Dit is een heel ander soort reactie dan die van dusty. Zie het als je wilt niet zozeer als elkaar 'tegensprekend', maar meer als aanvulling. We kijken elk namelijk op een duidelijk andere manier naar in-ears

chopper88 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:22:
Na lange tijd redelijk tevreden te zijn geweest met mijn Sennheiser CX 400 II's begint het volume schuifje nu wat kuren te vertonen waardoor het linker oortje soms wegvalt...
Nu wil ik eigenlijk een stap(je) omhoog maken, en ben ik op zoek naar wat anders.
Wellicht is deze vraag ietwat tevergeefs omdat deze twee IEM's zo ver uit elkaar liggen, maar weet iemand hoe de bass van de CX 400 II zich verhoudt toch de Shure 535?
een wereld van verschil. Het is allesbehalve een 'stapje' ophoog, met is echt een heel ander beestje.
Ik lees her en der dat de één de bass van de Shures erg vindt tegen vallen, de ander vind het juist weer precies genoeg... Wel weet ik dat Shures van zichzelf vaak niet al teveel bass hebben in hun klankprofiel.
Ik vind de CX 400 II qua bass op het randje van teveel.
Het hangt er heel erg vanaf welke reviews je leest en vooral de achterliggende verwachtingen die mensen hebben.
De CX400-II is simpelweg basszwaar. Niet out-of-control bassig zoals de CX300-II, maar nog steeds heel duidelijk bass-zwaar. De Shure die daar op het punt van bass nog het meest van alle Shures en op zichzelf redelijk bij in de buurt komt, is de SE215. Heerlijk klinkende in-ear. Net als vrijwel alle Shures met een uitstekende geluidsisolatie. Collega's op het werk hoor je nauwelijks meer en het rumoer van het OV wordt fors gedempt

Nu zoek ik wat helderdere IEM's, maar waarbij de bass niet meteen helemaal weg is gevallen. Ze moeten goed isoleren en dus weinig 'lekken' om in allerlei omgevingen te kunnen gebruiken, van OV tot op het werk tot in een vliegtuig.
Afhankelijk van het model Shure en de wensen / verwachtingen / persoonlijke voorkeuren die je hebt kun je daar prima mee uit komen bij Shure.
Aan dit profiel lijken de Shures goed te voldoen, even als de Westone 4Rs. De Westones schijnen echter een wat minder helder geluid te hebben, en zijn juist vervangen voor een recenter uitgekomen duurdere uitvoering, de W40, a 500 euro. Terwijl de Shures met deze beginprijs op de markt kwamen als verbetering van de 530, en juist gedaald zijn naar 379 euro. Mede door klankprofiel en prijsverschuivingen van beide producten zit ik nu voor 99% zeker aan de Shure kant.
Kies de Shures, Westone is zeker gelijkwaardig aan Shure op zich. Maar dan vooral aan de andere kant van de Atlantische oceaan. Shure heeft in Europa een veel groter aantal winkels waar je terecht kan voor het kopen van slijtagegevoelige onderdelen en service.
Tenzij je een meer dan uitstekende deal kunt vinden, zou ik in het algemeen eerder Shure dan Westone aanraden. Maar bij een aankoop die je voor een lange tijd in gebruikt wilt gaan hebben, kan het de moeite waard zijn om de extra moeite voor een Westone te overwegen.
Mocht iemand hier nog toevoegingen, op/aanmerkingen of tegenargumenten tegen hebben hoor ik dit graag! Wat mij betreft is dit een weloverwogen eenmalige koop, met in het achterhoofd dat ik eventueel nog eens een kabel kan vervangen wanneer nodig. Ik ben zeker niet van plan deze straks ook weer te upgraden naar een product van 5/6/700 euro.
Ja, de vraag of je naast de CX-400 II eerder iets betere in-ears hebt gehad? In-ears van rond de 400€ zijn écht een wereld apart. Je begeeft je vanaf ongeveer dat bedrag namelijk in het top-segment van de zogeheten "universal fit" in-ears, de categorie nét onder de op maat en op bestelling gemaakte in-ears.
Het grote verschil is dat je veel meer naar een niche gaat, waarbij elke fabrikant min of meer de "ultieme vorm" van het eigen idee van het best mogelijke geluidsbeeld serveert. Waar een in-ear van 100 euro nog heel redelijk verkopen kan en die van 250 euro nog regelmatig worden verkocht, is het bij ongeveer €350-400+ een veel meer sterk individuele aankoop met dus ook een veel meer individuele sound.
Die in-ear van 100 euro moet nou eenmaal in zekere mate een allesmansvriend blijven, in het hogere prijssegment maakt men een statement. Het is wat dat betreft meer dan alleen een show-case van wat een fabrikant allemaal kan.
Voor jou gaat het de stap worden na een CX-400 II, je gaat dan zó veel bass missen ten opzichte van wat je nu gewend bent. Voor veel mensen is die stap naar een dergelijk product als de 535 of 4R simpelweg te groot. Redelijk wat liefhebbers die een al meer neutrale in-ear gewend zijn dan jij vinden de 4R en de 535 redelijk "bass-arm" naar wat ze kennen.
Van mezelf zou ik graag zeggen dat ik "de laatste wil zijn om je aan te raden iets te doen of te laten", maar in dit geval is de stap echt heel fors.
Voor mij was de stap van de in-ears van rond de 50-60 euro naar 100-120 euro al iets van een openbaring. Daarna is bij mij de verbazing over het verschil in detail etc. bij elke stijging in prijsklasse terug gekomen.
Ten tweede geldt dat je min of meer jezelf er mee verplicht om de geluidsbron van een stevige kwaliteit te laten zijn. 320kbs MP3 is net aan genoeg, FLAC min of meer de standaard. Idem voor de speler: geen smartphone / tablet is goed genoeg om die in-ears maximaal tot hun recht te laten komen.
Verder zijn ze hoogst onpraktisch: bij Shure kun je weliswaar de kabel en opzetstukjes goed vervangen, maar daar gaat in de loop van de jaren ook goed geld in zitten. Je hebt diefstalgevoelige in-ears er mee.
Iets als een stevige regenbui kan alsnog de 400 euro aan elektronica doen verzuipen. In het OV zit er meer beweging in de kabel etc. dan je lief is, dus ook de aansluitpunten op de in-ears zullen slijten.
Etc. etc. Simpel gezegd: het is een absolute niche-prijsklasse waar eigenlijk geen verantwoording te geven valt in de zin van praktische bruikbaarheid.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Maar gesteld dat je die 4R of SE535 wilt, dan dit
Lees alsjeblieft zeer uitgebreid reviews en vraag op bijv. head-fi mensen naar hun inschatting / mening. Dit forum is simpelweg te klein om een goed en gevarieerd beeld te krijgen. Er zijn heel wat mensen met meer en beter inzicht hierin dan ik (en mogelijk de andere tweakers).
Verder kom je bij het uitgeven van 350 tot 400 ook ruim in de prijsklasse dat er heel veel meer spelers op de markt zijn dan alleen de grote namen. Vergeet niet om bijv. een keer te kijken naar wat een niche-merk als Etymotic / Fischer Audio / Ortofon / Final Audio / Earsonic biedt, Grado's GR10, Monster Turbine Copper Pro of de Miles Davis versie daarvan. Of een 'outsider' als de Sony XBA-2 danwel XBA-3.
Al koop je met een Sennheiser / Westone / Shure wel een stukje zekerheid, zowel qua onderdelen nabestellen als dat het een niet al te excentriek geluidsbeeld is.
Mocht je mijn advies willen horen van wat ik je aan zou raden? Kijk naar een goede in-ear in de prijscategorie van 150 tot 250 euro. Met redelijk veel bass is dat bijv. de Sennheiser IE80. Met minder bass de Shure SE425, die biedt zéér veel van de audio-kwaliteit van de 535, maar met meer waar-voor-het-geld.
Als je de in-ears dagelijks gebruikt voor heel wat uren, dan zal een dergelijke in-ear met een jaar of vijf toch wel versleten zijn. Ook al ga je er netjes mee om en doe je onderhoud. En op dat moment zijn in-ears weer een stukje verder ontwikkeld. Dus dezelfde mate van detail en awesomeness voor duidelijk minder geld of voor 400 euro iets dat nóg leuker is om naar te luisteren.
bovenstaande is een mening, hopelijk heb je er iets aan
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)