Heb je wel een goede fit met die SE425? De Sennheiser HD598 zou volgens de test op golden ears alleen nog maar minder bass hebben dan de SE425: http://en.goldenears.net/8494Mephisteus schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:12:
[...]
Subjectief heeft de SE425 veel minder bas dan ik gewend ben. Als je ze opzet is het even wennen, en na kort inspelen geniet je volop van de "tight" bass response.Zodra je echter overschakelt naar een hoofdtelefoon die meer richting de mainstream verwachting van bas gaat (in mijn geval de HD598 voor thuis gebruik) moet je weer wennen aan de sterkere bas response. En zo blijf je heen en weer gaan.
Luisteren naar muziek die niet bas focused is (bijv. klassiek) is een werkelijk genot met de SE425. Maar ik kon er gewoon niet aan wennen om er mee te luisteren naar bijv. Drum & bass. Daar is de SE215 gewoon veel geschikter voor. Ja je hebt (veel) minder detail, en dat is echt echt merkbaar, maar dat genre komt er wel beter tot zijn recht. Het is maar waar de/je nadruk ligt! Het probleem met de SE215 is dat de enkele driver resulteert in dat als je flinke bas hebt, de detail minder wordt.
De SE425 heeft ontiegelijk veel detail, echt een genot om naar te luisteren. Wat betreft de bas... ja het is duidelijk, ja het is onderdeel van de noemer "veel detail". Maar je "voelt" er echt helemaal niks van, natuurlijk moet je niet uit je hoofd trillen, maar een beetje leven in de bas mag van mij wel
Zelf heb ik uiteindelijk de SE535 gekocht, heb je niks aan gezien je gestelde budget natuurlijk, maar die heeft naar mijn inziens the best of both worlds. Alle detail van de SE425, met een goede bass response
Uiteindelijk is het hele muziek genre natuurlijk subjectief, en ook waar je van kan genieten en wat voorkomt dat je kan genieten. De SE425 is een fantastische IEM met (relatief) veel detail, en (relatief) weinig bas. Als je muziek smaak dus tolereert dat de bas minder aanwezig is doe je aan de SE425 absoluut geen miskoop. Is een bas die meer leeft, die warmer is, iets wat je graag wilt. Dan moet je toch verder zoeken.
Betreft de bass versterker. Persoonlijk zou ik dat niet doen, of het een werkbare oplossing is... geen idee. Mijn ervaring is dat je een stuk gelukkiger wordt van een IEM die in de basis al een response heeft die jij prettig vindt.
De HD 598 heeft een vrijwel vlakke frequentierespons met geen enkele nadruk op de bass. Terwijl de SE425 toch echt wel een milde bassnadruk heeft.
Dat is in ieder geval wat de testresultaten aangeven. Misschien dat jij de in-ears anders doet dragen of andere opzetstukjes gebruikt. Verder weet ik het ook niet waarom de testresultaten zo afwijken van jouw ervaring.