• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 18:23

Heilige Kaas

Welkom in het Algemene in-ear en oordoppen topic!

Van hoofdtelefoons om rustig thuis te luisteren, tot in-ears en oordopjes voor onderweg, aan keuze geen gebrek om muziek, films en meer tot een waar audio genot te maken.
Van meer exotische namen als Stax en Koss, tot een vertrouwde naam als Philips, iedere vorm van hoofdtelefoons en elk merk heeft wel zijn liefhebbers. En een plekje op GoT!
Voor hoofdtelefoons is er een mooi topic in Audio & Hifi, voor degenen die graag over de landsgrenzen en voorbij de bekende namen kijken is er uiteraard het 'Goede onbekende/exotische merken oordopjes' topic in Accessoires & Navigatie.
Voor een topic over in-ears en oordopjes van bekende namen en te koop in de Lage Landen is er dus nog een plekje over: hartelijk welkom in het Algemene in-ear en oordopjes topic!

In-ears en oordopjes
Oordopjes
http://tweakers.net/ext/f/tlilEERNn0fvrEfa1BvWVCB9/full.jpg
nog
te
schrijven
In-ears
http://tweakers.net/ext/f/WVBYC16k2zVQot9as7FCypMq/full.jpg
nog
te
schrijven
Eartips
http://tweakers.net/ext/f/ZK2utbkHYKMGlGeOXUDqvxOf/full.jpg
Eigenlijk geen aparte categorie oordopje / in-ears, maar wel zijn deze opzetstukjes van groot belang bij het gebruik van in-ears. Eartips maken een zogeheten 'seal' mogelijk; doordat deze opzetstukjes zich makkelijk vormen naar de oren/gehoorgang, wordt de gehoorgang afgesloten voor het meeste omgevingsgeluid: de seal.
Opzetstukjes, sleeves, oorkussentjes en eartips zijn de meest gebruikte namen voor deze kleine dingen, die zo belangrijk zijn voor het luistergenot van in-ears.

Hoe beter de opzetstukjes bij jouw oor passen, hoe beter het seal. Om die reden zijn er diverse soorten van dit soort opzetstukjes:
[list=x]• Op de foto rechts zijn op de bovenste rij 'standaard' opzetstukjes te zien: gemaakt van een soort kunstrubber en de variant die het meest bij in-ears wordt meegeleverd.
• Onder links zijn twee eartips van gel te zien, die door lichaamswarmte zich tijdens gebruik langzaam naar het oor vormen. Dit een wat zwaarder type eartips, wat er voor zorgt dat lage tonen meestal een klein tikje beter uit de verf komen dan bij de andere typen eartips. Het midden en hoog komen veelal een ietsje wat minder naar voren.
• Onder rechts zijn twee foam eartips. Deze opzetstukjes zijn 'kneedbaar' en vormen zich vrij snel naar de ruimte die ze krijgen. Duw het foam licht in, doe de in-ears in de oren en meestal heb je binnen een seconde of 10 à 15 een prettig passende eartip.[/list=x]
Naast deze drie types bestaan ook:
[list=x]• UE's Comply Foam tips. Hoewel comply tips niet van polyether zijn gemaakt, zien deze opzetstukjes er nog het meest uit als schuimplastic. Oorspronkelijk vooral geleverd door Ultimate Ears (nu onderdeel van Logitech) en bedoeld voor hun duurdere in-ear modellen, al zijn comply tips prima te gebruiken op veel andere in-ears.
Het verschil tussen de eerder genoemde foam tips is dat normale foam tips niet altijd gemaakt zijn met een flexibele kern en memoryfoam, maar complytips wel.
• Sony's Hybrid eartips: ogen als 'standaard' kunstrubber eartips met een gekleurde binnenzijde. Deze oorkussentjes bestaan uit twee delen: het buitenste deel vormt zich goed naar het oor en de binnenzijde is stevig, zodat het 'buisje' waar het geluid door komt niet door de druk van het oor (vanaf de buitenzijde v/d eartip) wordt dichtgeduwd. Dit type sleeves wordt op audio-fora vaak ge'tip't ;) als minder duur, maar bijna even goed werkend alternatief voor de Comply foam tips.[/list=x]
Bekende merken
nog te schrijven

Onderhoud & Hygiëne
Af en toe wat aan onderhoud doen kan niet alleen de oordopjes of in-ears een langere gebruiksduur geven, het is ook een stukje hygiëne. Hoe vaak je dit doet, hangt natuurlijk af van wat je met de oordopjes doet (OV gebruik is heel anders dan sporten) en hoe intensief je ze gebruikt.

Het schoonmaken
In het algemeen: kort met een schone doek of schone tissue over het oordopje gaan om vuil en een deel van de vettigheid te verwijderen. Haal bij in-ears wel eerst het opzetstukje los en maak deze apart schoon met de handdoek.
Bij de betere in-ears wordt vaak een soort van mini-spatel meegeleverd om het gaas van het speakergedeelte schoon te maken, als dit niet meegeleverd wordt, kijk dan eens naar onderstaande over hoe je jouw in-ears of je oordopjes zou kunnen reinigen:

Oordopjes: om oordopjes iets grondiger te reinigen heb je een mild schoonmaakmiddel nodig. Maak met een klein beetje water met daarin afwasmiddel een tissue licht vochtig.
Doordrenk het papiertje niet!, je wilt de electronica niet beschadigen, alleen de buitenzijde reinigen. Een licht vochtig stukje keukenrol/tissue werkt het best; met een dergelijke lichte schoonmaakronde haal je veel vuil en vettigheid weg, terwijl het schoonmaakmiddel zo mild is dat je vrijwel zeker nooit het oordopje beschadigt. Groene zeep*1 o.i.d. in water kan ook.
In-ears: de manier van schoonmaken voor oordopjes is ook voor in-ears perfect bruikbaar. Haal alleen wel eerst de opzetstukjes los en maak die schoon door ze voor enkele minuten geheel onder te dompelen. Het deel waar de speakers in zitten uiteraard Niet onderdompelen!!
Laat na het schoonmaken oordopjes nog een tijdje drogen voor verder gebruik. De sleeves voor in-ears kun je droog deppen, maar verder kun je ze eigenlijk het beste een dagdeel aan de lucht laten drogen.

Mocht schoonmaken met milde zeep / afwasmiddel echt niet lukken, dan zou je schoonmaakalcohol kunnen overwegen. Het is een zeer aggressieve manier van schoonmaken voor oordopjes en in-ears; en eigenlijk sterk af te raden, maar bij een redelijk deel van de oordopjes en in-ears (+opzetstukjes) is het wel mogelijk.*2 Vrijwel altijd wordt in een handleiding schoonmaakalcohol e.d. sterk afgeraden.
Mocht je het toch willen: houd het schoonmaken in ieder geval heel kort en pas het nooit toe op andere sleeves dan het 'standaard' kunstrubberen / siliconen type. Nogmaals het is sterk af te raden, het is simpelweg niet goed voor veel dopjes op de wat langere termijn.

Meer informatie kun je uiteraard vinden bij de fabrikant (op de verpakking / handleiding / website), mocht bovenstaande in tegenspraak zijn met wat de fabrikant aangeeft: ga dan alsjeblieft uit van de handleiding / verpakking!
Schoonmaak instructies wisselen niet alleen per fabrikant, maar ook per model. De volgende voorbeelden zijn dus alles behalve compleet, maar komen misschien van pas:
- Logitech Ultimate Ears instructies voor siliconen oorkussentjes.
- Philips

Aankoopadvies
Natuurlijk is dit topic daar ook voor! Het handigste is om bij een vraag om advies, eerst een paar dingen te vertellen. Om ons zo te laten weten wat je nu precies zoekt, denk dan aan:
• Wat voor oordopjes heb je nu, en hoe bevallen die?
• In-ears of oordopjes?
• Hoe heb je de balans tussen de lage, midden en hoge tonen het liefst? (klankbeeld)
• Welke muziekgenres luister je het meest naar? En welke af en toe?
• Hoe wil je jouw oordopjes / in-ears gaan gebruiken? Bedoeld voor thuis, in het OV, bij het sporten of .... ?
• Heb je een merkvoorkeur?
• Wat is het budget?
• Heb je verder nog eisen / verwachtingen bij je nieuwe oordopjes?

Portable versterkers en audiochips
Een goede set oordoppen of in-ears kan natuurlijk niet zonder een goede, bijpassende bron. Versterkers zijn voor in-ears en oordopjes in de regel veel minder nodig dan voor bijv. een zware hoofdtelefoon, maar iedere mobiele telefoon, mp3-speler, tablet enz. heeft wel een kleine versterker en audio-chip aan boord. De ene duidelijk beter dan de andere in staat, om muziek en meer aan de oordopjes / in-ears door te geven.

uiteraard is bovenstaande een beperkte Openingspost, houd als je wilt in gedachten dat er op dit moment nog aan de nodige tekst gewerkt wordt.

1Groene zeep is de meest gebruikelijke naam voor Nederland, in Vlaanderen is de naam bruine zeep gebruikelijker (?).
2Het risico op verkleuren en meer is geheel voor jouw eigen risico! Milde zeep kan geen kwaad, maar aggressieve middelen passen eigenlijk niet bij zachte kunststoffen.

[Voor 147% gewijzigd door Bluepenguin op 02-06-2013 17:07]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

-- gereserveerd, voor als het ooit nodig mocht zijn om een plek te hebben om een aanvulling op de topic-start te maken --

[Voor 15% gewijzigd door Bluepenguin op 28-04-2013 22:28]

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Mooi topic! Ik vond het erg verwarrend dat er geen enkel topic was waar ik aankoopadvies voor oordopjes kon vragen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-03 12:33
Kijk wat een leuk topic :)

Inmiddels al gehad (in-ear):
- Creative EP-630
- Sennheiser CX300
- Sony In-ears MDR - ex 38
- Nuforce NE-7M (by far beste die ik ooit gehad heb)
- Apple in-ear Gen 1
- Apple in-ear Gen 2

En ik vergeet er vast een paar !:)

Maar nu een vraag - van mijn oude Nuforce dopjes is de kabel stuk en heb hem al een keer gerepareerd door een kabel te gebruiken van een iPhone oordoppen kabeltje er aan te solderen. Inmiddels ook stuk. Waar koop ik een stevige fatsoenlijke kabel voor in-ears?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je zou kunnen kijken naar een verlengkabel (zoiets bijv.) en daarbij aan de female zijde de jack aansluiting verwijderen, kabeltje voor een deel splitsen en daarmee repareren.
W.Zijlstra. schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:55:
Maar nu een vraag - van mijn oude Nuforce dopjes is de kabel stuk en heb hem al een keer gerepareerd door een kabel te gebruiken van een iPhone oordoppen kabeltje er aan te solderen. Inmiddels ook stuk. Waar koop ik een stevige fatsoenlijke kabel voor in-ears?
Nou ben ik niet bekend met de kwaliteit kabel van Nuforce, maar die van iPod dopjes zeker wel. Als het niet op het soldeerpunt is, waar de kabel de geest heeft gegeven, dan zal je denk ik kabelbreuk bedoelen?
Mocht het om het soldeerpunt gaan, dan kan ik me voor stellen dat een versteviging en verzwaring op één punt, ergens anders tot meer frictie etc. kan leiden.
Gaat het om kabelbreuk op een ander punt, dan wordt het lastiger. Met duurdere oordopjes komen in de regel betere kabels, maar ook daarmee kun je met kabelbreuk te maken krijgen. Zelf ben ik zo'n lucky bastard die nog nooit vanwege kabelbreuk een set oordopjes heeft hoeven afschrijven. Verschil met de meeste mensen is denk ik wel, dat ik mijn in-ears altijd in een opberghoesje of opbergdoosje meeneem en nooit los in m'n tas of jas doe.

Mocht je ooit een andere in-ear set of oordopjes kopen puur en alleen om die van de kabel te beroven ;) , en zoeken naar iets onder de €30,- als donor, dan zijn de kabels allemaal vrijwel gelijk: 'standaard' kwaliteit en redelijk gladde kabels. Uitzondering daarop zijn Logitech (Ultimate Ears) en Sennheiser.
Zoek je een donor, dan kun je misschien beter niet een Sennheiser set daarvoor gebruiken. Veel van de Sennheiser kabeltjes zijn relatief stroef zogezegd. Op diverse audio fora (en zelf vermoed ik dat ook) wordt er opgemerkt dat er misschien een verband is tussen die stroeve kabeltjes en kabelbreuk. Kom je vaak tegen over Sennheisers, maar Sennheiser wordt dan ook bijzonder veel verkocht, dus een echt verband of iets ander zinnigs lijkt er niet direct over te zeggen.
Logitech (Ultimate Ears) hebben over het algemeen relatief ietsje dikkere kabeltjes, en zijn ook iets goedkopere donors dan iPod oordopjes.

Eenvoudige oordopjes die je vaak voor een paar € in bakken bij bijv. Blokkers/drogisterijen/etc. ziet liggen, kunnen op zich ook, maar vaak is de kabel daarvan van slechte kwaliteit. Dat soort kabeltjes hebben ook vaak een relatief hoge weerstand, al dan niet met 'fijne' gratis ruis daardoor. Instap oordopjes van de bekendere merken hebben dat veel minder.

Neemt niet weg dat vrijwel alles duurder is dan een los verlengkabeltje. En die zijn bij veel onderdelen zaken (bijv. Handyman) altijd voorradig.
Succes ermee! (en laat anders weten of de reparatie gelukt is :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Bluepenguin schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 00:32:
Je zou kunnen kijken naar een verlengkabel (zoiets bijv.) en daarbij aan de female zijde de jack aansluiting verwijderen, kabeltje voor een deel splitsen en daarmee repareren.
[...]
Neemt niet weg dat vrijwel alles duurder is dan een los verlengkabeltje. En die zijn bij veel onderdelen zaken (bijv. Handyman) altijd voorradig.
Succes ermee! (en laat anders weten of de reparatie gelukt is :) )
Goed plan! Ik vond het niet te doen om een setje goedkope oordopjes van 15 euro te kopen om die als donor te gebruiken maar die verlengkabel ziet er goed uit. Bij 2-3 euro voor een kabeltje moet het echt wel blijven ! :)

Binnenkort eens de soldeerbout aanvuren.

Dit zijn overigens de nuforce dopjes :

Gekocht naar aanleiding van de commotie op head-fi.org, kwam uit de test als vergelijkbaar met IEM's van €150+. Voor de €49 euro waarvoor ik ze gekocht heb was het echt een geweldig setje _/-\o_ .

http://www.head-fi.org/t/...impressions-added-1-15-09

Acties:
  • 0Henk 'm!
W.Zijlstra. schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 08:46:
[...]
Dit zijn overigens de nuforce dopjes :

[afbeelding]

Gekocht naar aanleiding van de commotie op head-fi.org, kwam uit de test als vergelijkbaar met IEM's van €150+. Voor de €49 euro waarvoor ik ze gekocht heb was het echt een geweldig setje _/-\o_ .

http://www.head-fi.org/t/...impressions-added-1-15-09
Lees er ook vaak over op head-fi e.d. dat Nuforce erg goede in-ears voor het geld levert. De NE 7M is inmiddels opgevolgd door de NE600 en NE700, dacht ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:16
Ik heb nooit echt dure oordopjes gekocht, altijd gebruik gemaakt van de oordopjes die ik bij mijn telefoons/mp3 spelers kreeg of el cheapo vanuit China gehaald. Aangezien ik ze altijd gebruik om op de achtergrond muziek te horen terwijl ik ook de omgeving hoor (meestal ook maar 1 oortje in) voldoen die ook prima.

Wat ik wel merk is dat de Sony MDR-EX082 (ooit bij mijn walkman gekregen) verreweg het meest comfortabel zitten van alle oordopjes en in-ear oordopjes die ik heb gehad. Dat komt waarschijnlijk door de hybride vorm ervan (Een stuk oordopje wat geluid geeft met een in ear stuk erop.). Op zich voldoen degene die ik nu heb nog en het geluid eruit is voor mij ook perfect, maar ik heb liever nog een paar setjes van dat soort oordopjes (voor op werk, sport, etc...). Ik heb echter geen idee waarop ik moet zoeken om hetzelfde soort "hybride" in-ear oordopjes te vinden.
Weet iemand of er een naam voor dit soort oordopjes is, of kent iemand goede oordopjes met dezelfde vorm? Of kan ik het beste gewoon via eBay o.i.d. een lading MDR-EX082's kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 07:58
Ik gebruik al een tijdje JVC HA-FX40-S dopjes, buitengewoon goed en helder geluid, niet zo'n overdreven bass-boost maar gewoon mooi natuurlijk. Goedkoopste optie is import via Ebay, ik haal meestal 3 setjes dat scheelt weer in de verzendkosten. Prijs is dan rond de 20 euro per setje.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Coocoocachoo schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:32:
Op zich voldoen degene die ik nu heb nog en het geluid eruit is voor mij ook perfect, maar ik heb liever nog een paar setjes van dat soort oordopjes (voor op werk, sport, etc...). Ik heb echter geen idee waarop ik moet zoeken om hetzelfde soort "hybride" in-ear oordopjes te vinden.
Weet iemand of er een naam voor dit soort oordopjes is, of kent iemand goede oordopjes met dezelfde vorm? Of kan ik het beste gewoon via eBay o.i.d. een lading MDR-EX082's kopen?
Bij mijn weten maken met name Sony en Panasonic dit type oordopje. Er is ook geen heel specifieke naam voor, hybride is wellicht de best mogelijke naam er voor. Door velen wordt die vorm overigens gezien als in-ears. Zoek je iets vergelijkbaars, dan ben je tot een euro of €100,- op Sony/Panasonic aangewezen, daarboven biedt Sennheiser een grotendeels vergelijkbare constructie met de IE-serie.

Wat overigens aardig is aan dat je de dopjes als 'hybride' omschrijft, is dat de eartips/sleeves (de kunstrubber opzetstukjes) van Sony bekend staan onder de merknaam "Hybrid eartips/earbuds". Dat zeker geen standaard materiaal, het bestaat namelijk uit twee delen: het buitenste deel vormt zich goed naar het oor en de binnenzijde is stevig, zodat het 'buisje' waar het geluid door komt niet door de druk van het oor (vanaf de buitenzijde v/d eartip) wordt dichtgeduwd. De (Comply) foam tips zijn vrij populair, maar op audio-fora zie je ook met enige regelmaat deze Sony's getipt worden als erg goede eartips.

Mocht je de MDR-EX082 willen vervangen door een andere (niet-Sony) in-ear dan is het misschien handig in gedachten te houden dat een deel van het draagcomfort van de MDR-EX082's juist door die Hybrid Earbuds komt. Die zijn vaak (zeker niet altijd) ook prima op andere in-earsets te zetten, en eventueel los te koop op o.a. Amazon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Laatst online: 19-03 18:54

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik gebruik al jaren de CX serie van Sennheiser. Voor de ritjes op de fiets en dergelijke doen deze meer dan prima zijn werk:
- Sennheiser CX300 was de eerste. Kapot gegaan na 11 maanden - garantie ftw!
- Sennheiser CX400 daarna gehad. Meegeweest naar Australie, hele reis overleefd, keurig dus
- Sennheiser CX300-II zit ik nu op gezien er een kraak kwam na de langs reis door AUS. Houden het inmiddels ook prima vol.

Luister zelf veel hardere stijlen en daarbij is bassweergave belangrijk. Naar mijn maatstaven voldoen ze prima en veel meer dan 40/50 euro voor een setje oordopjes ga ik ook niet uitgeven

Inmiddels heeft m'n broertje al geruime tijd de CX-250 en daarvoor de CX300. Ook tevreden.
Sinds vorige maand mijn vriendin de CX-250 aangesmeerd. Vond dat ze maar s wat anders moest halen dan de 3 euro oordopjes bij de budgetwinkel. Is tevreden

[Voor 17% gewijzigd door Mu.siQ op 04-05-2013 14:22]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:16
@Bluepenguin
Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee :)

Ga ik nog even verder zoeken, maar dan denk ik dat voor mijn budget een (paar) extra MDR-EX082 van eBay kopen de beste optie is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• imafishlol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 22:06
Heb twee keer de Creative EP-630 gehad, deze hield het beide keren ongeveer 1,5 jaar vol. Best goed aangezien ik 5x per week 1,5 uur fiets.

Nadat het setje kapot ging (kabelbreuk bij de jack) ben ik gaan kijken voor iets wat langer mee gaat en ook beter klinkt. Met een budget van ong 50-60 euro en na wat zoeken kwam ik op de Brainwavz M2 uit. deze werden zeer goed beoordeelt op Head-fi.org. Dus deze bestelt bij Mp4nation en binnen 3 dagen (vanuit Hong kong!) had ik ze. Thuis een paar uurtjes mee geluisterd en ze klonken echt duidelijk helderder dan mijn oude creatives.

Totdat ik met ze op de fiets stapte.

Bij een klein beetje je vaart hoor je het gesuis van de wind al, en aangezien ik op mijn weg naar school 3 bergen op en af moet stoor ik mij hier verschrikkelijk erg aan. Heeft iemand tips om dit gesuis te verminderen? Het enige wat ik op internet kan vinden zijn ear-bags of kleppen voor de fietshelm (die ik dus niet gebruik aanzien ik ontspannen naar school wil fietsen). Anders zou ik deze awesome IEMs terug moeten sturen :'(.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59

Daniel36

Koffiejunkie

Mijn in ears historie tot zover

pricewatch: Sennheiser CX 280 (Zwart)

ter vervanging van een oud Grundig koptelefoontje bij een portable cd speler

toen

pricewatch: Creative EP-830 (Zilver, Zwart)

hier was ik zeer tevreden over
Deze hebben het twee jaar volgehouden en toen het bekende probleem, nl. een
breuk in de kabel bij het plugje.

ter vervanging deze gekocht
pricewatch: Meelec M9 (Zwart)

bevallen goed, vooral het feit dat ze heel goed in mijn oren zitten blijven, maar ik heb stiekum het idee dat de Creatives iets beter klonken.

Ik gebruik ze bij een Sansa Clip mp3 spelertje.

It is nice to be important, but more important to be nice.

• Heilige Kaas
Het zou kunnen dat je voorkeur wat meer naar de EP-839 uitgaat. ;) En die is natuurlijk ook iets duurder. Dat kan het verschil verklaren.
Ik heb zelf ook de M6 gehad en daar was ik echt heel erg van onder de indruk!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:32
Heb zelf de EP-830, EP-630 en de Sennheisers CX-300 II Gehad, vind de Sennheisers het fijnste ondanks die Y kabel.

Ik heb wel het probleem dat al mijn In-Ears standaard na een half jaar kapot gaan vanwege kapotte connector of kabelbreuk, terwijl ik er wel voorzichtig mee ben.

• W.Zijlstra.
Bluepenguin schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:13:
[...]

Lees er ook vaak over op head-fi e.d. dat Nuforce erg goede in-ears voor het geld levert. De NE 7M is inmiddels opgevolgd door de NE600 en NE700, dacht ik?
Dat klopt!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
Iemand die een handige tip kan geven voor in- ears voor mijn broer ? Heb heb de shure se 215 aangeraden aangezien die mij erg goed bevallen, maar dat paste niet in zijn budget.

Nu denk ik zelf aan de sennheider cx 400 aangezien ik vroeger goede ervaringen heb gehad met dat merk. Of zijn er betere opties rond de €50,- ?
triesvan schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:37:

Ik heb wel het probleem dat al mijn In-Ears standaard na een half jaar kapot gaan vanwege kapotte connector of kabelbreuk, terwijl ik er wel voorzichtig mee ben.
Raad ik je toch aan de volgende keer ff naar de shure se 215 te kijken, want daar slaap ik zelfs mee en geeft geen problemen. Stevige kabel en mocht er een breuk komen zijn de oordopjes los te draaien en kan je de kabel totaal vervangen :) het is ff een uitgave, maar je krijgt er veel voor terug ;)

[Voor 47% gewijzigd door Beakzz op 23-05-2013 00:11]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allen, jullie ebben iets gemist geloof ik ;)

Oordopjes voor een telefoon oid mag weliswaar onder Accesoires en Navigatie vallen, maar kijk eens:
Het grote Headphones topic

Niet iedereen wil oordopjes, sommigen willen massive headphones by Dr Dre enzo. En alles wordt daar besproken :)

Staat ook daar waar het thuis hoort: in het Audio subforum :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44

13art

Moderator Mobile
Goed topic inderdaad. Misschien ook een leuke link om in de TS te zetten is Head-Fi.org
The Eagle schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 00:20:
Allen, jullie ebben iets gemist geloof ik ;)

Oordopjes voor een telefoon oid mag weliswaar onder Accesoires en Navigatie vallen, maar kijk eens:
Het grote Headphones topic

Niet iedereen wil oordopjes, sommigen willen massive headphones by Dr Dre enzo. En alles wordt daar besproken :)

Staat ook daar waar het thuis hoort: in het Audio subforum :)
Aangezien dit specifiek over 'bekende' in-ears gaat lijkt me dat dit een prima topic. De plek is inderdaad naar mijn idee niet de juiste, dus heb ik hem verplaatst.

[Voor 79% gewijzigd door 13art op 23-05-2013 00:33]

Enjoy the silence

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Leuk topic :)

Ik heb inmiddels een aantal in-ear oordopjes gehad en geprobeerd, sommigen goed, sommigen minder.
Mijn resultaten tot nu toe:

Creative EP-650: goed spul voor het geld, geen geweldige kwaliteit geluid maar het kost ook bijna niets
Shure SE420: prima dopjes, erg goed en net (vlak) geluid maar mist wel wat lage tonen
Shure SE530: echt geweldig kwa geluidskwaliteit, de bouwkwaliteit is alleen minder, redelijk snel al kabelbreuk enzo...
Klipsch S4i: prima dingen, ongeveer hetzelfde niveau als de SE420 van Shure, alleen een hogere prijs. Ik zou direct weer voor de SE530 gaan

IE8: Sennheiser z'n topmodel ooit geprobeerd, ik vond het teveel bass, maar dat hangt van je voorkeur af

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:07
@ the eagle
Lees de topic warning onderaan eens.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wij beraden ons even over dit topic, post tot die tijd vooral verder... :)

Wise enough to play the fool

• Heilige Kaas
Beste teacher,

Het lijkt mij een goed idee om dit als het hoofd forum voor in ears te gebruiken, zowel bekende als onbekende.

In het grote headphone topic kan in de warning dan een link naar dit topic. Zo krijg je twee dezelfde topics waar kan worden gediscussieerd, maar zijn wel de headphones en in ears van elkaar gescheiden.

Het onbekende in ear topic komt dan te vervallen en je hebt geen losse individuele topics meer in het navigatie forum. Aanschaf advies kan hier (middels een template in de ts bv.)
Zou het niet juist goed zijn om de topics (zoals die tot voor vandaag was) te behouden?
De in-ears/oordopjes zijn een tijdje geleden beoordeeld als 'behorende bij de mobiele apparatuur' en daarmee in het Accessoires & Navigatie forum beland.
Op zich passen in-ears prima bij audio & hifi, dat is wat mij betreft ook logischer. Logischer in de zin dat oordopje & in-ears een behoorlijke vlucht hebben genomen en een deel er van (naar mijn mening) zeker gezien kan worden als serieuze hifi in het klein :) .

Het samenvoegen van het onbekende & exotische in-ear topic met dit topic is wat mij betreft erg onlogisch.
De opzet verschilt behoorlijk:
1) de één is ontstaan om ruimte te geven voor de exoten, toen er nog andere topics over in-ears waren. Dit topic is veel recenter.
2) het gemiddelde publiek is compleet anders: een bijv. Chinese in-ear set bestel je en komt na een paar weken aan. De dopjes van Philips / JVC / AKG koop je direct bij de lokale electronica-zaak of bij een webwinkel die het de volgende dag bezorgd.
Het uitzoeken, bestellen en wachten wat een relatief super goedkoop setje uit een ver oord is een activiteit op zich: mensen hebben daar veel plezier in. De gemiddelde GoT'er die een lokale winkel in loopt wil iets 'dat het gewoon doet' en wil garantie.
Het één heeft iets bijzonders, iets wat je onderscheidt van de massa; dit topic is meer gericht op degenen die 'gewoon' een leuke in-ear of oordop willen, je onderscheiden speelt dus veel minder een rol.
3) ik denk dat het goed is dat er in het exoten-topic ook alle ruimte is om over het hoe en waar kopen te kunnen spreken. Met exotische materialen komen er gewoon andere zaken aan de orde waar je op moet letten.

Die meer algemeen gerichte topics over in-ears en oordopjes zijn uit het zicht geraakt, en het "'Goede onbekende/exotische merken oordopjes" heeft deze als het ware 'overleeft'. Dit topic is een poging om een nieuw 'algemeen' in-ears / oordoppen topic te starten.

Het "'Goede onbekende/exotische merken oordopjes" heeft dus een veel langere post-geschiedenis dan dit topic. Dit topic in het "'Goede onbekende/exotische merken oordopjes" topic voegen is inhoudelijk onlogisch. Omgekeerd is er het probleem dat de geschiedenis van "'Goede onbekende/exotische merken oordopjes'' veel groter is.

Beakzz schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 00:07:
Iemand die een handige tip kan geven voor in- ears voor mijn broer ? Heb heb de shure se 215 aangeraden aangezien die mij erg goed bevallen, maar dat paste niet in zijn budget.

Nu denk ik zelf aan de sennheider cx 400 aangezien ik vroeger goede ervaringen heb gehad met dat merk. Of zijn er betere opties rond de €50,- ?

[...]
De CX-400 is inderdaad een uitstekende in-ear voor het geld. Het is een meer neutrale in-ear dan de CX-300 II, die redelijk bass-heavy is.
De tegenhanger van de CX-300 van AKG is de K340 en de Q350. Op zich ook een heerlijke in-ears, maar deze moeten qua klankbeeld en pasvorm wel bij je passen.
Beide hebben namelijk een wat minder 'warm' klankbeeld dan de twee genoemde Sennheisers, de weergave van bass en hoog zijn bij de AKG zeer anders. De bass is subtieler, meer gericht op 'lage' bass en minder 'mid'-bass zogezegd en is strakker / gecontroleerder. De meeste mensen hebben dan de voorkeur voor Sennheiser, omdat ze wel van een wat 'vettere' bass houden.
Het midden wordt door velen anders beleefd, wat lastig te beschrijven dus. Het hoog en de treble van met name de Q350 kan voor sommigen 'scherp' klinken.
De pasvorm: de AKG's hebben een bredere 'uitgang' aan de speakers van de in-ears zitten, en passen daarmee niet bij iedereen. Bij Sennheiser is deze iets minder breed, en is er meer te varieëren met behulp van de kunstrubber opzetstukjes (sleeves)
Raad ik je toch aan de volgende keer ff naar de shure se 215 te kijken, want daar slaap ik zelfs mee en geeft geen problemen. Stevige kabel en mocht er een breuk komen zijn de oordopjes los te draaien en kan je de kabel totaal vervangen :) het is ff een uitgave, maar je krijgt er veel voor terug ;)
Over de kabel van de SE215 zijn ook andere ervaringen te vinden, het is vrij persoonlijk denk ik.
Zelf val ik ook wel eens in slaap met oordopjes in, sport er mee, af-en-toe OV en veel fietsen, maar nog nooit kabelbreuk of andere problemen gehad. Anderen hebben elk kwartaal kabelbreuk, problemen met de connector of direct bij het speaker-gedeelte. Het wisselt sterk van persoon tot persoon.
Misschien ben jij ook wel een mazzelaar met kabels :)

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
Bedankt voor je info ;) En nee ik ben totaal niet gelukkig met kabels , maar dat komt meer omdat ik er niet zuinig mee om ga. Misschien heb ik gewoon geluk met deze earphones ;) Zag dat een vervangende kabel €50,- is dus het blijft duur om te vervangen :/

Zal nooit vergeten dat mijn shures van 550 gulden toendertijd de 2e dag tussen mijn spaken kwamen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

teacher schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:28:
wij beraden ons even over dit topic, post tot die tijd vooral verder... :)
Over een week zijn we terug vanuit de Malediven en hopen dan een beslissing genomen te hebben :+

Om dan ontopic maar iets toe te voegen: ik ben nog steeds zeer content met mijn Velodyne VPulse in-ears. Dingen zetten het laag wel aan, maar niet zo extreem als een Beats dat doet. Scheelt ook wel dat een Beats ook het mid-laag aanzet waardoor het too much wordt. Hoog ik wat feller waardoor ze wat op mijn Focal-speakers lijken :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Beakzz schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:32:
Bedankt voor je info ;) En nee ik ben totaal niet gelukkig met kabels , maar dat komt meer omdat ik er niet zuinig mee om ga. Misschien heb ik gewoon geluk met deze earphones ;) Zag dat een vervangende kabel €50,- is dus het blijft duur om te vervangen :/
Die prijs valt behoorlijk tegen ja, losse onderdelen zijn altijd al relatief duur.
Al is dacht ik het dezelfde kabel van €50,- op de hele range van SE215 - SE535 te vinden. Vind het wel apart dat het dezelfde kabel is op alle modellen, want 50€ op 100 is veel, maar dat is op €300+ in een duidelijk andere verhouding.

Iets anders: wat me te binnen schoot naast de Sennheisers en AKG's (als outsiders zogezegd) zijn de pricewatch: Beyerdynamic DTX 101 iE (Zwart) als het budget naar boven afgerond mag worden. En mocht je iets exotisch willen, dan is de pricewatch: Soundmagic PL50 (Blauw) interessant. De Soundmagic heeft een niet zozeer heel levendig klankbeeld, als wel een zachte en aangenaam vloeiende klank; althans zo worden ze vaak omschreven, zelf heb ik ze nooit gehad.
De Beyer is wat apart qua klankbeeld: kan wat ongedefinieerd klinken of juist detailrijk en subtiel afhankelijk van de soort muziek (en bron) je gebruikt. De één is enthousiast er over, de ander vindt het extra geld tov bijv. de CX-400 niet waard.

En met dat laatste is het misschien goed e.e.a. in het algemeen te zeggen: tussen zeg eens de 50 à 60€ en de 90-100€ is eigenlijk niet veel gear te vinden.
Qua prijs / kwaliteit verhouding is er tussen de 50-60 en 90-100 eigenlijk vrijwel geen in-ear echt de moeite en euro's waard. Ja, een stapje beter dan 50-60 euro kostende in-ears, maar (duidelijk) minder dan de klasse van rond de €100,-
Zal nooit vergeten dat mijn shures van 550 gulden toendertijd de 2e dag tussen mijn spaken kwamen :+
Shit, dat is echt sonde. Altijd wel, maar na vele jaren gebruik toch iets minder erg dan met 2 dagen.

FeaR schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:17:
[...]

Over een week zijn we terug vanuit de Malediven en hopen dan een beslissing genomen te hebben :+
Dank je wel voor de update!
P.S. Mogen wij mee naar de Malediven? ;)

[Voor 47% gewijzigd door Bluepenguin op 24-05-2013 13:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bluepenguin schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:54:
Op zich passen in-ears prima bij audio & hifi, dat is wat mij betreft ook logischer. Logischer in de zin dat oordopje & in-ears een behoorlijke vlucht hebben genomen en een deel er van (naar mijn mening) zeker gezien kan worden als serieuze hifi in het klein :) .

Het samenvoegen van het onbekende & exotische in-ear topic met dit topic is wat mij betreft erg onlogisch.
De opzet verschilt behoorlijk:
1) de één is ontstaan om ruimte te geven voor de exoten, toen er nog andere topics over in-ears waren. Dit topic is veel recenter.
Mij lijkt het ook logischer om de in-ears/oordopjes in het Audio forum te doen. Toen ik een jaar of wat geleden op zoek was naar nieuwe oordopjes, was ik enigzins verbaasd dat ik daarvoor in een forum over navigatie moest gaan zoeken (en accessoires, maar ik zie in-ears voor m'n mp3 speler niet als accessoires, net zoals een speaker niet een accessoire is voor bij je versterker). Het onderscheid leek me wat arbitrair.

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel een goed idee zou zijn om de discussie over in-ears te verplaatsen naar één centraal topic, of die in-ears nu van een bekend of onbekend merk zijn. De titel van het topic lijkt ook zodanig te suggereren. Plus wie bepaalt anders wat in welk topic thuis hoort? Ik heb s-Jays ook in de Best Buy zien liggen, maakt dat het merk Jays ook geschikt voor dit topic ondanks dat het volgens mij toch een vrij onbekend merk is?

Wat meer on-topic:
Bluepenguin schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 19:15:
De CX-400 is inderdaad een uitstekende in-ear voor het geld. Het is een meer neutrale in-ear dan de CX-300 II, die redelijk bass-heavy is.
Ik vind zelf de CX400 toch nog redelijk bass-heavy, maar dat is natuurlijk ook een persoonlijk iets. In vergelijking met de VSonic GR07 vond ik ze ook behoorlijk wat detail missen. Natuurlijk is de GR07 ook een flink stuk duurder.

De GR07 heeft naar mijn mening een echt neutrale sound, iets waar ik wel van hou. Het detail is ook goed, goed genoeg om me te wijzen op het feit dat m'n speakers ook wat detail misten. Ze gaan ook goed laag, zonder hier de nadruk op te leggen.

Dat miste ik wel in de q-Jays. Heel mooi en gedetaileerd hoog, maar weinig laag, iets dat ik wel mis bij bepaalde muzieksoorten.
henkie196 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:26:
[...]

Mij lijkt het ook logischer om de in-ears/oordopjes in het Audio forum te doen. Toen ik een jaar of wat geleden op zoek was naar nieuwe oordopjes, was ik enigzins verbaasd dat ik daarvoor in een forum over navigatie moest gaan zoeken (en accessoires, maar ik zie in-ears voor m'n mp3 speler niet als accessoires, net zoals een speaker niet een accessoire is voor bij je versterker). Het onderscheid leek me wat arbitrair.
Geen idee natuurlijk welke richting de gesprekken tussen de mods op gaan, maar het zou me niet verbazen als dat inderdaad een punt is dat blijvend veranderd wordt. Het is voor een meerderheid van de tweakers, denk ik, vooral logischer gebleken.
Even afwachten maar :)
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel een goed idee zou zijn om de discussie over in-ears te verplaatsen naar één centraal topic, of die in-ears nu van een bekend of onbekend merk zijn. De titel van het topic lijkt ook zodanig te suggereren. Plus wie bepaalt anders wat in welk topic thuis hoort? Ik heb s-Jays ook in de Best Buy zien liggen, maakt dat het merk Jays ook geschikt voor dit topic ondanks dat het volgens mij toch een vrij onbekend merk is?
Voor de liefhebbers zeker geen onbekend merk, met een eigen topic binnen GoT, al is dat een tijdje geleden in onbruik geraakt.

Wat meer on-topic:

[...]

Ik vind zelf de CX400 toch nog redelijk bass-heavy, maar dat is natuurlijk ook een persoonlijk iets. In vergelijking met de VSonic GR07 vond ik ze ook behoorlijk wat detail missen. Natuurlijk is de GR07 ook een flink stuk duurder.

De GR07 heeft naar mijn mening een echt neutrale sound, iets waar ik wel van hou. Het detail is ook goed, goed genoeg om me te wijzen op het feit dat m'n speakers ook wat detail misten. Ze gaan ook goed laag, zonder hier de nadruk op te leggen.

Dat miste ik wel in de q-Jays. Heel mooi en gedetaileerd hoog, maar weinig laag, iets dat ik wel mis bij bepaalde muzieksoorten.
De GR07 ken ik helaas alleen van naam & reviews. Over de CX-400 ben ik het met je eens, er is nog steeds een nadruk op de lage tonen. Wel een stap minder dan de CX-300 II, die er naar mijn smaak (wat) te veel van heeft.

Maar, gemiddeld gezien zal (denk ik) een grote meerderheid van de mensen een voorkeur hebben voor hoofdtelefoons en in-ears/oordoppen, die een (lichte) nadruk op de bass hebben. En afhankelijk van de muziek genres die je luistert, komen juist wel of juist niet de zwaktes en sterktes naar voren van een bepaalde in-ear / oordop.
Kortom: zo lang je broer geen audiofiel is, geen voorkeur heeft voor een 'zeer' neutraal klankbeeld en niet naar bijv. klassieke muziek luistert, zal hij waarschijnlijk een prima set aan de CX-400 hebben.
Tenzij jij specifieker bent, kunnen wij ook niet heel gericht advies geven; dan noem ik gewoon een 'allemans-vriend', die goed verkrijgbaar is bij de reguliere winkels. En dan wordt jouw vraag alleen maar leuker op, om er op te reageren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zelf heb ik al lange tijd in-ears. Op dit moment heb ik de uitverkochte Future Sonics Atrios MG7. Echt oordopjes van mensen die van bas houden. Maar ook wel weer gedetailleerd klinken. Ze waren zeker niet goedkoop maar voldoen wel. Bas daar waar ik het graag wil hebben, maar wil ik dat het minder aanwezig is dan is dit ook te regelen.

Voor mensen die van bas houden maar ook de rest van het frequentiebereik wil behouden zeker een aanrader, maar dan zal je wel op de tweedehandsmarkt moeten gaan zoeken want ze worden niet meer gemaakt als ik de site van Future sonics zo zie.

Enjoy the silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Na overleg: dopjes horen niet in aud

Aud > a&n

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het zoveelste paar EP-630 is gister stuk gegaan.
Na jaren lang die dingen gekocht te hebben is er ondertussen vast wel iets van betere kwaliteit te krijgen.

Er is echter een feature van de EP-630 die ik liever niet mis: Het buigbare, rubberen uiteinde onder het stukje dat in je oor zit. Hierdoor kan je er op liggen. Wanneer dit van plastic is gemaakt (EP-830 bijv.) voelt het behoorlijk onprettig.

Qua geluidsweergave zoek ik iets monitor-achtigs. Daarmee bedoel ik dat ik niet op zoek ben naar oordoppen met een 'bass' profiel of oordoppen die geschikt zijn voor genre 'x.' Gewoon netjes over de hele linie. Wat ik er niet mee bedoel zijn die daadwerkelijke monitor oordoppen van 200 euro. Mijn budget is een euro of 30.

In welke richting moet ik zoeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:42:
Het zoveelste paar EP-630 is gister stuk gegaan.
Na jaren lang die dingen gekocht te hebben is er ondertussen vast wel iets van betere kwaliteit te krijgen.

Er is echter een feature van de EP-630 die ik liever niet mis: Het buigbare, rubberen uiteinde onder het stukje dat in je oor zit. Hierdoor kan je er op liggen. Wanneer dit van plastic is gemaakt (EP-830 bijv.) voelt het behoorlijk onprettig.

Qua geluidsweergave zoek ik iets monitor-achtigs. Daarmee bedoel ik dat ik niet op zoek ben naar oordoppen met een 'bass' profiel of oordoppen die geschikt zijn voor genre 'x.' Gewoon netjes over de hele linie. Wat ik er niet mee bedoel zijn die daadwerkelijke monitor oordoppen van 200 euro. Mijn budget is een euro of 30.

In welke richting moet ik zoeken?
Als de zachte, buigbare delen direct aan de onderzijde van de in-ears zelf een harde eis zijn voor een set tot €30,- , dan kun je waarschijnlijk het beste kijken naar de Sennheisers CX 200-II, CX-215 en CX-250.
En eventueel de Philips 3590, eventueel want deze heeft geen zacht kunstrubber deel direct aan het speakergedeelte, maar wel een zeer kort 'uitlopend deel'.
Persoonlijk zou ik het je overigens afraden zo sterk daarnaar te kijken, want je sluit daarmee de meeste goed in-ears voor rond de €30,- namelijk uit.

Over het geluid + klankbeeld:
De Sennheisers zitten dicht bij elkaar qua prijs en ook qua geluidsweergave. Allen zijn behoorlijk waar voor het geld. Dus het hieronderstaande is een enorme uitvergroting van de verschillen, en mijn persoonlijke ervaring ervan:***
De CX-215 klinkt naar mijn idee het meest gebalanceerd en gedetailleerd van de drie Sennheisers, de CX-250 lijkt hier qua klankbeeld zeer sterk op. De CX-200 II klinkt (mening!) wat 'holler' en heeft een wat aggressievere bass.
Waarom er een 250 en 215 zijn? Wel, de 250 komt met een mooi bewaarhoesje voor onderweg en heeft een soort volumeregeling in de kabel zitten. De volumeregeling heeft wel als gevolg dat niet iedere geluidsbron geschikt is, een enkele mp3-speler (of smartphone) heeft nét niet genoeg power om deze in-ears goed aan te sturen. Lukt dat bij jou wel (en de kans is redelijk groot), dan heb je meer functionaliteit en een hoesje voor vrijwel hetzelfde geld als een CX-215.
De Philips is een zeer bekend model op audio-fora. Heeft een wat hard hoog en de treble pakt niet altijd lekker uit bij elk muzieknummer, maar de diepe bass + de mids + hoog zijn goed gebalanceerd aanwezig. Met name de diepe bass (let wel, niet qua 'volume' maar puur dat ie er is) is bizar goed in verhouding tot het geld.
De Philips klinkt veel 'cleaner' dan de Sennheisers die een duidelijk 'warmer' geluid hebben.

Als je gaat vergelijken:
• CX-200: de bass is wel meer leidend dan bij de Creatives, maar is duidelijk gecontroleerder. Overall heb je een minder 'bassige' indruk daardoor dan de 630's
• CX-250: meer details zijn goed te horen dan bij de CX-200, er is een minder grote nadruk op de bass.
• CX-215: net een héél ietsje minder bass en meer balans tussen laag-midden-hoog dan de CX-250. Al zal er in dat opzicht meer afhangen van de mp3-speler of andere bron. En het blijft toch redelijk gericht op de bass.
• 3590: behoorlijk ander klankbeeld dan de Sennheisers en heel anders dan de Creatives (zie hierboven)

Als outsider zou je misschien kunnen kijken naar de Sony EX50LP, die zit tussen de Senns en Philips in, klinkt redelijk helder, wat bass gericht en overall zeker niet oninteressant.
Zonder flauw te willen zijn, maar met de Creative EP-630 hebben behoorlijk veel bass, en zijn behoorlijk verwijderd van jouw eisen van nu. De genoemde Sennheisers hebben iets minder dat de bass overheerst, de Philips komt nog het dichtst in de buurt van jouw vraag.

Maar het eerlijke antwoord is: voor €30,- zijn er geen 'monitor-achtige' in-ears te krijgen. Aan de Philips heb je een behoorlijke goede, maar voordat je richting de €50 à 60,- gaan zijn er met standaard verkrijgbare in-ears niet veel sets die in aanmerking komen. De meesten hebben een licht 'bass' thema in zich, omdat veel mensen dat lekker vinden luisteren.

Ander eerlijk antwoord: vergeet niet dat de EP-630's gewoon goed zijn voor het geld. Ze zijn nog steeds te koop en kunnen nog steeds behoorlijk concurreren met de genoemde Senns. Op het punt van helderheid zul je hoe dan ook achteruit gaan met een Senn. Qua details zul je wel ietsje winnen, afhankelijk van de nummers en de opname daarvan die je gaat beluisteren.
Op zich zijn er wel nieuwe en interessante in-ears verschenen in de afgelopen jaren, maar die voldoen niet aan je eis van 'zachte kabelstukjes' direct aan de in-ears. Denk Panasonic
Met de Senns krijg je een iets andere balans, maar zal je niet veel winst hebben. De Philips kan ik je zeker aanraden voor het geld.

Tot slot: voor onder de €30,- een 'monitor-achtig' geluid is (zoals eerder gezegd) bij een reguliere in-ear niet makkelijk te vinden. Bij de minder standaard in-ears zou je denk ik wel een kans maken voor dat bedrag: steek anders eens je licht op hierover in het Goede onbekende/exotische merken oordopjes topic.
Ik denk namelijk dat bij Monoprice en Meelec voor rond de €30,- nog wel eens iets goeds te vinden kan zijn.
In Nederland zul je voor rond de €30,- simpelweg geen in-ear vinden met zacht kabeldeel bij het oor die een groot verschil gaat maken met jouw EP-630's.

En wat betreft jouw gebruik van het woord monitor, dat is zowel heel helder om mee aan te geven wat je bedoelt, maar anderzijds:
Negakinu schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:16: ...knip ... bij studio werk wil je juist een zo eerlijk en transparant beeld van je opnames, anderes wordt je uiteindelijke mix ongebalanceerd. Ik kan me wel goed voorstellen dat deze gebruikt worden voor instrument tracking ofzo, drums en gitaar, maar zeker niet voor kritisch werk.

De meeste studios gebruiken speakers, mixen en masteren op een hoofdtelefoon is eigenijk not done omdat het een verkeerd beeld geeft van hoe je mix uiteindelijk klinkt bij de consument thuis. Er zijn echter wel hoofdtelefoons op de markt die hier geschikt voor kunnen zijn. Check de Fostex T50RP Paradox ($$$), de Sennheiser HD600 (in mindere mate, maar wel echt een benchmark) ($$$), AKG K1000 ($$$$) en Beyerdynamic DT-150 ($$).
Kortom echte monitor in-ears bestaan eigenlijk niet. Al verduidelijkt het wel je vraag.

***lees daarom ook zeker reviews op bijv. head-fi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 20-03 15:08
Zelf heb ik deze week de Rock It Sounds R-50 besteld voor $ 119 / € 91. Volgens velen op Head-Fi enorm veel waar voor je geld. Mede dankzij de dual balanced armature drivers een gebalanceerd geluid; geen bass-monser (dat hoef/wil ik ook niet), maar een goede bass zonder het geluid bonkerig of muddy te maken. En érg sterk in het midden en in de treble.

Tevens heb ik er een aantal eartips bij besteld:
- Etymotic ER38-18 triple flange
- Shure Gray Flex single flange (namaak)
- Shure triple flange (namaak)

Afgezien van de Etymotic kosten ze toch geen drol, dus ik dacht ach waarom ook niet. Sowieso vind ik IEM's qua nog wel meevallen als je ze vergelijkt met speakers. Logisch natuurlijk, dat wel.

Ik ben heel erg benieuwd hoe deze zich verhouden tot mijn good old Sennheiser CX 300 (IEP), de Sennheiser PX 100-II (half open on-ear) en mijn Jamo C603's (bookshelf speakers), al zal dat laatste waarschijnlijk lastig vergelijken zijn.

Plaatje:

[Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-05-2013 21:20]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 15:25
Ben momenteel ook op zoek naar nieuwe in-ears voor mijn Galaxy S3 omdat de bijgeleverde oordopjes kapot zijn. Probleem is alleen dat ik echt in-ears met een remote wil (als het even kan 3 knoppen) en de keuze daarin nogal beperkt is. Heb de Klipsch S4A II al gevonden op internet, maar is bij geen enkele Nederlandse webshop leverbaar. Aangezien Android steeds populairder wordt had ik toch wel wat meer keuze verwacht.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:13:
Zelf heb ik deze week de Rock It Sounds R-50 besteld voor $ 119 / € 91. Volgens velen op Head-Fi enorm veel waar voor je geld. Mede dankzij de dual balanced armature drivers een gebalanceerd geluid; geen bass-monser (dat hoef/wil ik ook niet), maar een goede bass zonder het geluid bonkerig of muddy te maken. En érg sterk in het midden en in de treble.

Tevens heb ik er een aantal eartips bij besteld:
- Etymotic ER38-18 triple flange
- Shure Gray Flex single flange (namaak)
- Shure triple flange (namaak)

... knip ...
Wauw, mooie in-ears! :) Nog nooit mogen beluisteren, maar net als jij vaak goede verhalen over gelezen op o.a. head-fi. Laat het anders weten als je ze hebt ontvangen hoe ze klinken, ben erg benieuwd!!

Wekko306 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:56:
Ben momenteel ook op zoek naar nieuwe in-ears voor mijn Galaxy S3 omdat de bijgeleverde oordopjes kapot zijn. Probleem is alleen dat ik echt in-ears met een remote wil (als het even kan 3 knoppen) en de keuze daarin nogal beperkt is. Heb de Klipsch S4A II al gevonden op internet, maar is bij geen enkele Nederlandse webshop leverbaar. Aangezien Android steeds populairder wordt had ik toch wel wat meer keuze verwacht.
Bij Samsung staan op de website heel veel in-ears met afstandsbediening, als je de PW en de type nummers op de site combineert, dan blijken er heel wat headsets leverbaar voor jouw toestel.
Meestal is het dan het handigst om bij een lokale electronica/telecomwinkel dan na te vragen of de afstandsbediening inderdaad gaat werken met een Android phone, en eventueel meteen te bestellen.

Andere optie is om een bluetooth headset ontvanger te nemen, waar je zelf een andere in-earset op aan kunt sluiten (voorbeeld) en voorbeeld 2. Kijk dan het liefst naar stereobluetooth versie 3.0 of 4.0, omdat die hogere bitrates ondersteunen en daarmee beter geluid mogelijk maken; issue bij deze oplossing kan de kabellengte worden. Mocht je deze optie interessant vinden: Jabra, Nokia en Sony (Ericsson) leveren goed materiaal op dit gebied.
Review van een wat ouder model bluetooth set: productreview: Sony Ericsson HBH-DS200 Bluetooth Headset review door Wiethoofd
Nadeel van bluetooth: niet iedere fabrikant implementeert de standaard exact hetzelfde. Resultaat is dat bijv. bij muziek je heel vaak prima 'volgende' of 'vorige' nummer toetsen kunt gebruiken, maar het niet altijd bij elk toestel werkt. Plus het vraagt meer van de smartphone accu
Groot voordeel van bluetooth: je kunt de headset praktisch altijd met ieder toekomstig toestel combineren. En met ieder gewenst in-earsetje.

Veel headsets (met de bekende 3 toetsen) die geschikt zijn voor Apple kunnen vaak ook wel gebruikt worden om pauzeren/play en te kunnen opnemen bij binnenkomende telefoontjes. Let wel goed op: Niet Iedere headset werkt goed! Mocht je iemand in je omgeving kennen met een dergelijke headset, vraag het eens of je het mag uitproberen. Als variant hierop kun je ook een verlengkabel nemen waarin de afstandsbediening zit, i.c.m. een 'standaard' in-ear heb je alle vrijheid om oordopjes te vervangen. Logitech verkoopt dergelijke kabels op hun website (en ongetwijfeld nog heel wat fabrikanten), maar die zijn wel redelijk aan de prijs met verzenden erbij.

Verder zijn er (zoals je zelf ook al zei) niet enorm veel Android geschikte headsets te vinden met afstandsbediening. Maar ze zijn er wel degelijk: pricewatch: Sennheiser CX 275S (504538) Geen enorm goed geluid voor het geld, maar wel prima; het is te vergelijken met de oude CX-270 en de nieuwere CX-250's (die geen afstandsbediening hebben). En zou compatibel moeten zijn met vrijwel elke smartphone, kijk anders wel na of op de website van Sennheiser hier nog meer info over te vinden is.

De PW geeft in ieder geval voor stereo headset genoeg keuze. Niet ieder exemplaar kan werken met Android of heeft een afstandsbediening, maar veel wel.
Het komt er op neer dat je met jouw eisen niet veel keuze hebt, maar met wat kleine compromissen uitstekende mogelijkheden hebt!

[Voor 6% gewijzigd door Bluepenguin op 02-06-2013 15:44. Reden: afstandsbediening in kabel toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phoenix_555
  • Laatst online: 19-03 14:59
Ik ben op zoek naar nieuwe in-ears van rond de 200-220 euro.
Ik gebruik een ipod classic om muziek af te spelen (meestal 320kbps of m4a). Hierbij luister ik vaak naar de volgende genres: rock, metal, R&B, pop, rap.
Daarnaast wil ik het liefst dat de in-ears los gekoppeld kan worden van de kabel en dat ze standaard over mijn oren gaan om ze in te doen.

Ik gebruik nu sony XBA-1 en die valt qua bass enorm tegen. Soms hoor ik gewoon niet de bass lijn of gaat hij lichtelijk distorten.
Ik heb al even gekeken en ben op de volgende keuzes gestuit:
ShureSE-425
Sennheiser IE 80
Westone UM2
Ik zoek voor mijn nieuwe in-ears, betere bass maar niet ten kosten van de mids en highs.

Hopelijk kan iemand me helpen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Waar je in ieder geval even mee kan beginnen is om bij head-fi.org even wat recensies van gebruikers te lezen. Regelmatig zetten die er ook bij hoe bijvoorbeeld het laag is. Daar kan je dan misschien je selectie al beperken tot 1 of 2.

Enjoy the silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:51
Net van DX weer een stel Kanen Wooden Earphones gekocht. Ze klinken perfect voor oortjes van €3,50. Ze gaan laag, behoorlijk hoog en als je voorzichtig doet met de plug gaan ze nog even mee ook. Ze kunnen iig de concurrentie aan met een setje Logitechs van €60 en mijn HDJ-1000 (headphones) van €150.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

Acties:
  • 0Henk 'm!
BeefHazard schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:38:
Net van DX weer een stel Kanen Wooden Earphones gekocht. Ze klinken perfect voor oortjes van €3,50. Ze gaan laag, behoorlijk hoog en als je voorzichtig doet met de plug gaan ze nog even mee ook. Ze kunnen iig de concurrentie aan met een setje Logitechs van €60 en mijn HDJ-1000 (headphones) van €150.
De Woodens zijn de KM92's denk ik? Dacht dat er tegenwoordig meer dan één type Kanen is met een houten of hout-look behuizing?

Die Kanen's blijven aardige discussies opleveren, in ieder geval op head-fi. Zelf heb ik ze nooit gekocht, maar wat telkens uit dergelijke topics naar voren komt is dat ze voor het geld fantastisch zijn. En in het algemeen alleen interessant als je een bassig (warm) geluid zoekt. Voor de rest niet best.
Althans, dat haal ik eruit.

Headfiers als ljokerl en Negakinu hebben de nodige Kanen's gehad, en vinden het in het algemeen niet al te goede in-ears.
Sorry BeefHazard, maar ik heb er dan moeite mee dat je de Kanen's km-92 gaat vergelijken met een prima Pioneer headphone.

Qua waar voor het geld en als je veel (niet zo gecontroleerde) mid-bass wilt, dan kun je misschien nog wel een zinvolle discussie daarover hebben, maar overall lijken Kanens van <€4,- me geen enkele partij voor een goede UE of Pioneer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Super post. _/-\o_

Zelf had ik ook al het idee dat de 'nieuwe eisen' zo ver van het huidige klankbeeld afliggen, dat het sowieso gaat tegenvallen (wennen). Dan maar iets veiliger spelen.
CX-215 en CX-200 zijn opties. Dingetjes tussen het snoer heb ik liever niet, dat is een zwak punt. Deze nummers zijn lager dan de CX-300, en die is gelijkwaardig aan de EP-630. Hoger is dus niet beter begrijp ik.

Weet je ook iets van de EP-660?
Aan het geringe aantal reacties te lezen (via Google) is er geen verschil met de EP-630 qua klankbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!
graag gedaan :)
Zelf had ik ook al het idee dat de 'nieuwe eisen' zo ver van het huidige klankbeeld afliggen, dat het sowieso gaat tegenvallen (wennen). Dan maar iets veiliger spelen.
CX-215 en CX-200 zijn opties. Dingetjes tussen het snoer heb ik liever niet, dat is een zwak punt. Deze nummers zijn lager dan de CX-300, en die is gelijkwaardig aan de EP-630. Hoger is dus niet beter begrijp ik.
Op zich wel iets beter, maar dan heb je (uitgaande van een budget van 30-35€) een redelijk verschil in prijs en je krijgt daarmee een iets mindere prijs/kwaliteitsverhouding. De CX-300 II is niet voor niets zo populair, maar wat de bejaarde 300 bijt is de 200/215/250 lijn, die hebben een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Weet je ook iets van de EP-660?
Aan het geringe aantal reacties te lezen (via Google) is er geen verschil met de EP-630 qua klankbeeld.
Nope, nada, geen ervaring mee ;) . En ik heb net als jij er in de afgelopen maanden weinig over opgevangen op diverse fora. Maar gezien dat de EP-630 is 'ahum' opgevolgd (niet al te lang terug) door de EP-650, en de 650 puur een opgefrist uiterlijk extra heeft tov de 630, zou ik niet weten hoe de 660 te plaatsen.
De specificaties zijn hetzelfde van die drie & en aan de behuizing lijken ook geen grote veranderingen af te lezen; dat zegt natuurlijk niks over het binnenwerk. Aan de andere kant zou een tweede 'rebrand' me eigenlijk (jammer genoeg) niet verbazen.

Ik realiseerde me net bij het lezen van jouw reactie, dat ik op één punt tekort geschoten ben eerder: ben uit gegaan van de eis van het zachte deel direct onder de in-ear, dat klopt in bovenstaande wel. Maar bij gebrek aan echt 'neutraal' te noemen in-ears in deze prijsklasse ben ik uitgegaan van een enigszins gelijkend geluidsbeeld met de EP-630's. >> Oftewel enkele (zeker niet oninteressante) in-ears zijn niet genoemd, omdat deze een behoorlijk ander klankbeeld hebben of veel meer gericht op 'lekker weg te luisteren'.

Bij deze dus een aanvulling op de Sennheisers, de Philips 3590 en de Sony EX-50LP. Het zijn vooral duidelijk verschillende klankbeelden waar je tussen kunt kiezen:
• Logitech UE 200: mild en enigszins levendig klinkende in-ear met erg goede seal voor het geld. Kent een lichte nadruk op bassweergave (ondergemiddeld, maar wel duidelijk), het hoog komt niet altijd goed uit de verf. De opzetstukjes zijn van bovengemiddelde kwaliteit; het uitlopende deel vanaf het speakerdeel ziet er groot uit op de foto's, in het echt iets minder fors. Wel één behoorlijk nadeel: deze in-ears klinken niet erg transparant/helder.
• Soundmagic PL30: erg goed voor het geld. Entertainend geluid, met een bovengemiddelde 'punch', redelijk wat bass (minder dan jouw Creatives, niet zeker hoe t.o.v. de senns/philips/panasonic) maar niet enorm veel. Heeft ook een stukje soundstage dat sterk bovengemiddeld is voor deze prijsklasse + bovengemiddeld neutraal in dezelfde prijsgroep. Kijk wel goed naar het ontwerp en of je denkt dat het jou gaat bevallen de kabels achter het oor langs te dragen. Echt comfortable voor er mee in slaap vallen lijken ze me niet, maar waarschijnlijk wel doenlijk.
• Panasonic RP-HJE355: volgens de PW net onder de €30,- incl. verzenden, en ronduit goed voor het geld. Naast de genoemde Senns/Philips/Soundmagic mogelijk de grootste aanrader. Klankbeeld zoals de meeste in-ears van Panasonic met een 'normale' prijs: meer een duidelijke bass dan de UE 200, maar minder 'bass-driven' dan de Senns. gecombineerd met een behoorlijk helder geluid. Klinkt door de helderheid soms enigszins aggressief (afhankelijk van je smaak) bij sommige nummers. Verder geen spannend geluidsbeeld, klinkt af en toe een beetje afstandelijk, overall een allemansvriend. Oh (net als Logitech) Panasonic levert relatief goede sleeves bij haar producten.

Grote verschillen tussen de Soundmagic en de Philips zitten in: de soundstage (de Philips een ietsje, de PL30 behoorlijk) en de wijze van geluidsweergave: de Philips is relatief 'hard' klinkend, de Soundmagic is duidelijk makkelijker in het gehoor liggend (warmer) en sleept je meer mee in de muziek. Beide erg goed voor het geld, daar zit het verschil niet in :)

Hoe verhoudt welke in-ear zich tot de EP-630's:
- Senns, zoals eerder beschreven.
- Philips verschilt qua klankbeeld fors
- de Sony verschilt redelijk
- Soundsmagic zal je denk ik goed aan kunnen wennen, maar je mist wel een stuk boost van met name de mid-bass (wat je ook min of meer zoekt)
- Panasonic heeft een lichtere nadruk op de bass, minder levendig in zekere zin en vooral helderder. Ik denk dat je deze (in ieder geval in eerste instantie) wat 'mager' zult vinden klinken na de Creatives
- Logitech UE klinkt wat 'doffer' en heeft een minder 'donderende' bass. Leuke outsider, maar mogelijk niet de best passende in-ear bij jouw eisen & wensen.
Houdt in gedachten dat je bij alle een enigszins wisselend niveau zult hebben van detailweergave, afhankelijk van de muziek. Anderzijs is de EP-630 prima qua detailweergave, de Senns + Philips + Soundmagic ook zeker >> maar je zult wel andere details kunnen horen en gaan missen.
Bovenstaande is een eenvoudige inschatting, en zal afhankelijk van de beluisterde muziekgenres nog een andere uitkomst kunnen krijgen.

kleine dingen:
- mocht je de CX-300 II toch overwegen: de prijzen schommelen nogal eens, en behoorlijk ook. Als je geen voorkeur hebt voor een bepaalde kleur, dan kan dat soms tot een tientje schelen in prijs.
- houd als je wilt in gedachten dat vrijwel geen van bovenstaande in-ears enige 'soundstage' heeft. Mocht je dat zoeken voor €30,- dan zul je een compromis moeten sluiten met het niet kunnen slapen met in-ears in. En anders in de
- de Philips is op zich voor het geld bijna onverslaanbaar, alleen klinkt deze velen lang niet zo lekker in de oren omdat ie 'te' strak muziek weergeeft en te weinig mid-bass heeft naar de 'gemiddelde smaak'. Het hoog wordt soms wat gepronunceerd weergegeven; de lage bass is er bij de juist sleeves (en dat is bijzonder voor de prijsklasse). En van het kabelgeluid is er overdreven veel :(
- mocht je reviews zoeken van de PL30: op sommige fora heeft deze in-ear een soort cult-status gekregen, beware ;)
- oh, en wat m'n signature al zegt: het is maar wat ik denk; reviews van meerdere mensen lezen is meestal toch blijvend essentieel om echt een beter beeld te krijgen, zodra je een paar op het oog hebt. Ieder omschrijft dingen anders, hoort anders, dat is waardevol.
- Meelec en Brainwavz hebben uitstekende in-ears, dus mocht je interesse hebben in op ebay kopen en importeren, dan zou je meer kunnen vragen in het Goede onbekende/exotische merken oordopjes topic (weet niet veel van exoten).

[Voor 13% gewijzigd door Bluepenguin op 03-06-2013 07:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bluepenguin schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 21:20:
[...]

Wauw, mooie in-ears! :) Nog nooit mogen beluisteren, maar net als jij vaak goede verhalen over gelezen op o.a. head-fi. Laat het anders weten als je ze hebt ontvangen hoe ze klinken, ben erg benieuwd!!
Zal ik zeker doen!

Nu ben ik op zich ook wel benieuwd naar de nieuwe Brainwavz B2 dual balanced armature earphones van MP4nation :p. Die staan toch ook vaak wel bekend om een goede prijs/kwaliteit-verhouding.

• Wekko306
Bluepenguin schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:07:
[...]

Bij Samsung staan op de website heel veel in-ears met afstandsbediening, als je de PW en de type nummers op de site combineert, dan blijken er heel wat headsets leverbaar voor jouw toestel.
Meestal is het dan het handigst om bij een lokale electronica/telecomwinkel dan na te vragen of de afstandsbediening inderdaad gaat werken met een Android phone, en eventueel meteen te bestellen.

Andere optie is om een bluetooth headset ontvanger te nemen, waar je zelf een andere in-earset op aan kunt sluiten (voorbeeld) en voorbeeld 2. Kijk dan het liefst naar stereobluetooth versie 3.0 of 4.0, omdat die hogere bitrates ondersteunen en daarmee beter geluid mogelijk maken; issue bij deze oplossing kan de kabellengte worden. Mocht je deze optie interessant vinden: Jabra, Nokia en Sony (Ericsson) leveren goed materiaal op dit gebied.
Review van een wat ouder model bluetooth set: productreview: Sony Ericsson HBH-DS200 Bluetooth Headset review door Wiethoofd
Nadeel van bluetooth: niet iedere fabrikant implementeert de standaard exact hetzelfde. Resultaat is dat bijv. bij muziek je heel vaak prima 'volgende' of 'vorige' nummer toetsen kunt gebruiken, maar het niet altijd bij elk toestel werkt. Plus het vraagt meer van de smartphone accu
Groot voordeel van bluetooth: je kunt de headset praktisch altijd met ieder toekomstig toestel combineren. En met ieder gewenst in-earsetje.

Veel headsets (met de bekende 3 toetsen) die geschikt zijn voor Apple kunnen vaak ook wel gebruikt worden om pauzeren/play en te kunnen opnemen bij binnenkomende telefoontjes. Let wel goed op: Niet Iedere headset werkt goed! Mocht je iemand in je omgeving kennen met een dergelijke headset, vraag het eens of je het mag uitproberen. Als variant hierop kun je ook een verlengkabel nemen waarin de afstandsbediening zit, i.c.m. een 'standaard' in-ear heb je alle vrijheid om oordopjes te vervangen. Logitech verkoopt dergelijke kabels op hun website (en ongetwijfeld nog heel wat fabrikanten), maar die zijn wel redelijk aan de prijs met verzenden erbij.

Verder zijn er (zoals je zelf ook al zei) niet enorm veel Android geschikte headsets te vinden met afstandsbediening. Maar ze zijn er wel degelijk: pricewatch: Sennheiser CX 275S (504538) Geen enorm goed geluid voor het geld, maar wel prima; het is te vergelijken met de oude CX-270 en de nieuwere CX-250's (die geen afstandsbediening hebben). En zou compatibel moeten zijn met vrijwel elke smartphone, kijk anders wel na of op de website van Sennheiser hier nog meer info over te vinden is.

De PW geeft in ieder geval voor stereo headset genoeg keuze. Niet ieder exemplaar kan werken met Android of heeft een afstandsbediening, maar veel wel.
Het komt er op neer dat je met jouw eisen niet veel keuze hebt, maar met wat kleine compromissen uitstekende mogelijkheden hebt!
Dank voor je post d:)b
Ik ga me er nog eens wat verder in verdiepen en dan komend weekend een mooi nieuw setje in-ears bestellen.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

Succes ermee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wekko306
Heb inmiddels mijn wens van een 3-button remote laten varen en ben nu lekker muziek aan het luisteren naar een setje a-Jays One+ in-ears :) Had er even naar geluisterd van een collega en de prijs/kwaliteit verhouding leek me prima, ik ben weer een blij mens.

Acties:
  • 0Henk 'm!
a-Jays zijn leuke dingen! En je hebt in ieder geval een goede microfoon en opnemen/bellen knop. Wist je overigens dat er voor Android een goede equalizer app van Jays zelf is? Kost niks, werkt best goed en draait op Android 2.2 en nieuwer.
> heet Jays Headset Control in de Play Store

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Eindelijk heb ik rustig de tijd om te reageren. Bedankt weer voor een mooie post. d:)b

Logitech UE 200: Helderheid is toch iets waar ik van houd. Als dat mist geeft het een wat benauwd geluid.
Soundmagic PL30: Dingen achter de oren langs / grote doppen gaat vast tegenvallen.
Panasonic RP-HJE355: Lijkt me aan de hand van jouw omschrijving en vergelijking voor mij de beste uit de drie, de vorm is echter weer apart.

Naar aanleiding van de vorige post blijft de Philips 3590 wel een serieuze optie.
Ook de Sony EX50LP lijkt mij interessant, op de vorm na.
Van Sennheiser blijft de CX-215 de eerste keuze.

Alles opgeteld en streng beoordeelt zou ik zeggen dat het volgende lijstje overblijft:
- Philips 3590 (outsider)
- Sennheiser CX 215
- Sennheiser CX 300-II
- Creative EP-630
- Creative EP-660

Je zou verwachten dat de EP-660 wel iets anders klinkt, want deze heeft het onderstaande ontwerp:

'Tilt chamber'

Qua muziek luister ik veel Moombahton (als het ware Electro House op 110BPM met Reggaeton invloeden). Laag en hoog zijn het belangrijkste. Zelf vind ik het wel lekker als snares er goed uitkomen.

Wat bedoel je met soundstage?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Net even wat naar Moombahton geluisterd om een idee te krijgen; luister zelf ook veel elektronische muziek, maar Moombahton was nieuw voor mij.
Saturnus schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:15:
[...]

Eindelijk heb ik rustig de tijd om te reageren. Bedankt weer voor een mooie post. d:)b

Logitech UE 200: Helderheid is toch iets waar ik van houd. Als dat mist geeft het een wat benauwd geluid.
Soundmagic PL30: Dingen achter de oren langs / grote doppen gaat vast tegenvallen.
Panasonic RP-HJE355: Lijkt me aan de hand van jouw omschrijving en vergelijking voor mij de beste uit de drie, de vorm is echter weer apart.

Naar aanleiding van de vorige post blijft de Philips 3590 wel een serieuze optie.
Ook de Sony EX50LP lijkt mij interessant, op de vorm na.
Van Sennheiser blijft de CX-215 de eerste keuze.

Alles opgeteld en streng beoordeelt zou ik zeggen dat het volgende lijstje overblijft:
- Philips 3590 (outsider)
- Sennheiser CX 215
- Sennheiser CX 300-II
- Creative EP-630
- Creative EP-660
Met electro-house is het misschien wat risicovol om de Philips te kiezen. Hoewel die dopjes misschien nog het meeste neutraal zijn te noemen van bovenstaande, mis je t.o.v. de Creatives de boost van de mid-bass. Verder zoals gezegd erg goede dopjes voor het geld, maar het klankbeeld zal dus niet een natuurlijke match zijn voor de muziek en ze klinken echt anders dan wat je gewend bent met de EP-630's. Een risico dat je met de Panasonic's ook loopt, die hebben ook minder bass en zijn helderder dan de Creatives/Sennheisers.

De Sennheisers zijn voor dance muziek prima geschikt, maar de dynamiek van Moombahton komt er net niet zo goed mee uit de verf als zou kunnen. Over de CX-300 II is mijn persoonlijke mening, is dat deze te boomy zijn, de CX-serie is gemiddeld behoorlijk 'bass-driven' zoals Sennheiser dat noemt. Ik denk dat je met de CX-300 II een goede in-ear hebt, maar dat het een in-ear is die wel heel ver is van een monitor-achtig geluidsbeeld. Plus daarbij dat je een geluid hebt dat niet veel zal verschillen van de ep-630, neem dan de Creatives, want de CX-300 II is niet de in-ear met een enorm goede prijs/kwaliteit verhouding. De CX-215 klinkt iets anders en is wat goedkoper, die is meer waar/geld.
Alleen, dat is mijn luisterervaring, en er is niets zó wisselend per persoon. In het algemeen wordt de CX-serie licht tot redelijk bass-zwaar gevonden, en in het algemeen is dat wel iets dat electronisch muziek past. Alleen missen die een klein beetje dynamiek die soms voor Reggeaton lekker is, en dan zou je met de Soundmagic of Panasonic nog wel eens de 'sweet-spot' daartussen kunnen vinden. De Panasonic klinkt ook verreweg het helderst, maar heeft minder bass (en mid-bass) dan de Sennheisers en de Creatives. De Creatives maken ook gewoon een lekker geluid. Lijkt me een lastige keuze om te maken. Tot slot: hoewel duidelijk minder dan de Logitech UE 200, klinken ook de Sennheisers niet enorm helder. In vergelijking met de Creatives een heel klein stapje minder, maar wel waarneembaar.
Je zou verwachten dat de EP-660 wel iets anders klinkt, want deze heeft het onderstaande ontwerp:
[afbeelding]
'Tilt chamber'
Interessant, dat had ik nog niet uit de productfoto's van Creative zelf gehaald. De specificaties zijn gewoon gelijk, maar de reviews hebben het er wel over dat er een heel klein verschil te horen is tussen de 630 en 660. Misschien dat de driver hetzelfde gebleven is, maar de behuizing ( engeluidskamer) dat licht verschillende geluid kunnen verklaren. Leuk om te zien :)
Qua muziek luister ik veel Moombahton (als het ware Electro House op 110BPM met Reggaeton invloeden). Laag en hoog zijn het belangrijkste. Zelf vind ik het wel lekker als snares er goed uitkomen.

Wat bedoel je met soundstage?
Erg goede vraag, het is één van de lastigst uit te leggen begrippen die ik ken. Het gaat bij soundstage om het kunnen plaatsen van de instrumenten, het krijgen van een 'ruimtelijke beleving' bij het luisteren, de muziek is géén 'brei' en soort drie-dimensionaliteit. Als je een goede soundstage hebt bij een hoofdtelefoon of in-ear, dan lijkt de muziek niet uit dopjes in jouw oren te komen, maar lijkt het geluid van een afstandje te komen, alsof je in dezelfde ruimte staat als de artiest.

Een voorbeeld is veel beter om uit te leggen: de beste geluidsbeleving is natuurlijk als je in je eentje in een concerthal staat met jouw favoriete band / artiest op het podium.
Heb je een hoofdtelefoon met een zeer goede soundstage, dan klinkt die bijna hetzelfde als dat je in die concertzaal de ogen dicht doet en luistert.

Kijk je naar in-ears, dan zul je per definitie door de vorm een minder goede soundstage kunnen krijgen voor hetzelfde geld als bij hoofdtelefoons. Het beste zijn open-hoofdtelefoons, daarna de half-open en gesloten hoofdtelefoons, dan de in-ears en tot slot oordopjes. Vandaar dat het zo'n relatief zeldzaam begrip is, een heel grote meerderheid van de mensen heeft simpelweg een oordopje zoals die bij een mp3-speler wordt geleverd of iets beter dat maximaal een euro of 30 à 50€ kost. En voor hoofdtelefoons en in-ears tot dat bedrag hebben er maar weinig ook maar een stukje soundstage dat duidelijk te horen is.
Het andere interessante van soundstage is dat het nogal afhangt van de muziek die je luistert óf soundstage puur leuk voor erbij is óf essentieel. Voor o.a. electronisch muziek en hip-hop is soundstage niet erg belangrijk, komen er vocals bij (zoals bij vocal-trance) dan wordt dit al duidelijk belangrijker, voor veel klassieke muziek, jazz en blues is het essentieel. Meer staat in dit topic op head-fi: http://www.head-fi.org/t/590377/what-is-soundstage

Als ik het goed begrijp aan de hand van de kritische shortlist, dan valt de Panasonic af vanwege vorm? Wist dat niet zeker, dus heb m in bovenstaande voor de zekerheid meegenomen.

Als ik je mijn mening mag geven over de keuze? De Philips en Panasonic klinken duidelijk anders, de Sennheisers lijken veel meer op wat je gewend bent van Creative's ep-630. Als je een stap meer richting 'monitor' achtig geluid zou willen, dan kom je daar meer in die buurt bij de Phillips en Panasonic (hoewel voor €30,- je geen 'monitor-achtig' geluid kopen kunt). Dat geeft wel een behoorlijk risico, het zijn beide geen in-ears die door hun aard een natuurlijke match zijn met de muziek die je luistert en het is anders dan je gewend bent: het kunnen dus tegenvallende euro's zijn.
De Creatives ken je, de Sennheisers wijken er niet heel veel vanaf. Je komt alleen dan ook niet veel verder mee in het zoeken naar 'neutraler' meer 'monitor-achtig' geluid. Aan jou de lastige keuze :)
Ik zou je daarom sterk aanraden meer te lezen in goede reviews, zoals je die op o.a. head-fi kunt vinden. Wat hier staat is mijn idee, maar er zijn andere mensen ongetwijfeld andere zaken opgevallen bij het luisteren, op head-fi zijn er ook redelijk wat mensen met meer ervaring dan ik (al reviewen die helaas zelden eenvoudiger in-ears).

P.S. Mocht je de eis van zacht en flexibel kunstof direct aan het oortje zelf laten vallen, dan zijn er enkele opties die qua klankbeeld tussen de twee 'groepen' in vallen.

[Voor 3% gewijzigd door Bluepenguin op 10-06-2013 00:37. Reden: typo + linkje head-fi + advies rev lzn]

• Saturnus
  • Niet online
Thanks once more. :)

De Sennheiser CX 300-II gaat dan van de lijst af.

Qua vorm vind ik de Panasonic RP-HJE355 riskant, overweegbaar maar de vorm kan mij tegenvallen. Jammer dat de RP-HJE350 niet meer lijkt te krijgen. Die heeft een waarschijnlijk wat prettigere vorm voor de oren.

Ik krijg de neiging om gek te doen en de Creative EP-660 en Philips SHE3590WT te kopen. Voor het lezen van review moet ik echt tijd maken, momenteel wat lastig. Ik denk dat ik aan de hand van jouw informatie al een dusdanig goed beeld heb dat dat beeld zonder zelf te gaan luisteren niet nog veel meer verbeterd kan worden.

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03-2020
Sinds een paar weken heb ik een Cowon Iaudio 10, ter vervanging van de Sony NWZ-A826. De oordopjes die ik op dit moment gebruik zijn de Sennheiser MX-300 (klassieke dopjes, dus geen in-ear). De Cowon klinkt al een stuk beter door die dopjes dan de Sony.

Zijn er op dit moment klassieke oordopjes (bijv. uit de Sennheiser MX-serie) die beter klinken dan de MX-300? Of zit je voor een betere geluidservaring toch vast aan de in-ear dopjes?

• HarmoniousVibe
Hmm ik heb deze week mijn Rock It Sounds R-50 ontvangen, maar ik krijg ze maar niet goed in mijn oren volgens mij. Of het geluid moet gewoon echt heel anders zijn dan mijn speakers (Jamo C603 + sub), Sennheiser CX300-II en PX100-II. Het klink een beetje alsof ik ze heel hard heb staan, maar de een stukje van mijn oren af houd: het geluid is érg iel, de treble is overheersend en is er geen bass. Heb ook niet echt het idee dat ze echt stevig 'vast' zitten.

Heb al alle tips geprobeerd, alsmede diverse after-market-tips, zowel single als triple flange. Het heeft er alle schijn van dat dit aan de vorm ligt, en dan volgens mij aan de hoek die erin zit. Goed te zien op deze foto: http://musicalmusings.the...Rock-it-Sounds-R-50-5.jpg

[Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-06-2013 00:19]

Graag gedaan :)
De Sennheiser CX 300-II gaat dan van de lijst af.

Qua vorm vind ik de Panasonic RP-HJE355 riskant, overweegbaar maar de vorm kan mij tegenvallen. Jammer dat de RP-HJE350 niet meer lijkt te krijgen. Die heeft een waarschijnlijk wat prettigere vorm voor de oren.
[afbeelding]
Dat is inderdaad altijd wel het nadeel van dat soort afwijkende ontwerpen. Als het goed past heb je een fijne in-ear, als het niet goed past, dan heb je praktisch gezien drie tientjes opgestookt. Mocht je ze in een winkel kopen, dan kun je misschien makkelijker een inschatting maken van de grootte, maar die 'pylon'-vorm is niet de handigste.
Biedt natuurlijk wel een kans om een redelijk ander geluidsbeeld te proberen, één die dichter bij jouw originele vraag ligt. Aan de andere kant kun je je geen buil vallen denk ik aan de EP-660's, je kent voor 90% die in-ears al met de ep-630.
Ik krijg de neiging om gek te doen en de Creative EP-660 en Philips SHE3590WT te kopen. Voor het lezen van review moet ik echt tijd maken, momenteel wat lastig. Ik denk dat ik aan de hand van jouw informatie al een dusdanig goed beeld heb dat dat beeld zonder zelf te gaan luisteren niet nog veel meer verbeterd kan worden.
De Creatives zijn gewoon lekker luisterende in-ears en de Philips, de Philips is simpelweg anders. De 660 is ietsje anders dan de 630, een klein stukje verder verfijnd, net als de 3590 een licht geupgrade versie is van de 3580 en 3570.
Ik vond op head-fi een vrij compacte review die heel aardig de voors en tegen van de Philips 3570 op een rijtje zet. Vrij korte, maar complete review, die de moeite waard is. Veel in-ear voor het geld, al zul je voor optimaal geluid wel met een equalizer misschien wat moeten aanpassen.
De 'scherpe/harde' treble van de 3570 uit de review is bij de 3590 verzacht, de middentonen blijven nog steeds wat op de achtergrond. De bass is bijzonder, vooral omdat deze in-ear de lage bass behoorlijk weergeeft. De Creatives hebben juist een nadruk op de mid-bass, waardoor die duidelijk 'vetter' klinken.

Met de combinatie aankoop van de Philips 3590 en Creative ep-660, heb je denk ik een erg interessante combinatie: de Creative is een 'hoe-dan-ook-goede' in-ear voor jou. De Philips biedt dan variatie, en is misschien wel een mooie test te noemen om te zien of je liever een wat meer 'audiofiel'/ eerlijk geluid prettig vind luisteren of dat je liever toch wat meer bass houdt. Het draait uiteindelijk maar om één ding: dat ieder een voor hem/haar een in-ear/hoofdtelefoon/etc. vindt, waarmee diegene het meest van naar zijn/haar favoriete muziek kan genieten! :*)

Als ik je tot slot nog een advies mee mag geven (niet echt een vraag he ;) , bij deze staat ie er toch): bewaar van de oude Creative 630's de eartips, de Philips tips vindt niet iedereen comfortabel.

Laat anders hier in dit topic weten wat de aankoop geworden is, ben toch eigenlijk wel nieuwsgierig geworden :)
Succes!

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 00:12:
Hmm ik heb deze week mijn Rock It Sounds R-50 ontvangen, maar ik krijg ze maar niet goed in mijn oren volgens mij. Of het geluid moet gewoon echt heel anders zijn dan mijn speakers (Jamo C603 + sub), Sennheiser CX300-II en PX100-II. Het klink een beetje alsof ik ze heel hard heb staan, maar de een stukje van mijn oren af houd: het geluid is érg iel, de treble is overheersend en is er geen bass. Heb ook niet echt het idee dat ze echt stevig 'vast' zitten.

Heb al alle tips geprobeerd, alsmede diverse after-market-tips, zowel single als triple flange. Het heeft er alle schijn van dat dit aan de vorm ligt, en dan volgens mij aan de hoek die erin zit. Goed te zien op deze foto: http://musicalmusings.the...Rock-it-Sounds-R-50-5.jpg
• Ik neem aan dat je de Rock-its al wel een tijdje hebt laten inspelen? Burn-in kan een boel schelen, ken de R-50 niet goed genoeg om dat te zeggen, maar sommige in-ears hebben echt dagen de tijd nodig.

• Afgaande op head-fi reviews, zijn de meegeleverde earsleeves helaas eigenlijk vrij slecht.

• De andere kant van de R-50's is dat ze weinig bass hebben. De CX-300 II is een nogal bassige in-ear en de PX100 II heeft ook redelijk wat bass in zich.
(In speakers ben ik niet enorm goed thuis, maar wat ik er van weet is dat de gemiddelde Jamo veel waar voor het geld is en in de regel een vrij duidelijke en strakke bass weergave heeft.)

Ga je uit van de Sennheisers als referentie, dan hebben de R-50's behalve matige eartips inderdaad nauwelijks bass. De andere zaken, geluid is iel / overheersende treble, lijken mij meer te wijten aan niet goed zittende oorkussentjes. Dat laatste zeg ik ook omdat je zelf aangeeft dat de in-ears niet echt stevig vast zitten, dat zou wel zo horen.

Je zei dat je die al had verwisseld met single en triflanges? Dan zou je misschien nog eens gel, foam of comply tips kunnen pakken, gezien dat die zich beter dan gemiddeld naar de oren en gehoorgang vormen.
De gels laten zich in de regel ietsje minder goed vormen, maar die hebben wel het voordeel dat de meeste gel-eartips de bass ietsje beter doen uitkomen en het hoog ietsje minder (kans dat de treble iets minder scherp wordt).
Als je er met andere tips en wat spelen met een equalizer niet uitkomt, dan denk ik dat (gezien dat je gewend bent aan Sennheiser + Jamo) de Rock-its niet helemaal passen bij wat je hoopte dat ze zouden zijn.

Athans, bovenstaande is het eerste wat mij te binnen schiet, hopelijk weten andere mensen een stukje meer :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nou ja, naast dat ze niet goed klinken voelen ze ook niet goed, in die zin dat ik min of meer voel dat ze niet lekker in mijn oor zitten. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik heb het idee dat als ik mijn hoofd schuin houd en een keer goed schud, ze uit mijn oren vallen.

HarmoniousVibe schreef op zondag 16 juni 2013 @ 08:34:
Nou ja, naast dat ze niet goed klinken voelen ze ook niet goed, in die zin dat ik min of meer voel dat ze niet lekker in mijn oor zitten. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik heb het idee dat als ik mijn hoofd schuin houd en een keer goed schud, ze uit mijn oren vallen.
Probeer dat anders, op een moment dat dat kan (zonder dat ze op de grond vallen oid), lijkt het me (wat je zelf ook al aangaf) dat het de eartips zijn die niet bij jouw oren passen.
Als je nog enige vorm van garantie of wat voor mogelijkheid hebt om binnen .... dagen de in-ears terug te sturen, dan zou je dat natuurlijk ook kunnen overwegen?!? Soms werkt een in-ear gewoon niet voor je, dat heeft iedere iem/dopjes liefhebber wel eens gehad denk ik.

Gerd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:29:
Sinds een paar weken heb ik een Cowon Iaudio 10, ter vervanging van de Sony NWZ-A826. De oordopjes die ik op dit moment gebruik zijn de Sennheiser MX-300 (klassieke dopjes, dus geen in-ear). De Cowon klinkt al een stuk beter door die dopjes dan de Sony.

Zijn er op dit moment klassieke oordopjes (bijv. uit de Sennheiser MX-serie) die beter klinken dan de MX-300?
Gezien dat niemand anders dit oppakt, een poging, onder het voorbehoud dat het aanschaffen van een 'klassiek' oordopje voor mij een tijdje terug is:
De MX-300 is een redelijke set geweest een redelijk aantal jaren terug, toen min of meer de instapper voor de MX-serie. Op dit moment komt de MX-580 van Sennheiser denk ik nog het verst qua geluidskwaliteit / prijs verhouding en biedt een behoorlijk geluid overall.
Hoe deze zich verhoudt tot de MX-300? Zonder daar zeker van te zijn, zou ik de MX-580 inschatten als een stap vooruit ten opzichte van de MX-300. Verwacht geen wonderen, maar Sennheiser heeft de gewoonte over de jaren elke generatie net een stukje te verbeteren. Plus je maakt de stap van een 300 naar een 500 serie set. Bij elkaar geen verkeerde upgrade waarschijnlijk.

De OMX en PMX series van Sennheiser bieden dacht ik een iets beter geluid dan de MX-580, maar dat is niet erg in verhouding tot de prijs. Wel misschien (weet dat niet zeker) een iets betere afwerking tegen vocht voor het geval je wilt gaan sporten met de oordopjes.
Een nadeel van de MX-580 kan zijn dat er een afstandsbediening in de kabel zit verwerkt, niet ieder vindt dit prettig vanwege het gewicht + niet iedere mp3-speler zal altijd de power 'over' hebben om de iets hogere weerstand in de kabel daardoor. Al lijkt me dat bij een A826 of Cowon geen enkel punt, dat zijn zeer goede mp3-spelers.

Daarnaast maakten (en maken voor zover ik weet) Philips en Sony goede 'traditionele' oordopjes. Bij Philips is er niet veel keuze op het moment, net zoals bij Sony. Je zou naar die twee merken kunnen kijken als je tot een euro of 20 wilt besteden. Enige opmerking daarbij: Sennheiser biedt meer keuze en boven de genoemde ca. 20 kun je qua verkrijgbaarheid voor Sennheiser of Sennheiser kiezen ;) (tenzij je buiten NL wilt kopen).

Mocht je van ietsje meer bass houden, dan zou je nog een blik kunnen werpen op de huidige generatie earpods van Apple (duidelijk beter dan de voorloper). Let wel op de pasvorm, dat is een soort druppelvorm, bij veel mensen zit deze duidelijk beter dan zijn voorganger, maar niet bij ieder.
Of zit je voor een betere geluidservaring toch vast aan de in-ear dopjes?
Kijk je naar in-ears/dopjes boven een euro of 30,- dan kun je naar mijn mening vrijwel per definitie beter voor in-ears kiezen. Hooguit als je voor een specifiek doel als bijv. sporten (waarbij sommige dopjes met hoofdband interessant kunnen zijn) of bepaalde tracking apps (zoals Endomondo), zijn sommige dopjes met extra functionaliteit een overweging waard.

De keuze en geluidskwaliteit van dopjes zijn (anno 2013) simpelweg minder. Bij in-ears kun je meestal meer details horen, betere bass-weergave (eigen aan in-ears) en véél meer keuze. Niet alleen in merken, maar vooral ook in kunnen kiezen tussen veel geluidsbeelden.
Op zich kan ik je de stap naar in-ears aanraden, al zie ik zeker dat 'standaard' oordopjes hun eigen voordelen hebben. Overweeg je de stap naar in-ears? Kijk dan eens in de topicstart onder het kopje "Aankoopadvies" om te zien wat handig is voor ons om te weten over jouw wensen en eisen, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen.
Kies in ieder geval liever niet voor erg goedkope in-ears: die hebben weinig comfort en doordat je details beter hoort, hoor je snel wat die te goedkope in-ear allemaal niet kan.

P.S. zonder ook maar iets negatiefs richting jou te willen zeggen Gerd, vraag ik me in alle eerlijkheid echt sterk af waarom je redelijk eenvoudige dopjes als de MX-300 combineert met zulke high-end mp3-spelers als de A826 en de Cowon?
Dat zijn echt super-mp3-spelers.

• Saturnus
  • Niet online
Bluepenguin schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 15:33:
[...]
Laat anders hier in dit topic weten wat de aankoop geworden is, ben toch eigenlijk wel nieuwsgierig geworden :)
Succes!
:) Ga ik zeker doen. Er zouden wel een paar weken/maanden overheen kunnen gaan.

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03-2020
Bluepenguin schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:50:
[...]
Gezien dat niemand anders dit oppakt, een poging, onder het voorbehoud dat het aanschaffen van een 'klassiek' oordopje voor mij een tijdje terug is.
Bedankt voor je zeer uitgebreide en degelijke uitleg. Inmiddels was ik er zelf ook al achter gekomen dat de klassieke oordopjes niet meer zo populair zijn. Omdat ik toch weer graag van die dopjes wilde, ben ik eens rond gaan kijken op de diverse draadjes van het forum van head-fi. Ook daar werd de MX 580 vaak genoemd als een prima dopje. Of anders een aantal meer exotische merken die je alleen via de importkanalen kunt kopen. Om kort te gaan, heb ik afgelopen zaterdag een setje MX 580 aangeschaft. Grappig dat je nu net dat type hebt genoemd als mogelijke opvolger van de MX 300 :)

De MX 580 is inderdaad een flinke vooruitgang ten opzichte van de MX 300. Waren de oude dopjes wat bassiger, de nieuwe dopjes geven een veel helderder geluid en veel meer detaillering. Dat er wat minder bass aanwezig is, vind ik eigenlijk wel prettig. De pasvorm is goed en anders is het makkelijk aan de passen d.m.v. een aantal rubberringetjes en sokjes. Er is inderdaad wel omgevingsgeluid (dat was ook al zo met de MX 300), maar dat stoort me niet. Omdat ik de dopjes meestal in heb als ik fiets, vind ik juist wel prettig dat ik nog iets van mijn omgeving mee krijg. Prima oordopjes dus!
P.S. zonder ook maar iets negatiefs richting jou te willen zeggen Gerd, vraag ik me in alle eerlijkheid echt sterk af waarom je redelijk eenvoudige dopjes als de MX-300 combineert met zulke high-end mp3-spelers als de A826 en de Cowon?
Dat zijn echt super-mp3-spelers.
Geen probleem. Ik zie het niet als negatief, maar ik kan me je verbazing wel voorstellen. Ik heb gewoon heel lang gedacht dat de MX 300 dopjes goed waren (gelukkig weet ik nu dat het nog beter kan). Zelfs de A826 klinkt nu beter dan met de MX 300.
Gerd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:06:
[...]

Bedankt voor je zeer uitgebreide en degelijke uitleg. Inmiddels was ik er zelf ook al achter gekomen dat de klassieke oordopjes niet meer zo populair zijn. Omdat ik toch weer graag van die dopjes wilde, ben ik eens rond gaan kijken op de diverse draadjes van het forum van head-fi. Ook daar werd de MX 580 vaak genoemd als een prima dopje. Of anders een aantal meer exotische merken die je alleen via de importkanalen kunt kopen. Om kort te gaan, heb ik afgelopen zaterdag een setje MX 580 aangeschaft. Grappig dat je nu net dat type hebt genoemd als mogelijke opvolger van de MX 300 :)
Verdorie, wat een toeval! :)
De MX 580 is inderdaad een flinke vooruitgang ten opzichte van de MX 300. Waren de oude dopjes wat bassiger, de nieuwe dopjes geven een veel helderder geluid en veel meer detaillering. Dat er wat minder bass aanwezig is, vind ik eigenlijk wel prettig. De pasvorm is goed en anders is het makkelijk aan de passen d.m.v. een aantal rubberringetjes en sokjes. Er is inderdaad wel omgevingsgeluid (dat was ook al zo met de MX 300), maar dat stoort me niet. Omdat ik de dopjes meestal in heb als ik fiets, vind ik juist wel prettig dat ik nog iets van mijn omgeving mee krijg. Prima oordopjes dus!

[...]

Geen probleem. Ik zie het niet als negatief, maar ik kan me je verbazing wel voorstellen. Ik heb gewoon heel lang gedacht dat de MX 300 dopjes goed waren (gelukkig weet ik nu dat het nog beter kan). Zelfs de A826 klinkt nu beter dan met de MX 300.
mooi dat je een fijne klassieke oordop hebt kunnen vinden!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-03 18:11
Ik heb nu een setje CX-280 van Sennheiser, dit was al een openbaring ten opzichte van de doppen die bij mijn HTC kwamen, maar de iBood van vandaag zette me weer aan het denken.

Heeft iemand ervaring met die dingen en zouden ze het waard zijn tegenover de CX-280 die ik nu heb?
NinjaTuna schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:42:
Ik heb nu een setje CX-280 van Sennheiser, dit was al een openbaring ten opzichte van de doppen die bij mijn HTC kwamen, maar de iBood van vandaag zette me weer aan het denken.

Heeft iemand ervaring met die dingen en zouden ze het waard zijn tegenover de CX-280 die ik nu heb?
Geen ervaring, maar ze worden zeker niet duur aangeboden. De mid-bass zal waarschijnlijk (het is Monster) redelijk geboost worden, en waarschijnlijk zal de bass niet erg gedetailleerd en gecontroleerd zijn. De Sennheisers die je nu hebt zijn een stukje gecontroleerder een meer in balans wat dat betreft. De in-ears zelf zijn vrij zwaar en dus voor sporten niet zo praktisch. De in-ears zijn (PW) normaal zo'n 120euro, en voor dat bedrag zijn het zeker geen aanraders qua waar voor het geld.
Je kunt je er niet echt een buil aan vallen voor €60,-, maar of je er echt plezier van gaat hebben hangt sterk af van je smaak en de muzieksoorten die je luistert.
Voor de duidelijkheid: je kunt voor dezelfde €60,- ook de nodige andere in-ears kiezen, die redelijk wat soundstage bieden etc. Dus mocht je graag wat meer audioliefhebber gerichte in-ears hebben, vergeet de Monsters. Wil je een 'fun' klinkende in-ear met vette bas, dan zit je redelijk goed en is €60,- een niet al te onredelijke prijs.

edit: je krijgt er volgens iBood wel oorhaakjes bij, dus als je er mee wilt sporten, kan dat helpen.

[Voor 16% gewijzigd door Bluepenguin op 28-06-2013 14:42]

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Voor (belachelijk) dikke bass response zou ik de JVC FX1X Xtreme Xplosives aanraden. Momenteel via Play.com voor minder dan 20 euro bij je thuis bezorgd (CC nodig). Wanneer je kiest voor het model met mic, dan is de bass response iets minder en de kabel is ook iets dunner. Maar wanneer je deze hebt gehoord, vraag ik me af waarom je tig keer zoveel zou betalen voor Monster.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-03 18:11
Inmiddels is de aanbieding natuurlijk voorbij, maar jullie geven vrij eenduidig antwoord, bedankt! Ik houd het dus voorlopig bij mijn Sennheisers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantalaimon
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-02 01:42
Ik ben op zoek naar nieuwe oordopjes. Ik heb hiervoor tweemaal de MDR-ED21LP van Sony gebruikt welke beiden zo'n 5 jaar mee gingen. Draagcomfort was ideaal (met name door de zgn bass-boosters), en de geluidskwaliteit was prima. Het nadeel was dat de bass-boosters wel altijd als eerste scheurtjes vertoonden.

Daartussen heb ik nog een tijdje wat geprobeerd met in-ears van Shure, maar wat een ramp was dat. Niks ten nadele van de geluidskwaliteit, maar het dragen ervan was een kansloze ervaring; ze vielen er om de haverklap uit, en gingen al na korte tijd pijn doen. En ik heb elke mogelijke bijgeleverde ear-tip geprobeerd. Ik zal wel rare oren hebben :) dus daarom geen in-ears meer voor mij.

Graag zou ik weer soortgelijke dopjes hebben als de MDR-ED21LP, helaas worden die niet meer gemaakt, en ik heb ook geen fatsoenlijke soortgelijke dopjes gezien. Ik wil ze voornamelijk onderweg gebruiken, geen in-ear maar het liefst wel één die net als de MDR-ED21LP deels het oor ingaan.

Think of me long enough to make a memory

Acties:
  • 0Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:58
Wat een goed topic. Ik heb al 4 verschillende sets geprobeerd. Senheister, Sony , degene die bij mijn htc geleverd werden en nog een goedkoop merk maar geen van allen zit stevig in mijn oren. Ik rij graag motor en gebruik de oordoppen onder mijn helm maar vooral mijn linker oordop valt er altijd half uit als ik de helm op doe. Zijn er in ear headphones die goed strak zitten in je oren en die omgevingsgeluid flink reduceren?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pantalaimon schreef op zondag 30 juni 2013 @ 15:06:
Ik ben op zoek naar nieuwe oordopjes. Ik heb hiervoor tweemaal de MDR-ED21LP van Sony gebruikt welke beiden zo'n 5 jaar mee gingen. Draagcomfort was ideaal (met name door de zgn bass-boosters), en de geluidskwaliteit was prima. Het nadeel was dat de bass-boosters wel altijd als eerste scheurtjes vertoonden.

Daartussen heb ik nog een tijdje wat geprobeerd met in-ears van Shure, maar wat een ramp was dat. Niks ten nadele van de geluidskwaliteit, maar het dragen ervan was een kansloze ervaring; ze vielen er om de haverklap uit, en gingen al na korte tijd pijn doen. En ik heb elke mogelijke bijgeleverde ear-tip geprobeerd. Ik zal wel rare oren hebben :) dus daarom geen in-ears meer voor mij.
Aparte ervaring inderdaad. Als in-ears uitvallen heb je simpelweg de verkeerde maat eartips (of je hebt de foampjes niet zacht in elkaar geduwd?). Als je bij elke maat sleeve dat probleem hebt, dan wordt het wel wonderlijk. In-ears worden in principe zo gemaakt dat ze in praktisch elk oor kunnen passen (uitzonderingen daargelaten).
Laten we er maar vanuit gaan dat waar het ook aan moge liggen, jij en in-ears van Shure geen match 'made in heaven' waren :)
Graag zou ik weer soortgelijke dopjes hebben als de MDR-ED21LP, helaas worden die niet meer gemaakt, en ik heb ook geen fatsoenlijke soortgelijke dopjes gezien. Ik wil ze voornamelijk onderweg gebruiken, geen in-ear maar het liefst wel één die net als de MDR-ED21LP deels het oor ingaan.
Die Sony's zijn uit productie, maar de vorm is niet uniek, die wordt nog steeds gemaakt. Je ziet die vorm op het moment vooral bij oordopjes (al dan niet met nekband erbij) die gemaakt zijn om mee te sporten.

pricewatch: Philips In-Ear Headphone SHE4507 (Wit) en de pricewatch: Apple EarPods (Wit) zijn twee vrij bekende voorbeelden van oordopjes die een kleine stukje de gehoorgang in gaan.
Goed verkrijgbaar en slechts voorbeelden, want als je iets meer kunt vertellen over verdere wensen en eisen die je hebt, dan kunnen we je echt op weg helpen.

Uit de TopicStart:
Aankoopadvies
Natuurlijk is dit topic daar ook voor! Het handigste is om bij een vraag om advies, eerst een paar dingen te vertellen. Om ons zo te laten weten wat je nu precies zoekt, denk dan aan:
• In-ears of oordopjes?
• Hoe heb je de balans tussen de lage, midden en hoge tonen het liefst? (klankbeeld)
• Hoe wil je jouw oordopjes / in-ears gaan gebruiken? Bedoeld voor thuis, in het OV, bij het sporten of .... ?
• Wat is het budget?
En in hoeverre wil je gelijkende oordopjes? De vorm wil je in ieder geval, maar misschien wil je een ander klankbeeld of heb je nu een ander budget dan toen, of ... ? Er is (bijna) altijd wel wat te kiezen :)

[Voor 0% gewijzigd door Bluepenguin op 05-07-2013 22:03. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 11:19
Heb al een tijdje de Kanen KM92 oordopjes. Had slechte ervaringen met JVC FX1X die veel te veel midbass had, waarna ik twijfelde om nieuwe chinese oordopjes te halen. Het bleek achteraf een defect product te zijn. Voor een paar euro toch de Kanen KM92 gehaald en sindsdien haal ik nooit geen andere oordopjes :). Ze zijn wel een beetje bass heavy, maar het is niet totaal uit verhouding met de andere frequenties. De Y split in de kabel heeft een plastic stukje met 'China' aan de ene kant en 'Kanen' aan de andere kant. Dat China stukje heb ik er uit gewipt omdat ik raar vind om dat op mijn oordopjes te hebben. De oordopjes zelf zijn van hout en zijn van hogere kwaliteit dan mijn oude Senheisser CX300's. De jack is ook beter maar nog steeds niet perfect. Het voordeel is wel dat ik er niet echt meer op hoef te lettten. Als ik een kabelbreuk krijg probeer ik het te reparen, lukt dat niet dan koop ik voor een paar euro een nieuwe set.

Prijs/kwaliteit: 10/10
Kwaliteit: 8,5/10

Echt super, ik ben om ;)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0Henk 'm!
z0rk0l schreef op zondag 30 juni 2013 @ 15:17:
Wat een goed topic. Ik heb al 4 verschillende sets geprobeerd. Senheister, Sony , degene die bij mijn htc geleverd werden en nog een goedkoop merk maar geen van allen zit stevig in mijn oren. Ik rij graag motor en gebruik de oordoppen onder mijn helm maar vooral mijn linker oordop valt er altijd half uit als ik de helm op doe. Zijn er in ear headphones die goed strak zitten in je oren en die omgevingsgeluid flink reduceren?
Jouw vraag is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
• waren het oordoppen of in-ears die je van Sennh/Sony/HTC hebt gehad?
• gebruik je de oordoppen-in-ears puur voor geluidsdemping, voor muziek/verkeersinformatie, als handsfree oplossing om te kunnen bellen onderweg of ... ?

Afhankelijk van wat je gebruik is, schiet me (snel en cryptisch getypt) eerst het volgende te binnen:
• geluidsdemping?
- bijvoorbeeld http://www.bax-shop.nl/ge...ekijk-alle-producten.html verkoopt de nodige gehoorbeschermings-plugs. Niet om je te sturen naar een specifiek merk, maar het merk Alpine is de enige waarvan ik weet dat ze ook specifiek voor de motor gehoorbescherming hebben: http://www.alpine.nl/motor-oordopjes/ . Er zullen er vast meer zijn (iets voor een motor-forum?). Elacin heeft geen product bij mijn weten voor motor-gebruik, maar is kwalitatief prima te vergelijken met Alpine.
- voor de versies gericht op het dempen van (festival)muziek kun je goed terecht in NL bij bax-shop (en misschien ook andere winkels) en voor de motor-versies in ieder geval bij Amazon en Bol.com*)
- in-ears zou ik je voor dit gebruik afraden, omdat je bij de betere gehoorbeschermings-plugs bijna het hele spectrum aan geluid dempt, maar alles kunt blijven horen. Eenvoudige in-ears zullen sneller uitvallen of niet genoeg dempen, de betere waarschijnlijk te veel isoleren om nog veilig te kunnen motorrijden.
- *bol.com verkoopt ook de eenvoudiger Alpine plugs, maar die zijn minder goed in het evenwichtig dempen van het geluidsspectrum. Bij een concert niet erg, maar op de motor heb je waarschijnlijk liever (voor een paar euro meer) een betere plug. De eenvoudige plugs zijn (dat ligt specifiek aan het bol.com assortiment) meestal minder goed, en vanaf ca. 15 à 20 euro voor één of twee sets heb je een behoorlijk goede plug.
- veel motorspeciaalzaken hebben bij mijn weten meestal ook wel e.e.a. in het assortiment qua gehoorbescherming, hoef je ook niet per se online te bestellen ;)

• muziek >> in-ears lijken mij simpelweg onveilig. Misschien dat je wat hebt aan oordopjes, maar kijk dan als je wilt naar de topicstart bij "aankoopadvies" zodat we meer weten om je te kunnen helpen.

• handsfree? >> met welke smartphone wil je dat de oordopjes compatible zijn? Alleen HTC op Android of bijv. ook de iPhone / Blackberry etc?

Acties:
  • 0Henk 'm!
lutkeveld schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:14:
Heb al een tijdje de Kanen KM92 oordopjes. Had slechte ervaringen met JVC FX1X die veel te veel midbass had, waarna ik twijfelde om nieuwe chinese oordopjes te halen.
Misschien lees ik het verkeerd, maar je hebt Chinese JVC's gekocht??
Het bleek achteraf een defect product te zijn. Voor een paar euro toch de Kanen KM92 gehaald en sindsdien haal ik nooit geen andere oordopjes :). Ze zijn wel een beetje bass heavy, maar het is niet totaal uit verhouding met de andere frequenties. De Y split in de kabel heeft een plastic stukje met 'China' aan de ene kant en 'Kanen' aan de andere kant. Dat China stukje heb ik er uit gewipt omdat ik raar vind om dat op mijn oordopjes te hebben. De oordopjes zelf zijn van hout en zijn van hogere kwaliteit dan mijn oude Senheisser CX300's.
Als ik uit nieuwsgierigheid mag vragen: heb je nog mods toegepast op de Kanen of heb je m (op het plastic bij de kabelsplitter na) origineel gehouden? Met / zonder mod(s), hoe zou je het geluidsbeeld omschrijven? Ietwat basszwaar, maar hoe pakken het midden/hoog/treble en soundstage uit? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 11:19
Bluepenguin schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:50:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd, maar je hebt Chinese JVC's gekocht??

[...]

Als ik uit nieuwsgierigheid mag vragen: heb je nog mods toegepast op de Kanen of heb je m (op het plastic bij de kabelsplitter na) origineel gehouden? Met / zonder mod(s), hoe zou je het geluidsbeeld omschrijven? Ietwat basszwaar, maar hoe pakken het midden/hoog/treble en soundstage uit? :)
JVX FX1X van DX, ze zeiden dat ze defect waren maar ze kunnen ook best wel fake zijn.

De Kanen hebben mooie diepe bas, maar overpoweren niet. Stemmen zijn duidelijk, diepere stemmen hebben een kleine 'punch' bij sommige woorden. Ze zitten lekker met de standaard pluggen. Gelukkig maar, want de small en large pluggen zijn blauw en rood wat jammer is van de strakke look. Soundstage is ontzettend goed voor de prijs en ze kunnen echt keihard op een mobieltje, laat staan op een laptop.

druk en typefouten voorbehouden

lutkeveld schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:10:
[...]

JVX FX1X van DX, ze zeiden dat ze defect waren maar ze kunnen ook best wel fake zijn.
Net even op DX gekeken, de enige fx1x in-ears die te vinden waren lijken (zowel in prijs als uiterlijk) de originele JVC exemplaren te kunnen zijn. Al zijn er wel de nodige details die me doen twijfelen, DX is ook geen officiële verkoper van JVC in HongKong. En gezien de koers (die relatief ongunstig uitpakt voor HK) van de HK dollar twijfel ik sterk of dx via een andere route de fx1x heeft ingekocht of dat het gewoon goede neppers zijn.
Op het laatste zou ik (zonder zekerheid) gokken.
De Kanen hebben mooie diepe bas, maar overpoweren niet. Stemmen zijn duidelijk, diepere stemmen hebben een kleine 'punch' bij sommige woorden. Ze zitten lekker met de standaard pluggen. Gelukkig maar, want de small en large pluggen zijn blauw en rood wat jammer is van de strakke look. Soundstage is ontzettend goed voor de prijs en ze kunnen echt keihard op een mobieltje, laat staan op een laptop.
Dank je wel, leuk om te horen :)

• W.Zijlstra.
Vandaag een van de dopjes van men Apple in-ear's kwijt geraakt, is me nog nooit gebeurt -.-"

nu dacht ik, er zijn natuurlijk ook leuke alternatieve dopjes te krijgen die wellicht wel beter zijn dan dat ik nu via ebay voor een paar euro weer van die witte (die niet echt lekker blijven zitten aan het dopje als je ze vaak gebruikt en dus vaak in je oor achter blijven hangen) kopen :)

ideeën?

• Heilige Kaas
dopje? Je bedoelt zo'n rubbertje voor je in ears?

Anders zou ik gewoon hele nieuwe oortjes halen. Veel is al beter dan die apple earbuds

• W.Zijlstra.
Heilige Kaas schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 17:09:
dopje? Je bedoelt zo'n rubbertje voor je in ears?

Anders zou ik gewoon hele nieuwe oortjes halen. Veel is al beter dan die apple earbuds
Nee, niet de apple earbuds, de in-ear's

Wat geluid betreft zijn ze lekker helder, het mid is goed, stereobeeld is okay. Het laag laat te wensen over, voor de rest zijn ze prima. Grootste voordeel; de headset die er in verwerkt zit werkt geweldig en combineert perfect met m'n iPhone

Kon ze goedkoop krijgen na het overlijden van m'n Sony's :) Dixons inruilbeleid = prima :) kan vast niet uit :P

Review:
http://www.head-fi.org/pr...mote-and-mic/reviews/3826

EDIT: Oh ja, de garantie is uitstekend, ben inmiddels met m'n 3e setje bezig :) 3 jaar garantie for the win _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door W.Zijlstra. op 06-07-2013 17:15]

W.Zijlstra. schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 17:14:
[...]

Nee, niet de apple earbuds, de in-ear's

[afbeelding]

Wat geluid betreft zijn ze lekker helder, het mid is goed, stereobeeld is okay. Het laag laat te wensen over, voor de rest zijn ze prima. Grootste voordeel; de headset die er in verwerkt zit werkt geweldig en combineert perfect met m'n iPhone

Kon ze goedkoop krijgen na het overlijden van m'n Sony's :) Dixons inruilbeleid = prima :) kan vast niet uit :P

Review:
http://www.head-fi.org/pr...mote-and-mic/reviews/3826

EDIT: Oh ja, de garantie is uitstekend, ben inmiddels met m'n 3e setje bezig :) 3 jaar garantie for the win _/-\o_
Blijkbaar heeft Apple toch aardig gesleuteld aan hun headphones, de earbuds vallen positief op, en gezien de reviews op Head-fi de in-ears blijkbaar ook.

Hm, terug naar het onderwerp maar :) . Voor de duidelijkheid: je zoekt dus vervangende eartips/sleeves?
Snel uit de topicstart gekopieerd:
• Op de foto rechts zijn op de bovenste rij 'standaard' opzetstukjes te zien: gemaakt van een soort kunstrubber en de variant die het meest bij in-ears wordt meegeleverd.
• Onder links zijn twee eartips van gel te zien, die door lichaamswarmte zich tijdens gebruik langzaam naar het oor vormen. Dit een wat zwaarder type eartips, wat er voor zorgt dat lage tonen meestal een klein tikje beter uit de verf komen dan bij de andere typen eartips. Het midden en hoog komen veelal een ietsje wat minder naar voren.
• Onder rechts zijn twee foam eartips. Deze opzetstukjes zijn 'kneedbaar' en vormen zich vrij snel naar de ruimte die ze krijgen. Duw het foam licht in, doe de in-ears in de oren en meestal heb je binnen een seconde of 10 à 15 een prettig passende eartip.

Naast deze drie types bestaan ook:
• UE's Comply Foam tips. Hoewel comply tips niet van polyether zijn gemaakt, zien deze opzetstukjes er nog het meest uit als schuimplastic. Oorspronkelijk vooral geleverd door Ultimate Ears (nu onderdeel van Logitech) en bedoeld voor hun duurdere in-ear modellen, al zijn comply tips prima te gebruiken op veel andere in-ears. Het verschil tussen de eerder genoemde foam tips is dat normale foam tips niet altijd gemaakt zijn met een flexibele kern en memoryfoam, maar complytips wel.
• Sony's Hybrid eartips: ogen als 'standaard' kunstrubber eartips met een gekleurde binnenzijde. Deze oorkussentjes bestaan uit twee delen: het buitenste deel vormt zich goed naar het oor en de binnenzijde is stevig, zodat het 'buisje' waar het geluid door komt niet door de druk van het oor (vanaf de buitenzijde v/d eartip) wordt dichtgeduwd. Dit type sleeves wordt op audio-fora vaak ge'tip't als minder duur, maar bijna even goed werkend alternatief voor de Comply foam tips.
Kortom: er is redelijk wat keuze, en het hangt een beetje van het gebruik dat je in gedachten hebt af + de wensen qua klankbeeld wat voor jou interessante opzetstukjes zijn.
Ken zelf de Apple in-ears niet, maar als het stukje van de in-ear waar de sleeves op moeten zo'n 3 à 4 mm (en 5mm misschien ook nog wel, maar dat is een beetje gokken) dan kun je in principe een heel groot deel van de eartips op de markt gebruiken.
Woon je dicht bij een wat grotere Mediamarkt met een redelijke audio-afdeling (je zou kunnen bellen daarvoor), dan heeft men daar vaak wel de Sennheiser CX opzetstukjes en de Monster Supertips in het assortiment.
De supertips zijn duur, maar behoorlijk goed (zo'n €25,- voor 5 maten gel en foam tips, let wel: het is steviger foam dan de Comply en Shure tips). Prijs/kwaliteit is wel minder dan wat je met een beetje geluk op ebay vindt.
Voor de Sennheiser sleeves betaal je voor dacht ik 5 à 6 sets een tientje, nadeel (of voordeel) is dat je wel jouw maat moet weten: het zijn 5/6 paren van één maat; zowel in wit als zwart te krijgen.

Een cheap lokaal te krijgen alternatief: een deel van de Blokker winkels heeft nog Grundig in-ears liggen voor €2,50; geluid is niet echt interessant, maar de sleeves zijn voor het geld niet slecht. Worden geleverd met ik dacht 2 of 3 maten eartips ;)
Vooral handig als je zo snel mogelijk 'iets' wilt hebben, verder zijn het niet echt interessante oorkussentjes.

[Voor 4% gewijzigd door Bluepenguin op 06-07-2013 18:42]

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:58
Bluepenguin schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:45:
[...]

Jouw vraag is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
• waren het oordoppen of in-ears die je van Sennh/Sony/HTC hebt gehad?
• gebruik je de oordoppen-in-ears puur voor geluidsdemping, voor muziek/verkeersinformatie, als handsfree oplossing om te kunnen bellen onderweg of ... ?

Afhankelijk van wat je gebruik is, schiet me (snel en cryptisch getypt) eerst het volgende te binnen:
• geluidsdemping?
- bijvoorbeeld http://www.bax-shop.nl/ge...ekijk-alle-producten.html verkoopt de nodige gehoorbeschermings-plugs. Niet om je te sturen naar een specifiek merk, maar het merk Alpine is de enige waarvan ik weet dat ze ook specifiek voor de motor gehoorbescherming hebben: http://www.alpine.nl/motor-oordopjes/ . Er zullen er vast meer zijn (iets voor een motor-forum?). Elacin heeft geen product bij mijn weten voor motor-gebruik, maar is kwalitatief prima te vergelijken met Alpine.
- voor de versies gericht op het dempen van (festival)muziek kun je goed terecht in NL bij bax-shop (en misschien ook andere winkels) en voor de motor-versies in ieder geval bij Amazon en Bol.com*)
- in-ears zou ik je voor dit gebruik afraden, omdat je bij de betere gehoorbeschermings-plugs bijna het hele spectrum aan geluid dempt, maar alles kunt blijven horen. Eenvoudige in-ears zullen sneller uitvallen of niet genoeg dempen, de betere waarschijnlijk te veel isoleren om nog veilig te kunnen motorrijden.
- *bol.com verkoopt ook de eenvoudiger Alpine plugs, maar die zijn minder goed in het evenwichtig dempen van het geluidsspectrum. Bij een concert niet erg, maar op de motor heb je waarschijnlijk liever (voor een paar euro meer) een betere plug. De eenvoudige plugs zijn (dat ligt specifiek aan het bol.com assortiment) meestal minder goed, en vanaf ca. 15 à 20 euro voor één of twee sets heb je een behoorlijk goede plug.
- veel motorspeciaalzaken hebben bij mijn weten meestal ook wel e.e.a. in het assortiment qua gehoorbescherming, hoef je ook niet per se online te bestellen ;)

• muziek >> in-ears lijken mij simpelweg onveilig. Misschien dat je wat hebt aan oordopjes, maar kijk dan als je wilt naar de topicstart bij "aankoopadvies" zodat we meer weten om je te kunnen helpen.

• handsfree? >> met welke smartphone wil je dat de oordopjes compatible zijn? Alleen HTC op Android of bijv. ook de iPhone / Blackberry etc?
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel in-ears die ik heb geprobeerd. Ik luister graag tijdens lange ritten naar muziek echter blijven de in ears die ik heb gebruik niet goed zitten als ik mijn helm op doe. Daarom vroeg ik me af of er merken / types in ears voor het luisteren van muziek zijn die echt goed stevig zitten.

• 318025
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Op buyincoins hebben ze ook heel veel goedkope in-ears, die van mij gaan toch altijd kapot dus bestel ik zo goedkoop mogelijke oordopjes.

Ik ga me nu die in-ears bestellen die eigenlijk voor de iPhone bedoeld zijn, maar die zullen natuurlijk ook werken op een Android telefoon en volgens mij is kans groot dat die bediening ook werkt en als niet dan schijnen er apps voor te zijn.
Diqiu-Long schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:37:
Op buyincoins hebben ze ook heel veel goedkope in-ears, die van mij gaan toch altijd kapot dus bestel ik zo goedkoop mogelijke oordopjes.
Leuk je hier te zien DL :)
Je zou in principe ook wat duurdere dopjes/in-ears kunnen overwegen, je hebt dan in ieder geval een betere kwaliteit geluid en een goede kans dat de in-ears/oordopjes langer meegaan.
Ik ga me nu die in-ears bestellen die eigenlijk voor de iPhone bedoeld zijn, maar die zullen natuurlijk ook werken op een Android telefoon en volgens mij is kans groot dat die bediening ook werkt en als niet dan schijnen er apps voor te zijn.
Dan vraag ik me echt af hoe die apps werken. De door Apple gecertificeerde exemplaren werken met een chip in het deel van de kabel waar de microfoon zit; de signalen van die chips hebben een versleuteling, dus hoe die apps een dergelijke (hardware) versleuteling 'oplossen' is mij onduidelijk. Voor zover ik weet is de versleuteling niet heel bijzonder, maar wel te duur om 'eenvoudig' te kraken of omzeilen.
Een android kan daar in principe waarschijnlijk geen chocola van maken. Wat wel werkt is de microfoon en soms werkt ook de volumeregeling. Maar een app die de gehele functionaliteit van de iPhone-afstandsbediening werkend krijgt op een Android toestel .. ? :?

• 318025
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bluepenguin schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 21:16:
[...]
Leuk je hier te zien DL :)
Je zou in principe ook wat duurdere dopjes/in-ears kunnen overwegen, je hebt dan in ieder geval een betere kwaliteit geluid en een goede kans dat de in-ears/oordopjes langer meegaan.
In principe zou dat ook kunnen ja, maar buiten de wat beter geluid kwaliteit ben ik bang dat de duurdere oordopjes ook gewoon kapot gaan, daarom heb ik altijd goedkope, maar ik heb ook al Awei's gehad en die zijn ook stuk gegaan.

De goedkope iPhone oordopjes waren vroeger eigenlijk altijd wel acceptabel, niet erg slecht geluid en ze deden het prima, dus nu heb ik de gok genomen en voor € 1,25 ofzo van in-ears gekocht, je vind se vrij makkelijk op buyincoins, ik post geen link omdat die in-ears teveel op die van Apple zelf lijken.

Maar momenteel zijn al mijn oordopjes gewoon kapot, ik had eerst nog mono geluid en na een tijdje kapte die oordopjes er helemaal mee.
[...]
Dan vraag ik me echt af hoe die apps werken. De door Apple gecertificeerde exemplaren werken met een chip in het deel van de kabel waar de microfoon zit; de signalen van die chips hebben een versleuteling, dus hoe die apps een dergelijke (hardware) versleuteling 'oplossen' is mij onduidelijk. Voor zover ik weet is de versleuteling niet heel bijzonder, maar wel te duur om 'eenvoudig' te kraken of omzeilen.
Een android kan daar in principe waarschijnlijk geen chocola van maken. Wat wel werkt is de microfoon en soms werkt ook de volumeregeling. Maar een app die de gehele functionaliteit van de iPhone-afstandsbediening werkend krijgt op een Android toestel .. ? :?
Samsung heeft net zo'n in-ears als Apple en wat bleek ik kon daar gewoon mee mijn muziek speler mee bedienen op mijn Huawei Honor 2, dus wie weet werken die in-ears die eigenlijk voor iPhone zijn ook.

Maar de app welke daarbij zou kunnen helpen is deze en als de bediening niet werkt is ook geen ramp, want ik had hiervoor ook in-ears waar geen bediening bij zat.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het valt me op dat er maar weinig gebruikers van de Klipsch Image S4 zijn. Mijn eerste setje kostte een aantal jaren geleden €85 maar tegenwoordig nog maar €50. En voor €50 ben ik nog geen setje tegen gekomen dat beter klinkt over de hele range.

Ik gebruik al een aantal jaren een setje Klipsch Image S4 voor mijn HTPC . En sinds 8 maanden heb ik een 2e setje voor in mijn Sandisk pro clip+. Ik heb meerdere setjes van Logitech, Sennheiser en Philips geprobeerd maar altijd was er wel iets mis met de weergave. Vaak een nadruk op laag of hoog en heel weinig mid. Ik kom steeds weer terug bij mijn S4's.

- gedetailleerde weergave(goed laag, mid en hoog)
- er worden 3 sets sleeves mee geleverd voor de beste pasvorm.
- isolerend tegen omgevingsgeluid
- oerdegelijk

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

z0rk0l schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel in-ears die ik heb geprobeerd. Ik luister graag tijdens lange ritten naar muziek echter blijven de in ears die ik heb gebruik niet goed zitten als ik mijn helm op doe. Daarom vroeg ik me af of er merken / types in ears voor het luisteren van muziek zijn die echt goed stevig zitten.
Waarschijnlijk heb je nu dat de in-ears dus uitgaan bij het opzetten van de helm doordat de in-ears een stukje buiten de oorschelp uit steken.
Saturnus had een tijdje terug een vergelijkbare vraag, in die zin dat hij er mee in slaap mee wilde kunnen vallen. Staat een stukje terug in dit topic: Saturnus in "Het Algemene in-ear en oordopjes topic" en verder :)

Gaat het je daarnaast om het vinden van een in-ear die stevig in je oor zit, dan kun je het beste proberen te varieëren met de eartips. Hoe beter de oorkussentjes je oren afsluiten voor geluid van buiten, het zogenaamde 'seal', hoe minder je uiteraard van je omgeving hoort als bestuurder.
Zeg maar als het niet klopt: maar dan denk ik dat je een sleeve zoekt die zowel zeer goed 'in het oor valt' als dat je nog steeds een deel van je omgeving kunt horen. In hoeverre een geluidsafdichtende eartip nog veilig te gebruiken is onderweg, kan ik niet voor je zeggen (ik bestuur nooit een motor).
Ik wil je geen ongelukken bezorgen, dus of een in-ear sleeve nog veilig is zul je zelf goed naar moeten kijken!
Want ik kan het simpelweg niet voor je inschatten / beoordelen!
Het is niet bemoeierig bedoelt, maar ik wil je niet met goedbedoeld advies in de problemen helpen.
Ga je uit van deels dempend (zodat je de muziek nog kunt horen) en oorkussentjes die goed in het oor vallen, dan ben je in principe waarschijnlijk het beste af met: relatief 'open' foam tips of wat betere 'standaard' tips, zoals de Sony Hybrid eartips. Deze sleeves kun je het makkelijkste los op eBay kopen, of bij de fabrikant zelf.

Je kunt zowel de Hybrid tips als de meer open foam tips vaak op het merendeel van de in-ear sets doen, dus het budget / wensen / eisen voor de in-eardoppen zelf zijn dat behoorlijk vrij. Kijk daarvoor anders eens in de topicstart (onder 'Aankoopadvies) om te zien wat handig is voor ons om te weten, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. :)

P.S. zijn er ook niet speciaal voor motorrijders ontwikkelde oordopjes die kunt krijgen bij een motor-speciaalzaak? Dacht dat een familielid van mij een soort van headset had, die je in de helm kon gebruiken om naar radio te luisteren en makkelijk tussen passagier en bestuurder te communiceren.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 22:14

SkyStreaker

Move on up!

Leuk topic :)

Na heel erg veel in-ears te hebben versleten (Sennheiser, UE, Philips, Creative, Sony) ben ik zelf erg tevreden met de Sony MDR-EX310 (Zwart) van Sony. Ze blijven in mijn oren zitten (gegarandeerd! Ik heb een afwijking dat als ik muziek lig te luisteren ik nogal hard met mijn hoofd heen en weer schud, anders kan ik niet van de muziek genieten). Dit zorgt voor nogal wat stress aan de soldering en de koptelefoons zelf. Nek-beugel on-ears hebben het overigens ook niet lang volgehouden. Al met al, ben ik erg tevreden over deze!

De garantie die ik dus kan geven met dit type is dat deze in je oren blijft, de soldeerverbinding/kabel-kwaliteit goed in orde is. Heb ze nu anderhalf jaar intensief in gebruik.

Qua geluid, ik ben geen audiofiel. De bassweergave is voor een house/dnb/trance/en harde varianten/ uitstekend. Hoge tonen wellicht wat meer moeite, alsmede stemgeluid. Dit kan echter zeer persoonlijk zijn.

In gebruik zijn de mediumsized ear-tips ZONDER de kussentjes d'r in om buitengeluid te dempen.

[Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 06-07-2013 22:23]

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | G.Skill Ripjaws V 4x8GB 3600 (3733 OC, B-Die) CL14-14-14-34 | Sapphire Nitro+ 6900XT SE (XTXH Pre-bin)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantalaimon
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-02 01:42
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Bluepenguin schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:01:
[...]
Aparte ervaring inderdaad. Als in-ears uitvallen heb je simpelweg de verkeerde maat eartips (of je hebt de foampjes niet zacht in elkaar geduwd?). Als je bij elke maat sleeve dat probleem hebt, dan wordt het wel wonderlijk. In-ears worden in principe zo gemaakt dat ze in praktisch elk oor kunnen passen (uitzonderingen daargelaten).
Laten we er maar vanuit gaan dat waar het ook aan moge liggen, jij en in-ears van Shure geen match 'made in heaven' waren :)
Dat kun je zo goed stellen :) De foampjes werkten wat dat betreft wel beter dan de rubbertjes , maar in geen geval was het een comfortabele ervaring. Ik heb daarna nog enkele andere in-ear modellen geprobeerd, waarbij de draagervaring niet veel anders was dan de Shures
[...]

Die Sony's zijn uit productie, maar de vorm is niet uniek, die wordt nog steeds gemaakt. Je ziet die vorm op het moment vooral bij oordopjes (al dan niet met nekband erbij) die gemaakt zijn om mee te sporten.

pricewatch: Philips In-Ear Headphone SHE4507 (Wit) en de pricewatch: Apple EarPods (Wit) zijn twee vrij bekende voorbeelden van oordopjes die een kleine stukje de gehoorgang in gaan.
Goed verkrijgbaar en slechts voorbeelden, want als je iets meer kunt vertellen over verdere wensen en eisen die je hebt, dan kunnen we je echt op weg helpen.
Ja, die philips is wel iets wat ik bedoel. Het probleem in mijn zoektocht was dat ik niet goed wist hoe zo'n uitstulping in het oortje nou doorgaans genoemd werd; bij de sony werd het geloof ik de bass-booster genoemd, maar de philips noemt het blijkbaar in-ear, hetzelfde als de modellen die ik net níet wil :)

Ik wil de dopjes voornamelijk gebruiken voor onderweg op de fiets, moet dus goed in het oor zitten, stevige kabeltjes, omgevingsgeluid niet totaal afgesloten. Volumeregeling op de kabel is leuk, maar zal doorgaans een negatieve invloed hebben op de geluidskwaliteit. Mijn muzieksmaak is best breed, maar ik hou wel van een wat diepere bass (waar die dopjes van Sony ook redelijk aan voldeden).

Ik wil hiervoor hooguit €50 uitgeven.

Think of me long enough to make a memory

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pantalaimon schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:07:

Ja, die philips is wel iets wat ik bedoel. Het probleem in mijn zoektocht was dat ik niet goed wist hoe zo'n uitstulping in het oortje nou doorgaans genoemd werd; bij de sony werd het geloof ik de bass-booster genoemd, maar de philips noemt het blijkbaar in-ear, hetzelfde als de modellen die ik net níet wil :)
Het heeft dan (bij mijn weten) ook geen specifieke naam :) . Bass-booster komt in dit geval denk ik van bass-boost, een naam die Sony al heel wat jaren gebruikt om oordopjes (en in-ears) mee aan te duiden die wat meer bass hebben. Het principe er achter is er in de basis één die Philips ook al heel lang gebruikt: een wat grotere klankkast creeëren, die min of meer de bass het oor in richt (die uitstulpingen bijv.) en een deels open achterkant van het oordopje. Dat kun je mooi zien bij bijvoorbeeld dit Sony dopje. Die kleine gaatjes bieden letterlijk meer ruimte voor de langere geluidsgolven van de lage tonen, waardoor die beter uit de verf kunnen komen.
Ik wil de dopjes voornamelijk gebruiken voor onderweg op de fiets, moet dus goed in het oor zitten, stevige kabeltjes, omgevingsgeluid niet totaal afgesloten. Volumeregeling op de kabel is leuk, maar zal doorgaans een negatieve invloed hebben op de geluidskwaliteit.
Een volumeregeling zal meestal beperkt effect hebben, al kun je een euro die besteed wordt aan een afstandsbediening/volumeregeling niet besteden aan geluidskwaliteit. Wat wel voorkomt is dat een volumeregeling soms een wat krachtiger aansturing zal vragen, waardoor soms een enkele mp3-speler niet voldoende power zal blijken te hebben.
Mijn muzieksmaak is best breed, maar ik hou wel van een wat diepere bass (waar die dopjes van Sony ook redelijk aan voldeden).

Ik wil hiervoor hooguit €50 uitgeven.
Er schiet me niet zo gauw een geschikte oordop te binnen, de sport serie van Sennheiser is zeker geschikt op zich, maar biedt geen geweldige prijs / kwaliteitsverhouding (eigenlijk totaal niet, tenzij je alleen voor sporten de oordoppen aanschaft).
Laat me er even over denken, maar misschien weet iemand anders intussen wel een mooie oordop ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedPixel
  • Laatst online: 23-03 08:47
Ik heb momenteel de Shure SE115-K, waar ik bijzonder tevreden over ben. Ik gebruik ze met de middelgrote foam-kussentjes. Nu ben ik er wat zat van dat ik ze telkens vergeet, ik gebruik ze namelijk thuis en op het werk aan de PC. Nu wil ook het geval dat ik nog €50 aan kadobonnen voor bol.com heb.

Zijn er enigszins vergelijkbare dopjes te vinden met zachte foam-kussentjes die een redelijk geluid produceren voor rond de €50? Ik vind zo'n 90 resultaten aan oordopjes bij bol.com voor rond de €50, maar ik kan niet precies vinden welke nu wel of niet foam-dopjes hebben..

I see red pixels.

wwwhizz schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:24:
Ik heb momenteel de Shure SE115-K, waar ik bijzonder tevreden over ben. Ik gebruik ze met de middelgrote foam-kussentjes. Nu ben ik er wat zat van dat ik ze telkens vergeet, ik gebruik ze namelijk thuis en op het werk aan de PC. Nu wil ook het geval dat ik nog €50 aan kadobonnen voor bol.com heb.

Zijn er enigszins vergelijkbare dopjes te vinden met zachte foam-kussentjes die een redelijk geluid produceren voor rond de €50? Ik vind zo'n 90 resultaten aan oordopjes bij bol.com voor rond de €50, maar ik kan niet precies vinden welke nu wel of niet foam-dopjes hebben..
De foam-kussentjes zoals Shure die levert bij in-ears, zijn normaal gesproken min of meer voorbehouden aan de betere in-ears. Een enkele uitzondering is te vinden bij de (import) Chinese merken, die leveren soms een in-ear met vergelijkbare sleeves.
Mocht het je echt gaan om het comfort, zoals de Shure dopjes die bieden, dan is het misschien het handigst die Shure opzetstukjes los te bestellen. Op de site van Shure staat een mooi overzicht van hun eartips.
Met behulp van de PW valt er dan vaak wel een webshop bij te vinden, al kom je dan voor Shure én Nederland 9 van de 10 keer op de site van bax-shop uit. Bol.com levert ze in ieder geval niet.
Amazon.com en Amazon.de zijn ook goede plekken om de originele shure sleeves te vinden, en ebay is uitstekend voor (kwalitatief wisselende) namaak-shure-eartips.

Er zijn geen sleeves die geleverd worden bij in-ears tot een euro of €50,- die te redelijk te vergelijken zijn met de Shures (origineel of goede nep). Enige wat enigszins kwalitatief in de buurt komt zijn de Sony Hybrid eartips, maar bol.com levert geen in-ears van Sony met die tips voor onder €50,-.
Daarnaast zijn er de nodige in-ears die superlicht zijn (en daarmee zeer comfortabel zijn) of met (voor het geld) bovengemiddeld goede sleeves komen, maar die hebben elk hun eigen nadelen of zijn niet leverbaar bij bol.
Als ik een advies mag geven: koop voor ca. 2 tientjes (incl verzenden) vijf paar eartips in jouw maat en kies er een in-ear naast van €50 m.b.v. de tegoedbonnen.

Op veel in-ears passen de Shure opzetstukjes redelijk tot simpelweg goed; uitzondering daarop zijn veel AKG in-ears, die hebben een bredere basis. Gezien dat in-ears in principe 'hygiëne producten' zijn, en dus niet makkelijk terug te sturen naar bol, is het wel iets om voor aanschaf nog een keer goed na te kijken, maar de regel is dat het (op AKG en een excoot na) vaak best past.
Op die manier is het goed mogelijk om met verder heel diverse in-ears voor een redelijk deel "Shure-like" draag-comfort (hangt natuurlijk ook van de in-ears zelf af, maar de eartips zijn een belangrijke factor) te krijgen.
Dat brengt ons natuurlijk tot het punt: gesteld dat je met de eartips jezelf van een stukje draagcomfort min of meer kunt verzekeren, wat zijn dan nog verdere wensen en / eisen aan de in-ears?
Wil je ook het liefst een met de se115 vergelijkbaar klankbeeld, of juist een keertje iets anders proberen? Of iets heel anders: er zijn bijvoorbeeld de nodige in-ears te krijgen bij Bol.com voor onder de €50,-, die een afstandsbediening voor de iPhone hebben. Misschien komt dat van pas bij het werken of juist thuis of onderweg? Misschien is wat daarover in de topicstart van dit topic staat een handig handvat hiervoor:
• In-ears of oordopjes?
• Wat is het budget?
Kan uiteraard wel een omschrijving voor mezelf maken van de 115's, maar ik ben vooral benieuwd naar jouw impressie van het klankbeeld :)
Eén ding moet wel gezegd: de se115 is geen recent model van Shure, maar de €100,- die destijds gevraagd werd is zeker niet voor niks. Een recente in-ear van €70 à €80,- van de bekende merken legt de 115 wel het vuur aan de schenen en zal deze vaak net ietsje overtreffen, maar de in-ears van 40-50€ kunnen dat zeker niet.
Vanaf een winkelprijs van ca. €60,- of iets meer (groffe indicatie) is het namelijk financieel mogelijk voor fabrikanten om een bepaalde kwaliteit onderdelen te kunnen gaan gebruiken. Dat is een verschil dat bij mijn weten al vele jaren bepalend is voor de verhoudigingen tussen de wat duurdere in-ears en de dure in-ears (althans tot je een audiofiel spreekt die graag €400,- of zelfs €1000,- betaalt voor zijn/haar droom non-custom in-ear). Het is ook een verschil dat zich niet snel laat opheffen door steeds betere ontwerpen of slimmer gebruik van onderdelen.

• RedPixel
Dank voor je uitgebreide advies :) Ik zag dat de Klipsch Image S4i leuk geprijsd waren, dus die heb ik maar besteld, dan geef ik mijn kadobonnen wel eens ergens anders aan uit.. Ik las goede reviews :)
Qua klankbeeld zou ik graag zeggen dat ik een enorme audiofiel ben, maar ik ben eigenlijk al tevreden als het geluid niet al te veel vern**kt wordt. Ik denk dat de DAC in mijn laptop en PC al niet zo super zijn dat het de moeite waard is om audiofiele dure in-ears te kopen, maar als ik voor relatief weinig geld veel kwaliteit kan kopen dan doe ik dat graag. Dank voor de tip dat je die foam-dopjes los kunt kopen, dat ga ik zeker doen :D

I see red pixels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Oh ongelukkig toeval.... Net over de iem's gesproken en trek ik door ongelukkig toeval een monitor kapot. Die ligt dus los op zo'n manier dat de garantie niet in mijn voordeel gaat werken. Heb dus ff rond gekeken en ik ga voor de Philips Fidelio s2bk/00 - ben benieuwd naar gelang de lovende respons op head-fi.

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | G.Skill Ripjaws V 4x8GB 3600 (3733 OC, B-Die) CL14-14-14-34 | Sapphire Nitro+ 6900XT SE (XTXH Pre-bin)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:42
Ik had al een apart topic aangemaakt maar ik werd naar hier doorverwezen
Nieuwe oordopjes
Beste mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar nieuwe oordopjes omdat m'n vorige helaas terminaal zijn ( het is net alsof ze onderwater zitten). Dit waren de CX-300 II van Sennheiser en ik was best tevreden met deze oordopjes. Op dit moment gebruik ik de oordopjes die ik bij m'n Nokia L920 kreeg maar deze zijn een stuk minder fijn als m'n oude oordopjes. Ik vind ze oa pijn doen in m'n linker oor. Ik ben dus opzoek naar nieuwe oordopjes.

Mijn eisen zijn volgens mij vrij simpel:

-kwaliteit hetzelfde of beter dan m'n CX-300 II
- In ear oordopjes
- Betere bass dan m'n Nokia oortjes
- Degelijke bouwkwaliteit
- Budget van +/- 50 euro (goedkoper is beter)
- Geen 'normale' oordopjes ( die vind ik ook pijnlijk omdat ik ze vaak net te groot vind )
- Goede afscherming van omgevingsgeluiden
- Geen koptelefoon ( Ik wil ze graag meenemen en met een koptelefoon vind ik dit gewoon een stuk minder makkelijk en je sluit je gelijk te veel af voor de omgeving wat niet echt handig is voor op school :) )

Mogelijke modellen

CX 300 II ( pricewatch: Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) )
CX 400 II ( pricewatch: Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) )
Modellen die jullie eventueel aanraden

Ik was best tevreden met de CX 300 II maar ik wil toch graag even jullie mening weten. Ook wil ik graag weten of de CX-400 II een merkbaar beter geluid geeft en of het die extra 15 euro waard is.

Alvast bedankt 8)
Edit: Bij nader inzien ben ik toch best wel bereid om meer geld neer te leggen maar niet meer dan 80 euro mits het geluid echt een groot verschil maakt en de kwaliteit degelijk is

[Voor 4% gewijzigd door yesjohn op 14-07-2013 15:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Lees eens een paar reviews van de Klipsch image s4.

Bij Conrad te koop voor €55. Normaal zijn ze zo'n €20 duurder.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:42
Hoe is de bouw kwaliteit vergeleken met de andere die ik had opgenoemd ??
kendo schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 22:00:
Het valt me op dat er maar weinig gebruikers van de Klipsch Image S4 zijn. Mijn eerste setje kostte een aantal jaren geleden €85 maar tegenwoordig nog maar €50. En voor €50 ben ik nog geen setje tegen gekomen dat beter klinkt over de hele range.
Die gebruikers zijn er zeker genoeg :) Er zijn denk ik alleen niet zo heel veel nieuwe gebruikers van de Klipsch Image Serie op dit moment denk ik.
Met name de S4 (en later de S4i) hebben een aantal jaren terug een enorme bijna 'hype-achtige' popolariteit gekend. Ook veel niet-audiofielen lazen op meer 'mainstream' sites (en dat is niet lelijk bedoeld, simpelweg een aanduiding) over die Klipsch S4(i) als aanrader. Sindsdien is denk ik de populariteit wat overgewaaid en gezien dat je in maar weinig winkels nog Klipsch hebt liggen, zal de massa qua verkopen flink zijn afgenomen.
Ander ding is denk ik dat nu het nieuwe er af is, de Klipsch redelijk wat concurrentie heeft aan de 'bovenzijde' van de iets duurdere Shure SE200-serie (een eerder de SE100 serie). Voor degenen die in de prijsklasse 40-60€ naar een in-ear met waar voor het geld aan het kijken zijn, zie je op dit moment een redelijke populariteit van de Xears/ViSangs/Brainwavz/RE0's etc.
Er is ook meer aandacht gekomen denk ik voor wat bass-zwaardere in-ears na de opkomst van de Beats by Dre en doordat veel producenten zagen hoe populair Sennheisers CX-serie is geworden. Precies een punt dat normaal gesproken Klipsch in de kaart zou moeten spelen, maar bij veel mensen staat Klipsch niet direct bekend daarom. En Klipsch zelf heeft ook de S2 en S3 op de markt, die snoepen ook marktaandeel af van de S4 en de S4i.
Er zijn naast de vele voordelen van de S4 ook wel een paar minder sterke kanten te noemen. Denk aan de matig degelijk kabels, redelijk wat kabelgeluid, te bass-heavy voor audiofielen en t ding is af en toe geneigd tot wat hissen en scherpte (ik dacht met name in het hoog en treble).
In de VS is de Klipsch S4 en de S4i nog steeds erg populair, daar is de prijs dan ook zo'n dollar of 40 voor de S4i. Voor wie in de VS een iPhone heeft en een in-ear zoekt, is er maar weinig echt sterke concurrentie voor de S4i.
Ik denk dat je met die 5 dingen wel zo'n beetje jouw vraag / constatering kunt verklaren ;)
• het nieuwe is van de Klipsch af
• concurrentie van div. Shure modellen en Xears/RE0's etc
• meer aandacht voor andere bass-heavy in-ears
• enkele nadelen hebben meer aandacht gekregen, waar die eerst minder bekend waren
• in Europa misschien minder populair, maar in de VS en Canada nog steeds goed verkocht.
- gedetailleerde weergave(goed laag, mid en hoog)
- er worden 3 sets sleeves mee geleverd voor de beste pasvorm.
- isolerend tegen omgevingsgeluid
- oerdegelijk
Naar mijn mening is het aan de ene kant een prima in-ear, maar is er aan de andere kant nog wel in verhouding tot wat je betaalt ervoor e.e.a. op aan te merken.
Ik ben blij voor je dat de S4 voor jou erg degelijk is gebleken, maar gemiddeld gezien is de mening over de duurzaamheid (en dan met name de kabels en de punten waarop de kabel aansluit op jack en de in-ears zelf) dat het matig duurzame dingen zijn.

SkyStreaker schreef op zondag 14 juli 2013 @ 02:00:
Oh ongelukkig toeval.... Net over de iem's gesproken en trek ik door ongelukkig toeval een monitor kapot. Die ligt dus los op zo'n manier dat de garantie niet in mijn voordeel gaat werken. Heb dus ff rond gekeken en ik ga voor de Philips Fidelio s2bk/00 - ben benieuwd naar gelang de lovende respons op head-fi.
Bedoel je dan de Fidelio L1 of de m1 als ik vragen mag? Denk de L1, gezien die de meeste positieve aandacht op fora heeft gekregen?
In ieder geval ruil je dus een in-ear in voor een mooie hoofdtelefoon :)

wwwhizz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:04:
Dank voor je uitgebreide advies :) Ik zag dat de Klipsch Image S4i leuk geprijsd waren, dus die heb ik maar besteld, dan geef ik mijn kadobonnen wel eens ergens anders aan uit.. Ik las goede reviews :)
Qua klankbeeld zou ik graag zeggen dat ik een enorme audiofiel ben, maar ik ben eigenlijk al tevreden als het geluid niet al te veel vern**kt wordt. Ik denk dat de DAC in mijn laptop en PC al niet zo super zijn dat het de moeite waard is om audiofiele dure in-ears te kopen, maar als ik voor relatief weinig geld veel kwaliteit kan kopen dan doe ik dat graag. Dank voor de tip dat je die foam-dopjes los kunt kopen, dat ga ik zeker doen :D
Graag gedaan :) , mocht je nog iets willen vragen of willen vertellen over hoe de nieuwe in-ears bevallen, lijkt me leuk om te horen !! :)

[Voor 44% gewijzigd door Bluepenguin op 15-07-2013 00:40]

yesjohn schreef op zondag 14 juli 2013 @ 15:01:
Ik had al een apart topic aangemaakt maar ik werd naar hier doorverwezen
Leuk dat je hier bent! :)
... knip knip ...
Ik ben opzoek naar nieuwe oordopjes omdat m'n vorige helaas terminaal zijn ( het is net alsof ze onderwater zitten).
Je zou voor de tijd dat je nog een nieuwe in-ear aan het uitzoeken bent, nog eens een poging kunnen wagen met rijst. Tenminste, ik neem aan dat je na een keertje sporten of een regenbui het huidige onduidelijke geluid hebt gekregen? Met de kunstrubber opzetstukjes er af, zou je eens de dopjes een paar dagen in een klein bakje met droge rijst kunnen leggen, soms helpt het om het geluid weer helemaal terug te krijgen. Meestal niet, en helpt het om het 'onderwater' effect te verminderen, maar verder niet echt.
Dit waren de CX-300 II van Sennheiser en ik was best tevreden met deze oordopjes. Op dit moment gebruik ik de oordopjes die ik bij m'n Nokia L920 kreeg maar deze zijn een stuk minder fijn als m'n oude oordopjes. Ik vind ze oa pijn doen in m'n linker oor. Ik ben dus opzoek naar nieuwe oordopjes.

Mijn eisen zijn volgens mij vrij simpel:

-kwaliteit hetzelfde of beter dan m'n CX-300 II
- In ear oordopjes
- Betere bass dan m'n Nokia oortjes
- Degelijke bouwkwaliteit
- Budget van +/- 50 euro (goedkoper is beter)
- Geen 'normale' oordopjes ( die vind ik ook pijnlijk omdat ik ze vaak net te groot vind )
- Goede afscherming van omgevingsgeluiden
- Geen koptelefoon ( Ik wil ze graag meenemen en met een koptelefoon vind ik dit gewoon een stuk minder makkelijk en je sluit je gelijk te veel af voor de omgeving wat niet echt handig is voor op school )
Net als veel hoofdtelefoons heb je bij in-ears een behoorlijke isolatie. Weet je zeker dat je in-ears zoekt, en niet ook hoofdtelefoons mee wilt nemen in de overweging? Of is de isolatie die de CX300 biedt niet té zwaar, oftewel je kunt zowel in-ears als veel hoofdtelefoons kiezen?
Mogelijke modellen

CX 300 II ( pricewatch: Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) )
CX 400 II ( pricewatch: Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) )
Modellen die jullie eventueel aanraden

Ik was best tevreden met de CX 300 II maar ik wil toch graag even jullie mening weten. Ook wil ik graag weten of de CX-400 II een merkbaar beter geluid geeft en of het die extra 15 euro waard is.
Op zich is de CX 400 wel redelijk de meerprijs waard. Waar de CX 300 II een vrij ongecontroleerde bass heeft, is die bij de 400 een stap gecontroleerder, iets minder overheersend en detailrijker. Geldt ook voor het midden gebied, iets meer detail en waar de mids bij de 300 redelijk op de achtergrond staan, komen die ietsje beter tot hun recht bij de 400. Het hoog is bij geen van beide een sterk punt, al is de 400 ook daarin een klein ietsje beter.
Komt er op neer dat beide in-ears geen geweldige prijs / kwaliteitsverhouding hebben vanuit het perspectief van een audioliefhebber. Mocht je het bass-rijke geluid wel mooi vinden, dan is de CX 300 II (en de CX 400 II op z'n eigen manier) het geld redelijk waard. Het blijft toch wat klankbeelden betreft een behoorlijk stuk persoonlijke voorkeur.
Edit: Bij nader inzien ben ik toch best wel bereid om meer geld neer te leggen maar niet meer dan 80 euro mits het geluid echt een groot verschil maakt en de kwaliteit degelijk is
In de TS staat voor aankoopadvies een aardig lijstje van punten die handig zijn om je goed te kunnen helpen. Als ik je goed begrijp dan zoek je het volgende:
Wat voor oordopjes heb je nu, en hoe bevallen die? >> CX 300 II + bevalllen behoorlijk goed
In-ears of oordopjes? >> in-ears
Hoe heb je de balans tussen de lage, midden en hoge tonen het liefst? (klankbeeld) >> kun je hier nog iets over vertellen? Zoek je een vergelijkbaar, bass-zwaar geluid, of wil je een keertje iets nieuws proberen?
Welke muziekgenres luister je het meest naar? En welke af en toe? >> kun je hier iets over zeggen?
Hoe wil je jouw oordopjes / in-ears gaan gebruiken? Bedoeld voor thuis, in het OV, bij het sporten of ... ?? >> als ik je goed begrijp wil ze voor onderweg en op je opleiding gebruiken?
Heb je een merkvoorkeur? >> kun je daar nog iets over vertellen?
Wat is het budget? >> In eerste instantie zei je 50€ als maximum, maar minder is beter. Nu is het max. €80,-. Je bedoelt daarmee "het maximum is 80, maar minder is beter' of bedoel je nu 'ik zoek in-ears tussen de 50 en 80 euro'? Voor rond de 15 à 20 euro en tot bijv. max. 30 à 40 euro zijn er namelijk heel verschillende in-ears aan te wijzen als het meest interessant.
Heb je verder nog eisen / verwachtingen bij je nieuwe oordopjes? >> Heb je naast dat de oordopjes vrij stevig gemaakt moeten zijn, nog aanvullende wensen / eisen / verwachtingen?

[Voor 9% gewijzigd door Bluepenguin op 15-07-2013 00:48]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Bluepenguin schreef op maandag 15 juli 2013 @ 00:04:
[...]

Bedoel je dan de Fidelio L1 of de m1 als ik vragen mag? Denk de L1, gezien die de meeste positieve aandacht op fora heeft gekregen?
In ieder geval ruil je dus een in-ear in voor een mooie hoofdtelefoon :)

[...]

Graag gedaan :) , mocht je nog iets willen vragen of willen vertellen over hoe de nieuwe in-ears bevallen, lijkt me leuk om te horen !! :)
Nee, precies zoals ik het zeg: Philips Fidelio S2BK/00 :D -> Klik Deze is niet beschikbaar op pricewatch :P

Bovendien een hoofdtelefoon gaat met mijn, eh... "afwijking", niet goed. Een nekbeugel/on-ear wil nog, maar die zijn qua soldeerpunten enorm gevoelig in combinatie met hoe ik muziek moet luisteren.

[Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 15-07-2013 07:33]

• RedPixel
Bluepenguin schreef op maandag 15 juli 2013 @ 00:04:
[...]
Ik heb ze ontvangen, maar helaas deed het rechteroortje het niet, die gaan dus weer terug ;w

I see red pixels.

Pagina: 1 2 3 ... 32 Laatste

Let op:
Voor (goedkope) volledig draadloze in ears: [Goedkope volledig draadloze oortjes] Ervaringen & Discussie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee