Wat zijn goede oordopjes? Deel 3

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.025 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:56
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/130.gif
Oordopjes zijn het belangrijkste deel van een portable audio speler. Als je geen oordopjes of koptelefoon hebt, kan je onderweg namelijk niet van je muziek genieten. Bij iedere speler worden ze dan ook geleverd. De kwaliteit ervan is alleen vaak om van te huilen. Dat is de reden dat itsontoday eind mei 2003 het topic Wat zijn goede oordopjes opent. Twee delen, 2000 reacties en tientallen dopjes later heeft hij echter nog steeds geen echt antwoord op deze vraag. De prijskwaliteit afwegingen zullen namelijk voort blijven duren. Ook dit topic.
overzicht
In beide topics zijn drie dopjes in drie prijsklassen duidelijk naar voren gekomen. Als opstapje voor het oriënteren begin ik met een overzichtje van deze dopjes:
Naam:Sennheiser MX400Sony MDR-EX71SLShure E3
 Afbeeldingslocatie: http://stereophones.ru/img/mx400-rc.gifAfbeeldingslocatie: http://www.pleer.ru/catalog/images/for-ex71sl-kont.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.amusicdirect.com/images/SHURE/ASHUE3C.jpg
Frequentoebereik:18-20.00 Hz6-23.00 Hz?
Impendantie:32 Ohm16 Ohm26 Ohm
Maximale
geluidsdruk:
125 dB100 dB115 dB
Kabellengte:1 m0,5 + 1 m1,57 m
Gewicht6 g4 g28 g
Bijzonderheden:'Normale' dopjes.
Foam om 'speakers'
In-Ear
a/b-vriendelijk
(incl. verlengstuk)
In-Ear
Professionele dopjes
Reviews:??Voorbeeld
bangraman (Head-Fi)
lindrone (Head-Fi)
Homepage:Sennheiser Sony Shure
Kopen:Algemeen verkrijgbaar
v.a. 15 euro
Verkrijgbaar bij Grotere elektronica zaken of online
v.a. 40 euro
Online verkrijgbaar (vooral in VS) of bij audio speciaal zaken
v.a. 180 dollar

FAQ
Wat voor dopjes zijn er?
Natuurlijk is ieder dopje anders. Toch zijn er twee verschillende typen te onderscheiden: De gewone en de in-ear dopjes. De eerste zijn het bekendst en worden bij de meest portable audio apparatuur geleverd. Deze hangen in de oorschelp en de opening (waar het geluid uit komt) licht als het ware tegen de gehoorgang aan. de wat duurdere dopjes zijn vaak voorzien van een uitstulpsel dat een stukje in de gehoorgang steekt. Dit zorgt er vaak voor dat de dopjes steviger blijven zitten en de lage (bas) tonen beter overkomen.
Het tweede type, de in-ear dopjes, wordt in de gehoorgang gedrukt. Het voordeel hiervan is dat de meest tonen beter overkomen omdat ze directer op het trommelvlies geprojecteerd worden. Ook hoor je de omgeving veel minder. Er zit namelijk als het ware een prop in je oren. Omdat de omgeving minder hinder geeft, zal je het volume lager kunnen laten en je oren ontlasten.

Er zijn toch wel meer merken dan Sennheiser, Sony en Shure?
Zeker! Etymotics en Westone maken dopjes die vergelijkbaar zijn met die van Shure. Helaas ook in prijs. (Zie voor meer info boekhour's review .)
Ons eigen Philips maakt ook dopjes. Deze staan er alleen om bekent dat ze extreem veel bass weergeven (zonder te kraken, dat wel ;) ) Je moet er van houden...
Dan zijn er nog de 'The Plug' dopjes van Koss. Deze gaan ook in je gehoorgang, maar zijn een stuk goedkoper dan bijv. die van Sony en helemaal dan Shure's. De nadelen zijn, naast de geluidskwaliteit, de dikte van de draad en de kwaliteit van de schuimpjes.
Inmiddels beginnen ook de Sharp HP-MD33 een geduchte concurrent van de Sony's te worden. Ze zouden namelijk voor minder geld (35 euro) een betere weergaven van de middentonen hebben. De eerste uitgebreidere revieuws moeten echter nog verschijnen...
Natuurlijk zijn er veel meer merken die dopjes maken, maar hier is nauwelijks aandacht aan besteed.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/eks.jpg

Sennheiser maakt ook MX500 dopjes. Een hoger nummer en duurder, maar niet beter?
Er zijn twee verschillen met de MX400: De MX500 heeft een volumeregelaar een groter frequentiebereik. Zo'n volumeregelaar is een simpele potentiometer en slijt daarom bij regelmatig gebruik erg snel. Ook het maximum volume wordt iets omlaag gebracht.
Het frequentiebereik van de MX400 is 18-20000Hz en die van de MX500 is 18-22000Hz. De gemiddelde mens kan tonen horen men een frequentie tussen 20 en 20000 Hz, dus de toevoeging is vrij nutteloos. (Tenzij de frequentie karakteristiek van de MX500 veel beter is.)

Sony heeft naast EX71 (= MDR-EX71SL) ook EX51 dopjes. Deze zijn een stuk goedkoper, maar verschillen volgens de site niet van elkaar...
Ze verschillen wel degelijk van elkaar. Aan her uiteinde van het snoer van de EX71 zit een rechte mini jack en aan de EX51 een L-vormige. De EX71 is dus makkelijker te gebruiken met een afstandsbediening.
Het belangrijkste verschil is het materiaal waar de dopjes van gemaakt zijn. Het stuk van de EX51 dat in je oor gaat is van rubber, die van de EX71 van siliconen. De tweede zitten daardoor iets lekkerder.

Ik heb een mooie witte iPod, en daar staan die zwarte Sony EX71 dopjes niet bij. Wat nu?
Geen nood. Ik het buitenland kan je ze ook in het wit krijgen! Kijk eens op i-shopping4u of Audiocubes . Zij sturen ze ook naar Nederland. (Je moet alleen wel betalen via PayPal of creditcard.)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/sonys.jpg

Mijn dopjes zitten verwerkt in het koord van mijn MP3speler maar ik moet/wil nieuwe dopjes. Moet ik het nu zonder koord doen?
Tot voorkort was dat wel het geval, maar het hoeft niet meer. Sony heeft inmiddels de MDR-NX1 Neck Strap Earphone uitgebracht. Deze hebben, net als de dopjes van je speler, een draagkoord. Je moet ze alleen wel uit Amerika laten komen en met creditcard betalen via Audiocubes .

Mijn speler heeft een afstandsbediening, zit ik dan sowieso aan al die snoeren vast?
Nee. Zoals hierboven staat worden de Sony MDR-EX71 dopjes met een rechte mini jack geleverd. Daarnaast maakt Sennheiser MX400RC dopjes. Deze zijn het zelfde al de gewone MX400, maar hebben een korter snoer een rechte mini jack. Deze zijn onder andere te krijgen bij MP3cdspelrs.nl onder de naam iRiver Cresyn oortelefoon .

Welke dopjes moet ik nou kopen?
Dat hangt van je muziek smaak en je geld af. Hou je van veel bas, dan raad ik Philips aan. Voor uitstekende budget dopjes moet je bij Sennheiser zijn. Het nadeel hieraan is (bij sommigen) het draag comfort.
Voor iets meer geld heb je Koss The Plug's of een setje Sony's. Verdubbel dat (bijna) en je hebt de populaire Sony EX71 dopjes of de opkomende Sharp HP-MD33's. Als je ze nog kan vinden kan je ook de Sony MDR-E888 proberen. Deze zou je Sony's beste dopjes kunnen noemen en worden door sommigen zelfs beter gevonden dan de Shure E2's.
Heb je (er) veel geld (voor) over dan kan je kijken bij Etymotics of Shure. Die maken de echte high-end doppen...
Tenslotte kunnen de mensen die meer geld over hebben voor hun doppen dan hun speler nog voor Ultimate Ears gaan. Vanaf 600 dollar heb je een setje van deze professionele monitors in huis.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/eue888.jpg

Tips

Bij het kopen en in gebruik nemen van dopjes zijn er een aantal dingen handig om in het achterhoofd te houden:

Frequentie karakteristiek
Over het algemeen staat tussen de specificaties van dopjes het frequentiebereik gegeven. Zo kan je vinden dat de Sennheiser MX500 een bereik heeft van 18 tot 22.000 Hz en bijvoorbeeld de UE-10 Pro van 20 tot 16.000 Hz. Nou zou je verwachten dat de Sennheisers lekkerder klinken, ze kunnen immers meer tonen weergeven. Toch zullen de UE's beter klinken (en dat mag ook wel voor 45 maal duurdere dopjes). Hoe kan dat?

Het zit als volgt: Een toon (frequentie) kan met een bepaalde sterkte (in dB) weergegeven worden. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedere frequentie dat een dopjes (maar ook een hoofdtelefoon of speaker) weer kan geven het zelfde te zijn. Sterker nog, dat is in de meeste gevallen niet eens het geval. Dit zorgt voor een zogenaamde frequentie karakteristiek.
Zo zie je in de onderstaande grafiek voor iedere (voor de mens) hoorbare frequentie hoe hard het, bij gelijke input, weergegeven wordt.

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID%5B%5D=489&graphID%5B%5D=309

Je ziet dat de grafiek van de E3 veel stabieler rond één niveau ligt dan die van de MX500. Kortom, de weergave van de eerste lijkt meer op de input. Hier moet ik wel bij zeggen dat een gemiddeld mens pas verschillen kan horen bij stappen groter dan 3 dB. Zo kan het dus dat de MX500 meer tonen weer kan geven maar toch minder klinkt.

Hieronder zie je de karakteristiek van de UE-10 Pro. Als het goed is kan jij zeggen waarom deze, met een veel kleiner bereik, toch veel beter is dan bijv. de MX500.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/UE-10_PRO_chart.gif

Inspelen
Je haalt je dopjes van een alom geprezen merk uit de verpakking, gaat luisteren maar wat een bagger! Productiefoutje? Ik denk het niet. De driver (het ding dat voor de geluidsgolven zorgt) zal nog zal nog wat soepeler in de ophanging moeten komen te zitten. Dit gaat normaal gesproken vanzelf, maar als je zo snel mogelijk plezier wilt hebben van de juiste kwaliteit, kan je gaan inspelen.
Inspelen doe je door je dopjes continu te laten spelen en, om het proces sneller te laten gaan, het liefst met een verhoogd volume. Over hoe lang je dit dan moet doen zijn de meningen verdeeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld het idee dat 24 uur genoeg is, maar er zijn ook mensen die beweren dat de dopjes pas na 200 uur volledig ingespeeld zijn. Hier moet je dus zelf achter zien te komen. Stop als jij ze goed genoeg vind klinken. Dan kan het alleen nog maar beter worden.
Ik heb het overigens niet voor niets over verhoogd volume. Maximaal volume zal in veel gevallen namelijk schadelijk zijn voor je dopjes. Ik houd het volume aan dat je nog net naar de dopjes kan luisteren (ongeveer stand 30 met een iRiver H120 i.c.m. Sony EX71). Je weet in ieder geval zeker dat je te ver gaat als de dopjes gaan kraken en/of vervormen.

Wanneer er nou ingespeeld moet worden is ook een punt van discussie. Terwijl ik erbij zweer, zijn er ook mensen die zeggen dat inspelen onzin is. Wat ik vooral merkte is dat de tonen vooral levendiger zijn geworden en dat het hoog beter vertegenwoordigd is. Voor het inspelen klonken ze eerst erg star. De bas rolde niet, maar waren tikken en het hoog was schel.

Bron
Een beter dopje kan het geluid alleen beter weergeven, (helaas) niet beter maken. Zorg daarom, helemaal bij het gebruik van high-end dopjes, voor een goede bron. Bij CD, Radio of Cassette(?) is dat niet zo'n probleem, dat is altijd het zelfde. Sinds de opkomst van de MP3 speler is dit echter veranderd. De kwaliteit van een MP3 heb je namelijk zelf in de hand. Bij het gebruik van oordopjes zal je al snel het verschil horen tussen een MP3@128kbps en één met een bitrate van 192kbps. Het geluid wordt directer op je trommelvlies geprojecteerd en er worden vaak meer omgevingsgeluiden afgeschermd. Helemaal dopjes van een hogere kwaliteit laten je duidelijke verschillen horen. Hier zal je dus rekening mee moeten (gaan) houden bij het rippen van je CD's. Ik gebruik bijvoorbeeld altijd LAME Alt Preset of OGG q5.
Shures kopen
Uit de vorige twee delen van dit topic is gebleken dat de oordopjes van Shure erg populair zijn. Er zit echter een klein nadeel aan de dopjes: mede dankzij de prijs, zijn ze niet zo ruim verkrijgbaar als de meest andere dopjes. Daarom geef ik hieronder een overzichtje van vertrouwde (online) verkooppunten:

New-Line - NL
- E2c: €99,-
- E3c: €199,-
Piens MusicPlanet - BE
- E2: €104,09
- E3: €208,18
TMAudio - NL
- E2: €111,86
- E3: €238,-
- Foam Tips E3 (5 paar): €23,80
feedback - NL
Hebben geen webshop, maar zijn wel Shure leverancier. Vestigingen in Rotterdan, Utrecht en Apeldoorn
The Ear Plug Store - US (Versturen NIET als gift )
- E2c: $99,-
- E3c: $179,-
iDealsound - US (Versturen als gift )
- E2c: $98.99
- E3c: $179,-

Wat ook zeker het vermelden waard is, zijn de For Sale / Trade Forums van Head-Fi. Met een beetje zoekwerk kan je hier 2e hands, z.g.a.n. Shure´s vinden, voor soms zelfs de helft van de prijs!
Links
Topics
Wat zijn goede oordopjes?
Wat zijn goede oordopjes? Deel 2

Informatie
Head-Fi Forums - Engelstalig forum over voornamelijk koptelefoons. Voor de echte audiofiel.
HeadRoom - Veel informatie en kooptips over koptelefoons.
Hydrogenaudio - Audio gerelateerd forum. Ook hier komen dopjes aan bod.

Webwinkels
i-Shopping4U - Hong Kong
Audio Cubes - VS
iDealSound - VS
The Ear Plug *Super* Store - VS
VOF New Line licht en geluid - Nederland
Bluetin.com - Singapore en Japan

Reviews
boekhour - Etymotic er4p vs Westone um2
jvvv - Shure E2
EXHardware Reviews - Overzicht van o.a. de volgende revieuws:
- Shure E3c In-ear earphones
- Ultimate Ears UE-10 Pro In-ear monitors
- Shure E2c In-ear earphones
- Westone UM2 In-Ear Monitors
Heb je offtopic vragen of opmerkingen over deze openingspost? Stuur ze naar mij (zie profiel). Ook (links naar) reviews zijn van harte welkom.
Met dank aan iedereen die zich in de afgelopen delen nuttig heeft gemaakt.

[ Voor 171% gewijzigd door DeeD2k2 op 15-10-2005 17:32 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Postze!

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119252

Keurige startpost :)
Kunnen we weer ff mee toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106637

Informatieve en goed opgemaakte startpost!
Mijn complimenten!
Rude-da-dude
Wie zegt trouwens dat die Apple doppen slecht zijn? Ik heb er nog nooit een test of andere ervaringen hier over deze doppen gelezen. Ik heb ook nooit gezocht, geef ik toe.
In zo'n plaatje van frequencie response van xxxxx zie je dat de Apple iPod er slecht uit komt.

*edit: nee, niet van headphones.com maar van ... zo'n site waarbij ze met exact dezelfde opmaak van die freq response grafiekjes maakten...

*edit2: het was headphone.com, niet headphoneS. Voila, le plaatje, wat duidelijk maakt dat de Apple iPod dopjes 'slecht' zijn:

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID%5B%5D=303

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 106637 op 29-10-2004 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119772

Ik had tijdje geleden Sennheiser HD570 open air Hifi headphones gekocht. Erg tevreden over, maar misschien ben ik toch meer een type luisteraar voor closed headphones wat betreft geluid.

Kort daarna begaven de Sony oordopjes van m'n MD spelertje het. Dus ik probeerde eens Sennheiser MX300's ; sorry, Sennheiser maakt goeie Hifi koptelefoons, maar deze MX300 oordopjes vinnik dus echt bagger. Vooral subtiele trebles zoals DJ scratching gaan bijna kompleet verloren als de muziek uit meerdere lagen bestaat.

Ik heb toen dus maar Sony MDR838 gekocht en dat bevalt me stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Weet iemand een winkel in (of in de buurt van) Utrecht waar je dopjes kan beluisteren? Ik ben bij Media Markt en Staffhorst geweest, maar daar kun je alleen de grote koptelefoons beluisteren.

Ik gebruik nu mijn oude Sony MDR-ED136 dopjes (zaten bij mijn discman), die klinken namelijk veel beter dan de Sennheiser MX-serie (vind ik), maar ik zoek iets nieuws en in de 'middel'-prijsklasse vind ik dat je best eerst zelf even moet kunnen luisteren. Over bijv. de EX71 zegt de één hier dat ie teveel en te modderige bas heeft en een ander juist weer te weinig, daar word je geen wijs uit.

Iemand toevallig ervaring met de MDR-ED136's en in vergelijk met andere dopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19

mjl

Ugh

Hmm goede oordopjes, laatst bij de drogist zo'n setje anti lawaai dopjes gekocht, ideaal voor in het vliegtuig of achter de lawaaierige PC ....

Als je dan toch muziek wilt luisteren koop dan een echte hoofdtelefoon (ook wel zo lekker warm aan je oren in de winter ...). Een mooie Koss ofzo ...

Ok ff serieus dan ik ben erg tevreden over de kwaliteit van Koss dopjes, prima spul !!

[ Voor 25% gewijzigd door mjl op 30-10-2004 00:56 . Reden: Ja tiepen wordt wat lastig zo laat (typo's dus ...) ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

hey mensen, sinds deze zomer ben ik een trotse eigenaar van een ipod. ik heb de start topic geleze en daar stond in over witte oordopjes helaas te veel moeite voor mij( ik doe mijn naam eer aan :+ ). mede omdat ik geen creditcard heb en niet van paypal hou.
ik wil wel wat betere dopjes als die van de ipod maar ik wil natuurlijk wel witte:D
zijn er dus nog andere als die van sony?
prijs klasse zou nog wat goekoper mogen: van 30 -50 euro wil ik er aan besteden

[ Voor 8% gewijzigd door wvdburgt op 30-10-2004 01:03 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52
Anoniem: 106637 schreef op 29 oktober 2004 @ 20:25:
Informatieve en goed opgemaakte startpost!
Mijn complimenten!

[...]

In zo'n plaatje van frequencie response van xxxxx zie je dat de Apple iPod er slecht uit komt.

*edit: nee, niet van headphones.com maar van ... zo'n site waarbij ze met exact dezelfde opmaak van die freq response grafiekjes maakten...

*edit2: het was headphone.com, niet headphoneS. Voila, le plaatje, wat duidelijk maakt dat de Apple iPod dopjes 'slecht' zijn:

[[url=http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID[]=303]afbeelding[/url]]
Zijn dat niet de standaard dingen die bij de ipod geleverd worden?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lammmetak schreef op 30 oktober 2004 @ 01:02:
hey mensen, sinds deze zomer ben ik een trotse eigenaar van een ipod. ik heb de start topic geleze en daar stond in over witte oordopjes helaas te veel moeite voor mij( ik doe mijn naam eer aan :+ ). mede omdat ik geen creditcard heb en niet van paypal hou.
ik wil wel wat betere dopjes als die van de ipod maar ik wil natuurlijk wel witte:D
Ik zou bijna zeggen tijd voor een inkoopactie van witte EX71SL's.
Of iemand moet eens een briefje aan Sony NL schrijven of ze ze hier alsjebliiiiieeeeeft ook willen verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

of apple vragen meer zwatre ipods te leveren

of met zn allen eens normaal gaan doen en niet zo geilen op witte dopjes om te laten zien dat je witte ipodje een muziekje aan het voortbrengen is ...

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja van mij hoeft die iPod-cultus ook niet zo..... dr zijn al hele pagina's volgeschreven over 'the Ipod-nod.'
Doe normaal zeg :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 08:14

lange

Boom Boom?

ik heb de witte ex71 bestelt voor men H340.. ;)

alleen jammer van die 2 weken levertijd.. :O (shopping4u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Anoniem: 119252 schreef op 30 oktober 2004 @ 12:24:
Ja van mij hoeft die iPod-cultus ook niet zo..... dr zijn al hele pagina's volgeschreven over 'the Ipod-nod.'
Doe normaal zeg :r
jongen wat kan jou dat nou schelen dat andere mensen graag matchende oordopjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 08:34

Christiano007

Ich bin der champion

Mooie startpost!

Nogmaals mijn vraagje:

Vorige week een medium oordopje verloren van mijn EX71 (zwart), iemand die zou willen ruilen tegen small of large ? (1 keer gebruikt om te testen meer ook niet)
want nieuwe dopjes over laten komen is me te duur dan haal ik nog liever een nieuw paar dopjes bijwijze van ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Uitstekende startpost :)

Misschien kun je www.bluetin.com ook toevoegen bij de webshops. Daar heb ik mijn Sharps vandaan en het is ook een goede shop. Best goedkoop ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

MPmad schreef op 30 oktober 2004 @ 14:26:
Uitstekende startpost :)

Misschien kun je www.bluetin.com ook toevoegen bij de webshops. Daar heb ik mijn Sharps vandaan en het is ook een goede shop. Best goedkoop ook :)
En als niet web-shop kan je misschien feedback.nl toevoegen. Die verkopen ook Shure's. Ze staan niet op de site maar als je naar de winkel zelf gaan kan je de E2's kopen voor net iets minder dan 100 euro. De prijs van de E3's weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Mooie SP!
Dij iedere speler worden ze dan ook bijgeleverd.
Bij ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74076

Ik heb sinds kort dus ook EX71 doppies. Ik vraag me alleen of hoe ver de andere EX71 gebuikers die doppies in hun oor duwen? In princiepe duw ik ze zo ver mogelijk erin, dit geeft het beste geluid. Echter gaan de oortje dan echt pijn doen na verloop van tijd. Heb ik nou zulke kleine oren (ik gebruik de small doppies), of duw ik ze er te ver in? Ik kan de doppies er namelijk ook zo in doen dat ze er niet uit vallen (en ook geen pijn gaan doen), maar dan vind ik het geluid veel minder compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick schreef op 30 oktober 2004 @ 02:35:
[...]

Zijn dat niet de standaard dingen die bij de ipod geleverd worden?
Ja.
Apple iPod earbuds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Shure E2, E3 en E5 zijn ook online te koop bij Music Store Köln, absoluut betrouwbaar, ik ben daar vaste klant.
E2 is €89, E3 is €198 en E5 iets van €660 ex. verzendkosten en met 16% btw ipv 19%, dat moet je dan nog ff omrekenen alleen.

Wie weet of je bij Feedback wel eerst mag luisteren, ik vind het echt belachelijk dat je in geen enkele winkel dopjes mag luisteren of ruilen, helemaal in de wat duurdere klasse.

[ Voor 28% gewijzigd door TheLemon op 30-10-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:27
Hey ik heb afgelopen week een Creative Zen Touch gekocht met Sennheiser MX450 oordopjes. Dingen deden het perfect alleen ben ik nu een van die zachte stofdingen die om het oordopje heen zitten kwijt geraakt. Nogal irritant. Zijn deze op de een of andere nog aan te komen, al dan niet kosteloos. Meer als een paar euro wil ik er iig niet aan kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 13:05
bij is dubbelop in die zin :p

als je dan toch bezig bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
ja, maar de discussie ging dus om de In-ear dopjes die je los van een ipod van apple kunt kopen, in de bijpassende witte kleur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74076 schreef op 30 oktober 2004 @ 16:53:
Ik vraag me alleen of hoe ver de andere EX71 gebuikers die doppies in hun oor duwen?
Ik trek iets aan mn oorschelp zodat mn gehoorgang recht getrokken wordt, en dan duw ik de dopjes recht mn oor in, best wel diep maar niet op zn allerdiepst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nette topicstart _/-\o_

en @ Frankmd: Ik gebruik medium dopjes. Als je medium dopjes gebruikt hoef je ze minder diep in je oor te doen voor hetzelfde geluid. Zit dan ook gelijk een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick schreef op 30 oktober 2004 @ 20:52:
[...]

ja, maar de discussie ging dus om de In-ear dopjes die je los van een ipod van apple kunt kopen, in de bijpassende witte kleur ;)
Dat waren de standaard mee-geleverde dopjes.

De in-ear dopjes zijn dus behoorlijk bassy vergeleken met de standaard:

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID%5B%5D=501&graphID%5B%5D=303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik ben op zoek naar nieuwe oordopjes voor m'n iPod. In de startpost zag ik de Sony MDR-NX1 met koord, lijkt me best handig. Maar zijn de dopjes zelf indentiek aan die van de MDR-EX71? En op sommige site's lees ik bij de MDR-EX71: "Stylish, Neck-Chain Cord", dat lijkt me hetzelfde dan?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Tom_Paris schreef op 30 oktober 2004 @ 23:44:
Ik ben op zoek naar nieuwe oordopjes voor m'n iPod. In de startpost zag ik de Sony MDR-NX1 met koord, lijkt me best handig. Maar zijn de dopjes zelf indentiek aan die van de MDR-EX71? En op sommige site's lees ik bij de MDR-EX71: "Stylish, Neck-Chain Cord", dat lijkt me hetzelfde dan?
Nee bij de mdr-ex71 gaat maar een klein stukje om je nek heen. Bij de NX1 hangt je mp3 speler aan je nek. Wat mij niet prettig lijkt. Maar dat is een persoonlijke keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 31-10-2004 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Heeft de Sony EX71 twee gelijke koordjes, of moet je één van de oordopjes achter je hoofd langs doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Eéntje achterlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:20
Wat ik me nou afvraag over die frequentie grafiekjes, hoe weten jullie dat het zo is? Hoe meet je zoiets?

Ik kan me voorstellen dat bij boxen het frequentiebereik belangrijk is van de driver, maar bijv. ook de klankkast en de ruimte. Bij oordopjes lijkt me dat hetzelfde (maar zonder de ruimte). In ear oordopjes geven het geluid anders weer, dan de gewone oordopjes. Dus lijkt het mij ook logisch dat voor hetzelfde geluid, het frequentiebereik anders moet zijn. Als ik kijk naar de oordopjes klopt dat geloof ik ook:

Afbeeldingslocatie: http://maverick.dynasoft.nl/pics/earbuds.png
(quote even hieronder). Dan zie je dat er tussen de senheiser en de apple dopjes weinig verschil zit. Maar wel weer een groot verschil met de in-ear varianten.

[ Voor 32% gewijzigd door Hoedje op 31-10-2004 13:10 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Anoniem: 106637 schreef op 30 oktober 2004 @ 23:18:
[...]

Dat waren de standaard mee-geleverde dopjes.

De in-ear dopjes zijn dus behoorlijk bassy vergeleken met de standaard:
Als ik zo vrij mag zijn dan leg ik even dat grafiekje over die uit de startpost.
Afbeeldingslocatie: http://maverick.dynasoft.nl/pics/earbuds.png

Dan kan ik me de sterke kritiek op de apple earbuds niet echt voorstellen. de In ear zijn idd erg "bassy" maar voor de rest lijkt er weinig mis mee. ook de standaard buds zijn dan zo slecht nog neit hoor als ik het zo bekijk, of heb ik er dan te weinig verstand van :?

[ Voor 10% gewijzigd door Maverick op 31-10-2004 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 09-06 10:49
Heeft hier al iemand de Etymotic Research ER-6i getest/geprobeerd? Mij lijken deze wel lekker (goed) zitten, alleen verder weet ik er niks van. En hoe is het snoertje, beetje stevig?

De Sharp HP-MD33S schijnt een bepaalde 4 kanaals connector te hebben. Kan ik deze nu ook gebruiken in voerige apparatuur of niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Breepee schreef op 31 oktober 2004 @ 15:18:
De Sharp HP-MD33S schijnt een bepaalde 4 kanaals connector te hebben. Kan ik deze nu ook gebruiken in voerige apparatuur of niet?
Door de "4 pole" technologie van die doppen kun je ze alleen rechtstreeks aansluite op Sharp MD-spelers. Voor andere spelers moet je het bijgeleverde verlengsnoer gebruiken. Maar er zijn ook al mods waardoor dat ook niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Hoedje schreef op 31 oktober 2004 @ 13:08:
Wat ik me nou afvraag over die frequentie grafiekjes, hoe weten jullie dat het zo is? Hoe meet je zoiets?
Zo meet je dat.
Maverick schreef op 31 oktober 2004 @ 13:08:
Dan kan ik me de sterke kritiek op de apple earbuds niet echt voorstellen. de In ear zijn idd erg "bassy" maar voor de rest lijkt er weinig mis mee. ook de standaard buds zijn dan zo slecht nog neit hoor als ik het zo bekijk, of heb ik er dan te weinig verstand van :?
Een verschil van 3dB lijkt heel weinig, maar dat is het zeker niet. Een verhoging van 3dB is namelijk een verdubbeling van het vermogen. Je hoort het dus twee keer zo hard! Een verhoging van 10dB is zelfs een verachtvoudiging van het vermogen. En als je nu nog eens naar de grafiekjes van de iPod dopjes kijkt, zie je dat daar pieken in zitten van 10dB verhoging.

Voor meer info, zie What is a decibel?.

offtopic:
Bedankt voor alle positieve reacties en verbeteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
DeeD2k2 schreef op 31 oktober 2004 @ 17:40:
[...]

Een verschil van 3dB lijkt heel weinig, maar dat is het zeker niet. Een verhoging van 3dB is namelijk een verdubbeling van het vermogen. Je hoort het dus twee keer zo hard! Een verhoging van 10dB is zelfs een vertienvoudiging van het vermogen. En als je nu nog eens naar de grafiekjes van de iPod dopjes kijkt, zie je dat daar pieken in zitten van 10dB verhoging.

Voor meer info, zie What is a decibel?.
Ik weet wat een db is, das het probleem niet, maar dan nog zie ik niet in wat er dan zo slecht aan is? Ja ok, ze hebben erg veel bass, moet je waarschijnlijk van houden. maar voor de rest vervallen de hoge en midden tonen toch niet eerder naar beneden dan die sure dingen? Of zie ik niet in wat er belangrijk is qua frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DeeD2k2 schreef op 31 oktober 2004 @ 17:40:Een verhoging van 10dB is zelfs een vertiendrievoudiging van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86133

0 dB
3 dB = 2x harder
6 dB = 2x harder
9 dB = 2x harder

2x2x2 = 8

dus 8x harder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
@Maverick
Dit zal (denk ik) net zo werken als het principe waar MP3 op gebaseerd is: grote verschillen naast elkaar kan je niet waarnemen. Een makkelijker voorbeeld is dan een vogel voor de zon. Die vogel zal je niet zien omdat de grote felheid van de zon overheerst.
De gelijke daling als de Shure's zal anders ervaren worden door de enorme piek vlak daarvoor. Net als dat van de tonen rond de 2 kHz van de iPod in-ear waarschijnlijk niet veel overblijft door de bult ervoor en de piek erna.
Nogmaals: ik typ dit uit mijn hoofd zonder dat ik naar veel meer info gezocht heb. Het is voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik heb ervaren dat de iPod dopjes nergens naar klinken. De MX500, met een curve die er erg op lijkt maar zonder een piek, klinkt vele malen beter.

@Breepee & vinge
Oeps, rekenfoutje...

Overigens moet ik DutchVince nog wel extra bedanken voor het aankaarten en uitleggen van de curven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86133

Hmm.. Zu het niet veel handiger zijn als headphone.com ook grafiekjes aan zou bieden waar ze een grafiek maken wat het verschil van 0 is van zo'n headphone?

zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.flyingvinge.org/zoiets.PNG

dus de - en de + gewoon @ 1 lijn enzo?

edit: @ yrd, denkd at je me niet begrijpt, je hebt @ headphone.com

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=&graphID%5B%5D=255

zulke grafieken, maar dat is nogal lastig vergelijken, dus zoiets als het bovenstaande plaatje lijkt mij handiger?

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 86133 op 31-10-2004 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En toen kwam er een olifant met een hele lange snuit...

En die blies... ehm.. vond de EQUALISER uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Als je dit verschil met een equalizer op wilt heffen heb je bijna een traploze nodig. En aangezien de meeste portable spelers niet de luxe van de 5 bands equalizer van de Xclef HD-500 hebben, maar veelal beperkt zijn tot 2 banden, gaat dat niet lukken.

Maarja, het is leuk om te zien hoe een kwaliteits dopje theoretisch verschilt van de mindere dopjes, maar om echt te weten wat nou goed is, moet je het toch zelf horen...
Het ging mij er eigenlijk alleen maar om dat er meer dingen van belang zijn dan bijv. het frequentiebereik.

@ vinge
Die dingen zijn zeker veel duidelijker. Hoe heb je ze gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door DeeD2k2 op 31-10-2004 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

DeeD2k2 schreef op 31 oktober 2004 @ 19:46:
Als je dit verschil met een equalizer op wilt heffen heb je bijna een traploze nodig. En aangezien de meeste portable spelers niet de luxe van de 5 bands equalizer van de Xclef HD-500 hebben, maar veelal beperkt zijn tot 2 banden, gaat dat niet lukken.

Maarja, het is leuk om te zien hoe een kwaliteits dopje theoretisch verschilt van de mindere dopjes, maar om echt te weten wat nou goed is, moet je het toch zelf horen...
Het ging mij er eigenlijk alleen maar om dat er meer dingen van belang zijn dan bijv. het frequentiebereik.

@ vinge
Die dingen zijn zeker veel duidelijker. Hoe heb je ze gemaakt?
Tegenwoordig hebben heeel veeeeel spelers een 4/5=band equaliser hoor, dat is geen luxe. Equaliser gebruiken is volgende de echte audiofielen zoiezo een slechte zaak (daarom voldoet een Ipod voor hun wel). En als je hem dan toch gebruikt down-tune dan alleen! Dus niet je bass bossten als je dat wil, maar de rest naar beneden gooien... veel beter voor je geluids-kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Grafieken die alleen de afwijking in absolute waarde (alle negatieve waarden positief gemaakt) weergeven zijn totaal nutteloos. Als je dat handiger vindt dan een echte amplitudekarakteristiek, dan weet je volgens mij niet wat zo'n grafiek betekent en heb je er dus ook weinig aan. Het lijkt mij van wezenlijk belang of een koptelefoon + of -10dB afwijking heeft in het laaggebied bijvoorbeeld.

@yrd: Equalisers zijn handig om onvolkomenheden van luidsprekers of luisterruimtes glad te strijken, maar met in het beginsel vlakkere luidsprekers haal je veel betere resultaten dan wanneer je dat elektronisch moet gaan corrigeren.

@Ojjorz: Als je je geluid in orde vindt, maar alleen bas mist, moet je wel gewoon de bas boosten. De meeste eq's doen namelijk precies dat wat jij wil: alles boven de bas-band afzwakken en vervolgens het geheel versterken. Als je de rest van de banden zelf apart gaat afzwakken hou je een raar spectrum over met een aantal flinke gaten (de banden overlappen namelijk niet 100%) en heb je nog steeds te weinig bas. Wat absoluut waar is, is dat je een eq alleen moet gebruiken als je weet wat je doet en alleen met die banden aan de slag moet gaan waar een probleem zit. Niet zomaar klakkeloos een U-achtige curve erin rammen omdat iedereen dat doet.

Nog een vraagje van mij:
Ik heb altijd veel last van windgeruis bij mijn Sony oordopjes op de fiets, wanneer ik mijn hoofd naar de zijkant wegdraai is het geruis ook meteen weg. Heb je met die in-ear dingen van Etymotic of Shure ook minder last van de rijwind?
En waar kan je in NL die Etymotics beluisteren?

[ Voor 26% gewijzigd door TheLemon op 31-10-2004 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Dat snap ik wel, maar als je in een absolute grafiek twee hoofdtelefoons over elkaar legt, zie je heel direct welke het meeste afwijkt en theoretisch het slechtst zou zijn. Om het goed te kunnen bestuderen, welke tonen ontbreken of juist veel aanwezig zijn, gebruik je vervolgens een "echte amplitudekarakteristiek".
Kortom, je kan hiermee in een oogopslag snel een globaal overzicht hebben.
Ik heb altijd veel last van windgeruis bij mijn Sony oordopjes op de fiets, wanneer ik mijn hoofd naar de zijkant wegdraai is het geruis ook meteen weg. Heb je met die in-ear dingen van Etymotic of Shure ook minder last van de rijwind?
En waar kan je in NL die Etymotics beluisteren?
Om welke Sony's gaat het? Bij de EX71 (in-ear) heb ik het soms namelijk ook een beetje.

[ Voor 26% gewijzigd door DeeD2k2 op 31-10-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

O dat zijn oude dingen die bij mijn discman zaten (MDR-ED136). Die gaan alleen in je oorschelp. Wanneer ik mijn hand ervoor hou is het meteen stil en hoor ik meteen alle details weer, maar daar word je zo moe van om dat de hele tijd zo te houden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TheLemon op 31-10-2004 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121295

lammmetak schreef op 30 oktober 2004 @ 01:02:
Hoi, ik wil het wel voor je regelen, sterker nog ik heb het al geregeld.
Ik heb afgelopen donderdag dopjes vanuit Hong-Kong laten overkomen.
Ook wit!
Mail me op. bjzuidema [at] dds [punt] nl

BTW. Dat gezeik over witte oordopjes is dom gelul. Als je wit wilt neem je wit, wil je geel neem je geel. Moet je zelf weten toch?
Trouwens als ik mijn afstandsbediening gebruik die bij me iPod geleverd is, is het toch geen gezicht als het eerste deel wit is (afstandsbediening), en dat je dan bijv. zwarte dopjes er op aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121295 schreef op 31 oktober 2004 @ 23:35:
[...]
Trouwens als ik mijn afstandsbediening gebruik die bij me iPod geleverd is, is het toch geen gezicht als het eerste deel wit is (afstandsbediening), en dat je dan bijv. zwarte dopjes er op aansluit...
Nou jong, dan zal je wel een ongelooflijke mallerd zijn, hoor!

------------------------------------------

Weet iemand wat meer over de equaliser van de XCLEF HD-500? In de 'manual' staat dat de equaliser tot 15dB gaat. Maar is het midden van het balkje dan 0dB. En helemaal boven +7,5, of is dat juist +15dB? Of is het benenden -7,5dB, -15dB of juist weer 0dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127698

Toen ik mijn Ipod enkele maanden geleden kocht, las ik dat de dopjes die erbij geleverd zaten niet echt veel voor stelden.

Ik ging dan overhaast naar een elektronicazaak in de buurt en kocht er de Sony MDR G52(geen oordopjes maar behind the neck koptelefoon). Deze klinkt redelijk goed(denk ik), maar zit na een eindje niet zo goed meer. Hij zakt lijk iets te veel door op je oren soms.

Nu lees ik al een tijdje op dit forum mee en zou ik graag shure E2c's kopen. Ik vraag mij alleen af of dit echt een hoorbaar kwaliteitsverschil zal geven. Ik lees overal wel dat die shures zo super zijn, maar kan lijk nergens de vergelijking vinden met mijn G52's aangezien het een volledig ander type koptelefoon is. Weet iemand nu of dit dus een groot kwaliteitsverschil geeft, of ik beter geen 80EURO uitgeef aan nieuwe dopjes.

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
En de SL versie ook? Of heeft deze wel twee gelijke koordjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Ook, want de MDR-EX71SL en de MDR-EX71 zijn gewoon dezelfde dopjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126036

Kan iemand mij kwalitatief goede earclips (voor op je oren te plaatsen) aanbevelen ? (dus zonder neckband)
Budget = ca. 40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
MPmad schreef op 01 november 2004 @ 14:10:
Ow haha oke, geen verschil dus tussen SL en geen SL :)
Wel jammer want ik vind het vrij onhandig als je zon draad achter je nek langs hebt zitten.
Zijn er in deze prijsklasse nog dopjes die wel twee even lange draden hebben met ongeveer dezelfde kwaliteit en die ook goed zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door Snoop op 01-11-2004 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik kan nergens een plot vinden van die Sony Ex71's of Ex51's, heeft iemand die toevallig ergens gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik heb nu mijn EX71's ontvangen :)
klinkt erg mooi en scherp allemaal!
maar nu heb ik een probleempje, als ik hem aan de pc aansluit, hoor ik de ruis ook erg scherp. als ik Anime kijk, hoor ik de ruis bij stiltes ook erg sterk. is hier niks aan te doen?

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Niets of een betere kaart kopen. Dat is namelijk de ruis die uit iedere uitgang komt. Alleen komt er bij de ene iets meer uit dan bij de ander. En kan het ene dopje (maar ook hoofdtelefoon of speaker) het beter weergeven dan de ander.
Verder zal het voor een deel je eigen bloed zijn dat je hoort stromen. Het zelfde effect al het "horen van de zee" in een schelp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
haha dat bloed wat ik hoor is heel zachtjes. ik hoor ook wel mezelf ademen. echt cool :P

maar ik heb nu onboard sound, dus ik zou echt eens aan een geluidskaart moeten denken :)

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Het bloed dat je hoort stromen valt inderdaad erg mee. Ademen gaat ook nog wel. Het wordt alleen echt niet meer grappig als je gaat eten of drinken met twee van die dingen in je oren. Ga maar eens een Mars eten terwijl je, in stereo, een muziekje aan het luisteren bent. Die vind ik het ergst. Ook dranken met veel koolzuur vind ik een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
haha jah! dat ís echt raar!
lijkt net alsof het eten naar je oren gaat ofzo :P

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 126036 schreef op 01 november 2004 @ 14:32:
Kan iemand mij kwalitatief goede earclips (voor op je oren te plaatsen) aanbevelen ? (dus zonder neckband)
Budget = ca. 40 euro
ik heb zelf een paar hele goeie, wel wat duurder dan 40 euro

http://www.teamdigital.ne...oductid=612&cat=38&page=1

47 euro incl. verzendkosten naar Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

_RoD_ schreef op 03 november 2004 @ 15:25:
[...]

ik heb zelf een paar hele goeie, wel wat duurder dan 40 euro

http://www.teamdigital.ne...oductid=612&cat=38&page=1

47 euro incl. verzendkosten naar Nederland :)
ATH maakt zeker goede clip-ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MPmad schreef op 01 november 2004 @ 14:10:
Wat is het verschil dan? Of heeft Sony die SL daar voor de lol achter geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Er is geen verschil. Om precies te zijn bestaan de Sony MDR-EX71 niet. Het is niet meer dan een afkorting. De officiële naam van de dopjes is Sony MDR-EX71SL.
Ik noem ze (in dit topic) zelf over het algemeen de EX71; nog korter en de meeste lezers weten meteen waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DeeD2k2 schreef op 03 november 2004 @ 18:37:
Er is geen verschil. Om precies te zijn bestaan de Sony MDR-EX71 niet. Het is niet meer dan een afkorting. De officiële naam van de dopjes is Sony MDR-EX71SL.
Ik noem ze (in dit topic) zelf over het algemeen de EX71; nog korter en de meeste lezers weten meteen waar ik het over heb.
Ok, mij begrijpen. Is misschiena handig om in de TS te zetten, want voor nieuwelingen zoals ik is dat niet meteen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Breepee schreef op 03 november 2004 @ 19:04:
[...]

Ok, mij begrijpen. Is misschiena handig om in de TS te zetten, want voor nieuwelingen zoals ik is dat niet meteen duidelijk.
Precies, dat had ik nu ook ;)
Aan mn naam kun je wel zien dat ik hier al een tijdje rondloop, maar dan op een ander subforum :P

ps nogmaals, weet iemand ook of er goede kwaliteits-oordopjes zijn waarbij de koordjes links en rechts even lang zijn?? Ik vind het namelijk erg onhandig als het linker koordje heel kort is en de rechter lang. Geen gedoe om de nek dus voor mij :P

[ Voor 27% gewijzigd door Snoop op 03-11-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

DeeD2k2 schreef op 03 november 2004 @ 18:37:
SL slaat op het soort eindplug wat er aan zit. Je hebt namelijk ook de EX-71LP met een andere plug. Namelijk recht of met een hoekje van 90graden. Ik weet niet welke welke is, maar het heeft dus wel een betekenis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Laatst online: 06-06 11:49

janklp

FortyTwo Capital

Beste oordopjes experts. Ik zou graag eens advies hebben over welke oordopjes te kopen. Het is niet zo dat ik te lui ben om reviews te lezen of zelf wat dingen uit te zoeken maar ik wil simpel weg niet weer een miskoop begaan. Zo'n 6 weken geleden kocht ik de philips in ears maar die siliconenrand ben ik kwijt waardoor luisteren ergerlijk wordt.

Nu heb ik zelf een paar opties:
- Koss - the plug
- Sony's met zo'n bass uisteekseltje in je oor

Ik heb de sennheisers reeds gehad maar ik vond de pasvorm zo slecht dat ik ze uit ellende maar heb weggeven. De dopjes moeten dus goed zitten eventueel met rubberren rand in je oor zoals bij sommige sony.

Ik wil er eigenlijk niet meer dan 25 euro voor uitgeven.

Heeft iemand goeie adviezen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127502

Weet iemand waar ik die Sharp MD33's kan bestellen? Ik weet dat ze op audiocubes.com zijn te bestellen, maar ik heb eigenlijk geen zin om ze in Amerika te bestellen. Ook beschik ik niet over een credit card.

Iemand een andere (site/winkel) suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Anoniem: 127502 schreef op 03 november 2004 @ 21:33:
Weet iemand waar ik die Sharp MD33's kan bestellen? Ik weet dat ze op audiocubes.com zijn te bestellen, maar ik heb eigenlijk geen zin om ze in Amerika te bestellen. Ook beschik ik niet over een credit card.

Iemand een andere (site/winkel) suggestie?
Eventjes zoeken op google op bijvorbeel "prijs sharp md33" dan vindt je wel wat locaties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Motorola_V600 schreef op 03 november 2004 @ 19:12:
Aan mn naam kun je wel zien dat ik hier al een tijdje rondloop
Ik bedoelde meer nieuweling in het goede oordopjes thread :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Breepee schreef op 03 november 2004 @ 22:21:
[...]

Ik bedoelde meer nieuweling in het goede oordopjes thread :)
:D je hebt gelijk. had nog niet gezien dat je al 5379 berichten geplaatst hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Jongens hier: http://www.ecoustics.com/Editorial/Reviews/Headphone staan gruwelijk veel reviews, ook van veel dopjes.

Wie weet waar ik in NL Koss KSC35's kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60359

Je kan de Koss ksc35 alleen krijgen via de koss website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Check anders Google.de aangezien veel Duitse shops hem ook (zeggen te kunnen) leveren, zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84980

Motorola_V600 schreef op 03 november 2004 @ 19:12:
[...]

Precies, dat had ik nu ook ;)
Aan mn naam kun je wel zien dat ik hier al een tijdje rondloop, maar dan op een ander subforum :P

ps nogmaals, weet iemand ook of er goede kwaliteits-oordopjes zijn waarbij de koordjes links en rechts even lang zijn?? Ik vind het namelijk erg onhandig als het linker koordje heel kort is en de rechter lang. Geen gedoe om de nek dus voor mij :P
Shure E2, E3, E5, Etymotic Er4, ER6, Ultimate Ears UE5, UE10,

Genoeg keuze dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Anoniem: 84980 schreef op 04 november 2004 @ 14:31:
[...]

Shure E2, E3, E5, Etymotic Er4, ER6, Ultimate Ears UE5, UE10,

Genoeg keuze dus :+
Betaalbare oordopjes graag ;)
Ik zoek ze meer in de prijsklasse tot 50 euro ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik soldeer altijd gewoon zelf mijn gewenste snoer eraan. Ik heb nog een paar oude dopjes liggen met goede snoeren eraan en die sloop ik dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74076

Bedankt voor de tip om ipv de small de medium dopjes te gebruiken met de EX71. Zit een stuk beter, ze gaan gelukkig niet zo snel meer irriteren :)
Ga maar eens een Mars eten terwijl je, in stereo, een muziekje aan het luisteren bent. Die vind ik het ergst. Ook dranken met veel koolzuur vind ik een ramp...
Hmz, ik vind sultana nog het ergste :p al dat gekraak in je hoofd :)

Ow, en ook nog even een kleine tip voor mensen die hun doppies op hun pc willen aansluiten. Check eerst ff het volume, voor je ze opblaast B) Ik heb namelijk het idee dat de meeste mensen zich niet bewust zijn dat het uitgangsvolume op 100% staat en dat dat op de boxen weer naar beneden wordt geschaald. Dat was iig hier het geval :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07
Is er eigenlijk merkbaar verschil tussen de mx500 en de mx550?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
ik heb het gevoel al dat ik aan de dopjes ben gewend :(
als ik ze nu indoe, heb ik niet meer het speciale *wowie* gevoel van de eerste keer.
dan denk ik ook dat er wat mis mee is :P

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

even een kickje

Beste oordopjes experts. Ik zou graag eens advies hebben over welke oordopjes te kopen. Het is niet zo dat ik te lui ben om reviews te lezen of zelf wat dingen uit te zoeken maar ik wil simpel weg niet weer een miskoop begaan. Zo'n 6 weken geleden kocht ik de philips in ears maar die siliconenrand ben ik kwijt waardoor luisteren ergerlijk wordt.

Nu heb ik zelf een paar opties:
- Koss - the plug
- Sony's met zo'n bass uisteekseltje in je oor

Ik heb de sennheisers reeds gehad maar ik vond de pasvorm zo slecht dat ik ze uit ellende maar heb weggeven. De dopjes moeten dus goed zitten eventueel met rubberren rand in je oor zoals bij sommige sony.

Ik wil er eigenlijk niet meer dan 25 euro voor uitgeven.

Heeft iemand goeie adviezen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

ik zit eigenlijk met hetzelfde:
ik heb nu Sony dopjes met zo'n bas-uitstulpinkje in je gehoorgang, die zitten behoorlijk goed, maar klinken niet heel super.
Ik heb ook de dopjes die bij mn Iriver IFP 190TC kwamen, maar waarmee zijn die vergelijkbaar? ze klinken beter dan die sony's, maar mn oor gaat pijn doen na een uur.
Ik twijfel nu dus: genoegen nemen met die sony's, sennheisers kopen of van die "plug" koptelefoontjes (bijv. koss 'the plug'), maar: wat kosten die en hoe bevallen ze?

edit: ik zag op hermeselectronics.nl philips plug-oordopjes van 24,95 (Philips SBCHE590), toch al gauw 20 euro goedkoper dan koss the plug of sony plug dopjes. maar: is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Anoniem: 66714 schreef op 04 november 2004 @ 20:44:
Ik twijfel nu dus: genoegen nemen met die sony's, sennheisers kopen of van die "plug" koptelefoontjes (bijv. koss 'the plug'), maar: wat kosten die en hoe bevallen ze?

edit: ik zag op hermeselectronics.nl philips plug-oordopjes van 24,95 (Philips SBCHE590), toch al gauw 20 euro goedkoper dan koss the plug of sony plug dopjes. maar: is dat wat?
The Koss plug heb ik al voor 12 dollar zien liggen online. Die kan je dus voor zo'n 20 euro denk ik wel thuis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:55

PnD

like in Pinda ^_^

Beetje simpele vraag, maar bij welke winkel ga ik de sony EX71SL voor 40 euro vinden? Was vandaag bij de mediamarkt maar daar kosten ze 50 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 16:12
Net even de Earplug Store gemaild voor de laagste prijs
van de Shure E3. Ik kreeg een prijs door van 129 dollar.
Da's best goedkoop! Vijftig dollar onder de adviesprijs...
Heeft iemand toevallig ervaring met deze store?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Ik ben nog op zoek naar nieuwe doppen voor bij m'n iRiver H340. De meegeleverde Sennheiser MX400 (volgens mij) voldoen wel aardig, maar ik zou op zich wel wat meer bass willen. Om nu de gewenste bass te verkijgen, moet ik de EQ op die lompe instelling genaamd 'Überbass' instellen. Daar wordt de rest van het geluid niet bepaald mooier van. Nu ben ik eindelijk door de 'Wat zijn goede oordopjes deel 2' heengeworsteld en als ik dat zo lees, lijken mij de EX71 zeer geschikt voor wat ik zoek. Veel duurder wil ik namelijk ook niet gaan. Toch heb ik na 1000+ replies in de vorige topic nog wat vraagjes, hopelijk kunnen jullie me van zinvol advies voorzien:

- Hoe snel raken die silliconen hoesjes nou daadwerkelijk los bij NORMAAL gebruik? (Dus niet lomp in je schooltas mikken en er weer uittrekken (sorry MPmad ;) ), maar gewoon dragen, in en uit doen, om je nek laten bungelen als je even naar iets of iemand wilt luisteren...) Ben nogal bang dat ik ze binnen een week kwijt ben namelijk, aangezien ik die foamhoesjes van de MX400 ook al vrij snel kwijt was.
- Kan iemand mij vertellen hoe ze bij melodieuze trance nrs. zoals Silence (Delerium) of Just Be (Tiësto) klinken, qua melodie en qua bass?
- Ik ga ze ook op de (race)fiets gebruiken, dus met redelijke snelheid. Dan heb je dus geen last van windgeruis heb ik begrepen, maar ben je nog veilig in het verkeer? Maw. hoor je auto's evenmin? En is het eventueel een optie om dan alleen rechts of links in te doen, of kun je dan qua geluid net zo goed el cheapo doppen indoen?
- Als de nieuwe EX81 er straks aankomen, gaan deze dan de EX71 vervangen en moet ik er dus eventueel snel bij zijn om ze te kopen, of zullen deze gewoon te koop blijven? Want die lompe over-ear units zit ik niet op te wachten.

- Weet iemand een shop in Utrecht (of Groningen, maar daar zijn ze toch al slecht te krijgen) waar ze goedkoper is dan BCC of Hermes Electronics (€ 48)? Ik wil ze namelijk het liefst gewoon zelf ophalen. Hetzelfde voor de E888's van Sony, weet iemand een (zo) goedkoop (mogelijk) adresje?

Ik overweeg naast de EX71 namelijk ook nog steeds andere Sony's, de MDR-E888. Dit is wel echt het maximale wat ik aan doppen wil spenderen. Voordeel vind ik dat je die hoesjes hier niet zo makkelijk van kwijtraakt, lijkt me. Maar hoe klinken deze tov. van de EX71? Hebben ze aanzienlijk minder bass omdat ze niet in-ear zijn? Wat zijn de andere verschillen?
En hoe zijn ze op de fiets? Heb je evenveel windgeruis als bijvoorbeeld bij de MX400?

Ik luister dus vooral naar trance/hardstyle op m'n H340. Naast op de fiets gebruik ik ze veel in de trein, dus dan zijn de EX71 wel prettig, omdat de rest dan niet zo hoeft mee te genieten. Maar weegt de betere ?? geluidskwaliteit van de E888 hier tegenop?

Ik weet het, ik vraag veel tegelijk, maar als jullie mij enkele antwoorden zouden kunnen geven, graag!! :*)

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

PnD schreef op 05 november 2004 @ 00:01:
Beetje simpele vraag, maar bij welke winkel ga ik de sony EX71SL voor 40 euro vinden? Was vandaag bij de mediamarkt maar daar kosten ze 50 euro..
ik dacht hermeselectronics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Gluten Parody schreef op 05 november 2004 @ 00:32:
Net even de Earplug Store gemaild voor de laagste prijs
van de Shure E3. Ik kreeg een prijs door van 129 dollar.
Da's best goedkoop! Vijftig dollar onder de adviesprijs...
Heeft iemand toevallig ervaring met deze store?
Daar heb ik ze ook vandaan; ze sturen snel op maar vergeet dat:
- je 19% belasting betaald
- inklaringkosten betaald
- hogere verzendkosten betaal

al met al scheelt het niet bijzonder veel meer met de $179 in winkels die als "gift" versturen!

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 16:12
...en dat willen zij dus niet, als gift versturen. Jammer. :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:20
NrG_82 schreef op 05 november 2004 @ 01:25:
- Hoe snel raken die silliconen hoesjes nou daadwerkelijk los bij NORMAAL gebruik? (Dus niet lomp in je schooltas mikken en er weer uittrekken (sorry MPmad ;) ), maar gewoon dragen, in en uit doen, om je nek laten bungelen als je even naar iets of iemand wilt luisteren...) Ben nogal bang dat ik ze binnen een week kwijt ben namelijk, aangezien ik die foamhoesjes van de MX400 ook al vrij snel kwijt was.

Ze raken redelijk snel los, bijv. als ik het netjes oprol en dan in mijn tas stop gaan ze er wel is vanaf. Ik ben dus ook al een smal kwijt :X .

- Kan iemand mij vertellen hoe ze bij melodieuze trance nrs. zoals Silence (Delerium) of Just Be (Tiësto) klinken, qua melodie en qua bass?

Klinkt gewoon goed (voor oordopjes dan he).

- Ik ga ze ook op de (race)fiets gebruiken, dus met redelijke snelheid. Dan heb je dus geen last van windgeruis heb ik begrepen, maar ben je nog veilig in het verkeer? Maw. hoor je auto's evenmin? En is het eventueel een optie om dan alleen rechts of links in te doen, of kun je dan qua geluid net zo goed el cheapo doppen indoen?

Een dop indoen met oordopjes is geen optie. Probeer maar is met je huidige dopjes, dan kun je net zo goed el-cheapo kopen. Verder, ze sluiten erg goed af. Ik kan het niet aanraden om ze in het verkeer te gebruiken. Maar aan de andere kant, als je gewone oordopjes heel hard zet dan hoor je ook nix meer en dat hoeft weer niet met de EX71.

- Als de nieuwe EX81 er straks aankomen, gaan deze dan de EX71 vervangen en moet ik er dus eventueel snel bij zijn om ze te kopen, of zullen deze gewoon te koop blijven? Want die lompe over-ear units zit ik niet op te wachten.

Ik denk dat ze er naast blijven...

- Weet iemand een shop in Utrecht (of Groningen, maar daar zijn ze toch al slecht te krijgen) waar ze goedkoper is dan BCC of Hermes Electronics (€ 48)? Ik wil ze namelijk het liefst gewoon zelf ophalen. Hetzelfde voor de E888's van Sony, weet iemand een (zo) goedkoop (mogelijk) adresje?

Nee

Bla bla :D....

Er zijn verder nog twee dingen waar je echt rekening mee moet houden...

1. In ear is echt heel anders dan niet inear. Je bent goed afgeschermd van je omgeving, maar het geluid is vrij bassig (daar moet je van houden, voor jou dus ideaal). Nadeel van inear is dat als je het draadje van de oordopjes aanraakt je meteen dat ook in je oor hoort. En ook met eten en andere dingen, hoor je dat heel irritant in je oor.

2. Windgeruis heb je ook, maar in veel mindere mate met in-ear dopjes...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Januszjes schreef op 04 november 2004 @ 23:33:
[...]

The Koss plug heb ik al voor 12 dollar zien liggen online. Die kan je dus voor zo'n 20 euro denk ik wel thuis hebben.
Ik heb zelf de "The Koss Plug" gehad en ze klinken bijzonder goed, mits je ze goed in krijgt. Daar wringt ook meteen de schoen: Ze zitten maximaal 20 sec goed en dan vallen ze langzaam weer uit je oor (wat je merkt doordat de bass compleet begint weg te vallen). Om de paar minuten vielen ze bij mij uit.

Het schuimpje wat er aan de buitenkant zit is een soort zacht rubber (wat snel vuil wordt). Je knijpt het in, stopt het in je oor en zet daar weer gedeeltelijk uit tot het vast zit in je gehoor gang, waardoor je tijdelijk een goede isolatie hebt. Het probleem is alleen dat de schuimpjes verder gaat uitzetten en zichzelf daardoor uit je gehoorgang drukken en zo langzaam uitvallen. Bijzonder frustrerend en irritant.

Je kan ze trouwens bestellen bij de free record shop voor 25 euro, maar ik zou ze absoluut niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
NrG_82 schreef op 05 november 2004 @ 01:25:
- Hoe snel raken die silliconen hoesjes nou daadwerkelijk los bij NORMAAL gebruik?
Mijn ervaring is niet. Ik gebruik ze zoals jij beschrijft, dus een probleem zal het niet worden. De foams van de MX400 was ik bijvoorbeeld ook om de haverklap kwijt.
Goed. de bass en treble (hoog) zijn erg goed het midden ontbreekt misschien wat. Hoog heb ik niets bijzonders over te zeggen de bass daarentegen gaat soms zelf gepaard met een "subwoofer beleving". Dat wat je in films met overvliegende vliegtuigen e.d. hebt. In intro's is dit vaak erg strak, maar midden in de muziek vind ik het niet altijd super. (Nou komt dat gelukkig niet zo vaak voor).
Windruis heb ik wel een beetje en gemotoriseerd verkeer blijf ik goed (genoeg) horen. Of het met hoge snelheden ook verstandig is weet ik alleen niet. Je ogen zal je namelijk zeker extra nodig hebben. (Ik kan alleen niet zeggen dat ik een kei op de fiets ben.)
Die zullen voorlopig naast elkaar blijven. Zoals het nu al is dus.
De E888's zijn nergens in Nederland meer te krijgen (of ze moesten nog ergens in een magazijn slingeren) en de EX71's zijn in Groningen enkel bij de Media Markt te krijgen voor 50 à 55 euro. Ik Utrecht ben ik niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik weet dat dit topic alleen voor dopjes bedoeld is, maar een tip wil ik jullie niet onthouden.
Afbeeldingslocatie: http://www.jp.sonystyle.com/Qnavi/Main/Images/MDR-G74SL.jpg

Ik heb na lang wikken en wegen de MDR-G74SL neckband-koptelefoon gekocht van Sony en die bevalt erg goed. Erg indrukwekkende in diepe bas en mooi transparant hoog. Detaillering en stereobeeld is enorm duidelijk, het enige minputje is dat het mid een beetje vreemd is, zonder eq mogelijkheid op je speler is het geluid een beetje apart. Het draagcomfort is erg goed en voor mij de grootste opluchting: je hoort zo goed als geen wind op de fiets :*) in tegenstelling tot alle dopjes die ik tot nu toe gehoord heb.

Het geluid is vele malen beter dan de neckband-modellen van Sennheiser (PMX60) en veeel beter dan de Sennheiser MX400 dopjes die ik allebei ook gehoord heb, die zijn echt geen partij. Het snoer is voor mij zonder verlenging precies lang genoeg voor als de mp3-speler in het borstzakje van mijn jas zit. Kwaliteit van het snoer is ook erg mooi, de buitenkant is een soort gevlochten nylon, net als een schoenveter zeg maar.

Online is deze koptelefoon vanaf zo'n €45,- te verkrijgen in NL.

[ Voor 16% gewijzigd door TheLemon op 05-11-2004 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TheLemon schreef op 05 november 2004 @ 19:11:
Ik weet dat dit topic alleen voor dopjes bedoeld is, maar een tip wil ik jullie niet onthouden.
[afbeelding]

Ik heb na lang wikken en wegen de MDR-G74SL neckband-koptelefoon gekocht van Sony en die bevalt erg goed. Erg indrukwekkende in diepe bas en mooi transparant hoog. Detaillering en stereobeeld is enorm duidelijk, het enige minputje is dat het mid een beetje vreemd is, zonder eq mogelijkheid op je speler is het geluid een beetje apart. Het draagcomfort is erg goed en voor mij de grootste opluchting: je hoort zo goed als geen wind op de fiets :*) in tegenstelling tot alle dopjes die ik tot nu toe gehoord heb.

Het geluid is vele malen beter dan de neckband-modellen van Sennheiser (PMX60) en veeel beter dan de Sennheiser MX400 dopjes die ik allebei ook gehoord heb, die zijn echt geen partij. Het snoer is voor mij zonder verlenging precies lang genoeg voor als de mp3-speler in het borstzakje van mijn jas zit. Kwaliteit van het snoer is ook erg mooi, de buitenkant is een soort gevlochten nylon, net als een schoenveter zeg maar.

Online is deze koptelefoon vanaf zo'n €45,- te verkrijgen in NL.
En hoe klinken de in vergelijking met de MDR-EX71SL, of heb je die niet kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Hoedje en DeeD, bedankt! Nuttige reacties, nu ben ik wel overtuigd. _/-\o_

Als ze me op de fiets niet bevallen (te weinig omgevingsgeluid bv.), doe ik dan wel gewoon de MX400 in. Dat het de middentonen misschien iets achter blijven, zal ik me waarschijnlijk niet aan storen. Ik ben zeker (nog geen) audiofiel, dus waarschijnlijk zal ik zeer tevreden zijn. Maar ik ben wel bang dat ik net als veel luisteraars hier al vrij snel nóg beter wil. 8)7 Maar als ik ooit nog eens uitgestudeerd ben, kan ik misschien wel eens aan Shure E3's gaan denken ofzo :9
Toen ik namelijk een paar maanden geleden iemand met een Blokker USB-stickje zag, dacht ik: Da's ook wel handig, voor op de fiets enzo. En naar een paar weken Gadget Talk doorpluizen kwam ik met een H340 thuis :*)

De E888 staan trouwens bij Hermes nog op de site voor E 75,-. Ik ga morgen eens kijken wat de EX71 daar nou kosten. Ze staan op hun site voor E 48,-, maar volgens knuppelhout kosten ze daar E 40. Een bekende van hier biedt ze trouwens ook via marktplaats aan, eens vragen wat hij ervoor moet hebben. Maar dat heb ik waarschijnlijk geen garantie, vind ik toch een nadeel. |:(

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Breepee schreef op 05 november 2004 @ 19:35:
[...]
En hoe klinken de in vergelijking met de MDR-EX71SL, of heb je die niet kunnen testen?
Nee helaas, die heb ik nog nergens mogen proberen vanwege hygiëne, die had ik heel graag willen testen, want ik durf de gok niet te wagen voor dat geld.

Ik heb ze net wel vergeleken met de befaamde Sennheiser PX100 (daar zijn veel reviews over te vinden en ook een plot op www.headphone.com) en ik moet zeggen ze zijn aan elkaar gewaagd. De PX100 klinkt wat neutraler over het spectrum, de Sony heeft wat meer kleuring in het middengebied. Volgens mij zit er een piek rond de 400-600Hz, precies tussen het bereik van mijn eq in, dus die kan er ook niet uitdraaien, maar het gaat niet storen.
Qua laag en hoog zijn ze gelijkwaardig.

De Sony gaat wel ietsje harder, impedantie zal wel ietsje lager zijn. Ik zit net weer ff te luisteren en ik hoor echt veel details die ik nog niet gehoord had in de muziek, terwijl ik het ook wel eens op mijn Sennheiser HD210 luister.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 05-11-2004 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Net even me oude oordopjes in gehad. ook van sony waren zon 30 euro. En wat zitten die bagger zeg dat ik daar gewoon al die tijd mee in me oor heb gezeten. :P
ex71 zit gewoon stukken beter. Voor mensen die twijfelen om ze te kopen. Gewoon doen , in laten spelen en dan genieten maar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:01
DeeD2k2

De gewichten van de dopjes kloppen volgens mij niet in de Startpost. Is 6 en 4g niet wat weinig?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113560

Ik heb sinds kort de Shure E3c's.
Gebruik ze alleen voor de ipod, maar ik merk dat het geluid gewoon erg schel blijft.
Zeer apart omdat verschillende mensen vol lof zijn over deze oordopjes.
Het maakt niet uit hoe ik de EQ zet in ipod, het geluid blijft apart.

En zeker in vergelijking met de dopjes van mn vriendin ( Sony MDR-Ed31LP) die klinken gewoon vol, dus zoals een discman ook klinkt.

Het kan zijn dat ik de dopjes niet goed in mn oor heb zitten. Heb er erg veel problemen mee gehad. Heb nu de medium doorzichtige, als ik ze in heb zie je een stuk van het doorzichtige uitsteken. Ze zitten opzich wel redelijk stevig vast.

Of moeten ze echt dieper erin geschoven worden?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.