![]() | |||
Oordopjes zijn het belangrijkste deel van een portable audio speler. Als je geen oordopjes of koptelefoon hebt, kan je onderweg namelijk niet van je muziek genieten. Bij iedere speler worden ze dan ook geleverd. De kwaliteit ervan is alleen vaak om van te huilen. Dat is de reden dat itsontoday eind mei 2003 het topic Wat zijn goede oordopjes opent. Vijf delen, 5000 reacties en tientallen dopjes later heeft hij echter nog steeds geen echt antwoord op deze vraag. De prijskwaliteit afwegingen zullen namelijk voort blijven duren. Ook dit topic. | |||
Nieuws | |||
En we hebben een winnaar! Of niet... Eind mei berichte ik over de strijd in dopjesland. Zowel op mid- als high-end gebied was het namelijk raak. Alle toen genoemde dopjes lijken zich inmiddels gevestigd te hebben. Toch lijkt het nog altijd niet gemoedelijk. Van de mid-end modellen lijkt Sharp met de HP-MD33 (MD33) een onbetwiste winnaar in handen te hebben. Voor een klein bedrag zitten deze felle jongens in je oren en zal ieder muziekliefhebber van zijn muziek kunnen genieten. Desondanks was er altijd een struikelblok: de 4-pole plug met de bijbehorende verlengkabel. Dit lijk opgelost te zijn door de tussenkomst van Creative. Hun EP-630 is technisch een regelrechte clone van de MD33. Het grote verschil is dat het, overigens symmetrische, snoer van dit model is voorzien van een 3-pole plug. En dat pas na 1,2 meter draad. Als klap op de vuurpijl zijn ze ook nog eens in ons eigen kikkerlandje te krijgen. Sony lijkt met de MDR-EX71SL (EX71) uiteindelijk niet aan het korste eind getrokken te hebben. Naast hun toch niet slechte geluidsweergave blinken ze namelijk wel uit qua design. Dit maakt ze toch weer interessant voor de iPod gebruikers die hier vaak toch wat meer waarde aan hechten. Helemaal gezien ze tot de enkelingen behoren die ook makkelijk in een volledig wit jasje te krijgen zijn. ![]() Toch lijkt de strijd niet helemaal gekalmeerd te zijn. Er is namelijk nog een vreemdeling boven water gekomen in de vorm van de Panasonic RP-HJE50. Deze dopjes lijken in vergelijking met zijn concurrenten het best te zitten. Daarnaast brengen ze een iets strakker geluidje voort dan de EX71, maar blijven ze minder strak dan de MD33. Of zij Sony wel de kop in kunnen drukken blijft maar de vraag. De tijd zal het ons leren. Philips zal het in ieder geval niet doen. Ook zij hebben de stap naar de in-ear markt gewaagd en zijn met de SHE9500 gekomen. Deze hebben, zoals we van Philips gewend zijn een enorme basweergave, maar laten het een beetje afweten in de zuiverheid van het midden en het hoog in het algemeen. Remise? In het high-end segment was de strijd het hevigst, maar al snel nadat de eerste doosjes met deze modellen in de winkels waren verschenen, volgden teleurgestelde berichten. Toen de E4tjes eenmaal aangesloten waren op de iPodjes was men verbaasd van de strakke weergave van de midden en hoge tonen. Maar wat is er met het laag gebeurd? Ze klonken wel heel erg kil! Gelukkig bleken de Shures niet de oorzaak te zijn. Het bleek het kille karakter van de iPod te zijn. Deze werd wel erg benadrukt door de schijnbaar erg rechte karakteristiek van de Shure E4. De Apple fanaten hoefden niet lang te treuren, want als snel kwam Ultimate Ears eindelijk uit de duisternis. Hun IEM's (In Ear Monitors; "dopjes" is in dit segment bijna een belediging) uit de super.fi serie konden eindelijk hun ware identiteit aan de ongeduldige consument laten zien. En dit kwam als geroepen. Het tweede drivertje van de Ultimate Ears super.fi 5Pro leek precies wat nodig was om voldoende laag uit een iPod te krijgen. Helaas heeft het hoog wel wat moeten inboeten. Ondertussen bleken De super.fi 5EB hun naam behoorlijk waar te kunnen maken. De enorme 13,5 mm diafragma's geven zoveel bas weer dat het ware subwoofertjes in je oor zijn. De het klinkt strak, maar is alleen voor de echte liefhebbers weggelegd. (hier kan Philips nog een puntje aan zuigen…) ![]() De Shure E4c op een iPod. Hiermee is niet alleen de smaak, maar ook de speler van de koper een belangrijks aandachtspunt geworden. Vooral voor iPod gebruikers is het opletten geblazen. Ondanks dat hij ervoor ontworpen is, lijkt de Shure E4 er dus niet mee te matchen. Aan de andere kant lijkt de combinatie van een super.fi model met een ander merk speler alleen weggelegd voor de basliefhebbers. Toch geen rust... Ondanks het geweld van de E4 zijn de oudere modellen van Shure er niet minder populair op geworden. Hun prijs is namelijk naar heel acceptabele niveaus gedaald. Voor iets meer dan 70 euro heb je al een setje E2's in huis. Zo zijn ze ook erg populair geworden onder de tweakers. De oude rot van Etymotics, de ER-6i, steekt, met zijn uitmuntende treble, zijn kop weer op in deze "nieuwe categorie": instap high-end. Ook een nieuweling dient zich aan. In een poging zijn markt nog verder uit te breiden heeft Ultimate Ears de super.fi 3Studio gepresenteerd. In de nagenoeg gelijke behuizing als de super.fi 5Pro bied dit model huis aan slechts één driver. Hiermee is de hoeveelheid bas afgenomen ten opzichte van zij grote broers. Toch blijft het meer dan die van de E2's die vooral uit lijken te blinken op de middenfrequenties. Ondanks het wat gebrekkige hoog lijkt de soundstage enorm. Meten met de dubbel zo dure Shure E4 kunnen ze zich allen niet door een minder strakke weergave. | |||
Modellen overzicht | |||
Gedurende alle topics zijn natuurlijk vele modellen naar voren gekomen. De populairste uit de drie (prijs)klassen vind je in het onderstaande overzicht. | |||
Naam: | Sennheiser MX400 | Sharp HP-MD33 | Shure E3 |
![]() | ![]() | ![]() | |
Frequentoebereik: | 18-20.000 Hz | 20-20.000 Hz | ? |
Impendantie: | 32 Ohm | 16 Ohm | 26 Ohm |
Maximale geluidsdruk: | 125 dB/mW | 105 dB/mW | 115 dB/mW |
Kabellengte: | 1 m | 0,65 + 1 m | 1,57 m |
Gewicht | 6 g | 3 g | 28 g |
Bijzonderheden: | 'Normale' dopjes. Foam om 'speakers' | In-Ear, 4-pole (incl. verlengstuk) | In-Ear Professionele dopjes |
Reviews: | - | - | Voorbeeld bangraman (Head-Fi) lindrone (Head-Fi) |
Homepage: | Sennheiser | Sharp | Shure |
Kopen: | Algemeen verkrijgbaar v.a. 15 euro | Onder de naam Creative EP-630 bij diverse webshops. Origineel niet in NL. Evt. via persoonlijke (inkoop)acties. v.a. 30 euro | Online verkrijgbaar (vooral in VS) of bij audio speciaal zaken v.a. 110 dollar |
De oplettende lezer ziet dat ik de Sony EX71 vervangen heb door de Sharp MD33. Dit heb ik gedaan omdat de strakkere geluidsweergave meer mensen aan lijkt te spreken en ze daarmee enorm populair zijn. Alternatieven voor deze twee modellen zijn de Panasonic RP-HJE50 die, qua geluid, tussen de Sharp’s en de Sony's in zitten maar uitblinken wat de pasvorm betreft. Tenslotte is er nog de Philips SHE9500. Dit is het goedkoopste model en blinkt eigenlijk alleen uit als het om de hoeveelheid bas gaat. Als niet in-ear alternafief kan je de Sony MDR-E888 proberen op de kop te tikken. Dit kan je Sony's beste dopje noemen. Op low-end gebeid kan je ook voor de Sony MDR-E931 kiezen. Ze zijn wat duurder dan de MX400, maar zitten wel beter. Goedkoper kan je ze ook bij Sony vinden. Net als bij Philips. De dopjes die de laatste producent blinken vooral uit in bas weergave. Helaas vind de kritische luisteraar dit vaak te veel. Het enige in-ear model in deze categorie zin The Plug's van Koss. Helaas is de kwaliteit van zowel de draad als de schuimpjes ondermaats. In het high-end kolommetje heb ik express de Shure E3 laten staan. Niet alleen omdat ze inmiddels veel betaalbaarder zijn, maar ook omdat het goede all-rounders blijken. Er is vele malen meer (positive) ervaring mee dan met de Ultimate-Ears super.fi 3Studio en ze geven een toegangkelijker geluid dan de Etymotic ER-6i. Die laaste heeft de beste seal en is uitstekend in het midden en hoog, maar voor de gemiddelde luisteraar is de bas ondermaats. De Shure E4 en de UE super.fi 5Pro passeer ik omdat de prestaties van deze IEM’s erg afhankelijk blijkt te zijn van de gebruikte speler. Daarnaast liggen ze in een prijsklasse die vaak overgeslagen wordt omdat men meteen doorstoomt naar de Shure E5, de Etymotic ER-4 of een model van Westone. Zij die voor een ultieme monitor met persoonlijke pasvorm van Ultimate Ears (zoals de EU-10 Pro) kiezen zijn helemaal in de minderheid door de enorme prijzen van 600 dollar en meer. | |||
FAQ | |||
Wat voor dopjes zijn er? Natuurlijk is ieder dopje anders. Toch zijn er twee verschillende typen te onderscheiden: De gewone en de in-ear dopjes. De eerste zijn het bekendst en worden bij de meest portable audio apparatuur geleverd. Deze hangen in de oorschelp en de opening (waar het geluid uit komt) licht als het ware tegen de gehoorgang aan. De wat duurdere dopjes zijn vaak voorzien van een uitstulpsel dat een stukje in de gehoorgang steekt. Dit zorgt er vaak voor dat de dopjes steviger blijven zitten en de lage (bas) tonen beter overkomen. Het tweede type, de in-ear dopjes, wordt in de gehoorgang gedrukt. Het voordeel hiervan is dat de meest tonen beter overkomen omdat ze directer op het trommelvlies geprojecteerd worden. Ook hoor je de omgeving veel minder. Er zit namelijk als het ware een prop in je oren. Omdat de omgeving minder hinder geeft, zal je het volume lager kunnen laten en je oren ontlasten. ![]() Sennheiser maakt ook MX500 dopjes. Een hoger nummer en duurder, maar niet beter? Er zijn twee verschillen met de MX400: De MX500 heeft een volumeregelaar een groter frequentiebereik. Zo'n volumeregelaar is een simpele potentiometer en slijt daarom bij regelmatig gebruik erg snel. Ook het maximum volume wordt iets omlaag gebracht. Het frequentiebereik van de MX400 is 18-20000Hz en die van de MX500 is 18-22000Hz. De gemiddelde mens kan tonen horen men een frequentie tussen 20 en 20000 Hz, dus de toevoeging is vrij nutteloos. (Tenzij de frequentie karakteristiek van de MX500 veel beter is.) Sony heeft naast EX71 (= MDR-EX71SL) ook EX51 dopjes. Deze zijn een stuk goedkoper, maar verschillen volgens de site niet van elkaar... Ze verschillen wel degelijk van elkaar. Aan her uiteinde van het snoer van de EX71 zit een rechte mini jack en aan de EX51 een L-vormige. De EX71 is dus makkelijker te gebruiken met een afstandsbediening. Het belangrijkste verschil is het draagcomfort. Waardoor dit veroorzaakt wordt is onduidelijk. Vongens Sony zelf zouden net als bij de EX71 ook bij de EX51 siliconen dopjes geleverd worden, maar sommige bronnen beweren dat ze van rubber zijn. Ik heb een mooie witte iPod, en daar staan die zwarte Sony EX71 dopjes niet bij. Wat nu? Geen nood. Je kan ze ook in het wit krijgen! Kijk eens op i-shopping4u of Audiocubes . Zij sturen ze ook naar Nederland. (Je moet alleen wel betalen via PayPal of creditcard.) Voor iets meer geld kan ej ze tegenwoordig ook in Nederland krijgen. Stap eens een Dixons binnen of kijk eens op mp3man.nl… ![]() Mijn dopjes zitten verwerkt in het koord van mijn MP3speler maar ik moet/wil nieuwe dopjes. Moet ik het nu zonder koord doen? Tot voorkort was dat wel het geval, maar het hoeft niet meer. Sony heeft inmiddels de MDR-NX1 Neck Strap Earphone uitgebracht. Deze hebben, net als de dopjes van je speler, een draagkoord. Je moet ze alleen wel uit Amerika laten komen en met creditcard betalen via Audiocubes . Inmiddels zijn er ook goedkopere varianten van verschenen. Deze dopjes lijken sterk op die van de betrefende MP3 spelers en zij te krijgen bij de grotere elektronica ketens en diverse webwinkels (zoals bij mmport.nl). Mijn speler heeft een afstandsbediening, zit ik dan sowieso aan al die snoeren vast? Nee. Zoals hierboven staat worden de Sony MDR-EX71 dopjes met een rechte mini jack geleverd. Daarnaast maakt Sennheiser MX400RC Reduced Cord/Remote Control) dopjes. Deze zijn het zelfde al de gewone MX400, maar hebben een korter snoer een rechte mini jack. Deze zijn bijvoorbeeld te krijgen bij Mp3man.NL. Die Sharp HP-MD33's lijken me wel wat, maar geeft die 4-pole plug nou echt zoveel problemen? Dat valt gelukkig erg mee. In sommige 3-pole busjes, zoals die van de iPod G4, werken ze zelfs direct. In de andere gevallen kan je het beste de verlengkabel gebruiken. Deze is overigens niets langer dan die ven de EX71, en zorgt voor een totale lengte van ongeveer 1.30m. Dit eind kan je natuurlijk oprollen en vastzetten met een elastiekje of sluitklipje. Als je dit echt niet wilt, kan je ervoor kiezen de twee polen met elkaar te verbinden. Dit kan om keerbaar met aluminiumtape en onomkeerbaar met behulp van een soldeerbout. In dat laatste geval moet je ervoor zorgen dat je de plug niet te heet maakt, anders smelt de isolatie. Ook moet je ervoor oppassen dat je niet teveel tin gebruikt om te zorgen dat de plug nog wel in de bus past. ![]() ![]() 3-Pole Earphone Plug - 4-Pole Earphone Plug Al die Creative dopjes en hoofdtelefoons lijken erg veel op modellen van ander merken, wat is het verschil. Het inmiddels bekendste model van Creative is de EP-630. Deze is technisch identiek aan de Sharp HP-MD33. Het grote voordeel is dat het model in Nederland vrij makkelijk verkrijgbaar is. Daarnaast hebben ze geen onderbroken draad en is deze voorzien van een 3-pole plug. Dit model kopen is dus ook een oplossing van het bovenstaand probleem. Tenslotte zijn de draadjes van de splitsing naar de twee dopjes even lang. Door deze Y-vorm hoef je niet een draadje door je nek te leggen. Uit het bovenstaande kunnen we (waarschijnlijk) opmaken dat de andere modellen van Creative ook gelijk zijn aan de modellen van de ander merken waar ze op lijken. Ik ben het oorstukje van mijn dopjes kwijt. Kan ik deze vervangen? In de meeste gevallen niet. De veelal rubberen delen, zoals Sony en Philips ze maken, zijn niet los verkrijgbaar. Je zult dus nieuwe dopjes aan moeten schaffen. De schuimrubberen stukjes, van bijvoorbeeld Sennheiser en Apple (iPod), zijn wel los te krijgen. De schuimpjes met een diameter van 15 mm zijn bij veel elektronica zaken te krijgen. Anders zijn ze nog on-line te bestellen. Dan zijn er nog de opzetstukjes van de Sony en Sharp in-ear dopjes. Deze kan je los uit Amerika laten komen, maar zijn dan erg duur. Daarom is het maar goed dat beide merken verschillende maten bij de dopjes zelf leveren. Zo kan je de maten die je niet gebruikt ruilen met anderen. Als eerste stap voor een ruil, kan je oude posts doorlezen of een verzoek posten in dit topic. Tenslotte zijn de dopjes van Shure bij de meeste Shure leveranciers te krijgen. Zij hebben vaak verschillende varianten. Ervaringen met de verschillende typen zijn in de delen van dit topic te vinden. Zo blijken de Triple Flanges het beste te zitten als je het uiteinde (na de laatste flange) eraf knipt. ![]() | |||
Tips | |||
Bij het kopen en in gebruik nemen van dopjes zijn er een aantal dingen handig om in het achterhoofd te houden: Frequentie karakteristiek Over het algemeen staat tussen de specificaties van dopjes het frequentiebereik gegeven. Zo kan je vinden dat de Sennheiser MX500 een bereik heeft van 18 tot 22.000 Hz en bijvoorbeeld de UE-10 Pro van 20 tot 16.000 Hz. Nou zou je verwachten dat de Sennheisers lekkerder klinken, ze kunnen immers meer tonen weergeven. Toch zullen de UE's beter klinken (en dat mag ook wel voor 45 maal duurdere dopjes). Hoe kan dat? Het zit als volgt: Een toon (frequentie) kan met een bepaalde sterkte (in dB) weergegeven worden. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedere frequentie dat een dopjes (maar ook een hoofdtelefoon of speaker) weer kan geven het zelfde te zijn. Sterker nog, dat is in de meeste gevallen niet eens het geval. Dit zorgt voor een zogenaamde frequentie karakteristiek. Zo zie je in de onderstaande grafiek voor iedere (voor de mens) hoorbare frequentie hoe hard het, bij gelijke input, weergegeven wordt. Je ziet dat de grafiek van de E3 veel stabieler rond één niveau ligt dan die van de MX500. Kortom, de weergave van de eerste lijkt meer op de input. Hier moet ik wel bij zeggen dat een gemiddeld mens pas verschillen kan horen bij stappen groter dan 3 dB. Zo kan het dus dat de MX500 meer tonen weer kan geven maar toch minder klinkt. Hieronder zie je de karakteristiek van de UE-10 Pro. Als het goed is kan jij zeggen waarom deze, met een veel kleiner bereik, toch veel beter is dan bijv. de MX500. ![]() Inspelen Je haalt je dopjes van een alom geprezen type uit de verpakking, gaat luisteren maar wat een bagger! Productiefoutje? Ik denk het niet. De driver (het ding dat voor de geluidsgolven zorgt) zal nog zal nog wat soepeler in de ophanging moeten komen te zitten. Dit gaat normaal gesproken vanzelf, maar als je zo snel mogelijk plezier wilt hebben van de juiste kwaliteit, kan je gaan inspelen. Inspelen doe je door je dopjes continu te laten spelen en, om het proces sneller te laten gaan, het liefst met een verhoogd volume. Over hoe lang je dit dan moet doen zijn de meningen verdeeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld het idee dat 24 uur genoeg is, maar er zijn ook mensen die beweren dat de dopjes pas na 200 uur volledig ingespeeld zijn. Hier moet je dus zelf achter zien te komen. Stop als jij ze goed genoeg vind klinken. Dan kan het alleen nog maar beter worden. Ik heb het overigens niet voor niets over verhoogd volume. Maximaal volume zal in veel gevallen namelijk schadelijk zijn voor je dopjes. Ik houd het volume aan dat je nog net naar de dopjes kan luisteren (ongeveer stand 30 met een iRiver H120 i.c.m. Sony EX71). Je weet in ieder geval zeker dat je te ver gaat als de dopjes gaan kraken en/of vervormen. Om er voor te zorgen dan het inspelen voor alle frequenties optimaal gebeurd, moet je op alle frequenties inspelen. Dit kan je doen door een grote diversiteit aan muziekstijlen te gebruiken (ook stijlen waar je normaal niet naar luistert) of enkel ruis te spelen. Ruis bestaat namelijk uit erg veel verschillende frequenties die, ongeordend, door elkaar gespeeld worden. Wanneer er nou ingespeeld moet worden is ook een punt van discussie. Terwijl ik erbij zweer, zijn er ook mensen die zeggen dat inspelen onzin is. Wat ik vooral merkte is dat de tonen vooral levendiger zijn geworden en dat het hoog beter vertegenwoordigd is. Voor het inspelen klonken ze eerst erg star. De bas rolde niet, maar waren tikken en het hoog was schel. Bron Een beter dopje kan het geluid alleen beter weergeven, (helaas) niet beter maken. Zorg daarom, helemaal bij het gebruik van high-end dopjes, voor een goede bron. Bij CD, Radio of Cassette(?) is dat niet zo'n probleem, dat is altijd het zelfde. Sinds de opkomst van de MP3 speler is dit echter veranderd. De kwaliteit van een MP3 heb je namelijk zelf in de hand. Bij het gebruik van oordopjes zal je al snel het verschil horen tussen een MP3@128kbps en één met een bitrate van 192kbps. Het geluid wordt directer op je trommelvlies geprojecteerd en er worden vaak meer omgevingsgeluiden afgeschermd. Helemaal dopjes van een hogere kwaliteit laten je duidelijke verschillen horen. Hier zal je dus rekening mee moeten (gaan) houden bij het rippen van je CD's. Ik gebruik bijvoorbeeld minimaal LAME Alt Preset of OGG q5. | |||
Shures kopen | |||
Uit de vorige twee delen van dit topic is gebleken dat de oordopjes van Shure erg populair zijn. Er zit echter een klein nadeel aan de dopjes: mede dankzij de prijs, zijn ze niet zo ruim verkrijgbaar als de meest andere dopjes. Daarom geef ik hieronder een overzichtje van vertrouwde (online) verkooppunten: New-Line - NL - E2c: €89,- - E3c: €179,- - E4c: €289,- - E5: €549,- Piens MusicPlanet - BE - E2: €99,79 (verz. €23,00) - E3: €211,68 (verz. €23,00) - E5: €559.44 (verz. €23,00) TMAudio - NL - E2: €111,86 - E3: €238,- - E5: €684,25 - Foam Tips E3 (5 paar): €23,80 - Flex sleeves E3 (5 paar): €15.47 feedback - NL Hebben geen webshop, maar zijn wel Shure leverancier. Vestigingen in Rotterdan, Utrecht en Apeldoorn Mp3man.NL - NL - E2c: €89,- - E3c: €179,- - E4c: €289,- The Ear Plug Store - US (Versturen NIET als gift ) - E2c: $63,95 - E3(c): $110,95 - E4: $184,95 - E5: $339.95 iDealsound - US (Versturen als gift ) - E2: $99,- - E3: $179,- - E5: $499,- - Shure Eartips: $8,- tot $19,- Wat ook zeker het vermelden waard is, zijn de For Sale / Trade Forums van Head-Fi. Met een beetje zoekwerk kan je hier 2e hands, z.g.a.n. Shure's vinden, voor soms zelfs de helft van de prijs! | |||
Links | |||
Topics Wat zijn goede oordopjes? Wat zijn goede oordopjes? Deel 2 Wat zijn goede oordopjes? Deel 3 Wat zijn goede oordopjes? Deel 4 Wat zijn goede oordopjes? Deel 5 Informatie Head-Fi Forums - Engelstalig forum over voornamelijk koptelefoons. Voor de echte audiofiel. HeadRoom - Veel informatie en kooptips over koptelefoons. Hydrogenaudio - Audio gerelateerd forum. Ook hier komen dopjes aan bod. Webwinkels i-Shopping4U - Hong Kong Audio Cubes - VS iDealSound - VS The Ear Plug *Super* Store - VS VOF New Line licht en geluid - Nederland Bluetin.com - Singapore en Japan Reviews boekhour - Etymotic er4p vs Westone um2 jvvv- Shure E2 EXHardware Reviews - Overzicht van o.a. de volgende revieuws: - Shure E3c In-ear earphones - Ultimate Ears UE-10 Pro In-ear monitors - Shure E2c In-ear earphones - Westone UM2 In-Ear Monitors jude (Head-Fi) - Shure E4 Playlist - Ultimate Ears super.fi 5 preview Shiverzz - Shure E5 w4s4 cr4ft - Sharp HP-MD33-s vs Sony MDR-EX71 DeeD2k2 met update - Sharp HP-MD33-s vs Sony MDR-EX71 Lucien Immink (LightYears) - Westone ES2 Omega (Head-Fi) - Super.fi 3 Studio warpdriver (Head-Fi) - Shure E3C vs Etymotic Research ER-6i gshan (Head-Fi) - Panasonic RP-HJE50 Jasper994 (Head-Fi) - Shure E4/E5, UE Super.Fi 5 Pro/EB, Etymotic ER4s | |||
Afspraken | |||
Sommige voorgaande van wat zijn goede oordopjes? zijn erg snel gegaan. Dit komt helaas niet puur door een levendige discussie. Daarom ben ik, helaas, van mening dat er een paar afspraken moeten worden gemaakt: Men kan zelf bepalen welke oordopjes hij wil of kan kopen Aan high-end dopjes hangt een behoorlijk prijskaartje. Als jij dat er niet voor over hebt, maar een ander wel, moet je je daarbij neerleggen. Dat hoef je niet te laten weten. Sta er bij stil dat jij misschien 500 euro voor een videokaart neer wilt leggen, maar die ander niet... Andersom is iemand die genoegen neemt met low-end dopjes niet "minderwaardig". Laat staan dat hij, per definitie, een slechter gehoor zou hebben. Nuanceer dus je mening. Een ander model is niet meteen "ronduit k*t" of "om uit te kosten" als jij wat nieuwers hebt. Dat vind jij, maar een ander misschien niet. Bedenk je ook dat jij eerder waarschijnlijk ook met veel plezier naar dat andere model hebt geluisterd. Een dagboek mag je elders bijhouden Ik vind het fijn voor je als je dopje x bij winkel y besteld hebt. Het is nog leuker als het, 3 dagen later, aankomt en je, 4 dagen later, weet te vertellen hoe fantastisch ze zijn, maar dat kan ook in één keer. Maak er dus één post van. Dat is voor de lezers ook een stuk prettiger. Dit topic gaat over oordopjes Het lijkt vanzelfsprekend, maar er worden tegenwoordig ook neckband- en clip-onheaphones verkocht. Deze zijn, net als (de meeste) dopjes en in tegenstelling tot normale hoofdtelefoons, gemaakt voor portable gebruikt. Aan de andere kant maken ze, net als hoofdtelefoons, gebruik van een speaker die op de oorschelp rust en er niet (zoals bij oordopjes) in zit. Het is dus moeilijk te bepalen waartussen ze thuishoren. Daarom kunnen we het hier het beste bij de oorspronkelijke vraag houden en het enkel over oordopjes hebben. De GoT Policy is ook hier van kracht. Het vragen naar koopadvies wordt dus enkel op prijs gesteld als je er zelf ook wat voor doet. Lees dus in ieder geval bovenstaande FAQ. Ook GoT search en Google kunnen je een eind op weg helpen. | |||
Heb je offtopic vragen of opmerkingen over deze openingspost? Stuur ze naar mij (zie profiel). Ook (links naar) reviews zijn van harte welkom. Met dank aan iedereen die zich in de afgelopen delen nuttig heeft gemaakt. |
[ Voor 7% gewijzigd door DeeD2k2 op 15-10-2005 17:38 ]
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine