Ik kan me aansluiten bij de mensen hier die Fifa 14 maar een bout spel vinden.
1) De gameplay is VEEL trager geworden in vergelijking met Fifa 13, en dat komt het spel volgens mij niet ten goede.
2) Passen is nog altijd verschrikkelijk. Je geeft een pasje, de speler waar je naartoe past blijft gewoon stokstijf staan en een tegenstander glipt er tussen. Kan gebeuren, maar als het consistent 20 keer per match gebeurt, dan klopt er iets niet. Balcontrole bij het ontvangen van een pass is ongelooflijk slecht. Het duurt veel te lang voor een bal onder controle is, en vaker wel dan niet zal tegen dan een tegenstander er mee lopen zijn.
3) Blijkbaar wou EA door het spel te vertragen zorgen voor meer opbouwend spel, maar niks blijkt minder waar te zijn in de praktijk. Mede door mijn vorige twee punten is het opbouwend spel gewoon te traag en niet efficiënt genoeg. Na 20 pasjes heb je 5 meter op het veld gewonnen, verlies je de bal, gaat die hard naar voor en heb je een tegengoal geslikt. Want je verdedigers staan er bij en kijken er naar.
4) AI spelers zouden moeten verbeterd zijn, maar daar merk ik niks van. Spelers lopen vaak nog steeds niet de ruimte in waar spelers dat in het echt wel zouden doen, verdedigers laten tegenstanders gewoon lopen zonder een poot uit te steken, de keeper bij een topploeg maakt flaters die je in de laagste klasses in het echt nog niet ziet, en zo zijn er nog tientallen zaken.
5) Bij 9/10 tackes komt de bal nog steeds bij een tegenstander terecht (net zoals dat in Fifa13 al het geval was), maar door de vertraging van de gehele gameplay komt dit nog eens extra in de verf, omdat spelers gewoonweg te traag zijn om alsnog de bal te veroveren na een tackle.
6) Verdedigen is NOG moeilijker geworden dan in Fifa 13 het geval was. Corners en voorzetten zijn veel te sterk omdat er zo goed als altijd wel iemand zijn hoofd tegen kan zetten, en dan is het 9/10 keer nog een goal ook. Het lijkt wel of je verdedigers expres van hun mannetje weglopen, met als resultaat dat er altijd wel mensen vrij staan die vrij kunnen koppen. Zelfs wanneer je zelf de verdediger bestuurt lijkt het wel of er een onzichtbare muur is waardoor je niet dicht genoeg bij je tegenstander kan komen om de bal weg te halen.
7) Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat je een match compleet aan het domineren bent, met bijvoorbeeld 15 shots on target, en je maar niet kan scoren. Maar de tegenstander heeft aan 1 enkel shot in de hele wedstrijd genoeg om de match te beslissen. Dit was al zo is Fifa13, en het is er alleszinds niet beter op geworden. Mede hier door heb ik heb vaak het gevoel dat de tegenstander cheat als ik tegen AI speel.

De performantie van het spel is absolute bagger (PS3 versie). Tijdens het spelen is de framerate nog aanvaardbaar (te laag naar mijn mening, maar aanvaardbaar), maar tijdens herhalingen zie je echt je FPS onder de 20 (op mijn gevoel) duiken. Bij het wisselen van een speler heb je minstens 5 seconden lag per speler terwijl je er door scrolt.
En dan is er nog de menu lag in carreer mode. Lieve help, wat een drama. Naar een andere pagina van het menu switchen duurt 10 seconden of meer. De nieuwe UI ziet er naar mijn mening strak uit, maar is bijna onbruikbaar door de lag.
Dit zijn allemaal technische- en gameplay aspecten, maar daar houd het niet op. Zo zijn de veranderingen van de carriëre modus niet aan mij besteed. Ik moet eerst een speler scouten om te kunnen zien hoe goed die nu wel eigenlijk is?
Dat is prima bij een topclub die alleen topspelers aantrekt, omdat een voetballiefhebber toch wel al een idee heeft welke spelers hij wil voor zijn ploeg en al een idee zal hebben van hoe goed die speler is, maar wanneer je met een kleine club speelt is het bijna onmogelijk om door de bomen het bos nog te zien en goede transfer targets te vinden.
Ook het commentaar is weer verschrikkelijk slecht. Niet alleen wordt zowat elke match hetzelfde herhaald, de commentatoren zijn ook bijna constant bezig over dingen die ofwel niet, ofwel helemaal anders gebeurd zijn. Een schot op de paal is een ongelooflijke misser, maar een schot dat 5 meter naast gaat is wel een goede poging? Men zegt nog steeds dat een speler door gaat na een blessure, terwijl je die al van het veld hebt gehaald. Ook hier zijn er talloze voorbeelden waar het fout gaat.
Al bij al vind ik Fifa 14 een achteruitgang op zowel elk gebied, en ik denk dat ik straks maar gewoon ga proberen mijn geld terug te krijgen. Ik kan alleen hopen dat de next-gen versie deze problemen oplost.
Als ik al deze zaken zie, dan kan ik trouwens niet anders dan aannemen dat EA weer lekker veel geld in de schoot van een aantal van de grootste reviewsites heeft gedumpt, want scores van 9/10 en 10/10 zijn gewoon compleet van de pot gerukt voor dit spel. Voor mij krijgt het een 5/10. Waren er geen issues met menu lag of framedrops tijdens het spelen dan was het misschien een 6je.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 30-09-2013 15:39
]