Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-06 17:20
[center]Ervaringen & Discussie - Jays[/center]

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/Dop/jays.JPG

Jay's is snel populair geworden onder de liefhebbers van oordopjes. Hoe kan het ook anders? Deze fabrikant van MP3 spelers (vooral bekend als Jens of Sweden) heeft in korte tijd een zeer concurrerende line-up in-ear oordopjes geintroduceerd. De q-JAYS zijn hierbij het meest opvallend, aangezien ze overal worden geroemd om hun uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Dit zijn de kleinste dual driver in-ear dopjes. Daarnaast presteren ze beter of vergelijkbaar met hun concurrenten (Shure SE420 en de Super.fi 5). Maar het meest opvallend is het design. Ze zijn namelijk nog kleiner dan de meeste in-ear oordopjes met een driver.

j-JAYS

Dit zijn de goedkoopste oordopjes uit de line-up. Jay's prijst ze voornamelijk aan voor hun bassweergave. Hierdoor zijn ze waarschijnlijk vergelijkbaar met de CX300, EP630 en andere semi-inears in de prijsklassen van 25-50 euro, die allen nogal bassig zijn. Ze zijn voor "budget" dopjes ook zeer compleet. De verpakking bevat 4 sets (zachte) sleeves (XS, S, M & L), vliegtuigadapter, splitter en een verlengsnoer. Ze zijn te koop bij Jays ongeveer 40 euro.

d-JAYS

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/Dop/djays_colors.jpg

Deze oordopjes zijn sterk vergelijkbaar met de Etymotic ER6i. Het voornaamste verschil is dat de threble en bass net iets meer aanwezig zijn. Het zijn beide lichte en compacte oordopjes. Natuurlijk kunnen de d-Jays niet tippen aan hun grotere broertje, maar voor de prijsklasse zijn het prima oordopjes en een goed alternatief voor de iets "saaiere" Etymotic's. Ze zijn ook zeer compleet. De verpakking bevat 4 sets (zachte) sleeves (XS, S, M & L), vliegtuigadapter, splitter en een verlengsnoer. Ze kosten bij Jays 100 euro.

Er zijn ook de d-JAYS LE, dit zijn dezelfde dopjes als de d-JAYS, maar in andere kleuren: oranje, blauw, roze, groen, zeeblauw en donkerrood.

q-JAYS

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~piet2081/Dop/qjays_colors.jpg

Dit is de reden dat Jays in zo'n korte tijd zo bekend is geworden. De oordopjes komen zeer positief uit vrijwel alle reviews. Ze zijn zeer scherp geprijst voor dual driver oordopjes. Daarnaast zijn ze compact, licht en stylish vormgegeven. Ze zijn nog completer uitgerust dan hun goedkope broertjes. De verpakking bevat maar liefst 7 sets (zachte) sleeves (XXS, XS, S (2x), M (2x) & L), vliegtuigadapter, splitter, een verlengsnoer met rechte connector, een verlengsnoer met een L-vormige connector en een draagtasje. De prijs bij Jays is ongeveer 170 euro.

Let op: binnenkort (maart?) komt er een nieuwe lading q-JAYS in nieuwe kleuren en met foams!

Om aan te geven hoe klein ze zijn:
Met 1 driver:

V-moda Vibe
Duo (boven)

&

Shure SE110
(onder).
Afbeeldingslocatie: http://www.ilounge.com/assets/images/reviews_vmoda/vibeduocontrol/y.jpg
Met 2 drivers:

Jays q-JAYS
(boven)

&

Shure SE420
(onder).

Gebruiken:

Stap 1: De sleeves

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/Shuresoft.jpg

De opzetstukjes zijn er in veel soorten. Bij de semi in-ears, o.a. de Sharp, Sony en Panasonics, worden meestal 3 maten van een zachte rubber of siliconen sleeves meegeleverd. Deze zijn comfortabel, geven gebalanceerd geluid. Nadeel is dat ze niet zo goed blijven zitten, sommige mensen hebben last dat ze uit het oor kruipen. Dit kun je voorkomen door wat foam in de sleeve te doen (meer info. Daardoor zitten ze steviger in de gehoorgang. Een andere oplossing is om ze te bevochtigen voor het indoen, waardoor ze makkelijker een betere seal vormen, en ze dus beter blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/Shurehardclear.jpg

Dan heeft Jays ook nog doorzichtige sleeves. Deze zijn harder. Het voordeel is dat ze daardoor beter blijven zitten, het nadeel is dat het heel oncomfortabel is om ze gedurende langere tijd in te houden.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/Shuretriple.jpg

De bi en triple flange sleeves zijn ook min of meer afgeleid van de zachte sleeves. Ze zijn heel flexibel. Het principe werkt heel simpel. Je kan het zien als twee of drie sleeves die achter elkaar zitten, en dat levert een betere seal op. Hij blijf ook veel beter zitten, omdat er ineens op meerdere punten weerstand zit. Over het comfort zijn de meningen verdeeld, omdat ze verder in je oor gaan, kan het oncomfortabel zitten. Etymotics en Super.fi leveren allebei bi flanges. Een tri flange is heel eenvoudig te modden naar een bi flange door de voorste of achterste flange af te knippen. De bi flanges gaan niet zo ver in je oor en combineren daarom (in theorie) de voordelen van single en triple flanges. Over het algemeen wordt met deze sleeves de treble versterkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/foamorange.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/foamyellow.jpg

Tot slot zijn er de foamies. Vrijwel iedereen is positief over foamies. Ze zijn er in veel verschillende kleuren en maten, je kunt ze zelf zelfs maken. Het grote voordeel is dat je met deze opzetstukjes veruit het makkelijkst een goede seal krijgt. Ze vormen zich namelijk naar je gehoorgang. Je duwt ze eerst inelkaar en bij het uitzetten in de gehoorgang vormen ze zich ernaar. Ze geven het geluid goed door, ze worden geroemd om de goede bassweergave, wat ook te maken zal hebben met de seal en ze onderdrukken de hele hoge treble. Nadeel, ze gaan maar beperkt mee. Je kunt dit verlengen door ze te wassen in een sok (ja gewoon in de wasmachine) en ze dan meteen (!) te drogen met een föhn. Ze worden dan niet als nieuw, maar ze kunnen weer even mee. Jays zal vanaf maart foams gaan meeleveren en waarschijnlijk ook los gaan verkopen. Het is even afwachten hoe de ervaringen daar mee zijn.

Het stukje waar je de sleeves opzet (nozzle) verschilt per fabrikant en meestal ook nog per type dopje, daarom is het dus zaak om goed op te letten voordat je de sleeves koopt. Daarnaast is het natuurlijk wel leuk om eens andere sleeves uit te proberen. Let er daarnaast op, dat de foam sleeves totaal niet elastisch zijn (het past of niet)!

Stap 2: Indoen

De tweede stap is het indoen. Verwacht niet dat het in één keer goed gaat. Je zult je verbazen, maar zelfs als je veel luistert zal het je waarschijnlijk een maand kosten voordat je het helemaal goed onder de knie hebt. Dus geduld is een schone zaak.

Eerst over het indoen, het verschilt per oordopje hoever ze in je oor moeten. De EP630’s en EX71’s moeten er helemaal niet ver in. De Super.fi’s gaan ook niet echt ver. De Shures moeten al een stukje verder in je gehoorgang en vooral de Etymotics gaan diep. Houdt er rekening mee dat de gehoorgang na een tijdje omhoog loopt. Daarnaast zit je trommelvlies vrij ver weg, dus je hoeft niet snel bang te zijn dat je ze er te ver in doet. Klik hier als je meer wilt weten over het oor.

Indoen van de soft en clear sleeves en de bi en tri flanges gaat op dezelfde wijze. Zorg dat de sleeve goed op het dopje zit. Niets is zo vervelend als later de sleeve eruit te moeten pulken. Doe één dopje per keer! Bevochtig de sleeve een beetje. Bij foamies moet je ze eerst even zachtjes tussen je vingers “plat” draaien. Daarna stop je ze in je oor en is het belangrijk ze even vast te houden, zodat ze goed blijven zitten.

Stel dat je je rechter dopje wilt indoen. Ga dan met je linkerarm/hand achter het hoofd langs. Pak je rechteroor vast bij het achterste bovenste puntje en trek het zachtjes naar achteren. Hierdoor zorg je dat de gehoorgang recht komt te liggen. Stop dan met je rechterhand voorzichtig het dopje in je oor, eerst recht en dan iets naar boven wijzend. Dit is veruit de beste techniek. Maar het zegt nog weinig over hoever het dopje je oor in moet. Kijk daarvoor naar de aanwijzingen van de fabrikant, zoals Etymotic ER4 (pdf) ER6 (pdf), Shure, Ultimate Ears (pdf).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Epiet2081/OD/er6-er20-insert.gif

Doe ze ook weer voorzichtig uit. Je kunt dit doen door ze zachtjes heen en weer te draaien en ze langzaam uit je oor te halen.

Tot slot

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Mocht je nog iets te vragen hebben, dan kan dat in het topic. Ik wil ook nog even wat waarschuwingen geven:

Schoonmaken – voorkom oorinfecties, door je sleeves regelmatig goed schoon te maken. Ga ook niet je nieuwe oordopjes even aan al je vrienden laten horen, dat is niet hygiënisch.

Oorwas – het kan best zijn dat je gedurende korte tijd wat meer oorwas aanmaakt als gevolg van je nieuwe dopjes. Dat is een volkomen natuurlijke reactie. Ga dit niet weghalen, het beschermt je gehoor namelijk voor infecties etc. Pas wel op, als het gedurende langere tijd aanhoudt, kun je een oorwaspropje krijgen. Dit is keihard en zorgt voor (tijdelijk) gehoorverlies. Dit moet verwijderd worden door een arts, denk je dat je ergens last van hebt, ga dan ook op tijd naar een arts.

Verder geniet, maar met mate. Het is zonde om gehoorverlies op te lopen doordat je oordopjes te hard staan.

Mini-FAQ:

Welke sleeves en foams passen op de Jays en zijn ze onderling uitwisselbaar :?
Om met de tweede vraag maar meteen te beginnen, de sleeves van de q-JAYS, d-JAYS en j-JAYS zijn inderdaad uitwisselbaar. Helaas is de uitwisselbaarheid met andere merken slecht. De tips zijn namelijk dikker dan die van de Shure modellen, waardoor die sleeves en foams niet passen. Gelukkig biedt Jays veel soorten en maten sleeves, daarnaast komen er in april ook foams uit!

Nu heb ik high-end oordopjes, en nu klinkt m'n muziek slechter i.p.v. beter :?
Een beter dopje kan het geluid alleen beter weergeven, (helaas) niet beter maken. Zorg daarom, helemaal bij het gebruik van high-end dopjes, voor een goede bron. Bij CD, Radio of Cassette(?) is dat niet zo'n probleem, dat is altijd het zelfde. Sinds de opkomst van de MP3 speler is dit echter veranderd. De kwaliteit van een MP3 heb je namelijk zelf in de hand. Bij het gebruik van oordopjes zal je al snel het verschil horen tussen een MP3@128kbps en één met een bitrate van 192kbps. Het geluid wordt directer op je trommelvlies geprojecteerd en er worden vaak meer omgevingsgeluiden afgeschermd. Helemaal dopjes van een hogere kwaliteit laten je duidelijke verschillen horen. Hier zal je dus rekening mee moeten (gaan) houden bij het rippen van je CD's. Ik gebruik bijvoorbeeld minimaal LAME met -V2 --vbr-new (voorheen --alt-preset standard) of OGG Vorbis -q5.
Wil je echter 100% zeker zijn dat je niets van de muziek mist, dan kan je geen of een lossless compressie overwegen. In het geval van de laatste wordt het bestand tot de helft kleiner zonder dat er informatie verloren gaat; er kan altijd weer het orgineel van gemaakt worden. Bekende lossless formaten zijn FLAC en Monkey's Audio (APE).

Ook high-end dopjes gaan goed samen met MP3(-spelers). Zolang de gebruikte compressie maar niet te hoog is. Doordat de dopjes meer detail weergegeven, hoor je namelijk eerder verschil.
Ook de speler is in dit geval van invloed. Niet iedere speler heeft een even goed uitgangssignaal.

Links:

Jays
Jays

Topics
Wat zijn goede oordopjes?
Wat zijn goede oordopjes? Deel 2
Wat zijn goede oordopjes? Deel 3
Wat zijn goede oordopjes? Deel 4
Wat zijn goede oordopjes? Deel 5
Wat zijn goede oordopjes? Deel 6
Wat zijn goede oordopjes? Deel 7
Wat zijn goede oordopjes? Deel 8

Informatie (algemeen)
Head-Fi Forums - Engelstalig forum over voornamelijk koptelefoons. Voor de echte audiofiel.
HeadRoom - Veel informatie en kooptips over koptelefoons.
Hydrogenaudio - Audio gerelateerd forum. Ook hier komen dopjes aan bod.

Suggesties en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom, neem dan even contact op via DM of e-mail. Je kunt natuurlijk ook in het topic posten :)

[ Voor 255% gewijzigd door Hoedje op 24-09-2008 20:57 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Wat een prachtige TS Hoedje _/-\o_ (tijd niet gesproken btw)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-06 15:23
Ik heb de q-jays besteld, als het goed is heb ik ze overmorgen (pin me der niet op vast). Dan zal ik mijn bevindingen wel even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Nieuwe kleuren zijn onderweg trouwens;

Afbeeldingslocatie: http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/images/products/QJAYS/Q-JAYS_mainlarge.jpg

En de nieuwe lading wordt met foamies geleverd...

[ Voor 16% gewijzigd door jorgen83 op 19-02-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
CLB schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:22:
Wat een prachtige TS Hoedje _/-\o_ (tijd niet gesproken btw)
Thnx, zeker lang niet gesproken ;)

Ik ben zelf erg benieuwd. Ik heb zelf Shure E4's gehad. Het was mijn plan om te sparen voor Shure E500's. Dat zijn toen Shure SE530's geworden. Maar het is gewoon teveel geld voor oordopjes, zolang houd ik het sparen gewoon niet vol :P. Dan vind ik altijd wel iets belangrijkers. Maar de q-JAYS zijn zeker wel kanshebbers. Dat moet ik kunnen volhouden :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 17:01
Erg mooie dopjes, die q-jays. Trouwens, er staat een foutje bij de FAQ, gaat eventjes weer over Shure.

Ik ga waarschijnlijk die Q-jays met foamies en in het blauw bestellen als ze er zijn, erg mooi.

edit: Je mist de j-jays.

[ Voor 6% gewijzigd door coptician op 19-02-2008 21:08 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
coptician schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:07:
Erg mooie dopjes, die q-jays. Trouwens, er staat een foutje bij de FAQ, gaat eventjes weer over Shure.
Dat was ik inderdaad vergeten aan te passen :)
edit: Je mist de j-jays.
Dat klopt. Dat heb ik min-of-meer expres gedaan. Ik dan daar namelijk te weinig informatie over vinden. Bijv. waarin verschillen ze t.o.v. de d-Jays en hoe klinken ze?

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoe groot de tips zijn van de Jays, passen er Shure sleeves en foams op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Nee, ze zijn een stuk dikker, dus Shure sleeves passen er niet zonder meer om. Je kunt de gaatjes wel wat groter maken, maar dat blijkt bewerkelijk en levert meestal een slecht afgewerkte sleeve op. Daarom ook dat ze nu ook foamies bij iig de q-jays gaan leveren.

De j-jays is de laagste serie, en niet de d-jays. Binnenkort komt er tussen de j en de d nog de s-serie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
jorgen83 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:59:
Nee, ze zijn een stuk dikker, dus Shure sleeves passen er niet zonder meer om. Je kunt de gaatjes wel wat groter maken, maar dat blijkt bewerkelijk en levert meestal een slecht afgewerkte sleeve op. Daarom ook dat ze nu ook foamies bij iig de q-jays gaan leveren.
Dat zal ik even toevoegen aan de TS.
De j-jays is de laagste serie, en niet de d-jays. Binnenkort komt er tussen de j en de d nog de s-serie uit.
Het vreemde is dat ik een persbericht heb gevonden waarin de adviesprijs gelijk is aan de d-JAYS. Heb je misschien nog links met meer informatie of reviews? Of misschien een stukje voor de TS? Dan kan ik ook de j-JAYS toevoegen. Dat geeft meteen een wat beter beeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-06 16:41
Komt er nog een adviesprijs in de SP te staan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Tomino schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:00:
Komt er nog een adviesprijs in de SP te staan? :)
Een adviesprijs in Zweedse kronen moet lukken >:) . Ik heb eerlijk gezegd nog geen Nederlandse webwinkel gevonden, waar ze te koop worden aangeboden. Dus dat wordt lastig. Maar volgens mij kosten de q-JAYS ongeveer 170 euro en de d-JAYS 100 euro.

Edit: Ik heb de j-JAYS toegevoegd samen met de prijzen van de verschillende modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hoedje op 20-02-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Korte review:

Ik heb de q-jays nu een paar dagen. Hiervoor heb ik nog nooit in-ears gehad, dus het is wel even wennen, maar nu wordt het elke dag beter. Het lijkt hetzelfde effect als het inspelen van gewone speakers maar omdat deze balanced armatures daar niet gevoelig voor zijn zal het meer komen van het wennen aan het gevoel en aan de signatuur van het geluid. Ik moet zeggen dat het geluid erg indrukwekkend is, zeker afkomstig van zo'n klein ding als de q-jays.

Ik heb thuis een set Dynaudio acoustics BM5A (studiomonitoren) staan, en hoewel ze niet zó goed zijn hoor ik wel een zekere overeenkomst tussen ze. Dan moet je vooral denken aan de wat analytische klank (waar ik persoonlijk wel van hou) en een ontzettend gevoel voor detail. Met name in het hoog merk ik dat ik dingen hoor die ik tot nog toe slechts op mijn monitoren heb gehoord. Maar de grootste triomf met deze oordopjes is dat deze detaillering niet verdwijnt als je ze heel zacht zet. Ik merk dat ik de muziek nu zachter zet dan voorheen zonder dat ik dingen mis in de muziek, wat op het einde een stuk beter voor mijn oren zal zijn.

Wat minder is is een nogal grote hoeveelheid microphonics. Omdat ik een q-jays heb gekocht die nog bij de importeur lag heb ik nog geen setje foamies erbij geleverd die dit naar ik lees grotendeels op zouden kunnen lossen. Bovendien schijnen foamies een stuk comfortabeler te zijn, maar zoals gezegd heb ik geen eerdere ervaring met IEM's. Met de kabel onder je kleren is het al een stuk minder, maar lopen met deze IEM's levert al een berg microphonics op waar je muziekervaring van verstoort wordt.

Een ander probleem dat vaak genoemd wordt is de korte kabel (60cm) van de q-jays en de te lange verlengkabels (90cm). Aangezien ik voorheen rondliep met een sennheiser hd-555 met een kabel van 3 meter zie ik de 1.5m kabel niet als een erg probleem. Ik vind het zelfs wel fijn dat de kabel van de oordopjes te kort is om direct naar mijn speler te gaan, omdat nu slechts de verlengkabel vervangen hoeft te worden bij een kabelbreuk (die bij mij toch altijd vlak naast de jack zit).

(Deze review moet je denk ik zien als een WIP aangezien ik elke dag meer indrukken overhoud aan het gebruik van de q-jays.)

[ Voor 0% gewijzigd door jorgen83 op 25-02-2008 11:20 . Reden: Misschien wel handig om te weten dat de speler waarmee ik ze gebruik een Ipod Classic 160GB is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-06 10:57
jorgen83 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:12:
Korte review:

Ik heb de q-jays nu een paar dagen. Hiervoor heb ik nog nooit in-ears gehad, dus het is wel even wennen, maar nu wordt het elke dag beter. Het lijkt hetzelfde effect als het inspelen van gewone speakers maar omdat deze balanced armatures daar niet gevoelig voor zijn zal het meer komen van het wennen aan het gevoel en aan de signatuur van het geluid. Ik moet zeggen dat het geluid erg indrukwekkend is, zeker afkomstig van zo'n klein ding als de q-jays.

Ik heb thuis een set Dynaudio acoustics BM5A (studiomonitoren) staan, en hoewel ze niet zó goed zijn hoor ik wel een zekere overeenkomst tussen ze. Dan moet je vooral denken aan de wat analytische klank (waar ik persoonlijk wel van hou) en een ontzettend gevoel voor detail. Met name in het hoog merk ik dat ik dingen hoor die ik tot nog toe slechts op mijn monitoren heb gehoord. Maar de grootste triomf met deze oordopjes is dat deze detaillering niet verdwijnt als je ze heel zacht zet. Ik merk dat ik de muziek nu zachter zet dan voorheen zonder dat ik dingen mis in de muziek, wat op het einde een stuk beter voor mijn oren zal zijn.

Wat minder is is een nogal grote hoeveelheid microphonics. Omdat ik een q-jays heb gekocht die nog bij de importeur lag heb ik nog geen setje foamies erbij geleverd die dit naar ik lees grotendeels op zouden kunnen lossen. Bovendien schijnen foamies een stuk comfortabeler te zijn, maar zoals gezegd heb ik geen eerdere ervaring met IEM's. Met de kabel onder je kleren is het al een stuk minder, maar lopen met deze IEM's levert al een berg microphonics op waar je muziekervaring van verstoort wordt.

Een ander probleem dat vaak genoemd wordt is de korte kabel (60cm) van de q-jays en de te lange verlengkabels (90cm). Aangezien ik voorheen rondliep met een sennheiser hd-555 met een kabel van 3 meter zie ik de 1.5m kabel niet als een erg probleem. Ik vind het zelfs wel fijn dat de kabel van de oordopjes te kort is om direct naar mijn speler te gaan, omdat nu slechts de verlengkabel vervangen hoeft te worden bij een kabelbreuk (die bij mij toch altijd vlak naast de jack zit).

(Deze review moet je denk ik zien als een WIP aangezien ik elke dag meer indrukken overhoud aan het gebruik van de q-jays.)
toon volledige bericht
Jij had het erover dat die studiomonitoren beter klinken dan de q-jays. Nu heb ik ook vaak het gevoel dat mijn kef cresta 2 speakers een veel grotere soundstage hebben en even veel detail hebben als mijn oordoppen. Ik heb de v moda vibe en de shure se110. (Ik vind de shures trouwens veel aangenamer om naar te luisteren, bij de v moda vibes lijkt het alsof ik met m'n hoofd in een koektrommel zit en daar een klein speakertje heb staan :?). Ook luister ik veel liever naar m'n cresta's dan naar de oordoppen. Kan het zijn dat deze goedkope speakers beter klinken dan de even dure oordoppen? Ook ben ik benieuwd naar het feit of de q jays beter klinken dan de sennheiser hd 555.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Ik denk dat je eerste vraag te maken heeft met de kosten van miniaturisatie. Een IEM zal nooit zo goed klinken als een even dure speaker of full-size koptelefoon, alleen al omdat het verkleinen veel geld kost. Nu zijn de Dynaudio's 500e per stuk, en is er dus uberhaupt geen competitie, maar het feit dat ze wel enigszins in de buurt komen is een hele prestatie.

Dus het antwoord op je tweede vraag is dat de hd-555 beter klinkt dan de q-jays. Maar eigenlijk is dat veel te simpel gesteld. De koptelefoon heeft een open design, en heeft uiteraard veel grotere drivers. Hierdoor klinkt hij vele malen ruimtelijker (meer 3d) en heeft hij een sterkere bass dan de q-jays. Omdat de q-jays twee drivers heeft ipv slechts een lijkt hij het wel te winnen op het gebied van detaillering. De sennheiser is echter volkomen ongeschikt om mee te nemen door de grootte, de lengte van de kabel en de grote jackplug (die de jack van mijn eerst ipod heeft vernield), bovendien kan hij door het open karakter niet al te hard omdat dan iedereen mee kan "genieten" van mijn muziek. Daartegenover staat dat je vrijwel al het omgevingsgeluid hoort met de sennheiser op, waardoor hij weer wat harder moet om alles goed te kunnen horen.

De sennheiser is minder vermoeiend, klinkt leuker als het ware dan de q-jays, maar voor onderweg is er geen competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6illes
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-05 21:28
Een paar dagen geleden kocht ik mij een iPod Classic en aangezien de oortjes die erbij zitten echt op niets trekken ben ik op onderzoek uitgegaan. Met de sennheiser CX400 eerst in gedachten en na lang twijfelen en vele reviews te lezen ben ik tot mijn conclusie gekomen dat de q-Jays beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Mijn oorspronkelijk budget was eigenlijk 100 euro maar die 80 extra had ik er wel voor over, vooral omdat ze dual drivers hebben. Als je hetzelfde wilt bij Shure ben je minstens het dubbel kwijt... terwijl het verschil niet al te groot is. Dus vandaag deze besteld bij http://www.designgadgets.com (Belgische Winkel met goede support!). Zodra ik ze heb zal ik hier mijn eerste bevindingen plaatsen :)

EDIT: Op hun site vind je ook een mooi overzicht van heel het gamma van Jays met de prijzen. Direct link: Hier klikken
Voor verzendkosten binnen België heb ik 6,05EUR betaald.

Greetz

[ Voor 14% gewijzigd door 6illes op 08-04-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hm; dual driver, en nu ook met foamies, voor niet heel veel meer dan wat ik voor de single driver SE210 heb betaald. Ben ik misschien iets te vroeg geweest met die aanschaf? Wat ik wel moet zeggen is dat de q-Jays er uitzonderlijk klein uitzien. De foamies moeten wel redelijk groot zijn; de sleeves zien er een stuk kleiner uit dan de foams van Shure.

Maar OK, foamies waren vanwege de isolatie een vereiste voor mij, en in de toekomst kijken kan helaas niet :) Wellicht is het wel een merk om in de toekomst te overwegen. Ze lijken hetzelfde te leveren als Shure, voor 60% van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249091

Vragen over import en verkrijgbaarheid horen in het Shopping Forum.

[ Voor 84% gewijzigd door RoD op 13-04-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61797

In de op staan dezelfde sleeves als bij shure. Klopt het dat je bij een set q-jays ook gewoon fang sleeves krijgt ? Zijn deze anders los te kopen ? Dit is me niet helemaal duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 15:22

VDM

Ik heb de foamies gevonden op www.hifitogo.nl dus misschien kan je het daar eens proberen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265444

Er is wel degelijk een shop waar je de jays kan aanschaffen die gevestigd is in Belgie. www.designgadgets.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Graag nu weer ontopic. Dat wil zeggen, praten over de dopjes zelf, en niet over de beschikbaarheid en/of waar ze te koop zijn. Laatstgenoemde kan eventueel in Shopping Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 15:22

VDM

Ja dat spammen gaat wel vrij ver.

Anyway, heeft iemand al iets gehoord over de S-Jays? Ze schijnen er binnenkort toch echt aan te komen. Vooral de soundstage schijnt indrukwekkend te zijn! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 18:00
morgen worden mijn nieuwe J-Jays verstuurd, als het goed is a.s. woensdag binnen en dan zal ik gelijk een korte review schrijven.

Volgende keer graag met wat meer inhoud posten, dit voegt niets toe.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 21-07-2008 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 21:27
Ben benieuwd, met mijn plan in het achterhoofd een iPhone aan te schaffen en mijn versleten creative ep-630 dopjes te vervanen ben ik benieuwd hoe de J-Jays klinken. Ze worden nu verkocht in een M-jays pakketje speciaal voor iphone tegen vrij lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 18:00
vandaag mijn J-Jays binnen gekregen:

uitgebreid pakket 1 paar foamies en 4 paar siliconen sleeves, opbergtasje, 1 vliegtuigstekker, 1 verdeelstekker voor 2 paar oordopjes, 1 verlengsnoer en natuurlijk de dopjes.

verschil ten opzichte van mijn oude EP-630: eerste indruk is een mooi stereogeluid, bas is niet zo overheersend als de EP, midden en hoog zijn goed te onderscheiden (dit vond ik bij de EP niet zo opvallend) laag komt zeer gedosserd over, het meest opvallend is het rustige geluid ten opzichte van de EP, alles klinkt veel meer gedoseerd dan de EP.
dit alles na 2 uur luisteren dus echt ingespeeld zijn ze nog niet, maar de eerste indruk is zeer positief!
is er dan geen minpuntje? jawel het standaardsnoer is vrij kort en meestal moet het verlengsnoer gebruikt worden, dan merk je dat het totaal gewicht iets zwaarder is dan de EP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NYG
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 12:33

NYG

ik heb sinds eergister men m-jays voor iPhone binnen gekregen waar dus een setje j-jays bij zitten.
prijs is heel goed. goedkoper dan de j-jays los te kopen, maar daarintegen staat wel dat je minder accesoires krijgt. je krijgt bijv. geen splitter en vliegtuigadapter en bij mij waren de sleeves ook niet meegeleverd, maar die ik heb inmiddels ook ontvangen.

het zijn goede oordopjes voor hun prijs en beter dan de standaard oordopjes van de iPhone.
laag wordt goed weergegeven, midden en hoog ook maar wat minder dan de lage.
Nadelen? korte snoer van de oordopjes en met de adapter zijn ze net weer iets te lang
en linkeroortje zit niet lekker bij mij maar dat kan ook aan mijn oren liggen. ze gaan steeds losser in men oor zitten waardoor de seal steeds slechter wordt. voor de rest zijn het hele goede oortjes

ps iemand enig idee of de foams ook op de j-jays kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Kijk even naar de post boven je eigen voor het antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
heeft er iemand de triple flangs op de d-jay geprobeerd?.. Of ze passen ongemodificeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basekick
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-06 10:28
Na de afgelopen dagen diverse fora's te hebben doorgespit zijn het toch de q-jays geworden!
Vooral omdat deze goed scoren in het algemeen goede (evenwichtig) bereik en dynamiek.

Heb de q-jays gekocht voor een zeer aantrekkelijke prijs €89,90

Wie ze ook nog wil: http://www.designgadgets.com/nl/gadget_winkel/jays

Ps. ben benieuwd hoe lang het gaat duren met al die stakingen :( van TNT voordat ik ze mag uittesten :)

If the program does not work for u ... Build it yourself !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basekick
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-06 10:28
Heb de jays nu al enige tijd in gebruik en ben nog steeds erg onder de indruk van de geluidskwaliteit.

In het hoog en midden bereik klinkt deze heel natuur getrouw en komt redelijk overeen met mijn hifi installatie waarin zijde dome tweeters zijn geplaatst.

Daarnaast zorgen de foompi's voor een goede afscherming van het omgevingsgeluid, ps. bestel er wel wat extra erbij, ze slijten namelijk wel...

De bouwkwaliteit vindt ik iets minder, ze zijn dan wel heel klein wat een pre is maar de kabel aanhechting is minder netjes. Ik heb nog geen kabelbreuk kunnen constateren maar dit zal in de toekomst vast bij de aanhechting bij de oordjes gaan komen.

Mochten de q-jays nog te bestellen zijn dan is het nog steeds een aanrader!

If the program does not work for u ... Build it yourself !

Pagina: 1