. En zit er nu toch al naar tevredenheid (dat is ook niet moeilijk).

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:15:
ik ga niet ieder jaar overstappen maar dat is omdat heel veel toko's stunten met electra ( heb geen nut ) maar qua gas aardig gelijk liggen
Tijd dat je je een beetje gaat inlezen dan. Juist overstappen levert veel op door de bonussen. De tarieven ontlopen elkaar amper, maar vaak is zelfs een duurdere aanbieder goedkoper door de bonus :')

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:15:
[...]
Heb net verlengd bij EnergieDirect door die verleng bonus. 230 euro. Meer dan elke andere overstap. En zit er nu toch al naar tevredenheid (dat is ook niet moeilijk).
Nu je dus blijkbaar ook net een eind/jaarafrekening hebt gehad, weet jij dan ook hoe ze het salderen nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:18:
[...]

Nu je dus blijkbaar ook net een eind/jaarafrekening hebt gehad, weet jij dan ook hoe ze het salderen nu doen?
Nee ik heb mijn jaarrekening nog niet, die komt in februari. Mijn contract loopt tot en met 1 maart en dus kijk ik een paar weken van te voren wat er voordelig is, rekeninghoudend met een opzegtermijn van 1 maand na de initiële contractduur moet ik dus voor 1 februari een keuze maken.

Maar ik las op gaslicht.com (https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren):
"Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik."

Het definitieve contract heb ik nog niet binnen.

Maar wat ik nu dus lees op de website (https://www.energiedirect...vice/energie-terugleveren) zeg iets anders:
"Energiedirect.nl geeft je een terugleververgoeding voor stroom opgewekt uit bijvoorbeeld zonnepanelen. Het deel van de teruggeleverde stroom wat gelijk staat aan je verbruik strepen we tegen elkaar weg. Dit noemen we salderen en dat doen we per telwerk. Als je meer duurzame stroom opwekt dan je verbruikt krijg je van energiedirect.nl een terugleververgoeding. "

Ofwel, straks even bellen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Maar ik las op gaslicht.com (https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren):
"Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik."

Maar wat ik nu dus lees op de website (https://www.energiedirect...vice/energie-terugleveren) zeg iets anders...

Ofwel, straks even bellen :)
Juist, daarom ben ik benieuwd hoe ze het in de praktijk doen.
Vorig jaar heb ik, kort nadat ik naar hun was gegaan, contact gehad met ze. Verschillende medewerk(st)ers met verschillende uitleggen. Uiteindelijk waren ze ervan overtuigd dat salderen met zonnepanelen het gunstigste zou werken als ik naar enkel-tarief zou gaan want dan is er eigenlijk maar 1 verbruik (hoog+laag samen) en 1 teruglevering (hoog+laag samen) die dan tegen elkaar worden verrekend.
Maar of dat nu in de praktijk ook werkt, daar ben ik benieuwd naar...
Ik: Hallo Energiedirect, ik lees op diverse (vergelijkings-)sites dat jullie bij Salderen geen verrekening van hoog tegen laag tarief uitvoeren. Klopt dat? En is het dan wel mogelijk om over te stappen naar enkeltarief?
En na een hoop heen en weer:
ED: Ik heb net een identieke situatie erbij gepakt. Hieruit blijkt dat we het inderdaad apart salderen. Mijn excuses voor de verkeerde informatie in het vorig bericht ondanks mijn uitzoekwerk. Ik heb deze medewerker ook meteen terugkoppeling gegeven dat hij mij niet de juiste informatie had verstrekt. Je kan dus het beste bij energiedirect.nl kiezen voor enkeltarief zodat het wel wordt verrekend. De informatie die je hebt gelezen op vele websites zijn juist.
Dat alles even los van de discussie dat ze eigenlijk altijd per aansluiting moeten salderen en niet per telwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:08:
[...]

Juist, daarom ben ik benieuwd hoe ze het in de praktijk doen.
Vorig jaar heb ik, kort nadat ik naar hun was gegaan, contact gehad met ze. Verschillende medewerk(st)ers met verschillende uitleggen. Uiteindelijk waren ze ervan overtuigd dat salderen met zonnepanelen het gunstigste zou werken als ik naar enkel-tarief zou gaan want dan is er eigenlijk maar 1 verbruik (hoog+laag samen) en 1 teruglevering (hoog+laag samen) die dan tegen elkaar worden verrekend.
Maar of dat nu in de praktijk ook werkt, daar ben ik benieuwd naar...

[...]

En na een hoop heen en weer:

[...]

Dat alles even los van de discussie dat ze eigenlijk altijd per aansluiting moeten salderen en niet per telwerk.
Wat een gedoe, de informatie van Gaslicht.com klopt dus niet. Heb ik ze ook maar even over ingelicht, misschien dat het heel recent is veranderd. Denk dat vele mensen, net als ik, uitgaan van de informatie die ze daar vinden.

Ik heb het per direct maar enkeltarief laten zetten. Daarmee is het probleem opgelost. Thanks dat je mij er op wees, ik had het niet gezien. Blijkt maar weer hoe goed het is om met elkaar naar situaties te kijken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Wat een gedoe, de informatie van Gaslicht.com klopt dus niet.

Ik heb het per direct maar enkeltarief laten zetten. Daarmee is het probleem opgelost. Thanks dat je mij er op wees, ik had het niet gezien.
Hem je ED erover gesproken dan? Wat zeiden zij er (nu) over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:38:
[...]

Hem je ED erover gesproken dan? Wat zeiden zij er (nu) over?
Dat de info op de site klopt en er per telwerk gesaldeerd wordt. Om te profiteren van een volledige saldering moet je naar enkeltarief switchen.

Dat was overigens in 2 minuten gedaan, even huidige standen doorgeven en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:54:
[...]

Dat de info op de site klopt en er per telwerk gesaldeerd wordt. Om te profiteren van een volledige saldering moet je naar enkeltarief switchen.

Dat was overigens in 2 minuten gedaan, even huidige standen doorgeven en klaar.
Oke, dus ze bevestigen nog steeds hetzelfde als een klein jaartje geleden, dat is op zich positief want dan kan ik ze er straks aan houden als het toch misgaat. ;)
Ik hoefde geen meterstanden door te geven (slimme meter kunnen ze zelf zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:59:
[...]

Oke, dus ze bevestigen nog steeds hetzelfde als een klein jaartje geleden, dat is op zich positief want dan kan ik ze er straks aan houden als het toch misgaat. ;)
Ik hoefde geen meterstanden door te geven (slimme meter kunnen ze zelf zien).
Gelukkig heb ik nog een fijne draaischijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu gaat het echt ingewikkeld worden, geswitched naar enkel tarief en verlenging opgestuurd. Bedenktijd van 14 dagen en zowaar is de verlengbonus van 230 naar 265 gestegen.

Dat wordt dus annuleren en weer aanvragen, dat gaat vast een papieren zooi worden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Via een collectief is mij van de Bron aangewezen als beste energieleverancier, fijn want die had ik zelf ook al in gedachte. Nu heb ik een offerte van van de Bron ontvangen en zie ik dat ze een terugleveringsvergoeding van € 0,04971 per kWh betalen, volgens mij is dat aan de lage kant of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henri. schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:27:
Via een collectief is mij van de Bron aangewezen als beste energieleverancier, fijn want die had ik zelf ook al in gedachte. Nu heb ik een offerte van van de Bron ontvangen en zie ik dat ze een terugleveringsvergoeding van € 0,04971 per kWh betalen, volgens mij is dat aan de lage kant of zie ik dat verkeerd?
Ik krijg € 0,07 bij Energiedirect. Dus ja, dat is behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@coritchando,
je hebt op zich een goed punt je kan idd nog wat besparen middels de overstap bonus
echter als ik dan iedere keer bij het overstappen moet gaan uitleggen dat :
<1> ik nog een ferrarismeter heb en ik niet verplicht ben om een slimme meter te nemen ondanks de zonnepanelen
<2> aan het eind van het jaar maar moet afwachten of de verreking ( hoogtarief negatief laag tarief 300kwh vebruik )
<3> bij sommige moet wachten tot de laatste termijn betaald is voordat ik de overstap bonus krijg

dan is me dat absoluut niet waard om over te stappen
dan spendeer ik liever wat meer in zonnepanelen opdat ik me gasvebruik ook nog is kan verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:47:
@coritchando,
je hebt op zich een goed punt je kan idd nog wat besparen middels de overstap bonus
echter als ik dan iedere keer bij het overstappen moet gaan uitleggen dat :
<1> ik nog een ferrarismeter heb en ik niet verplicht ben om een slimme meter te nemen ondanks de zonnepanelen
<2> aan het eind van het jaar maar moet afwachten of de verreking ( hoogtarief negatief laag tarief 300kwh vebruik )
<3> bij sommige moet wachten tot de laatste termijn betaald is voordat ik de overstap bonus krijg

dan is me dat absoluut niet waard om over te stappen
dan spendeer ik liever wat meer in zonnepanelen opdat ik me gasvebruik ook nog is kan verlagen
Heel bijzonder. En dat je daar 265 euro voor laat lopen vind ik nog bijzonderder.

1. Nog nooit gehoord dat dat een probleem is, het is hooguit een mailtje sturen of 2 minuten bellen?

2. Moet je of een goede leverancier kiezen of gewoon enkeltarief nemen (dat kan altijd). Dan heb je geen discussie en problemen.

3. Dat lijkt mij logisch, de bonus wordt verrekend op de eindejaarsfactuur. Maar wat maakt dat uit? Pas je toch je maandbedrag op aan?

Ik vind dat je een hoop beren op de weg ziet, zonde van je 265 euro.

Als ik je een tip mag geven, ga naar een partij als bijvoorbeeld EnergieDirect welke doet aan verlengbonussen. Ook als vaste klant wordt je beloond als je blijft. Als je daarheen gaat hoef je daarna niet meer over te stappen en profiteer je toch van een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Ik geloof wel dat de 'verlengbonus' van EnergieDirect aanzienlijk lager is dan de welkomstbonus bij de concurrent, dus overstappen zou daarmee zinvol blijven. Kan zijn dat dit recent veranderd is... zou mooi zijn, want het scheelt weer het jaarlijkse ritueeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:32:
Ik geloof wel dat de 'verlengbonus' van EnergieDirect aanzienlijk lager is dan de welkomstbonus bij de concurrent, dus overstappen zou daarmee zinvol blijven. Kan zijn dat dit recent veranderd is... zou mooi zijn, want het scheelt weer het jaarlijkse ritueeltje.
Ik ben benieuwd waar jij een bonus vind van meer dan 265 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:36:
2. Moet je of een goede leverancier kiezen of gewoon enkeltarief nemen (dat kan altijd). Dan heb je geen discussie en problemen.
Bij mij, met Eneco, werd dat inderdaad wel door de klantenservice genoemd als 'lastig punt', dat de afrekeningen met zo'n dubbel-loopwerk teller fout zou gaan en gecorrigeerd moet worden, elk jaar opnieuw. Maar ik weer niet of ze gewoon hun mooie nieuwe slimme meters probeerden te pushen...

Maar: kan je nog je ferraris-meter met dubbel telwerk vervangen voor een domme meter met enkel telwerk, of heeft de serviceafdeling enkel nog slimme meters klaarliggen? Dat laatste zou ik verwachten en lijkt mij logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:46:
[...]

Bij mij, met Eneco, werd dat inderdaad wel door de klantenservice genoemd als 'lastig punt', dat de afrekeningen met zo'n dubbel-loopwerk teller fout zou gaan en gecorrigeerd moet worden, elk jaar opnieuw. Maar ik weer niet of ze gewoon hun mooie nieuwe slimme meters probeerden te pushen...

Maar: kan je nog je ferraris-meter met dubbel telwerk vervangen voor een domme meter met enkel telwerk, of heeft de serviceafdeling enkel nog slimme meters klaarliggen? Dat laatste zou ik verwachten en lijkt mij logisch...
Ja, je krijgt altijd een slimme meter bij vervanging. Daarvan kan je het slimme deel uit laten zetten waarmee het eigenlijk gewoon een domme digitale meter wordt.

Begrijp niet wat ze er lastig aan vinden, in het verleden (zonder PV) waren er ook genoeg dubbele meters die op enkel tarief draaiden en werden doorgegeven. Dat is echt een stukje software wat elke programmeur in 5 minuten kan maken. Denk ook dat ze het expres doen om die nieuwe meters te pushen, alhoewel daar ook dubbele telwerken (4 stuks zelfs, 2x afname en 2x levering) op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ja, je krijgt altijd een slimme meter bij vervanging. Daarvan kan je het slimme deel uit laten zetten waarmee het eigenlijk gewoon een domme digitale meter wordt.
Nee, je kunt ook een digitale meter laten plaatsen zonder zendmogelijkheid ;)
En een bonus wordt niet altijd met de jaar afrekening verrekend, Essent keert hem 2 maanden voor de eindafrekening uit 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door klump4u op 26-01-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:12:
[...]

Nee, je kunt ook een digitale meter laten plaatsen zonder zendmogelijkheid ;)
Leveren ze die nog steeds? Dacht dat alles de slimme meter was, wat een domme digitale meter werd met het uitschakelen van de zendmogelijkheid. Wist niet dat ze die oude digitale meters ook nog plaatsten.
En een bonus wordt niet altijd met de jaar afrekening verrekend, Essent keert hem 2 maanden voor de eindafrekening uit 8)7
Heb ook niet gezegd dat dat altijd zo is, alleen dat ik het wel logisch vind.
En voor mij is het lood om oud ijzer. Of ik hem nu na 12 maanden krijg als korting op de factuur of na 2 maanden contant op de bank, het blijft hetzelfde bedrag wat ik minder hoef uit te geven aan energie.
Mijn gevoel zegt mij dat na 12 maanden op de factuur voor mij beter is, kan ik het ook niet uitgeven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2016 21:32 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste